Pajeron tyyppiviat?

halpaa maasturia etsivä

ajattelin ostaa halvan maasturin ja kun vähän selailin myytävänä palstoja niin näyttäis olevan aika paljo pajeroja myytävänä. suunnittelin vähä pitkäkoppasta diseliä. hintaluokka noin 2000-2500€
mitäs tyyppivikoja ja puutteita näissä yleensä on?
entä millasia ovat kulkemaan metsässä? (ei mitään vakavaa off-roadia kuiteskaa)

36

45359

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jisd

      Noin yleensä vanhassa maasturissa on paljon kallista korjattavaa voimansiirrossa ja vähän kaikessa muussakin. Jos et itse pysty laittamaan älä osta.
      Pajerossa saa varautua sylinterikannen ostamiseen ja vaihdelaatikon vaihtamiseen noin aluksi.

    • Puolueettomasti
    • tyyytyväinen

      Kaikki paasaa laatikkovioista ikäänkuin manuaali olisi ainut vaihtoehto. Ei kai kukaan osta manuaalia jos automaatti on samaan hintaan tarjolla? Tai ehkä ostaakin jos ei ole ikinä ajanut automaatilla ja on pirun ennakkoluuloinen.

    • l-200

      No joo.

      Et saa halpaa ja hyvää samassa paketissa, muista se.
      Pitkäkoppaisen kv-vero kaikkineen on sitten yli 700€/vuosi ellet löydä paku-pajeroa jossa kovat penkit takana, kattokorotettua kauhistusta tai huoltoautoa jossa on paikat vain edessä.

      Typpivikoja.
      Yleensä rauta tuppaa ruostumaan joten runko, korin kiinityspisteet, kori itsessään voipi olla uutta peltiä vailla. Sama juttu muuten tuppaa sitten vaivaamaan ihan kaikkia autoja. Kannattaa pitää mielessä että ajan myötä kaikista autoista tulee ooppeleita.
      Kannet tuppaavat olemaan vaihtokunnossa 300-400 tkm kohdilla, riippuen miten on autoa pidetty.
      Voimansiirto saattaa takuta jos on vaihteistona se pikkuloota, iso loota on kestävämmin tehty(ns. canter-loota).
      Latijouset tod.näk. ovat kuoleentuneet joten vaihto uusiin on harkinnan arvoinen juttu, samoin kierrejousetkin kuoleentuvat mutteivät niin herkästi kuin latit.

      Puutteita, no niitä voi paikat lisävarustamalla.
      Ensimmäisenä tulee mieleen "panssarointien" päivitys, pajen orkkispellit eivät todelakaan ole mitään muita kuin peltiä pohjassa, iskuilta ne eivät juuri suojaa, korkeintaan risuja ja pikkaisen isompia puita kestävät. kivien edessä tulee valmista jälkeä joten paksumpaa tilalle jos meinaa ajella vähänkään pahemmissa paikoissa.
      Laita karkeakuvioista rengasta ihan suosiolla, mutikat eivät ole paha valinta "kesärenkaiksi". Ajomelu on aivan siedettävällä tasolla, mutta pito maastossa on aivan eri luokkaa kuin mitä normikesärenkailla.
      Tässä vaiheessa tuleekin puhe sitten erillisjousitetusta keulasta joka on pajen "kuolemansynti" muiden mielestä.
      Höpö höpö, jos ajot ovat "metsätie-offia" niin aivan hyvin pärjää.

      Yleiskäyttöautona pajero on oivallinen kapine, ja varaosasaatavuus on taattu johtuen runsaasta pajerokannasta, toimivia "varaosaautoja" saa jopa satasilla.

      Pikku vinkkinä vain, jos ei ole aikaa, paikkaa ja välineitä rakentaa raadosta autoa niin osta suoraan kunnolla rakennettu auto vaikka se vähän enemän maksaakin, säästyt monelta ja loppusumma on kuitenkin likimain samaa tasoa jos vertaa korjautn raadon ja kunnostetun hintaa.

      T: L-200.

      • Halpaa maasturia etsivä

        Kiitos.
        tossa olikin aika hyvää tietoa.
        kuinka tämän isomman "canter" laatikon erottaa? onko se joissakin tietyissä malleissa tai vuosimalleissa?


      • Halpaa maasturia etsivä

        Oon muuten vähä miettiny tätä huoltoautovaihtoehtoa... mitä muutoksia pitää tehä että saa rekisteröityä huoltoautoks? riittääkö jos repii takapenkit ulos?


      • jkuy
        Halpaa maasturia etsivä kirjoitti:

        Oon muuten vähä miettiny tätä huoltoautovaihtoehtoa... mitä muutoksia pitää tehä että saa rekisteröityä huoltoautoks? riittääkö jos repii takapenkit ulos?

        Pitkässä pajerossa 1800kg:n paino vaatimus täyttyy niin ei tarvitse kikkailla lisäpainon kanssa. Takapenkit pois ja jotain kinteetä huoltovarustusta pulttaat kiinni: Viilapenkkiä, huoltolaatikkoa ja mitä nyt nurkista löytyy.


    • Puppe-Juuso

      Kyllähän naperossaki omat ongelmansa on. Mm. automaattinavat tahtoo vanhemmiten temppuilla, hammaskehä kuluu ja startti hurttaa, laatikko ääntää ja konehuoneen alakerrat paukkuu ja kannet irvistelee.
      Pahin ja varmasti vaikein kaikista Naperonki ongelmista on kuitenkin korroosio ja sitäkautta peltien mystinen katoaminen...
      Noihin muihin tekniikkapuolen seikkoihin voiki sitte vaikuttaa paljon omalla ajotavalla ja huoltotoimilla.
      Esim. alle 85km/h ei vedätetä sillä vitosella, laatikko ei voitele kunnolla tuossa nopeudessa 5-vaihteella.
      Ja vähänkään pidemmän / kovemman ajon jälkeen kun muistaa käyttää autoa tyhjäkäynnillä muutaman minuutin niin kannen ja turbon ikäki jatkuu kummasti...
      Maastossa menee ihan mukavasti ku nakkaa Insa-Turbot alle(330€ kierto) niin ei ainakaan pito lopu. Ei tosin pärjää maavarassa tai kulussa saman ikäluokan cruiserille mutta kyllä Naperollaki ajelee maastossakin pois tiekseen, lukkojen puute tietysti vähän rajoittaa menopaikkoja...

    • Autom(ies)

      Automaatti on maastossakin mukavin. Saa ryömiä vaikka kuinka hiljaa eikä tartte kytkintä luistattaa ja jos pitää ottaa vauhtia niin ei sitten kepittäessä hyydy rapakkoon kuten manuaali kun pitää ottaa veto pois kytkintä polkemalla juuri kun sitä tarvvitaan. Sitten vielä pitää yrittää vaihdetta riuhtoa valoa nopeammin päälle.

    • halpaa maasturia etsivä

      mikä on helpoin keino nähdä ero "tavallisen" ja canter laatikon välillä?
      joissakin pajeroissa on joku kolmas vipu siinä vahdekeppien takana, en oo oikein vielä selvittäny tämän tarkotusta... mikä on kyseessä?

    • kokemusta

      Ohjaus on kehno nykyihmiselle. Katse ja ajatus on syytä pitää viivojen välissä.

      Pensamoottoria (venttiili ym. vika 250 tkm) eivät merkkikorjaamossa osanneet korjata, jäi roskaa öljynpaineventtiilin väliin eikä paineet nousseet tarpeeksi pakkasella. Laakerit meni.

      Opin, että on pajeropajoja, jotka osaa korjata.

      Automaatti ja Super Select 4-veto hyvä yhdistelmä. Pidin jatkuvasti päällä ilman rengasongelmia.

    • raiput

      Vaihteisto, moottori,vauhtipyörän hammaskehä, siinä paikat missä esiintyy eniten vikoja. Itselläni oli pajero uutena ostettu, 100000 km kone suli, oli pihalla talvella lämpiämässä, takuu ei korvaa helkaman edustamia laitteita. Auton käydessä pitää seurata koko ajan mittareita, muuten ei takuu korvaa. Hammaskehä vaihdettiin 10000 km välein kolme kertaa. Vaihdelaatikko hajosi 185000 km kohdalla. Silloin vaihtui auto Volvoksi ei ole sen jälkeen tarvinnut korjaamoja häiritä. Älä missään tapauksessa sekaannu mitsubishi merkkisiin autoihin, maahantuojista heikoin lenkki on Helkama, heteka tehdas ei ymmärrä mitä tarkoittaa takuu. Älä ota edes ilmaiseksi pajeroa, jos et sattumoisin ole lotto voittaja tai omista autoa jolla voit myös ajaa pajero viihtyy paremmin korjaamolla!

      • Olikin...

        Joko olet täydellinen tunari autosi kanssa tai muuten vaan provoilet? Minulla on myös ollut Pajero (-98 TDI) uudesta asti, nyt kilometrejä on kertynyt jo yli 250 000 ja hyvin pelittää... Autoani olen huollattanut ohjelman mukaisesti, eivät kylläkään ole halvimmasta päästä (Veho) mutta työ on aina tehty hyvin enkä ole tarvinnut korjaamon apuja huoltojen välillä. Niin ja Mitsuahan tuo maahan Veho, ei Helkama enää vuosiin.


      • hevi
        Olikin... kirjoitti:

        Joko olet täydellinen tunari autosi kanssa tai muuten vaan provoilet? Minulla on myös ollut Pajero (-98 TDI) uudesta asti, nyt kilometrejä on kertynyt jo yli 250 000 ja hyvin pelittää... Autoani olen huollattanut ohjelman mukaisesti, eivät kylläkään ole halvimmasta päästä (Veho) mutta työ on aina tehty hyvin enkä ole tarvinnut korjaamon apuja huoltojen välillä. Niin ja Mitsuahan tuo maahan Veho, ei Helkama enää vuosiin.

        Heh mulla 91... ajettu pian 500,000km
        Hyvin huollettu ei ikinä tarvinnu tehdä koneelle mitään.
        ja koiri ruosteeton..hoidosta ja huolloista kii..
        Pajero Jyrää....


      • elhapero
        hevi kirjoitti:

        Heh mulla 91... ajettu pian 500,000km
        Hyvin huollettu ei ikinä tarvinnu tehdä koneelle mitään.
        ja koiri ruosteeton..hoidosta ja huolloista kii..
        Pajero Jyrää....

        Juuri näin,suurin vian aiheuttaja istuu yleensä ratin takana kun ei viitti huoltaa ja vaihdelaatikoiden hajoamiseen suurin syy on päälaatikon ja jakolaatikon välisen stefan pettäminen jolloin vaihteistoöljyt valuu jakolaatikkoon,kun vaihteistoöljyt viittii joskus tarkistaa vaikka kerran puolessavuodessa niin ongelmilta vältytään.


    • Tkapääklonksuu

      Alla Pajero V6 vm 91. Käännöksessä ja montuissa takapäässä naksahtelee ikävästi. Onko jotain tyypillistä mikä kuluu? Mittarissa joku 300 tkm.

      • samanlainenmulla

        Pajeron suurin ongelma on huoltamatta jätetyt rasvanipat, menee vetovärkit nopeesti.


    • pazero

      kyllä se pajeron pikkulaatikkokin kestää kun järjenkanssa käyttää..Ylitäytät vaan laatikon etkä alle 80 vedätä 5vaihteella,kärriä 4vaihteella vetelet..Turbokonetta kannattaa vähä aikaa pyörittää tyhjäkäynnillä kovanajon jälkeen....Ihan kivoja laitoksia nuo pajerot kun vaan muistaa jotta oikeeseen maastossa ryynäämiseen on ihan eri autot..Sitäpaitsi ihan viatonta autoa ei varmasti ole olemassakaan..

    • Kunnon veturi

      Pajero diesel -90 tänään tuli mittariin 840 000 km konetta ei ole avattu vaihdelaatikkoon remontti kun oli ajettu 500 000 km

      Katsatettu syyskuussa 2012... Turuus

    • tositosityytyväinen

      Samoilla kriteereillä ostin keväällä Pajeron.
      Etenee riittävästi, tyyppivikoihin tutustuin, mutta näillä vanhoilla
      on jo ajettu joten en oikein osaa niitä tyyppivioiksi enää määritellä.
      Korjataan jos jotain tulee. Meillä Pajero on harrastuskäytössä. Ei tarvitse säästellä, kun antaa soittaa. Suositten. Yks paha vika niissä tosin on. Emäntä tykästy ja on
      ominut auton itselleen. Pidä sinä paremmin puolesi:)

    • SUOMALAINEN SISU

      omassa pätkä pajerossani, joka on vuosi kertaa -93. eli 2.5 td pata. on lievä "ympäristö" ongelma, joka pysäköinnin jälkeen auton moottorin alla on keskimäärin 3 tippaa tippunut öljyä ja kun alhaaltä päin kattoo niin koko kiuas on märkä eritoten takapäästä ja ylhäältä päin se näyttää melko kuivalta, lähestulkoon mahdoton havaita vuoto kohtaa. onko näissä jotaki tyyppi ongelma kohtaa mistä lähteä hommaa pärvöttämään? kiitos.

      • jaska62.

        No mainitsit pajeron dsl.motin öljyvuodoista ! No pajeron kone on kuiva jos on kansirempan jälkeen muistanut kiristää kansi 2kertaa. Siis 500km. ja 1500km. ajon jälkeen !! itselläni on ollut 2 dsl.pajeroa ja nyt on v6 bensakoneella oleva pajero. kaikissa on koneet kuivia. Dsl..konetta ei saa sammuttaa suoraan tienpäältä tultua,vaan ne tarvii n.2min lämmöntasaus käytön(kun on valu kansi).


    • Pähkääjä_

      Meillä on -90 Mitsu L200, eli tekniikaltaan sama kuin Pajero.

      Ajettu yli 400 000 Km.

      Vikoja:

      Alle 200 000 km, kytkinlevyn keskiö irtosi, mikä lie harvinaista, vaihdoin itse, ei onnistu ihan hiekan päällä. loota on raskas.

      Hammaskehä kuluu joka autossa, Mitsussa se piti vuhtipyörää pyöräyttää noin reilun 200 000 jälkeen.

      Nokka-akseli vaihdettu n. 300 000 kilometrissä, maksoi 500 euroa.

      Laturi vaihdettu, on kallis.

      Strartti vaihdettu, myös kallis.

      Muita vikoja ei ole ollut, eli auto on vahvaa tekoa, työkalukäyttöön valmistettu, tuo joka sulatti oman autonsa, syynä ehkä se että syyläri oli peitetty väärin, syyttää sitten autoa.

      Toki tuollaisen auton varaosat ja varsinkin moottori ovat kalliita, mutta ne ei hajoa juuri koskaan, kunhan vaan vaihtaa öljyjä ja suodattimia, eikä muuten riko, ei 600 000 km ole mitään.

      Runko ruostuu, eli se kannattaa kunnolla suojata, pellit ruostuu, mutta se on enemmän kosmeettistal koska on kantava runko.

      Vahvoja autoja, mutta toki halvempia kilometreja tulee perushenkilöautolla.

    • pete s

      pajero 2.5 -88 pihakäyttö automaatti hävis yhtäkkiä eteenpäin veto vetää huonosti ja täristää kauheesti pakki toimii kun unelma missä vika onko kellään tietoa

      • Automaatti

        Laatikon suodatin tukkeessa.uus suodatin ja öljyt niin pitäis toimia


    • tyyne ja oona

      valo rele oikuttelee miten korjataan

    • haju12

      Mitenkäs nuo vm 2003-2007 pajerot?

    • jokilaivuri3

      Metsässä hyvä menemään, välilaatikkoviat esim. L200 mallissa heikko kohta, kai sama tilanne Pajeroissakin.
      !0 000 ekua jos saat laitettua niin katsele kunnnon Hiluxiia, n. 200 000 km, umpikopista en tiedä.

    • Hehkutusonkelma

      Pajero vm-89,2.5 Diesel.
      Hehkutus ei toimi!
      Vaihdettu se lämpötilan tunnistusanturi kannessa,kuskin puolen jalkatilassa
      oleva relekotelo,sulakkeet tarkistettu,hehkutusrele toimii kun antaa akusta suoran
      jännitteen.
      Onko kellään kokemuksia tällaisesta viasta?

    • reinomies75

      sitä vauhtipyörää/hammaskehää on turhaa pyörytellä.ehjä kehä paikalleen (lämpösovitus,saa mitsulta) ja startin pendix-rattaan hampaan kulmia pitää hieman loiventaa viilalla tai vingulla siitä kohtaa missä ratas kohtaa ensimmäisenä hammaskehän.tällöin ratas menee helpommin hammaskehälle eikä lyö kehää vasten ja särje kehän hammasta niinkuin se ongelma näissä yleensä on.gen 1 pajerot on kaikki pikku eli niinsanotulla galantin laatikolla mutta intercooler malleissa on vahvempi canterin vaihteisto.gen 2 mallit on kaikki canterin laatikolla.vaihteistoon vain täyssynteettinen 75w öljy ja sitä päävaihteiston puolelle puolisen litraa yli suosituksen.tahtoo valua sieltä jakovaihteistoon koska yleensä näitten vaihteistojen välinen stefa vuotaa hieman aina.ajomäärästä riippumatta kerran vuodessa uudet öljyt laatikkoon ja välillä tarkistus.sama etu ja taka tasauspyörästölle.napalukot takkuaa vanhemmiten joten nekin kannattaa huoltaa tai vaihtaa manuaalisiin.laturin päässä olevan alipainepumpun öljyletku on myöskin heikko kohta,kannattaa tarkastaa ja uusia...vanhemmiten letku haurastuu ja katkeaa,moottoririkko on silloin lähes varma asia.siinäpä muutama juttu mihin olen näitten kanssa joskus törmännyt:)

    • Mielimuuttui

      Enpä taida sit uskaltaa pajeron laittoa tämän enempää suunnitella. Kovin kuulee kansi ja turbo vikaiselra. Samaan hintaan kun saa grand cherokeeta. On muuten hieman parempi varustelu taso. Läyhyä mennä hirvimehtään kasikoneen kehrätessä keulilla.

      • ...

        Milläpä ajattelit tulla pois metästä?


    • Voidaan myydä

      "Mielimuuttui"

      tere kaikille.

      Minulla olisi maasturi /pystyy myös ajelemaan matkaa.

      Auto 1993 mallia toyota 4 runner ja 2.4turbo koneella.Rekisteröity pakuksi.

      -hehkut on uusittu

      -iskarit edessä uudet

      -alapallonivel

      -jakopäänhihna ajettu 20000km

      -kolmesarjaa renkaita eli 12kpl.

      .katsastus olisi kesäkuun lopussa 2014

      Auto ei ole ollut meillä kun kuukauden tai kaksi ja vaimo on ajellut,ja on siinä hyvät jenkkapelitkin.

      Kone ei syö öljyä on huoltokirja ajettu on 425000km

      Hirmu hyvä tekniikka on,kuin kello käyntiin tämähän käyttää hiluxin osia.

      On hyvässä maalissa ja mukavan näköinen menopeli lisä valoilla.

      Niin ja vaihdatin juuri polttoainesuodattimen ja ilmansuodattimen.

      kiinostaako ketään,saa heittää tarjousta?

      Auto on siis tullut vaihdossa meille joten saatettaisiin myydäkkin.

    • Voidaan myydä

      "Voidaan myydä "

      Nyt tuliterät renkaat takana hakkapeliita 5 samalla tasapainoitettu edestä.On myös hieman korotettu,pääsee lumessa ja maastossa.Väriltää musta ja tummetut ikkunat.Niin ja renkaita on nyt 13 kpl.

      Hinta olisi 4900e .

    • tietämätön

      Hei! olisiko fiksu ostost pajero 90 2.5turb0diessel rek pakettiautoksi ollut huoltoautona ja ajettu noin 400tkm??

    • Anonyymi

      2007 3,2 automaatista kuuluu jokin "tum" ääni kun vauhdissa painauttaa hieman kaasua ja kun löysää kaasun. Jossakin kai välystä mutta missähän ?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      539
      3949
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      467
      3454
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      143
      3070
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      164
      2362
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      8
      2220
    6. 227
      1678
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1417
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1319
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      96
      1309
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1100
    Aihe