Eläinten järjen

kehittyminen

Voisiko olla niin, että kaikilla elollisilla olennoilla olisi mahdollisuus jossakin vaiheessa kehittyä järjeltään ihmisen tasolle? Eli kun kaikki lajit kuitenkin kehittyvät koko ajan, niin kehittyyhän siinä myös näiden aivot koko ajan.

Eli: jos annetaan aikaa miljoonia vuosia eläinten kehittymiseen, niin olisiko evoluution ansiosta jossakin vaiheessa muitakin järjellisesti ajattelevia eläimiä ihmisten lisäksi?

5

586

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Intellectual

No me ja apinaeläimet olemme aika viksuja. Ihmisen tasolle pääseminen taas onkin hankalampi juttu, sillä tuuriahan meillä oli, kun luonnonolosuhteet muuttuivat eräässä vaiheessa niin, että kasviravinto niukkeni ja jouduimme perehtymään lihansyöntiin. Lihassa on korkeat ravintoarvot, josta syystä ihmisen aivot alkoivat kasvaa. Tämä geneettinen ominaisuus sai mahdollisuuden sattuman vuoksi, eli tarvittaisiin samanlaisia tapahtumia tai juuri tiettyjä geenejä, jotta joku muu olento pääsisi ihmisen älyn tasalle. Siis esimerkiksi sellaisia geenejä, jotka saisivat kasviravinnosta enemmän irti, jolloin ei tarvittaisi mitään luonnonmullistusta.

• höpisen joutavia

Tuosta voi vetää johtoisan päätelmän, että comodon varaanit ovat älyltään huikeasti edellä ihmistä.

Itse olen sitä mieltä, että kaikki eläimet kusiaisesta elefanttiin ovat älykkäämpiä kuin ihminen. Ihminen on ainoa eläin joka paskoo omaan pesäänsä, tuhoaa elinympäristönsä ja tappaa itse itsensä lopulta sukupuuttoon.

Koko ajattelussamme on paha virhe. Me olemme niin tyhmiä, että pidämme itseämme älykkäinä ja nauramme eläimille jotka eivät osaa rakentaa koneita eivätkä kirjoittaa nettiin, pidämme niitä tyhminä vaikka todellisuudessa ne ovat huomattavasti meitä viisaampia. Ne eivät tuhoa ympäristöään eivätkä tapa itseään sukupuuttoon kuten ihminen on itselleen tekemässä. Me olemme seuraava elukkalaji joka kuolee sukupuuttoon ja pelkästään omaa tyhmyyttämme. Lisäksi se on meille oikein ja pelastukseksi uudelle maailmalle joka syntynee aikain saatossa mutta ilman ihmistä.

Evoluutio teki pahan virheen silloin kun se ryhtyi ihmistä rakentamaan mutta sama evoluutio korjaa kyllä virheensä kuten luonnolla on tapana tehdä.

Juu, ei kuulu varsinaisesti palstalle mutta laitoin silti.

• Intellectual
        höpisen joutavia kirjoitti:

Tuosta voi vetää johtoisan päätelmän, että comodon varaanit ovat älyltään huikeasti edellä ihmistä.

Itse olen sitä mieltä, että kaikki eläimet kusiaisesta elefanttiin ovat älykkäämpiä kuin ihminen. Ihminen on ainoa eläin joka paskoo omaan pesäänsä, tuhoaa elinympäristönsä ja tappaa itse itsensä lopulta sukupuuttoon.

Koko ajattelussamme on paha virhe. Me olemme niin tyhmiä, että pidämme itseämme älykkäinä ja nauramme eläimille jotka eivät osaa rakentaa koneita eivätkä kirjoittaa nettiin, pidämme niitä tyhminä vaikka todellisuudessa ne ovat huomattavasti meitä viisaampia. Ne eivät tuhoa ympäristöään eivätkä tapa itseään sukupuuttoon kuten ihminen on itselleen tekemässä. Me olemme seuraava elukkalaji joka kuolee sukupuuttoon ja pelkästään omaa tyhmyyttämme. Lisäksi se on meille oikein ja pelastukseksi uudelle maailmalle joka syntynee aikain saatossa mutta ilman ihmistä.

Evoluutio teki pahan virheen silloin kun se ryhtyi ihmistä rakentamaan mutta sama evoluutio korjaa kyllä virheensä kuten luonnolla on tapana tehdä.

Että comodon varaanit ihmistä älykkäämpiä? Noh, riippuu paljolti siitä, mitä älykkyydellä tarkoitetaan. En ottanutkaan kantaa älykkyyden moraaliseen oikeutukseen, se kun kuuluu tuonne filosofia-osastolle. Elämän säilyttämisen kannalta comodon varaanit lie älykkäämpiä juuri esittämistäsi syistä: ihmisen oivasta kyvystä tuhota tämä planeetta, mutta se onkin jo kannanotto sen puolesta, että elämä olisi jotenkin arvokkaampaa kuin vaikkapa upeen ydinaseen keksiminen ja sillä vähän jytyyttäminen. Käsitänkin, että otit nyt kantaa elämän puolesta. Ei sitä voi mitenkään objektiivisesti kommentoida, mutta koska olen ihminen, minun on helppo taipua samalle kannalle: elämää pitää suojella. Siksi ihmisen älykkyys voi itse asiassa ollakin degeneroitumista eikä evoluutiota. Tätä voisi verrata vaikkapa sellaiseen eläimeen, jonka populaatio kasvaa yli ekologisen lokeron sietokyvyn ja se kuolee sukupuuttoon. Toki ihminen on muiden keksintöjensä ohella myös ylikansoittanut Maan, mutta on olemassa teoreettinen mahdollisuus siirtyä Maasta muille planeetoille ja maankaltaistaa niitä. Tämä kuitenkin on vielä kaukana tulevaisuudessa. Jos se kuitenkin onnistuu, avaruudessa riittää planeettoja aina aikojen loppuun, eli ei se siitä näkökulmasta mikään huono juttu ollut, että ihminen keksi kaiken sen tieteensä ja älykkyytensä avulla, mitä se on keksinyt ja mihin jo nyt tehty perustutkimus ihmisen vielä voisi viedäkään. Kulttuurievoluutio ratkaisee siis kaiken: tuhon ja kuoleman tai valtaisan harppauksen aina kaukaisiin tähtiin.

Intellectual has left the building!

• tit
        höpisen joutavia kirjoitti:

Jos ihminen ei tee toiminnalleen mitään niin varmastti viimeistään parin tuhanen vuoden kuluttua on sukupuutto vastassa! Ihminen on ainoa joka voi vaikutta ilmaston läpenemiseen, mutta olemme nii tyhmiä etemme toimi!(vaikka onhan siitäkin puhuttu jo monta kertaa!!!) Toisaalta kyllä mikään eläin ei säily ikuisestti, ei edes ihiminen!!!! Maailm tulisikin paremmin toimeen ilman meitä!!!

• voimala

Jos järjellä tarkoitat kykyä valmistaa kuuraketti tai ompelukone tarvitaan siihen myös KÄSIÄ, ihmiskädet ovat kehittyneet eläinmaailman monipuolisimmaksi materian siirto ja muokkausvälineeksi. Kädet ovat opettaneet aivoja ja päinvastoin, jalkojakin on tarvittu. Simpannssien on todettu käyttävän TYÖKALUJA. Kukaan ei voi todistaa ettei ne 6 miljoonassa vuodessa pystyisi rakentamaan kottikärryä.

Toinen kysymys on se kuinka järkevänä ihminen voi pitää itseään nykypäivänä kun sen kehittämä infastruktuuri on vaaraksi ei vain itselleen vaan muillekin eliöille.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kela tukee virallisesti Pride-liikettä

Iso kiitos Kansaneläkelaitokselle tuen osoittamisesta myös vähemmistöille. Näin toimii vastuullinen valtiollinen koko k
      Maailman menoa
      154
      4826
    2. On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää

jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole
      Maailman menoa
      19
      2119
    3. Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä

ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi
      Maailman menoa
      35
      1996
    4. Belfastissa käynnissä kunnon persuilu

Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä
      Maailman menoa
      16
      1859
    5. Kävisikö tällainen sopimus?

Olisitko valmis juttelemaan jo ensi viikolla kahden kesken?
      Ikävä
      110
      1832
    6. Nyt kerrot mies mitä ajattelet minusta

Ihan suoraan ja suodattamatta.
      Ikävä
      93
      1668
    7. Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen

Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma
      Maailman menoa
      45
      1333
    8. Mitä kirjainta haluaisit

Ra kastella mahdottomasti?
      Ikävä
      66
      1188
    9. Odotatko vielä vastausta...

Siihen viestiin? 🤔
      Ikävä
      114
      1133
    10. Omasp hakenut Fincapia ja Gapconia konkurssiin perjantaina 5.6

Ilkka ei ole vielä ehtinyt uutisoida, mutta Omasp on jättänyt 5.6 konkurssihakemuksen Fincapia ja Gapconia koskien. Ilka
      Seinäjoki
      27
      1083
    Aihe