taloyhtiö kieltää ilmastointilaitteet

tappava kuumuus

Meillä on kesähelteillä kotona (kerrostalo kantakaupungissa, ylin kerros) lähes ympäri vuorokauden yli 30 astetta lämpöä, ja siksi ajateltiin ostaa ilmastointilaite. Haaveiltiin sellaisesta ilmalämpöpumpusta, jonka hurisevan osan voisi sijoittaa parvekkeelle ja sen viilentävän tietty olkkariin.
Tänään soitettiin isännöitsijälle, joka tyrmäsi tämän sanoen että taloyhtiön kanta on ettei mitään ilmastointilaitteita saa laittaa ulos.

Miksi näin? Asumme ylimmässä kerroksessa, ja parveke on sen verran suuri että humiseva osa ei ole kenenkään muun ikkunan alla, vaan siitä olisi molempiin naapureihin noin 5 metriä, sillä parveke on noin 10 metriä leveä ja pumppu tulisi suunnille keskelle sitä. Syyksi taloyhtiö sanoo että talo alkaisi näyttää Istanbulilta jos kaikista asunnoista roikkuisi näkyvillä erilaisia laitteita. Tuo ilmastointilaite ei edes näy meidän terassilta muiden asuntoihin tai kadulle, vaan se jää ihan vain meidän ihailtavaksemme.
Voiko taloyhtiö kieltää tämän näin yksinkertaisesti huonon syyn varjolla, vai onko kyse vain suosituksesta? Onko tästä joku laki olemassa? Alkaa tuo kämpän kuumuus vituttaa sen verran että alan ärhäköityä oikein kunnolla.

28

13997

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "mä vaan taas"

      koska kyseessä on talon julksisivu vaikka se ei tässä tapauksessa näy ulos.

      Toinen juttu on myös näiden kompuroiden aiheuttama matalataajuinen tärinä / pärinä. Mahtaa olla kiva jumputus, kun 40 kpl kompuroista pärisee ja tärisee betoniseinässä kiinni yht´aikaa.

      Osta sellainen siirrettävä, siihen ei insännöitsijä voi sanoa mitään.

      • kiinteäksi tarkoitetun

        "siirrettäväksi" vaikka laittamalla jollekin lavetille, jossa on pyörät alla. Pitääkö välttämättä olla seinään pultattu kiinni. Itse alkuperäisen tapauksessa laittaisin niin matalalle kuin mahdollista lupia kyselemättä.
        Tuskin näkyy/kuuluu minnekään.


      • Asukas
        kiinteäksi tarkoitetun kirjoitti:

        "siirrettäväksi" vaikka laittamalla jollekin lavetille, jossa on pyörät alla. Pitääkö välttämättä olla seinään pultattu kiinni. Itse alkuperäisen tapauksessa laittaisin niin matalalle kuin mahdollista lupia kyselemättä.
        Tuskin näkyy/kuuluu minnekään.

        Tuossa voisi olla ideaa, jos tekis tellingin laitteelle ja seisomaan omilla jaloillaan. Ainut on se karmiin tehtävä putkien reikä, josta voisi tulla yhtiössä sanomista. Mutta toisaalta kukapa yhtiön edustaja sinne sinun asuntoosi tulisi kurkistelemaan ja mitäpä yhtiö pystyisi tekemään laitteen poistamiseksi, ilmeisesti ei mitään.


      • määkin

        No ei se isännöitsijä siellä taloyhtiössä ole se, joka määrää.
        Isännöitsijät kyllä tämän tietävät, mutta asukkaat eivät.
        Se vaan välittää asukkaille sen tiedon, minkä taloyhtiön hallitus sanoo. Hallituksen taas valitsee yhtiökokous.
        Älä ammu viestin tuojaa! Ammu se taloyhtiön porukka, joka on hallituksen valinnut!


    • parvekkeelle

      Laita sellainen siirrettävä laite ilmastointilaitteeksi. Taloyhtiö ei voi kieltää kottalouskoneita.

      • awaa-

        Kun muistaa hiljaisen ajan, silloin ei mitään,
        jatkuvia koneita ei saa laittaa parvekkeelle.

        Ja jos sen huomaan asukkaat ensimmäisenä,
        hiostavat sinut ulos,
        takana päin puhumista ei kaokki kestä.


    • opimme

      isännöitsijältä/taloyhtiöltä ei kannata koskaan kysyä...tekee vaan

      • Begemot666

        ...maksaa vaan. Mahdollisesti vielä vahingonkorvauksiakin.....


    • jjj

      Parveke on julkisivua ja se on taloyhtiön hallinnassa. Kaupungillakin voi olla sanomista julkisivuihin tulevista laitteista.

      Ulkomailla näkee sellaisia joissa ulko-osa ei ole ulkona vaan tuuletusikkunan aukossa... siihen ei taida olla taloyhtiöllä mitään sanomista.

      • alkup.

        Onko tuo "jjj" :n ehdottama Istanbul-tyylinen tuuletusikkunaan asennettava lauhdutin sitten sallittu tai "sallittu" taloyhtiön kannasta huolimatta? Eikö heillä ole sanavaltaa jos lauhdutin on "sisäpuolella"? Onko joku nähnyt tuollaisia Suomessa?


      • i-laite
        alkup. kirjoitti:

        Onko tuo "jjj" :n ehdottama Istanbul-tyylinen tuuletusikkunaan asennettava lauhdutin sitten sallittu tai "sallittu" taloyhtiön kannasta huolimatta? Eikö heillä ole sanavaltaa jos lauhdutin on "sisäpuolella"? Onko joku nähnyt tuollaisia Suomessa?

        Joku tuossa ehdotti siirrettävää ilmanvaihtolaitetta.
        Kävisköhän sellainen? Ensiavuksi. Sellaisen voisi laittaa ihan itse ja ottaa pois ihan itse.

        Ongelma on ihan "oikea".

        Sisälämpötila ei saisi olla niin korkea.
        Pitäisi tehdä taloyhtiössä pelisäännöt, miten näitä lämpöpumppuja saisi asentaa. Eihän isännöitsijä voi määrätä, miten taloyhtiössä toimitaan. Isännöitsijä on asukkaiden palkkaama henkilö, eikä mikään "talopäällikkö".
        Asuminen on sen rakennuksen käyttötarkoitus, ei suinkaan asukkaiden pomottaminen ja pompottaminen.

        Julkisivu- ja äänikysymykset on varmasti ratkaistavissa tässäkin talossa.


      • Lahden_Mies
        i-laite kirjoitti:

        Joku tuossa ehdotti siirrettävää ilmanvaihtolaitetta.
        Kävisköhän sellainen? Ensiavuksi. Sellaisen voisi laittaa ihan itse ja ottaa pois ihan itse.

        Ongelma on ihan "oikea".

        Sisälämpötila ei saisi olla niin korkea.
        Pitäisi tehdä taloyhtiössä pelisäännöt, miten näitä lämpöpumppuja saisi asentaa. Eihän isännöitsijä voi määrätä, miten taloyhtiössä toimitaan. Isännöitsijä on asukkaiden palkkaama henkilö, eikä mikään "talopäällikkö".
        Asuminen on sen rakennuksen käyttötarkoitus, ei suinkaan asukkaiden pomottaminen ja pompottaminen.

        Julkisivu- ja äänikysymykset on varmasti ratkaistavissa tässäkin talossa.

        Ilmalämpöpumppu

        Ilmalämpöpumpun asentaminen pien-, rivi- tai kerrostaloon ei tarvitse lupaa. Ilmalämpöpumppu tulee asentaa huomaamattomaan paikkaan, kerrostalossa parvekkeen sisäpuolelle. Ilmalämpöpumppu on mahdollista verhota julkisivuun sopeuttavalla kotelolla, jonka koko saa olla vähäisesti suurempi kuin itse koje. Jos ilmalämpöpumpun tai kotelon ulkonema on yli 0,3 m katualueeseen kiinni rakennetusta ulkoseinästä tai muutoin julkisivuvaikutus on huomattava, toimenpide on luvanvarainen. Vaikka viranomaisen lupaa ei tarvittaisikaan, tulee toimenpiteelle saada taloyhtiön lupa.


    • isännöitsijä teki;

      nimittäin lait ja asetukset kieltävät ja vertaus Istanbulista on erittäin kuvaava. Kuvittele itse moinen "sekametelisoppa"

    • sanoi...

      terveystarkastaja moiseen lämpötilaan?

      • mitä sanoo

        rak.määräyskokoelmat. Kumminkin, kun haitta on väliaikainen, ei toimenpiteitä.


      • hahhhaaa

        Niin, jos terveystarkstaja, vaikka kieltäisi Suomessa äärihelteet ja pakkaset.
        Voi, kun tulis joulupukki ja pelastais meidät tältä kaikelta kärsimykseltä.


    • Atte_vaan

      Yksiselitteinen vastaus on että voi. Pelkästään jo julkisivukysymyksen vuoksi ja toinen asia on myös että miten ko. laite vaikuttaa talon ilmastoiniin ja miten laitteen ääni kulkee rakenteissa. Joka tapauksessa asennukseen tarvitaan taloyhtiön lupa ja jos laite luvatta asennetaan teidät luultavasti tullaan velvoittamaan poistamaan ko. laite. Eli totu lämpöön tai muuta pois, Suomessa tätä lämmintä kautta kestää hyvällä tuurilla 1,5 kuukautta.

      • Voi kieltää.

        Ei auta, että saatte sen piiloon. Ääni voi haitata muita ja toisekseen muutkin huoneistot voisivat teidän laitteeseeseenne vedoten vaatia oikeutta asentaa itselleen ko. laite. Ja siinä sitä soppaa sitten olisi. Ulkonäkökysymys ja koko talon ilmaistointiin vaikuttava kysymys. Ja eikö laitteen asentaminen edellytä taloyhtiön runkorakenteen lävistystäkin. Juristina olen lähes 100 prosenttisen varma, että yhtiö voi oikeutetusti tuon kieltää. Viekää yhtiökokoukseen asia, että koko yhtiö hankkisi ilmastoinnin. Tosin huoneistonne on ehkä suuri, ja joutuisitte sen vuoksi maksamaan vastikkeessa muidenkin ilmastointikustannuksia, koska ne eivät nouse samassa suhteessa huoneiston koon mukaan.


    • Kotirauha

      Aiheuttaa "kivaa" runkoääntä kerrostalossa. Minun alakerrassa pärrää sellainen yötäpäivää ja ei ole kiva nukkua ns "kuivaushuone" äänessä. Miettikäähän nyt kuinka pitkä suomen kesä on !!! haloo ..... eikö siitä lämmöstä voi nauttia ja laittaa vaikka ikkunan auki yöksi. Ei niitä ollut ennenkään. Ja onha lattiatuuletin oiva apu tähän helteeseen, mitä ei juuri tänä kesänä ole näkynyt. Järkeä käteen.

    • Taas ovat

      huru-ukot vaudissa.Se on aivan sitä kiinni kuinka se asennetaan ja eristetään talon rungosta,älkää jauhako paskaa.

      • Luvat kuntoon

        Osakas ei voi missään olosuhteissä tehdä reikiä esim. ikkunakarmiin, että saisi letkut ja piuhat sisään. Vaatii ehdottomasti hallituksen luvan!


    • Älkää kehdatko

      ryhtyä asiasta keskustelemaan ja vielä kirjoitaamaan, kun asiasta ette mitään ymmärrä ilmalämpöpumpun asentamisesta.Ottakaa asiosta selvää ennenkun jauhatte sitä p § § § § a.

    • ITS...

      Käykää kauppojen takapihoilla katsomassa niitä halpoja laitteita ja kuunnelkaa erityisesti kun laite lähtee käyntiin tai sammuu, kun puhutaan kalliimmista laitteista niin tällaiset ongelmat eivät ole ylitsepääsemättömiä.

      Ongelma vaan on että asukas haluaa halvan, asentaa itse ja hommiin pitäisi päästä ensi viikolla. Siksi on helpompaa kerrostaloissa sanoa että ei käy. Järkevintä olisi yhtiökokouksessa tehdä linjaus sallitaanko ja millä ehdoilla, sitten on isännöitsijänkin kesken loman helpompi ottaa kantaa asiaan.

    • Kateellisten

      panettelu jos joku haluaa kerrostalo asuntoonsa viihtyvyyttä niin kyllä epäkohtia löytyy vaikka minkäläisia.

    • ulko-ovi

      Kiinteistöissä valtaa käyttävät kiinteistöhuollosta ymmärtämättömät saiturit.
      Suurin osa asukkaista ei ymmärrä kiinteistöasoita kuin yhden asian, ulko-oven avaimella saa ulko-oven auki.
      Osakas ymmärtää vain, että housut, paidat, kukat ja autot kaipaavat ylläpitoa sekä huoltoa ja sairauden parantaa lääkäri.
      Kiinteän omaisuuden-, ilmanvaihdon-, energiasäästön toimenpiteet ovat ymmärryksen saavuttamattomissa.
      Kansallinen omaisuus on taidottomien päättäjien hallinnassa.

      • TYHMÄ

        MITEN TÄMÄ LIITTYY KÄYTYYN KESKUSTELUUN. OLETKO VÄHÄN...


    • Ei muuten taloyhtiö

      ole mitään kansallinen omaisuus,vaan kansalaisen omaisuutta osakkeiden muodossa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      146
      10596
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3013
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      206
      2839
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2127
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1878
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1699
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1636
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      18
      1597
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1543
    10. 82
      1438
    Aihe