Sisäportaiden

hinta

Mitäs olette maksaneet elementtiportaista pääkaupunkiseudulla? Itse soittelin eräälle täällä toimivalle tehtaalle, ja tiedustelin kiinostaisiko tarjota kahta porrassyöksyä. Kaveri sanoi ilman kuvia näkemättä, että joo, kaksi perussyöksyä ilman pinnoitetta maksaa 3600e (sis. alv). On mielestäni järjetön hinta. Onhan niissä kyllä laudottamista, mutta taidan kyllä kokeilla tehdä itse, tai maksaa jollekin joka tekee. Onko tuo hinta ihan keskitasoa, ja miten ja millä kustannuksin olette portaitanne toteuttaneet?

17

15072

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anni
    • konnari

      omakotitalon kahta porrassyöksyä juuri ole kannattavaa tehdä elementtinä. Täytyy tehdä elementtisuunnitelmat sekä muotit jotka eivät sovi mihinkään muualle ja menevät siis roskiin. Sotkee myös tehtaan rutiinit. Ja vielä pitää kuljettaa ja ehkä asentaakin elementit paikalleen. Parempi kun valat paikalla. Ark/Rak. suunnitelman mukaan.

      • työnjohtaja suositteli

        paikalla valettavia portaita. Tulee kahdet portaat, joten ihan mukavasti kustannuksia. Lasikaidekin maksaa hirveästi, mitäköhän edullisempaa kiviportaisiin sopivaa kaidetta keksisi???


      • onnistuneesti...
        työnjohtaja suositteli kirjoitti:

        paikalla valettavia portaita. Tulee kahdet portaat, joten ihan mukavasti kustannuksia. Lasikaidekin maksaa hirveästi, mitäköhän edullisempaa kiviportaisiin sopivaa kaidetta keksisi???

        Betoniportaat otin lemminkäiseltä. Portaat tuli jo runkovaiheessa, toimien työmaa-aikaidena portaana. Portaat löyty vakiokokoisena, joten hintakin oli suht edullinen about 2000 eskoo. Portaat oli säntillisen mittaiset, helppo pinnoittaa. Päälle puuseppä teki tammilevystä askelmat. Lasikaiteet otin kaidesepiltä. Lopputulokseen oon tosi tyytyväinen.


        http://www.lemminkainen.fi/productpage.asp?Section=8417
        http://www.kaidesepat.fi/index.php?mode=content&page_id=5


    • jeeeeeeeeeepppp

      Timpuri teki muottia 2-3 päivää ~ 400e
      Betonia 2m3 = 180e
      Timpu valussa apuna 3h ~ 50e
      Itse purin muotit
      Timantilla hiontaa 15 min = 7,5e
      Pinnoitteeksi puuta. Ei vielä tiedä hintaa.

      Total: 640e ne pinnat

      • RaneK

        Hei anna tiedot timpuristasi, sillä tuohon hintaan ei saa ketään - oikeasti edes harmaasti.
        Meillä 18 askelman elementtiportaat, leveys 1,2m (huonekorkeus 2,8 m). Timpuri arvioi, että muotittamalla ja itse valamalla hinta noin 2500€. Tilasin tehtaalta ja hinta oli rahdilla 1750. Asennus vei 1 h eli (nosturi ja mies) 150€. Että silleen. Ei muuten kannata ostaa Lemminkäiseltä - kiskurihinnat!!!


      • Noooooouuuppp

        Et sitten raudoittanut portaita, käyttänyt harjaterästä, raudoituskorokkeita, sidelankaa. Ja muotituksessa käytetyt vanerit, pattingit ja laudat ilmeisesti sisältyvät tuohon timpurin urakkaan.

        Ja jos noita verrataan valmiisiin (teräs tai puu) portaisiin, niin jonkinlaista tasoitetta ja maalia pintaan vielä menee askelmalankkujen lisäksi. Ja kunnolliset teräs/lasi kaiteet tuovat tuohon vielä lisäkustannuksia huomattavasti enemmän, mitä muotitukseen ja valuun on mennyt.

        Hyvät nuo valetut betoniportaat varmasti ovat (yksi syy miksi itsekin sellaiset tein) ja varmasti kustannuksiltaan pärjäävät monelle muulle vaihtoehdoille. Lähinnä harmittaa se, että tämänkin foorumin informatiivista arvoa alentavat nämä "tutulta sain tarvikkeet, kaveri teki ilmaiseksi ja lopuilla kuluilla ei niin väliä" -laskelmat.


      • Mikä toimittaja
        RaneK kirjoitti:

        Hei anna tiedot timpuristasi, sillä tuohon hintaan ei saa ketään - oikeasti edes harmaasti.
        Meillä 18 askelman elementtiportaat, leveys 1,2m (huonekorkeus 2,8 m). Timpuri arvioi, että muotittamalla ja itse valamalla hinta noin 2500€. Tilasin tehtaalta ja hinta oli rahdilla 1750. Asennus vei 1 h eli (nosturi ja mies) 150€. Että silleen. Ei muuten kannata ostaa Lemminkäiseltä - kiskurihinnat!!!

        Minulle tulee 2 suoraa porrasta.Ei tuo ole paha hinta. Mistä tilasit ? Onko muista kokemuksia ?


      • käy siellä
        Mikä toimittaja kirjoitti:

        Minulle tulee 2 suoraa porrasta.Ei tuo ole paha hinta. Mistä tilasit ? Onko muista kokemuksia ?

        käy sivuilla ja pyydä tarjoukset eri firmoista. niin se menee, kilpailuttamalla saa säästöjä!


      • jeeeeeeeeeeeeeppp
        Noooooouuuppp kirjoitti:

        Et sitten raudoittanut portaita, käyttänyt harjaterästä, raudoituskorokkeita, sidelankaa. Ja muotituksessa käytetyt vanerit, pattingit ja laudat ilmeisesti sisältyvät tuohon timpurin urakkaan.

        Ja jos noita verrataan valmiisiin (teräs tai puu) portaisiin, niin jonkinlaista tasoitetta ja maalia pintaan vielä menee askelmalankkujen lisäksi. Ja kunnolliset teräs/lasi kaiteet tuovat tuohon vielä lisäkustannuksia huomattavasti enemmän, mitä muotitukseen ja valuun on mennyt.

        Hyvät nuo valetut betoniportaat varmasti ovat (yksi syy miksi itsekin sellaiset tein) ja varmasti kustannuksiltaan pärjäävät monelle muulle vaihtoehdoille. Lähinnä harmittaa se, että tämänkin foorumin informatiivista arvoa alentavat nämä "tutulta sain tarvikkeet, kaveri teki ilmaiseksi ja lopuilla kuluilla ei niin väliä" -laskelmat.

        Ainiin........joo. Rautaa sinne kanssa pistettiin. Harjaterästä ja tasoon 10mm verkkoa. Ei kuitenkaan iso kulu, mutta unohtu.

        Raudoitustyö sen sijaan kuului tuohon timpurin hommaan.

        Ja totta. Ne korokkeet unohtu kanssa. Muistaakseni 100kpl säkin ostin ja makso kai 20e. Jäi vielä yli.

        Vaneria oli jäänyt parvekkeen valumuotituksesta, joten sekin unohtu :D

        Siporex kaiteet muurattiin. Kuului Sipo urakkaan.

        Tasoitetta pitää vielä siihen laittaa. Sekin totta.

        Timpuri sen sijaan ei maksanut ilmoitettua enempää. Ja en kai minä sitä aio paljastaa, kun sitä vielä itse tartten :D


      • Noooooouuuppp
        jeeeeeeeeeeeeeppp kirjoitti:

        Ainiin........joo. Rautaa sinne kanssa pistettiin. Harjaterästä ja tasoon 10mm verkkoa. Ei kuitenkaan iso kulu, mutta unohtu.

        Raudoitustyö sen sijaan kuului tuohon timpurin hommaan.

        Ja totta. Ne korokkeet unohtu kanssa. Muistaakseni 100kpl säkin ostin ja makso kai 20e. Jäi vielä yli.

        Vaneria oli jäänyt parvekkeen valumuotituksesta, joten sekin unohtu :D

        Siporex kaiteet muurattiin. Kuului Sipo urakkaan.

        Tasoitetta pitää vielä siihen laittaa. Sekin totta.

        Timpuri sen sijaan ei maksanut ilmoitettua enempää. Ja en kai minä sitä aio paljastaa, kun sitä vielä itse tartten :D

        Harkoista tehdyllä kaiteella portaiden kokonaiskustannukset varmaankin pysyvät alhaisina. Meidän tapauksessa ainakin vaikuttaa siltä, että portaiden kustannukset muodostuvat pääasiassa (teräs-lasi) kaiteesta sekä muotitus- ja raudoitustyöstä. Materiaalit eivät paljoa maksa. Askelmiin tulevan puun/lankun kustannuksista ei ole vielä tietoa. Ja totta on, että kun taloa rakennetaan, niin osa materiaaleista lojuu jo valmiiksi nurkissa.


    • raksaaja--sh

      Mie värkkään tehhä siporex askelmista, siten että reisilankkuina on L teräsprofiilit, kannakkeiksi siporex 88mm väliseinälaatoista sahatut kolmiopalat ja välitasannekin siporex askelmalankuista.

      Kaikkine tarvikkeineen & oma työ kulunkin jää 1000€ paikkeille.

      Siporex portaita myy esim. starkki.

      • jii

        ajattelin tehdä suorat osat sipolankuilla ja viuhkan valamalla, koko roskaa ajattelin kannatella esim 150mm harkkomuureilla.


      • raksaaja--sh
        jii kirjoitti:

        ajattelin tehdä suorat osat sipolankuilla ja viuhkan valamalla, koko roskaa ajattelin kannatella esim 150mm harkkomuureilla.

        Vaan K-Raudasta, joten en tiiä Starkin hintaa, näkyivät vaan mainostavan...

        (siporex portaat ei ole vakiokamaa K-raudassa, mutta olen huomannut että kaikkea sieltä kyllä saa jos pääsee juttuun myyjien kanssa)

        ovh K-raudasta on muistaakseni 46€ per 290x175x930 askelma mutta sain siitä alennusta sen verran reilusti etten viitti tarkkaa hintaa sanoa. ;-)
        Varovaisesti arvaan että 35% pitäisi olla tingittävissä ilmän "kaverialennustakin"...


      • raksaaja--sh
        raksaaja--sh kirjoitti:

        Vaan K-Raudasta, joten en tiiä Starkin hintaa, näkyivät vaan mainostavan...

        (siporex portaat ei ole vakiokamaa K-raudassa, mutta olen huomannut että kaikkea sieltä kyllä saa jos pääsee juttuun myyjien kanssa)

        ovh K-raudasta on muistaakseni 46€ per 290x175x930 askelma mutta sain siitä alennusta sen verran reilusti etten viitti tarkkaa hintaa sanoa. ;-)
        Varovaisesti arvaan että 35% pitäisi olla tingittävissä ilmän "kaverialennustakin"...

        sekin materiaali K-raudasta ja kaverin tai kaivinkonemiehen kanssa hitsataan, sen mukaan miten äijät kerkiää jeesaamaan.


      • Siporakentaja

        Meillä tehtiin sipoportaat seuraavasti:
        Runko 88 mm siporexpaloista ja porrasaskelmat 17 kpl tarkoitukseen valmistetuista määrämittaisista siporex-lankuista (sisällä raudoitus). Portaan etuosaan liimattiin parketti ja itse askelma tehtiin koivulevystä, joka lakattiin parketin väriin ja päälle lakkaus. Sanoisin että lopputulos on aika upea.
        Sipon hinta:
        88 mm palat max 300 €
        lankut 17 kpl, pyöreästi 10 € kpl
        parketti 0 € koska aina jää asennuksesta hukkapalaa
        Kouivuliimalevy noin 10 € kpl
        lakkapurkki 20 €
        Yhteensä portaat ja kaiteet (siporexista):
        300 170 20 on pyöreästi 400 € työ, jolle jokainen saa laskea itse hinnan.

        Ai niin, myös kaiteet päällystettiin sävyyn lakatulla koivuliimalevyllä, niille hinta noin 60 €.

        Portaat siis materiaalikuluina alle 500 € työ


      • raksaaja--sh
        Siporakentaja kirjoitti:

        Meillä tehtiin sipoportaat seuraavasti:
        Runko 88 mm siporexpaloista ja porrasaskelmat 17 kpl tarkoitukseen valmistetuista määrämittaisista siporex-lankuista (sisällä raudoitus). Portaan etuosaan liimattiin parketti ja itse askelma tehtiin koivulevystä, joka lakattiin parketin väriin ja päälle lakkaus. Sanoisin että lopputulos on aika upea.
        Sipon hinta:
        88 mm palat max 300 €
        lankut 17 kpl, pyöreästi 10 € kpl
        parketti 0 € koska aina jää asennuksesta hukkapalaa
        Kouivuliimalevy noin 10 € kpl
        lakkapurkki 20 €
        Yhteensä portaat ja kaiteet (siporexista):
        300 170 20 on pyöreästi 400 € työ, jolle jokainen saa laskea itse hinnan.

        Ai niin, myös kaiteet päällystettiin sävyyn lakatulla koivuliimalevyllä, niille hinta noin 60 €.

        Portaat siis materiaalikuluina alle 500 € työ

        46€ - 56€ kpl on ovh, joten jos sait 10€ kpl niin aikas halvalla sait...

        ((materiaali yli 40€ per lankku myös Jämerä talopaketin kylkiäisenä))


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4915
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3106
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1807
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1760
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1611
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1481
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1237
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1223
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1197
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1187
    Aihe