haamu ura

J.E

Mikä on haamu ura?

24

8000

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ponsse Ergo

      Se on niin kapea hakkuu-ura ettei se vaikuta itse hakkuu-ura alueen puuston määrään.

      • 1.9 guatro.

        niin ja siitä ei ajeta ajokoneella ja muutaman vuoden päästä ei huomaakkaan et olis joku kone menyt.


      • 20t tekokone
        1.9 guatro. kirjoitti:

        niin ja siitä ei ajeta ajokoneella ja muutaman vuoden päästä ei huomaakkaan et olis joku kone menyt.

        Sitä haamu-uraa pitkin kun menee 20t tekokone, niin muutaman vuoden päästä siinä on ura jonka molemminpuolin on kuivat kuuset. No on sitten helppo nähdä mihin tulee varsinainen ura. Vähän tiukkaan tulee, mutta semmosista se on.


      • älä puhukkaa
        20t tekokone kirjoitti:

        Sitä haamu-uraa pitkin kun menee 20t tekokone, niin muutaman vuoden päästä siinä on ura jonka molemminpuolin on kuivat kuuset. No on sitten helppo nähdä mihin tulee varsinainen ura. Vähän tiukkaan tulee, mutta semmosista se on.

        älä puhukkaan tuollaista ja siihen on omat koneet jokka tekee haamu urilta esin sampo tai vaikka 770D tinperi vai mikä johandeere nykyään onkin..


      • Metsä-äijä
        älä puhukkaa kirjoitti:

        älä puhukkaan tuollaista ja siihen on omat koneet jokka tekee haamu urilta esin sampo tai vaikka 770D tinperi vai mikä johandeere nykyään onkin..

        En ole kuullut puhettakaan haamu-urista enää vuosiin, eiköhän se ole kuollut ja kuopattu menetelmä.


      • se on
        Metsä-äijä kirjoitti:

        En ole kuullut puhettakaan haamu-urista enää vuosiin, eiköhän se ole kuollut ja kuopattu menetelmä.

        kai sekin on että tehään jossain päin suomea ja eihän sitä isoilla päätehakkuu konehilla tehä.


      • lapsukaiset.
        se on kirjoitti:

        kai sekin on että tehään jossain päin suomea ja eihän sitä isoilla päätehakkuu konehilla tehä.

        sillä tavalla että ajoura on tekemistä ja ajamista varten.Kaikki muut helvetin haamuurat ovat niitä juuristojen pilaamis ja polkemis reittejä!


      • osilttaan....
        lapsukaiset. kirjoitti:

        sillä tavalla että ajoura on tekemistä ja ajamista varten.Kaikki muut helvetin haamuurat ovat niitä juuristojen pilaamis ja polkemis reittejä!

        PASKAA oli sun tekstis! tietenkin haamuuran teko jossain upottavassa kuusikossa on suurinpiirtein kiellettyä, mutta kun olosuhteet ovat kunnossa eli maasto kantaa eikä tarvitse tukea hakea juuren niskoista niin on meinaa helvetin nopeaa harventamista myös pimeällä koska AJOURA väli tulee pimeälläkkin varmasti riittäväksi ja metsä tulee oikein harvennetuksi eli tasaiseksi se melkonen helmasynti monesti että ajourien reuna on harva ja keskikohta taaja kun se pitäisi olla juuri päin vastoin, siinä ajouran vieressähän puilla on luontosesti tilaa lihota ajouraa kohden, toki täytyy muistaa että hyvin harvoilla keskiraskailla haamura onnistuu... ponssella ei ollenkaa (hirvittävän kankea kuusipyöräinen) deerellä surkeasti (se myös hyvin kankea), mutta nelipyöräinen valmetti liikeratanosturilla kiertää vaikka ympyrää pystyyn jäävien ympärillä.. on mielettömän hieno ja tehokas harvennuskone.


      • lissää ..
        osilttaan.... kirjoitti:

        PASKAA oli sun tekstis! tietenkin haamuuran teko jossain upottavassa kuusikossa on suurinpiirtein kiellettyä, mutta kun olosuhteet ovat kunnossa eli maasto kantaa eikä tarvitse tukea hakea juuren niskoista niin on meinaa helvetin nopeaa harventamista myös pimeällä koska AJOURA väli tulee pimeälläkkin varmasti riittäväksi ja metsä tulee oikein harvennetuksi eli tasaiseksi se melkonen helmasynti monesti että ajourien reuna on harva ja keskikohta taaja kun se pitäisi olla juuri päin vastoin, siinä ajouran vieressähän puilla on luontosesti tilaa lihota ajouraa kohden, toki täytyy muistaa että hyvin harvoilla keskiraskailla haamura onnistuu... ponssella ei ollenkaa (hirvittävän kankea kuusipyöräinen) deerellä surkeasti (se myös hyvin kankea), mutta nelipyöräinen valmetti liikeratanosturilla kiertää vaikka ympyrää pystyyn jäävien ympärillä.. on mielettömän hieno ja tehokas harvennuskone.

        Paskaa oli munkin mielestä ton edellisen yritys. Millaasella valametilla tarkemmin ottaen teettä noita harvennuksia. Ollaan kateltu tolle sampolle perillistä sillä mielellä että se merkki saapi meiltä lähtee ny.


      • oikeastaan...........
        lissää .. kirjoitti:

        Paskaa oli munkin mielestä ton edellisen yritys. Millaasella valametilla tarkemmin ottaen teettä noita harvennuksia. Ollaan kateltu tolle sampolle perillistä sillä mielellä että se merkki saapi meiltä lähtee ny.

        neljäkin harvennuksiin erikoistunutta 901stä! kaikki liikerata nostureilla joista yksi yhdentoista metrin nosturilla ja 330 kouralla, muut ovat 945lla ja 350 käpälällä, kolme koneista on nelipyöräsiä joilla tehään aina haamuura jos se onnistuu juurivauriota tekemättä, pehmeillä kuusikoilla ollaan automaattisesti vain talvisin lumen aikaan, nelipyöräinen vallu on ihan käsittämättömän notkea ja 50-60 litrasesta harvennuksesta lähtien käytetään haamuuraa joihin työnjohto ja metsänomistajat ovat olleet hyvin tyytyväisiä koska viikon kuluttua hakkuusta pitää olla jo aika taitava silmä joka erottaa harvennuksesta haamuuran, no me tekijät hyödymme asiasta tietysti työtehon kasvuna ja tressittömänä työnä pimeän aikaan jota pelkkä ajoura hakkuu on pimeän aikaan!! tuliko uravälii vai meninkö minä nyt liian kauas ja joudun pökkimään jne. eli hommasta ei pimeän aikaan tahdo tulla paljoo paskaakaan kun haamuura työskentelynä kykenemme tekemään ympäri tuuri vähintään kymmenen kuution tuntituotoksia eh. lähtien.


      • pojat ole ..
        oikeastaan........... kirjoitti:

        neljäkin harvennuksiin erikoistunutta 901stä! kaikki liikerata nostureilla joista yksi yhdentoista metrin nosturilla ja 330 kouralla, muut ovat 945lla ja 350 käpälällä, kolme koneista on nelipyöräsiä joilla tehään aina haamuura jos se onnistuu juurivauriota tekemättä, pehmeillä kuusikoilla ollaan automaattisesti vain talvisin lumen aikaan, nelipyöräinen vallu on ihan käsittämättömän notkea ja 50-60 litrasesta harvennuksesta lähtien käytetään haamuuraa joihin työnjohto ja metsänomistajat ovat olleet hyvin tyytyväisiä koska viikon kuluttua hakkuusta pitää olla jo aika taitava silmä joka erottaa harvennuksesta haamuuran, no me tekijät hyödymme asiasta tietysti työtehon kasvuna ja tressittömänä työnä pimeän aikaan jota pelkkä ajoura hakkuu on pimeän aikaan!! tuliko uravälii vai meninkö minä nyt liian kauas ja joudun pökkimään jne. eli hommasta ei pimeän aikaan tahdo tulla paljoo paskaakaan kun haamuura työskentelynä kykenemme tekemään ympäri tuuri vähintään kymmenen kuution tuntituotoksia eh. lähtien.

        niin jotta ainoa täällä kunnon haamu-uraa tekevä kone on Sampo. Ei ole mettänomistajat kovin kehuneet Vallujen jälkeä, muista puhumattakaan.


      • kyllähä
        oikeastaan........... kirjoitti:

        neljäkin harvennuksiin erikoistunutta 901stä! kaikki liikerata nostureilla joista yksi yhdentoista metrin nosturilla ja 330 kouralla, muut ovat 945lla ja 350 käpälällä, kolme koneista on nelipyöräsiä joilla tehään aina haamuura jos se onnistuu juurivauriota tekemättä, pehmeillä kuusikoilla ollaan automaattisesti vain talvisin lumen aikaan, nelipyöräinen vallu on ihan käsittämättömän notkea ja 50-60 litrasesta harvennuksesta lähtien käytetään haamuuraa joihin työnjohto ja metsänomistajat ovat olleet hyvin tyytyväisiä koska viikon kuluttua hakkuusta pitää olla jo aika taitava silmä joka erottaa harvennuksesta haamuuran, no me tekijät hyödymme asiasta tietysti työtehon kasvuna ja tressittömänä työnä pimeän aikaan jota pelkkä ajoura hakkuu on pimeän aikaan!! tuliko uravälii vai meninkö minä nyt liian kauas ja joudun pökkimään jne. eli hommasta ei pimeän aikaan tahdo tulla paljoo paskaakaan kun haamuura työskentelynä kykenemme tekemään ympäri tuuri vähintään kymmenen kuution tuntituotoksia eh. lähtien.

        siinä motteja tippuu ku on mettä uria täys.Varmasti kannattavuus paranee.


      • tuota
        oikeastaan........... kirjoitti:

        neljäkin harvennuksiin erikoistunutta 901stä! kaikki liikerata nostureilla joista yksi yhdentoista metrin nosturilla ja 330 kouralla, muut ovat 945lla ja 350 käpälällä, kolme koneista on nelipyöräsiä joilla tehään aina haamuura jos se onnistuu juurivauriota tekemättä, pehmeillä kuusikoilla ollaan automaattisesti vain talvisin lumen aikaan, nelipyöräinen vallu on ihan käsittämättömän notkea ja 50-60 litrasesta harvennuksesta lähtien käytetään haamuuraa joihin työnjohto ja metsänomistajat ovat olleet hyvin tyytyväisiä koska viikon kuluttua hakkuusta pitää olla jo aika taitava silmä joka erottaa harvennuksesta haamuuran, no me tekijät hyödymme asiasta tietysti työtehon kasvuna ja tressittömänä työnä pimeän aikaan jota pelkkä ajoura hakkuu on pimeän aikaan!! tuliko uravälii vai meninkö minä nyt liian kauas ja joudun pökkimään jne. eli hommasta ei pimeän aikaan tahdo tulla paljoo paskaakaan kun haamuura työskentelynä kykenemme tekemään ympäri tuuri vähintään kymmenen kuution tuntituotoksia eh. lähtien.

        ei ne juuristo vaurioitten seuraukset vielä ihan viikon päästä näy pojuseni!


      • voi että
        oikeastaan........... kirjoitti:

        neljäkin harvennuksiin erikoistunutta 901stä! kaikki liikerata nostureilla joista yksi yhdentoista metrin nosturilla ja 330 kouralla, muut ovat 945lla ja 350 käpälällä, kolme koneista on nelipyöräsiä joilla tehään aina haamuura jos se onnistuu juurivauriota tekemättä, pehmeillä kuusikoilla ollaan automaattisesti vain talvisin lumen aikaan, nelipyöräinen vallu on ihan käsittämättömän notkea ja 50-60 litrasesta harvennuksesta lähtien käytetään haamuuraa joihin työnjohto ja metsänomistajat ovat olleet hyvin tyytyväisiä koska viikon kuluttua hakkuusta pitää olla jo aika taitava silmä joka erottaa harvennuksesta haamuuran, no me tekijät hyödymme asiasta tietysti työtehon kasvuna ja tressittömänä työnä pimeän aikaan jota pelkkä ajoura hakkuu on pimeän aikaan!! tuliko uravälii vai meninkö minä nyt liian kauas ja joudun pökkimään jne. eli hommasta ei pimeän aikaan tahdo tulla paljoo paskaakaan kun haamuura työskentelynä kykenemme tekemään ympäri tuuri vähintään kymmenen kuution tuntituotoksia eh. lähtien.

        Niin mitä helevettiä sinä horiset?901.llä haamuuria tekemään voi jumalauta ei siinä taas paljon pojalla järki päätä pakota.Mietihän vähän paljonko on 2akselisen pintapaineet ja muut, johan noille sun perusteluillesi nauraa kylän koiratkin saati metsän omistajat ja yhdistykset!Se nyt vaan sattuu olemaan niin että ajouravälit on sovittu 20metriin ja niillä mennään ja tehdään eikä siinä ole sen kummempaa ongelmaa kun ei tehdä sitä ongelmaa niillä helevetin kiikkulaudoilla ja rimpuloilla.
        Taitaa lipsahtaa melko harvaksi sinun ensiharvennuksesi jos valmetin rohjulla lähet jotain haamuuria yrittämään, tietysti totta on että eihän sillä pysty kovin etäältä kurottelemaan kun ei se saatanan hämähäkki pysy pystyssä!Mutta sitten kun sinustakin tulee oikea konemies ja saat hankituksi kunnon koneen niin siinä vaiheessa sinäkin nämä asiat alat käsittämään!Miten pitkään vaan antavat metsä kihot sinun turmella paikkoja tuolla haamuura sekoilullasi?


      • Ässä pilot
        voi että kirjoitti:

        Niin mitä helevettiä sinä horiset?901.llä haamuuria tekemään voi jumalauta ei siinä taas paljon pojalla järki päätä pakota.Mietihän vähän paljonko on 2akselisen pintapaineet ja muut, johan noille sun perusteluillesi nauraa kylän koiratkin saati metsän omistajat ja yhdistykset!Se nyt vaan sattuu olemaan niin että ajouravälit on sovittu 20metriin ja niillä mennään ja tehdään eikä siinä ole sen kummempaa ongelmaa kun ei tehdä sitä ongelmaa niillä helevetin kiikkulaudoilla ja rimpuloilla.
        Taitaa lipsahtaa melko harvaksi sinun ensiharvennuksesi jos valmetin rohjulla lähet jotain haamuuria yrittämään, tietysti totta on että eihän sillä pysty kovin etäältä kurottelemaan kun ei se saatanan hämähäkki pysy pystyssä!Mutta sitten kun sinustakin tulee oikea konemies ja saat hankituksi kunnon koneen niin siinä vaiheessa sinäkin nämä asiat alat käsittämään!Miten pitkään vaan antavat metsä kihot sinun turmella paikkoja tuolla haamuura sekoilullasi?

        Ajattelin jo etteikö kukaan puutu tohon haamuura keskusteluun.
        Vaaan tulihan sieltä viimein oikeaakin asiaa.On olemassa selvät ohjeet niin ajoura välien kuin uran leveydenkin suhteen ja niitä ohjeita tulee noudattaa.Tulos on tehtävä annettujen sääntöjen puitteissa jos tulosta ei tule on taksa väärin perusteltu ja siihen on syytä puuttua.Oiko tien hakeminen jollakin haamuura ratkaisulla tuotokseen on näin ollen väärä.Ymmärrän kyllä että näille lyhyt puomisille koneille tämä on kylmän ringin aiheuttava aihe mutta tosi asioille ei voi mitään!
        Kaikki ylimääräiset ajourat metsässä ovat haitaksi juuriston kunnolle ja näin ollen myös metsän tuotolle tämän asian luulisi myös näiden haamuuran puolustajien tajuavan!


      • nyt arvon.......
        Ässä pilot kirjoitti:

        Ajattelin jo etteikö kukaan puutu tohon haamuura keskusteluun.
        Vaaan tulihan sieltä viimein oikeaakin asiaa.On olemassa selvät ohjeet niin ajoura välien kuin uran leveydenkin suhteen ja niitä ohjeita tulee noudattaa.Tulos on tehtävä annettujen sääntöjen puitteissa jos tulosta ei tule on taksa väärin perusteltu ja siihen on syytä puuttua.Oiko tien hakeminen jollakin haamuura ratkaisulla tuotokseen on näin ollen väärä.Ymmärrän kyllä että näille lyhyt puomisille koneille tämä on kylmän ringin aiheuttava aihe mutta tosi asioille ei voi mitään!
        Kaikki ylimääräiset ajourat metsässä ovat haitaksi juuriston kunnolle ja näin ollen myös metsän tuotolle tämän asian luulisi myös näiden haamuuran puolustajien tajuavan!

        ammattilaiset!! kuten yllä oli tullutkin mainittua niin haamuuraa tehdessä ei tietenkää saa rikkoa juuristoja ja jos siihen on vaara niin sitä ei tehdä, mutta kyllä suomen vuodenajat antavat siihen vielä oivat avut jolloin se onnistuu taatusti yhtä vaurioitta kuin että jokainen kaadettu puu kaahitaan ja vedetään latvuksineen pitkiä matkoja puiden välissä samat vauriot toteuttaen, ymmärrän pirun hyvin kritiikin jollei valmetista ole kokemusta vaan kokemus perustuu esim. deereen tai ponsseen niin tälläinen kaveri ei taatusti ymmärrä haamuurasta mitään..... koska niillä koneilla se ei onnistu, ja huomatkaa että kun päivänvalo koittaa ja olosuhteet ovat kunnossa noiin mekin vallulla pääosin toimitaan ajouralta, se nimittäin hyvissä olosuhteissa onnistuu vallun mahtavan tukevuuden ja ulottuvan nosturin ansiosta hienosti mutta kun olosuhteet ei pimeän laskiessa aina ole optimaaliset niin silloin vaihdetaan työtaktiikkaa johon vallu antaa mahdollisuuden.


      • sulla
        nyt arvon....... kirjoitti:

        ammattilaiset!! kuten yllä oli tullutkin mainittua niin haamuuraa tehdessä ei tietenkää saa rikkoa juuristoja ja jos siihen on vaara niin sitä ei tehdä, mutta kyllä suomen vuodenajat antavat siihen vielä oivat avut jolloin se onnistuu taatusti yhtä vaurioitta kuin että jokainen kaadettu puu kaahitaan ja vedetään latvuksineen pitkiä matkoja puiden välissä samat vauriot toteuttaen, ymmärrän pirun hyvin kritiikin jollei valmetista ole kokemusta vaan kokemus perustuu esim. deereen tai ponsseen niin tälläinen kaveri ei taatusti ymmärrä haamuurasta mitään..... koska niillä koneilla se ei onnistu, ja huomatkaa että kun päivänvalo koittaa ja olosuhteet ovat kunnossa noiin mekin vallulla pääosin toimitaan ajouralta, se nimittäin hyvissä olosuhteissa onnistuu vallun mahtavan tukevuuden ja ulottuvan nosturin ansiosta hienosti mutta kun olosuhteet ei pimeän laskiessa aina ole optimaaliset niin silloin vaihdetaan työtaktiikkaa johon vallu antaa mahdollisuuden.

        hassu valtion-metalli, kun se päivällä painaa enemmän kun yöllä?.Miksi muuten et haahuile päivällä siellä haamuuralla rikkomassa juuristoa?Nauraako päivä yön töille?Vai pelkäätkö että päivällä saattaa vaikka joku metsä herra nähdä sinun ihmeelliset si(e)kailusi!On olemassa sanonta että jos konemiehen näkee seikkailemassa koneineen jossain muualla kuin oikealla ajouralla niin sen saa vaikka ampua eikä rangaistuksesta ole juuri pelkoa,sen verran lain suojattomaan asemaan kaveri itsensä asettaa!


      • mitään
        sulla kirjoitti:

        hassu valtion-metalli, kun se päivällä painaa enemmän kun yöllä?.Miksi muuten et haahuile päivällä siellä haamuuralla rikkomassa juuristoa?Nauraako päivä yön töille?Vai pelkäätkö että päivällä saattaa vaikka joku metsä herra nähdä sinun ihmeelliset si(e)kailusi!On olemassa sanonta että jos konemiehen näkee seikkailemassa koneineen jossain muualla kuin oikealla ajouralla niin sen saa vaikka ampua eikä rangaistuksesta ole juuri pelkoa,sen verran lain suojattomaan asemaan kaveri itsensä asettaa!

        ihmeellistä ollut. Näinhän se käytännössä toimii niin kuin tuo edellinen kirjoittaja kertoi. Päivällä on ihan toiset olosuhteet metsässä kuin yöllä, varsinkin talvella. Ei kukaan pysty painamaan yöllä ajouralta samoja motteja kuin päivänvalossa. Metsänomistajalle on tärkeintä se millainen jälki sinne jää. Ei se paljonko missäkin vuorossa on motteja tehty.

        Mutta sinunlaiset jotka ei näitä hommia ammatikseen tee on turha alkaa viisastelemaan.


      • kuule kommentoida
        mitään kirjoitti:

        ihmeellistä ollut. Näinhän se käytännössä toimii niin kuin tuo edellinen kirjoittaja kertoi. Päivällä on ihan toiset olosuhteet metsässä kuin yöllä, varsinkin talvella. Ei kukaan pysty painamaan yöllä ajouralta samoja motteja kuin päivänvalossa. Metsänomistajalle on tärkeintä se millainen jälki sinne jää. Ei se paljonko missäkin vuorossa on motteja tehty.

        Mutta sinunlaiset jotka ei näitä hommia ammatikseen tee on turha alkaa viisastelemaan.

        noin alaarvosia ja tietämättömiä kommentteja!!! kaveri väänsi mustasta valkosta jne. eikä tajunnu työmetodeista koneellisesta harvennuksesta hölkäsen pöläystä!
        minusta se juuri on ammattitaitoa kaiken muun lisäksi että osaa hyödyntää kaikkia mahdollisuuksia olosuhteiden muuttuessa, mutta turha tästä on tän enempää puhua täysin ulkopuolisten nähen.


      • tosiaankaan
        kuule kommentoida kirjoitti:

        noin alaarvosia ja tietämättömiä kommentteja!!! kaveri väänsi mustasta valkosta jne. eikä tajunnu työmetodeista koneellisesta harvennuksesta hölkäsen pöläystä!
        minusta se juuri on ammattitaitoa kaiken muun lisäksi että osaa hyödyntää kaikkia mahdollisuuksia olosuhteiden muuttuessa, mutta turha tästä on tän enempää puhua täysin ulkopuolisten nähen.

        kannata paljon julkisesti puhella noista haamuura sikailuista.Saattavat metsän myyjät tulla vielä epäluuloisemmiksi kun mitä jo ovat!


      • niin kannata
        tosiaankaan kirjoitti:

        kannata paljon julkisesti puhella noista haamuura sikailuista.Saattavat metsän myyjät tulla vielä epäluuloisemmiksi kun mitä jo ovat!

        jos ei osaa haamulta harventaa. Parempi vaan pysytellä niillä tutuilla ja turvallisilla ajourilla. Antaa ammattilaisten harventaa haamu-uralta kun ne sen osaa, istukaa te vaikka Esson baarissa se aika ja kehukaa huimilla mottimäärillä.


    • ex-kuski

      ...aikoinaan ja tänä päivänä kun hakataan pikkuharvestereilla(sampo/finntrac/nokka jokeri/yms),eli kun uravälinä oli ennen 30m ja noiden nosturit ulottuvat 6-7.5m niin urien hakkuun jälkeen nämä kapeat koneet kulkivat urien suunnassa 1-2 omaa kapeaa uraansa joilta ulottuivat hakkaamaan puut myös väli-alueelta uran lähelle.
      Nykyäänhän uravälinä käytetään 20m:ä,eli yksi haamu-ura riittää "pikkukoneille".
      Keskiraskailla koneillahan tuota ei tarvitse normaalisti enää hakata kun nostureiden ulottuvuus on 10-11m,ennen 30m uravälillä jotkut hakkasivat uravälit "pistourilta",eli aina välillä moto sukelsi pois uralta ja peruutti pois.Tämä keskiraskaiden koneiden suosiminen oli syynä siihen että palattiin takaisin 20m uraväliin jota 70-luvulla käytettiin.(ja ruotsissa aina lienee ollut sama 20m)
      Itse aikoinaan pari kesää ajoin tuollaista nokka jokeria 30m uravälillä,sillä pystyi tekemään haamu-uran sellaiseksi ettei sitä huomannut(kääntökulmaa 60astetta leveys2m)
      Juuristovaurioiden riskihän tämän menetelmän ongelma on,mutta männiköitä hakattiin kesäisin ja kuusikoita vain talvisin.

    • Ynjämi Ylipaine

      Soon kuules sellaanen ura mihinä kulukoo kummitukset,maahiset ja muut pöyrööt. Vähä niinku hirviilläkin, joilla on mettäs sellaanen jotos,mitä pitki ne kulukoo.

      • sillä uralla

        myös Rölli-Peikko ja toisinnaa haamun näkönen
        väsyny valamet-mehtämonitoimikonneenhoitaja letkukieppi olalla suu konsonanttija piästellen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä tapahtunut

      Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?
      Kankaanpää
      48
      5998
    2. Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa

      Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki
      Seinäjoki
      62
      3679
    3. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

      Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      16
      2810
    4. Gallup: kaivattusi syntymävuosi

      Minä vuonna kaipaamasi henkilö on syntynyt?
      Ikävä
      186
      2779
    5. mahdollista, että olet ollut iltavuorossa

      Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k
      Ikävä
      13
      2329
    6. Missäpäin,,,

      Lapuaa tapettu ihminen viime yönä ? Hurjaa touhua nykymeno täällä...
      Lapua
      36
      2315
    7. törniöläiset kaaharit haaparannassa

      isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      18
      2137
    8. Upea peppuisella naisella

      Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      21
      2099
    9. Mitähän ne katseet merkitsee

      Kun et saa sanaa suustasi.
      Ikävä
      149
      1428
    10. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

      https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      284
      1366
    Aihe