Alaikäiselle asumistukea

makaratto

Olen 16v täyttävä nuori ja mahdollisesti muutan syksyllä pois kotoa opiskelujen takia. Vanhempieni tulojen takia en saa yhtään opintotukea.
Mitkä ovat mahdollisuuteni saada yleistä asumistukea? Luin kelan sivuilta,että alaikänen lasketaan yleensä vanhempiensa kanssa samaan ruokakuntaan kuuluvaksi. Asumistukea saa jos katsotaan,että nuori tienaa itse rahaa tarpeeksi elättääkseen itsensä. Kuinkahan paljon täytyisi kuukaudessa sitte tienata rahaa?
Onko minun myös mahdollista saada toimeentulotukea?
Kiitos kaikille ketkä osaisi vastata :)

17

10293

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kjhklhvlkj

      Et saa kuin sossuapua. Yleinen asumistuki edellyttää että yksin asuva alaikäinen vstaa omasta vuokrastaan. Ei siismuiden rahalla.

      Mee mäkkäriin töihin, niin sulla on omia tuloja ja voit saada tukea.

      • koulut vielä kesken

        On aika vaikeaa mennä mäkkäriin töihin jos samaan aikaan käy lukiota.


    • mertimer

      Opiskelujen vuoksi muutat ehkä pois kotoa. Muutatko vuokralle? Sinusta maksetaan vielä lapsilisää 17-vuotiaasen asti, sen kuukauden loppuun. Lapsilisää saava nuori voi tietyin edellytyksin saada opintotuen asumislisää ja lainatakauksen (ei lukiolaiselle), ei kuitenkaan opintorahaa.

      Mutta vanhempiesi tulot todella voivat olla estävinä. Oletko laskeskellut Kelan sivuilta mahdollisuuksiasi. Yleisestä asumistuesta en osaa neuvoa, joten käy vain rohkeasti Kelassa kyselemässä oikeuksiasi.

      • makaratto

        Juu vuokralle menen. Varmaankin solukämppään.
        Sen oon jo saanu selville,että opintukea en saa yhtään vanhempien tulojen takia :/


      • neiti...X
        makaratto kirjoitti:

        Juu vuokralle menen. Varmaankin solukämppään.
        Sen oon jo saanu selville,että opintukea en saa yhtään vanhempien tulojen takia :/

        Yleisessä asumistuessa on tosiaan se edellytys, että kykenet elättämään itse itsesi.

        Sitten kun olet täyttänyt 17, kuulut opintotuen asumislisän piiriin etkä ole enää oikeutettu asumistukeen, vaikka asumislisää ei vanhempiesi tulojen vuoksi maksettaisikaan. Jos opiskelet toisen asteen oppilaitoksessa (muttet lukiossa), sinulla on mahdollisuus saada lisäksi opintolainan valtiontakaus. Täytettyäsi 18 vanhempien tulot vaikuttavat enää opintorahaan eli saisit opintotuesta asumislisän osan (maksimissaan huimat 201,60€/kk). Opintorahaa saisit vasta, kun opiskelet korkeakoulussa tai täytät 20.

        Sossusta en usko että saisit rahaa, koska vanhempasi ovat elatusvelvollisia alaikäistä lastaan kohtaan.


      • Alaikäinen
        neiti...X kirjoitti:

        Yleisessä asumistuessa on tosiaan se edellytys, että kykenet elättämään itse itsesi.

        Sitten kun olet täyttänyt 17, kuulut opintotuen asumislisän piiriin etkä ole enää oikeutettu asumistukeen, vaikka asumislisää ei vanhempiesi tulojen vuoksi maksettaisikaan. Jos opiskelet toisen asteen oppilaitoksessa (muttet lukiossa), sinulla on mahdollisuus saada lisäksi opintolainan valtiontakaus. Täytettyäsi 18 vanhempien tulot vaikuttavat enää opintorahaan eli saisit opintotuesta asumislisän osan (maksimissaan huimat 201,60€/kk). Opintorahaa saisit vasta, kun opiskelet korkeakoulussa tai täytät 20.

        Sossusta en usko että saisit rahaa, koska vanhempasi ovat elatusvelvollisia alaikäistä lastaan kohtaan.

        Nyt meni vähän asiat sekaisin? Tarkoititko neiti...x, että vasta 17-vuotiaana voisi saada opintotuen asumislisää. Aikaisemman kirjoittajan tekstistä vois käsittää, että nimenomaan alle 17-vuotias sais asumislisää. Ja sit toi lainatakaus, eiks sitä saakaan alle 18-vuotias lukiolainen?


      • neiti...X
        Alaikäinen kirjoitti:

        Nyt meni vähän asiat sekaisin? Tarkoititko neiti...x, että vasta 17-vuotiaana voisi saada opintotuen asumislisää. Aikaisemman kirjoittajan tekstistä vois käsittää, että nimenomaan alle 17-vuotias sais asumislisää. Ja sit toi lainatakaus, eiks sitä saakaan alle 18-vuotias lukiolainen?

        "Tarkoititko neiti...x, että vasta 17-vuotiaana voisi saada opintotuen asumislisää. Aikaisemman kirjoittajan tekstistä vois käsittää, että nimenomaan alle 17-vuotias sais asumislisää."

        Olet oikeassa, esitin asian harhaanjohtavasti. Tässä päivitys:

        Kelan nettisivujen mukaan "Lapsilisään oikeutettu voi saada opintorahaa vasta 17 vuoden täyttämistä seuraavan kuukauden alusta lukien. Itsenäisesti asuvalle alle 17-vuotiaalle voidaan kuitenkin tietyin edellytyksin myöntää asumislisä ja opintolainan valtiontakaus."
        Missään en kuitenkaan ole nähnyt määritelmää noista "tietyistä edellytyksistä".

        Alle 17-vuotiaan asumislisään vaikuttavat vanhempien tulot, jotka alkuperäisen kysyjän tapauksessa ovat ilmeisesti suuret ja estävät tuon asumislisän saannin.

        Jos nuo "tietyt edellytykset" eivät täyty, alkuperäinen kuuluisi yleisen asumistuen piiriin (johon katsotaan vanhempien olevan elatusvelvollisia, jollei pysty todistamaan olevansa kykenevä elättämään itse itsensä), kunnes täyttää 17, jolloin jo ainakin kuuluu asumislisän piiriin.

        "Ja sit toi lainatakaus, eiks sitä saakaan alle 18-vuotias lukiolainen?"
        Opintolainantakauksen saaminen on lukiolaisella riippuvainen opintorahan saamisesta, joka taas on riippuvainen vanhempien tuloista. Eli jos lukiolainen ei vanhempien tulojen vuoksi saa opintorahaa, ei saa myöskään lainantakausta. Ammattikoululaisella tähän taas olisi oikeus. Miksi näin? Jaa-a...


      • ollakkin,
        neiti...X kirjoitti:

        Yleisessä asumistuessa on tosiaan se edellytys, että kykenet elättämään itse itsesi.

        Sitten kun olet täyttänyt 17, kuulut opintotuen asumislisän piiriin etkä ole enää oikeutettu asumistukeen, vaikka asumislisää ei vanhempiesi tulojen vuoksi maksettaisikaan. Jos opiskelet toisen asteen oppilaitoksessa (muttet lukiossa), sinulla on mahdollisuus saada lisäksi opintolainan valtiontakaus. Täytettyäsi 18 vanhempien tulot vaikuttavat enää opintorahaan eli saisit opintotuesta asumislisän osan (maksimissaan huimat 201,60€/kk). Opintorahaa saisit vasta, kun opiskelet korkeakoulussa tai täytät 20.

        Sossusta en usko että saisit rahaa, koska vanhempasi ovat elatusvelvollisia alaikäistä lastaan kohtaan.

        että vanhemmat elättävät lastaan eikä yhteiskunta. Mikä ihme nykyajan nuoria ja vanhempiakin riivaa, kun yhteiskuntaan ollaan koko ajan käsi ojossa. Muut työssäkäyvät maksaa niska limassa veroja. Itse muutin kotoota pois vasta sitten, kun pystyin itseni elättämään (20-vuotiaana opiskelijana. 21 v oli jo korkeakoulututkinto tehty, joten pääsin nopeasti maksamaan veroja, kun kerkesin peräti vuoden nostaa opintotukea, jota kotona asuessani en vanhempien tulojen vuoksi saanut).


      • PaskaaKasaan
        ollakkin, kirjoitti:

        että vanhemmat elättävät lastaan eikä yhteiskunta. Mikä ihme nykyajan nuoria ja vanhempiakin riivaa, kun yhteiskuntaan ollaan koko ajan käsi ojossa. Muut työssäkäyvät maksaa niska limassa veroja. Itse muutin kotoota pois vasta sitten, kun pystyin itseni elättämään (20-vuotiaana opiskelijana. 21 v oli jo korkeakoulututkinto tehty, joten pääsin nopeasti maksamaan veroja, kun kerkesin peräti vuoden nostaa opintotukea, jota kotona asuessani en vanhempien tulojen vuoksi saanut).

        voipa olla vaikka paskat kotiolot ja opiskelupaikka toisella paikkakunnalla


    • ovat elatus-

      velvollisia siihen saakka, kunnes täytät 18 vuotta. Eli isiltä ja äidiltä sponssia vuokranmaksuun. Minkä ihmeen vuoksi muutat kotoa pois, eikö olisi parempi käydä koulut loppuun ja vasta sitten muuttaa?

      • Nimetön

        jatkuu tietyssä mielessä aika pitkään. Jos nimittäin sattuukin käymään niin, ettei saa opiskelupaikkkaa ja töitäkin nihkeästi, joutuu kotona asuva jopa pitkälle yli 20-vuotias (lapseton) esittämään VANHEMPIEN tulot hakiessaan esim työmarkkinatukea. Ja siinä ei oteta huomioon muita, alaikäisiä huollettavia ja tulorajakin on melko alhainen. Silloin olisi tietysti viisasta muuttaa pois, koska sitten pääsee (jippii) tukien piiriin. Mikä lie sitten yhteiskunnalle edullisinta...


      • nannay
        Nimetön kirjoitti:

        jatkuu tietyssä mielessä aika pitkään. Jos nimittäin sattuukin käymään niin, ettei saa opiskelupaikkkaa ja töitäkin nihkeästi, joutuu kotona asuva jopa pitkälle yli 20-vuotias (lapseton) esittämään VANHEMPIEN tulot hakiessaan esim työmarkkinatukea. Ja siinä ei oteta huomioon muita, alaikäisiä huollettavia ja tulorajakin on melko alhainen. Silloin olisi tietysti viisasta muuttaa pois, koska sitten pääsee (jippii) tukien piiriin. Mikä lie sitten yhteiskunnalle edullisinta...

        On se, että muuttaako vielä alle 18v. pois kotoa. Jos elämäntilanne, esimerkiksi tässä se, että pääsee kouluun (joka ei ilmeisesti ole omalla paikkakunnalla) niin on muutto pakosti edessä ja sille ei sitten voi mitään.
        Itse olen nyt alaikäisenä vielä muuttamassa pois kotoa, koska tunnen tarvetta saada omaa rauhaa ja tahdon yhteen poikaystäväni kanssa. Kotona huoltajani nyhtää vähästä rahastaan joka päivä minulle ja muulle perheelle ruokaa ja maksaa vuokran ja muut perustarpeet.
        Tunnen vähän antavani "apua" siinä asiassa, etten ole enää kotona yksi rahareikä.

        Ja eihän opiskelevat (alaikäiset) nuoret ehdi ja eivätkä oikein hyvin saa edes työtä, joten silloin on turvauduttava apuihin ja tukiin.
        Eihän sitä nyt koko elämänsä ajan tuilla eleillä, sen verran vain, että pääsee omille jaloilleen itsenäisesti seisomaan.


      • Nimetön
        nannay kirjoitti:

        On se, että muuttaako vielä alle 18v. pois kotoa. Jos elämäntilanne, esimerkiksi tässä se, että pääsee kouluun (joka ei ilmeisesti ole omalla paikkakunnalla) niin on muutto pakosti edessä ja sille ei sitten voi mitään.
        Itse olen nyt alaikäisenä vielä muuttamassa pois kotoa, koska tunnen tarvetta saada omaa rauhaa ja tahdon yhteen poikaystäväni kanssa. Kotona huoltajani nyhtää vähästä rahastaan joka päivä minulle ja muulle perheelle ruokaa ja maksaa vuokran ja muut perustarpeet.
        Tunnen vähän antavani "apua" siinä asiassa, etten ole enää kotona yksi rahareikä.

        Ja eihän opiskelevat (alaikäiset) nuoret ehdi ja eivätkä oikein hyvin saa edes työtä, joten silloin on turvauduttava apuihin ja tukiin.
        Eihän sitä nyt koko elämänsä ajan tuilla eleillä, sen verran vain, että pääsee omille jaloilleen itsenäisesti seisomaan.

        on monia erilaisia tilanteita. Tavallaan on surullista, että kotoa pitää muuttaa siksi, että kokee olevansa, kuten sanot rahareikä. Kannanottoni "jippii" oli lähinnä sarkaistinen, enkä sillä halunnut loukata.
        Oma nuoreni on ihmetellyt työmarkkinatukea hakiessaan, miksi minun tulojani siinä kysytään, ja toisaalta, miksi ei kysytä, montako elätän (?) hänen lisäkseen.
        Mielestämme hän tulisi yhteiskunnalle "halvemmaksi "asuessaan kotona, eikä siitä pitäisi rangaista tukien leikkaamisella. Nuorten (täysikäistenkin) on vaikea saada työtä, opiskelupaikka on kiven alla, eikä edes kotona asuva nuori täysin rahatta voi elää.
        Ilmeisesti hän ajatteli vähän samalla tavalla kuin sinä ja muutti nyt "omilleen" saatuaan (osa-aikaista) työtä. Hyvä sekin, täytyyhän omaan elämään päästä kiinni, mutta aika tiukkaa kyllä on. Toki autan sen vähän, mitä pystyn.
        Mutta nytpä on asumistuki haussa, ja ainakin sen olisi yhteiskunta säästänyt, mikäli hän olisi opiskelupaikkaa odottaessaan asunut kotona, sillä todennäköisesti hän opiskelemaan päästyään vaihtaa paikkakuntaa.

        Hyvää elämää sinulle. Ikäisistäsi nuorista on kasvamassa vastuuntuntoisia aikuisia.


    • Petu...
      • ---

        Näin 7 vuotta myöhemmin aloittaja varmasti hyötyykin näistä paljon.


    • Petu...

      Totta :D

    • Pois kotoa ja äkkiä

      Olen 16-vuotias, täytän maaliskuussa 2015 17 vuotta. Olen muuttamassa pois kotoa. Saan kelan kuntoutusrahaa, koska minulla on kaksi pitkäaikaissairautta. Olenko oikeutettu asumistukeen?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5135
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3227
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1837
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1810
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1665
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1511
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1375
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1296
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1277
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1267
    Aihe