Tänään MTV3:sen ohjelmassa 45 minuuttia käsitellään homesairaaloita.
Otsikko on ainakin huima: "Tappavan homeiset sairaalat."
MTV3: "Tappavan homeiset sairaalat"
40
3709
Vastaukset
päässyt myös juttuun mukaan? Tiedän yhden, joka oli siellä sairastunut lyhyessä työsuhteessa ja oli kanssani edellisellä "evakkomatkalla" muka puhtaassa rakennuksessa, jossa molemmat oireilimme. Sittemmin tuossa puhtaassa rakennuksessa tehtiin sisäilmatutkimukset ja nyt siellä odotellaan remonttia.
- hilkkaliisa
Kiitos Homeherkkä ilmoituksestasi.
Menen illalla pikkujouluun. En voi katsoa tuota ohjelmaa, mutta pyydän poikaani nauhoittamaan sen.
Itse olin työssä homesairaala OYS:ssa. Nyt olen usein siellä potilaana. Viimeksi eilen (jälkitarkastus). Gastron (gastroenterologian) pkl oli hienosti korjattu ja ilma raikasta, mutta käytävä ja ulkoeteinen haisi homeelle. Myös toiseen entiseen työpaikkaani mennessä piiiiiiiitkä käytävä haisi homeelle.
Kävin eilen kahdelle entisellä työpaikallani (olin eri pisteissä työssä sairaalassa) ja oli ihana nähdä ja halia entisiä työtovereita. No joo yksi "pohojalainen jäyhä mies" entinen-työkaveri sanoi kieltäytyvänsä halista. Sekin oli ihan hauskaa ja nauratti meitä kaikkia, kun tuo "jäyhä mies" meni karkuun. Ihania ihmisiä nuo entiset työtoverit.
En pystyisi työskentelemään OYS:ssa. Käytävissä haisee home ja ilma on tunkkaista.
Katsoin bussin ikkunasta OYS:laa ulkoapäin. Ihan hirveän näköinen. Valkoinen sen pitäisi olla, vaan on mustan ja ruskean "mömmön" tuhrima sieltä sun täältä. Sädesieni haisee vähän joka puolella - ainakin käytävissä ja ulkoeteisissä.
Kiitos kun OYS on pelastanut monta kertaa henkeni.
Kiitos kun sain olla työssä mielenkiitoisissa työpisteissa ja sain tehdä työtä todella ihanien työkavereiden kanssa.
Kiitos kun sain hoitaa ja tutkia ja auttaa monia ihania ihmisiä. Monet potilaat unohdin hyvin pian, mutta hyvin monet ihmiskohtalot ovat jääneet mieleeni pysyvästi, varsinkin ne lasten tehon vauvat ja monet muut lapset!
Olisin halunnut tehdä työtä ja pysyä terveenä. 13.12. Tappavan homeiset sairaalat
Kosteus- ja homeongelmat piinaavat Suomen sairaalaverkostoa.
Välittömän korjaustarpeen arvioidaan pelkästään keskussairaaloissa olevan yli 400 miljoonaa euroa.
Homeongelmasta kärsivät rakennusten ohella myös työntekijät ja potilaat.
Hoitohenkilöstöllä on jatkuvasti vakaviakin hengitystieoireita, ja osa on joutunut jäämään työkyvyttömyyseläkkeelle.
Lisäksi vuosittain jopa kolmekymmentä muista sairauksista kärsinyttä potilasta kuolee altistuttuaan sairaalarakennuksesta peräisin oleville mikrobeille.Meilahti, Oulu ja Jorvi...
Ja täällä palstalla joku pohtii muka "tosissaan" otetaanko homeongelmia ja homesairaita vakavasti.
No, toivottavasti pohtija katsoi ohjelman, se veti vakavaksi.- Lääkäri 2
Katsoin ohjelman ja kyllähän siinä ainoaksi vaihtoehdoksi jäi tämä:
jos saat homeista mitään oireita, niin on pakko "äänestää jaloillaan", eli kieltäytyä menemästä terveydelle haitalliseen työpaikkaan, so. kieltäytyä tekemästä töitään sellaisissa olosuhteissa, joissa niitä ei voi tehdä.
Se ei ole työntekijän ongelma, että työn suorittamispaikka on kelvottomassa kunnossa. Olihan tuossa ohjelmassakin nähtävillä että heti oli hankittu tuollaiset "työmaakopit" joissa työtä tehdään, kunnes on korjattu homeet kokonaan pois.
Tiedän henk. koht. muutamia kouluja, joissa opettajat ja oppilaat ovat kieltäytyneet menemästä homeisiin tiloihin ja on hankittu parakkeja tai ns. "viipaleita", joissa opetus on järjestetty sitten. Tietysti riippuu osittain työntekijän asemasta, kuinka terhakkaasti voi pitää oikeuksistaan kiinni, mutta ainakin siis virkasuhteessa kunnalla vakituisessa virassa olevalle opettajalle maksetaan kuukausipalkka ja työhön ei ole syytä mennä ellei ole sellaista paikkaa, missä tuon työn voi suorittaa terveydelle haittaa aiheuttamatta. Tietysti oppilas menettää opetuksen, jos ei mene oppitunneille homeiseen luokkaan, mutta kyllä noissa tilanteissa kumman nopeasti vain on hankittu tuollaiset parakit, jos sekä opettajat että oppilaat ovat menemättä kouluun kokonaan, toki jos kauan noin menetellään, niin oppilaiden vanhemmat hermostuvat, kun oppilailta jää oppi saamatta, mutta lapsia se tuskin haittaa eikä kai opettajakaan pahoillaan ole vapaapäivistä.
Virassa oleva lääkäri voi vastaavalla tavalla kieltäytyä menemästä homeiseen tilaan, viran mukainen palkka kuuluu silti juosta. Jos taas on ostopalvelulääkärinä tai yksityislääkärinä, niin voi valita työpisteensä itse eikä varmasti kukaan mene homeiseen paikkaan, jos siitä kokee mitään haittaa itselleen.
Eli: kaikkein tärkeintä on välttää olemista homeisessa ympäristössä, jos siitä saa oireita, muuten leikkii terveydellään. - Metsäläinen2
ovat pitkäaikaissairaiden vanhat laitokset. Työntekijöitä sairastuu vuosien varrella astmaan ja allergisiin sairauksiin sekä maksasyöpiin - pilvin pimein. Jopa yleisissä tiloissa voi olla ihan mätiä, mustia puulistoja, eikä kenenkään kello sen kummemmin soi. Kuinkas muuten esim. vammaiset voivat saada näissä asioissa äänensä kuuluviin, kun hoitajat ovat hiljaa? No, syötetään heillekin allergialääkkeitä, unilääkkeitä, paniikkihäiriölääkkeitä ja annetaan piippuja vähintään joka toiselle osaston potilaasta. Omaiset eivät nosta meteliä, koska ovat saaneet vammaiset lapsensa (joista monet jo vanhuksia) pois kotoa (vanha ei jaksa hoitaa). Todellisuutta, mistä pidetään suu kiinni, koska aina löytyy työttömyysalueilla uusia innokkaita hoitsuja taloon määräaikaisin sopimuksin!
- oli asiallinen
juttu. Suomen Kuvalehti meni pahasti retkuun.
- Metsäläinen2
Lääkäri 2 kirjoitti:
jos saat homeista mitään oireita, niin on pakko "äänestää jaloillaan", eli kieltäytyä menemästä terveydelle haitalliseen työpaikkaan, so. kieltäytyä tekemästä töitään sellaisissa olosuhteissa, joissa niitä ei voi tehdä.
Se ei ole työntekijän ongelma, että työn suorittamispaikka on kelvottomassa kunnossa. Olihan tuossa ohjelmassakin nähtävillä että heti oli hankittu tuollaiset "työmaakopit" joissa työtä tehdään, kunnes on korjattu homeet kokonaan pois.
Tiedän henk. koht. muutamia kouluja, joissa opettajat ja oppilaat ovat kieltäytyneet menemästä homeisiin tiloihin ja on hankittu parakkeja tai ns. "viipaleita", joissa opetus on järjestetty sitten. Tietysti riippuu osittain työntekijän asemasta, kuinka terhakkaasti voi pitää oikeuksistaan kiinni, mutta ainakin siis virkasuhteessa kunnalla vakituisessa virassa olevalle opettajalle maksetaan kuukausipalkka ja työhön ei ole syytä mennä ellei ole sellaista paikkaa, missä tuon työn voi suorittaa terveydelle haittaa aiheuttamatta. Tietysti oppilas menettää opetuksen, jos ei mene oppitunneille homeiseen luokkaan, mutta kyllä noissa tilanteissa kumman nopeasti vain on hankittu tuollaiset parakit, jos sekä opettajat että oppilaat ovat menemättä kouluun kokonaan, toki jos kauan noin menetellään, niin oppilaiden vanhemmat hermostuvat, kun oppilailta jää oppi saamatta, mutta lapsia se tuskin haittaa eikä kai opettajakaan pahoillaan ole vapaapäivistä.
Virassa oleva lääkäri voi vastaavalla tavalla kieltäytyä menemästä homeiseen tilaan, viran mukainen palkka kuuluu silti juosta. Jos taas on ostopalvelulääkärinä tai yksityislääkärinä, niin voi valita työpisteensä itse eikä varmasti kukaan mene homeiseen paikkaan, jos siitä kokee mitään haittaa itselleen.
Eli: kaikkein tärkeintä on välttää olemista homeisessa ympäristössä, jos siitä saa oireita, muuten leikkii terveydellään.laitosasukkaat voivat äänestää jaloillaan ja mennä homeettomaan laitokseen? Eiköhän se ratkaisu ole jo kauan ollut allergia-astma-"käytöshäiriö"-unilääkkeiden syöttäminen. Mitenpä heitä autetaan? Tietty hoitajien "salassapitovelvollisuuden" lipsuttua (näissä asioissa) voi alkaa remonttikin.. Työttömyysalueilla eivät hoitajat äänestä jaloillaan, saati vammaistyön pappikaan.
- kerrattiin 45min ohjelmaa
oli asiallinen kirjoitti:
juttu. Suomen Kuvalehti meni pahasti retkuun.
Tosiaan ihan asiallinen 45min. Uskottavuus ei kärsinyt,koska pysyttiin asialinjalla.
Juuri tuli myös uutisissa sama asia. Ihan hyvää julkisuutta! - sentään
Lääkäri 2 kirjoitti:
Eli: kaikkein tärkeintä on välttää olemista homeisessa ympäristössä, jos siitä saa oireita, muuten leikkii terveydellään.Hei, mistä moinen ymmärtäminen sinulta?
Paitsi siinä heitit puppua, että "heti hankitiin työmaakopit.." Miten niin heti, siellä on sairasteltu pitkään ja kunnolla, ja diagnoosiksi on välillä tarjottu sitä tavanomaista mielenterveysongelmadiagnoosia. Asiantuntumusta kai, sairaalan psyko-osastosta kun oli kyse.
Eikä jaloilla äänestäminen omasta virasta ja työpaikasta kyseen ollen ole ollenkaan se ensimmäinen vaihtoehto hometyöpaikoilla.
Sitä varten maassa on työsuojeluorganisaatiot ja työsuojeluviranomaiset ja organisaatioissa JOHTAJAT, joiden velvollisuus ensisijaisesti on pitää paikat siinä kunnossa, että terveysriskejä ei työpaikoilla pääse kehittymään.
Eli tässäkin suhteessa olet oikeasta työelämästä ihan vieraantunut. Taiat olla joku liikapalkattu toimistolekuri. - hilkkaliisa
kerrattiin 45min ohjelmaa kirjoitti:
Tosiaan ihan asiallinen 45min. Uskottavuus ei kärsinyt,koska pysyttiin asialinjalla.
Juuri tuli myös uutisissa sama asia. Ihan hyvää julkisuutta!Olin illalla pikkujoulussa ja katsoin vasta kymppiuutiset. Tuntuipa niin tutulle tuo sairastuneen lääkärin ääni. Tuollainen minullakin oli monta vuotta. Pisimmillään ääntä minulla ei tullut edes tuon vertaa ja olin ihan täysin ilman ääntä viisi viikkoa: yskimisen seurauksena äänihuuleen tuli hematooma (verenpurkauma eli mustelma). Lauluääntä ei enää tule korkeilla äänillä. Onneksi sentään pystyn puhumaan. Oli kyllä toivotonta aikaa kun en saanut ääntä ollenkaan.
MIKSI TUO LÄÄKÄRI OLI TYÖKYVYTTÖMYYSELÄKKEELLÄ ??
Hänellähän on työpaikka vienyt terveyden, joten hänelle KUULUISI TAPATURMAELÄKE.
Niinhän se kuuluisi minullekin. Olen nyt toistaiseksi työkyvyttömyyseläkkeellä kun tuo itseään nopeaksi mainostava IF vakuutusyhtiö on pimittänyt tapaturmaeläkettäni jo pian neljä vuotta. "OLE HUOLETTA. ME AUTAMME", mainostaa IF kaikissa mainoksissaan. Valheellinen mainos !! Taisi olla IF:n asiakas tuo työkykynsä menettänyt lastenlääkärinkin (tai siis työnantajan vakuutusyhtiö on IF) tuossa kymmenen uutisissa.
Poikani nauhoitti minulle tuon ohjelman. Katson sen huomenna. Minua pyydettiin taas nettivieraaksi tuohon suomiexpressiin (entinen suomipuhuu), mutta ilmoitin olevani siellä jo ennalta sovitussa pikkujoulussa.
Käviko kukaan lukemassa tai kirjoittamassa siellä suomiexpressin sivuilla ? Millaisia kommentteja ?
Jaksamista niille, jotka ovat homeisissa työpaikoissa tai asuvat homekodissa. - Pikkujoulut
hilkkaliisa kirjoitti:
Olin illalla pikkujoulussa ja katsoin vasta kymppiuutiset. Tuntuipa niin tutulle tuo sairastuneen lääkärin ääni. Tuollainen minullakin oli monta vuotta. Pisimmillään ääntä minulla ei tullut edes tuon vertaa ja olin ihan täysin ilman ääntä viisi viikkoa: yskimisen seurauksena äänihuuleen tuli hematooma (verenpurkauma eli mustelma). Lauluääntä ei enää tule korkeilla äänillä. Onneksi sentään pystyn puhumaan. Oli kyllä toivotonta aikaa kun en saanut ääntä ollenkaan.
MIKSI TUO LÄÄKÄRI OLI TYÖKYVYTTÖMYYSELÄKKEELLÄ ??
Hänellähän on työpaikka vienyt terveyden, joten hänelle KUULUISI TAPATURMAELÄKE.
Niinhän se kuuluisi minullekin. Olen nyt toistaiseksi työkyvyttömyyseläkkeellä kun tuo itseään nopeaksi mainostava IF vakuutusyhtiö on pimittänyt tapaturmaeläkettäni jo pian neljä vuotta. "OLE HUOLETTA. ME AUTAMME", mainostaa IF kaikissa mainoksissaan. Valheellinen mainos !! Taisi olla IF:n asiakas tuo työkykynsä menettänyt lastenlääkärinkin (tai siis työnantajan vakuutusyhtiö on IF) tuossa kymmenen uutisissa.
Poikani nauhoitti minulle tuon ohjelman. Katson sen huomenna. Minua pyydettiin taas nettivieraaksi tuohon suomiexpressiin (entinen suomipuhuu), mutta ilmoitin olevani siellä jo ennalta sovitussa pikkujoulussa.
Käviko kukaan lukemassa tai kirjoittamassa siellä suomiexpressin sivuilla ? Millaisia kommentteja ?
Jaksamista niille, jotka ovat homeisissa työpaikoissa tai asuvat homekodissa."Minua pyydettiin taas nettivieraaksi tuohon suomiexpressiin (entinen suomipuhuu), mutta ilmoitin olevani siellä jo ennalta sovitussa pikkujoulussa."
Asiat tärkeysjärjestykseen. Miksi asetat pikkujoulut edelle tärkeydessä, kun kerrankin olisi ollut mahdollisuus vaikuttaa asioihin? Ristiriitaista. - Homeherkkä
Lääkäri 2 kirjoitti:
Eli: kaikkein tärkeintä on välttää olemista homeisessa ympäristössä, jos siitä saa oireita, muuten leikkii terveydellään.Olet sitä mieltä, että jos joku saa homeista oireita on pakko äänestää jaloillaan.
Tiedät varmaan, että julkisen vallan rakennukset, eli valtion kuntien ja seurakuntien omistamat rakennukset, ovat ainakin 80 %:sti ns. kosteusvauriomikrobien saastuttamia.
Joissakin työpaikoissa ne aiheuttavat Örebro-kartoituksen mukaan jopa 40 prossalle työntekijöistä oireita.
Kun sinä kehoitat heitä "äänestämään jaloillaan", niin kuinkahan esim. opetuksen, lasten- ja vanhustenhoidon, sairaanhoidon, kirjastotoimen, poliisitoimen ja armeijan toimintaedellytysten kävisi.
Kun vielä yksityisiä työpaikkojakin on homeessa, esim. liikekekeskuksia, pankkeja, yksityisyrityksiä, niin mikäli kaikki tämän maan oireilevat äänestäisivät jaloillaan, tätä maata kohtaisi täydellinen katastrofi.
Te lääkärithän olette hoidelleet maamme ns. sairasrakennussyndroomaa oirelääkityksin (antihistamiini-, astma-, kortisoni-, antibiootti- ja kipulääkkeet) jo tuolta 1970-luvulta lähtien ja hoitelette yhä.
Ja jossain vaiheessa sairasrakennussyndroomikko joutuu syystä tai toisesta työkyvyttömyyseläkkeelle, vaikkapa mielenterveyssyitten tai äänihuulten surkastumisen takia.
Ja tuo mainitsemasi palkanmaksu virassaolevalle näytetetään pystyvän kiertämään tavalla tai toisella, jopa irtisanomalla julkisestakin virasta. - hilkkaliisa
Pikkujoulut kirjoitti:
"Minua pyydettiin taas nettivieraaksi tuohon suomiexpressiin (entinen suomipuhuu), mutta ilmoitin olevani siellä jo ennalta sovitussa pikkujoulussa."
Asiat tärkeysjärjestykseen. Miksi asetat pikkujoulut edelle tärkeydessä, kun kerrankin olisi ollut mahdollisuus vaikuttaa asioihin? Ristiriitaista."Kerrankin oikeus".
Olenhan ollut jo aika paljon esillä telkkarissa ja lehdistössä näiden vuosien aikana. Olen ollut yhteydessä kansanedustajiin, ministereihin, Tohtori Arajärveen ja Tasavallan Presidentti Tarja Haloseen tässä homesairaiden sosiaaliturva-asiassa. Tein opinnäytetyön, jossa 77 henkilöa kertoi kokemuksistaan sosiaaliturvan ja kuntoutuksen toteutumisesta.
Eiköhän minullakin ole kerran elämässäni oikeus viettää myös pikkujoulu ihanien ystävieni ja 80-vuotiaan äitini kanssa. Tuossa pikkujoulussa tapasin sattumalta jopa oman rippi-isäni ja muita ihania seurakunnan ihmisiä ja rovasti-ystäväni vaimonsa kanssa. Tuo seurakunnan pikkujoulu oli sovittu paljon aikaisemmin kuin mitä minä sain kutsun nettivieraaksi. Minulla on tapanani pitää lupaukseni.
Asioita on joskus priorisoitava ja olen ollut aika paljon tämän homesairaiden sosiaaliturvan kanssa tekemisissä.
Tänä aamuna taas sitten laitoinkin kirjeen peruspalveluministeri Liisa Hyssälälle ja eräälle kansanedustaja-ystävälleni. Aiheena oli tietenkin homesairaiden sosiaaliturvan puutteet. - Homeherkkä
Lääkäri 2 kirjoitti:
Eli: kaikkein tärkeintä on välttää olemista homeisessa ympäristössä, jos siitä saa oireita, muuten leikkii terveydellään.Teidän liittonne ansiosta, kun laman aikana jopa teitäkin joutui työttömyyskortistoon, pystyitte painostamaan hallitustamme vähentämään lääkärikoulutusta.
Ja siinähän hallitustason poliitikkomme tekivät perustuslaillisen virheen, koska toisaalta yhtä pitkän yliopistokoulutuksen omaavia oli jo pudonnut työttyömyyskortistoon pilvin pimein.
Verovaroin koulutetuilla lääkäreillämmekään ei pitäisi olla erityisasemaa työttömäksi joutumisen suhteen. Siitä vaan pilvin pimein kouluttamaan lääkäreitä, niin eipähän ole valinnanvaraa valitakko hometyöpaikka vai ei.
Tuntui myös kummalliselta, kun lääkäriliitto vastusti sairaanhoitajien lääkäriksikouluttautumista, vaikka lääkäriliitto tietää, että maamme terveyskeskuksiin ei löydy työpaikan täyttäjiä. Saattaa löytyä kunnan veronmaksajille kalliiksi tulevia keikkalääkäreitä jne., jne.
Muistatko, että PERUSTUSLAKIMME mukaan PÄÄTÄNTÄVALTA Suomessa kuuluu tämän maan kansalaisille.
Siitä vaan verovaroin kouluttamaan lääkäreitä niin paljon, että heitä riittää työttömyyskortistoonkin.
Insonööriliittokin toteaa, että heitä koulutetaan 15 000 tuhatta vuodessa ja pitäisi kouluttaa 9000 vuodessa. Eli veroeuroja upotetaan 6000 insinoorin kouluttamiseen, joille ei löydy ammattitutkinnon takaamaa työpaikkaa. - Homeherkkä
Lääkäri 2 kirjoitti:
Eli: kaikkein tärkeintä on välttää olemista homeisessa ympäristössä, jos siitä saa oireita, muuten leikkii terveydellään.Kun olet yliopistokoulutettu lääkäri, niin kertoisitko minulle mitä tarkoittaa Thorax-kuvaukseni tulkinneen rtg-lääkärin lausunto "rasvaa keukojen alalohkoissa"?
Tiedätkö mikä aiheuttaa rasvamuodostusta keuhkojen alalohkoihin?
Tiedätkö onko siitä seurauksena seurauksena rasvamaksa vai ylisuuri vyötärön ynpärysmitta? - Homeherkkä
Pikkujoulut kirjoitti:
"Minua pyydettiin taas nettivieraaksi tuohon suomiexpressiin (entinen suomipuhuu), mutta ilmoitin olevani siellä jo ennalta sovitussa pikkujoulussa."
Asiat tärkeysjärjestykseen. Miksi asetat pikkujoulut edelle tärkeydessä, kun kerrankin olisi ollut mahdollisuus vaikuttaa asioihin? Ristiriitaista.Kertoistiko mihin toimenpiteisiin olet itse ryhtynyt ja mitä VASTAUKSIA/tuloksia aikaansaanut maamme homeallergikkojen oikeusturvan puutteellisuuksien esilletuomisen ja heidän oikeusturvansa toteutumisen suhteen?
- hilkkaliisa
Pikkujoulut kirjoitti:
Asiat tärkeysjärjestykseen. Miksi asetat pikkujoulut edelle tärkeydessä, kun kerrankin olisi ollut mahdollisuus vaikuttaa asioihin? Ristiriitaista.http://www.yle.fi/suomiexpress/thread_ohjelma.php?v=271&keskustelu=5
Siellä voi nyt omalla nimellään tai nimimerkillään keskustella.
- Hometalossa asunut
Itse olen asunut hometalossa ja minusta se tilanne oli ihan karsea. Omassa kotonaan ollaan yötä päivää. Altistuminen jatkuu koko ajan ja homesairastelu mukana. Lisää oireita ilmaantui kun aikaa kului. Pakoon ei pääse kuin muuttamalla muualle, jos on siihen varaa (kun omaisuus kiinni hometalossa).
Kaikin puolin hankala tilanne.
Onneksi pääsimme lopulta talosta pakoon. Irtaimistokin kärsi sellaisia vaurioita, että iso osa piti hävittää (patjat, sohvat, paperit, valokuvat, imuri, vaatteet, liinavaatteet ym. tekstiilejä jne.) - Homeherkkä
TTL:n professori Kari Reijula osoitti jälleen olevansa vain rakennusten tutkijalääkäri.
Yhtään sanaa siitä mitä allergisia sairauksia ns. kostausvauriomikrobit aiheuttavat en kuullut.
Infektiolääkäri Ville Valtonen taasen paneutui homeitiöiden aiheuttamiin infektioihin joka tarkoittaa sitä, että home pystyy lisääntyymään elimistössä niiden potilaiden kohdalla joiden immuunijärjestelmä on lääkityksellä ajattu alas.
Ja siitä tuo otsikko "Tappavan homeiset sairaalat".
Vain yksi homesairaalan sairastuttama henkilö sai puheenvuoron ja hänkin äänihuulten surkastumisen takia. No onhan niitä toki muitakin samoista syistä "äänettömäksi" tulleita henkilöitä tässä maassa.
Ammatitautilakimme piiriin äänihuulten surkastuminen ei kuulu ja siksipä se työkyvyttömyyseläke.
Ja tuo homealtistuksen aiheuttama äänen käheytyminen on meille homeallergikolle vallan tuttu oire muiden oireiden joukossa ja se johtuu homealtistuksen aiheuttamasta immuunijärjestelmän tuottamasta tulehdusreaktiosta (inflammaatio) äänihuulissa, joka tulehdus saattaa johtaa myös solutuhoon.
Tt-lekurithan selittävät tuotakin oiretta, esim. opettajilla, äänilihasten väärinkäytöstä johtuvaksi. Ja ei muuta kuin ÄÄNIterapiaan.- homeahdistus1
itse kyseenalaista oppejaan vai menisikö siinä kaikki mihin he uskovat, jos vielä vallitsevaa hegemoniaa pitäisi ruveta horjuttamaan?
Ajattelen vain tuota ohjelman äänetöntä lastenlääkäriä. Ihan hetkessähän ääni ei ehkä tuohon kuntoon ole mennyt? Hän kertoi olleensa useissa operaatioissa? Minullakin oli ääni pitkään kadoksissa edellisessä hometyöpaikassa. Pitkillä sairaslomilla se kuitenkin palautui. Ja aina lähti uudelleen, kun palasin työpaikkaani, mistä lopulta hermostuin sen verran, että sanoin itseni saman tien irti. Vaikka väitettiin, että remontti oli onnistunut hyvin (ei ollut, vaan sisäilmatutkimukset oli tehty huonosti).
Miksiköhän niin monilla sairaalalääkäreillä on tehokkaat yhdistelmäastmalääkepiiput lääkärintakin taskussa? Harvoin olen tavannut niin pahaa astmaa kuin muutamalla lääkärillä ja silti sinnittelevät työssä.
- taudit
Onko ketään homesairasta, jolla lääkäri on sanonut henk.koht. kasvotusten, että HOMEISTA VOI SAIRASTUA?
Vielä vaikeampi löydettävä on lääkäri, joka homesairaalle sanoo edes sen verran, että todennäköisesti olet sairastunut homeiden vuoksi.
Onko tullut vastaan? Kerro, jos on.
Tästä ketjusta taitaa tulla kovin lyhyt.- on !
Minulla on ollut kaksikin lääkäriä, jotka molemmat ovat varotelleet. Minulle riitti yksi ymmärtämätön lääkäri ja sen jälkeen hakeuduin näistä asioista tietävien vastaanotolle. Se on ihan turha hyppiä sellaisten lääkärien luona, jotka eivät ole homeisiin perehtyneet. Niinhän se on muidenkin sairauksien kanssa. Lääkärit erikoistuvat eri alueille. Kannattaa ensin selvittää, mitä lääkäri asiasta tietää ennen kuin menee sen vastaanotolle.
- sellaisiakin
näitäkin rehellisiä lääkäreitä, jotka selittävät myös sen miten pitkä tie on edessä jos siihen ryhtyy, eli voikin olla näin että asia tiedostetaan mutta potilaiden toimeentulon turvaamiseksi olisi hyvä löytyä joku muu sairaus..., ajattelevat ehkä kuitenkin siis tavallaan potilaiden etuja, mutta paraneminen on tietysti vaikeaa ilman asianmukaista hoitoa, eli poistumista hometiloista.
- homeahdistus1
kielsi minua menemästä enää työpaikalle melkein ensimmäisessä lauseessaan. Hoitosuhde oli ollut lyhyt, sillä tt-lääkärille oli tosi vaikea saada aikoja. Kun sitten onnistuin saamaan ajan ja aloitin puheen, että minusta tuntuu että työpaikalla on sisäilmasssa jotain pahasti vialla... Lääkäri tokaisi siihen, että NIIN ON.
Jouduin pakkaamaan tavarat työhuoneestani samana päivänä, mikä suuresti närkästytti esimiestäni. Lääkärin mielestä sitä riskiä ei voinut ottaa, että työskentelisin siellä enää hetkeäkään.
TT-lääkäri tietysti tiesi työpaikan hurjan ammattitautihistorian, josta minulla ei ollut mitään tietoa. Hän ehdottomasti kielsi minua oleskelemasta siellä enää ja remontin jälkeenkin sai palata kokeilemaan vasta kahden kuukauden kuluttua sen päättymisestä.
Tämä on ainut lääkäri, joka on sanonut minulle homeiden olevan vaarallisia. - hilkkaliisa
Kaikki minua hoitaneet ja tutkineet lääkärit myönsivät sairauteni johtuvan homeisesta työpaikastani:
-Keuhkosairauksien ja allergologian erikoislääkäri, nainen, joka hoiti minua vuodesta 1988 - 2006. Nyt hän jäi eläkkeelle.
-Työterveyslääkäri Anni.R. joka on todella ihana ihminen. Hän lähti pois sieltä työpaikasta ja tilalle tuli toinen TT-lääkäri. Hänkin myönsi, kun aina näki miten sairas olin.
-Keuhko pkl:lla OYS:ssa kaikki lääkärit myönsivät
-Foniatri myönsi (ja teki B-lausunnon äänestäni)
-Silmäsairauksien erikoislääkärini myönsi ja teki E-lausunnon
Olen ollut niin yskiskelevä, keuhkoni vinkuivat ja rahisivat, silmäni olivat niin punaiset ja tulehtuneet ja äänihuulet turvonneet ja tulehtuneet ja kerrani äänihuulissa oli yskimisestä tullut verenpurkauma.
Tuollaisia asioita kun ei voi oikein teeskennellä.
Se, että aikaisemmin minun olisi pitänyt päästä kunnollisiin tutkimuksiin, on kyllä tosiasia. Kyllä he kaikki myönsivät sairauteni johtuvan työstä ja OYS:n homeet oli kyllä lääkäreillä tiedossa. Toiminta olisi voinut olla nopeampaa ja tehokkaampaa ja oikeaan aikaan olisi voinut tehdä oikeat tutkimukset.
Itse teetin ja vaadin tutkimuksia, joilla ammattitauti todettiin.
Allergista alveoliittia OYS keuhkopoliklinikalla epäiltiin jo syksyllä 1999. Tärkeintä sillä hetkellä tietenkin oli saada minut pysymään hengissä. Epäilyistä minulle ei kerrottu. Näin ne papereistani, kun pyysin kopiot. Työterveyslääkäri sanoi syksyllä 1999, että olen erittäin vakavasti sairas. Papereihini hän kirjasi ja minulle sanoi: sinulla on homeoireet ja ne johtuvat työpaikkasi homeista. Aloitetaan tutkimukset siellä ja Örebro kysely toisille työntekijöille.
Sairauteni näkyi ja kuului. Minua ei epäilty koskaan teeskentelijäksi. Alusta asti Anni R sanoi minun oireitteni olevan työperäisiä. Ei hänkään ollut tehnyt minusta ilmoitusta Työsuojeupiiriin, niinkuin laki vaatii. Kukaan ei tehnyt. Vasta TTL ilmoitti kun ammattitauti oli todettu.
Ammattitautiepäilytkin pitää ilmoittaa Työsuojelupiiriin. - lääkäri,
joka on kertonut suoraan homeiden vaaroista. Ja kiitos siitä. Ilman häntä olisin jo mullat silmillä.
- sairaanhoitaja 1
aletaan myöntää että oireet voi johtua homeesta ja kosteudesta.
On erittäin vaikeaa saada työnantaja myöntämään, että sairaus voi johtua työpaikan homeongelmista.
Kyse on korvauksista, joita he joutuisivat maksamaan koska homeongelma on edellen aikapommi ja homesta johtuvat sairaudet tulisivat työnantajalle erittäin kalliiksi.
Täytyy melkein kuolla tai ainakin sairastaa yli kymmenen vuotta että asiaan reagoidaan mitenkään.
Siitä huolimatta oireita vähätellään ja asia koitetaan laittaa mielenterveyden puolelle tai todetaan ettei syy yhteyttä ei voida todistaa.
Siis ensin pitää menettää terveys sitten todistaa vuosien taistelulla että vastuu on työnantajalla.
Pahinta kai on ettei mikään tuo takaisin menetettyä terveyttä.
Lopulta ihminen ei saa henkeä ja tukehtuu kuoliaaksi.
Siksi homesairauksiin pitää reagoida heti, eikä odottaa vuosia.Tosin ennen niiden vakavuutta ei ymmärretty.- yliherkkä
Totta on että kun menet avaamaan suusi moisesta asiasta, suhtautuminen on juuri tuollaista, että oletko nyt aivan varma ettei se syy löytyisi kotoa, ja miksi et jo sitten ole parantunut?
Niinpä niin, kovaa vauhtia paranen neljän seinän sisällä, mutta vielä kovempaa vauhtia sairastun olekelemalla väärissä tiloissa, ja joskus tosiaan tuntuu että olisi helpompi heittäytyä hulluksi, mutta jos kaikki homeesta sairastuneet
suostuvat masentuneiksi tai jotenkin paniikkihäiriintyneiksi, niin onhan meillä muutamien vuosien kuluessa paljon näitä diagnooseja. - sairaanhoitaja 1
yliherkkä kirjoitti:
Totta on että kun menet avaamaan suusi moisesta asiasta, suhtautuminen on juuri tuollaista, että oletko nyt aivan varma ettei se syy löytyisi kotoa, ja miksi et jo sitten ole parantunut?
Niinpä niin, kovaa vauhtia paranen neljän seinän sisällä, mutta vielä kovempaa vauhtia sairastun olekelemalla väärissä tiloissa, ja joskus tosiaan tuntuu että olisi helpompi heittäytyä hulluksi, mutta jos kaikki homeesta sairastuneet
suostuvat masentuneiksi tai jotenkin paniikkihäiriintyneiksi, niin onhan meillä muutamien vuosien kuluessa paljon näitä diagnooseja.jos vain voit.
Aivan oikeasti home voi aiheuttaa niin pahoja ongelmia että elinikä lyhenee kymmenen vuotta.
Oiret voivat tulla niin pahoiksi ettei sateella ja kostealla ilmalla voi olla ulkona lainkaan. Ei voi nukkua eikä saa henkeä ja joutuu käyttämään lisähappea.
Pahinta on, että kun altistuu homeelle se jatkaa tuhojaan, vaivat voivat näkyä vuosien päästä.
Kosteaa ilmaa on sitten enää vaikea päästä pakoon minnekään. Se ei ole ongelma terveelle mutta homeelle altistuneelle on. - yliherkkä
sairaanhoitaja 1 kirjoitti:
jos vain voit.
Aivan oikeasti home voi aiheuttaa niin pahoja ongelmia että elinikä lyhenee kymmenen vuotta.
Oiret voivat tulla niin pahoiksi ettei sateella ja kostealla ilmalla voi olla ulkona lainkaan. Ei voi nukkua eikä saa henkeä ja joutuu käyttämään lisähappea.
Pahinta on, että kun altistuu homeelle se jatkaa tuhojaan, vaivat voivat näkyä vuosien päästä.
Kosteaa ilmaa on sitten enää vaikea päästä pakoon minnekään. Se ei ole ongelma terveelle mutta homeelle altistuneelle on.tutkimukset vain vielä kesken, tarkoitukseni ei ole palata entiseen työhöni, en jää edes odottamaan ammattitautidiagnoosia, mikäli minut pakotetaan jatkamaan ko. työmaassa, niin paljon kummia oireita on hävinnyt pitkän sairaslomani aikana, mutta totta taitaa olla se, että oireilen jo myös ulkohomeista, ja katkera olen vain siitä, etten ymmärtänyt ajoissa poistua työpaikaltani, en osannut yhdistää oireitani ollenkaan moiseen.....
- kanavoida katkeruuden
yliherkkä kirjoitti:
tutkimukset vain vielä kesken, tarkoitukseni ei ole palata entiseen työhöni, en jää edes odottamaan ammattitautidiagnoosia, mikäli minut pakotetaan jatkamaan ko. työmaassa, niin paljon kummia oireita on hävinnyt pitkän sairaslomani aikana, mutta totta taitaa olla se, että oireilen jo myös ulkohomeista, ja katkera olen vain siitä, etten ymmärtänyt ajoissa poistua työpaikaltani, en osannut yhdistää oireitani ollenkaan moiseen.....
toimintaan. Ettei siis muut enää itsen lisäksi sairastuisi.
- Metsäläinen2
kanavoida katkeruuden kirjoitti:
toimintaan. Ettei siis muut enää itsen lisäksi sairastuisi.
ja saada samalla oppia koko ajan lisää hyvin monista eri aihealueista, mitkä sivuavat tätä aihealuetta. Harrastusko, mitä voi syventää ja syventää, vaiko yksi tulevaisuuden työpaikoista, ainakin surullisen musta osa ihmisen elämää..
- hilkkaliisa
Ystävän tuttavalle oli käynyt niin, että koululääkäri oli väittänyt: "Home ei ole vaarallista. Lapset saavat siitä vastustuskykyä". Monta opettajaa on joutunut työkyvyttömyyseläkkeelle (lieneekö kukaan saanut tapaturmaeläkettä??) ja moni opettaja ja oppilas oireilee. (Eilen minulla oli vieraita ja yksi vieras kertoi).
Eräässä hammashoitolassa kävi yksi homesairas. Hän yski koko hoidon ajan ja limaa nousi runsaasti ja sitä piti imeä imulla koko hoidon ajan. Pari päivää myöhemmin hän meni ottamaan rokotuksen samaan terveyskeskukseen. Sielläkin hän oireili. Homeongelmaa oli kielletty tuossakin työyhteisössä koko ajan. Tämä homeystävä teki ilmoituksen yhdessä erään työntekijän kanssa:HOMETTA ON! (yksi erittäin sairas homeystävä soitti eilen ja kertoi oman kokemuksensa). Tuossa työpaikassa oireili moni muukin työntekijä. Heidän pitää ottaa yhteys suoraan Työsuojelupiiriin, kun osastonhoitaja ei tee mitään. Heidän pitää ottaa yhteys työsuojeluvaltuutettuun (jollei tuo sama osastonhoitaja) ja työsuojelupäällikköön sekä työterveyshuoltoon.
Raha.raha.raha.raha! Mieluummin väitetään oireita psyykkiseksi ongelmaksi. kun aletaan korjaamaan tai edes tutkimaan homekohteita. Raha ratkaisee. - inhere
hilkkaliisa kirjoitti:
Ystävän tuttavalle oli käynyt niin, että koululääkäri oli väittänyt: "Home ei ole vaarallista. Lapset saavat siitä vastustuskykyä". Monta opettajaa on joutunut työkyvyttömyyseläkkeelle (lieneekö kukaan saanut tapaturmaeläkettä??) ja moni opettaja ja oppilas oireilee. (Eilen minulla oli vieraita ja yksi vieras kertoi).
Eräässä hammashoitolassa kävi yksi homesairas. Hän yski koko hoidon ajan ja limaa nousi runsaasti ja sitä piti imeä imulla koko hoidon ajan. Pari päivää myöhemmin hän meni ottamaan rokotuksen samaan terveyskeskukseen. Sielläkin hän oireili. Homeongelmaa oli kielletty tuossakin työyhteisössä koko ajan. Tämä homeystävä teki ilmoituksen yhdessä erään työntekijän kanssa:HOMETTA ON! (yksi erittäin sairas homeystävä soitti eilen ja kertoi oman kokemuksensa). Tuossa työpaikassa oireili moni muukin työntekijä. Heidän pitää ottaa yhteys suoraan Työsuojelupiiriin, kun osastonhoitaja ei tee mitään. Heidän pitää ottaa yhteys työsuojeluvaltuutettuun (jollei tuo sama osastonhoitaja) ja työsuojelupäällikköön sekä työterveyshuoltoon.
Raha.raha.raha.raha! Mieluummin väitetään oireita psyykkiseksi ongelmaksi. kun aletaan korjaamaan tai edes tutkimaan homekohteita. Raha ratkaisee.>> "Home ei ole vaarallista. Lapset saavat siitä vastustuskykyä".
- outo tapaus
inhere kirjoitti:
>> "Home ei ole vaarallista. Lapset saavat siitä vastustuskykyä".
Kyselit jossain vaiheessa mm. silmäoireista kärsivistä homeelle altistuneista ihmisistä. Löytyikö heitä paljon ja minkätyyppisiä tulehduksia/vaurioita heillä tavattiin?
Olisiko asiasta saatavilla tarkempaa tietoa netissä tai muualta? - inhere
outo tapaus kirjoitti:
Kyselit jossain vaiheessa mm. silmäoireista kärsivistä homeelle altistuneista ihmisistä. Löytyikö heitä paljon ja minkätyyppisiä tulehduksia/vaurioita heillä tavattiin?
Olisiko asiasta saatavilla tarkempaa tietoa netissä tai muualta?Kokemusperäistä tietoa tuli - vastaajina oli useita ihmisiä. Lääketieteellistä vahvistusta en saanut muuhun kuin sen yhden jalkasienen (?!) siirtymisestä silmiin.
- hilkkaliisa
outo tapaus kirjoitti:
Olisiko asiasta saatavilla tarkempaa tietoa netissä tai muualta?Tein tutkimuksen (2004), jossa 77 homesairasta kertoi myös oireistaan, sairauksistaan ja tietenkin sosiaaliturvan ja kuntoutuksen toteutumisesta.
Tässä tutkimuksessani peräti 62,3 % vastaajista ilmoitti silmäoireita. Tuossa alla kopio siitä MITÄ OIREITA silmissä oli homesairailla.
Kysymys numero neljällä kartoitin millaisia oireita kosteusvauriomikrobit aiheuttavat.
Kaikilla vastaajilla oli useita erilaisia oireita.
Oireita silmissä ilmoitti 48 (62,3 %) vastanneista. Oireina ovat kirvely, kutina, kuivuminen, punoitus, tulehduksia, allerginen sidekalvon tulehdus, vuotaminen, vetistäminen, rähmiminen, ärsytys, roskan tai hiekan tunne silmissä, silmänluomien turvotus, näön heikkeneminen, näköhäiriöitä, putkinäkö, hämäränäön sumeneminen, särky ja kipu koko silmänmunassa tai silmän pintaa polttaa ”kuin kaadettaisiin kuumaa vettä silmiin” (liite 9 ). Alleviivattuja oireita esiintyy yleisesti kosteusvauriomikrobeille altistuneilla henkilöillä ja useimpia myös kosteusvaurioaltistuksista kenellä tahansa. Kysymyksen asettelun puutteesta huolimatta on todennäköistä, että vastaajien kuvaamat oireet liittyvät kosteusvaurioaltistuksiin.
TÄSSÄ VEIL KAIKKI OIREET:
Homealtistuksen aiheuttamia oireita
Kaikki oireet f %
Silmissä 42 55
Näköhäiriöt 6 7,8
Korvissa / kuulossa 15 19
Nenässä / poskionteloissa 47 61
Kurkussa 18 23
Nielemisvaikeus 1 1,3
Äänen käheys, äänen ongelmat 36 47
Hengenahdistus/hengitysvaikeus, yskiminen/astmakohtaukset 50 65
Keuhko-/keuhkoputki-/henkitorvioireet liman nouseminen 20 26
Suussa 12 16
Päänsärky 30 39
Lihasnykinä / - krampit / - kouristelut / - väsyminen, vapina 13 17
Nivelkivut / - särky / - jäykkyys 38 49
Väsymys, uupumus 36 47
Muistihäiriöt 10 13
Keskittymiskyvyttömyys / keskittymiskyky alenee 9 12
Puhehäiriöt / puhe puuroutuu 4 5,2
Hiivatulehduksia/ toistuvia hiivaongelmia kaikkialla 6 7,8
Unettomuus ja unihäiriöt 6 7,8
Masennus 2 2,6
Haju- ja hajuste yliherkkyys 6 7,8
Vaskuliitti oireet (Wegenerin granulomatoosi) 2 2,6
Raynard raajoihin 1 1,3
Vilunväristyksiä, paleleminen, alilämpö 7 9,1
Kuumeilu, lämpöily 21 27,3
Hormonimuutokset, keskenmenot 2 2,6
Yleinen kunnon huononeminen, laihtuminen, hikoilu 7 9,1
Äänien yliherkkyys 1 1,3
Anafylaktiset oireet, tajunnan menetyksiä 6 7,8
Pahoinvointi, oksentaminen 13 17
Painomuste yliherkkyys/allergia 2 2,6
Virtsarakon tai virtsaamisen ongelmat 8 10
Iho-oireet 38 49
Sydänoireet, rintakipu, rytmihäiriöt 21 27
Huimaus 17 22
Verenpaineen nousu /- lasku / - vaihtelut 10 13
Turvotuksia eri puolella kehoa 8 10
Selkärangan kipu tai voimakas kipu lapojen välissä 9 12
Suolisto-oireet, ripuli, mahalaukku-, ruokatorvioireet, kipu vatsassa 9 12
Veren yskiminen 2 2,6
Kaikki limakalvot huonossa kunnossa ja kipeät 4 5,2
YHTEENSÄ 77
Erikseen kartoitin mitä sairauksia heillä oli.
Senkin tilaston olen laittanut tänne palstalle.
Jos et ole lukenut ja jos kiinnostaa, voin laittaa uudelleen.
Terveisin Hilkka N - outo tapaus
hilkkaliisa kirjoitti:
Tein tutkimuksen (2004), jossa 77 homesairasta kertoi myös oireistaan, sairauksistaan ja tietenkin sosiaaliturvan ja kuntoutuksen toteutumisesta.
Tässä tutkimuksessani peräti 62,3 % vastaajista ilmoitti silmäoireita. Tuossa alla kopio siitä MITÄ OIREITA silmissä oli homesairailla.
Kysymys numero neljällä kartoitin millaisia oireita kosteusvauriomikrobit aiheuttavat.
Oireita silmissä ilmoitti 48 (62,3 %) vastanneista. Oireina ovat kirvely, kutina, kuivuminen, punoitus, tulehduksia, allerginen sidekalvon tulehdus, vuotaminen, vetistäminen, rähmiminen, ärsytys, roskan tai hiekan tunne silmissä, silmänluomien turvotus, näön heikkeneminen, näköhäiriöitä, putkinäkö, hämäränäön sumeneminen, särky ja kipu koko silmänmunassa tai silmän pintaa polttaa ”kuin kaadettaisiin kuumaa vettä silmiin” (liite 9 ). Alleviivattuja oireita esiintyy yleisesti kosteusvauriomikrobeille altistuneilla henkilöillä ja useimpia myös kosteusvaurioaltistuksista kenellä tahansa. Kysymyksen asettelun puutteesta huolimatta on todennäköistä, että vastaajien kuvaamat oireet liittyvät kosteusvaurioaltistuksiin.
Kaikki oireet f %
Silmissä 42 55
Näköhäiriöt 6 7,8
Kurkussa 18 23
Nielemisvaikeus 1 1,3
Suussa 12 16
Päänsärky 30 39
Väsymys, uupumus 36 47
Muistihäiriöt 10 13
Masennus 2 2,6
Raynard raajoihin 1 1,3
Äänien yliherkkyys 1 1,3
Iho-oireet 38 49
Huimaus 17 22
Veren yskiminen 2 2,6
YHTEENSÄ 77
Terveisin Hilkka Nsilmädiagnooseista sekä siitä, miksi perussairauksiksi niitä on nimetty/minkä perussairauden yhteyteen ne on liitetty (olipa vaikiaa). Pahoittelut, että on mennyt aiemmin ohi. Voin tietty kaahlata noita viestejä taaksepäin... kertaus on muutenkin opintojen äiti.
- Tutkailijana
hilkkaliisa kirjoitti:
Tein tutkimuksen (2004), jossa 77 homesairasta kertoi myös oireistaan, sairauksistaan ja tietenkin sosiaaliturvan ja kuntoutuksen toteutumisesta.
Kaikki oireet f %
Silmissä 42 55
Näköhäiriöt 6 7,8
Kurkussa 18 23
Nielemisvaikeus 1 1,3
Suussa 12 16
Päänsärky 30 39
Väsymys, uupumus 36 47
Muistihäiriöt 10 13
Masennus 2 2,6
Raynard raajoihin 1 1,3
Äänien yliherkkyys 1 1,3
Iho-oireet 38 49
Huimaus 17 22
Veren yskiminen 2 2,6
YHTEENSÄ 77
Terveisin Hilkka Nja montako miestä tutkimukseen osallistui?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 202664
- 441291
Piilorikollisuutta Puolangan päätöksentekoelimissä? Kyllä! Julkisesti todistettu!
Kyösti (kesk) rehenteli julkisissa tiedotusvälineissä tehneen jo ennen vaaleja sopimuksen kokoomuksen ehdokkaiden kanssa70947Miten suomalaiset miehet
On usein niin aikaansaamattomia? Odottavat prinsessapalvelua. Odottavat, että nainen tekee aloitteen, että nainen pyytää138925- 45881
- 61842
- 42806
Eräs läheinen sanoi
Että mies kyllä ottaa aina itse yhteyttä, jos on kiinnostunut. Oli tilanne mikä hyvänsä. Kuulemma kuvittelin koko jutun.44795Eduskunnassa valmistaudutaan jo persujen täydelliseen romahdukseen - Koko paska kaatuu hetkessä
– On mahdollista, että käy kuin Assadin Syyrialle tai Ceaușescun Romanialle: koko paska kaatuu aivan hetkessä, kun tarpe165776Iloista ja aurinkoista pääsiäistä kaikki palstan kivat sinkut :)
Täällä on näköjään vähän huono meininki tarttunut kuin tuolta muualta mutta pidetään edelleen tämä puoli suht positiivis134725