imetys ja tupakointi

Nakero

Jos polttaa yhden savukkeen päivässä, kuinka kauan kestää että tupakan myrkyt katoavat äidin elimistöstä eivätkä siirry rintamaidon kautta vauvaan?

36

34567

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...älä polta

      ...siinä oma mielipiteeni lyhykäisyydessään... Jos taas haluat polttaa, älä imetä.

    • kuullut

      että tupakan myrkyt on voimakkaammillaan maidossa n. puoli tuntia tupakoinnin jälkeen, sitä en tiedä miten nopeasti lähtee maidosta.

    • ------------

      Neuvolassa sanottiin, et jos meinaa polttaa, ni pitäs polttaa se tupakka heti imetyksen jälkeen, että on kerenny hävitä maidosta seuraavaan imetyskertaan mennessä.

      • mimosa

        Tupakka haihtuu äidinmaidosta samalla tavalla kuin verestä, eli jos poltat vaikka esim klo.21 tupakan niin voit imettää lastasi huoletta n.2,5 h kuluttua, koska silloin tupakan myrkyt yms ovat haihtuneet naidosta. tupakka on maidossa "pahimmillaan" 15 min tupakoinnin jälkeen. Äidinmaito on NIIN rikasta että jos todella tupakoit noinkin vähän , niin on lapsen edun mukaista vaikka polttaa se muutama tupakka ja imettää näillä ohjeilla, kuin jättää imetys kokonaan pois tupakoinnin takia. Katso www.imetystuki.fi


      • kkkkkkk
        mimosa kirjoitti:

        Tupakka haihtuu äidinmaidosta samalla tavalla kuin verestä, eli jos poltat vaikka esim klo.21 tupakan niin voit imettää lastasi huoletta n.2,5 h kuluttua, koska silloin tupakan myrkyt yms ovat haihtuneet naidosta. tupakka on maidossa "pahimmillaan" 15 min tupakoinnin jälkeen. Äidinmaito on NIIN rikasta että jos todella tupakoit noinkin vähän , niin on lapsen edun mukaista vaikka polttaa se muutama tupakka ja imettää näillä ohjeilla, kuin jättää imetys kokonaan pois tupakoinnin takia. Katso www.imetystuki.fi

        sanottiin et 6 h pysyy savuke verissä.kehotettiin kato lopettamaan tupakointi.


      • äiti 01 ja 07
        kkkkkkk kirjoitti:

        sanottiin et 6 h pysyy savuke verissä.kehotettiin kato lopettamaan tupakointi.

        tottakai ois hyvä jos vois lopettaa tupakoinnin kun odottaa ja imettää,mut ihmetyttää miten tuo aikaväli muuttuu kun sanojakin muuttuu.. tohtori.fi sivuilla sanottiin että 4-5h kestää kun nikotiini lähtee maidosta pois ja stumppi.fi sivuilla 2-3h.. ja jos kerran klinikalla sanotaan 6h niin pistää miettimään mikä on sitten se fakta..


    • TiinaÅ

      ethän halua lapsestasi nikotinistia

      • tähtönen

        Siis kylläpä on fiksua.
        Äidit jotka tupakoivat imetyksen aikana ovat todennäköisesti polttaneet jo odotusaikanakin, joten vauva on saanut jo nikotiinia.
        Kyllä äidinmaito on parasta vauvalle poltti sitten tai ei.


      • äiti 01 ja 07
        tähtönen kirjoitti:

        Siis kylläpä on fiksua.
        Äidit jotka tupakoivat imetyksen aikana ovat todennäköisesti polttaneet jo odotusaikanakin, joten vauva on saanut jo nikotiinia.
        Kyllä äidinmaito on parasta vauvalle poltti sitten tai ei.

        olen aivan samaa mieltä. se on kyllä ikävää jos polttaa samalla kun imettää tai tulee suoraan tupakalta laittamaan lapselle tissin suuhun mutta jos väliä pitää niin ennemmin polttaa kun että hermoillee ja maidn tulo loppuu stressin takia \"/


      • Isä-2012
        tähtönen kirjoitti:

        Siis kylläpä on fiksua.
        Äidit jotka tupakoivat imetyksen aikana ovat todennäköisesti polttaneet jo odotusaikanakin, joten vauva on saanut jo nikotiinia.
        Kyllä äidinmaito on parasta vauvalle poltti sitten tai ei.

        ei välttämättä. oma avovaimoni ei polttanut raskausaikana, mutta polttaa nyt


    • huh huh

      Onko se yksi tupakka päivässä tosiaan niin välttämätön! Äidinmaito on tutkitusti parasta mahdollista ruokaa lapselle ja jos lastaan rakastaa, ei kyllä tosiaan polta!!!

      • naiivi

        ...


      • joka ei ole

        tietoinen mitä riippuvuus on.


      • äiti 01 ja 07

        sairas olet kun tollaista väität! jokainen äiti varmasti rakastaa lastaan vaikka polttaakin! itse tiedän että se yksi savuke päivässä pitää sen tupakan himon poissa.itse poltan aina kun saan prinsessani nukkumaan illalla,kun se herää sitten 4-5h päästä vasta syömään.olen itse sitä mieltä että sen tupakan voi polttaa imetyksen jälkeen jos imetys väli on suurmpi kuin 2h,mielellään 4h =) jokainen tekee tyylillään ja varmasti rakastaa lastaan!!!!


      • hallooo

        itse aloitin polttamisen tosi nuorena joten kun raskaaksi tulin en pystynyt lopettamaan...mutta vähensin kyllä ja lapsen syntymän jälkeen poltan edelleen, mutta se ei tarkoita sitä etten rakastaisi lastani!!!


      • äiti821

        Se, pystyykö lopettamaan tupakoinnin ja rakastaako lastaan on kaksi aivan eri asiaa. Todella typerä kommentti.


      • Höpöhöpöhöööö
        joka ei ole kirjoitti:

        tietoinen mitä riippuvuus on.

        Tupakka päivässä ei ole muuta kuin henkistä riippuvuutta, eikä sekään kovin vahvaa. Tiedän, että tupakoinnin lopettaminen on vaikeaa, en itsekään onnistunut ensiyrittämällä, mutta yksi tupakka päivässä on leikkimistä.


      • pppppptt
        Höpöhöpöhöööö kirjoitti:

        Tupakka päivässä ei ole muuta kuin henkistä riippuvuutta, eikä sekään kovin vahvaa. Tiedän, että tupakoinnin lopettaminen on vaikeaa, en itsekään onnistunut ensiyrittämällä, mutta yksi tupakka päivässä on leikkimistä.

        Nimenomaan!


    • Ex-tupakoija

      Itse poltin esikoisen odotusajan 1-4 savuketta/vrk ja sama meno jatkui imetysaikana, vaikkakin noudatin edellisissä vastauksissa olleita "varo-aikoja". Valitettavasti ympäristön ihmiset (sukulaiset, ystävät, neuvolantäti) eivät kannustaneet lopettamaan, eivät edes ehdottaneet, vaan olivat tupakointi myönteisiä.
      Esikoisellani on ollut atooppinen ihottuma vauva-ajasta asti, allergioita ja nyt myöhemmin todettiin astma. En voi olla miettimättä mikä vaikutus tupakoinnillani on ollut asiaan!!! Lopetin tupakoinnin toista lasta odottaessani ja aloin savutella satunnaisesti vasta imetyksen ollessa lopuillaan n.1v ikäisenä. Sama toistui kolmannen lapsen kohdalla, kummallakaan heistä ei ole mitään allergioita tms. Lasten synnyttyä en ole altistanut heitä tupakan savulle, enkä ole muidenkaan sallinut sitä tehdä. Vaikka kaikesta päätellen olen itse ikuinen nikotinisti, toivon ja taistelen sen puolesta etten enää tupakoisi lainkaan. Odotan nyt neljättä lastani viimeisilläni ja edellisen imetyksen ja tämän raskauden välissä ehdin polttaa vain muutaman savukkeen viihteellä käydessäni, mutta silti niihinkin jäi pitkäksi aikaa pakkomielteeltä tuntuva mieliteko. Toivottavasti saan pidettyä itsekurini seuraavan imetyksen päätyttyä (ehkä noin vuoden kuluttua) enkä polttaisi YHTÄÄN tupakkaa. Voi tosin olla vaikeeta jos joskus lähden viihteelle.. TOIVOTTAVASTI ENNEN SITÄ PÄIVÄÄ TULEE TÄYSI SAVUTTOMUUS BAAREIHIN!!!

      Eli minulle kerrottiin että tupakka on pahimmillan maidossa 20min-2h tupakoinnista. Itse en tähän enää usko!! Kuitenkin elimistöstä nikotiini poistuu PALJON hitaammin, se selvisi lopettaessani tupakoinnin ja seuratessani terveyskeskuksesta saamaani opasta, missä kerrottiin PÄIVÄT jolloin nikotiinia on "niin-ja-niin-vähän jäljellä elimistössä" 1.pv 3.pv 14.pv jne.

      Jotta tsemppiä vaan, että saat sen yhdenkin savukkeen jätettyä polttamatta!!! Tiedän ettei se todellakaan ole helppoa! Eikä sillä ole mitään tekemistä omaan lapseen kohdistuvan rakkauden kanssa!!! Myös nikotinisti rakastaa omaa lastaan enemmän kuin mitään muuta maailmassa!

      • äiti 01 ja 07

        luin vatsuksesi ja tuli ensimmäisenä mieleen että syyllistät suotta itseäsi lapsesi sairauksiin. voi siis olla mahdollista että tupakka se on aiheuttant mutta ei sekään ole varmaa. jos mietit keuhkosyöpää,niin sitä sairastaa muutkin kun tupakoitsijat. tämä on rumasti mutta suoraan sanottu että minun uskomukseni on että on vaan huono säkä jos lapsi sairastuu kyseisiin sairauksiin,mitkä on ikäviä.en saa nyt kirjotettua ajatuksiani tähän niin että saisit sen käsityksen minkä sinulle haluaisin antaa,mutta ehkä tarkoitan että elä suotta syytä itseäsi,lapsesi sairaudet ois voinu tulla myöskin ilman sitä muutamaa tupakkaa =) itse poltan 1-3 savuketta päivässä,imetyksen jälkeen ja imetysväli on aina ainakin sen 4h ja en usko sairastuttavani lastani sillä astmaan tai allergioihin enkä muuhunkaan vastaavaan.


    • enpolttanutjasilti

      Itse en polttanu esikoiseni odotus- enkä imetysaikana. Ja yllätys, esikoisella on vaikea astma ja allergioita vaikka muille jakaa.

      Nyt odotan toista lasta ja poltan 3-5päivässä. Olen kyllä tehnyt päätöksen etten imetä jollen voi lopettaa tupakointia. Mutta silti pistää miettimään että eipä se auttanut vaikka kuinka olin polttamatta (vältin myös tupakoitsivia ihmisiä kun tuli pahoinvointia siitä).

      • lsknvklszjfbl

        Meillä päin obstrektiikan luennoitsija otti kantaa, että jos polttaa alle 10 savuketta päivässä ja ajoittaa savukkeensa oikein, niin äidinmaidon hyödyt on vielä tupakan haittoja suuremmat, eli kannattaa imettää. Mutta sitten kun mennään yli puolen askin niin...


    • ...

      Huh huh
      Itse imetän, synnytin lapseni kolme vkoa sittten.
      En pystynyt raskausaikana lopettamaan, mutta sitten kun lapsi oli pihalla oli kuin leikkiä vain. (unohdin yksinkertaisesti koko asian)
      Avomieheni lupautui raskausaikana tukemaan minua mahdollisimman paljon imetyksessä ja auttamaan etten sortuisi. No näin ei ole käynyt ja puoli tuntia sitten kävin polttamassa tupakan. :< onneksi on korviketta kaapissa niin annan sitä seuraavalla syötöllä varmuuden vuoksi.
      Millä te olette pystyneet pitämään itsenne motivoituneina ettette sortuisi?
      Haluan imettää mutta tiedän jos uudestaan aloitan polttamaan tulee olemaan hyvin vaikeaa. Ja minulle sanottiin omasta neuvolasta että 8 tunnin väli pitää olla... O_____O

    • ...

      ja tässä kutenkin on ollut monenmoista imettämisen kanssa. ennen syöttöä pitää aina häslätä rintakumien kanssa. (rinnat kerkesivät pakkaantua synnytyksen jälkeen kun lapsi joutui teholle) Ja lapsi oppi tähän helppouteen ja nykyisin ei onnistu ilmankaan... :<
      Alan menettämään pikku hiljaa toivoani koko imetyksen suhteen. Ja olen antanut imettämisen lomassa korviketta koska oma maito ei ole riittänyt...

    • nusga

      Hei, täällä toinen imetyksen ja nikotiinin kanssa tappeleva ensikertalainen äiti, 3 viiikkoinen tytsy meillä.

      Meillä meni imetys ihan soosiksi kun ei saatu tarpeeksi tukea sen opettelemiseen! airaalassa kätilöt etti oikean asennon meidän puolesta, kotia päästyä alettiin ihmetteleen et miksei vauva saa painoa yhtään vaikka mulla oli maitoa vaikka kuinka. Ja koski niin maanperkeleesti tuo imetys, silti yritin parhaani. Ei tullut mitään imetyksestä, minä stressin partaalla joka kerta kun piti ruokkia, lapsi halusi syöd joka tunti ja silti ei tullut painoa. Aloin pumppaamaan ja syöttämään pullosta, avot ja sujunut paljon paremmin! Suosittelen, pumppaan noin 2-4h välein, joskus annetaan korviketta lisäksi kun ei enää ole tota maitoa tarpeeksi.

      Nyt sitten haaveilen tupakasta... Olin kok raskausajan siinä uskossa että saan taas polttaa kun lapsi on syntynyt ja sillä voimalla sit selvis sen 9kk. Nyt sit mies ei annakka enään lupaa polttaa. Mut oisko tuo niin maailman loppu jos pari röökiä vetelis päivässä? En vaan tosta ajotuksesta tiiä, huoh, ainahan sitä haluaa sitä mitä ei voi saada... Ja ei tolla tupakan himolla ja poltolla kyllä tosiaan oo mitään tekemistä sen kanssa rakastaako lastaa! Törkeää ees sanoa noin.

    • iwatus

      Mulla on nyt viikon ikänen esikoistyttö jota rakastan. Poltin koko raskausajan enkä laskenut tupakoita. Ja eipä tuohon keskisuomessa sen enempää kuin etelässäkään sanottu muuta kuin että "paras olisi olla polttamatta, mutta istukka on sellanen sihti ettei moni sen lujuutta ymmärrä." ja neuvolatädit kehottaneet vähentämään alle 10kpl/vrk ja myöntäneet että mun omat keuhkothan siinä kärsivät eikä lapsen, ja mieluummin tuhoan mun keuhkot kuin että mun psyyken. Joo, olen näitä "lapsen myrkyttäjiä", mutta itse katon totuutta silmiin ja totean että oon vaan ihminen. Tupakka ei keskenmenoja aiheuta. Stressi sen sijaan aiheuttaa. Liikunta, ravinto, nesteytys, uni ja muu fyysinen vointi ja toimintani on ollut mallikasta raskausajan, ja kahvin, energiajuomat, rankan treenaamisen, unettomuuden, stressaamisen, roskaruoan, alkoholin ja huumeiden sekä väkivaltaisen miehen tiputtaminen pois kuvioistani heti kun sain raskaudesta tietää, on mulle kyllin iso veruke pitää kiinni päivittäisestä röökaamisestani. Ei tässä oo täydellisyyteen sitouduttu, vaan äitiyteen! :)

    • inhottaaarviointi

      Itse olen sitä mieltä,että ei tupakoiminen tee äidistä sen huonompaa ihmistä kuin ei tupakoivasta.Aina sorretaan ihmisiä,jotka polttavat...olemme ihan tavallisia ja huolehtivaisia ja rakastavia äitejä,siitä huomatta jos poltamme.Totta kai ihan varmasti kaikki,jotka ovat polttaneet ja tulleet raskaaksi,ovat yrittäneen vähentää tai lopettaa tupakoinnin odotusvaiheessa,mutta se ei ole tosiaankaan mitään helppoa hommaa,eli ei tupakoivat ei tajua polttamisen hyötyä...tai hyötyä mutta kumminkin siihen on vain koukussa ja lopettaminen ei ole helppoa,siihen sortuu useesti uudestaan,vaikka olisin ollut tupakkalakossa.
      Itse poltin odotusaikana ja myös lapsen synnyttyä ja on terve lapsi...en altista pientä tupakansavulle...ja en enään myöskään imetä,loppui maidon tulo kun pikkuinen oli reilun 2kk vanha ja se ei liittynyt tupakan polttamiseen,uskokoon ken tahtoo...omalta äidiltä loppui myös maidon heruminen samoihin aikoihin ja hän ei ole koskaan polttanut...
      eli pointtini on,että jos tupakoi tai ei tupakoi...ei ole lapsien sairaudet aina johdu äidin tupakoinnin takia,voi sairastua ihan terveenkin äidin lapsi sairauksille.

    • lopetin tupakoinnin

      Ei se tupakoinnin lopettaminen niin vaikeeta ole, etteikö sitä voisi pienen ihmisen vuoksi tehdä. Jos poltat raskausaikana, se on sama kuin laittaisit pienen vauvan suuhun tupakan ja sytyttäisit sen ja vauva polttaisi sen. Itseäni pelkkä ajatus siitä, että vauva masussa olisi myrkkyjen ja savun ympäröimänä. Sama juttu imetyksen kanssa, varmasti vaikuttaa tupakointi sen maidon makuun. Ja kyllä sen tupakanpolton lopettaminen on muutenkin suotavaa ihan ilman raskautta ja imettämistäkin ihan jo pelkästään oman terveyden kannalta. Ja totuus on se, että jos äiti polttaa, on lapsella suuremmat riskit sairastua kuin sellaisella lapsella, jonka äiti ei polta. Lue faktat ennnekuin tänne kirjoitat, tuolla vaikka alkuun vähän lukemista
      http://www.tupakkaverkko.fi/index.php?option=com_content&task=view&id=39&Itemid=0
      http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=view&id=63&Itemid=165
      Ja tähän vielä lisään, että kyllä, olen myös itse polttanut ja lopettanut, ennen raskautta olin polttanut noin 10 vuotta, mutta kun alettiin suunnitella raskautta, lopetin hiljakseen ennen yrittämistä ja lopulta poltin vain satunnaisesti joskus viikonloppuisin ja kun huomasin olevani raskaana, en siitä päivästä saakka ole polttanut yhtä ainuttakaan tupakkaa. Eli ei se niin vaikeaa ole, kun vaan on itsellä tarpeeksi kova tahto lopettaa, minä olen sitä mieltä että se on ihan omasta tahdosta kiinni, pystyykö siihen lopettamiseen.

      • edna

        Voi herramunjee mitä tekstiä! Minäkin poltan vAikka imetän ja poltin raskausaikanakin ja ihan terve tyydy tuli. En tiedä KETÄÄN, jolle olisi tullut jollain lailla sairas lapsi kun on poltellut odotusaikana! Ja sulle haluan sanoa, joka tuon järjettömän kommentin oot laittanu, ettei muka rakasta omaa lasta jos polttaa, niin yhtälailla sulle vois sanoa jotta et rakasta omaa lastas jos syöt karkkia!


      • semmosta se on
        edna kirjoitti:

        Voi herramunjee mitä tekstiä! Minäkin poltan vAikka imetän ja poltin raskausaikanakin ja ihan terve tyydy tuli. En tiedä KETÄÄN, jolle olisi tullut jollain lailla sairas lapsi kun on poltellut odotusaikana! Ja sulle haluan sanoa, joka tuon järjettömän kommentin oot laittanu, ettei muka rakasta omaa lasta jos polttaa, niin yhtälailla sulle vois sanoa jotta et rakasta omaa lastas jos syöt karkkia!

        No ei sinullakaan taida olla oikein tietoa tupakan vaaroista jos vertaat tupakapolttoa karkinsyöntiin... Huhhuh. Ja se, että sinä et tunne yhtään äitinsä tupakoinnista kärsinyttä lasta ei todellakaan tarkoita, etteikö niitä olisi. Tupakan riskit sikiölle ja lapselle ovat ihan todistettuja, turha niitä on ruveta vähättelemään. Ja itsekästähän se on äidiltä polttaa raskaus- tai imetysaikana. Käänsi sen miten päin hyvänsä, niin sitä se on. Ilman tupakkaa ei kukaan kuole ja jokainen itse sen röökin sytyttää, se on vaan karu tosiasia. Mutta jos on valmis elämään sen asian kanssa, niin ok.


      • Tätäkö haluatte?
        edna kirjoitti:

        Voi herramunjee mitä tekstiä! Minäkin poltan vAikka imetän ja poltin raskausaikanakin ja ihan terve tyydy tuli. En tiedä KETÄÄN, jolle olisi tullut jollain lailla sairas lapsi kun on poltellut odotusaikana! Ja sulle haluan sanoa, joka tuon järjettömän kommentin oot laittanu, ettei muka rakasta omaa lasta jos polttaa, niin yhtälailla sulle vois sanoa jotta et rakasta omaa lastas jos syöt karkkia!

        Tupakan haitoista jotain kertoo myös se, että jos tupakoi, ei kannata harrastaa liikuntaa. Jos röökin jälkeen lähtee liikuntasuoritukseen, tupakan sadat myrkyt imeytyvät verenkierron kautta elimistöön tehokkaammin tehden luustossa ja lihaksistossa suurta tuhoa.

        Jos siis tupakoit, ole sohvaperuna, niin elät hieman vanhemmaksi. Et vanhaksi, mutta vähän vanhemmaksi. :)


    • lollipop2

      Minä taas tiedän monta tapausta, jossa lapsi on sairastunut äidin tupakoinnin takia. Äidin tupakoinnin seuraukset voivat ilmetä vasta paljon myöhemminkin. Esimerkiksi keskittymis -ja oppimisvaikeudet ovat erittäin yleisiä.
      Itse en halua omalle kohdalle tuota. Olisi inhottavaa katsella vierestä, kun lapsi ei opi lukemaa ja joutuu ponnistelemaan kahta kovemmin oppiakseen samat kuin masiat kuin muut.
      Itse poltin ennen raskautta 13 vuoden ajan melkein 20tupakkaa päivässä, sain onneksi lopetettua vaikka se tupakka pyörii mielessä koko ajan. Enkä myöskään tahdo polttaa imetyksen aikana, itsekästä se mielestäni on.

    • rööki-reiska

      Tupakointi on tyhmille!

    • Näimpä

      En ole ikinä itse polttanut enkä ole ollut riippuvainen mistään, mutta uskon kyllä että tupakoinnin lopettaminen ei ole helppoa, siksi niin moni siihen onkin koukussa. Siltikin, kun nyt olisi maailman tärkein, rakkain ja parhain syy lopettaa tupakointi, jotkut eivät silti tee sitä. Mielestäni et voi olla valmis äidiksi jos et osaa ajatella lapsen parasta. Tupakointi ei ole lapsen parhaan ajattelemista, päinvastoin, siitä on haittaa lapselle. Näin ollen mielestäni tupakoivan ihmisen ei pitäisi hankkia lapsia, jos ei usko että pystyy tupakkaa lopettamaan. Tupakointi raskausaikana pitäisi kieltää lailla. Kyllä, varmasti tupakoivatkin raskaanaolijat raskastavat lastaan, mutta eivät ilmeisesti kuitenkaan niin paljoa, että lopettaisivat tupakoinnin.

    • ...

      Vain 13 % naisista tupakoi. Miehistä tupakoi 19 %. Suurin osa suomalaisista on siis melko viisaita.

    • Savuttomaksiko?

      Täällä äiti joka poltti koko raskauden ajan, laskematta määrää, poltin ja stressasin sitä että poltan. Sanoin neuvolassa että tupakoijalle pitäisi raskauden koittaessa olla jokin vieroituspaikka, pääseehän niihin muidenkin huumeiden käyttäjät halutessaan raskaana ollessaan! kun vauva syntyi itkin ja kirosin etten ollut pysynyt tupakasta erossa häntä odottaessani. Mulla tupakointi ei todellakaan helpottanu stressiä vaan aiheutti sitä! nyt imetän ja taistelen perkeleesti että pysyisin polttamatta!!! minua v*tuttaa että tuollasta p*skaa myydään ihmisille täysin laillisesti joka kaupassa ja kioskissa..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      66
      1622
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      162
      1359
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1212
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      120
      1184
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1074
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      67
      828
    7. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      815
    8. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      184
      703
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      90
      698
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      644
    Aihe