Mistä erikoiset nimet?

Ihmetteliä

Vrk:n ja etunimet.fi sivuilta löytyy tavattomasti erikoisia nimiä, esimerkiksi Caarina, Barbi, Arizona, Ii, Ido, Keiko, Kemi, Kiwi, Coca, Cola, Colina, Halla, Hilleri, Ice, Jammu, Karppi, Kissanminttu, Koda, Beta, Bio, Mango, Misu, Lelli, Leilani, Lexa, Musta, Parsa, Well, White, Yö, Yoda, Zulu, Zeus, Pelleriina, Aasia/Asia, Era, Essu, Este, Elva, Ena, Felix, Fenix, Goa, Karma, Kain, Ka/Kaa, Golf, Acacia, Sahrami, Meta, Militsa, Minodora, Moon, Miso, Miihkali, Nemo, Nut, Nipa, Obelix, Piata, Piri, Pola, Pellonpekko, Paunu, Queen, Safiira, Seita, Autumn, Arkadi, Silvana, Saammal, Taineli, Tiara, Timjami, Timotei, Una/Une, Viljakukka, Alkio, Adonis, Aamen, Aage, Babar, Brima, Saukko, Cain, Dove, Dublin, Elegia, Kristiania, Simppa, Hemi, Hemo, Harlan, Hamlet, Kermit, Kelvin, Tellus, Homo, Herne, India, Isapella, Herkules, Heppu, Africa/Afrika, Aine/Aines, Ainoa, Tutteli, Ajatar, Akka, Vanilia/Vanilla/Vanilja, Tupuna, Xena, Ykä, Yrmy ja kaiken huipennuksena Orkkuli.

Nimiä on lisää täällä: http://www.etunimet.net/harvinaiset.htm ja lista on niin pitkä, että joku löytää varmasti itsensä, lapsensa tai tuttavansa täältä. Olisi hauskaa kuulla tarina nimen takana ja miten sen kanssa on pärjätty, joten kertokaa jos vain viitsitte!

21

27386

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • :DD

      Ihan normaaleja nimiä joukossa, esim. Keiko on tavallinen japanilainen nimi eikä Miihkali ole kovin erikoinen.

    • joo

      esim.taannoin oli TV-kuuluttajana TUTTELI Mensonen ja kirjailija on TUPUNA Vaissi,laulaja MILILTSA Korjus.

      Militsa on ihan hyvä nimi mutta tuo ORKKULI on paha,heh...

    • on mukana

      Monelta unohtuu noita vrk:n sivuja selatessa se, mikä kyllä sielläkin lukee: Jotkut nimet ovat ulkomaalaista alkuperää, tuostakin listasta osasta näkee sen heti. Tässäkin kylässä kulkee melko tummaa ukkoa aika paljon, tuskin etunimi mikään Pekka on. Esim. Homo-nimeä tuskin suomeen saisi kastaa/rekisteröidä sopimattomana, mutta se voi olla jossain muussa maassa ihan yleinen nimi.

      • Homo Sapiens

        Aina tuo Homo jaksetaan kaivaa esiin esimerkiksi nimestä, jota ei tajuta, miten vanhemmat ovat sen voineet antaa. Kuitenkaan harvoin huomataan, että kyseisestä nimeä on annettu tasan kerran ja sekin vuonna 1901, jolloin nimellä taisi olla ihan muu merkitys.


      • Ihmetteliä

        Minä tiedän, että siellä on ulkomaalaisia nimiä seassa.

        Piru vie, pyysin kertomaan kokemuksia nimien kantamisesta ja tarinoita niiden takana, en kommentoimaan niiden outoutta/normaaliutta!


        "Tässäkin kylässä kulkee melko tummaa ukkoa aika paljon, tuskin etunimi mikään Pekka on"

        Ruoka-ohjelmassa oli kauhean söpö tumma kokkipoika nimeltään Matti.


      • Homo Sapiens
        Ihmetteliä kirjoitti:

        Minä tiedän, että siellä on ulkomaalaisia nimiä seassa.

        Piru vie, pyysin kertomaan kokemuksia nimien kantamisesta ja tarinoita niiden takana, en kommentoimaan niiden outoutta/normaaliutta!


        "Tässäkin kylässä kulkee melko tummaa ukkoa aika paljon, tuskin etunimi mikään Pekka on"

        Ruoka-ohjelmassa oli kauhean söpö tumma kokkipoika nimeltään Matti.

        Kuulin jo toistakymmentä vuotta sitten tarinaa tuosta Orkkulista, jutun todenperäisyydestä en tiedä. Tarinan mukaan vanhemmat olivat suunnitelleet lapselleen nimeksi väännöstä nimestä Kerttu -> Kerttuli. Sitten tulikin kaksoset (vai oliko vain myöhemmin syntynyt sisko?), joten siskolle piti saada nimi saman kaavan mukaan, joten lopputuloksena oli Orvokki -> Orkkuli. Jutun mukaan Orkkuli vaihtoi nimensä tultuaan täysi-ikäiseksi. (Taitaa olla kohtalon ivaa, että väestörekisterikeskuksen mukaan tuon ainoan Orkkulin syntymävuosi on 69 :)


      • Ihmetteliä
        Homo Sapiens kirjoitti:

        Kuulin jo toistakymmentä vuotta sitten tarinaa tuosta Orkkulista, jutun todenperäisyydestä en tiedä. Tarinan mukaan vanhemmat olivat suunnitelleet lapselleen nimeksi väännöstä nimestä Kerttu -> Kerttuli. Sitten tulikin kaksoset (vai oliko vain myöhemmin syntynyt sisko?), joten siskolle piti saada nimi saman kaavan mukaan, joten lopputuloksena oli Orvokki -> Orkkuli. Jutun mukaan Orkkuli vaihtoi nimensä tultuaan täysi-ikäiseksi. (Taitaa olla kohtalon ivaa, että väestörekisterikeskuksen mukaan tuon ainoan Orkkulin syntymävuosi on 69 :)

        Siis näkyykö tuolla vrk:n rekisterissä myös entiset nimet?

        Tuo Orkkuli on ihan söpö nimi jos sitä ei ajattele kaksimielisesti... Asun muuten kaupungissa, jota kutsutaan lempinimellä Orkkula.


      • ex-passinvalmistaja
        Homo Sapiens kirjoitti:

        Aina tuo Homo jaksetaan kaivaa esiin esimerkiksi nimestä, jota ei tajuta, miten vanhemmat ovat sen voineet antaa. Kuitenkaan harvoin huomataan, että kyseisestä nimeä on annettu tasan kerran ja sekin vuonna 1901, jolloin nimellä taisi olla ihan muu merkitys.

        Olen ollut passeja tekemässä muutama vuosi sitten (kun niitä vielä Suomessa tehtiin) ja silloin kirjoitin passin vanhemmalle mieshenkilölle, jolla oli Homo kolmantena tai neljäntenä nimenä. Ihan suomalaisilta nimiltä nuo muut nimet vaikuttivat.


      • Mauriina
        Homo Sapiens kirjoitti:

        Aina tuo Homo jaksetaan kaivaa esiin esimerkiksi nimestä, jota ei tajuta, miten vanhemmat ovat sen voineet antaa. Kuitenkaan harvoin huomataan, että kyseisestä nimeä on annettu tasan kerran ja sekin vuonna 1901, jolloin nimellä taisi olla ihan muu merkitys.

        ne kaksi merkitystä, jotka sillä on ollut ennenkin. Jos sana on latinaa sen merkitys on ihminen tai mies, jos kreikkaa niin silloin homo tarkoittaa samaa, esim yhdyssanassa homogeeninen. Jos Homo on joskus meillä annettu pojan etunimeksi, niin silloin on varmaan tarkoitettu tuota latinankielistä merkitystä. Toisaalta tällaiselle nimelle ei liene mitään tarvetta, koska ihmistä terkoittava nimi Adam (hepr.) on yleinen etunimi. Myös suomen kielen Mies on etunimi, joskin varsin harvinainen.


      • Mauriina
        Homo Sapiens kirjoitti:

        Kuulin jo toistakymmentä vuotta sitten tarinaa tuosta Orkkulista, jutun todenperäisyydestä en tiedä. Tarinan mukaan vanhemmat olivat suunnitelleet lapselleen nimeksi väännöstä nimestä Kerttu -> Kerttuli. Sitten tulikin kaksoset (vai oliko vain myöhemmin syntynyt sisko?), joten siskolle piti saada nimi saman kaavan mukaan, joten lopputuloksena oli Orvokki -> Orkkuli. Jutun mukaan Orkkuli vaihtoi nimensä tultuaan täysi-ikäiseksi. (Taitaa olla kohtalon ivaa, että väestörekisterikeskuksen mukaan tuon ainoan Orkkulin syntymävuosi on 69 :)

        Sirkkuli ja Orkkuli, ja muistaakseni he olivat syntyneet jo maailmansotien välisenä aikana.


    • .....

      Aatella miten ihania nimiä noistaki saa!
      esim.
      Alkio Tutteli
      Herne Parsa
      Coca Piri
      Babar Obelix
      Kiwi Kissanminttu
      Hamlet Pellonpekko
      Yrmy Kermit
      Ainoa Aamen
      White Barbi
      Musta Africa
      Queen Viljakukka
      Ice White
      Golf Heppu
      Akka Arizona
      Yö Halla
      ja sit se kaikista mahtavin nimi:
      Homo Orkkuli

    • ...äitiliini

      Poikamme nimi on Miso. Se on helppo ääntää suomeksi ja meistä kivampi kuin vaikkapa Miro. Japanissa on samanniminen keitto... Nimen antamiseen liittyy tosiaan eräs tarina, mutta se on vähän liian henkilökohtainen näin jaettavaksi...

      Ongelmia ei ole ainakaan vielä ollut, joskus jotkut kuulee nimen Misa.

    • nimi

      Mulla itsellä on juuri tuosta tyttöjen nimilistasta harvinaisempi nimi. Nimi jää heti ihmisten mieleen, ja se hämmentää vieläkin tällaista ujonpuoleista henkilöä.

      En ole mitenkään henkilönä persoonallinen enkä halua olla mitenkään erikoinen ja poikkeava, joten pidän omaa nimeäni vähän liian persoonallisena tällaiselle ihan tavallistakin tavallisemmalle ihmiselle. Oon syntyny 1980-luvun alussa. Pienestä pitäen olen tottunut, että kun sanon nimeni, sanon myös jokaisen kirjaimen erikseen. Jos unohdan tuon, todennäköisesti nimi kirjoitetaan väärin. Syntymäkaupungistani on jäänyt yksi muisto mieleen, kun olin n. 20-vuotias. Lehdessä oli kuva henkilöstä, joka täytti vuosia ja yhdellä hänen tyttäristään oli sama nimi. Luultavasti n. yli 10 vuotta vanhempi naishenkilö. Oli kiva nähdä lehdessä oma kaima. :) Tosin parin kirjaimen ero, mutta kuitenkin aika lähellä.

      • nimesi

        on? : )


      • outo nimi

        ja koulussa sanottiin zet (z) ässäksi (s). Joka kerta luettelin nimeni M-a-r-i-z-a jokaiselle uudelle opettajalle.


    • savonhumu

      EN tiijä miten erikoisia nämä nimet on mut meillä vaimo on halunnu lapsille semmoset nimet, joihin ei joka nurkilla törmäile..

      Aake, Okke ja Tuike.
      Nyt pitäs yrittää kehitellä neljännelle lapselle, pojalle joku sarjaan sopiva nimi.. alkaa olla ihan oikee onkelma ku ei vaan tärppäile.. Aake löyty vaikka vanhan hautausmaan hautakivestä outokummusta.
      Okkea ei tietääkseni oo kuin kymmenkunta kastettu suomes eikä ainakaan viimevuosina ja tuike on muutenvaan sarjaan sopiva nätti suht harvinainen nimi..

      Antakaapa vinkkejä:)

      • Vikvikvik

        Myöhäistä nyt, mutta sisarussarjaan olisi sopinut hyvin nimi Vikke


    • sink_ships

      Pikkuveljeni on nimeltään Vito, ja pitää kyllä nimestään kovasti. Aika valovoimainen pikkuinen tuo velipoika on, joten tuommoinen massasta erottuva nimi sopii hänelle kyllä hyvin. Pelkkää hyvää palautetta on tullut, aika usein ihmiset kyllä jää nimeen kiinni: kysellään tuleeko nimi Kummisetä-elokuvista, tai onko veljellä ulkomaalaistausta. Kyllä hän 10-vuotiaaksi aika paljon joutuu nimestään keskustelemaan.

      Itselläni on ihan tavallinen, nätti suomalainen etunimi, mutta toisena nimenä Batseba. Jos nimi tulee ilmi keskusteluissa, kyllä siitä aika paljon kysellään, että mikäs se sellainen on, ja yleensä se Raamattukin vedetään lopulta keskusteluun mukaan (Batseba on siis Raamatun henkilö, jos joku ei tiennyt). Olen todella tyytyväinen siihen, että etunimeni on normaali. Batseba-keskusteluja on nyt jo käyty liikaa. En kyllä vaihtaisi poiskaan, kivan erilainen se kuitenkin on.

      • norkkomorkko

        Veljesi on siis kymmenvuotias Vito. Itse olet jo aikuisempi (ainakin 35-vuotias). Onko teitä sisaruksia muita; onko heilläkin erikoisia nimiä?


    • aasinkiv3kset

      niin oudolta kuin se kuulostaakin, oma nimeni on hannibal /:D mutta kaverit sanoo hannuks :)

    • mulla erikoinen nimi

      Mulla on kans aika erikoinen nimi Sira. Pidän kyllä nimestäni nyt mutta lapsena en koska kellään ei ollut sellaista nimeä. Minun sisaruksilla on myös erikoiset nimet: Sera, Jiro, Rolle, Jasu ja Jaro.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      53
      1389
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      123
      1334
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      123
      1198
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      139
      1025
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      897
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      336
      829
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      724
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      646
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      633
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      602
    Aihe