Olen ajatellut laittaa VW:n 1.6 dieselin vaihdelaatikkoineen päivineen keskimoottoriin.
Käännän moottorin poikittain,lukitsen tasauspyörästön ja otan vedon toiselta akselilta ulos.Normaali kytkin on käytössä ja kalliin merikytkimen hankinnalta vältytään.Pakoputki ylös ja jäähdytin ja puhallin ilmavaan paikkaan.
Tämä marinoinnista.Onko kukaan tehnyt vastaavaa?
Autonmoottori sellaisenaan veneeseen.
18
7896
Vastaukset
- Jallu
Tasauspyörästö ei ole suunniteltu jatkuvasti pyörimään toisen akselin ollessa pysäytettynä. Se tulisi hajoamaan neitsytpurjehduksella.
Moottorin jäähdytys tulee olemaan ongelma pelkällä syylärillä koska ajoviima puuttuu. Joka tapauksessa syyläri pitäisi suurentaa paljon ja viedä se kannelle tai katolle.
Kuuman pakoputken voisi tietenkin eristää, ettei kukaan tai mikään syty siitä palamaan.
En ole mokomaa kokeillut, mutta vanhana fiskariveneilijänä tulee tällaiset seikat mieleen.
Golfin moottori olisi loistava venemoottori kunhan marinoit sen vaikka seuraavilla osilla:
http://www.saunalahti.fi/~seppniem/- ARC
Hei! Mitäs sanoisitte tajavetoauton koneesta ja laatikosta, eli voiman ulosottaminen ennen tasauspyörästöä?
- Masa.
Auton vaihdelaatikko ei kestä ajettaessa jatkuvasti ylämäkeen, kuten tilanne veneessä olisi. Ainakin pitää olla hyvä öljyn jäähdytys.
- Juuso
Jos laitat veneeseesi kuorma-auton moottorin ja laatikon, niin silloin paikat kestäisivät ja kun ajaisi tyhjäkäynnillä, niin ei ehkä tulisi ylipääsemättömiä ongelmia pakoputken tai jäähdytyksien kanssa.
Itse olen haaveillut veneeseeni jotain hidaskäyntistä isoa dieseliä (Zetor) ja säätölapapotkuria. Silloin ei tarvitse laatikkoa. Säätölapasysteemeitä ei ole hirveästi tarjolla, joten se olisi itse tehtävä. - yx vaa
Kirjoitin joskus, että "Pelle Pelottomia" riittää...
Nyt pitää jälleen todeta se sama..
Jos moinen keino olis hyvä, sellasia olis varmaankin näiden tuhansien ja taas tuhansien veneiden joukossa ..kin
Yhtään en oo koskaan 20 vuoden kokemuksen aikana nähnyt, eli mitä siitä vois päätellä???
Potkurin sovitus suhteessa veneeseen on ensimmäinen asia josta homma lähtee, se määrää kierrokset jota akselin pitää pyöriä.
Merikytkin on suraava asia jonka välitykset määräytyy em seikan mukaan. - tiki
Kaverilla oli pieni kalapaatti,jossa oli pösön
kone.Kytkinpoljin ja vaihdekeppi tuli turkkilevyn
läpi.Eteenpäin valittiin muistaakseni joku 3
vaihde,ja mentiin noin 6solmua.Ongelma oli pakki
joka pyöri aivan liian hiljaa,eikä vetänyt juuri
olenkaan. - julkaistu
oli joskus koeajoesittely rakennelmasta jossa muistaakseni opelin tekniikka.
- Tiura
ja kyseessä oli Opel Asconan kone automaattilaatikolla.
- Lammikkolaivuri
Tiura kirjoitti:
ja kyseessä oli Opel Asconan kone automaattilaatikolla.
Kyseessä on VENE-lehti nro 2/99. Löytynee kirjastoista.
GM-diesel (nimellisteho 58 hv) on Asconasta; 500 tkm ajettu automaattilaatikko Recordista. Suora raakavesijäähdytys (sisävesillä ollaan!). Vaihteiston öljynjäähdytin turbo-Saabista. Pakoputkiston rakennetta ei suoraan kerrota, mutta märän rakenteen etuja kuivaan verrattuna kehutaan siihen malliin kuin toteutus olisi tässäkin märkä.
Vene vanerilaminaattia, 9,3 × 2,8 m, arviolta 2500 kg, 2-kajuuttainen.
Venettä ajetaan enimmäkseen vaihteiston D-asennossa käyntinopeudella 2000 1/min, jolloin nopeutta on 7,3 kn ja melua 74 dB(A). Kone kiertää D-asennossa parhaimmillaan 2300 1/min = 8,2 kn. Vastatuuliolosuhteissa käytettävä asento 2 antaa kierroksia 2700. Vasta asennossa 1 kone kiertää 4000 1/min, jolloin huippua kertyy 10,8 kn ja meteliä 86 dB(A). Koneen nimellistehoa vastaava käyntinopeus olisi 4200 1/min. Potkurin mitoituksesta ei ole mainintoja.
- meisseli
hepsan
Olen periaatteessa pro experiment miehiä. Ehdottomasti sitten jotain dokumentointia tästä projektista tälle palstalle, kiitos.
Mikäli ko. veneellä on joskus tarkoitus lähteä parikymmentä mailia rannikolta merelle, niin hommaan pitää voida luottaa. Sisävedet antavat vähän anteeksi, mutta esimerkiksi Saimaalla tulee äitiä ikävä kun tarpeeksi puhaltaa ja kampiakseli lentää kuomun läpi jortaniin.
Että sen mukaan rakentelemaan.- MIKSI?
Mä laitoin Isuzun dieselin ja marinoin itse.Ollu jo neljä kesää ja pelaa ongelmitta. Jos osaat hitsata ja saat jossain koneistettua muutaman pinnan sileäksi, ei ole ylivoimanen työ.
Tossa sun systeemissä on kaks isoa ongelmaa! Nimittäin tasauspyörästö poikii ekareissulla! Voit tietysti jättää toisenkin akselin pyörimään ja hitsata "kempin lukkon"! Toinen on öljynjäähdytyksen järjestäminen! Ei jäähdytä viima öljypohjaa.
Noita lämmönvaihtimia ja muita osia löytyy käytettynä aika helposti.Pakosarja on helppo tehdä.
Mä laitoin viimetalvena vielä perävetolaitteen, että sain tilaa veneeseen ja toimii. Olis myynnissä kaikki potkurit,merikytkin,peräsin,akselit,murrokset,ym:
[email protected]
- Minä teen näin
Perämoottorit on nykyään niin pirun kalliita, ettei niitä osta erkkikään. Veneistä nyt puhumattakaan.
Ostin vanerisen piikkinokkaveneen. Moottoriksi hankkin lunastuskekuksesta 1100 cc moottoripyörän moottorin. Jäähdytyksen ajattelin ratkaista ohjaamalla ajoviimaa syyläriin. Laskelman mukaan moottoripyörän takapyörä pyörii vähän alle 40 kierrosta sekunnissa kun prätkällä ajetaan nasta laudassa. Tämä kierrosnopeus soveltuu loistavasti Virossa teettämälleni Rollakopiolle. Koska kierrosnopeus siis on hyvä, käytän välityksenä moottoripyörän alkuperäistä ketjuvälitystä. Samalla voin nostaa moottoria veneen kölilinjasta noin puoli metriä. Tämän johdosta muutkin pursiseuralaiset pääsevät ihastelemaan aikaansaannostani. Samalla pakoputkiongelmat ratkeavat tyystin. Pakari tulee sojottamaan tyylikkäästä paapuuriin yläviistosti. Joudun kyllä hankkimaan sähköisen polttoainepumpun, joka merkittävänä investointina sinänsä on harmittava takaisku. Potkurinakselin laakeroin SKF:n kartiorullalaakerein, jotka ottavat kätevästi samalla vastaan potkurin työnnön. Potkurinakselitiivisteen ajattelin tehdä itse muoviputkesta. Peräsimen teen 100mm*200mm*5mm rosterista. Ohjauksen viritän vaijereitse.
Kuka uskaltaa viivalle ens kesänä? - om
En ymmärrä paljoakaan keskustelusta, joka liittyy tasauspyörästöön, tai vedon siitä ulosottoon, mutta tässä nykyinen settini, joka toimii hyvin ja huoletta:
MB OM352 (n. 6l diesel, auton moottori) Velvet Drive (vanha merikytkin). Moottori jäähtyy köliputkella, koneella ja kytkimellä omat öljynlauhduttimensa samassa kierrossa. Koneella Bowman, kytkimellä Velvetin oma. Pakoputki on kuiva, eli kannen alla eristetty putki ja piippu kannella. Eli meri- tai järvivettä ei tarvitse ottaa veneen sisälle ollenkaan
Varmaan viisaampia löytyy, mutta ainakaan sitä en ymmärrä, että jokin ilmavirtaan perustuva jäähdytys voisi toimia veneessä.
Ihmettelen vaan, miksei köliputki ja kuiva pakoputki -yhdistelmää näy uusissa veneissä. Käyttövarmuus on ollut toistaiseksi täydellinen. Onnea marinointiin.- yx vaa
Tää "köliputki" jäähdytys on vanha keksintö, ja toimii ihan hyvin, sitä oli ennen kuin joku keksi nää paljonparjatut lämmönvaihtimet.
Se oli käytössä yleisimmin "merivesikoneissa", joissa ei tarvinnut erikseen ostaa erillistä merivesipumppua. Haittana on taas se korroosio, "raakavesi" on tehokas ruostuttaja moottorissa.
Märkä pakoputki taas on helppo tehdä, saa vetää taipuisalla putkella, eikä tarvii lyhintä mahdollista reittiä käyttää joka yleensä on ylöspäin. Pitkästä matkasta syntyy hankalaa palonaltista tietenkin pitkälti... (palava vene ei ehkä ole ihan mukavin paikka olla ainakaan merellä) Toiset tykkää että pakoputki katolla ei ole hyvännäköinenkään.
Tästä seuraa "yhdistelmä, molemmat asiat yhdistettynä tulee käyttökelpoinen.
- jäpikkä
Muutaman kerrna olen täällä susirajan takana Oulussa nähnyt, kun miekkonen ajelee n. 7m puisella keskimoottoriveneellä, jossa on auton laatikko. Näyttää olevan ykkösvaihdekin liian nopea siihen purtiloon, kun meinaa tulla läheltä piti-tilanteita eteen.
Vaihteenvaihto on myös aika hauskan näköistä sivusta katsottuna: vene kulkee tasaista vauhtia, sitten hidastuu ja kohta nykäisee kauheella vauhdilla eteenpäin (tai sitten sammuu).
Ehkä olis kuitenkin järkevää harkita jonkinlaista merikytkintä, niin ei tartte pykältää eikä käytellä erillistä kaasu/vaihdevipua ja kytkintä vielä. - VolvoMan
Miks ette sakki jo osta sisäkonetta valmiina? Itte ostin just vetolaitteeen (VP280 moitteeton kunto) 500€, kilpi tavaroineen 200€, ja muutaman pikkuvikaisen koneen missä kaikki tarvittavat marinointiosat mukana (Volvo B20), pakosarja, kaasarit, öljynjäähdytin, putket (voi helposti tehdä ittekin), vesipumppu jne, koneille tuli hintaa reilut 150€, eli 850€ koko höskä, ei voi kalliiks sanoa. Sitten vähän momenttiavainta koneelle, ja uudet männänrenkaat ja muutama tiiviste, about 50€, ni kyllä tulee valmista, eikä oo kallista, saati epäluotettavaa. Eli miks vaihdelaatikoita veneeseen, ei sen puoleen, oon ittekin aatellu et kun nurkissa makaa volvo B20A auton vaihdelaatikko ja kytkin koppa tohon yhdistelmään, ni miks ei vois pelle pelotonta harrastaa huvin vuoks? Mutta miks tehdä sitä rahan takia, kun voi käydä köpelösti. Kone joka nyt lähtee uuden B20 VP280 yhdistelmän tielt on B20 VP100B, ja on 27 vuotta vanha, ja toimii edelleen moitteettomasti, mutta aattelin vaihtaa vetolaitteeseen ja koneeseen, mitkä on vähemmän ajettuja.
Ja sit siihen, että laittaa potkuriakselin auton tasauspyörästön jälkeen yhteen vetoakseliin kiinni -EI toimi 30 mailii pidempään, sen takaan, etenkään veneessä, miks? no auton vaihdelaatikkoon kohdistuu normaalisti ajossa 15% voima moottorin tehoon suhteutettuna, mutta veneessä sama luku on 45-90%, eli pitäis jo kellot soida??? 3-6krt. enemmän rääkkiä?, miks veneissä ei oo kuivaa kytkintä niinku autossa?, no se EI kestäis, siks on velvet drive, vetolaitteen öljyssä uiva kytkin, ja vesijäähdytetty vaihdelaatikko, missä on pieni periksiantamaton kytkin. Ne kestää, muttta ei kuiva kaksipintainen kytkinlevy, joka luistaa jo yli 60% moottorin tehosta. Se toimii toki paremmin kun tasauspyörästön yhestä akselista vedon ottaminen, mutta edelleen on epäluotettava jäähdyttämätön vaihteisto, ja kuiva kytkin, kestikä 300-1000mpk.
Sitten kuivasta pakoputkesta, kyllä sen jäähdyttäminen ilmalla toki onnistuu, mutta miksi melkein kaikkia auton koneita, paitsi BOXER koneita jäähdytetään vedellä, jota jäähdyttää voimakas ilmavirta? Yksinkertaista, koska vesi siirtää lämpöä jopa 5krt. paremmin kuin ilma, ja kun lisätään tehokas virtaus, suosio on taattu. Ja kaiken lisäks pakosarjan jäähdyttäminen vedellä antaa lisätehoa koneelle, uskokaa pois, voin valaista teitä. Volvo B20 koneelle rakennettiin aikoinaan 2 halpaa vetolaite mallia, AQ105 ja AQ115, niillä on kaksi eroa, toinen on kaasarit, molemmissa yksikurkkuiset kaasarit, samoilla suuttimilla, mutta toisessa SU, ja toisessa normaali pystykaasari, no sillähän ei saman koneen 10 hv:n tehoeroa selitetä. Selitys tulee tässä: AQ105 mallissa pakosarjaa jäähdytetään vain keskeltä, mutta AQ115 mallin pakosarjaa jäähdytetään myös heti sylinterikannen ulkopuolelta, mikä lisää huomattavasti jäähdytystehoa, ja samalla antaa 10hv lisää.
Täältä tähän, VolvoMan- Sami
Myytkö sen vanan vetolaitteen?
- VolvoMan
Sami kirjoitti:
Myytkö sen vanan vetolaitteen?
Joo, kyllähän sen 100B vetolaitteen voin myydä, siinä on kilpi ja kaikki mukana, ja kytkinlevy ja kytkinkotelo volvo B20 merikoneen perään kans mukana. Voin laittaa digikamerakuvia tavaroista mailiin jos on tarvis. Siin on vetonivel uusittu 2 vuotta sitten, eli sellasenkin vanhan suht käyttökelposen saa kans kaupan päälle, ja konekin löytyy tarvittaessa, ja kaikkea muutakin Volvo Penta tavaraa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Häiriköinti
Sinä joka rälläsit viime yönä aamuun klo. 00 :04 koulun pihassa ja pitkin kyliä. Rekkari ylhäällä. Terv. Kerrostalon as973704Askanmäessä Huippu esitys
Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna333214- 603189
- 622973
Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)652832Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.652775On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle632504Pohdinttavaksi
No siis, saiko yrityksen toimitusjohtaja potkut vaiko älysi ihan itse jättää nimellisen tittelin ettei maine enää enempä802311- 692158
- 452152