Moni pitää raamattua ristiriitaisena kirjana ja sitä se onkin, jos emme osaa sitä lukea. Kun puhutaan avainten vallasta, niin tulee helposti käsitys, että sellaista valtaa ei vanhantestamentin aikana ollut, eikä sen ajan ihmisillä ollut Pyhää Henkeä. Nämä, ”vallan sitoa ja päästää” antoi Jeesus opetuslapsilleen, samoin kuin Pyhän Hengen: Joh. 20:22 ”Ja kuin hän nämät sanonut oli, puhalsi hän heidän päällensä ja sanoi heille: ottakaat Pyhä Henki:
23. Joille te synnit anteeksi annatte, niille ne anteeksi annetaan, ja joille te ne pidätte, niille ne ovat pidetyt”.
Kun tutkimme raamattua, niin toteamme, että asia ei niin olekaan, vaan Pyhä Henki on asunut uskovaisten sydämissä ja vaikuttanut heissä myös vanhantestamentin aikana. Raamattu on kirjoitettu: 2 Piet. 1:21 ”Sillä ei yksikään prophetia ole vielä ihmisen tahdosta tuotu edes; vaan pyhät Jumalan ihmiset ovat puhuneet, vaikutetut Pyhältä Hengeltä”. Daniel osasi selittää kuninkaan unet, kun Pyhä Henki vaikutti hänessä: Daniel 4:5 ”Siihenasti että viimein Daniel tuli minun eteeni, joka minun Jumalani nimen jälkeen Belsatsariksi kutsutaan, jolla on pyhäin jumalain henki; ja minä juttelin hänelle unen”.
Samoin ”side ja päästön avaimet”, ne eivät ole mitenkään uusia valtaelementtejä jotka Jeesus antoi opetuslapsilleen. Samat valtuudet ovat uskovaisilla olleet myös vanhan testamentin aikana, ainoa ero uskossa oli, että he uskoivat lupauksen, me uskomme täyttyneeseen lupaukseen. Sama paimensauva ”evankeliumi” oli heilläkin: Sak. 11:7 ”Ja minä kaitsen teuraslampaita, raadollisten lammasten tähden. Ja minä otin minulleni kaksi sauvaa: yhden minä kutsuin suloiseksi, mutta toisen sitovaiseksi, ja kaitsin lampaita”.
Täytyy siis olla tuollainen ”paimensauva” ja sellaista ei ole kuin ”oikealla paimenella, sillä eivät sanat, vaikka ne olisivat ihan oikeat, eivät sanat tee ketään ”eläväksi”: Joh. 6:63 ”Henki on se, joka eläväksi tekee, ei liha mitään auta: ne sanat, jotka minä teille puhun, ovat henki ja elämä”.
2 Kor. 3:6 ”Joka meitä soveliaiksi tehnyt on Uuden Testamentin virkaa pitämään, ei puustavin, vaan Hengen; sillä puustavi kuolettaa, vaan Henki tekee eläväksi.
7. Mutta jos sillä viralla, joka puustavin kautta kuolettaa ja kiviin kuvattu oli, oli senkaltainen kirkkaus, niin ettei Israelin lapset taitaneet katsoa Moseksen kasvoihin, hänen kasvoinsa kirkkauden tähden, joka kuitenkin katoo:
8. Miksi ei siis paljoa enemmin sillä viralla, joka hengen antaa, pitäisi kirkkaus oleman”?
Eli täytyy olla Jumalan antama virka ja tämän saarnaviran kautta saadaan eläväksi tekevä henki. Tästä Pyhän Hengen virasta tuli jo vanhantestamentin aikana riitaa: 4. Moos. 16:3 ”Ja he kokoontuivat Mosesta ja Aaronia vastaan, ja sanoivat heille: se on teille ylen paljo; sillä kansa on kaikki pyhä, ja Herra on heidän kanssansa, ja miksi te korotatte teitänne Herran kansan päälle”? Kun näin kapina nousi, eli saarnavirka ja valta tahdottiin antaa seurakunnalle, Jumalan täytyi näyttää kaikelle kansalle kenen sauvassa on eläväksi tekevä voima.
4. Moos. 17 ”1 Ja Herra puhui Mosekselle, sanoen: 2. Puhu Israelin lapsille, ja ota heiltä itsekultakin sauva isänsä huoneen jälkeen, kaikilta heidän päämiehiltänsä heidän isäinsä huoneen jälkeen, kaksitoistakymmentä sauvaa: kirjoita kunkin nimi hänen sauvaansa.
3. Mutta Aaronin nimi kirjoita Levin sauvaan; sillä itsekullakin isänsä huoneen päämiehellä olkoon sauva”.
4. Moos. 17:8 ”Ja tapahtui toisena päivänä, että Moses meni todistuksen majaan: ja katso, Aaronin sauva levin huoneesta viheriöitsi: ja kukoistus puhkesi ja kukkainen tuli täydelliseksi ja kasvoi kypsiä mandelia”.
Aaronin suvun pappeus oli esikuva Pyhän Hengen pappeudesta: Joos. 18:7 ”Sillä Leviläisillä ei ole yhtäkään osaa teidän seassanne, vaan Herran pappeus on heidän perimisensä. Mutta Gad ja Ruben, ja puoli Manassen sukukuntaa ottivat osansa tuolla puolella”. Eli kun puhutaan, että seurakunnalla on ”avainten valta”, joko avata tai sulkea, sitä valtaa ei itse asiassa ole, ei kenelläkään ihmisellä, eikä yhdelläkään seurakunnalla. Kokonaan, täydellisesti valta on Pyhällä Hengellä – Jumalalla ja tämän takia Jeesus sanoi ensin: ”Ottakaa Pyhä Henki” ja sitten vasta antoi valtuudet ja saarnaviran. Saarnavirkakin on täysin Pyhän Hengen virka ja tätä Pyhän Hengen pappeutta ei saada yliopistosta.
Jeesus itse ilmoittaa, kenellä avaimet tosiasiassa ovat: Ilm. 3:6 ”Jolla korva on, se kuulkaan, mitä Henki seurakunnille sanoo.
7. Ja Philadelphian seurakunnan enkelille kirjoita: näitä sanoo se Pyhä, se totinen, jolla on Davidin avain, joka avaa ja ei yksikään sulje, joka sulkee ja ei yksikään avaa;
8. Minä tiedän sinun tekos: katso, minä annoin sinun etees aukian oven, ja ei yksikään voi sitä sulkea; sillä sinulla on vähä voimaa, ja pidät minun sanani, etkä minun nimeäni kieltänyt”.
On hyvin pelottavaa jos seurakunta omii itselleen vallan, pidättää tai antaa syntejä anteeksi ja tutkia uskovien ”sieluntilaa”. Tällä teollaan he tekevät itsestään Jumalan! Tämä käy ilmi ihan selvästi nim. ”Avaajan” kirjoittamasta Juhani Uljaan alustuksesta: ”sideavaimien käytössä ei ole kysymys siitä, että anteeksiantamus olisi loppunut, vaan siitä, että ihminen on tottelemattomuuden kautta kulkeutunut sellaiselle tunnon tilalle, että hänellä on Jumalan lapsen nimi, mutta uskon elämä on sydämeltä sammunut ja uskonvanhurskaus menetetty, eikä Jumala anna oikeata tuntoa omasta tilasta, vaan ihminen pysyy tottelemattomana ja kovakorvaisena seurakunnalle”.
Jeesus antoi opetuslapsilleen vain saarnaviran, ei valtaa, valta on kokonaan Jumalan Sanalla.
1 Piet. 2:9 ”Mutta te olette valittu suku, kuninkaallinen pappeus, pyhä kansa, omaisuuden kansa, ilmoittamaan sen voimaa, joka teitä pimeydestä ihmeelliseen valkeuteensa kutsunut on”. Jumala on antanut sanansa: Joh. 8:17 ”Sillä ne sanat, jotka sinä minulle annoit, annoin minä heille; ja he ne ottivat vastaan, ja totisesti tunsivat minun sinusta lähteneen, ja uskoivat, että sinä minun lähetit”. Ja tätä sanaa Jeesuksen sovitustyötä meidän tulee kuuluttaa kaikille ihmisille. Joka uskoo, saa syntinsä anteeksi, joka ei usko pysyy synteihinsä sidottuna.
Kaikki valta on Jumalan
34
3836
Vastaukset
- se avaaja
Kun sanassa sanotaan, että "Teille on annettu kaikki valta taivassa ja maan päällä". Käsitän että tällä tarkoitetaan ihmistä/ihmisiä.
siis kaikki valta.
Paljon jokatapauksessa uskottu Jeesuksen seuraajille. Ja varmaan riittää spekuloimista loputtomiin edelliselläkin raamatunpaikalla. Ei siis osaa vallasta vaan kaikki.
Hyvä Heino kun otit asia tähän "nyt voidaan saada enemmän erilaisia näkökantoja avaimet asiaan.
Ja toivotaan että keskustelu saisi säilyä kiihkottomana, mielenkiintoisena ja rakentavana, ja kaikkia osapuolia kunnioittavana.- hieman epäilevä Tuomas
Missä kohtaa Sanassa sanotaan että "Teille on annettu kaikki valta taivaassa ja maanpäällä"?
- Emmalia.
hieman epäilevä Tuomas kirjoitti:
Missä kohtaa Sanassa sanotaan että "Teille on annettu kaikki valta taivaassa ja maanpäällä"?
Jatkoksi tämän oman ihmetykseni tuolta toisesta ketjusta.
"Raamatun mukaan syntejään ei saa anteeksi unessa, ilmestyksessä, rukouksessa tai muulla tavoin suoraan Jumalan kanssa vaan siihen tarvitaan välikappale, uskovainen ihminen, joka itse on saanut uskoa omat syntinsä anteeksi."
En oikein voi uskoa, että Raamatussa lukisi noin??? Sillä itselläni on ystävä joka on kokenut uskon ihmeellisenä lahjana, ja yllättäin. Ja uskon todellakin siihen, että itse Jumala antoi hänelle uskon lahjaksi, ja siinä ei ollut ketään toista ihmistä lähellä kun hän ihmeen koki.
Olisi kiva jos joku vaivautuisi kertomaan nämä Raamatun kohdat missä näin sanotaan, tämäkin liittyy juuri tuohon valtaan.
T. Toinen epäilevä Tuomas - lukijainen
hieman epäilevä Tuomas kirjoitti:
Luulisin, että nimim. 'se avaaja' on erehtynyt. Tuon tapainen kohtahan on kastekäskyssä (Matt.28): "Minulle on annettu kaikki valta...". Siinä Jeesus kyllä puhuu itsestään, ei opetuslapsistaan tai ihmisistä ylipäänsä.
- Luke
lukijainen kirjoitti:
Luulisin, että nimim. 'se avaaja' on erehtynyt. Tuon tapainen kohtahan on kastekäskyssä (Matt.28): "Minulle on annettu kaikki valta...". Siinä Jeesus kyllä puhuu itsestään, ei opetuslapsistaan tai ihmisistä ylipäänsä.
Turvallinen lähtökohta
Jolla kaikki valta on lähettää sitten omansa ja antaen valtakirjan - lukijainen
Luke kirjoitti:
Turvallinen lähtökohta
Jolla kaikki valta on lähettää sitten omansa ja antaen valtakirjanNäinhän se on. Me olemme avoimet lähetyskirjeet, mutta on hyvä, ettei meille ole annettu kaikkea valtaa edes maan päällä, siilä emme turmeltuneina ihmisinä osaisi sitä oikein käyttää.
Meillä on virka sovinnosta saarnata ja olemme näin ollen Kristuksen käskyläisiä, hänen työaseitaan.
Ks. 2. Kor. 5: 18-20 - Luke
Emmalia. kirjoitti:
Jatkoksi tämän oman ihmetykseni tuolta toisesta ketjusta.
"Raamatun mukaan syntejään ei saa anteeksi unessa, ilmestyksessä, rukouksessa tai muulla tavoin suoraan Jumalan kanssa vaan siihen tarvitaan välikappale, uskovainen ihminen, joka itse on saanut uskoa omat syntinsä anteeksi."
En oikein voi uskoa, että Raamatussa lukisi noin??? Sillä itselläni on ystävä joka on kokenut uskon ihmeellisenä lahjana, ja yllättäin. Ja uskon todellakin siihen, että itse Jumala antoi hänelle uskon lahjaksi, ja siinä ei ollut ketään toista ihmistä lähellä kun hän ihmeen koki.
Olisi kiva jos joku vaivautuisi kertomaan nämä Raamatun kohdat missä näin sanotaan, tämäkin liittyy juuri tuohon valtaan.
T. Toinen epäilevä TuomasOn useita kohtia
Vertauskuvallisia ja selviä kohtia joista voidaan päätellä että ihminen, Jumalan palvelija
vie jalkojen päällä hyvvää sanomaa eteenpäin
Hyväsanoma=Usko syntisi anteeksi...
Muut jutut on turhia - Emmalia.
Luke kirjoitti:
On useita kohtia
Vertauskuvallisia ja selviä kohtia joista voidaan päätellä että ihminen, Jumalan palvelija
vie jalkojen päällä hyvvää sanomaa eteenpäin
Hyväsanoma=Usko syntisi anteeksi...
Muut jutut on turhiaMitään epäselvää, näin minäkin ajattelen, että uskovainen ihminen vie uskoa ja hyvää sanomaa eteenpäin.
Mutta se milloin Jumala sen ihmisen päättää armahtaa joka on tämän hyvän sanoman vastaanottanut voi tapahtua ilman, että siinä on ketään toista ihmistä lähellä. Se ei välttämättä tapahdu siinä samalla kun joku uskovainen kertoo sitä hyvää sanomaa, että se toinekin voi saada syntinsä anteeksi.
Ja siihen anteeksiantamukseen en usko sitä ihmistä Jumalan tarvitsevan, sillä kyllä hänellä itsellään on kaikki valta niin maanpäällä kuin taivaissakin. - se avaaja
mutta lueskelen raamattua, ja muistelen että näin on jossakin. mutta raamatunkohtia kun en kirjoittele yleensä mihinkään, niin ne eivät jää sillai mieleen.
Toki tässä minulla on väärinkin muistamisen mahdollisuus.Parempi näköjään on llöytää myös kohta, kun viittaa raamattuun. Siinä on parantamisen varaa. - Emmalia.
se avaaja kirjoitti:
mutta lueskelen raamattua, ja muistelen että näin on jossakin. mutta raamatunkohtia kun en kirjoittele yleensä mihinkään, niin ne eivät jää sillai mieleen.
Toki tässä minulla on väärinkin muistamisen mahdollisuus.Parempi näköjään on llöytää myös kohta, kun viittaa raamattuun. Siinä on parantamisen varaa.Minullakin, en oikein tunne Raamattua, ja toivoisin todellakin jos Raamatun kirjoituksiin viitataan ja sanotaa Raamatussa jollain tietyllätavalla lukevan, niin otettaisiin siihen se kyseinen Raamatun kohta johon viitataan.
Selventäisi paljon keskustelua ja ymmärtäisi asiat ehkä paremmin mitä toinen tarkoittaa.
Jos puhutaan että jotain lukee Raamatussa, niin silloin ajattelee sellaisella ihmisellä olevan Raamatun tuntemusta kun niin sanoo, ei ehkä olisi liikaa vaadittu toivoa sitä Raamatun kohtaa esille? - Luke
Emmalia. kirjoitti:
Mitään epäselvää, näin minäkin ajattelen, että uskovainen ihminen vie uskoa ja hyvää sanomaa eteenpäin.
Mutta se milloin Jumala sen ihmisen päättää armahtaa joka on tämän hyvän sanoman vastaanottanut voi tapahtua ilman, että siinä on ketään toista ihmistä lähellä. Se ei välttämättä tapahdu siinä samalla kun joku uskovainen kertoo sitä hyvää sanomaa, että se toinekin voi saada syntinsä anteeksi.
Ja siihen anteeksiantamukseen en usko sitä ihmistä Jumalan tarvitsevan, sillä kyllä hänellä itsellään on kaikki valta niin maanpäällä kuin taivaissakin.Vaikka antais heti koko maapallon tuhoutua
Tai vaikka armahtaa ja vapauttaa synneistä miten tahtoo
Jos raamatusta löytyy vahvistusta sille että Jumala sovittaa ihmisen kahdella tavalla(myös suoraan ei asiassa ole epäselvää)
Minä voin vain kokemukseni ja ymmärrykseni perusteella kertoa etten usko missään tapauksessa evankeljumin toimivan itselleni enkä muille kuin sillä yhdellä tavalla - se avaaja
Emmalia. kirjoitti:
Minullakin, en oikein tunne Raamattua, ja toivoisin todellakin jos Raamatun kirjoituksiin viitataan ja sanotaa Raamatussa jollain tietyllätavalla lukevan, niin otettaisiin siihen se kyseinen Raamatun kohta johon viitataan.
Selventäisi paljon keskustelua ja ymmärtäisi asiat ehkä paremmin mitä toinen tarkoittaa.
Jos puhutaan että jotain lukee Raamatussa, niin silloin ajattelee sellaisella ihmisellä olevan Raamatun tuntemusta kun niin sanoo, ei ehkä olisi liikaa vaadittu toivoa sitä Raamatun kohtaa esille?puolestaan tuo asiansa esille selvien raamatunpaikkojen lainaamana. Muutenkin hänen viestinsä on hyvin hienotuntuinen. Ei siis raflaava. Vaan todella asiallinen. Josta saavat ottaa oppia useat tämän palstan kirjoittjat, joiden viesteihin Moppi sheriffikin on joutunut puuttumaan.Heinon kaltaisia kirjoittelijoita kun vain olisi enemmän. niinpalsta taatusti paranis, niin kieli kuin kaikilta muiltakin asuiltaan.
- Emmalia.
Luke kirjoitti:
Vaikka antais heti koko maapallon tuhoutua
Tai vaikka armahtaa ja vapauttaa synneistä miten tahtoo
Jos raamatusta löytyy vahvistusta sille että Jumala sovittaa ihmisen kahdella tavalla(myös suoraan ei asiassa ole epäselvää)
Minä voin vain kokemukseni ja ymmärrykseni perusteella kertoa etten usko missään tapauksessa evankeljumin toimivan itselleni enkä muille kuin sillä yhdellä tavalla"Minä voin vain kokemukseni ja ymmärrykseni perusteella kertoa etten usko missään tapauksessa evankeljumin toimivan itselleni enkä muille kuin sillä yhdellä tavalla"
Kysymys, mutta onko joku tietty evankeliumi jonka uskot antavan ihmiselle synninpäästön? Olisi kiva lukea se evankeliumi Raamatusta mihin viittaat, siellä on niitä niin monta. - ainaoikeassa
se avaaja kirjoitti:
Toki tässä minulla on väärinkin muistamisen mahdollisuus.Parempi näköjään on llöytää myös kohta, kun viittaa raamattuun. Siinä on parantamisen varaa.Tuollaista kohtaa ei ole Raamatussa.
- Jooseppi
..lainaus aloituksestanne;
>>
Aaronin suvun pappeus oli esikuva Pyhän Hengen pappeudesta: Joos. 18:7 ”Sillä Leviläisillä ei ole yhtäkään osaa teidän seassanne, vaan Herran pappeus on heidän perimisensä. Mutta Gad ja Ruben, ja puoli Manassen sukukuntaa ottivat osansa tuolla puolella”. Eli kun puhutaan, että seurakunnalla on ”avainten valta”, joko avata tai sulkea, sitä valtaa ei itse asiassa ole, ei kenelläkään ihmisellä, eikä yhdelläkään seurakunnalla. Kokonaan, täydellisesti valta on Pyhällä Hengellä – Jumalalla ja tämän takia Jeesus sanoi ensin: ”Ottakaa Pyhä Henki” ja sitten vasta antoi valtuudet ja saarnaviran. Saarnavirkakin on täysin Pyhän Hengen virka ja tätä Pyhän Hengen pappeutta ei saada yliopistosta.- Heino1
Kun kysyt: ”Miten näet sen, että kun em. kohdan mukaan valta on pelkästään Pyhällä Hengellä, niin miten homma toimii - eli uskovalla on saarnavirka - entä miten syntien anteeksiantaminen tai pidättäminen oikein tehtynä 'toimii'?” Meidän tulee tietää sisältyykö saarnavirkaan yhtään valtaa? Tästä vallasta on silloin kysymys, kun toiset sanoo, että he eivät tarvitse ihmistä välikappaleeksi heidän ja Jumalan välille. Toiset taasen sanovat, että heillä on valta, joko päästää tai sitoa. Kun minä nyt sanon, että kumpikin kannanotto on väärä, niin tiedän, että minuun loukkaannutaan, mutta minun on tämä pakko tämä sanoa.
Jumalan asettama saarnavirka on ja pysyy, eikä sitä voi ihmiset muuttaa, ei vaikka koko maailma sanoisi toisin, niin Jumalan säätämä armojärjestys ei muutu. Paavali kirjoittaa tästä virasta: 2 Kor. 5:19 ”Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itse kanssansa, ja ei lukenut heille heidän syntiänsä, ja on meissä sovintosaarnan säätänyt.
20. Niin olemme me Kristuksen puolesta käskyläiset; sillä Jumala neuvoo meidän kauttamme. Niin me rukoilemme siis Kristuksen puolesta, että te Jumalan kanssa sovitte.
21. Sillä hän on sen, joka ei mitään synnistä tietänyt, meidän edestämme synniksi tehnyt, että me hänessä tulisimme siksi vanhurskaudeksi, joka Jumalan edessä kelpaa”.
Tämä saarnavirka ei tahdo ihmisille kelvata, koska siinä ei jää päätäntävaltaa sen saarnaajalle, eikä voi, ei vaikka olisi kuinka hyvä puhumaan vaikuttaa kuka uskoo saarnan. Paavali sanoo, että hän on ”pyytänyt kirottuna olla” jos se auttaisi: Room. 9:2 ”Että minulla on suuri murhe ja alinomainen kipu sydämessäni.
3. Minä olen pyytänyt kirottuna olla Kristukselta minun veljieni tähden, jotka lihan puolesta minun lankoni ovat,”.
Miten Jeesus sanoi syntiselle vaimolle Fariseuksen huoneessa: luuk. 7:50 ”Niin hän sanoi vaimolle: sinun uskos on sinun vapaaksi tehnyt: mene rauhaan”. Eli tulee löytää Kristus niin kuin tuo vaimokin löysi ja mistä hänet tänä päivänä löytää, Paavali puhuu rohkeasti saarnavirastaan: ”Että te kerran saatte tietää, kuka minussa puhuu, nimittäin Kristus, joka ei suinkaan ole heikko teidän kohtaanne, vaan hän on väkevä teissä”. Eli Jumala vaikuttaa tänäkin päivänä uskovissa samalla lailla kuin Paavalissa.
Jumalaa ei voida löytää järjen avulla: ” 1 Kor. 1:21 ”Sillä että Jumalan viisaudessa ei maailma tuntenut Jumalaa viisauden kautta, niin kelpasi Jumalalle tyhmän saarnan kautta niitä vapahtaa, jotka sen uskovat,
22. Sentähden että Juudalaiset merkkiä anovat ja Grekiläiset viisautta etsivät;
23. Mutta me saarnaamme ristiinnaulitun Kristuksen Juudalaisille pahennukseksi ja Grekiläisille hulluudeksi.
24. Mutta kutsutuille sekä Juudalaisille että Grekiläisille saarnaamme me Kristuksen Jumalan voimaksi ja Jumalan viisaudeksi”. Mitä ihminen sitten voisi tehdä? Miten Jeesus opettaa: ”lähes tulkoon sinun valtakuntasi, tapahtukoon sinun tahtosi”.
Jumala on luvannut: ”Etsivä löytää ja kolkuttavalle avataan”. Israelin kansalle Jumala sanoo: Jer. 29:13,14 ”Teidän pitää etsimän minua ja löytämän minun: sillä jos te etsitte minua kaikesta sydämestänne,
14. Niin minä tahdon antaa itseni löytää teiltä,…” Miten sitten Kristus toimii uskovaisten kautta, eli miten side ja päästön avaimet toimivat tänä päivänä? Ei yhtään erilailla kuin Jeesuksen aikana: Joh. 3:18 ”Joka hänen päällensä uskoo, ei häntä tuomita; mutta joka ei usko, se on jo tuomittu; sillä ei hän uskonut Jumalan ainoan Pojan nimen päälle.
19. Mutta tämä on tuomio: että valkeus tuli maailmaan, ja ihmiset rakastivat enemmin pimeyttä kuin valkeutta; sillä heidän työnsä olivat pahat.
20. Sillä jokainen, joka pahaa tekee, se vihaa valkeutta eikä tule valkeuteen, ettei hänen töitänsä pitäisi laitettaman”.
Pyhä Henki nuhtelee uskovaisten kautta synnistä ja osoittaa Jumalan Sanalla, että tässä on nyt Jumalan Sanan vastainen teko, eli syntiä. Jos, nuhtelun kohteeksi joutunut, pyytää saada uskoa synti anteeksi se hänelle anteeksi annetaan, tämän synninpäästön kuulee Jumala: Jes. 38:17 ”Katso, suuri hätä oli minulla turvasta; mutta sinä olet minun sieluni sydämellisesti vapahtanut, ettei se hukkuisi; sillä sinä heitit kaikki minun syntini selkäs taa”. Jos nuhdeltu ei halua anteeksi antoa, eikä luopua synnistä, niin hän tulee Jumalan Sanalla sidotuksi syntiin. - Emmalia.
Heino1 kirjoitti:
Kun kysyt: ”Miten näet sen, että kun em. kohdan mukaan valta on pelkästään Pyhällä Hengellä, niin miten homma toimii - eli uskovalla on saarnavirka - entä miten syntien anteeksiantaminen tai pidättäminen oikein tehtynä 'toimii'?” Meidän tulee tietää sisältyykö saarnavirkaan yhtään valtaa? Tästä vallasta on silloin kysymys, kun toiset sanoo, että he eivät tarvitse ihmistä välikappaleeksi heidän ja Jumalan välille. Toiset taasen sanovat, että heillä on valta, joko päästää tai sitoa. Kun minä nyt sanon, että kumpikin kannanotto on väärä, niin tiedän, että minuun loukkaannutaan, mutta minun on tämä pakko tämä sanoa.
Jumalan asettama saarnavirka on ja pysyy, eikä sitä voi ihmiset muuttaa, ei vaikka koko maailma sanoisi toisin, niin Jumalan säätämä armojärjestys ei muutu. Paavali kirjoittaa tästä virasta: 2 Kor. 5:19 ”Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itse kanssansa, ja ei lukenut heille heidän syntiänsä, ja on meissä sovintosaarnan säätänyt.
20. Niin olemme me Kristuksen puolesta käskyläiset; sillä Jumala neuvoo meidän kauttamme. Niin me rukoilemme siis Kristuksen puolesta, että te Jumalan kanssa sovitte.
21. Sillä hän on sen, joka ei mitään synnistä tietänyt, meidän edestämme synniksi tehnyt, että me hänessä tulisimme siksi vanhurskaudeksi, joka Jumalan edessä kelpaa”.
Tämä saarnavirka ei tahdo ihmisille kelvata, koska siinä ei jää päätäntävaltaa sen saarnaajalle, eikä voi, ei vaikka olisi kuinka hyvä puhumaan vaikuttaa kuka uskoo saarnan. Paavali sanoo, että hän on ”pyytänyt kirottuna olla” jos se auttaisi: Room. 9:2 ”Että minulla on suuri murhe ja alinomainen kipu sydämessäni.
3. Minä olen pyytänyt kirottuna olla Kristukselta minun veljieni tähden, jotka lihan puolesta minun lankoni ovat,”.
Miten Jeesus sanoi syntiselle vaimolle Fariseuksen huoneessa: luuk. 7:50 ”Niin hän sanoi vaimolle: sinun uskos on sinun vapaaksi tehnyt: mene rauhaan”. Eli tulee löytää Kristus niin kuin tuo vaimokin löysi ja mistä hänet tänä päivänä löytää, Paavali puhuu rohkeasti saarnavirastaan: ”Että te kerran saatte tietää, kuka minussa puhuu, nimittäin Kristus, joka ei suinkaan ole heikko teidän kohtaanne, vaan hän on väkevä teissä”. Eli Jumala vaikuttaa tänäkin päivänä uskovissa samalla lailla kuin Paavalissa.
Jumalaa ei voida löytää järjen avulla: ” 1 Kor. 1:21 ”Sillä että Jumalan viisaudessa ei maailma tuntenut Jumalaa viisauden kautta, niin kelpasi Jumalalle tyhmän saarnan kautta niitä vapahtaa, jotka sen uskovat,
22. Sentähden että Juudalaiset merkkiä anovat ja Grekiläiset viisautta etsivät;
23. Mutta me saarnaamme ristiinnaulitun Kristuksen Juudalaisille pahennukseksi ja Grekiläisille hulluudeksi.
24. Mutta kutsutuille sekä Juudalaisille että Grekiläisille saarnaamme me Kristuksen Jumalan voimaksi ja Jumalan viisaudeksi”. Mitä ihminen sitten voisi tehdä? Miten Jeesus opettaa: ”lähes tulkoon sinun valtakuntasi, tapahtukoon sinun tahtosi”.
Jumala on luvannut: ”Etsivä löytää ja kolkuttavalle avataan”. Israelin kansalle Jumala sanoo: Jer. 29:13,14 ”Teidän pitää etsimän minua ja löytämän minun: sillä jos te etsitte minua kaikesta sydämestänne,
14. Niin minä tahdon antaa itseni löytää teiltä,…” Miten sitten Kristus toimii uskovaisten kautta, eli miten side ja päästön avaimet toimivat tänä päivänä? Ei yhtään erilailla kuin Jeesuksen aikana: Joh. 3:18 ”Joka hänen päällensä uskoo, ei häntä tuomita; mutta joka ei usko, se on jo tuomittu; sillä ei hän uskonut Jumalan ainoan Pojan nimen päälle.
19. Mutta tämä on tuomio: että valkeus tuli maailmaan, ja ihmiset rakastivat enemmin pimeyttä kuin valkeutta; sillä heidän työnsä olivat pahat.
20. Sillä jokainen, joka pahaa tekee, se vihaa valkeutta eikä tule valkeuteen, ettei hänen töitänsä pitäisi laitettaman”.
Pyhä Henki nuhtelee uskovaisten kautta synnistä ja osoittaa Jumalan Sanalla, että tässä on nyt Jumalan Sanan vastainen teko, eli syntiä. Jos, nuhtelun kohteeksi joutunut, pyytää saada uskoa synti anteeksi se hänelle anteeksi annetaan, tämän synninpäästön kuulee Jumala: Jes. 38:17 ”Katso, suuri hätä oli minulla turvasta; mutta sinä olet minun sieluni sydämellisesti vapahtanut, ettei se hukkuisi; sillä sinä heitit kaikki minun syntini selkäs taa”. Jos nuhdeltu ei halua anteeksi antoa, eikä luopua synnistä, niin hän tulee Jumalan Sanalla sidotuksi syntiin."Pyhä Henki nuhtelee uskovaisten kautta synnistä ja osoittaa Jumalan Sanalla, että tässä on nyt Jumalan Sanan vastainen teko, eli syntiä. Jos, nuhtelun kohteeksi joutunut, pyytää saada uskoa synti anteeksi se hänelle anteeksi annetaan, tämän synninpäästön kuulee Jumala:Jes. 38:17 ”Katso, suuri hätä oli minulla turvasta; mutta sinä olet minun sieluni sydämellisesti vapahtanut, ettei se hukkuisi; sillä sinä heitit kaikki minun syntini selkäs taa”. Jos nuhdeltu ei halua anteeksi antoa, eikä luopua synnistä, niin hän tulee Jumalan Sanalla sidotuksi syntiin"
Kuten sinä kirjoitat. Mutta mitä mieltä olet siitä, että voiko ihminen etsimällä etsiä sellaista ihmistä jolla olettaa olevan Pyhän Hengen? Ihminenhän ei sitä mistään näe kenellä se on ja kenellä ei, vain Jumala tietää.
Eli itse ajattelisin niin että, ihminen voi missä tahansa kohdata ihmisen jolla on tuo Pyhä Henki, ja tämä sitten nuhtelee ihmistä. Hän on sydämessään etsinyt ja siksi Jumala johdattaa uskovaisen hänen tiellensä. Jumala on osannut lähettää sen uskovaisen sen synnintekijän eteen, että hän osaisi tehdä parannuksen vääristäteoistaan ja saada armahduksen.
Siinähän voi köydä silleenkin, että vaikka Pyhän Hengen toimesta sitä syntiin joutunutta nuhdellaan, niin hän ei siinä hetkessä ehkä vielä tajuakkaan sitä, että olimpas väärässä eikä osaa sitä myöskään anteeksipyytää. Eikö ole mahdollista, että kun häntä on kuitenkin nuhdeltu, niin se alkaakin painamaan, ja vasta myöhemmin huomaa sen vääryytensä, ja vasta sitten osaa sitä pyytää anteeksikin ja silloin hän siitä synnistä pääsee? Pyhän Hengen omistaja on jo kertonut hänelle, että hänkin voi saada syntinsä anteeksi, ja niin myös tapahtuu Jumalan toimesta.
Jos Pyhän Hengen omistaja saa viestinsä perille, niin Jumala kuuntelee ja armahtaa sekä antaa sille synnintekijälle hänen syntinsä anteeksi ja uskon lahjaksi.
Kun ihminen on uskovaisen toimesta jolla on Pyhä Henki valmistettu siihen uskon vastaanottamiseen, niin sen jälkeen Jumala ei katso sitä paikkaa eikä aikaa missä hän tämän ihmisen armahtaa, näin ajattelen. Ja siksi ihmiset myös kokevat niitä yhtäkkisiä uskoontuloja, vaikka se ei todellisuudessa sitä olekkaan, mutta sillä hetkellä saa uskon lahjaksi ja mahdollisuuden uuteen elämään, ja synnit on anteeksiannettu.
Vähän vaikea muuttaa näitä ajatuksia sanoiksi, mutta koita löytää se mitä yritän tarkoitaa vaikka saattaa tuntua epäselvältä lukea. Kommentoi sitten miten sinä ajattelet tuon Pyhän Hengen ihmisen välityksellä toimivan, voiko ihminen etsiä ihmistä ja kääntyä sellaisen puoleen jolla olettaa olevan Pyhän Hengen, että sen varmasti myös Jumala kuulee? - HK.
Emmalia. kirjoitti:
"Pyhä Henki nuhtelee uskovaisten kautta synnistä ja osoittaa Jumalan Sanalla, että tässä on nyt Jumalan Sanan vastainen teko, eli syntiä. Jos, nuhtelun kohteeksi joutunut, pyytää saada uskoa synti anteeksi se hänelle anteeksi annetaan, tämän synninpäästön kuulee Jumala:Jes. 38:17 ”Katso, suuri hätä oli minulla turvasta; mutta sinä olet minun sieluni sydämellisesti vapahtanut, ettei se hukkuisi; sillä sinä heitit kaikki minun syntini selkäs taa”. Jos nuhdeltu ei halua anteeksi antoa, eikä luopua synnistä, niin hän tulee Jumalan Sanalla sidotuksi syntiin"
Kuten sinä kirjoitat. Mutta mitä mieltä olet siitä, että voiko ihminen etsimällä etsiä sellaista ihmistä jolla olettaa olevan Pyhän Hengen? Ihminenhän ei sitä mistään näe kenellä se on ja kenellä ei, vain Jumala tietää.
Eli itse ajattelisin niin että, ihminen voi missä tahansa kohdata ihmisen jolla on tuo Pyhä Henki, ja tämä sitten nuhtelee ihmistä. Hän on sydämessään etsinyt ja siksi Jumala johdattaa uskovaisen hänen tiellensä. Jumala on osannut lähettää sen uskovaisen sen synnintekijän eteen, että hän osaisi tehdä parannuksen vääristäteoistaan ja saada armahduksen.
Siinähän voi köydä silleenkin, että vaikka Pyhän Hengen toimesta sitä syntiin joutunutta nuhdellaan, niin hän ei siinä hetkessä ehkä vielä tajuakkaan sitä, että olimpas väärässä eikä osaa sitä myöskään anteeksipyytää. Eikö ole mahdollista, että kun häntä on kuitenkin nuhdeltu, niin se alkaakin painamaan, ja vasta myöhemmin huomaa sen vääryytensä, ja vasta sitten osaa sitä pyytää anteeksikin ja silloin hän siitä synnistä pääsee? Pyhän Hengen omistaja on jo kertonut hänelle, että hänkin voi saada syntinsä anteeksi, ja niin myös tapahtuu Jumalan toimesta.
Jos Pyhän Hengen omistaja saa viestinsä perille, niin Jumala kuuntelee ja armahtaa sekä antaa sille synnintekijälle hänen syntinsä anteeksi ja uskon lahjaksi.
Kun ihminen on uskovaisen toimesta jolla on Pyhä Henki valmistettu siihen uskon vastaanottamiseen, niin sen jälkeen Jumala ei katso sitä paikkaa eikä aikaa missä hän tämän ihmisen armahtaa, näin ajattelen. Ja siksi ihmiset myös kokevat niitä yhtäkkisiä uskoontuloja, vaikka se ei todellisuudessa sitä olekkaan, mutta sillä hetkellä saa uskon lahjaksi ja mahdollisuuden uuteen elämään, ja synnit on anteeksiannettu.
Vähän vaikea muuttaa näitä ajatuksia sanoiksi, mutta koita löytää se mitä yritän tarkoitaa vaikka saattaa tuntua epäselvältä lukea. Kommentoi sitten miten sinä ajattelet tuon Pyhän Hengen ihmisen välityksellä toimivan, voiko ihminen etsiä ihmistä ja kääntyä sellaisen puoleen jolla olettaa olevan Pyhän Hengen, että sen varmasti myös Jumala kuulee?myöhemmin, nyt on muita menoja. Kirjoituksesi on syvällinen oikein ajateltu. Toivotaan, että saat toisiltakin mielipiteitä. tv. Heino
- se avaaja
Emmalia. kirjoitti:
"Pyhä Henki nuhtelee uskovaisten kautta synnistä ja osoittaa Jumalan Sanalla, että tässä on nyt Jumalan Sanan vastainen teko, eli syntiä. Jos, nuhtelun kohteeksi joutunut, pyytää saada uskoa synti anteeksi se hänelle anteeksi annetaan, tämän synninpäästön kuulee Jumala:Jes. 38:17 ”Katso, suuri hätä oli minulla turvasta; mutta sinä olet minun sieluni sydämellisesti vapahtanut, ettei se hukkuisi; sillä sinä heitit kaikki minun syntini selkäs taa”. Jos nuhdeltu ei halua anteeksi antoa, eikä luopua synnistä, niin hän tulee Jumalan Sanalla sidotuksi syntiin"
Vähän vaikea muuttaa näitä ajatuksia sanoiksi, mutta koita löytää se mitä yritän tarkoitaa vaikka saattaa tuntua epäselvältä lukea. Kommentoi sitten miten sinä ajattelet tuon Pyhän Hengen ihmisen välityksellä toimivan, voiko ihminen etsiä ihmistä ja kääntyä sellaisen puoleen jolla olettaa olevan Pyhän Hengen, että sen varmasti myös Jumala kuulee?löysin myös näistä raamatunkohdista:
"Sentähden myös me, että meillä on näin suuri todistusten pilvi meidän ympärillämme, niin pankaamme pois kaikki kuorma ja synti, joka aina meihin tarttuu ja hitaaksi tekee, ja juoskaamme kärsivällisyyden kautta siinä kilvoituksessa, joka meidän eteemme pantu on ja katsokaamme uskon alkajan ja päättäjän Jeesuksen päälle (Hebr.12:1-2).
ja...
"Tunnustakaat toinen toisellenne teidän rikoksenne ja rukoilkaat toinen toisenne edestä, että te terveeksi tulisitte. Vanhurskaan rukous voi paljo, koska se totinen on (Jaak5:16). - Heino1
Emmalia. kirjoitti:
Vähän vaikea muuttaa näitä ajatuksia sanoiksi, mutta koita löytää se mitä yritän tarkoitaa vaikka saattaa tuntua epäselvältä lukea. Kommentoi sitten miten sinä ajattelet tuon Pyhän Hengen ihmisen välityksellä toimivan, voiko ihminen etsiä ihmistä ja kääntyä sellaisen puoleen jolla olettaa olevan Pyhän Hengen, että sen varmasti myös Jumala kuulee?ymmärrän, mutta en osaa lyhyesti vastata, toivotaan, että jaksat lukea loppuun. Minulta ovat omat lapset kysyneet: ”mistä sitä tietää ihan varmasti, että tuo on oikea usko?” Ihan niin kuin sinäkin kirjoitat: ”Ihminenhän ei sitä mistään näe kenellä se on ja kenellä ei, vain Jumala tietää”. Raamattu vielä todistaa, että: 1 Kor. 1:21 ”Sillä että Jumalan viisaudessa ei maailma tuntenut Jumalaa viisauden kautta, niin kelpasi Jumalalle tyhmän saarnan kautta niitä vapahtaa, jotka sen uskovat…” Huomaatko muuten, että tässäkin kohtaa raamattu todistaa: ”saarnan kautta vapahtaa jotka sen uskovat”, eli ei sitä lukemalla ja opiskelemalla oikeaa uskoa löydä, eikä tule vapahdetuksi synneistä.
Voimme myös laajentaa tätä kysymystä Israelin kansaan, miksi juuri tämä kansa pääsi Jumalan ”valituksi” kaikkien muitten kansojen ohi? Joutuivatko muut kansat Helvettiin, kun Jumala ei niitä valinnut? Onko Israelin kansa muita parempi? Kaikki me voimme sanoa tänäkin päivänä: Ei ihan varmasti ole! Tuo kansa on koko historiansa ajan lankeillut milloin mihinkin syntitekoihin ja viimein tappoi Jumalan Pojan. Sanoisin kaikista kehnoin mutta kuitenkin sen valitsi: Hesek. 20:5. ”Ja sano heille: näin sanoo Herra, Herra: siihen aikaan, kuin minä valitsin Israelin, nostin minä käteni Jakobin huoneen siemenelle, ja annoin heidän tuta minuani Egyptin maalla; ja tosin minä nostin käteni heille, ja sanoin: minä olen Herra teidän Jumalanne”.
Niin kuin Jumala valitsi kansan, niin hän valitsee opetuslapsensakin ja kaikki jotka Häntä seuraavat: Joh. 15:16 ”Ette minua valinneet, vaan minä valitsin teidät, ja sääsin teidät, että te menisitte hedelmää tekemään ja teidän hedelmänne pysyis: että mitä te anotte Isältä minun nimeeni, sen hän antaa teille”. Kun nyt mietimme, mistä sen tietää, onko Jumalan minut ”valinnut”? Eikö olisi mukava tietää onko Jumala juuri minut valinnut? Sillä kukaan ei voi uskoa, ellei Jumala avaa ymmärrystä: Joh. 6:36. ”Mutta minä sanoin teille, että te näitte minun, ette sittekään usko.
37. Kaikki, mitä minun Isäni antaa minulle, se tulee minun tyköni: ja joka minun tyköni tulee, sitä en minä heitä ulos”.
Jumalan valittua ihmistä voisi verrata Israelin kansaan: Pieni, mitätön, riitaisa jossa asustaa monenlaiset Fariseukset. Voisi sanoa: Eipä ole häävi valinta! Ihmisjärjellä valintaa ei voi mitenkään käsittää, mutta jos tuntee itsensä ihan yhtä kehnoksi, niin kyllä voi olla aivan varma, että Jumala sinut huolii. Olin äitini luona käymässä, pihaan ajoi taksi ja siitä nousi hyvin sairas ihminen. Tuo ihminen meni äitini kaulaan ja sanoi: ”Sinä puhuit parannuksen teosta 20 – vuotta sitten ja sanoit, ei tarvita muuta kuin uskoa, en ole jaksanut uskoa, mutta luuletko, että Jumala minut vielä huolisi”.
Tämä ihminen oli kuullut Jeesuksen lunastustyöstä 20 – vuotta aikaisemmin, silloin hän ei halunnut tehdä ratkaisua elämäänsä ja lähteä seuraamaan Jeesusta, mutta sanan siemen iti sydämessä. Mutta nyt kun halusi uskoa, ei enää jaksanutkaan täytyi lähteä kysymään kylväjältä: ”Vieläkö Jumala huolii”. Hänelle äitini todisti: ”Kaikki synnit on anteeksi annetut Jeesuksen nimessä ja veressä”. Ja Pyhän Hengen antama todistus tuli hänen sydämeen, että hän on Jumalan lapsi.
Ihmiset ottavat raamatusta paikkoja ja erottavat ne asiayhteydestä, yksi tällainen: ”Sillä jokainen, joka Herran nimeä avuksensa huutaa, tulee autuaaksi”. Toinen saman vertainen on Jeesuksen lähetyskäskystä osa: Joh. 20:23 ”Joille te synnit anteeksi annatte, niille ne anteeksi annetaan, ja joille te ne pidätte, niille ne ovat pidetyt”. Kun nämä paikat ovat sitten irrotettu muusta raamatusta, voidaankin väittää: ”Ei tarvitse kuin huutaa Jumalan puoleen, niin tulee autuaaksi”, eli voi sopia Jumalan kanssa kahden kesken, ei siinä ihmistä tarvita. Taasen toiset sanovat: ”Joille te synnit anteeksi annatte, niille ne anteeksi annetaan, ja joille te ne pidätte, niille ne ovat pidetyt”.
Jos emme enempi tutkisi, niin päätyisimme tähän, että näinhän se on, näin on raamattuun kirjoitettu! Kun Paavali kirjoittaa, niin hän jatkaa selitystään: Room.10:13. ”Sillä jokainen, joka Herran nimeä avuksensa huutaa, tulee autuaaksi.
14. Mutta kuinka he sitä avuksensa huutavat, jonka päälle ei he uskoneet? Ja kuinka he sen uskovat, josta ei he ole kuulleet? Mutta kuinka he kuulevat ilman saarnaajaa?”
Tämän takia Paavali sanookin: Room. 10:17. ”Niin tulee siis usko kuulosta, mutta kuulo Jumalan sanan kautta”. Tässä on nyt huomioitava: ”Jumalan sanan kautta”, sillä kyllä uskoa syntyy paljon ihmisten omien uskomusten kautta. Oikea usko syntyy vain Jumalan Sanan kautta.
Toinen harha on tämä: ”Syntiä ei saa anteeksi, jos toinen ihminen ei sitä julista henkilökohtaisesti: Jeesuksen nimessä ja veressä on syntisi anteeksi annetut”. Miten se sitten alkuseurakunnan aikana tapahtui. Kun Pietari saarnasi: AT. 10:44. ”Kuin Pietari vielä näitä puhui, lankesi Pyhä Henki kaikkein niiden päälle, jotka puheen kuulivat.
45. Niin ne uskovaiset ympärileikkauksesta, jotka Pietarin kanssa tulleet olivat, hämmästyivät, että pakanainkin päälle Pyhän Hengen lahja vuodatettiin”. Tässä me näemme, että yksin usko puhdisti sydämet ja kaikki jotka uskoivat, saivat syntinsä anteeksi. Vaikka kukaan ei heille henkilökohtaisesti saarnannutkaan syntejä anteeksi.
Jeesus itse todistaa, että vaikka ei keneltäkään pyydäkään, niin usko yksin auttaa: Mark. 5:27. ”Kuin hän kuuli Jesuksesta, tuli hän kansan seassa takaa ja rupesi hänen vaatteisiinsa;
28. Sillä hän sanoi: jos minä ainoasti saan ruveta hänen vaatteisiinsa, niin minä paranen.
29. Ja hänen verilähteensä kohta kuivettui, ja hän tunsi ruumiissansa, että hän oli vitsauksestansa parantunut.
30. Ja Jesus tunsi kohta itsessänsä voiman, joka hänestä lähtenyt oli, ja käänsi itsensä kansan seassa ja sanoi: kuka rupesi minun vaatteisiini?
31. Ja hänen opetuslapsensa sanoivat hänelle: sinä näet, että kansa sinua ahdistaa ympäri, ja sinä sanoit: kuka minuun rupesi?
32. Ja hän katsoi ympärinsä, että hän sen näkis, joka sen teki.
33. Mutta vaimo pelkäsi ja vapisi, että hän tiesi, mitä hänen kohtaansa tapahtunut oli, tuli ja lankesi hänen eteensä, ja sanoi hänelle kaiken totuuden.
34. Mutta hän sanoi hänelle: tyttäreni, sinun uskosi paransi sinun; mene rauhaan ja ole terve vitsauksestas”.
Tämä on se usko jonka kautta me todistus saadaan, minulle on Ry:n ”hoitajat” todistaneet, että en saa uskoa syntejäni anteeksi, mutta minäpä uskon kuitenkin ja turvaan ihan niin kuin vanhanliiton uskovat: Hebr. 11:39. ”Ja kaikki nämät ovat uskon kautta todistuksen saaneet, eikä saaneet sitä lupausta:
40. Että Jumala on jotakin paremmin meille edeskatsonut, ettei he ilman meitä täydelliseksi tulleet olisi”. - Emmalia.
Heino1 kirjoitti:
ymmärrän, mutta en osaa lyhyesti vastata, toivotaan, että jaksat lukea loppuun. Minulta ovat omat lapset kysyneet: ”mistä sitä tietää ihan varmasti, että tuo on oikea usko?” Ihan niin kuin sinäkin kirjoitat: ”Ihminenhän ei sitä mistään näe kenellä se on ja kenellä ei, vain Jumala tietää”. Raamattu vielä todistaa, että: 1 Kor. 1:21 ”Sillä että Jumalan viisaudessa ei maailma tuntenut Jumalaa viisauden kautta, niin kelpasi Jumalalle tyhmän saarnan kautta niitä vapahtaa, jotka sen uskovat…” Huomaatko muuten, että tässäkin kohtaa raamattu todistaa: ”saarnan kautta vapahtaa jotka sen uskovat”, eli ei sitä lukemalla ja opiskelemalla oikeaa uskoa löydä, eikä tule vapahdetuksi synneistä.
Voimme myös laajentaa tätä kysymystä Israelin kansaan, miksi juuri tämä kansa pääsi Jumalan ”valituksi” kaikkien muitten kansojen ohi? Joutuivatko muut kansat Helvettiin, kun Jumala ei niitä valinnut? Onko Israelin kansa muita parempi? Kaikki me voimme sanoa tänäkin päivänä: Ei ihan varmasti ole! Tuo kansa on koko historiansa ajan lankeillut milloin mihinkin syntitekoihin ja viimein tappoi Jumalan Pojan. Sanoisin kaikista kehnoin mutta kuitenkin sen valitsi: Hesek. 20:5. ”Ja sano heille: näin sanoo Herra, Herra: siihen aikaan, kuin minä valitsin Israelin, nostin minä käteni Jakobin huoneen siemenelle, ja annoin heidän tuta minuani Egyptin maalla; ja tosin minä nostin käteni heille, ja sanoin: minä olen Herra teidän Jumalanne”.
Niin kuin Jumala valitsi kansan, niin hän valitsee opetuslapsensakin ja kaikki jotka Häntä seuraavat: Joh. 15:16 ”Ette minua valinneet, vaan minä valitsin teidät, ja sääsin teidät, että te menisitte hedelmää tekemään ja teidän hedelmänne pysyis: että mitä te anotte Isältä minun nimeeni, sen hän antaa teille”. Kun nyt mietimme, mistä sen tietää, onko Jumalan minut ”valinnut”? Eikö olisi mukava tietää onko Jumala juuri minut valinnut? Sillä kukaan ei voi uskoa, ellei Jumala avaa ymmärrystä: Joh. 6:36. ”Mutta minä sanoin teille, että te näitte minun, ette sittekään usko.
37. Kaikki, mitä minun Isäni antaa minulle, se tulee minun tyköni: ja joka minun tyköni tulee, sitä en minä heitä ulos”.
Jumalan valittua ihmistä voisi verrata Israelin kansaan: Pieni, mitätön, riitaisa jossa asustaa monenlaiset Fariseukset. Voisi sanoa: Eipä ole häävi valinta! Ihmisjärjellä valintaa ei voi mitenkään käsittää, mutta jos tuntee itsensä ihan yhtä kehnoksi, niin kyllä voi olla aivan varma, että Jumala sinut huolii. Olin äitini luona käymässä, pihaan ajoi taksi ja siitä nousi hyvin sairas ihminen. Tuo ihminen meni äitini kaulaan ja sanoi: ”Sinä puhuit parannuksen teosta 20 – vuotta sitten ja sanoit, ei tarvita muuta kuin uskoa, en ole jaksanut uskoa, mutta luuletko, että Jumala minut vielä huolisi”.
Tämä ihminen oli kuullut Jeesuksen lunastustyöstä 20 – vuotta aikaisemmin, silloin hän ei halunnut tehdä ratkaisua elämäänsä ja lähteä seuraamaan Jeesusta, mutta sanan siemen iti sydämessä. Mutta nyt kun halusi uskoa, ei enää jaksanutkaan täytyi lähteä kysymään kylväjältä: ”Vieläkö Jumala huolii”. Hänelle äitini todisti: ”Kaikki synnit on anteeksi annetut Jeesuksen nimessä ja veressä”. Ja Pyhän Hengen antama todistus tuli hänen sydämeen, että hän on Jumalan lapsi.
Ihmiset ottavat raamatusta paikkoja ja erottavat ne asiayhteydestä, yksi tällainen: ”Sillä jokainen, joka Herran nimeä avuksensa huutaa, tulee autuaaksi”. Toinen saman vertainen on Jeesuksen lähetyskäskystä osa: Joh. 20:23 ”Joille te synnit anteeksi annatte, niille ne anteeksi annetaan, ja joille te ne pidätte, niille ne ovat pidetyt”. Kun nämä paikat ovat sitten irrotettu muusta raamatusta, voidaankin väittää: ”Ei tarvitse kuin huutaa Jumalan puoleen, niin tulee autuaaksi”, eli voi sopia Jumalan kanssa kahden kesken, ei siinä ihmistä tarvita. Taasen toiset sanovat: ”Joille te synnit anteeksi annatte, niille ne anteeksi annetaan, ja joille te ne pidätte, niille ne ovat pidetyt”.
Jos emme enempi tutkisi, niin päätyisimme tähän, että näinhän se on, näin on raamattuun kirjoitettu! Kun Paavali kirjoittaa, niin hän jatkaa selitystään: Room.10:13. ”Sillä jokainen, joka Herran nimeä avuksensa huutaa, tulee autuaaksi.
14. Mutta kuinka he sitä avuksensa huutavat, jonka päälle ei he uskoneet? Ja kuinka he sen uskovat, josta ei he ole kuulleet? Mutta kuinka he kuulevat ilman saarnaajaa?”
Tämän takia Paavali sanookin: Room. 10:17. ”Niin tulee siis usko kuulosta, mutta kuulo Jumalan sanan kautta”. Tässä on nyt huomioitava: ”Jumalan sanan kautta”, sillä kyllä uskoa syntyy paljon ihmisten omien uskomusten kautta. Oikea usko syntyy vain Jumalan Sanan kautta.
Toinen harha on tämä: ”Syntiä ei saa anteeksi, jos toinen ihminen ei sitä julista henkilökohtaisesti: Jeesuksen nimessä ja veressä on syntisi anteeksi annetut”. Miten se sitten alkuseurakunnan aikana tapahtui. Kun Pietari saarnasi: AT. 10:44. ”Kuin Pietari vielä näitä puhui, lankesi Pyhä Henki kaikkein niiden päälle, jotka puheen kuulivat.
45. Niin ne uskovaiset ympärileikkauksesta, jotka Pietarin kanssa tulleet olivat, hämmästyivät, että pakanainkin päälle Pyhän Hengen lahja vuodatettiin”. Tässä me näemme, että yksin usko puhdisti sydämet ja kaikki jotka uskoivat, saivat syntinsä anteeksi. Vaikka kukaan ei heille henkilökohtaisesti saarnannutkaan syntejä anteeksi.
Jeesus itse todistaa, että vaikka ei keneltäkään pyydäkään, niin usko yksin auttaa: Mark. 5:27. ”Kuin hän kuuli Jesuksesta, tuli hän kansan seassa takaa ja rupesi hänen vaatteisiinsa;
28. Sillä hän sanoi: jos minä ainoasti saan ruveta hänen vaatteisiinsa, niin minä paranen.
29. Ja hänen verilähteensä kohta kuivettui, ja hän tunsi ruumiissansa, että hän oli vitsauksestansa parantunut.
30. Ja Jesus tunsi kohta itsessänsä voiman, joka hänestä lähtenyt oli, ja käänsi itsensä kansan seassa ja sanoi: kuka rupesi minun vaatteisiini?
31. Ja hänen opetuslapsensa sanoivat hänelle: sinä näet, että kansa sinua ahdistaa ympäri, ja sinä sanoit: kuka minuun rupesi?
32. Ja hän katsoi ympärinsä, että hän sen näkis, joka sen teki.
33. Mutta vaimo pelkäsi ja vapisi, että hän tiesi, mitä hänen kohtaansa tapahtunut oli, tuli ja lankesi hänen eteensä, ja sanoi hänelle kaiken totuuden.
34. Mutta hän sanoi hänelle: tyttäreni, sinun uskosi paransi sinun; mene rauhaan ja ole terve vitsauksestas”.
Tämä on se usko jonka kautta me todistus saadaan, minulle on Ry:n ”hoitajat” todistaneet, että en saa uskoa syntejäni anteeksi, mutta minäpä uskon kuitenkin ja turvaan ihan niin kuin vanhanliiton uskovat: Hebr. 11:39. ”Ja kaikki nämät ovat uskon kautta todistuksen saaneet, eikä saaneet sitä lupausta:
40. Että Jumala on jotakin paremmin meille edeskatsonut, ettei he ilman meitä täydelliseksi tulleet olisi”.Vastauksestasi. Aina ei osaa pukea ajatuksia siten että kaikki ne ymmärtäisivät kun ne kuitenkin on omia ajatuksia, mutta hyvä että sinä ymmärsit.
Aivan niin, vain Jumala näkee kenellä on se oikea usko, sitä ei ulospäin kukaan näe. Ja sellainenkin juttu, että sitä omaa uskoa ei voi kellekkään kertoakkaan, että tämä on varmasti juuri se oikea usko. Jokaisen pitää löytää se itse ja tuntea se Jumalan voima.
Ihminen ei voi kuulla edes keneltäkään ihmiseltä sanoja "sinä uskot varmasti juuri oikein", se tätyy kuulla itseltään Jumalalta joka myös auttaa ja ohjaa siinä uskossa. Uskoa ei millään löydä lukemalla eikä järkeilemällä, kyllä se usko pitää lähteä kokonaan itsestään Jumalasta. Jos järjen avulla lähtee etsimmään oikeaa uskoa, niin siinä voi pian eksyä. Kun sydän etsii, niin se riittää Jumalalle.
Minäkään en usko siihen, että se ihminen tarvitaan siihen synninpäästöön. Kun me uskomme, niin meillä on lupa uskoa myös syntimme anteeksiannetuiksi.
Minäkin olen tavallaan lapsuudenuskossa, aina uskonut, en kuitenkaan mitenkään vahvasti siten kuin pitäisi. Mutta se tilanne jossa sain varmistuksen Jumalan voimasta ja hän tahdostaan oli sellainen ettei itselläni ollut mitään muita vaihtoehtoja kuin heittäytyä kokonaan Jumalan armoille, ja pyytää Häneltä apua vaikeaan ratkaisuun, oli kaksi vaihtoehtoa ja molemmat ihmisen tekeminä vääriä, mutta Jumala ratkaisi tilanteen niin, että minä pääsin "pälkähästä" eikä tarvinnut sortua yhteenkään väärään ratkaisuun.
Silloin heti tiesin, että siinä tapahtui Jumalan työ, enkä sitä hetkeäkään epäillyt, niin elämässäni on tapahtunut paljon asioita joissa Jumala on ollut mukana, ja ne ovat hyviä asioita ja johtaneet rakkauteen.
Laitan tähän Raamatun kohdan, joka taas kerran antoi itselleni voimia, se oli tämän päivän lehdessä ja sopii tähäkin aiheeseen. Yllättävän monesti nuo päivän sanat lujittavat omaakin uskoa ja antavat tuntea Jumalan rakkauden.
1.Sam. 2:1
Sydämeni riemuitsee Herrasta, Herra nostaa minun pääni pystyyn. Minä voin rohkeasti vastata vihollisilleni, sinun avustasi minä iloitsen.
Sopii Heino hienosti sinunkin tapaukseesi, sinä uskot, etkä anna menneiden häiritä rakkauttasi Jumalaan, sinä uskallat olla erimieltä kuin vihollisesi jotka sinut synteihisi sitoivat, uskallat rohkeasti vastata heille siten kuin itse tunnet, ja sen avun saat Jumalalta.
- sopuli
"Minä uskon,että maanpäällä on pieni pyhä joukko ja yhteisö,joka koostuu pelkistä pyhistä ihmisistä.Sillä on yksi pää Kristus ja Pyhä Henki on kutsunut sen koolle.Sillä on yksi usko mieli ja ymmärrys.Sillä on monenlaisia armolahjoja,mutta se on yksimielinen rakkaudessa,puolueita ei siinä ole eikä hajaannusta"
"Rippi sisältää kaksi osaa:ensiksi tunnustetaan synnit,ja toiseksi otetaan ripittäjältä vastaan synninpäästö eli anteeksianto,ikään kuin sen lausuisi Jumala itse.Sitä ei saa lainkaan epäillä,vaan on uskottava lujasti,että synnit siten on annettu anteeksi taivaassa Jumalan edessä"- sopuli
Korjaus otsikkoon
- tiku
Kun Luther sakasansi Raamatun, hän käytti latinan kielistä Raamattua. Olen lukenut, että käänös kreikasta latinaksi aiheutti paljon vääristyksiä etenkin "vihkimysmysteerin" suhteen. Kun sanotaan, että "uskon kautta me ymmärrämme!, niin sanan uskon tilalla, pitäisi suomeksi lukea "tiedon", alkuperätekstiä mukaillen
- ainaoikeassa
Uusi raamatunkäännös on tehty suoraan kreikasta, ilman mitään Lutherin kommervenkkejä.
- ihminen
Olen sitä mieltä, että syntien anteeksi saaminen on Jumalan ja ihmisen välinen asia. Ainoa asia mitä voidaan tehdä on kertoa sitä ilosanomaa, että synnit on sovitettu ja ne saa anteeksi jos pyytää. Joka tämän uskoo ja anteeksi pyytää, pelastuu. Kysymys on henk. koht. suhteesta Jeesukseen.
Itse olen asiaa pohtiessa kiinnittänyt huomiota mm. seuraavanlaisiin raamatunpaikkoihin.
9 Rukoilkaa siis te näin: Isä meidän, joka olet taivaissa! Pyhitetty olkoon sinun nimesi;
10 tulkoon sinun valtakuntasi; tapahtukoon sinun tahtosi myös maan päällä niinkuin taivaassa;
11 anna meille tänä päivänä meidän jokapäiväinen leipämme;
12 ja anna meille meidän velkamme anteeksi, niinkuin mekin annamme anteeksi meidän velallisillemme;
13 Äläkä saata meitä kiusaukseen; vaan päästä meidät pahasta, sillä sinun on valtakunta ja voima ja kunnia iankaikkisesti. Amen.(Matt. 6:9-13)
4 (41:5) Minä sanoin: "Herra, ole minulle armollinen, paranna minun sieluni, sillä minä olen tehnyt syntiä sinua vastaan".(Ps. 41:4)
13 eikä mikään luotu ole hänelle näkymätön, vaan kaikki on alastonta ja paljastettua hänen silmäinsä edessä, jolle meidän on tehtävä tili.
14 Kun meillä siis on suuri ylimmäinen pappi, läpi taivasten kulkenut, Jeesus, Jumalan Poika, niin pitäkäämme kiinni tunnustuksesta.
15 Sillä ei meillä ole sellainen ylimmäinen pappi, joka ei voi sääliä meidän heikkouksiamme, vaan joka on ollut kaikessa kiusattu samalla lailla kuin mekin, kuitenkin ilman syntiä.
16 Käykäämme sentähden uskalluksella armon istuimen eteen, että saisimme laupeuden ja löytäisimme armon, avuksemme oikeaan aikaan.
(Hepr. 4:13-16)
Kuka oksastaa viinipuun?
1 "Minä olen totinen viinipuu, ja minun Isäni on viinitarhuri.
2 Jokaisen oksan minussa, joka ei kanna hedelmää, hän karsii pois; ja jokaisen, joka kantaa hedelmää, hän puhdistaa, että se kantaisi runsaamman hedelmän.
Seurakunnan jäsenet
20 Mutta nytpä onkin monta jäsentä, ja ainoastaan yksi ruumis.
21 Silmä ei saata sanoa kädelle: "En tarvitse sinua", eikä myöskään pää jaloille: "En tarvitse teitä".
22 Päinvastoin ne ruumiin jäsenet, jotka näyttävät olevan heikompia, ovat välttämättömiä;
23 ja ne ruumiin jäsenet, jotka meistä ovat vähemmän kunniakkaita, me verhoamme sitä kunniallisemmin, ja niitä, joita häpeämme, me sitä häveliäämmin peitämme;
24 mutta ne, joita emme häpeä, eivät sitä tarvitse. Mutta Jumala on liittänyt ruumiin yhteen niin, että antoi halvempiarvoiselle suuremman kunnian,
25 ettei ruumiissa olisi eripuraisuutta, vaan että jäsenet pitäisivät yhtäläistä huolta toinen toisestaan.(1. Kor. 12:20-25)- valtakuntasi
Kun kirjoitat. "tulkoon sinun valtakuntasi; tapahtukoon sinun tahtosi myös maan päällä niinkuin taivaassa;" eli mihin tarvitset "valtakuntaa" jos rukoilemalla saat syntisi anteeksi. Mikä on mielestäsi Jumalan tahto?
- se avaaja
Kun aiemmin kyselinkin sitä, niin tässä sitä sinulta sitten on. Toivottavasti, ja uskon että olet puhunut juuri niin kuin on tapahtunut.
Kaiken kuuleman perusteella, minä en voi sulkea ainakaan pois sitä mahdollisuutta että kohdallesi on sattunut se aika jolloin on tapahtunut niitä ylilyöntejä. Siis kaikki on vielä avoinna. Mutta mitä Heino nyt ajattelet tästä eteenpäin? Ajatteletko että anteeksipyyntö hoitajien ja SRK:n taholta tekee pisteen koko hommalle, ja minkälainen tämän anteeksipyynnön tulisi olla?. Edelleen, kuinka suhtautumisesi entiseen uskonyhteisöön sitten olisi jos "mieluinen" anteeksipyyntö tapahtuu.
Edelleen kysyisin, miten ymmärtäisit yhdenkaltaisen rakkauden, jota ei tällä hetkellä sinun ja entisen uskonyhteyden välillä ole?. Ja jos anteeksipyyntökin tulisi, käsitän ettei sitä rakkautta tulisi sittenkään ellei kasvotusten sovittaisi ja uskottaisi menneet anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä.
Jumalan sana sanoo kuitenkin näin; "Mutta nyt pysyvät usko, toivo ja rakkaus, nämät kolme: mutta rakkaus on niistä (1Kor.13:13.)
Ja luvun esikirjoituksessa asiasta mainitaa; "Rakkaus pysyy, kuin muut lahjat lakkaavat".
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000490&posting=22000000007510578- HK.
Lueppa siitä linkistä: "Jumala on rakkaus", niin ehkä joku asia selviää sinulle. tv. Heino
- Heino1
Olin veteraanin hautajaisissa laulamassa, en häntä henkilönä tuntenut, mutta aina kun kohtaan omaisten suuren surun, suru ikään kuin kietoutuu minuunkin ja vaikka etsisi lohduttavia sanoja ja kun niitä löytää niin kaikki sanat ovat surun rinnalla hyvin kevyttä tavaraa. Syvästi tuntee todeksi tuon psalmin sanat: Ps. 103:15. ”Ihminen on eläissänsä niinkuin ruoho: hän kukoistaa niinkuin kukkanen kedolla:
16. Kuin tuuli käy sen päällitse, niin ei hän enään kestä, eikä hänen siansa tunne häntä ensinkään”.
Kysyt: ”Mutta mitä Heino nyt ajattelet tästä eteenpäin? Ajatteletko että anteeksipyyntö hoitajien ja SRK:n taholta tekee pisteen koko hommalle, ja minkälainen tämän anteeksipyynnön tulisi olla?. Edelleen, kuinka suhtautumisesi entiseen uskonyhteisöön sitten olisi jos "mieluinen" anteeksipyyntö tapahtuu”.
”Ja jos anteeksipyyntökin tulisi, käsitän ettei sitä rakkautta tulisi sittenkään ellei kasvotusten sovittaisi ja uskottaisi menneet anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä”.
Miten tästä eteenpäin? Mitä oikein tarkoitat? Ajatteletko, että kun olen näin julkisesti kertonut Ry:n vääristä teoista: ”kyllä he tulevat ja pyytävät anteeksi, vääriä tuomioitaan”. Olisi heillä aikaa ollut, mutta kun ei tule tuntoa, sillä parannusta ei voi tehdä ilman katumusta. Puhuttelin yhtä johtokunnan jäsentä ja nuhtelin häntä näistä erotuksista, hän sanoi: ”Minä en sinua ole ollut sitomassa, istuin penkissä, mutta Oulun veljet sitoivat”. Moni vanha uskovainen on käynyt minulle sanomassa: ”Me emme hyväksy sinun sitomista, se on väärin tehty”, mutta eivät uskalla Ry:llä ääneen tätä sanoa.
Minä en voi juuri mitään tehdä, että tämä sotku selviäisi, voi vain tuoda oman uskonkäsityksen esille, mutta siihen se jää. Näet varmasti miten Leenan on käynyt, kun hän tuo toisten tutkimuksia esiin, niin Ry:n uskovat moittivat Leenan tukanväriä. Vaikka näin on, niin kuitenkin on paljon uskovia jotka rakastavat totuutta ja haluavat uskoa oikein. Luther sanoo uskosta: ”Usko on ojentautumista Jumalan Sanan mukaan”. Pietari neuvoo: 1 Piet. 2:21 ”Sillä sitä varten olette te kutsutut, että Kristus myös kärsi meidän edestämme ja jätti meille esikuvan, että teidän pitää hänen askeleitansa noudattaman,”
Yksi asia on jonka voimme yhdessä tehdä. rukoilla, että Jumala auttaisi meitä kaikkia uskomaan, niin että saisimme kerran kuulla kaikki: Matt. 25:34 ”… tulkaat, minun Isäni siunatut, omistakaat se valtakunta, joka teille on valmistettu maailman alusta.” Kun olin hautajaisissa, niin kirkkoherra pyysi ensi kesänä pitämään kesäillanhartauksia Paanukirkkoon, tule sinäkin kirkkoon, silloin voisimme nähdä ja keskustella. Miten on uskaltaisitko? En minä ole mitenkään pelottava. - se avaaja
Heino1 kirjoitti:
Olin veteraanin hautajaisissa laulamassa, en häntä henkilönä tuntenut, mutta aina kun kohtaan omaisten suuren surun, suru ikään kuin kietoutuu minuunkin ja vaikka etsisi lohduttavia sanoja ja kun niitä löytää niin kaikki sanat ovat surun rinnalla hyvin kevyttä tavaraa. Syvästi tuntee todeksi tuon psalmin sanat: Ps. 103:15. ”Ihminen on eläissänsä niinkuin ruoho: hän kukoistaa niinkuin kukkanen kedolla:
16. Kuin tuuli käy sen päällitse, niin ei hän enään kestä, eikä hänen siansa tunne häntä ensinkään”.
Kysyt: ”Mutta mitä Heino nyt ajattelet tästä eteenpäin? Ajatteletko että anteeksipyyntö hoitajien ja SRK:n taholta tekee pisteen koko hommalle, ja minkälainen tämän anteeksipyynnön tulisi olla?. Edelleen, kuinka suhtautumisesi entiseen uskonyhteisöön sitten olisi jos "mieluinen" anteeksipyyntö tapahtuu”.
”Ja jos anteeksipyyntökin tulisi, käsitän ettei sitä rakkautta tulisi sittenkään ellei kasvotusten sovittaisi ja uskottaisi menneet anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä”.
Miten tästä eteenpäin? Mitä oikein tarkoitat? Ajatteletko, että kun olen näin julkisesti kertonut Ry:n vääristä teoista: ”kyllä he tulevat ja pyytävät anteeksi, vääriä tuomioitaan”. Olisi heillä aikaa ollut, mutta kun ei tule tuntoa, sillä parannusta ei voi tehdä ilman katumusta. Puhuttelin yhtä johtokunnan jäsentä ja nuhtelin häntä näistä erotuksista, hän sanoi: ”Minä en sinua ole ollut sitomassa, istuin penkissä, mutta Oulun veljet sitoivat”. Moni vanha uskovainen on käynyt minulle sanomassa: ”Me emme hyväksy sinun sitomista, se on väärin tehty”, mutta eivät uskalla Ry:llä ääneen tätä sanoa.
Minä en voi juuri mitään tehdä, että tämä sotku selviäisi, voi vain tuoda oman uskonkäsityksen esille, mutta siihen se jää. Näet varmasti miten Leenan on käynyt, kun hän tuo toisten tutkimuksia esiin, niin Ry:n uskovat moittivat Leenan tukanväriä. Vaikka näin on, niin kuitenkin on paljon uskovia jotka rakastavat totuutta ja haluavat uskoa oikein. Luther sanoo uskosta: ”Usko on ojentautumista Jumalan Sanan mukaan”. Pietari neuvoo: 1 Piet. 2:21 ”Sillä sitä varten olette te kutsutut, että Kristus myös kärsi meidän edestämme ja jätti meille esikuvan, että teidän pitää hänen askeleitansa noudattaman,”
Yksi asia on jonka voimme yhdessä tehdä. rukoilla, että Jumala auttaisi meitä kaikkia uskomaan, niin että saisimme kerran kuulla kaikki: Matt. 25:34 ”… tulkaat, minun Isäni siunatut, omistakaat se valtakunta, joka teille on valmistettu maailman alusta.” Kun olin hautajaisissa, niin kirkkoherra pyysi ensi kesänä pitämään kesäillanhartauksia Paanukirkkoon, tule sinäkin kirkkoon, silloin voisimme nähdä ja keskustella. Miten on uskaltaisitko? En minä ole mitenkään pelottava.Oikeastaan itse asiasta ei kanata täällä varmaan enää jauhaa, vaikka olisi tehnyt mieli rakkaudesta puhua vielä. Mutta jos annetaan olla.varsinkin kun sinäkäät jouda kuin silloin tällöin vastaamaan. Niin ketju jää nopeasti kauas taakse.
Jääköön se miten tästä eteenpäinkin, koska tulee niin pitkästi tekstiä että menee kauan kun ei hallitse kymmensormijärjestelmääkään.
Sinulla on hyviä raamatunlauseita, niitä on mukava lukea.
Lyhyesti sanottuna sinulla ja ryllä keskenään on Hengen yhteys poikki, eli ei ole Sitä rakkautta mikä kuuluu sille joukolle oli se pienempi tai suurempi, niin yhtenäisenä.
Vaikka minulla ja sinula on paljon yhteisiä ja samanlaisia näkemyksiä, me kuitenkin olemme kaukana toisistamme, sillä minä kuulun rauhanyhdistykseen, ja haluan kuulua, koska tässä uskossa minulla on ilo rauha ja autuus. Ei ole ollut tarvetta muuta ajatella Hengelliseksi kodkseen.Kun synnitkin on saanut uskoa aina uudestaan ja uudestaan anteeksi.
" tule sinäkin kirkkoon, silloin voisimme nähdä ja keskustella. Miten on uskaltaisitko?, En minä ole mitenkään pelottava."
Joo en uskokkaan että olet pelottava. Jo silloin kun kuulin nauhan jossa kertoilit tuntojasi, olemuksestasi huokaili tietty rauhallisuus. Ja yllättävänkin rauhallisella äänenpainolla niitä kokemuksia ajatellen kertoilit tapahtuneita, vaikka vaikka on se näköjään sinusakin, niinkuin meissä kaikissa se vanha aatami. Kun sinä siinä nauhalla kerroit kysellesi mitä missä on mennyt vikaan oli ainakin vastattu sinun kiivastumisesta siinä kokoustilanteessa näiden puhuttelijoiden kanssa. Mutta ei enää niistä jauheta. Ja uskon ettet ainakaan minun kansa kiivailisi.Enkä asu niin kaukana ettenko voisi sinne tulla. Kyllä minä paanukirkonkin tiedän.
Siksipä minulla kävikin eräänä päivänä niin hullu ajatus, että mitähän sinä sanoisit jos minä kysyisin sinun kotiisi vieraaksi, ja teillä keskusteltaisiin.Mutta ajattelin etten kysy, koska et taitaisi antaa kyläkutsua ventovieraalle, ja joka on vielä nykyinen Ry:läinen. Minä menin siis ajatuksissani vielä pitemmälle kuin sinä siinä paanukirkkoajatus tapaamisessa. Ei siinä kirkkoreissulla olisi silloin varmaankaan riittävästi aikaa rupatteluun, näistä asioista.
Voit jatkaa jutustelua jos sille tuntuu.
Mutta jos emme ehkä enää jatka keskustelua, niin sanon sinulle jo tässä vaiheessa, oikein hyvää jatkoa, ja ei liene väärin sanoa myös Jumalan siunausta.
Toivotaan että tiemme loppujen lopuksi kulkeutuisi kaikkien vaiheiden jälkeen samaan taivaaseen. Sitä me ainakin voimme rukoilla. - HK.
se avaaja kirjoitti:
Oikeastaan itse asiasta ei kanata täällä varmaan enää jauhaa, vaikka olisi tehnyt mieli rakkaudesta puhua vielä. Mutta jos annetaan olla.varsinkin kun sinäkäät jouda kuin silloin tällöin vastaamaan. Niin ketju jää nopeasti kauas taakse.
Jääköön se miten tästä eteenpäinkin, koska tulee niin pitkästi tekstiä että menee kauan kun ei hallitse kymmensormijärjestelmääkään.
Lyhyesti sanottuna sinulla ja ryllä keskenään on Hengen yhteys poikki, eli ei ole Sitä rakkautta mikä kuuluu sille joukolle oli se pienempi tai suurempi, niin yhtenäisenä.
Vaikka minulla ja sinula on paljon yhteisiä ja samanlaisia näkemyksiä, me kuitenkin olemme kaukana toisistamme, sillä minä kuulun rauhanyhdistykseen, ja haluan kuulua, koska tässä uskossa minulla on ilo rauha ja autuus. Ei ole ollut tarvetta muuta ajatella Hengelliseksi kodkseen.Kun synnitkin on saanut uskoa aina uudestaan ja uudestaan anteeksi.
" tule sinäkin kirkkoon, silloin voisimme nähdä ja keskustella. Miten on uskaltaisitko?, En minä ole mitenkään pelottava."
Joo en uskokkaan että olet pelottava. Jo silloin kun kuulin nauhan jossa kertoilit tuntojasi, olemuksestasi huokaili tietty rauhallisuus. Ja yllättävänkin rauhallisella äänenpainolla niitä kokemuksia ajatellen kertoilit tapahtuneita, vaikka vaikka on se näköjään sinusakin, niinkuin meissä kaikissa se vanha aatami. Kun sinä siinä nauhalla kerroit kysellesi mitä missä on mennyt vikaan oli ainakin vastattu sinun kiivastumisesta siinä kokoustilanteessa näiden puhuttelijoiden kanssa. Mutta ei enää niistä jauheta. Ja uskon ettet ainakaan minun kansa kiivailisi.Enkä asu niin kaukana ettenko voisi sinne tulla. Kyllä minä paanukirkonkin tiedän.
Siksipä minulla kävikin eräänä päivänä niin hullu ajatus, että mitähän sinä sanoisit jos minä kysyisin sinun kotiisi vieraaksi, ja teillä keskusteltaisiin.Mutta ajattelin etten kysy, koska et taitaisi antaa kyläkutsua ventovieraalle, ja joka on vielä nykyinen Ry:läinen. Minä menin siis ajatuksissani vielä pitemmälle kuin sinä siinä paanukirkkoajatus tapaamisessa. Ei siinä kirkkoreissulla olisi silloin varmaankaan riittävästi aikaa rupatteluun, näistä asioista.
Mutta jos emme ehkä enää jatka keskustelua, niin sanon sinulle jo tässä vaiheessa, oikein hyvää jatkoa, ja ei liene väärin sanoa myös Jumalan siunausta.
Toivotaan että tiemme loppujen lopuksi kulkeutuisi kaikkien vaiheiden jälkeen samaan taivaaseen. Sitä me ainakin voimme rukoilla.Kun kutsuin sinua Paanukirkkoon, niin ajattelin, että katsotaan miten rohkea olet! Sillä muistaakseni mainitset yhdessä viestissäsi: ”käyn kylässä missä haluan”, voi olla, että uskallat tulla kotiini, mutta Paanukirkossa joutuisit kuuntelemaan minun puheeni! Kun kirjoitat: ”Siksipä minulla kävikin eräänä päivänä niin hullu ajatus, että mitähän sinä sanoisit jos minä kysyisin sinun kotiisi vieraaksi, ja teillä keskusteltaisiin.Mutta ajattelin etten kysy, koska et taitaisi antaa kyläkutsua ventovieraalle, ja joka on vielä nykyinen Ry:läinen. Minä menin siis ajatuksissani vielä pitemmälle kuin sinä siinä paanukirkkoajatus tapaamisessa. Ei siinä kirkkoreissulla olisi silloin varmaankaan riittävästi aikaa rupatteluun, näistä asioista”.
Mutta olet tervetullut kotiimme, tarvitsetko lupaa Ry:ltä. Jos et tarvitse, niin tule käymään, niin näkisin senkin ihmeen! Meillä ei ole käynyt yksikään Ry:n uskova ”sitomisen” jälkeen, paitsi sukulaisia jotka ovat Ry:n uskossa! Alussa menivät kaupassakin karkuun, hyllyjen väliin! Pelkäsivät varmaan, että ”hoitajat” näkevät ja joutuvat itse kuulusteluun. Ei sinun tarvitse pelätä, että tervehdin Jumalan terveellä, sekin tervehtimismuoto on ihmisten keksimä, sitä ei ole raamatussa.
Uusia aloituksia tulee tiuhaan, ihmisillä on tarve puhua. Minulla on ollut monenlaisia menoja ja nyt kun tulee kevät, on tässä uudessa paikassa paljon erilaisia rakennelmia suunnitelmissa. Ensin meinaan tehdä koiratarhan. Lopetetaan vaan tähän aloitukseen kirjoittelu, muutkaan ei tähän halua kirjoittaa. Olisi se mahtavaa jos kaikki me tänne kirjoittavat ihmiset saisimme yhdenkaltaisen uskon ymmärryksen, silloin me voisimme yhdessä iloita Jumalan armosta! Tämä on aivan mahdoton toive, mutta saa sitä toivoa ja rukoilla. Hae vaikka Google – haulla niin saat minun osoitteen ja puhelinnumerot. Siis ensin ohjelma: Google ja sitten ohjelmaan minun nimi. tv. Heino - Heino1
se avaaja kirjoitti:
Oikeastaan itse asiasta ei kanata täällä varmaan enää jauhaa, vaikka olisi tehnyt mieli rakkaudesta puhua vielä. Mutta jos annetaan olla.varsinkin kun sinäkäät jouda kuin silloin tällöin vastaamaan. Niin ketju jää nopeasti kauas taakse.
Toivotaan että tiemme loppujen lopuksi kulkeutuisi kaikkien vaiheiden jälkeen samaan taivaaseen. Sitä me ainakin voimme rukoilla.tätä aloitusta, mehän päätimme, että ei enää tähän kirjoiteta. Jäin kuitenkin miettimään, että mikä käsitysero meillä on yhteisestä rakkaudesta. Kirjoitat: "Oikeastaan itse asiasta ei kannata täällä varmaan enää jauhaa, vaikka olisi tehnyt mieli rakkaudesta puhua vielä".
Sinä rakastat RY:tä ja yhdistykseen kuuluvia ihmisiä, sillä ei ole väliä miten he uskovat, kunhan tottelevat kaikessa yhdistyksen neuvoja.
Minulle yhteinen rakkaus merkitsee, rakkautta Jumalan Sanaan ja rakastan kaikkia ihmisiä Jumalan lapsina jos he haluavat uskoa oikein ja seurata opissa ja elämässään Jeesusta. Näen Jumalanvaltakunnan uskovissa ihmisissä, en missään kirkossa tai yhdistyksessä.
Minun ei tarvitse myöskään erottaa ketään ihmistä ja sanoa: ”Et usko oikein! Minun tarvitsee vain kertoa, miten minä uskon, kun uskonkäsitykseni ei sovi jollekin ihmiselle, hän tekee itse eron minusta, tekee vaikka olisi lähisukulaisenikin. Me olemme outoja toisillemme, mutta sinäkin halusit tehdä selvän pesäeron ja näin on hyvä. Kirjoitit: "Vaikka minulla ja sinula on paljon yhteisiä ja samanlaisia näkemyksiä, me kuitenkin olemme kaukana toisistamme, sillä minä kuulun rauhanyhdistykseen, ja haluan kuulua,"
Taivaallinen Isä johdattakoon askeleitasi ja antakoon sellaisen mielen, että haluat seurata Jeesusta, etkä yhdistystystä. - kiinnostusta
Jos luet vielä tätä ketjua. Voisitko kuitenkin kirjoittaa pari valittua otetta siitä radio-ohjelmasta. Sitä kun ei pääse kuulemaan. Olisi varmaan monta kiinnostunutta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p455150Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?1241643Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella151519Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "501436- 141215
Kulukusuunnat
Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v4111081-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."
Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome171037Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan
Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy76999No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol19906Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti
Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah60827