Miten toimii lisälämppäri ?

ei tietoo

Miten dieselin lisälämppäri toimii ajossa?
Oletetaan, että pakkasta on -20 ja autoon "pyydetään" sisälle 23 astetta...."rämppääkkö" lisälämppäri jatkuvasti päälle/pois linjaa, jotta lämpö pysyy sisällä vakiona? ....eli parin kilsan välein lisälämppäri käynnistyy ja sammuu ?? ....ei tämmöistä mikään lämmitin voi kestää!

57

20440

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Heska Pavonen

      Otapa vaikka googlella ensin perustiedot että mitä se lisälämmitin lämmittää, ja kysy sitten, jookos?

    • ei ei ei

      Ei se webasto auton sisäilmaa lämmitä vaan moottorin jäähdytysvettä. Tosi kylmällä saattaa lämppäri olla koko ajan päällä, jos moottorin lämmöntuotto ei riitä. Useimmiten diesel pitää lämpötilansa, kunhan se on sen ensin saavuttanut. Lämppäri on siis päällä aluksi mutta sitten sammuu.

      • on rikki

        Tottahan se auton sisältä myös lämmittää.

        Autossa alkaa vesi kiertää ja puhallin pyöriä kun lämittimen laittaa päälle. Ilmeisesti sinulla ei puhallin lähde pyörimään.

        Kun moottorin lämpötila nousee määrättyyn määrään lämmitys lakkaa automaattisesti.

        Auton sisätilan lämmitys vaatii luonnolliseti ajastimen auton sisälle, jos sitä ei ole lämmitin toimii vain käynnistyksen jälkeen.


      • Tarkennusta
        on rikki kirjoitti:

        Tottahan se auton sisältä myös lämmittää.

        Autossa alkaa vesi kiertää ja puhallin pyöriä kun lämittimen laittaa päälle. Ilmeisesti sinulla ei puhallin lähde pyörimään.

        Kun moottorin lämpötila nousee määrättyyn määrään lämmitys lakkaa automaattisesti.

        Auton sisätilan lämmitys vaatii luonnolliseti ajastimen auton sisälle, jos sitä ei ole lämmitin toimii vain käynnistyksen jälkeen.

        lämmitä mitään sisäilmaa -eikä myöskään lohkolöämmitin. Molemmat lämmittävät moottorin jäähdytysnestettä, joka kiertää koneessa lämmityskennostossa normaalisti. Jos Webastoon/Eberiin ei ole asennettu mitään ajastimia, ne toimivat 100%:sti lämmitämässä vain moottorin jäähdytysnestettä -sisätilojen lämmityksen ohjauksesta vastaa kuski, joka asettaa puhaltimen lämpötilasäätimen sopiviin asentoihin koneen käydessä. Jos kone ei käy, mitään lämpöä ei tule.
        Jos lisälämmittimeen on asennettu ajastin, silloin myös yleensä sisäilman puhallin kytkeytyy päälle ja myös sisätilat lämpiävät kun lisälämmitin lämmittää moottorin jäähdytysvettä.


    • Lisälämmitinmiäs

      Niin edelliset kaksi (ilmeisestikin sama kirjoittaja) ovat täysin huuhaata. Itselläni on Eberi ja se nimenomaa lämmittää auton sisätiloja kovilla pakkasilla, kuin myöskin itse moottoria.

      Toiminta periaate on seuraava: lämmitin lämmittää auton jäähytysnestettä ja samasta jäähdytysnesteestä otetaan myöskin lämpö auton sisätiloihin auton omalla puhaltimella....selvää eikö.

      Edellisellä kirjoittajalla ei ilmeisesti ole lainkaan autossa jäähdytysnestettä, ilmeisesti ilmajäähdytteinen malli kyseessä.

      • Wepasto Wepa

        Miten lämmittin on kytketty. Jos on vedetty niin, että kiertää ensin lämmittimen kennon kautta lämmittää sisäilman nopeammin, jos taas kiertää ensin lohkon kautta pukkaa lämmintä vasta kun lohko rupeaa lämpenemään.


      • Just joo

        Eberi ei lämmitä auton sisätiloja. Piste. Auton sisätiloja lämmittää mottorin jäähdytysvesi, joka kiertää lämmityskennoston kautta. Eberi lämmittää moottorin jäähdytysvettä. Eberin käynnistyminen voidaan kytkeä a) joko pelkästään käymään kun auton moottori käy ja jäähdytysveden lämpötila on alle x astetta b)edellisen lisäksi myös etukäteen ajastimella/kauko-ohjauksella, jolloin VOIDAAN myöskin saada auton sisätiloja lämpimäksi kun auton puhallin kytkeytyy päälle vesi kiertää lämmityskennoston kautta. Näin ei suinkaan tarvitse menetellä, esim. jos halutaan säästää auton akkua ja varmistaa auton käynnityminen sisätilojen viileyden kustannuksella.


      • hohhoijakkaa...
        Just joo kirjoitti:

        Eberi ei lämmitä auton sisätiloja. Piste. Auton sisätiloja lämmittää mottorin jäähdytysvesi, joka kiertää lämmityskennoston kautta. Eberi lämmittää moottorin jäähdytysvettä. Eberin käynnistyminen voidaan kytkeä a) joko pelkästään käymään kun auton moottori käy ja jäähdytysveden lämpötila on alle x astetta b)edellisen lisäksi myös etukäteen ajastimella/kauko-ohjauksella, jolloin VOIDAAN myöskin saada auton sisätiloja lämpimäksi kun auton puhallin kytkeytyy päälle vesi kiertää lämmityskennoston kautta. Näin ei suinkaan tarvitse menetellä, esim. jos halutaan säästää auton akkua ja varmistaa auton käynnityminen sisätilojen viileyden kustannuksella.

        Nyt on ukko pihalla. Auton sisätiloja ei todellakaan läämmitetä jäähdysvedellä vaan ilmalla.


      • Ilmalämpöpumppuko
        hohhoijakkaa... kirjoitti:

        Nyt on ukko pihalla. Auton sisätiloja ei todellakaan läämmitetä jäähdysvedellä vaan ilmalla.

        Mistä se ilma saa lämmön? = jäähdytysnesteestä jota Eberi/Webasto lämmittää.


      • pilkunpanolinjalla
        Ilmalämpöpumppuko kirjoitti:

        Mistä se ilma saa lämmön? = jäähdytysnesteestä jota Eberi/Webasto lämmittää.

        Tuo oli vaan näpäytys edeltävälle viisastelijalle.

        Ilmahan on se jolla auton sisätilat lämmitettään. Lämpö ilmaan saadaan eberin lämmittämästä vesikierrosta ja lämmön eber tekee dieselistä.


    • Ardic, Webasto, Eberspächer

      Riippuu lisälämmittimen antureiden kytkentä/katkaisulämpötilojen ja moottorin termostaatin yhteistoiminnasta. Saattaa käydä kuvailemallasi tavalla tai saattaa olla niinkin, että jos lämmitin käynnistyy, ei se ajon aikana sammu, kun lämmöt menevät syyläristä harakoille. Näin käy, jos termostaatin avautumislämpötila on alempi, kuin lämmittimen sammutuslämpötila.

      Lämmitin osaa alentaa lämmitystehoansa, kun lämpötila ylittää tietyn rajan. Tällä on pyritty estämään ajon aikaisia lämmittimen toistuvia käynnistymisiä.

      Kun dieselillä ajaa maantievauhtia, lämpöä tulee moottorista riittävästi ja lisälämmitin sammuu. Tultaessa kaupunkiin vauhti alenee ja lämpöä ei enää riitä. Tällöin lisälämmitin syttyy. Jos ajo etenee välillä kovalla vauhdilla, sitten taas matelemalla, lisälämmitin todellakin yhtenään syttyy ja sammuu.

      • vepasto

        diesel jäähtyy maantienopeuksissa, johtuen ajoviimasta. kaupunkiajossa lämmöt pysyvät paremmin koska ajoviima on olematon. ja se lämmön vaihtelu ei ole niin nopeaa että lisälämmitin rupeaisi pätkimään!


      • kun sitten
        vepasto kirjoitti:

        diesel jäähtyy maantienopeuksissa, johtuen ajoviimasta. kaupunkiajossa lämmöt pysyvät paremmin koska ajoviima on olematon. ja se lämmön vaihtelu ei ole niin nopeaa että lisälämmitin rupeaisi pätkimään!

        No ei, vaan mitä suurempi polttoaineenkulutus on tunnissa, sitä suurempi on lämmöntuottokin. Ts. nopeuden kasvaessa lämmöntuotto kasvaa merkittävästi. Ajoviimalla ei ole käytännössä mitään merkitystä, jos termostaatti on ehjä. Paljon suurempi lämpömäärä tulee auton kabiiniin lämmityslaitteesta, kuin mikä on ajoviiman jäähdytysvaikutus. Jos lämmityslaitteen puhallin on täysillä ja lämpötilan säätö maksimilla, kaupunkivauhdissa moottorin lämpötila putoaa parissa minuutissa alle 60 asteen (talvikelillä), jolloin vepasto käynnistyy (riippuu kyllä autosta ja siitä, ohjaako vepastoa moottorinohjain vai onko se jälkiasennusmallia).


      • vepasto
        kun sitten kirjoitti:

        No ei, vaan mitä suurempi polttoaineenkulutus on tunnissa, sitä suurempi on lämmöntuottokin. Ts. nopeuden kasvaessa lämmöntuotto kasvaa merkittävästi. Ajoviimalla ei ole käytännössä mitään merkitystä, jos termostaatti on ehjä. Paljon suurempi lämpömäärä tulee auton kabiiniin lämmityslaitteesta, kuin mikä on ajoviiman jäähdytysvaikutus. Jos lämmityslaitteen puhallin on täysillä ja lämpötilan säätö maksimilla, kaupunkivauhdissa moottorin lämpötila putoaa parissa minuutissa alle 60 asteen (talvikelillä), jolloin vepasto käynnistyy (riippuu kyllä autosta ja siitä, ohjaako vepastoa moottorinohjain vai onko se jälkiasennusmallia).

        teoriassa kyllä...et oo näköjään uuvella dieselillä ajellu,,,jos oisit nii et nuita puhelis!!


      • HIACE JA TRANSPORTER
        vepasto kirjoitti:

        teoriassa kyllä...et oo näköjään uuvella dieselillä ajellu,,,jos oisit nii et nuita puhelis!!

        Joo kyllä ne uudet diiselit siellä maantiellä jäähtyy ja kaupungissa pysyy paremmin lämmöt. Vanhat diiselit pyörii paljon lämpimämpänä kuin nämä uudet.


      • vepasto kirjoitti:

        teoriassa kyllä...et oo näköjään uuvella dieselillä ajellu,,,jos oisit nii et nuita puhelis!!

        Itselläni on -06 diesel, joka pysyy maantieajossa helposti 90 asteen lämpötiloissa, mutta heti kaupungin ruuhkassa tyhjäkäynnillä 15 minuttia seistyään, tippuu lämpö reilusti.

        Varmaan vähän riippuu, mitä tarkoittaa kaupunkiliikenteellä. Stadissa ikänsä asuneella voi olla siitä vähän eri käsitys, kuin jollain äkäslompololaisella peräkammarinpojalla... :)


      • ja eniten lämpöä
        The_Rat kirjoitti:

        Itselläni on -06 diesel, joka pysyy maantieajossa helposti 90 asteen lämpötiloissa, mutta heti kaupungin ruuhkassa tyhjäkäynnillä 15 minuttia seistyään, tippuu lämpö reilusti.

        Varmaan vähän riippuu, mitä tarkoittaa kaupunkiliikenteellä. Stadissa ikänsä asuneella voi olla siitä vähän eri käsitys, kuin jollain äkäslompololaisella peräkammarinpojalla... :)

        Itsellä on 2009 mallinen diesel citymaasturi ja siinä on tehdasasennettu Eber.

        Lämmittimen saa ensinnäkin valittua kertakäytölle, jatkuvalle käytölle (automaattisesti päälle pois) tai kokonaan pois käytöstä.

        Pätkimisilmiötä en ole havainnu koskaan, tosin kokemusta vasta yhdeltä talvelta, mielestäni Eber säätää tehoaan eli se ei välttämättä sammu vaan alentaa tehoaan. Tosin tämä on vain oma päätelmäni, en ole laiteen sielusta kovin hyvin perillä. Ensimmäisen lämmityksen jälkeen moottori kyllä jaksaa pitää lämmöt, jos ollaan ajossa. Toki lisälämmitin menee jossain vaiheessa päälle, jos pysähtyy ja auton ollessa tyhjäkäynnillä pistää sisältä lämmöt täysille.

        Joka tapauksessa jos ajan pakkasella töihin (17km) moottoritien kautta, jonka rampille on kotoa alle kilometri, niin moottorin lämmöt nousee ja Eber sammuu jo 7km ajon jälkeen.

        Jos taas ajelen pikkuteitä (enimmäkseen 60-50km/h), niin Eber voi pysyä käynnissä työpaikan parkikselle asti, pienillä nopeuksilla lämpö nousee siis selvästi hitaammin.


      • ei ainakaan minulla
        vepasto kirjoitti:

        diesel jäähtyy maantienopeuksissa, johtuen ajoviimasta. kaupunkiajossa lämmöt pysyvät paremmin koska ajoviima on olematon. ja se lämmön vaihtelu ei ole niin nopeaa että lisälämmitin rupeaisi pätkimään!

        "diesel jäähtyy maantienopeuksissa, johtuen ajoviimasta. kaupunkiajossa lämmöt pysyvät paremmin koska ajoviima on olematon. ja se lämmön vaihtelu ei ole niin nopeaa että lisälämmitin rupeaisi pätkimään! "

        Ainakin omassa autossani lisälämmitin lähtee startissa käyntiin ja maantienopeuksissa auto lämpenee nopeasti lopulliseen läämpöön ja lisälämmitin sammuu. Auto pysyy maantienopeuksissa lämpimänä ilman lisälämmitintä. Jos madellaan keskustan ruuhakssa ja seisoskellaan liikennevaloissa, niin moottori alkaa jäähtyä ja jossain vaiheessa lisälämitin lähtee uudestaan käyntiin.


      • dieselisti62
        vepasto kirjoitti:

        diesel jäähtyy maantienopeuksissa, johtuen ajoviimasta. kaupunkiajossa lämmöt pysyvät paremmin koska ajoviima on olematon. ja se lämmön vaihtelu ei ole niin nopeaa että lisälämmitin rupeaisi pätkimään!

        nyt oot ukko täysin pihalla,diesel lämpenee paremmin kovassa ajossa
        kaupungissa lämpö tippuu
        ajoviima ei jäähdytä moottoria kun käyttää peittoa edessä


      • toista mieltä
        HIACE JA TRANSPORTER kirjoitti:

        Joo kyllä ne uudet diiselit siellä maantiellä jäähtyy ja kaupungissa pysyy paremmin lämmöt. Vanhat diiselit pyörii paljon lämpimämpänä kuin nämä uudet.

        Ei ainakaan minulla. Maantieajossa kyllä lämmöt pysyy, mutta ei kaupungissa madellessa.


    • lämppäristä ???

      Mulla on Ocussa ns. sähköinen "lisälämppäri" ja eberi

      2 eri asiaa

    • kpg

      On olemassa tosiaan monenlaisia lämmittimiä. Tässä kokemuksiani lämmitimistä eri dieselautoissa.

      Volvossa oli ajastimella toimiva lämmitin, jolla sai auton moottorin ja sisätilan lämpimäksi ennen ajoon lähtöä. Hyvä mutta kallis.

      Nyky Avensiksessani on lämmitin, joka lähtee käyntiin vain vain moorin ollessa käynnissä. Ei automaattisesti, vaan koetaulussa on / off nappi. Tarvittaessa käytetään, mutta ei vielä -20 astetta tarvetta.

      Ford ja VW taitaavat olla automaatti toiminnalla, vailla pois kytkentä mahdollisuutta.

      Octaviassa on mainio sähköinen puhallusilman lämmitin, toimii käytännössä heti. Viime talvena tarkeni tuolla mainiosti, vaikka oli -20 astettakin (2.0 tdi vaimolla).

      Nestemäärä autossa lienee yli kymmen litraa, eikä se lämpeä alle kymmenen minuutin ilman esilämmitystä.

      Ajoin Mondeolla (2.0 td) aikoinaan -43 asteen pakkasessa, toimi mainiosti. Lämmin riitti hyvin sisällekkin, vaikka kytkinpoljin alkoi olla jo hitaasti palautuvaa mallia..muuten ok.

      Niin joskus kävi pakkasella niinkin, kun menin tankkaamaan. Jäi tuo lämmitin vielä päälle, vaikka moottori oli sammuksissa. Hirmuinen suvu nuosi auton alta ja aseman hoitaja luuli auton syttyneen palamaan, iletti ja hävetti...

      • dieselheppu

        Kauheasti menee nuo käsitteet sekaisin tuon lisälämmittimen kanssa.
        Nyt on vielä paljon liikenteessä dieselautoja joissa lämpöä riittää ilman lisälämmitintä ja toisaalta lämmitintä tarvitaan.
        Todennäköisesti autojen myyjät tai huolto ei pysty selvittämään laitteiston toimintaa asiakkaalle, koska on noin paljon epätietoisuutta.
        Kovilla pakkasilla kaikki laitteet ovat jäykkiä ja ongelmaksi muodostuukin että käynnistyykö edes lisälämmitin?
        Lisälämmitin lämmittää lähes poikkeuksetta moottorin jäähdytysvettä eli auttaa moottorin lämpenemistä.
        Esilämmitysmahdollisuus on tietyissä malleissa, riippuu varustuksesta.
        Pakkaspäivinä korjaamoa työllistävät usein laitteet jotka vain väliaikaisesti ovat kohmeessa esim pitkän käyttämättömän ajan takia.
        Jos on savua, ei se lämmitin pala kunnolla tai käynnistysvaihe on kesken.
        Toimiva lämmitin ei savuta.


      • sähköinen lisälämmitin
        dieselheppu kirjoitti:

        Kauheasti menee nuo käsitteet sekaisin tuon lisälämmittimen kanssa.
        Nyt on vielä paljon liikenteessä dieselautoja joissa lämpöä riittää ilman lisälämmitintä ja toisaalta lämmitintä tarvitaan.
        Todennäköisesti autojen myyjät tai huolto ei pysty selvittämään laitteiston toimintaa asiakkaalle, koska on noin paljon epätietoisuutta.
        Kovilla pakkasilla kaikki laitteet ovat jäykkiä ja ongelmaksi muodostuukin että käynnistyykö edes lisälämmitin?
        Lisälämmitin lämmittää lähes poikkeuksetta moottorin jäähdytysvettä eli auttaa moottorin lämpenemistä.
        Esilämmitysmahdollisuus on tietyissä malleissa, riippuu varustuksesta.
        Pakkaspäivinä korjaamoa työllistävät usein laitteet jotka vain väliaikaisesti ovat kohmeessa esim pitkän käyttämättömän ajan takia.
        Jos on savua, ei se lämmitin pala kunnolla tai käynnistysvaihe on kesken.
        Toimiva lämmitin ei savuta.

        > Lisälämmitin lämmittää lähes poikkeuksetta moottorin jäähdytysvettä eli auttaa moottorin lämpenemistä.

        ---

        Ei aina. Lisälämmittimiä on oikeastaan kolmea eri tyyppiä:

        1. Polttoainelämmitin (webasto/eber), joka toimii vain moottorin lämpenemisen apuna, lämmittäen jäähdytysnestettä MOOTTORIN KÄYDESSÄ.

        2. Em varustettuna sähköisellä kiertovesipumpulla ja ohjauksella, joka kytkee auton oman lämmityslaitteen puhaltimen päälle. Kun soppaan lisätään vielä kellokytkin tai kauko-ohjaus, saadaan auto esilämmitettyä ennen käynnistystä.

        Toki tyypin 1 voi lisävarustein muutta tyypiksi 2.

        3. vaihtoehto. Halpismalli. Tehokas laturi ja 0,5-1 kW sähkövastus auton lämmityslaitteessa. Vastuksen ansiosta lämppäri hönkii haaleaa ilmaa, vaikka jäähdytysneste on vielä kylmää. Lisäksi vastuksen sähkönkulutus kuormittaa laturia, joka kuormittaa moottoria, minkä ansiosta moottori lämpenee nopeammin kuin silkkaa tyhjäkäyntiä rallatellessaan


    • se kestäisi

      Omassa autossani toimii näin: Laitetaan päälle kaukosäätimellä esim. 15 min ennen käynnistystä, lämmittää moottorin ja kabiinikin on pikkusen lämmin jo autoa käynnistäessä ja lämpeää muutaman minuutin ajomatkan aikana ihan mukavaksi.
      Jos ei ole käytetty esilämmitystä ennen moottorin käynnistämistä, lisälämppäri käynnistyy kun moottori on käynnistetty ja se lämmittää moottorin kiertovettä ja kabiini lämpiää myöskin tällöin muutamaan minuutin ajomatkan aikana. Ajon aikana kuljettaja ei pysty mistään havaitsemaan lämppärin päälläoloa (paitsi ilmastoinnin lämmöntuotosta), mutta omassa autossani lämppärin tehtävä on estää moottorin käynti liian kylmänä eli ajon aikana se kytkeytyy päälle jos jäähdytinneste on liian kylmää. Miksei se käyttöä kestäisi, sitä vartenhan se on suunniteltukin?

      • niinpäniinniin

        Ongelma on vaan siinä että sitä ei ole suunniteltu pohjoisen oloihin vaan toimimaan niin että kun jäähdytysneste on lämmennyt lisälämmitin sammuu ja thats it. Pakkaspäivänä tuo automatiikka tosiaan rupeaa rämppäämään päälle ja pois, jopa 4-5 kertaa tunnissa ja jokatalvinen korjaamoreissu on edessä. Ajoin muutaman vuoden Italian ihmeellä jossa oli tämä hieno systeemi ja Eberipaja tuli tutuksi kunnes nöyrryin ja puin pakkasella villapuseron päälle. Ko autosta nimittäin sai tuon automatiikan pois päältä


      • ml213.
        niinpäniinniin kirjoitti:

        Ongelma on vaan siinä että sitä ei ole suunniteltu pohjoisen oloihin vaan toimimaan niin että kun jäähdytysneste on lämmennyt lisälämmitin sammuu ja thats it. Pakkaspäivänä tuo automatiikka tosiaan rupeaa rämppäämään päälle ja pois, jopa 4-5 kertaa tunnissa ja jokatalvinen korjaamoreissu on edessä. Ajoin muutaman vuoden Italian ihmeellä jossa oli tämä hieno systeemi ja Eberipaja tuli tutuksi kunnes nöyrryin ja puin pakkasella villapuseron päälle. Ko autosta nimittäin sai tuon automatiikan pois päältä

        Pakkaspäivänä tuo automatiikka tosiaan rupeaa rämppäämään päälle ja pois, jopa 4-5 kertaa tunnissa ja jokatalvinen korjaamoreissu on edessä. Ajoin muutaman vuoden Italian ihmeellä jossa oli tämä hieno systeemi ja Eberipaja tuli tutuksi kunnes nöyrryin ja puin pakkasella villapuseron päälle.
        -------------

        Se on totta, miten nyky suoraruisku Diesel kehittää vähän lämpöenergiaa.Mutta, todellisuus vielä on, miten harvassa on ne päivät Suomessa, jolloin ajonaikana tuleva moottorin lämpö ei riitä.Kyllä pakkasta tulee olla yli 25 astetta. Ongelma tietenkin korostuuu/tulee esille esim. liikennevaloissa pysähtymisistä tms seisonnnan aikana.

        Mutta, jos auton moottorin kehittämä lämpö ei riitä ja kyseesä on käytetty auto, niin monasti ongelman aiheuttaja on viallinen termostaatti. Jos termostaatti "tihkuu" läpi nestettä jäähdyttimelle, niin silloin "lämmönhukka" on liian suuri.Kesäkelisssä moottorin lämmöt voivat olla normaalia ja normaali nousuisia, mutta talvella moottori lämpiää hitaasti.


      • korostuu
        ml213. kirjoitti:

        Pakkaspäivänä tuo automatiikka tosiaan rupeaa rämppäämään päälle ja pois, jopa 4-5 kertaa tunnissa ja jokatalvinen korjaamoreissu on edessä. Ajoin muutaman vuoden Italian ihmeellä jossa oli tämä hieno systeemi ja Eberipaja tuli tutuksi kunnes nöyrryin ja puin pakkasella villapuseron päälle.
        -------------

        Se on totta, miten nyky suoraruisku Diesel kehittää vähän lämpöenergiaa.Mutta, todellisuus vielä on, miten harvassa on ne päivät Suomessa, jolloin ajonaikana tuleva moottorin lämpö ei riitä.Kyllä pakkasta tulee olla yli 25 astetta. Ongelma tietenkin korostuuu/tulee esille esim. liikennevaloissa pysähtymisistä tms seisonnnan aikana.

        Mutta, jos auton moottorin kehittämä lämpö ei riitä ja kyseesä on käytetty auto, niin monasti ongelman aiheuttaja on viallinen termostaatti. Jos termostaatti "tihkuu" läpi nestettä jäähdyttimelle, niin silloin "lämmönhukka" on liian suuri.Kesäkelisssä moottorin lämmöt voivat olla normaalia ja normaali nousuisia, mutta talvella moottori lämpiää hitaasti.

        silloin kun lämmityslaitetta ei yksinkertaisesti ole mitoitettu talvikeleihin tai se kabiinin tilavuus ja huono tiiveys vaativat enemm'n lämpöä kuin systeemi ilman lisälämppäriä kehittää. Farmarimallisilla tämä voi tulla eteen jo n -10C pakkasella puhumattakaan pakettiautosta josta väliseinä puuttuu


      • ml213.
        korostuu kirjoitti:

        silloin kun lämmityslaitetta ei yksinkertaisesti ole mitoitettu talvikeleihin tai se kabiinin tilavuus ja huono tiiveys vaativat enemm'n lämpöä kuin systeemi ilman lisälämppäriä kehittää. Farmarimallisilla tämä voi tulla eteen jo n -10C pakkasella puhumattakaan pakettiautosta josta väliseinä puuttuu

        Niin, on kaksi eri asiaa. Moottorin lämpeneminen tai auton sisätilojen lämpeneminen. Sisätilojen lämpenemiseen vaikuttaa juuri lämmityslaitteen teho/kennon koko.Jos tämä on teholtaan huono, niin moottorin lämpenemisellä ei juuri ole vaikutusta.

        Taas moottorin lämpenemiseen vaikuttaa erittäin paljon auton lämmityslaitteen teho, koska nyky Diesel ei kehitä yleensä erikoisen paljoa lämpöenergiaa.Esim. omassa Bussimalli Hiace D4D on kaksi lämmityslaitetta.Nämä lämmityslaitteet käytössä imevät moottorin kehittämät lämmöt erittäin tarkkaan eli jäähdytin on lähes kylmä pidemmilläkin matkalla puhumatakaan lyhyempiä ajoja.Tästä johtuen Eberin esilämmitys ennen ajoa on välttämätöntä. Moottorin lämmöt pysyvät ajossa normaalissa ilman Eberiäkin.
        Siis moottorin lämmöt pysyvät paremmin korkealla/normaalina,- jos sisätiloihin ei ohjata paljoa lämpöenergiaa.


      • Uskomatonta jask...
        niinpäniinniin kirjoitti:

        Ongelma on vaan siinä että sitä ei ole suunniteltu pohjoisen oloihin vaan toimimaan niin että kun jäähdytysneste on lämmennyt lisälämmitin sammuu ja thats it. Pakkaspäivänä tuo automatiikka tosiaan rupeaa rämppäämään päälle ja pois, jopa 4-5 kertaa tunnissa ja jokatalvinen korjaamoreissu on edessä. Ajoin muutaman vuoden Italian ihmeellä jossa oli tämä hieno systeemi ja Eberipaja tuli tutuksi kunnes nöyrryin ja puin pakkasella villapuseron päälle. Ko autosta nimittäin sai tuon automatiikan pois päältä

        Niinpä niin.Ei lämmittimiä ole suunniteltu kylmiin olosuhteisiin, vain aavikolla toimivat hyvin.


      • Ei pysty tajuun...
        niinpäniinniin kirjoitti:

        Ongelma on vaan siinä että sitä ei ole suunniteltu pohjoisen oloihin vaan toimimaan niin että kun jäähdytysneste on lämmennyt lisälämmitin sammuu ja thats it. Pakkaspäivänä tuo automatiikka tosiaan rupeaa rämppäämään päälle ja pois, jopa 4-5 kertaa tunnissa ja jokatalvinen korjaamoreissu on edessä. Ajoin muutaman vuoden Italian ihmeellä jossa oli tämä hieno systeemi ja Eberipaja tuli tutuksi kunnes nöyrryin ja puin pakkasella villapuseron päälle. Ko autosta nimittäin sai tuon automatiikan pois päältä

        Onko ne lämppärit suunniteltu Saharaan? Vähän ihmettelen kyllä.


    • Webasto/Eberi

      Toisilla palstoilla olleita "perussääntöjä":


      - lisälämppäreitä ei saa jättää yli kuukaudeksi seisomaan passiivisena vaan niitä pitää käyttää
      - lisälämppäreitä ei pidä antaa auton oman ohjauksen huoliksi
      - lisälämppäreitä ei pitäisi koskaan käyttää alle 20 minuuttia per startti
      - akun keston suhteen hyvä nyrkki on "auton pitää käydä vähän pidempään kuin lämppäri on ollut päällä ilman konetta" ja puhaltimen käyttöä suosittelen minimoimaan

      1) Lisälämppäri vaatii ajoa silloin tällöin myös kuumana vuodenaikana
      2) Lisälämppäri tarvitsee toimia omien etujensa mukaisesti eli kun käynnistetään niin silloin ajetaan pannu kuumana tarpeeksi pitkään
      3) Lisälämppäri ei ole mikään "5 min on-off laite" sen mukaan mitä auto tarvitsee lämpöä.

      "Automaatio vetää lämppärin tukkoon kun se ajaa sitä mielensä mukaan. Sehän voi käynnistää lämppärin kaksi minuuttia ennen kotipihaan saapumista ja sitten heti kone seis. Pajoilla on alle kaksivuotiaita autoja, joiden lämppärit ei toimi automaation / tietämättömän väärinajon vuoksi... eli lyhyttä ajoa ajavat on vaaravyöhykkeessä, vaikka juuri lyhyessä ajossa lämppäri ainoa asia mikä pitää dieselin hyvässä hapessa Suomen talvessa."

      • 14 v kokemus

        "- lisälämppäreitä ei saa jättää yli kuukaudeksi seisomaan passiivisena vaan niitä pitää käyttää"

        Aivan mielikuvitustarinaa! Hyvin on lämmitin pelannut, vaikka koskaan ei ole huhti-marraskuun välillä käytetty. Lämmitin (ainakin se malli, joka nyt on käytössä) vaatii ajoittaisen pura, putsaa karstat pois -huollon pysyäkseen toimintakunnossa. Kerran kahdessa vuodessa minun käyttötavallani. Laitteeseen kertyvä karsta ei vähene siitä, että sitä turhaan käytettäisiin kesäaikana. Päinvastoin: jokaisella käyttökerralla karsta lisääntyy.

        "- lisälämppäreitä ei pitäisi koskaan käyttää alle 20 minuuttia per startti"

        Mielikuvitustarinaa! Kun auton käynnistää ja samalla lisälämmittimen ja heti lähtee 80 km/h-maantieajovauhdilla, on moottorin lämpötila noussut 5 minuutissa eli 4 km matkalla termostaatin avautumislämpötilaan ja lisälämmitin sammuttaa itsensä 80 asteessa, siis parikymmentä sekuntia jo aiemmin. Miten sitä lämmitintä edes voisi käyttää 20 minuuttia, kun se ei kertakaikkiaan suostu siihen? Ei siitä olisi mitään hyötyäkään! Karstaa syntyy laitteen sammutusvaiheessa: osa viime hetkellä syötetystä polttoaineesta jää kuumille metallipinnoille ja palaa kiinni. Näin tapahtuu aivan siitä riippumatta, onko laitetta käytetty 10 minuuttia vaiko 1 tunti. Vaikka laitetta käyttäisi tunnin, on se tulen sammumishetki kuitenkin viimeisenä ja taas karsta lisääntyi.


      • 2+2
        14 v kokemus kirjoitti:

        "- lisälämppäreitä ei saa jättää yli kuukaudeksi seisomaan passiivisena vaan niitä pitää käyttää"

        Aivan mielikuvitustarinaa! Hyvin on lämmitin pelannut, vaikka koskaan ei ole huhti-marraskuun välillä käytetty. Lämmitin (ainakin se malli, joka nyt on käytössä) vaatii ajoittaisen pura, putsaa karstat pois -huollon pysyäkseen toimintakunnossa. Kerran kahdessa vuodessa minun käyttötavallani. Laitteeseen kertyvä karsta ei vähene siitä, että sitä turhaan käytettäisiin kesäaikana. Päinvastoin: jokaisella käyttökerralla karsta lisääntyy.

        "- lisälämppäreitä ei pitäisi koskaan käyttää alle 20 minuuttia per startti"

        Mielikuvitustarinaa! Kun auton käynnistää ja samalla lisälämmittimen ja heti lähtee 80 km/h-maantieajovauhdilla, on moottorin lämpötila noussut 5 minuutissa eli 4 km matkalla termostaatin avautumislämpötilaan ja lisälämmitin sammuttaa itsensä 80 asteessa, siis parikymmentä sekuntia jo aiemmin. Miten sitä lämmitintä edes voisi käyttää 20 minuuttia, kun se ei kertakaikkiaan suostu siihen? Ei siitä olisi mitään hyötyäkään! Karstaa syntyy laitteen sammutusvaiheessa: osa viime hetkellä syötetystä polttoaineesta jää kuumille metallipinnoille ja palaa kiinni. Näin tapahtuu aivan siitä riippumatta, onko laitetta käytetty 10 minuuttia vaiko 1 tunti. Vaikka laitetta käyttäisi tunnin, on se tulen sammumishetki kuitenkin viimeisenä ja taas karsta lisääntyi.

        Merkki ja malli? Onko sulla ollut sama auto&lämppäri 14v? Toisaalta puhuit itsesi pussiin:

        Lämmitin (ainakin se malli, joka nyt on käytössä) vaatii ajoittaisen pura, putsaa karstat pois -huollon pysyäkseen toimintakunnossa

        Kun lämppäri saa käydä kuumaksi asti niin sammutettaessa ei synny karstaa. Karsta syntyy käynnistysvaiheessa ja lisää tulee sammutettaessa vielä viileä palopesa. Sytyttäessä syntyneestä karstasta suurin osa palaa pois kun kone saa käydä lämpimäksi.
        Oikeinkäytettynä lisälämppäriä ei tarvitse huoltaa, vain korjata kun jotain hajoaa. Tästä päästäänkin syyhyn miksi kannataa käyttää kuukausittain kesälläkin. Omakotitalon kiertovesipumppukin neuvotaan jättämään päälle kesän yli. Lisälämppäri on vesikeskusläämmitys pienoiskoossa. Tyypillinen vika syksyn huoltoruuhkassa on jumahtanut vesi- tai polttoaineen siirtopumppu. Talon pummppu on myös kertaluokkaa halvempi kuin autovaraosa.
        Sulla on joko käynyt uskomaton tuuri tai ostat uusia autoja ja vaihdat niin tiuhaan että murheet siirtyy uudelle omisyajalle.


      • ei saa startattua

        Omasta fordista eberiä ei taida saada kesällä käyntiin millään konstilla. Lähtee käyntiin vasta jos lämmintä on alle 5 asteta tai jotain.

        Neljättä talvea on toiminut ilman ongelmia. Suuri osa ajosta alle 20 min pätkäajoa ja eber käy tyypillisesti noin 5-10 minuuttia liikkeille lähtiessä.


      • Esilämmitystä
        14 v kokemus kirjoitti:

        "- lisälämppäreitä ei saa jättää yli kuukaudeksi seisomaan passiivisena vaan niitä pitää käyttää"

        Aivan mielikuvitustarinaa! Hyvin on lämmitin pelannut, vaikka koskaan ei ole huhti-marraskuun välillä käytetty. Lämmitin (ainakin se malli, joka nyt on käytössä) vaatii ajoittaisen pura, putsaa karstat pois -huollon pysyäkseen toimintakunnossa. Kerran kahdessa vuodessa minun käyttötavallani. Laitteeseen kertyvä karsta ei vähene siitä, että sitä turhaan käytettäisiin kesäaikana. Päinvastoin: jokaisella käyttökerralla karsta lisääntyy.

        "- lisälämppäreitä ei pitäisi koskaan käyttää alle 20 minuuttia per startti"

        Mielikuvitustarinaa! Kun auton käynnistää ja samalla lisälämmittimen ja heti lähtee 80 km/h-maantieajovauhdilla, on moottorin lämpötila noussut 5 minuutissa eli 4 km matkalla termostaatin avautumislämpötilaan ja lisälämmitin sammuttaa itsensä 80 asteessa, siis parikymmentä sekuntia jo aiemmin. Miten sitä lämmitintä edes voisi käyttää 20 minuuttia, kun se ei kertakaikkiaan suostu siihen? Ei siitä olisi mitään hyötyäkään! Karstaa syntyy laitteen sammutusvaiheessa: osa viime hetkellä syötetystä polttoaineesta jää kuumille metallipinnoille ja palaa kiinni. Näin tapahtuu aivan siitä riippumatta, onko laitetta käytetty 10 minuuttia vaiko 1 tunti. Vaikka laitetta käyttäisi tunnin, on se tulen sammumishetki kuitenkin viimeisenä ja taas karsta lisääntyi.

        Itse käytän Webastoa esilämmittimenä, en niinkään lisälämmittimenä. Ei tulisi mieleenkään käynnistää auto ilman että moottoria on jollain tapaa lämmitetty. Siihen käyttötapaan nuo "perussääntö" tuossa yllä taitavat liittyä. Hyvin on Webasto käynyt 30 min ennen liikkeelle lähtöä.


        "Moottorin esilämmitys vähentää päästöjä sekä pienentää polttoaineenkulutusta ensimmäisten kilometrien aikana lähes puolella. Lisäksi esilämmittimen käyttö säästää auton moottoria ja liikkeellelähtö on miellyttävämpää, koska lämmityslaite alkaa puhaltamaan lämmintä ilmaa huomattavasti nopeammin kuin ilman esilämmitystä.

        Moottorin esilämmitys kannattaa aloittaa kun lämpötila tippuu alle 5 asteen. Moottoria ei kannata lämmittää suositusaikoja pitempään. Polttoainetta säästyy sitä enemmän, mitä kylmemmällä ilmalla lähdetään liikkeelle. VTT:n ja Motivan Suomessa, Teknologisen Instituutin Norjassa ja Ruotsin Bilprovningin tekemät testit osoittavat, että polttoaineen kulutus laskee 0,1-0,5 litraa kylmäkäynnistystä kohden esilämmitetyllä moottorilla. Kylmäkäynnistysten määrästä riippuen voi jokainen kuljettaja vähentää haitallisia pakokaasupäästöjä 60-80% ensimmäisten neljän kilometrin aikana."

        Lähde: http://www.conti-online.com/generator/www/fi/fi/continental/ajoneuvo/teemat/pelit/esilammitys_fi.html


      • Esilämmitystä
        ei saa startattua kirjoitti:

        Omasta fordista eberiä ei taida saada kesällä käyntiin millään konstilla. Lähtee käyntiin vasta jos lämmintä on alle 5 asteta tai jotain.

        Neljättä talvea on toiminut ilman ongelmia. Suuri osa ajosta alle 20 min pätkäajoa ja eber käy tyypillisesti noin 5-10 minuuttia liikkeille lähtiessä.

        Minä käytän omaani esilämmittimenä kuten tuosta ylempää näkee...


      • Lisäys
        Esilämmitystä kirjoitti:

        Itse käytän Webastoa esilämmittimenä, en niinkään lisälämmittimenä. Ei tulisi mieleenkään käynnistää auto ilman että moottoria on jollain tapaa lämmitetty. Siihen käyttötapaan nuo "perussääntö" tuossa yllä taitavat liittyä. Hyvin on Webasto käynyt 30 min ennen liikkeelle lähtöä.


        "Moottorin esilämmitys vähentää päästöjä sekä pienentää polttoaineenkulutusta ensimmäisten kilometrien aikana lähes puolella. Lisäksi esilämmittimen käyttö säästää auton moottoria ja liikkeellelähtö on miellyttävämpää, koska lämmityslaite alkaa puhaltamaan lämmintä ilmaa huomattavasti nopeammin kuin ilman esilämmitystä.

        Moottorin esilämmitys kannattaa aloittaa kun lämpötila tippuu alle 5 asteen. Moottoria ei kannata lämmittää suositusaikoja pitempään. Polttoainetta säästyy sitä enemmän, mitä kylmemmällä ilmalla lähdetään liikkeelle. VTT:n ja Motivan Suomessa, Teknologisen Instituutin Norjassa ja Ruotsin Bilprovningin tekemät testit osoittavat, että polttoaineen kulutus laskee 0,1-0,5 litraa kylmäkäynnistystä kohden esilämmitetyllä moottorilla. Kylmäkäynnistysten määrästä riippuen voi jokainen kuljettaja vähentää haitallisia pakokaasupäästöjä 60-80% ensimmäisten neljän kilometrin aikana."

        Lähde: http://www.conti-online.com/generator/www/fi/fi/continental/ajoneuvo/teemat/pelit/esilammitys_fi.html

        http://www.autoliitto.fi/liitto_ja_osallistuminen/media/auton_kulutus_ja_paastot_kuriin/


      • Toisilla hajoaa
        Esilämmitystä kirjoitti:

        Itse käytän Webastoa esilämmittimenä, en niinkään lisälämmittimenä. Ei tulisi mieleenkään käynnistää auto ilman että moottoria on jollain tapaa lämmitetty. Siihen käyttötapaan nuo "perussääntö" tuossa yllä taitavat liittyä. Hyvin on Webasto käynyt 30 min ennen liikkeelle lähtöä.


        "Moottorin esilämmitys vähentää päästöjä sekä pienentää polttoaineenkulutusta ensimmäisten kilometrien aikana lähes puolella. Lisäksi esilämmittimen käyttö säästää auton moottoria ja liikkeellelähtö on miellyttävämpää, koska lämmityslaite alkaa puhaltamaan lämmintä ilmaa huomattavasti nopeammin kuin ilman esilämmitystä.

        Moottorin esilämmitys kannattaa aloittaa kun lämpötila tippuu alle 5 asteen. Moottoria ei kannata lämmittää suositusaikoja pitempään. Polttoainetta säästyy sitä enemmän, mitä kylmemmällä ilmalla lähdetään liikkeelle. VTT:n ja Motivan Suomessa, Teknologisen Instituutin Norjassa ja Ruotsin Bilprovningin tekemät testit osoittavat, että polttoaineen kulutus laskee 0,1-0,5 litraa kylmäkäynnistystä kohden esilämmitetyllä moottorilla. Kylmäkäynnistysten määrästä riippuen voi jokainen kuljettaja vähentää haitallisia pakokaasupäästöjä 60-80% ensimmäisten neljän kilometrin aikana."

        Lähde: http://www.conti-online.com/generator/www/fi/fi/continental/ajoneuvo/teemat/pelit/esilammitys_fi.html

        Volvo V70 tdi 1998, alkuperäinen Ardic-lämmitin, siis 15 vuotta, olen ajanut autolla 600 000 km.
        "Oikeinkäytettynä lisälämppäriä ei tarvitse huoltaa, vain korjata kun jotain hajoaa. Tästä päästäänkin syyhyn miksi kannataa käyttää kuukausittain kesälläkin. Omakotitalon kiertovesipumppukin neuvotaan jättämään päälle kesän yli. " Kerropa yksikin tapaus, jossa diesel-Volvon Ardic olisi ilman nuohousta toiminut Sinun tarinasi tapaan vaikkapa 5 vuotta, kun auto on jokapäiväisessä käytössä ja noin 40 tkm/v. Niin, ei sellaista tapausta ole.

        Niin, olethan siinä oikeassa, että "vain korjata kun jotain hajoaa". Nii-in, kyllä sillä tavalla hajoaa.

        Ei toimi diesel-Ardic ilman vuosittaista tai joka toinen vuosi tehtävää noen nuohousta. Jos ei nuohoa, ei liekki syty, laite menee vikatilaan ja korjaamolle saa maksaa turhasta satasen. Kun olen nuohonnut, on laite edelleen toimintakuntoinen. Kesällä käyttämisestä ei ole mitään hyötyä. Sillä ei noki poistu. Koskaan ei ole kiertovesipumppu ollut jumissa, ei myöskään polttoainepumppu. Ei sitäpaitsi mökin kiertovesipumppukaan, vaikka se seisoo puoli vuotta vuodesta. Pumppu on asennettu vuonna 1961.


    • ml213.

      Tulkoon nyt sekin tiedoksi, ettei nämä polttoainelämmittimet vaikuta auton sisätilojen lämmitystehoon. Jos autossa on liian pieni lämmityuslaitteen kenno/teho ja siten auto on pakkasilla kylmähkö, niin lämmitin ei poista tätä ongelmaa.

      Polttoainelämmittimiet Webasto/Eberi lämmittää siis moottorin nestettä ennen ajoa ja ja myös ajon aikana, jos moottori ei kovilla pakkasilla tee riittävästi lämpöenergiaa.

      Eli, jos mttorin lämpötila on termostaatti alueella, niin koko lämmittimestä ei ole mitään hyötyä/ vaikutusta sisätilan lämmittämiseen.

      • Vagareenaongelma

        Oletko ihan varma?, kyllä se niin menee, että se lisälämmitin auttaa veden lämmittämiseen pakkasilla juurikin sille termarin alueelle, jon itse moottori ei siihen yllä.


      • Sama asia
        Vagareenaongelma kirjoitti:

        Oletko ihan varma?, kyllä se niin menee, että se lisälämmitin auttaa veden lämmittämiseen pakkasilla juurikin sille termarin alueelle, jon itse moottori ei siihen yllä.

        Noinhan tuossa edellä juuri sanottiin

        " jos moottorin lämpötila on termostaatti alueellaa, niin koko lämmittimestä ei ole mitään hyötyä"

        " lisälämmitin auttaa veden lämmittämiseen pakkasilla juurikin sille termarin alueelle, jon itse moottori ei siihen yllä. "


      • ml213.
        Vagareenaongelma kirjoitti:

        Oletko ihan varma?, kyllä se niin menee, että se lisälämmitin auttaa veden lämmittämiseen pakkasilla juurikin sille termarin alueelle, jon itse moottori ei siihen yllä.

        Tottakai lämmitin auttaa/nopeuttaa moottorin lämpötilan nousemista termostaatti alueelle tai oikeammin lähelle sitä.
        Mutta, monella on mielikuva, miten polttoainelämmitin kohottaisi /parantaisi sisätilojen lämmittämistä. Näin ei todella tapahdu. Jos auo on kylmä talviautona, niin siksi se myös jää lämmittimestä huolimatta.


      • honda on lämmin
        ml213. kirjoitti:

        Tottakai lämmitin auttaa/nopeuttaa moottorin lämpötilan nousemista termostaatti alueelle tai oikeammin lähelle sitä.
        Mutta, monella on mielikuva, miten polttoainelämmitin kohottaisi /parantaisi sisätilojen lämmittämistä. Näin ei todella tapahdu. Jos auo on kylmä talviautona, niin siksi se myös jää lämmittimestä huolimatta.

        kyllä tarkenee kun laittaa auton käymään ja ilmastoinnin päälle
        ei tarvi mitään webastoa eikä eberiä


      • ml213.
        honda on lämmin kirjoitti:

        kyllä tarkenee kun laittaa auton käymään ja ilmastoinnin päälle
        ei tarvi mitään webastoa eikä eberiä

        Niimpä. On lämpimiä taviautoja ja myös kylmiä, mutta todellisuus on. Jos ostat autoosi polttoainelämmittimen Eberi/Webasto, niin riippuvaisuus on loppuelämän, mitä autoilua riittää.On se niin hyvä kapistus. Moottorilla ei kylmäkäynnistyksiä, sisätilat mukavan lämpimät jo heti ajoon lähdettäessä tai jos ei lämmistä sisätiloja, niin ne lämpiävät lämpimällä moottorilla todella nopeasti. Niin, ja saastepäästöt pienenevät.


      • ....

        En tiedä miten omasi on kytketty. Omalla kohdallani kun toimii esilämmittimenä, niin kyllä se lämmittää samalla myös kabiinia. Ikkunat lähtevät sulamaan jos on ollut pitkään päällä ennen liikkeelle lähtöä. Siitä voi sitten jokainen tehdä omat johtopäätkösensä että lämmittääkö myös sisätilaa vai ei jos laittaa ajon aikana päälle.


    • uti 1

      Hei!
      Täällä on viisaita tarinoita, mutta osaako kukaan sanoa kukuttaako polttoainekäyttöinen lämmitin jäähdytysnestettä, jos on kunnossa?
      Minulla on volvossa uudesta asti ollut ongelma, että nesteen kukutus alkaa, kun alkaa lämmityskausi. Vikaa (vuotopaikkaa)on kyllä haettu muualatakin, siinä onnistumatta....

      • ml213.

        Ei polttoainelämmittimet kuluta jäähdytysnestettä. Nesteen häviäminen johtunee nopeasta (ja korkeasta) lämmön noususta ja siten nopeasta nesteen laajentumisesta.Jossain on se heikko tiivistys, josta neste vuotaa. Jos moottoritilan putkiston juuret pysyvät kuivina, niin lämmityslaiteen kenno on yleinen vuotokohde.


    • toyotat2

      ei puhalla oikein lämmintä moottorin lämpö mit´tari puolessavälin onko lammityslaitteella jokin ilmausta vaativa toimen pide

    • On.

    • Seprteus

      Mikä sen veden virtauksen saa saa aikaan onko erillistä pumppua vaiko veden lämpäminen aihettaa virtauksen putkistossa.

      • NapistaPäälle

        Esilämmitystä varten pitää olla pumppu.
        Ajonaikaisena käytettynä kierron hoitaa moottorin oma vesipumppu.


    • Ammattilainenn

      Lisälämmittimessähän ei missään vaiheessa ikinä lämpene jäähdytysvettä vaan jäähdytysnestettä, kaksi eriasiaa, veden kanssa lämmitys ei ole kovinkaan toimivaa mutta jäähdytysnesteiden lämmönvarastointikyky on parempi huomattavasti, ja kyllä melkein aina itse lämmittimessä on oma puhallin jos on jälkiasennettu lämmitin. Terveisiä toivottaa lämmitin huollon ammattilainen teille autotallinikkareille :D

    • Anonyymi

      Ford s Mac - 14 webaston kiertovesipumppu jumissa. Ajattelin laittaa uuden pumpusta lähtevään ja moottorin kylkeen tulevaan
      Letkun väliin, poistamatta vanhaa. Vain virta piuha vanhasta uuteen. Estääkö vanhan pumpun siivet kierron. Vanha pumppu moottorin ja rintapellin välissä, hankala vaihtaa. Wepasto on tehtaalla asennettu 5 kw

    • Kysymykseni viestien lopussa kiertovesipumpun asennuksesta

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      68
      2949
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      415
      2849
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      100
      2256
    4. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      88
      2070
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      73
      1914
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      11
      1854
    7. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      7
      1840
    8. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      152
      1818
    9. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      327
      1671
    10. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      6
      1632
    Aihe