Kutiava rakkulaihottuma? Syyhyn jälkitauti?

Vinksallaan

Mulla on ollu nyt joulukuusta asti vesirakkuloita käsissä. Aluksi ne oli märkää erittäviä mutta nyt neste on ihan kirkasta. Tällä hetkellä niitä on eniten juuri ranteen yläpuolella missä alkaa käsi, sormien sivuissa ja kynsien ympärillä. Myös pitkin sormia ja kämmeniä muuallakin. Kutiavat aivan mielettömästi ja yöunet menevät aina kun vaan raavin koko yön. En ole huomannut että esim. mikään ruoka-aine ärsyttäisi niitä erikoisesti mutta kutina yltyy varsinkin jos kädet hikoavat.

Minulla todettiin alkuvuodesta syyhym oireena oli kamala kutina ja nämä rakkulat. Kun sain syyhyyn lääkityksen oireet muualta kehosta katosivat. Vain käsiin jäi ja jalkapohjiin pienet läiskät. Olen käynyt useaan kertaan eri ihotautilääkäreillä ja syönyt tähän vaivaan nyt kolme antibioottikuuria, kortisonikuurin sekä käyttänyt duocortia, sibicortia, jotain vahvaa kortisonia jonka nimeä en muista, fucidinia sekä sekoiterasva Kin:iä. Myös perusrasvoja olen kokeillut useampaa sorttia. Mikään ei tunnu auttavan, rakkulat kuivuvat välillä ja palaavat taas seuraavana päivänä. Erityisen harmillista tämä on koska olen lähihoitajaopiskelija ja kesätyö vanhainkodissa odottaa. Alan olla hieman epätoivoinen kun koulukin menee pilalle kun ei öitä saa nukuttua. Rahaa on mennyt lääkäreihin ym. yli 400e.

Olen lukenut ihokeliakiasta, mutta siinä rakkulat eivät yleensä ilmaannu näihim kohtiin. Syyhyä tämä ei varmasti enää ole. Allergiatesteihin jonotan, mutta jono on pitkä.. Yksityiselle ei ole varaa enää mennä.

Suoraan sanottuna koko alkuvuosi on ollut aikas helvetillistä tämän vaivan takia, aina ei pysty edes syömään ku on kädet niin rikki.

Onko kellään muulla kokemusta syyhystä tai sitten tällaisesta rakkuloinnista? Kuurit auttavat aina muutaman päivän, sitten rakkulat palaavat.. Kutina ei hellitä lainkaan.

44

76895

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ex-syyhyilijä

      vieläkin :(
      Hae uusi voide ja tee se 2x eli viikon välein ja kaikki lakanat, pyyhkeet, ym... pestävä.
      Koko perhe hoidettava sillä olet tartuttaja.
      Vaikka muilla ei oireita ole täytyy koko
      perhe käsitellä.

      Meillä oli sama ongelma,
      kun tyttärelläni oli sormissa samat
      kutisevat rakkulat.
      Hoitosi ei vielä tehonut,
      joten uusipa se niin jo luulisi Syyhysi lähtevän.
      Älä raavi, näin vain levität ja tartutat sitä.

      • enää

        Ei ole lääkärin mukaan enää syyhyä, sanoi että syyhykäytävät on kadonnut ja kyllähän ne oireetkin katosi, käsirakkulat vaan jäi. Lääkärin mukaan infektioekseemaa, kortisonien tosin olis pitäny se poistaa..


    • Kolis

      Mulla alkoi tuollainen rakkulaihottuma pienestä läiskästä kämmenselällä. Siitä se sitten hiljalleen levisi ranteeseen ja sormmiin, sormiväleihin jne. Kutina oli aivan kamala. Kävin asiasta lääkärillä jos toisellakin, kuten myös kunnon allergiatesteissä. Testien tuloksien mukaan olen joillekin ruoka-aineille allerginen, kuten myös hajusteille. Ei muuta kuin kaikki pesuaineet jne. vaihtoon. Tämä ei kyllä ihottumaa poistanut, hieman vain helpotti. Avun sain vasta monenneltakohan ihotautilääkäriltä, joka "pakotti" minut käyttämään vahvaa kortisonivoidetta pitkään. Kokeilin kerran lopettaa hoidon heti, kun ihottuma hävisi, mutta parin päivän kuluttua uutta ihottumaa jo pukkasi. Tästä viisastuneena käytin kortisonia lääkärin määräämään aikaan asti. Nyt olen ollut ilman tätä riesaa jo pari vuotta. Toisnaan pientä ihottumaa alkaa tulla, mutta olen saanut sen kukistetuksi parin päivän kortisonihoidolla.

    • jellu

      moi!mulla oli viimekesänä aivan samanlaiset oireet, todettiin syyhyksi, ilman mitään kokeita ja annettiin siihen lääkkeet...pahensi vain asiaa, jonkinlainen ekseema oli kuitenkin kyseessä!noh, rahaa meni eri voiteisiin ja antibiotteihin ja kortisonikuureihin ihan sikana kunnes ostin luontaistuotekaupasta TEEPUUÖLJYÄ, (teatree) laimensin sitä hieman käsivoiteeseen, voitelin "ihottuma-alueelle" kutina hävisi muutamassa päivässä ja niin myös rakkulat!koita!

      • Vinkistä

        Täytyy ehdottomasti kokeilla!!


      • teawood

        Lue teepuuöljystä, se ei ole ihan turvallinen.


    • Iina32

      Mulla on ihan samaa. Pieniä vesirakkuloita sormien väleissä ja kynsien sivuilla. Kutiavat eniten öisin ihan hirveästi ja aamulla sormien iho on turvonnu ja vereslihalla ja kostea kaikista puhjenneista rakkuloista...on ollu jo monta vuotta sama vaiva, joskus kauan ettei mitään oireita, rakkulat ja kutina häviää itekseen ja sitten taas tulevat jossain vaiheessa, oon huomannu että stressin aikana tulevat.Hydrokortisoni on auttanut jonkun verran.

      • Kanssakärsijä

        Pienet vesikellot käsissä saattavat johtua sieni-infektiosta muualla kehossa, ns. idi-reaktio. Kannattaa vilkaista pikkuvarpaiden juuriin, sieltä saattaa löytyä jalkasilsaa (punoitusta, kutinaa, iho rikki). Kun jalkojen sieni-infektion hoitaa niin idi-rakkuloiden pitäisi hävitä. Eli siis niille käsien rakkuloille ei tarvitse tehdä mitään, kunhan hoitaa sieni-infektion pois jaloista tai muualta.


    • Jos kyse on pienistä nuppineulan pään kokoisista vesikelloista vieri vieressä, jotka ensin tulevat ruumiin ääriosiin, usein sormien tai varpaiden väliin tai joskus myös kämmeneen ja kutiavat vietävästi, tunnen tapauksen. Tietysti käsitykseni poikkeaa totutusta, mutta niin myös paranemisen teho.
      Vaiva on sisäsyntyinen, sen syytä ei voi ulkoistaa. Se ei ole ulkoa tullut, eikä se tartu. Jos sitä on muissa perheenjäsenissä, se johtunee samanlaisesta rakenteesta tai samanlaisesta elintavasta ruokavalioineen. Sen hoitaminen erilaisilla voiteilla on kirjaimellisesti pintapuolista hoitoa, jolla korkeintaan painetaan oireet piiloon, aina ei edes sitäkään. Voiteet eivät paranna alkusyytä, ne vain ovat vastakarvassa ruumiin omille, järkeville pyrkimyksille. Ihon elementit ovat ilma ja valo. Kaikki, aivan kaikki voiteet ja haudekääreet ovat pahasta jos haluaa vaivasta eroon.
      Kyse on aineenvaihdunnasta ja verenkierrosta. Syöty ja juotu ei syystä tai toisesta ole sulanut riittävästi. Sulamattoman aineksen jouduttua verenkiertoon, se on ylirasittanut maksan ja aiheuttanut munuaisten tai yleisemmin virtsateiden tukkeutumisen. Munuaiset ovat pakotettuja pukkaamaan takaisin verenkiertoon sen, minkä pitäisi poistua ruumiista. Sen ruumis sijoittaa mahdollisimman kauas keskeisistä elimistä niiden suojelemiseksi. Sormissa ja varpaissa veri myös kiertää huonoimmin, joten sinne sitä kertyy. Jos tila jatkuu pidempään, voi havaita myös turvotusta, koska ruumis laimentaa vedellä tuota elimistöön kertynyttä. Sulamattomasta valkuaisaineesta peräisin oleva ammoniakinomainen neste poraa tiensä ulos ruumiista - sinne sen on ruumiin kannalta järkevää joutua – ja kutina pitää huolen siitä, että potilas raapimisellaan auttaa puhkaisemaan ihon. Näkyviin jää pieni kraateri. Sulamaton sokeri kudoksessa ja suolan puute pitävät kraateria avoimena ja estävät ihon paranemista. Sokeri punertaa ihoa ja tuo ammoniakinomainen sinertää sitä. Yleinen kutina voi johtua liiasta rikistä, jota sulamattomuuksien myötä on elimistöön joutunut.
      Koska en viitsi turhaan kirjoitella, en jatka tästä. Mutta jos tämä tie kiinnostaa, voi kertoa miten vaivaa hoidetaan pois.

      • tuolta

        Vesirakkulat ovat erikokoisia, mutta aika isoja kuitenkin.


      • kesäkesä

        Mulla on nyt parina yönä ollut tuon tyyppistä jaloissa ja käsivarsissa. Aina kun joku kohta lopettaa kutiamisen, alkaa toinen. En saa nukuttua! Ja kun loppujen lopuksi nukahdan, unissani herään vähän kun raavin. Ihan hirveää! Vaihdoin petivaatteet klo 3 yöllä ja kävin suihkussa. Ei auttanut. Ihottuma on sellaista että kun raapii, kohta tulee punaiseksi ja sen sisälle nuppineulan pään kokoisia valkoisia näppylöitä. Apua.


      • kiittäen

        Täällä myös vesikelloja. Lisäksi näppylöitä, punertavaa ja jopa sienertävää (pahimmmissa paikoissa märkimisen jäljiltä) ihottumaa sekä kutinaa joka puolella kehoa.

        Mielelläni kuulen ohjeet tämän kiusallisen vaivan hoitamiseksi.


      • kiittäen kirjoitti:

        Täällä myös vesikelloja. Lisäksi näppylöitä, punertavaa ja jopa sienertävää (pahimmmissa paikoissa märkimisen jäljiltä) ihottumaa sekä kutinaa joka puolella kehoa.

        Mielelläni kuulen ohjeet tämän kiusallisen vaivan hoitamiseksi.

        Lähetä sähköpostiosoitteesi certolle, sinne pääset klikkaamalla rekisteröityä nimimerkkiäni, niin lähetän jotain aineistoa.


      • Vili

        Voisitko kertoa näin yleisesti miten vaivaa voisi hoitaa? Itselläni on juuri kyseisiä vesirakkuloita kädet täynnä. Tilanne on aika tuskallinen kun mikään ulkonainen hoito ei auta.


      • Vili kirjoitti:

        Voisitko kertoa näin yleisesti miten vaivaa voisi hoitaa? Itselläni on juuri kyseisiä vesirakkuloita kädet täynnä. Tilanne on aika tuskallinen kun mikään ulkonainen hoito ei auta.

        Asia on hieman liian monivivahteinen ja laaja palstalle. Kirjoita certolle sähköposti, niin kerron tapauksestasi.


      • Lipsis

        Hei Certo, luin tämän topicin ja olit tarjonnut kirjoittaneille apuasi. Vieläköhän tarjous mahtaisi olla voimassa...En nimittäin saa profiilistasi esille mitään, johon voisin viestittää sinulle.

        Samaa vaivaa on itselläni ja olisin kiinnostunut ehdotuksistasi.

        Kiitos jo etukäteen.


      • Lipsis kirjoitti:

        Hei Certo, luin tämän topicin ja olit tarjonnut kirjoittaneille apuasi. Vieläköhän tarjous mahtaisi olla voimassa...En nimittäin saa profiilistasi esille mitään, johon voisin viestittää sinulle.

        Samaa vaivaa on itselläni ja olisin kiinnostunut ehdotuksistasi.

        Kiitos jo etukäteen.

        certon sähköpostiosoite [email protected]


      • rakku

        Kirjoitit paljon aiheesta, taidat tietää jonkin verran..Minulle ilmestyi näitä rakkuloita (tämä on jo toinen kerta, eka kerralla diagnosoitiin suu ja sorkkataudiksi, kun niitä on suussakin). Alkuun oli vilu ja pieni kuume ja kurkkukipu. Osaatko sanoa kauanko tämä kestää ja mihin nämä oireet oikeasti viittaavat?Nyt niitä rakkuloita on sormissa. Jalanpohjissa pistelee, vaikkei mitään selvää rakkulaa oikein siellä näy.Jotain hilseilyä kuitenkin. Olisin kiitollinen vastauksestasi:)


      • Leila-Maria

        Hei!

        Jos Sinula on jotain tietoa siitä, mikä näihin auttaisi, niin ottaisin kiitollisena vastaan.

        Lähes kaikkea on kokeiltu. Vaiva ollut yli puoli vuotta ja pahentunut ja levinnyt kokoajan.

        Olen kulkenut ihotautipolilla, saamatta kuitenkaan varsinaista apua näihin.

        Olen kiitollinen kaikesta tiedosta.

        terv. Leila Maria


      • tequ

        Hei, vaan! Voi, kiitos jos voit aittaa,tai kertoa miten tätä hirveää kutisevaa rakkulaista ihottumaa voisi auttaa. Minulla on ollut jo kaksi viikkoa, nilkoissa tämmöistä pienirakkulaista ihottumaa, mutta akirlesjäntiden kohdalla oli oikein isoja rakkuloita, ja nyt ne kohdat ovat vähän sinertävän näköiset, mutta kutina senkun leviää nyt ympäri nilkkaa ja alkaa etenäemään ylöspäin. lääkäri määräsi vahvaa kortisonivoidetta ja sisäisesti ataraxsia, mutta ei kyllä auta tähän vaivaan.
        Nilkat ovat myös punaiset ja iho turvonnut. Ei ole kuumetta ei flunssaa. Harmittaa kun ei oikein lenkillä voi käydä, kenkät ja sukat tuntuvat todella kurjilta, ja kutina yltyy niin että pitää välillä pysähtyä raapimaan. Tänään oli tullut myös polven kohalle ihottumaa joka kutiaa. Kiitos, jo etukäteen neuvoista.


      • itku pääsee kohta

        siis että ihan pieniä rakkuloita vierivieressä ja voiko ne sitten ns. yhdistyä..??


      • Anonyymi

        ???


    • Milja

      ...luulisi auttavan käsidesi eli desinfektiohuuhde, sitä saa ainetta, millä desinfioidaan kädet esim. sairaalassa. Nythän niitä myydään pienissä tötsissä kuluttajille apteekeissa ja ruokakaupoissakin, ainakin meidän S-marketeissa. Eikä maksa paljon.

      Mulle tuli kuin taikaiskusta kutiava laaja-alainen ihottuma ja raavin itseni verille ja arville helvetillisen kutinan vuoksi. Onneksi pisti silmään käsidesimainos, jota riensin kipin kapin ostamaan. Sen lisäksi, että se poisti kutinan, vähitellen se alkoi parantaa sitä ihottumaakin. Tietysti kirveli hirveästi, kun sivelin sitä rikkiraavitulle iholle, mutta se kirvely oli taivaallista siihen kutinaan verrattuna.

      Sopii hyvin atooppiselle iholle, saa bakteeritkin kyytiä... Toivottavasti saat apua siitä.

      • muttei auttanu

        Olin juuri iltavuorossa vanhainkodissa, silloin oli rauhallisempi vaihe näiden käsien kanssa. Siellä käytin paljon käsidesiä ja kädet oikein yltyivät ja tuli varmaan sata rakkulaa lisää!
        Tosin, voisi siitä olla enemmän apua jos käyttäisi esim. muutaman kerran päivässä. Vanhainkodissa sitä tulee laitettua kymmenen minuutin välein.


        Ostin muuten tuota teatree-öljyä mitä ylempänä suositeltiin. Tuntuu, että ainakin ihottuman punoitus olisi rauhoittunut.


    • hannuli

      Todennäköisesti olet allerginen ainakin koivun siitepölylle. Itselleni auttoi kun en syö esim. tomaattia, banaania, raakaa porkkanaa. En myöskään käsittele paljain käsin mitään juureksia ja siitepölyaikaan en edes syö niitä.

    • Märkärakkulapsoriasis

      Minulla märkärakkulapsoriasis alkoi pienillä kutisevilla
      rakkuloilla käsissä ja sormissa.
      Sitten rakkuloita tuli myös jalkapohjiin
      ja jalkapohjat alkoivat hilseilemään, olivat välillä myös vereslihalla.
      (tämä psoriasiksen muoto esiintyy vain käsissä/kämmenissä ja jalkapohjissa, ei muualla kehossa)
      Avun sain usean vuoden kärsimyksen jälkeen
      Valmarin-kivennäisaineliuoksesta.
      Onko sinulla psorin mahdollisuus tutkittu ?

      • epäillään

        Olen käynyt nyt muutamalla lääkärillä ja PPPtä on epäilty.. Jonotan parhaillaan ihotautiklinikalle missä voitaisiin diagnosoida.


    • Vesikellot vituttaa

      Mulla o0n ihan sama vika kuin sulla..Ja kun niitä puhkaisee niin jää rakkulan näköinen jälki..Ja sit ne häviää ja tulee vähä aijan päästä takaisin isoina
      Möykkyinä..Ja lisäksi pieniä näppylöitä jotka ovat punaisia..Mikä auttaisi?

      • sormi-inva

        Mä olen syönyt ties mitä lääkekuureja noin 6 vuoden ajan ja käynyt kaallita tutkimuksia kirurgeilla, eri labroissa, vaihtoehtolääkinnässä jne.

        Luin näitä nettijuttuja ja ostin
        Apteekista syyhyvoidetta (Nix). Oireet loppuivat!

        Kivoja ihotautilääkäreitä johtavissa lääkärikeskuksissa ja lääkevalmistajilla Suomessa!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Minkä tasoinen koulutus Suomen lääketieteellisessä on nykyään, pistää VÄHÄN mietityttämään.


      • kokemusta on...
        sormi-inva kirjoitti:

        Mä olen syönyt ties mitä lääkekuureja noin 6 vuoden ajan ja käynyt kaallita tutkimuksia kirurgeilla, eri labroissa, vaihtoehtolääkinnässä jne.

        Luin näitä nettijuttuja ja ostin
        Apteekista syyhyvoidetta (Nix). Oireet loppuivat!

        Kivoja ihotautilääkäreitä johtavissa lääkärikeskuksissa ja lääkevalmistajilla Suomessa!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Minkä tasoinen koulutus Suomen lääketieteellisessä on nykyään, pistää VÄHÄN mietityttämään.

        Nykyään tuntuu et ne lääkärit sanoo joka ainoaan kutinaan syyhy kun meil on perhees kaiken maailman kutinaa ja vesirakkulaa yms. Parhaan avun saa kun menee Egyptiin ja kysyy sieltä mistä tahansa kaupasta neuvoa niin ne antaa kunnon mömmöö ja kutinat (kas kummaa) hävii. Takas suomeen tulles kutina alkaa melkee jo lentokentäl ku astuu suomen maakamaral.


      • ex-sormi-inva
        kokemusta on... kirjoitti:

        Nykyään tuntuu et ne lääkärit sanoo joka ainoaan kutinaan syyhy kun meil on perhees kaiken maailman kutinaa ja vesirakkulaa yms. Parhaan avun saa kun menee Egyptiin ja kysyy sieltä mistä tahansa kaupasta neuvoa niin ne antaa kunnon mömmöö ja kutinat (kas kummaa) hävii. Takas suomeen tulles kutina alkaa melkee jo lentokentäl ku astuu suomen maakamaral.

        Joo, ei ne mulle kukaan ehdottaneet syyhyä vaan sieni-infektio, PPP, prosiasis, kosketusihottuma, keliakia, herpes whitlow jne. ja yksi sanoi, kun sormet olivat märkineet ja vuotaneet osin verta, että tuohan on kosmeettinen haitta vaan, osta silmänympärysvoidetta ja laita sormiin. Ja tää oli erään tunnetun suomalaisen lääkefirman lääkäri. Ei siis mitään moraalia!!! Kunhan yrittävät myydä lääkkeitään ja hoitaa oireita, ei siis sairauksia ja potilasta.


      • niin niin
        ex-sormi-inva kirjoitti:

        Joo, ei ne mulle kukaan ehdottaneet syyhyä vaan sieni-infektio, PPP, prosiasis, kosketusihottuma, keliakia, herpes whitlow jne. ja yksi sanoi, kun sormet olivat märkineet ja vuotaneet osin verta, että tuohan on kosmeettinen haitta vaan, osta silmänympärysvoidetta ja laita sormiin. Ja tää oli erään tunnetun suomalaisen lääkefirman lääkäri. Ei siis mitään moraalia!!! Kunhan yrittävät myydä lääkkeitään ja hoitaa oireita, ei siis sairauksia ja potilasta.

        tässä on linkki missä kerrotaan ainakin samanlaisista oireista.
        Ite olen noista kärsinyt kanssa jo vuosia välillä ei ole ollenkaan ja välillä sitten tulee, joko käsiin tai oikeaan jalkaan. Tällä hetkellä on juuri jalassa sisäsyrjässä. Syyhyn olen myös sairastanut ja luulinkin aluksi että se on palannut, mutta käsissä todella harvoin mitään eikä tuo jalkakaan hirveesti kutia, ennen menkkoja tuntuu että ne rakkulat lisääntyy. Ilmeisesti perinnöllistä eikä sille oikein mitää voi valitettavasti, mulla ainakin kaikki vahvat kemikaalit tuntuu sitä lisäävän.
        Todella vittumaista, mutta ei sen kanssa voi oikein ku oppia elää =(


      • ...
        niin niin kirjoitti:

        tässä on linkki missä kerrotaan ainakin samanlaisista oireista.
        Ite olen noista kärsinyt kanssa jo vuosia välillä ei ole ollenkaan ja välillä sitten tulee, joko käsiin tai oikeaan jalkaan. Tällä hetkellä on juuri jalassa sisäsyrjässä. Syyhyn olen myös sairastanut ja luulinkin aluksi että se on palannut, mutta käsissä todella harvoin mitään eikä tuo jalkakaan hirveesti kutia, ennen menkkoja tuntuu että ne rakkulat lisääntyy. Ilmeisesti perinnöllistä eikä sille oikein mitää voi valitettavasti, mulla ainakin kaikki vahvat kemikaalit tuntuu sitä lisäävän.
        Todella vittumaista, mutta ei sen kanssa voi oikein ku oppia elää =(

        niin siis tässä se linkki

        http://www.terveysportti.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00472&p_haku=Pienet nesterakkulat (pompholyx, dyshidroosi)


      • kihinä
        ... kirjoitti:

        niin siis tässä se linkki

        http://www.terveysportti.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00472&p_haku=Pienet nesterakkulat (pompholyx, dyshidroosi)

        Mulla tuli vähän yli vuosi sitten kauheesti pieniä kutisevia rakkuloita kämmeniin ja sormiin myös sormenpäät kynsien vierestä on täynnä näitä pieniä, kutisevia rakkuloita.
        On syöty antibiootit ja kortisonit ja sun muut rasvat kokeiltu.Mistään ei ole ollut minkäänlaista apua ja olen käynyt ihotautilääkärillä jossa otettiin allergiatestejä.
        Hikoilu lisää vaan rakkuloita ja kutinaa ja vaikka pesisin käsiä kuinka usein tahansa niin ei mitään helpotusta.Olen varma että elimistössäni on hiivaa liikaa,mutta en saa lääkäriltä apua koska hänen mielestään ihmisellä ei voi olla hiivaa elimistössä :(
        Nyt kun muutan ruokavaliota niin samalla ajattelin hankkia hiivanhäätö kuurin jostain luontaistuote kaupasta(vai missä niitä myydään)ei ainakaan meidän apteekissa:(
        Jospa saisin suoliston kuntoon joka kärsi pahoin kaikista kortisoneista ja antibiooteista,lisäksi nyt on alkanu hampaat oireilee kun olen joutunut noita lääkkeitä syömään niin paljon:(

        Koittakaa jaksaa käsienne kanssa ja hyvää kesää kaikille:D


      • hthtththt
        kihinä kirjoitti:

        Mulla tuli vähän yli vuosi sitten kauheesti pieniä kutisevia rakkuloita kämmeniin ja sormiin myös sormenpäät kynsien vierestä on täynnä näitä pieniä, kutisevia rakkuloita.
        On syöty antibiootit ja kortisonit ja sun muut rasvat kokeiltu.Mistään ei ole ollut minkäänlaista apua ja olen käynyt ihotautilääkärillä jossa otettiin allergiatestejä.
        Hikoilu lisää vaan rakkuloita ja kutinaa ja vaikka pesisin käsiä kuinka usein tahansa niin ei mitään helpotusta.Olen varma että elimistössäni on hiivaa liikaa,mutta en saa lääkäriltä apua koska hänen mielestään ihmisellä ei voi olla hiivaa elimistössä :(
        Nyt kun muutan ruokavaliota niin samalla ajattelin hankkia hiivanhäätö kuurin jostain luontaistuote kaupasta(vai missä niitä myydään)ei ainakaan meidän apteekissa:(
        Jospa saisin suoliston kuntoon joka kärsi pahoin kaikista kortisoneista ja antibiooteista,lisäksi nyt on alkanu hampaat oireilee kun olen joutunut noita lääkkeitä syömään niin paljon:(

        Koittakaa jaksaa käsienne kanssa ja hyvää kesää kaikille:D

        Itellä joulukuussa alko sietämätön kutina.Tuli sormien ja varpaiden väliin kutisevia näppyjä kaikkialla kutisi iho.Kävin työpaikan lääkärillä, ei muka löytänyt syyhypunkkiin viittaavaa.Tajusi sentään pistää mut ihotautilääkärille myöhemmin,joka samantien otti neulalla näytteitä ja kas kummaa,syyhypunkkihan se siellä mikroskoopin linssin alla käveli.

        5 kk sain turhaan kärsiä ennen kuin pääsin ihotautilääkärille,vituttaa se turha kärsimys.Eilen vetelin NIXxiä...

        Semmonen nuorikloppi se lääkäri...vi-tut-taa kun ois voinu 6 viikon jälkeen jo päästä tästä eroon!!


      • poijo
        kihinä kirjoitti:

        Mulla tuli vähän yli vuosi sitten kauheesti pieniä kutisevia rakkuloita kämmeniin ja sormiin myös sormenpäät kynsien vierestä on täynnä näitä pieniä, kutisevia rakkuloita.
        On syöty antibiootit ja kortisonit ja sun muut rasvat kokeiltu.Mistään ei ole ollut minkäänlaista apua ja olen käynyt ihotautilääkärillä jossa otettiin allergiatestejä.
        Hikoilu lisää vaan rakkuloita ja kutinaa ja vaikka pesisin käsiä kuinka usein tahansa niin ei mitään helpotusta.Olen varma että elimistössäni on hiivaa liikaa,mutta en saa lääkäriltä apua koska hänen mielestään ihmisellä ei voi olla hiivaa elimistössä :(
        Nyt kun muutan ruokavaliota niin samalla ajattelin hankkia hiivanhäätö kuurin jostain luontaistuote kaupasta(vai missä niitä myydään)ei ainakaan meidän apteekissa:(
        Jospa saisin suoliston kuntoon joka kärsi pahoin kaikista kortisoneista ja antibiooteista,lisäksi nyt on alkanu hampaat oireilee kun olen joutunut noita lääkkeitä syömään niin paljon:(

        Koittakaa jaksaa käsienne kanssa ja hyvää kesää kaikille:D

        Mulla kans ollut rakkuloita kämmenissä ja sormissa vuosia.Välillä hävisivät ja tulivat sit taas takas. Viime kesänä vaiva tuli niin pahaksi, että kolmesta sormesta kuoriutui nahka kokonaan pois-todella tuskallista. Sillon päätin, et nyt saa riittää. Olin jo aikaisemmin havainnut, et mulla kaikki hiivapitoiset ruuat aiheuttaa noita rakkuloita. Eli jos olin vähänkin enemmän syönyt esim. hiivalla kohotettuja leivonnaisia tai leipää, niin melkeinpä seuraavana päivä oli rakkulat sormissa ja kutinaa. Tällä hetkellä sormet ja kädet täysin kunnossa ja toivon, että näin tulis jatkossakin olemaan.Ihana tunne,kun ei syyhytä eikä tartte kortisoneja läträtä. Itse tein näin: Jätin aluksi kaikki hiivapitoiset ruuat syömättä
        (etenkin ruisleipä),vähensin makean syöntiä(sokeri ruokkii hiivaa), rupesin muuttamaan ruokavaliota emäksiseen suuntaan eli käyttöön kasvikset perunan, riisin ja pastan tilalle.Lisäksi makeuttamatonta greippimehua (tekee elimistöä emäksiseksi), käyttöön ensin Valmarin liuos ja nyt keväällä emäsjauhe.Vaihdoin jogurtin maustamattomaan versioon ja vähensin makeiden hedelmien syöntiä. Aikaahan siinä on mennyt nyt vuosi mutta on kannattanut. Selvä paraneminen käsissä alkoi näkyä noin 3 kk sitten ja nyt on kädet kuin "normaalilla ihmisellä", painoakin tipppui siinä sivussa 5 kg. Kokeilkaa ihmeessä jos yhtään epäilette hiivaa itsellänne.


    • Nikkeliallergikko

      En tiedä onko tästä enää kenellekään apua..

      Alkuperäisen viestin oireet oli suoraan mun näppikseltä. Eli mulla on paha nikkeliallergia, joka ilmenee käsien ihottumana. Jos pidän käsissäni nikkeliä sisältäviä esineitä(ketjuja, klemmareita, kolikoita, mitä vaan), niin käsiini nousee vesikelloja. Pahimmillaan ihottuma oli lapsena, jolloin en vielä ollut käynyt allergiatesteissä, eikä allergian aiheuttaaja tiedetty. Keinuin keinuissa ja työnsin nukenrattaita ja kädet olivat aina turvonneet, kipeät ja täynnä kelloja. Ihottuman yltyessä oikein pahaksi, käsistä tuli käyttökelvottomat: sormet ei enää taipuneet turvotuksesta, joten kaikenlainen tarttuminen tms, oli mahdotonta. Pahinta vaihetta kesti 2 viikkoa (vuonna 1997), jolloin äitini joutui jopa pesemään, ruokkimaan ja pukemaan mut.

      Testien jälkeen osaan karttaa nikkeliä sisältäviä aineita, tai ainakin käsitellä niitä varoen joko hanskat kädessä tai hihan läpi. Pahoja oireita ei ole tullut vuoden 1997 jälkeen, toki pieniä kelloja silloin tällöin, juuri nimenomaan sormien väleihin.

      Itse käytän ihottumaani Sibicortia, ja se on oikeastaan ainoa kortisonivoide, joka on auttanut eikä pahentanut oireita.

      Minulla on myös formaldehydiallergia, joka voi myös olla syynä ihosi oireiluun. Itsellä oireet ovat nimittäin melko samanlaiset kuin nikkelillä. Formaldehydiä ei esiinny puhtaana oikeastaan missään, mihin tällainen tavis siihen pääsisi käsiksi, mutta sen vapauttajia kyllä, ja ne vapauttajat muuttuu elimistössä formaldehydiksi. Näitä vapauttajia on siis kaikessa kosmetiikassa, pesuaineissa, rasvoissa jne.

      Mulle tulee tosi herkästi ihottumaa myös kosmetiikasta ja rasvoista, mutta onneksi oireet ei ole niin pahat kuin nikkelistä. Korkeintaan pientä punotusta, kutinaa ja turvotusta. Sen kanssa voi kuitenkin elää, eikä se vammauta totaalisesti kuten nikkeli :)

    • Bassoa on ikävä soittaa ilman käsiä

      Mulla on aivan sama ongelma ollut jo vuoden, kaikkien kuurien ja voiteiden jälkeen paras itsehoito mikä on auttanut on: Pistä kädet lämpimään veteen 1-3 kertaa päivässä 15-20 minuutin ajaksi. Tämä kuivattaa rakkulat pois ja iho paranee muutamassa päivässä. Haudutuksen jälkeen pistä aina perusvoidetta/lääkerasvaa/kortisonia joka vaikuttaa samantien paremmin.

      Toimii hiton hyvin.

    • kutisee kutisee

      Itse kärsin samanlaisesta ihottumasta ja olen todennut hiivatuotteiden saavan se aikaisksi. Tätä oiretta minulla on ollut kuutisen vuotta. Ensimmäisen vuoden aikana olin hiivasyndrooma ruokavaliolla ja sain kaikki oireet pois, mutta se on aika rankka dietti ja laihduin sen aikana 10 kg. Käytin lisäksi Dida nimistä luontaistuotetta kapseleina. joka auttoi. Nyt pystyn syömään melko normaalisti. Ainoastaan kaikki hiivauutetta ja hiivaa sisältävät tuotteet on jätettävä pois. Hiivauutetta on monissa mausteissa, valmiiksi maustetuissa liha- ja kalatuotteissa, monissa lihaliemissa ja pussikeitoissa ym. Hiivauutetta käytetään tuotteissa aromivahventeina. Kaikki ruoat joita ostan, tarkistan ettei ole hiivauutetta. Jos joskus olen vahingossa syönyt ruokaa, jossa on hiivauutetta, niin melko varmsti saan siitä muutaman päivän päästä kutiavaa ihottumaa jota tulee kyynärpäihin polvii, selkään ja häpyhuuliin. Olen käynyt keliakokeissa ja sitä se ei ollut. Jos ihottuma pääsee pahaksi, eikä meinaa parantua, ostan luontaistuotekaupasta Dida-kuurin.

    • kaikkea kokeillut

      Hei

      Ensiksi tulee mieleen auttaisiko TIUKKA rukavalion muutos ( hiivasyndrooma ja sen luononmukaisen hoidon opas Jouko Pursiaisen kirjoittama) ja itse olen saanut vähän apua Luontaistuotekaupoissa myytävästä Propoliksesta. "Kaiken kokeillut ja rahoistansa päässyt"

    • ei kiva

      mulla tulee välillä sormiväleihin ja kynsien ympärille semmosia vesikellontapaisia näppyjä ja yritän itse kovasti kans löytää jotain diagnoosia mutta olen tullut siihen tulokseen että älä käytä käsidesiä se vaan pahentaa ainakin mulla koska on niin voimakas...ja käy pyytämässä aclovir kuuri lääkäristä mulla auttoi viime kesänä kun oli sama juttu eli saattaa olla jotain herpes viruksen kaltaista..

      • minä_____

        minulle todettiin syyhy tuossa syksyllä ja teinkin sen hoidon voiteella ja se helpotti pariksi viikoksi mutta oireet rupesivat pikkuhiljaa tulemaan uudestaan. Kävin sitten uudestaan lääkärillä ja määräsi uudestaan voiteenx2 ja taas sama homma: helpotti pariksi viikoksi ja sitten oireet tulivat takaisin. No menin sitten ihotautilääkärille ja sieltäkin sanoivat että syyhy. No määräsivät sieltä "tehokkaan" hoidon, neljä jotain tablettia kerralla ja viikon päästä sama ja tietenki siivous. No sekin kyllä helpotti paljon pidemmäksi aikaa mutta sitten rupesin sinne tänne kroppaa tulemaan kutiavia kohtia ja vesirakkuloita käsiin. Nyt tuossa keväällä huomasin että allergia lääke auttaa. Huomasin sen koska aivastelin koko ajan näin keväisin ja kesäisin. Kerran kun olin pari kolme päivää peräkkäin syönyt heinixiä rakkulat ja kutina olivat hävinneet. Sitten oli pari päivää etten syönyt niitä nii kutina ja rakkulat tulivat takaisin. Poikaystävälläkin on vesirakkuloita aina välillä käsissä, ikään kuin kausittain muttei käsiä tai mitään muuta vartalon osaa kutita. Kävin vielä kerran lääkärillä ja sieltä jo sanoivat ettei ole syyhy, mietittiin pöly allergian mahdollisuutta ja hassua sattumaa koska poikaystävälle se on todettu, minulle ei mutta olen kyllä monelle siitepölylle allerginen. Ja sovittiin että käyn pölyallergia testeissä kuhan voin olla kaksi viikkoa syömättä allergialääkkeitä.
        Hulluksihan tässä tulee tulee koska ei tiedä mikä vaivaa..


    • Mattius XII

      Ollessani viisi vuotta sitten työtapaturman jälkeisessä kuntoutuksessa, käytti eräs pitkään tätä harvinaista oireyhtymää sairastava opiskelija samaa tietokonetta kanssani, joten välittäjänä koen olleen tietokoneen näppäimistö sekä hiiri, josta ongelman jo alettua puhdistin tahmeaa kuivunutta eritettä. Nyt olen sairastanut kämmenten- ja jalkapohjien rakkulaihottumaa 5 vuotta. Hoidot eivät ole auttaneet, lukuunottamatta parin viikon pituista sienilääkekuuria. Ongelmana on aiemmin ollut se, että lääkärit eivät myönnä ihottuman johtuvan kynsivalleissa olevasta sieni-infektiosta, josta aiheutuu kova, kämmeniin rakkuloita nostava kutina, etenkin aamuisin ennen käsien pesua ja suolaöljyllä sekä tervalla tapahtuvaa rasvausta.

      Yhteistä säveltä on ollut vaikea löytää lääkäreiden kanssa, mutta viikko sitten tapasin uudessa terveyskeskuksessani naislääkärin, joka tarkasteltuaan kehoani hetken totesi ihollani olevan sieni- ja bakteeri-infektion, johon tämä kirjoitti pitkähkön antibiootti- ja sienilääkekuurin. Kysymyksessä voi olla lääkäreiden julkaisujen mukaisesti, joko PPP, infektioekseema, sieni-infektion IDI (etä-)muoto jne. Koska kuitenkin lääketieteelliset julkaisut perustavat määritelmänsä ”arvioihin”, niin totean erästä ihotautiopin professoria (netissä artikkeli) lainatakseni: ”Koska sieninäyteistä saaduista vastauksista yli 50% ovat vääriä negatiivisia tuloksia, on perusteltua määrätä potilaille joissain tapauksissa turvallinen suunkautta otettava sienilääkekuuri riittävän pitkälle ajalle, jos sillä voidaan heitä auttaa” (ulkomuistista lainattu).

      Lääkkeistä: Jos joudut vaikeiden rakkuloivien kämmeniho-oireiden takia käyttämään kortisoni-voidetta, niin ainoastaan lisäaineistettu, kuten Sibicort tai Bemetson K, tyyppiset voiteet sopivat edes välttävästi sieni-ihon hoitoon, muissa tapauksissa tilanne ainoastaan on selvästi huonontanut tilannetta (pakkausohjeissa kielletään kortisolistereoidien (kortisonit) käyttö sieni-infektioalueilla). Huomioi tämä erityisesti, jos lääkärisi kirjoittaa sinulle pitkän sienilääkekuurin (erityisesti vahvan Sporanox-kuurin); lääke kuormittaa maksaa ja munuaisia, joten älä juopottele, polta tai muutoinkaan turhaan kuormita näitä elintärkeitä ”suodattimiasi”. Keskeytä kuuri, jos lääke aiheuttaa kipuja sisäelimiisi, kunnes tapaat lääkärisi ja laboranttisi. Aiemmin itselläni aiheutti ”melko harmiton sienilääkekuuri” polttoa ja kipua sormenpäistä kyynerpäihin sekä sisäelimissä. Menin lääkäriin ja tämä käski lopettamaan kuurin. En kuitenkaan lopettanut sitä, vaan jatkoin sitä puolikkaalla annoksella kuurin loppuun asti. Kuuri oli kuitenkin tarkoitettu vain kahdeksi viikoksi, joten pitkitettynäkin sen loputtua ongelmat palasivat 30 vrk:n kuluttua.

      Nykyisellä kuurilla ko. tyyppistä ( Fungorin, Orion) suunkautta syötävää sienilääkettä (3 kk), en ole juurikaan havainnut sisäelimissä tuntuvaa poltetta, joskin alkuun (n. 4 vrk.) polte uloittui sormista kyynertaipeesiin. Tällä hoitojaksolla en käytä lainkaan kortisoni ym. voiteita hoidon tehon ja tulosten selvyyden takia. Olen ainoastaan sekoittanut veteen keittämällä liuotetttua merisuolaa ruokaöljyyn, jota käytän polyuretaani hansikkaiden kanssa kämmenten ihon kuivumisen estämiseksi. Yleisvoiteet sinänsä jo ovat pelkästään elatusaineena sienille, niihin en koske tällä koejaksolla. Todennäköisimmin kyseessä on monitahoinen sieni-infektion ja hiivan liikakasvun aiheuttama syndrooma, sillä sienilääkekuurin alussa vesirakkuloiden lisäksi katosi kielen päällä kasvava valkoinen sammas.

      • SagaSo

        Pustulosis palmoplantaris, PPP, on krooninen kämmenten ja jalkapohjien ihotauti. Se on harvinainen ihotauti, jota Suomessa sairastaa arviolta 1500-2500 henkeä. PPP ei ole tarttuvaa.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      108
      7826
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2872
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2452
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      119
      2175
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1845
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1599
    7. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1449
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1446
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1415
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1364
    Aihe