Homeen haju lattian rajassa??

Maaga

Onko muilla kokemuksia homeen hajusta lattian ja listan/seinän välissä? Olemme ostaneet talon joka on rakennettu -97 ja kuntotarkastus tehtiin, jossa ei havaittu mitään poikkeavaa. Kuitenkin kun olemme tapetoineet ja ottaneet lattialistoja pois olemme ihmetelleet että miksi listan ja lattian välissä on SILIKOONIA!?!? Myyjältä kun asiaa kysyimme, hän totesi, jotta ei mene pölyä väliin! TÄ?? PÄLYÄ?? Me nyt aikamme haisteltuamme olemme tulleet siihen tulokseen, että kaikki ei ole kunnossa. Haju on niin voimakas että nenään pistää kun laittaa nenän lattiaan. Tyttö on yskinyt viime syksystä ja minä olen sairastanut monella tapaa pitkin syksyä ja kevättä. Olemee ennenki aswuneet hometalossa eli jo kertaalleen altistuneet homeelle :(
Onko vinkkejä mistä vois olla kyse??

15

20837

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pertti..

      Onko talossa maanvarainen lattia. Rakennepiirustuksista kannattaa katsoa miten seinän alarakenne on tehty ja mitä materiaalia ne on. Haisevan seinän aukaiseminen on ainut varma konsti tietää missä on vikaa ja onko höyrysulut ja bitumisuikaleet oikein tehty. Avaaminen jostain kohtaa ulkoseinässä kannattaa, niin saa varmuuden asiasta ja jos hälyttävää ei löydy rakenteista, niin saattaa olla,että on jätetty täytemaahan lahoavia rakennusjätteitä, josta myös voi haju olla peräisin.

      • ppp

        Sen verran kannanottoa, että rak.piirustukset ovat vain piirustuksia ja toteutus saattaa olla vaikkapa sen vanhan kunnon timpurin ideoimaa tai muuten vain mitä sattuu.
        Muuten täysin samaa mieltä edellisen kanssa.

        Haju voi todellakin tulla hiekkaan jätetystä rakennusjätteestä tai seinän alaosasta bitumikaistan puutteen vuoksi.
        Lisäksi ulkoseinärakenne ja mahdollisen höyrynsulun olemassaolo ja sijainti kannattaa tarkistaa.

        Esiintyykö hajua kaikkialla ulkoseinillä vai jollain tietyllä kohtaa?


    • kevät

      Hajun tuotto keväällä voimakkaampaa, kun maa on märkä - eli jos pitkillä poutajaksoilla haju lievenee/häviää ja voimistuu nopeasti sadeaikoina, niin salaojitus pielessä - vesi tulee hetkellisesti perustuksiin.

      Jos haju tasaisesti voimakas, niin isompi ongelma (vettä niin paljon, että ei ehdi kuivua, vesi sisältä vuodosta, vesi nousee väärien täyttösorien vuoksi laattaan)

      • vain..

        Kyllä ne rakenteet pilaantuu haiseviksi, vaikka kastuisivat vain silloin tällöin hetkellisesti. Kastuvat kuitenkin ja kuivuminen itsestään vie kuukausia ja homekasvustot ehtii hyvin päästä vauhtiin.

        Alapohjaongelmien hajuhaitat ovat aina voimakkaimillaan silloin, kun ulko- ja sisätilojen lämpötilaerot ovat suurimmillaan. Kesällä ja syksyllä ei hajuja välttämättä edes havaitse. Sillä seikalla, kuinka kostea maaperä kulloisellakin hetkellä on, ei ole kuvaamaasi merkitystä hajun voimakkuuteen. Itseasiassa mikrobit erittävät haisevia aineenvaihduntatuotteitaan eniten juuri silloin, kun niiden elinoloja uhtataan eli esim. kun kuivuminen uhkaa.

        Ongelmana voi edellä mainittujen lisäksi olla alustäyttö itsesssään. Jos sinne on jätetty humuspitoista maata oikeaoppisen soratäytön sijasta, niin sisäilma pilaantuu siitäkin.


      • maaga

        Sepä tässä ihmetyttää ja kummastuttaa että kun on rakennus suunnitelmaan kirjoitettu että ojat tehdään, niin niitä ei kuiten ole koskaan tehty. Ei ole naapuri taloissakaan!!?? En mä ymmärrä. Miksi jättää niinki tärkeä asia tekemättä!!? Tämä talo on mäen päällä, siis sellaisen jossa niinku näkee, että normaalia korkeammalla ollaan. Maa viistää alaspäin rantaa kohden. Tai tietysti joka suunnasta maa viistää alaspäin. Kallistukset pitäis olla ihan jees. Kivijalka kylläkin irtoilee ja se pitäis poistaa kokonaan, koska aluna puskee läpi kivijalasta. Mun teksti saattaa olla sekavaa, koska en ole missään nimessä alan ammattilainen! JA VIELÄPÄ NAINEN!


      • maaga
        maaga kirjoitti:

        Sepä tässä ihmetyttää ja kummastuttaa että kun on rakennus suunnitelmaan kirjoitettu että ojat tehdään, niin niitä ei kuiten ole koskaan tehty. Ei ole naapuri taloissakaan!!?? En mä ymmärrä. Miksi jättää niinki tärkeä asia tekemättä!!? Tämä talo on mäen päällä, siis sellaisen jossa niinku näkee, että normaalia korkeammalla ollaan. Maa viistää alaspäin rantaa kohden. Tai tietysti joka suunnasta maa viistää alaspäin. Kallistukset pitäis olla ihan jees. Kivijalka kylläkin irtoilee ja se pitäis poistaa kokonaan, koska aluna puskee läpi kivijalasta. Mun teksti saattaa olla sekavaa, koska en ole missään nimessä alan ammattilainen! JA VIELÄPÄ NAINEN!

        eikä siis koko kivijalkaa..


      • ja itiöt
        vain.. kirjoitti:

        Kyllä ne rakenteet pilaantuu haiseviksi, vaikka kastuisivat vain silloin tällöin hetkellisesti. Kastuvat kuitenkin ja kuivuminen itsestään vie kuukausia ja homekasvustot ehtii hyvin päästä vauhtiin.

        Alapohjaongelmien hajuhaitat ovat aina voimakkaimillaan silloin, kun ulko- ja sisätilojen lämpötilaerot ovat suurimmillaan. Kesällä ja syksyllä ei hajuja välttämättä edes havaitse. Sillä seikalla, kuinka kostea maaperä kulloisellakin hetkellä on, ei ole kuvaamaasi merkitystä hajun voimakkuuteen. Itseasiassa mikrobit erittävät haisevia aineenvaihduntatuotteitaan eniten juuri silloin, kun niiden elinoloja uhtataan eli esim. kun kuivuminen uhkaa.

        Ongelmana voi edellä mainittujen lisäksi olla alustäyttö itsesssään. Jos sinne on jätetty humuspitoista maata oikeaoppisen soratäytön sijasta, niin sisäilma pilaantuu siitäkin.

        'mikrobit erittävät haisevia aineenvaihduntatuotteitaan eniten juuri silloin, kun niiden elinoloja uhtataan eli esim. kun kuivuminen uhkaa.'

        Aineenvaihdunta ja haisuilu voimakkainta kun on vettä jolla kasvaa. Itiöinti lisääntyy kuivumisvaiheessa - ei haju (aina).

        lämpötilaerot ja hajut -
        puhuin hiukan eri asiasta - miedosta hajusta joka voimistuu saadessaan vettä
        - nim. 'vain' vahvasta hajusta, joka johtuu jatkuvassa kosteudessa olevasta kasvustosta ja siitä ilmavirtojen voimistuessa (l-erot) kulkeutuvasta hajusta.


    • tai pillari

      Lääkärikirjasta kohdasta luulosairaus: luulosairaus on tauti, joka syö ihmistä rotan lailla.
      Luulosairaus puhkeaa yleensä jostakin sinänsä ehkä hyvinkin merkityksettömästä tapahtumasta tai tiedosta luulosairauden kynsiin joutuneen henkilön kohdalla. Se voi olla vaikkapa väärään numeroon tullut soitto, liian pitkä katseen kohtaaminen bussipysäkillä tai lattialistassa oleva silikoni.
      Lattialistassa olevan silikonin kohdalla on luulosairauteen taipuvaisten henkilöiden useimmiten havainnoitu aistivan nenäonteloissaan homeenomaista imelähköä katkua, joka on itseasiassa peräisin heidän aivojensa, jos vähäistenkin, tuottamasta valheellisesta homehaisulikampanjasta, johon ei vielä tähän päivään mennessä sopivaa lääkitystä ole löytynyt.
      Homehajuärsykkeitä vastaanottanut luulosairas voi kuitenkin parantua vetämällä kunnon lärvit niinsanotusti ja poistumalla tarkoin määrittelemättömäksi ajaksi homepesäkkeiden ulottumattomiin. Jos dunkkis kotiin palattaessa on sanoinkuvaamattoman homeisen idyllin sävyttämä, on syytä hylätä lääkärikirja ja kouluttautua joko vanhan rakennuskannan restauroinnin ammattilaiseksi tai raskaan pillarikaluston ohjastajaksi, joka voi yskimättä tällätä 70-luvun tai nuoremman rakennuskannan edustajan huoletta nurinniskoin. Sen jälkeen voi niistää hyvillä mielin punoittavan nenänsä ja tälläytyä parhaimpiinsa.

      • maaga

        Varsin kiva teksti oli, vaikka mä kyllä mielestäni puhun vakavasta asiasta.EN mä toki vetänyt hernettä nenään, mutta en myöskään mielestäni kärsi luulotaudista ;) Kännit on tullut vedettyä montaki kertaa ku ollaan vuosi tässä asuttu ja moni muukin, tervejärkiseksi todettu, on hajun todennut aidoksi. Eli mä en kyllä oikeasti usko että kyse on sairaudesta, vaan ihan aidosta ongelmasta. Tosin sitä ei ole vielä varmistettu..
        Tämä talo on rakennettu 1997 joten ei taida vielä olla purkukelpoinen vaikka hajusta voisi niin päätelläkin. Harmittaa todella jos tästä joutuu luopumaan, koska paikka on aivan upea!! Oma ranta ja sillee... Mutta tässä nyt päätettiin miehen kans, että kuitenkin kokeillaan tuota reseptiä ja vedetään lärvit, josko asia sillä korjaantuis ;)
        Jos nyt kuiten jollain sattuu olemaan kokemusta asiasta, siis samanmoisista hajuongelmista, niin kertokaa ihmeessä mitä on jatkossa seurannut.


      • seuraa..
        maaga kirjoitti:

        Varsin kiva teksti oli, vaikka mä kyllä mielestäni puhun vakavasta asiasta.EN mä toki vetänyt hernettä nenään, mutta en myöskään mielestäni kärsi luulotaudista ;) Kännit on tullut vedettyä montaki kertaa ku ollaan vuosi tässä asuttu ja moni muukin, tervejärkiseksi todettu, on hajun todennut aidoksi. Eli mä en kyllä oikeasti usko että kyse on sairaudesta, vaan ihan aidosta ongelmasta. Tosin sitä ei ole vielä varmistettu..
        Tämä talo on rakennettu 1997 joten ei taida vielä olla purkukelpoinen vaikka hajusta voisi niin päätelläkin. Harmittaa todella jos tästä joutuu luopumaan, koska paikka on aivan upea!! Oma ranta ja sillee... Mutta tässä nyt päätettiin miehen kans, että kuitenkin kokeillaan tuota reseptiä ja vedetään lärvit, josko asia sillä korjaantuis ;)
        Jos nyt kuiten jollain sattuu olemaan kokemusta asiasta, siis samanmoisista hajuongelmista, niin kertokaa ihmeessä mitä on jatkossa seurannut.

        attä ette saa mielenrauhaa jos ette pura seinän alareunan rakennetta ja katso mitä siellä on.Pelkkä hajun ihmettely jääkin ihmettelyksi jos ei mitään tee. Olen nähnyt remontin, jossa lähes parisataa neliöinen parikymmentä vuotta vanha talo "kengitettiin" kokonaan, eli seinien alaosat purettiin pois ja uutta tilalle, syynä lahot seinät. Seinät lahoivat rakennevirheen vuoksi.


      • maaga
        seuraa.. kirjoitti:

        attä ette saa mielenrauhaa jos ette pura seinän alareunan rakennetta ja katso mitä siellä on.Pelkkä hajun ihmettely jääkin ihmettelyksi jos ei mitään tee. Olen nähnyt remontin, jossa lähes parisataa neliöinen parikymmentä vuotta vanha talo "kengitettiin" kokonaan, eli seinien alaosat purettiin pois ja uutta tilalle, syynä lahot seinät. Seinät lahoivat rakennevirheen vuoksi.

        Ollaan oltu yhteydessä rakennusvalvojaan ja aikoi tulla katsomaan tilannetta. Piti tulla jo eilen, vaan eipä näkynyt. Kuntotarkastuksen tehnyt mies on tulossa ensi viikolla. Asuu toisella paikkakunnalla joten ei pääse samantien. Löysin kosteusvauriohome-oireet testin yhdestä ketjusta ja sen mukaan mulla on 20 oiretta 33:sta oireesta. Aika hälyttävää!! Alle 2v tyttö yskii todella pahasti, on yskinyt yli puoli vuotta. Silmiä hieroo ja jos osaisi kunnolla kertoa kaikki vaivansa niin tidä häntä kuinka pahat oireet on. Verta niistetään molemmat välissä ja tytöllä kuivaa räkää nenässä jatkuvasti.
        Ottaa vaan päähän tämä ku ei saa varmuutta heti ku sen itse haluais. Tiedän ettei se edes ole mahdollista, mutta ainahan sitä ruikuttaa.
        Jos jotain löytyy niin vaaditaan kaupan purkua. Olen lukenut näistä ketjuista vaikka mitä stooria ja hirvittää ihan että mitä sitä joutuu maksamaan jos remontti joudutaan tekemään laajamittaisesti. Ollan löydetty khh:sta paikka mikä on selvästi joskus käynyt läpi vesivahingon. Seinässä on lasikuitutapetti ja lattianrajan tienoilta kun koputettiin niin se oli ontto. Eli tapetti on irti seinästä ja oven lista on alareunasta kertaallen kastuneen näköinen noin sentin alareunasta. Lattiakaivo sijaitsee parinkymmenen sentin päässä ovesta ja mietittiin että olisiko joskus käynyt niin että kun on ollu pesukone päällä niin on tulvinut yli. Kallistukset on kaivoon päin voimakkaat eli jos vettä on tullut, niin sitä on tullut paljon!! Mä kysyin kun käytiin taloa katsomassa ennen ku kauppa oli tehty että onko talossa ollut koskaan vesivahinkoja ja myyjä väitti ettei ole ollut.
        Lisäksi olen alkanut ihmettelemään että miksi lattiakaivojen väliä pitää puhdistaa suihkuttamalla vettä paineella kaivosta toiseen? Siis juuri tuon khh ja kylpyhuoneen putkiston väliä joudutaan puhdistamaan tuolla tavalla. Myyjä sanoi syyksi, jotta ei putkisto mene tukkoon!
        Onko tästä kokemuksia?? Kukaan mun tuttu ei joudu tekemään sitä, eikä ole moisesta edes kuullut.
        Kyllä stressaa!!!!!


      • k-tavis
        maaga kirjoitti:

        Ollaan oltu yhteydessä rakennusvalvojaan ja aikoi tulla katsomaan tilannetta. Piti tulla jo eilen, vaan eipä näkynyt. Kuntotarkastuksen tehnyt mies on tulossa ensi viikolla. Asuu toisella paikkakunnalla joten ei pääse samantien. Löysin kosteusvauriohome-oireet testin yhdestä ketjusta ja sen mukaan mulla on 20 oiretta 33:sta oireesta. Aika hälyttävää!! Alle 2v tyttö yskii todella pahasti, on yskinyt yli puoli vuotta. Silmiä hieroo ja jos osaisi kunnolla kertoa kaikki vaivansa niin tidä häntä kuinka pahat oireet on. Verta niistetään molemmat välissä ja tytöllä kuivaa räkää nenässä jatkuvasti.
        Ottaa vaan päähän tämä ku ei saa varmuutta heti ku sen itse haluais. Tiedän ettei se edes ole mahdollista, mutta ainahan sitä ruikuttaa.
        Jos jotain löytyy niin vaaditaan kaupan purkua. Olen lukenut näistä ketjuista vaikka mitä stooria ja hirvittää ihan että mitä sitä joutuu maksamaan jos remontti joudutaan tekemään laajamittaisesti. Ollan löydetty khh:sta paikka mikä on selvästi joskus käynyt läpi vesivahingon. Seinässä on lasikuitutapetti ja lattianrajan tienoilta kun koputettiin niin se oli ontto. Eli tapetti on irti seinästä ja oven lista on alareunasta kertaallen kastuneen näköinen noin sentin alareunasta. Lattiakaivo sijaitsee parinkymmenen sentin päässä ovesta ja mietittiin että olisiko joskus käynyt niin että kun on ollu pesukone päällä niin on tulvinut yli. Kallistukset on kaivoon päin voimakkaat eli jos vettä on tullut, niin sitä on tullut paljon!! Mä kysyin kun käytiin taloa katsomassa ennen ku kauppa oli tehty että onko talossa ollut koskaan vesivahinkoja ja myyjä väitti ettei ole ollut.
        Lisäksi olen alkanut ihmettelemään että miksi lattiakaivojen väliä pitää puhdistaa suihkuttamalla vettä paineella kaivosta toiseen? Siis juuri tuon khh ja kylpyhuoneen putkiston väliä joudutaan puhdistamaan tuolla tavalla. Myyjä sanoi syyksi, jotta ei putkisto mene tukkoon!
        Onko tästä kokemuksia?? Kukaan mun tuttu ei joudu tekemään sitä, eikä ole moisesta edes kuullut.
        Kyllä stressaa!!!!!

        'miksi lattiakaivojen väliä pitää puhdistaa suihkuttamalla vettä paineella kaivosta toiseen? Siis juuri tuon khh ja kylpyhuoneen putkiston väliä joudutaan puhdistamaan tuolla tavalla. Myyjä sanoi syyksi, jotta ei putkisto mene tukkoon! '

        Lattiakaivo voi olla myös ns kuivakaivo, josta vedet johdetaan varsinaiseen lattiakaivoon (kylpyhuoneessa?) Se tuskin teillä ongelmana - khh:ssa oleva kuivakaivo - jos on kunnossa ja liitetty oikein on normaali tilanne.


    • haistelijatar 2

      Heip!
      Ota homeen haju vakavasti - mutta se ei välttämättä ole katastrofi.

      Meillä keväällä ostettu talo alkoi haista syksyn sateiden tullen; haju ei ollut voimakas, mutta voimistui aina sateisina viikkoina (homeen hajun - tai oikeastaan maan hajun eli sädesienibakteerit) tunnistan työni vuoksi - mutta rakennusammattilainen en ole. Hajun tunsi aina sisään tullessa, mutta aika nopeasti se unohtui mielestä... varsinaisia oireita ei tullut - mutta hajukin tuntui voimakkaampana etäällä oleskelutiloista... Talvella haju vähän lietyi, mutta voimistui keväällä lumien sulettua. Ulkopuolella kivijalka 'kesi' keväällä valkoisena juuri sillä 'hajualueella'.

      No, jo ostaessa tiedettiin, että maanvarainen laatta oli riski. Ja salaojat pitää laittaa kuntoon - katon sadevedet johdettiin salaojiin, jotka tosin toimivat ostotilanteessa. Viime kesänä sitten laitettiin salaojat kuntoon (juuri 'hajualueella' ne olivat täysin tukossa, ja sinne myös vesi muualta kertyi - parin vuoden asumisen tulos). Kaivettiin ylös, vaihdettiin tukevampiin, lisättiin sadevesille oma putki ja laitettiin Isodrän (ilm. myös nimellä Fuktisol) kivijalan ympärille. ...ulkoseinien alaosia ei tässä vaiheessa kurkattu - hajun perusteella jotain löytynee... mutta ei sitä kannattanut korjata ennen syyn (salaojat) korjausta.

      Korjausneuvojan mukaan noi spesiaalistyroksit - joista vesi menee läpi, toimii samalla lämmöneristeenä ja eikä kuitenkaan estä rakennetta kuivumasta - talven aikana lämmin laatta jotenkin luovuttaa kosteuden levyn ulkopuolelle... varmaan joku tältäkin palstalta osaa selittää tarkemmin mistä on kyse.

      Tänä kesänä on tarkoitus kurkata, missä kunnossa seinät on. Hajut on itse asiassa jo loppuneet, ei haista enää edes listojen vieressä kontatessa...

      No meillä oli aika lievä tilanne...jota itse pidin normaaliin talon kunnossapitoon (ja myös kauppaan) kuuluvana - sun kannattanee olla tarkempi myyjänkin suhteen... laajat raplingin karisemiset ja salaojattomuus viittaa varmaan isompaan ongelmaan - mutta älä hermostu liikaa.

    • irti vaan

      Jos asia noin vaivaa, niin miksi ette avaa sitä haisevaa kohtaa? Levyä irti ja tutkimaan mitä sieltä löytyy, sehän on puolen tunnin homma eikä siihen tarvita mitään kalliita ihme tutkijoita toteamaan asiaa...

      • alla--

        yleensä nää hajut tulee sieltä maanvaraisen betonilaatan alta, jossa on soran sijasta multaa tai sinne on jätetty rakennusjätteitä. sen tutkiminen edellyttää betonilaatan alle pääsyä, piikkausta tai porausta asian selvittämiseksi. ei ole nopeata eikä halpaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      135
      5639
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3465
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      17
      1893
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      23
      1875
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      24
      1720
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      73
      1558
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      14
      1473
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      17
      1360
    9. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1356
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      23
      1308
    Aihe