Takautuvasti maksettava työmarkkinatuki

Työharjoittelija

Hei!

Olen työharjoittelussa, ja minulle maksetaan työmarkkinatukea. Ilmottauduin työttömäksi työnhakijaksi 31.7. ja harjoitteluni alkoi 14.8. Ensimmäinen kahden viikon erä minulle maksettiin 26.10. Seuraavat erät tulevat normaaliisti kuulemma neljän viikon välein.

Karenssin takia minulla on tuki saamatta noin kahden kuukauden ajalta, eli koska tämä maksetaan?

17

2981

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • selkeäksi

karenssi = aika jolta et saa rahaa. eli et koskaan!

• fpa

...kyselet sitä täällä???
      Soita Kelaan ja kysy sieltä.

Mitä tulee karenssiin, niin se on korvauksetonta aikaa. Mistäköhän hyvästä olet karenssin saanut?

Jos työharjoittelu on työkkärin järjestämää ns. typoa, niin karenssi ei estä saamasta tukea siltä ajalta.

Tämän tarkemmin en osaa antamillasi tiedoilla vastata.

• Työharjoittelija

tämä palsta on olemassa, jos täällä ei saa keskustella tällaisista asioista? Kyselen täällä, koska tähän mennessä en ole vielä saanut Kelasta suoraa vastausta yhteenkään kysymykseen.

Olen kevään ylioppilas, eikä minulla ole ammatillista koulutusta, joten tästä hyvästä olen saanut viiden kuukauden karenssin. :/

• Ei työhistoriaa, ei koulutusta
        Työharjoittelija kirjoitti:

tämä palsta on olemassa, jos täällä ei saa keskustella tällaisista asioista? Kyselen täällä, koska tähän mennessä en ole vielä saanut Kelasta suoraa vastausta yhteenkään kysymykseen.

Olen kevään ylioppilas, eikä minulla ole ammatillista koulutusta, joten tästä hyvästä olen saanut viiden kuukauden karenssin. :/

Karenssisi siis ihan oikein. Takautuvasti ei mitään saa jos karenssissa. Kuten joku tuossa jo kertoikin, karenssi on aikaa josta ei saa korvausta.

• Työharjoittelija
        Ei työhistoriaa, ei koulutusta kirjoitti:

Karenssisi siis ihan oikein. Takautuvasti ei mitään saa jos karenssissa. Kuten joku tuossa jo kertoikin, karenssi on aikaa josta ei saa korvausta.

Hei!

Asia selvisi, ja työmarkkinatuki tulee koko harjoitteluajalta, myös siltä ajalta, kun karenssi oli vielä päällä. Rahat olivatkin jo tilillä...

• selvät pykälät

No asiat selviää jo kelan sivuiltakin, ehkä et vain ymmärtänyt Kelan virkailijan sinulle perustelemaa selvitystä? Käy lukemassa tuolta pykälät: http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/190701140426EH?openDocument

"Työmarkkinatukea maksetaan vasta viiden kuukauden odotusajan kuluttua, jos Sinulla ei ole ammattikoulutusta etkä ole ollut aikaisemmin työssä."

Kyseisen tuen voit kuitenkin saada niiltä päiviltä, kun olet työvoimakoulutuksessa tai työharjoittelussa. Kyseisen rahan saat tilillesi 20 pvän välein, jälkikäteen siksi, että Kelan on tiedettävä pvä pvältä mitä olet tehnyt ja onko tilanteesi vaikka muuttunut (oletko saanut esim töitä).
        Jos olet alle 25-vuotias, sinulla on myös velvoite hankkia itsellesi ammatti, eli pakko hakea opiskelemaan yhteishaussa.

Eli kohdallasi on menetelty aivan oikein.

• karenssi odottaa sinua

Hei!

Asia selvisi, ja työmarkkinatuki tulee koko harjoitteluajalta, myös siltä ajalta, kun karenssi oli vielä päällä. Rahat olivatkin jo tilillä...

Pieni selvennys kuitenkin... toki saat tukea siltä ajalta kun olet harjoittelussa, mutta siitä 5kk uupumaan jäänyt aika karenssia odottaa sinua työharjoittelun loputtua. Eli se 5kk on rahatonta aikaa aina, jos olet alle 25 ja ilman ammattia ja työkokemusta. Eli varaudu ja säästä tuleviin kuukausiin rahaa, ehkä kannattaa asua vielä kotona jos suinkin mahdollista.

• fpa

Minäkin ihmettelen, miksi tällainen palsta on olemassa. Olen nimittäin joutunut selittämään monellekin että Kelassa tiedetään Kelan etuudet paremmin kuin keskustelupalstalla. En väitä etteikö täälläkin tiedetä (tiedetään muuten yllättävän hyvinkin), mutta on aika turhauttavaa ruveta vääntämään rautalangasta asiakkaalle, joka kertoo että yhden nettipalstalla kirjoittaneen mukaan minulla on oikeus siihen ja siihen. Eikä todellisuudessa kuitenkaan ole.

• Katsukka
        karenssi odottaa sinua kirjoitti:

Pieni selvennys kuitenkin... toki saat tukea siltä ajalta kun olet harjoittelussa, mutta siitä 5kk uupumaan jäänyt aika karenssia odottaa sinua työharjoittelun loputtua. Eli se 5kk on rahatonta aikaa aina, jos olet alle 25 ja ilman ammattia ja työkokemusta. Eli varaudu ja säästä tuleviin kuukausiin rahaa, ehkä kannattaa asua vielä kotona jos suinkin mahdollista.

En ole asunut kotona melkein kolmeen vuoteen :)Kiitos selvennyksestä kuitenkin.

• ei odota...
        karenssi odottaa sinua kirjoitti:

Karenssi määrätään alkavaksi tietystä päivästä ja se päättyy tietyllä päivämäärällä, joten on ihan sama mitä ihminen sillä väliajalla tekee.

Työssäoloehto on ainoastaan sellainen sanktio, joka kestää vaikka 50 vuotta kunnes sen työssäoloehto tulee täyteen.

• on olemassa...
        fpa kirjoitti:

Minäkin ihmettelen, miksi tällainen palsta on olemassa. Olen nimittäin joutunut selittämään monellekin että Kelassa tiedetään Kelan etuudet paremmin kuin keskustelupalstalla. En väitä etteikö täälläkin tiedetä (tiedetään muuten yllättävän hyvinkin), mutta on aika turhauttavaa ruveta vääntämään rautalangasta asiakkaalle, joka kertoo että yhden nettipalstalla kirjoittaneen mukaan minulla on oikeus siihen ja siihen. Eikä todellisuudessa kuitenkaan ole.

ainoastaan siksi ettei tietoa saa ao. viranomaisilta.

Itse olen aina tiennyt suurinpiirtein mitä kelan tukea olen lähtenyt hakemaan, mutta koskaan en ole kelasta saanut tietoa, mitä tukia voisin saada ja juuri siinä nämä keskustelupalstat ovat hyviä tieto kanavia.

Pitää ensin olla tietoa, että voi mennä kysymään "tietoa" onko mahdollisesti oikeutettu siihen tukeen.

Työvoimatoimistosta taas ei tietoa irtoa kirveelläkään (vai oliko se vasara?) vaan sen alueen paras tietotoimisto on puskaradio.

Esimerkiksi työvoimatoimistossa kerrotaan asiasta vain mikäli osaat sanoa juuri oikeat sanat... minä kysyin muuttoavustusta, mutta sain tietää ettei sellaista enää ole olemassa. Kerroin kelan sanomissa olleen juttua 2 kuukauden työmarkkinatuen maksamisesta palkan ohella, kun on muuttanut toiselle paikkakunnalle työpaikan vuoksi. Joskus kuulemma on ollut olemassa 10000 markan muuttoavustus, mutta nyt se on lakkautettu... ja pitkän väittelyn jälkeen näsäviisas virkailija myönsi "liikkuvuusavustuksen" olevan kyseisen tuen virallinen nimitys. Seuraavalla kerralla tuo virallinen nimitys "liikkuvuusavustus" olikin "matka-avustus".

• Turhan...
        fpa kirjoitti:

Kelasta saa myös turhan usein virheellistä tietoa. Olen törmännyt sellaiseen usein ja joutunut usein myös viran puolesta vääntämään rautalangasta kelan virkailijoille asioita, jotka heidän pitäisi tietää viran puolesta. Kelassakin taidetaan toimia määräaikaisten varassa sen verran paljon, että tietämättömyyttä asioista esiintyy turhan paljon.

• GGGGGGGGGGGGGG
        on olemassa... kirjoitti:

ainoastaan siksi ettei tietoa saa ao. viranomaisilta.

Itse olen aina tiennyt suurinpiirtein mitä kelan tukea olen lähtenyt hakemaan, mutta koskaan en ole kelasta saanut tietoa, mitä tukia voisin saada ja juuri siinä nämä keskustelupalstat ovat hyviä tieto kanavia.

Pitää ensin olla tietoa, että voi mennä kysymään "tietoa" onko mahdollisesti oikeutettu siihen tukeen.

Työvoimatoimistosta taas ei tietoa irtoa kirveelläkään (vai oliko se vasara?) vaan sen alueen paras tietotoimisto on puskaradio.

Esimerkiksi työvoimatoimistossa kerrotaan asiasta vain mikäli osaat sanoa juuri oikeat sanat... minä kysyin muuttoavustusta, mutta sain tietää ettei sellaista enää ole olemassa. Kerroin kelan sanomissa olleen juttua 2 kuukauden työmarkkinatuen maksamisesta palkan ohella, kun on muuttanut toiselle paikkakunnalle työpaikan vuoksi. Joskus kuulemma on ollut olemassa 10000 markan muuttoavustus, mutta nyt se on lakkautettu... ja pitkän väittelyn jälkeen näsäviisas virkailija myönsi "liikkuvuusavustuksen" olevan kyseisen tuen virallinen nimitys. Seuraavalla kerralla tuo virallinen nimitys "liikkuvuusavustus" olikin "matka-avustus".

Sen enempää Kelassa kuin työkkärissä ei olla oltu täysin perillä asioista oikeastaan kertaakaan, kun olen kyseisissä puljuissa asioinut.

Arvaillaan mutupohjalta kuinka pitkä ansiosidonnaiselta pudonneen tarveharkinnaton aika on (ja väärin meni sekin arvaus), ei osata printata vammaistukipäätöstä jotta siitä saisi kopion, arvaillaan mutupohjalta millä ehdoilla asumistukeen voi hakea välitarkistusta (ja väärin meni sekin - seurauksena hakijalle taloudellista tappiota), puhutaan työharjoittelusta vaikka oikea termi yli 25-vuotiailla on työelämävalmennus jne. Nämä nyt tulivat ensimmäisenä mieleen.

Rahat ovat ilmeisesti niin "vähissä" (vaikka julkinen talous onkin todellisuudessa prosenttitolkulla ylijäämäinen), ettei virkailijoita ole varaa kouluttaa. Tai sitten virkalilijoita ei vain yksinkertaisesti kiinnosta. Ei kiinnostaisi kyllä minuakaan, jos olisin suojatyöpaikassa, joka perustuloon siirryttäessä muuttuisi yhdessä yössä täysin tarpeettomaksi paperinpyörittelyksi ja rahanhaaskaukseksi.

• fpa
        Turhan... kirjoitti:

Kelasta saa myös turhan usein virheellistä tietoa. Olen törmännyt sellaiseen usein ja joutunut usein myös viran puolesta vääntämään rautalangasta kelan virkailijoille asioita, jotka heidän pitäisi tietää viran puolesta. Kelassakin taidetaan toimia määräaikaisten varassa sen verran paljon, että tietämättömyyttä asioista esiintyy turhan paljon.

Tuolla ylempänä joku puhui jotakin puskaradiosta. Ilmeisesti puskaradiossa siis tiedetään paremmin kuin Kelassa. Sitten tullaan Kelaan huutamaan, kun puskaradion tieto ei pidäkään paikkaansa.

Kelan etuuksia on n. 150 erilaista nimikettä: hoitolisä,apulisä, perhelisä, hyvä isä... Lapsikorotus, yksinhuoltajakorotus, asumistuki,asumislisä, ylläpitokorvaus ja 140 muuta. Jos asiakas saa väärää tietoa, voi johtua siitä ettei yksi ihminen millään hallitse kaikkea. Pyytäkää tiskille virkailija, joka tekee päätyönään työttömyysturvaa. Häneltä saatte varmasti oikeat vastaukset kysymyksiinne.

• Aina...
        fpa kirjoitti:

Tuolla ylempänä joku puhui jotakin puskaradiosta. Ilmeisesti puskaradiossa siis tiedetään paremmin kuin Kelassa. Sitten tullaan Kelaan huutamaan, kun puskaradion tieto ei pidäkään paikkaansa.

Kelan etuuksia on n. 150 erilaista nimikettä: hoitolisä,apulisä, perhelisä, hyvä isä... Lapsikorotus, yksinhuoltajakorotus, asumistuki,asumislisä, ylläpitokorvaus ja 140 muuta. Jos asiakas saa väärää tietoa, voi johtua siitä ettei yksi ihminen millään hallitse kaikkea. Pyytäkää tiskille virkailija, joka tekee päätyönään työttömyysturvaa. Häneltä saatte varmasti oikeat vastaukset kysymyksiinne.

...Pyytäkää tiskille virkailija, joka tekee päätyönään työttömyysturvaa. Häneltä saatte varmasti oikeat vastaukset kysymyksiinne...

Turhan usein tuokaan ei pidä paikkaansa. Ja sitten se kohtelu usein...

Täällä toki on sellaisia vastaajia, joilla ei ole hajuakaan asiasta, mutta koskaan kysyjän ei kannattaisikaan luottaa yhteen vastaukseen, ellei siitä selvästi käy ilmi, että kirjoittaja on asiantunteva. Kun yhteen kysymykseen saa usein useita kannanottoja, niistä kyllä pystyy seulomaan ne, joissa on oikeaa tietoa.

Täältä kysyminen on siksikin mielekästä, että saa sellaistakin tietoa, jota ei viranomainen koskaan kerro eli vastaajan omaan kokemukseen perustuvaa tietoa.

Itse olen työskennellyt alalla ja minulla on aika paljon tietoa niin työkkärin kuin maksajankin jutuista. Vastailen mielelläni silloin, kun vastauksen asiaan tiedän, sovitanhan sillä ehkä vähän sitä syntiä, että on tullut työskennellyksi alalla. Raha ratkaisi, ikävä kyllä, mutta elämäntilanne oli sellainen, ettei muutakaan voinut.

• Maroolofi

Sain vähän aikaa sitten työkkärissä asioidessani tietää, että olisin ollut oikeutettu työmarkkinatukeen jo kolme kuukautta. Olen vaan elänyt iloisesti toimeentulotuella. No, hain sitä työmarkkinatukea nyt takautuvasti. Mites tämä sitten menee? Jos saan kerralla isomman summan, niin enkö sitten sen jälkeen saakaan kolmeen kuukauteen ollenkaan rahaa vai mitenkä tämä oikein menee? Näissä jutuissa ei aina oikein pysy kärryillä eikä aina osaa kysyä virkailijoiltakaan oikeita kysymyksiä.

• fdgdfgdsgfd

sitä en tiedä saatko takautuvasti miten paljon, siihenkin on rajansa että miltä ajalta maksetaan takautuvasti. mutta oletetaan että saat takautuvasti vaikka 500e 30.4.2012, ja seuraavat normaalissa aikataulussa tulevat rahat tulisivat 2.5.2012 ja summa olisi vaikka 200e. saat siis nuo rahat: 30.4. 500e JA 2.5. 200e, ja tästä jatkuu myös ihan normaalisti sen tuen saaminen. nuo luvut vedin hatusta, älä siis niihin takerru, en voi tietää mitkä summat on kyseessä joten asiaa selventääkseni keksin luvut. jos saat takautuvasti rahaa, niin se tarkoittaa vain sitä että saat kerralla sen 3kk:n rahat, jotka sinun olisi pitänyt saada silloin aiemmin, ja tästä eteenpäin saat aivan ajallaan tulevatkin rahat. takautuvasti maksettavat ei vaikuta tuleviin tukiin.

toivottavasti ymmärsit, enkä kirjoittanut liian epäselvästi :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pride-liputus närästää monissa Suomen kunnissa

Suomen lipun nostamisesta on laki. Pride‑liputuksesta ei. Kieltäytyviin kuntiin kohdistuu poliittista painostusta kuin k
      Maailman menoa
      147
      3992
    2. On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää

jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole
      Maailman menoa
      40
      2436
    3. Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä

ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi
      Maailman menoa
      74
      2407
    4. Belfastissa käynnissä kunnon persuilu

Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä
      Maailman menoa
      73
      2302
    5. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      52
      2083
    6. Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään

Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl
      Maailman menoa
      21
      1797
    7. Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen

Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma
      Maailman menoa
      80
      1643
    8. Mitä kirjainta haluaisit

Ra kastella mahdottomasti?
      Ikävä
      79
      1576
    9. Kaunein nimi

Mikä on mielestäsi kaunein miehen ja naisen nimi? Haluaisitko itse olla joku toisen niminen?
      Ikävä
      71
      1117
    10. Onko kaivattusi rohkeampi kuin sinä?

Vai oletko sinä rohkeampia? Mikä on rohkea teko, minkä sinä tai kaivattusi on tehnyt? Mitä siitä seurasi?
      Ikävä
      58
      1101
    Aihe