Olen havainnut tällä foorumilla eräitten Juutalaisten ilmeisen vilpittömästi etsivän OIKEATA tietä Israelin Pyhän yhteyteen.
Useille heistä on ollut kompastuskivenä se, etteivät ole RIITTÄVÄSTI tutustuneet Yeshua Meshiach’een (Jeshua Messiaaseen), vaan ovat tyytyneet hyväksymään Hänet korkeintaan jonakin suurena Opettajana. jotkut jopa Messiaanaan antamatta kuitenkaan Hänelle sitä arvoa, jonka itse Isä Jumala Hänelle antaa: Jumalan Poika on Kaikkivaltias Jumala, vaikkei kuitenkaan Isä Jumalan vertainen ! Ylistys Poika Jumalalle ja Hänen Pyhälle nimelleen, jonka Hän sai periä Isältään ja jonka nimen kautta saamme nyt lähestyä myös Isää Jumalaa ja ylistää Häntä !
Yksi parhaista todisteista Tanakh'sta löytyy jakeista 5.Moos.33:2-3
" 2. hän (Mooses) sanoi: ADONAI tuli Siinailta, Seiristä Hän nousi loistaen heille, Hän ilmestyi kirkkaudessa Paaranin vuoristosta, Hän tuli kymmentuhantisesta pyhien joukosta; Hänen oikealla puolellansa loisti Lain tuli.
3. Hän rakastaa kansoja; kaikki niiden pyhät ovat Sinun kädessäsi. He asettuvat Sinun jalkojesi juureen, ottavat oppia Sinun sanoistasi."
- Edelliset jakeet osoittavat tuon ADONAI'n olevan ilmiselvästi Yeshua Messias, sillä Isä Jumala itse on NÄKYMÄTÖN Jumala, jota yksikään ihminen ei voi nähdä ja jäädä eloon. ADONAI sanoi nimittäin Moosekselle (2.Moos.33:20) "Sinä et voi nähdä minun kasvojani; sillä ei kukaan, joka näkee minut, jää eloon." (Vertaa myös 1.Tim.1:17)
- Se tosiasia, että Isä Jumala ilmestyi jo tuona Vanhan Liiton aikana Poikansa kautta valituilleen käy ilmi myös Uuden Liiton jakeista 1.Kor.10:1-5
"Sillä minä en tahdo, veljet, pitää teitä tietämättöminä siitä, että isämme olivat kaikki pilven alla ja kulkivat kaikki meren läpi ja saivat kaikki kasteen Moosekseen pilvessä ja meressä ja söivät kaikki samaa hengellistä ruokaa ja joivat kaikki samaa hengellistä juomaa. Sillä he joivat hengellisestä KALLIOSTA, joka heitä seurasi; ja se KALLIO oli Messias. Mutta useimpiin heistä Jumala ei mielistynyt, koskapa he hukkuivat erämaassa."
Vieläkin selvemmin asia käy ilmi jakeista Hebr.1:1-4
"Sittenkuin (Isä) Jumala muinoin monesti ja monella tapaa oli puhunut isille profeettain kautta, on Hän näinä viimeisinä päivinä puhunut meille Pojan kautta, jonka Hän on pannut KAIKEN PERILLISEKSI, jonka kautta Hän myös on MAAILMAN (tai MAAILMANAJAT) LUONUT ja joka, ollen Hänen kirkkautensa säteily ja Hänen olemuksensa KUVA (tai PERIKUVA tai LUONNE) ja kantaen kaikki voimansa sanalla, on, toimitettuaan puhdistuksen synneistä, istunut Majesteetin oikealle puolelle korkeuksissa, tullen enkeleitä niin paljon korkeammaksi, kuin Hänen perimänsä nimi on jalompi kuin heidän."
Meillä Jeshuan valituilla ja rakkailla on selvät ohjeet B'rit Hadashah'ssa siitä, että miten meidän tulee suhtautua Tanakh'ssa mainittuun Mooseksen Lakiin. Esimerkiksi seuraavat:
1) Hebr.7:11-28 (otan vain oleellisimman...)
"Sillä pappeuden muuttuessa tapahtuu VÄLTTÄMÄTTÄ myös LAIN MUUTOS... Onhan tunnettua, että meidän Herramme on noussut Juudasta... Täten kyllä entinen säädös KUMOTAAN, koska se oli voimaton ja hyödytön - sillä Laki ei tehnyt MITÄÄN TÄYDELLISEKSI - mutta SIJAAN tulee PAREMPI TOIVO, jonka kautta me lähestymme Jumalaa... niin on myös se LIITTO PAREMPI, jonka takaajaksi Jeshua on tullut... tällä on KATOAMATON PAPPEUS, sentähden, että Hän pysyy iankaikkisesti, jonka tähden Hän myös voi TÄYDELLISESTI PELASTAA ne, jotka Hänen kauttaan Jumalan tykö tulevat, koska Hän aina elää rukoillakseen heidän puolestansa..."
MILLAINEN ESIRUKOILIJA MEILLÄ ONKAAN !
- Edellä mainituissa jakeissa sanotaan suoraan Mooseksen Lain VANHENTUNEEN ja sen säätämän pappeuden MUUTTUNEEN aiempaa paremmaksi.
Siispä kaikki Vanhaan Liittoon takertuneet, tulkaa jo vihdoinkin NYKYAIKAAN ja Uuden Liiton osallisuuteen sieltä menneisyydestä ja vanhentuneesta Jerusalemista, joka elää orjuudessa lapsineen (Gal.4:25)...
2) Hebr.8:13 "Sanoessaan "uuden" Hän on julistanut ensimmäisen liiton vanhentuneeksi; mutta se, mikä vanhenee ja käy iälliseksi, on LÄHELLÄ HÄVIÄMISTÄÄN."
- Jakeessa viitataan Jeshuan perustamaan Uuteen Liittoon ja mainitaan ensimmäisen liiton eli Mooseksen Lakiliiton VANHENTUNEEN ja jos se jo liki 2000 vuotta sitten oli sitä, niin vielä enempi NYT !
3) Kaimani Paavali kirjoitti sangen selvästi Room.10:4 "Sillä Messias on Lain loppu vanhurskaudeksi jokaiselle, joka uskoo."
- Kreikk. sana 'telos' tarkoittaa sekä loppua että päämäärää ja erityisesti kuolemasta puhuttaessa se tarkoittaa loppua. Tästä syystä suom. vuoden 1938 Raamatunkäännöksessä käytetty sana 'loppu' on paras ilmaus, sillä Paavalin opetuksista selviää, että me Kristityt olemme Messiaan ruumiin kautta kuolleet pois Laista ja sen vaatimuksista tullaksemme toisen omiksi se on Messiaan. Room.7:4-7.
- Asia muuten käy ilmi myös seuraavasta jakeesta (5) "Kirjoittaahan Mooses siitä vanhurskaudesta, joka Laista tulee, että ihminen, joka sen TÄYTTÄÄ, on siitä elävä."
- Älä siis rakas Juutalainen vilpitön totuuden etsijä pyri samanaikaisesti ratsastamaan kahdella hevosella, mikä ei tule onnistumaan ! Älä yritä olla samanaikaisesti Mooseksen Lain alla ja Messiaan armon alla... Sinun on valittava jompikumpi ! Siksi kehoitan sinua ENEMMÄN etsimään Jeshuaa ja tutustumaan Paavalin hyviin opetuksiin Lain merkityksestä ja armon merkityksestä siinä uudestisyntymisessä, jonka saamme kokea USKOESSAMME Jeshuaan, joka lunasti meidät Lain alaiset orjan asemasta elävän Jumalan lapsiksi, että me pääsisimme Jumalan lapsen asemaan.
Menestystä etsintöihisi Jeshua Messiaassa !
Otan vielä lopuksi muutaman jakeen Vanhasta Liitosta eli Tanakh'sta osoittamaan, että jo siellä on ennustettu näitä viimeisiä päiviä - jotka Jumalan kellossa alkoivat siitä, kun Yeshua Messias lähetti apostolit julistamaan evankeliumia KAIKILLE KANSOILLE alkaen JERUSALEMISTA - jolloin Korkein tulee tekemään UUDEN LIITON valittujensa sekä Juutalaisten että kaikista kansoista olevien pyhiensä kanssa:
1) Jer.31:31-32 "Katso päivät tulevat, sanoo ADONAI, jolloin minä teen Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa UUDEN LIITON; EN SELLAISTA LIITTOA kuin se, jonka minä tein heidän isäinsä kanssa silloin, kun minä tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta, ja jonka liittoni he ovat rikkoneet, vaikka minä olin heidän aviomiehensä, sanoo ADONAI. Vaan tämä on se Liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa niiden päivien tultua, sanoo ADONAI: Minä panen Torah'n (Lakini) heidän sisimpäänsä ja kirjoitan sen heidän sydämiinsä; ja niin minä olen heidän Jumalansa ja he ovat minun kansani."
- Se, että mistä Torah'sta eli Laista on noissa Jeremiaan jakeissa kyse, käy ilmi Uudesta Testamentista Room.8:1-4 "Niin ei nyt siis ole mitään kadotustuomiota niille, jotka Messiaassa Jeshuassa ovat. Sillä ELÄMÄN HENGEN LAKI Messiaasa Jeshuassa on vapauttanut sinut synnin ja kuoleman Laista. Sillä mikä Laille (siis Mooseksen Laille !) oli mahdotonta, koska se oli lihan kautta heikoksi tullut, sen Jumala teki, lähettämällä oman Poikansa syntisen lihan kaltaisuudessa ja synnin tähden ja tuomitsemalla synnin lihassa, että Lain (siis Mooseksen Lain !) vanhurskaus TÄYTETTÄISIIN meissä, jotka EMME VAELLA LIHAN MUKAAN, vaan HENGEN."
2) Jer.3:14-18
" 14. Palatkaa takaisin, te luopuneet lapset, sanoo ADONAI, sillä minä olen ottanut teidät omikseni, ja minä noudan teidät, yhden ainoankin kaupungista ja kaksi sukukunnasta, ja tuon teidät Siioniin.
15. Ja minä annan teille paimenet oman sydämeni mukaan, ja he kaitsevat teitä ymmärryksellä ja taidolla.
16. Ja kun te lisäännytte ja tulette hedelmällisiksi maassa niinä päivinä, sanoo ADONAI, niin EI ENÄÄ PUHUTA ADONAI'N LIITONARKISTA, se ei enää ajatukseen astu, eikä sitä muisteta; ei sitä enää kaivata, eikä sellaista enää tehdä.
17. Siihen aikaan sanotaan Jerusalemia ADONAI'N Valtaistuimeksi, ja kaikki kansat kokoontuvat sinne, Jerusalemiin ADONAI'n nimen tähden eivätkä enää vaella pahan sydämensä paatumuksessa.
18. Niinä päivinä on Juudan heimo kulkeva Israelin heimon kanssa, ja he tulevat yhdessä POHJOISESTA maasta siihen maahan, jonka minä annoin teidän isillenne perinnöksi."
- Onko nyt menossa JUURI TUO aikakausi, tutkikoon kukin sitä sydämessään. Kaikki nuo ennustukset eivät ole vielä toteutuneet, mutta KIISTATON TOSIASIA ON, ETTÄ SADAT TUHANNET Juutalaiset ovat ihan viime aikoina muuttaneet pohjoisista maista Israeliin ! Jakeissa mainittu LIITONARKKI edustaa Vanhaa Liittoa eli Mooseksen Lakiliittoa. Jumala itse on sen aikoinaan piilottanut, etteivät Juutalaiset alkaisi sitä palvomaan kuten vaskikäärmettä muinoin. Itse uskon, että olemme juuri siirtymässä tuohon ennustettuun aikakauteen. Siitä kertoo myös profeetta Sakarja perin selkeästi luvuissa 12-14.
3) Jer.32:37-40
" 37. Katso, minä kokoan heidät jälleen KAIKISTA MAISTA, joihin minä heidät vihassani, kiivastuksessani ja suuressa suuttumuksessani karkoitan, ja palautan heidät tähän paikkaan ja annan heidän asua turvassa.
38. Silloin he ovat minun kansani, ja minä olen heidän Jumalansa.
39. Ja minä annan heille yhden sydämen ja YHDEN TIEN, niin että he pelkäävät minua kaiken elinaikansa, ja niin heidän käy hyvin ja heidän lastensa heidän jälkeensä.
40. Ja minä teen heidän kanssansa IANKAIKKISEN LIITON, niin etten käänny heistä pois, vaan teen heille hyvää; ja minä annan pelkoni heidän sydämiinsä, niin etteivät he minusta luovu.
41. Ja minä iloitsen heistä, siitä, että teen heille hyvää; minä istutan heidät tähän maahan uskollisesti, kaikesta sydämestäni ja kaikesta sielustani.
42. Sillä näin sanoo ADONAI: Niinkuin minä olen tuottanut tälle kansalle kaiken tämän onnettomuuden, niin minä myös tuotan heille kaiken sen hyvän, minkä minä heille lupaan."
- Mielestäni tässä on ainakin 2-kerroksinen profetia, nimittäin sekä Babylonin vankeus että Jeshua Messiaan murhauttamisesta aiheutunut maastakarkoitus ja armoihin ottaminen ajallaan.
4) Jes.45:23-25 "Minä olen vannonut itse kauttani, minun suustani on lähtenyt totuus, peruuttamaton sana: Minun edessäni pitää kaikkien polvien notkistuman, minulle jokaisen kielen valansa vannoman että ainoastaan ADONAI'ssa on vanhurskaus ja voima. Hänen tykönsä tulevat häveten kaikki, jotka ovat palaneet vihasta Häntä vastaan, mutta kaikki Israelin jälkeläiset löytävät oikeuden ja kirkkauden ADONAI'ssa."
- Jakeissa on selvä linkki Uuden Liiton jakeisiin Filipp.2:5-11, joista otan vain oleellisimman:
"...kaikkein polvien pitää Jeshuan nimeen (sama kuin nimi ADONAI) notkistuman... ja jokaisen kielen pitää tunnustaman Isän Jumalan kunniaksi, että Jeshua Messias on ADONAI."
Sinä, joka luit pitkähkön kirjoitukseni, anna palautetta rakentavassa hengessä :)
Tärkeä sanoma Suomen Juutalaisille !
19
589
Vastaukset
- kekke130884
kristinusko nojaa mielestäni suvaitsevaisuuteen...
mutta myöskin käännytykseen.
kaikki 12 apostolia ynnä Jeesus olivat juutalaisia. kristinusko on ottanut paljon juutalaisuudesta, mm. ortodoksien veriruokakielto.
jos unohdetaan Raamattu ja ajatellaan järjellisesti, miksi muka juutalaisten tulisi liittyä kristityiksi? miksei saa olla sen uskoinen kuin itse haluaa? on muistettava että Vanhassa Testamentissa juutalaisen uskon tuomitsijat ovat kristittyjä. eli: annettaan juutalaisten olla juutalaisia, jos he itse tahtovat, jookos? olemme sentään MELKEIN uskonveljiä... :)- Jacob
" ...miksi muka juutalaisten tulisi liittyä kristityiksi? ",
...Vastaan kysymykseesi mieluiten lainaamalla Jeshuan omia sanoja: (Joh.8:24b)
"...sillä ellette usko minua siksi, joka MINÄ OLEN, niin te kuolette synteihinne."
- Tämän vastauksen Herramme antoi niille Juutalaisille, jotka eivät Häneen uskoneet.
- - -
Olen tullut tuntemaan Yeshuan sellaisena, jota ilman EI KUKAAN voi pelastua. Olisihan perin säälittävää nähdä tuomiopäivänä suurimman osan Israelilaisista joutuvan kadotukseen kaiken sen jälkeen ja siitä huolimatta, mitä ovat kansana saaneet kärsiä nimenomaan uhrautuvan uskonsa vuoksi ja myös siitä syystä, että ne, jotka tunsivat Jeshuan, vaikenivat siitä Israelilaisten ollessa kuuloetäisyydellä ...
Ihan järjellisesti ajatellen - ilman Raamattua tai sen kanssa - olen täysin varma siitä, etten MINÄ ikinä kykene käännyttämään ketään kristityksi, enkä sitä yritäkään, sillä kukaan ihminen ei voi, näissä sielun pelastusasioissa, omin voimin KETÄÄN AUTTAA. Ei minuakaan kukaan ihminen käännyttänyt. Minulle vaan tuli niin valtava Jumalkaipuu, etten voinut muuta kuin alkaa lukea paksun pölykerroksen alla ollutta Raamattua. Tein sen lapsena ottaen salaa lainaksi vanhempieni vihkiraamatun kirjahyllystä. Luin sitä iltakaudet kyynelten läpi omassa huoneessani lukitun oven takana. Sitäpaitsi Jeshua sanoi asiasta näin: (Joh.8:44)
"Ei kukaan voi tulla minun tyköni, ellei Isä, joka on minut lähettänyt, HÄNTÄ VEDÄ; ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä."
Olen vaan kokenut elämäni aikana useita yliluonnollisia johdatuksia mennä esim. töihin Juutalaista syntyperää olevien keskuuteen ja ADONAI on suorastaan käskenyt minua todistamaan heille. En näet ole todellakaan mitenkään suulas tyyppi, vaan perin hiljainen ja vähäsanainen, vaikkei näistä kirjoituksistani sellaista kuvaa saa... Olen kuullut selvästi Herran käskyn todistaa Hänestä ja silloin olen ollut toisaalta puun ja kuoren välissä, sillä olen kuvitellut Juutalaisten kaikkein vähiten haluavan kuulla sanomaa Jeshuasta, jota he pitävät vääränä messiaana. Onneksi olen tässä asiassa erehtynyt :)
Kerrankin muuan Unkarin Juutalainen Mooseksenuskoinen nainen suorastaan pyysi minua tulemaan huoneeseensa ja kertomaan, että miten olen löytänyt Messiaan... Herra on aina vedonnut siihen, että jos rakastan Häntä, niin minun tulee osoittaa se kertomalla Hänestä myös Juutalaisille. Ja koska rakastan Häntä, niin ei ole ollut muuta mahdollisuutta kuin vain alkaa kertomaan...
Olen tullut siihen tulokseen, että Juutalaisten suurin este tulla tuntemaan Jeshua sellaisena kuin Hän on, löytyy erään vanhan miehen sanoista hänelle todistaessani. Hän sanoi:
"Se mitä me ihmiset eniten kaipaamme ja tarvitsemme, sitä me myös eniten pakenemme ja pelkäämme kohtaavamme. Me kaipaamme rakastavaa Jumalaa, mutta pelkäämme Hänen vaativan meiltä sellaista mihin emme pysty !"
Kun itse kohtasin tuon rakastavan Jumalan, Hän ei vaatinut minulta mitään sellaista, mihin en pystyisi. Hän sanoi jo Tanakh'ssa nimittäin näin:
(Jer.3:13a,14a,22)
"AINOASTAAN TUNNE RIKOKSESI, että olet luopunut ADONAI'sta, Jumalastasi, ja juossut sinne ja tänne... Palatkaa takaisin te luopuneet lapset... Palatkaa takaisin, te luopuneet lapset, niin MINÄ PARANNAN teidän luopumuksenne" - "Katso me tulemme sinun tykösi, sillä sinä olet ADONAI, meidän Jumalamme."
- Ja näin: (Hoosea 14:3,5)
"Ottakaa mukaanne sanoja ja palatkaa ADONAI'n tykö ja sanokaa Hänelle:
ANNA ANTEEKSI KAIKKI RIKOKSET, OTA ARMOIHISI, niin me tuomme Sinulle uhrimulleiksi huulteme uhrit... (ja ADONAI tulee tuohon rukoukseen vastaamaan perin ihmeellisesti :) "MINÄ PARANNAN TEIDÄN LUOPUMUKSENNE, omasta halustani minä teitä rakastan; sillä minun vihani on kääntynyt sinusta pois...". - Suomen juutalainen
Jacob kirjoitti:
" ...miksi muka juutalaisten tulisi liittyä kristityiksi? ",
...Vastaan kysymykseesi mieluiten lainaamalla Jeshuan omia sanoja: (Joh.8:24b)
"...sillä ellette usko minua siksi, joka MINÄ OLEN, niin te kuolette synteihinne."
- Tämän vastauksen Herramme antoi niille Juutalaisille, jotka eivät Häneen uskoneet.
- - -
Olen tullut tuntemaan Yeshuan sellaisena, jota ilman EI KUKAAN voi pelastua. Olisihan perin säälittävää nähdä tuomiopäivänä suurimman osan Israelilaisista joutuvan kadotukseen kaiken sen jälkeen ja siitä huolimatta, mitä ovat kansana saaneet kärsiä nimenomaan uhrautuvan uskonsa vuoksi ja myös siitä syystä, että ne, jotka tunsivat Jeshuan, vaikenivat siitä Israelilaisten ollessa kuuloetäisyydellä ...
Ihan järjellisesti ajatellen - ilman Raamattua tai sen kanssa - olen täysin varma siitä, etten MINÄ ikinä kykene käännyttämään ketään kristityksi, enkä sitä yritäkään, sillä kukaan ihminen ei voi, näissä sielun pelastusasioissa, omin voimin KETÄÄN AUTTAA. Ei minuakaan kukaan ihminen käännyttänyt. Minulle vaan tuli niin valtava Jumalkaipuu, etten voinut muuta kuin alkaa lukea paksun pölykerroksen alla ollutta Raamattua. Tein sen lapsena ottaen salaa lainaksi vanhempieni vihkiraamatun kirjahyllystä. Luin sitä iltakaudet kyynelten läpi omassa huoneessani lukitun oven takana. Sitäpaitsi Jeshua sanoi asiasta näin: (Joh.8:44)
"Ei kukaan voi tulla minun tyköni, ellei Isä, joka on minut lähettänyt, HÄNTÄ VEDÄ; ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä."
Olen vaan kokenut elämäni aikana useita yliluonnollisia johdatuksia mennä esim. töihin Juutalaista syntyperää olevien keskuuteen ja ADONAI on suorastaan käskenyt minua todistamaan heille. En näet ole todellakaan mitenkään suulas tyyppi, vaan perin hiljainen ja vähäsanainen, vaikkei näistä kirjoituksistani sellaista kuvaa saa... Olen kuullut selvästi Herran käskyn todistaa Hänestä ja silloin olen ollut toisaalta puun ja kuoren välissä, sillä olen kuvitellut Juutalaisten kaikkein vähiten haluavan kuulla sanomaa Jeshuasta, jota he pitävät vääränä messiaana. Onneksi olen tässä asiassa erehtynyt :)
Kerrankin muuan Unkarin Juutalainen Mooseksenuskoinen nainen suorastaan pyysi minua tulemaan huoneeseensa ja kertomaan, että miten olen löytänyt Messiaan... Herra on aina vedonnut siihen, että jos rakastan Häntä, niin minun tulee osoittaa se kertomalla Hänestä myös Juutalaisille. Ja koska rakastan Häntä, niin ei ole ollut muuta mahdollisuutta kuin vain alkaa kertomaan...
Olen tullut siihen tulokseen, että Juutalaisten suurin este tulla tuntemaan Jeshua sellaisena kuin Hän on, löytyy erään vanhan miehen sanoista hänelle todistaessani. Hän sanoi:
"Se mitä me ihmiset eniten kaipaamme ja tarvitsemme, sitä me myös eniten pakenemme ja pelkäämme kohtaavamme. Me kaipaamme rakastavaa Jumalaa, mutta pelkäämme Hänen vaativan meiltä sellaista mihin emme pysty !"
Kun itse kohtasin tuon rakastavan Jumalan, Hän ei vaatinut minulta mitään sellaista, mihin en pystyisi. Hän sanoi jo Tanakh'ssa nimittäin näin:
(Jer.3:13a,14a,22)
"AINOASTAAN TUNNE RIKOKSESI, että olet luopunut ADONAI'sta, Jumalastasi, ja juossut sinne ja tänne... Palatkaa takaisin te luopuneet lapset... Palatkaa takaisin, te luopuneet lapset, niin MINÄ PARANNAN teidän luopumuksenne" - "Katso me tulemme sinun tykösi, sillä sinä olet ADONAI, meidän Jumalamme."
- Ja näin: (Hoosea 14:3,5)
"Ottakaa mukaanne sanoja ja palatkaa ADONAI'n tykö ja sanokaa Hänelle:
ANNA ANTEEKSI KAIKKI RIKOKSET, OTA ARMOIHISI, niin me tuomme Sinulle uhrimulleiksi huulteme uhrit... (ja ADONAI tulee tuohon rukoukseen vastaamaan perin ihmeellisesti :) "MINÄ PARANNAN TEIDÄN LUOPUMUKSENNE, omasta halustani minä teitä rakastan; sillä minun vihani on kääntynyt sinusta pois...".Tätä en koskaan ymmärttänyt.Juutalaiset eivät koskaan koko historiansa aikana käännyyttäneet muita eikä syöttänet omaa uskontoa muille. Minkä takia meitä pitäisi käännyttä? Onko se niin paha asia että me ollaan olemassa? Me emme halua mitään muuta kuin vaan elää ja säilyttää oma identiteettimme ja olla juutalaisia. Meidän uskonto kieltää muiden käännyttämisen ja antaa toisille vapaus olla sitä mitä kukin haluaa. Niin antaka meidänkin olla.Jooko? Ei millään pahalla.Kiitos.
- Jacob
Suomen juutalainen kirjoitti:
Tätä en koskaan ymmärttänyt.Juutalaiset eivät koskaan koko historiansa aikana käännyyttäneet muita eikä syöttänet omaa uskontoa muille. Minkä takia meitä pitäisi käännyttä? Onko se niin paha asia että me ollaan olemassa? Me emme halua mitään muuta kuin vaan elää ja säilyttää oma identiteettimme ja olla juutalaisia. Meidän uskonto kieltää muiden käännyttämisen ja antaa toisille vapaus olla sitä mitä kukin haluaa. Niin antaka meidänkin olla.Jooko? Ei millään pahalla.Kiitos.
Ensinnäkin, rentoudu ja ota rauhallisesti, sillä en todellakaan aio käännyttää sinua mitenkään :)
Tiedän, ettei yksikään ihminen omalla voimallaan tai viisaudellaan tai taidollaan kykene toista ihmistä käännytettämään siten, että tuo käännytyksen kohteena oleva ihminen TODELLA pelastuisi iankaikkisella pelastuksella. Tästä olen ehdottoman varma. Siksi en sitä yritäkään, sillä se olisi ajan haaskausta ja lähimmäisteni kiusaamista.
Minun elämäni ajassa on sen verran lyhyt ja olen sen ajankäytöstä vastuussa ADONAI'lle, joka on minulle elämän antanut lahjaksi. Siksi keskityn nimenomaan lähimmäisen rakkauden tekoihin käytännön tasolla ja esirukoustoimintaan sekä ymmärryksen että Hengen tasolla. Hengen tasolla tarkoitan rukoilemista armon ja rukouksen Hengessä vierain kielin, mikä on yksi Pyhän Hengen armolahjoista ja sen kautta saan yhä uudelleen täyttyä voimalla korkeudesta. Ilman voitelua eli Pyhän Hengen voimaa korkeudesta ei Jeshua'kaan tehnyt mitään tunnustekoja.
Voin kertoa, että esimerkiksi eräs hyvin läheinen ystäväni ei halunnut kuunnella sanaakaan Pyhän Hengen armolahjoista, vaan yritti kammeta minua pois apostolisesta uskosta vuosikaudet. Hän koki sen suorastaan elämäntehtäväkseen. Lopulta päätin ottaa käyttöön salaisen aseen, mikä on ydinaseitakin järeämpi, nimittäin esirukouksen Pyhässä Hengessä juuri tuon ihmisen puolesta, joka oli minulle kuin piikki lihassa :) Tein erään uskonveljeni kanssa keskinäisen esirukoussopimuksen rukoilla JOKA PÄIVÄ TUON ja erään hänen ystävänsä puolesta siihen asti kunnes Jeshua vastaa !
Viiden kuukauden kuluttua tuon ystäväni veli näki kahdesti, keskellä kirkasta päivää ja valveilla ollessaan enkeli-ilmestyksen, jonka voimasta hän kaatui maahan ihan voimattomana ja sokaistui joksikin aikaa. Tapaus sattui hänen ollessaan armeijassa itsenäisyyspäivän jumalanpalveluksessa Hesassa, Mäntymäen kentällä ja hän seisoi silloin joukkuemuodostelmassa. Hän oli siihen mennessä lukenut hänelle lahjaksi antamaani Raamattua muutaman viikon ajan. Erikoista asiassa on se, että kaveri ei uskonut Raamattuun lainkaan, mutta oli kehoituksestani alkanut lukea sitä, koska sanoin sen kuuluvan jo yleissivistykseen että lukee sen ainakin kerran läpi ja etenkin kun kyseessä oli kuuden laudatur'in ylioppilas, joka pääsi ensi yrittämällä opiskelemaan lakia Hesan yliopistoon !
Tuon tapauksen jälkeen hänet määrättiin toipumislomalle ja kapiaiset ihmetteli sitä, että kyseinen kaveri oli fyysisesti ihan huippukunnossa ja etevä pelaamaan tennistä eikä hänessä havaittu mitään sairautta tai äkillisen uupumisen syytä. Kaveri tuli sinä iltana kotiin kalpeana kuin lakana ja sanoi ensi sanoikseen veljelleen : " Raamatussa on pakko olla jotakin yliluonnollista, koska...jne." Hän kertoi miten hänelle oli sinä päivänä käynyt.
Viiden vuoden kuluttua Jeshua vastasi minulle ihmeellisellä tavalla tuon toisen ihmisen, eli minun läheisen ystäväni, kohdalla. Hän täytti tuon ystäväni VASTOIN tämän tahtoa ( !!! ) valtavalla voimalla korkeudesta ja hän joutui puhumaan vierailla kielillä TUNNIN AJAN eikä osannut eikä kyennyt sinä aikana puhumaan suomea lainkaan ! Hallelujah ! Kun hän yritti kommunikoida kynällä ja paperilla, niin hänen kertomansa mukaan, jokin valtava voima tarttui hänen käteensä ja ihan hetkessä kirjoitti hänen kädellään kolme A4 kokoista arkkia täyteen jotain merkillistä kirjoitusta !
Hoitava lääkäri tuli ja tarkasteli kirjoitusta ja sanoi sen olevan kauniisti kirjoitettua latinaa, jota hän hyvin ymmärtää ! Lääkäri pyysi saada kaksi ensimmäistä sivua itselleen, sillä hän sanoi siinä olevan yksityinen sanoma hänelle itselleen ja antoi ystäväni pitää sen kolmannen sivun itsellään muistona ihmeestä. Lääkäri sanoi myös sen vieraan kielenkin, jota ystäväni puhui tunnin ajan, olleen selvää latinaa. Ystäväni ei ole koskaan opiskellut latinaa, eikä ymmärtänyt puheestaan itse sanaakaan !
Mitä tulee siihen, että uskon Israelin Toivoon eli ymmärrän satojen Tanakh'in Messiasta koskevien ennustusten toteutuneen kirjaimellisesti Jeshua Messiaassa, olen velvoitettu kertomaan Hänestä, joka voi ja joka tahtoo vielä tänäänkin antaa ymmärryksen valon kaikille niille, jotka totisin sydämin etsivät ELÄVÄÄ YHTEYTTÄ ELÄVÄÄN JUMALAAN. Jeshua itse sanoi:
"MENKÄÄ kaikkeen maailmaan ja julistakaa ilosanomaa kaikille kansoille !" - Emmekö olekin samaa mieltä siitä, että myös Israel kuuluu tuohon kohderyhmään eli on myös yksi noista kansoista ;)
Siitä syystä Mooseksenuskoisten on vaikea ymmärtää evankelioimistyötä, ettei ADONAI ole antanutkaan heille Vanhan Liiton aikakaudella mitään uskonnon levittämistyötä tehtäväksi, vaan varjella heille uskotut ennustukset esimerkiksi tulevasta Messiaasta kirjoitetussa muodossa vuosisatojen, jopa vuosituhanten ajan. Sen Mooseksenuskoiset ovat mielestäni perin hyvin tehneetkin :) Onhan Tanakh'issa selvä ennustus myös IANKAIKKISESTA LIITOSTA kaikkien kansojen kanssa ja onhan selvää, että sen julistamisen Korkein on uskonut valituille pyhilleen. Itse olen yksi niistä.
LOPPUKANTAATTI:
MINÄ en käännytä, vaan kerron Hänestä joka - ei ainoastaan käännytä, vaan - , joka LUO kaikki ne jotka Häneen uskovat, UUSIKSI HENGELLISIKSI LUOMUKSIKSI ja synnyttää meidät Elävän Jumalan lapsiksi ! Ajattele, että sinullakin on MAHDOLLISUUS (jopa iäkkäämpänäkin) syntyä uudesti ylhäältä ja tulla Korkeimman omaksi lapseksi ! Halllelujah ! Monet ikääntyneet ovat vuosituhanten saatossa kaivanneet löytävänsä ikuisen nuoruuden salaisuuden. Tuon salaisuuden löysin Jeshua Messiaassa... - Handu
Tätä en koskaan ymmärttänyt.Juutalaiset eivät koskaan koko historiansa aikana käännyyttäneet muita eikä syöttänet omaa uskontoa muille. Minkä takia meitä pitäisi käännyttä? Onko se niin paha asia että me ollaan olemassa? Me emme halua mitään muuta kuin vaan elää ja säilyttää oma identiteettimme ja olla juutalaisia. Meidän uskonto kieltää muiden käännyttämisen ja antaa toisille vapaus olla sitä mitä kukin haluaa. Niin antaka meidänkin olla.Jooko? Ei millään pahalla.Kiitos.
Kristityt katsovat että heidän lähimmäisrakkauteen kuuluu saarnata juutalaisille evankeliumia. Tiesithän, että kristityt uskovat että ilman Jeesusta juutalaiset joutuvat ikuiseen kadotukseen?
- sister r'n'b
Handu kirjoitti:
Kristityt katsovat että heidän lähimmäisrakkauteen kuuluu saarnata juutalaisille evankeliumia. Tiesithän, että kristityt uskovat että ilman Jeesusta juutalaiset joutuvat ikuiseen kadotukseen?
Nyt olit kyllä ihan hutikassa...;)
>Tiesithän,että kristityt uskovat että ilman Jeesusta juutalaiset joutuvat ikuiseen kadotukseen?
Tuo oli sinun tietämättömyyttäsi.
Tänäpäivänä enin osa kristityistä ei todellakaan ajattele noin,vaan niin,että Jahven kerran tekemä liitto juutalaisen kansan kanssa on ja pitää.Ja myös niin,että juutalaisia ei saisi enää evankelioida.Piste. - Handu
sister r'n'b kirjoitti:
>Tiesithän,että kristityt uskovat että ilman Jeesusta juutalaiset joutuvat ikuiseen kadotukseen?
Tänäpäivänä enin osa kristityistä ei todellakaan ajattele noin,vaan niin,että Jahven kerran tekemä liitto juutalaisen kansan kanssa on ja pitää.Ja myös niin,että juutalaisia ei saisi enää evankelioida.Piste.Olen saanut käsiini tekstin, joka kertoo Paavin tunnustaneen Abrahamin liiton olevan ikuinen, kyllä, ja tässä mielessä katoliset eivät enää aktiivisesti yritä käännyttää juutalaisia (Boston Globe, ja jos löydät niin heität ännekin). Muista suuntauksista en sitten tiedä.
Toisaalta, hanki käsiisi kirja Ikkuna juutalaisuuteen (ISBN 951-570-231-3) ja lue se tarpeeksi tarkkaan niin löydät juuri sitä mitä aikaisemmin kerroin. Lähimmäisrakkauden nimissä käännyttämistä. Eipä tainnut olla kauan sitten kun Helsingin synagogaan tehtiin tällainen yritys, eli jätettiin siddurin väliin lappuja: "Jos haluat oppia tuntemaan Jeesuksen, soita tähän numeroon...".
Sitten on tietysti olemassa ainakin www.jewsforjesus.org ja www.mcwe.com. Niistäkin voi vetää joitain johtopäätöksiä, varsinkin kun Jews for Jesus saa suurimman osan rahoituksestaan protestanttiseurakunnista. - Suomen juutalainen
Handu kirjoitti:
Olen saanut käsiini tekstin, joka kertoo Paavin tunnustaneen Abrahamin liiton olevan ikuinen, kyllä, ja tässä mielessä katoliset eivät enää aktiivisesti yritä käännyttää juutalaisia (Boston Globe, ja jos löydät niin heität ännekin). Muista suuntauksista en sitten tiedä.
Toisaalta, hanki käsiisi kirja Ikkuna juutalaisuuteen (ISBN 951-570-231-3) ja lue se tarpeeksi tarkkaan niin löydät juuri sitä mitä aikaisemmin kerroin. Lähimmäisrakkauden nimissä käännyttämistä. Eipä tainnut olla kauan sitten kun Helsingin synagogaan tehtiin tällainen yritys, eli jätettiin siddurin väliin lappuja: "Jos haluat oppia tuntemaan Jeesuksen, soita tähän numeroon...".
Sitten on tietysti olemassa ainakin www.jewsforjesus.org ja www.mcwe.com. Niistäkin voi vetää joitain johtopäätöksiä, varsinkin kun Jews for Jesus saa suurimman osan rahoituksestaan protestanttiseurakunnista.Kiitos Handu!!!
- sister r'n'b
Handu kirjoitti:
Olen saanut käsiini tekstin, joka kertoo Paavin tunnustaneen Abrahamin liiton olevan ikuinen, kyllä, ja tässä mielessä katoliset eivät enää aktiivisesti yritä käännyttää juutalaisia (Boston Globe, ja jos löydät niin heität ännekin). Muista suuntauksista en sitten tiedä.
Sitten on tietysti olemassa ainakin www.jewsforjesus.org ja www.mcwe.com. Niistäkin voi vetää joitain johtopäätöksiä, varsinkin kun Jews for Jesus saa suurimman osan rahoituksestaan protestanttiseurakunnista.Mutta siltikin...Enin osa maailman kristityistä=roomalaiskatolilaisia.
Luin kertomastasi jutusta jokin aika sitten Beliefnetista.
Minun tietämäni ns.ääriprotestantit (suomalaiset) eivät ainakaan harrasta juutalaisten käännyttämistä.Eikä Suomen valtionkirkkokaan sellaista tee - vai(?) - Handu
sister r'n'b kirjoitti:
Mutta siltikin...Enin osa maailman kristityistä=roomalaiskatolilaisia.
Luin kertomastasi jutusta jokin aika sitten Beliefnetista.
Minun tietämäni ns.ääriprotestantit (suomalaiset) eivät ainakaan harrasta juutalaisten käännyttämistä.Eikä Suomen valtionkirkkokaan sellaista tee - vai(?)Suomen evlut kirkko on niin protestanttinen että se ainakin tukee moskeijoiden rakentamista muslimeille. Veikkaan, että jos jompikumpi juutalainen seurakunta tarvitsisi uuden Toora-käärön niin kirkko olisi valmis avustamaan myös siinä. Aktiivisesta käännytystyöstä tuskin voidaan puhua, vaikka yksittäiset kirkon työntekijät ovatkin sitä mieltä että juutalaiset eivät käsitä mikä Jeesus "oikeasti" on.
Kirkko on myös niin maallistunut, että se on hylännyt suurimman osan perinteisistä opeista (homot, naispapit, avioero&uusi avioliitto, aikuiskaste. Pakkokäännytystäkin taidettiin harrastaa vielä viime sodassa) "yhteiskunnallisen muutoksen" takia.
Muista myös, että kirkko lukee luterilaisiksi myös suurin piirtein minkä tahansa lahkon joka tunnustaa kolminaisuusopin, joten tämäkin aiheuttaa jonkin verran vaihtelua suhtautumisessa juutalaista kohtaan.
Mutta, summa sumarum, suurin osa kristityistä eivät yritä käännyttää juutalaisia, mutta mustia lampaita toki on. Olisi mielenkiintoista tietää minkä lahkon edustajat jättivät Helsingin seurakunnan rukouskirjojen väliin "jos haluat oppia tuntemaan Jeesuksen soita tähän numeroon:..."-lappuja aikaisemmin keväällä. - Handu
Kiitos Handu!!!
Mitä nyt kiität? Sanoinko jotain?
- Jacob
Handu kirjoitti:
Siis, että JOKA IKINEN ihminen, joka EI vastaanota henkilökohtaisesti Jeshua Messiaan sijaissovitusta ja kilvoittele jaloa uskonkilvoitusta loppuun asti, joutuu kadotukseen.
Jeshua Messiaasta on kirjoitettu sadoissa kohdissa Tanakh'issa ja edeltäkäsin kerrottu muunmuassa, että Hän tulee olemaan YKSI ja AINOA tie Korkeimman Jumalan yhteyteen.
Tässä ei ole erotusta Juutalaisilla eikä kellään muillakaan ihmisillä, sillä Jeshua on AINOA TIE ISÄ JUMALAN YHTEYTEEN. Vain Isä Jumalan yhteydessä on IANKAIKKINEN ELÄMÄ.
Siis asiani on ÄÄRIMMÄISEN tärkeä ! - Jacob
Handu kirjoitti:
Suomen evlut kirkko on niin protestanttinen että se ainakin tukee moskeijoiden rakentamista muslimeille. Veikkaan, että jos jompikumpi juutalainen seurakunta tarvitsisi uuden Toora-käärön niin kirkko olisi valmis avustamaan myös siinä. Aktiivisesta käännytystyöstä tuskin voidaan puhua, vaikka yksittäiset kirkon työntekijät ovatkin sitä mieltä että juutalaiset eivät käsitä mikä Jeesus "oikeasti" on.
Kirkko on myös niin maallistunut, että se on hylännyt suurimman osan perinteisistä opeista (homot, naispapit, avioero&uusi avioliitto, aikuiskaste. Pakkokäännytystäkin taidettiin harrastaa vielä viime sodassa) "yhteiskunnallisen muutoksen" takia.
Muista myös, että kirkko lukee luterilaisiksi myös suurin piirtein minkä tahansa lahkon joka tunnustaa kolminaisuusopin, joten tämäkin aiheuttaa jonkin verran vaihtelua suhtautumisessa juutalaista kohtaan.
Mutta, summa sumarum, suurin osa kristityistä eivät yritä käännyttää juutalaisia, mutta mustia lampaita toki on. Olisi mielenkiintoista tietää minkä lahkon edustajat jättivät Helsingin seurakunnan rukouskirjojen väliin "jos haluat oppia tuntemaan Jeesuksen soita tähän numeroon:..."-lappuja aikaisemmin keväällä....siihen kuuluisaan "Nazaretilaisten lahkoon", jonka päämieheksi aikoinaan apostoli Paavalia kutsuttiin.
Kuka muuten on mielestäsi seuraava henkilö, josta profeetta Jesaja kirjoittaa seuraavasti ? Jes.49:6
"Hän (ADONAI) sanoo: "Liian vähäistä on sinulle, joka olet minun palvelijani, kohottaa ennalleen Jacob'in sukukunnatja tuoda takaisin Israelin säilyneet: minä panen sinut pakanain valkeudeksi, että minulta tulisi pelastus maan ääriin asti."
Siis kenestä ADONAI puhuu edellä olevassa jakeessa profeettansa kautta ?
PS. Pyydän perusteluja Tanakh'ista... - Jacob
sister r'n'b kirjoitti:
Tänäpäivänä enin osa kristityistä ei todellakaan ajattele noin,vaan niin,että Jahven kerran tekemä liitto juutalaisen kansan kanssa on ja pitää.Ja myös niin,että juutalaisia ei saisi enää evankelioida.Piste....ovat ihan joitain muita kuin Uudessa Testamentissa mainitut kristityt eli Jeshua Messiaan seuraajat. Sana kristitty on muodostettu Messias sanaa vastaavasta kreikkalaisesta sanasta "Khristus" mikä tarkoittaa "Messias" eli "Voideltu". Koska ensimmäisen polven Jeshuaan uskovat seurasivat SILMIINPISTÄVÄN tarkoin Jeshuan ensimmäisten opetuslasten opetuksia, niin heitä alettiin Antiokiassa kutsua kristityiksi.
Siksi TÄNÄÄNKIN ainoastaan TODELLISET kristityt SEURAAVAT tarkoin Jeshuan opetuksia.
Hänen lähetyskäskynsä kuuluu EDELLEEN:
"Menkää kaikkeen maailmaan ja viekää ilosanoma pelastuksesta KAIKILLE ihmisille !"
Tuohon sanaan 'KAIKILLE' kuuluvat myös Suomen Juutalaiset, vai mistä alkaen he ovat lakanneet olemasta ihmisiä ?
- Joulupukki
Aikuiset ihmiset uskoo joulupukki tason juttuja!
- Jacob
...tonttu, jos et saamiesi satojen rukousvastausten jälkeen alkaisi uskoa Uudessa Testamentissa ilmoitettuun AINOAAN Jumalaan ja Hänen Poikaansa, Jeshua Messiaaseen. Jos et ole saanut yhtään rukousvastausta, niin anna elämäsi Jeshualle KOKONAAN ja ano sitä mitä TODELLA tarvitset ja kiitä siitä etukäteen, niin saat ihmeellisen vastauksen/vastaukset ! Itse sain VIISI ihmeellistä rukousvastausta SAMANA päivänä. Hallelujah !
Suurinta kaikista kokemuksista, joita olen saanut kokea, on Jeshuan tuntemisen kautta virtaava ADONAI'n taivaallinen rakkaus, jota Hän osoitti minulle seuratessani Häntä ja Hänen tahtoaan menemällä töihin Israeliin, kibbutz Kiryat Anavim'iin 25 vuotta sitten. Hänen rakkautensa on niin valtavaa, ettei sitä voi sanoin kuvailla !
Kehoitan sinua tutustumaan Häneen, niin saat selville, että puhun totuutta ! - Joulupukille
Niin sinulle voi olla nää jutut tota tasoa, mutt se johtuu vaan siitä että et oo kohdannut elävän Jumalan , Poikaa Jeesusta Kristusta?Mutta kuule:Raamatussa sanotaan, että Jumala kutsuu yhteyteensä ihmistä, myös juutalaista, kahdesti jopa kolmesti.Voi olla että tää kutsu on nyt sulle tullut kun oot tullu tälle palstalle ja täällä oot lukenut(kuullut) että Jumala kutsuu KAIKKIA ihmisiä, kaikkialta Poikansa Jeesuksen Kristuksen yhteyteen, ota siis vaari ajasta.Tästä sivusta voi olla apua: www.netmission.fi tutustu.Sana rististä on hullutus nille jotka kadotukseen joutuvat, mutta meille jotka uskomme(pelastumme) se on Jumalan voima.Tuo oli suora lainaus Raamatusta.
- Lily
Olen ymmärtänyt muutamasta viestistäsi jotka olen lukenut, että olet suomalainen messiaaninen juutalainen. Olen todella, siis TODELLA iloinen että olet pelastunut! Juuri sinun laisisiasi tarvitaan julistamaan ilosanomaa juutalaisten keskuudessa. Maailmankaikkeuden ainoa Jumala olkoon kanssasi ja siunatkoon sinua!!!
- Jacob
Tärkeintä pelastuksessa on olla Jeshuan oma. Se, että onko lihan ja veren siteet ja perintö juutalaisuudessa tai muissa kansoissa ei merkitse MITÄÄN silloin, kun saa olla UUSI LUOMUS Jeshua Messiaassa.
Korkein loi Pojassaan Jeshuassa kaikki valittunsa yksilöinä uudeksi ihmiseksi ja heidät yhdessä YHDEKSI UUDEKSI KANSAKSI ja YHDEKSI uudeksi ikuisuus-luomukseksi poistaen sen kautta vihamielisyyden ja kateuden aiheet. Miten valtava rakas Isukki meillä onkaan !
Lopuksi asian vahvistukseksi 2.Kor.5:17 ja Ef.2:14-22
"17. Siis, jos joku on Kristuksessa, niin hän on uusi luomus; se, mikä on vanhaa, on kadonnut, katso, uusi on sijaan tullut."
"14. Sillä hän on meidän rauhamme, hän, joka teki molemmat yhdeksi ja purki erottavan väliseinän, nimittäin vihollisuuden,
15. kun hän omassa lihassaan teki tehottomaksi käskyjen lain säädöksinensä, luodakseen itsessänsä nuo kaksi yhdeksi uudeksi ihmiseksi, tehden rauhan,
16. ja yhdessä ruumiissa sovittaakseen molemmat Jumalan kanssa ristin kautta, kuolettaen itsensä kautta vihollisuuden.
17. Ja hän tuli ja julisti rauhaa teille, jotka kaukana olitte, ja rauhaa niille, jotka lähellä olivat;
18. sillä hänen kauttansa on meillä molemmilla pääsy yhdessä Hengessä Isän tykö.
19. Niin ette siis enää ole vieraita ettekä muukalaisia, vaan te olette pyhien kansalaisia ja Jumalan perhettä,
20. apostolien ja profeettain perustukselle rakennettuja, kulmakivenä itse Kristus Jeesus,
21. jossa koko rakennus liittyy yhteen ja kasvaa pyhäksi temppeliksi Herrassa;
22. ja hänessä tekin yhdessä muitten kanssa rakennutte Jumalan asumukseksi Hengessä."
Miten mahtava sanoma onkaan näissä kahdessa UT:n kohdassa ! Hallelujah !
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh892158Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr1391797- 1731333
- 229805
- 65744
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol10731- 60730
Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako211619- 49587
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </347550