pehmytkudos reuma

kerkko

hei, olen 33v mies ja olen kärsinyt jo usean kuukauden lähinnä lihas säryistä. Minulla on todettu yliliikkuvat nivelet ja diaknoosin mukaan lihaskivut johtuvat ylirasituksesta. Itse olen hieman epäluuloinen kyseiseen diaknoosiin, sain vielä lähetteen reuma lääkärille tutkimuksiin. Röntgen kuvissa ei ole mitään vikaa samoin verikokeet ovat todella hyvät, mutta kivut levosta ja venyttelystä huolimatta eivät helpota kuin silloin kun en tee mitään. Tällä hetkellä niskani on erittäin arka jo pään kannattelusta. Sairaslomat jatkuu ja uusi työterveys lääkäri kyselee vain masennuksesta. Vaimoni mukaan en ole todellakaan masentunut. Olen kovin epätoivoinen kipujeni suhteen, kun teen käsilläni jotain ne alkavat särkeä melko pian. Ammattini on ohutlevyseppä eli melko raskas ala.Onko kellään kokemuksia vastaavasta oireilusta, kuulisin auliisti neuvoja ja vinkkejä. Olen juossut fysiatrilla,fysioterapeutilla ja hierojalla, mutta kivut vain jatkuvat, tuntuu todella epätoivoiselta kun on ollut kotona jo 9 viikkoa tosin olin töissä välillä 2 viikkoa mutta se riitti, silmissä pimenee ilmeisesti niskan takia ja kipu tuntuu pahimmillaan välillä vasemmalla puolen koko kalloa ilkeänä vihlontana, käsistä potoili töissä tavarat ja vasen käsi puutui useasti.Mistä voisin vielä hakea apua oireisiin?

24

7030

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • reuma

      Onko sinulla diagnosoitu pehmytkudosreuma?
      Pehmytkudosreuma = fibromyalgia. Verkkoklinikan reumapalstalta saattaisi löytyä kohtalotovereita.

      • kerkko

        ei ole, oireet vain ovat kovin samanlaisia, mutta eihän se silti ole sanottua ennen kuin ensi maanantaina menen tutkimuksiin reumalääkärille.


    • niskakipu

      olen sairastanut samat oireet, juossut fysikaaliset ym.ym.Helpotusta aloin saada pitkän ajan hoidolla. KELALTA on mahdollista saada kuntoutusta(hakemus oman lääkärin kautta) Olin 3 vkk kuntoutuksessa jonka jälkeen kävin lääkärin lähetteellä vielä 20 kertaa fysikaalisessa.Sen jälkeen tav, hierojalla tarpeen mukaan, en ota mitään ultraa enkä muuta laitehoitoa, perushieronta,selkä, hartiat, kädet ja rintaranka.Aluksi hieronta oli tuskallista mutta osaava hieroja sai minut kivuttomaksi.Nyt käyn tarpeen mukaan 1-2 kk välein.Sairastan fibromyalgiaa todettu 18 kipupisteen mukaan, kaikki pisteet kipeitä.TSEMPPIÄ vanhanajan hieronta auttaa.

      • kerkko

        aloitin juuri eilen kokeilemaan lynfa hoitoa, tiedä häntä auttaako se mutta laittaa se kuona aineet ainakin liikkeelle. Itsekin mietin hierontaa ja neuvojesi mukaan voisinkin aloittaa sen kokeilun uudestaan. Fysioterapeuttini kielsi hieronnan niska-alueelle koska se on niin huonossa kunnossa. Onko käytössäsi mitään lääkitystä,sain käyttööni jo varoiksi klotriptyl nimisen lääkkeen mutta täytyy tunnustaa että hieman epäröin niiden syöntiä, mitä mieltä niistä olet? Ja kiitos vastauksestasi!


      • kerkko
        kerkko kirjoitti:

        aloitin juuri eilen kokeilemaan lynfa hoitoa, tiedä häntä auttaako se mutta laittaa se kuona aineet ainakin liikkeelle. Itsekin mietin hierontaa ja neuvojesi mukaan voisinkin aloittaa sen kokeilun uudestaan. Fysioterapeuttini kielsi hieronnan niska-alueelle koska se on niin huonossa kunnossa. Onko käytössäsi mitään lääkitystä,sain käyttööni jo varoiksi klotriptyl nimisen lääkkeen mutta täytyy tunnustaa että hieman epäröin niiden syöntiä, mitä mieltä niistä olet? Ja kiitos vastauksestasi!

        tarkennan vielä hieman oireitani ja niitä asioita joita minussa on jo todettu. Säryt ilmenee lähinnä seuraavissa paikoissa,sormet,sormien välit,ranteet,kädet yleensäkin,olkapäät,hartiat,niska, lonkat lähinnä vasen,kallon pohja lihas.Säröt ovat lähinnä lihasten kiinne kohdissa ja nivelten vieressä esim.rystysten välit arat kun painaa ja kun puristaa jotain kovemmin,kramppeja lähinnä kylkiin.
        Todetut viat, yliliikkuvat nivelet,polvissa nivelrikko,reynardin tauti,pehmeä lihas tyyppi.
        Lisäksi selkäranka on totaalisesti mennyt jumiin lapaluiden kohdalta noin 10-15 cm matkalta.


      • niskakipu
        kerkko kirjoitti:

        aloitin juuri eilen kokeilemaan lynfa hoitoa, tiedä häntä auttaako se mutta laittaa se kuona aineet ainakin liikkeelle. Itsekin mietin hierontaa ja neuvojesi mukaan voisinkin aloittaa sen kokeilun uudestaan. Fysioterapeuttini kielsi hieronnan niska-alueelle koska se on niin huonossa kunnossa. Onko käytössäsi mitään lääkitystä,sain käyttööni jo varoiksi klotriptyl nimisen lääkkeen mutta täytyy tunnustaa että hieman epäröin niiden syöntiä, mitä mieltä niistä olet? Ja kiitos vastauksestasi!

        Näiden vuosien ( n. 10 v) lääkearsenaali on ollut mahtava, katsoin juuri reseptipinoa, motifene, nimed, clotam, somadril, tramal, voltaren,panacod joka on nyt tarv. kipuun. triptyl on ollut pitkäaikaisen kivun hoitoon on ollut masennuslääkkeitä ja nukahtamislääkkeitä.Pahimmoillaan 10 clotamia päivässä. Nyt aamuisin tarv. 1 panacod fibromyalgiaan.Lonkkaan, olkapäihin, päkiään, ranteeseen kortisonipiikkejä.Olen kokeillut lymfaa ei auttanut.Minut on pelastanut lääkekierteestä aivan tav. hieronta.


      • kerkko
        niskakipu kirjoitti:

        Näiden vuosien ( n. 10 v) lääkearsenaali on ollut mahtava, katsoin juuri reseptipinoa, motifene, nimed, clotam, somadril, tramal, voltaren,panacod joka on nyt tarv. kipuun. triptyl on ollut pitkäaikaisen kivun hoitoon on ollut masennuslääkkeitä ja nukahtamislääkkeitä.Pahimmoillaan 10 clotamia päivässä. Nyt aamuisin tarv. 1 panacod fibromyalgiaan.Lonkkaan, olkapäihin, päkiään, ranteeseen kortisonipiikkejä.Olen kokeillut lymfaa ei auttanut.Minut on pelastanut lääkekierteestä aivan tav. hieronta.

        kuuluuko taudin tai sairauden kuvaan sellainen että jokin päivä voi olla todella kivuton vaikka juuri edellisenä päivänä olisi ollut kovinkin kipeä.


      • Kyllä kuuluu

      • Tuon kaiken kokenut...
        niskakipu kirjoitti:

        Näiden vuosien ( n. 10 v) lääkearsenaali on ollut mahtava, katsoin juuri reseptipinoa, motifene, nimed, clotam, somadril, tramal, voltaren,panacod joka on nyt tarv. kipuun. triptyl on ollut pitkäaikaisen kivun hoitoon on ollut masennuslääkkeitä ja nukahtamislääkkeitä.Pahimmoillaan 10 clotamia päivässä. Nyt aamuisin tarv. 1 panacod fibromyalgiaan.Lonkkaan, olkapäihin, päkiään, ranteeseen kortisonipiikkejä.Olen kokeillut lymfaa ei auttanut.Minut on pelastanut lääkekierteestä aivan tav. hieronta.

        Olipa tuttu lista lääkkeistä! Niitä minäkin popsin monta vuotta ja juoksin hermorata ym.hierojat läpi. Kunto senkun huononi ja elämänhalut oli jo menneet. Tutustuin lisäravinteisiin 6 ½ v. sitten. Muutaman kuukauden lisäravinne käytön jälkeen huomasin että en tarvitse lääkkeitä. Ja niin olen ollut OIREETON jo 6 vuotta. Huom: en ole parantunut!Kipupisteet löytyy. Luulempa että kehoni saa nyt täysipainoista ravintoa. Proteiinit, vitamiinit ja hivenaineet oikeassa suhteessa ja siitä tämä muutos. Jos kiinnostaa niin minulle voi meilailla.. Kerron lisää.


      • kerkko
        Tuon kaiken kokenut... kirjoitti:

        Olipa tuttu lista lääkkeistä! Niitä minäkin popsin monta vuotta ja juoksin hermorata ym.hierojat läpi. Kunto senkun huononi ja elämänhalut oli jo menneet. Tutustuin lisäravinteisiin 6 ½ v. sitten. Muutaman kuukauden lisäravinne käytön jälkeen huomasin että en tarvitse lääkkeitä. Ja niin olen ollut OIREETON jo 6 vuotta. Huom: en ole parantunut!Kipupisteet löytyy. Luulempa että kehoni saa nyt täysipainoista ravintoa. Proteiinit, vitamiinit ja hivenaineet oikeassa suhteessa ja siitä tämä muutos. Jos kiinnostaa niin minulle voi meilailla.. Kerron lisää.

        toivoisin itsekin diaknoosia tähän kipuiluun. Maanantaina niinkun olen kirjoittanutkin menen tutkimuksiin reumalääkäriin. Kun lääkkeitä syö jatkuvasti olokin on jotenkin omituinen,eilen en ottanut mitään lääkettä ja sain karmean päänsäryn, ilmeisesti jotain vieroitus oireita, se tuli tramal nimisestä lääkkeestä. Se on välillä ainut lääke niistä mitä minä olen saanut auttamaan kipuun. Tai auttaako se? olo on ainakin rennompi. Mieltäni vaivaa tämä tiedottomuus, luulen kyllä että teidän toisten kertomusten mukaan ilmeisesti sairastan samaa sairautta kuin te. Olen tänään pitkästä aikaa voinut touhuta kaikkea pientä kivaa näpertelyä josta kovin pidän, mutta paikat ovat taas tulossa kipeimmiksi aina kun on jotain tehnyt. Kai se reumalääkäri osaa opastaa myös niiden oikeiden lääkkeiden saannissa tai mielummin joidenkin toisten luontais aineiden käytössä kun tuskin ne lääkkeet toimii ilman sivu vaikutuksia, ja katoaa niiden teho kuitenkin ajan kanssa ja saa siirtyä vain vahvempiin lääkkeisiin.Miten te oikein töissä pärjäätte kipujenne kanssa, olen itse ohutlevyseppä ja jonkin verran keikka hommaakin eli ei mitään ihan kevyttä hommaa, alkaa tuntua siltä että onko siitä työstä minun heivattava pikku hiljaa, olisi minulla kyllä toinenkin koulutus hieman parmpiin hommiin mutta tiedätte kai kuinka vaikeaa on vaihtaa tuttua ympäristöä aivan uuteen ja vieraaseen.


      • pipsa
        Tuon kaiken kokenut... kirjoitti:

        Olipa tuttu lista lääkkeistä! Niitä minäkin popsin monta vuotta ja juoksin hermorata ym.hierojat läpi. Kunto senkun huononi ja elämänhalut oli jo menneet. Tutustuin lisäravinteisiin 6 ½ v. sitten. Muutaman kuukauden lisäravinne käytön jälkeen huomasin että en tarvitse lääkkeitä. Ja niin olen ollut OIREETON jo 6 vuotta. Huom: en ole parantunut!Kipupisteet löytyy. Luulempa että kehoni saa nyt täysipainoista ravintoa. Proteiinit, vitamiinit ja hivenaineet oikeassa suhteessa ja siitä tämä muutos. Jos kiinnostaa niin minulle voi meilailla.. Kerron lisää.

        et kuitenkaan ole näiden lisäravinteiden myyjä? Meinaan on vähän arveluttava paikka niiden markkinointiin.


      • Eila
        pipsa kirjoitti:

        et kuitenkaan ole näiden lisäravinteiden myyjä? Meinaan on vähän arveluttava paikka niiden markkinointiin.

        ...jos olen itse saanut olooni helpotusta... olkoon se tullut vaikka päällään seimomisella, miksi en suosittelisi?!Olen siinä paras esimerkki.
        Jokaine ottakoon osakseen, ken haluaa!! Itse en vaihtaisi pois. Olen käynyt läpi kuntoutukset, eläkerumbat jne... Suosittelen sydämestäni... olen saanut siitä myös työn itselleni, enkä ole kuluttamassa yhteiskunnan veromarkkoja lääkäri jonoissa ja apteekintiskillä.


      • pipsa
        Eila kirjoitti:

        ...jos olen itse saanut olooni helpotusta... olkoon se tullut vaikka päällään seimomisella, miksi en suosittelisi?!Olen siinä paras esimerkki.
        Jokaine ottakoon osakseen, ken haluaa!! Itse en vaihtaisi pois. Olen käynyt läpi kuntoutukset, eläkerumbat jne... Suosittelen sydämestäni... olen saanut siitä myös työn itselleni, enkä ole kuluttamassa yhteiskunnan veromarkkoja lääkäri jonoissa ja apteekintiskillä.

        ... ei ollutkaan siitä, ettei saisi suositella, mutta markkinointi tällä keskustelupalstalla, (niin kuin useilla muillakin palstoilla) on kiellettyä. Hyvä jos olet löytänyt apua oloosi, mutta asiakkaiden haaliminen tätä kautta ei ole sallittua.

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.cgi

        Aika selvää tekstiä, eikö? Kaikkea hyvää sinulle kuitenkin.


      • parempaan suuntaan
        niskakipu kirjoitti:

        Näiden vuosien ( n. 10 v) lääkearsenaali on ollut mahtava, katsoin juuri reseptipinoa, motifene, nimed, clotam, somadril, tramal, voltaren,panacod joka on nyt tarv. kipuun. triptyl on ollut pitkäaikaisen kivun hoitoon on ollut masennuslääkkeitä ja nukahtamislääkkeitä.Pahimmoillaan 10 clotamia päivässä. Nyt aamuisin tarv. 1 panacod fibromyalgiaan.Lonkkaan, olkapäihin, päkiään, ranteeseen kortisonipiikkejä.Olen kokeillut lymfaa ei auttanut.Minut on pelastanut lääkekierteestä aivan tav. hieronta.

        Hei kaikille.Olen kärsinyt jokapaikan kivuista.Lääkäri määräsi prednisolonia 15 mg.Epäili pehmytkudosreumaa.Se on kortisonilääke.Oletteko kokeilleet.


    • jiihoo

      Oireet ovat samanlaisia,eli kaikki tekeminen sattuu ja lisäksi vaeltava pitkittäissärky raajoissa sormista varpaisiin.Ei löydy dignoosia.
      Hyvin harvoin voi olla aivan kivuton päivä.

    • kerkko

      tänään se sitten todettiin että minulla on fibro myalgia mutta vielä joudun magneetti kuviin koska lääkäri haluaa poissulkea selkärankareuman.
      Ei kun elämän tapoja muuttamaan. Millaisia kokemuksia teillä on tupakan vaikutuksesta, tuskin se parantaa mutta se on ainoa paheeni ja siitä on todella paha päästä eroon, hermot tykkää huonoa kun sitä koettaa.

    • Fibro myös

      Minulla todettiin 10 v. sitten fibromylgia, joka on vasta viime vuosina esim. kelalla "oikeissa diagnooseissa". Sitä ennen se oli pelkkää luulotautia ja "reumatismia".Paras, mutta kallis hoitovaihtoehto oli ainakin minulle hermoratahieronta. Ensimmäisillä kerroilla helvetilliset tuskat, mutta sitten olo koko ajan helpotti ja olin pitkään oireeton.Samalla söin Minalka-tabletteja (vähän niin kuin Gerimax, mutta edullisempi vaihtoehto). Olin pitkään ko. hoidon jälkeen hyvässä kunnossa.Eli jos minulla vain olisi varaa, kävisin viikottain hermoratahierojalla, mutta kun ne tulot on mitä on.Kelan kuntoutukseenkaan ei pääse "siksi kun et ole töissä"!Hitto soikoon, jos ihminen olisi niin hyvässä kunnossa, että pystyisi käymään töissä, ei kai hän eläkkeellä ja kuntoutuksen tarpeessa olisikaan.Mutta kerroppa se niille kelan asiantuntijoille!Hyvää vointia sinulle.

    • mikkuli1

      Hei! Olisko tiedossa hyvää lääkäriä, joka toteaa pehmytkudosreuman
      tai millä lääkäriasemalla olet itse käynyt Helsingin seudulla?

      • fibro

        Laakson fysiatri Risto Isomeri on hyvä ,sain heti diagmoosin eikä enää tarvinnut vääntää kättä lekureiden kanssa ,olenko luulotautinen vai oikeasti sairas............... 18 pistettä vaikea fibro


    • fibroa liki 10 v

      Varaa aika vaikka fysiatrilta. Fibro on loppujen lopuksi aika helppo diagnosoida.

      En viitsi laittaa tähän minut diag.lääkärin nimeä, Diacorissa kävin aikoinani....
      Samahan se on missä käyt, varaat ajan joko fysiatrilta tai reumatologilta.

      • mikkuli1

        Kiitos vinkistä.


    • Pena17

      Yritä päästä jollakin opilla niskarangan magneettikuvaukseen. Löydös lienee hermoaukkojen ahtautuminen kuten minulla. Kivut ovat kovat, kipu säteilee minne sattuu ja niskat ovat jäykät. Myöhemmin sormiin tulee ylimääräistä liikettä - vapinaa. Myös hartialihakset kipeytyvät herkästi. Pane kädet pyörimään isoa ja pietä kaarta, samoin hartiat. Tee mitä tahansa, että saat hartialihakset liikkumaan. Muussa tapauksessa ole ns. liemessä.

    • Anonyymi

      Hei! olen 70-vuotias , pehmytkudosreumaa sairastanut nainen. Yht; äkkiä iskee kipu ja nytkin vei oikean jalan niin, että ei voinut astua sillä. Kokemuksesta tiedän (minulla tämä ollut jo 20-vuotta), että kun koettelen niitä pääpaikkoja, niin tiedän , missä sijaitsee ne päälähteet, mistä ne tulee. Sitä voi verrata sotaan:----ammutaan pisteistä A pisteeseen B, ne ovat ns. ammuntapaikkoja ja osuvat aina jokaiseen tiettyyn paikkaan. Välillä ne aktivoituvat ja ovat HURJIA, välillä taas ovat ikään kuin joko sammuksissa tai odotusvaiheessa. Pisteet hurjimmillaan lähettävät johonkin tiettyyn lihakseen osumia, lisäksi (noin ison lantin kokoisia, kosketusarkoja, tulehtuneita mätiä). Silloin kun kipukohdat ovat , hakekaa se pääpaikka sormin, kyllä löytyy. Minulla tässä tapauksessa meni 2 vuorokautta ja vedin vasemmalla jalalla itseni wc.:hen yms. kokeilkaa, miten onnistui!
      Nyt tilanne vähän parempi. Mutta kipu mennyt vasemmalle pakaraan, siis siirtyi.

      • Anonyymi

        Fibromyalgia eli pehmytkudosreuma on ikävä seuralainen,sen oireilun voimakkuuteen pehmytkudoksissa vaikuttaa mm.ilmanpaine kosteus ja henkinen mieliala/vireystila.Masennus lääkkeenä käytetty amitriptyl nostaa pienenä annoksena kipukynnystä ja auttaa nukkumisongelmiin.Ennenvanhaa tästä ikävästä oireilusta pehmytkudoksissa käytettiin nimeä jokapaikka kipeänä tauti.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1495
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1301
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1292
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      30
      1237
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      30
      1211
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1116
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1096
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1086
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1074
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1052
    Aihe