AA
A A A
Opastus ja palaute
liity jäseneksi!

 /   /  / audin ja volkkarin tdi mallit ja niiden viritys

audin ja volkkarin tdi mallit ja niiden viritys

69 Vastausta 55 794 Lukukertaa
hei nyt heittäkää joku semmoinen villi arvio kui paljo tuommoisesta 1.9 tdi koneesta vois saaha kutiteltua tehoja ja iha peruskonsteilla koska ite lastuttamisella tehon lisäys on 110->148hp ja vääntöarvot 320->450nm? eli onko se 148hp/450nm sitte se ehdoton yläraja vai onko mahollista kutitella lissää?

Kannattaa muistaa

Ei tuo tehonlisäys aina oikeasti ole noin suuri, sillä 110hv TDI:ssä saattaakin olla vakiona jo 120hv tai jopa enemmän. VAG autoissa on tapana ilmoittaa teho miniminä (eli vähintään se teho autoissa on pyöristettynä alaspäin seuraavaan Saksan verorajaan), eikä keskiarvona/maksimina kuten useilla toisilla valmistajilla.

Lisää tehoahan saa kun alkaa vaihtamaan lisää osia. Mutta aina joku osa sitten rajoittaa tehoa ja/tai alkaa hajota, eli se on loppumaton suo.

Lastuviritys ei kannata

Luehan uusin Auto Bild Suomi. Siinä mitattiin useiden virityslastujen vaikutuksia VW 2.0 TDI:hin. Yksikään ei antanut luvattuja tehoja. Monissa tapauksissa tehot nousivat vain marginaalisesti. Sitävastoin kulutus nousi selvästi, savutus kaksinkertaistui, hiukkasuodatin paloi puhki ja turbon lämmöt nousivat selvästi.

Lastuviritys tuhoaa hiukkassuodattimen nopeasti, turbon ja moottorin lohkon hieman myöhemmin.

Jopa mukana ollut "pihistyslastu" nosti kulutusta, vaikka sen piti laskea sitä 10%.

Ei kannata. Dieseleiden ohjelmoinnit ovat nykyään jo niin vaativia ja moniparametrisia ettei lastuvirittäjien taidot riitä ronkkimaan niitä. Kun jotain parametria kasvatetaan, menee muut metsään ja kalusto hajoaa.

usko

kenen tekemä testi..?????
vw,n
testipenkissä suomessa mitatut antaa
eri arvoja

älä usko kaikkea mitä lehdet kirjoittaa !!!!

sama koskee autoveroja / verotusta

Volkswagenilla Saksassa

Usko sinä vain lastuvirittäjiä, jotka ovat todellisia amatööriohjelmoijia.

Saksan Auto Bild teki testin yhdessä VW:n kanssa. Autona oli hiukkassuodattimella varustettu Golf 2.0 TDI 103 kW.

Olkoonkin, että mukana oli VW, joka ei varmasti ole lastuvirityksen ystävä, oli testi hyvin tehdyn tuntuinen. Jutussa perusteltiin tarkasti, miksi lastuviritys tuhoaa hiukkassuodattimen.

Pari tulosta:

1. Vakio
- luvataan 103 kW
- mitattiin 103 kW
- hiukkaset 100%
- turbon lämmöt 820 C
- kulutus 6,5 l/100 km

2. Wetterauer
- luvataan 125 kW
- mitattiin 117 kW
- hiukkaset 205% (savutus tuplaantui)
- turbon lämmöt 950 C (+130 C, ei tee hyvää ahtimelle)
- kulutus 9,0 l/100 km (karsea kulutus!)

Tuo Wetterauerin lastu antoi eniten tehoa, mutta millä kulutuksella, hiukkasilla ja turboahtimen pakokaasujen lämmöillä. Tuloksena hajonnut hiukkassuodatin.

Esim. MTM:n lastu lupasi 129 kW, mutta antoi vain 106 kW. Teho kasvoi marginaalisesti (+3 kW), mutta kulutus selvästi (+2,3 l/100 km). Heh, kulutus kasvoi lähes litralla per lisä-kW! Kaupan päälle vielä hajonnut hiukkassuodatin.

Epäilyttävä testi

Tuo testi on kyseenalaistettu sen vuoksi, että jokainen 2.0 TDI minkä olen dynottuna nähnyt on ollut tehokkaampi kuin 103kw - jopa 120kW tehoja on mitattu _vakiona_.
Ei tunnu siis kovin uskottavalta, että olisivat löytäneet juuri tasan 103kW tehoisen version testiin.

Lisäksi yksittäisten kuluttajien omia kokemuksia kun lukee niin jokainen kuitenkin mainitsee kulutuksen laskusta. Miten siis ainoastaan VW:n suorittamissa testeissä kulutus nousee?

Tämän vuoksi tuo 'testi' tuntuu hieman valmistajan propagandalta.

Ja ei itselläni ei ole kokemuksia lastuista, olen vain lueskellut muiden kirjoituksia niistä. Itse en koe tarvetta saada lisää tehoa autoista ja jos on niin yleensä ostan tehokkaamman mallin ;)
Lisäksi en väitä etteikö osa artikkelista pitäisi paikkansa, itseä ihmetyttää nuo pari outoa seikkaa mitkä ovat täysin vastoin muuta tietoa mitä on korviini kantautunut.

Lue juttu

Syynä oli juuri hiukkassuodatin. Sinne kertyneet hiukkaset pitää polttaa aika ajoin. Lastuviritykset tuottavat paljon enemmän hiukkasia ja suodatin täyttyykin nopeasti. Kun niitä yritetään polttaa, lisätään jälkisyöttöä. Pakokanaviin pääsee palamatonta polttoainetta, jonka tarkoitus on polttaa hiukkaset. Lastuvirittäjät ovat kuitenkin möhlineet pahasti tehoa maksimoidessaan. Pakakaasuissa ei ole tarpeeksi happea eikä hiukkaset pala. Nyt sinne kertyy hiukkasia ja palamatonta polttoainetta. Logiikka menee sekaisin ja yrittää uudestaan. Suodattimeen kertyy runsaasti polttoainetta. Kulutus kasvaa. Suodatin tukkeutuu, mika lisää entisestään kulutusta. Kun pakokaasuissa myöhemmin löytyykin happea, palaa kertynyt polttoaine räjähtäen, nostaa lämmöt ja sulattaa suodattimen. Tuloksena on suuri pöllähdys seuraavassa kiihdytyksessä, kun suodattimen palat lentävät pakoputkesta.

Ilman suodatinta lastuviritys voikin toimia. Suodattimen kanssa virittäminen on paljon vaikeampaa eikä siihen lastuvirittäjien taidot vielä riitä.

luepa sinäkin

eikös apk:n jutussa mainittu 1.9tdi jossa ei taida olla hiukkassuodatinta? vai onko?....

Koskee myös sitä

Jutussa oli myös yleisiä varoituksia lastuvirityksestä. Ne koskevat yhtälailla 1.9 dieseliä.

1. Pakokaasujen kohonnut lämpötila
Lastuviritys nostaa turbon pakokaasujen lämpötilaa ja pyörimisnonopeutta. Ajan kanssa ne vaurioittavat ahtimen turbiinia. Jutusssa oli kuva sellaisesta.

2. Kasvannut sylnteripaine
Sylinteriryhmä joutuu koville. Seinämä sylinterien välillä voi murtua. Mukana kuva.

3. Pidentyneet ruiskutukset osuvat mäntään
Virittäjät kasvattavat ruiskutusaikoja. Ne venyvät liian möyhäiseen ja osuvat mäntään jo sen liikkuessa ylös. Männän laki syöpyy epätasaiseksi. Kuva mukana.

Lastuvirituksen ongelmana on, että polttoainetta syötetään liian paljon. Diesel vaatii puhtaasti toimiakaan suuren ilmaylimäärän. Kasvatetulle syöttömäärälle ei riitä tarpeeksi ilmaa. Tuloksena savutus kasvaa reippaasti. Ei mikään ekoteko.

Ja johtopäätöksenä voimme todeta, että

meillä on "pilvin pimein" TDI-autoja, joissa ko. osat ovat aivan karmeassa kunnossa????

Minulla viritys tehty 1,9tdi:hin, kun lasissa olin.120tkm, nyt 285tkm(165tkm aj.lastulla)ja toimii moitteetta. Peruskone 100hv 240nmja lastutettuna n.>130hv/300nm, ja on aivan eri auto ajaa.
mikä lastu,paljonko makso!

kerropa nyt sitten

miten ne volkkarit ja audit 1.9 tdi koneella voi olla eri tehoisia muuten kuin ohjelmamuutoksilla

esim. 1.9 tdi koneesta on olemassa ainakin nämä tehoversiot

100hv vw
105hv audi
130hv vw
150hv seat

ja kaikissa on käsittääkseni aivan samat koneet turboja ja koneen rakennetta myöten, mutta eri ohjelmat vaan...olenko oikeassa?

Olet

Olet TÄYSIN väärässä. Ko. koneissa on valtavatsi eroja, kuten tehokkaammissa on kestävämmät kiertokanget/laakerointi, tehokkaampi öljypumppu, erilainen ahdin jne. Lisäksi eroja on vetoakseleissa, laatikossa, kytkimessä jne.
Kyllä 180heppaa on raja , mitä ei kannata ylittää..oikeastaan 150hv on optimaalinen ..vielä kestää , mutta jakssa mennä.

välijäähyttimestä!!!

mitähä varte muuten välijäähyttimet on kehitetty?

Jos oikein tehdään

Lievällä lastuvirillä ei monessakaan autossa ymmärtääkseni ole noita ongelmia. Sitten kun ruvetaan ihan kunnolla virittämään niin toki pitää vaihtaa muutakin kuin softa.

Melkein suosittelisin ihan lastuvirittäjällekin jo putkiston avartamista ja ottamaan selvää millaisilla ruiskutusajoilla mennään. Tarvittaessa sitten löpön määrää isommaksi normaalilla ruiskutusajalla elementtejä vaihtamalla.

Sitten tietenkin se ilmamäärä... Ainakin välijäähdytin putkistoineen tarkastelun alle. Kannattaa myös miettiä ahtimen kokoa, pitääkö sitä suurentaa.

Kaikkihan tuosta pitäisi mittailla, pakolämmöt, pakopaineet vs. ahtopaineet jne...

Mutta normaalilastulla saa jo hyvän hyödyn useimmissa autoissa eikä muita muutoksia tarvita. Joissain pienet lisämuutokset antavat selkeän lisähyödyn. Ennenkaikkea mitään autoa et saa pelkän lastun takia rikki.
Kuullostaa pahalta!

Tuossa voi tulla äiskää ikävä, kun motarilla paukkuu pata rikki kesken ajon ja eukko takapenkillä ihmettelee pienen vauvan kanssa autoa ajavalle lastuttaneelle isännälle, että mikäs nyt tuli...=)

Voit unohtaa tuon

Jos auton valmistaja on mukana testissä niin mitä voit siltä enää odottaa? Ei tarvitse olla kyse kuin vaikkapa ilmansuodattimesta, niin autotehtaan mukaan muu kuin alkuperäinen osa voi suunnilleen tuhota koko auton atomeihin. Samoista moottoreista otetaan tehtaalla eri elektroniikalla eri määrä tehoa ja hintaa laitetaan aina muutama tonni lisää.

Epäilyttää

Ihmetyttää tosiaan tuo AB:n juttu. Ainakaan minua ei vakuuttanut. Vähän on niinkuin Seiskapäivää jutut. Toivoisin, että vaikka Tuulilasi tai TM tekisivät kunnon testin muutaman yleisimmän lastu, boxi jne virityksen kanssa. AB:n artikkelissa tökki jo se, että käsitteet lastutus-ja boxiviritys olivat sekaisin.

ah autuus

Ehdottomasti uskon sinua, enkä AutoBildia. Sinun luotettavuutesi perään kuolaan ja ulvon. Kiitos messias. Juuri kun olin menettää lopunkin uskoni, tulit ja pelastit minut.
Itsekkään en luota tuoho testii kovinkaan paljoa. Mulla on ollu useampia rakennettuja turbo autoja niin bensa kuin diiseleitä. tuo männän sulaminen on kyllä aivan hatusta tempastua tietoa, männän sulamiseen tarvitaan jo aivan toisenlaisilla ahdoilla oleva auto ja enemmän viritetty kyllä se sulaminen johtuu siitä että puristuksia ei lasketa ja ahtoja nostetaan jolloin joutuu säätää ennakoita liikaa mut tuohon tarvitaan jo vaki diesel koneissa melkei 1bar nousua ahdoissa ja noilla lastuilla ei sitä saada mitenkää, dieselin vakio kone on suunniteltu kestämään ahtoja sen verran mitä vakio turbo voi antaa... itsellä tällähetkellä 1.9tdi passat 360hv ja 603Nm koneen hinta laitettuna n. 10000 ja hyvin vetarit kestää...
"testipenkissä suomessa mitatut antaa
eri arvoja"

teho ja vääntö on suomessa AIVAN samanlaisia kuin saksassakin.

Tyhmä kysymys ?

Mitä säätöarvoja muutetaan tuolla "pihistyslastulla"

Siis kuinka pelkällä ohjelmoinninmuutoksella voidaan kulutusta osakuormalla pienentää

Vitun

olet vaan kateellinen

yksinkertaisesti osakuorman

Ainahan sitä voidaan syöttömäärällä, ennakolla ja ahtopaineella kikkailla.

Huh huh mitä potaskaa

VAG konsernin tuotteista en tiedä juuri mitään, mutta alla on 330 xd aut -03 joka kävi heinäkuussa Harisen penkissä ennen ja jälkeen lastutuksen. Ennen lastua teho oli 193 hv (ilmoitettu 184 hv), Ohjelman
jälkeen tasan 240 hv. Vääntöä ei saatu, kun ei ottanut automaatista kunnon lukemia. Ahdot ei noussut juurikaan. Puhuivat, että vain 0,15 baria. Itse vähän epäilen, mutta kestää kuitenkin hyvin ja kulkee erittäin riittävästi kiisseliksi. Itse en ainakaan usko ollenkaan noihin "maksettuihin" testeihin.
Harinen .. ilmoitti sähköpostitse, että a6 tdi 132 kwh ei kande kutitella. Pumppu sen sorttinen, että ei anna kuin hitusen lisätehoa .. siis asentajaliike ilmoittaa näin. Hiukan vastuullista ja täysin esimerkillistä toimintaa. Joillain on vielä suhteellisuuden tajua vaikka kyse onkin viimekädessä rahasta ja sen tuomasta autuudesta. Muut toi potaska on jokseenkin poltettua koivuhiilta eli kaliumkarbonaattia. Lipeen valmistuksessa aikoinaan käytetty luonnontuote ei siis ole jätöstä ei varsinkaa skeidaa .. harva tietää t ph

Kannattaa aina muistaa että

kampiakseli räsähtää kummittelemeen lohkon kylestä ni peiliin voit vaan katsoa

mullon tuttu jolla lastu viritetty tdi passat

ja kuullema iha hyvin on kestänny. =o)
ja kute tuli selväks erään kirjoittajan toimesta niih noista tdi koneista on aika monta eri tehoversiota olemassa.

mut mua varsinki kiinnostaa nää tehoversiot kute esim 1.9tdi powerdiesel 150hp ja sitte 2.5tdi jossa vakiona on se 180 horsepoweria.

ja omko sitä pakko aina painaa urku auki tienpäällä mutta esim ohitustilanteissa on korkeesta väännöstä ja tehosta aikapaljo hyötyä.

TÄÄLTÄ TIETOA

Tosin aika vanha juttu ja viripalikat ovat voineet kohdata jo monta uutta sukupolvea. Mutta onpahan varmaan paremmin tehty testi ja konekin konsernin tdi. Kipi kipi kirjastoon...

http://www.tekniikanmaailma.fi/arkisto/?y=1999&p=8&id=528422

tehoja

Mul on VW Bora TDI 2000 90 hp peruskonella. Lastutin sen viime kesänä. Nyt siinä on n. 120-125 hp ja n.280 nM. On aivan eri auto ja hauska ajaa, ei mitään ongelmia. Olen kysellyt lisä tehoja, en kaahaile en revitä, mutta on tosi hieno fiilis kun selkänoja taipuu tarvittaessa. On luvattu pelkällä viritys turbolla 140 hp, vaihto-osana tai tehtynä omaan turboon, 170 hp jos vaihtaa suuttimet isommiksi. Siis ilman lastua. Kytkin on heikko lenkki. Joku lupasi 140 hp pelkällä ohjeman muutoksella. Käyrät saa mukaan.

lisäys

Kyselin lisää alanmiehiltä 130 hp on max. kytkin alkaa luistaa 300 NM. Pelkällä ohjelmoinnilla 140 hp sulaa turbo. Jos halutaan 170 hp vaihtoon menee turbo, kytkin, vauhtipyörä, suuttimet ja ohjelma. H.2500 €. 90 hp koneelle voidaan rakentaa max.240 hp.

Voi jeesus mitä sakkia!

Mikä asijjantuntijja! mullaki penkki taipuu ku laiton wunderpaumin ilmansuodattimeen! ei tartte ees autoo käynnistää nii penkki jo menee makuastoonki! Jo on mylly! täälläpäin ei tehoja kysellä! ei ne pyytämällä tule! Juu ja viritysturbon määki meinasin laittaa ku tavallisesta ei voi kysellä tehoja!
itellä 2.0 tdi kararalan tekemällä softalla penkistä tuli 179hv ja 395nm vääntöä ja oon ajanu sen jälkeen 25thkm ei mitään ongelmia muuta ku et meinaa olla kortti vaaras ku ero niin selkee auto siis vw jetta. siinä teille faktaa ja tunnen monia kenellä on hyviä ja huonoja kokemuksia "lastuista" niitä on hyviä ja huonoja..

Seat 1.9 TDI

Itselläni alunperin 110hp/235nm 1.9 TDI Toledo. Laitettiin 150hp version turbo (bolt-on), race suuttimet ja uusi ohjelma, tuloksena 174hp/354nm.

Vääntöihin olen hiukan pettynyt mutta ohjelmassa on vielä pientä petraamisen varaa koska tuolloin paikallaan oli vielä vakiokytkin, ja tulevaisuudessa on tarkoitus vaihtaa vakio välijäähdytin tehokkaampaan sekä parantaa pakoputkistoa, jos pääsisi lukemiin ~180hp/410nm olisin jo varsin tyytyväinen.

Tosin nykyiselläänkin auto on täysin eriluontoinen kuin vakiona, sikäli ei valittamista mutta ainahan nälkä kasvaa syödessä. :)

Itse siis olen varsin tyytyväinen, koko roska kytkimineen päivineen (sachs race) tuli maksamaan reilu 2000e. Turbon ja kytkimen vaihdot tein itse, suuttimet vaihdettiin pajalla jossa ohjelmointi ja penkityskin suoritettiin. Ainahan voi toki ajatella että vanhaan romuun se on kohtalaisen suuri menoerä mutta jokainen määrittelee itse autossaan asiat joille antaa painoarvoa. :)

voimansiirto

Niin ja muistaakseni Volkkarin 5-vaihteinen vaihdelaatikon mitoituksena on ollut max. vääntömomentti 280 Nm...
5 vaihteinen laatikko on vakio passat 130hp / 300Nm... kyllä on taas hyvää tietoa porukalla.
96kw pd 5-vaihteinen 285nm, 96kw 6-vaihteinen 310nm. Siis valmistajan ilmoitus. Käytännössä VAG:n tapauksessa todelliset tehot / väännöt ovat ovat suurempia. Teho 5-10%, vääntö jopa enemmän.
Vähän vajaa 300hv ja pikksen päälle 400Nm, mutta vaatii jo paljon muutoksia+rahaa.

Käy tsekkaa FFp:n foorumia.

hölmöä

Kyllä te kanssa autoilijat otatte hölmöjä riskejä tekniikan kanssa, itselle on ainakin luotettavuus kaiken A ja O. Eipä siinä mitään, toivottavasti pääsette aina perille ja hyvillä mielin :)

Meillä on 140hp, 305nm vääntöä ja vähempikin riittäisi. Ruukataan rouvan kanssa ajella nätisti ja nautiskellen.

paska korealaisilla

ei nautintoa ole nähtykään, sen sijaan tienposkessa kiaa ja muuta rupuautoa huntaita. KÖYHÄ!

haha

Kylläpä tuolla teiden varsilla tuppaa olemaan vaginoita.

Viritys

Joo, kaikkein helpoin, paras ja varmin tapa saada tehoa lisää on ostaa tehdasvalmiina tarpeeksi tehokas auto. Säästyy hermot sekä kaikkein halvin pitkän päälle. Se kun vaatii muitakin toimenpiteitä, jos tehoa vallan paljon lisätään.
VAG PD 1.9tdi on hemmetin luja moottori. 130hv tai 150hv koneesta voittaa osaavissa käsissä tietyillä muutoksilla luotettavasti +300hv/550nm. Vakio alakerta kestää moitteettomasti( itsellä 100tkm ajettu ilman minkäänlaisia ongelmia) Kulutus normiajossa tippuu 1.5 litraa satasella.

Aika vaikea keskustelu, koska

Esim. vuoden 1997 1,9 TDi, 66 kW WAGin moottoreista oli 22 eri variaatiota.
Kaikkia muutoksia WAG ei edes kerro, joten sinun tulee olla kyseisen koneen suunnittelija ja tuotekehittelijä jotta kannattaisi ottaa kantaa mihinkään.

Lastuta pois, mutta paremmat öljyt sisään

Moro

Onhan siellä varaa tekniikassa. Tehtaat ei vain ota kaikkea irti koneista. Syynä verot, vakuutukset ja mallien kilpailu konsernin sisällä.

Lastu kiinni, ja asetukset tappiin. Totta kai kulutus nousee, jos käyttää tehoa, ja niitähän tuleekin käyttää jos virittää. Mulla nousi puolisen litraa. En paahda koko ajan urut auki. Mutta toisaalta oma verenpaine laski ohituksissa.

Vanha Passat 150 tkm takana. Lastulla 140 hepasta-185 heppaan. Kylmänä savuttaa, mutta niin savuttaa muutkin. Olen vaihtanut öljyt 10000 km välein ja parasta koneeseen.

Lastu kiinni, sitten asetettiin muitakin asetuksiaa läppärillä. Arvot löyty netistä, noin suunnilleen. Laitoimme niitä yksi kerrallaan ja vaihe vaiheelta. Jokainen arvo, ja uusi arvo kirjattiin ylös. Kaveri, se on joku autoasentaja, auttoi arvojen kanssa. Ite oon niistä pihalla. Turbopainetta, tai jotain sinne päin, nostimme kuulemma oikein miehekkäästi.

Hyvin pelaa, ja menee kanssa. Jos turbo leikkaa niin sitten haen Saksasta uuden tilalle. Ja taas tielle. Kaksilitraisesta saa kuulemma 240 heppaa ulos jos tuunaa vähän enemmän. Se on hyvin dieselille.

käykää

pellet hakemassa meidän tehtaalta höylän lastua niin tulee tehoa pönttöpäille

me

2,5 litrasesta väyrysmersun koneesta 550 heppaa ja hyvin kestää pata. ollut ajossa jo melkein 4 vuotta. Tasauspyörästö heikko lenkki, niitä on mennyt pari.
itsella golf 4motion 1.9tdi-pd("pumpdüse" ei powerdiesel) ARL 110kw/150ps/148hv. lastutettu 132kw/370Nm... kulutus ei nousut... sachs performance paineasetelma... ensin vaihtasin joka kuukausi vauhtipyörija (kaksmassainen ja ei oo halpa). nyt leikkas kiinni koko pata. 3 sylinterin mänta ihan paskana... liian pitkä ruiskutus... en suosittele niitä virittyksiä. nyt rakennan 96kw/130hv ASZ pataasta uutta... ahtimen ja coolerin ero.
Ei kannata lastuttaa tai viritellä. Lyhentää tunnetusti moottorin kestoa sadoilla tuhansilla. Itselläni on A3 ja sylinterikansi + suuttimet meni vaihtoon 215 tkm kohdalla. Lastun laitoin joskus 160 tkm paikkeilla. Dieselhuollon mies sanoi, että lastuttaminen oli paha virhe ja varma tapa rikkoa moottori. Kuulemma viikottain tulee samanlaisia tapauksia heillekin. Lasku oli sen verran suolainen, ettei enää ikinä tulisi mieleen lastuttaa autoa.
Lastuja lastuja eri ohjelmointeja ... bjooh . KUNNON ÖLJYJÄ , PARASTA , bjeah ... 66kw:sta 22 eri versiota , didaah jooh

kovaa stooria ketjussa

puhutaan nyt alkuun siitä koneen kestosta . taitava ohjelmoida luo kokonaisuuden joka toimii , mm. egr-venttiilin deletointi ei onnistu nykyautoissa enään mekaanisesti , ohjelmoida luo koneelle illuusion jossa se kuvittelee homman toimivan vaikka imusarjan ym paskaaminen saadaan kuriin sen osalta lähes täydellisesti (sisältäen syklien oikean jaksotuksen ja vikamodien blokkauksen)

toisekseen , ohjelmoija luo perusvirityksella ns. optimin jolla kumotaan tehtaan asentama ns. takuu-ohjelmointi , takuuajan ajaksi . Aivan mitättömillä muutoksilla saadaan koneen luonne kerralla kuntoon , ohjelmoija rajaa väännöt määrätyille alueille joilla olisi petollisia vaikutuksia esim vauhtipyörään ja kytkimeen .

ns. TDI koneen ohjelmointi on juuri sitä otollisinta sarkaa koska nii valtavan montaa eri asiaa voidaan optimoida ja hyötusuhde on loistavalla tasolla .

Voit toki ostaa 300 eurolla markan releen joka vain karkeasti lisää syöttöä ja savutusta

Ja niistä kunnon öljyistä , olisi tehtä suuri gallup ja kompromissien kirjosta sitten loppupäätelmät . Esim ns. kalliit longlife öljyt ovat taatusti voitelevia joka olosuhteessa , lisäaineet pilkkovat hyvin nokea ja ovat matalatuhkaisia mutta taas puolestaan muiden aineiden vähentäminen (katalysaattorien muutokset ymv) on johtanut siihen että jostain kuluu rauta ja alumiini tehokkaammin (esim sinkki) .

kummin parempi , omat suositukseni : pitkille vaihtoväleille VAG pd ja cr koneille TOTAL 5w-30 VAG ja lyhyille Teboil Diamond Diesel 5w-40
joo ei noi dieselmotit kestä lastutusta muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Väännöt kasvavat liian korkeiksi ja moottori paukkuu. Suorituskyky ei virityksellä edes parane niin hyvin suhteessa bensaturboon.

Oma Seat Ibiza FR 1.8t meni lastutuksen jälkeen (n. 196hp) 4,6 sek välin 80-120 kun mitattiin ja hirveillä väännöillä lastuttettu Audi a6 3.0 tdi quattro avant (noin 270heppaa) sama aika. Isoista diiseleistä tulee vaan ylimäärästä painoa, koska ei niitä pikkukoreihin aleta koskaan istuttamaan ja kulku on sen mukaista.
VAG 1.8t on ihan kunkku moottori, mulla lastu ja vähän muuta roipetta (turbo edelleen vakio) ja 80-120 mennään 3,3s 3. vaihteella. Hyvin on kestänyt vaikka autolle annetaan kunnolla kenkää.
"Oma Seat Ibiza FR 1.8t meni lastutuksen jälkeen (n. 196hp) 4,6 sek välin 80-120 kun mitattiin ja hirveillä väännöillä lastuttettu Audi a6 3.0 tdi quattro avant (noin 270heppaa) sama aika. Isoista diiseleistä tulee vaan ylimäärästä painoa, koska ei niitä pikkukoreihin aleta koskaan istuttamaan ja kulku on sen mukaista."

Mikä järki edes vertailla kauppakassia ja isointa perheautoa? Eihän noiden omamassoissa ole kuin n. 800kg ero. Moottorien painoero on tuosta murto-osa.
Mulla Felisia paku venton AAZ moottorilla,13 mm nestepää,Pajeron turbo,Volvon kuuleri,ahdonalaisen syötön karoja kokeiltu ja viilailtu useita.Lokakuussa ajettiin penkissä 138 heppaa pyöristä,ei ole paljo maksanut harrastus ja koorasta tuli ihan kiva peli.nyt kytkin on loppu sekä laatikosta kuuluu meteliä vaihdan 1:sen kolffin nelivaihteisen lootan kokeeksi.Testaus jatkuu
itel on passatti ja hyvin toi vetelee 139 pollella ja 313.3 väännöillä ja hyvin kestää. moni luulee että vag konsernin autoissa ei oo potenttiaalia virittää mut sanon sillo et syökää hatullinen paskaa ja miettikä uusiks koko asiaa.
ite ajanu nyt 4 vuotta kyseisillä tehoilla vakio ahtimella eikä yhtää vetaria eiköä kytkintä oo vielä menny et kyl ne kestää!!!
ainut mitä on uusittu on nämä yleisimmät kuten maf anturia ja ilmamäärä mittaria ja ne on iha kulutus tavaraa!
ja jos uuden passatin laittasin ni suoraa veisin ohjelmoitavaksi en ajas vakio tehoila yhtään. kulutus tippu 1,6l kiitos suuttimet ja ohjelma sekä vähän avarampi putkisto.
Lastua vaan dieseliin nii lähtee ku tykin suusta!!! itellä bimmeri 530D lastulla ja aijai ku pensamiehet jää ihmettelee
kumma juttu kun volkkareissa on maf anturit,ilmamäärä mittarit sun muut kilkkeet kulutus tavaraa!!! ei ole minun autoissa niitä tarvinnut vaihdella. tosin ei mulla ole koskaan volkkaria ollutkaan,ja ei koskaan tule olemaankaan!!!!
Volkkareiden MAF kannattaa poistaa käytöstä uudelleenohjelmoimalla, tämän jälkeen ei oireile enää ikinä. Mm. lämpöanturit on about samaa tavaraa kuin muissakin merkeissä ja laskisin tällaiset tosiaankin normaaliksi kulutustavaraksi ja vaihdettaviksi uusiin määräajoin ihan siinä missä vesipumppu, laturi, sylinterikansi tai hehkutulpat ( ja nämähän siis vaihdetaan / huolletaan ennen kuin edelliset kerkeää vioittua ) . Toki oheistarvikkeita saa uusia paljolti mikäli valitsee kohtalokseen huonon moottorin -kannattaa varmistua jokaisen eri moottorityypin ja vaihteiston tyyppivioista, ominaisuuksista ja todellisista huoltoväleistä ennen menopelin hankkimista. Valtaosa kuluttajista ei ikävä kyllä näin tee, tärmähuollot jää suorittamatta ja tekniikka jää huonoon maineeseen vaikka vika onkin itse kuluttajassa :) Totuushan on monenkin auton kohdalla, että jos huoltaa huolto-ohjelman mukaisesti, huoltaa väärin.
Hei ... mistä huomaa VW transporterin vaihdelaatikko-ongelmat : olkaa hyvät kertokaa oireet. Kyse on VWT T4 2000 1.9TDI kolmosellakun päästä jalka kaasuttimelta alkaa kuulua ylimääräistä ääntä ...
Terve, omistan VW Golf -02 , itse en ole virittänyt, tehot 174hv/401nm( vakio 130).
On viritetty tod.näk 2007. Ajettu nyt 278tkm. Omistanut sen 1 vuotta, ei ole
ollut ongelmia paitsi että CHECK ENGINE lamppu tulee näkyviin joskus
( riippuu ajotyyliin ) . Esim kun talvirenkaat olivat päällä, koko talvi meni läpi ilman
että lamppu heräsi. Eli, kun ajaa kovaa ja dieseliä pitäisi mennä enemmän läpi,
moottori tod.näk. ei saa sitä. Auto ei savuttaa paljon, ja kulutus oli viime kesällä
5l / 100km sisältäen arkisin töihin ja takaisin yht. 10km, kauppaan ja salille menoa joka päivä + viikonloppuisin 200km reissua. Eli ehkä vähän enemmän maantieajoa mutta kuitenkin hyvä keskikulutus kun ajaa melko rauhallisesti.
Auto menee kovaa vääntön takia tottakai, hauskin on ajaa ylämäkeen kun se menee yhtä nopeasti ylämäkeen kun suora tiellä, ja vielä kun näkee että kierroslukumittarissa kierrokset ovat todella alhaisset ja moottoriääni ei kuuluu yhtään! Kun tämä auto nyt sitten mene kokonaan paloiksi .. moottori jne... jos se nyt menee... ostan ehdottomasti uudempi VAG konsernin auto 1.9 moottorilla! :)
Ostakaa virittäjät tollanen, vanha Haagertti mersu, siihen saa paukkuu !!
ebayn tehoboxi jossa vastus ja on off kytkin makso 42e ja toimii komaiasti. vedot paranee ja nyt autokin kiihtyy +300 hyvin jälkeen
** siis +3000rpm jälkeen kiihtyy hyvin.
Olipas tässä ketjussa todella paljon paskapuhetta, onneksi asiaakin seassa. Ei lastutus autoa riko, kunhan sen teettää ammattilaisilla ja pysyy kohtuudessa. Itsellä Seat Leon 2005 (vanha koppa, uutena ostettu) 1.9 PDI ASZ 130 hp koneella, 6-lovinen aski. Dynossa säädetty kottero. 171 hp / 429 nm. Viritetty 140 000 km kohdalla, ja voi halvattu että on toiminut hyvin. Nyt mittarissa 291000km ja nyt se poikii. Kytkin nimittäin. On jo aikakin hajota noilla kilometreillä. Kaikki on käytännössä orggista. Vetonivelet, laatikko, iskarit, jouset, nivelet (lukuunottamatta raidetangon päitä). Taitaa olla kaara minuun kovasti tykästynyt kun on vielä pysynyt noinkin hyvin kasassa. Jos ei olisi tarvetta isommalle autolle ostaisin toisenkin, tosin uuden korisesta ei ole kokemusta...Niin ja virittäjänä toimi Harinen Oy, kiitokset vaan sinne!
en ikinä laittaisi omaan autoon lastua...
Omistan 1.9 tdi skodan ja asentelin siihen evry mod katkaisimella ja totta kai suoran putken laitoin samalla ja ahtopaineitakin nostin. evry modilla todellakin saa voimaa huomattavasti lisää (paremmin kuin lastuilla) ja paikatkin kestävät paremmin kun ei tule kokoaikaa ajettua modi päällää. vuoden ollut evry modi käytössä eikä mitään ongelmia ole ollut
ja tosiaan mittarilukemakin on jo 360tkm+
evrymod89 on ainaki täysin tietoonen kaikesta. sulla sattunu oleen hyvää tuuria modis kans ettei oo käyny mittää.... Itte lastutan ennemmin ammattilaasella ku rupeen modia tekee. Toki jos ei rahaa oo kunnon viritykseen nii kannattas jättää virittämättä :D
Omassa audissani vakiona 110hp/235nm. (Audi A3 2000 1.9TDI AHF)

Auto on piristetty vuonna 2007, tehoboksilla sekä suuremmilla suuttimilla (race 520 -suuttimet, n. 500e). Lisäksi pakoputkisto päivitettiin koko matkalta 2,5" kokoiseksi ja keskipönttö poistettiin sekä EGR tukittiin. Tuolloin autolla oli ajettu 140tkm.

Viritys tehtiin ammattilaisten kanssa ja säädettiin kohdilleen tehopenkissä. Tehoja suutinten vaihdon, tehoboksin optimoinnin ja säädön jälkeen 158hp/348nm.

Tänä päivänä audi seisoo edelleen pihassa käyttöautona, mittarissa 345tkm. Ei ole ollut koko aikana mitään moottorin/turbon ylirasituksesta johtuvaa vikaa. 0-100 Audi menee 7,4 sekunnissa, kulutus on kaupunkiajossa 7-7.5L/100km, sekalaisessa 6-6,5L/100km sekä maantieajossa 4,5-5L/100km. Päästöt ovat menneet joka leimalta heittämällä läpi. Kulutuslukemat pitävät täysin paikkansa, en ole niistä yhtään vähennellyt. Sekalaisella PK-seutu kurvailulla ajelee tankillisella (50L) ennen bensavalon syttymistä lähes joka kerta n. 800km, melko raskaalla kaasujalalla.

Tiivistelmä:
Jos virityksen tekee kunnolla, eikä mitään jokapojan evry-modeja, voi saada tuhannen euron investoinnilla jopa 50% lisää tehoa ja vääntöä ilman moottorin rasitushuolia tai suurempaa kulutusta/päästöjä.
Tässä tapauksessa 110hp->158hp/235nm->348nm. Yli 200tkm toiminut normaalisti. Dynolappu löytyy edelleen, valitettavasti tehoja ei mitattu ennen viritystä.
 /   /  / audin ja volkkarin tdi mallit ja niiden viritys

Asiantuntijat

  • SincityNaisille ja pariskunnille sunnattu intiimituotteiden erik...

Keskusteluhaku

Laaja haku



Lisää keskusteluja aiheesta

Facebookissa suositeltua

Tietoa mainosten kohdentamisesta