Gastriitti

diagnoosi

Onko kohtalotovereita ja saanut diagnoosiksi gastriitin? Minulla on antrumissa benigni reaktiivinen gastriitti ja corpuksessa lisäksi kohtalainen atrofia. Oletteko muuttaneet mitenkään ruokavaliota yms? Lääkäri vaan sanoi että normaalisti voi syödä. Entä B12-vitaamini, puutosta? KOntrollit?

30

25586

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tyllinen

      Minulle lääkäri sanoi, että pitäisi välttää voimakkaasti happamia ruoka-aineita, kuten tomaattia ja sitrus-hedelmiä. Kokeilemalla huomaa, mitkä ruoka-aineet aiheuttavat oireita.

      Koska minulla on autoimmuunisyistä johtuva gastriitti, lääkäri suositteli kontrollitähystystä kolmen vuoden välein.

      B12-vitamiinia pitää myös tarkkailla.

    • öpä

      Löytyihän täältä tästäkin aiheesta. Itse sain juuri kuulla että minulla on gastriitti. Lääkäriin pääsen vasta maaliskuun puolella ja kivut ja väsymys on kova. Minulla tämä tulehdus on vienyt voimat, enkä ole töissäkään pystynyt olemaan. Kotona ollaan nyt oltu neljän seinän sisällä kolme kuukautta alkaa kyllästyttämään. Onko tähän tautiin mitään lääkitystä tai apua? Somacia olen syönyt neljä kuukautta ja sitä ilman en pysty olemaankaan, mutta onko olemassa mitään muuta apua? Minulla tulehdus on luultavasti koko ruuansulatusjärjestelmässä, gastroskopiassa näkyi tulehdusta samoin colonskopiassa (ei kuitenkaan Crhonia) ja suu on koko ajan myös aftoilla ja punainen. Onko tähän mitään apua?

    • seuraavat keskustelut
      • öpä

        Olipa masentavaa luettavaa tuossa linkissä. Onko tämä tauti semmoinen ettei siihen ole mitään hoitoa? Paraneeko koskaan? Itselläni maha on aika huonossa kunnossa enkä tiedä miten sen kanssa voisin selvitä näin loppu elämäni. Pitääkö tässä nyt syöpää odotella?


      • lisää..
        öpä kirjoitti:

        Olipa masentavaa luettavaa tuossa linkissä. Onko tämä tauti semmoinen ettei siihen ole mitään hoitoa? Paraneeko koskaan? Itselläni maha on aika huonossa kunnossa enkä tiedä miten sen kanssa voisin selvitä näin loppu elämäni. Pitääkö tässä nyt syöpää odotella?

        Ei atrofinen gastriitti aiheuta vatsan huonokuntoisuuden tunnetta. Ei sitä huomaa.
        Ainoat oireet tulevat B12 vajeesta jollei piikkejä hae.

        Normaalia elämää voi jatkaa. Itselläni tulee 4v täyteen.

        Limakalvo vatsassa ei kyllä korjaudu, joten kontrollissa pitää käydä. Ja tupakointi lisää riskiä melkoisesti koska jäljellä oleva limakalvo ei kykene myrkkyjä torjumaan.


      • vanha äiti
        lisää.. kirjoitti:

        Ei atrofinen gastriitti aiheuta vatsan huonokuntoisuuden tunnetta. Ei sitä huomaa.
        Ainoat oireet tulevat B12 vajeesta jollei piikkejä hae.

        Normaalia elämää voi jatkaa. Itselläni tulee 4v täyteen.

        Limakalvo vatsassa ei kyllä korjaudu, joten kontrollissa pitää käydä. Ja tupakointi lisää riskiä melkoisesti koska jäljellä oleva limakalvo ei kykene myrkkyjä torjumaan.

        Siis itselläni on harvinainen Gräsbeckin-Imerslundin oireyhtymä, eli B12-vitamiinin malabsorptio eli imeytymishäiriö. Minulla on ollut tämä syntymästäni saakka. Aikaisemman lääkkeen nimeä en muista, mutta vuodesta 1966 (itse tuolloin 8 v.) alkaen sain Betolvex -nimistä pistosta joka 4. kuukausi. Annostus oli riittävä n. 20 vuotta. Totesin tuolloin, että elämästä menee kolme kuukautta täysin pilalle kauhean väsymyksen ja hermostumisten takia. Hain lääkkeelle reseptimuutoksen ja otto joka 3. kk. Sisätaudin EL vain ei uskonut minulla tautia olevan ennenkuin tarkisti Genetiikan laitokselta. Lääke uusittu omasta aloitteesta 1996 Coheminiksi, koska käteni oli tosi kipeä. Lääkäri muutti kyllä lääkkeen nimen, muttei annostusta, ja olin tosi väsynyt ja vaihdoin taas 1997 takaisin Betolvexiin, annostus joka 3. kuukausi.

        Kukaan paikallisista terveyskeskuslääkäreistä ei ole tippaakaan kiinnostunut voinnistani ja oireistani. Kiivaan vaatimisen jälkeen, kun minua vaivasi vuonna 2003-2004 pitkään kivulias plantar fascian (jalanpohjan kalvon tulehdus), sain yhden terveyskeskuslääkärin suuttumaan niin, että kiukuissaan määräsi mulle 1 kk:n ajaksi viikottain piikit ja ylläpitohoidoksi 1.kerta/kk Cohemiinia.

        Itse tunnistan B12-vitamiinin puutteen oireeksi: kielen ja ikenien kipeytyminen sekä haavaumat suussa kuukauden lähetessä loppuaan, siis JOKA kuukausi. Samoin sormenpäiden arkuus ja kynsien vierustojen tulehdukset. Pahinta on jos on muita tulehduksia esim. viikon vatsatauti tms. niin olen todella hermostunut tai saan todellisia raivokohtauksia, aivan pienet jutut saavat minut sekoamaan niin pahasti, että vapisen aivan kauttaaltaan ja voin huutaa aivan järjettömästi ja kyse ei tosiaan ole itsehillinnän puutteesta.

        Minulla on ollut viimeisen 6 vuoden ajan vaikeuksia kävellä lujaa (ihan kuin katkokävelyn oireita), mutta koska olen ylipainoinen, näihin valitteluihini eivät lääkärit ole reagoineet mitenkään. Olen itse tilannut tukisukkia ja yrittänyt tulla niillä toimeen.

        Saatteko te kuukausittain piikkinne? Aiheutuuko teille kuukausittain puutosoireita, vai käyttekö piikillä, koska kalenteri näyttää niin? Kuka teidät määrää ja kuinka usein B12 vitamiinin tason määritykseen?

        Kuka teidän tautianne seuraa ja antaa asiantuntevaa ohjausta/neuvontaa juuri B12-vitamiinin puutosoireisiin? Onko hoitoa tarjolla Turun lähellä, ketä mahtaisi tautini kunnollinen hoito kiinnostaa? Olen pikkasen väsynyt selittämään aina oireitani, ja kuulemaan rauhoittavia kommentteja: ei B12-vitamiinin puutetta voi olla, koska saatte piikkinne. Olen sisätaudin erikoislääkäriltä (paikallinen kuuluisuus sydäntaudeissa) jopa saanut vastakysymyksen : Mitä oireita kuvittelette teillä olevan?

        Tunnetteko muita Gräsbeckin-Imerslundin oireyhtymää sairastavia?

        Meitä ei pitäisi Suomessa olla kuin 33 kpl, itse olen nuorimmasta päästä. Veljelläni on sama tauti, eli tiedän tosiaan etten kuvittele oireitani. Olisin kuitenkin kiinnostunut muiden potilaiden iän tuomista rasitteista, koska meistä on tuntunut, että vanhemmiten lääkitys ei enää tehoa kuten nuorena. Olen itse 48-vuotias ja veljeni on 55-vuotias.


      • algastro
        lisää.. kirjoitti:

        Ei atrofinen gastriitti aiheuta vatsan huonokuntoisuuden tunnetta. Ei sitä huomaa.
        Ainoat oireet tulevat B12 vajeesta jollei piikkejä hae.

        Normaalia elämää voi jatkaa. Itselläni tulee 4v täyteen.

        Limakalvo vatsassa ei kyllä korjaudu, joten kontrollissa pitää käydä. Ja tupakointi lisää riskiä melkoisesti koska jäljellä oleva limakalvo ei kykene myrkkyjä torjumaan.

        Hei

        Olen kuuttakymppiä lähestyvä käppänä ja minulla todettii atrofinen gastriitti tämän vuoden alussa. Työterveyslääkäri kertoi, ettei mitään lääke- tms. hoitoja ole. Tarkkaa aikaa hän ei kontrolliin antanut, mutta pyysi ilmoittamaan kivuista ja muista tuntemuksista.

        Täytynee kysyä asiaa lääkäriltä, mutta sattuisiko kukaan tietämään, että onko B12 vitamiini ainoa vitamiini tai hivenaine, joka ei imeydy taudin seurauksena?

        Olisi mielenkiintoista tietää, koska voisi olettaa, että tällainen "imeytymistauti" tuskin rajoittuu pelkästään yhteen vitamiiniin ja koska asiaa voisi varmaan tutkia ja ehkä hoitaakin.
        Minulla tehoavat ainakin toistaiseksi B12 lääkitys myös pillereinä.


    • Kalle

      Jos olen oikein ymmärtänyt niin gastriitti ja atrofinen gastriitti ovat kaksi hieman eri asiaa. Atrofisessa gastriitissä mahalaukun limakalvot ovat surkastuneet ja täten esim. mahahappoa ei erity normaalisti kun taas gastriiti on mahan limakalvon tulehdustila.

      Itselläni kehittyi pernisiöösi anemia noin neljässä vuodessa atrofian toteamisen jälkeen. Verikoekontrolleihin minut määräsi hoitava,tähystykset suorittanut lääkäri. Syödä voin mitä haluan, mutta mahan hapottomuus asettaa omia rajoitteita esim. huonosti sulavan sapuskan osalta. Tietysti ylipäänsä pitäisi syödä paljon hedelmiä yms. terveellistä ruokaa, mutta varsinaisella ruokavaliolla en ole ollut.

      B12-vitamiinin puutos voi aiheuttaa hermosto-oireita jo ennen varsinaisen pernisiöösin anemian toteamista. Itselläni oireet olivat suunnaton väsymys, lihasten voimattomuus ja ehkäpä ikävimpänä oireena jatkuva pahoinvointi ja oksentelu. Piikitysten alettua oireet helpottivat noin kuukaudessa. Ja vasta jälkeenpäin osasin edes tajuta muitakin oireita mitkä olivat vaivanneet, mutta joiden kanssa oli vain oppinut elämään.

      Itse koen ennen piikitystä noin viikosta kahteen kestävää väsymystä, niin fyysistä kuin psyykkistäkin. Mielenkiintoista on ollut työterveyshuollossa piikitystä hakiessani hoitajien kommentit. Noin puolet sanovat, ettei ennen piikitystä voi olla väsymystä ja jos onkin, niin ei ainakaan pernisiöösistä anemista johtuvaa...Suunnilleen loput hoitajista kertovat sen olevan normaalia ja potilaiden myös heille väsymyksestään kertoneen. Tämä viesti oli vanhalle äidille.

      • GGGG-7

        Hei! kävin juuri viime viikon perjantaina GastroPanelissa ja odottelen tuloksia nyt loppuviikosta tai ensi viikon alusta.

        Minua on nyt viimeisen 1½ vuoden aikana vaivannut mitä erilaisimmat vatsakivut, kova närästys ja ajoittainen ripuli. Tämän lisäksi "tunnen" koko ajan vatsani, ikäänkuin se olisi turvoksissa ja kipeä jatkuvasti.

        Minulla on todellisia väsymyskohtauksia usein, monasti en jaksa keskittyä yhtään mihinkään ja olo on fyysisesti todella väsynyt, mikä vaikuttaa henkiseen mielialaani myös vahvasti. Yritän koko ajan, mutta päädyn siihen, etten jaksa. Olen kärsinyt myös masennuksesta diagnoosien kera, mutta tunnistan mielestäni psyykkisen masennuksen ja kykenen erottamaan sen tästä hyvin.

        Tein tänään jopa keliakia-testin kotona, tulos oli negatiivinen.

        Eli, haluaisin mielelläni kuulla, että mitä tuo gastriitti on sinulla aiheuttanut, mikä sai sinut alunperin hakeutumaan lääkäriin, minkälaiset oireet.. kuinka elämänlaatusi parantui, jos se parantui diagnoosin ja lääkityksen jälkeen?

        Tuloksia odotellessa..


    • A. G.

      Onko kokemusta tulehduskipulääkkeiden ja atrofisen gastriitin yhdistelmästä? Käsittääkseni t.k.lääkkeet voi aiheuttaa dastriittia, mutta jos on jo atr. gastr. niin pitäisikö välttää käyttöä.

      Kysyn koska tiedossa on viisudenhampaan poisto ja siihen kuuluu n. viikon kuuri.

      • Minulla on gastriitti, joka johtuu siitä että sappinesteitä vuotaa mahaan. Tosi huonosti olen mitään infoa saanut lääkäreiltä tästä taudista. Saati mitään hoito-ohjeita. Tähystyksessä tämä todettiin refluksitauti. Silloin lääkäri ei puhunut edes mitään koko gastriitista, refluksitaudista vaan, ja siihen sain Nexiumia. Sitten kun uudestaan menin lääkäriin vatsavaivojen takia, sillon vasta sain kuulla että siinä tähystyksessä todettiin myös gastriitti. Ja ilmeisesti siitä aiheutuen on mahalaukku täynnä pieniä haavoja, ja ne aiheuttaavat kovia vatsakipuja. Lääkäri vaan sanoi että siihen gastriittiin ei ole mitään hoitoa, ja että haavojen pitäisi parantua Nexiumilla. EI OLE PARANTUNUT! Ja nyt on maha tosi huonossa kunnossa ja muutenkin yleinen vointi kamala. Oksettava ja huono olo koko ajan ja maha kipeä. Myöskin pientä lämpöä kaiken aikaa. On tämä hirveetä jos ei tosiaan mitään hoitoa ole! Miten kauan tällaisena pysyy hengissäkään... =( Alkaa jo tosissaan masentaa tämä terveydentila!


      • *Emilie*
        amiga kirjoitti:

        Minulla on gastriitti, joka johtuu siitä että sappinesteitä vuotaa mahaan. Tosi huonosti olen mitään infoa saanut lääkäreiltä tästä taudista. Saati mitään hoito-ohjeita. Tähystyksessä tämä todettiin refluksitauti. Silloin lääkäri ei puhunut edes mitään koko gastriitista, refluksitaudista vaan, ja siihen sain Nexiumia. Sitten kun uudestaan menin lääkäriin vatsavaivojen takia, sillon vasta sain kuulla että siinä tähystyksessä todettiin myös gastriitti. Ja ilmeisesti siitä aiheutuen on mahalaukku täynnä pieniä haavoja, ja ne aiheuttaavat kovia vatsakipuja. Lääkäri vaan sanoi että siihen gastriittiin ei ole mitään hoitoa, ja että haavojen pitäisi parantua Nexiumilla. EI OLE PARANTUNUT! Ja nyt on maha tosi huonossa kunnossa ja muutenkin yleinen vointi kamala. Oksettava ja huono olo koko ajan ja maha kipeä. Myöskin pientä lämpöä kaiken aikaa. On tämä hirveetä jos ei tosiaan mitään hoitoa ole! Miten kauan tällaisena pysyy hengissäkään... =( Alkaa jo tosissaan masentaa tämä terveydentila!

        "Minulla on gastriitti, joka johtuu siitä että sappinesteitä vuotaa mahaan." Miten tämä sinulla diagnosoitiin, pelkällä gastroskopiallako? Minulla todettiin gastroskopiassa lievä gastriitti muutama kuukausi sitten; lievä varmasti siksi, että söin Nexiumia jonkun viikon ennen tähyä ja se ehti korjata oireita. Tauti ei kuitenkaan ole rauhoittunut, Nexiumia on mennyt koko ajan, mutta edelleen polttaa ja vatsa on jo ihan sekaisinkin, lisäksi vielä Hb oli pudonnut kymmenisen pykälää RAUTATABLETTIEN SYÖMISESTÄ HUOLIMATTA. Ulosteen veret oli kuitenkin negatiiviset. Seuraavaksi ruvetaan etsimään syytä kuulemma sappikivistä ja maksa-arvoista. Lääkäreiden asenne tutkimiseen vaan ei ole kovin innokas, kun tähän mennessä ei ole vielä mitään kovin raflavaa löytynyt ja olen nuori.. Itsekin tiedän taudista todella vähän ja senkin vähän olen lähinnä itseopiskellut, lääkäreistä ei irtoa juuri mitään. Kiinnostaisi siis tietää kaikki mahdollinen, diagnoosit, kokemukset.. kaikki!


      • *Emilie* kirjoitti:

        "Minulla on gastriitti, joka johtuu siitä että sappinesteitä vuotaa mahaan." Miten tämä sinulla diagnosoitiin, pelkällä gastroskopiallako? Minulla todettiin gastroskopiassa lievä gastriitti muutama kuukausi sitten; lievä varmasti siksi, että söin Nexiumia jonkun viikon ennen tähyä ja se ehti korjata oireita. Tauti ei kuitenkaan ole rauhoittunut, Nexiumia on mennyt koko ajan, mutta edelleen polttaa ja vatsa on jo ihan sekaisinkin, lisäksi vielä Hb oli pudonnut kymmenisen pykälää RAUTATABLETTIEN SYÖMISESTÄ HUOLIMATTA. Ulosteen veret oli kuitenkin negatiiviset. Seuraavaksi ruvetaan etsimään syytä kuulemma sappikivistä ja maksa-arvoista. Lääkäreiden asenne tutkimiseen vaan ei ole kovin innokas, kun tähän mennessä ei ole vielä mitään kovin raflavaa löytynyt ja olen nuori.. Itsekin tiedän taudista todella vähän ja senkin vähän olen lähinnä itseopiskellut, lääkäreistä ei irtoa juuri mitään. Kiinnostaisi siis tietää kaikki mahdollinen, diagnoosit, kokemukset.. kaikki!

        Tähystyksessä joo todettiin. Eikä mitään tutkimuksia siihen liittyen enää tehdä minulle edes. Tuntuu että koko homma jäi ihan kesken. Joudun vaan itse selviytymään näköjään tämän vaivan kanssa, kun lääkäri vaan sanoi että hoitoa ei ole sen kummempaa. Huono olo on minullakin ja maha sekaisin. Vähän väliä pitää jotain syödä ettei tule hirvittävä olo. Ja ruokahalua ei edes ole, joutuu väkisin syömään.
        Hemoglibiini oli mullakin alhainen.


      • rautainen
        *Emilie* kirjoitti:

        "Minulla on gastriitti, joka johtuu siitä että sappinesteitä vuotaa mahaan." Miten tämä sinulla diagnosoitiin, pelkällä gastroskopiallako? Minulla todettiin gastroskopiassa lievä gastriitti muutama kuukausi sitten; lievä varmasti siksi, että söin Nexiumia jonkun viikon ennen tähyä ja se ehti korjata oireita. Tauti ei kuitenkaan ole rauhoittunut, Nexiumia on mennyt koko ajan, mutta edelleen polttaa ja vatsa on jo ihan sekaisinkin, lisäksi vielä Hb oli pudonnut kymmenisen pykälää RAUTATABLETTIEN SYÖMISESTÄ HUOLIMATTA. Ulosteen veret oli kuitenkin negatiiviset. Seuraavaksi ruvetaan etsimään syytä kuulemma sappikivistä ja maksa-arvoista. Lääkäreiden asenne tutkimiseen vaan ei ole kovin innokas, kun tähän mennessä ei ole vielä mitään kovin raflavaa löytynyt ja olen nuori.. Itsekin tiedän taudista todella vähän ja senkin vähän olen lähinnä itseopiskellut, lääkäreistä ei irtoa juuri mitään. Kiinnostaisi siis tietää kaikki mahdollinen, diagnoosit, kokemukset.. kaikki!

        Hb arvo oli aikaisemmin ja mikä se on nyt?


      • rautainen
        *Emilie* kirjoitti:

        "Minulla on gastriitti, joka johtuu siitä että sappinesteitä vuotaa mahaan." Miten tämä sinulla diagnosoitiin, pelkällä gastroskopiallako? Minulla todettiin gastroskopiassa lievä gastriitti muutama kuukausi sitten; lievä varmasti siksi, että söin Nexiumia jonkun viikon ennen tähyä ja se ehti korjata oireita. Tauti ei kuitenkaan ole rauhoittunut, Nexiumia on mennyt koko ajan, mutta edelleen polttaa ja vatsa on jo ihan sekaisinkin, lisäksi vielä Hb oli pudonnut kymmenisen pykälää RAUTATABLETTIEN SYÖMISESTÄ HUOLIMATTA. Ulosteen veret oli kuitenkin negatiiviset. Seuraavaksi ruvetaan etsimään syytä kuulemma sappikivistä ja maksa-arvoista. Lääkäreiden asenne tutkimiseen vaan ei ole kovin innokas, kun tähän mennessä ei ole vielä mitään kovin raflavaa löytynyt ja olen nuori.. Itsekin tiedän taudista todella vähän ja senkin vähän olen lähinnä itseopiskellut, lääkäreistä ei irtoa juuri mitään. Kiinnostaisi siis tietää kaikki mahdollinen, diagnoosit, kokemukset.. kaikki!

        yksityisellä ja saat ihan mitä tutkimuksia haluat ...kysyt vaan
        mitä kaikkia tutkimuksia tähän vaivaan voisi olla ja missä j'ärjestyksessä
        niitä kannattaa ottaa -- rahaahan siinä varmaan palaa mutta sen olet
        varmaankin satsaaman saadaksesi jotain selville-


      • ek
        amiga kirjoitti:

        Minulla on gastriitti, joka johtuu siitä että sappinesteitä vuotaa mahaan. Tosi huonosti olen mitään infoa saanut lääkäreiltä tästä taudista. Saati mitään hoito-ohjeita. Tähystyksessä tämä todettiin refluksitauti. Silloin lääkäri ei puhunut edes mitään koko gastriitista, refluksitaudista vaan, ja siihen sain Nexiumia. Sitten kun uudestaan menin lääkäriin vatsavaivojen takia, sillon vasta sain kuulla että siinä tähystyksessä todettiin myös gastriitti. Ja ilmeisesti siitä aiheutuen on mahalaukku täynnä pieniä haavoja, ja ne aiheuttaavat kovia vatsakipuja. Lääkäri vaan sanoi että siihen gastriittiin ei ole mitään hoitoa, ja että haavojen pitäisi parantua Nexiumilla. EI OLE PARANTUNUT! Ja nyt on maha tosi huonossa kunnossa ja muutenkin yleinen vointi kamala. Oksettava ja huono olo koko ajan ja maha kipeä. Myöskin pientä lämpöä kaiken aikaa. On tämä hirveetä jos ei tosiaan mitään hoitoa ole! Miten kauan tällaisena pysyy hengissäkään... =( Alkaa jo tosissaan masentaa tämä terveydentila!

        Kysy luontaistuote kaupasta SILICUM TONICia,se on piiceeliä,siellä kertovat kyllä lisää.Minulla auttanut mahan poltteeseen hyvin.Auttaa mahan limakalvoa parantumaan.


      • jjjjjoguu
        ek kirjoitti:

        Kysy luontaistuote kaupasta SILICUM TONICia,se on piiceeliä,siellä kertovat kyllä lisää.Minulla auttanut mahan poltteeseen hyvin.Auttaa mahan limakalvoa parantumaan.

        Eli osaako kukaan kertoa erot akuutin ja kroonisen gastriitin oireissa? Käsittääkseni niissä on jotakin eroa, vai eikö ole? Kroonisessakin gastriittissa jatkuva 24/7 oksettava olo?? Vai ajoittainen kuvotus, kuten olen tähän asti luullut?

        Eli onko akuutti gastriitti rajuoireisempi kuin krooninen?


    • kaima . . . .

      Acetium autta hapottomaan mahaan, jotta pystyy syömään vähärasvaista ja hapottomia ruokia (ei hapanleipää, niin hyvää kuin se onkin).
      Acetium lisää ruokahalua, mutta sitä ei pitä ottaa joka aterialle. Pieniä aterioita 4-5 päivässä. Hätätilanteessa vain perunamuusia ja mustikkakeittoa ruoaksi.
      Hapottoman mahan tilanne on pysyvä - parannus keinoa ei ole. Vain ruokavalio.

      • Peelokas

        Hei! Vatsaan on sattunut noin vuoden ajan. Viikonloppuna sain niin hirvittävän sattumiskohtauksen, joka ei mennyt ohi, että oli pakko mennä päivystykseen. Siellä ei-valmis lääkäri sanoi, että on varmaankin Gastriitti. Voiko olla teidän mielestänne? Pelkään. Sain Omeprazol-nimistä lääkettä. Se vähentää kuulemma mahahapon eritystä.


      • kärsimystä
        Peelokas kirjoitti:

        Hei! Vatsaan on sattunut noin vuoden ajan. Viikonloppuna sain niin hirvittävän sattumiskohtauksen, joka ei mennyt ohi, että oli pakko mennä päivystykseen. Siellä ei-valmis lääkäri sanoi, että on varmaankin Gastriitti. Voiko olla teidän mielestänne? Pelkään. Sain Omeprazol-nimistä lääkettä. Se vähentää kuulemma mahahapon eritystä.

        Minulla myös ollut kaksi viikkoa päivittäin maha polttelua, menin myös päivystykseen, kun en enää jaksanut olla, siellä tehtiin laaja labratutkimus, ja sydänvilmi,niissä ei mitään kummempaa,nyt odottelen tähystykseen aikaa, kuulemma jotain mahaperäistä, sain Antepsin ja Litargin, että pärjäilen siihen asti, kun pääsen tutkimuksiin...ei paljonkaan auta.


    • go801010

      Vatsan kuuluu olla hapan, jotta ruoka sulaisi. Happamuutta vähentävät lääkkeet - tai ylipäänsä mitkään pillerit - ovat väärä tapa korjata gastriitti.

      Tilaa ja lue tämä kirja kannesta kanteen: http://www.colitis-crohns.com/

      • dablais

        Olisi mielenkiintoista kuulla onko joku saanut apua noudattamalla tämän ylläolevassa vastauksessa olevan kirjan ohjeita/ ruokavaliota?


    • hajahu

      Tässä yks kohtalon toveri...Kävin tänään tähystyksessä ja otettiin Keliakia ja Helikobakteeri koepalat jotka saan 3 viikon päästä...mut gastriitti todettiin nyt tähystyksessä..Odottelen rauhassa tulokset ja sit kattotaan lääkärin kanssa mitä hoitoa keksitään..Helikobakteeri aiheuttaa gastriittia...

    • reetertt

      ala juomaan piimää. Maito lasi heti aterian jälkeen lopettaa kaiki närätykset siihen. Itelläni oli aina närästystä, mutta puoli lasia maitoa, auttaa heti.
      Juon hyla piimää, voisi auttaa.

    • pääsin vaivoista

      Minulla tähystyksessä todettiin gastriitti. Vuosia olin kärsinyt happovaivoista, polttelusta, turvotuksesta ym.
      Onnekseni lääkärimääräsi helikobakteerikuurin.
      Sinne jäi kaikki vatsavaivat. Olen nyt kunnellut tuttuja jotka kärsivät samoista vaivoista. Helikobakteerilääkitystä ei saa kun hengitysilma tai ulostenäytteellä ei voi todeta tautia.

      • 52-v

        Minulla keskiviikkona tähystys. Puoli vuotta ollut vatsavaivoja, kuten täyttymisen ja painon tunnetta, kipuja, turvotusta. Helikoon söin kuurin, mutta ei siitä juuri ollut vaivoihin apua. Tällä hetkellä oireista on pahin yöllinen mahakipu, ei auta Somac eikä Gaviscon.


    • vinkkipieni

      Jossain luki että gastriitti on yleensä allergian aiheuttama ja H2 salpaaja auttaa Ranixal

    • turhautunut1

      Hei!
      Minulla alkoi loppiaisena oireilu, jolloin oksentelin koko päivän lähes taukoomatta ihmeellistä oksennusta ja jonka jälkeen minua närästi ja poltteli ruokatorvessa, sain vaivaan somacia, jota söin 2vkoa ja se kyllä helpotti. Kuurin jälkeen leivät aiheuttavat vatsakipua. Mutta silloin tällöin pystyn syömään viljatuotteita. Loppiaisen jälkeen närästys ja vatsanpoltto kohtauksia tullut n. 4kertaa ja ovat menneet ohi 3 tunnissa. Nyt mulla alkoi 3 pv sitten aivan hirveä närästys ja poltto mutta meni somacin ja primperanin avulla ohi, mutta aamulla heti kun söin aamupalan oireet tuli kahta kauheempana takaisin ja olen sunnuntaiyöstä ravannut polilla ja saanut vatsacoctailin nyt 3 päivänä. se helpottaa hetkeksi. Koko ajan mua polttaa ruokatorvesta ja närästää ja hirveät röyhtäilyt. kun oireet nyt viikonloppuna alkoi niin tuli pakottava tunne oksentaa mutta mitään ei tullut. Kauhea kipu koko vatsassa ja enemmän vasemmalla puolella. Mitään en pysty syömään, kun olotila pahenee heti. Oloni on väsynyt ja energiataso nolla. Lääkäri epäili, että mahalaukussa vikaa kun en kuulma tarpeeksi paljoa arista vatsaa. joten ei epäillyt mitn sappea eikä puhunut mistn mahdollisista taudeista. Maksa,-munuais verikokeet oli ok ja tulehdusarvo oli normaali. Nyt päydällä odottaa keliakiatesti kun labratulos tulee 2vkon päästä. Tähystykseen tulee aika kuukauden sisällä ja ulraäänii on viikon oäästä. Joku giagnoosi ois kiva.

      • ilbhi

        kerroppa sun ruokavaliosta ja juomista, myös stressiä tuovista asioista.


    • sudenkorentoinen

      Mulla todettiin krooninen gastriitti, se vain todettiin ja siinä kaikki. Ite kävin myöhemmin lääkärissä ja pyysin kirjoittamaan somac reseptin. Mitään tietoa en ole saanut, netistä olen huomannut, että moni vaivani liittyy mahatulehdukseen. Toisinaan oireilen paljon, toisinaan en ollenkaan. Hassua, että kun on tähystetty niin siihen jätetään koko asia...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      54
      5289
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3417
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1562
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      191
      1449
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1066
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      978
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      887
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      826
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      778
    10. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      769
    Aihe