Sammakon kasvatus

kiinnostunut vaan

Minua kiinnostaisi kasvattaa sammakon kutua. Miten se olisi mahdollista sillä olen aika ulapalla. Kuoriutumisen jälkeen olisi tarkoitus vapauttaa nuijapää läheiseen luonnonsuojelu alueeseen.

Kiitti jo etukäteen

90

11859

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Häh?

      - Et osaa kasvattaa sammakoita, mutta aiot kuitenkin kasvattaa sammakoita?

      - Et tiedä mitään sammakon lisäämisen merkityksestä lisättävälle suojellulle alueelle, mutta aiot kuitenkin lisätä suojellulla alueella sammakoita?

      Hienoa! Erinomaisen vastuullista! Siis ei!

      • Seppo 500v

        Älä jaksa


    • !?!?

      Sammakko on rauhoitettu eläin eikä sitä saa kasvattaa tai siirtää toiseen paikkaan.
      Villieläimiä ei saa ottaa lemmikiksi.

      • mmmmmmm

        ja paskat karsat on aina kasvattaneet sammakon kutua niin olen minäkin tehnyt eikä siinä ole mitään pahaa jotkut ihmiset vaan on niin tyhmiä ettei älyä luonnosta mitään sinäkin siinä joka niuhotat tyhjästä asut jossain kaupugissa sen sijaan maalla kersat kerää aina käväisin sammakon kutua ja ei siitä mitään vahinkoa oli


      • tania
        mmmmmmm kirjoitti:

        ja paskat karsat on aina kasvattaneet sammakon kutua niin olen minäkin tehnyt eikä siinä ole mitään pahaa jotkut ihmiset vaan on niin tyhmiä ettei älyä luonnosta mitään sinäkin siinä joka niuhotat tyhjästä asut jossain kaupugissa sen sijaan maalla kersat kerää aina käväisin sammakon kutua ja ei siitä mitään vahinkoa oli

        Itsekkin olen muksuna kasvattanut.., mutta laki sanoo että sammakko todella on rauhoitettu eikä sitä siis saa kasvattaa (puhumme nyt siis aikuisesta?)
        Et kai aja ylinopeuttakaan tai humalassa kun kukaan ei huomaa, eikä sinulle ennenkään ole mitään tapahtunut???...Ok..ontuva vertaus, mutta..


      • juho!
        mmmmmmm kirjoitti:

        ja paskat karsat on aina kasvattaneet sammakon kutua niin olen minäkin tehnyt eikä siinä ole mitään pahaa jotkut ihmiset vaan on niin tyhmiä ettei älyä luonnosta mitään sinäkin siinä joka niuhotat tyhjästä asut jossain kaupugissa sen sijaan maalla kersat kerää aina käväisin sammakon kutua ja ei siitä mitään vahinkoa oli

        ei voi mitään vaikka asia kuinka sinua kiukuttaisi. Sammakko on kutuineen rauhoitettu ja kutua ei saa siis kasvattaa akvaarioissa eikä missään muuallakaan.


      • kiinnostunut vaan
        juho! kirjoitti:

        ei voi mitään vaikka asia kuinka sinua kiukuttaisi. Sammakko on kutuineen rauhoitettu ja kutua ei saa siis kasvattaa akvaarioissa eikä missään muuallakaan.

        siis tarkoitus oli antaa vinkkejä eikä saarnata laista. Kyl mie ossaan lain etu perin ja taka perin ja ylös alaisin


      • kiinnostunut vaan
        mmmmmmm kirjoitti:

        ja paskat karsat on aina kasvattaneet sammakon kutua niin olen minäkin tehnyt eikä siinä ole mitään pahaa jotkut ihmiset vaan on niin tyhmiä ettei älyä luonnosta mitään sinäkin siinä joka niuhotat tyhjästä asut jossain kaupugissa sen sijaan maalla kersat kerää aina käväisin sammakon kutua ja ei siitä mitään vahinkoa oli

        lol


      • kiinnostunut vaan
        tania kirjoitti:

        Itsekkin olen muksuna kasvattanut.., mutta laki sanoo että sammakko todella on rauhoitettu eikä sitä siis saa kasvattaa (puhumme nyt siis aikuisesta?)
        Et kai aja ylinopeuttakaan tai humalassa kun kukaan ei huomaa, eikä sinulle ennenkään ole mitään tapahtunut???...Ok..ontuva vertaus, mutta..

        mitä v***tua sä mulle höpöjät siis sä luulet et mä oon joku ratti juoppo. Mä oon ihan kuule vaan viisas mukula alle 10v


      • juho!
        kiinnostunut vaan kirjoitti:

        siis tarkoitus oli antaa vinkkejä eikä saarnata laista. Kyl mie ossaan lain etu perin ja taka perin ja ylös alaisin

        ja ainakin tämä nikki "mmmmm" oli tietämätön lainsäädännöstä, joten itse horiset.


      • tania
        kiinnostunut vaan kirjoitti:

        mitä v***tua sä mulle höpöjät siis sä luulet et mä oon joku ratti juoppo. Mä oon ihan kuule vaan viisas mukula alle 10v

        Se oli vain vertauskuva...

        Jos olet "viisas mukula" ja osaat lain etu ja takaperin miksi ihmeessä olet kutua ottamassa ensinnäkään ?


      • ???????
        kiinnostunut vaan kirjoitti:

        siis tarkoitus oli antaa vinkkejä eikä saarnata laista. Kyl mie ossaan lain etu perin ja taka perin ja ylös alaisin

        Siis odotatko oikeasti saavasi neuvoja lainvastaiseen ja vastuuttomaan toimintaasi? Lakia ja järkeä sinulle on saarnattava.


      • kuuleppas
        kiinnostunut vaan kirjoitti:

        mitä v***tua sä mulle höpöjät siis sä luulet et mä oon joku ratti juoppo. Mä oon ihan kuule vaan viisas mukula alle 10v

        rattijuoppo on yhdyssana!Vähän tasoa kirjoituk-
        siin.


      • etuperin,
        kiinnostunut vaan kirjoitti:

        siis tarkoitus oli antaa vinkkejä eikä saarnata laista. Kyl mie ossaan lain etu perin ja taka perin ja ylös alaisin

        takaperin ja ylösalaisin ovat myös yhdyssanoja.Et nimittäin tunnu tietävän,Sori!


      • tania
        kuuleppas kirjoitti:

        rattijuoppo on yhdyssana!Vähän tasoa kirjoituk-
        siin.

        kiitokset korjauksesta ! (nuo ovat tärkeitä muotoseikkoja) =)


      • sammakkkko
        kiinnostunut vaan kirjoitti:

        lol

        Ei kai siinä kudun ottamisessa kauheasta rikoksesta ole kyse, jos nuijapäät päästää takaisin lätäkköön kun ovat kuoriutuneet tai jopa hieman varttuneet.
        Jos itikanpoikia jaksaa pyydystää tarpeeksi, niin kai niitä voi vähän kasvattaa. Ne joilla alkaa silmiä ja jalanalkuja näkyä, viedään ojaan. Isoksi asti ei kasvateta, ei onnistu.
        Tietenkin mieluummin annetaan sammakoiden olla rauhassa...
        Näin olen itsekin joskus tehnyt, vaikka en kylläkään tee enää.


      • ssammakko
        sammakkkko kirjoitti:

        Ei kai siinä kudun ottamisessa kauheasta rikoksesta ole kyse, jos nuijapäät päästää takaisin lätäkköön kun ovat kuoriutuneet tai jopa hieman varttuneet.
        Jos itikanpoikia jaksaa pyydystää tarpeeksi, niin kai niitä voi vähän kasvattaa. Ne joilla alkaa silmiä ja jalanalkuja näkyä, viedään ojaan. Isoksi asti ei kasvateta, ei onnistu.
        Tietenkin mieluummin annetaan sammakoiden olla rauhassa...
        Näin olen itsekin joskus tehnyt, vaikka en kylläkään tee enää.

        Vaikka täälä jotkut ovatkin pienenä ehkä sammakkoja "kasvattaneet" ei niitä siltikään saa sieltä ottaa! ihmiset hei, tehän noilla "olen joskus itsekkin pienenä.." vain saatte muut ajattelemaan että no jos vaikka minäkin.
        Laissa sanotaan sammakon olevan r a u h o i t t e t t u ja sillä sitä myös tarkoitetaan. 17€ sakkoja joka ikisestä sammakosta mitä mukaanne otatte.


      • Dexal_

        Kuka sitä lakia tarkkailee, minä olen aina seurannut sammakoiden kehitystä ja omatkin lapset ovat hakeneet sammakon kutua jo kotiin. :)


      • Seppo 500v
        mmmmmmm kirjoitti:

        ja paskat karsat on aina kasvattaneet sammakon kutua niin olen minäkin tehnyt eikä siinä ole mitään pahaa jotkut ihmiset vaan on niin tyhmiä ettei älyä luonnosta mitään sinäkin siinä joka niuhotat tyhjästä asut jossain kaupugissa sen sijaan maalla kersat kerää aina käväisin sammakon kutua ja ei siitä mitään vahinkoa oli

        Mmmmm ketä kiinostaa


      • Lolhaistasinämursu
        tania kirjoitti:

        Se oli vain vertauskuva...

        Jos olet "viisas mukula" ja osaat lain etu ja takaperin miksi ihmeessä olet kutua ottamassa ensinnäkään ?

        Ja se tuhoaa suomen sammako kannan?


      • kerron
        sammakkkko kirjoitti:

        Ei kai siinä kudun ottamisessa kauheasta rikoksesta ole kyse, jos nuijapäät päästää takaisin lätäkköön kun ovat kuoriutuneet tai jopa hieman varttuneet.
        Jos itikanpoikia jaksaa pyydystää tarpeeksi, niin kai niitä voi vähän kasvattaa. Ne joilla alkaa silmiä ja jalanalkuja näkyä, viedään ojaan. Isoksi asti ei kasvateta, ei onnistu.
        Tietenkin mieluummin annetaan sammakoiden olla rauhassa...
        Näin olen itsekin joskus tehnyt, vaikka en kylläkään tee enää.

        mä kasvatinj sammakoita koko kesän ajan isossa altaassa ja kesän lopussa saivat lähtee vapaasti mettään ( olivat varttuneet ihan kokonaan olivat aika pulskia itikoiden poikasten takia )


      • Kyllä on rauhoitettu

        Jep näin on sammakko ja sen kutu on rauhoitettu ne pitää siis jättää rauhaan tarkoitan siis myös rupikonnaa ja viitasammakkoa.


      • Dexal_VoitSaadaSakot
        Dexal_ kirjoitti:

        Kuka sitä lakia tarkkailee, minä olen aina seurannut sammakoiden kehitystä ja omatkin lapset ovat hakeneet sammakon kutua jo kotiin. :)

        Dexal_ rikot lakkia sinut voidaan siis jos jäät kiinni tuomita sakkoihin rauhoitettuihin eläimiin kajoamisesta mietippä sitä


      • Jullepuh

        Mä oon kyllä lukenu että kutua saa ottaa nyt saattaa olla eri homma mut ainaki 2011 sai ottaa ja kasvattaa ja mulla on niitä nytki (ohjeet allas jossa on noin 5l vettä joista 3 on niitten koti lammesta riittää noin kouralliselle kutua vesi kasveja hapen tuottoon kiviä ja hiekkaa pohjalle ruoki pinaatin lehdillä ja vapauta täysi kasvuisina)


      • Anonyymi
        mmmmmmm kirjoitti:

        ja paskat karsat on aina kasvattaneet sammakon kutua niin olen minäkin tehnyt eikä siinä ole mitään pahaa jotkut ihmiset vaan on niin tyhmiä ettei älyä luonnosta mitään sinäkin siinä joka niuhotat tyhjästä asut jossain kaupugissa sen sijaan maalla kersat kerää aina käväisin sammakon kutua ja ei siitä mitään vahinkoa oli

        EI VITTU MIKS RIITELETTE TÄMMÖSESTÄ
        MEKÄÄ KYSYMÄÄN JOSTAIN ELÄN KAIPASTA VITTU😂


      • Anonyymi
        kiinnostunut vaan kirjoitti:

        mitä v***tua sä mulle höpöjät siis sä luulet et mä oon joku ratti juoppo. Mä oon ihan kuule vaan viisas mukula alle 10v

        Minä oo itte 10 vuotias ja miun kaveri tietää PALJON sammakoista


    • Chrystal96

      Vaikka tämä on vanha viestiketju haluan sanoa että sammakot ovat rauhoitettuja eikä niitä siis saa mennä ottamaan. Se on lainvastaista. Itsellänikin olisi suuri kiusaus ottaa sammakoita läheisestä lammesta, kasvattaa ne aikuisiksi ja päästää sitten luontoon, mutta koska niin ei saa tehdä niin en siis missään nimessä tee. Sen sijaan käynkin lammikolla lähestulkoon päivittäin vain katselemassa miten ne porskuttelevat ja saatan viedä kuolleita sääskiä, kärpäsiä ynnä muita vastaavia niille syötäväksi. Voi niistä sammakoista nauttia muutenkin kun sulkemalla ne pieniin purnukoihin!

      • Artonfaija

        arto ainakin pääs jo linnasta...kauhoi 600 kiloa nuijapäitä kotipitsan jonosta....osa oli jo kehittynyt sammakko vaiheeseen (yhdyssana) Heippa!!


    • Tikru44

      Niin ja hyvä että olet ulapalla.Se on kiellettyä touhua.Sammakko on rauhotettu.

      • Kysyn vain

        Löysin tuossa pari päivää sitten sitten sammakonkutua läheisestä ojasta. Ojassa on ehkä noin 15-20 senttiä vettä ja se on joistakin osista täysin kuiva. Mietin vain että jos se oja kuivuu kokonaan niin kai ne kudut voi sitten sieltä ottaa siksi aikaa että vettä taas tulee (lähistöllä ei ole mitään jokea/puroa/järveä).


    • '''''''

      Olen itse kasvattanut sammakoita ja niis meni noin kuusi viikkoa ennenkuin niistä tuli sammakoita. Elikkä Vettä ja kiviä pitäis olla siel astiassa mis alkaa kasvattaa. Suojia useita. Sammakon nuijäpäät syövät vedestä erilaisia bakteereja sun muita. Yritä kasvattaa paljon ja ota mahdollisimman paljon kutua

    • sammakon kasvattaja

      Se on helppoa.Ja kuulemma luvatonta.Mutta ketään ei rangaista kun pikkupojat ajaa tahallaan mopolla päälle.Jep.Sammakon kutu purkkiin ja liejua mukaan ja kalanruokaa ja syövät kamalasti.Siinä ne kasvaa sitten.Järvivettä pitää olla.
      Ja aina on isompia ja isompia kunnes huomaa että akvaariossa ui sammakko.
      Luontoon vaan.Sen jälkeen.Minulle osui viitasammakko ja kymmenen niitä kasvoi.
      Eli kun otin purkkiin luontoon lähti kymmenen uutta sammakkoa.

    • santtu

      Ja minua kiinnostaa rantakäärmeen ja sisiliskon ottaminen terraarioon.mutta takaan että siinä vaiheessa kun siimahännät alkaa muodostuun sammakoksi päästät ne viimeistään luontoon.Minulla oli viitasammakko se kuoriutu kalanruuilla ja ojalevillä mutta ei sitä kehoteta tekeen.Ihmeellistä se on mutta kiellettyä seurantaa.
      Viitasammakko sammakko sisilisko siili tarha ja rantakäärme on rauhoitettuja.

    • Jannih

      Itse otin pari viikkoa sitten ojasta ämpäriin kutua ja vettä.
      Jonkin ajan päästä niistä tuli nuijapäitä. Ne ovat saaneet ravintoa vedessä olevista pieneliöistä ja kasveista.
      Olen silpunnut veteen hieman lehtiä ja ruohoa, josko niistä tulisi niille lisää jotakin syötävää.
      Parin kuukauden päästä nuijapäistä pitäisi tulla minisammakkoja, luontokirjan mukaan :) .
      Nyt lähialueiden ojat ovat kuivuneet. Siispä olen iloinen, että pelastin nuo pikku veijarit kuivumiskuolemalta.

    • Rauhoitettu sammakko

      "Kiinnostunut vaan" kirjoitti: "Minua kiinnostaisi kasvattaa sammakon kutua. Miten se olisi mahdollista sillä olen aika ulapalla."

      Jos olet oikeasti ulapalla, et löydä sammakonkutua mistään. Sammakot eivät nimittäin kude ulapalla vaan ojissa ja lätäköissä.

      Sammakko on rauhoitettu laji ja mukava eläin, mutta kukaan ei ymmärrä syytä rauhoitukselle. Sammakko on niin yleinen, että rauhoitus on perusteeton. Pitämällä sammakkoa rauhoitettujen lajien luettelossa ympäristöviranomaiset edistävät lain rikkomista ja halveksivaa suhtautumista lakia kohtaan.

      Tässä keskustelussa on harvinaisen paljon potaskaa. Ne, jotka sanovat kasvattaneensa kudusta sammakoita, taitavat tärvellä itsensä valehtelijoiksi. Siinä vaiheessa kun sammakontoukka pudottaa häntänsä rippeita pois ja alkaa ottaa etujalkoja käyttöön, niiden elintavoissa tapahtuu muutos, jota päteväkään harrastaja ei pysty käsittelemään. Kotihoidossa ne kuolevat kaikki tässä vaiheessa.

      Siitä vain kaikki kiinnostuneet ottamaan mätiklöntti purkkiin ja tarkastelemaan toukkien kehitystä. Mutta kun toukat alkavat tehdä takajalkoja, ne kannattaa viedä takaisin lätäkköön.

      • Kasvavat koko ajan

        Kylläpä tuon vaiheen hoitaminen onnistuu vaivatta jos tietää mitä silloin tapahtuu. Kun nuijapäille alkaa kehittyä näkyvät jalat niin samalla alkavat hiljalleen tapahtua seuraavat asiat:
        1) Hapensaanti vedestä ei enää onnistukaan vaan niillä pitää olla paikka jonne pääsee huilaamaan niin että hengitys vedenpinnan yläpuolelta onnistuu. Parhaiten tämän saa hoidettua laittamalla vesiastiaan esim. hiekalla täytetyn muoviastian, kukkapurkin yms. joka on täytetty hiekalla ja hiekan päälle laitettu pieniä kiviä/soraa niin että ne kohoavat purkin keskustaa kohti. Vedenpinta isommassa astiassa sitten säädetään niin että se aina on aavistuksen verran purkin reunoja ylempänä mutta osa sorasta on aina pinnan yläpuolella. Sammakot arvostavat myös, jos viitsit laittaa purkkiin muutaman kosteassa viihtyvän kasvin

        2) Vedessä olevan levän ja kudun rippeiden syönnistä sammakot hiljalleen siirtyvät syömään suurempia ja suurempia hyönteisiä, matoja, yms. Tästä on netti informaatiota täynnä.

        Vähän tämän vaiheen jälkeen pitää minisammakot siirtää kannelliseen terraarioon - muutoin karkaavat seiniä pitkin kiipeillen tai hyppäämällä.


      • Minä vaan

        Mistä sä sen tiiät että ne kuolee siinä vaiheessa ku niille kasvaa jalat? Ootko koittanu ite vai ja nyt vaa sanot täällä että ei saa?


      • kerron

        mää oon onnistunut kasvattamaan!!!!!! noin.30 kpl


      • Anonyymi
        Kasvavat koko ajan kirjoitti:

        Kylläpä tuon vaiheen hoitaminen onnistuu vaivatta jos tietää mitä silloin tapahtuu. Kun nuijapäille alkaa kehittyä näkyvät jalat niin samalla alkavat hiljalleen tapahtua seuraavat asiat:
        1) Hapensaanti vedestä ei enää onnistukaan vaan niillä pitää olla paikka jonne pääsee huilaamaan niin että hengitys vedenpinnan yläpuolelta onnistuu. Parhaiten tämän saa hoidettua laittamalla vesiastiaan esim. hiekalla täytetyn muoviastian, kukkapurkin yms. joka on täytetty hiekalla ja hiekan päälle laitettu pieniä kiviä/soraa niin että ne kohoavat purkin keskustaa kohti. Vedenpinta isommassa astiassa sitten säädetään niin että se aina on aavistuksen verran purkin reunoja ylempänä mutta osa sorasta on aina pinnan yläpuolella. Sammakot arvostavat myös, jos viitsit laittaa purkkiin muutaman kosteassa viihtyvän kasvin

        2) Vedessä olevan levän ja kudun rippeiden syönnistä sammakot hiljalleen siirtyvät syömään suurempia ja suurempia hyönteisiä, matoja, yms. Tästä on netti informaatiota täynnä.

        Vähän tämän vaiheen jälkeen pitää minisammakot siirtää kannelliseen terraarioon - muutoin karkaavat seiniä pitkin kiipeillen tai hyppäämällä.

        Nyt tuli jotain


    • Auttaja

      Haluaisit siis kasvattaa kutua. Täs on ohjeit: 1.kutu sen kokoiseen ämpäriin että se mahtuu ja älä hämmentele kutua. 2. Vie kutuämpäri varjoisaan paikkaan. 3. Kutu ei syö mitään.

      • tämmönen tallaajaaaa

        Eli minun mielestäni sammakkoja saa kasvattaa, mutta kerta ei niin sit ei.
        Ja kun olette viisaita ihmisiä niin vastatka tähän: Jos sammakko kutee omaan lampeen niin saako sammakoita kasvattaa ja kuljettaa muualle???
        Ja vielä minä ajattelin kerran ottaa nuijapäitä kasvatiks, mutta en ottanut. Kävin sitten parin viikon päästä purolla. Se oli avan kuiva ja oli enää semmonen n.10-30cm pitkä ja n.5cm syvä lätäkkö. Pelastin ne sitten sieltä ja jos se oli lain vastaista niin on kyllä aika tyhmää.

        Ja kun tiedätte niin vastatkaa.


    • saammaakoo faa nii

      nii et nuijapäät syö levää bakteerimassaa ja vedessä olevaa planktonia! ota joku tyhjä ammeja paa lämmintä vettä nii siinähä ne kasvaa ennätysvauhtii! (mulla ainaki toimi, oli 3viikos jo aikuine sammakko joka vähä kiusas vanhempii!)

      p.s. se on kyl laitonta.... mut mitäpä siitä sillä se on kivaa

      • KYMYSYS!

        Löysyin ojasta just äsken kutuu ja joku muuki oli kysyny ni et jos se oja kuivuu ni saaksen kudun sit pelastaa sieltä?


      • sammakot rules
        KYMYSYS! kirjoitti:

        Löysyin ojasta just äsken kutuu ja joku muuki oli kysyny ni et jos se oja kuivuu ni saaksen kudun sit pelastaa sieltä?

        minkä kersana toin joka kesä kutua kotiin ja kasvatin pihassa ja päästin sitten sammakot poies ku olivat vähän kasvaneet. ja jos joku luulee että poliisi tulee koti ovelle ja lyö 10 v kersalle sakot ku oli lähi ojasta ottanut vähän kutua niin väärässä olette. poliisi huomauttaisi asiasta että se ei ole oikein mutta sakkoja siitä tuskin kukaan saa. ei ainakaan minun aikana kukaan ole saanut.


      • hfuqrhjg
        sammakot rules kirjoitti:

        minkä kersana toin joka kesä kutua kotiin ja kasvatin pihassa ja päästin sitten sammakot poies ku olivat vähän kasvaneet. ja jos joku luulee että poliisi tulee koti ovelle ja lyö 10 v kersalle sakot ku oli lähi ojasta ottanut vähän kutua niin väärässä olette. poliisi huomauttaisi asiasta että se ei ole oikein mutta sakkoja siitä tuskin kukaan saa. ei ainakaan minun aikana kukaan ole saanut.

        Ja paaskat olen itsekin ottanut sammakonkutua ojasta ja kasvattanut laatikoissa, ja kaikki kasvoivat aikuisiksi asti! ( n.800 kappaletta) Pistin laatikkoon pohjalle hiekkaa ja kiviä sekä muutamia kasveja , ruokkisin muurahaisilla, itikanpoikasilla ja muilla ötököillä. Ja ihan hyvinhän ne pärjäsivät.
        Kun olivat kasvaneet tarpeeksi ( kädet ja jalat kasvaneet, häntä surkastunut melkein pois ) päästin ne vapaaksi takaisin sinne mistä olin ne ottanutkin. Ei muuta kuin kasvattamaan


      • hfuqrhjg kirjoitti:

        Ja paaskat olen itsekin ottanut sammakonkutua ojasta ja kasvattanut laatikoissa, ja kaikki kasvoivat aikuisiksi asti! ( n.800 kappaletta) Pistin laatikkoon pohjalle hiekkaa ja kiviä sekä muutamia kasveja , ruokkisin muurahaisilla, itikanpoikasilla ja muilla ötököillä. Ja ihan hyvinhän ne pärjäsivät.
        Kun olivat kasvaneet tarpeeksi ( kädet ja jalat kasvaneet, häntä surkastunut melkein pois ) päästin ne vapaaksi takaisin sinne mistä olin ne ottanutkin. Ei muuta kuin kasvattamaan

        Minulla on ollut sammakon, rupikonnan ja vesiliskon kutua akvaariossa. Kaikista on kehittynyt nuijapäitä/toukkia ja sitten olen palauttanut ne luontoon. Kutua ei kannata ottaa paljon, kuoriutumisprosentti on nimittäin aika korkea. kourallinen riittää ihan hyvin. Sammakon nuijapäät tykkäävät erityisesti ohuista kurkunviipaleista ja takertuvat niihin kiinni.

        Onnea kasvatukseen;D


      • vihannes-95 kirjoitti:

        Minulla on ollut sammakon, rupikonnan ja vesiliskon kutua akvaariossa. Kaikista on kehittynyt nuijapäitä/toukkia ja sitten olen palauttanut ne luontoon. Kutua ei kannata ottaa paljon, kuoriutumisprosentti on nimittäin aika korkea. kourallinen riittää ihan hyvin. Sammakon nuijapäät tykkäävät erityisesti ohuista kurkunviipaleista ja takertuvat niihin kiinni.

        Onnea kasvatukseen;D

        Hyvä vaihtoehto sammakonkudulle on akvaarioon tarkoitettujen triopsien kasvatus.

        http://www.mulletoi.com/shop/ajanvietto_kotona/tieteen_ihmeet/prod__2900_triops


      • vihannes-95 kirjoitti:

        Minulla on ollut sammakon, rupikonnan ja vesiliskon kutua akvaariossa. Kaikista on kehittynyt nuijapäitä/toukkia ja sitten olen palauttanut ne luontoon. Kutua ei kannata ottaa paljon, kuoriutumisprosentti on nimittäin aika korkea. kourallinen riittää ihan hyvin. Sammakon nuijapäät tykkäävät erityisesti ohuista kurkunviipaleista ja takertuvat niihin kiinni.

        Onnea kasvatukseen;D

        Kiitos neuvoista itse kokeilin kurkkuja ja niitähän ne syövät!


    • 54342434325425432354

      sammakko on rauhoitettu. kutuakaan ei saa ottaa kasvatettavaksi.

      ajatteleppa jos sinulla on joku ilkeä naapuri joka vain odottaa että teet tuon mitä aiot.

      sitten kun sammakon nuijapääsi uiskentelevat jossain saavissa pihallasi, pihaan pölähtää yhtäkkiä poliisiauto. poliisi laskee sammakot. jaa, että oikein 423 kpl. hmmmm, 17 eur per sammakko, se tietää 423 x 17 eur = 7191 eur sakkoa luonnonsuojelurikoksesta.

      mieti vielä kerran kannattaako.

    • UltimateVemppu

      Itse olen kasvattanut nuijapäitä.Ei poliisit tullu mua ampumaan.mitänyt joku mummeli kerran valitti kun haavilla kutua keräsin.tässä vähän ohjeita.

      1.laita joko suureen astiaan kaikki, kuten suureen pesuvatiin tai sankoon.tai sitten voit jakaa lasipurkkeihin noin kolme nuijapäätä per purkki.
      2.annat nille kuolleita ötököitä sekä leivän muruja ja kalanruokaa.
      3. laita purkiin pohjalle hiekkaa esim:hiekkalaatikosta ja kiviä sekäö vesikasveja
      4.Jos joku valittaa siitä niin sano ettet tiennyt ettei niin saa tehdä.

    • diana.lotta

      minä itse kun olin vähän aikaa puron luona käynyt niin oli puro kuivunut ja sammakonkutua oli jäänyt puoleen väliin ilman vettä, niin isä suositteli ottaa vähän kutua kotiin ja pitää ne siihen asti ennen kuin ne muuttuvat nuijapäiksi ja sitten viedä ne toiseen viereiseen puroon missä on myös sammakon kutua.
      1: saako siitäkin nuijapäiden pelastamisesta sakkoja?
      2: tai olisiko ne pitänyt jättää kuivumaan?
      kirjoittakaa 1 tai 2.

    • rretuu

      Oon sitä mieltä et saa niitä pelastaa, ja olen itsekkin kasvattanut. Mutta ei niitä syyttä sieltä ojasta kannata ihan totta ottaa, jossei niitä jaksa hoitaa. Ja jos vähänkin epäröi niiden selviämistä, kehittymissvaiheessa, kannattaa laskea ne takaisin ojaan. ja virtaavaan veteen tai järveen ei kannata niitä viedä, paitsi kun ne on jo isoiksi kasvaneet.

      Myös hyvä kasvatuspaikka on pihassa ioleva koristelampi, jos semmoinen sattuu olemaan. Itse kasvatin nuijapäät jalkaikään ja sitten laskin tuommoiseen altaaseen, koska sieltä ne pääsevät helposti pois kasvettuaan aikuisiksi. Siellä ei myöskään ole kaloja, jotka niitä voi syödä.

      Näillä niitä voi ruokkia:

      -kalanruoka
      -ohuet, kurkun tai keitetyn porkkanan viipaleet
      -mannaryynit
      -ojasta poimitut, mieluiten leväiset kasvit
      -kuolleet hyönteiset(esim. siirat, pienet toukat, kärpäset, mäkäräiset, hyttyset, pienet kovakuoriaiset)

      Ja hei ihmiset, ei oo aihetta ruveta valittaan, kun täähän on vaan mun mielipiteeni asiasta.

      Ja ei muutakun onnee kasvatukseen ;)

    • eläinrakas123

      HEI HALOO IHMISET!
      Kaikki kutua keräävät ovar varmaankin jotain pikkulapsia.
      Miksi yleensä niitä pitää kasvattaa, kun ne kasvavat ihan hyvinkin luonnossa? Se on sitten eri asia jos pelastaa. Mutta jos jostain hyvästä joesta ottaa kutua, niin siinä ei ole mitään järkeä.

    • Tuima Arska

      Mun mielestä sammakon kutua voi kasvattaa , jos otat vaikka vain pari munaa(Kohtuus kaikessa). Se ei luultavasti aiheuta sammakkokannalle mitään haittaa, jos vielä päästää takaisin ojaan/lampeen kun alkaa raajat kasvamaan?

    • omppu090

      hei.


      mitä pahaa siinä on jos haluaa ottaa pikkuisen kutua ? on siinä siinä on omat riskinsä. hankkikaa oikeita lemmikki sammakoita. ei pieni raha voi teitä masentaa, mutta toi on pikkusen liian rajua touhua sama asia kun joku tulis ottamaan sun omat lapses ja sanois vaan no ei se nyt haittaa. on sammakollakin tunteet ja tiesitteko että kudun/nuijapäiden ottaminen voi olla kohtalokasta aatelkaa kun ne siellä vedessä on iloisesti ja joku menee irrottelemaan jotain kutua järkikin sanoo ettei niin saisi tehdä. kirjoitti: ommpu090

    • Farmari(:

      Nyt itse olen jonkinaikaa kasvatttanut ihan oikeasti sammakoita, siis aluksi oli kaksi rupikonnaa jotka oli eksynyt valtatielle, otin ne hoiviin, ja sattumoisin ne tekivät kutua. Olen nyt kasvattanut ihan sisätiloissa ne kudut, ja aikuiset sammakot olen päästänyt vapauteen. Esimerkiksi minulla nyt ovat kehittyneet ja syntyneet terraariossa, jossa on ojavettä, eivätkä ne enään edes luonnossa pärjäisi, siinä on suuri vastuu sanon minä. Nyt pieni 'järkevä mukula' otat nuo haukut toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, otat reippaasti vaikkapa viisi-kymmenen munaa _terraarioon_ jossa on vettä, ruokit kalanruoalla ja annat kuolleita pikkuötököitä ja niiden luontaista ravintoa kuolleita kasveja ja hyttysentoukkia.
      Laki kieltää sammakkoja, ei nuijapäitä, sitten siis kun ovat aikuisia sinun nuijapääsi, päästä ne takaisin sinne mistä olet ottanut. Onnea vaan(:

    • UkkeliPökkelit

      Hei omppu090, järki käteen!
      Ei sammakko nyt huomaa jos 20 puuttuis:P
      Ja ku joku tyyliin pikkulapset menee sörkkii niit kutui ja siirtelee niit eri paikkoihin nii varmaa se sammakkoemo menee ilmottaa jollekkin sammakkopoliisille et :" Mult on kadonnu pari terttuu, kun mä kävin vähä kaupas ostaa niil hyttysii et voisiks tulla nyt hei pliis ettiii ne!"

      Meki just haettiin n. 20 palleroo ja sit levitettiin sitä kutuu ympäri sitä jokee ku siin oli tyylii 10 terttuu päällekkäin:O
      Ja ei siin oo mitään vikaa jos vaa niitä oikeesti jaksaa hoitaa, mutta muuten tähän pätee sanonta :"Katsoa saa, muttei koskea."

    • Seppo 500v

      Häkä päästä vaPauteen

    • SSIivarit&TeresatSS

      Ei sammakon poikasia voi verrata ihmislapsiin, sillä sammakkoemo ei jää huolehtimaan poikasistaan/nuijapäistä ihmislapsen äiti voi jopa uhrata henkensä lapsensa puolesta. Ja kaiken lisäksi kutu/nuijapäät eivät edes vielä ajattele, koska niiden aivot eivät ole kehittyneet, joten tuo oli aivan naurettava vertauskuva.

      Ei poliisit kyttää joka oven takana tarkistamassa että onko jollain kodissaan/pihallaan sammakonkutua/nuijapäitä.


      Itse olen ottanut kutua pellon ojasta joka kuivuu kesäksi. Sammakoidenkin hoidossakin tarvitsee vastuuntuntoista toimintaa, että ne selviävät aikuisiksi asti.

      Muistakaa vain, että myös sammakoista tulee pitää huolta, vaikka ne eivätkään tunnu kovin hankalilta hoidettavilta.

    • Mirja434

      Minä olen ottanut sammakon kutua purkkiin ja kasvattanut katsokaas kun kärrätään tuota jättömaata semmoseen paikkaan missä pesii viitasammakko.Satoja sammakoita olen pelastanut ja kärrännyt toiseen paikkaan.Tämmöistä harrastelen.Turha lailla on viitasammakkoo suojata kun kaivurit sotkee kudut maahan.Ihan sama rauhotetaanko vai ei sammakoita.
      Ei siellä saa kaivurilla kyntää missä pesii rauhotettu laji.

    • hemul

      sammakon kutu on pro

    • Ei kyl oo rauhotettu

      Ihan hyväksi luonolle se on.Sammakot kasvavat sisällä nopeammin ja jos ne päästää luontoon niin selviää useampi sammakko kuin normaalis tollot.Ääliöt kaupunkilaiset sanovat että kaikki on rauhotettu.

    • Enpputiti

      No en tiiä onks sammakot rauhotettuja mut ei se niin kamalaa oo jos sitä vähän ottaa (siis kutua) No kun mäkin aattelin ottaa kutua mut sit kun ne kasvaa sammakoiks tai nuijapäiks mä vien ne takas sinne mistä otikin ellei ne oo iiihania sit sammakoina..
      Ja voiko siit kudusta jotenki tietää tuleeks siitä rupisammakko vai skidi sammakko?????
      Vastaukssiiiiiiiii!!!!!!!!!!!!

    • ÄLKÄÄÄÄÄÄ!!!!!

      Älkää pyydystäkö sammakoita tai saatte SAKOT..
      Kattokaa vaikka!! googlettakaa wikipediaan nuijapää niin siellä lukee.. Harmin paikka nimittäin sain vasta nyt tän selville..:(
      Jos laki saa tietää että pyydystää sammakoita, kutua tai nuijapäitä niin ne kuolee ja saa sakot ja kaikkee.. Että suosittelen lämpimästi

      ÄLKÄÄ PYYDYSTÄKÖ SAMMAKOITA!!!!!!!!!!!

      • Aika tyhmää kieltää

        Ne ei kuole jos niist pitää huolta.Laki vois saman tien kieltää naisen hankkimisen.Tai lemmikkien hankkimisen.
        Maalla lapset pyydysti lintuja,liskoja ja sammakoita ja kasvatti ne ja päästi vapaiks.
        Kukaan ei ikinä huomannut mitään.
        Ottakaa vaan sammakon kutua.
        Ja pitäiskö poliisien tulla tarkastaa joka kotiin mitä sie kasvatetaan.
        Tiädän monenkin joka on kasvatanut rusakkoa,lintua tai vaikka sammakkoa.Ei oo sakkoja tullut ja pelasti niitten ressukoiden hengen.Sammakoita kuolee muutenkin.
        Poliisien mielestä kaikki on kiellettyä sotapeli,aseet,kaikki mikä on vähänkin hauskaa.
        Miettikää sama asia metsästät eläimen (paitsi eläin ei kuole).
        On tyhmää metsästää.Sama asia.Hankkikaa siis elämä.Kasvattakaa vaan niit eläimiä.Älkää jostain tyhmäst wikist välittäkö.


    • Amanda!

      Minulla on sammakon kutua ja aion kasvattaa ne!

    • lollopopeer
    • Mirkku6667

      Kyllä laki niitä rauhoitella saa mutta ei ne sillai lisäänny.Se on niin että ojat kuivuu ja kaivurit kaivaa ja kutu ei kuivassa kehity.Salaojitukseen se kasvu tyssää.
      Ellei ole muutama lainrikkoja jotka kasvattaa ne akvaariossa ja päästää lammen rannalle missä se vesi edes pysyy.Katsokaas lakimiehet tätä kirjottaa mimmi joka pelasti 120 viitasammakkoa.Ja päästi luontoon.Ja tänä päivänä ne pomppii siellä isona ja virkeenä.

    • Kurnuttaja

      Sammakonkutua
      EI
      kannata
      ottaa,
      jos tekee kuten minä pikkulapsena... Otin yhdestä ojasta valtavan ämpärin täyteen nuijapäitä ja vettä. Niitä oli niin valtavasti, että vain murto-osa ulottui käymään pinnalla. Turhaa sanoakin, että ruokaa ei riittänyt, eikä vedessä liioin happeakaan (koska paksu nuijapäämatto peitti pinnan!). YKSI selviytyi jalalliseen vaiheeseen ja loikki iloissaan pois. Loput sadat, jopa tuhannet, kuolivat.

      Tapoin siis viattomana koko ojan sammakkopopulaation! Ojassa oli joka vuosi ollut kutua, mutta seuraavana vuonna oja oli sammakoton. Arvatkaa hävettikö!

      Monissa paikoissa Suomessa sammakot OVAT uhanalaisia (kuten kaupunkien liepeillä ja muissa kulttuuriympäristöissä, joissa hyviä lammikoita ei ole ja ne vähätkin kuihtuvat) ja niitä on syytäkin suojella!!! Jos otat liikaa kutua ja onnistut tappamaan ne kaikki, saatat saada aikaan vakavaa tuhoa tällaisella alueella, jossa sammakkokanta on muutenkin heikko! Jos sen sijaan:

      1. Alueellasi esiintyy säännöllisesti kutua useassa eri lammessa.
      2. Olet aikuinen (tai aikuinen valvoo) ja osaat kasvattaa sammakoita.
      3. Löydät kudun, jonka elinympäristö on huono (kuten kuivuva lammikko) ja osaat pelastaa sen.
      4. Et ota kaikkea kutua! Paitsi jos sitä kohtaa väistäämätön kuolema!

      Niin tuskin siitä haittaa on, jos kasvatat muutaman!
      Vinkkejä: Nuijapäille voi olla syväkin allas, mutta aikuistuvan sammakon (jolla siis on jo etu- ja takajalat) pitää päästä pinnalle lepäämään, joten se viihtyy matalassa altaassa tai sellaisessa, jossa on kelluva "saari". Voit myös tehdä aikuistuville minisammakoille terraarion, jossa on vettä ja maata (jaavansammal on kiva juttu!). Mutta kun sammakot ovat aikuisia, keränneet rasvavarastoa luonasi ja hyvässä kunnossa kohtaamaan kaikki haasteet, päästäthän ne luontoon johonkin hyvään paikkaan? Ne osaavat kyllä elää villinä, vaikka olisitkin kasvattanut ne :D Mitä aiemmin kesällä päästät ne, sitä paremmin aikaa niillä on etsiä talviasumusta. Kutua ne tuskin tekevät vielä syksyllä. Sammakot talvehtivat mielellään pohjamudassa, joten syvähkö lampi lienee hyvä paikka vapauttaa pikkuiset. Niille kannattaa antaa nuijapäinä kasviravintoa (ja kalanruokaa) ja tarjota tarpeeksi leväisä asumus, josta raapia murkinaa. Aikuistuvina ne haluavat lihaa ja niille voi syöttää kaloillekin annettavia surviaissääskentoukkia.

    • UkkeliPökkelit

      Me kasvatettiin kuules viime kesänä sammakoita! Ja arvatkaa mitä! JOKA IKINEN SELVIYTYS! Ja sinne lampeen jäi vielä monta, otettiin murto-osa. Ja arvatkaa mitä! JOKA IKINEN KUOLI! Et siinä teille nipottajille...

      Ps. Yksi ketä sanoo et UKKELIPÖKKELEIDEN pitäis haistaa jotain kauheaa niin haistakoon vaa itte ja kattokoon samalla peiliin!

    • TÄLLEEseMENEEnääs

      Hei, miettikää ny hieman !!
      Tarviiko niitä käsiä joka paikkaan tunkea?! Antaa nyt luonnon ja eläinten olla rauhassa, ei sitä tiiä mitä viruksiakin ne kantaa.. Ja tota jos sammakot hirveesti kiehtoo ni menkääpä sitte sinne eläinkaupan puolelle, antakaa ny luonnon "kukoistaa rauhassa. Eikä nillä nuijapäillä varmastikaan ole yhtä hyvät olot kuin LUONNOSSA olisi. Joten kaikki sammakkofanit raahautukaa eläinkauppaan, ja antakaa niitten luonnon sammakkojen olla rauhassa PISTE!! toki en voi vahtia jokaista Suomalaista, mutta se joka niitä nuijapäitä hamstraa/keräilee (mulleihansama) ei omista aivoja.

      • Anonyymi

        Varmaan kivaa luonnossa linnun mahassa


    • hämmentää ja ihmetyt

      Täällä kun on sammakkotietäjiä niin miksiköhän sammakot kuolee lammessa talven aikana. Ilmaa pumpataan pinnan alle ja koko talven pysyy reikä tietyssä paikka auki, jotta myös pahat kaasut pääsee ulos. Hapetus on korkeintaan metrin syvyydessä, jotta vesi ei kylmetyisi liikaa syvänteessä.

      Myrkyttyykö sammakot lammen pohjassa kun pieni määrä lehtiä maatuu siellä? Eikös luonnon lammissakin ole maatuvaa ainesta, jonka seassa sammakot lepäilee?
      Aina vaan saa lukea, että sammakot on ehkä kuolleet hapen puutteeseen kun ja koska lehdet siellä hajoaa ja on sitä ja tätä maatuvaa ainesta. Hengittääkö sammakot pohjassa siis veden alla talven aikana? Vai myrkyttyykö ne sitten ihon kautta kun kerran puhutaan hapen puutteesta? Toisaalta jos vesi menee kovin lähelle nollaa niin ilmeisesti sekin voi tappaa sammakoita?
      Lammen syvyys on yli 2 metriä.

      Sammakoita kuoli myös silloin kun ei ollut hapetusta talven aikana. Kalat kyllä elää ja porskuttaa. Eivät talvehdi niin syvällä.

    • iiiiiiiiiikkk

      ^ehkä lampi on hieman liian syvä?,en ole varma
      ja siitä kudun ottamisesta että jos siitä klimpistä nytten pari palleroo(enintää n20 tai jotai) otta nii ei se mitään haittaa, kunhan vain osaa hoitaa ja jos haluaa voihan ne viedä takaisinkin. Sillä joskus jostain luutavasti ihan asiallisesta jutusta että vain noin 3 selviytyisi yhden naaraan kutemista kuduista( luonnossa suurin osa kuolee ; veden kuivumiseen, lintujen ruuaksi, ihmisten tallomaksi/kuivalle vetämäksi ja muihin.
      Tietenkin sammakot sitten aikuisena päästetään takasin luontoon.
      jonain kesänä läheinen pieni oja oli kuivunut melkein kokonaan ja päätin ottaa pari pahimmissa oloissa oltavat hoivaan kunnes isommisksi kasvaisivat. 1cm x 1cm kokoisissa lätäköissä saattoi ihan hyvin olla 10 nuijapäätä) Kaikki selvisivät ja pomppivat luontoon (: ,yhtä lukuun ottamatta :(
      Ja ihmetyttää että miten nuo tätä vastaan olevat näille sivuille eksyneet jos ei ole tietoa alunperinkään etsimässä...

    • hiihiii!

      Itsekkin otin sammakon kutua, mutta mul on siihen syykin: Lampi, jossa kutua oli, oli kuivimassa ja siel oli enää pikkasen vettä. Heti kotiin tultuani laskin kudut pihallamme olevaan lampeen(huom! lampi on n.3 metrii pitkä joka suuntaan) Ja ihan hyvin ne näyttää siellä pärjänneen =)

    • Ja paskat!

      paskat viittaan laista, jos kerran sammakko on rauhoitettu eläin ja kutua ei saa ottaa kotiin, koska muuten sammakot eivät kuolekkaan sukupuuttoon! Mielestäni sammakot selviävät helpommin hoidossa, kun ei petolinnut pyydystä niitä tai joku "gangsta" mene heittelemään niitä minne sattuu ja luulee silloin olevansa "kova jätkä" :D Itse olen ainakin kasvattanut paaljon kudusta sammakoita, ja niin teen edelleen, eikä kukaan ole tullut kotiovelle valittaan!


      Muahahahahaa! oonko nyt ollu "tuhma" ja saan kotiarestia?

      -12v tyttö

      • tanttaan

        olen osittain samaa mieltä sillä joka paikassa lukee että yli puolet nuijapäistä kuolee lintujen ja koppakuoriaisten takia.


    • sammakon auttaja

      Me löydettiin kerran serkkujen kaa 2 lätäkköö toinen oli kuiva ja toinen täynnä vettä. Ja just siinä kuivassa ojassa oli kasa nuijapäitä ja 1 minisammakko. Pelastettiin nuijapäät kuivasta ja laitettiin ne toiseen ojaan itse emme ottaneet niitä vaikka olisikin tehnyt mieli sillä oli kiva katsoa niitä siellä vapaudessa :)

    • Hei ihmiset ajatelkaa!
      1.Luonnossa monet sammankon kuduista eivät selviydy (linnut syö,kalat syö,sudenkorrenon toukat syö sammakon toukkia)
      2.Yleensä kerääjät ovat lapsia,mutta 11-18v osaa jo huolehtia sammakoista esim vaihtaa vedet hakea vesikasveja syöttää hyönteisiä.
      3.Poliisit eivät ota kantaa noin pienestä asiasta.
      4.Näin järven täynnä sammakon kutua päätin ottaa (tiädän laitonta) parin päivän päästä paikakalle oli tulllut uuutta kutua
      5.Hyvin ovat kasvaneet

    • Hgkfla

      sammakkoja ei saa ottaa koska kun syötät sitä se oppii valmiille. luonnossa kukaan ei ole antamassa hänelle ruokaa! onhan ne suloisia mutta näin on!

    • Aina kersoilla on ollut sammakonkutua ammeessa,kautta aikojen,tosin lähes aina huonolla menestyksellä. Viimevuoden loppukesällä oli oikea runsauden sarvi sammakkomarkkinoilla,kun oli niin märkää. Meidän pihassa oli tuhansittain pikkusammakoita ruohikossa ja kun leikkurilla ajoi,niin leikatulla ruoholla loikki laumoittain minisammakoita. Ei niitä pystynyt edes väistelemään,mutta olivat niin pieniä,että jos osasivat olla littanoita,kun leikkuri ajoi yli,henki säästyi.

    • moikkelisj

      kjdfvbh

    • mDKA

      Minä olen ainakin kasvattanut sammakot kotilammessa pienellä kalanruualla ja muuten antanut kasvaa omassa rauhassa. Joskus olen pelastanut MELKEIN autonalle jääneitä sammakoita. Ne ovat vaan verisiä ja olen laittanut niihin vähän pehmikkeitä. Sitten vaan vapaiksi. Sammakkojen ikuisesti vangitseminen on ehdottomasti LAITONTA!

    • Suzu

      Moi, oon itsekkin pitänyt Nuijapäitä kotonani, mutta en kasvattaakseni, vaan auttaakseni. Raukkojen koti oli miltein kuiva, joten otin hieman vettä, kiviä ja levää. Sitten menin ja hain ne turvaan. En siis ottanut niitä kasvatusta varteen. Onhan Se toki kiellettyä, mutta mieluummin kattelisin pikkusia sammakoita pomppimassa veden äärellä, kuin kuolleita nuijapäitä kuivunneessa ojassa. Tarkotus on kyllä viedä ne heti takas kunhan vettä on taas.

    • elluliiniilovesfrogs8D

      Siis tänään olin kamujen kaaa hakemas kotiin meijän isoon altaaseen sammakonkutua ja sitte tietenki XDD huomenna tulee vai poliisi meille ja pidättää mut ja se on sillee hm mitäs tää on? VAARALLISTA! Joo mennään aikaa taaksepäin oon ite 11v ja ihan järkevä hyypiö ja ne kudut näyttää viihtyvän tuolla. NIIII ja mä vaa niin rakastan sammakoita ja haluun huolehtii niistä enkä jättää ankkojen syötäväks nii miks ne sammakot on rauhottettuja ku niit n varmaa miljoonia koko suomessa ymmärrän jos joku eläin mikä on melkee kuollu sukupuuttoon nii et niitä ei saa otta ja et jos nyt joku on et olet tehnyt rikoksen ehehei haluan huolehtia niistä pääsevät vapaaksi heti kun haluavat olen (RAKASTANUT) sammakkoja varmaan 3 vuotiaasta saakka minun äidillä on jopa kuva siitä kun minulla on pikkunen sammakko nenän päällä ja oon siinä ehkä 4v NII luulettekste et mä haluun niille jtn pahaa poliisi saa antaa sakot kyl niille ankoille ku syö sitä kutua Jaksat lukea vielä vähän.... Nii siis ku mä ja mun kaveri ollaan pelastettu varmaan satoja sammakoita asuttiin joskus semmosessa ihanassa isossa talossa siellä oli semmonen sammakkolampi mis oli hirveesti sammakonpoikasii♥♥ Kiitos jos jaksoit lukea tämän saarnan♥!!!!!!!!!! Kukaa ei varmaa jaksanu toisii ei taas kiinostanu noo joo luit tai et totta on♥ ul on jäljellä käyttää 3677 merkkii O.o kesti hetke kirjotta toivon et jaksat lukee♥ :) En tiiä mitä on 3 7 pitää laittaa et voin lähettää tän D8 onks 10 XD?

    • Jaskajokujokunen

      Itse olen monesti kasvattanut kutua, laitonta tai ei. Mällit kun ampuu kovalla paineella kutuun syntyy ihania ihmissammakoita.

    • Anonyymi

      Hae netistä: sammakon kasvatus,pitäis hyvin löytyä vinkkejä tykkää syödä isompana keitettyä salaattia (nuijapää vaihe ja silloin kun jalat jo kasvaneet) sekä kurkkua🐸 Jos saat ötököitä kiinni nekin maistuu👌 Luonnon-suojelu alue on hyvä pikku sammakoille❤️ Onnea kasvatukseen! Ps.aijon itsekin kokeilla jos kutua löydän ;)

    • Anonyymi

      Minulla on nuijapäitä ja sammakon kutua täällä kotona. Miten kasvatan niitä? Kuinka usein vesi täyty vaihtaa? Päivittäin? Mitä nuijikset syövät ennenkuin niille kasvaa jalat? Minulla on itikanpoikasia. Minä aion päästää ne sammakkoina vapaaksi mutta kauanko menee että ne kasvavat aikuiseksi?

      T: eläinystävä

    • Anonyymi

      Onko sammakolla kiinteää paskaa

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1729
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1644
    3. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      59
      1482
    4. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      70
      1478
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      56
      1370
    6. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      89
      1344
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      17
      1332
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      18
      1186
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1140
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1124
    Aihe