herpesenkefaliitti

aivotulehdus

moi!

Löytyykös muita kellä ko tauti sairastettu? Kuinka vakavana? Itse pääsin pari viikkoa sitten kotiin Zovirax-hoidosta ja tuntuu että olo päässä ei helpota. Niin paha ei ole mitä ennen hoitoa mutta ei normaali kuitenkaan. Miten muilla? Milloin koit itsesi terveeksi? Onkos muilla jäänyt pysyviä vaikutuksia taudista? Itsellä jotain pientä mutta ei niin vakavaa etteikö toimeen tulisi ja nekin saattaa vielä korjaantua.

Kontrolliaikaa ei ole vielä tullut ja vähän jännittää kun silloin kotiutuessa arvot oli kuitenkin vielä korkealla.

18

7025

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • snaku

      Sairastin HSV1 aiheuttaman aivotulehduksen huuhtikuussa. Alkoi todella rajuilla oireilla,
      päänsärkyä ja rajua pahoinvointia noin tunti.
      Sitten taju kankaalle.Minulla oli noin 2 viikkoa
      aikaisemmin äkäinen huuliherpas.Zovirax tiputuksen aloittivat ennen veri ym kokeiden
      tuloksia,koska oireet oli niin selvät. Vuorokausi
      meni niin etten muista mitään.Olin kyllä ollut
      osittain tajuissani.Toipuminen alkoi nopeasti muisti palasi ja huimaus ja päänsärkykin helpotti.
      Olin sairaalassa sen 2 viikkoa minkä Zovirax-hoito kesti.
      Jälkiseurauksena sain lieviä epileptisiä oireita,joihin minulla on nyt toistaiseksi lääkitys.Lähimuistissa oli aluksi myös jotain häiriöitä,ovat nyt jo helpottaneet.Sairaslomalla olin 5.5 kuukautta.Tällä hetkellä oloni on melko hyvä Epilääkkeenkin siedän kohtuullsesti.Likvor
      näytteeni oli syyskuulla puhdas ja mangneettikuvassakaan ei neurologin mukaan ole "mustia aukkoja"

      • kipeä

        HSV-2 alkoi voimmakkaall päänsäryllä, niskakivuilla, pahoinvoinnilla ja kaiken maailman päävaivoilla kuten muistihäiriöillä jne. En tajunnut heti mennä lääkäriin ja tila meni itsestään "ohi"... Jälkeen päin lääkäridiagnosoi että luultavimmin oli enkelfaliitti. En kyllä ole palautunut siitä ennalleen. Edelleen pahoinvointi on jatkuvaa ja olen saanut pysyvän kohtauksittaisen rytmihöiriöinkin vielä palkinnoksi. Syön melko jämäköitä annoksia valaviriä estohoitoon mutta JOKA päivä on aamupahoinvointia ja hermostollisia oireita..

        Magneetti ja likvori mullakin on puhdas eikä tulehdusarvotkaan ole koholla mutta kyllä se virus vaan siellä jyllää...... voi vitsit se olis kun uusi elämä jos saisivat sen parannusrokotteen tehtyä ja markkinoille niin kuin yrittävät..


    • Mare.

      Vastataan nyt näin vanhaan ketjuun kun näkyy löytyvän googlettamalla.. jos joku joskus etsii tietoa/kokemuksia.

      Itse en ole sairastanut mutta mieheni sairastui lähes 2 vuotta sitten. Alkoi kovalla kuumeella ja kasvojen toinen puoli oli kuuma, toinen kylmä. Kuumetta oli ollut lähes 40 astetta 2 päivää kun sain miehen lääkäriin, joka antoi antibiootit ja käski kotiin nukkumaan flunssan pois. Antibiootit laskivat kuumeen päiväksi, kunnes se nousi entistä kovempana taas. Kuumetta oli ollut yhteensä 5 päivää kun mies meni illalla sekavaksi, ajattelin että aamulla mennään heti takaisin lääkäriin. Aamuyöllä mies oli ilmeisesti matkalla vessaan kun sai kohtauksen ja tuupertui lattialle, ambulanssilla sairaalaan. Ensihoitajat puhuivat epileptisestä kohtauksesta, mutta eihän miehellä ollut epilepsiaa..

      Seuraavat 6 viikkoa sairaalassa ja kotiin täyden muistinmenetyksen, persoonallisuuden muutoksen, epilepsian ja pysyvän aivovaurion (etulohkoissa) kanssa. Intensiivinen kuntoutus kesti 8kk, sen aikana muisti palautui lähes normaaliksi. Persoonallisuuden muutos on pysyvä, samoin aivovaurio joka muutoksen aiheuttaa. Miehellä on edelleen jatkuva päänsärky, kova lääkitys, masennus, muistikatkoja jne. Nukkuu suurimman osan päivää eikä halua tehdä mitään. Tuntuu että tässä on aivan ventovieraan ihmisen kanssa, se minun rakastama mies on hukkunut johonkin. Eikä mies ole edes vanha, kolmekymppisiä ollaan. Tuntuu vaan niin väärältä, että yksi sairaus voi muuttaa elämän näin täysin.
      Tämä miehen lopputulos on ilmeisesti kuitenkin siitä pahimmasta päästä, toivottavasti muut selviävät vähemmällä.

      • jallu100

        Minunkin mieheni sairastui joulukuussa 2010 herpesendefaliittiin. Tauti oli todella raju ja henki meinasi lähteä. Teholla oli viikon tajuttomana ja siitä pikkuhiljaa alkoi toipumaan. Aluksi ei tuntenut minua, eikä tytärtämme. Sairaus uusi vielä noin kuukauden päästä lievempänä. Mieheni on ollut sairastumisesta lähtien työkyvytön ja lähimuisti on aika olematon. Sairauden myötä puhkesi myös epilepsia. Mieheni oli sairastuessaan yrittäjä, mutta joutui siis jäämään määräaikaselle työkyvyttömyyseläkkeelle, aika näyttää jääkö pysyväksi, siltä ainakin nyt näyttää. Muuten on aika "normaali", mutta tuo muisti ei toimi ja ärtyisyyttä on aika paljon, sekä jonkin verran väsymystä.
        Tässä koitetaan mennä päivä kerrallaan eteenpäin ja ajatella positiivisesti, muuten ei jaksaisi, vaikka välillä tuntuu, että voimat loppuu.


      • Minä
        jallu100 kirjoitti:

        Minunkin mieheni sairastui joulukuussa 2010 herpesendefaliittiin. Tauti oli todella raju ja henki meinasi lähteä. Teholla oli viikon tajuttomana ja siitä pikkuhiljaa alkoi toipumaan. Aluksi ei tuntenut minua, eikä tytärtämme. Sairaus uusi vielä noin kuukauden päästä lievempänä. Mieheni on ollut sairastumisesta lähtien työkyvytön ja lähimuisti on aika olematon. Sairauden myötä puhkesi myös epilepsia. Mieheni oli sairastuessaan yrittäjä, mutta joutui siis jäämään määräaikaselle työkyvyttömyyseläkkeelle, aika näyttää jääkö pysyväksi, siltä ainakin nyt näyttää. Muuten on aika "normaali", mutta tuo muisti ei toimi ja ärtyisyyttä on aika paljon, sekä jonkin verran väsymystä.
        Tässä koitetaan mennä päivä kerrallaan eteenpäin ja ajatella positiivisesti, muuten ei jaksaisi, vaikka välillä tuntuu, että voimat loppuu.

        Myös minulla oli 16 vuotiaana herpesenkefaliitti. Viikon tajuttomuus. Kaikki luulivat että kuolen. Pääsin sitten ajallaan sairaalasta. Todettiin testeissä kauttaaltaan lahjakkaaksi. Jatkoin vuosia kouluja ja töitä. Ongelmat alkoi pikkuhiljaa. Tajuttomuuskohtauksiin epilepsia lääkitys. Muistiongelmia alkoi olla. Kirjojen luku mahdotonta. Samoin muistot lapsuudesta, opiskeluajoista ja työvuosista unohtuivat pelkiksi häivähdyksiksi. Kun alettiin tutkia uudelleen pääsinkin eläkkeelle. Sain myös persoonallisuus häiriön ja useampia psykiatrisia diagnooseja. Mutta hengissä ollaan ja eläkepäiviä vietetään.


      • finlux87
        Minä kirjoitti:

        Myös minulla oli 16 vuotiaana herpesenkefaliitti. Viikon tajuttomuus. Kaikki luulivat että kuolen. Pääsin sitten ajallaan sairaalasta. Todettiin testeissä kauttaaltaan lahjakkaaksi. Jatkoin vuosia kouluja ja töitä. Ongelmat alkoi pikkuhiljaa. Tajuttomuuskohtauksiin epilepsia lääkitys. Muistiongelmia alkoi olla. Kirjojen luku mahdotonta. Samoin muistot lapsuudesta, opiskeluajoista ja työvuosista unohtuivat pelkiksi häivähdyksiksi. Kun alettiin tutkia uudelleen pääsinkin eläkkeelle. Sain myös persoonallisuus häiriön ja useampia psykiatrisia diagnooseja. Mutta hengissä ollaan ja eläkepäiviä vietetään.

        mistä ihmeestä tuollaisen sairauden voi saada??? ihanko tämä normaali herpes mikä iskee huuleen aina yleiskunnonlaskettua ,voi aiheuttaa tuollaista?


      • Anonyymi
        finlux87 kirjoitti:

        mistä ihmeestä tuollaisen sairauden voi saada??? ihanko tämä normaali herpes mikä iskee huuleen aina yleiskunnonlaskettua ,voi aiheuttaa tuollaista?

        Kyllä voi.


    • omainen16

      Minun mieheni kans sairastui enkefaliittiin. Nyt ihan toipumassa, mutta odotellaan, jääkö jotain pysyvää oiretta. Tällä hetkellä on hyvin väsynyt, ja ei oikein aina muista edellisen päivän tapahtumia. Sairaus tuli aivan yllättäen. Aamusta päänsärkyä, illalla sekavaksi ja taju pois. Tehohoitoa vuorokausi ja muutama päivä osastolla. Nyt käy kotoa tipassa 3 x vuorokaudessa. Kädet vain ristiin, että tässä selvittiin säikähdyksellä! Ja tsemppiä kaikille sairastuneille ja läheisille.

    • toivoton

      Äitini sairastui herpesenkefaliittiin kesällä. Oli aluksi humalaisen oloinen eikä suostunut menemään lääkäriin. Sitten alkoi hermosärky ja hakeutui lopulta sairaalahoitoon. Siellä oli aluksi kuukauden verran ja vaikutti olevan ihan ok kunnossa. Muisti hiukan pätki mutta muuten olimme toiveikkaita. Äiti kotiutettiin ja ensimmäiset päivät sujuivat hyvin. Oireet kuitenkin palasivat alle viikossa ja hän sai lyhyessä ajassa useita epileptisiä kohtauksia. Ei muuta kun takaisin sairaalaan missä aloitettiin massiivinen lääkitys ja kuvattiin. Lääkityksestä huolimatta sai edelleen kohtauksia ja lopulta jouduttiin nukuttamaan aivovaurioiden riskien pienentämiseksi. Vaurioita kuitenkin tuli. Kahden viikon jälkeen hänet herätettiin eikä hän ollut enää ennallaan. Aluksi ei puhunut olleenkaan ja lääkärit selittivät minulle että hän on vain väsynyt. Sitten selvisi kuitenkin että hän ei osaa enää puhua. "Puhuu" kyllä paljon ja reippaasti mutta puhe ei ole ymmärrettävää eikä joukossa ole yhtäkään oikeaa sanaa. Sitten puhkesi psykoosi. Äiti siirrettiin suljetulle osastolle ja on luokiteltu täysin hulluksi. On väkivaltainen, yhteistyöhaluton, näkee harhoja eikä tunnista perheenjäseniään tai ystäviään. On vaarallinen jopa itselleen ja tarvitsee siksi ympärivuorokautisesti vartijaa tai joskus jopa useita sellaisia vaikka saa isoa annosta rauhoittavaa ja läjän muita lääkkeitä.. Aivojen kuvauksissa selvisi että vasen otsalohko on tuhoutunut miltei täysin. Äitini on 42-vuotias mutta kyllä tämä tuntuu nyt toivottomalta. Kukaan ei juuri usko toipumiseen ja omissa silmissäni olen "menettänyt hänet" kokonaan. Kaikkien näiden kuukausien jälkeen on loppunut voimat myös itseltäni. Äidin jatkuva hengenvaara ja epätietoisuus tulevasta on lannistanut. En jaksa enää käydä mielisairaalassa katsomassa ihmistä joka on pelkkä hoiperteleva ruumis ilman minkäänlaisia älyllisiä toimintoja. Ehkä se kuullostaa julmalta, mutta en pysty enää katsomaan häntä. Toivoa paremmasta ei juurikaan ole, ja perheellämme on vaikeaa muutenkin. Sisarukseni ovat vielä ala-ikäisiä ja isä on kuollut. En enää tiedä mitä tekisin. Herpes pilasi meidän kaikkien elämän.

    • Minä

      Olin minäkin katkera kauan kun niin nuorena sairastuin (16 v). Mutta asialle ei voi mitään vaikka kuinka haluaisi. On vaan sopeuduttava asioihin. Tuntuu että kaivelemalla joutuu etsimään mitä hyviä puolia löytyisi. Ehkä tässä on hyvää se, ettei juuri muista menneitä asioita.
      Äitiäon vielä ikävä hän kuoli muutama vuosi sitten. Hänellä oli alzheimerin tauti eikä juurikaan tuntenut meitä. Mutta meille hän oli se sama äiti joka oli meidät huolehtinut ja kasvattanut.
      Tällä yritin sanoa että käy katsomassa äitiä, niin kauan kun voit. Sisimmissään sydämmessään sen tuntee.

    • öööööööööööööööööööö

      Kyllä aivan samaa mitä huulen yskänrokko on joten älkää levittäkö.

      Maailman yksi viheliäisimmistä taudeista.

    • takalja

      Mo! Parasta aikaa kyseisen herpesenkefaliitin? Vuoksi sairaalas kolomatta kertaa. 14 vuorokautta suoneen asikloviiria. Ikää 38 vuotta osa-aikaeläke.
      Olen lääketieteellinen arvoitus testeistä ei löydy mitään, oireet täsmää. Lääke tuntuu tehoavan tutkitaan parasta aikaa. Muilla näin?

    • ei yhtään kivaa

      Mulla herpes 1 huulessa leviää koko päähän ilman rakkuloita tai muuta näkyvää rykelmää.Jotkus lääkärit ei tunnista ja puhuvat kummia vaikka antigeenit on katsottu ja selkeä herpes siinä että joskus suoraan rakkulasta otettuna näytteenä.

      Hutiloivat lääkärit ovat kamalia ja huonot kliinikot.Viimeksi ei lukenut huolella papereita ja laittoi niskavaivoiksi.Asikloviiri minulla pahentaa oireita on kokeiltu.

      Ja aina kytätään niitä rakkuloita minula vain joskus lehahtaa posko kuumaksi ja punaiseski on tunnoton ja pistelee eli kihelmöi muut a ei aina ole.

      Yritäppä sitten todistaa herpeksesi tuollaisille lääkäreille.
      Joo pieni ahdistus on alkanut tästä vaivasta pikkuhiöjaa ja kun lukee vielä näitä enkefaliitteja täältä :(

    • Sofia2

      Hei

      Äitini sairastui 2v sitten aivotulehdukseen, kyllä herpes viiruksen aiheuttama. Ja siitä lähtien ollut vain helvettiä. Alussa muisti erittäin huono ja sanavarasto hupeni, myös hermostosäryt olivat sietämättömät. Ei nukkunut kuin pieniä pätkiä ja paraneminen hidastui. Nyt 2v jälkeen on melkein kokonaan saanut oman persoonallisuutensa takaisin mutta vieläkin jatkuu säryt raajoissa, vaikeuttaa todella paljon liikkumista ja melkeinpä työkyvytön. Tietääkö kukaan auttaako neurologi taikka jos on jtn lääkäriä joka on ennenkin hoitanut kunnolla aivotulehdus potilaita eikä vain katso nenänvarttaan pitkin ja vähättele toisen kipuja ( kyllä kipupolilla näin ollaan tehty... ).
      Äitini on vasta 53v.

    • eikivaa

      Ompas vittumainen sairaus.

    • aloitanko

      Näkeekö herpeksen verikkeesta? MULLA FLUNNSAN JÄLKEEN NENÄ KIPEÄ,TULIPUNAINEN,polttelua,kirvelyä,kihelmöintiä,,,lääkärit ei näe herpestä,en haista nyt pahemmin.2v sitten yksityilääkäri näki nenässä rakklulita,samat oireet ja meni pois 5pvän kuurilla.NYT EI KUKAAN USKO KUN SANON ETTÄ OLISIKO HERPES NENÄN LIMAKALVOILLA,,,OIREET,POLTTELU,HAAVOJA,VERESTYS,KIPU.KUKAAN EI usko,kannarraako aloitta itsehoitona herpeskuuri?kokemuksia?nenän limakalvot tosiaan kipeät pidempän,haavoja oli,nyt ei mutta polttelu mietityyää,3 lääkäriä ei näe mitään,,,ja juttu vaan jatkuu...

    • Lunaemilia

      Moi! Minulla on tämä tauti. Sairastuin 1 vuotiaana ja nyt olen 17v. Ja minulle on jäänyt keskittymishäiriötä, muistitoimintojen vaikeuksia, aloite- ja suunnittelukyvyn heikentyminen
      toiminnan ja ajattelun hidastuminen ja juuttuminen, ärtyneisyys ja mielialanvaihtelu.

    • Kevätkukka2019

      Herpekseen liittyy häpeää. Minulla on ollut huuliherpes lapsesta saakka. Pienenä se kukki yhtenään.
      Herpes vaipui lepotilaan teini-iässä. Lukion lopussa 2007 puhkesi yksi valtava, pullottava rypäs huuleen, 2009 ammattikoulussa taas yksi rakkula.

      2011 sain genitaaliherpestartunnan eräältä mieheltä. Se olikin ärtsympi, sain kuukausittain isoja kipeitä yksittäisrakkuloita alapäähän. Yleensä ennen, aikana tai jälkeen kuukautisten.

      Genitasliherpesoireiluni alkaa hermopolttelulla ja kipupistoilla, jotka tuntuivat joskus myös pakarassa tai takareidessä. Toisinaan alapään huulta kouristaa.

      Jo 2 lääkäriä on väittänyt ettei minulla ole herpestä, mutta oireet täsmäävät. Lääkärit vähättelevät kyllä helpohkosti. Nämäkin keskustelut kuitattaneen nettijorinoiksi.

      2017 aloin saada kasvoihin yksittäisiä selittämättömiä herpesmäisiä nestenäppyjä, vaiva aaltoilee. Nyt 2018 jouluna sain pitkästä aikaa taas huuleen herpeksen.

      Nyt 2019 helmikuussa oikeaa ohimoani vihloo ja löysin siitä 2 pientä rakkulaa muistuttavaa ihomuutosta. Tänään ajatus ei ole kulkenut ja olen joutunut hakemaan sanoja. Seuraan tilannetta.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      100
      7229
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      35
      2781
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      34
      2356
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      99
      2062
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      16
      1757
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      9
      1545
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1407
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1371
    9. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      35
      1333
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1314
    Aihe