KERTOKAA!!!

aapuva :o

Eli tarvitsisin vähän tietoa että KUINKA KAUAN HAJUVEDET SÄILYY? Omistan monta hajuvettä ja en uskalla sen takia ostaa enää uusia koska pelkään että menevät huonoiksi kun ei kulu sitten niin nopeasti! Ja miten hajuvesiä pitäisi säilyttää, onko jollain neuvoja? Ei varmaan ainakaan kauhean valoisassa ja kuumassa?

18

11302

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuoksutuulia

      Eivät tuoksut tosiaan ole ikuisuustavaraa. Valoisa, lämmin paikka on ainakin huono säilytysratkaisu. Tuoksun vanhenemiseen vaikuttaa luonnollisestikin säilytystapa. Omasta mielestäni se on hiukan niin kuin meikkivoide, eli ei mitään vuosia säilyvää. Vuoden vanhaa AVAAMATONTA, paketissa ollutta tuoksua voi ehkä vielä käyttää, mutta kai avattu sentään olisi parasta käyttää sen vuoden sisään..

      • Hidas käyttäjä

        Uskonpa kyllä, että hajuvedet kestävät pidempäänkin kuin vuoden verran! Tai ainakin omat hajuveteni, joista joillakin on ikää jo monta vuotta eivätkä ole menettäneet tai muuttaneet tuoksuaan.

        Toki hajuvedet kannattaa käyttää mahdollisimman nopeasti, sillä pullot eivät ole järin ilmatiiviitä ja niinpä hajuvesi haihtuu vähitellen pullosta itsestään pois, vaikkei sitä käyttäisikään. Eli ei kannata ihmetellä, jos ei ole vuoteen käyttänyt hajuvettään ja sitten kurkkaa pulloon, että miksi pinta on laskenut.


    • tytteli

      Hei!

      Itse olen varsin ahkera tuoksujen käyttäjä, ja ostankin hyvässä lykyssä 2-4 pullollista 30ml tuoksua vuodessa.

      Joskus on tullut tehtyä "mokia" hajuvesien suhteen, ja olen saattanut ostaa tuoksun, joka ei olekaan miellyttänyt minua pullon loppuun saakka, ja täten se on saattanut jäädä johonkin kaappiin/komeroon lojumaan. Välillä pulloja tutkaillessani olen huomannut tuoksujen muuttumista, sekä värjääntymistä: hajuvesi aika usein värjääntyy kellertäväksi ajan saatossa.

      Eli neuvona vain se, että ikuisuuksia ei tuoksuja kannata säilyttää ja jemmata. Tarkkaile tuoksua ja väriä, mikäli pullo on läpinäkyvä. Kuitenkin uskaltaisin veikkailla, että tuoksu säilyy käyttökelpoisena sen vuoden verran.

    • ......

      Hajuvedestä kyllä haistaa, milloin se on mennyt pilalle. Kirpputoreilla on hirveästi myynnissä kaikenlaisia merkkihajuvesiä joita on jemmattu himassa vuosikaudet ja niiden haju muistuttaa lähinnä kärpäsmyrkkyä.

    • tonttu

      Eli tässä huomasin, että ei ollut suoraa vastausta kysymykseen, joten siis.. Avattu hajuvesi kestää n. 1,5 vuotta ja avaamaton laatikossa oleva n. 3-5 vuotta. hajuveden haju muuttuu, koska sen sisältämä alkoholi ja vesi haihtuu.. ;)

    • minulla

      säilynyt jo 46 vuotta, silloin tällöin tulee suihkuteltua.
      terveisin, merimies

      • .,.,.,.,.,.,.,.,.,.,

        Itse säilytän halppis hajuveteni kumminkin kahden muovipussin sisällä hapettomassa tilassa ja pimeässä. Kokemuksia:
        Kerran olin jättänyt avaamattoman hajuveteni vuodeksi pimeään ja muovipussien sisälle eikä ollut haju muuttunut mihinkään. Eli jos haluat säilyttää vetesi vuosikausia niin hapettomaan tilaan pimeään ja viileeseen.


      • nyt puhut sontaa
        .,.,.,.,.,.,.,.,.,., kirjoitti:

        Itse säilytän halppis hajuveteni kumminkin kahden muovipussin sisällä hapettomassa tilassa ja pimeässä. Kokemuksia:
        Kerran olin jättänyt avaamattoman hajuveteni vuodeksi pimeään ja muovipussien sisälle eikä ollut haju muuttunut mihinkään. Eli jos haluat säilyttää vetesi vuosikausia niin hapettomaan tilaan pimeään ja viileeseen.

        Miten tiesit ettei haju ollut muuttunut yhtään kun et ollut sitä edes avannut


    • :D

      Aika usein hajuvesipullon pohjassa tai jossain näkyy avatun purkin kuva, jossa on joku luku ja M, mikä siis merkitsee avatun pullon päiväystä kuukausina. Omassa pullossa näyttää olevan 36M, eli sen pitäisi siis säilyä avattuna ainakin 3 vuotta. Kuumassa säilytettynä voi hajuvesi tietenkin mennä aikasemmin huonoksi, mutta oikein säilytettynä kestää hhyvin :D
      Muistaakseni paras mahdollinen säilytys on kuivassa, viileässä paikassa valolta suojattuna.

    • Asetet

      Löysin edesmenneen mummon kaappien periltä merkki hajuvesiä avaamattomissa pakkauksissa (givenchy,chanel,tommy girl). Värit hyviä ja tuoksut myös. Voinhan siis ihan rohkeesti käyttää niitä? Minimissään 10-15vuotta vanhoja.

    • Nenä sen kertoo

      "Tuoksut säilytetään huoneen lämmössä ja valolta suojattuna. Lämpötilan vaihtelut nopeuttavat tuotteen pilaantumista."

      "Yleensä jo tuoksun väristä huomaa, että tämä ei ole ihan alkuperäiskunnossa, silloin hajuvesi saattaa tuoksua kitkerältä."

      "Kosmetiikkatuotteiden säilyvyysmerkinnät perustuvat EU:n kosmetiikkalainsäädäntöön. Tuotteen valmistaja kuitenkin määrittelee, kuinka kauan he voivat taata tuotteen kunnon.

      - Säilyvyysmerkinnät on laitettu jokaisen parhaaksi. Sen jälkeen on jokaisen omalla vastuulla mitä tapahtuu. Tähän pätee sama asia kuin ruoan kanssa: jos käytät tuotetta päivämäärän umpeutumisen jälkeen, tiedostat riskit, muistuttaa Sari Karjomaa.

      Teknokemian yhdistys on teknokemian alalla toimivien teollisuus- ja tuontiyritysten elinkeinopoliittinen edunvalvontajärjestö. Teknokemia käsittää niin kosmetiikka- ja hygieniatuotteet kuin pesu- ja puhdistusaineetkin.

      Tällä hetkellä kosmetiikassa käytetään kahdenlaisia säilyvyysmerkintöjä, ja merkintä on oltava pakkauksessa.

      - Jos tuote säilyy alle 30 kuukautta, siinä on merkintä "parasta käytettynä ennen". Aika juoksee riippumatta siitä, onko tuote avattu vai ei. Jos taas tuote säilyy yli 30 kuukautta, säilyvyysaika alkaa juosta vasta silloin, kun purkki on avattu, selventää Sari Karjomaa.

      Yli 30 kuukautta säilyvissä tuotteissa on avatun purkin kuva ja purkissa oleva numero kertoo, kuinka monta kuukautta tuote säilyy avaamisen jälkeen.

      - Jos tuote on ohittanut säilyvyysajan avaamisen jälkeen, siitä näkee usein, ettei se ole kunnossa. Esimerkiksi väri on voinut muuttua, kertoo Karjomaa."

      Lähde: http://yle.fi/uutiset/vaara_sailytys_pilaa_kosmetiikan_ja_hajuvedet/6537752

    • pakkomielteeni

      Mä ostin lentokoneesta minihauvesia(parfyymejä), eikä niiden tuoksu, ole muuttunut juurikaan 16 vuodessa, tosin ovat ehkä hieman haihtuneet.
      Ostan vuodessa noin 20 hajuvettä..friikki, mikä friikki:)

      • 25cole

        Google "Aldehydes" ne ovat tuoksuvia kemikaaleja, halpoja joista tehdaan melkein kaikku tuoksut maailmassa. Ne eivat pilaannu vain auringossa. Firmenich.su


    • harrastaja3

      Kaikki ilmeisesti heittelevät mututietojaan ilmoille.

      Tuoksua säilytetään kuivassa, pimeässä ja suojassa lämpötilanvaihteluilta. Oma laatikko on myös hyvä säilyttää tuoksun säilymisen kannalta. Kylppärin kaappi on tuoksun pahin vihollinen ja siinä käy pullolle ihan varmasti huonosti. Ilman korkkia tuoksua ei saa jättää missään nimessä!

      Käytännössä laadukas tuoksu oikein säilytettynä voi säilyä vuosikymmeniä. Väri saattaa toki vähän kellertyä, mutta ei välttämättä vaikuta itse tuoksuun mitenkään. Tietysti on olemassa myös halpisroskaa joka kaikesta hyvästä säilytyksestä huolimattakin pilaantuu vuodessa tai parissa.

      Tuoksuharrastajilla on kymmeniä, jopa satoja pulloja ja osaavat säilyttää niitä myös oikein. Parhaimmalla oli muistaakseni 1500 ja ihan juuri näillä keinoin omiaan säilytteli eikä ole miksikään menneet. Vintagetuoksut esim. parinkymmenen vuoden takaa ovat haluttua tavaraa ja hyvältä tuoksuvat edelleen.

      • mikrobiologiaa

        Tuoksut ovat käypää ruokaa lukuisille mikrobeille, bakteereille, hiivoille, homeille, sädesienille.... Kaikilla näillä on omanlaisensa aineenvaihdunta, usein fermentaatioon perustuva, joka tuottaa vaillinaisia hajoamistuotteita. Yhdessä avatussa pullossa voi elellä jopa kymmeniä eri tyyppisiä mikrobeja ja vaikutus hajuun vaihtelee satunnaisesti, mutta on varma. Jos hajuvesi säilyy avatussa pullossa vuosikausia, sen kemiallisen koostumuksen täytyy olla sytotoksinen eli soluille myrkyllinen.
        Eli vastaus: Avatun pullon sisältö ei normaalisti säily muutamaa kuukautta pitempään halutun tuoksuisena. Jos kuitenkin säilyy, se voi perustua vain yhdisteen myrkyllisyyteen, eikä sitä silloin ole mitään syytä käyttää edes vaatteilla (koska myrkylliset yhdisteet voivat olla haihtuvia).
        Ainakaan kovin nuorena en lähtisi ottamaan samanlaista riskiä kuin sinä, harrastaja3.


      • tuoksut_pakastimeen

        "Tuoksua säilytetään kuivassa, pimeässä ja suojassa lämpötilanvaihteluilta."

        Parhaiten tuoksu säilyy pakastimessa. Jos huoneenlämmössä säilyvyys on vaikka 5 vuotta, pakastimessa sen pitäisi säilyä vastaavasti ainakin 50 vuotta ihan tuoreena ja hyvänä. Tuoksua pitää myös käyttää pakastinkylmänä ettei siihen tule lämpötilanvaihteluita. Se on valtaosin etanolia eikä jäädy eikä siinä bakteeritkaan viihdy.


    • gizu

      joskus olen löytänyt sellaisen sivun mistä näkee milloin hajuvesi on valmistettu, kun syöttää pullossa olevan koodin....mutta en löydä sivua enään
      tietääkö kukaan mistä se sivu löytyisi?

    • Anonyymi

      Pahin haju naisella pn parfyymin ja lonkeron alkoholin yhdistlemä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      69
      6806
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4420
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      272
      2833
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2100
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1663
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1457
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1161
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      305
      1135
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1134
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1101
    Aihe