Plantaarifaskiitti

mistä apu Tampereella?

Kantapää on vaivannut nyt muutaman kuukauden. Ortopedin mukaan voi kestää parikin vuotta. Löytyykö tähän mitään apua? Kipu on enemmänkin kantapään sisäsyrjällä eikä apteekin pehmustepohjallisista ole ollut apua. Venytellyt olen ja kylmähoitoa kokeillut, kortisonipiikkikin tuikattiin, ei auttanut. Ärsyttää.

Olen kuullut joistakin tähän vaivaan erikoistuneista jalkahoitajista tms. Löytyykö Tampereen suunnalta jotakuta hyväksi havaittua?

131

67941

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jäsenkorjaaja

      Vika saattaa (siis saattaa) olla kantaluu-telaluu lukossa, ns. osittaisessa sijoiltaan olossa ja/tai muissa jalkaterän pikkuluissa.

      Kiropraktikot, jäsenkorjaat voivat auttaa, kannataisi ainakin tarkistuttaa asia!

      • sep

        Pohkeen käsittely/akilleksen seudun hoito napakalla otteella=(hieronta jäsenkorjaus,) perusteellisesti poisti vaivan isältäni -60v jolle jo leikkausta ehdotettiin.
        Oli hyvä parantaja Iissä 90 luvun alussa.
        Kyseessä oli plantaaris faskiitti.
        "itse kaustisen jäsenkorjaus opin saaneena uskon myös että jotain voidaan myös korjata manuaalisesti"
        ei kuitenkaan kaikkea....


      • ei hoidettu
        sep kirjoitti:

        Pohkeen käsittely/akilleksen seudun hoito napakalla otteella=(hieronta jäsenkorjaus,) perusteellisesti poisti vaivan isältäni -60v jolle jo leikkausta ehdotettiin.
        Oli hyvä parantaja Iissä 90 luvun alussa.
        Kyseessä oli plantaaris faskiitti.
        "itse kaustisen jäsenkorjaus opin saaneena uskon myös että jotain voidaan myös korjata manuaalisesti"
        ei kuitenkaan kaikkea....

        JÄsenkorjaus on työttömien juoppohullujen harrastus -ja heidän käsittelyllä ei korjata yhtään mitään


      • Tyytyväinen täti
        ei hoidettu kirjoitti:

        JÄsenkorjaus on työttömien juoppohullujen harrastus -ja heidän käsittelyllä ei korjata yhtään mitään

        Juuri viime viikolla jäsenkorjaaja paransi selkäkipuni, 2 ja puoli vuotta kestänyt jokapäiväinen selkäkipu loppui kun SI-nivel meni paikalleen!


    • Minulla ainakin

      Minä olen kanssa potenut samaa vaivaa muutaman viikon. Tosi paha, eipä montaa askelta voinut ottaa ilman kamalaa kipua. Kävin jo viikon kuluttua toisen piikin, kun eka ei auttanut. Lisäksi tulehduskipulääkettä kuurina. Nyt on selvästi parempi, ei tosin paljoa kävellä vieläkään. Ei voi ajatellakaan lenkille lähtemistä! Mulle opetettiin juuri eilen jalan teippaus fysioterapeutilla, estää jalkaholvin laskeutumista, pitäis kuulemma auttaa! Tehoa en vielä pysty sanomaan. Jos ei vielä helpota ja varsinkin, jos alkaa taas pahentua, aion taas ensi viikolla mennä uudelleen valittamaan.. Kannattaa yrittää saada apua. Muuten vaiva tosiaan kroonistuu, ja sitä en kyllä hirviä edes ajatella.

      • Pirketta

        Mulla tais jäädä krooniseksi. Nyt jo yli kolme vuotta, enkä pääse liikkeelle. Olen Lapin vaeltaja, interreilari ja kaupunkilomailija. Taitaa mennä harrastukset uusiksi. Ota heti vakavasti alussa ja hoida ensin tulehdus pois ja ala venyttellä. Minä sain terveyskeskuksesta lisäksi yölastan lainaksi. Kysy sellaista, kun menet seuraavan kerran.


      • Minulla ainakin
        Pirketta kirjoitti:

        Mulla tais jäädä krooniseksi. Nyt jo yli kolme vuotta, enkä pääse liikkeelle. Olen Lapin vaeltaja, interreilari ja kaupunkilomailija. Taitaa mennä harrastukset uusiksi. Ota heti vakavasti alussa ja hoida ensin tulehdus pois ja ala venyttellä. Minä sain terveyskeskuksesta lisäksi yölastan lainaksi. Kysy sellaista, kun menet seuraavan kerran.

        Kävellähän sitä kaupungissa tosiaan pitäisi ja silloin tuleekin käveltyä tosi paljon. Kesäloma on alkamassa, mutta jalka kipeä. Toivon tosiaan, että vaiva häviäisi! Mutta ei taida kovin helppoa olla.


      • Anonyymi

        Sain myös avun kinesioteippauksesta. Netissä video ohje kantapään teippaus


    • itsehoito auttaa

      josta olen kärsinyt jo 6 vuotta. Venyttelyliikkeet monta kertaa päivässä ovat helpottaneet vähän särkyä, joten se keino taitaa tepsiä.

    • parani

      Jos olet naisihminen, tämä voi auttaa: Mulla oli noin 10 vuotta sitten ko. vaiva jalassa, ja lääkäri käski kävellä korkokengillä mahdollisimman paljon. Vaiva parani muutaman viikon sisällä. Jos olet mies, niin voi vaikuttaa kummalliselta, jos kävelet korkokengissä.

      • Pirketta

        Hoh-hoijaa. Minunkin käskettiin kävellä korkokengillä ja vielä vaihdella kenkiä. No, siitä tuli sitten vastakkaisen jalan lonkkaan joku rasva- (vai oliko se lima-)pussin tulehdus, johon terveyskeskuksen omalääkäri taas työnsi parit kortisonit. Pitääköhän ne lääkärit kirjaa, kuinka paljon sitä kortisonia yleensä yhteen ihmiseen voi ruiskuttaa?


      • sitkeä sissi
        Pirketta kirjoitti:

        Hoh-hoijaa. Minunkin käskettiin kävellä korkokengillä ja vielä vaihdella kenkiä. No, siitä tuli sitten vastakkaisen jalan lonkkaan joku rasva- (vai oliko se lima-)pussin tulehdus, johon terveyskeskuksen omalääkäri taas työnsi parit kortisonit. Pitääköhän ne lääkärit kirjaa, kuinka paljon sitä kortisonia yleensä yhteen ihmiseen voi ruiskuttaa?

        koska eivät tuo apuakaan. Toisaalta en saa kävellä korkokengilläkään nilkkojen takia koskaan. Kielletty jo nuoruudessa. Mutta venyttelyliikkeet sopii hyvin.


      • hypermobiili
        Pirketta kirjoitti:

        Hoh-hoijaa. Minunkin käskettiin kävellä korkokengillä ja vielä vaihdella kenkiä. No, siitä tuli sitten vastakkaisen jalan lonkkaan joku rasva- (vai oliko se lima-)pussin tulehdus, johon terveyskeskuksen omalääkäri taas työnsi parit kortisonit. Pitääköhän ne lääkärit kirjaa, kuinka paljon sitä kortisonia yleensä yhteen ihmiseen voi ruiskuttaa?

        Syy miksi lääkärit antavat ohjeen käyttää korollisia kenkiä on se että, jalan painopiste muuttuu lähemmäs päkiää. Näin ollen jalkapohjan kalvojänne asettuu omalle paikalleen ja omaan pituuteen. Myös jalan holvikaari saa muotonsa.
        Itselläni on ollut tuo lonkan limapussin tulehdus jo toistamiseen, menee kortisonipiikein ohi. Meni joitakin vuosia ennen kuin uusiutui.

        Itselläni on myös tukipohjalliset käytössä kenkäruletin lisäksi ja ovat auttaneet todella hyvin. Kun vielä kärsin yliliikkuvista nivelistä, sitä tekee mitä tahansa oman vointinsa eteen. Säännöllinen liikunta on tässäkin kaiken a ja o, kunhan ensin löytää hyvät kengät jotka ovat sopivat.


    • paikat pehmenee

      ja tulehdus vähenee.

      • venytellen vaan

        Vai onko oppini aataminajoilta?


      • Jäsenkorjaaja
        venytellen vaan kirjoitti:

        Vai onko oppini aataminajoilta?

        Periaatteessa tulehtunutta paikaa ei pidä hieroa, mutta jos osataan hoitaa tulehduksen aiheuttaja pois, niin voihan sitä käsitellä....

        Plantaarifaskiitissa, "luupiikissä" on yleesä kyseessä kantaluu-telaluu lukko; osittainen sijoilataan olo, johon oikea manipulaatio-hoito tehoaa yleesä, jopa 1 hoitokerta saattaa riittää!


      • lihaskipuisia ollenkaan?
        venytellen vaan kirjoitti:

        Vai onko oppini aataminajoilta?

        lihaskipu=tulehdus.

        Kannattaisi käydä muuallakin internetissä (kuin täällä) tai preppauskursseilla.

        Lihaskipu johtuu syystä tai toisesta mutta kipu/kireys ovat usein yhteydessä tulehduksiin.


      • plantaarifasc ole lihas...
        lihaskipuisia ollenkaan? kirjoitti:

        lihaskipu=tulehdus.

        Kannattaisi käydä muuallakin internetissä (kuin täällä) tai preppauskursseilla.

        Lihaskipu johtuu syystä tai toisesta mutta kipu/kireys ovat usein yhteydessä tulehduksiin.

        niin voi voi. sidekudos tai ei, samalla tavalla aineenvaihdunta ja kipuaistit sieltä tulee - kuten aiheen aloittanut kuvaili.


      • Anonyymi
        Jäsenkorjaaja kirjoitti:

        Periaatteessa tulehtunutta paikaa ei pidä hieroa, mutta jos osataan hoitaa tulehduksen aiheuttaja pois, niin voihan sitä käsitellä....

        Plantaarifaskiitissa, "luupiikissä" on yleesä kyseessä kantaluu-telaluu lukko; osittainen sijoilataan olo, johon oikea manipulaatio-hoito tehoaa yleesä, jopa 1 hoitokerta saattaa riittää!

        Lihasjumissa aina tulehdustilaa eli periaatteessa tulehtuneita kohtia hierotaan/käsitellään. Jos kuitenkin kyseessä todella pahasti tulehtunut kohta, niin sively vielä ok, syvemmät otteet ja käsittelyt ei ok silloin. T. Koulutettu ja laillistettu urheiluhieroja


    • Eve 38

      Miten tuota jännettä voi itse venytellä?
      Pohkeen venytyksen osaan.

      • yks, kaks, yks, kaks

        sivuilta jumppaohjeita. Teen melkein jatkuvasti jotakin liikettä. Pääsee edes kävelemään, paitsi aamuisin olisi kiva olla rollaattori että pääsee vessaan, vaikka venyttelen jo sängyssä.


      • Eve 38
        yks, kaks, yks, kaks kirjoitti:

        sivuilta jumppaohjeita. Teen melkein jatkuvasti jotakin liikettä. Pääsee edes kävelemään, paitsi aamuisin olisi kiva olla rollaattori että pääsee vessaan, vaikka venyttelen jo sängyssä.

        Kiitos. Nyt löytyi ohjetta joten eiköhän tämä tästä. Alkoi juuri viikon lomakin, joten on aikaa leputella kinttuja.


      • kipu helpotti
        Eve 38 kirjoitti:

        Kiitos. Nyt löytyi ohjetta joten eiköhän tämä tästä. Alkoi juuri viikon lomakin, joten on aikaa leputella kinttuja.

        Olen pudottanut painoani oireiden alettua viitisen kiloa. Liekö siitä kiinni, mutta nyt kipu on selvästi helpottanut ja lenkillekin pääsen parin päivän välein. Tästä tuli hyvä motivaatio laihduttamiselle!


      • PirkettaP
        kipu helpotti kirjoitti:

        Olen pudottanut painoani oireiden alettua viitisen kiloa. Liekö siitä kiinni, mutta nyt kipu on selvästi helpottanut ja lenkillekin pääsen parin päivän välein. Tästä tuli hyvä motivaatio laihduttamiselle!

        Kiitos motivaatiosta. Aloitin juuri sairaaladietillä ja sain 6 kiloa pois viikossa. Hurjaa! Lääkäri sanoi, että kymmenisen kiloa pois, niin eiköhän ala lähteen, se luupiikki. Siis vielä 4 kiloa. Otan nyt kilon viikossa periaatteella. Ehkä loppukesällä jo pääsen lenkille, jos vielä käytän maalla koko ajan 10 sentin korkoja ja venyttelen saunan jälkilöylyissä. Onhan tässä kolme vuotta kärsittykin. Jos ei sitten lähde, menen sinne jäsenkorjaajalle. Kerron loman jälkeen, miten kävi.


    • tuijani

      Itselläni on sama vaiva jo 4 kuukautta. ei oikein ole ollut apua siihen. kipu nyt vähentynyt mutta rasituksessa tulee uudelleen kipeeksi. Jalkapöydässä myös patti mikä rasituksen mukaan tulee ja menee.! harmillinen vaiva on tosiaankin.

      Onnea toipumiseen.
      Mahdollisesti olet jo täysi toipunut kun itse sulle vastailen.

      • jalkakipu

        mulla todettiin plantaarifaskiitti puolisen vuotta sitten. kaksi vuotta sitä ennen oli jo sama jalka vaivannut rasitusmurtuman takia (se leikattiin, mutta eipä auttanut). onko plantaarifaskiitin kuvauttamisesta mitään hyötyä? minua pelottaa se, ettei tulehdus katoa ollenkaan! entäs onko kukaan muu joutunut vaihtamaan ammattiaan kyseisen vaivan takia?


      • hyvin huolletut jalat
        jalkakipu kirjoitti:

        mulla todettiin plantaarifaskiitti puolisen vuotta sitten. kaksi vuotta sitä ennen oli jo sama jalka vaivannut rasitusmurtuman takia (se leikattiin, mutta eipä auttanut). onko plantaarifaskiitin kuvauttamisesta mitään hyötyä? minua pelottaa se, ettei tulehdus katoa ollenkaan! entäs onko kukaan muu joutunut vaihtamaan ammattiaan kyseisen vaivan takia?

        Tällaisissa vaivoissa kannattaa ottaa yhteyttä jalkaterapeuttiin, jalkojenhoitajaan tai fysioterapeuttiin. Plantaarifaskiitin hoidoksi ensiapuna pehmustettu kantakoroke. Kylmää laskemaan tulehdusta ja esim. tennispallolla pyöritellä jalkapohjassa, jolloin se venyttää varovasti jalkapohjan kalvoa. Myös pohjelihaksien venyttely auttaa. Jos nämä ei auta, voi hankkia pohjalliset, joilla voi kokeilla helpotusta. En kuitenkaan suosittele korkokengillä kävelemistä, koska siitä taas aiheutuu uusia vaivoja.


      • ps55
        jalkakipu kirjoitti:

        mulla todettiin plantaarifaskiitti puolisen vuotta sitten. kaksi vuotta sitä ennen oli jo sama jalka vaivannut rasitusmurtuman takia (se leikattiin, mutta eipä auttanut). onko plantaarifaskiitin kuvauttamisesta mitään hyötyä? minua pelottaa se, ettei tulehdus katoa ollenkaan! entäs onko kukaan muu joutunut vaihtamaan ammattiaan kyseisen vaivan takia?

        Kaverini parani n.vuoden erityyppisten hoitokokeilujen jälkeen plantaarifaskiitista säteilyhoidolla. Tallinnassa tosin kaveri asuu. Lääkärit eivät tarjoa kyseistä hoitotapaa kuulemma koska on paljon syöpäpotilaita hoidettavana.Ihan ymmärrettävä mutta ihmettelen vaan että tälläkään keskustelupalstalla ei kukaan edes aloita keskustelua tälläisestä hoitovaihtoehdosta. Kuulemma ainut tehokas tapa päästä kivusta eroon. Itselläni myös pari kuukautta ollut sama vaiva viime syksyisen jalkaterän murtumisen jäljiltä. Töissä liikun n. 10 km päivässä ja kipu on jo todella vaivana.


      • santtuuliini
        ps55 kirjoitti:

        Kaverini parani n.vuoden erityyppisten hoitokokeilujen jälkeen plantaarifaskiitista säteilyhoidolla. Tallinnassa tosin kaveri asuu. Lääkärit eivät tarjoa kyseistä hoitotapaa kuulemma koska on paljon syöpäpotilaita hoidettavana.Ihan ymmärrettävä mutta ihmettelen vaan että tälläkään keskustelupalstalla ei kukaan edes aloita keskustelua tälläisestä hoitovaihtoehdosta. Kuulemma ainut tehokas tapa päästä kivusta eroon. Itselläni myös pari kuukautta ollut sama vaiva viime syksyisen jalkaterän murtumisen jäljiltä. Töissä liikun n. 10 km päivässä ja kipu on jo todella vaivana.

        Multa on molemmissa jalkapohjissa ollut plantaarifaskiitti ja molemmista se on myös leikattu. Mulla ei kortisonit, venyttelyt jne. auttaneet.
        Jalat olivat monta vuotta todella hyvät. Nyt sitten töissä jouduin äkillisesti ottamaan kunnon juoksuspurtin ilman kenkiä ja heti sen jälkeen tunsin kipua jalkapohjassa. En asiaa sen kummenmmin ajatellut kunnes kipu sitten alkoi uudelleen joidenkin päivien päästä ja se paheni huomattavasti. Lääkäriin oli mentävä ja sain tulehduskipulääkkeitä kun en halunnut ottaa kortisonipiikkiä. Toivottavasti ei tarvi ottaa kortisonipiikkiä, se meinaan sattuu todella paljon ja ei edes välttämättä auta.


      • vilmanni
        santtuuliini kirjoitti:

        Multa on molemmissa jalkapohjissa ollut plantaarifaskiitti ja molemmista se on myös leikattu. Mulla ei kortisonit, venyttelyt jne. auttaneet.
        Jalat olivat monta vuotta todella hyvät. Nyt sitten töissä jouduin äkillisesti ottamaan kunnon juoksuspurtin ilman kenkiä ja heti sen jälkeen tunsin kipua jalkapohjassa. En asiaa sen kummenmmin ajatellut kunnes kipu sitten alkoi uudelleen joidenkin päivien päästä ja se paheni huomattavasti. Lääkäriin oli mentävä ja sain tulehduskipulääkkeitä kun en halunnut ottaa kortisonipiikkiä. Toivottavasti ei tarvi ottaa kortisonipiikkiä, se meinaan sattuu todella paljon ja ei edes välttämättä auta.

        Kuuli fysioterapeutiltani, että Jyväskylässä on lääkäri, joka katsoo ultraäänellä, että kortisoni menee oikeaan paikkaan. Hän ei muistanut nimeä. Kuka tietää ao. lääkärin nimen?


      • huolestnut

        Minullakin ihan mielettömät kivut, välillä vaikeuksia liikkua.
        Ensimmäin lääkärin ohje oli että tee työt istuen. Valitettavasti tehtäviini kuulu myös liikkuminen, ja varsinkin se liikkelle lähtö on tuskaa. Ja niin on istuminenkin kun jalko ei saa oikein mitenkään ettei koskisi.
        Toisen lääkärin ohje oli että katsotaan. Ja muista levätä. Mutta miten se onnistuu käytännössä?
        Ohjeita, neuvoja, kokemuksia?


      • sama vaiva
        huolestnut kirjoitti:

        Minullakin ihan mielettömät kivut, välillä vaikeuksia liikkua.
        Ensimmäin lääkärin ohje oli että tee työt istuen. Valitettavasti tehtäviini kuulu myös liikkuminen, ja varsinkin se liikkelle lähtö on tuskaa. Ja niin on istuminenkin kun jalko ei saa oikein mitenkään ettei koskisi.
        Toisen lääkärin ohje oli että katsotaan. Ja muista levätä. Mutta miten se onnistuu käytännössä?
        Ohjeita, neuvoja, kokemuksia?

        kokeile teippausta, ohjeet fysioterapiasta


      • Olga
        santtuuliini kirjoitti:

        Multa on molemmissa jalkapohjissa ollut plantaarifaskiitti ja molemmista se on myös leikattu. Mulla ei kortisonit, venyttelyt jne. auttaneet.
        Jalat olivat monta vuotta todella hyvät. Nyt sitten töissä jouduin äkillisesti ottamaan kunnon juoksuspurtin ilman kenkiä ja heti sen jälkeen tunsin kipua jalkapohjassa. En asiaa sen kummenmmin ajatellut kunnes kipu sitten alkoi uudelleen joidenkin päivien päästä ja se paheni huomattavasti. Lääkäriin oli mentävä ja sain tulehduskipulääkkeitä kun en halunnut ottaa kortisonipiikkiä. Toivottavasti ei tarvi ottaa kortisonipiikkiä, se meinaan sattuu todella paljon ja ei edes välttämättä auta.

        kauan sulla hoidettiin muilla tavoilla ennenko leikkaukseen päädyttiin? ittellä ollu ny koko kesän ongelmia oikian jalan kans. kortisonipiikkejä menny kivasti, eikä se niin paljon satu :) on kaiken maaliman jutut kokeiltu ja voimattomia tuntuvat noi arvauskeskus lääkärit olevan. sairaslomalla ollu taas jonkin aikaa. työ on kävelyä päivät pitkät joten ....


      • Kipuileva
        huolestnut kirjoitti:

        Minullakin ihan mielettömät kivut, välillä vaikeuksia liikkua.
        Ensimmäin lääkärin ohje oli että tee työt istuen. Valitettavasti tehtäviini kuulu myös liikkuminen, ja varsinkin se liikkelle lähtö on tuskaa. Ja niin on istuminenkin kun jalko ei saa oikein mitenkään ettei koskisi.
        Toisen lääkärin ohje oli että katsotaan. Ja muista levätä. Mutta miten se onnistuu käytännössä?
        Ohjeita, neuvoja, kokemuksia?

        Olen ollut 3 viikkoa sairaslomalla. Ensin jalkapöydän ulkosyrjän kipuilun takia, josta johtui sitten kantapään ylirasitus ja plantaarifaskiitti. Ei pysty seistä edes kauaa, joten miten ihmeessä töihin voisi mennä??
        Käyn otatuttamassa yksityisellä sairaanhoitajalla laserhoitoa jalalle ja nyt jo kahden hoitokerran jälkeen hieman parempi. Ollut kuulemma hyviä hoitotuloksia myös plantaarifaskiitin hoidossa. Suosittelen koikeilemaan! Kärsivällisyyttä vaan pitää riittää..


      • ei täällä
        Kipuileva kirjoitti:

        Olen ollut 3 viikkoa sairaslomalla. Ensin jalkapöydän ulkosyrjän kipuilun takia, josta johtui sitten kantapään ylirasitus ja plantaarifaskiitti. Ei pysty seistä edes kauaa, joten miten ihmeessä töihin voisi mennä??
        Käyn otatuttamassa yksityisellä sairaanhoitajalla laserhoitoa jalalle ja nyt jo kahden hoitokerran jälkeen hieman parempi. Ollut kuulemma hyviä hoitotuloksia myös plantaarifaskiitin hoidossa. Suosittelen koikeilemaan! Kärsivällisyyttä vaan pitää riittää..

        Ei täällä siltä saanut sairaslomaa, vaikka en edes pystynyt kunnolla kävelemään. Töihin pitää mennä. Särkylääkettä sain.
        Aluksi lääkäri oli kannustava, mutta kun menin uudelleen saman vaivan kanssa, niin oli kai saanut uudet ohjeet, ja neuvon että katsellaan. Särkylääkettä vaan. Ja kortisoonia, jota ei kulma itse edes oikein osaisi laittaa.
        Minun työni on osittain seisomista, ja tähän lääkäri sanoi, että istu, mutta miten istut kun työtehtävät eivät anna myöten. Ja se liikkelle lähtö on yhtä tuskaa.


    • Olen kärsinyt kivuista viime keväästä lähtien ja lopulta elokuussa menin lääkäriin joka totesi plantaarifaskiitin kipujen syyksi. Muutama kortisonipiikki auttoi jonkin aikaa samoin tulehduskipulääkekuurit. Nyt käytän kävellessä Airheel tukia ja yöllä kokeilussa on Bleadsoe "venytys juttu" oikeassa jalassa (vaiva on molemmissa jaloissa) Jumpata yritän muistaa joka päivä. Tukipohjalliset on tilauksessa, jospa niistä olisi apua. Kävelemättäkin on vaikea olla etenkin kun nuori koira vaatii omat lenkkinsä ja haluan itsekin liikkua.

      • terapisti

        Tuohon plantaarifaskiitin yölastahoitoon näytti tulleen uusi pehdemä venyttävä tuki. Lääkäripäivillä näin ja kuulemma tätä Thermoskin lastaa saa apteekeista. Hoitonahan tuo venytys on erittäin suositeltava tapa.


      • terapisti kirjoitti:

        Tuohon plantaarifaskiitin yölastahoitoon näytti tulleen uusi pehdemä venyttävä tuki. Lääkäripäivillä näin ja kuulemma tätä Thermoskin lastaa saa apteekeista. Hoitonahan tuo venytys on erittäin suositeltava tapa.

        Täytyypä kysyä apteekista tuota tukea. Tämä tuki mitä nyt kokeilen ei tunnu autavan. Onkohan kukaan päässyt täysin tästä vaivasta eroon? ja jos on niin miten?


      • Mullakin
        HilmaAuroora kirjoitti:

        Täytyypä kysyä apteekista tuota tukea. Tämä tuki mitä nyt kokeilen ei tunnu autavan. Onkohan kukaan päässyt täysin tästä vaivasta eroon? ja jos on niin miten?

        Hei,

        ollut sama vaiva viime toukokuusta. Hoitoja on 3x kortisoni, tukipohjalliset ja yölastaa olen käyttänyt yli 3 kk joka yö. Nyt ilman lastaa 3 viikkoa, ja vaiva alkanut taas pahentua, plus lisäksi uusi vaiva. Jalan yläpuoli pottuvarpaan päältä erittäin kipeä ja tunnoton. Johtunee jotenkin varmaan lastasta. Nyt olen jo aivan loppu henkisesti, kun kaikki kuntoilu jota ennen tein kolme-viisi kertaa viikossa on ollut 7 kk:tta pois. Kunto alas viemäristä. Mistä apua, kertokaa kaikki? Olen valmis kokeilemaan ihan mitä tahansa.


      • kokeilenpa
        Mullakin kirjoitti:

        Hei,

        ollut sama vaiva viime toukokuusta. Hoitoja on 3x kortisoni, tukipohjalliset ja yölastaa olen käyttänyt yli 3 kk joka yö. Nyt ilman lastaa 3 viikkoa, ja vaiva alkanut taas pahentua, plus lisäksi uusi vaiva. Jalan yläpuoli pottuvarpaan päältä erittäin kipeä ja tunnoton. Johtunee jotenkin varmaan lastasta. Nyt olen jo aivan loppu henkisesti, kun kaikki kuntoilu jota ennen tein kolme-viisi kertaa viikossa on ollut 7 kk:tta pois. Kunto alas viemäristä. Mistä apua, kertokaa kaikki? Olen valmis kokeilemaan ihan mitä tahansa.

        Ostin tuollaisen edelläkin mainitun Thermoskin yötuen. kokeillaan, eka yö ainakin oli ihan ok, ei sattunut ja jalka ei hikoillut. Kerron lisää kun kokemus karttuu


      • sama vaiva
        kokeilenpa kirjoitti:

        Ostin tuollaisen edelläkin mainitun Thermoskin yötuen. kokeillaan, eka yö ainakin oli ihan ok, ei sattunut ja jalka ei hikoillut. Kerron lisää kun kokemus karttuu

        Moi,

        tilasin minäkin tukia Respectasta, molemmat oli ihan kamalia. Toinen airheel-tuki tarkoitettu päiväkäyttöön, toinen Strasborg-sukka yöksi. Airheel-tuen pikkuinen muoviosa painaa nilkanluuta niin ettei käytöstä tule mitään ja S- sukka puristaa niin, ettei veri kierrä ollenkaan. Palautukseen menevät molemmat. Taidan tilata sen yölastan, jollainen oli jo käytössä 3 kk. Onko se ostamasi Thermoskin-tuki millainen, mistä hankit?
        Yölastan sain alkuun lainaksi teveyskeskuksesta, mutta joudin palauttamaan. Nyt taidan hankkia siis oman.Yölastan pitkäaikainen käyttö teki vaivan paremmaksi, mutta kipeytti jalan pääliosan, etenkin isovarpaan ja sen koukistaja jänteen. Kun liikutan pottuvarvasta koko jalka "säkenöi" ja se on kosketusarka. Olen odottanut, että vaiva paranisi, koska en ole kohta kuukauteen käyttänyt sitä, silti myös kantapää on taas kipeytynyt ja lisäksi mainitsemani vaiva... Onko kellään tuen käyttäjällä samaa vaivaa?


      • lamppis
        sama vaiva kirjoitti:

        Moi,

        tilasin minäkin tukia Respectasta, molemmat oli ihan kamalia. Toinen airheel-tuki tarkoitettu päiväkäyttöön, toinen Strasborg-sukka yöksi. Airheel-tuen pikkuinen muoviosa painaa nilkanluuta niin ettei käytöstä tule mitään ja S- sukka puristaa niin, ettei veri kierrä ollenkaan. Palautukseen menevät molemmat. Taidan tilata sen yölastan, jollainen oli jo käytössä 3 kk. Onko se ostamasi Thermoskin-tuki millainen, mistä hankit?
        Yölastan sain alkuun lainaksi teveyskeskuksesta, mutta joudin palauttamaan. Nyt taidan hankkia siis oman.Yölastan pitkäaikainen käyttö teki vaivan paremmaksi, mutta kipeytti jalan pääliosan, etenkin isovarpaan ja sen koukistaja jänteen. Kun liikutan pottuvarvasta koko jalka "säkenöi" ja se on kosketusarka. Olen odottanut, että vaiva paranisi, koska en ole kohta kuukauteen käyttänyt sitä, silti myös kantapää on taas kipeytynyt ja lisäksi mainitsemani vaiva... Onko kellään tuen käyttäjällä samaa vaivaa?

        Hello!
        Olen kärsinyt tästä vaivasta parisen vuotta, ensin oikea jalka ja nyt vasen. Lääkärit ovat sanoneet, että se on rakennevika eli jalan korkea holvikaari altistaa luukalvon tulehdukselle. Olen saanut useita piikkejä, mutta kaikkein eniten auttaa venytys ja hieronta. Laser on hyvä ja vyöhyketerapia sekä tavallinen pohjelihaksen hieronta. Ylipaino on pahasta sekä raskaitten taakkojen kantaminen.
        Mutta masentava tämä vaiva on kun se aina uusiutuu eikä pääse liikkumaan. Kaipaan edelleen vinkkejä, millä tästä pääsisi kokonaan eroon?


      • kokeilin minäkin
        sama vaiva kirjoitti:

        Moi,

        tilasin minäkin tukia Respectasta, molemmat oli ihan kamalia. Toinen airheel-tuki tarkoitettu päiväkäyttöön, toinen Strasborg-sukka yöksi. Airheel-tuen pikkuinen muoviosa painaa nilkanluuta niin ettei käytöstä tule mitään ja S- sukka puristaa niin, ettei veri kierrä ollenkaan. Palautukseen menevät molemmat. Taidan tilata sen yölastan, jollainen oli jo käytössä 3 kk. Onko se ostamasi Thermoskin-tuki millainen, mistä hankit?
        Yölastan sain alkuun lainaksi teveyskeskuksesta, mutta joudin palauttamaan. Nyt taidan hankkia siis oman.Yölastan pitkäaikainen käyttö teki vaivan paremmaksi, mutta kipeytti jalan pääliosan, etenkin isovarpaan ja sen koukistaja jänteen. Kun liikutan pottuvarvasta koko jalka "säkenöi" ja se on kosketusarka. Olen odottanut, että vaiva paranisi, koska en ole kohta kuukauteen käyttänyt sitä, silti myös kantapää on taas kipeytynyt ja lisäksi mainitsemani vaiva... Onko kellään tuen käyttäjällä samaa vaivaa?

        Tässä nyt kuuden yön kokemuksella Thermoskin plantaarifaskiittituki vastaan sellainen valkoinen tiukka sukkatuki. Thermoskin ei purista ainakaan pohkeesta (on nilkkapituinen). Ei ärsytä tai paina. hinta oli n. 49 € apteekissa. Eiköhän ne tilaa jos sit ä käy kysymässä?


      • plantaarifask
        kokeilin minäkin kirjoitti:

        Tässä nyt kuuden yön kokemuksella Thermoskin plantaarifaskiittituki vastaan sellainen valkoinen tiukka sukkatuki. Thermoskin ei purista ainakaan pohkeesta (on nilkkapituinen). Ei ärsytä tai paina. hinta oli n. 49 € apteekissa. Eiköhän ne tilaa jos sit ä käy kysymässä?

        Tilasin oman tukeni seuraavasta kaupasta.
        http://m-ergo.fi/kompressio_tuet.htm

        Tuki tuli nopeasti perille ja hyvin on toiminut.
        Parasta se, että ei edes oikeen huomaa nukkuessa, eli todella miellyttävä se materiaali mitä nyt ikinä onkaan!


      • Mistä saapi
        kokeilenpa kirjoitti:

        Ostin tuollaisen edelläkin mainitun Thermoskin yötuen. kokeillaan, eka yö ainakin oli ihan ok, ei sattunut ja jalka ei hikoillut. Kerron lisää kun kokemus karttuu

        Saako noita Thermoskin tuotteita netistä?
        Löysin maahantuojan sivuston mutta sieltä ei kyllä saa tilattua. Asustelen sen verran syrjäseudulla, ettei täällä ainakaan jälleenmyyjiä ole..


      • arpa sinneli
        lamppis kirjoitti:

        Hello!
        Olen kärsinyt tästä vaivasta parisen vuotta, ensin oikea jalka ja nyt vasen. Lääkärit ovat sanoneet, että se on rakennevika eli jalan korkea holvikaari altistaa luukalvon tulehdukselle. Olen saanut useita piikkejä, mutta kaikkein eniten auttaa venytys ja hieronta. Laser on hyvä ja vyöhyketerapia sekä tavallinen pohjelihaksen hieronta. Ylipaino on pahasta sekä raskaitten taakkojen kantaminen.
        Mutta masentava tämä vaiva on kun se aina uusiutuu eikä pääse liikkumaan. Kaipaan edelleen vinkkejä, millä tästä pääsisi kokonaan eroon?

        Jotenkin toivotonta kun lukee muiden kokemuksista ja allekirjoittaa lähes kaiken....olisikin kiva tietää pääseekö tästä koskaan eroon ja aiheuttaako tämä kenties jotain vielä pahempaa tuhoa?


      • fyssari
        arpa sinneli kirjoitti:

        Jotenkin toivotonta kun lukee muiden kokemuksista ja allekirjoittaa lähes kaiken....olisikin kiva tietää pääseekö tästä koskaan eroon ja aiheuttaako tämä kenties jotain vielä pahempaa tuhoa?

        Mulla oli tosi ärhäkkä plantaarifaskiitti, joka äityi niin pahaksi, että en pystynyt astumaan jalalla ollenkaan, joten jouduin kävelee kepeillä. Paras apu oli fysioterapia, hieronta, sähköhoito ja ihan paras kaikista oli akupunktio! Pari kertaa akupunktiota ja jalka oli jo paljon parempi. lisäksi päivittäin hurjana venyttelyä, auttoi mulla. Sain myös yölastan, jota tosin pidin iltaisin, koska sen kanssa oli mahdotonta nukkua. Fyssari myös teippasi jalan(helppo teipata myös itse). Teippaus auttoi, nykyisin teippaan heti kun jalka alkaa kipuilla, tämä vaiva kun tuppaa uusiutumaan.


    • Omituista

      Minulle lääkäri totesi että sama vika, siis tuo plantaarifaskiitti. Mutta nyt kun olen tutustunut täällä verkossa hieman vaivan oireisiin niin olen alkanut ihmettelemään. Minun oireet ovat hiukan erilaiset kuin faskiiissa yleensä kuvatut, kipupaikka on kyllä sama eli kantapäässä sisäsyrjällä.

      Ensimmäisen kerran tuo kipu tuli häiriteväksi oikeastaan tuossa syksyllä. Silloin olin kävellyt koko päivän metsässä, hyvillä kengillä joilla ei aiemmin ole ollut mitään ongelmia. Kipu tuntui vasta kun otin kengän pois jalasta ja nostin paineen pois kantapäältä. Silloin tuntui viiltävää ja pistävää kipua. Kävellessä ei ollut tuntunut kuin pientä jomotusta. Vastaavasti kipu on aamulla pienempää. Eli kun jalka on saanut levätä kipua ilmenee vähemmän ja taas rasituksessa enemmän, mutta silloinkin kipu tulee vasta kun nostan paineen pois kantapäältä.

      Faskiitissa taas on kuvattu oireita että aamulla pahempi ja kipu tuntuu kun painetta laitetaan kantapäälle?

      Onko muilla ollut vastaavia kokemuksia. Olisi kiva tietää olenko minä vaiko lekuri hakoteillä :)

      • Aamulla levon jälkeen kävelee kuin vanha mummo! Ainakin minulla on noi oireet ihan selvät mitä plantaarifaskiitista olen lukenut. Pehmusteet auttavat että pääsen kyllä liikkumaan. Nyt vaan odottelen että saan ne tilatut tukipohjalliset.


      • Tukisukkamaisteri
        HilmaAuroora kirjoitti:

        Aamulla levon jälkeen kävelee kuin vanha mummo! Ainakin minulla on noi oireet ihan selvät mitä plantaarifaskiitista olen lukenut. Pehmusteet auttavat että pääsen kyllä liikkumaan. Nyt vaan odottelen että saan ne tilatut tukipohjalliset.

        Luin juoksija foorumilta, että joku oli askarrellut yöksi laitettavan tukisukan itse sideharsosta ja parista hakaneulasta. Itse ajattelin kokeilla systeemiä ensi yönä. Tärkeintähän tossa tukisukassa on, että jalkaterä osoittaa hieman yläviistoon jolloin kantapään paine pitäisi helpottaa. Katsotaan, miten tee-se-itse-miehen käy. ;)


      • Prinssikki
        Tukisukkamaisteri kirjoitti:

        Luin juoksija foorumilta, että joku oli askarrellut yöksi laitettavan tukisukan itse sideharsosta ja parista hakaneulasta. Itse ajattelin kokeilla systeemiä ensi yönä. Tärkeintähän tossa tukisukassa on, että jalkaterä osoittaa hieman yläviistoon jolloin kantapään paine pitäisi helpottaa. Katsotaan, miten tee-se-itse-miehen käy. ;)

        Sama vaiva minullakin n. puoli vuotta.Kortisonista
        ei apua.On kokeiltu geelipehmusteita,buranaa,kipugeeliä.Nyt vuorossa
        korkokengät,vielä ei tiedä auttaako.Fysioterapia
        suositteli MBT-kenkiä,keinukenkiä.Onko kellään kokemusta auttaako tähän vaivaan.Jos olisin varma,että auttaa ostaisin heti,vaikka maksaa
        200-230€!Olen siis niin kypsynyt tähän vaivaan.
        En voi lenkkeillä,en hiihtää,töissä pärjää
        juuri ja juuri!


      • tinkijä
        Prinssikki kirjoitti:

        Sama vaiva minullakin n. puoli vuotta.Kortisonista
        ei apua.On kokeiltu geelipehmusteita,buranaa,kipugeeliä.Nyt vuorossa
        korkokengät,vielä ei tiedä auttaako.Fysioterapia
        suositteli MBT-kenkiä,keinukenkiä.Onko kellään kokemusta auttaako tähän vaivaan.Jos olisin varma,että auttaa ostaisin heti,vaikka maksaa
        200-230€!Olen siis niin kypsynyt tähän vaivaan.
        En voi lenkkeillä,en hiihtää,töissä pärjää
        juuri ja juuri!

        Minulla on nyt vuodenvaihteesta ollut tämä outo plantaarifaskiitti. Röntgenkuvattu ja tutkittu ultraäänellä ja tulehdusta kudoksessa on.
        En ole ylipainoinen enkä tee seisontatyötä. Eikä taustalla ole mitään ylenpalttista treenausta, aivan keskinkertaista.
        Nyt olen saanut 2 kortisonipiikkiä, enkä muuta ohjeita. No ortopedi tosin sanoi että voitaisiin vielä yölastaa kokeilla.
        MBT-kengistä kysyin ortopediltä ja hän sanoi että jalkani rakenne on normaali eikä sinänsä vaadi erikoisjalkineita. Jalkani on ylipronatoiva, mutta olen aina käyttänyt hyviä juoksu- ja kävelyjalkineita sekä muitakin käyttöjalkineita.
        Olen todella leipääntynyt tähän touhuun.

        Harkiksen menoa urheilulääkärille tai sellaisten tukipohjallisten tekoa. Ikävä juttu kun olen menossa hiihtolomalle viikon päästä ja jalka on nyt pistosten jälkeen vähän paremmassa kunnossa mutta ei vieläkään täysin terve.
        Tästä vaivasta on periaatteessa paljon verkkokeskusteluja, mutta vähän täsmätietoa.


      • santtuliini
        tinkijä kirjoitti:

        Minulla on nyt vuodenvaihteesta ollut tämä outo plantaarifaskiitti. Röntgenkuvattu ja tutkittu ultraäänellä ja tulehdusta kudoksessa on.
        En ole ylipainoinen enkä tee seisontatyötä. Eikä taustalla ole mitään ylenpalttista treenausta, aivan keskinkertaista.
        Nyt olen saanut 2 kortisonipiikkiä, enkä muuta ohjeita. No ortopedi tosin sanoi että voitaisiin vielä yölastaa kokeilla.
        MBT-kengistä kysyin ortopediltä ja hän sanoi että jalkani rakenne on normaali eikä sinänsä vaadi erikoisjalkineita. Jalkani on ylipronatoiva, mutta olen aina käyttänyt hyviä juoksu- ja kävelyjalkineita sekä muitakin käyttöjalkineita.
        Olen todella leipääntynyt tähän touhuun.

        Harkiksen menoa urheilulääkärille tai sellaisten tukipohjallisten tekoa. Ikävä juttu kun olen menossa hiihtolomalle viikon päästä ja jalka on nyt pistosten jälkeen vähän paremmassa kunnossa mutta ei vieläkään täysin terve.
        Tästä vaivasta on periaatteessa paljon verkkokeskusteluja, mutta vähän täsmätietoa.

        Hakeuduin yksityislääkärille tk lääkärien jälkeen ja hän sanoi ettei muu auta kuin leikkaus. Jalka leikattiin n. 4-5 kk:n kuluttua kivpujen alkamisesta ja kivut jäivät. Toisen jalan alkaessa oireilemaan menin sitten ensin terv.keskukseen ja sain piikkejä jotka eivät taaskaan auttaneet. Marssin sitten yksityislääkärille joka laittoi lähetteen sairaalaan ja pian jalka jo leikattiin, onneksi.
        Mulla ei tuet,kenkienvaihto, piikit, venytykset tai teippaukset auttaneet.


      • tinkijä
        santtuliini kirjoitti:

        Hakeuduin yksityislääkärille tk lääkärien jälkeen ja hän sanoi ettei muu auta kuin leikkaus. Jalka leikattiin n. 4-5 kk:n kuluttua kivpujen alkamisesta ja kivut jäivät. Toisen jalan alkaessa oireilemaan menin sitten ensin terv.keskukseen ja sain piikkejä jotka eivät taaskaan auttaneet. Marssin sitten yksityislääkärille joka laittoi lähetteen sairaalaan ja pian jalka jo leikattiin, onneksi.
        Mulla ei tuet,kenkienvaihto, piikit, venytykset tai teippaukset auttaneet.

        Olet päätynyt leikkaukseen ja sait siitä apua - hieno juttu. Miten paljon sinulla sitä kalkkikertymää oli kantakalvossa ? Ts näkyikö se röntgenkuvissa ja tämäkö oli syynä leikkaukseen?

        Minä olen siis ollut yksityisen puolen ortopedillä, joka totesi, että jalkani rakenne on normaali ja sanoi että leikkaukset ovat äärimmäisen harvinaisia.
        Tehtiinkö leikkauksesi yksityisellä puolella vai lähetteellä keskussairaalassa eli julkisella puolella ?

        Minulla on nyt "puolikassaapas"-mallinen yölasta ja aamulla oikea jalkani on ihan sopuisa. Päiväksi otan yhden särkylääkkeen ja olen nyt viikon ajan kokeillut noin 5 cm korollista nilkkuria, jossa on kantapääpehmike. Lisäksi kävelin viime viikonloppuna parit lenkit per 3 km, jalassa pehmeät lenkkarit ja kummassakin jalassa nilkkatuki, josta lähtee säädettävä kantapäänauha. Niin "yösaappaan" kuin nilkkatuki-pehmuste-välineet sain työterveyslääkäriltä eli Diacorin välinevalikoimista. No niistä tietysti laskutetaan minun työnantajaani.
        Lapissa hiihdin murtsikkaa ja laitoin monojen kantapäihin pehmustelaput - no joo, kyllä kivut lisääntyivät jonkin verran, mutta toisaalta - täysin paikalleen jumittuminen ei mielestäni paranna tilannetta.
        Nilkkatuki-jalkapohjaremmin pakkauksessa oli englanninkielinen ohjeistus jumppaan plantaarifaskiitin hoidon osana. Varpaille nousua, pohjevenytystä ja kävelyä kannoilla mutta varpaita ylös nostellen. Eli jumppausta ja sen jälkeistä pohjevenytystä. Tunnistan kyllä, että oikean jalan, jossa kantapääkipua on enemmän ja jonka röntgenkuva näyttää kalkkikertymää, akillesjänne on kireä ja se kipottelee jos kantapääkin loimuttaa kipua.
        Kärsivällisyyttä tarvitaan - sen olen kuullut, mutta onko ajanjakso nyt 6 kk vai 18 kk. Minulla on nyt ollut homma päällä 3 kk.
        Kyselin lekurilta vielä hierontaa, fysioterapaa yms kylmähoitoja. Sanoi että kokeile !


      • EilaTe
        santtuliini kirjoitti:

        Hakeuduin yksityislääkärille tk lääkärien jälkeen ja hän sanoi ettei muu auta kuin leikkaus. Jalka leikattiin n. 4-5 kk:n kuluttua kivpujen alkamisesta ja kivut jäivät. Toisen jalan alkaessa oireilemaan menin sitten ensin terv.keskukseen ja sain piikkejä jotka eivät taaskaan auttaneet. Marssin sitten yksityislääkärille joka laittoi lähetteen sairaalaan ja pian jalka jo leikattiin, onneksi.
        Mulla ei tuet,kenkienvaihto, piikit, venytykset tai teippaukset auttaneet.

        Sama vaiva mulla, mikään ei auta! Kuka leikkasi ja missä?
        Vastauksesta kiitollinen


      • miguello
        EilaTe kirjoitti:

        Sama vaiva mulla, mikään ei auta! Kuka leikkasi ja missä?
        Vastauksesta kiitollinen

        Tuo jonkun mainitsema thermoskin yölasta auttoi minulla. Apteekista hain. tilaavat sitä jostain tukustaan kun pyytää. Hinta oli karvan alle 50€. kerron kun olen käyttänyt pitemmän ajan. Ei ainakaan hiosta tai purista.


      • ei hoidettu
        miguello kirjoitti:

        Tuo jonkun mainitsema thermoskin yölasta auttoi minulla. Apteekista hain. tilaavat sitä jostain tukustaan kun pyytää. Hinta oli karvan alle 50€. kerron kun olen käyttänyt pitemmän ajan. Ei ainakaan hiosta tai purista.

        eli älkää ihmiset menko jäsenkorrajjien pakeille sillä he ovat huijareita. been there.


      • kalevalainen kansanparan
        ei hoidettu kirjoitti:

        eli älkää ihmiset menko jäsenkorrajjien pakeille sillä he ovat huijareita. been there.

        hyvä tavata.


      • santtuliini
        EilaTe kirjoitti:

        Sama vaiva mulla, mikään ei auta! Kuka leikkasi ja missä?
        Vastauksesta kiitollinen

        Hakeuduin kirurgin yksityisvastaanotolle ja hän laittoi lähetteen aluesairaalaan jossa hän myös työskenteli ja sitä kautta asiat menivät nopeasti eteenpäin.


      • Anonyymi
        ei hoidettu kirjoitti:

        eli älkää ihmiset menko jäsenkorrajjien pakeille sillä he ovat huijareita. been there.

        Ei kannata yleistää. Olen käynyt jäsenkorjaajalla, saanut kivut pois ja tiedänpä, että moni on saanut kävelykykynsä takaisin hänen hoidossa. Vaivat ovat jääneet häneb hoitopöydälle.


    • kolme vuotta

      Tasapohjainen kenkä oli minulla vihoviimeinen juttu....ei enää ikinä kenkää ilman korkoa, edes pieni sellainen auttaa!!!Fysioterapeutilta vuokrasin ns.yökengän!!!Oli hauska kokemus,vaikkei oikein osanut nukkuakaan...pari viikkoa käytin,se oli kuin laskettelumono :)
      Vaiva oli kesäisin ja syksyisin kun oli kivoja tasapohjakenkiä kaappi pullollaan, nyt satunnaisia kertoja käytän ja vain kork.tunti kerrallaan.Iköö munulla melkein 5-kymppiä.

      • Axis

        Nimimerkki Kipu helpotti: Oliko sinulla ylipainoa ja jos oli, kuinka paljon?
        Minua on vaivannut kantapääkipu noin 6kk. Välillä oli parempi , mutta nyt tosi huonona: tullut nestekeräytymää nilkkaan. - Pitääkö laihduttaa itsensä ihan tikuksi että vaiva häviää.......


      • Axis
        Axis kirjoitti:

        Nimimerkki Kipu helpotti: Oliko sinulla ylipainoa ja jos oli, kuinka paljon?
        Minua on vaivannut kantapääkipu noin 6kk. Välillä oli parempi , mutta nyt tosi huonona: tullut nestekeräytymää nilkkaan. - Pitääkö laihduttaa itsensä ihan tikuksi että vaiva häviää.......

        Minulla on kipua pääasiassa kantapään ulkosyrjällä ja edessä. Nestepattu on kehräsluun alla.


      • kiropraktikolta
        Axis kirjoitti:

        Minulla on kipua pääasiassa kantapään ulkosyrjällä ja edessä. Nestepattu on kehräsluun alla.

        Kärsin plantaarifaskiitista reilut 5 kk ja lopulta kantapään sisäsyrjä oli niin kipeä, että askeleen saattoi ottaa varpailla ja jalan ulkosyrjällä. Kiropraktikko/hermoratahieroja laittoi ensin kantaluun paikoilleen ja sitten vapautti suurinpiirtein kehräsluun ja akillesjänteen välillä kulkevan hermon. Sattui kamalasti, mutta heti hoidon jälkeen pystyin askeltamaan normaalisti. Harmittaa, etten käynyt jo aiemmin.


      • LauraTäällä
        kiropraktikolta kirjoitti:

        Kärsin plantaarifaskiitista reilut 5 kk ja lopulta kantapään sisäsyrjä oli niin kipeä, että askeleen saattoi ottaa varpailla ja jalan ulkosyrjällä. Kiropraktikko/hermoratahieroja laittoi ensin kantaluun paikoilleen ja sitten vapautti suurinpiirtein kehräsluun ja akillesjänteen välillä kulkevan hermon. Sattui kamalasti, mutta heti hoidon jälkeen pystyin askeltamaan normaalisti. Harmittaa, etten käynyt jo aiemmin.

        Lääkärini kertoi, että erilaiset yölastat auttavat. Venytys kun on oiva tapa lievittää kipua ja parantaa vaivaa. Hankin itselleni alkukeeväästä Thermoskin plantaarifaskiitti tuen. Toiminut hyvin ja on ihanan miellyttävä jalassa. Omani tilasin netistä ja tuli kotiin 3 päivässä. Hintaa taisi olla 51 €, eli ei edes hirvittävän kallis.


      • jaakkortr
        LauraTäällä kirjoitti:

        Lääkärini kertoi, että erilaiset yölastat auttavat. Venytys kun on oiva tapa lievittää kipua ja parantaa vaivaa. Hankin itselleni alkukeeväästä Thermoskin plantaarifaskiitti tuen. Toiminut hyvin ja on ihanan miellyttävä jalassa. Omani tilasin netistä ja tuli kotiin 3 päivässä. Hintaa taisi olla 51 €, eli ei edes hirvittävän kallis.

        Venyttely tuntuu auttavan. Aluksi venyttelin ilman laitteita aina kun kipu muistutti, mutta nyt olen jo vuoden käyttänyt t-stand venytyslautaa.


      • kävellen
        jaakkortr kirjoitti:

        Venyttely tuntuu auttavan. Aluksi venyttelin ilman laitteita aina kun kipu muistutti, mutta nyt olen jo vuoden käyttänyt t-stand venytyslautaa.

        Minullakin on plantaarifaskiitti toisessa jalassa, tosin ollut vasta muutaman päivän. Venyttely tehoaa ja nuo MBT-kengät tuntuvat hyvältä, niitä vain ei voi yöllä pitää jalassa ;)
        Ajattelin hankkia myös T-stand-laudan, en nimittäin aio kovin kauan kärsiä tästä ikävästä vaivasta.


      • Linkku Liisa
        kävellen kirjoitti:

        Minullakin on plantaarifaskiitti toisessa jalassa, tosin ollut vasta muutaman päivän. Venyttely tehoaa ja nuo MBT-kengät tuntuvat hyvältä, niitä vain ei voi yöllä pitää jalassa ;)
        Ajattelin hankkia myös T-stand-laudan, en nimittäin aio kovin kauan kärsiä tästä ikävästä vaivasta.

        Olen kärsinyt vaivasta yli vuoden ja minulla on ihana ulkoilua rakastava 5-v koira, pidän kävelystä matkoilla ja kotona, suunnittelin myös talvella hiihtoa ja laskettelua. Lääkärissä ja fysioterapeutilla on ravattu, kortisonipiikkiä saatu ja jumpattu on, yölastaakin kokeiltu (isäntä tosin sanoi, että ota toi laskettelumono jo pois jalasta) mutta vaiva pysyy vain. Ajattelin olisiko akupunktiosta vaivaan? Onko kukaan kokeillut? Tämä tauti on tosi ilkeä koska se kipu liikkuessa kiristää pinnaa ja hermot on tosi pinnassa. Oletan myös, että ihmiset joilla ei ole tätä vaivaa, eivät ymmärrä, kun linkutan ja en koiralenkkien lisäksi paljon halua kivun vuoksi liikkua, pitävät laiskana. Tk:sta ei paljon apua heru, itse täytyy löytää apu tietäisi vain mikä se on.


      • jumppista
        Linkku Liisa kirjoitti:

        Olen kärsinyt vaivasta yli vuoden ja minulla on ihana ulkoilua rakastava 5-v koira, pidän kävelystä matkoilla ja kotona, suunnittelin myös talvella hiihtoa ja laskettelua. Lääkärissä ja fysioterapeutilla on ravattu, kortisonipiikkiä saatu ja jumpattu on, yölastaakin kokeiltu (isäntä tosin sanoi, että ota toi laskettelumono jo pois jalasta) mutta vaiva pysyy vain. Ajattelin olisiko akupunktiosta vaivaan? Onko kukaan kokeillut? Tämä tauti on tosi ilkeä koska se kipu liikkuessa kiristää pinnaa ja hermot on tosi pinnassa. Oletan myös, että ihmiset joilla ei ole tätä vaivaa, eivät ymmärrä, kun linkutan ja en koiralenkkien lisäksi paljon halua kivun vuoksi liikkua, pitävät laiskana. Tk:sta ei paljon apua heru, itse täytyy löytää apu tietäisi vain mikä se on.

        Minä sain muutaman kortisonipiikin ja lopullisen avun sillä tavalla, että pyörittelin iltaisin televisiota katsellessa piirakkapulikkaa jalan alla kymmenisen minuuttia. Eipä ole sen koommin vaivannut. Ohjeen löysin netistä en enää muista mistä. Eli joku kova pyöreä patukka jota voi liuttaa jalkapohjaa pitkin. Voihan sitä tätäkin konstia kokkeilla?


      • koffilainenxx
        jumppista kirjoitti:

        Minä sain muutaman kortisonipiikin ja lopullisen avun sillä tavalla, että pyörittelin iltaisin televisiota katsellessa piirakkapulikkaa jalan alla kymmenisen minuuttia. Eipä ole sen koommin vaivannut. Ohjeen löysin netistä en enää muista mistä. Eli joku kova pyöreä patukka jota voi liuttaa jalkapohjaa pitkin. Voihan sitä tätäkin konstia kokkeilla?

        tällä palstalla joku muukin on saanut ilmeisesti avun sellaisesta yöllä pidettävästä tuesta, joka (ilmeisesti) venyttää sitä jalkaa ja kipu siitä hälvenee. Itse olen nyt pitänyt härveliä jalassa 4 viikkoa ja nyt alkaa toimia. Suosittelen kyllä.


      • Slovara
        koffilainenxx kirjoitti:

        tällä palstalla joku muukin on saanut ilmeisesti avun sellaisesta yöllä pidettävästä tuesta, joka (ilmeisesti) venyttää sitä jalkaa ja kipu siitä hälvenee. Itse olen nyt pitänyt härveliä jalassa 4 viikkoa ja nyt alkaa toimia. Suosittelen kyllä.

        Jännää, kuinka monia on kehotettu käyttämään korkokenkiä. Nyt tarkemmin asiaa tutkineena tajuan, että sehän onkin ihan loogista. Tosin mua lekuri varotteli korkokengistä, ja kehotti ehdottomasti käyttämään matalapohjaisia kenkiä!

        Kipujen kanssa oon eläny n. 3v. Kortisonipiikeistä ei ollu ku haittaa, eikä särkylääkkeitäkään jaksanu jatkuvasti syödä. Kaikenmaailman venytykset tuli myös kokeiltua - tuloksetta.
        En ollu ylipainonen, ku vaiva alko, mut nyt on vuosien varrella kertyny n. 20 ylimäärästä kiloa, ku en o pystyny liikkumaa. Seisomatyö tuli vaihdettua istumatyöhön, ja sillä vaiva pysy sen verran aisoissa, ettei koko ajan särkeny, mut enpä silti pystyny menemää kävelylenkille.

        Nyt on leikkauksesta 3 päivää, ja saas nähä, mitä käy. Jalka on tietenkii vielä leikkauksen jäljiltä helvetin kipeä ja tikitkin näyttää siltä, että ne ois ommeltu vasemmalla kädellä silmät kii... Mutta ajan kanssa sit selviää, et auttoko se leikkaus vai ei.


      • minä täällä
        Slovara kirjoitti:

        Jännää, kuinka monia on kehotettu käyttämään korkokenkiä. Nyt tarkemmin asiaa tutkineena tajuan, että sehän onkin ihan loogista. Tosin mua lekuri varotteli korkokengistä, ja kehotti ehdottomasti käyttämään matalapohjaisia kenkiä!

        Kipujen kanssa oon eläny n. 3v. Kortisonipiikeistä ei ollu ku haittaa, eikä särkylääkkeitäkään jaksanu jatkuvasti syödä. Kaikenmaailman venytykset tuli myös kokeiltua - tuloksetta.
        En ollu ylipainonen, ku vaiva alko, mut nyt on vuosien varrella kertyny n. 20 ylimäärästä kiloa, ku en o pystyny liikkumaa. Seisomatyö tuli vaihdettua istumatyöhön, ja sillä vaiva pysy sen verran aisoissa, ettei koko ajan särkeny, mut enpä silti pystyny menemää kävelylenkille.

        Nyt on leikkauksesta 3 päivää, ja saas nähä, mitä käy. Jalka on tietenkii vielä leikkauksen jäljiltä helvetin kipeä ja tikitkin näyttää siltä, että ne ois ommeltu vasemmalla kädellä silmät kii... Mutta ajan kanssa sit selviää, et auttoko se leikkaus vai ei.

        Olen lukenut kaikki plantaarifascian jutut. Eikö kellään ole kasvanut pattia tämän kalvon tulehduksen seurauksena. Minulla toinen jalkapohjaan kasvanut sidekudos patti leikattiin kolme päivää sitten ja toisen jalan patin leikkauksesta aikaa 4,5 vuotta. Edellisestä leikkauksesta arpeen tuli kiristystä ja hermovaurio joka tuntuu yliherkkyytenä haavan kohdalla noin 1,5 pituudella. Haava parantui muulta alueelta hyvin, mutta hermovaurion seudulla punoitusta vieläkin. Saa nähdä miten tämän toisen leikkauksen paraneminen onnistuu.
        Onko näin ettei kellekkään ole tulehduksen seurauksena syntynyt sidekudosta keskelle jalkapohjaa. Olisippa mielenkiintoista tietää. Tikit ovat todellakin slovara aikas kamalan näköisiä.
        Masentaa vain kun edellinkään leikkaus ei mennyt hyvin. Olen tehnyt kaikenlaisia omia kengänpohjallisviritelmiä. Jalkaterapeutin tekemä oli aivan "susi".


      • santtuliini
        Axis kirjoitti:

        Nimimerkki Kipu helpotti: Oliko sinulla ylipainoa ja jos oli, kuinka paljon?
        Minua on vaivannut kantapääkipu noin 6kk. Välillä oli parempi , mutta nyt tosi huonona: tullut nestekeräytymää nilkkaan. - Pitääkö laihduttaa itsensä ihan tikuksi että vaiva häviää.......

        ylipainoa, jos minulta oli tarkoitus kysyä.


    • vaivan kokenut

      Lepokipsi(lähes kuin avoin kenkä) terveyskeskuksessa.
      Se venyttää hieman kutistuvaa jännettä jalan alaosassa.
      Kesti silti puoli vuotta.
      Älä käytä ihan matalakantaisia kenkiä.Itse leikkasin vanhasta
      vaahtomuovipatjasta suhteellisen paksun pehmennyksen lähes koko jalkopohjaan .Ja uusi heti,kun entinen latistuu.Ja kylmägeeli on hyväksi.Kyllä se siitä!

    • spepek

      Älkää hyvät ihmiset ottako sitä kortisonia, sillä se ei parane, vie kivut vaan pois hetkeksi. Itsellä nyt ollut kaks kuukautta kyseinen vaiva, vuosi takaperin kiusas myös pari kuukautta. Nilkka leikattu kuusi vuotta sitten ja luultavasti siihen yhteydessä koska liikeradat nilkassa ei ole entiset. Puukkoon turvautukaa vasta kun se on oikeasti viimeinen mahdollisuus. Yksityisellä lääkärillä määräävät sairaslomaa vaivaan helposti, tuntuivat ymmärtävän hiukan paremmin kuin kunnallisessa eikä tuputtaneet kortisonia. Omatoimista venyttelyä aamuin illoin, päkiöillä kävelyä, ammattitaitoinen fysioterapeutti, yötuki ja lepo on se millä tää vaiva huuhdellaan pöntöstä. On kyllä ärsyttävä vaiva kun itsekin tykkään liikkua 5-7 kertaa viikossa ja juosta 10-25 km lenkkejä, pelailla jalkapalloa, rullaluistella yms yms, ja jos joka vuosi tulee kahen kuukauden tauko niin kunto kyllä romahtaa ja samalla henkinen puoli kärsii.. Eli suosittelen ottamaan tosissaan noi omatoimiset temput ja tehdä niitä vaikka kinttu ei enää vaivaisikaan, ennen kuin muuttuu krooniseksi. Terveisin 24-vuotias plantaarifaskiittiin kyllästynyt

      • Sopa2

        Hei spekek,

        jos luet näitä vielä niin kertoisitko miten liikuit/liikuitko lainkaan kun vaiva oli "päällä"? Entä muut? On tosi vaikea olla liikkumatta kun kipu on suht vähäistä. Venyttelen lähes koko ajan ja tuntuu että kipu vähenee, haaveilen että parin viikon päästä voisin jo kevyesti juosta...

        Itselläni oli muutama vuosi sitten pf toisessa jalassa ja nyt tuli sitten toiseen. Nuo 3 vuotta menivät ilman vaivoja hyvien tukipohjallisten kanssa, tosin treenaaminenkin oli vähäistä, mutta toisaalta olin raskaana...nyt olin treenannut kovaa n. 3 kuukautta kun kipu alkoi. Menen nyt uusimaan tukipohjalliset siltä varalta että ne ovat kuluneet ja jatkan venytysharjoituksia.


    • jalallinen kuitenkin

      Hei - minä olen sairastanut plantaarifaskiittia molemmissa jalkapohjissa jo kaksi vuotta -
      käyttänyt monenlaisia pohjallisia, venytellyt, hieronut, ottanut erilaisia kuureja tulehduskipulääkkeitä ja kaksi kertaa kolmen kuukauden jalanvenytyshoidon fysioterapiasta lainattavalla " monolla " . Lenkkeily on jäänyt kokonaan, asioilla käynti on vaikeaa, olo on vähän kuin olisi linnatuomio omassa kodissa paitsi ettei tänne kukaan tuo ruokaa. Lääkärillä on sanottu että odotellaan vain, luupiikkejäkin alkaa tulemaan vasta ajan myötä, muuten ei kuulemma mahda mitään. Vaivan kroonistumisesta en ole ennen kuullutkaan, se ei ollut hyvä uutinen.

      Hyvä että löytyy infoa uusista hoitomahdollisuuksista.

      • Santtuliini

        Mulla on ollut molemmissa jaloissa ja molemmat leikattiin kun ei muu auttanut. Jalat ovat tänä päivänäkin hyvät ja leikkauksesta on jo 10 vuotta. Silloin aikanaan kokeilin kalliita ja hyvälaatuisia kenkiä, teippausta, akupunktiota, kylmää, erilaisia pohjallisia ja kantapaloja vaan ei mistään ollut apua.
        Mulla ei myöskään aika parantanut vaan tuli sitten toiseenkin.


      • Kipu on kova..
        Santtuliini kirjoitti:

        Mulla on ollut molemmissa jaloissa ja molemmat leikattiin kun ei muu auttanut. Jalat ovat tänä päivänäkin hyvät ja leikkauksesta on jo 10 vuotta. Silloin aikanaan kokeilin kalliita ja hyvälaatuisia kenkiä, teippausta, akupunktiota, kylmää, erilaisia pohjallisia ja kantapaloja vaan ei mistään ollut apua.
        Mulla ei myöskään aika parantanut vaan tuli sitten toiseenkin.

        Oman kyläni apteekista en tuotetta löytänyt (Viitasaari) mutta itse tilasin sen tälläiseltä kauppiaalta http://www.gofitness.fi/ tuolta sitten lämpötukiosiosta löysin tuotteen. Silleen oli hiukan tuuria matkassa kun googlesta yritin etsiskellä tuotetta niin silmiin osui mainoslinkki heidän kauppaan. Tuote tuli parissa päivässä ja nyt sitten odotellaan tuloksia. Ihan miellyttävältä tuo tuntuu. Heidän tarjoamaa päivätukea hiukan myös mietin mutta katsotaan josko tällä pääseepi alkuun.


      • Kipu on kova..
        Kipu on kova.. kirjoitti:

        Oman kyläni apteekista en tuotetta löytänyt (Viitasaari) mutta itse tilasin sen tälläiseltä kauppiaalta http://www.gofitness.fi/ tuolta sitten lämpötukiosiosta löysin tuotteen. Silleen oli hiukan tuuria matkassa kun googlesta yritin etsiskellä tuotetta niin silmiin osui mainoslinkki heidän kauppaan. Tuote tuli parissa päivässä ja nyt sitten odotellaan tuloksia. Ihan miellyttävältä tuo tuntuu. Heidän tarjoamaa päivätukea hiukan myös mietin mutta katsotaan josko tällä pääseepi alkuun.

        Reilun kahden viikon kokeilulla tuo Thermoskin plantaarifaskiitti tuki on tuntunut varsin hyvältä. Oikein miellyttävä päälle eikä liikoja purista nukkuessa. Ei tuo tauti mihinkään ole vielä lähtenyt mutta parempaan päin koko ajan!

        Onko kenelläkään siis kokemuksia tuosta thermoskin päivätuki tuotteesta plantaarifaskiitin hoitoon?
        Ei haluisi turhaan investoida suurta summaa tuotteeseen mutta toisaalta ei se lääkärikään ole ilmainen. Kaikki vinkit ja neuvot otetaan vastaan.


      • tyhmiäkö olette
        Kipu on kova.. kirjoitti:

        Reilun kahden viikon kokeilulla tuo Thermoskin plantaarifaskiitti tuki on tuntunut varsin hyvältä. Oikein miellyttävä päälle eikä liikoja purista nukkuessa. Ei tuo tauti mihinkään ole vielä lähtenyt mutta parempaan päin koko ajan!

        Onko kenelläkään siis kokemuksia tuosta thermoskin päivätuki tuotteesta plantaarifaskiitin hoitoon?
        Ei haluisi turhaan investoida suurta summaa tuotteeseen mutta toisaalta ei se lääkärikään ole ilmainen. Kaikki vinkit ja neuvot otetaan vastaan.

        hoidattamassa vaivaansa apois kansanparantajalla, kuntohoitajalla, hermoratahierojalla, kalevalaisella kansanparantajalla taikka jopa manuaaliterapeutilla?

        haloo???


      • si-ck
        tyhmiäkö olette kirjoitti:

        hoidattamassa vaivaansa apois kansanparantajalla, kuntohoitajalla, hermoratahierojalla, kalevalaisella kansanparantajalla taikka jopa manuaaliterapeutilla?

        haloo???

        plantaarifaskiitti on vaiva joka paranee oikeanmallisella kengänpohjallisella, tulehduskipulääkekuurilla ja rasituksen välttämisellä. Ei kannata mennä huuhaa-parantajille tuossa(kaan) vaivassa.


      • ---
        si-ck kirjoitti:

        plantaarifaskiitti on vaiva joka paranee oikeanmallisella kengänpohjallisella, tulehduskipulääkekuurilla ja rasituksen välttämisellä. Ei kannata mennä huuhaa-parantajille tuossa(kaan) vaivassa.

        Sama vaiva kohta vuoden,kaikki kotikonstit kokeiltu.Leikkaukseen eivät laita kunnalliselta puolelta,ainoa ratkaisuko alkaa säästämään että voi mennä yksityiselle leikkauttamaan,missähän hinnoissa liikutaan?Kokemuksia?


      • Jalka kuntoon
        --- kirjoitti:

        Sama vaiva kohta vuoden,kaikki kotikonstit kokeiltu.Leikkaukseen eivät laita kunnalliselta puolelta,ainoa ratkaisuko alkaa säästämään että voi mennä yksityiselle leikkauttamaan,missähän hinnoissa liikutaan?Kokemuksia?

        Pyörörima, joka on peukaloa paksumpi on auttanut minua. Kärsin jalkapohjakivuista melkein 10 vuotta. Kävin lääkärissä, sain kortisonipiikin, söin Buranaa, kokeilin erilaisia pohjallisia ja jalkineita, hankin Respectasta erikoisvarusteen jne. Mikään ei auttanut. Nyt kuitenkin hiihdän, luistelen sauvakävelen ja pyöräilen n. 60 km/viikko. Edes piikikäs hieromatela ei auttanut. Jos painoin kovaa, piikit satuttivat jalkapohjaa. Harjanvarsikin on liian ohut. Paksu rima tai oksa on hyvä. Katson telkkaria seisaaltani ja siirrän painoni kokonaan pyöröriman päälle (Rima on matolla matolla.) niin, että kipeässä kohdassa tuntuu. N. 10 cm pätkä rimaa riittää. Suosittelen


      • Toiv.lahtee
        tyhmiäkö olette kirjoitti:

        hoidattamassa vaivaansa apois kansanparantajalla, kuntohoitajalla, hermoratahierojalla, kalevalaisella kansanparantajalla taikka jopa manuaaliterapeutilla?

        haloo???

        Kavin nyt 2 kertaa kiropraktikolla, jonka pitais olla hyva ja koulutettu. Asun ulkomailla. Selan asento on huomattavasti parempi ja pohkeissa tuntuu erilaiselta jonka seurauksena 6 kk kestanuyt plantar faskiitti parempi. Ainakin aamulla pystyn nousemaan sangysta ilman samanlaista kipua kuin aiemmin. Jatkan kiropraktikkoa jonkkin aikaa ja kayn varmaan myos akupuntiossa.
        Kuka muu saanut apua kiropraktikolta?


    • Nuppunuti

      Plantaarifaskiitti yli 10 vuotta, vaihtelevin kipupistein ja tiloin. Tänään sain ensimmäisen kommentin: Ymmärrän mistä tuo johtuu ja tämä auttaa! Kolmet pohjalliset, shock-wave therapy, venyttelyt, kylmät kylvyt, hieronnat, osteopatia, kipulääkkeet - ja geelit eivät ole tehneet YHTÄÄN MITÄÄN. Yölastat ja Bowen terapia auttoivat jonkin verran, mutta lopullinen syy: 4. ja 5. nikaman välinen ahtaus (sukuvika) sekä ratsastusonnettomuuden aiheuttama lisäahtauma ovat tuoneet vaihtelevan kivun, jonka kiinalaisen lääketieteen fysioterapeutti sai heti monipuolisella manipuloinnilla sekä venytyksillä laukeamaan. Lonkan ja reisien venyttelyjä luvassa, selällään nukkumista sekä kiertäviä ja nikamia yhteen puristavia liikkeitä vältettävä kunnes lihakset saadaan venymään ja rentoutumaan.

    • Erikoislääkäri

      Tuo fascitis plantaris -tyyppinen jalkapohjan kiputila voi myös johtua muista jalkaterän ongelmista esim. n.tibialis -hermopinteestä mediaalimalleolin takana (ns. tarsaalitunnelisyndrooma) ja hoito on luonnollisesti erilaista. Toisaalta jos varmasti on diagnosoitu fascitis plantaris (MRI:llä), niin täytyy miettiä mistä se voisi johtua. Yo. ketjussa joku kertoi, ettei mitään erityistä altistavaa tekijää pitäisi olla, vaikka kipua kantapäässä onkin. Tällöin saattaa olla kyse lantion asentovirheen aiheuttamasta yli-/epäsymmetrisestä kuormituksesta alaraajoihin aiheuttaen tuon tulehdustilan. Hoitona on lantion asentovirheen korjaaminen manuaalisesti. Kaikki nuo itse plantaarifasciaan kohdistuvat toimenpiteet voi tuolloin unohtaa.

      • apsis

        voi kun kiva kuulla asiantuntijan selvitys.itsellä vaiva ollut melkein vuoden.toinen jalkani on lyhyemi,,kuten varmaan monella suomalaisella tietämättäään.emme ole symmetrisiä.kiitos tuhannesti.


    • näin täälläpäin

      Minua hoidettiin plantaarifaskiittina reilut vuosi kunnes diagnoosi muuttui yllättäen. Nyt olen jonossa selän jäykistysleikkaukseen. Olin leikkaussalissa nukutuksessa jolloin "huomattiin" ettei hermopinteen leikkaus auttaisi. Päädyttiin perumaan leikkaus ja odottelen nyt uutta yritystä.

    • Marjukka M.

      Onpas täällä jo monta vuotta puhuttu aiheesta. Eikä ihme sillä yllättävän monia tuntuu vaivaavan jossain vaiheessa elämää.

      Itse olen 50 vuotias nainen ja teen seisomatyötä, viimeiset puoli vuotta taistellut oikean jalan plantaarifaskiitin kanssa. Välillä helpottaa ja välillä vaiva pahenee. Kortisonipiikkejä olen saanut jo kaksi, helpottaa vähän aikaa kunnes vaiva taas palaa pahempana. Työ kun on mitä on eikä tässä iässä enää niin helposti ammattia vaihdeta!

      Olen sijoittanut ison rahan työkenkiin(terveyskengät), jotka vähän auttavat jotta voin töitä tehdä. Mutta illalla ei enää lenkille lähdetä työpäivän jälkeen. Sen verran kipeää tekee.

      Jäistä kylmäkallea olen pitänyt aamuin illoin kantapään alla vähän aikaa ja se hieman tuo helpotusta. Jumppaamista harrastan myös. Nyt aloitan säännöllisen uinnin/vesijumpan ja yritän saada muutaman kilon pois jonka myös pitäisi auttaa vaivaan.

      Ehkä pitäisi vielä kokeilla hierontaa ja muuta vaihtoehtoista hoitoa joista mainintoja täälläkin.

      Lenkkarit olen nyt heittänyt kaapin perukoille, ne vain pahensivat vaivaa. Nyt kuljen kengissä joissa pieni korko(3-4cm) vaikka olenkin tyypillinen litteäpohjaisten kenkien ystävä. Pituutta kun on lähes 180 cm.

      Vaiva on niin hankala että kaikki sympatiani niille jotka tästä kärsivät kanssani!

    • ikävä vaiva

      Kannattaa ehdottomasti hankkia tukipohjalliset. Olen läpikäynyt kaikki konservatiiviset hoidot (kortisonit, ultrat,akupunktiot ym.) mitä tähän vaivaan saa. Pidempiaikainen lepo jalassa auttaa, mutta rasituksessa palautuu nopeasti. Tällä hetkellä olen leikkausjonossa ja toinen jalka operoidaan myöhemmin, kun molempia ei voi samaan aikaan leikata.

    • näin täälläpäin

      Nyt sitten selkäni on jäykistetty L4-5 väli. Siihen loppui kipu jalasta. Hoidettiin plantaarifaskiittina reilu vuosi eli taisi olla väärä diagnoosi. Onkohan tämä hoitovirhe?

    • Lennu

      Olen kärsinyt ao. Vaivasta n. 4-5 kk. Hoitona ollut jalan teippaaminen, venyttely ja Footbalance-pohjalliset lenkkikengissä. Vaiva vaan ei näillä helpottunut. Tämän jälkeen tk:ssa teetätin omaan jalan mukaisen ns. Yökipsin, joka venyttää faskiaa. Samaan aikaan eli noin 1 kk sitten sain sen parhaan vinkin, jonka luulen eniten auttaneen tähän kipuun. Ja se vinkki on vanha kunnon superlon, jota nyt pidän nilkkasukassa koko ajan sekä sisällä että ulkona kävellessäni. Se sopivasti pehmentää askellusta. Pystyn jo kävelemään pidempiäkin lenkkejä ilman, että jalka heti kipeytyy. Superlon menee lyttyyn, mutta minulla on useita virityksiä, joita vaihdan, jolloin aina on sopiva pehmyt tuki kipeän kohdan alla.
      Kokeilkaa tätä ja kommentoikaa, auttaako vaivoihinne!

    • faskiittiipiikki

      Itse hankin pehmeän yövenytyslastan apteekista. Nyt olen viikon käyttänyt ja ainakin aamukipu tuntuu kyllä vähentyneen. Katotaan auttaako kokonaan?

    • "hermot mennyt"

      Meitä näyttää olevan monia saman ongelman parissa. Itse olen kärsinyt plantaarifaskiitista jo melkein 10 vuoden ajan, jonka seurauksena liikkuminen on hankaloitunut huomattavasti ja normaalipainoisesta olen siirtynyt reiluun ylipainoon. (syöminen pääsyy). Olen lähipäivät miettinyt, että eikö tähän vaivaan voi saada tosiaan apua. Sen takia aloin asiasta taas googlettamaan. Täältä löytyikin vielä kokeilemisen arvoinen juttu, jäsenkorjaus. Sen menen vielä kokeilemaan ja toivon saavani avun. Leikkausta ei ole koskaan edes ehdotettu terveyskeskuksessa. Jätetty lopulta oman onneni nojaan todeten vaivan kroonistuneen.

      • Martsu

        Hei, itselläni on ollut plantarfaskiitti yli vuoden, saanut kortisonipiikkejä ja leikkausta ei voida tehdä. Lastasta ei ollut mitään apua. Paras apu kipuun oli Joyan kengät mitä käytin sisälläkin koska jalan asento oli vähän eri kuin normaaleissa kengissä. Otin myös laserhoitoa 10 kertaa eikä sekään auttanut kunnolla.

        Muutama kuukausi sitten sairastuin lisäksi fibromyalgiaan ja googlasin luontaistuotteita mitkä voisivat olla avuksi sairauteen. Olen nyt syönyt 1,5 kk Q10 Strong ja tässä yksi päivä huomasin että kantapäät ovat kivuttomia. Löysin myös toisen tutkimuksen asiasta tästä keskustelusta: http://heel.server327.com/bbs/bbt.cgi?n=128581

        Tässä suositellaan antioksidanttia MSM. Nämä eivät niin paljon maksa ja suosittelen lämpimästi kokeiltavaksi jos ei enään tiedä mitä tekisi.


    • ----?----

      Kyllä on muuten kantapää aivan helkutin kipee oikeen särkee. Kortisonia olen saannu 3 kertaa ei apua. Vuoden ollu nyt kipeä. Pitää lääkärille sanoa, että en pysty jatkamaan nykyisessä työssäni tämän vaivan takia. Toivottavasti lääkäri pystyy kikkailemaan sen silleen ettei mee 3kk karenssille. Mitä mieltä olette?

    • iik3

      Vanha ketju- mutta kerron kumminkin: sain avun keinupohjaisista lenkkareista. Pohjassa kantapää jää ilmaan. Paino on keskijalalla. Mulla kipu on ollut ihan kantapään reunassa, ei keskellä. Mut vinkkinä saman vaivan kanssa kipuilleelle. Ei näin kivutonta ollut vuoteen.

      • Rimpi

        Täällä myös keinukengistä apua saanut. Vaiva ollut ja kauan, muuttunut krooniseksi. Monenlaista apua olen etsinyt, mutta pysyvää parannusta ei ole tullut. Keinukengillä pystyn kävelemään, ja kipu ei ole kova nykyään. Pitempien kävelyiden jälkeen tuntuu ikävältä, joten paljon ei tule lenkkeiltyä, eikä varsinkaan juostua.
        Olen viisikymppinen nainen, selkärankareuma myös vaivanani. Etsin hyviä venyttelyohjeita faskiittiin, löytyneekö täältä.


      • paranee varmasti
        Rimpi kirjoitti:

        Täällä myös keinukengistä apua saanut. Vaiva ollut ja kauan, muuttunut krooniseksi. Monenlaista apua olen etsinyt, mutta pysyvää parannusta ei ole tullut. Keinukengillä pystyn kävelemään, ja kipu ei ole kova nykyään. Pitempien kävelyiden jälkeen tuntuu ikävältä, joten paljon ei tule lenkkeiltyä, eikä varsinkaan juostua.
        Olen viisikymppinen nainen, selkärankareuma myös vaivanani. Etsin hyviä venyttelyohjeita faskiittiin, löytyneekö täältä.

        Jalkafysioterapeutti on oikea osote.

        Löytyy ainakin isommista kaupungeista.

        esim.
        http://www.jalkafysio.fi/

        Mutta jos vika on selässä, niin kiropraktikko on oikea osote

        http://www.kiropraktikkoliitto.fi/index.php/sinun-kiropraktikkosi


      • paranee varmasti
        Rimpi kirjoitti:

        Täällä myös keinukengistä apua saanut. Vaiva ollut ja kauan, muuttunut krooniseksi. Monenlaista apua olen etsinyt, mutta pysyvää parannusta ei ole tullut. Keinukengillä pystyn kävelemään, ja kipu ei ole kova nykyään. Pitempien kävelyiden jälkeen tuntuu ikävältä, joten paljon ei tule lenkkeiltyä, eikä varsinkaan juostua.
        Olen viisikymppinen nainen, selkärankareuma myös vaivanani. Etsin hyviä venyttelyohjeita faskiittiin, löytyneekö täältä.

        http://personal.inet.fi/koti/remeli/reuma.htm


    • PFvaivaa

      Mulla tuli ensimmäisen kerran plantaarifaskiitti kesällä 2010 molempiin jalkoihin. Oma vika, koska olin seisomatyössä ja tosi huonot litteäpohjaiset työkengät. Molemmat kantapäät alkoi hiukan oireilemaan, mutta en "kuunnellut" näitä oireita vaan urheilin oireista huolimatta. 2:ssa viikossa sain muistaakseni ahkeran venyttelyn ja korkokengillä kävelyn avulla jalat kuntoon.

      Nyt alkoi eilen ihan yhtäkkiä tuo vasen jalka oireilla. Aluksi en edes tunnistanut, että voisi olla PF, mutta oireet pahenivat, niin aloin epäillä. Ei kuitenkaan ihan mielettömän kivulias oo, kun aikaisemmin mitä mulla on ollu, niin nousi ihan kylmä hiki, kun pikkusenkaan varasi painoa kantapäälle. Oon nyt eilisen venytellyt pohjetta ja jalkapohjaa ja hieronut jalkapohjaa hierontarullalla.

      Soitan tässä, kunhan kello lähenee kahdeksaa niin työterveyteen. Mulla alkais tänään nimittäin juoksukoulu, mutta varmaa parempi jättää se välistä ja kuntouttaa tuota jalkaa :/

      Onko paljon kokemuksia noista teippauksista? kauanko ne pysyy ja miten nopeasti apu tulee? Entä onko muita, keillä PF on uusiutunut? Miten tän saisi mahdollisimman nopeasti kuntoon? Luin maratoonariblogeja, niin ilmeisesti noiden teippien kanssa oli pystynyt myös juoksemaan jopa maratoonin ja suht nopeassa ajassa jalka oli muutenkin saatu kuntoon (eli max 2 kk).
      Kortisoonipistoksia en aio ainakaan näin aluksi tähän vaivaan ottaa.

      • TKA

        Minullakin diagnoosi: Plantaarifaskiitti. Kaksi kertaa lääkärissä, molemmille valitin isovarvastani ja kipu ainoastaan varpaassa ja päkiässä. Eka lääkäri painoi kovasti jalkapohjaa, totesin vaan sattuvan. Kantapää ei missään vaiheessa kipeä. Kyllähän lääkärit myönsivät, että liiasta kävelystä kipeytyi. Pietarissa tuli käveltyä paljon. Munamuseossa joutui vielä seisomaan paikallaan pitkästi, kun innokas opas kertoi upeista esineistä liiankin pitkään. Toiset lähtivät sieltä kävelemään Iisakinkirkkoon. Minä en onneksi lähtenyt, jalka turposi jo siinä vaiheessa muodottomaksi. Toinen lääkäri määräsi sitten särkylääkkeen ja Oridisgeelin. On siinä sitten kesäkuumalla suojattava auringolta. Utuinen aurinkokin vaarallista. Kuudetta viikkoa ei oikein siedä piteä, kuin krokseja froteesuksn kanssa. Minulle ei oikein ehkä korkokengät hyvät, kun varpaan kipu kohdistuu kävellessä juuri päkiään. Käyn kyllä vielä lääkärissä ja sanon ettein kantapää kertaakkan kipeä. Noista papereista lukenut jälkeenpäin. Mielestäni väärä diagnoosi. En kyllä jaksanut kaikkia viestejä lukea, jos muillakin isovarvas kipeä.


      • Onneksi takanapäin
        TKA kirjoitti:

        Minullakin diagnoosi: Plantaarifaskiitti. Kaksi kertaa lääkärissä, molemmille valitin isovarvastani ja kipu ainoastaan varpaassa ja päkiässä. Eka lääkäri painoi kovasti jalkapohjaa, totesin vaan sattuvan. Kantapää ei missään vaiheessa kipeä. Kyllähän lääkärit myönsivät, että liiasta kävelystä kipeytyi. Pietarissa tuli käveltyä paljon. Munamuseossa joutui vielä seisomaan paikallaan pitkästi, kun innokas opas kertoi upeista esineistä liiankin pitkään. Toiset lähtivät sieltä kävelemään Iisakinkirkkoon. Minä en onneksi lähtenyt, jalka turposi jo siinä vaiheessa muodottomaksi. Toinen lääkäri määräsi sitten särkylääkkeen ja Oridisgeelin. On siinä sitten kesäkuumalla suojattava auringolta. Utuinen aurinkokin vaarallista. Kuudetta viikkoa ei oikein siedä piteä, kuin krokseja froteesuksn kanssa. Minulle ei oikein ehkä korkokengät hyvät, kun varpaan kipu kohdistuu kävellessä juuri päkiään. Käyn kyllä vielä lääkärissä ja sanon ettein kantapää kertaakkan kipeä. Noista papereista lukenut jälkeenpäin. Mielestäni väärä diagnoosi. En kyllä jaksanut kaikkia viestejä lukea, jos muillakin isovarvas kipeä.

        Minä ajauduin samanlaiseen kierteeseen Tallinnan-reissun jälkeen. Kävelin paaaaljon ihan matalapohjaisilla kengillä ja vaivaa ilmaantui oikeaan päkiään ja vasemman kantaluun etuosaan. Tämä kantaluujuttu oli pahempi, uusi aina jonkin ajan kuluttus kortisonipiikistä ja säteili jo akillesjänteen sivuun.

        Enää eivät onneksi vaivaa, mutta jos hieron jalkapohjaa pallolla, tietyssä kohdassa kipu aktivoituu ja lyö pienen salaman sinne akillesjänteen sivuun. Eli jokin kalkkikertymä sinne jäi.

        Itse EN suosittele kivuliaille jaloille jalkateräjumppaa, joka ainakin minulla vain pahensi tilannetta, vaan pohkeen ja akillesjänteen venytystä ja ihan vain jalkoja (reisiä ja pohkeita) vahvistavaa jumppaa, kyykkyjä ja rauhallisia varpistuksia sen verran kun kipu antaa myöten. Jalkaterien pikkulihaksia voi mielestäni alkaa treenata sitten, kun on ensin päässyt kivuttomaan tilaan ennaltaehkäistäkseen vaivaa uusimasta.


      • TKA
        Onneksi takanapäin kirjoitti:

        Minä ajauduin samanlaiseen kierteeseen Tallinnan-reissun jälkeen. Kävelin paaaaljon ihan matalapohjaisilla kengillä ja vaivaa ilmaantui oikeaan päkiään ja vasemman kantaluun etuosaan. Tämä kantaluujuttu oli pahempi, uusi aina jonkin ajan kuluttus kortisonipiikistä ja säteili jo akillesjänteen sivuun.

        Enää eivät onneksi vaivaa, mutta jos hieron jalkapohjaa pallolla, tietyssä kohdassa kipu aktivoituu ja lyö pienen salaman sinne akillesjänteen sivuun. Eli jokin kalkkikertymä sinne jäi.

        Itse EN suosittele kivuliaille jaloille jalkateräjumppaa, joka ainakin minulla vain pahensi tilannetta, vaan pohkeen ja akillesjänteen venytystä ja ihan vain jalkoja (reisiä ja pohkeita) vahvistavaa jumppaa, kyykkyjä ja rauhallisia varpistuksia sen verran kun kipu antaa myöten. Jalkaterien pikkulihaksia voi mielestäni alkaa treenata sitten, kun on ensin päässyt kivuttomaan tilaan ennaltaehkäistäkseen vaivaa uusimasta.

        KIITOS. nyt täälläkin uusia kirjoituksia. Nyt luin paremmin, ei noissa aikaisemmissa mainittu kuin ehkä yhdessä isovarvasta. Tilasin maanantaiksi lääkärin, kun edelleen kipeä. Kolmannesta kerroksesta juuri varovasti kävelee. Normaalisti kävelen varpaillani, ettei korot kopise häiritsevästi. Nyt tuntuisi, että pelkästään kantapäillä. Minulla ei kertaakaan ole ollut kantapää kipeänä. Millähän sitten todistan, ettei mielestäni ole Plantaarifaskiitti, kun jo kaksi todennut sen. Ostin sellaiset geelipehmusteet päkiän kohdalle. Noissa krokseissa ei ehkä pysy. Kai on ainakin hommattava suurempia kenkiä. Etupäässä on korkokenkiä joita ehkä suositellaan paremmin P.F. kanssa.. Kortisonipiikkiä en mielelläni ota, oli se niin kamala kokemus, kun ranteeseen laitettiin. Kihtiä vähän epäilin vaikkei niin kovat kivut, mitä siskollani kihtikohtauksessa. Labra arvo 270 norm. 155-400.Tuo toinen lääkäri laittoi muutaman kokeen.


      • TKA
        TKA kirjoitti:

        KIITOS. nyt täälläkin uusia kirjoituksia. Nyt luin paremmin, ei noissa aikaisemmissa mainittu kuin ehkä yhdessä isovarvasta. Tilasin maanantaiksi lääkärin, kun edelleen kipeä. Kolmannesta kerroksesta juuri varovasti kävelee. Normaalisti kävelen varpaillani, ettei korot kopise häiritsevästi. Nyt tuntuisi, että pelkästään kantapäillä. Minulla ei kertaakaan ole ollut kantapää kipeänä. Millähän sitten todistan, ettei mielestäni ole Plantaarifaskiitti, kun jo kaksi todennut sen. Ostin sellaiset geelipehmusteet päkiän kohdalle. Noissa krokseissa ei ehkä pysy. Kai on ainakin hommattava suurempia kenkiä. Etupäässä on korkokenkiä joita ehkä suositellaan paremmin P.F. kanssa.. Kortisonipiikkiä en mielelläni ota, oli se niin kamala kokemus, kun ranteeseen laitettiin. Kihtiä vähän epäilin vaikkei niin kovat kivut, mitä siskollani kihtikohtauksessa. Labra arvo 270 norm. 155-400.Tuo toinen lääkäri laittoi muutaman kokeen.

        Lääkäri määräsi jalkaterän kuvattavaksi. Sain huomiseksi ajan. Sain vielä valmiiksi "TUTIMUS-JA HOITOMÄÄRÄYS FYSIOTERAPIAAN", lääkäri voi tarvittaessa täyttää sen. Mitä sitten kuvauksessa näkyy. Nuorelle naislääkärille näytin, kuinka pystyin kantapäillä seisomaan. En ole saanut vielä kirjallista lomaketta mistä näkisin laittoiko vielä Plantaarifaskiittia, mieslääkäreillä se diagnoosi. Meneehän vielä jonkin aikaa kuvaustuloksista. Särkyä ja jomotusta isovarpaassa edelleen.


    • 1,5 vuotta vaivannut

      Minulla todettu puolitoista vuotta sitten plantar faskiitti. Siitä päivästä lähtien olen ollut sairauslomalla. Työssäni joudun kävelemään ja en voi toisella jalalla astua ollenkaan. Kuukauden kuluttua leikkaus.Näin pitkään jouduin odottamaan sitä ihmeparannusta.
      Kaikki tässä ketjussa mainitsemanne tuet,ultrat, venyttelyt kokeiltu. Sauvoja olen käyttänyt ihan pahimpina päivinä-. Toinen jalka on kunnossa. Jos alkais siihen tulla oireita. Käyttäisin heti keppejä,ottais särkylääkekuurin ja olisin 100% levossa.
      Nimittäin linkutin tällä toisella jalalla töissä 2 viikkoa kunnes en pääsyt aamulla vessaan kävelemään ja sain sairausloman.Lääkärin mukaan jos olisin heti jäänyt lepään ja ei yhtään rasitusta, ei olisi äitynyt näin pahaksi. On tämä pask....vaiva jota en kelleen toivois.

    • tahele

      Saman ajan olen sairastanut kuin nimimerkki "1,5 vuotta vaivannut". Kävin heti vaivan saatuani lääkärissä ja vaikka hädin tuskin pääsin kävelemään, sairauslomaa ei terveyskeskuksesta annettu, koska teen istumatyötä. 2 kertaa kortisonia ja takaisin töihin. Kunnes en enää päässyt kävelemään laisinkaan, kävelysauvoilla meni kuukausi ja sen ajan sain sairaslomaa. Sitten taas töihin. Puoli vuotta söin Arcoxiaa yhteen menoon, kun sitä aina kirjoitettiin lisää ja lisää. Kunnes yksi lääkäri sanoi, että sitä pitää syödä vain viikon kuuri kerrallaan. Kukaan ei sitä minulle kertonut eikä resepteissä niin lukenut. Kummastuttaa vieläkin, ettei yksikään lääkäri kiinnittänyt asiaan huomiota aikaisemmin. Varoen kuljen edelleen. Kävelen vain välttämättömimmän niin töissä ja kotona, jalka ei kestä yhtään rasitusta. Olen käynyt fysikaalisessa, jossa jalkapohjaa "raavitaan" erikoisella raudalla. Tuntuu, että parantumista olisi tapahtunut ihan hitusen. Olen täysin samaa mieltä kuin 1,5 vuotta vaivannutkin, että ehdottomasti 100 % lepo, kävelysauvat ja tulehduskipulääkkeet peliin heti vaivan ilmaannuttua. Pitää vaatia sairaslomaa, ellei sitä muuten anneta. Tämän kanssa ei ole leikkimistä.

    • suosittelenomasta

      Shock wave hoito auttaa ehkä? Onko lähellä semmoinen fyska mis sitä voi saada
      Lue lisää netistä.

    • ElliWelli

      Golfpallo mattoa vasten ja pyörittele jalkapohjalla lattiaa vasten niin voimakkaasti kun kärsit.
      Jos ylipainoa, laihduta.
      Ei paljain jaloin liikkumista lainkaan, ainakaan aluksi. Osta esim. korkkipohjaiset muotoillut terveyskengät kotikäyttöön. Käytä jopa öisin jos tarvitsee käydä Wc:ssä. Normaaliin päiväkäyttöön myös hyvät kengät/pohjalliset.
      Urheiluteippiesimerkkejä löytyy Youtubesta. https://www.youtube.com/results?search_query=plantaris fascitis taping

      Hyvä video joka minua auttoi ymmärtämään PF:ää: https://www.youtube.com/watch?v=CTgIV6WrEMo

      • Merjans

        Tämä video on ehdottomasti paras apu tässä viestiketjussa. Suosittelen katsomaan ja panostamaan siihen, ettei kävele yhtään ilman tukipohjallisia edes sisällä.


      • Tarkkana_oltava

        Todellakin, kengät jalassa aina. Kävelin kotona taas liian paljon paljain jaloin ja oireet alkoi. Minulla riittää muutaman sentin korolla olevat kengät pitämään jalat oireettomina ja kun aloin taas pitämään kotonakin kenkiä muutaman aselenkin kävelyssä, kipu hävisi.


      • Anonyymi
        Merjans kirjoitti:

        Tämä video on ehdottomasti paras apu tässä viestiketjussa. Suosittelen katsomaan ja panostamaan siihen, ettei kävele yhtään ilman tukipohjallisia edes sisällä.

        Esimerkiksi täältä löytyy pohjallisia plantaarifaskiittiin, sekä myös tietoa aiheesta:

        https://www.jalkaspesialisti.fi/


    • Syy_ongelmaan

      Jee, liityn kerhoon. Yksi viikko nopeasti pahenevaa kipua takana. Kuten muillakin jalkaterän ongelmilla (ylipronaatio, vaivaisenluu), heikoilla jalkaterän lihaksilla on suuri rooli.

      Paradoksaalista kylläkin, mutta kehitysmaissa jengillä tuuppaa olemaan jalat paremmassa kunnossa kuin meillä länkkäreillä. Ollaan pidetty junnuista asti parempia tai huonompia kenkiä jalassa, seurauksena jalkaterän lihakset ovat heikkoja ja ryhti huono - kuinka moni pystyy paljain jaloin kävelmään paikasta a paikkaan b joku jäätävä kasa tavaraa pään päällä, kuten keskiverto aliravittu afrikkalaismummo? Jalkaterän lihakset eivät pääse kehittymään kengän sisällä, jos lihasta ei käytetä, se heikkenee.

      Jos saatte tän ongelman hoidettua niin järkevin keino ehkäistä uutta sairastumista lienee jalkaterän lihaksien vahvistminen. Ite ajattelin kävellä metsässä paljasjalkakengillä, sillä ne pikkulihakset vahvistuvat

    • jatkoa_aiempaan

      Onko muuten kukaan muu pohtinut sitä, että (erityisen kivuliaassa) akuutissa vaiheessa ottaisi pyörätuolin alle muutamaksi viikoksi venyttelyn/lihaskuntoharjoituksen yms lisäksi? Miun toinenkin jalka on huonossa jamassa. Tuo jatkuva kämpässä hegailu hajottaa pään, ja kipu kävellessä on kehon tapa sanoa 'älä tee tuota mitä teet just nyt, siitä on haittaa'

      Onhan se tietenkin kummallista jos periaatteessa kävelykykyinen henkilö rullailee pyörätuolilla, mutta kai 4 viikkoa tuolissa, päivittäinen uiminen yms kunnon ylläpito voittaa kroonisen tulehduksen riskin kanssa leikkimisen? Ohimennen kommenttina: tsemppiä jokaiselle kuka on sairastanut tätä yhtään pidempään.

      Ei ne kortisonirokotuksetkaan muistaakseni ole pelkkää hyvää, ymmärsin että niiden käyttö voi johtaa siihen että plantar fascia repeää helpommin/ olemassa oleva repeämä pahenee.

      Lisäksi, stressi pahentaa tulehduksia. Kipu stressaa ainakin itseäni, tieto siitä että ei tee lisää vauriota kait vähentäisi stressiä

      Loppukommenttina; jos tästä tulee krooninen ongelma, hankin polvi/kyynärpääsuojat hanskat, rullaan pyörätuolilla metsän reunalle ja sissikomppanian periaatteita noudattaen käyn ryömimislenkillä. Saatana.

    • jatkuu_vieläkin

      Ja vielä yksi juttu mitä kukaan muu ei ole maininnut,

      Kun istut sen keskiverto 8h päivässä tuolissa, polvi on 90 asteen kulmassa ja pohje kiristyy. Kireä pohje on kai se juttu mistä koetetaan päästä venyttelemällä eroon, eikö?

      Oon huomannut että pitkän junamatkan jälkeen jalkaterän tulehdukset sattuvat enemmän, sen sijaan tilanne ei pahene jos istun lattialla jalat V asennossa. Siinä asennossa pohkeet ovat suorina, niitä voi vaikka venyttää samalla osoittamalla itseään varpailla. Uskoisin että tällainen passiivinen venyttely yhdistettynä hierontaan on huomattavasti tarkoituksenmukaisempaa kuin pohkeen kiristäminen tuolissa, sen jälkeen tulehtuneen kudoksen nykiminen aggressiivisellä venytyksellä - pahimpina päivinä perinteinen pohjevenytys on sattunut

    • apuvaapua

      Sain kivun,kun kävelin lomareissulla varvassandaaleilla.Koeilin kaikkea,mutta sitten keksin laittaa tenispallon jalan alle ja py örittelin sitä.Aluksi kipu oli ihan sietämätön,mutta jatkoin sitkeästi televisiota katselessani viikkoja.Vähitellen parani ja on nyt ollut pois jo useamman vuoden!

    • Vanahanhöpinöitä

      Kiropraktikon nimikettä voi käyttää kuka vain, jäsenkorjaajaksi voit alkaa vaikka itse. Vaan kalevalainen jäsenkorjaaja käy monen vuoden koulutuksen ja tekee näyttökokeet, kuten muissakin ammattikouluissa. Ensin pitää ottaa selvää ettei puhu palturia. Kalevalaisten osaamista on tutkittu Kuopion yliopistolla. Toimi fysikaalista paremmin. Hoidon jälkeen ei myöskään ole kipeä, koska se ei russauttele ja viännä väkisin. Www.kansanlaakintaseura.fi kertoo mm. Kuopion yliopiston tutkimuksesta enemmän. Oma kantaluu mäni paikoilleen muutamassa minnuutissa.

    • ei_kukonkynsi

      Kukonkynsi kantapäässä ja hemmetinmoinen kipu 20 vuotta sitten.
      Menin akupunktioon ja sain neuvon-venytä päivittäin pohjelihasta eli istuin lattialla jalkaterät/jalan lapa kiinni seinässä ja eteenpäin taivutusta , niin usein kuin ehdin 15 kertaa rauhallisesti. Senjälkeen jalat lämpimään veteen (lisäsin suolaa) ja sitten suttu-nuijalla nakutin kipeää kohtaa.
      Kipu hellitti 2.viikossa ja siirryin teho-allasjumppaan, sen koommin en ole kipuillut.
      Lätäkössä kerran viikossa just noita venytyksiä.
      Tuoli tappaa
      http://www.mtv.fi/lifestyle/koti/artikkeli/istuminen-yli-6-tuntia-paivassa-voi-jopa-tappaa-lue-hurjat-vaikutukset/3198128

    • Karvajalaka

      Jos aikoo kiropraktikon vastaanotolle, kannattaa katsoa kuuluuko hoitava henkilö kiropraktikkoliittoon. Siihen pääsevät vain viiden vuoden dc koulutuksen käyneet henkilöt.

    • Ei_enää_tietoa

      Tämä on jo pitkä ketju ja aiheet luistaneet kaikkeen muuhun kuin plataarifaskiittiin ja sen hoitoon.

    • Anonyymi

      Aloitus on vuosia sitten, mutta itse sain plantaarifaskiitin marraskuun 2019 alussa. Kaksi nivelsidettä repeytyi nilkassa lokakuussa ja jouduin käyttämään lastaa 3 vk. Röntgenkuvissa näkyi ns. luupiikki ja lääkäri kehotti venyttelemään akillesjännettä. Sain lastan pois ja kovana kävelijänä lähdin lenkille. Jalassa alkoi tuntua järkyttävä kipu jalkaholvin sisäsivulla ja aamuisin kantapää oli arka. Venyttelin ja hieroin jalkapohjiani ja tuntui auttavan, mutta illalla lenkillä kipu palasi. Jatkoin hammasta purren lenkin loppuun 5-6 km ja venyttelin ja hieroin. Tuli joululoma ja kävin välillä lenkillä, mutta kipu oli välillä valtava. Onnuin kotiin ja ei ollut kivaa. Pidin 2 vk väliä lenkistä ja yritin vuoden 2020 alussa 2.1. uudestaan. Ei tullut mitään, jouduin kääntymään 200 m päästä takaisin. Ostin uudet lenkkarit ja silikonit kantapäihin. Tein yhden lenkin (ilman silikoneja (jouduin ottaan pois, kun sattui niin prkleesti). Sitten venyttelin, käytin silikoneja kokoajan, käytin korkokenkiä sisällä ( helpotti vähän). Silti oli heti aamusta kuin joku olisi puukolla pistänyt kantapäähän ja iltaa kohti vain paheni. Käytin faskiapalloa ja golfpalloa, hieroin monta kertaa päivässä, söin viikon kuurin Buranaa (600) 3xpv ja lisäksi hieroin aamuin illoin buranageeliä jalkapohjaajan ja nilkkaan. Kipu paheni. Mietin jo kainalosauvoja, ostin kompressiosukat ja silikonisukat, jotka puin joka aamu jalkaan. Haudoin kylmällä 3xpäivässä. Tein porrasjumppaa, venyttelin ja hieroin. Ja.... kipu vain paheni. Ostin yövenytys sukan/lastan ja aamut vähän helpotti, mutta iltapäivästä konkkasin yhdellä jalalla, kun ei sietänyt astua lainkaan. Lopulta soitin naapurille, joka antoi akupunktiohoitoja. Olen todella piikkikammoinen ja toivoin, että saisin ajan ehkä seuraavalle viikolle, mutta aika järjestyi parin tunnin päästä. Konkkasin tien yli naapuriin. Hän kyseli tarkasti mikä oli johtanut tähän tilanteeseen, miten olin kipua hoitanut ja millä mielellä muuten olin. Sitten mitattiin pulssi, katsottiin kieli ja aloitettiin... Olin kauhuissani! Kuusi piikkiä molempiin jalkoihin! Eka piikki sattui, muut nipisteli ja viimeinen sattui. Ei kuitenkaan niin pahasti, kuin kantapääkipu. Kun piikit oli laitettu, minun piti jäädä 20 min. lepäileen, mutta minulle tuli tosi huono olo. Hampaat löi loukkua ja pyörrytti, vaikka olin pitkälläni. Jännityshän se vaan purkaantui.... Ikävä kyllä kantapää oli tosi arka loppuillan. Parin päivän päästä uudestaan... Ihmettelin, miksei laitettu yhtä monta piikkiä kuin aikaisemmin (laitettiin, mutta en tuntenut sitä, eli 6 molempiin jalkoihin.) Kolmannen kerran jälkeen, en huomannut piikkien laittoa oikeastaan yhtään. Kantapää oli arka, kun lähdin, mutta seuraavana aamuna ihmettelin mikä puuttui...? KIPU oli poissa! Välillä tuntui erilaista kiristävää kipua akillesjänteessä ja jalkaholvissa, mutta kipu astuttaessa oli poissa. Menen 4. kerran parin päivän kuluttua hoitoon. Yösukka on käytössä vielä ja kompressiosukat ja silikonisukat. Myös venyttelen välillä, mutta hieronnan olen jättänyt golf- ja faskiapalloilla pois, samoin kylmähoidon. Nyt on 14.02.2020 ja mieli tekisi lenkille, mutta ankara flunssa pitää sängyssä. Jalka ei ole kipeä enää! Ja tämä tarina on tosi.

    • Liza2
      • Anonyymi

        Tyyristä varmaankin eikä ehkä varmaa apua plantaarifaskiittiin. Venytyshoito (varpaiden kääntö ylöspäin) on myös tehokas, eikä maksa paljon. Paraneminen kestää kyllä pitkään.


    • Anonyymi

      Tässä ohjeet plantaarifaskiitin selättämiseen. T:krooninen plantaarifaskiitti 8 vuotta putkeen.

      1.Aamulla kun heräät niin pyörittele ensin nilkkoja pari minuuttia kumpaankin suuntaan, sen jälkeen nouse sängyn laidalla ja laita baseball jalan alle, tennispallo ei käy, tarvitsee olla kova pallo. Sen jälkeen paina kädelläsi jalkaa lattiaan kohti ja pikkuhiljaa alat pyöritellä palloa jalan alla, täytyy avittaa kädellä että saa tarpeeksi voimaa siihen. Ja pyörität niin kauan sitä että jalkapohjan jänne on vertynyt eikä siinä tunnu enää kipua juuri ollenkaan.

      2. Sitten mene seinää vasten etunojaan toinen jalka koukussa ja alat venyttämään pohjetta ja akillesjännettä, tee ensin 10 kertaa lyhyitä pumppausliikkeitä ja 3 sarjaa, sen jälkeen venytä yhtäjaksoisesti minuutin ajan, sattuu sitten ihan vietävästi, ja näitäkin 3 sarjaa. Jos venyttäessä sattuu oikein kunnolla vaikka pohkeeseen tai akillesjänteeseen niin siinä on se suurin syy koko plantaarifaskiittiin, elikkä täysin jumissa olevat lihakset. Sen jälkeen tee niin että vedät varpaat aivan koukkuun itseäsi päin, siis istut ja toisella kädellä väännän väkisten koukkuun ja pidät n.20s ne siinä, sitten vapautat ja teet 10 sarjaa näitä.

      3. Sitten lähdet aivan vittuuntuneena duuniin jä kärsit siellä sen 8 tuntia, ja kun tulet sieltä kotiin ja jalat on aivan kipeät niin minä teen ainakin seuraavaa, lepuutan jalkoja noin puoli tuntia, sitten aloitan taas pallohieronnan jalkapohjille, sen jälkeen venytyksiä jälleen. Sen jälkeen menen suihkuun missä laitan pohkeilleni jalkapohjille niin kuumaa vettä kuin vain uskaltaa. Sillä tavalla että jalat alkavat punoittaa, elikkä veri alkaa kiertämään kunnolla. Sen jälkeen hetken hieron niitä ja jalat tuntuu taas työpäivän jälkeen hyviltä. Tämän jälkeen lähden kävelylenkille ja porraskävelyä harrastamaan, plantaarifaskiitissa on erittäin tärkeää että alkaa vahvistamaan kaikkia lihaksia, eritoten pohkeitten tietysti kaikkia muitakin lihaksia, jos jää vaan kotia makaamaan niin tosi iso Mistake!

      4. Ja lenkin jälkeen hetken huili ja taas pallohierontaa venytyksiä. Illalla kannattaa vielä tehdä varpaankoukistuksia pohje ja akilleen venytyksiä se 3 sarjaa.

      5. Tässä on ne eväät millä itse olen eteenpäin päässyt ja näin 7 vuoden jälkeen ainoa mikä on oikeasti auttanut on nämä kaikki yllämainitsemani asiat, tällä hetkellä jalat on yllättävän hyvässä kunnossa, mutta kaikki täytyy sitten tehdä järjellä, elikkä jos on aivan liian kipeä niin treenatessa täytyy kuunnella omaa kroppaansa että mihin se pystyy, ei saa vetää kuitenkaan överiksi, aloittaa pikkuhiljaa vauvanaskelin.

      6. Tästä voi päätellä että mitä oikein paha plantaarifaskiitti vaatii, itsellä menee pelkkiin venytyksiin treenaamiseen n.2 tuntia melkein joka päivä. Omat jalat tuli silloin niin kipeiksi että se kipu oli aivan järkyttävää, 6 kuukautta kävin töissä itku kurkussa. Tuntui kun olisi puukolla lyöty jalkapohjiin joka askeleella.Muistakaa että TREENIÄ, TREENIÄ ja vielä vähän lisää TREENIÄ.

      Toivottavasti tämä auttoi edes joitaikin!!

    • Anonyymi

      Itse olen kärsinyt n. 2 vuotta kyseisestä vaivasta ja nyt on vihdoin alkanut helpottamaan kun sain keväällä ortopediltä ohjeet. Nämä on itselläni auttanut:

      Muutaman kuukauden lepo juoksusta ja pyrin useasti venyttämään pohkeita vaikka laiska venyttelijä olenkin aina ollut. Tässä osoite venytykseen jota minulle suositeltiin ja jota olen tehnyt. (Ensimmäinen venytys): https://www.soite.fi/media/Pohjevenytysohjeet.doc/format-pdf/path-L3Zhci93d3cvc2l2dS9yYXBpZGZpcmUvbWVkaWEvZG9jdW1lbnQvZG9jcw==

      Ensimmäiset pari kuukautta kävelin paksupohjaisilla vaelluskengillä jotta olisi varmasti tukevat kengät ja hiihdin. Pidin lepoa juoksemisesta.

      15 vuotta olin tottunut juoksemaan ylipronaatiotuetuilla kengillä (Asics gel kayano). Ne heitin nyt sivuun ja hommasin neutraalit kengät joissa on iso ``droppi´´ (New balance 1080 v10). Tällöin juokseminen siirtyy enemmän päkiälle ja kantapää ei ota niin paljoa iskua vastaan. Sen lisäksi heitin kaikista muistakin kengistä tukipohjalliset pois ortopedin ohjeiden mukaan.Hn sanoi että plantaarifaskiitti ei tule koskaan paranemaan jos käytän tukipohjallisia enkä anna tukilihasten vahvistua. Tukipohjalliset minulle oli fysioterapeutti määrännyt kaikkiin kenkiin vuotta aikaisemmin…

      Alkukesästä aloin pyöräilemään jotta jalkalihakset alkaisi vahvistumaan. Pikkuhiljaa aloin tekemään muutaman kilometrin hölkkäilyjä ja nyt olen pystynyt tekemään useamman kilometrin juoksu lenkkejä ilman aamuista kantapää kipua

      Itselläni kipua pahensi jalkapohjan rullaus vaikka sitäkin kokeiltiin useampi kuukausi. Venytttely tärkeätä.

      Pitkä ja todella inhottava vaiva

    • Anonyymi

      Luin netistä että sipuli sukkaan yöksi viikon ajan ja pf lentää tiehensä, tietysti tiesin että kxusetustahan toi on, mutta sipuli on halpaa ja vaivasta kärinyt 1.5 vuotta joten eipä maksanut vaivaa kokeilla...ja mitä uittua, viikossa kipu oli poissa, johtuiko sitten sipulisukasta vai placebosta mutta tyytyväinen olen

    • Anonyymi

      Motifene dual 75mg.. jos ei lähde ekalla kuurilla niin toinen heti perään ja ei enää vaivaa.

    • Anonyymi

      katso netistä teippausohje kinesioteipillä.Itselläni auttoi melkolailla hyvin.Vaivaa enää vähän jos rasitan enemmän

      • Anonyymi

        Onko akupunktiosta tai kiinalaisesta lääketieteestä ollut apua kenellekään ?


    • Anonyymi

      Ajankohtain asia vaikka aloitus tehty vuosia sitten!
      Plantaarifaskiitti on lisääntynyt ihmisten vaivaksi eli jalkapohjan kalvojänteet on rappeutuneet ja kipuilee voimakkaasti kantapään kipuna/pistona.

      Yleensä alkaa toisen jalan kipuiluna ja koska jalat ovat yhtä vanhat tulee se kipuilemaan lopulta molemmissa jaloissa!

      Omakohtainen helpotus ja hoito tuli kävelemällä rappusia päikijöillä siten että kantapää oli rappusia noustessa tyhjänpäällä ja täten hieman jousti portaan tasosta alaspäin.
      Itse jopa korostin hieman joustoa jolloin liike vaikutti kalvojänteeseen "venyttäen" sitä tehokkaammin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      76
      3466
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      565
      3257
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      41
      2964
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      2092
    5. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      12
      1885
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      315
      1876
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1865
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      143
      1496
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      26
      1291
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      65
      1270
    Aihe