Johtimien värit

Onhan tästä keskusteltu

Tuntuu nämä sähköjohtojen värit muuttuvan niin tiheään, että ei meikäläinen pysy perässä. Eli kun tehdään kiinteistä asennuksia ja johtojen värit ovat Musta, Ruskea ja valkea, mikä kytketään mihinkin L,N ja maa

131

265085

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Osku.

      Sähkökynää taskussa pitävä oman tien kulkija.
      Kysäise sähkömieheltä? Mutta tässä ensiapua ennen kun tulee mitään vahinkoa!

      Johtojen uudet värit:
      Virta = L Ruskea tai Musta
      Nolla = N Sininen
      Maad. = kevi Kelta/vihreä raita

      Käytä oikean väristä teippiä jos johto on vaiheena!
      L1 = ruskea
      L2 = musta
      L3 = harmaa(voi olla myös valkoinen)
      N = sininen
      PE = Keltavihreä
      _______________________________
      Nollassakin on virtaa!
      Virta kulkee kuormitukselle vain, jos on olemassa virta PIIRI. Yksivaiheiseen virtapiiriin kuuluu vaihejohdin ja paluujohdin eli nollajohdin. Nollajohtimen virta on yhtä iso kuin vaihejohtimen.
      Ja ennen vuotta -74 koko värijärjestelmä on ollut kamalaa sotkua.

      • xdhkj

        muista jos teippailet piuhoja niin keviä ei saa käyttää muuhun tarkoitukseen eli sitä ei teippailla. muut värit vapaata riistaa... mutta keviin ei kosketa.


      • Ip 68

        Tässä helppo muistisääntö

        ryssä murhasi kevin ,
        Elikkä

        Ru, mu, ha, si, kevi

        L1 , L2 L3 nolla ja suoja maa .

        muista aina jos L1 on kytketty ja irroitat sinisen nollan on siinää virta kulutuskojeen kautta .


      • sähkömestari
        xdhkj kirjoitti:

        muista jos teippailet piuhoja niin keviä ei saa käyttää muuhun tarkoitukseen eli sitä ei teippailla. muut värit vapaata riistaa... mutta keviin ei kosketa.

        käytännössä keviä EI SAA käyttää kuin suojamaadoituksena, ja sininen tarvittaessa on lupa teipata vaihejohtimeksi. Muuten johtovärejä ei tarvitse teippailla missään tilanteessa, ryhmäjohdois


      • Anonyymi
        Ip 68 kirjoitti:

        Tässä helppo muistisääntö

        ryssä murhasi kevin ,
        Elikkä

        Ru, mu, ha, si, kevi

        L1 , L2 L3 nolla ja suoja maa .

        muista aina jos L1 on kytketty ja irroitat sinisen nollan on siinää virta kulutuskojeen kautta .

        Puhelinkaapelissa han värit nenee sinine on a jhdin aj avalkoinen b johdin
        Toinen pari ajohdin oranssi ja b valkoinen.
        Kolmaspari samoin ja ajohdin vihree ja b johdin valkoinen neljäspari a johdin ruskee ja b valkee 5 pari a harmaa ja. B valkee.

        Parit kiertää. Toisiaan joten näine tunnistaa.
        Sama jtkuu 6-10 ajohdin sininen ja b johdin musta. Jane

        Näin y ulee k y mmene parin kimppu jaonka ympörillä l n sidenauta ja noka oka o n sininen

        Seuraava kimppu on oranssi ja neiined


        Paljin helpompaa kuin muuama bbäri joista kukaan ei tiedä


    • vaan kytketään

      Värejä ei kytketä mihinkään,
      ellei niissä mahdollisesti kulje oikea virtaska.

      Sillä laiteestahan voi tulla monessa tapauksessa jännitteellinen jos joku on jossain kytkenyt värit väärin,
      tai tulee pieni näkövirhe,

      moni on osittain värisokea, täysin tietämättään.

      (voi tulla jännitteelinen ja joskus kosteella säällä tai kosteissa olosuhteissa,
      tai hikinen henkilö saa sähköiskun)

      Jos täällä värejä kyselee,
      ei kannata suuria sähkötöitä tehdä,
      varsinkaan jos on perhe ja lapsia.

      • Anonyymi

        Kukkua. Joillain on enemmän ymmärrystä kuin sulla ja ruuvarikin pysyy paremmin kädessä, vaikkei johtojen värikoodeja tiedäkään.

        Yleensä oikea vastaus täältäkin löytyy, jos vaan osaa suodattaa sen kaiken roskan joukosta


      • Anonyymi

        Bulshittiä. Joillain on enemmän ymmärrystä kuin sulla ja ruuvarikin pysyy paremmin kädessä, vaikkei johtojen värikoodeja tiedäkään.

        Yleensä oikea vastaus täältäkin löytyy, jos vaan osaa suodattaa sen kaiken P:n joukosta


      • Anonyymi

        Bulshittiä. Joillain on enemmän ymmärrystä kuin sulla ja ruuvarikin pysyy paremmin kädessä, vaikkei johtojen värikoodeja tiedäkään.

        Yleensä oikea vastaus täältäkin löytyy, jos vaan osaa suodattaa sen kaiken P:n joukosta


      • Anonyymi

        Bulshittiä. Joillain on enemmän ymmärrystä kuin sulla ja ruuvarikin pysyy paremmin kädessä, vaikkei johtojen värikoodeja tiedäkään.

        Yleensä oikea vastaus täältäkin löytyy, jos vaan osaa suodattaa sen kaiken P:n joukosta


      • Anonyymi

        Bulshittiä. Joillain on enemmän ymmärrystä kuin sulla ja ruuvarikin pysyy paremmin kädessä, vaikkei johtojen värikoodeja tiedäkään.

        Yleensä oikea vastaus täältäkin löytyy, jos vaan osaa suodattaa sen kaiken P:n joukosta


      • Anonyymi

        Bulshittiä. Joillain on enemmän ymmärrystä kuin sulla ja ruuvarikin pysyy paremmin kädessä, vaikkei johtojen värikoodeja tiedäkään.

        Yleensä oikea vastaus täältäkin löytyy, jos vaan osaa suodattaa sen kaiken P:n joukosta


    • jack the ripper
    • Sähkömies EVP

      Mikäli teet ammatiksesi asennustöitä niin tilaa ST-kortti nro 51.04, päivitetty 15.5.2008, julkaisija Sähkötieto ry. Siinä on värikuvin esitetetty johdinvärit 230/400 V:n järjestelmissä 1930 luvulta alkaen. Erinomaista lisätietoa saa myös Sähkötarkastuskeskuksen kiertokirjeestä KY 989-76. Siinä on värillisiä kuvia vanhojen ja uusien värien yhteenkytkennästä. Ennen kaikkea siitä kuinka silloin johdinväriksi uutena tullut keVi kytketään vanhoihin järjestelmiin. Saattaa vain olla, että julkaisua ei enää löydy mistään.
      Tussa yksi vastaaja mainitsi mustan olevan maan. Taitaa olla vitsi tai sitten hän on puhelinmies jossa todella näin on tai on ollut. Älä missään tapauksessa usko häntä.
      Kannattaa myös tutustua piuhojen merkintästandardiin SFS-EN 62491.

      • Zins

        Ennen v. 1974 käytettiin punaista suojajohtimena. Ja saattoi se olla muussakin käytössä - jännitteisenä.
        Siitähän se suurin sekaannus tänään johtuu.

        Puhelinpuoli ei ole vieläkään vaihtanut väriä.
        Siellä punainen kytketään yhä maadoitukseen.

        Ja tasasähkössä pätee yhä punainen, - sininen ja musta esim. maa.


      • jj
        Zins kirjoitti:

        Ennen v. 1974 käytettiin punaista suojajohtimena. Ja saattoi se olla muussakin käytössä - jännitteisenä.
        Siitähän se suurin sekaannus tänään johtuu.

        Puhelinpuoli ei ole vieläkään vaihtanut väriä.
        Siellä punainen kytketään yhä maadoitukseen.

        Ja tasasähkössä pätee yhä punainen, - sininen ja musta esim. maa.

        Kylläpä sää oot fiksu kaveri.Jatkoit sitten tätä uutta ketjua.


      • asentaja
        Zins kirjoitti:

        Ennen v. 1974 käytettiin punaista suojajohtimena. Ja saattoi se olla muussakin käytössä - jännitteisenä.
        Siitähän se suurin sekaannus tänään johtuu.

        Puhelinpuoli ei ole vieläkään vaihtanut väriä.
        Siellä punainen kytketään yhä maadoitukseen.

        Ja tasasähkössä pätee yhä punainen, - sininen ja musta esim. maa.

        18.11.11Bauhausista ostetussa kattoon kiinnitettävässä massiivilampussa on sininen ja punainen johto. Taitaa saksalaisten standardit erota meikäläisten vastaavista vaiko elävät vielä aikaa ennen-74?


      • 19+5
        asentaja kirjoitti:

        18.11.11Bauhausista ostetussa kattoon kiinnitettävässä massiivilampussa on sininen ja punainen johto. Taitaa saksalaisten standardit erota meikäläisten vastaavista vaiko elävät vielä aikaa ennen-74?

        Punainen kytketään plussaan ja sininen miinukseen. Yksinkertaista. Comprendo?


      • Anonyymi
        Zins kirjoitti:

        Ennen v. 1974 käytettiin punaista suojajohtimena. Ja saattoi se olla muussakin käytössä - jännitteisenä.
        Siitähän se suurin sekaannus tänään johtuu.

        Puhelinpuoli ei ole vieläkään vaihtanut väriä.
        Siellä punainen kytketään yhä maadoitukseen.

        Ja tasasähkössä pätee yhä punainen, - sininen ja musta esim. maa.

        Mhs kapelissa. Maa oli musta


    • en tekiskään mitään

      Joo, sininen oli pipo päässä viime talvena....

    • Sähköasentajaa

      Jättäkää ne sähköhommat alan ammattilaisille jos ei tiedä mitä tekee!!!

    • Pelle

      "Comprendo" on espanjaa ja tarkoittaa "Minä ymmärrän". Ja jos siinä on kysymysmerkki perässä niin siitä tulee "Ymmärränkö minä?" Lol...

    • Tarkastaja

      Tä ai kuka leikkii hengellään! uudet värut SFS 6000- 826-10-xxx jne tunnusvärijärjestelmä ennen 1974 SFS 6000-802C Onko johtimien poikkipinnat esim 6 mm2 10 mm2 jne varmaan selviä asioita sekä ryhmitys säännöt / kuormitukset ja vikavirtasuojaukset eli yhdellä poikkipinnalla ei pärjää oiken missään ja miten oli se maadoitus SFS 6000-5-54 jne asia hallinnassa.

      • Tarkastaja

        Niin muista myös se tärkein SFS 6002 eli SÄHKÖTYÖTURVALLISUUS! Alux erottaa varottaa varmistaa vahvistaa ja tietysti TYÄMAADOITUS jos ei zennaa niin ei kandee kajota piuhajärjestelmiin vaan käänty ämmattilaisen apuun luvat oltava kunnossa Vähintään S2 tai vanha B tai C riippuen työn laajuudesta. Sähköasentajan perustutkintoon vaan tai jos alkeet lähes hallussa niin jatko koulutukseen ja sit johonkin ämpäriurakointi fimaan vetään piuhaa ja roppaan niin sit se alkaa selvitä ja huomaa et on paljon opittavaa. Kannataa tutustua KTM päätöksiin esim Kauppa- ja teollisuusministeriön päätös sähköalan töistä 516/1996 http://www.tukes.fi/fi/Toimialat/Sahko-ja-hissit/ Standardit http://www.sesko.fi Lisää sähköä http://www.stul.fi


      • tee se itse -johtaja
        Tarkastaja kirjoitti:

        Niin muista myös se tärkein SFS 6002 eli SÄHKÖTYÖTURVALLISUUS! Alux erottaa varottaa varmistaa vahvistaa ja tietysti TYÄMAADOITUS jos ei zennaa niin ei kandee kajota piuhajärjestelmiin vaan käänty ämmattilaisen apuun luvat oltava kunnossa Vähintään S2 tai vanha B tai C riippuen työn laajuudesta. Sähköasentajan perustutkintoon vaan tai jos alkeet lähes hallussa niin jatko koulutukseen ja sit johonkin ämpäriurakointi fimaan vetään piuhaa ja roppaan niin sit se alkaa selvitä ja huomaa et on paljon opittavaa. Kannataa tutustua KTM päätöksiin esim Kauppa- ja teollisuusministeriön päätös sähköalan töistä 516/1996 http://www.tukes.fi/fi/Toimialat/Sahko-ja-hissit/ Standardit http://www.sesko.fi Lisää sähköä http://www.stul.fi

        Niin kutsuttujen ammattilaisten käyttö on viimeinen virhe. 3 johdon kytkeminen ei ole mitään ydin fysiikkaa, mutta silti olen useamman kerran törmännyt "ammattilaisten" vääriin kytkentöihin. Välillä johdot on väärinpäin ja toisinaan katkaisimen kytkennät. Pahin "ammattilaisten" tekemä virhe, jonka olen tavannut, oli juuri remontoidussa kylpyhuoneessa oli pesukoneen pistorasiasta oli unohtunut suojamaadoitus ja koneen runkoon jäi pieni virta, joka tuntui suihkuhanassa. Muuttaessa onkin tullut tavaksi tarkistaa kytkennät ennen kuin kytkee mitään kiinni - 2 euron virtakynällä pääsee jo pitkälle.

        Ilman minkäänlaista sähkö tai rakennusalan koulutusta olen asentanut sähköt n. 1000 neliön teollisuushalliin voimavirtoineen ja sähkökaappeineen. Fortumin vanhemman polven asentaja totesi mittaria ja kaappia verkkoon kytkiessä, ettei ole hetkeen nähnyt yhtälaadukasta asennusta.

        Vaikka olen asemassa, jossa työn teettäminen olisi ehkä luonnollinen tapa toimia, pyrin silti tekemään tai ainakin tarkistamaan kaikki kaikki henkilökohtaiset sähkö/rakennusprojektit. Itse kun tekee, niin voi luottaa työn laatuun.


      • tee se itse -johtaja
        Tarkastaja kirjoitti:

        Niin muista myös se tärkein SFS 6002 eli SÄHKÖTYÖTURVALLISUUS! Alux erottaa varottaa varmistaa vahvistaa ja tietysti TYÄMAADOITUS jos ei zennaa niin ei kandee kajota piuhajärjestelmiin vaan käänty ämmattilaisen apuun luvat oltava kunnossa Vähintään S2 tai vanha B tai C riippuen työn laajuudesta. Sähköasentajan perustutkintoon vaan tai jos alkeet lähes hallussa niin jatko koulutukseen ja sit johonkin ämpäriurakointi fimaan vetään piuhaa ja roppaan niin sit se alkaa selvitä ja huomaa et on paljon opittavaa. Kannataa tutustua KTM päätöksiin esim Kauppa- ja teollisuusministeriön päätös sähköalan töistä 516/1996 http://www.tukes.fi/fi/Toimialat/Sahko-ja-hissit/ Standardit http://www.sesko.fi Lisää sähköä http://www.stul.fi

        Niin kutsuttujen ammattilaisten käyttö on viimeinen virhe. 3 johdon kytkeminen ei ole mitään ydin fysiikkaa, mutta silti olen useamman kerran törmännyt "ammattilaisten" vääriin kytkentöihin. Välillä johdot on väärinpäin ja toisinaan katkaisimen kytkennät. Pahin "ammattilaisten" tekemä virhe, jonka olen tavannut, oli juuri remontoidussa kylpyhuoneessa oli pesukoneen pistorasiasta oli unohtunut suojamaadoitus ja koneen runkoon jäi pieni virta, joka tuntui suihkuhanassa. Muuttaessa onkin tullut tavaksi tarkistaa kytkennät ennen kuin kytkee mitään kiinni - 2 euron virtakynällä pääsee jo pitkälle.

        Ilman minkäänlaista sähkö tai rakennusalan koulutusta olen asentanut sähköt n. 1000 neliön teollisuushalliin voimavirtoineen ja sähkökaappeineen. Fortumin vanhemman polven asentaja totesi mittaria ja kaappia verkkoon kytkiessä, ettei ole hetkeen nähnyt yhtälaadukasta asennusta.

        Vaikka olen asemassa, jossa työn teettäminen olisi ehkä luonnollinen tapa toimia, pyrin silti tekemään tai ainakin tarkistamaan kaikki kaikki henkilökohtaiset sähkö/rakennusprojektit. Itse kun tekee, niin voi luottaa työn laatuun.


      • kiitos ja näkemiin
        tee se itse -johtaja kirjoitti:

        Niin kutsuttujen ammattilaisten käyttö on viimeinen virhe. 3 johdon kytkeminen ei ole mitään ydin fysiikkaa, mutta silti olen useamman kerran törmännyt "ammattilaisten" vääriin kytkentöihin. Välillä johdot on väärinpäin ja toisinaan katkaisimen kytkennät. Pahin "ammattilaisten" tekemä virhe, jonka olen tavannut, oli juuri remontoidussa kylpyhuoneessa oli pesukoneen pistorasiasta oli unohtunut suojamaadoitus ja koneen runkoon jäi pieni virta, joka tuntui suihkuhanassa. Muuttaessa onkin tullut tavaksi tarkistaa kytkennät ennen kuin kytkee mitään kiinni - 2 euron virtakynällä pääsee jo pitkälle.

        Ilman minkäänlaista sähkö tai rakennusalan koulutusta olen asentanut sähköt n. 1000 neliön teollisuushalliin voimavirtoineen ja sähkökaappeineen. Fortumin vanhemman polven asentaja totesi mittaria ja kaappia verkkoon kytkiessä, ettei ole hetkeen nähnyt yhtälaadukasta asennusta.

        Vaikka olen asemassa, jossa työn teettäminen olisi ehkä luonnollinen tapa toimia, pyrin silti tekemään tai ainakin tarkistamaan kaikki kaikki henkilökohtaiset sähkö/rakennusprojektit. Itse kun tekee, niin voi luottaa työn laatuun.

        Ja vahingon tapahtuessa vakuutusyhtiösi toteaa....


      • mkjhg
        tee se itse -johtaja kirjoitti:

        Niin kutsuttujen ammattilaisten käyttö on viimeinen virhe. 3 johdon kytkeminen ei ole mitään ydin fysiikkaa, mutta silti olen useamman kerran törmännyt "ammattilaisten" vääriin kytkentöihin. Välillä johdot on väärinpäin ja toisinaan katkaisimen kytkennät. Pahin "ammattilaisten" tekemä virhe, jonka olen tavannut, oli juuri remontoidussa kylpyhuoneessa oli pesukoneen pistorasiasta oli unohtunut suojamaadoitus ja koneen runkoon jäi pieni virta, joka tuntui suihkuhanassa. Muuttaessa onkin tullut tavaksi tarkistaa kytkennät ennen kuin kytkee mitään kiinni - 2 euron virtakynällä pääsee jo pitkälle.

        Ilman minkäänlaista sähkö tai rakennusalan koulutusta olen asentanut sähköt n. 1000 neliön teollisuushalliin voimavirtoineen ja sähkökaappeineen. Fortumin vanhemman polven asentaja totesi mittaria ja kaappia verkkoon kytkiessä, ettei ole hetkeen nähnyt yhtälaadukasta asennusta.

        Vaikka olen asemassa, jossa työn teettäminen olisi ehkä luonnollinen tapa toimia, pyrin silti tekemään tai ainakin tarkistamaan kaikki kaikki henkilökohtaiset sähkö/rakennusprojektit. Itse kun tekee, niin voi luottaa työn laatuun.

        Varmaan vaimon umpilisäkekin tulee poistettua sinulla ihan itse kun olet niin etevä ihan ilman koulutuksiakin. Kun ei mistään mitään tiedä niin tuntuu, että osaa kaiken.


      • tee se itse -johtaja kirjoitti:

        Niin kutsuttujen ammattilaisten käyttö on viimeinen virhe. 3 johdon kytkeminen ei ole mitään ydin fysiikkaa, mutta silti olen useamman kerran törmännyt "ammattilaisten" vääriin kytkentöihin. Välillä johdot on väärinpäin ja toisinaan katkaisimen kytkennät. Pahin "ammattilaisten" tekemä virhe, jonka olen tavannut, oli juuri remontoidussa kylpyhuoneessa oli pesukoneen pistorasiasta oli unohtunut suojamaadoitus ja koneen runkoon jäi pieni virta, joka tuntui suihkuhanassa. Muuttaessa onkin tullut tavaksi tarkistaa kytkennät ennen kuin kytkee mitään kiinni - 2 euron virtakynällä pääsee jo pitkälle.

        Ilman minkäänlaista sähkö tai rakennusalan koulutusta olen asentanut sähköt n. 1000 neliön teollisuushalliin voimavirtoineen ja sähkökaappeineen. Fortumin vanhemman polven asentaja totesi mittaria ja kaappia verkkoon kytkiessä, ettei ole hetkeen nähnyt yhtälaadukasta asennusta.

        Vaikka olen asemassa, jossa työn teettäminen olisi ehkä luonnollinen tapa toimia, pyrin silti tekemään tai ainakin tarkistamaan kaikki kaikki henkilökohtaiset sähkö/rakennusprojektit. Itse kun tekee, niin voi luottaa työn laatuun.

        Eipä itelläkään ole kuin metallimiehen paperit ja niillä automaatioasentajana työskentelen, jotain pientä elektroniikkasuunnittelua ja kasaamista myös olen firmalle tehnyt.

        Koulutus ei ole mikään varmuus ammattitaidosta, maallikkoa tyhmempiä koulut käyneitä sähkömiehiä ammattihommissa mutta myös huipputaitavia. Koulutuksen tarkoitus onkin antaa jokin tae perusasioista työtä haettaessa.

        Yleensäkään rakennussähköistys ei ole vaikeimmasta päästä asennella pistorasioita seinään tai napsutella din-kiskoon rojua kuvan mukaan minkä joku toinen on suunnitellut.

        Näin myös tee-se-itse –miehenä silmään osuu noi 2€ mittakynät, niilläkö se teeseitseturvallisesti –taito todistetaan? Käytetään myös me Harrasteliat asiallisia CAT 3 luokiteltuja mittareita verkkojännitteillä ettei liikaa erotuta joukosta.


      • olet hyvä esimerkki
        megger kirjoitti:

        Eipä itelläkään ole kuin metallimiehen paperit ja niillä automaatioasentajana työskentelen, jotain pientä elektroniikkasuunnittelua ja kasaamista myös olen firmalle tehnyt.

        Koulutus ei ole mikään varmuus ammattitaidosta, maallikkoa tyhmempiä koulut käyneitä sähkömiehiä ammattihommissa mutta myös huipputaitavia. Koulutuksen tarkoitus onkin antaa jokin tae perusasioista työtä haettaessa.

        Yleensäkään rakennussähköistys ei ole vaikeimmasta päästä asennella pistorasioita seinään tai napsutella din-kiskoon rojua kuvan mukaan minkä joku toinen on suunnitellut.

        Näin myös tee-se-itse –miehenä silmään osuu noi 2€ mittakynät, niilläkö se teeseitseturvallisesti –taito todistetaan? Käytetään myös me Harrasteliat asiallisia CAT 3 luokiteltuja mittareita verkkojännitteillä ettei liikaa erotuta joukosta.

        Sun jutuista kyllä huomaa heti että ei ole alan koulutusta.


      • olet hyvä esimerkki kirjoitti:

        Sun jutuista kyllä huomaa heti että ei ole alan koulutusta.

        enkös ole kaiken aikaa sanonutkin että olen aloitteleva sähköharrastaja? ammatiltani vain vähä-älyinen metallimies!


      • Ip68
        tee se itse -johtaja kirjoitti:

        Niin kutsuttujen ammattilaisten käyttö on viimeinen virhe. 3 johdon kytkeminen ei ole mitään ydin fysiikkaa, mutta silti olen useamman kerran törmännyt "ammattilaisten" vääriin kytkentöihin. Välillä johdot on väärinpäin ja toisinaan katkaisimen kytkennät. Pahin "ammattilaisten" tekemä virhe, jonka olen tavannut, oli juuri remontoidussa kylpyhuoneessa oli pesukoneen pistorasiasta oli unohtunut suojamaadoitus ja koneen runkoon jäi pieni virta, joka tuntui suihkuhanassa. Muuttaessa onkin tullut tavaksi tarkistaa kytkennät ennen kuin kytkee mitään kiinni - 2 euron virtakynällä pääsee jo pitkälle.

        Ilman minkäänlaista sähkö tai rakennusalan koulutusta olen asentanut sähköt n. 1000 neliön teollisuushalliin voimavirtoineen ja sähkökaappeineen. Fortumin vanhemman polven asentaja totesi mittaria ja kaappia verkkoon kytkiessä, ettei ole hetkeen nähnyt yhtälaadukasta asennusta.

        Vaikka olen asemassa, jossa työn teettäminen olisi ehkä luonnollinen tapa toimia, pyrin silti tekemään tai ainakin tarkistamaan kaikki kaikki henkilökohtaiset sähkö/rakennusprojektit. Itse kun tekee, niin voi luottaa työn laatuun.

        Forttumin vanhankansan asentaja taitaa olla varustettu aika vanhoilla tieto taidoilla.


    • Outo juttu

      Jos täällä on sähkömiehiä niin voisitteko vastata seuraavaan: Vanhempieni kuoltua perin 2 taloa, vanha ja uudempi. Vanha on purkukunnossa. Uudesta menee maahan kaivettu kaapeli vanhaan tölliin. Kaapelia irroittaessani huomasin jotain jota ihmettelen. Kaapeli on aika paksu ehkä n. 20mm. Siinä on kolme jäykkää kuparijohdinta sisällä, ruskea ja 2 mustaa, toisessa mustassa ohuehko harmaa raita(ehkä 2 raitaa). Kaapelin ulkokuoren alla on vähän samaan tapaan kuin antennijohdoissa ohuemmista kuparijohdoista kierretty "vaippa". Mustat johdot ei olleet käytössä mutta tästä vaipasta oli kierretty johdin joka oli teipattu siniseksi. Siis se ja ruskea johto käytössä ja ne meni mittaritauluun. Onko tämä tavallista? Minkäänlaista maajohtoa ei tullut tauluun. Luulen että joku asentaja on asentanut koska isäni ei tavallisesti tehnyt sähköhommia. Kaapeli on varmaan asennettu uuden talon rakentamisen jälkeen. Aikaisemmin sähkö tuli jotenkin muuten vanhaan taloon. Uuden talon taulussa sulake on merkitty näin: "Vanha talo"

      • arvaaja-antero

        Ilmeisesti joku kotitarveasentaja...

        Vanhaan tölliin on luultavasti viety yksi vaihejohdin ja nolla, joka on viety maakaapelin suojavaipassa. Miksei nollaa ole tehty vaihejohtimesta ja miksei armeerausta ole käytetty suojajohtimena, jäänee arvoitukseksi. Ilmeisesti vanhassa mökissä ei ole ollut mitään maadoitettavaa :)


      • Koaksiaalia

        Törmäsin muinoin samanlaiseen kaapeliin (tosin vain yksi lanka sisällä, vaippa ympärillä, eli ihan niinkuin koaksiaaliantennikaapeli, paksumpaa vaan).

        70-luvun alussa rakennettu talo, ja tuolla "koaksiaalilla" oli viety sähköt talon eteisestä keskukselta viereiselle autotallille, siis pelkkä vaihe ja nolla. Kaapeli oli kaivettu sellaisenaan maan alle.

        Epäilin myös, että joku kotitarveasentaja on keksinyt jostain muusta käytöstä tuon koaksiaalin ja soveltanut luovasti, mutta wanhan liiton ammattisähkömiehen mukaan tuo on ollut joskus ihan virallinen tapa hoitaa homma, vaan eipä taida olla enää nykyään...?


      • käämi

        Mitäs ihmettä tuossa on? Ennen ei kaapeleissa ollut erillisiä nolla- ja suojajohtimia, oli vain nollajohto, nykykiellä PEN-johto. Maakaapeleissa "vaippa" oli nolla ja sisäjohtimia oli yksi tai kolme, riippuen siitä oliko yksi- vai kolmevaihekaapeli.


      • Koaksiaalia
        käämi kirjoitti:

        Mitäs ihmettä tuossa on? Ennen ei kaapeleissa ollut erillisiä nolla- ja suojajohtimia, oli vain nollajohto, nykykiellä PEN-johto. Maakaapeleissa "vaippa" oli nolla ja sisäjohtimia oli yksi tai kolme, riippuen siitä oliko yksi- vai kolmevaihekaapeli.

        No on siinä ihmettä meille tuoreemmille (ei-ammattilaisille) hämmästelijöille, nuo vanhat tavat ja tekniikat kun eivät ole tuttuja vaan on totuttu siihen että nykyään nuo kaikki erilliset johtimet on pelissä mukana :)

        Yksi hyvä syy olla puuttumatta liikaa harrastelijana noihin asennuksiin ja korjailuihin kun ei voi tietää että mistä kohtaa se noutaja tulee moikkaamaan kun vanhoja asennuksia rassailee...


      • Outo juttu

        Ihmettelen vaan miksi niitä kaapelin sisällä olevia mustia johtoja ei voinut käyttää? Oliko vaan koristeena. Siitä vaipasta oli sitten lopussa tehty johto kiertämällä ja eristämällä sinisellä teipillä!


      • käämi
        Outo juttu kirjoitti:

        Ihmettelen vaan miksi niitä kaapelin sisällä olevia mustia johtoja ei voinut käyttää? Oliko vaan koristeena. Siitä vaipasta oli sitten lopussa tehty johto kiertämällä ja eristämällä sinisellä teipillä!

        Unohdat ajankohdan jolloin asennus on tehty. Sähkövarusteissa ei ollut kuin nollaliitin. Eikä sitä vaippaa kytkemättä voi jättää, sen on oltava nollapotentiaalissa.
        Mitäpä sitä varajohtimista alkaa tehdä ylimääräisiä rinnakkaisia nollajohtimia. Haittaahan siitä olisi jos joskus on tarvetta ottaa kaikki kolme vaihetta käyttöön.


      • vitun vanha amatööri
        Outo juttu kirjoitti:

        Ihmettelen vaan miksi niitä kaapelin sisällä olevia mustia johtoja ei voinut käyttää? Oliko vaan koristeena. Siitä vaipasta oli sitten lopussa tehty johto kiertämällä ja eristämällä sinisellä teipillä!

        Edelleenkin se armeeraus on ollut suojaava,jo silloin vaikkakin
        nykyisenä penninä


      • Anonyymi
        arvaaja-antero kirjoitti:

        Ilmeisesti joku kotitarveasentaja...

        Vanhaan tölliin on luultavasti viety yksi vaihejohdin ja nolla, joka on viety maakaapelin suojavaipassa. Miksei nollaa ole tehty vaihejohtimesta ja miksei armeerausta ole käytetty suojajohtimena, jäänee arvoitukseksi. Ilmeisesti vanhassa mökissä ei ole ollut mitään maadoitettavaa :)

        Kyseiselle asentajalle kolmas johdin on ollut ymmärrykselle liikaaa osasi vaan nollaus säännön


      • Anonyymi
        käämi kirjoitti:

        Unohdat ajankohdan jolloin asennus on tehty. Sähkövarusteissa ei ollut kuin nollaliitin. Eikä sitä vaippaa kytkemättä voi jättää, sen on oltava nollapotentiaalissa.
        Mitäpä sitä varajohtimista alkaa tehdä ylimääräisiä rinnakkaisia nollajohtimia. Haittaahan siitä olisi jos joskus on tarvetta ottaa kaikki kolme vaihetta käyttöön.

        Asentaj säästi vapaan johtimet. Esim L 2 käyttöön


        Ip 68 kaiken ties


    • mitään väliä...

      Kaksivaihejärjestelmässä lamppuja kytkettäessä aivan sama kumminpäin kytket ja mitä.

      • Kaksivaihejärjestelm

        Mikä se sellainen "kaksivaihejärjestelmä" on?


      • Aliasentaja
        Kaksivaihejärjestelm kirjoitti:

        Mikä se sellainen "kaksivaihejärjestelmä" on?

        Sehän on sellainen, mihin tulee vain kaksi vaihetta! Vaikka L1 ja L2. Eikä nollaa ollenkaan.

        Kyllä silloin on ihan sama kumminpäin lamppunsa kytkee!

        En tosin tiedä, missä tällaisia järjestelmiä olisi.


      • on toki
        Aliasentaja kirjoitti:

        Sehän on sellainen, mihin tulee vain kaksi vaihetta! Vaikka L1 ja L2. Eikä nollaa ollenkaan.

        Kyllä silloin on ihan sama kumminpäin lamppunsa kytkee!

        En tosin tiedä, missä tällaisia järjestelmiä olisi.

        Esimerkiksi laivoissa on valaistus vallan kaksivaiheinen, ja värit on musta-valkoinen -ruskea.


      • M. Erimies
        on toki kirjoitti:

        Esimerkiksi laivoissa on valaistus vallan kaksivaiheinen, ja värit on musta-valkoinen -ruskea.

        Joo, koska laivoissa ei käytetä nollajohdinta, jännite on kahden johtimen välillä 230V tai 400V verkosta riippuen.


      • Näino!
        on toki kirjoitti:

        Esimerkiksi laivoissa on valaistus vallan kaksivaiheinen, ja värit on musta-valkoinen -ruskea.

        Niin. Laivassahan ei pistorasialle tarvitse kytkeä MAATA!


      • Anonyymi
        Aliasentaja kirjoitti:

        Sehän on sellainen, mihin tulee vain kaksi vaihetta! Vaikka L1 ja L2. Eikä nollaa ollenkaan.

        Kyllä silloin on ihan sama kumminpäin lamppunsa kytkee!

        En tosin tiedä, missä tällaisia järjestelmiä olisi.

        Generaattorin tähtipisteen maadoitustavat
        Generaattorien maadoittaminen poikkeaa sähköverkkojen maadoittamisesta muun mu￾assa siten, että generaattorit on vaikeampi suunnitella kestämään maasulkutilanteiden
        aiheuttamaa ylikuormittumista ja mekaanisia rasituksia. Tämän vuoksi myös generaatto￾rin tähtipisteen maadoitustavan suunnittelu on tehtävä huolella. Generaattorit toimivat
        yleisesti maadoitettuina, jolloin generaattorin tähtipisteestä on muodostettu yhteys maa￾potentiaaliin. Maadoitus on toteutettavissa usealla eri tavalla. Käytetty maadoitustyyppi
        määräytyy generaattorin tähtipisteen ja maan väliin kytketystä komponentista, sen suu￾ruudesta sekä siitä, kuinka se on kytketty nollajohtimeen. Kaikkien maadoitusmenetel￾mien päätehtävänä on maasulkujen aiheuttamien ylijännitteiden tai transienttiylijännit￾teiden rajoittaminen siedettävälle tasolle. Generaattorin kokemat rasitukset ovat suh￾teessa vikavirran neliöön, jolloin pienikin muutos vikavirran suuruudessa vaikuttaa
        merkittävästi generaattorin kokemaan rasitukseen vian aikana. Generaattori maadoite￾taan myös siksi, että voidaan havaita koneen sisäiset maasulut maasulkusuojilla. [5]
        Jos generaattorin tähtipisteen ja maan välille ei muodosteta fyysistä yhteyttä, vikavirrat
        pysyvät niin pieninä, että niistä ei aiheutuisi merkittävää huolta. Maasta erotetussa gene￾raattorissa ylijännitteet kuitenkin nousisivat vaarallisen suuriksi ja voisivat näin aiheut￾taa vaurioita. Tämän vuoksi generaattorit yleisesti maadoitetaan tähtipisteistä erilaisten
        impedanssien kautta maahan. Ylijännitteiden suuruudet ovat riippuvaisia maadoitusim￾pedanssista, minkä takia impedanssin valinta on tehtävä huolella. Kaikissa maadoitus￾menetelmissä tavoitteena on havaita vikavirta, jonka perusteella maasulkutilanne voi￾daan todentaa. Vikavirtojen suuruuksissa on suuria eroja eri menetelmiä käytettäessä.
        Käytetty maadoitusmenetelmä määrittää myös menetelmän miten generaattorin maasul￾kusuojaus voidaan toteuttaa. Maadoitusmenetelmät voidaan yleisesti jakaa maadoitta￾mattomaan, tehollisesti maadoitettuun sekä suuren tai pienen impedanssin läpi maadoi￾tettuun menetelmään. Pienen impedanssin läpi maadoittaessa käytetään pienen resis￾tanssin tai reaktanssin omaavia komponentteja. Jotta saavutettaisiin maadoituksen toteu￾tuksessa taloudellisesti optimaalinen tilanne, vaaditaan generaattorilta yleensä generaat￾torin liittimissä tapahtuvan kolmivaiheista oikosulkua vastaavaa vikavirran sietokykyä.
        Tämän vuoksi maadoitusmenetelmiltä vaaditaan useissa standardeissa, ettei vikavirta
        saa ylittää tätä arvoa. Kuvassa 4.3. on esitetty generaattorin tähtipisteestä toteutettuja
        maadoitusmenetelmiä


      • Anonyymi
        Aliasentaja kirjoitti:

        Sehän on sellainen, mihin tulee vain kaksi vaihetta! Vaikka L1 ja L2. Eikä nollaa ollenkaan.

        Kyllä silloin on ihan sama kumminpäin lamppunsa kytkee!

        En tosin tiedä, missä tällaisia järjestelmiä olisi.

        Generaattorin tähtipisteen maadoitustavat
        Generaattorien maadoittaminen poikkeaa sähköverkkojen maadoittamisesta muun mu￾assa siten, että generaattorit on vaikeampi suunnitella kestämään maasulkutilanteiden
        aiheuttamaa ylikuormittumista ja mekaanisia rasituksia. Tämän vuoksi myös generaatto￾rin tähtipisteen maadoitustavan suunnittelu on tehtävä huolella. Generaattorit toimivat
        yleisesti maadoitettuina, jolloin generaattorin tähtipisteestä on muodostettu yhteys maa￾potentiaaliin. Maadoitus on toteutettavissa usealla eri tavalla. Käytetty maadoitustyyppi
        määräytyy generaattorin tähtipisteen ja maan väliin kytketystä komponentista, sen suu￾ruudesta sekä siitä, kuinka se on kytketty nollajohtimeen. Kaikkien maadoitusmenetel￾mien päätehtävänä on maasulkujen aiheuttamien ylijännitteiden tai transienttiylijännit￾teiden rajoittaminen siedettävälle tasolle. Generaattorin kokemat rasitukset ovat suh￾teessa vikavirran neliöön, jolloin pienikin muutos vikavirran suuruudessa vaikuttaa
        merkittävästi generaattorin kokemaan rasitukseen vian aikana. Generaattori maadoite￾taan myös siksi, että voidaan havaita koneen sisäiset maasulut maasulkusuojilla. [5]
        Jos generaattorin tähtipisteen ja maan välille ei muodosteta fyysistä yhteyttä, vikavirrat
        pysyvät niin pieninä, että niistä ei aiheutuisi merkittävää huolta. Maasta erotetussa gene￾raattorissa ylijännitteet kuitenkin nousisivat vaarallisen suuriksi ja voisivat näin aiheut￾taa vaurioita. Tämän vuoksi generaattorit yleisesti maadoitetaan tähtipisteistä erilaisten
        impedanssien kautta maahan. Ylijännitteiden suuruudet ovat riippuvaisia maadoitusim￾pedanssista, minkä takia impedanssin valinta on tehtävä huolella. Kaikissa maadoitus￾menetelmissä tavoitteena on havaita vikavirta, jonka perusteella maasulkutilanne voi￾daan todentaa. Vikavirtojen suuruuksissa on suuria eroja eri menetelmiä käytettäessä.
        Käytetty maadoitusmenetelmä määrittää myös menetelmän miten generaattorin maasul￾kusuojaus voidaan toteuttaa. Maadoitusmenetelmät voidaan yleisesti jakaa maadoitta￾mattomaan, tehollisesti maadoitettuun sekä suuren tai pienen impedanssin läpi maadoi￾tettuun menetelmään. Pienen impedanssin läpi maadoittaessa käytetään pienen resis￾tanssin tai reaktanssin omaavia komponentteja. Jotta saavutettaisiin maadoituksen toteu￾tuksessa taloudellisesti optimaalinen tilanne, vaaditaan generaattorilta yleensä generaat￾torin liittimissä tapahtuvan kolmivaiheista oikosulkua vastaavaa vikavirran sietokykyä.
        Tämän vuoksi maadoitusmenetelmiltä vaaditaan useissa standardeissa, ettei vikavirta
        saa ylittää tätä arvoa. Kuvassa 4.3. on esitetty generaattorin tähtipisteestä toteutettuja
        maadoitusmenetelmiä


      • Anonyymi
        Aliasentaja kirjoitti:

        Sehän on sellainen, mihin tulee vain kaksi vaihetta! Vaikka L1 ja L2. Eikä nollaa ollenkaan.

        Kyllä silloin on ihan sama kumminpäin lamppunsa kytkee!

        En tosin tiedä, missä tällaisia järjestelmiä olisi.

        Generaattorin tähtipisteen maadoitustavat. Hshshdhdhdhdhdhhshssh
        Generaattorien maadoittaminen poikkeaa sähköverkkojen maadoittamisesta muun mu￾assa siten, että generaattorit on vaikeampi suunnitella kestämään maasulkutilanteiden
        aiheuttamaa ylikuormittumista ja mekaanisia rasituksia. Tämän vuoksi myös generaatto￾rin tähtipisteen maadoitustavan suunnittelu on tehtävä huolella. Generaattorit toimivat
        yleisesti maadoitettuina, jolloin generaattorin tähtipisteestä on muodostettu yhteys maa￾potentiaaliin. Maadoitus on toteutettavissa usealla eri tavalla. Käytetty maadoitustyyppi
        määräytyy generaattorin tähtipisteen ja maan väliin kytketystä komponentista, sen suu￾ruudesta sekä siitä, kuinka se on kytketty nollajohtimeen. Kaikkien maadoitusmenetel￾mien päätehtävänä on maasulkujen aiheuttamien ylijännitteiden tai transienttiylijännit￾teiden rajoittaminen siedettävälle tasolle. Generaattorin kokemat rasitukset ovat suh￾teessa vikavirran neliöön, jolloin pienikin muutos vikavirran suuruudessa vaikuttaa
        merkittävästi generaattorin kokemaan rasitukseen vian aikana. Generaattori maadoite￾taan myös siksi, että voidaan havaita koneen sisäiset maasulut maasulkusuojilla. [5]
        Jos generaattorin tähtipisteen ja maan välille ei muodosteta fyysistä yhteyttä, vikavirrat
        pysyvät niin pieninä, että niistä ei aiheutuisi merkittävää huolta. Maasta erotetussa gene￾raattorissa ylijännitteet kuitenkin nousisivat vaarallisen suuriksi ja voisivat näin aiheut￾taa vaurioita. Tämän vuoksi generaattorit yleisesti maadoitetaan tähtipisteistä erilaisten
        impedanssien kautta maahan. Ylijännitteiden suuruudet ovat riippuvaisia maadoitusim￾pedanssista, minkä takia impedanssin valinta on tehtävä huolella. Kaikissa maadoitus￾menetelmissä tavoitteena on havaita vikavirta, jonka perusteella maasulkutilanne voi￾daan todentaa. Vikavirtojen suuruuksissa on suuria eroja eri menetelmiä käytettäessä.
        Käytetty maadoitusmenetelmä määrittää myös menetelmän miten generaattorin maasul￾kusuojaus voidaan toteuttaa. Maadoitusmenetelmät voidaan yleisesti jakaa maadoitta￾mattomaan, tehollisesti maadoitettuun sekä suuren tai pienen impedanssin läpi maadoi￾tettuun menetelmään. Pienen impedanssin läpi maadoittaessa käytetään pienen resis￾tanssin tai reaktanssin omaavia komponentteja. Jotta saavutettaisiin maadoituksen toteu￾tuksessa taloudellisesti optimaalinen tilanne, vaaditaan generaattorilta yleensä generaat￾torin liittimissä tapahtuvan kolmivaiheista oikosulkua vastaavaa vikavirran sietokykyä.
        Tämän vuoksi maadoitusmenetelmiltä vaaditaan useissa standardeissa, ettei vikavirta
        saa ylittää tätä arvoa. Kuvassa 4.3. on esitetty generaattorin tähtipisteestä toteutettuja
        maadoitusmenetelmiä


      • Anonyymi
        Aliasentaja kirjoitti:

        Sehän on sellainen, mihin tulee vain kaksi vaihetta! Vaikka L1 ja L2. Eikä nollaa ollenkaan.

        Kyllä silloin on ihan sama kumminpäin lamppunsa kytkee!

        En tosin tiedä, missä tällaisia järjestelmiä olisi.

        Generaattorin tähtipisteen maadoitustavat. Hshshdhdhdhdhdhhshssh
        Generaattorien maadoittaminen poikkeaa sähköverkkojen maadoittamisesta muun mu￾assa siten, että generaattorit on vaikeampi suunnitella kestämään maasulkutilanteiden
        aiheuttamaa ylikuormittumista ja mekaanisia rasituksia. Tämän vuoksi myös generaatto￾rin tähtipisteen maadoitustavan suunnittelu on tehtävä huolella. Generaattorit toimivat
        yleisesti maadoitettuina, jolloin generaattorin tähtipisteestä on muodostettu yhteys maa￾potentiaaliin. Maadoitus on toteutettavissa usealla eri tavalla. Käytetty maadoitustyyppi
        määräytyy generaattorin tähtipisteen ja maan väliin kytketystä komponentista, sen suu￾ruudesta sekä siitä, kuinka se on kytketty nollajohtimeen. Kaikkien maadoitusmenetel￾mien päätehtävänä on maasulkujen aiheuttamien ylijännitteiden tai transienttiylijännit￾teiden rajoittaminen siedettävälle tasolle. Generaattorin kokemat rasitukset ovat suh￾teessa vikavirran neliöön, jolloin pienikin muutos vikavirran suuruudessa vaikuttaa
        merkittävästi generaattorin kokemaan rasitukseen vian aikana. Generaattori maadoite￾taan myös siksi, että voidaan havaita koneen sisäiset maasulut maasulkusuojilla. [5]
        Jos generaattorin tähtipisteen ja maan välille ei muodosteta fyysistä yhteyttä, vikavirrat
        pysyvät niin pieninä, että niistä ei aiheutuisi merkittävää huolta. Maasta erotetussa gene￾raattorissa ylijännitteet kuitenkin nousisivat vaarallisen suuriksi ja voisivat näin aiheut￾taa vaurioita. Tämän vuoksi generaattorit yleisesti maadoitetaan tähtipisteistä erilaisten
        impedanssien kautta maahan. Ylijännitteiden suuruudet ovat riippuvaisia maadoitusim￾pedanssista, minkä takia impedanssin valinta on tehtävä huolella. Kaikissa maadoitus￾menetelmissä tavoitteena on havaita vikavirta, jonka perusteella maasulkutilanne voi￾daan todentaa. Vikavirtojen suuruuksissa on suuria eroja eri menetelmiä käytettäessä.
        Käytetty maadoitusmenetelmä määrittää myös menetelmän miten generaattorin maasul￾kusuojaus voidaan toteuttaa. Maadoitusmenetelmät voidaan yleisesti jakaa maadoitta￾mattomaan, tehollisesti maadoitettuun sekä suuren tai pienen impedanssin läpi maadoi￾tettuun menetelmään. Pienen impedanssin läpi maadoittaessa käytetään pienen resis￾tanssin tai reaktanssin omaavia komponentteja. Jotta saavutettaisiin maadoituksen toteu￾tuksessa taloudellisesti optimaalinen tilanne, vaaditaan generaattorilta yleensä generaat￾torin liittimissä tapahtuvan kolmivaiheista oikosulkua vastaavaa vikavirran sietokykyä.
        Tämän vuoksi maadoitusmenetelmiltä vaaditaan useissa standardeissa, ettei vikavirta
        saa ylittää tätä arvoa. Kuvassa 4.3. on esitetty generaattorin tähtipisteestä toteutettuja
        maadoitusmenetelmiäjdjdhdhehehehehehehydydydhdvrvrhrhryyeydydehehevveev


    • autostakyse

      Autosähkömies sanoi kerran, että autosähköissa on musta maajohto ja nollasi pistorasiansa mustasta johtimesta. Kun tuli kynsille niin kutsui ammattimiehen apuun.

      • n l vai maa tä ?

        Väri väriin ja loput saman ruuvin alle :)


    • IP 68

      Johtojen uudet värit:
      Virta = L Ruskea tai Musta, valkoinen , harmaa, musta valkoinenraita.
      Nolla = N Sininen
      Maad. = kevi Kelta/vihreä raita

      Käytä oikean väristä teippiä jos johto on vaiheena!
      L1 = ruskea
      L2 = musta
      L3 = harmaa(voi olla myös valkoinen)
      N = sininen
      PE = Keltavihreä
      _____________________

      • ip 106

        Nollakin on kai virtajohdin...vai?


      • nollassa
        ip 106 kirjoitti:

        Nollakin on kai virtajohdin...vai?

        nolla ei ole virta johdin joskus sinisestä eli nollasta voidaan ottaa keltavihreä. esim maadoitettuun pistorasiaan jos suojamaata ei tule.


      • Vaarallista peliä!!!
        nollassa kirjoitti:

        nolla ei ole virta johdin joskus sinisestä eli nollasta voidaan ottaa keltavihreä. esim maadoitettuun pistorasiaan jos suojamaata ei tule.

        Ei saata*na!
        Jättäisit ennemmin vastaamatta, kuin kirjoitat sellaisista asioista joista et tiedä hölkäsen pöläystä.

        SAMA KOSKEE KAIKKIIN TÄHÄN KETJUUN VASTAAVIA AMATÖÖREJÄ!
        Ammattimiehet erikseen.


      • ilmajohtoasentaja
        Vaarallista peliä!!! kirjoitti:

        Ei saata*na!
        Jättäisit ennemmin vastaamatta, kuin kirjoitat sellaisista asioista joista et tiedä hölkäsen pöläystä.

        SAMA KOSKEE KAIKKIIN TÄHÄN KETJUUN VASTAAVIA AMATÖÖREJÄ!
        Ammattimiehet erikseen.

        Samaa mieltä. Ja tuo 2€ vaihekynä on tosiaankin kuolleen miehen työkalu. Tottakai moni muutenkin kätevä voi tehdä joitain sähköasennuksia, mutta jonkinasteinen perustutkinto on pakko olla, jolloin perusasiat ja oikea asenne opitaan.
        Oikeat johtojen poikkipinnat, ryhmän oikosulkuarvot, jotta varoke toimii, meggeröinnit ennen kaapelin käyttöönottoa jne. Jättäkää pliis ammattilaisille ihan yleisen turvallisuuden takia.


      • 252
        ilmajohtoasentaja kirjoitti:

        Samaa mieltä. Ja tuo 2€ vaihekynä on tosiaankin kuolleen miehen työkalu. Tottakai moni muutenkin kätevä voi tehdä joitain sähköasennuksia, mutta jonkinasteinen perustutkinto on pakko olla, jolloin perusasiat ja oikea asenne opitaan.
        Oikeat johtojen poikkipinnat, ryhmän oikosulkuarvot, jotta varoke toimii, meggeröinnit ennen kaapelin käyttöönottoa jne. Jättäkää pliis ammattilaisille ihan yleisen turvallisuuden takia.

        Kertokaas ammattilaiset, mitä tarkoitatte tuolla 2€ vaihekynäjutulla?
        Harkitsin ostaa jonkun (en muista hintaa) vaihekynän anttilasta ihan varalle, jos joskus sattuisi tarvitsemaan. Jostain syystä jätin ostamatta.
        Teinkö siis viisaasti? Onko ne oikasti vaarallisia?

        Ei siis ole tarkoitus ruveta sähkömiestä leikkimään, sitä ei tarvitse pelätä.


      • Vaihekynä
        252 kirjoitti:

        Kertokaas ammattilaiset, mitä tarkoitatte tuolla 2€ vaihekynäjutulla?
        Harkitsin ostaa jonkun (en muista hintaa) vaihekynän anttilasta ihan varalle, jos joskus sattuisi tarvitsemaan. Jostain syystä jätin ostamatta.
        Teinkö siis viisaasti? Onko ne oikasti vaarallisia?

        Ei siis ole tarkoitus ruveta sähkömiestä leikkimään, sitä ei tarvitse pelätä.

        Sillä näkee helposti kahdesta liittimestä, kummassa on jännite, joskin epäluotettavasti.

        Sen käyttöön ei juuri kotioloissa ole tarvetta.
        Tähän tärpeetomuuten on syynä se, kun esim. jonkin laitteen oikutellessa joutuu vikaa etsimään perusteellisemmin, ja kynä antaa myös väärää tietoa.
        Ammattilainen osaa helpommin erottaa oikeat ja väärät tiedot. Mutta se kynä on usein nopea "alustavassa" paikallistamisessa.

        Kynä ei sinällään ole vaaraallinen, mutta sen virheeliset näyttämät voi käydä kohtalokkaaksi.
        Eli se kynä on yhtä tarpeellinen kuin piano virtahevolle.
        Teit viisaasti jättäessäsi ostamatta, niin ei tule houkutus räpelöidä hengenvaaarallisia jännitteitä.


      • pasi pistorasia
        Vaihekynä kirjoitti:

        Sillä näkee helposti kahdesta liittimestä, kummassa on jännite, joskin epäluotettavasti.

        Sen käyttöön ei juuri kotioloissa ole tarvetta.
        Tähän tärpeetomuuten on syynä se, kun esim. jonkin laitteen oikutellessa joutuu vikaa etsimään perusteellisemmin, ja kynä antaa myös väärää tietoa.
        Ammattilainen osaa helpommin erottaa oikeat ja väärät tiedot. Mutta se kynä on usein nopea "alustavassa" paikallistamisessa.

        Kynä ei sinällään ole vaaraallinen, mutta sen virheeliset näyttämät voi käydä kohtalokkaaksi.
        Eli se kynä on yhtä tarpeellinen kuin piano virtahevolle.
        Teit viisaasti jättäessäsi ostamatta, niin ei tule houkutus räpelöidä hengenvaaarallisia jännitteitä.

        Mulla on kotona aika monta kytkinpistorasiaa, joissa on yksinapainen kytkin. Minusta on hyvä tarkistaa missä vaihe on, ja laittaa kytkinrasia pistorasiaan niin päin, että kytkin katkaisee juuri vaiheen, ei nollaa. Vaihekynä on kätevä tässä hommassa. Tällainen tuote:
        http://www.biltema.fi/fi/Rakentaminen/Sahko/Haaroitus/Haarapistorasia-maadoitettu-350019/


      • Lätkä_60
        nollassa kirjoitti:

        nolla ei ole virta johdin joskus sinisestä eli nollasta voidaan ottaa keltavihreä. esim maadoitettuun pistorasiaan jos suojamaata ei tule.

        Huh huh mitä fjoosaa. Tällä mentaalilla on moni piruparka joutunut lodjuun. Tässä on esimerkki siitä, miten ei milloinkaan saa tehdä.
        Ihan karseaa tekstiä. Jättäkää oikeasti ammatti-ihmisille noi hommat.

        Kyllä nollajohdossa virtapiirin ollessa sulkeutunut on sama jännite kuin vaihejohdossa


      • Fjoosa
        Lätkä_60 kirjoitti:

        Huh huh mitä fjoosaa. Tällä mentaalilla on moni piruparka joutunut lodjuun. Tässä on esimerkki siitä, miten ei milloinkaan saa tehdä.
        Ihan karseaa tekstiä. Jättäkää oikeasti ammatti-ihmisille noi hommat.

        Kyllä nollajohdossa virtapiirin ollessa sulkeutunut on sama jännite kuin vaihejohdossa

        Nollajohtimessa, siis nollapotentiaalissa (0V jännitteessä) olevassa johtimessa on sama jännite kuin vaihejohdossa (230V), jos on kyseessä suljettu virtapiiri? Toki, juuri näin. Tai ehkäpä ei sitten kuitenkaan.

        Jos väittämäsi olisi totta, olisi sähköä kuluttavan kojeen yli vaikuttava jännite nolla volttia, mistä seuraisi luonnollisesti se, ettei koje saisi "sähköä" ollenkaan, eikä siten toimisi.


      • aacdcacdc
        Lätkä_60 kirjoitti:

        Huh huh mitä fjoosaa. Tällä mentaalilla on moni piruparka joutunut lodjuun. Tässä on esimerkki siitä, miten ei milloinkaan saa tehdä.
        Ihan karseaa tekstiä. Jättäkää oikeasti ammatti-ihmisille noi hommat.

        Kyllä nollajohdossa virtapiirin ollessa sulkeutunut on sama jännite kuin vaihejohdossa

        Hassua, mutta tuolla tavalla nollatenhan tehtiin ennen kaikki maadoitetut pistorasiat.
        Mitä "ammatti-ihminen" nyt sanoo tuohon ja varsinkin kun tiedetään että maassamme on tälläkin hetkellä ehkä muutama satatuhatta noin tehtyä maadoitettua pistorasiaa?


      • MikroVoltti
        nollassa kirjoitti:

        nolla ei ole virta johdin joskus sinisestä eli nollasta voidaan ottaa keltavihreä. esim maadoitettuun pistorasiaan jos suojamaata ei tule.

        Miksi 0-johdin ei olisi virtajohdin? Mihin L1:n virta kiertäisi "takaisin", ellei olisi 0-johdinta valovirrassa?


    • IP 68 tietää

      Johtojen uudet värit:
      Virta = L = Ruskea tai Musta, valkoinen , harmaa, musta valkoinenraita.
      Nolla = N = Sininen
      Maasuojamaadoitus = kevi Kelta/vihreä raita

      Käytä oikean väristä teippiä jos johto on vaiheena!
      L1 = ruskea
      L2 = musta
      L3 = harmaa(voi olla myös valkoinen tai musta jossa valke raita)
      N = sininen
      suojamaadoitus = Keltavihreä

      huom sinsessä ns. nollajohtimessa on jännite jos sen irroittaa .
      Jännite tulee pistorasiaan kytketyn käyttölaitteen tai moottrin, vastuksen kautta !

      Jopa IP 68 tietää nämä faktat jo 35 vuotta sähkö ja elektroniika tietämystä

    • sähkäri_

      Ei muuten asennetuissa kohteissa kannata luottaa siihen että L1 = ruskea, L2 = musta, L3 = harmaa, vaiheita ne kaikki on mutta ei ole pakko tehdä tuossa järjestyksessä.

      Ja tosiaan suojamaadoitusta (keltavihreää) ei todellakaan saa teipata millään muulla värillä, eikä mitään muuta johto keltavihreällä teipillä.

      • drftgjhkllöä

      • sähkäri_
        drftgjhkllöä kirjoitti:

        http://kniexp.org/muanseleka/42.jpg Tuossa hyvä kuva minkälaisia värejä vanhoissa asennuksissa voi olla. Ilmeisesti noi on vaihejohtoja.

        Tarkoitin että vaikka kytkentä on tehty nykyisen värijärjestelmään niin ei kannata luottaa että ruskea on aina se L1 jne. noissa vaiheissa.

        Vanhoissa todellakin voi olla aivan mitä tahansa.


      • 89789789

        Keviä saa ja pitää joskus teipata sinisellä.


    • hihuuu

      Vanhoissa asennuksissa on sitä mitä sattuu. Asunnoissa ei ollut suojamaajohtoa erikseen ollenkaan vaan käytettiin nollausta eli pistorasioiden liuskat ja koneiden kuoret yhdistettiin nollajohtoon, joka oli tuohon aikaan aina harmaa.

      Jos oli erikseen suojamaadoitusjohto, kun koneeseen ei esim. mennyt nollaa laisinkaan, niin pyrittiin käyttämään punaista.

      Vaihejohtimissa oli mitä sattui, oli sinistä, punaista, keltaista, mustaa jne....

    • edtrftguyoi

      Mun käsityksen mukaan vanhat värit meni suunnilleen näin:

      -Harmaa = Nollajohdin, (voi olla myös vaihejohdin).
      -Musta = Vaihejohto.
      -Violetti = Vaihejohto.
      -Vihreä = Vaihejohto.
      -Keltainen = Vaihejohto.
      -Punainen = Suojamaa, (voi olla myös vaihejohdin jos suojamaata ei tarvita).

      Ja jos joku tietää paremmin niin saa tarkentaa asiaa.

      • käämi

        "Mun käsityksen mukaan vanhat värit meni suunnilleen näin:

        -Harmaa = Nollajohdin, (voi olla myös vaihejohdin).
        -Musta = Vaihejohto.
        -Violetti = Vaihejohto.
        -Vihreä = Vaihejohto.
        -Keltainen = Vaihejohto.
        -Punainen = Suojamaa, (voi olla myös vaihejohdin jos suojamaata ei tarvita).

        Ja jos joku tietää paremmin niin saa tarkentaa asiaa."

        -Sininen = Vaihejohto


    • rane reipas

      vaihejohto voi olla suomessa väriltään musta, ruskea,harmaa, valkoinen, mustavalkoinen,punainen,sininen, lila, vihreä tai keltainen.
      nollajohto voi olla harmaa tai sininen.
      maadoitus voi olla punainen, keltavihreä tai paljas johdin.

      Eli punainen voi olla vaihe tai maadoitus
      sininen voi olla vaihe tai nolla
      harmaa voi olla vaihe tai nolla

      riippuu asennuksen vuosimallista mitä värit ovat.

      Eikun arpomaan

    • Järkeä

      Miettikääpä vähän tämän palstan järkevyyttä:

      Maallikko on kysynyt jo vuonna 2006 väreistä. Järkevä vastaus olisi tuolloin ollut jotenkin näin:

      ”Johtimien väreihin liittyy paljon epävarmuutta kytkentäajan kohdan määräyksistä riippuen. Saattaa myös olla tehtynä asennusvirheitäkin värien suhteen. Turvallisin tapa on mitata johtimet. Sen pystyy tekemään vain asian ymmärtävä henkilö.”

      Sen sijaan, että vastattaisiin selkeällä tavalla nämä ns. ”ammattilaiset ” alkavat käymään jäsenten välisiä keskusteluja siitä kuka nyt näyttää olevan kaikkein viisain ja nokkelin.

      Ilmeisesti tänne ei kirjoita yksikään oikea ammattilainen vaan pätemisen tarpeessa olevat muut henkilöt.

      Eräs nimimerkki, joka joissain väittää olevansa 35 vuoden ammattilainen on jopa kirjoittanut tähänkin kysymykseen kaksi lähes samanlaista vastausta. Samainen nimimerkki näyttää pyörivän lähes jokaisessa kysymyksessä ”neuvonantajana”.

      Miettikää vielä kerran tilannetta: kysyjät eivät ymmärrä asiasta kuin ehkä hieman. Antakaa tällaiselle henkilölle oikeanlainen vastaus. Älkää ruvetko keskenään kinaamaan siitä, kuka teitä on viisain ja nokkelin.

      En myöskään usko, että tämä palsta voisi tällä tavoin toimia sähköalan koulutusfoorumina sen verran sekavia ja ristiriitaisia annetut ohjeet on..

      • IP 68

        Ja kukakohan yrittää olla näistä nokkelista nokkelin , ettei vaan se joka herra joka kommentoi jokaista ns. ammattimiehien vastauksi , varsinkin jos niissä nyt sattuu olemaan jokin pieni epäselvyys tulee heti noottia ,


    • trdfytugjyhuiljöok

      Nykyään sinistä johdinta, eli nollaa saa käyttää myös vaihejohtimena jos se on merkitty esim. mustalla teipillä.

    • ytuiopåpoliuyg

      Ennen vanhaan on 3-vaihe värit ollu ilmeisesti vähän erilaiset. Tuossa kuvassa on vanha sähkökeskus ja siinä on L1, L2 ja L3 merkitty keltainen, vihreä ja violetti. Runkoon menevä maadoitusjohto on taas punainen. Kuva: http://aijaa.com/KPNnO6

      • 1+7

        Puuttumatta johtoväreihin näyttää siltä, että pääkeskukselta lähtevät johdot on mitoitettu site, että toivotaan tulipaloa. Toivottavasti ei kysymyksessä ole asuinrakennus.


      • Sinähän vain
        1+7 kirjoitti:

        Puuttumatta johtoväreihin näyttää siltä, että pääkeskukselta lähtevät johdot on mitoitettu site, että toivotaan tulipaloa. Toivottavasti ei kysymyksessä ole asuinrakennus.

        Oletat liikaa -aivan yhtälailla minäkin voisin olettaa näkeväni kuvan ulkopuolella vaikka 6A sulakkeet josta tuolle kytkimelle nuo "väreillä" merkityt johdot tulevat -tai toisinpäin


      • 20+9
        Sinähän vain kirjoitti:

        Oletat liikaa -aivan yhtälailla minäkin voisin olettaa näkeväni kuvan ulkopuolella vaikka 6A sulakkeet josta tuolle kytkimelle nuo "väreillä" merkityt johdot tulevat -tai toisinpäin

        Eipä tuo muuta asiaa, olivatpa ko johdot tulevia tai lähteviä 1,5 neliöiseltä vain näyttävät!


      • niinniinmutta
        20+9 kirjoitti:

        Eipä tuo muuta asiaa, olivatpa ko johdot tulevia tai lähteviä 1,5 neliöiseltä vain näyttävät!

        Niin saako 1,5 neliöisillä olla etusulakkeena 6A ja onko tällöin tulipalon vaara ilmeinen...


    • Alderp

      Kattorasiasta on tultava kolme johdinta, joista kahden on oltava mustaa johdinta ja yhden harmaa-ruskea. Mikä kytketään mihinkin L,N ja maa?

      • sähkö tuoli

        musta kukkapurkkiin ja harmaa tummun kiikkutuoliin !


    • kummat värit

      Itse olen törmännyt näissä 70-luvun "vuokrakasarmeissa" vihreä ruskea yhdistelmään valaisin johtoina.
      Vihreä oli nolla ja ruskea vaihe mutta hetken meni kyllä miettiä millä systeemillä mahtoi olla sokerinpala kytketty vaikka siihen olikin ystävällisesti laitettu oikein laput että kumpi on maa ja kumpi vaihe.

      Epäilyksen herätti 2-3 senttiä ( ! ) "sokeripalan" syöttöpäästä yli tuleva kuorittu osuus, onneksi olivat asukkaat sentään hengissä selvinneet.

    • Häh?

      Entäpä tällänen tapaus: Lampussa on kaksi johtoa (ruskea ja sininen), katossa on kolme johtoa; keltainen, vihreä ja sininen. Mikä tulee mihin?

      • ---

        Sininen siniseen.
        Keltainen tai vihreä jompikumpi mustaan. Seinässä ilmeisesti kruunukytkin eli 2 painikkeinen?


      • Häh?
        --- kirjoitti:

        Sininen siniseen.
        Keltainen tai vihreä jompikumpi mustaan. Seinässä ilmeisesti kruunukytkin eli 2 painikkeinen?

        Joo, on 2-painikkeinen kruunukytkin. 60-luvun lopussa rakennettu talo... Eli sininen siniseen ja keltaisen ja vihreän kanssa on sama kumman kytkee? Toinen jää tyhjäksi sokeripalaan?


      • 1+4
        Häh? kirjoitti:

        Joo, on 2-painikkeinen kruunukytkin. 60-luvun lopussa rakennettu talo... Eli sininen siniseen ja keltaisen ja vihreän kanssa on sama kumman kytkee? Toinen jää tyhjäksi sokeripalaan?

        Kytke vihreä ja keltainen yhteen, niin saat kummastakin painikkeesta valon päälle.


    • mihin mikin tulee

      minnin perään....

      • Fiksu, sähkötöitä tehnyt

        Kiitos fiksuille vastauksista. Muut kuluttavat vain vähäarvoista aikaansa. Katselin koko ketjun lävitse. Suomi 24 ei ole oikea paikka kysellä asiallisia kysymyksiä. Kyllä melkein kaikkea voi tehdä kun tietää mitä tekee ja tekee sääntöjen ja hyvän työtavan mukaisesti. Haistattelevat tietämättömät ovat asia erikseen...


    • Nainen

      Tulenpa minäkin kyselemään.

      Lampussa on valkoinen johto ja valkoinen johto, jossa on vihreä raita.
      Katossa on sininen ja ruskea johto.

      Miten päin kytken nämä?

      Kaikille päänaukojille tiedoksi: ammattilaisia ei kovin helposti saa näin vähäpätöisiä hommia tekemään. Soitin kolmelle sähköasentajalle, kukaan ei suostunut tulemaan. Soitin vielä tuttavaperheen miehelle, sähköasentaja hänkin. Ei jaksanut tulla, vaikka olisin kyllä maksanut. Pyysin suosittelemaan jotakuta tuttuaan, mutta hän ei osannut (halunnut?) sanoa ketään, joka tällaista hommaa tulisi tekemään.

      Näinpä sitten menin Bauhausiin ostamaan tarvikkeita. Juu, sellaisen ruuvimeisselinkin, johon tulee valo. Ja valaisinpistorasioita kattoon vanhojen sokeripalajuttujen tilalle. Täällä kyllä myyjä muisti kahdesti tarkistaa, etten suinkaan itse aio niitä kiinnittää. No miten sitten, ellei itse?

      En todellakaan ole edes puoliammattilainen näissä asioissa, enkä tee tätä vapaaehtoisesti enkä mielelläni. Mutta kun lamput pitää kattoon saada, niin ei muu auta. Tukesin sivut olivat iso apu, siellä neuvottiin johtojen värit ja valaisinpistorasian merkinnät. Näiden ohjeiden avulla sain uskoakseni valaisimet nyt kiinnitettyä oikein ja turvallisesti (pääkytkimestä virrat pois asennuksen ajaksi tietenkin).

      Paitsi tämän yhden lampun.

      Löytyyköhän täältä joku ystävällinen ja avulias, joka osaa kertoa, miten päin kytken johdot? Yksi asiallinen vastaus riittää, siitä olisin kiitollinen.

      • ---

        Ei väliä kummin päin ovat.


    • Nainen

      Ok, kiitos vastauksesta.

      Laitoin nyt raidallisen johdon kiinni siniseen ja valkoisen ruskeaan.

      Kyselin aiemmin samaa naapurilta, ja hän sanoi, että toimii miten päin tahansa, mutta jos kytkee väärin päin, voi saada sähköiskun polttimoa vaihtessaan, jos sormet osuvat sinne tötterön sisälle, minne polttimon kanta menee. Pitääköhän tämä paikkansa?

      En nyt ajatellut työntää sormiani sinne, mutta varmuuden vuoksi kyselen, kun valaisin on tyttären huoneessa ja aika lähellä kerrossänkyä. Ja lisätään nyt vielä, että kyllä olen opettanut lapsille, ettei sormia saa työntää sähkölaitteisiin.

      • iyijlok

        Joo oikein kytkiessä sen sähköiskun saa vasta sieltä lampun kannan pohjalta, väärin kytkiessä jo siitä kierreosasta johon ainakin pienet sormet voi saada osumaan helpommin lamppua vaihtaessa.
        Eli tee asennus niin että se ruuvimeisselin valo syttyy siellä kannan pohjaa koskiessa -jos kierreosaa koskettaessa niin vaihda johdot toisinpäin.


      • parimietettä
        iyijlok kirjoitti:

        Joo oikein kytkiessä sen sähköiskun saa vasta sieltä lampun kannan pohjalta, väärin kytkiessä jo siitä kierreosasta johon ainakin pienet sormet voi saada osumaan helpommin lamppua vaihtaessa.
        Eli tee asennus niin että se ruuvimeisselin valo syttyy siellä kannan pohjaa koskiessa -jos kierreosaa koskettaessa niin vaihda johdot toisinpäin.

        Tosta tuli mieleen eräs asia - nimittäin mahdollisuus liittää liitospiuha pistorasioihin miten päin vain ja näin esim. valaisinten lamppujen kannat voivat jännitteellisiä lamppua vaihtaessa. Toki laitteet täytyisi irroittaa sähköverkosta ennen lampunvaihtoa, mutta kuinka usea sitä tekee.

        Monissa laitteissa näkee suojasulakkeita virtalähteelle, mutta miten hyvin ne toimivat kun jännite- ja nolla-johdin ovat miten päin nyt sattuvat olemaankin.

        Jotenkin anglojen käyttämät kolmipiikkiset liitosjohdot vain tuntuu järkeviltä - niitä ei vain voi liittää kuin yhdellä tavalla ja usein pistorasioissa on myös kytkin, jolla rasian saa virrattomaksi.


      • niilo

        Pitää. Kannattaa laittaa värit ns. oikein päin, niin vaihe eli jännite ei jää kannan kierreosaan lampun ollessa irti. Eli täytyy tietää ja osata vaikka soittokellolla katsoa valaisimesta värit. Usein nollaan kytkettävä on sininen, virtajohto on musta, ruskea tai valkoinen.

        Kannattaa ottaa ryhmäsulake auki ennen kun ryhtyy asennukseen, jo pelkkä oikaripamahdus voi pudottaa tikkailta ja sekin voi olla kohtalokasta.


    • sähkömies

      musta ruskea ja valkea on kaikki vaiheita nyky standardeilla. suojamaa on keltavihreä ja nolla(N) on sininen.

      JOS YHTÄÄN EPÄILEE MIHIN MITÄKIN TULEE JÄTÄ HOMMAT SÄHKÄMIEHELLE!

    • vielä 90-luvulla....

      Vielä 90-luvun loppupuolella oli värit:
      L1: musta
      L2: ruskea
      L3: mustavalk.
      N: sin.
      PE: kevi

      Sittemmin musta ja ruskea vaihtuivat keskenään ja mustavalkoinen korvattiin harmaalla. Eli nykyisin:
      L1: ruskea
      L2: musta
      L3: harmaa
      N: sin.
      PE: kevi

    • 123@sdrt

      Muistakaa sitten käyttää PEN-väristä keviteippiä tai nittoteippiä, kun kattolamppua asennatte.
      Tai sitten nitonväristä vaiheteippiä. Se on automaattisesti oikeanväristä.

      • 12x MCMK S (kevillä)

        Minä teen ainakin kaikki asennukset suoraan 12-kertaisella kevillisellä S-tyypin MCMK:lla, kun on kevi valmiina eikä lopu johtimetkaan kesken. Ylimääräiset katkon juuresta tai teippaan sinipunaharmaalla kevi- tai nittoteipillä. Säästyy aikaan kun on S-tyypin MCMK:ssa kevi valmiina ja ei tarvii laskea kuinka monta johtoa tarvitsee. On se kätevää kun on tuollainen 12-kertainen S-tyypin kevillinen MCMK keksitty.


    • 2+5

      Johdinvärit, mitä Suomessa on käytetty

      Vuosina 1930-1952
      L1: keltainen
      L2: vihreä
      L3: violetti
      N: harmaa
      PE: musta

      Vuosina 1952-1972
      L1: keltainen
      L2: vihreä
      L3: violetti
      N: harmaa tai valkoinen maadoitettuna, maadoittamattomana punaisin poikkijuovin
      PE: musta

      Vuosina 1972-1995
      L1: musta
      L2: ruskea
      L3: musta
      N: sininen
      PE: keltavihreä

      Vuosina 1995-2002
      L1: musta
      L2: ruskea
      L3: mustavalkoinen
      N: sininen
      PE: keltavihreä

      Vuosina 2002-
      L1: ruskea
      L2: musta
      L3: harmaa
      N: sininen
      PE: keltavihreä

      • puna1puna

        Punainen puuttuu


    • nimimerkki.toinen

      Suoli24 sähköasennusstandardin mukaan asennuksessa saa ja pitää käyttää johtimien tunnusväreinä

      Lieden menojohto
      L1 tummanmusta keviteippi
      Nolla harmahtava
      Vasi kytketään ruuvin alle

      Valaisin
      Punainen yhdistetään punaiseen
      Sininen nolla

      Kiuas
      Johtava vaihe L1
      Johtamaton vaihe maihin
      Tähtipiste keviteipillä runkoon

      Moottorikontaktorikäynnistin
      U 95
      V 96
      W A22
      95 ja 96 kytketään tähtikuusioavaimella joulukuusen tähteen.

    • ledvaihetta

      Mutta tuosta ei selvinnyt minne kytketään ledivalot????

    • PikoVoltti

      Katselin vaihtovirtajohtoista virtalähteen johdotusta tasavirran (8V - 12V) puolella. Johdin on kuin lampun johdin. Sininen on " " ja ruskea on "-": BLÅ LEDER - PLUSS, SVART LEDER - MINUS. Itse asiassa tätä svart lederiä ei ole oikeastaan olemassa johtimen puolella, mutta kolminapaisessa pistokkeessa plussa on pistokkeena keskellä ja ruskea on kytketty yhdyslangalla sinisestä toineen reikään mustalla johdolla.

      pistoke- pistoke pistokereikä
      reikä

      [] [*] []
      sininen/ | ruskea
      musta | | musta sinisestä
      | yhdistetty


      Virtalähde on mascot BATTERIELIMININATOR TYPE 7416


      Onko tavallista tasavirtatapauksissa kytkeä ruskea plussaksi ja sininen miinukseksi?

      • varoittava.esimerkki

        Oikea tapa on syöttää patteri laitteeseen, joka eliminoi pattereita. Patteri on syytä kääriä siniruskeaan nittokeviteippiin ennen syöttöä, juottoa, VVS:ää ja sulaketta.
        Sitten ei ole enää vaaraa saada patterista sähköiskua.


    • Audiofiilistelijä

      Suomi24:n keskustelujen taso on laadultaan parasta 0-luokkaa. Turhan usein törmää asiattomiin kommentteihin asiallisissakin viesteissä. Ja 24:sen mobiilisivu toimii jos toimii ja miten toimii.

      Tästä linkistä löytynee apua, ja, myös kiinnostava sivusto jokaiselle kiinnostuneelle.

      https://huhtama.kapsi.fi/ele/index.php?si=ml29.sis

      • arvelenpa.vain

        Näin on. Jos keskustelija kytkisi isonvarpaan kevipiuhalla lämpöpatteriin, niin keskustelun taso pompsahtaisi heti ykkösluokkaan.


    • Anonyymi

      Voiko ropellilampun laittaa makuuhuoneen kattoon kun ei tule kun kaksi johtoa

    • Anonyymi

      Mitkä värit pitää laittaa yhtee kun on kolmejohtoa

    • Anonyymi

      Miten laitetaa kolme johtonen lamppu kun vasta puolella on kaksi johtoa

      • Anonyymi

        Kaksi väriä samaan väriin ja lopu kaksi toisiinsa.


    • Anonyymi

      Onko punainen johto jonkun mielestä ollut joskus kevi? Milloin?

      • Anonyymi

        Onkos porukoista monta vielä hengis ?


      • Anonyymi

        60-70-luvulla.


      • Anonyymi

        60-70-luvulla.


      • Anonyymi

        60-70-luvulla.


      • Anonyymi

        60-70-luvulla.


    • Anonyymi

      Onkos porukoista monta vielä hengis ?

    • Anonyymi

      Taloni paloi ohjeidenne perusteella mutta itse voin hyvin ja sähköhommat kiinnostavat edelleen

    • Anonyymi

      EI ne usein muutu, viimeksi 1972.

      • Anonyymi

        Älä höpötä. Viimeksi vuonna 2002 ja sitä ennen vuonna 1995.


      • Anonyymi

        Minä kun kytkin uuden pistorasian niin arpomalla laitoin piuhat kiinni, ei toiminut, vaihdoin järjestystä, ei vieläkään, kolmannella kerralla onnistui.


      • Anonyymi

        On ne senkin jälkeen muuttuneet. 90-luvulla oli L1 musta, L2 ruskea ja L3 mustavalkoinen.


    • Anonyymi

      Minulla on runsaasti johtimia ja kaapeleita menneiltä vuosikymmeniltä eikä niiden värit ole muuttuneet mitenkään.

    • Anonyymi

      Minulla on hyllyssä kymmeniä vuosia vanhoja kaapelinpätkiä eikä niiden väri ole muuttunut yhtään miksikään.

    • Anonyymi

      Minulla on varastossa kymmeniä vuosia nvanhoja kaapelinpätkiä eikä niiden väri ole miksikään muuttunut.

    • Anonyymi

      Minulla on kymmeniä vuosia vanhoja kaapeleita ja johtimia eikä niiden väri ole miksikään muuttunut muuten kuin hiukan tummunut ylikuormituksen vuoksi.

    • Anonyymi

      Useimmissa tapauksissa riittää, kun tunnistaa nollan (nyk. sininen) ja suojamaan (kevi).

      Vaihejohdot voivat olla minkä muun värisiä tahansa ja esim. moottoreiden 3-vaihekytkennöissä pitää pyörimissuunta aina varmistaa vaiheiden oikeista tai vääristä väreistä huolimatta.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1515
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1164
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      85
      1080
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      986
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      579
      961
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      907
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      872
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      832
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      664
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      630
    Aihe