Viisipiikkinen DIN-liitin.

Mistä?

Minulla on 50-luvun putkiradio, johon saa kytkettyä magnetofonin tai levysoittimen pyöreällä viisipiikkisellä DIN-liittimellä, että radiota voi käyttää vahvistimena. Myydäänkö missään enää vanhoja kunnon viisipiikkisiä piuhoja? Ainakaan kirppareilta ei löydy.

8

1977

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • outoa

      ..viisipiikkisistä piuhoista ei ole aavistustakaan, vanhan standardin 5 napaisia din liittimiä kyllä saa, nykyään niitä käytetään lähinnä midi liitännöissä, vanhoissa vempeleissä tarvii kyllä se liitäntä kaaviokin jotenkin selvittää ennen kun alkaa kolvaamaan, mutta elektroniikka liikeistä kyllä din liittimiä löytyy joka lähtöön.

      Tuolta vanhempien audio din liitännäisten kytkentöjä.

      http://www.tkk.fi/Misc/Electronics/avkoulutus/1995/audioliitin.html

      Din adaptereitakin löytyy vanhojen vehkeiden kytkemiseksi uusiin. esim

      http://www.vekoy.com/default.php?cPath=23_120_1155&osCsid=f9db3e15b21dd2eef65fd4bd212a587d

    • Partcosta saa sovittimen, jolla tuosta DIN:istä saa neljä RCA-liitäntää. Katso kuvaston sivu 65.

    • Antiikin ystävä

      Kyllähän DIN-5/180 on vielä ihan standarditavaraa, välijohtoja on saatavilla melkein millaisia vain. Kysele Partcosta, YE:sta, ELFA:sta jne.

      1950-luvun radioissa oli 2-napainen banaaniliitin 19mm:n reikävälillä, niissä toimii vain kideäänirasia. Sitä vanhemmissa oli melkein millaisia liittimiä tahansa.

      • vehkeessä on jo

        stereotyyppinen liitin sisäänmenossa. Sen ajan radiot toimivat usein monolla.


      • Antiikin ystävä
        vehkeessä on jo kirjoitti:

        stereotyyppinen liitin sisäänmenossa. Sen ajan radiot toimivat usein monolla.

        Ei noita DIN-liittimiä ole erikseen stereo- ja monokäyttöön. Stereoäänirasia kytketään nastoihin 3 ja 5, monokäytössä ne ovat yhdessä. Vastaavasti nauhuriliitäntä toimii nastoissa 1 ja 4. Nasta 2 on kaikissa tapauksissa maa.
        Nuo DIN-liittimellä varustetut radiot on yleensä varustettu RIAA-korjaimella eli niissä toimii vain matalaimpedanssinen magneettinen (tai magnetodynaaminen) äänirasia.


      • Antiikin ystävä
        Antiikin ystävä kirjoitti:

        Ei noita DIN-liittimiä ole erikseen stereo- ja monokäyttöön. Stereoäänirasia kytketään nastoihin 3 ja 5, monokäytössä ne ovat yhdessä. Vastaavasti nauhuriliitäntä toimii nastoissa 1 ja 4. Nasta 2 on kaikissa tapauksissa maa.
        Nuo DIN-liittimellä varustetut radiot on yleensä varustettu RIAA-korjaimella eli niissä toimii vain matalaimpedanssinen magneettinen (tai magnetodynaaminen) äänirasia.

        Niin, 3-piikkisissä DIN-liittimissä kulkee vain monosignaali. Mutta sellainen urosliitinhän on mahdollista lykätä myös 5-piikkiseen naaraaseen. No, nyt meni sexin puolelle....


      • Nngghh!
        Antiikin ystävä kirjoitti:

        Niin, 3-piikkisissä DIN-liittimissä kulkee vain monosignaali. Mutta sellainen urosliitinhän on mahdollista lykätä myös 5-piikkiseen naaraaseen. No, nyt meni sexin puolelle....

        Aah! Seksiä!


      • Anonyymi
        Antiikin ystävä kirjoitti:

        Ei noita DIN-liittimiä ole erikseen stereo- ja monokäyttöön. Stereoäänirasia kytketään nastoihin 3 ja 5, monokäytössä ne ovat yhdessä. Vastaavasti nauhuriliitäntä toimii nastoissa 1 ja 4. Nasta 2 on kaikissa tapauksissa maa.
        Nuo DIN-liittimellä varustetut radiot on yleensä varustettu RIAA-korjaimella eli niissä toimii vain matalaimpedanssinen magneettinen (tai magnetodynaaminen) äänirasia.

        Kyllä tuo tieto osittain on oikeaa. 5 napaisessa toisessa reunassa on vasen ja oikea kanava sisään ja toisessa reunassa vasen ja oikea kanava ulos esim kelanauhureista ja keskellä välissä on se maa. Jos sisäänmeno stereo vasen ja oikea yhdistetään muuttuu kyllä monoksi ,mutta toinen kanava ei soi yhtä lujaa kuin toinen. Joku ammattilainen sanoi että toiseen piuhaan tulee laittaa vastus jonka arvoa en nyt muista. Minulla on juuri käsissä sellainen adapteri missä ei ole vastusta ja eihän se hyvin toimi. Ja niitä on 2 kpl ja kumpikin "yhtä huonoja".


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1064
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      794
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      261
      580
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      15
      563
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      92
      499
    7. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      482
    9. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      427
    10. Haluatko vain sitä

      Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      30
      416
    Aihe