yhteishuoltajuus ja muutto toiselle paikkakunnalle

Nimetön

Hei!Kaipaisin mielipiteitänne mieltäni vaivaavassa asiassa.Olen eronnut lapseni isästä n.5vuotta sitten ja meillä on yksi yhteinen tyttö,joka on tällä hetkellä 8vuotta.Meillä on yhteishuoltajuus ja tapaamiset on vuoroviikoin.Yhteishuoltajuus on toiminut välillämme hyvin.Olen itse ollut uudessa suhteessa n.3,5 vuotta, vaikkakin meillä on välimatkaa 400kilometriä.Mieheni on yrittänyt saada töitä samalta paikkakunnalta viimeiset kaksi vuotta ja tilanne alkaa turhauttaa todella paljon.Suhteessamme ei ole muuta ongelmaa kuin välimatka.Miehelläni on vakituinen työpaikka omalla paikkakunnallaan ja ymmärrän ettei itseään kukaan irtisano jos ei ole hyvää työpaikkaa tilalle.Olen itse miettinyt sitä vaihtoehtoa, että onko minulla ja tyttärelläni mahdollista muuttaa yhteishuoltajuus tilanteessa toiselle paikkakunnalle, koska minulla ei olisi ongelmaa saada työpaikkaa hänen kotipaikkakunnalta.Olen pariin otteeseen puhunut exäni kanssa muuttamisasiasta, mutta hän on kovasti vastaan asiaa.Sanoi minulle, että hän tekee kaikkensa sen eteen ettei tyttö muuta paikkakuntaa ja hänen vanhemmat on samaa mieltä.Hänellä on myös uusioperhe.Ahdistaa ajatuksena, jos mieheni ei löydä työtä samalta paikkakunnalta kuin minä, suhteemme kaatuu siihen.Suhteemme on muuten vahvalla pohjalla ja toisaalta taas haluan säilyttää välini exääni, koska isä on yhtä tärkeä kuin äiti.Yhden asian vielä lisään.Minun mieheni on kotoisin minun syntymäpaikkakunnaltani, jossa myös minun vanhemmat asuvat.Kiitokset etukäteen!

6

3790

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vesta

Totta kai sinulla on oikeus muuttaa asuinpaikkaa. Yhteishuoltajuus ei ole mitenkään riippuvainen siitä, että asuu samalla paikkakunnalla.

Vuoroviikko-järjestely ei sen sijaan toimi, jos vanhemmat eivät asu samalla paikkakunnalla. Muuttosi aiheuttaisi siis muutoksen siihen.

Jos tyttösi isä ei ole halukas tai suostuvainen siihen, että lapsenne muuttaa mukanasi, erimielisyytenne asiassa ratkaistaan viimekädessä oikeudessa.

En ole mikään juristi tai asiantuntija näissä kysymyksissä, mutta minulla on sellainen käsitys (voi olla aivan väärä käsitys), että oikeudessa puolletaan sitä järjestelyä, joka säilyttää lapsen elämän kutakuinkin ennallaan.

• lapsi jäisi

isänsä luokse asumaan? Tuossahan on järkeä...

• Bodil Rosengren

Voit toki muuttaa mutta lapsen asiat pitää katsoa sitten erikseen. Onko niin että lapsi on kirjoilla luonasi? Voit muuttaa ja tehdä muuttoilmoituksen lapsenkin osalta jos olet virallisesti ns lähivanhempi - mutta lapsen isä voi silloin lähteä hakemaan lähihuoltajuuden vaihtoa oikeusteitse. Isä olisi aika vahvoilla sen takia että lapsen olosuhteet teidän nykyisellä asuinpaikalla vakiintuneet.

Oikeustaistelu olisi tuhoisaa lapselle ja teidän väliselle suhteelle ja sen takia kannattaisi yrittää jotain neuvotteluratkaisua. Jos välimatka olisi 400 km niin miten tapaamiset hoituisi? Miten lapsi suhtautuisi muuttoon? Olisitko valmis antaa lapsen jäädä asumaan isän luokse?

Bodil Rosengren
      Yksin- ja Yhteishuoltajien Liitto
      www.yyl.fi

• Minusta...

lapsen elämän turvallisen jatkuvuuden kannalta olisi parasta, että lapsi jää isänsä luokse ja isovanhempiensa lähelle, ja sovitte sinulle tapaamisoikeudet?

• tiialiisa

jää tietenkin isänsä luokse, sehän on kaikkein kivuttomin ratkaisu. Lapsella säilyy kaverit ja vanhempi!

• marsels_75

Kysy juristilta asiasta, toki muutto onnistuu ja tee se mahdollisimman pian, jotta lapsi ei kasva liian isoksi. Ei se, että lapsi jää isän luo, mahdollista samoja olosuhteita, koska silloinhan lapsi tapaisi äitiää ehkä vaan joka kolmas viikonloppu. Tällöin lapsen tilanne olisi toinen joka tapauksessa. Sinulla on hyvä perustelu, että pitkäaikainen avomiehesi asuu toisella paikkakunnalla ja hän on todistettavasti etsinyt teidän läheltä töitä. Lisäksi oikeus arvostaa kovasti sitä, että näet lapsen ja isän suhteen tärkeänä. Kyllä asia on niin, että muutto on vain tosiasia, joka tulee etävanhemman hyväksyä, vaikka hän sitä aina ymmärrettävästi vastustaisi. Sitä varten on käräjät. Lapsen takia kannattaa muuttaa pian, jotta voit vakiinnuttaa koulun ja kaverit toiselle paikkakunnalle. Eiköhän siellä toisellakin paikkakunnalla teillä ole jos muodostunut tukihenkilöitä ja lapselle jonkinlaisia kavereita. Eron jälkeen vanhemmat eivät joudu asumaan hautaan asti samalla alueella vaan he ovat vapaita muuttamaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Iso poliisioperaatio Lapualla

Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo
      Lapua
      80
      4677
    2. Kuinka Riikka Purra on parantanut Suomen kansalaisen elämää?

Haastan kaikki perussuomalaisten kannattajat kertomaan konkreettisia esimerkkejä kuinka Riikka Purran harjoittama politi
      Maailman menoa
      215
      4601
    3. Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin

Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks
      Maailman menoa
      67
      2390
    4. Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys

Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä
      Maailman menoa
      75
      2386
    5. Oletko nähnyt hänet ilman...

Vaatteita!?
      Ikävä
      60
      2306
    6. Venäjän armeijan evp-upseeri: Armeija surkeassa tilassa, jonka läpäisee kaiken kattava

valehtelu. Venäläiset alkaneet pohtia julkisesti maan todellisia tappioita. Z-bloggari ja 3. luokan kapteeni (evp.) Mak
      Maailman menoa
      67
      2147
    7. Oon niin surullinen

Ettei meistä tullut sitä mitä toivoin
      Ikävä
      53
      1886
    8. Mitä sitten odotat

Jos seurailet vain tekemisiäni
      Ikävä
      28
      1527
    9. Kehu kaivattuasi

Mikä hänessä on parasta? Jos osaat kertoa muuta kuin ulkonäköön liittyvää, niin ansaitset mitalin.
      Ikävä
      110
      1338
    10. Vuoksesi kaiken

Tekisin vuoksesi kaiken. Enemmänkin. Kunpa tietäisi ja hyväksyisit sen. Ymmärtäisit, en voi elää ilman sinua. En halua
      Ikävä
      117
      1328
    Aihe