Viitta vene

Reimari

Olen muutaman kerran kovalla kelillä tehnyt havainnoinnin ns viittaveneestä (n.10 m). On ollut tosi hienoa katsella kyseisen veneen kulkua. Mitä nämä veneet oikein on.Samanlaisia veneitä taittaa olla Meripelastus seuroilla. Porvoossa on yksi tosi kaunis yksilö(Olga).Onko tietoa myynnissä olevista.Hinta?

17

13148

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • työvene

      Veneet on rakentanut silloinen Uudenkaupungin työvene. Tilaaja on ollut Merenkulkulaitos, sekä väylänhoitotehtäviin että merenmittaukseen. MKL lienee myynyt tarjouskilpailuissa/ huutokaupoissa enimmät. Joitakin on jäljellä, kannattaa seurata Merenkulkulaitoksen myynti-ilmoituksia. Vanha 100.000 tarvitaan nappulaa, että kannattaa ostoa havitella, jos vaan vene on vauroitumaton.

      • Muistelias

        Olin ostelemassa itselleni venettä (nykyisen edeltäjää) joskus 12 vuotta sitten. Merenkulkulaitos ilmoitti lehdessä myyvänsä tarjousten perusteella muutaman viittaveneen. Moottoreina taisi olla Volvo Pentaa ja Valmetia, harvakäyntisiä kuutosia, alun toistasataa hevosvoimaa. Käväisin Helsingin Lauttasaaressa katsomassa tarjokkaita. Keliominaisuudet saattoi kuvitella mainioiksi, mutta tilajako ei ollut ihan sitä mitä huviveneeltä etsin. Kovin työkalumaisia ja asuttavuudeltaan veneen kokoon nähden vaatimattomia laitoksia.

        Isot muutostyöt eivät olisi jaksaneet kiinnostaa. Niinpä jätin tarjouksen tekemättä.

        Myöhemmin ilmeni, että ei minusta olisi viittaveneen omistajaa tullut muutenkaan. Budjettini oli maksimissaan 60 tmk, mutta läpi menneet tarjoukset olivat luokkaa 80 tmk ja vähän enemmänkin.


    • Ihaillut

      Porvoon Kråkössä toimi aikoinaan maineikas Allan Lindströmin veneveistämö. Minulla on hatara mielikuva, jonka mukaan Lindströmin valmistamien Family Cruisereiden runko olisi sama kuin Merenkulkulaitoksen viittaveneissä. Voisiko joku vahvistaa muistikuvani tai ampua sen alas?

      Niin tai näin - Family Cruiser on karvan verran päälle 10-metrinen, uppoumarunkoinen klassikko. Jos viittavene puhuttelee, saattaisi tuollainen Family Cruiserkin puhutella.

      • sama

        Family cruiserissa on Finnsailerin runko eli Fiskarsin tekeleitä.
        Viitta veneen runko on aivan eri mallinen,tasaperäinen ja matala


      • taatusti
        sama kirjoitti:

        Family cruiserissa on Finnsailerin runko eli Fiskarsin tekeleitä.
        Viitta veneen runko on aivan eri mallinen,tasaperäinen ja matala

        varma tuosta rungon valmistajasta,nimittäin Lindström tekee vieläkin näitä runkoja,eli family cruisereita,tosin vain tilauksesta.
        Muotitkin taitaa löytyä tuolta Porvoon lähistöltä,ei Fiskarsin verstaalta.


      • Saileristi
        taatusti kirjoitti:

        varma tuosta rungon valmistajasta,nimittäin Lindström tekee vieläkin näitä runkoja,eli family cruisereita,tosin vain tilauksesta.
        Muotitkin taitaa löytyä tuolta Porvoon lähistöltä,ei Fiskarsin verstaalta.

        Fiskarsilla (Turun veneveistämö) tehdä enään mitään,mutta kyllä se alkujaan on Finnsailerin runko.Minulla on ollut molemmat veneet.
        Ensi alkuun Fiskars teki Linströmille rungot myöhemmin itse.


      • on oma malli
        Saileristi kirjoitti:

        Fiskarsilla (Turun veneveistämö) tehdä enään mitään,mutta kyllä se alkujaan on Finnsailerin runko.Minulla on ollut molemmat veneet.
        Ensi alkuun Fiskars teki Linströmille rungot myöhemmin itse.

        Runkomallin on kehittänyt jo 1960-luvulla Uudenkaupungin veneveistämö, tai 70-luvun alussa. Olen kuullut, itse en voi muistaa siksi, etten vielä tuolloin ollut näiden asioiden kanssa tekemisissä. Mutta siinä ensimmäisessä valmistetussa veneessä olen työskennellyt. Taisi olla samalla ensimmäisiä lasikuituvalmisteisia työveneitä noin yleensäkin. Päivä paistoi kyljestä läpi, mutta luja oli vene silti. Poistettiin käytöstä joskus 1980-luvun lopulla. Ja viimeiset 10 metrin viittaveneet MKL:n käyttöön valmistuivat joskus 1982.


      • Juuso
        on oma malli kirjoitti:

        Runkomallin on kehittänyt jo 1960-luvulla Uudenkaupungin veneveistämö, tai 70-luvun alussa. Olen kuullut, itse en voi muistaa siksi, etten vielä tuolloin ollut näiden asioiden kanssa tekemisissä. Mutta siinä ensimmäisessä valmistetussa veneessä olen työskennellyt. Taisi olla samalla ensimmäisiä lasikuituvalmisteisia työveneitä noin yleensäkin. Päivä paistoi kyljestä läpi, mutta luja oli vene silti. Poistettiin käytöstä joskus 1980-luvun lopulla. Ja viimeiset 10 metrin viittaveneet MKL:n käyttöön valmistuivat joskus 1982.

        Tutulla on viittavene. Paatti on tosiaan tasaperäinen ja keulassa on ohjaushytti. Lähes koko perä on avotilaa. Ei ole juurikaan yhtäläisyyksiä Family cruiserin kanssa. No, molemmat kelluu ja kulkee moottorilla. Viittaveneen runkokin on matalampi ja leveämpi.


      • Cruiser
        Juuso kirjoitti:

        Tutulla on viittavene. Paatti on tosiaan tasaperäinen ja keulassa on ohjaushytti. Lähes koko perä on avotilaa. Ei ole juurikaan yhtäläisyyksiä Family cruiserin kanssa. No, molemmat kelluu ja kulkee moottorilla. Viittaveneen runkokin on matalampi ja leveämpi.

        Sammaa mieltä. Family Cruiser ei sovi alkuunkaan työveneeksi, koska siinä on onneton kansiijärjestely: tiellä leveät kaiteet, pressu, perähytti ja suippo perä.


      • vanhan viittaveneen omistaja
        Cruiser kirjoitti:

        Sammaa mieltä. Family Cruiser ei sovi alkuunkaan työveneeksi, koska siinä on onneton kansiijärjestely: tiellä leveät kaiteet, pressu, perähytti ja suippo perä.

        Family Cruiserin rungolla olevia viittaveneitä on tosiaankin ollut käytössä. Itselläni on tälläinen FamilyCruiser runkoinen entinen viittavene käytössä nykyisinkin.


      • veneiljä
        vanhan viittaveneen omistaja kirjoitti:

        Family Cruiserin rungolla olevia viittaveneitä on tosiaankin ollut käytössä. Itselläni on tälläinen FamilyCruiser runkoinen entinen viittavene käytössä nykyisinkin.

        Family Cruiserin rungot on hankittu Turun vene telakalta ja suunniteltu alun perin Luotsi´veneeksi. Sieltä Allan Lindström hankki rungot. Myös Finn Sailor?? veneiden rungot on samaisen luotsi cutterin runkoja...?Tehty käsin laminoimalla lasikudusta ja kestää naton pommikoneden iskut . Kulkee ja ohjautuu aallokossa loistavasti...


      • karikko-53
        veneiljä kirjoitti:

        Family Cruiserin rungot on hankittu Turun vene telakalta ja suunniteltu alun perin Luotsi´veneeksi. Sieltä Allan Lindström hankki rungot. Myös Finn Sailor?? veneiden rungot on samaisen luotsi cutterin runkoja...?Tehty käsin laminoimalla lasikudusta ja kestää naton pommikoneden iskut . Kulkee ja ohjautuu aallokossa loistavasti...

        Mulla on sellainen Helsinkin venenäyttelyssä v.85 esillä ollut Bonas-31 tyyppinen vene.Ahvenanmaalainen venetelekka Geta Båt varv teki työveneiden lisäksi ainoastaan viisi tällaista huvivenettä.Eräs vanha merikarhu sanoi mulle, että paattini on viittavene? Se on kylläkin ahteristaan suippo.


      • Tyyppikilpi kertoo
        karikko-53 kirjoitti:

        Mulla on sellainen Helsinkin venenäyttelyssä v.85 esillä ollut Bonas-31 tyyppinen vene.Ahvenanmaalainen venetelekka Geta Båt varv teki työveneiden lisäksi ainoastaan viisi tällaista huvivenettä.Eräs vanha merikarhu sanoi mulle, että paattini on viittavene? Se on kylläkin ahteristaan suippo.

        Jepjep. Oman Family Cruiserini rungon tyyppikilvessä
        lukee "Viittavene, tyyppi 314, Turun Veneveistämö Oy- Åbö båtvarf Ab jne." Mitä ilmeisimmin "viittaveneitä" on kautta aikojen ollut erilaisia, eri valmistajien jne. aivan kuten "luotsikuttereita" sun muita.
        Eli kyllä FC:t on "viittaveneen" rungolla, Perkinsin
        koneella ja Lindströmin niputtamia ja muilta osin rakentamia.
        Mitä tulee keskusteluihin kansijärjestelyistä,hytin paikoista jne. ne ei kuulu runkoon...


      • maantien52kiituri222
        Tyyppikilpi kertoo kirjoitti:

        Jepjep. Oman Family Cruiserini rungon tyyppikilvessä
        lukee "Viittavene, tyyppi 314, Turun Veneveistämö Oy- Åbö båtvarf Ab jne." Mitä ilmeisimmin "viittaveneitä" on kautta aikojen ollut erilaisia, eri valmistajien jne. aivan kuten "luotsikuttereita" sun muita.
        Eli kyllä FC:t on "viittaveneen" rungolla, Perkinsin
        koneella ja Lindströmin niputtamia ja muilta osin rakentamia.
        Mitä tulee keskusteluihin kansijärjestelyistä,hytin paikoista jne. ne ei kuulu runkoon...

        Minulla myös aito alkuperäinen tammirunkoinen 12m x 3,30 Viittavene -Ennen lasikuidun keksimistä valmistettu alus rekisterissä oleva todella merikelpoinen huviveneeksi muutettu merenkyntäjä .... Koneena Leuland 6 sylinterinen ikiliikkuja .... 120hv teholla oleva ... Myöhemmin näitä pienempiä tasaperäisiä kuituveneitä alettiin valmistaa myös ... Ovat ihan kelpoveneitä myös .... t rami


    • Sotilas

      Tuon uudenkaupungin veneveistämön viittaveneen pohjalta on myös rakennettu käsittääkseni merivoimien linnakeveneet.

      • linnaanmennään

        Puurunkoiset linnakeveneet...


    • tammimetsä

      Viittaveneiksi nimetyt veneet ovat kaikkea muuta kuin ns. kovan kelin veneitä, kevyitä lillukoita. Viittaveneeksi niitä on alettu nimittää yhden pääasiallisimman käyttötarkoituksensa, eli merimerkkien korjaus- ja asennustoiminnan takia. Näin kevyillä ja vähäisen syväyksen omaavilla veneillä uppouman painopiste on ihan liian korkealla jos tosi merikelpoista tuonkin kokoluokan venettä tarvitaan. Jos näitä verrataan painonsa ja tietysti siitä johtuvan uppoumansa suhteen esim. vanhempiin luotsikuttereihin, merivartioston vanhoihin ns. rautavilleihin tai kalastustroolareihin, eroa on kuin yöllä ja päivällä, niin on eroa myös merikelpoisuudessa.
      Edellä nim. maantienkiiturin mainitsema tammirunkoinen 12- metrinen vene ei sitten ole viittavenettä nähnytkään, noin suurina näitä ei varsinkaan alkuun valmistettu eikä niissä kallista tammea käytetty!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      412
      4377
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      241
      2151
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      68
      1590
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      158
      1401
    5. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      260
      1159
    6. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      67
      1087
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      137
      1054
    8. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      1045
    9. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      54
      949
    10. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      933
    Aihe