Blastocystis hominis ja mahavaivat

Barbarella

*************************************************
Blastocystis hominis on alkueläin, joka on usealla elimistössään oireettomana. Jos olet matkustanut Thaimaassa, Venäjällä, Afrikassa tms. alueella, sinullakin saattaa olla se.

Onko kellään kokemuksia blastocystis hominiksen aih. ongelmista? Tällainen veijari löytyi mahastani kesällä ja se on aiheuttanut mm. ripulia, oksentelua, pahoinvointia ja yleistä epämääräistä oloa sekä väsymystä. Useimmissa netistä löytämistäni lähteissä väitetään että siitä ei olisi juurikaan haittaa, tai että sen kanssa "oppii elämään". Kaksi suomalaista lääkäriä joilla kävin sanoivat tätä samaa. Toisaalta löysin myös paljon tietoa, joka viittaisi siihen että loinen voisi olla patogeeni ja aiheuttaa pitkällisiäkin ongelmia, toistuvia mahaoireita, vuotavaa suolta, ravinnon imeytymishäiriöitä ja mitä kaikkea.

esim. täältä löytyy infoa, kohdasta Blastocystis infection:

http://www.cdc.gov/az.do

Hoidoksi määrätään yleensä antibiootteja (Flagyl tms) mutta ne eivät yleensä tehoa. Onko jollain kokemusta, että määrätty kuuri olisi todella auttanut?

Luin myös vaihtoehtoisesta hoitomuodosta; kylmäpuristettu kookosöljy saattaisi tuhota alkueläimiä. Kookosöljy sisältää lauriinihappoa joka muuntuu elimistössä monolauriiniksi, ja heikentää loisten lipidikuorta. Tukea tälle väitteelle löysin "Kotieläintalouden ympäristökuormituksen vähentäminen"-nimisestä suomalaisesta tutkimuksesta, josta seuraava pätkä:

"Tutkimuksessa ilmeni, että rapsin siemenen käytöllä oli vain vähän vaikutuksia käymiseen
ja metaanin muodostumiseen. Sen sijaan kookosöljyllä, auringonkukan siemenellä
ja pellavan siemenellä oli selkeästi alkueläinten ja metaanin muodostumisen määrää vähentävä vaikutus. Lisätty rasvan määrä vahvisti myöhemmissä kokeissa tätä vaikutusta. Kookosöljyn käyttö vähensi kokonaan alkueläimet pötsinesteestä
4-9 päivää kestäneen käytön jälkeen."

Mielenkiintoista. Voisiko tämä toimia samoin ihmiselimistössä? Jos, niin silloinhan tämä tieto olisi mullistava! Kymmenet tuhannet määrätyt lääkekuurit kävisivät tarpeettomiksi, ihmiset pääsisivät inhottavista loisista eroon nauttimalla kookosöljyä. Miksei tätä ole tutkittu, vai onko?

Ilmeisesti monet muutkin kärsivät loisen aiheuttamista oireista, kuten allaolevasta linkistä voi päätellä:

http://www.badbugs.org/Blastocystis_hominis/symptoms.htm

Mikä avuksi? Kirjoita, mikäli tiedät asiasta jotain tai olet parantunut siitä jollain konstilla. Tai; jos sinulla on vastaavia oireita mutta et ole osannut epäillä BH:sta sen aiheuttajaksi, hakeudu testeihin.
*************************************************

141

40973

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Antonia

      Ei olisi vieläkään selvinnyt, että mikä mua vaivaa, ellen olisi huomannut sun kirjoitusta Blastocystis hominiksesta. Lääkäri kyllä totesi, että mulla on voimakas jonkun plast...homin.. aiheuttama tulehdus, mutta ei kertonut mitään muuta.

      Olin jo menossa toiselle lääkärille, kun vatsa- ynnä muut vaivat eivät kadonneet vaikka olin saanut kaksi lääkekuria.

      Blasto on vaivannut mua jo puoli vuotta. Vatsavaivat vain muuttivat muotoaan lääkekuurin jälkeen ja sen lisäksi pari viimeistä kuukautta on ollut oksettava ja heikko olo. Saa nähdä, kauanko tuo loinen vielä piinaa.

      Zekkasin myös ne sun englanninkieliset linkit. Sieltä sai perusteellisen kuvan taudista.

    • helkku

      Hei,sain tänään tiedon, että kannan moista "otusta", mulla on ollut VUOSIA selittämättömiä mahakipuja, turvotusta ja ilmavaivoja, joiden takia on tehty kaikki mahd. tähystykset, olen kokeillut kaikkia ruokavaliosta-pillereihin (luontaistuotteita), tuloksetta! Ja nyt sain vaivalleni nimen,helpotti huomattavasti, tosin mulle ei määrätty tähän vielä mitään, koska lääkärini joutuu tiedusteleen asiaa. Mutta lähinnnä kiinnostaa sinun tämän hetkinen tilanteesi, oletko saanut häädettyä "otuksen" pois? Ja jos niin millä? ja ylipäätänsä mikä on olotila nyt?

    • mmä

      Tsemppiä teille kaikille kohtalotovereille. Itse olen kärsinyt hankalista magaongelmista jo viitisen vuotta, ilmeisesti tuon blaston takia, vaikka lääkärit kiistää, että se on oireiden aiheuttaja. Mitään muuta ei kuitenkaan löydy, ja oireet alkoi Aasian reissun jälkeen, blastoa ulostenäytteissä (oli kyllä muutakin, mutta ne sain antibiooteilla pois). Oon syönyt blastoon 3 kuuria metronidazolia, ei muuta vaikutusta kuin niin paskamainen olo etten lopulta pysynyt edes pystyssä ja jouduin sairaslomalle töistä (siis antibiootin sivuvaikutuksista).

      Olisin siis TOSI TOSI iloinen, jos joku täällä tietäisi lääkärin/lääkkeen, joka auttaa. Minäkin olen nettiä läpikäynyt, siellä löytyy joitain mahdollisesti toimivia ratkaisuja, mutta ei ole saatavilla Suomessa. Yleisin ongelma tuntuu olevan, että valtaosa lääkäreistä kieltäytyy hyväksymästä, että blastocystis hominis on patogeeni, joten sitä joko ei hoideta, tai annetaan antibioottia siltä varalta, että oireet aiheuttaa muu organismi, joka ei ole näkynyt näytteissä. Pöljää.

      5 vuoden aikana epätoivo, toivo ja kehnon olon ja tiukkojen ruokarajoitteiden kanssa elämisen hyväksyminen on vaihdelleet monesti. Laihduin alkuun yli 20 kg, osan lihoin takaisin kun pahimmat oireet saatiin kuriin ja söin sinnikkäästi vaikka syömisestä tuli karsea olo. En suostu uskomaan, ettei tätä voisi hoitaa, jos vain löytyisi lääkäri jota asia oikeasti kiinnostaa, eikä vaan tyrkytetä jotain liturgiaa että koko organismi on harmiton.

      Meidän blastosta kärsivien pitäisi perustaa joku network, niin että tieto hyödyllisestä hoidosta/hyvistä lääkäreistä kulkisi tehokkaasti.

      • Blastis

        Minulla alkoi tämä ripulirumba tammikuun alussa. Ihmetyksen aiheena on, mistä parasiitin sain, kun Suomessa olen pysytellyt - kävin tosin syömässä ulkomaalaisten pitämässä pizzeriassa samana päivänä kun mahassa alkoi "uusi elämä". Rankkaa on ollut, sain esikoiseni tammikuun lopulla ja siihen mennessä ripulia oli ollut jo kolme viikkoa ja synnytyksen jälkeen sitä jatkui vielä kahden viikon ajan. Eipä jäänyt raskauskiloja...(: Mieluummin olisin muutaman kilon jättänyt kun tätä kärsinyt. Sitä vain miettinyt, että voiko tämä tarttua nyt sitten mieheeni tai pikkuiseen tyttäreeni?

        Epätietoisuus rassaa - olisi niin ihana päästä lääkärin luo, joka tietäisi, mitä pitää tehdä, tai ainakin osaisi VARMASTI sanoa, jos mitään ei ole tehtävissä. Turhauttavalta tuntuu syödä kokeeksi erilaisia kuureja, joista tuskin hyötyä. Jotenkin tuntuu mahdottomalta ajatus, että tähän nyt vain kuuluu tottua, ottamaan se osaksi elämää. Synnytys ja kaikki siihen liittyvä kipu tuntuu tämän rinnalla varsin pieneltä.

        Kertokaa te "blastocystis hominis-kroonikot" taudin kuvaanne: miten usein vatsa huonona ja kuinka kauan, millaisia tarkempia oireita kuin vain vatsakipua ja ripulia jne.


      • smn
        Blastis kirjoitti:

        Minulla alkoi tämä ripulirumba tammikuun alussa. Ihmetyksen aiheena on, mistä parasiitin sain, kun Suomessa olen pysytellyt - kävin tosin syömässä ulkomaalaisten pitämässä pizzeriassa samana päivänä kun mahassa alkoi "uusi elämä". Rankkaa on ollut, sain esikoiseni tammikuun lopulla ja siihen mennessä ripulia oli ollut jo kolme viikkoa ja synnytyksen jälkeen sitä jatkui vielä kahden viikon ajan. Eipä jäänyt raskauskiloja...(: Mieluummin olisin muutaman kilon jättänyt kun tätä kärsinyt. Sitä vain miettinyt, että voiko tämä tarttua nyt sitten mieheeni tai pikkuiseen tyttäreeni?

        Epätietoisuus rassaa - olisi niin ihana päästä lääkärin luo, joka tietäisi, mitä pitää tehdä, tai ainakin osaisi VARMASTI sanoa, jos mitään ei ole tehtävissä. Turhauttavalta tuntuu syödä kokeeksi erilaisia kuureja, joista tuskin hyötyä. Jotenkin tuntuu mahdottomalta ajatus, että tähän nyt vain kuuluu tottua, ottamaan se osaksi elämää. Synnytys ja kaikki siihen liittyvä kipu tuntuu tämän rinnalla varsin pieneltä.

        Kertokaa te "blastocystis hominis-kroonikot" taudin kuvaanne: miten usein vatsa huonona ja kuinka kauan, millaisia tarkempia oireita kuin vain vatsakipua ja ripulia jne.

        Hei!

        Itsen sain eilen tietää,että kannan kyseistä öttiäistä. Minulla oireet alkoi portugalin reissun jälkeen ja paheni todella pahasti erään akne lääkkeen käytön aikana.Oireina:turvotus,ilmavaivat,pyörrytys,huimaus,masennus,hermostuneisuus,keskittymishäiriöt,sydämmen tykytykset,alaselkäkivut,ruokahaluttomuus,ruoka intoleranssit,sulamaton ruoka ulosteessa jne. joiden takia on tehty kaikki mahd. tähystykset, olen kokeillut ruokavalion muutosta ja luontaistuotteita, tuloksetta.Antioksidantti klinikalla olen myös käynyt ja sain laajat vitamiini ja hivenaine lääkitykset,mutta nyt n 3kk niitä syönneenä en tunne oloni muuttuneen lainkaan. Viimeiset 6kk olen ollut työkyvyttömänä näiden oireiden takia. Toivon niin,että tämän saisi hoidettua pois.Maanantaina on lääkärille aika, joka sitten katsoo mitä tehdään. Teetin siis jaajan ruuansulatus analyysin mdd:llä

        http://www.mdd.fi/Pages/ruuansulatus.html

        Tuloksissa näky kanssa bakteeritasapaino joka minulla oli vinksinvonksin

        Lactobasilleja ei yhtään
        kolibakteereja 4
        bifidobactereja 4


      • mmä
        smn kirjoitti:

        Hei!

        Itsen sain eilen tietää,että kannan kyseistä öttiäistä. Minulla oireet alkoi portugalin reissun jälkeen ja paheni todella pahasti erään akne lääkkeen käytön aikana.Oireina:turvotus,ilmavaivat,pyörrytys,huimaus,masennus,hermostuneisuus,keskittymishäiriöt,sydämmen tykytykset,alaselkäkivut,ruokahaluttomuus,ruoka intoleranssit,sulamaton ruoka ulosteessa jne. joiden takia on tehty kaikki mahd. tähystykset, olen kokeillut ruokavalion muutosta ja luontaistuotteita, tuloksetta.Antioksidantti klinikalla olen myös käynyt ja sain laajat vitamiini ja hivenaine lääkitykset,mutta nyt n 3kk niitä syönneenä en tunne oloni muuttuneen lainkaan. Viimeiset 6kk olen ollut työkyvyttömänä näiden oireiden takia. Toivon niin,että tämän saisi hoidettua pois.Maanantaina on lääkärille aika, joka sitten katsoo mitä tehdään. Teetin siis jaajan ruuansulatus analyysin mdd:llä

        http://www.mdd.fi/Pages/ruuansulatus.html

        Tuloksissa näky kanssa bakteeritasapaino joka minulla oli vinksinvonksin

        Lactobasilleja ei yhtään
        kolibakteereja 4
        bifidobactereja 4

        Hei!
        molemmille äsken kirjottaineille tässä yritän vastailla vähän.

        Smn:lle sanoisin, että jos sulla tpsiaan blasto aiheuttaa oireet, suosittelen hiilihydraatitonta ruokavaliota (EI perunaa, MITÄÄN viljaa, riisiä, papuja, linssejä, sokeria, hedelmiä jne jne jne). Jos muut suolisitoasiantuntijat suositelleet esim kuitupistoista riokavaliota, maitohappobakteereja yms, ne vaan pahentaa tätä tautia, vaikka periaatteessa muuten ovat suolistolle hyväksi. Esim. kun söin tosi hyvää maitohappobakteerivalmistetta tasapainottaakseni suoliston antibioottien aikana ja jälkeen, mun oireet vaan paheni, ja sitten helpotti, kun vihdoin lopetin maitohappobakteerit.

        Millaisia oireite on ollut minulla? No, monenlaisia, eniten tietty vatsaoireita (oksetus, turvotus, hirveä röyhtäily, ilmavaivat, ripuli, pahat ylävatsakivut, ruokaintoleranssit), mutta myös muita oireita, kuten hengenahdistus, päänsärky, "sisäinen vapina", huimaus, "utuinen olo", sydämen tykytys jne. Ja jep, kyllähän nyt normaali-ihmistä tämmöiset oireet myös masentaa. Itse olen ollut hyvinkin masennut (ja oireitani on myös hoidettu masennuksena/paniikkihäiriönä), mutta nykyisin voin henkisesti suht hyvin, fyysiset oireet silti samat heti jos lipsun HYVIN TIUKASTA hiilihydraatittomasta (ja maitotuotteettomasta) ruokavaliosta.

        Minä vakaasti uskon (mm. nettilähteiden perusteella), että hoitoa on olemassa (maailmalla), mutta se tuntuu olevan kiven takana paitsi Suomessa, myös maailmalla yleisemmin. En ole vielä löytänyt lääkäriä, jolla olisi tahtoa ja asiantuntemusta auttaa. Kertokaa, jos teillä onnaa!

        Mulle voi myös kirjoitella osoitteeseen [email protected]

        Tsemppiä!!!

        T. Mmä


      • smn
        mmä kirjoitti:

        Hei!
        molemmille äsken kirjottaineille tässä yritän vastailla vähän.

        Smn:lle sanoisin, että jos sulla tpsiaan blasto aiheuttaa oireet, suosittelen hiilihydraatitonta ruokavaliota (EI perunaa, MITÄÄN viljaa, riisiä, papuja, linssejä, sokeria, hedelmiä jne jne jne). Jos muut suolisitoasiantuntijat suositelleet esim kuitupistoista riokavaliota, maitohappobakteereja yms, ne vaan pahentaa tätä tautia, vaikka periaatteessa muuten ovat suolistolle hyväksi. Esim. kun söin tosi hyvää maitohappobakteerivalmistetta tasapainottaakseni suoliston antibioottien aikana ja jälkeen, mun oireet vaan paheni, ja sitten helpotti, kun vihdoin lopetin maitohappobakteerit.

        Millaisia oireite on ollut minulla? No, monenlaisia, eniten tietty vatsaoireita (oksetus, turvotus, hirveä röyhtäily, ilmavaivat, ripuli, pahat ylävatsakivut, ruokaintoleranssit), mutta myös muita oireita, kuten hengenahdistus, päänsärky, "sisäinen vapina", huimaus, "utuinen olo", sydämen tykytys jne. Ja jep, kyllähän nyt normaali-ihmistä tämmöiset oireet myös masentaa. Itse olen ollut hyvinkin masennut (ja oireitani on myös hoidettu masennuksena/paniikkihäiriönä), mutta nykyisin voin henkisesti suht hyvin, fyysiset oireet silti samat heti jos lipsun HYVIN TIUKASTA hiilihydraatittomasta (ja maitotuotteettomasta) ruokavaliosta.

        Minä vakaasti uskon (mm. nettilähteiden perusteella), että hoitoa on olemassa (maailmalla), mutta se tuntuu olevan kiven takana paitsi Suomessa, myös maailmalla yleisemmin. En ole vielä löytänyt lääkäriä, jolla olisi tahtoa ja asiantuntemusta auttaa. Kertokaa, jos teillä onnaa!

        Mulle voi myös kirjoitella osoitteeseen [email protected]

        Tsemppiä!!!

        T. Mmä

        Millä lääkkeillä/hoidoilla sulta tuota öttiäistä on yritetty poistaa? Itse menen tosiaan nyt maanantaina Erkki Antilan vastaanotolle,joka siis määräsi minulle tämän mdd:n laajan ruuansulatus analyysin.Sitten 02.04 on sitten kolonoskopia,toisen kerran jo.


      • mmä
        smn kirjoitti:

        Millä lääkkeillä/hoidoilla sulta tuota öttiäistä on yritetty poistaa? Itse menen tosiaan nyt maanantaina Erkki Antilan vastaanotolle,joka siis määräsi minulle tämän mdd:n laajan ruuansulatus analyysin.Sitten 02.04 on sitten kolonoskopia,toisen kerran jo.

        Mulle on siis syötetty vain antibiootteja, kolmea eri sorttia eri loisiin, mutta blastocystistä on mukamas häädetty metronidazolilla. Mistä mulle ainakin tuli hirveä olo, oksetti, pyörrytti ja heikotti. Kolme kuuria sitä vedin, aina isommalla annostuksella, aina vaan horveämpi olo. Mutta loinen ei lähtenyt, lähti vaan kaikki hyödylliset suolistobakteerit...

        Noi muut tutkimukset ja analyysit on juuri siksi, että suurin osa lääkäreistä ei usko, että blastocystis aiheuttaa vaivat, vaan joku muu. Mutta kun muuta ei välttämättä löydy, silti eivät usko, että blasto voi olla syypää, kun se on apatogeeni (tosi tutkimuksia löytyy myös sen haitallisuudesta).

        Pitääpä tutkia sitä Erkki Antilaa, jos hän olisi lääkäri, joka asiasta jotain tietää. Voihan se olla, että meillä kaikilla blastocystis-potilailla oireet johtuvatkin jostain muusta, mutta suvaitsen epäillä. Jos pöpön saisi pois, niin sittenpä voi sen jälkeen hoitaa niitä muita ongelmia, jos ne pysyvät blaston lähdettyäkin...


      • smn
        mmä kirjoitti:

        Mulle on siis syötetty vain antibiootteja, kolmea eri sorttia eri loisiin, mutta blastocystistä on mukamas häädetty metronidazolilla. Mistä mulle ainakin tuli hirveä olo, oksetti, pyörrytti ja heikotti. Kolme kuuria sitä vedin, aina isommalla annostuksella, aina vaan horveämpi olo. Mutta loinen ei lähtenyt, lähti vaan kaikki hyödylliset suolistobakteerit...

        Noi muut tutkimukset ja analyysit on juuri siksi, että suurin osa lääkäreistä ei usko, että blastocystis aiheuttaa vaivat, vaan joku muu. Mutta kun muuta ei välttämättä löydy, silti eivät usko, että blasto voi olla syypää, kun se on apatogeeni (tosi tutkimuksia löytyy myös sen haitallisuudesta).

        Pitääpä tutkia sitä Erkki Antilaa, jos hän olisi lääkäri, joka asiasta jotain tietää. Voihan se olla, että meillä kaikilla blastocystis-potilailla oireet johtuvatkin jostain muusta, mutta suvaitsen epäillä. Jos pöpön saisi pois, niin sittenpä voi sen jälkeen hoitaa niitä muita ongelmia, jos ne pysyvät blaston lähdettyäkin...

        Heips..Tulin juuri Erkki Antilan vastaanotolta.Mulla oli muut mittaukset normaalit paitsi bakteeri tasapaino sekaisin,johon sitten sain muutamia maitohappobakteeri valmisteita.Ja sitten tuon blaston häätöön sain Trikozolia 400mg 2tabl 3 kertaa päivässä 10 päivän ajan.Lääkäri sano,et suurin osa sen potilaista on päässy tuosta parasiitista eroon.Toivon mukaan tehoaa minullakin sitten.


      • mmä
        smn kirjoitti:

        Heips..Tulin juuri Erkki Antilan vastaanotolta.Mulla oli muut mittaukset normaalit paitsi bakteeri tasapaino sekaisin,johon sitten sain muutamia maitohappobakteeri valmisteita.Ja sitten tuon blaston häätöön sain Trikozolia 400mg 2tabl 3 kertaa päivässä 10 päivän ajan.Lääkäri sano,et suurin osa sen potilaista on päässy tuosta parasiitista eroon.Toivon mukaan tehoaa minullakin sitten.

        Kuulostaa lupaavalta! En ole kuullut/lukenut trikozolista, pitääpä tutkia. Ehkä otan Antilaan yhteyttä. Toivottavasti k.o. lääke auttaisi sulle, ehkä mulle myös. Sehän nyt on itsestään selvää, että vaikka pöpön saisi pois, on pitkään hoidettava suolistoa ns. normaalikuntoon mm. maitohappobakteereilla ja sopivalla ruualla.

        Outoa vain, kun monet muut lääkärit ei mulle ainakaan ole edes ehdottaneet mitään trikozolia, vaikka on Auroran sairaalan asiantuntijoitakin konsultoitu.

        Voimia ja tsemppiä, jos vaan viitsit, kerro, auttoiko lääkitys! Tosin varmasti tietää vasta ajan päästä, koska loispopulaatio voi pienentyä tilapäisesti ja myöhemmin äityä taas suuremmaksi. Muista mennä kuurin jälkeen tarkistustesteihin, mutta ei heti, vaan ainakin 3 vkoa kuurin loputtua! Tai tietty riippuen, mitä lääkärisi neuvoo. Mutta näin olen itse oppinut, että kannattaa tehdä. Jos menee heti, ei välttämättä näy testeissä mitään, mutta sitten oireet (ja testissä näkyvät loiset) palaa.

        Tsemppiä ja onnea matkaan!


      • mmä ei rek
        mmä kirjoitti:

        Kuulostaa lupaavalta! En ole kuullut/lukenut trikozolista, pitääpä tutkia. Ehkä otan Antilaan yhteyttä. Toivottavasti k.o. lääke auttaisi sulle, ehkä mulle myös. Sehän nyt on itsestään selvää, että vaikka pöpön saisi pois, on pitkään hoidettava suolistoa ns. normaalikuntoon mm. maitohappobakteereilla ja sopivalla ruualla.

        Outoa vain, kun monet muut lääkärit ei mulle ainakaan ole edes ehdottaneet mitään trikozolia, vaikka on Auroran sairaalan asiantuntijoitakin konsultoitu.

        Voimia ja tsemppiä, jos vaan viitsit, kerro, auttoiko lääkitys! Tosin varmasti tietää vasta ajan päästä, koska loispopulaatio voi pienentyä tilapäisesti ja myöhemmin äityä taas suuremmaksi. Muista mennä kuurin jälkeen tarkistustesteihin, mutta ei heti, vaan ainakin 3 vkoa kuurin loputtua! Tai tietty riippuen, mitä lääkärisi neuvoo. Mutta näin olen itse oppinut, että kannattaa tehdä. Jos menee heti, ei välttämättä näy testeissä mitään, mutta sitten oireet (ja testissä näkyvät loiset) palaa.

        Tsemppiä ja onnea matkaan!

        Tutkin vähän lääkettä ja Antilaa. En haluaisi sua lannistaa, ja toivottavasti paranet tolla hoidolla, mutta ton lääkkeen vaikuttava aina on metronidazoli, joka ei mulla ainakaan 3 rankalla kuurilla ole tehonnut pätkääkään. Samoin olen verkosta lukenut satojen muiden ihmisten vastaavista kokemuksista.

        Antila on näköjään yleislääkäri ja työterveyslääkäri, erkoistunut hivenainetutkimuksiin. Mitä hän tietää parasitologiasta, trooppisista infektiotaudeista yms?

        Mutta kerro, miten menee!


      • smn
        mmä ei rek kirjoitti:

        Tutkin vähän lääkettä ja Antilaa. En haluaisi sua lannistaa, ja toivottavasti paranet tolla hoidolla, mutta ton lääkkeen vaikuttava aina on metronidazoli, joka ei mulla ainakaan 3 rankalla kuurilla ole tehonnut pätkääkään. Samoin olen verkosta lukenut satojen muiden ihmisten vastaavista kokemuksista.

        Antila on näköjään yleislääkäri ja työterveyslääkäri, erkoistunut hivenainetutkimuksiin. Mitä hän tietää parasitologiasta, trooppisista infektiotaudeista yms?

        Mutta kerro, miten menee!

        joo.Pitää paikkaansa.Olen itsekkin lukenut netti sivuja missä paljon tekstiä muiden kokemuksista.Lääkärikin vastasi kun kysyin,että eikös tämä blasto ole vaikeasti häädettävissä ja hän vastasi myöntävästi,mutta jatkoi,että suurinosa hänen potilailleen tuo on auttanut.En sitten tiedä.Toivon ainakin suuresti.Olen niin huonossa kunnossa ollut viimeset 6kk. Nyt kun tätä kuuria tässä on mättäny ni on kyllä heikompi oli..pyörryttää pahemmin ku normaalisti,huono olo,ruoka ei maistu ja vatsa ihan ripulilla.


      • mmä
        smn kirjoitti:

        joo.Pitää paikkaansa.Olen itsekkin lukenut netti sivuja missä paljon tekstiä muiden kokemuksista.Lääkärikin vastasi kun kysyin,että eikös tämä blasto ole vaikeasti häädettävissä ja hän vastasi myöntävästi,mutta jatkoi,että suurinosa hänen potilailleen tuo on auttanut.En sitten tiedä.Toivon ainakin suuresti.Olen niin huonossa kunnossa ollut viimeset 6kk. Nyt kun tätä kuuria tässä on mättäny ni on kyllä heikompi oli..pyörryttää pahemmin ku normaalisti,huono olo,ruoka ei maistu ja vatsa ihan ripulilla.

        sekä sulle että itselleni, että tuo (tai joku) lääke auttaisi.

        Mullakin oli hirveä olo kun söin metronidatsolia, se kai usein aiheuttaa pahoinvointia, pyörrytystä yms, ja isoina annoksina sivuoireet ovat aikamoiset.

        Etkö ole syönyt mitään lääkkeitä aikaisemmin blastoon?

        Mä oon tosiaan kipeenä viidettä vuotta, oli 3 eri lajia loista sisuksissa kun tulin kotiin Aasiasta, viimeset 3 vuotta kai vaan tuo blasto.

        Vähän aikaa sitten iski taas itsesääli ja epätoivo, kun oireet paheni, mutta ne helpotti taas hieman, enkä ole enää ahdistunut taudista, vaikken saisi sitä poiskaan. Mielialat aaltoilee, mut niin kai ne elämässä aina.

        Tsemppiä!


      • smn
        mmä kirjoitti:

        sekä sulle että itselleni, että tuo (tai joku) lääke auttaisi.

        Mullakin oli hirveä olo kun söin metronidatsolia, se kai usein aiheuttaa pahoinvointia, pyörrytystä yms, ja isoina annoksina sivuoireet ovat aikamoiset.

        Etkö ole syönyt mitään lääkkeitä aikaisemmin blastoon?

        Mä oon tosiaan kipeenä viidettä vuotta, oli 3 eri lajia loista sisuksissa kun tulin kotiin Aasiasta, viimeset 3 vuotta kai vaan tuo blasto.

        Vähän aikaa sitten iski taas itsesääli ja epätoivo, kun oireet paheni, mutta ne helpotti taas hieman, enkä ole enää ahdistunut taudista, vaikken saisi sitä poiskaan. Mielialat aaltoilee, mut niin kai ne elämässä aina.

        Tsemppiä!

        Eka lääke kuuri vasta menossa.Sainhan vasta viime viikolla tietää kantavani tuommosta.Tämä päivä onkin sit ollut aivan kauhea.Oksennellu vain,eikä ruokaa ollenkaan,kun ei maistu.Pitää koittaa juoda enemmän.Hirvittää nää antibiootit jo nyt.


      • mmä
        smn kirjoitti:

        Eka lääke kuuri vasta menossa.Sainhan vasta viime viikolla tietää kantavani tuommosta.Tämä päivä onkin sit ollut aivan kauhea.Oksennellu vain,eikä ruokaa ollenkaan,kun ei maistu.Pitää koittaa juoda enemmän.Hirvittää nää antibiootit jo nyt.

        Voi parkaa! Tiedän, kuinka paskamaisia noi kuurit voi olla. ei siinä mitään, jos se auttaa. Mutta kun jos ei auta, nii vaan pännii, kun olo karmea ihan turhaan. Mutta aina kannattaa yrittää.

        Sun on pakko syödä, vaikka kuin oksettais. Ei maha kestä tyhjänä tommosia myrkkyjä, eikä maksa. Mulla ainakin olo koheni, kun vaan pakotin itseni syömään vaikka etoi niin maan penteleesti. Parhaita (joskin loista ruokkivia) on esim puurot, perunamuusit, pastata, janssonin/lohi/tms. kiusaukset. Sopivan jymäköitä mahassa. Myös banaani pehmensi lääkkeen vaikutusta mahaan. Samoin oloa helpottaa (ja periaatteessa tekee suolistolle hyvää, mutta toisaalta ruokkii loista) maitohappobakteerit, aina pari-kolme tuntia lääkkeen jälkeen.

        Sukulaisellani on ollut giardia, johon joutui syömään metronidazolia ensin 10 pvän kuurin, kun se ei tehonnut, niin söi kuukauden kovaa annosta. En tiedä, miten se pystyi selviytymään siitä (kun mulla 10 päivää on tuntunut ylivoimaiselta), mutta selvisi kumminkin ja giardia lähti.

        Toisella tutulla samoin oli giardia, ei tehonnu kuurit, oli lopulta antibioottitiputuksessa Auroran sairaalassa pidemmän tovin. Lopulta tokeni.

        Mullakin on ollut giardia, mutta multa se lähti suosiolla yhdellä tosi jytkyllä antibioottikuurilla. Mutta tää blasto ei suostu lähtemään. Tosin en kyllä missään tiputuksissa oo (vielä) ollut.

        En tiedä, mitä se Antila sulle sanoi, mutta kai tiedät, että erittäin monet lääkärit ei usko blaston aiheuttavan mitään oireita? Toisinajattelijoitakin on, mutta he ovat harvemmassa. Eli varsinkin jos lääkkeet ottaa koville, toinen vaihtoehto on sitten yrittää keksiä muu syy oireisiin ja hoitaa sen mukaan. Mutta mä itse kyllä uskon, että blasto aiheuttaa mun oireet, ja että lääkärikunnan asenteet laahaa perässä, kun eivät suostu uskomaan että osalle ihmisistä k.o. alkueläin todella aiheuttaa hyvin hankalia oireita. Ristiriitaista on, että mullekin semmoiset lääkärit, jotka kiistävät blaston haitallisuuden, kuitenkin määräävät rajuja antibiootteja sen hoitoon. Outoa, eikö totta?

        Voimia kuurin kestämiseen!


      • smn
        mmä kirjoitti:

        Voi parkaa! Tiedän, kuinka paskamaisia noi kuurit voi olla. ei siinä mitään, jos se auttaa. Mutta kun jos ei auta, nii vaan pännii, kun olo karmea ihan turhaan. Mutta aina kannattaa yrittää.

        Sun on pakko syödä, vaikka kuin oksettais. Ei maha kestä tyhjänä tommosia myrkkyjä, eikä maksa. Mulla ainakin olo koheni, kun vaan pakotin itseni syömään vaikka etoi niin maan penteleesti. Parhaita (joskin loista ruokkivia) on esim puurot, perunamuusit, pastata, janssonin/lohi/tms. kiusaukset. Sopivan jymäköitä mahassa. Myös banaani pehmensi lääkkeen vaikutusta mahaan. Samoin oloa helpottaa (ja periaatteessa tekee suolistolle hyvää, mutta toisaalta ruokkii loista) maitohappobakteerit, aina pari-kolme tuntia lääkkeen jälkeen.

        Sukulaisellani on ollut giardia, johon joutui syömään metronidazolia ensin 10 pvän kuurin, kun se ei tehonnut, niin söi kuukauden kovaa annosta. En tiedä, miten se pystyi selviytymään siitä (kun mulla 10 päivää on tuntunut ylivoimaiselta), mutta selvisi kumminkin ja giardia lähti.

        Toisella tutulla samoin oli giardia, ei tehonnu kuurit, oli lopulta antibioottitiputuksessa Auroran sairaalassa pidemmän tovin. Lopulta tokeni.

        Mullakin on ollut giardia, mutta multa se lähti suosiolla yhdellä tosi jytkyllä antibioottikuurilla. Mutta tää blasto ei suostu lähtemään. Tosin en kyllä missään tiputuksissa oo (vielä) ollut.

        En tiedä, mitä se Antila sulle sanoi, mutta kai tiedät, että erittäin monet lääkärit ei usko blaston aiheuttavan mitään oireita? Toisinajattelijoitakin on, mutta he ovat harvemmassa. Eli varsinkin jos lääkkeet ottaa koville, toinen vaihtoehto on sitten yrittää keksiä muu syy oireisiin ja hoitaa sen mukaan. Mutta mä itse kyllä uskon, että blasto aiheuttaa mun oireet, ja että lääkärikunnan asenteet laahaa perässä, kun eivät suostu uskomaan että osalle ihmisistä k.o. alkueläin todella aiheuttaa hyvin hankalia oireita. Ristiriitaista on, että mullekin semmoiset lääkärit, jotka kiistävät blaston haitallisuuden, kuitenkin määräävät rajuja antibiootteja sen hoitoon. Outoa, eikö totta?

        Voimia kuurin kestämiseen!

        Antila on näissä asioissa hyvin perillä.Ja blastosta hän oli sitä mieltä,että se voi olla oireiden aiheuttaja,että kyllä hän näyttäisi tuosta tietävän ja uskovansa siihen.Hän esimerkiksi puhui kosteusvaurio homeesta.Mistä siis lääkärit eivät todellakaan puhu missään mitään.Ainoastaan täällä kuulee niistä,kun niistä joku mainostaa,mutta itse kyllä olen sitä mieltä,että kanssa tämä blasto nämä oireet aiheuttaa.On kyllä hirviä olo..pitäs tosiaan syödä,mutta ei maistu yhtään mikään.Aamulla koitin jugurttia ottaa ennen lääkettä,mutta sekin sitten tuli vähän ajan päästä ulos ja otin sitten ne antibiootit.Nekin tais tulla ulos tunnin päästä..kerkesköhän päästä vatsasta mihinkään..noh..jätin lääkärille soittopyynnön ja kysäsen vähän onko tämä normaalia.


      • mmä ei rek
        smn kirjoitti:

        Antila on näissä asioissa hyvin perillä.Ja blastosta hän oli sitä mieltä,että se voi olla oireiden aiheuttaja,että kyllä hän näyttäisi tuosta tietävän ja uskovansa siihen.Hän esimerkiksi puhui kosteusvaurio homeesta.Mistä siis lääkärit eivät todellakaan puhu missään mitään.Ainoastaan täällä kuulee niistä,kun niistä joku mainostaa,mutta itse kyllä olen sitä mieltä,että kanssa tämä blasto nämä oireet aiheuttaa.On kyllä hirviä olo..pitäs tosiaan syödä,mutta ei maistu yhtään mikään.Aamulla koitin jugurttia ottaa ennen lääkettä,mutta sekin sitten tuli vähän ajan päästä ulos ja otin sitten ne antibiootit.Nekin tais tulla ulos tunnin päästä..kerkesköhän päästä vatsasta mihinkään..noh..jätin lääkärille soittopyynnön ja kysäsen vähän onko tämä normaalia.

        että Antila tuntuu tajuavan asiasta jotain ja kunnioittaa potilaitaan, ts ottaa vaivat vakavasti. Pitää munkin ottaa häneen yhteyttä ja kysellä. Haluaisin tietää, onko hänellä muita konsteja kuin vain tuo metronidatsolihoito.

        Lääkärisi varmasti neuvoo parhaiten, mutta karmea olo ja oksetus on kyllä hyvin tavanomaista, kun vedät isoja annoksia metronidatsolia. Mutta ei ne lääkkeet tosiaan kovasti ehdi vaikuttaa, jos kaikki tulee ylös. Siksi kai se yksi tuttunikin laitettiin antibioottitiputukseen päiviksi (vai jopa pariksi viikoksi), kun ei se kyennyt syömään tarpeeksi paljon niitä antibiootteja. Ehkä sulla ja mulla vastaavaa edessä, toivottavasti ei. pääasia, että jotenkin parannuttaisiin, vai mitä?

        Yritä vielä silleen, että syöt jotain lämmintä ja tuhtia (kuten edellä sanoin, esim puuro, pasta, muussi) vähintään puoli lautasellista, sitten otat antibiootin, ja sitten lisää ruokaa päälle. Niin ainakin mä sain pidettyä ruuat ja lääkkeen mahassa, vaikka etoikin aika paljon.

        Tietty kaikki on yksilöitä myös lääkkeen sietämisen suhteen, ja oksennusrefleksin yms. En oo koskaan helposti oksennellut, että ehkä siksi ei tullut lääkkeetkään ylös, vaikka olo oli hirveä.

        Mulla yhden kuurin lääkäri käski keskeyttämään, kun en pystynyt nielemään edes vettä. Siis ruoka/juoma ei tullut ylös, vaan en vain saanut enää mitään kurkusta alas.


        Edelleen voimia!


      • smn
        mmä ei rek kirjoitti:

        että Antila tuntuu tajuavan asiasta jotain ja kunnioittaa potilaitaan, ts ottaa vaivat vakavasti. Pitää munkin ottaa häneen yhteyttä ja kysellä. Haluaisin tietää, onko hänellä muita konsteja kuin vain tuo metronidatsolihoito.

        Lääkärisi varmasti neuvoo parhaiten, mutta karmea olo ja oksetus on kyllä hyvin tavanomaista, kun vedät isoja annoksia metronidatsolia. Mutta ei ne lääkkeet tosiaan kovasti ehdi vaikuttaa, jos kaikki tulee ylös. Siksi kai se yksi tuttunikin laitettiin antibioottitiputukseen päiviksi (vai jopa pariksi viikoksi), kun ei se kyennyt syömään tarpeeksi paljon niitä antibiootteja. Ehkä sulla ja mulla vastaavaa edessä, toivottavasti ei. pääasia, että jotenkin parannuttaisiin, vai mitä?

        Yritä vielä silleen, että syöt jotain lämmintä ja tuhtia (kuten edellä sanoin, esim puuro, pasta, muussi) vähintään puoli lautasellista, sitten otat antibiootin, ja sitten lisää ruokaa päälle. Niin ainakin mä sain pidettyä ruuat ja lääkkeen mahassa, vaikka etoikin aika paljon.

        Tietty kaikki on yksilöitä myös lääkkeen sietämisen suhteen, ja oksennusrefleksin yms. En oo koskaan helposti oksennellut, että ehkä siksi ei tullut lääkkeetkään ylös, vaikka olo oli hirveä.

        Mulla yhden kuurin lääkäri käski keskeyttämään, kun en pystynyt nielemään edes vettä. Siis ruoka/juoma ei tullut ylös, vaan en vain saanut enää mitään kurkusta alas.


        Edelleen voimia!

        Kuinka pahoja oireita sinulla sitten on ollut?Oletko pystynyt töissä käymään ja kuinpa paljon vaikuttanut muuten sun elämään,esim sosiaaliseen elämään?Mulla ollut tosiaan viimeset 6-7kk ihan kauheita oireita.Vatsa oireet lähinnä,runsaat ilmavaivat(jostain syystä aina makuuasennoissa),suolen kurina,löysät ja ripulimaiset ulosteet,aamuisin pakonomane tarve mennä vessaan ja laajalti muita epämääräsiä oireita,kuten huimausta,tasapaino häiriöitä,pää ihan sekasi,jotenki pihalla.Päätä kun kääntää tuntuu,että kuva tulee jäljessä.Kaikkea tuommosta.Noiden kaikkien oiredein takia en ole tuntenut itseäni työkykyseks.On se kyllä kumma jos tuommosesta alueläimestä ei pääsisi mitenkään eroon.Mitenköhän se loppu elämä tämmöisten oiretten kanssa oikein sujuisi.Pelottaa oikein.


      • smn
        smn kirjoitti:

        Kuinka pahoja oireita sinulla sitten on ollut?Oletko pystynyt töissä käymään ja kuinpa paljon vaikuttanut muuten sun elämään,esim sosiaaliseen elämään?Mulla ollut tosiaan viimeset 6-7kk ihan kauheita oireita.Vatsa oireet lähinnä,runsaat ilmavaivat(jostain syystä aina makuuasennoissa),suolen kurina,löysät ja ripulimaiset ulosteet,aamuisin pakonomane tarve mennä vessaan ja laajalti muita epämääräsiä oireita,kuten huimausta,tasapaino häiriöitä,pää ihan sekasi,jotenki pihalla.Päätä kun kääntää tuntuu,että kuva tulee jäljessä.Kaikkea tuommosta.Noiden kaikkien oiredein takia en ole tuntenut itseäni työkykyseks.On se kyllä kumma jos tuommosesta alueläimestä ei pääsisi mitenkään eroon.Mitenköhän se loppu elämä tämmöisten oiretten kanssa oikein sujuisi.Pelottaa oikein.

        myös kihelmöivää alavatsa kipua on ollut.Tuntuu ihan kuin olisi tulehdusta suolistossa.Tosin veri arvot on aina ollut hyvät,että ei ainakaan luulis olevan mitään tulehduksellista suolistosairautta.Siirsin maanantaisen kolonoskopiankin kuun loppuun.Ei uskalla mennä tämmöses kunnos semmosii tutkimuksiin,kun pitää sitä yrjöttävää tyhjennys liuosta juoda,mutta sinne pitää kyllä sitten mennä jos tästä kuurista ole apua.Voihan sielläkin olla jotain vaikkei arvoissa näykkään.Mutta toivotaan että löydetään jotain apua vaivoillemme.Ollaan kuitenki yhteydessä täällä. :)


      • mmä
        smn kirjoitti:

        myös kihelmöivää alavatsa kipua on ollut.Tuntuu ihan kuin olisi tulehdusta suolistossa.Tosin veri arvot on aina ollut hyvät,että ei ainakaan luulis olevan mitään tulehduksellista suolistosairautta.Siirsin maanantaisen kolonoskopiankin kuun loppuun.Ei uskalla mennä tämmöses kunnos semmosii tutkimuksiin,kun pitää sitä yrjöttävää tyhjennys liuosta juoda,mutta sinne pitää kyllä sitten mennä jos tästä kuurista ole apua.Voihan sielläkin olla jotain vaikkei arvoissa näykkään.Mutta toivotaan että löydetään jotain apua vaivoillemme.Ollaan kuitenki yhteydessä täällä. :)

        Jep, noi sun oireet kuulostaa hyvin tutuilta. Mulla ajoittain todella tukala olo. Ilmavaivat ja röyhtäily tässä on pienin paha, vaikka tietty sosiaalisesti voi olla ikäviä, kun ei hyvällä katsota. Pahimpia on ajoittain tosi kovat ylävatsakivut (pakko mennä kaksin kerroin, joskus makuuasento auttaa), hengenahdistuksen tunne (kun palleaa painaa kassut tms?) ja muut epämääräiset oireet.

        Mä oon pärjäillyt vaihtelevasti. Oon ollut teoriassa opiskelija, mutta kun oireet ja henkinen olo on olleet pahimmillaan, en puoleentoistavuoteen opiskellut. Mutten jaksanut hakea sairaspäivärahaakan, joten sinne meni loput opintotuet.

        Työssäkäynti on enimmäkseen onnistunut (riippuu hirveästi työn laadusta), mä oon kokenut keskiraskaan fyysisen työni henkisesti hyvää tekevänä, vaikka fyysisesti joskus liian raskaana. Muutamia viikkoja oon joutunut saikulla töistä olemaan, mutta en pitkiä aikoja putkeen. Kyllä silloin pelotti kun olin lyhyessä ajassa laihtunut 20 kg että nöinkohan pystyn fyysisiin hommiin, mutta kyllä ne sujui, vaikka voimia ei menneeseen kuntooni verrattuna juuri ollut. oon kuitenkin kokenut, että töissä ollessa voin henkisesti paremmin, huomio kiinnittyy muuhun kuin hankalaan oloon. Blasto-ongelmien alkuvaiheessa olin asiakaspalvelutyössä, ja siinäkin koin, että kun jouduin/sain keskittyä täysillä käsillä olevaan tehtävään, oma paskamainen olo unohtui edes hetkeksi.

        Että yritä puuhailla. jos et kykene töihin, keksi muuta tekemistä, käy kävelyillä yms. vaikka heikottaa, pelkkä lepäily ja poteminen ei pitkän päälle tee hyvää.

        Jep, ollaan yhteyksissä. Voit myös meilata, [email protected]


      • sekopää
        smn kirjoitti:

        Kuinka pahoja oireita sinulla sitten on ollut?Oletko pystynyt töissä käymään ja kuinpa paljon vaikuttanut muuten sun elämään,esim sosiaaliseen elämään?Mulla ollut tosiaan viimeset 6-7kk ihan kauheita oireita.Vatsa oireet lähinnä,runsaat ilmavaivat(jostain syystä aina makuuasennoissa),suolen kurina,löysät ja ripulimaiset ulosteet,aamuisin pakonomane tarve mennä vessaan ja laajalti muita epämääräsiä oireita,kuten huimausta,tasapaino häiriöitä,pää ihan sekasi,jotenki pihalla.Päätä kun kääntää tuntuu,että kuva tulee jäljessä.Kaikkea tuommosta.Noiden kaikkien oiredein takia en ole tuntenut itseäni työkykyseks.On se kyllä kumma jos tuommosesta alueläimestä ei pääsisi mitenkään eroon.Mitenköhän se loppu elämä tämmöisten oiretten kanssa oikein sujuisi.Pelottaa oikein.

        Aattelin osallistua keskusteluun, kun vihdoin näin oireistoni tekstimuodossa. Kiitos siitä. Tähän asti olen lekurille vaan valitellut vatsan väänteitä ja pään sekavuutta.
        Mulla blasto ollut vuoden ja vain yksi "normaali" pvä tähän mennessä-oli elokuussa 06. Sain silloin metrod. kuurin (400mg/vrk.) Ollakseen riittävä, täytyy olla 800mg. Tuo pvä oli kuurin aloittamisen jälkeinen pvä..... Muu aika onkin ollut välillä sietämätöntä, välillä siedettävää. Vatsan turvotuksen, ripulin, kivut.... kyllä kestää. Kaikkein pahinta on pään kanssa. Välillä en uskalla astua auton rattiin..muisti ihan seko...aivot on välillä pelkkää mössöä. Vähän kuin olisi jatkuvassa flunssassa. Kaikki asiat vaatii ponnistelua...plaaa plaa....
        Kävin kans aikanaan Antilalla. Ymmärsi kyllä, mutta ilmeisen voimaton hänkin on tämän asian suhteen. Mdd analyysi myös: blaston lisäksi amoeba hartmannii, geotrichum C.(hiiva). ja normaali floora sekaisin. Oon ollu tiukalla ruokavaliolla kuukauden... (tosin tänä vloppuna repesin syömään kaikkea kiellettyä) Lisäksi oon käyttäny "rauhoittavaa" vatsan toimintaa rauhoittamaan. Jonkun verran auttanut nimenomaan vatsan toimintaan, mutta pää on ja pysyy edelleen sekona.
        Olen muuttunut melkolailla erakoksi. Ei huvita näyttää ruttunaamaa muille ja vastailla kysymykseen ...kuis menee?
        Kieltämättä välillä masentaa oikeen kunnolla, kun tuntuu, että entinen elämä näyttää jäävän vain muistoksi...Tarttis varmaan mennä hoitoon!!!!!!!! Kiitos jo etukäteen ymmärryksestä.
        K =(


      • smn
        sekopää kirjoitti:

        Aattelin osallistua keskusteluun, kun vihdoin näin oireistoni tekstimuodossa. Kiitos siitä. Tähän asti olen lekurille vaan valitellut vatsan väänteitä ja pään sekavuutta.
        Mulla blasto ollut vuoden ja vain yksi "normaali" pvä tähän mennessä-oli elokuussa 06. Sain silloin metrod. kuurin (400mg/vrk.) Ollakseen riittävä, täytyy olla 800mg. Tuo pvä oli kuurin aloittamisen jälkeinen pvä..... Muu aika onkin ollut välillä sietämätöntä, välillä siedettävää. Vatsan turvotuksen, ripulin, kivut.... kyllä kestää. Kaikkein pahinta on pään kanssa. Välillä en uskalla astua auton rattiin..muisti ihan seko...aivot on välillä pelkkää mössöä. Vähän kuin olisi jatkuvassa flunssassa. Kaikki asiat vaatii ponnistelua...plaaa plaa....
        Kävin kans aikanaan Antilalla. Ymmärsi kyllä, mutta ilmeisen voimaton hänkin on tämän asian suhteen. Mdd analyysi myös: blaston lisäksi amoeba hartmannii, geotrichum C.(hiiva). ja normaali floora sekaisin. Oon ollu tiukalla ruokavaliolla kuukauden... (tosin tänä vloppuna repesin syömään kaikkea kiellettyä) Lisäksi oon käyttäny "rauhoittavaa" vatsan toimintaa rauhoittamaan. Jonkun verran auttanut nimenomaan vatsan toimintaan, mutta pää on ja pysyy edelleen sekona.
        Olen muuttunut melkolailla erakoksi. Ei huvita näyttää ruttunaamaa muille ja vastailla kysymykseen ...kuis menee?
        Kieltämättä välillä masentaa oikeen kunnolla, kun tuntuu, että entinen elämä näyttää jäävän vain muistoksi...Tarttis varmaan mennä hoitoon!!!!!!!! Kiitos jo etukäteen ymmärryksestä.
        K =(

        Mielummin sitä olisi toivonut jonkin helppo hoitoisemman ongelman kuin tälläisen.Itsellä kuuri puolessa välissä. 3x2 400mg tablettia päivässä,eli 2400mg/päivä.Toivon todella,että häätäisi tuon paskiaisen.Vaikuttanu mun seurusteluunki pahasti,kun en ole yöksikään voinut jäädä näiden vatsa ongelmien takia.Pelottaa tulevaisuus muutenkin,kun on tämä pää ihan sekasi.Kävelykin tuntuu kauhealta.Miten sitä uskaltaa töihinkään mennä.Nytkin on yli puol vuotta vaan tutkittu ja odoteltu jne."entinen elämä näyttää jäävän vain muistoksi".Samalta tuntuu täälläkin päässä.


      • mmä ei rek
        smn kirjoitti:

        Kuinka pahoja oireita sinulla sitten on ollut?Oletko pystynyt töissä käymään ja kuinpa paljon vaikuttanut muuten sun elämään,esim sosiaaliseen elämään?Mulla ollut tosiaan viimeset 6-7kk ihan kauheita oireita.Vatsa oireet lähinnä,runsaat ilmavaivat(jostain syystä aina makuuasennoissa),suolen kurina,löysät ja ripulimaiset ulosteet,aamuisin pakonomane tarve mennä vessaan ja laajalti muita epämääräsiä oireita,kuten huimausta,tasapaino häiriöitä,pää ihan sekasi,jotenki pihalla.Päätä kun kääntää tuntuu,että kuva tulee jäljessä.Kaikkea tuommosta.Noiden kaikkien oiredein takia en ole tuntenut itseäni työkykyseks.On se kyllä kumma jos tuommosesta alueläimestä ei pääsisi mitenkään eroon.Mitenköhän se loppu elämä tämmöisten oiretten kanssa oikein sujuisi.Pelottaa oikein.

        uuden otsikon alla (blastocystis-keskustelu jatkuu tässä), koska keskustelupalsta ilmoitti, että meidän alkuperäinen keskustelu oli liian leveä tms (unohdin tämän teknisen termin).

        Mutta siis tiedoksi vaan, siltä varalta, että ette huomanneet uutta aloitusta tällä samalla vatsavaivapalstalla.


      • misatkusee

        itselläni oli blasto vuosia sitten. on mun mielestä patogeeni. sain häädettyä mitronidatsolilla rankimmalla
        annoksella ja ei edes tullu sivuoireita. kontrollinäyte oli puhdas sen jälkeen.
        onnea matkaan.


    • jennica 84

      Mulla löytyi tämä samainen parasiitti suolistosta kun kävin suolistotutkimuksissa(MDD) jonne hakeuduin pahan ihottuman takia. Hoida ihmeessä pois! Sen kanssa ei todellakaan kannata elää, mulla todennäköisesti ihottuman syy. Syön parhaillaan antibioottikuuria trikozol 400 mg ja lukuisia luontaistuotteita mm.vahvistamaan immuunipuolustusta. Todennäköisesti sul on varmaan kans hiivan liikakasvua niinku mullakin joka kulkee yleensä käsi kädessä ton parasiitin kanssa.. lisäksi mulla ei kasva elimistössä ollenkaa hyviä maitohappobakteereja. Tutki netistä lisää parasiiteista ja hiivan liikakasvusta että mitä kaikkia vaivoja niistä voi seurata, lisäksi MDD:n sivuil kannattaa käydä voit kysyä sieltä hyvää lääkäriä joka oikeesti tajuaa jostain jotai! =) Hyvää kevättä sulle ja toiv. saat apua vaivoihisi!

    • make

      Hei kaikki blastocystis hominiksen ahdistamat. Itselläni on möyrynnyt moinen alkueläin jonkin aikaa vatsassa, sain sen Intiasta lomareissulta. Vatsa oli todella kipeä, suoli pysähtyi lähes täysin, sitten täyttävää oloa, ilmavaivoja, pahoinvointia, väsymystä ja epämääräistä oloa.

      Satuin lukemaan netistä japanilaisesta Umeboshi luumusta. Kiinalaisessa lääketieteessä tuota on käytetty vuosisatojen ajan parasiittien häädössä ja japanilaisen tietämyksen mukaan vahvistaa vatsaa ja edistää ruoansulatusta. Sain selville, että noita Umeboshi luumuja saa myös Helsingistä, Tokyokan liike myy niitä suolaan säilöttynä Annankadulla (http://www.tokyokan.fi/).

      Purkillinen luumuja maksoi reilun viisi euroa.

      Olen nyt syönyt purkillisen ja vatsavaivat ovat tipotiessään! Olo alkoi parantua jo päivän käytön jälkeen (söin 2-3 luumua ennen jokaista ateriaa ja illalla vielä ennen nukkumaan käyntiä).

      Kerroin asiasta hoitavalle lääkärille jonka mielestä kannattaa vielä syödä kuitenkin Flagyl kuuri. Olisi tietenkin mielenkiintoista tutkia tässä välissä parasiittinäyte, ovatko hävinneet pois vatsasta?! Vaivat ovat joka tapauksessa hävinneet ja vatsan toiminta on normalisoitunut!

      Vatsakipujen ja vatsakramppien takia jouduin olemaan viikon sairauslomalla.

      Ajattelin kertoa tästä, jos apu löytyisi muillekin. Luumut maistuvat toki aika erikoiselta, mutta kyllä niitä pystyy syömään. Kaupassa kerrottiin, että ne voi liottaa myös teen joukkoon ja nauttia sitten nestemäisenä.

      Luumun kivet kannattaa imeskellä niin pitkään, että maku niistä häviää. Luumujen pitäisi auttaa kuuleman mukaan myös krapulaan ja pahanhajuiseen hengitykseen :)

      • Musti

        Suurkiitos umeboshivihjeestä! Sain vajaat viikko sitten lähetyksen umebosheja Helsingistä. Ihan kuin vihjeen antajakin, sain jo ensimmäisen syöntipäivän jälkeen selvästi paremman olon. Toinen purkki on nyt menossa ja torstaina käyn Helsingissä ja ostan lisää ainakin neljä purkkia! Eikä makukaan ole itse asiassa hullumpi. Suolasiahan ne ovat, mutta ei niitä muunlaisina tarjoillakaan. Aprikooseja muistuttavat hedelmät putoavat puusta raakoina ja ne säilötään painon alle kovaan suolaliemeen. Ne ovat kuulemma sushien ja riisin kanssa tavallisesti tarjoiltavaa herkkua. Suosittelen.

        On minulla Flagyl-reseptikin, mutta jos antibiootit eivät näihin veijareihin kerran yleensä pure, niin miksi syödä niitä. Arvelenpa, että jos kerron lääkärille tästä hoitomuodosta saan kuulla että "niin, tämä vaivahan paraneen yleensä itsestään". Eipä parantunut itsestään ainakaan ensimmäiseen kahteen kuukauteen. Olisinpa saanut vaivan edes Intiasta tai jostain muusta eksoottisesta paikasta mutta eiköhän se tullut keittiööni vesimeloonien tai salaattien mukana?


      • zxxcvvså
        Musti kirjoitti:

        Suurkiitos umeboshivihjeestä! Sain vajaat viikko sitten lähetyksen umebosheja Helsingistä. Ihan kuin vihjeen antajakin, sain jo ensimmäisen syöntipäivän jälkeen selvästi paremman olon. Toinen purkki on nyt menossa ja torstaina käyn Helsingissä ja ostan lisää ainakin neljä purkkia! Eikä makukaan ole itse asiassa hullumpi. Suolasiahan ne ovat, mutta ei niitä muunlaisina tarjoillakaan. Aprikooseja muistuttavat hedelmät putoavat puusta raakoina ja ne säilötään painon alle kovaan suolaliemeen. Ne ovat kuulemma sushien ja riisin kanssa tavallisesti tarjoiltavaa herkkua. Suosittelen.

        On minulla Flagyl-reseptikin, mutta jos antibiootit eivät näihin veijareihin kerran yleensä pure, niin miksi syödä niitä. Arvelenpa, että jos kerron lääkärille tästä hoitomuodosta saan kuulla että "niin, tämä vaivahan paraneen yleensä itsestään". Eipä parantunut itsestään ainakaan ensimmäiseen kahteen kuukauteen. Olisinpa saanut vaivan edes Intiasta tai jostain muusta eksoottisesta paikasta mutta eiköhän se tullut keittiööni vesimeloonien tai salaattien mukana?

        Miten ootteko päässeet oikeasti noiden luumujen avulla eroon blastocystis hominiksesta? itse kävin ostamassa luumuja ja ne maistuu niin pahalta, että meinasi yrjö lentää. mietinkin, kannattaako väkisin niellä purkkitolkulla..oletteko ottaneet uutta parasiittitestiä luumujen syömisen jälkeen? ja onko oireet hävinneet kokonaan, kun olette säännöllisesti syöneet luumuja?


      • maga rigoletto

        Olen VUOSIA kärsinyt epämääräisistä vatsavaivois-
        ta: limaisia pahanhajuisia vihertäviä ulosteita,
        ilmavaivoja, epämääräistä vatsakipua, peräaukon
        kutinaa sekä muistakin blastocystikseen yleensä
        liityistä vaivoista nivelkivut esimerkkinä maini-
        takseni. Lääkärit eivät ole oikein suhtautuneet
        asiaan kovin vakavasti. Mutta viimeaikoina jotkin
        lääkärit ovat myöntäneet että blastocystis SAATTAA selittää näitä oireita kun lukuisat muut
        vatsatutkimukset eivät pysty mitään muutakaan selitystä antamaan. Olen saanut useamman kuurin Metronidazolia, mutta eipä otus ole niillä häätynyt. Tosin joka kuuri on siinä mielessä annettu virheellisesti että kuurin jälkeen EI OLE
        testattu onko otus häätynyt vaan hoito on jätetty
        siihen ja uusittu taas sitten joskus myöhemmin kun olen mennyt saman asian kanssa uudelleen lääkäriin. Hyvä osoitus siitä millä vakavuudella
        suomalaiset lääkärit asiaan suhtautuvat. Yksikin
        sanoi minulle että se on varsin yleinen alkueläin
        ja että joka toisella Somalilla on suolistossaan
        sellainen. Mutta kun minä en ole Somali!!!
        Netissä surffaillessani olen törmännyt toiseenkin
        luontaistuotteeseen jolla jotkut vaivasta kärsivät ovat kuulemma saaneet apua: Coptisjuuritee. En vain ole sitä mistään löytänyt. Tietääkö kukaan asiasta enempää?
        Joka tapauksessa täytyy testata niitä luumuja, olivatpa mitenkä pahanmakuisia tahansa.


      • make_again
        zxxcvvså kirjoitti:

        Miten ootteko päässeet oikeasti noiden luumujen avulla eroon blastocystis hominiksesta? itse kävin ostamassa luumuja ja ne maistuu niin pahalta, että meinasi yrjö lentää. mietinkin, kannattaako väkisin niellä purkkitolkulla..oletteko ottaneet uutta parasiittitestiä luumujen syömisen jälkeen? ja onko oireet hävinneet kokonaan, kun olette säännöllisesti syöneet luumuja?

        Moro, tosiaan minulla tuo luumuhoito ainakin auttoi. Kaksi kontrollinäytettä 1 kk:n ja 4 kk:n kuluttua oli täysin puhtaat.
        Olen puhunut luumusta myös yhdelle työkaverilleni, joka sai Aasiasta useamman ameeban vatsaan ja perinteinen lääketiede ei pystynyt häntä auttamaan. Kärsi vatsavaivoista toista vuotta, söi kuurin luumuja ja nyt vatsakivut ja parasiitit on tipotiessään :)


      • japanin_aprikoosi
        zxxcvvså kirjoitti:

        Miten ootteko päässeet oikeasti noiden luumujen avulla eroon blastocystis hominiksesta? itse kävin ostamassa luumuja ja ne maistuu niin pahalta, että meinasi yrjö lentää. mietinkin, kannattaako väkisin niellä purkkitolkulla..oletteko ottaneet uutta parasiittitestiä luumujen syömisen jälkeen? ja onko oireet hävinneet kokonaan, kun olette säännöllisesti syöneet luumuja?

        Umebocheja jo vaikka mistä mm Ruohonjuuri, Sinun apteekki jne
        ettäs tiedät, mitä syöt kera perillan. Kahden viikon lentuskuurin aikana kaikki mahassa sekaisin ja heti aloin noita syödää, voitto kotiin !
        http://justhungry.com/homemade-umeboshi-japanese-pickled-plums


    • JuhaniM

      Itse sain kyseisen alkueläimen todennäiköisesti Egyptistä. Oireet olivat täällä kuvatun kaltaisia: kouristuksia, todella pahoja ilmavaivoja ja ripulia.

      Minun kohdallani Flagyl auttoi tähän veijariin. Samalla hävisi mystisesti jo vuosikausia vaivannut pahanhajuinen hengitys.

      • Jannnnneeeee

        Hei, Mun toisesta Flagyl kuurista on nyt pari viikkoa ja oireet ovat alkaneet tulla takaisin. En siis usko että lähti sillä pois. Diagnoosina on ollut jo kahdesti Dientamoeba Fragilis ja Blastocystis Hominis. Pian menen Aurooraan jatkotutkimuksiin. Mulla kesti puoli vuotta ennenkuin tajusin edes hakeutua hoitoon, sillä huomasin maidon ja viljan ja raakaraasteiden pahentavan oloani, joten ajattelin että ehkäpä pitkä matkani Koreaan, Japaniin ja Italiaan olivat vain muuttaneet suolistoni flooraa niin paljon että vaivat ovat vain sopeutumiseen liittyvää. Olen sitten kokeillut kaikenlaista ja onhan ruokavaliolla merkityksensä, muttei mikään kaikkia oireita vie pois. Kiinnostavaa, että korealaiset eivät syö maitoa taikka mitään viljaa ja sen sijaan paljon chiliä. Onkohan siellä infektio aika yleinen, mutta sille on olemassa tollainen kulttuuriin juurtunut hyvä dieetti? Olen suhtautunut asiaan siten, että käyn piereskelytauoilla työstäni, kuten jotkut käyvät tupakalla. Tiedän, että esim jotkut diabeetikot elävät vanhaksi hyvin terveinä kun ovat pakotettuja terveelliseen syöntiin. Itse kukin vaivainen voi siis ajatella, että kävelytauko ulos "tuulettamaan" kerran tunnissa on yksi terveyttä edistävä juttu loppujen lopuksi. Ainahan sitä voi jälkiviisailla ja masistella, että mistäköhän vaivan sain ja mitä olisi pitänyt jättää tekemättä matkalla, mutta mitä suotta. Se on nyt ja ei se ole mitään muuta vaivaa kummempi. Turha häpeillä. Käykää pierutauolla!


    • El Honte

      Morjesta,

      Olin itse Venezuelassa matkalla ja siellä todettiin kyseinen bakteeri. Alkuoireet olivat todella voimakkaat mutta 10 päivän jälkeen kun olin syönyt koko lääkekasan, todettiin että minulla ei ollut enään kyseistä parasiittia. Nyt sitten Suomessa kun tapahtumasta on noin 4 kk, kävin uudestaan testeissä koska oireita on jossain mitassa edelleen. Parasiittia ei ole enään elimistössä mutta joku siellä kuitenkin mongertelee?

      • moikkamoiiiiii

        ei niitä aina löydy, testit pitää sitäpaitsi ottaa vähintään kolmena peräkkäisenä päivänä. Suomalaiset lääkärit ei aina oo ihan perillä näistä...kumma kyllä


      • öppe
        moikkamoiiiiii kirjoitti:

        ei niitä aina löydy, testit pitää sitäpaitsi ottaa vähintään kolmena peräkkäisenä päivänä. Suomalaiset lääkärit ei aina oo ihan perillä näistä...kumma kyllä

        Minä sain blastocystiksen työskennellessäni Indonesiassa. Noin neljän päivän ajan vatsaani koski hirveästi, oli tyhjänäkin todella suuri, turvonnut ja kova, kuin sisällä olisi ollut jalkapallo. Erityisesti vatsan koskeminen ja paineleminen sattui todella paljon. Jos söin jotain, alkoi kova mongerrus ja meteli vatsassa. Olo oli todella sietämätön, ja menin jo Indonesiassa ulostetesteihin. Sieltähän se löytyi, blastocystis hominis.

        Minulle määrättiin metronidazol-antibioottikuuri 750 mg x 3 ja olo huononi todella nopeasti. Parasiitin aiheuttamat oireet poistuivat, mutta sen sijaan menin todella heikoksi antibiootista. Suussa oleva ainainen metallinmaku oksetti, ja muutenkin tuntui siltä että laatta voi lentää jos vaan nousen sängystä ylös. Antibiootti piti aina ottaa ruoan kanssa, mutta oksetuksen takia minun oli vaikea saada mitään alas. Jopa veden juominen alkoi olla hyvin hankalaa antibioottikuurin neljännen päivän tienoilla. Töihin en voinut kuvitellakaan meneväni.

        Kävin lääkärillä tsekkauksella, minne oli hyvin vaikea mennä koska en pystynyt edes kulkemaan pystyssä enää. Lääkäri huomasi että minulle oltiin määrätty liian suuri määrä metronidazolia painooni nähden (60kg) ja se selitti ehkä hyvin heikon vointini. En pystynyt menemään edes lääkäriltä kotiin, jouduin ottamaan pahoinvointia estävää suoraan suoneen. Uusi lääkäri määräsi vuorokauden tauon antibioottiin, sitten kuurin lopetus 500 mg x 3 määrällä. Vointi parani selkeästi, vaikka aina uuden tabletin otettuani pahoinvointi toistui. Huomasin, että kun yritti saada reilusti ruokaa alas lääkkeen kanssa, vointi parani. Eli kannattaa todella pakottaa itsensä syömään monipuolisesti. Minä tykkäsin suolaisesta, pringles sipsit ja nuudelikeitto auttoivat. Saman parasiitin kiusaamat ystäväni, jotka pystyivät kuurin aikana syömään enemmän, voivat paremmin.

        Kun koko metronidazol-kuuri oli ohi, menin antamaan uuden ulostenäytteen ja suureksi pettymykseksi parasiitti ei ollut poistunut mihinkään. Heti perään sitten määrättiin kuuri muuta antibioottia (taisi olla nimeltään Bactrim), mikä lopulta auttoi ja viheliäinen häipyi lopullisesti. Nyt puolen vuoden jälkeen vaivat eivät ole uusineet, ja olen ottanut useampia testejä jotka ovat olleet negatiivisia.

        Jos saat parasiitin ulkomailla niin että vaivat alkavat vielä ollessasi siellä, kannattaa kyllä hakeutua hoitoon samassa paikassa. Kyllä se niin on, että esim Aasiassakin parasiitit ovat arkipäivää ja niiden hoito ihan rutiinia (vaikkakin annos voi olla liiankin suuri.. ;)


      • El jonte
        öppe kirjoitti:

        Minä sain blastocystiksen työskennellessäni Indonesiassa. Noin neljän päivän ajan vatsaani koski hirveästi, oli tyhjänäkin todella suuri, turvonnut ja kova, kuin sisällä olisi ollut jalkapallo. Erityisesti vatsan koskeminen ja paineleminen sattui todella paljon. Jos söin jotain, alkoi kova mongerrus ja meteli vatsassa. Olo oli todella sietämätön, ja menin jo Indonesiassa ulostetesteihin. Sieltähän se löytyi, blastocystis hominis.

        Minulle määrättiin metronidazol-antibioottikuuri 750 mg x 3 ja olo huononi todella nopeasti. Parasiitin aiheuttamat oireet poistuivat, mutta sen sijaan menin todella heikoksi antibiootista. Suussa oleva ainainen metallinmaku oksetti, ja muutenkin tuntui siltä että laatta voi lentää jos vaan nousen sängystä ylös. Antibiootti piti aina ottaa ruoan kanssa, mutta oksetuksen takia minun oli vaikea saada mitään alas. Jopa veden juominen alkoi olla hyvin hankalaa antibioottikuurin neljännen päivän tienoilla. Töihin en voinut kuvitellakaan meneväni.

        Kävin lääkärillä tsekkauksella, minne oli hyvin vaikea mennä koska en pystynyt edes kulkemaan pystyssä enää. Lääkäri huomasi että minulle oltiin määrätty liian suuri määrä metronidazolia painooni nähden (60kg) ja se selitti ehkä hyvin heikon vointini. En pystynyt menemään edes lääkäriltä kotiin, jouduin ottamaan pahoinvointia estävää suoraan suoneen. Uusi lääkäri määräsi vuorokauden tauon antibioottiin, sitten kuurin lopetus 500 mg x 3 määrällä. Vointi parani selkeästi, vaikka aina uuden tabletin otettuani pahoinvointi toistui. Huomasin, että kun yritti saada reilusti ruokaa alas lääkkeen kanssa, vointi parani. Eli kannattaa todella pakottaa itsensä syömään monipuolisesti. Minä tykkäsin suolaisesta, pringles sipsit ja nuudelikeitto auttoivat. Saman parasiitin kiusaamat ystäväni, jotka pystyivät kuurin aikana syömään enemmän, voivat paremmin.

        Kun koko metronidazol-kuuri oli ohi, menin antamaan uuden ulostenäytteen ja suureksi pettymykseksi parasiitti ei ollut poistunut mihinkään. Heti perään sitten määrättiin kuuri muuta antibioottia (taisi olla nimeltään Bactrim), mikä lopulta auttoi ja viheliäinen häipyi lopullisesti. Nyt puolen vuoden jälkeen vaivat eivät ole uusineet, ja olen ottanut useampia testejä jotka ovat olleet negatiivisia.

        Jos saat parasiitin ulkomailla niin että vaivat alkavat vielä ollessasi siellä, kannattaa kyllä hakeutua hoitoon samassa paikassa. Kyllä se niin on, että esim Aasiassakin parasiitit ovat arkipäivää ja niiden hoito ihan rutiinia (vaikkakin annos voi olla liiankin suuri.. ;)

        Ja edelleen mongertelee..


      • blasto-sinäsenkin
        El jonte kirjoitti:

        Ja edelleen mongertelee..

        itselläni jo puoli vuotta blasto, oireita nyt 3 kuukautta, lääkärit ei usko oireiden johtuvan blastosta, mutta muuta syytä ei löydy. poltteleeko jotain kohtalotoveria ylävatsasta, pelottavan tuntuista... perustetaan blaston uhrit- järjestö, vetää aika maahan tää olotila ja jatkuvuus, ja kun kukaan ei edes usko mua ://


      • PiiPaaRooRuu
        blasto-sinäsenkin kirjoitti:

        itselläni jo puoli vuotta blasto, oireita nyt 3 kuukautta, lääkärit ei usko oireiden johtuvan blastosta, mutta muuta syytä ei löydy. poltteleeko jotain kohtalotoveria ylävatsasta, pelottavan tuntuista... perustetaan blaston uhrit- järjestö, vetää aika maahan tää olotila ja jatkuvuus, ja kun kukaan ei edes usko mua ://

        Moi!

        Minä sain blastocystis hominis-alkueläimen marraskuussa 2007 Venezuelasta. Alkuoireet matkalla olivat kauheat: oksentelua ja ripulia monta päivää ja lopulta tiputuksessa. Koto-Suomessa sitten tutkittiin ulostenäyte ja sieltä löytyi tuo blastocystis hominis . Olin tuolloin ensi kolmanneksella raskaana, mutta söin silti muistaakseni 10vrk 3*800mg kuurin metronidatsolia (kauhea lääke!).

        Kuurin jälkeen otettiin kontrollinäyte ja se oli puhdas.

        Nyt, vuosien jälkeen, mahaani sattuu usein maksan alueelle. Kaikki verikokeet on otettu kuten myös vatsa ultrattu - kaikki oli kunnossa. Nyt muistin tuon kyseisen veijarin ja mieleeni tuli, olisikohan tuo voinut jotenkin aktivoitua elimistössä uudestaan? Vai voinko uskoa ja luottaa, että koska kontrollinäyte oli puhdas, oli loinen häädetty lopullisesti pois?

        Entä tarttuuko tuo loinen muihin, esim. raskauden aikana vauvaan (onkohan lapsillanikin nyt tuo?) tai mieheen? Tai ruuan valmistuksen yhteydessä tms.?


      • Nikkiw
        PiiPaaRooRuu kirjoitti:

        Moi!

        Minä sain blastocystis hominis-alkueläimen marraskuussa 2007 Venezuelasta. Alkuoireet matkalla olivat kauheat: oksentelua ja ripulia monta päivää ja lopulta tiputuksessa. Koto-Suomessa sitten tutkittiin ulostenäyte ja sieltä löytyi tuo blastocystis hominis . Olin tuolloin ensi kolmanneksella raskaana, mutta söin silti muistaakseni 10vrk 3*800mg kuurin metronidatsolia (kauhea lääke!).

        Kuurin jälkeen otettiin kontrollinäyte ja se oli puhdas.

        Nyt, vuosien jälkeen, mahaani sattuu usein maksan alueelle. Kaikki verikokeet on otettu kuten myös vatsa ultrattu - kaikki oli kunnossa. Nyt muistin tuon kyseisen veijarin ja mieleeni tuli, olisikohan tuo voinut jotenkin aktivoitua elimistössä uudestaan? Vai voinko uskoa ja luottaa, että koska kontrollinäyte oli puhdas, oli loinen häädetty lopullisesti pois?

        Entä tarttuuko tuo loinen muihin, esim. raskauden aikana vauvaan (onkohan lapsillanikin nyt tuo?) tai mieheen? Tai ruuan valmistuksen yhteydessä tms.?

        edelleen ongelmia blastocystiksen kanssa! Itselläni se todettiin -95, verikokeissa näkyi eosinifoliaa, mutta lääkäri aikoi ensin jättää hoitamatta, "koska ei se terveelle ihmiselle mitään aiheuta". No, en ollut terve, joten lopulta en päässyt edes kävelemään, koska nivustaipeisiin tuli nesteen täyttämät kystat ja vatsakivut tietysti siihen päälle :/ Lääkekuurin söin, mutta en enää muista, minkä ja se kyllä auttoi.
        Kaiken huippu oli se, että terveyskeskuslääkäri ei tiennyt b.hominista MITÄÄN, ei sitä, mikä se on, ei sitä, mistä se olisi voinut tulla... Sattumoisin vein koirat rokotukseen ja mainitsin ko. loisesta eläinlääkärille, joka soitti seuraavana päivänä ja kertoi mistä on kyse. Oli vielä tulostanut netistä nipun tietoja aiheesta...
        Hämmästyttävää vaan, että hoito ei ole 15 vuodessa mennyt eteenpäin??


      • Siili23
        Nikkiw kirjoitti:

        edelleen ongelmia blastocystiksen kanssa! Itselläni se todettiin -95, verikokeissa näkyi eosinifoliaa, mutta lääkäri aikoi ensin jättää hoitamatta, "koska ei se terveelle ihmiselle mitään aiheuta". No, en ollut terve, joten lopulta en päässyt edes kävelemään, koska nivustaipeisiin tuli nesteen täyttämät kystat ja vatsakivut tietysti siihen päälle :/ Lääkekuurin söin, mutta en enää muista, minkä ja se kyllä auttoi.
        Kaiken huippu oli se, että terveyskeskuslääkäri ei tiennyt b.hominista MITÄÄN, ei sitä, mikä se on, ei sitä, mistä se olisi voinut tulla... Sattumoisin vein koirat rokotukseen ja mainitsin ko. loisesta eläinlääkärille, joka soitti seuraavana päivänä ja kertoi mistä on kyse. Oli vielä tulostanut netistä nipun tietoja aiheesta...
        Hämmästyttävää vaan, että hoito ei ole 15 vuodessa mennyt eteenpäin??

        kun en ole ainoa näistä oireista kärsinyt! Minulla oireet alkoivat viime vuoden vaihteessa ja tammi-heinäkuun välillä paino tippui ripulin takia 65 kg -> 57 kg. Tutkimukset aloitettiin nyt syksyllä ja kolonoskopiassa ei minullakaan löytynyt mitään mutta ulostenäytteessä oli tämä BH. Söin flagyliä ja oireet helpottivat pariksi viikoksi! Koko syksyn olen myös syönyt imodiumia ja se helpottaa oireita ja painon putoaminen on sen ansiosta loppunut. Imeytyypähän edes jokin ruoka! Imodiumia saa reseptittäkin mutta reseptillä halvempi, joten pyytäkää lääkäriltä jos ei ole tajunnut antaa.

        Annoin nyt uudet näytteet ja ensi viikolla saan tulokset onko ulosteessa vielä BH tai kenties jotain muutakin. Tänäkin aamuna aamulla vessassa käydessäni pönttö meni ihan punaiseksi, tällaista verenvuotoa on ollut muutamia kertoja nyt syksyn mittaan. Voisiko se olla BH:n aiheuttamaa? Itse olen ajatellut että ehkä suoli on vain ärtynyt jatkuvasta ripuloinnista. Sisäisiä peräpukamia on myös ehdotettu syyksi, mutta niistä ei kyllä kolonoskopiassa mitään mainittu että sellaisia on.

        Mutta oireena tosiaan itsellänikin ollut pahimpana tuo painonlasku. Syödä saa ihan tajuttomia määriä jo tuohon etä paino on pysynyt imodiuminkin kanssa tasaisena. Ruokavalio ei tosin sen puolesta ehkä ole ollut paras mahdollinen (paljon hyvin energiapitoista ruokaa, vaikkakin myös kasviksia yms). Ulosteet ovat jatkuvasti sellaista höttöistä ja jäävät kellumaan pönttöön (rasvaa ulosteessakin) ja sulamatonta materiaalia näkyy useimmiten.


      • Siili23
        Siili23 kirjoitti:

        kun en ole ainoa näistä oireista kärsinyt! Minulla oireet alkoivat viime vuoden vaihteessa ja tammi-heinäkuun välillä paino tippui ripulin takia 65 kg -> 57 kg. Tutkimukset aloitettiin nyt syksyllä ja kolonoskopiassa ei minullakaan löytynyt mitään mutta ulostenäytteessä oli tämä BH. Söin flagyliä ja oireet helpottivat pariksi viikoksi! Koko syksyn olen myös syönyt imodiumia ja se helpottaa oireita ja painon putoaminen on sen ansiosta loppunut. Imeytyypähän edes jokin ruoka! Imodiumia saa reseptittäkin mutta reseptillä halvempi, joten pyytäkää lääkäriltä jos ei ole tajunnut antaa.

        Annoin nyt uudet näytteet ja ensi viikolla saan tulokset onko ulosteessa vielä BH tai kenties jotain muutakin. Tänäkin aamuna aamulla vessassa käydessäni pönttö meni ihan punaiseksi, tällaista verenvuotoa on ollut muutamia kertoja nyt syksyn mittaan. Voisiko se olla BH:n aiheuttamaa? Itse olen ajatellut että ehkä suoli on vain ärtynyt jatkuvasta ripuloinnista. Sisäisiä peräpukamia on myös ehdotettu syyksi, mutta niistä ei kyllä kolonoskopiassa mitään mainittu että sellaisia on.

        Mutta oireena tosiaan itsellänikin ollut pahimpana tuo painonlasku. Syödä saa ihan tajuttomia määriä jo tuohon etä paino on pysynyt imodiuminkin kanssa tasaisena. Ruokavalio ei tosin sen puolesta ehkä ole ollut paras mahdollinen (paljon hyvin energiapitoista ruokaa, vaikkakin myös kasviksia yms). Ulosteet ovat jatkuvasti sellaista höttöistä ja jäävät kellumaan pönttöön (rasvaa ulosteessakin) ja sulamatonta materiaalia näkyy useimmiten.

        Ja unohdin mainita, että vaikka kuuri ei vienyt ripulointia pois niin kaikista pahimmat oireet eli ilmavaivat ja jatkuvat vessassa juoksemisen tarpeen se poisti. Ennen kuuria tuntui että piti käydä pöntöllä jopa useamman kerran tunnissa mutta nyt riittää 2-3 krt/pv ja sosiaalinen elämä palautui tuon kuurin jälkeen! Se on tosiaan kamalan rajoittavaa kun joutuu jatkuvasti juoksemaan vessassa milloin päästelemässä ilmaa ja milloin muuta. Ripulin kanssa kyllä selviän tuon imodiumin avulla ja voin vain rukoilla etteivät oireet enää koskaan pahene sellaisiksi mitä ennen kuuria. Ihon ja hiusten kunto on jotenkin myös parantunut lääkekuurin jälkeen, ehkäpä ravintoaineet nyt kuitenkin imeytyvät hiukan paremmin? Itse toivon myös, että lääkärit tunnustaisivat tämän patogeenisyyden. Tällainen ihmisjoukko ei voi olla väärässä ja kuvitella oireitaan...


      • kysymyksiä...
        Siili23 kirjoitti:

        Ja unohdin mainita, että vaikka kuuri ei vienyt ripulointia pois niin kaikista pahimmat oireet eli ilmavaivat ja jatkuvat vessassa juoksemisen tarpeen se poisti. Ennen kuuria tuntui että piti käydä pöntöllä jopa useamman kerran tunnissa mutta nyt riittää 2-3 krt/pv ja sosiaalinen elämä palautui tuon kuurin jälkeen! Se on tosiaan kamalan rajoittavaa kun joutuu jatkuvasti juoksemaan vessassa milloin päästelemässä ilmaa ja milloin muuta. Ripulin kanssa kyllä selviän tuon imodiumin avulla ja voin vain rukoilla etteivät oireet enää koskaan pahene sellaisiksi mitä ennen kuuria. Ihon ja hiusten kunto on jotenkin myös parantunut lääkekuurin jälkeen, ehkäpä ravintoaineet nyt kuitenkin imeytyvät hiukan paremmin? Itse toivon myös, että lääkärit tunnustaisivat tämän patogeenisyyden. Tällainen ihmisjoukko ei voi olla väärässä ja kuvitella oireitaan...

        Todettu dientamoeba fragilis... oireita vaikka mitä ollut, mutta säkällä löytyi tämä. Itsellä ollut myös paljon vatsavaivaa ja pääsen testeihin (löytyykö aina jos on?). Mutta lääkäri ei ole osannut kertoa tästä oikein mitään... leviääkö /onko voinut levitä suolistosta muualle ? mistä tämän käytännössä saa, ruoasta? vai voiko saada esim uima-altaasta reissulla? onko lääkkeet auttaneet? onko kuuri rankka? mitä oireita muilla ollut tästä? jos minulle, olenko voinut tartuttaa sen raskausaikana uuteen vauvaan?


    • Kanahaukka

      Hei! Minulla todettiin Blastocystis tänään, ja infektiolääkäri ei suositellut lääkitystä vaan laittoi paksusuolentähystystä jonottomaan. Kysyisin, eikö minun kannattaisi kuitenkin kokeilla antibiootteja, kun täälläkin on kuitenkin osa niillä parantunut. Vatsavaivani pahenevat jatkuvasti, kaikki keinot käytetty. Tänään hain noita Umeboshi-luumuja, onko lisää väkeä, joille ne ovat tehonneet?

    • Hn

      Heippa!

      Minulla todettiin Blactocystis. Kärsin oireista yli vuoden, eikä mitään löytynyt. Olin syksyllä 2009 Ghanassa, Länsi-Afrikassa, jonka jälkeen oireeni alkoivat.

      Sain jo vuosi sitten metronidatsolia, koska lääkäri oli varma, että mulla on jonkin sortin ameeba, vaikka se ei testeissä näkynytkään.

      Vuoden jälkeen menin samojen oireiden takia lääkäriin ja multa löydettiin Blasto. Peruslääkäri sanoi, että se ei voi olla oireiden aiheuttaja. Sain kuitenkin uudestaan metronidatsolia oireiden takia (ihan kamala lääke, meinin tosi huonoon kuntoon).

      Tänään kävin taas lääkärillä, koska oireet eivät ole lähteneet. Minulla oli eri lääkäri, joka sanoi, että blasto voi olla oireiden aiheuttaja. Olen syvästi helpottunut tästä tiedosta ja nyt vielä helpottuneempi kun olen löytänyt täältä kohtalotovereita. Aloin olla jo todella masentunut siihen, että vatsa vaivaa, mutta mitään selitystä ei löydy.

    • viheliäinen vaiva

      Hei,täällä lisää kohtalotovereita.Sain tod.näk blaston thaimaan matkalta viime vuonna. Löytyi parasiittinäytteestä .Ruokavaliostani olen jättänyt sairastelun aikana kokonaan pois kotimaiset viljat,hiivaa sisältävät elintarvikkeet myös liemikuutiot,sokerin ja maitotuotteet.Kuulostaa rankalta mutta parantanut huomattavasti elämänlaatua vielä kun olen yhteiselossa loisen kanssa.Olen korvannut jogurtit maustamattomalla soijajogurtilla johon laitan hedelmiä tai marjoja,maidon soijamaidolla ja viljat quinolla,riisillä,hirssillä ja tattarilla..Myös olen huomannut että psyllium-kuitu ja pellavarouhe veteen liotettuina rauhoittavat vatsaa ja lievittävät oireita.Heti jos retkahdan syömään sokeria niin huimaus,väsymys ja vatsan käymisoireet alkavat.Ostin myös tänään umeboshe luumuja ja olen toiveikas niiden suhteen.Lääkkeitä en ole vielä voinut käyttää koska imetän vielä pienokaistamme.jaksamista kaikille samojen vaivojen kanssa kamppaileville.

    • thaimaan tuliainen

      Täällä lisää kohtalotovereita. Olimme miesystäväni kanssa kuukauden pituisella Thaimaan matkalla. Itselläni oireet tulivat viikon oleskelun jälkeen, kovaa vatsakipua, hirvittävää vetistä ripulia, kuumetta ja yleistä heikotusta ettei voinut vuorokauteen juuri muuta tehdä kuin maata. En hakeutunut hoitoon koska oireet helpottivat ja luulin sen olevan vain tavallinen vatsapöpö jonka nyt voi odottaa tulevankin tuollaisessa trooppisessa maassa. Matka jatkui hyvin kunnes reilun viikon kuluttua miesystävälleni nousi yht äkkiä korkea kuume, hirvittävää veristä ripulia, taisi oksentaakin ja yleiskunta oli todella niin huono etttei voinut mitään syödä ja makuuasento oli ainut mitä voisi kuvitella tehdä parin vuorokauden ajan. Olo kuitenkin hänelläkin rauhoittui kun söi jumalattomia annoksia maitohappobakteereita ja suoloja ja mineraaleja. Nyt olemme olleet takaisin kotona pari viikkoa.. Miesystävälläni on alusta asti ollut kovemmat oireet, itselläni ollut välillä ihan normaalikin olo mutta tällä viikolla oireet taas pahenivat, ensin pientä kuumeilua, kovia ilmavaivoja ja vatsakipuja, enimmäkseen haittaa yleinen heikotus, oksennuksen olo kurkussa, painostava tunne palleassa, pyörrytys, päätä kun kääntää niin tuntuu etttä kuva tulee ns myöhässä. Lisäksi meitä molempia on haitannut ihan hirvittävä voimattomuuden tunne.. että vaikak nukkuu yöt kunnolla niin päivällä on vaan niin rättiväsynyt eikä oikeasti jaksaisi muuta kuin vaan maata ja levätä, senkin kuvittelin johtuvan aikaerosta. Olen joutunut olemaan pari päivää poissa töistä ja kuvittelin sen ensin johtuvan vaan tavallisesta vatsataudista. Eilen miesystäväni sai labranäytteet joita häneltä otettiin monia, salmonella oli meillä molemmilla negatiivinen ja minulta ei muuta otettukaan. Sen sijaan miesystävältäni sitten kaikki muutkin olivatkin positiivisia ja juuri tämä blastocystis hominis sieltä otettiin päällimmäiseksi esille. Noh, itse sitten suoraan marssin työterveyslääkärilleni ja lääkäri ei moista bakteeria edes tiennyt, ei ollut kuulemma koskaan kuullutkaan :( määräsi minulle samat lääkkeet kuin miehelleni ja saimme 10 päivän kuurit metronidazolia 750mg x 3. Toista päivää tässä kuuria vedetään, itselläni olo on aikalailla sama mutta miehelläni sivuoireet ovat jo ottaneet vallan ja olo on kuulemma paljon pahempi :( Itse toimin ravintola-alalla töissä joten enpä kait saisi edes olla elintarvikkeiden kanssa tekemisissä, tuohonkaan lääkäri ei sanonut juuta eikä jaata.. onneksi pomo oli kiinnostunut asiasta ja järjesti minulle vaihtoehtoista työtä :) katsotaan miten tämä tästä etenee.. pitää toivoa parasta että pääsis äkkiä eroon moisesta alkueläimestä :(

    • 10 v. pojan äiti

      Hei,

      Täällä yksi epätoivoinen äiti. Poikamme (10 v.) on kärsinyt n. 1,5 vuotta jatkuvista vatsa- ja pääkivuista. Vatsakivut sijaitsevat (lapsen kertoman mukaan) navan seutuvilla. Pääkivut otsalla. Vatsakivut "aaltoilevat" vuorokauden ajan mukaan, aamulla ja illalla ne ovat pahimmat. Yöllä oireita ei esiinny.
      Kaikki perheen normaalielämä on kärsinyt, harrastukset on jäänyt ja koulusta on poissaoloja useampi päivä viikossa.

      Lasta on tutkittu 11/2009 lähtien HYKS/lastenklinikan neurolgisella ja yleispediatrialla. 06/2010 todettiin maitoproteiinin vasta-aineet ja blastocystis. Kaikki maitotuotteet jätettiin välittömästi pois ruokavaliosta ja blastoon määrätty 2 (metronidazoli) antibiottikuuria. Jälkitarkastuksissa blasto edelleen löydöksenä. Maidottomuus lievensi aluksi (kesän aikana) oireilua.

      08/2010 lähtien olemme "juosseet" viikottain lastenpsykiatrisella koska MITÄÄN selittävää syytä tai somaattista vaivaa ei ole löytynyt. Blasto ei lääkäreiden mielestä selitä oireita!!!!
      Psykiatrian puolelta olemme saaneet sellaisia vastauksia että kyseessä olisi ehkä neurologinen (adhd) sairaus. Koulun poissaolojen takia olemmekin siinä vaiheessa että poika pääsee tutkimusjaksolle sairaalakouluun.
      Missään vaiheessa ei ole tullut esille että poikamme olisi koulukiusauksen uhri ((ja uskokaa pois että tätä on tentattu lapselta jo varmaan satoja kertoja) ja tätä asiaa on todella tutkittu hartaasti ja tarkkaan.

      Mikä on syy, ja mikä seuraus?? Onko blasto syy, ja masennus ja ahdistus seurausta. Kukaan ei tunnu uskovan pojan kipuja, tai sitä että me vanhemmat olemme olemme sitä mieltä että parasiitin pois häätäminen vasta pois sulkee muut mielenterveyden yms. diagnoosit.

      Onko kellään huomioita siitä että blasto oireilisi jotenkin tiettyyn aikaan päivästä? Esim. aamulla kun vatsa on tyhjä tai illalla kun on päivän hiilarit ja proteiinit tankattu.

      • Myshkin

        tuottaa esimerkiksi suomalaisille aiemmin hyvinkin tuttu lapamato. Oireena voi olla lisäksi kämmenien punaisuutta, joka sotkeutuu yleislääkärillä helposti perinteiseksi ihottuman oireeksi.
        Toinen mikä voi aiheuttaa oireet on lisäaine nimeltä: natriumglutamaatti, tunnetummin aine esiintyy nimellä E621. Lisäainetta löytyy esimerkiksi kaakaojauheesta. Jo pelkästään kyseinen aine selittää päänsäryn oireet, koska kyseinen aine on vahva migreenin ym oireuden aiheuttaja. Toinen vielä pahempi lisäaine, joka saattaisi olla oireiden takana on aspartaami. Kyseinen makeutusaine on useassa muussa maassa on kielletty, mutta ei suomessa. Kannattaa vilkaista hakusanat: Aspartaami ja E621. Toivottavasti poikasi ongelma selviää. Voimia


    • thaimaan tuliainen

      usein lääkärit ovat sitä mieltä että blasto ei ole syy vaan syy on jokin muu.. Itsellä kävi tuuri kun kolmannella kerralla pääsin lääkärille joka oli ymmärtääkseni itse sairastanut saman ja käynyt kamalat metronidazol kuurit läpi.. oli jopa ollut juuri väittelemässä aiheesta tampereen jossain lääkäripäivillä ja hän itse oli kovasti sitä mieltä että blasto on syy kaikkeen ja jos ihminen kärsii ikävistä vaivoista pitemmän aikaa niin eipä ole yhtään ihme että siinä masentuu ja ahdistuu.. itsellä tuo kuuri oli aivan tappoa ja veti kyllä olon niin voimattomaksi.. vielä ei ole testattu onko parasiitti lähtenyt pois mutta ainakaan oireet eivät ole tulleet takaisin.. Minulla itselläni oireet olivat aina aamuisin kaikkeen pahimmat ja jatkuivat ehkä viiteen asti illall jolloin olo helpottui.. öisin ei ollut vaikeuksia. En tiedä missä asut mutta ainakin täällä Turussa oli tuo hyvä lääkäri.

    • 10 v. pojan äiti

      Heissan "thaimaan tuliainen"

      Kiitos vastauksestasi. Ja isot onnittelut, todella hienoa että löysit lääkärin joka uskoo sinua - tämä jos mikä rohkaisee jaksamaan eteenpäin.

      Me asumme Helsingissä mutta olisin silti kiinnostunut tuosta lääkäristä, voitko antaa lääkärin nimen? Selvitän josko hänellä olisi vastaanottoa pääkaupunkiseudulla, tai jos hän tietäisi jonkun Blastoon perehtynyttä lääkärin Hgin suunnalta.
      Huhti-toukokuussa taas tutkitaan pojalta kaikenlaisia näytteitä. Valkosolut on liian alhaiset, ja ulosteesta tutkitaan mm."elastaasia" ...mitä se tarkoittanee en tiedä.

      Voimia ja tsemppiä sinulle!

    • thaimaan tuliainen

      Heippa.. sori myöhäinen vastaus :) eli lääkäri on sellainen kuin Mårten Kvist ja hänellä on vastaanotto täällä turussa yksityisessä lääkärikeskus Pulssissa. Tuo samainen lääkäri mainitsi myös viimeksi kun vastaanotolla olin että hän oli juuri hetki sitten käynyt ihan väittelemässäkin kyseisestä blastosta tampereella jollain lääkäripäivillä. Suosittelen sinua ottamaan yhteyttä häneen.

    • BH:sta parantunut

      Sain BH:n Thaimaasta vuonna 2005 ja sairastin sitä yli vuoden. Kävin seitsemällä eri lääkärillä kunnes löysin Postitalon Lääkäriasemalta Heli Siikamäen, joka on infektiotautien erikoislääkäri. Hän oli myös sitä mieltä, että Blastocystis lähtee pois itsestään, mutta sain häneltä kuitenkin lääkityksen jolla paranin: Simplotan 1000 mg x 2 kerta-annoksena (Tinidatsoli) ja Doximycin
      100 mg 1 tabletti 2 kertaa vuorokaudessa kahden viikon ajan. Sen jälkeen tauti oli poissa eikä kyseinen lääkitys aiheuttanut mitään pahempia oireita. Uskomatonta on, että lääkärit edelleenkin uskovat että Blastocystis Hominis lähtee pois itsestään näiden kaikkien sairastuneiden jälkeen. Minulla oli oireina myös kova väsymys, masennus, jatkuva pahoinvointi ja tietysti ne kauheat vesiripulit kipujen kera. Toivottavasti tästä on jollekin apua.

    • BH:sta parantunut

      Lisäisin vielä edelliseen, että minulla oireet olivat pahimmillaan aamuisin. Heräsin usein siihen, että vatsaani koski kovasti ja nopeasti vessaan. Helpotusta tuli vasta kun suoli oli tyhjä. Huomasin myös, että hiilihydraattipitoinen ruoka pahensi oireitani. En varmasti muistaisi tätä sairaskertomustani näin hyvin, mutta kirjoitin silloin sen paperille kaikkine lääkärikäynteineen ja paperi oli vielä tallella.

    • Blastocystis

      Blastocystis ja lääkärit

      Minulla todettiin kyseinen loinen v 2006 MDD terveyspalvelun kautta tehdyllä ruoansulatusanalyysillä. Sain Pyrvin kuureja 2 ja Trikozol kuurin, jotka eivät tehonneet. Sitten vielä liki 300 e kuurin, mutta ei sekään tehonnut. Vatsavaivat ja huono olo, niinkuin aikaisemmissa keskusteluissa on ilmennyt, jatkuivat edelleen. Vuosi sitten alkoi kovat vatsan kouristelut ja pakottava tarve vessaan. Hakeuduin uudelleen lääkärille "torjuntakeskukseen" , siellä sanottiin, että se vaikuttaa vain paksusuolen häiriöltä eikä siihen mitään lääkitystäkään annettu. Olotila meni vaan karmeammaksi, väsytti ja päätä särki ja korvat soi. Hakeuduin uudelleen lääkäriin ja sattuikin hyvä tuuri kun hoitava lääkäri oli virolainen, joka otti asian hoitaakseen. Otettiin parasiitti kontrolli, joka osoitti plussaa ja siihen sain sitten Flagyl 400 mg kuurin 10 pv. 400 mg/vrk ei aiheuttanut mitään sivuvaikutuksia, mutta ei se tehonnutkaan. Ainoa seuraus oli, että kuurin jälkeen vatsa meni löysälle. Sinnittelin 3 kk Vi-Siblilin kanssa ja sitten päätin yrittää uudelleen lääkärille. Onnistuinkin saamaan "torjuntakeskuksesta" lähetteen pykälää eteenpäin ja pääsin 2 kk:n kuluttua paksusuolen tähystykseen. Lääkäri totesi vain, ettei siellä ainakaan mitään kasvaimia näkynyt. Mitään hoito-ohjeita tai lääkitystä ei tullut. Ripuli vain jatkui ja sitten nousi kova kuume ja soitin lääkärille tilanteen ja kysyin hoito-ohjeita tai lääkitystä. Sain Prednisolon kuurin, koska tähystys tulos viittasi Koliittiin. Kolmen viikon kuurin ajan uloste pysyi koossa, mutta kuurin loputtua vanha "ralli" alkoi uudestaan. Otettuani uudelleen yhteyttä kyseiseen lääkärin, hän passitti paikalliseen keskussairaalaan gastrologian osastolle. Kuukauden kuluttua (asia hoidettiin kiireellisenä) uusi paksusuolen tähystys, jonka tuloksena 6 viikon kuluttua aika vastaanotolle. Tuntui aika pitkältä ripuloida tuo aika kun ei mitään uutta lääkettä tai hoito-ohjetta annettu. Vastaanotolla minulle määrättiin Metronidazol 750 mg x 3 /vrk 10 pv kuurina. Lääke aiheutti aivan hirveät sivuvaikutukset ja 7 vrk:n jälkeen ilmoitinkin pkl:lle, että lopetin kuurin siihen. Kuurin jälkeen ripulointi alkoi jälleen, mutta kun lääkärin soittoaika ja kontrollitulos oli 3 viikon kuluttua. Soitin pkl:lle ja pyysin saada keskustella lääkärin kanssa. Keskustelussa yritin selvittää Blaston häädön ensisijaisuutta, mutta taas törmäsin siihen niinkuin kaikkien muittenkin lääkärien mielipiteet (ilmeisesti samat oppikirjat kaikilla), että ei tämä Blasto aiheuta niitä oireita eikä niistä tiedetä vielä niin paljoa kun asiaa ei ole tutkittu.

      Olen itse yrittänyt olla korva tarkkana ja olin lukenut nämä palstat jo aikaisemmin ja päätin kokeilla tällä palstalla mainittuja Umeboshi luumuja. Hankin niitä Helsingin Tokyokan liikkeestä 4 prk. Söin 3 luumua kerralla ennen aterioita ja vielä ennen nukkumaan menoa ja 2 vrk:n kuluttua uloste kiinteytyi ja olotila koheni huomattavasti. Koliitti vaiva on tietenkin vielä jäljellä, mutta ripulointi on loppu.

      Tähän vielä yhden tuntemani kaverin kokemus. Hän oli saanut ameeban Venäjältä ja sairastanut sitä useita vuosia ja lopulta suolisto oli mennyt niin huonoon kuntoon, vuoti verta. Hänet hoidettiin siten, että hän oli viikon tiputuksessa sairaalassa ja suoli oli levossa. Tämän jälkeen hän tervehtyi, mutta joutuu syömään päivittäin jotain lääkettä. Välttyi kuitenkin leikkaukselta. Tässä tapauksessa loinen häädettiin ravinnon puutteeseen. Jatkohoitona oli vielä jokin urheilujuoma, joka imeytyy ohutsuolessa, mutta tarpeeksi nautittuna kaloreita tuli kuitenkin riittävästi. Juomakuuri kesti kuulemma 3 viikkoa.

      Kirjoitan tämän sen takia, että tästä olisi joillekin hyötyä, jos kärsii samanmoisista vaivoista.

      Toivottavasti joku lääkärin lukisi ja voisi ottaa oppia potilaiden kokemuksista, eikä aina jankata sen lääketieteen piikkiin. Uskoisin, että kasvavan matkailun myötä tapauksia on Suomessakin paljon ja että lääkäritkin oppisivat hoitamaan potilaita sellaisilla lääkityksillä, jotka tehoavat eivätkä vain pahenna potilaiden tilaa.

      Itse olen saanut tältä palstalta apua ja kiitos siitä, että olette kirjoittaneet kokemksianne.

      • Blastosta eroon!

        Vielä Blaston häädöstä umeluumuilla. Itse otin 4 ke /vrk 3 luumua vajaan 2 vkon ajan. Blasto lähti, mutta maksa-arvot kohosivat aika reilusti, ALat 160. Kun kävin Tokyokanissa ja kysyin montako niitä pitäisi nauttia per päivä niin heidän suosituksensa oli yksi luumu per päivä. En tiedä sitten tehoaako Blastoon niin pieni määrä, mutta voihan sitä kokeilla.

        Nimim. Blastosta eroon!


    • Killthebeasts

      Moi, hakeuduin monenlaisten vtsaoireiden ja epänormaalin väsymyksen takia työterveyslääkärille. Verikokeissa löydettiin blasto ja "normaaliin tapaan" lääkärit uskoivat vatsaoireiden johtuvan muusta kuin blastosta. Flagyl kuuri kuitenkin annettiin ja lähete gastroskopiaan. Flagyl kuuri ei tehonnut ja kontrollissa runsaasti parasiitteja. Tiesin toki vastauksen koska oireet eivät olleet hävinneet. Tämän jälkeen sain maksimikuurin Flagylia. Kuurin loppupuolella olossani ttapahtui TOTAALINEN muutos! Kuten tiesinkin, kontrolli oli negatiivinen. Minulle blasto aiheutti pahimmat oireet henkisellä puolella, vatsaoireiden kanssa olin jo tottunut elämään. Olen oikeasti nyt oma itseni. En koe väsymystä, nukun paremmin, innostun asioista, jaksan treenata, elämä on monessa suhteessa valoisampi. Jälkeenpäin ajateltuna olin vuosia jopa apaattinen. En tarkoita sitä että tieto blastosta olisi vaikuttanut minuun hekisesti. Blasto söi vireystilaani. Olen yleisesti todella pettynyt lääkäreiden suhtautumiseen tähän patogeeniin. En voi jättää asiaa tähän ja varasinkin Hannu Kyrönsepälle matkailuklinikalle ajan ja menen keskustelemaan aiheesta, vaikka olenkin vapautunut noista pikkupiruista. Hyvät blaston valtaamat ihmiset, hoitakaa se pois keinolla millä hyvänsä.

    • mies kurahousuna

      Matkustelevana kiinnostaa, mikä verikoe on nimeltään kun etsitään tuota blastoa?
      Tuskin se ihan perusverenkuvassa näkyy, vai?

      • Killthebeasts

        Niin, ei se ymmärtääkseni verikokeessa näy vaan ulosteen parasiittitestissä. Tuohon edelliseen lipsahti verikoe.


    • 9 v. pojan äiti

      Hei!

      Kovin tutuilta kuulostavat täällä kirjoitetut asiat. 9-vuotiaalla pojallamme on ollut blastocystis hominis 7 vuotta ja sitä on yritetty häätää antibiooteilla useamman kerran.

      Pojalla on mm. vatsakipuja (eniten ruokailun jälkeen), päänsärkyä, oksettavaa oloa ja vaihtelevasti ummetusta/vatsa löysällä. Itse koen, että parasiitti vaikuttaa pojan keskittymiskykyyn, yleiseen jaksamiseen ja käyttäytymiseen. Välillä on parempia kausia, mutta kun oireet ovat pahimmillaan, koulunkäynti on vaikeampaa, eikä harrastuksissa jaksa.

      Vaihtaisin mielelläni ajatuksia lapsen blastocystiksestä kanssasi "10 v. pojan äiti". Sähköpostiosoitteeni on [email protected]

      • S_Elina

        Hei 9 v.pojan äiti ja koko ketjulaiset! Itse olen saanut apua parasiittiongelmiini Marjo Urbanskin bioresonanssiterapiasta. Marjolla on vast.otto Vantaan Korsossa ja hän käy käsittääkseni kerran kuussa myös Treella tekemässä hoitoja. Suosittelen lämpimästi! www.semba.fi


      • 14+18

    • Väinönhäätäjä

      Hei,
      kannattaa varata aika Antioksidanttikllinikalle ja siellä Päivi Mäkelälle, joka on erinomainen parasiittiasiantuntija. Aika voi olla kiven alla, mutta ainakin lääkäri tuntee ja tietää asiansa, ja suosittelee vakavasti otuksen häätämistä.

      Oman Blastoni (Väinöksi jo kauan sitten ristityn) toin todennäköisesti tuliaisina Egyptistä sukelluskurssilta jo 10vuotta sitten. Olin jo ehtinyt ajatella jatkuvan turvotuksen ja jokailtaisten vatsa-torvisoittoharjoitusten olevan normaalia. Vasta kun kouluttauduin funktionaalisen lääketieteen ravintoneuvojaksi, alkoi totuus valjeta. Tutkitutin kivennäisainetasapainoni, ja kummastelin kuinka kalsiumin ja magnesiumin tasot olivat hiusnäytteissä kovin matalalla, vaikka saantitasot olivat yli suositusten.

      Jouduin ensin Ditrim Dublo-kuurille (10pv), ja nyt olen Flagylillä (2*400mg 3*päivässä). Olo on sitä luokkaa, että toivon todella kuurin auttavan...

      Antibioottien jälkeen jatkan 5kk:n Symbioflora-kuurilla suolistobakteeriston tasapainottamiseksi. Sillä juuri niin kuin edellä on monessa kirjoituksessa mainittu, bakteeriarvot olivat kaukana ihanteellisista Blaston ansiosta.
      Pidän myös huolta kuitujen- ja maitohappobakteerien, sekä riittävästä ja monipuolisesta vitamiinien ja kivennäisaineiden saannista (semminkin kun imeytyminen on kärsinyt, menen jopa pienellä yliannostuksella), ja olen karsinut ruokavaliostani gluteeniviljat ja sokerin.

      Kiitos Umeboshi-vinkistä. Tässä sodassa otan kaikki keinot käyttöön.

      • Väinönhäätäjä

        Sori, Flagylit vaikuttavat: Siis Päivi Mäkeläiselle...


    • Sittisontiainen2

      No niin! Nyt se on mullakin sitten ******E! Edessäni on juri paperi, missä ilmoitetaan, että tämä Blastocystis hominis jäi ilmeisesti henkiin akuutissa tilanteessa muutaman antibiootikuurin jälkeen, jossa mahdolliset muut ulkomailta tulleet ilmeisesti kuolivat!? Pakko nyt näin uskoa hirveiden vaihtelevien oireiden keskellä, näin 8kk kärsimysten jälkeen. Muuta ei löydy. Uskottava kai on, kun on tutkittu paskat Suomessa ja ulkomailla. Täytyy läheä taistoon mukaan! Mikäli jollain teistä on uusinta uutta sotaan, niin vinkatkaa ihmeessä tänne!

    • mannaz68

      Hei vaan, kohtalotoverit

      Oireeni alkoivat 2006. Mitään vatsakipuja eikä kovaa ripulointia tai kuumetta ollut missään vaiheessa, mutta ruoansulatus heikkeni ja alkoi ilmstyä migreeniä, lihassärkyä, yöllistä hikoilua ja turvotusta, erityisesti silmät turposivat, ja aivan totaalista voimattomuutta ja uupumusta, eikä pää tahtonut toimia. Ajan mittaan sain jäljitettyä ruoat, jotka aiheuttivat oireita ja ne olivat proteiinit. Lisäksi sain kyseiset oireet sokerista ja käristetyistä rasvoista. Alkoholia en kestänyt enää lainkaan. Eli ihan selkeitä maksan oireita. Muutin ruokavaliotani aina vain kevyemmin sulavaan suuntaan, vältin sokeria, myös hedelmät jouduin jättämään pois, ja karsin kaikki valmisruoat ja lisäaineet ja vahvat mausteet pois. Kala, kasvikset ja tumma riisi olivat ruokavalioni perusta.

      Luulin olevani vain uupunut, enkä osannut epäillä mitään pöpöjä. Läksin lepäämään ja olin Kambodzassa 10/2010-04/2011 välisen ajan ja siinä kevään aikana oireeni pahenivat. Olin särkyinen, väsynyt ja tukkaa lähti ihan tuppoina. Kalakaan ei enää pysynyt sisällä, eivätkä kasviksetkaan oikein sulaneet. Palasin Suomeen 06/2011 ja kun poistin ruokavaliostani kaiken, mikä aiheutti oireita, jäi jäljelle vain valkoinen tärkkelys ja kirkastettu voi. Painoa minulta lähti vauhtia 1,5 kg/kk, mutta tällä ruokavaliolla olin oireeton. Kokeilinpa mitä tahansa sormenkinpään kokoisina annoksina, niin seuraavana päivänä tuskat olivat ihan kamalat ja oksensin.

      Olen mielenkiinnolla lukenut kertomuksiani psyykkisistä oireista, sillä niitä oli minullakin ja ne tuntuivat aivan käsittämättömiltä. Nyt eivät enää niinkään, kun tiedän niitä muillakin olleen. Noiden syömisyrityksieni aiheuttamissa oireissa se henkinen tuska oli melkein pahinta. Siinä tuntui maailma niin mustalta, että olisi voinut lähteä etsimään kaulakiikun paikkaa jos olisi vain jaksanut sängystä nousta.

      jatkuu...

      • mannaz68

        ...jatkoa


        Menin yksityiselle sisätautilääkärille (Suomen Terveystalo, Lahti) elokuussa. Kuvailin oireeni, tuota psyykkistä puolta lukuunottamatta, ja hän sanoi epäilevänsä niiden olevan psyykkisiä tai että olen anorektikko. Laittoi kuitenkin minulle lähetteen sisätautien osastolle Päijät-Hämeen keskussairaalaan.

        Tulin siis leimatuksi psyykkiseksi tapaukseksi jo ennen kuin olin pääsyt sairaalan ovesta sisään. Ensimmäisen poliklinikkakäyntini sain 1,5 kk:n päähän. Verikokeissa maksa-arvot ALAT ja ASAT olivat vain lievästi koholla. Lääkäri sanoi, että "kyllähän nämä oireet niin kummallisia ovat, että ei minulla näille mitään nimeä ole, niin että psyykkistä tämän täytyy olla." Sain lähetteen psykiatrille ja ajan gastroskopiaan 1,5 kk:n päähän.

        Tällä välillä alkoivat jo perunakuurilaisella voimat loppua. Tappelin itseni terveyskeskuksen päivystyksen kautta sisälle sairaalaan. Olin aivan voipunut, kun viimein iltapäivällä makasin sairaalan päivystyspolilla odottamassa lääkäriä. En ollut nukkunut edellisenä yönä juuri lainkaan, kun olin huolehtinut oloani ja ruokaa en ollut saanut aamuriisin jälkeen. Tarvitsin syödä kahden tunnin välein, koska energia loppui muuten kuin seinään. Lääkäri kävi, kertoi verikokeiden tulokset ja kuunteli oireeni, jotka lyhyesti hänelle kuvailin. Aikaa meni alta 10 minuuttia. Näin tuon lääkärin vain sen yhden kerran ja muistona tuosta näkemisessa lukee potilaskertomuksessani, että "psyykkinen komponentti havaittavissa".

        Odotellessani julkisen terveydenhuollon rattaiden pyörimistä olin käynyt homeopaatilla ja hän scio-laitteella näki, että minulla on ameeba. En muistaakseni sanonut homeopaatista mitään, mutta kerroin sairaalassa, että minulla on varmasti ameeba. Ulostenäytteestä ei mitään löytynyt, eikä minua uskottu sen enempää oireideni kuin ameebankaan suhteen. Ameebaa ei kuulemma voi olla, koska se on niin harvinainen. Kuvattiin ja skannattiin, eikä mitään löytynyt. Pyynnöstäni huolimatta minulle ei annettu ravinto- eikä edes mineraalitippaa. Käskettiin mennä kotiin syömään ja jätettiin hoidotta. Painoni oli tuolloin 48kg (painoindeksi 18).

        ...jatkuu vielä


      • mannaz68
        mannaz68 kirjoitti:

        ...jatkoa


        Menin yksityiselle sisätautilääkärille (Suomen Terveystalo, Lahti) elokuussa. Kuvailin oireeni, tuota psyykkistä puolta lukuunottamatta, ja hän sanoi epäilevänsä niiden olevan psyykkisiä tai että olen anorektikko. Laittoi kuitenkin minulle lähetteen sisätautien osastolle Päijät-Hämeen keskussairaalaan.

        Tulin siis leimatuksi psyykkiseksi tapaukseksi jo ennen kuin olin pääsyt sairaalan ovesta sisään. Ensimmäisen poliklinikkakäyntini sain 1,5 kk:n päähän. Verikokeissa maksa-arvot ALAT ja ASAT olivat vain lievästi koholla. Lääkäri sanoi, että "kyllähän nämä oireet niin kummallisia ovat, että ei minulla näille mitään nimeä ole, niin että psyykkistä tämän täytyy olla." Sain lähetteen psykiatrille ja ajan gastroskopiaan 1,5 kk:n päähän.

        Tällä välillä alkoivat jo perunakuurilaisella voimat loppua. Tappelin itseni terveyskeskuksen päivystyksen kautta sisälle sairaalaan. Olin aivan voipunut, kun viimein iltapäivällä makasin sairaalan päivystyspolilla odottamassa lääkäriä. En ollut nukkunut edellisenä yönä juuri lainkaan, kun olin huolehtinut oloani ja ruokaa en ollut saanut aamuriisin jälkeen. Tarvitsin syödä kahden tunnin välein, koska energia loppui muuten kuin seinään. Lääkäri kävi, kertoi verikokeiden tulokset ja kuunteli oireeni, jotka lyhyesti hänelle kuvailin. Aikaa meni alta 10 minuuttia. Näin tuon lääkärin vain sen yhden kerran ja muistona tuosta näkemisessa lukee potilaskertomuksessani, että "psyykkinen komponentti havaittavissa".

        Odotellessani julkisen terveydenhuollon rattaiden pyörimistä olin käynyt homeopaatilla ja hän scio-laitteella näki, että minulla on ameeba. En muistaakseni sanonut homeopaatista mitään, mutta kerroin sairaalassa, että minulla on varmasti ameeba. Ulostenäytteestä ei mitään löytynyt, eikä minua uskottu sen enempää oireideni kuin ameebankaan suhteen. Ameebaa ei kuulemma voi olla, koska se on niin harvinainen. Kuvattiin ja skannattiin, eikä mitään löytynyt. Pyynnöstäni huolimatta minulle ei annettu ravinto- eikä edes mineraalitippaa. Käskettiin mennä kotiin syömään ja jätettiin hoidotta. Painoni oli tuolloin 48kg (painoindeksi 18).

        ...jatkuu vielä

        ...jatkoa


        Pikkuhiljaa alkoi homeopaattinen lääkitys (Sulphur6, tippoina) auttaa ja lakkasin reagoimasta ruokaan kivuilla. Marras-joulukuulla söin ja oireilin vielä jonkin verran. Uloste oli ja on vieläkin vuoroon ripulia, vuoroon ummella ja kovaa jäniksenpapanaa. Tammikuun alkupuolelta lähtien olen kyennyt syömään. Tosin ruoka sulaa huonosti entsyymi- ja suolahappovalmisteista huolimatta. Noudatan maksapotilaan ruokavaliota, enkä oireile siitä.

        Marras-joulukuun otin parasiittien häätöön tarkoitettua yrttilääkettä, Tre Örter. Ruoka maistui, alkoi sulaa paremmin, paino nousi n.56-57 kg:oon, voimat lisääntyivät ja vireystila parani. Homeopaatilla käyntiä jatkoin ja ameeba antoi enää vain heikon vasteen scio-skannauksissa. Samalla zapperoitiin ameebaa.

        Oloni huononi taas joitakin viikkoja sitten ja nyt viime viikon scio-mittauksessa ameeban antama vaste oli taas koholla ja se on suurin kehoani rasittava tekijä. Voimat ovat totaalisen poissa ja vaikka syön mielestäni paljonkin, niin paino on pudonnut ehkä reilun kuukauden aikana ainakin reilut kolme kiloa. Aamut ovat aivan kauheita, kun tärisyttää ja tuntuu, että verenpaineet humahtavat alas niin, ettei meinaa pystyssä pysyä. Öisin heräilen siihen, että hikoilen.

        Antioksidanttiklinikalla ei ollut aikoja Erkki Antilalle, sanoivat että soittele välillä jos olisi vaikka tullut uusia aikoja. Päivi Mäkeläiselle olivat syksyn ajat tulossa tietoon toukokuun lopulla. Mehiläisen kautta Erkki Antilalle olisi päässyt 21.5. Kysyin Mehiläisen ajanvarauksesta, että onko heillä jotakuta, joka olisi erikoistunut trooppisiin tauteihin ja jolla olisi kokemusta ameeban diagnosoinnista. Sain ajan Kristiina Peldanille 20.3.

        Tre Örter (sisältää mausteneilikkaa, koiruohoa ja mustan saksanpähkinän vihreää kuorta) helpotti oloani paljon ja hetken tuntui jo ihan normaalielämältä. Olen tilannut sitä netistä lisää, mutta yritän nyt kestää ilman sitä siihen asti, että mahdolliset labrat on otettu. Todellakin haluan tästä diagnoosin mustaa valkoisella. Mitä olen antibiooteista täältä ja muualta (mm. badbugs.org) lukenut, niin enpä taida niitä vielä kokeilla. Vatsa on muutenkin jo huonona. Tre Örterin lisäksi aion kokeilla noita edellä mainittuja luumuja sekä yrttitippoja nimeltä Quina (Nutramedics). Lisäksi zapperiä päälle.


      • pakuri-67
        mannaz68 kirjoitti:

        ...jatkoa


        Pikkuhiljaa alkoi homeopaattinen lääkitys (Sulphur6, tippoina) auttaa ja lakkasin reagoimasta ruokaan kivuilla. Marras-joulukuulla söin ja oireilin vielä jonkin verran. Uloste oli ja on vieläkin vuoroon ripulia, vuoroon ummella ja kovaa jäniksenpapanaa. Tammikuun alkupuolelta lähtien olen kyennyt syömään. Tosin ruoka sulaa huonosti entsyymi- ja suolahappovalmisteista huolimatta. Noudatan maksapotilaan ruokavaliota, enkä oireile siitä.

        Marras-joulukuun otin parasiittien häätöön tarkoitettua yrttilääkettä, Tre Örter. Ruoka maistui, alkoi sulaa paremmin, paino nousi n.56-57 kg:oon, voimat lisääntyivät ja vireystila parani. Homeopaatilla käyntiä jatkoin ja ameeba antoi enää vain heikon vasteen scio-skannauksissa. Samalla zapperoitiin ameebaa.

        Oloni huononi taas joitakin viikkoja sitten ja nyt viime viikon scio-mittauksessa ameeban antama vaste oli taas koholla ja se on suurin kehoani rasittava tekijä. Voimat ovat totaalisen poissa ja vaikka syön mielestäni paljonkin, niin paino on pudonnut ehkä reilun kuukauden aikana ainakin reilut kolme kiloa. Aamut ovat aivan kauheita, kun tärisyttää ja tuntuu, että verenpaineet humahtavat alas niin, ettei meinaa pystyssä pysyä. Öisin heräilen siihen, että hikoilen.

        Antioksidanttiklinikalla ei ollut aikoja Erkki Antilalle, sanoivat että soittele välillä jos olisi vaikka tullut uusia aikoja. Päivi Mäkeläiselle olivat syksyn ajat tulossa tietoon toukokuun lopulla. Mehiläisen kautta Erkki Antilalle olisi päässyt 21.5. Kysyin Mehiläisen ajanvarauksesta, että onko heillä jotakuta, joka olisi erikoistunut trooppisiin tauteihin ja jolla olisi kokemusta ameeban diagnosoinnista. Sain ajan Kristiina Peldanille 20.3.

        Tre Örter (sisältää mausteneilikkaa, koiruohoa ja mustan saksanpähkinän vihreää kuorta) helpotti oloani paljon ja hetken tuntui jo ihan normaalielämältä. Olen tilannut sitä netistä lisää, mutta yritän nyt kestää ilman sitä siihen asti, että mahdolliset labrat on otettu. Todellakin haluan tästä diagnoosin mustaa valkoisella. Mitä olen antibiooteista täältä ja muualta (mm. badbugs.org) lukenut, niin enpä taida niitä vielä kokeilla. Vatsa on muutenkin jo huonona. Tre Örterin lisäksi aion kokeilla noita edellä mainittuja luumuja sekä yrttitippoja nimeltä Quina (Nutramedics). Lisäksi zapperiä päälle.

        mannaz68, tarinasi kuulostaa pitkälti omaltani. Aluksi lääkärit eivät ottaneet minunkaan ameeba epäilyäni kuuleviin korviinsa, kunnes heidän oli pakko aloittaa lääkitys edes kokeeksi, sillä olin lopulta sairaalassa niin heikossa kunnossa, että heillä ei ollut muuta mahdollisuutta (Laihduin sairaalassa ollessani 2kg viikon aikana) Suolisto oli kuin tulessa, kuumetta 39,6c ja kylki niin kipeä, ettei pystynyt liikkumaan ja hengittäminen oli vaikeaa. Nukuin reilut 2/3 vuorokaudesta. Vähä uloste mitä tuli oli verilimaa. Aivastaminen tai yskiminen oli mahdotonta. Kipu kyljessä oli liian kovaa. Jopa hanavesi kramppasi vatsaa jos sitä ei oltu kiehutettu. Lähdevesi ei sitä tehnyt. Lääkärit olivat ymmällään, sillä useimmat testit näyttivät puhtailta. Kun lääkäri vihdoin suostui aloittamaan ameeba lääkityksen, useimmat oireet katosivat parissa päivässä. Kuume laski, vatsan polttelu ja kipu suolistossa väheni tuntuvasti. Kylkikipu jäi. Sen syyksi paljastui myöhemmin ameebojen aiheuttama märkäpesäke maksassa. Minulla oli maksa ja tulehdus-arvot vuosia koholla, ilman että lääkärit tutkivat asiaa sen enempää. Ainut mikä löytyi oli blastocystis hominis, mutta sen ei olisi pitänyt aiheuttaa tuollaisia oireita. Jos sinulla on ameeba, niin yritä hoidattaa niiden kystat, sillä muutoin et pääse niistä kokonaan eroon. Jos ameebat menneet maksaan, ulosteen parasiittinäyte on useimmiten negatiivinen. Minulla ameebaa ei ulosteesta löytynyt, vaikka oireet olivat pahat. Vain tulehdus- ja maksa-arvot, sekä amebavasta-aine titteri oli koholla. Märkäpesäke löytyi ct-kuvauksessa.

        Pakurikääpäteetä ja kylmäpuristettua kookosöljyä kannattaa kokeilla häätöön.


      • mannaz68
        pakuri-67 kirjoitti:

        mannaz68, tarinasi kuulostaa pitkälti omaltani. Aluksi lääkärit eivät ottaneet minunkaan ameeba epäilyäni kuuleviin korviinsa, kunnes heidän oli pakko aloittaa lääkitys edes kokeeksi, sillä olin lopulta sairaalassa niin heikossa kunnossa, että heillä ei ollut muuta mahdollisuutta (Laihduin sairaalassa ollessani 2kg viikon aikana) Suolisto oli kuin tulessa, kuumetta 39,6c ja kylki niin kipeä, ettei pystynyt liikkumaan ja hengittäminen oli vaikeaa. Nukuin reilut 2/3 vuorokaudesta. Vähä uloste mitä tuli oli verilimaa. Aivastaminen tai yskiminen oli mahdotonta. Kipu kyljessä oli liian kovaa. Jopa hanavesi kramppasi vatsaa jos sitä ei oltu kiehutettu. Lähdevesi ei sitä tehnyt. Lääkärit olivat ymmällään, sillä useimmat testit näyttivät puhtailta. Kun lääkäri vihdoin suostui aloittamaan ameeba lääkityksen, useimmat oireet katosivat parissa päivässä. Kuume laski, vatsan polttelu ja kipu suolistossa väheni tuntuvasti. Kylkikipu jäi. Sen syyksi paljastui myöhemmin ameebojen aiheuttama märkäpesäke maksassa. Minulla oli maksa ja tulehdus-arvot vuosia koholla, ilman että lääkärit tutkivat asiaa sen enempää. Ainut mikä löytyi oli blastocystis hominis, mutta sen ei olisi pitänyt aiheuttaa tuollaisia oireita. Jos sinulla on ameeba, niin yritä hoidattaa niiden kystat, sillä muutoin et pääse niistä kokonaan eroon. Jos ameebat menneet maksaan, ulosteen parasiittinäyte on useimmiten negatiivinen. Minulla ameebaa ei ulosteesta löytynyt, vaikka oireet olivat pahat. Vain tulehdus- ja maksa-arvot, sekä amebavasta-aine titteri oli koholla. Märkäpesäke löytyi ct-kuvauksessa.

        Pakurikääpäteetä ja kylmäpuristettua kookosöljyä kannattaa kokeilla häätöön.

        Sinunkin kertomuksestasi kuulee, että lääkärit eivät tiedä, mitä oireita ameba voi aiheuttaa. Minulla vielä kun ei ollut kylkikipuja, niin ei löytynyt mitään, mikä olisi viitannut amebaan, muuta kuin selkeät maksan reaktiot erilaisiin ruoka-aineisiin.

        Mutta ilokseni voin kertoa, että amebaan on olemassa lääke. Minulla toimi se Tre Örter ja ameba on nyt poissa. 1,5 kk sitä otin, vointi koheni kun ameba oli lepotilassa ja lopulta jaksoi oma immuunipuolustus lähteä käyntiin ja niittasi sen pirulaisen. Loppujen lopuksi oli helppokin hoitaa sitten, kun tiesi minkä kanssa oli tekemisissä ja mitä sille pitää tehdä. Tuosta yrttilääkkeestä ei sitä paitsi tullut mitään sivuoireita.

        Nyt ruokavalion avulla hoidan maksaani ja katson, etten ärsytä sitä millään ruoka-aineilla, jotta se pääsee parantumaan.

        Avuksi muille ameban ja/tai ärtyneen maksan kanssa tuskaileville olen kirjoittanut kokemukseni lääkityksestä ja ruokavaliosta blogiini:
        www.rantapallo.fi/virpij


    • Paratiisiparasiitti

      Blastocystis hominis todettiin ulkomaanmatkaa seuranneiden oireiden vuoksi tehdyissä tutkimuksissa. Oireina ripuli, kouristelevat vatsakivut, ilmavaivat, vatsan turvotus ja lievä pahoinvointi. Lisäksi väsyneisyyttä, joka todennäköisesti liittyi huonosti nukuttuihin öihin. Oireet ovat hävinneet itsekseen kolmessa viikossa. Blastokystis todennäköisesti jää suolistoon, mutta elää siellä sovussa bakteerien ja hiivojen kanssa. Lääkehoitoja en aio ottaa, jos oireet pysyvät poissa.

    • Vierassairas

      Minulla todettiin juuri näytteessä . Ulkomailla olen käynyt vain talvella muutaman päivän reissun Puolassa, sitä aiemmin useita vuosia sitten Italiassa. En tiedä mistä olen sen saanut, tk.lääkäri ei ottanut vielä vastaan kun ei asiasta tiedä ja haluaa sitä selvittää.

      Vatsa turvoksissa, kurkkua pitää kakoa kokoajan, vatsakipuja ja uupumusta. olen uupumuksen vuoksi ollut lomalla pari vuotta sitten puolisen vuotta. Voiko johtua tästä? Röyhtäilyttää, verenpaineet ja hb alhaiset. Onko neuvoja mitä sanoa tk.lääkärille kun huomenna menen käymään?

      • mannaz68

        Paljon mahdollista. Alhainen rauta on tyypillistä tässä. Uupumusta on ainakin minulla ollut vaikka muille jakaa.

        Minä en uskalla lääkärikäyntiä silmällä pitäen antaa mitään neuvoja, kun itselläni meni lääkäreiden kanssa kaikki niin huonosti kuin ikinä voi mennä. Mutta tätä kirjoittaessani olet jo lääkärikäyntisi käynyt ja olisi mielenkiintoista tietää, että mitä tuolta käynniltä sait.

        Minulle lääkärit sanoivat, että ameba on niin harvinainen, että niitä ei edes ole. Kun keskustelupalstoilta näitä juttuja etsii, niin alkaa vaikuttaa siltä, että se on yleisempi kuin osataan arvatakaan.


    • Protozoan ex-uhri

      Joissain alkueläininfektioissa on suolihuuhtelusta (siis koko suoliston huuhtelusta juomalla ColonSteriliä tms. nestettä) apua.
      En tiedä, mikä mikrobi minulla oli, mutta se parani vahingossa colonsteril-huuhtelulla, jota täydensin kuukauden itsemäärätyllä kuurilla IocidinPlus:aa ja valkosipulikapseleita (molemmista apua myös alkueläimiin). Sitä ennen olin kärsinyt lähes 5kk ripulista, joka alkoi viimeisinä kuukausina muistuttaa punatautia (reilusti verilimaa). Huuhtelun tein, koska sain lähetteen kolonoskopiaan (aivan turhaa jos infektion syynä on mikrobi - en tiedä, miksi laboratoriokokeita ei voinut tehdä ensin). Huuhtelu oli minulle todella tuskaa - mukana tuli verta ja paljon valkoista sakkaa, mutta olin liian väsynyt tutkiakseni sitä mikroskoopilla - olisi pitänyt. Olen näet melko varma, että se oli alkueläin. Jos Blastocystiksen oireet voivat olla näin pahoja, se sopisi muuten hyvin oireisiini.
      Minullekin lääkäri ehdotti ensin psykoterapiaa hoidoksi! (Enkä edes puhunut mistään scio-laitteista tai muusta huuhaasta.)

    • blasto88

      Itselläni on todettu Blasto n. 1,5 vuotta sitten Afrikasta palaamisen jälkeen. Olen syönyt kolme kuuria Flagylia (viimeisenä oli 800g 3xpv, 10 pv). Lopetin kuurin pari viikkoa sitten, en vielä tiedä onko blasto tällä kertaa hävinnyt. Olo on kuitenkin samanlainen kuin ennen kuuria, joten toiveet eivät ole kovinkaan korkealla. Itselläni ei blasto ole hirmu vakavia oireita vielä aiheuttanut. Painoa on pudonnut noin 6 kiloa, yleistä väsymystä on ja vessassa pitää juosta. Ripulia ei varsinaisesti minulla ole, vaan uloste on enemmän sulamatonta ruokaa, mutta suhteellisen tiiviissä paketissa. Eniten itseäni häiritsee tuo väsymys. Tuntuu että koko ajan kulkee ihan alivireisenä ja aivot ei todellakaan ole ihan normaalit. Unohtelen asioita ja tuntuu että elän sumussa.

      Lohduttavaa kuitenkin huomata, että tästä blastosta on ihmiset päässeet myös eroon! :)
      tsemppiä!

    • BH räsynukke

      Nyt alko mun taistelu tota paskiaista vastaan karppaus ja lisäks se kuuri. Joku lääkekuuri vaan. Kirjotin pienen symbolillisen tekstin blogiin täst taudista ja taistelusta saa vapaasti käydä katsomas. http://dreamsaboutyou.blogit.fi/

    • cactus

      Täälläkin Blasto! Eilen sain tietää, teetettyäni MDDn CDSA testin. Itse olin epäillyt hiivaa, mutta sitä kuulemma ei ole ollenkaan. Ensin olin helpottunut, mutta luettuani tämän ketjun, tajuan että Blasto voi olla vähintään yhtä vaikea häätää kun hiiva. Takana lukemattomia ulkomaanmatkoja non 15 vuoden ajan, ja jatkuvia vatsaoireita oikeastaan koko ikäni. Blasto voi hyvin ola syynä ainakin osaan niistä. Hyviä Lactobacilus bakteereja minusta ei löytynyt ollenkaan, vaikka olen syönyt probiootteja niin kauan kun muistan. Blasto ilmeisesti syö ne kaikki?? Seuraava askel on sitten hyvän lääkärin löytäminen ja ajan saaminen. Matka siis vasta alussa, mutta tavallaan kuitenkin kiva tietää mitä vastaan taistelee...

    • cactus

      Ja vielä. Luettuani jonkun verran parasiiteista netistä, törmäsin sekä ruotsalaisiin että jenkkisivustoihin, joissa loisten läsnäolo suolistossa yhdistetään mm erilaisiin syöpätauteihin. Kyse on monimutkaisesta mekanismista, jota en kokonaan vielä sisäistänyt. Mutta tämän tiedon valossa lähden kyllä häätämään sitä mahd nopeasti. Aloitan sillä Tre Örter-valmisteella, ja kun pääsen lääkärille katsotaan miten jatkuu. Eräällä jenkkisuvustolla myydään myös hyvää (ehkä hieman vastaavaa mutta monipuolisempaa) yrttivalmistetta kaikenlaisten loisten häätöön, mutta he eivät kuulemma voi tullirajoitusten takia toimittaa suomeen!! Raivostuttavaa.

    • Pakuri+kissankynsi

      Eilen sain labratulokset, että Blastocystis homilis . Ripuli ilmaantui heinäkuussa, kun olin palannut n kk:n pituiselta Intian ja Nepalin matkalta. Ei muita oireita kuin että kaikki plörönä läpi jos jotain söi. Sit välillä uloste jonkin aikaa suht normaali tai ummetusta ja jäniksen papanaa. Kuopion mehiläisessä oli vihdoin löytynyt toisesta, syyskuun alussa otetusta ulostenäytteestä tämä kolmen plussan blasto. Olin kuitenkin jo melkein unohtanut koko jutun enkä edes kysellyt tuloksia ennen kuin eilen, koska kolmas näyte jäi viemättä, sillä ripuli parani eikä ollut "kuraa" mitä toimittaa labraan. Syynä ainakin oireiden loppumiseen pidän vahvaa pakurikääpäteetä (isoa kääpälohkaretta keitettävä ainakin puoli tuntia), johon oli vuoltumyös etelä-amerikkalaisen kissankynsipuun liuskia. Olen myös tuoreen valkosipulin syöjä. Nyt täytyis tutkituttaa, lähtikö pöpö oikeesti. Ilmavaivat ovat kyllä varsin runsaat, mutta niin minulla on aina ollut. Mehiläisestä muuten sanottiin, että Blasto "paranee perusterveillä itsestään", eivätkä edes lääkärikäyntiä alkaneet ehdotella - hyvä niin, jos heidän tietotasonsa on keskustelussa kuvatun kaltaista.

    • Melkein jo parantunut

      Terve kaikki Blasosta kärsivät! Minulla on jotain hyvää kerrottavaa...

      Itsellä alkoi oireet kesäkuum alussa ripulilla ja sen jälkeen jatkuvana löysäilyllä. Vatsaa väänteli ja välillä oli kunnon kipujakin lähinnä oikeassa kyljessä. Tuntui välillä epämääräiseltä, ikäänkuin olisi säteillyt nivusiin ja selänkin puolelle. Tutkimuksiin menin noin kahden kk oireilun jälkeen, jolloin blastis löytyi. Kaikki veriarvot ym. olivat erinomaiset.

      Oireilu jatkui samanlaisena ihan viime viikkoihin asti, eli n 5 kk jatkunut.. Alkoi todella tympimään. Lääkärit eivät ole varsinaisesti halunneet puhua aiheesta. Olen saanut vain lyhyitä vastauksia tyyliin "kyllä se sieltä katoaa"...En ole saanut mitään lääkkeitä. Maitohappobakteereja neuvottiin ottamaan mutta vähän ajan kuluttua tuntui siltä etteivät nekään enää auttaneet.

      Yhtäkaikki, vaikka en ole ikinä uskonut mihinkään humpuukiin, päätin epätoivossani kokeilla Tre Örter yrttivalmistetta. Pirun kallistakin, n 50 € per 100 ml purkki. Ajattelin että jotain on pakko kokeilla koska olin todella väsynyt kipuihin jne.

      Sanokaa mitä sanotte, mutta tunsin todellakin oloni paremmaksi heti kuurin aloittamista seuraavana päivänä. Nyt olen viikon verran käyttänyt tätä yrttivalmistetta, ja olo tuntuu parantuvan päivä päivältä! Vatsan väännöt ja kivut ovat tipotiessään! Vatsan toiminta on lähestulkoon normaali.

      Oli sitten syynä tämä yrttivalmiste, kuun asento, tai ihan sitten vain kehon oman puolustusmekanismin lopullinen voitto, en voisi olla tyytyväisempi tilanteeseen. Aivan mahtava fiilis! Tunnen itseni energisemmäksi ja kaikin puolin terveemmäksi - se on tärkeintä.

      Tsemppiä kaikille epätoivoisille! Tästä voi parantua!

      • Blasto vuosia?

        Hei, itselleni todettiin kyseinen BLASTOCYSTIS HOMINIS.
        Minulle määrättiin 400mg flagyl. 3x/7pv. Toivon että lähtee tuolla menemään, voi tosin olla nähtävästi liian suuret odotukset.


    • kolmenplussantyttö

      Täällä viittaa myös kohtalotoveri. FLAGYL kuurille jouduin myös mut taitaa hävitys olla mahdotonta ?

    • otuksenorja

      Hei.
      Onko Flagyl-kuuri auttanut ketään BC-hominis sairasta pysyvästi ?

    • blasto88

      hellurei ja hellät tunteet. olen nyt siis syönyt edellisen kommenttini jälkeen sen flagyl kuurin plus jonkun toisen antibiootin, jonka nimeä en nyt valitettavasti muista.. vaivat ovat yhä samat, joten epäilen että blasto vielä elelee voimakkaasti masussani. ei sillä, minun vaivani ovat suhteellisen siedettäviä. ei kipua eikä ilmavaivoja. ainoastaan väsymystä ja runsasta ulostamista. löysää ulostetta.
      huomenna vien taas yhden näytteen labraan..

      • Ihan tosissaan

        Kokeile tre örter yrttisekoitusta... Itsellä auttoi heti.


    • blasto88

      Mistä sitä tre örteriä saa?

      olen valmis nyt kokeilemaan. blasto oli kokeissa vieläkin .

      • Blastosta selvinnyt

        Tre örteriä saa ainakin shopping4net.com -verkkokaupasta....


    • Hoministuhoaa

      Onko muilla antibiootit vieneet kaikki ruokahalut vaikka kuuri on loppunut ajat sitte ?

      • Valaistuminen

        Heippa! Kiva lukea pitkästä aikaa tästä alkueläimestä. Itse hautasin väliaikaisesti sotakirveeni otusta vastaan, koska metronidazol-kuurin jälkeen testeissä ei blastoa ole näkynyt, mutta oireet eivät hävinneet minnekään. Uskoin vahvasti, että se aiheuttaa parikymmenvuotiset oireeni, jotka alkoivat äkillisesti. (Ripuli, voimakas väsymys, ilmavaivat, turvotus, sittemmin röyhtäily ja palleatyrä). Oireet alkoivat v. 1990 interrailin jälkeen, tosin olin muutamia vuosia sitä ennen lapsena saanut kauhean vatsataudin Intiassa.

        Lääkärit ovat olleet epäuskoisia ja olisin toivonut saavani kokeilla jotain muualla maailmassa käytettyä lääkettäkin, mutta sitä ei tietenkään voinut määrätä, koska näytteet olivat puhtaat. Tutkin pari vuotta sitten nimittäin kaiken maailman ulkomaiset artikkelitkin aiheesta. Artikkeleissa oli kerrottu, että blastocystistakin on muutamaa eri tyyppiä - joku aiheuttaa oireita, toinen ei.

        Oma teoriani on, että koska se on ollut minulla todennäköisesti valtavan kauan, oireeni ovat jo kroonistuneet. V. 1990, kun oireet alkoivat, sitä ei testattu, vaan pyytäessäni vasta v. 2008 tai 2009. Käly ehdotti parasiittitestausta, vaikka kaikki veriarvoni ym. ovat aina olleet hyvät, eikä lääkäri siksi meinannut edes testaukseen suostua.

        Huh, mikä savotta, mutta kylläpä on mielenkiintoinen aihe. Uskon vankasti, että tästä tulee vielä tulevaisuudessa monien kummallisten vaivojen ja sairauksien selittäjä. : )

        Japanilaisia luumujakin kävin kerran jopa kyselemässä, mutta silloin ne olivat loppu. Nyt kun olette laittaneet viestejä, että jollakin ne ovat tepsineet, samoin Tre Örter - niin aion varmaan vielä kokeilla niitäkin.

        Tämä ei varmasti ole mitään lohdullista luettavaa, että oireet voivat kestää kymmeniä vuosia, mutta eiköhän hoito kehity pikkuhiljaa.


    • matonen1

      Intiasta tuli blastocystis hominis. 3 viikkoa jalkapallomaha kipuineen eikä toiminut suolisto ollenkaan. Tämän jälkeen monta eri tablettia, että uloste tulisi... Ja sittenhän sitä tuli vesimäisenä monta viikkoa. Kivut ja olo olivat välillä niin pahat, että luulin kuolevani... Suomessa oireet hävisivät "itsestään" tai sitten AURINGONKUKAN SIEMENET auttoivat. Luin niistä täältä. Jotkut muutkin siemenet auttavat, mutten nyt muista mitä ne olivat... (Lue alkupään teksteistä.) Ilmeisesti pöpö vielä on olemassa, vaikkei oireita, joten aion ostaa täällä suositeltuja japanilaisia luumuja...! :) Tre Örter kuulostaa liian kalliilta opiskelijalle, muuten kokeilisin niitäkin.

    • matonen1

      Hei! Raskaana oleva ystäväni ei uskalla tartuntavaaran takia nähdä! HÄN SOITTI SIIS TARTUNTATAUTIEN KLINIKALLE JA SANOIVAT NIIN!!! Oon ite yrittänyt kysellä terveyskeskuksista asiaa moneen otteeseen, eikä kukaan mulle sanonut, et voi tarttua toiseen!!! Mullahan ei siis enää ole oireita, mutta pöpö luultavasti vielä massussa! (Koska antibioottikuuria harkitsivat, mutta sanoivat, ettei tarvikaan, koska ei ole OIREITA!) OLIKO KUKAAN MUU TÄÄLLÄ TIETOINEN, ETTÄ SAATTAA TARTTUA PÖPÖ MEISTÄ MUIHIN??? KERTOKAAHAN!!!

    • Ripuli

      Joo. pöpö voi lentää ihan pisaratartuntana jos kaveri aivastaa vieressäsi

    • tindu49

      Oikeilla linjoilla olet. Minulla todettiin blastocystis hominis viime touko-kesäkuussa. Työpaikkalääkäri otti sen vakavasti ja tiesi mistä on kyse, sillä hänellä oli potilas jolla se oli ollut moninaisine vaivoineen jo 3 vuotta. Lääkäri sanoi, että siihen määrätyt lääkkeet eivät välttämättä tehoa, ja että toisaalta joillakin se voi mennä itsestään ohi. Minun kohdallani päätettiin kokeilla viimeistä vaihtoehtoa, sillä olen allerginen monille lääkkeille.

      Sen sijaan luin netistä paljon ko. parasiitista ja otin käyttöön:
      1. kylmäpuristettua kookosöljyä 3 x pvässä tyhjään vatsaan
      2. jätin ruokavaliosta kokonaan pois parasiitin ravintonaan käyttämät ruoka-aineet: hiiva (mm. oluissa, viineissä), sokeri, hedelmäsokeri, makeat hedelmät (mm. vesimeloni, kuivatut hedelmät), valkoiset viljat (tosin jotkut amerikkalaiset sanovat että gluteenniton ruokavalio toimii, mutta luulen sen johtuvan siitä että heillä ei juurikaan ole tummia täysjyväviljoja)
      3. homeopaatilta saamani parasiittilääkkeet (luin netistä muistakin jotka ovat saaneet avun homeopaattisista lääkkeistä).

      Joulukuussa minulle tehtiin 3 negatiivista parasiittitestiä (blastocystis hominista ei löytynyt). Sen jälkeen en yhtä tiukasti noudattanut ruokavaliota ja muita sääntöjä, minkä seurauksena minusta nyt tuntuu että parasiitti on todennäköisesti ei kuollutkaan vielä. Siksi olen aloittanut taas tiukan ruokavalion uusin homeopaattisin lääkkein vahvistettuna. Aion päästä siitä kokonaan eroon :-).

    • mannaz68

      Kohta on vuosi kulunut siitä, kun sain ameban nitistettyä, mutta vielä on matkaa siihen, että olisin täysin terve. Ruokavalio on todella suppea, kun proteiinit eivät elimistössä pilkkoudu kunnolla (paitsi kala) ja sitten reagoin niihin voimakkailla allergisilla oireilla. Mitään makeaa (ml. hedelmät) en voi syödä, kun hiiva jyllää ja käyttää sokerin alkoholiksi ja sitä maksa ei jaksa.

      Vatsa ei kestä mitään karkeaa tai hapokasta tai voimakkaan makuista ja menee niistä helposti rikki niin, että sitten kaikki ruoka vain polttaa vatsassa. Maksa ja munuaiset toimivat vieläkin vajaateholla ja ruoka sulaa huonosti. Voin syödä kalaa, hyvin kypsennettyjä pehmeitä vihanneksia, avokadoa, kirkastettua voita ja gluteenittomia viljoja, kuten hirssi, riisi ja tattari. Siinä se suurin piirtein on.

      Mutta on tässä edistyttykin. Nyt jaksan jo liikkua, käydä kävelyllä ja hiihtämässäkin olen jo käynyt. Voimia on selkeästi tullut lisää. Rasituksesta palautuminen kangertelee vielä ja aktiivisemman päivän jälkeen olen seuraavan päivän selkeästi väsyneempi. Varsinaista uupumusta ei enää ole ja pääkin toimii jo paremmin vaikka ajatuslapsuksia tulee toisinaan vieläkin.

      Tiukalla ruokavaliolla tässä itseäni hoidan. Mahdollisimman puhdasta ja terveellistä ruokaa, lisäravinteita ja runsaasti vettä, jotta kertyneet kuonat huuhtoutuisivat elimistöstä pois ja maksa ja munuaiset hiljalleen puhdistuisivat.

      Että kaikki, jotka olette vuosia sairastaneet amebainfektiota ja menneet kunnolla heikkoon kuntoon, varautukaa henkisesti siihen, että toipumisaika tulee olemaan pitkä. Mutta mahdollista on. Ei tarvitse koko elämäänsä mennä vajaateholla tämän takia. :)

    • ninniarmas

      Täällä taas yks lisää joka kärsii blastosta ja sen lisäksi dientamoeba fragiliksesta. Ja ilmiesesti noista johtuen suolistossa on myös hiivan liikakasvua. Ja tietenkin ne hyvät bakteerit todella vähissä, lactot nollissa. Olen ollut raaka/elävällä ravinnolla lähes täysin jo pitemmän aikaa. Se auttaa todella hyvin. Itse puristetut vihannesmehut ovat superhyviä. Niistä saa paljon energisyyttä lisää. Gluteeniviljoihin en uskalla koskeakaa enkä mihinkään makeaan samoin lihaproteiinit ei oikein sovi. Mutta elävällä ravinnolla olen päässyt jo niin hyvään kuntoon etten raaski hyvää oloani pilata antibiooteilla jotka jo kaappiin ehdin ostaa. (sain tosiaan diagnoosin MDDn kautta kun tehtiin laaja ruuansulatusanalyysi parasiitit).

      Joku kertoi että maitohappobakteerien käyttö pahentaa tätä vaivaa. Olen kyllä eri mieltä. Ne aiheuttavat toki aluksi ilmavaivoja ja vatsanväänteitä mutta eivät pitkään. Ja osa oireista liittyy elimistön puhdistumiseen. Esimerkiksi kun aloi tälle ruokavaliolle tuli ensin ummetusta. Otin sitten magnesiumlisää ja otan edelleen niin tuo ummetusongelma korjaantui. Herkästi kuvitellaan ekaksi että on kyse kuitujen puutteesta jos kärsii ummetuksesta mutta niin ei suinkaan aina ole.

      Ajattelin nyt kokeilla tämän ruokavalion lisäksi sitä tre örter valmistetta. Homeopaatilla kävin useita kertoja vuosi sitten ja nyt kesällä menen uudelleen jos ei ongelma lähde ennen sitä. Tällä hetkellä olen erittäin hyvä vointinen ja energinen.

      Epäilen saaneeni nämä loiset b-hepatiitti rokotteesta. Olisi mukava tutkituttaa tuo rokote jossain labrassa. Tälläkin listalla joku kirjoitti ja ihmetteli että mistähän on saanut blaston kun ei ulkomailla ole koskaan käynyt.

      Pääasia kuitenkin tällä hetkellä että sais nuo lopullisesti pois!

    • metsä84

      Mulle lääkäri on sanonut, että blaston voi saada suomestakin, ja että olisi suht yleinenkin maha-asukki, mutta tuskin suomessa tehty tutkimusta sen yleisyydestä. Tämän tutkimuksen mukaan kehitysmaissa yleinen (jopa 50% ) ja länsimaissakin 5-10% esiintyvyys (lähde: Boorom KF, Smith H, Nimri L, et al. (2008). "Oh my aching gut: irritable bowel syndrome, Blastocystis, and asymptomatic infection". Parasit Vectors 1 (1): 40. doi:10.1186/1756-3305-1-40) Mutta monella tuliaisena ulkomailta ja varmasti suomalaiset kannat erilaisia kuin esim. intialaiset.

      Itse sain Blaston viime kesän Intian matkalta n.8 kk sitten. Tosin mukaan tarttui myös shigella (punatauti) ja giardia, joten blasto ei ollut suurin huolenaihe. Shigella parani suonensisäisillä antibiooteilla (keftriaksoni, koska Intian kannat resistenttejä siprofloksasiinille) ja giardiaasiin määrättiin metronidatsoli. Söin giardiaasiin vielä toisenkin metronidatsolikuurin syksyllä, mutta oireiden jatkuessa joulukuussa havaittiin että edelleen giardia ja blasto, jolloin kuuriksi erityisluvallinen tinidatsoli ja sillä lähti giardia. Mutta blasto jäi, viimeksi kokeissa maaliskuussa edelleen , joten usko siihen että lähtisi itsestään alkaa hupenemaa..

      Blastoon syön parhaillani kolmatta metronidatsoli-kuuria (750mg x3 10pv ), mikä tuntuu järjettömältä koska Intialaiset kannat järjestään resitenttejä metronidatsolille. Lääkäri vakuutti että koska suolistoni kokenut kovia, toipuminen kestää ja oireilu voi olla myös ärsyyntyneen suolen oireyhtymää, mutta vakuutti että nyt antibiootti- kuuri toimisi, kun ei ole muita parasiitteja/bakteereja jylläämässä. Hiukan logiikka pettää..

      Kysyin myös toisesta antibiootista: Nitatsoksanidi (Alinia® ei ole rekisteröity Suomessa). Olen lukenut tutkimuksia Pakistanilaisista Blasto-kannoista, jossa kyseinen antibiootti tehonnut metronidatsolille resistentteihin Blastoihin (Rossignol JF, Kabil SM, Said M, Samir H, Younis AM (2005). "Effect of nitazoxanide in persistent diarrhea and enteritis associated with Blastocystis hominis". Clin. Gastroenterol. Hepatol. 3 (10): 987–91). Lääkäri vastasi ettei ole kuullutkaan kyseisestä antibiootista (olis ehtinyt jo vähän konsultoida asiantuntijoita/perehtyä itse aiheeseen..) .Onko teillä suositella jotain parasiiteista tietävää lääkäriä Helsingistä? ja ei en ole kiinnostunut homeopaateista..

      Onko teillä lisää tietoa tre ört valmisteesta, onko siinä mahdollisesti Carapichea ipecacuanha-kasvin juurta (emetiiniä)? sen oli havaittu tehoavan Blastoon paremmin kuin metronidatsoli. (Zierdt CH, Swan JC, Hosseini J (1983). "In vitro response of Blastocystis hominis to antiprotozoal drugs". J. Protozool. 30 (2): 332–4. ) . Mihin noiden kookosöljyjen ja luumujen teho perustuu? Onko joku kokeillut paastoa? Jos oikeasti auttanut jotain teistä, niin seuraavaksi kokeiluun :)

      Ruokavaliosta olen huomannut samaa, vähän helpottaa kun jättää viljat ja maitotuotteet pois, kasvissyöjälle haastetta tuo sekin ettei maha enää kestä linssejä ja papuja, ja treenaa päivittäin, joten energiaa kuluu. Onko kenelläkänn havaittu anemiaa tai jotain vitamiinipuutoksia pitkäaikaisen Blaston seuralaisena?

      En olisi kovin huolissani siitä että tartutan Blastoa eteenpäin, kunhan noudattaa hyvää käsihygieniaa (ei ole tarttunut kotona avopuolisoonkaan). Mielenkiinnolla odotan seuraavia labratuloksia..ja stemppiä kaikille paranemiseen!

      • Blasto

        Hei,

        Mä sain blaston Vietnamin matkan tuliaisena 2010. En oo vielä syönyt siihen mitään antibiootteja, mutta ens tiistaina olen menossa lääkärin juttusille, että joskos aloitettais, kun ei tämä tunnu muuten lähtevän. Käyn Kampin Terveystalossa Juhani Murroksen vastaanotolla. Tuntuu tietävän aika paljon kaikista "eksoottisista" matkatuliaisista eli voin suositella!

        Tällä hetkellä ketokarppaan ja olo on ollut erittäin paljon parempi, vaikkakin ripuli on tullut takaisin, mutta muut oireet (kuten nivelkivut, vatsakrampit, väsymys) ovat poissa ainakin toistaiseksi eli vaikka uskonkin blaston vielä kituuttelevan mahassani, niin olo on parempi. Niin ja ehkä se on vähän heikentynyt, joten jos nyt vetäis oikein tujakan antibiootticocktailkuurin, niin ehkä siitä pääsisin eroonkin.

        Ketoosista vielä sen verran, että itsekin urheilen myös aika paljon ja olen yllättynyt kuinka hyvin sitä jaksaa treenata, vaikka keho onkin ketoosissa. (Ketoosissa keho käyttää siis rasvaa energian lähteenään.) Aluksi (~3 viikon ajan) oli kyllä aika rankkaa ja kehon hormonitoiminta ja toiminta ylipäätään menee melkolailla uusiksi, mutta nyt urheilusuoritukset ovat jopa parantuneet ja on tosi paljon energisempi olo :) Tällä hetkellä keho on ollut ketoosissa noin 8 viikkoa. Eli suosittelen, vaikka tällaiselle karkinmussuttaja pasta-addiktille se onkin ollut suhteellisen haastavaa... Niin ja jos olet kasvissyöjä, niin voipi olla tosi haastavaa, ellet sitten syö kalaa.


      • mannaz68

        Tiedän Olli Sovijärven määränneen eräälle amebapotilaalle jotkin yhdistelmäantibiootit ja hän vaikuttaa olevan muutenkin hyvin perilla vatsa-asioista. Ottaa vastaan Mehiläisessä ja Helsingin Antioksidanttiklinikalla.

        Tre Örter sisältää mausteneilikkaa, koiyrttiä ja mustan saksanpähkinän vihreää kuorta.

        Luin jostain Antti Heikkilän kirjasta, että kookosrasva liuottaisi amebasta sen jotain solukuorta tjsp. Itse en kyllä huomannut, että kookosrasvan syömisestä olisi ollut mitään apua.

        Sain tartunnan 2006 ja 2010 alussa verikokeissa rauta-arvo (ferritiini?) oli jotain 9:n paikkeilla, mikä muistaakseni on alaraja. Hemoglobiini oli noihin aikoihin välillä 110-120. Myöhemmin, 2011 syksyllä oli parempi. Ferritiiniä ei katsottu, mutta hemogloniini oli yli 120 ja ihmettelin, että mistä on voinut tulla, kun en ollut useaan kuukauteen edes kyennyt syömään enää muuta kuin perunaa ja kirkastettua voita. Käytin ruususuolaa, jossa kyllä on paljon rautaa. Vähän hämmästyttää, että onko rauta voinut tulla siitä, mutta ei minulla silloin muutakaan raudan lähdettä ollut.


    • hiivaako?

      Jatkuva ripuli ja tautinen väsymys unohtamatta jatkuvasti epämääräistä mahaa :/. Perse olotilat.

    • metsä84

      Ikävää lukea, ettei blasto ole lähtenyt monessa vuodessakaan! Paljon kiitoksia lääkäreiden nimistä, nyt tiedän kenelle yrittää seuraavaksi. Söin kolmannen kuurin metronidatsolia (10vrk 750mgx3 )ihan turhaan, ei mitään vaikutusta. Tänään alkaa vielä 10 vrk ditrim duplo-kuuri uuden lääkärin (epidemiologian laitokselta) määräyksellä. Mielellään eivät ainakaan nitatsoksanidia myönnä, kun se on erityisluvallinen antibiootti (luin siitä hyviä tuloksia blaston hoidossa). Mutta jos jollain on tepsinyt yhdistelmä antibiootit, niin mitä olette saaneet? Ruokavalio on juurikin hedelmät/salaatit/kala linjaa, jännä miten muilla ihan samat kokemukset viljoista!

      • mannaz68

        Olli Sovijärven tiedän kirjoittaneen jollekin erityisluvallisia ja yhdistelmäantibiootteja.


    • Kats23

      Hei.
      Minullakin todettiin Blasto noin 8 päivä sitten. Olen 30.v.nainen.

      Mulla on ollut oireita jo vuosia, kamalat ilmavaivat, väsymys, turponut vatsa päivittäin, yöllä hikoilu ja jano, vessassa käyn joka yö, unihäiröt, kipeät polvet, aamusin jotain valoista lima suussa, näkö-häiriöt, ja akne selässä ja otsassa ja leuassa. Ja masennusta ja hermostun joka asiasta. ja vielä hirveät PMS-oireet.
      En pystyy syömään vilja, sokeria ja maitotuotteita, hedelmiä-heti hirveät ilmavaivat ja vatsan turvotus ja kappas vaan, mätäinen finni naamassa.

      Nyt mulla on Flagyl kuuri menossa, vatsa on vähän parempi, katsotaan miten käy.

      Mistä voi ostaa Tre Örteriä Suomesta, kun Shopping.net ei myy sitä enää?

      Tallinnasta saa kyllä Koiruohon-tippoja, noin 2 e purkki, hankin myös niitä ja aloitan niilla heti, kun Flagyl kuuri loppu.

      • mannaz68

        Tutulta kuulostavat oireesi. Itse huomasin masennusoireiden tulevan proteiineista, sokerista ja paistamisessa käytetyistä rasvoista. Ehkä ruokavaliossasi on vielä karsittavaa, jolla saat helpotettua oireitasi. Mitä kautta muuten sait diagnoosisi?

        Vai ovat menneet poistamaan Tre Örterin valikoimista!! Voihan kökkö! Pistin kyselyä jo menemään, että miksi ovat ottaneet sen pois. Saa nähdä, mitä vastaavat.

        Jostain ruotsalaisesta nettikaupasta voisi sitten yrittää. Joko tuolla nimellä Tre Örter tai sitten Parasitkomplex. On samaa tököttiä.

        Ainakin tuo Shopping4net.fi myy Holisiticin Ultra Balans ja Ultra Detox -tuotteita (käytetään yhdessä), jotka sisältävät samoja kolmea komponenttia kuin Tre Örterkin kehoa puhdistavia yrttejä. En ole sitä itse käyttänyt enkä tiedä kuinka tehokas se on amebaan, kun pitoisuudet ovat eri. Samoin jos elimistö on jo huonossa kunnossa (sinulla yöhikoilu ja joka yö vessassa käynti kertovat siitä, että maksa ja munuaiset ovat jo kovilla), niin puhdistavat yrtit voivat olla liian rankkoja.

        iHerbillä on varmasti myös jotain valmisteita, joissa on noita samoja kolmea yrttiä ja muistaakseni siellä on saatavilla joku loistenhäätösetti, jossa noita on. Niitäkään en ole itse kokeillut enkä tiedä annosmääristä. Pelkkä koiruoho tuskin riittää.


      • mannaz68

        Ja ai niin, kun suolisto on huonossa kunnossa, niin magnesiumin imeytyminen häiriytyy ihan ensimmäisten joukossa ja magnesiumin puute aiheuttaa unihäiriöitä. Itselläni oli sitä ongelmaa, että heräsin liian aikaisin, kesken unien enkä saanut enää nukuttua ja huomasin nukkuvani paremmin sitten, kun sain magnesiumvajetta korjattua. Magnesiumin suosittelen ottamaan magnesiummalaattina, sillä se on parhaimmin imeytyviä magnesiumin muotoja. Yhteensä n. 400 mg päivässä aterioiden yhteydessä.


      • Ascharis, blasto vai

        Hei

        Bioresonanssissa sain tiedon parasiiteista. Ei ihan blastoa, mutta kuitenkin. Itse olen hoitanut oireistoani vuosia hiivana enkä ihan huonoin tuloksin, kun olen noudattanut myös SCD: tä: http://www.breakingtheviciouscycle.info/

        Ilmeisesti parasiitteja ei kuitenkaan kannata säilyttää elimistössään.

        Tuohon Tre örter keskusteluun: auttaisiko tämä: http://www.vitapost.se/sv/artiklar/helhetshalsa-tre-orter-100-ml.html

        Tsemppiä jaksamiseen ja itsehoitoon.
        Apua voi saada monelta taholta, oma kriittisyys ja intuitio on kyllä tarpeen.


    • karotiini

      Pojallani oli vatsa kipeä pitkään ja kävimme parilla lääkärillä. Labrakokeissa ainoa löydös oli Blastokystis Hominis, mutta lääkäri sanoi, ettei se selitä oireita. Kun hän oli ollut useita kuukausia poissa koulusta ja harrastuksista, kokeilimme tältä keskustelupalstalta löydettyä ehdotusta Umeboshi-luumuista. Annoimme 11v lapselle yhden aamuin ja illoin. Pahoja oli.
      Parissa viikossa oireet paranivat ja lapsi palasi kouluun. Kävin pyytämässä uudet labrat. Blasto hävinnyt ja maksa-arvot normaalit.

      Kiitos!

    • sulik1

      Täällä kans yksi blastocystistä häätävä. Varmaankin Intiasta peräisin kuuden vuoden takaiselta matkalta. Oireina ollut pääasiassa refluksi ja turvotus. Myös henki on haissut pahalta jo useamman vuoden (suuhygieniassa ei vikaa, hampaat ehjät jne).

      Häätöön kaksi eri antibioottia samanaikaisesti. Nyt kuurin aikana oireet poissa, mutta nähtäväksi jää, onko teho pysyvä. Ostin myös umeboshi-luumuja, ja olen niitä ottanut nyt samaan aikaan antibioottikuurin kanssa.

      Olisi tosi kiinnostava kuulla lisää kokemuksia onnistuneista/epäonnistuneista häätöyrityksistä. Lupaan itsekin palata kertomaan, kuinka lääkkeeni tehoavat.

    • blasto88

      Ei auttanut kuuri TreÖrteriä. eivätkä lukuisat antibiootit. Kävin kolonoskopiassa, tulokset saan tällä viikolla. kolonoskopiassa ottivat ameeba-koepaloja. Harmittaa, kun lääkärit eivät usko, että vatsavaivat aiheuttaa ameeba, eikä jokin muu suolistosairaus. Seuraavaksi pitää kai koettaa niitä luumuja.

      • mannaz68

        Ei minullekaan yksi pullollinen Tre Örteriä auttanut, vaan ameba nousi uudestaan jonkin aikaa kuurin lopettamisesta. Sitten otin kaksi pullollista peräkkäin isommilla annoksilla ja niiden aikana ameba lähti.

        Shopping4netin asiakaspalvelu vastasi, että valmistaja (Helhetshälsa) ei enää toimita Tre Örteriä.

        Tsapperissakin (bioresonanssilaitteella tehtynä) kävin useamman kerran, mutta ei se amebaa ainakaan kokonaan poistanut. Saattoi kyllä heikentää sitä.


    • sarpedon
    • kats23

      Hei Mannaz68!

      Kiitos vastauksestasi.

      Diagnoosi sain työterveysaseman lääkäriltä.

      Antibioottikuuri loppui ja olo on ehkävähän parempi. En ole uusia näytteita vielä vienut. Vatsa on vähän parempi, ei ainakin ilmavaivoja ja turvotusta, en tosiaan ole myöskään syönyt kaikkea "vaaralista". Finneja on vähemmän. Täytyy vielä seuraata tilanetta.

    • chica6

      Minä olen saanut tämän otuksen ihan suomalaisesta hanavedestä ! Olen kyllä matkustellut mm Marokossa ja Costa ricalla mutta olen varma että minä (ja koko perheeni) saimme sen Nokian vesikriisin aikaan ihan suomesta.

      Nyt sain antibioottikuurin ja katsotaan miten tehoaa. Luumut laitoin tilaukseen ja syötän niitä koko perheelle kun tulevat.

      Jännä tuo arvauskeskuksen reaktiot kun tuleekin joku perusflunssaa erikoisempi tapaus. Kokeidenkaan tuloksia ei uskota eikä mitään oireita oteta tosissaan. Minulla on kovat säryt nivelissä ja siihen olen saanut buranaa ja masennuslääkkeen (jonka tulkitsin veetuiluksi enkä sitä apteekista hakenut). Saisivat kouluttaa itseänsä jos vaikka joskus tulee jotain erinlaista ja potilaiden KUUNTELU olisi tärkeää opetella.

    • blasto dude

      hellou! Itselläkin eilen tuo blasto löytyi testeistä. 2kk sitten Intian reissulta kuittasin giardian ja trikotzol kuurin jälkeen olo parani melko normaaliksi mutta viikko sen jälkeen oireet palasivat ja nyt näytteissä oli myös blastoa. Tosin lääkäri ekaks totesi että näyte puhdas mutta vähän kyseltyä pyörsi vastauksen että kyllä täällä tämmöstä oilisi.

      Oireet eivät ole onneksi pahimmasta päästä, lähinnä aamuisin maha sekaisin ja ripulia mutta päivän mittaan olo paranee. Kuitenkin turvotusta ja epämääräisiä maha vaivoja ja kipuja ympäri vuorokauden eli pistää hajottamaan pitkällä aikavälillä. Selkä kipeytyy myös todellahelposti ja on vähä jäykkä. Ruokavalion en ole huomannut vaikuttavan merkittävästi paitsi hiiva ja alkoholi pahentaa.
      En sitten tiedä onko giardiaasikin vielä vaikuttamassa mutta blastolta kuulostaa omasta mielestä ja varsinkin tätä viestiketjua luettuani.

      semmoista kysyisin ihmisiltä joilla on kokemusta että millaista "kuuria" esim noita umebosheja olette ottaneet niin että oireet katoavat?. Eli monta luumuu päivässä ja kuinka kauan? Harkitsen myös luumut mahdollista tulevaa antibioottikuuria samanaikaisesti sekä väliaikaista karppausta jahka sillä lähtisi. Ja jos kaikki menee pieleen niin tiedättekö tampereen seudulta päteviä lääkäreitä jotka voisi määrätä jotain yhdistelmä antibiootteja jne jne

    • jtn12345

      http://www.blastocystishominis.org/


      Lääkkeethän eivät tämän artikkelin mukaan yksin auta. Blasto elää muuntamalla hiilihydraatit ja sokerit myrkylliseksi alkoholiksi varmaan ravinniksi ja lisääntymiseen. Eli kuurin ajaksi pitäisi luopua hiilihydraateista ja sokereista.

      • anonym1

        Tiedän, että pari tuttua on parantunut tästä alkueäimestä, tiettyjen homeopaattisten ja yrttien avulla. Ruokavalio auttaa oireisiin, mutta ei paranna itse tautia. Mitkään antibiotiit eivät auttaneet.


    • GiardiaAmeebaBlasto

      Itselle oli jostakin kasaantunut mukaan Giardia, Blasto ja ameeba. Ilmeisesti Intiasta 2012 tuli jotakin lisää edellisiin kun sen reissun jälkeen vatsa oli todella löysänä. Löysää vatsaa ja ilmavaivoja on ollut useampia vuosia ja kävin jonkun kerran lääkärissäkin, muuta salmonellaa ei ollut. Puoskarit eivät osanneet miettiä asiaa pidemmälle vaan sanoivat että se voi olla normaalia vatsan toimintaa.

      Flagyyliä söin miedomman ja kovemman kuurin eikä sillä kadonnut yksikään noista loisista. Ameeba lähti Humatin kuurilla, Giardia Kinakiriini ja vahvan Flagyyli kuurin yhdistelmällä mutta Blasto jäi. Vatsa on löysänä ja kaasu riittäisi varmaan pienen biovoimalan pyörittämiseen. Puoskari sanoi, että Blastoa pidetään osittain normi suoliston eläjänä ja sitä ei yleensä yritetä poistaa. Sanoin puoskarille että jotakin on tehtävä kun kaasua tulee niin per**leesti. Nyt syön kolmen päivän Alinia kuuria, saa nähdä saako Blaston sillä pois. Jätin hiilihydraatit pois jo muutaman päivän ennen lääkekuuria ja ainakin kaasun määrä väheni radikaalisti, eli varmaa Blasto syö niitä ja muodostaa sivutuotteena kaasua.

      Tuolla kerrotaan että välttämättä 3 tai 6 päivän kuuri Aliniaa ei riitä Blaston häätämiseen vaan joskus on laitettu 28 päivän kuuri:

      http://forums.bettermedicine.com/showthread.php/2863-blastocystis-hominis

      Tuolla tarinaa Blaston vastustuskyvystä esim. Flagyylille (Metronidatsoli):

      http://blastocystis.wordpress.com/2011/02/21/myth-metronidazole-flagyl-will-fix-it/

    • tyttö

      Hei!

      Onko joku saanut apua kookosöljyn käytöstä? Kuinka paljon sitä olisi hyvä käyttää? Mikä juttu on tehonnut alkueläinten häätöön? olisin kiitollinen jos joku voisi vastata kysymyksiini. terveisin, tyttö, jolla on bastocystis hominis

    • faktaa ei fiktiota
    • Kävin Thaimaassa alkuvuodesta 2014 2vk lomareissun. Sain siellä ruokamyrkytyksen ja jouduin yksityisklinikalle 1,5 vuorokaudeksi tippaan. Oireet olivat rajut; nilkat turposivat, oksensin, ripuloin, päätä särki hirveästi, vatsa kramppasi, näkökenttään ilmeni välillä kirkkaita palloja niinkuin migreenissä. Oireet paranivat klinikassa annetulla hoidolla. Kotiin tultuani jätin ulostenäytteen, josta todettiin ehec positiiviseksi. Tämä parani itsestään ja töihin sain palata annettuani 3 negatiivista näytettä. Jonkun viikon päästä ilmeni uudelleen epämääräisiä mahapireita, ripulia, vaahtomaista kakkaa, ilmavaivoja, huonoa oloa.. Työterveyslääkärin toimesta katsottiin ehec ja parasiitit ulosteesta. Ehec oli yhä negatiivinen, mutta parasiiteista löytyi blastocystis hominis .

      Vielä en tiedä mikä lääkärin kanta on hoitoon, koska kukaan ei ole muistanut ilmoittaa minulle vastauksesta. Se selvisi minulle vahingossa ehecin takia kelaa varten lääkärin lähettämistä papereista. Täytyy soitella lääkärille huomenna ja miettiä mille aletaan. Tällä hetkellä maha on aika hyvänä, ulosteen koostumus vaihtelee löysästä ummelle, mutta toimii kuitenkin. Jatkuvia vatsakipuja ei ole, joskus kramppaa mutta siihen auttaa kun saa vatsan toimimaan. Ilmavaivoja on paljon ja ne ovat kurjia. Jännää, että olen automaattisesti halunnut vähentää hiilareita tietämättä edes maha-asukista ja sen ruokavaliosta.

      Mietityttää lähteä hurjiin antibioottitaistoihin, kun matkailen säännöllisesti. Saanko kurjalla tuurilla syödä kuureja joka reissun jälkeen?

    • metsämuuronen

      Moikka!

      Mikäs täällä tilanne tällä hetkellä ihmisillä?

      Itsellä todettiin Blastocystis, vuosi sitten matkustin Etelä-Amerikassa ja sieltä tullut mukaan. Maha ei ole toiminut vuoteen normaalisti, mutta pystyn olemaan. Mietin, onko teillä oireet pahentuneet ajan kuluessa? Haluan hoitaa tämän samantien pois. Onko teillä tietoa Etelä-Suomen alueelta muita päteviä lääkäreitä kuin tuo Juhani Murros?

    • onko faktaa

      Täältä löytyy terveyskirjastosta tieto, että Blasto löytyy jopa useammalta kuin joka toiselta suomalaiselta. Siis joka toisella suomi24 lukijalla se taitaa löytyä. Tosin viitataan siihen, ettei pidetä enää apatogeenisenä, kuten ennen.

    • yn janhunen

      Itse olen vuoroin käyttänyt seuraavia luontaistuotteita:

      - Kolme yrttiä, Tre Örter Ruotsista
      - Black Wallnut Hulls (iHerb)
      - Pau d'Arco (iHerb)

      Kun sitten tajusin, että ehkä oireiden taustalla onkin hiivan liikakasvu. Hiivasieni voi olla parasiittien kylkiäisenä.

      Hiivan häätöön em. lisäksi
      - kookosöljy
      - omenaviinietikka
      - ruokasooda
      - valkosipuli
      - ruokavalio, jossa ei sokeria, tärkkelystä, jauhoja, maitoa, fruktoosia

      Hulluimpana keinona kokeilin jodia. Jodi tappaa hiivaa, mutta sitä ei kannata itsehoitona käyttää. Se tappaa myös bakteereita. Otin itse (omalla vastuulla!) 1/4 tabletin (130mg tabletista) 8 päivän ajan. Huomasin eron, mutta lopetin ruokavalion, ja sen jälkeen kaikki oli ennallaan. Pidempää kuuria en uskalla edes ajatella! Jossain vaiheessa (Jodin aikana/ennen sitä) sain jopa kynsisienen sormiin. Se saattoi tulla alapäästä, johon sivelin jodia sisältävää Betadine voidetta. Kilpirauhaspotilaiden ym. kannattaa olla hyvin varuillaan eikä kokeilla jodia. Itselläni eka tabletin palanen aiheutti sydämentykytystä muutamaksi minuutiksi ja lievää kurkkukipua. En kylläkään ole käyttänyt Jodi-pitoista suolaa yli vuoteen, joten siitä saattaa olla puutetta. Nythän oli uutisissa, että suomalaisilla on yleisesti jodinpuutetta.

      (Kynsisieneen kuulemma auttaa eri ihmisillä sienilajista riippuen eri asiat, mutta itse kokeilen ruokasoodaa, omenaviinietikkaa ja hiusten kuivaajaa, kuten jotkut Suomi24 -palstalla ovat kertoneet auttavan. Jos ei tehoa, saatan hankkia lääkityksen, mutta niillä on kauheat sivuoireet!)

      Löysin särkyihin Karnosiinin. Se aluksi lisäsi päänsärkyjä ja muita kehon särkyjä (varmaan, kun hiivaa on joka puolella). Säryt ovat vähitellen hellittäneet. Ubikonon auttaa särkyihin myös. Kuitenkin plussana selvisi, että karnosiini auttaa myös suolisto-ongelmissa. No, jatkuva ripulini on muuttunut kovaksi ulosteeksi, jossa on pinnistelemistä.

    • yn janhunen
      • Josko yrtit ja Fasigyn!

        Onko kenelläkään kokemusta Fasigyn nimisestä antibiootista Blaston hoidossa? Minulle määrättiin sitä, koska on ollut viimeaikoina parempaa näyttöä sen sisältämän Tinidatsolin tehosta k.o. örkkiin. Lääke on erityisluvallinen, eli ei varmasti vielä laajasti Suomessa kokeiltu!


    • Blastostaeroon.fi

      Hei!

      Kerron vähän kokemuksiani Blastosta. Olen tällä hetkellä 25v, 171/62.

      Itselläni oireet alkoivat Kanaria-reissun jälkeen, joka kesti 1kk ja siitä on aikaa n. 4-5kk. En osannut liittää oireitani reissuun aluksi, mutta myöhemmin lääkärin kysyttyä olinko ulkomailla, osasin yhdistää palaset.

      Olen aina ollut herkkävatsainen, kaikille lisäaineellisille ruoille ja semmoisille.. Kärsin pitkään ummetuksestakin ja sen seurauksena sainkin peräaukon haavauman, mikä oli yksi kivuliaimmista kokemuksistani (tästä on aikaa 1,5v). Kuitenkin.. silloin n. 4kk sitten mulla alkoi aivan järkyttävät ilmavaivat.. siis.. laskin, että joka 5 minuutti jouduin pieraista..mikä oli kivuliasta ja hirveää.. en voinut mennä ulos.. sitä jatkui koko ajan.. en saanut yöllä unta.. Olin järkyttynyt. Ei mulla aiemmin ollut näin pahoja vatsavaivoja, ajattelin. Luin netistä hirveästi juttuja ja päädyin suolihuuhteluun. Halusin korjata vaivani. Suolihuuhtelusta oli samantien apua, olo tuntui aivan järkyttävän hyvältä.. (Huom. suolihuuhteluja tehdään aina enemmän kuin 1, jotta suoli puhdustuisi kokonaan, koska kerralla se ei tyhjene. Tämän lisäksi, jotta saataisiin takaisin myös hyvät bakteerit, on noudatettava tarkkaa ruokavaliota, joka on lähes täysin hiilariton)..

      Noh, suolihuuhtelukaan ei loppujenlopuksi auttanut, vaikka sillä täydellisellä ruokavaliollakin oltiin.. Oireet siis jatkuivat, mutta ummetus loppui! Mikä oli tietenkin yksi askel eteenpäin. Uskon kuitenkin, että suolihuuhtelu saattaa auttaa monia, jotka eivät kärsi välttämättä parasiiteista.. tai tiedä sitä? Itselläni se ei häätänyt niitä..

      Mutta.. Kolme viikkoa sitten oli taas yksi niistä illoista, kun itkin pelkästään sitä, että vatsassa muodostui koko ajan ilmaa.. sen oikein tunsi.. Lisäksi olen ollut koko ajan väsynyt.. aamuisin on ihan mahdoton nousta.. voisi nukkua ja nukkua, vaikka 20h putkeen.. Tiesin jo silloin, että ei tässä oo mitään järkeä soittaa lääkärille, kun eivät ne auta ikinä.. tai heiltä ei saa apua kunnolla.. Päätin kuitenkin yrittää, kun olin jo koittanut koko tuon 4kk aikana vaikka mitä.. olin sillä suolihuuhtelun ruokavaliolla (lähes täysin hiilaritön, eli 99%).. maidottomalla.. (koska epäilin maitoproteiiniallergiaa), viljattomalla.. jne.. Kokeilin siis kaikkea.

      Pääsin lääkäriin. Hän kysyi, olenko ollut ulkomailla.. vastasin kyllä.. juuri silloin 4-5kk sitten itseasiassa! Noh, menin ottamaan verikokeet keliakiaa varten ja muita juttuja.. ja sitten pari kertaa parasiittiulostenäytteet vein. Verikokeissa näytti, että lähes anemian rajoilla arvot.. muttei mikään kuitenkaan alle viitearvojen. Ei Keliakiaa, ei mitään semmoista. Mutta parasiittinäytteissä Endolimax Nanaa ja Blastocystis Hominista . Katsoin tulokset omakanta.fi -sivustolta. Lääkäri oli kirjoittanut sinne, että kokeile 1-2kk Vi-Sibliniä, ja katsotaan sitten, jos ei auta.. Ja että nämä parasiitit eivät ole vaarallisia yms..

      Mainitsen vielä oireistani tähän väliin.. eli uloste on ollut sellaista puoliripulista, löysää.. ja eeerittäin erittäin eeerittäin pahan hajuista.. Lisäksi ulosteessa on joka kerta sellaista valkoista limaa..

      Olen aiemmin käyttänyt Vi-Sibliniä, mutta en ole huomannut sen tehoavan pitkällä välillä.. alussa pari päivää on auttanut, muttei pitkällä välillä.. Sen takia tuo lääkärin antama ohje tuntui tyhmältä.. Tosin olen käyttänyt BioLattea, psyllium-kuituvalmistetta.. ja se on auttanut ulosteen kiinteytymiseen. Se sopi paremmin minulle. Sitä voisin suositella muille, joilla on löysää ulostetta.

      Tänään sain siis nuo lopulliset tulokset ja otin samantien selvää tästä "Blastosta" ja luinkin tämän koko ketjun. Harmi kun tuota yrttivalmistetta ei ole enää saatavilla.. täytyy siis etsiä jotain vastaavaa ja kokeilla noita muitakin juttuja, kuten luumuja ja kookosöljyä. Antibiootteja en haluaisi ottaa, kun niistä aiheutuu kaikkea muuta ikävää. Joten mietinkin.. pystyykö lääkäri auttamaan oikeastaan mitenkään? En tiedä.. Valkosipulia olen nyt syönyt raakana viikon.. ja tuntuu, että on vähemmän näitä oireita.. mikä on suuri helpotus, mutta pelottaa kuitenkin, jos ne yhtäkkiä taas pahenevat.. Noh.. tämmöistä tää nyt on. Kirjoitan tänne, jos saan häädettyä Blaston tiehensä. Tsemppiä kanssataistelijoille!

      • Blastostaeroon.fi

        Hei! Tässä vähän päivitystä edelliseen viestiin. Eli tosiaan tuosta edellisestä viestistä ja Blasto-analyysista on nyt melkein 4kk aikaa. Olo on nyt _paljon_ parempi. En tiedä, onko mulla vielä Blastoa.. Luulen että on.. mutta ei enää niin pahana. Kuinka siis sain vaivani lähes hoidettua?

        - Otin joka päivä 2x annoksen maitohappobakteereja
        - Vähensin lähes kokonaan sokerin syönnin (kannattaa lukea tarkkaan kaikki tuoteselosteet, koska sitä on piiloitettuna kaikkialle)
        - Söin mahdollisimman puhdasta ruokaa, eli tein lähes kaiken itse (annosta kohden salaattia n. 70%)
        - Vähensin sellaisten vihannesten syöntiä, joissa on tärkkelystä (koska se jos mikä aiheuttaa vaivoja! pahin on esim. Soija (missä tahansa muodossa))
        - Join 2-3kk joka toinen päivä joko strawberry margaritaa (jossa siis shotti viinaa, pakastemansikoita ja limeä) tai lasin vähäsokerista punaviiniä..

        Tuo viimeinen on joillekkin ehkä kyseenalainen.. mutta minuun se auttoi.. Löysin alunperin enkun kielisiltä sivuilta, että alkoholin ottaminen (ei kännejä, vaan 1 annos) auttaa Blaston kukistamiseen.. Tietenkin noudattamalla myös noita muita ohjeita.

        Tää koko prosessi oli hemmetin pitkä ja masentava.. Mutta vihdoin jotain valoa on tunnelin päässä.

        Päätin tänne kirjoittaa tämän, kun näitä selviytymispäivityksiä ei näytä hirväesti olevan. Toisin sanoen, toivon että tämä jotakuta auttaa! Tsemppiä!


    • Poronen
    • naturesway

      Minulla oli Blastocystis hominis kolmisen vuotta sitten, mutta tutustuttuani ensin netissä eri ihmisten kokemuksiin sain sen kuitenkin todella tiukalla dieetillä hoidettua pois. Sain selville sen verran että se käyttää ravintonaan samanlaisia ruoka-aineita kuin esim. hiivasyndrooma. Tätä tukivat useimipien ihmisten kokemukset ja kokeilut. Siksi jätin pois kaikki viljat, erityisesti valkoiset viljat ja valkoisen riisin, kaiken sokerin, myös hedelmäsokerin ja alkuun myös kaikki hedelmät ja marjat, erityisesti hyvin makeat, sellaiset kuten vesimeloni ja viinirypäleet. Hiiva pitää myös jättää pois ja sen mukana kaikki alkoholi. Tällä hetkellä en enää muista oliko jotain muuta. Söin ennen jokaista ateriaa ruokalusikallisen kylmäpuristettua kookosöljyä, lisäksi otin aamuisin maitohappobakteeria ja 125mg D-vitamiinia. Noudatin tätä äärimmäisen tiukkaa dieettiä melkein vuoden verran eli niin kauan että testitulokset antoivat 3 x negatiivisen. Sen jälkeen aloitin varovasti puolukoilla ja mustikoilla marja- ja hedelmäosastosta ja hyvin hitaasti lisäsin muita. Samoin kuivat viinit tulivat nekin käyttöön dieetin jälkeen. Hiivaa ja valkoisia viljoja varoin kaikkein pisimpään. Parasiitti on pysynyt poissa, vaikka minulla oli tätä alkueläintä ihan huippulukemat ekoissa testeissä. Onnea vaan!

    • parasiittipainajainen

      Moikka kohtalotoverit,

      Jos täällä on porukkaa, jotka ovat lukeneet Badbugs.comia ja miettineet hankkivansa hoitoa (ns. triple treatment) ulkomailta, niin olen tällä hetkellä englantilaisen Burghwoodin klinikan potilaana ja söin tuon monet blastosta parantaneen tripla-antibioottikuurin.

      Oon lukenut tämän keskusteluketjun varmaan 10 kertaa viimeisen 2,5 vuoden aikana, ja saanut paljon lohtua ja vinkkejä - lohtua ainakin siitä, etten yksin näiden asioiden kanssa taistele. Olen ollut parasiittipainajaisen keskellä nyt akuutisti reilun 2,5 vuotta, mutta voi yhtä hyvin olla että niitä on ollut jo vuodesta 1998 (silloin ei koskaan testattu mitään ja sain ulkomailla asuessani/oleskellessani paikallisia lääkkeitä ilman lääkärikäyntejä). Mulla on ainakin Blastocystis hominis ja mahdollisesti myös Entamoeba fragilis. Blastoa on yritetty nyt hoitaa vajaa kolme vuotta kaikin mahdollisin keinoin. Tällä hetkellä en oikeastaan itse enää vinkkejä kaipaa, mutta toivoisin että mun kokeiluista olis hyötyä jollekulle muulle koska tää "hoito" on ollut niin turhauttavaa että tuntuu painajaiselta koko homma.

      Mun parasiittipainajainen lyhyesti:
      Aluksi tk:ssa sain jonkun perus Flagylin laimealla annoksella, ruokavalio-ohjeet mehukeittoa ja puuroa ja leipää. Voitte kuvitella mikä olo siitä tuli??! Itkin kivusta ja halusin kuolla. Kontrolleissa blastoa muistaakseni. Seuraavaksi Mehiläiseen yhden tutun suosittelemalle lääkärille. Metrodinazolia, ei tepsinyt. Sitten päätettiin odottaa. Jonkin ajan kuluttua testi näyttikin negatiivista, ja olin superonnellinen!

      Ihmettelin aika ajoin, että oon niin väsynyt aina vaan, mutta oli olosuhteet joista se olisi voinut myös johtua (pieni vauva, stressaava duuni jne.) joten en miettinyt asiaa kummemmin. Vatsaosastolla oli aina sama pakko aamulla mennä heti vessaan. Valkoista viljaa en juuri syönyt, sokeria jonkin verran.

      Matkustin työn puolesta viime vuodenvaihteessa otollisiin oloihin Karibialle ja siellä sama stoori kun jo 98, 2005, 2010, 2012 ja 2013 - yrjöäminen alkoi yhtäkkiä ja lopulta päädyin tiputukseen. Kaksi kertaa saman reissun aikana tuli vuorokauden yrjökausi. Suomeen tultuani testissä taas Blastocystis . Viimeksi testi olikin otettu vain kerran, ei kolmea niinkun pitäisi ja siksi näytti negatiivista. Menin Mehiläiseen luottavaisena kun edellisen kerran vahvaa satsia metrodinazolia ei voitu määrätä, koska olin raskaana, nyt sain kunnon satsin. Apteekissa kysyivät, että oletko ihan varma annoksesta? Kuurilla oli ihan karsea olo koko 10 pvää. Kontrolleissa blasto ihan kun ennenkin... Seuraavaksi määrättiin 2 antibioottia yhtä aikaa (nimiä en muista enää) kun olin inttänyt tripla-antibioottikuurista, josta olin kuullut Badbugs-saitin kautta. Apteekista soitettiin perään, että olenko varma että haluan kuurin koska toinen lääke maksaa 2400€. En halunnut, koska olin selvittänyt että sen hoitovaste todella onneton. Eikä varmaan tartte kertoa, kauan aina meni kaikissa väleissä että sain lääkäreitä kiinni jne.

      Terveyskeskuksessa kävin aina välillä tavallaan huvikseen, jotta saisin kuulla mitä ne siellä ehdottaisivat. Samaan aikaan ton tosi kalliin lääkekeissin kanssa kävin taas tk:ssa, siellä ei osattu sanoa enää muuta kun että konsultoi seniorilääkäriä ja palaa asiaan. Ei oo palannut tähän päivään mennessä :)

      Viimein otin yhteyttä Burghwood Cliniciin Englannissa (yht. tiedot badbugs-sivulla) ja pyysin konsultaatioaikaa. Sieltä tuli heti vastaus ja sain tosi hyvää ja nopeaa palvelua. Sain ajan viikon päähän ja hoidimme konsultaation puhelimessa (onnistuu myös Skypellä). Sain ohjeet kolmen antibiootin kuurista, täytin esitietolomakenivaskan, lähetin labravastaukset klinikalle ja maksoin lääkkeet etukäteen. Kolmen viikon päästä sain antibiootit kotiin! Ensimmäisen kerran koko sairastelun aikana tuntui, että joku hoitaa asiaa. Ns. triple treatment-hoidolla parantuu kuulemma 85% blaston kantajista, mutta valitettavasti mulla se ei oo vieläkään lähtenyt :(( Sain juuri viikko sitten vastaukset ja kolme plussaa edelleen.

      Nyt odottelen seuraavaa ab koktailia saapuvaksi 3 viikon päästä (yksi pitää tilata Australiasta), sen pitäisi olla viimeinen konsti ja tehota varmasti. Kuuri on yht. 20 päivän pituinen.

      Tästä tulee hullu romaani, mutta oon kokeillut myös: umeboshiluumuja, dieetti on päällä kokoajan, valkosipuli, granaattiomenansiemenet, kookosöljy, auringonkukansiemenet, Hilda Clarksin parasiittihoito 3 viikkoa (ainakin), greipinsiemenöljy, bioresonanssihoito, paasto, homeopatia. En oikeastaan tiedä, mitä EN olis kokeillut. Jos jollain on kysyttävää, kommentoikaa niin mielellään autan, tiedän miltä tuntuu olla epätoivon partaalla!

      • Jere2222

        Saitko apua tuosta uudesta antibioottikoktailista?


    • nikke2016

      No auttoiko tuo uusi kuuri?

    • nassh
    • Umeboshiluumut

      Tämä nainen, Kukka-Maaria parantui luin MTV3 sivuilta, kannattaa lukea. Umeboshi luumuja ei ihan joka paikasta näy saavan, mutta löysin sinunapteekki verkkokaupasta. Uskomatonta eikä maksa tuhansia euroja.
      Upeaa, että joku on saanut oikean avun!

      Lainaus: Tarinoita ulkomailta saaduista tartunnoista luettuaan nainen törmäsi japanilaiseen elintarvikkeeseen, suolattuihin umeboshi-luumuihin. Luumujen luvattiin vaikuttavan elimistöön emäksisöivästi, jolloin loiseläimet eivät siellä viihdy.

      http://www.mtv.fi/lifestyle/hyvinvointi/artikkeli/kukka-maarian-kahdeksan-vuoden-piina-sairastui-virolaisesta-kylpylasta-luulin-jonkin-repeavan-sisallani/6330504

      http://www.sinunapteekki.fi/catalog/sanchi/umeboshi-luomu-luumut-p-5987.html

    • Anonyymi

      Kovien mahavaivojen jälkeen minulla todettiin Blastokystis hominis, mutta sitä ei lääkitty "koska se on noin joka kolmannella suomalaisella, ja yleensä siihen tottuu." Kokeilin kaikkea, japanilaisia suolaisia ja happamia luumuja myöden. Nämä mainitaan englanninkielisillä sivuilla.
      Monissa maissa normaaliin ruokavalioon kuuluu nimenomaan tällaisiin patogeeneihin vaikuttavia aineksia, esim. kookos.
      Parhaan ja pysyvän avun olen saanut ihan tavallisesta suomalaisesta siankärsämöstä. Tämä kasvi Achillea millefolium on tosi yleinen ja helppo tunnistaa, sillä se kasvaa vain kuivilla paikoilla, esim. melkein joka pihalla. Tämä kasvi mainittiin rohtona jollain ulkomaisella sivulla.
      https://luontoportti.com/t/16/siankarsamo
      Muutama tuore lehti silloin tällöin, ja talvella kuivattuna, jos mahaoireet taas iskevät. Lehdet on helppo kuivata pienenä vastana seinälle ripustettuna, ja kuivana säilyttää pikku muovipussissa lääke- tai maustekaapissa.
      Maku on voimakas, mutta minua tämä on auttanut pysyvästi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1689
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1574
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      70
      1458
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      54
      1435
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      51
      1349
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1288
    7. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      68
      1168
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      11
      1158
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1130
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      8
      1121
    Aihe