onko hajonnu nivelakseleita

lunta lingotessa

Hajotin jo toisen nivelakselin tänä talvena.On tuo lingottava tie sellainen sora-savi tie,josta nousee nyrkkiä suurempia kiviä talvellakin esiin vaikka niitä ennen lumien tuloa yrittää parhaan mukaan pois heitellä. Tulee äkkiä hintaa talven linkouksille. Onko muilla samanlaisia kokemuksia? Tai onko naapurit tehny kiusaa linkoojalle?

13

8532

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jallu

      Kerran linkoon meni rautakanki ja toisen kerran iso kivi. Molemmilla kerroilla ohuempi akseliputki rusetille ja poikki sieltä nivelen päästä poikki. Paikallinen maatalouskauppa myy uutta akseliputkea metritavarana hyllystä, ei muuta ku rälläkällä sopiva pätkä, poraa putkikiilalle reijän ja naputtelee paikalleen. Ei hirmu konkurssia ole tullu. Akselin merkki on joku pondioli&pavesi...

    • Pultti Bois

      ikinä kuullut, että nivelakselissa voi olla levykytkin. Ylikuormakytkimenä?
      Kahden rikon jälkeen olisi jo tullut levykytkin maksettua.
      Jos olet nuuka, niin sellainen askeli, jossa on murtopultti kivien ym. varalta. Pultteja saa 20e kilo.

      • Esko

        ensinä lingossa murtopultit jotka kyllä napsahtaa poikki löysällä oleva pultti jopa suojalumesta joka tukkii lingon


      • tullut

        mieleen ainakin jos ei ihan hankinnan asteelle olekkaan päässyt.Nyt kytkin kauppaan karajalkaa maksaa mitä maksaa!


    • -.-.-..

      ...hitsattu murtopultit lingosta. Sellanen kannattaapi sitten laittaa aksilalle.

    • Fendt hölmö

      Täälä aivan suomen etelä rannalla ei oo noita ongelmii kun ei edes omista linkoa auraamisella pärjää.

    • Maono

      Eipä oo ennee ollu harmia lingon eikä akselin kans kun linko on Huki joka kestää mennä läpi melkein ukon pään kokosen kiven ja akseli on pulttiakseli.

    • auttaa

      Ollut Walterscheidin aksila lingossa reilut 20 vuotta, silloin tällöin pärähtää, mutta vahikoja ei ole syntynyt.
      Linko (vesme... saa nauraa) on kertaallen rakennettu lähes kokonaan uudestaan tuona aikana.

      • Jesse James

        Lumilinkoon ei pidä hankkia "räikkäylikuormakytkintä". Lingon kuormistus on sykkivää eli aina kun siipi heittää tulee nykäys. Tiukassa paikassa tuo räikkä päästää yli ja linkon akseli pysähtyy ja nivelakseli jää pyörimään. Räikkä päristen. Tuota kun jatkuu vuosia, kuluu nivelakelin putken ja haarukan liitos väljäksi. Putken lukitseva sokka alkaa katkeilla. Vaikka oli Walterscheid ja oikean kokoinen. 210kpm.
        On pakko hankkia kunnollinen levykytkin. Se päästää luistaa iskukuorman alla ja heti sen jälkeen pitää jälleen.


      • ookkaan jos käytetään
        Jesse James kirjoitti:

        Lumilinkoon ei pidä hankkia "räikkäylikuormakytkintä". Lingon kuormistus on sykkivää eli aina kun siipi heittää tulee nykäys. Tiukassa paikassa tuo räikkä päästää yli ja linkon akseli pysähtyy ja nivelakseli jää pyörimään. Räikkä päristen. Tuota kun jatkuu vuosia, kuluu nivelakelin putken ja haarukan liitos väljäksi. Putken lukitseva sokka alkaa katkeilla. Vaikka oli Walterscheid ja oikean kokoinen. 210kpm.
        On pakko hankkia kunnollinen levykytkin. Se päästää luistaa iskukuorman alla ja heti sen jälkeen pitää jälleen.

        Jos on isompi linko ja painavampi roottori on kuormitus aika tasaista. Ja se levykytkinkin pitäis aina säätää,joka kerta kun se luistaa on sen jälkeen pito huonompi.


      • pärisee
        ookkaan jos käytetään kirjoitti:

        Jos on isompi linko ja painavampi roottori on kuormitus aika tasaista. Ja se levykytkinkin pitäis aina säätää,joka kerta kun se luistaa on sen jälkeen pito huonompi.

        Onko minulla Levykytkin akselissa,kun jokin menee siipien väliin niin pärisee vaan?
        Ylimääräiset tavarat välistä pois ja taas mennään.

        Mikä toi ylikuormasuoja on?Luulin räikän/levyn olevan just sitä!!!
        Akselin merkkiä en muista,mutta yleisin melkein mitä vaikka IKH-myy.Numero on 6.


      • on hyvä
        Jesse James kirjoitti:

        Lumilinkoon ei pidä hankkia "räikkäylikuormakytkintä". Lingon kuormistus on sykkivää eli aina kun siipi heittää tulee nykäys. Tiukassa paikassa tuo räikkä päästää yli ja linkon akseli pysähtyy ja nivelakseli jää pyörimään. Räikkä päristen. Tuota kun jatkuu vuosia, kuluu nivelakelin putken ja haarukan liitos väljäksi. Putken lukitseva sokka alkaa katkeilla. Vaikka oli Walterscheid ja oikean kokoinen. 210kpm.
        On pakko hankkia kunnollinen levykytkin. Se päästää luistaa iskukuorman alla ja heti sen jälkeen pitää jälleen.

        Siinäkii on ongelmansa,kun se lämpiää ja kastuu ja ja jäätyy,ni sitte on taas paikat kovilla.


      • mutta
        pärisee kirjoitti:

        Onko minulla Levykytkin akselissa,kun jokin menee siipien väliin niin pärisee vaan?
        Ylimääräiset tavarat välistä pois ja taas mennään.

        Mikä toi ylikuormasuoja on?Luulin räikän/levyn olevan just sitä!!!
        Akselin merkkiä en muista,mutta yleisin melkein mitä vaikka IKH-myy.Numero on 6.

        kitkalevykytkin kuluu toimiessaan, eli luistaessaan paljon nopeammin. Sitä pitää säätää, eli kiristää paljon useammin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen Yrittäjät täräyttää: Sunnuntain tuplapalkka pois lomat lyhyemmiksi ja arkipyhät palkattomiksi

      Edunvalvontajärjestö Suomen Yrittäjät esittää muun muassa sunnuntain tuplapalkan lakisääteisyyden poistamista ja arkipyh
      Maailman menoa
      235
      2028
    2. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      84
      1228
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      89
      1044
    4. Jani Wickholm on kuollut

      Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      114
      1041
    5. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      87
      847
    6. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      123
      840
    7. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      98
      794
    8. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      764
    9. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

      sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      124
      706
    10. Pohjola talo

      Kuka arvaa lähimmäs miten nopeasti tulee konkurssi uusilla yrittäjillä
      Kuhmo
      23
      701
    Aihe