Kanervan suku

Liittyykö jokin seura nimen...

Isoisäni muutti lapsena Tampereelle vanhempiensa mukana. Vanhemmat suomensivat nimensä myöhemmin, mutta isoisäni ja hänen veljensä muuttivat nimensä,tai heidän nimi muuttui jostakin syystä ennen vuotta 1918 Kanevaksi. Kanerva ei ole heidän vanhempiensa käyttöön ottama suomennettu nimi. Miksi nimi muuttui siten, ettei se liity lainkaan alkuperäiseen sukunimeen? Liittyykö nimeen jokin järjestö tai jokin muu historia, tietääköhän kukaan?

26

10012

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sukunimipakko

      Suomessa astui voimaan sukunimilaki vuonna 1920, jossa määrättiin, että kaikilla pitää olla sukunimi. Tuolloin sellaiset henkilöt, joilla ei ollut sukunimeä joutuivat sellaisen ottamaan tai pappi heille sellaisen antoi. Sukunimellisistäkin monet vaihtoivat sukunimeä tuolloin. Minulla on suvussa sisarussarja, jossa on kahdeksan (8) lasta ja jokainen heistä otti eri sukunimen eikä se ole yhdelläkään sama kuin vanhemmillaan. Ei siihen välttämättä mitään erityistä syytä tarvittu.

      • Olin ymmälläni

        Kiitos tiedoista, en silti ratkaissut arvoitusta miksi juuri Kanerva. Nimi sattuu olemaan vielä sama kuin lapsuuteni kesänviettopaikan itselleni läheisen, vaikka ei sukulaisen mummon veli oli ottanut itselleen ja hänenkään muilla sisaruksilla ei tätä samaa nimeä ollut käytössä. Hänenkään ei pitäisi todella olla mitään sukua, vaikka siskosta tulikin minulle sukulaisen veroinen läheinen ihminen.


    • nimenmuutoksia

      Tässä muutama sukunimi, joka on muutettu 1900-luvun alkupuolella Kanervaksi. Kuinka moni niistä on suora käännös tai kuulostaa alkuperäisenä samankaltaiselta kuin Kanerva?
      Joku salaseura varmaan - Kanervaiset? ehkä??

      Aadolfinpoika, Aaltonen, Afanasjeff, Ahlgren, Ahlman, Akselin, Alander, Aleksanderintytär, Altt, Andersson, Bergman, Björklund, Blom,
      Blomqvist, Bly, Bohm, Bong, Brahe, Bång, Chrons,
      Dahlgrén, Dalin, Davidsson, Djerf, Domander,
      Duktig, Ehnberg, Ek, Ekholm, Eklund, Eklöf, Ekman, Eliasson, Emanuelsson, Erikinpoika,
      Eriksson, Essbjörn, Fagerlund, Filander, Flinck
      Fling, Flink, Flykti, Fock, Forsström,
      Fredriksson, Friberg, Fromholdt, Främ, Fält,
      Gavriloff, Grejman, Gren, Grenman, Grönblom,
      Grönroos, Grönwall, Gustafsson, Haage, Hahnsson,
      Hauvala, Hedlund, Heikinpoika, Heikintytär,
      Helander, Helenius, Helin, Hellstén, Hellström,
      Henrikinpoika, Henrikson, Henriksson, Hijanen,
      Hirvi, Hokkanen, Holmberg, Huikkula, Hujanen,
      Höglund, Hölsä, Hörman, Ihalin, Ikonen, Isaksson, Jakobson, Jakobsson, Jakovlew, Jaukka,
      Jeremiasson, Johansson, Josefsson, Juhantytär,
      Juhonpoika, Juhontytär, Jumppanen, Jumpponen,
      Junck, Junell, Jung, Jurmu, Jäntti, Jäppinen,
      Kajander, Kakriainen, Kalenius, Kallberg,
      Kandell, Kandolin, Kanervakumpu, Kanfeldt,
      Kangas-Kothers, Kankinen, Kankkunen, Kant,
      Kanuna, Kapajaakko, Kapanen, Kapusta, Karenius,
      Karhapää, Karhu, Karhunen, Karihtala, Karjalainen, Karjunen, Karkman, Karlin, Karlsson, Karlstedt, Karlström, Karmiz, Karsten,
      Kastar, Katell, Kauria, Kaustinen, Kaven,
      Kavonius, Kekoni, Kellros, Kemppainen, Kenijeff,
      Kerman, Keski-Frantsi, Kesseli, Kettunen,
      Kinnunen, Kirinen, Kirmén, Kissala, Klementjeff, Klinga, Knuutila, Kokki, Kokko, Kokkomäki,
      Kolehmainen, Kolin, Kollin, Kondratjeff, Konsnäll, Konttinen, Korander, Korhonen, Kormano, Kosloff, Kratzh, Kreander, Krouvi, Kröger, Kukko, Kukkonen , Kulmala, Kumenius, Kuningas, Kyrklund, Käck, Kämäräinen, Kärnä, Kärpänen, Laaki, Laaksonen, Laasonen, Lahiin, Lampinen, Lappalainen, Lehen-Astala, Leigren, Lemberg, Lievonen, Lindahl, Lindberg, Lindblad, Lindell, Lindeman, Linden, Lindeqvist, Lindfelldt, Lindfors, Lindgren, Lindqvist, Lindroos, Lindstedt, Lindström, Lindvall, Ljung, Ljungberg, Ljungdell, Loppar, Lundgren, Luopio, Luutasuo, Lääti, Löf, Lönberg , Lönnqvist, Lönqvist, Malenius, Malmstedt, Malmström, Manninen, Marttinen, Matero, Mattson, Mattsson,
      Meinattula, Melin, Michailoff, Michelsson,
      Mihailoff, Miinanpoika, Mikelsson, Mild , Milén,
      Moisejeff, Määttä, Määttänen, Mölsä, Mönkkönen,
      Nederström-Kanerva, Nett, Nikander, Niklander,
      Nikula, Nissinen, Nordlund, Nordström, Nygrén,
      Nyqvist-Kanerva, Nyström, Nyynäinen, Ollikainen,
      Orden, Otonpoika, Painilainen, Palén, Palmlöf,
      Pasanen, Paukkunen, Pennanen, Petroff, Piikki,
      Pollari, Porkka, Pulliainen, Punkka, Pylväs,
      Pystynen, Pölhö, Qvick, Ramstedt, Rask, Remsujeff, Renkman, Richter, Riepula, Rimm, Ritari, Roos, Roponen, Ropsfält, Roth, Rothman,
      Ruissalo, Rämä, Saharinen, Sandell, Selander,
      Selin, Seretin, Sidoroff, Sidorow, Siivonen,
      Silén, Sirén, Sivenius, Sjöblom, Skufelt, Sky,
      Solbacka, Sonninen, Stenholm, Stolt, Sukander,
      Sundström, Sundvall, Suomijoki, Surakka,
      Svartström, Syrenius, Söderholm, Södernäs,
      Tektolin, Tiittanen, Tokvi, Torvinen,
      Tossavainen, Tran, Trana, Träskman, Tulin,
      Tuominen, Tuppurainen, Töykkälä, Wahlström,
      Vainio, Wallin, Waronen, Varppenius, Wendelin,
      Wepsäläinen, Wicksted, Viitala, Wikman,
      Viljakainen, Virén, Virenius, Virman, Virtanen,
      Wtoroff, Wäisänen, Ylinen, Yötteri, Åberg,
      Åkerman, Öhrn

      • Yllättynyt

        Yritin selittää Kanadan sukulaisilleni, että täällä asuvat Kanervat eivät välttämättä ole sukua keskenään. Tieto ei oikein tavoittanut ja olen heidänkin takiaan yrittänyt etsiä selitystä asialle. Ehkä isoisäni ja hänen veljensä rakastivat tuota nimeä, niin minäkin ja jo lapsena ja ehkä serkut myös siellä Kanadassa. Nimilistassa Selin oli minun sukuni sukunimi alkuaan, tai suvun eräässä vaiheessa. En silti osannut odottaa noin suurta kaaosta ja epäloogisuutta nimen vallinnan suhteen.
        Iso-isovanhempani vielä erosivat poikiensa jo ollessa aikuisia ja isomummu suomensi nimensä vielä myöhemmin, mutta ei "Kanervaksi" ja kuoli eri nimisenä.


      • Hieman logiikkaakin

        Onhan joukossa sentään muutama Ljung, eli ruotsiksi Kanerva. Ihmettelin pitkään sitäkin, että sukunimi on tullut käyttöönkin vasta 1900-luvun alkupuolella. 1800-luvulla sitä ei esiinny lainkaan. Myöhemmin huomasin, että ruotsinkielinen Ljung on ollut aiemmin melko yleinen.


      • Kanervakin
        Hieman logiikkaakin kirjoitti:

        Onhan joukossa sentään muutama Ljung, eli ruotsiksi Kanerva. Ihmettelin pitkään sitäkin, että sukunimi on tullut käyttöönkin vasta 1900-luvun alkupuolella. 1800-luvulla sitä ei esiinny lainkaan. Myöhemmin huomasin, että ruotsinkielinen Ljung on ollut aiemmin melko yleinen.

        Muutama Kanerva löytyy 1800-luvun lopulta
        ainakin Porista, Töysästä ja Ulvilasta.


    • Sirpamummeli

      Saat apuja ainakin www.genelogia.fi sivustoilta menemällä ensin "Luettelot ja hakemistot", sitten "Suomalaisia nimenmuutoksia" ja esim. "Nimitietokantoja". Muitakin osoitteita samalla sivustolla on, joista voit löytää etsimäsi! Onnea!

      • Kanervista

        Väestörekisterikeskuksen nimitietokannan tilastoa
        Sukunimitilasto 7.5.2007. Lukumääristä päätellen useita eri sukuja.

        Kanerva Lkm Miehet Naiset Suomessa Ulkomailla
        Nykyisenä nimenä 3098 1502 1596 2904 194
        Entisenä nimenä 1219 81 1138 1133 86
        Kuolleilla 1900 718 1182 1806 94
        Yhteensä 6217 2301 3916 5843 374

        Nimipalvelussa etu- ja sukunimitietojen lukumäärät löytyvät kaikista henkilöistä, jotka on rekisteröity Suomen väestötietojärjestelmään. Rekisteröinnin yhteydessä he ovat saaneet suomalaisen henkilötunnuksen. Henkilötunnukset annettiin elossa oleville henkilöille vuosien 1964-1968 välisenä aikana. Tämän ajankohdan jälkeen henkilötunnus on annettu lapselle syntymäilmoituksen perusteella ja ulkomaalaiselle erillisen rekisteröinnin perusteella.


      • Hieman pettynyt
        Kanervista kirjoitti:

        Väestörekisterikeskuksen nimitietokannan tilastoa
        Sukunimitilasto 7.5.2007. Lukumääristä päätellen useita eri sukuja.

        Kanerva Lkm Miehet Naiset Suomessa Ulkomailla
        Nykyisenä nimenä 3098 1502 1596 2904 194
        Entisenä nimenä 1219 81 1138 1133 86
        Kuolleilla 1900 718 1182 1806 94
        Yhteensä 6217 2301 3916 5843 374

        Nimipalvelussa etu- ja sukunimitietojen lukumäärät löytyvät kaikista henkilöistä, jotka on rekisteröity Suomen väestötietojärjestelmään. Rekisteröinnin yhteydessä he ovat saaneet suomalaisen henkilötunnuksen. Henkilötunnukset annettiin elossa oleville henkilöille vuosien 1964-1968 välisenä aikana. Tämän ajankohdan jälkeen henkilötunnus on annettu lapselle syntymäilmoituksen perusteella ja ulkomaalaiselle erillisen rekisteröinnin perusteella.

        Kanervat eivät taida olla aikaisemmilta vuosilta juurikaan sukua keskenään. Nimi vaan on kaunis ja houkutteleva. Kiitos tiedoista kaikille. Vuodesta 1906 lähtien Kanervatkin saattavat sitten jo olla sukua toisilleen.


    • Samaasukua

      Olen kuullut että Kanervansuku ja Roth olisivat samaa alkuperää, lieneekö niin? Kukahan mahtaa olla asiasta tietoinen? Olisi mielenkiintoista tietää kun alkaa tuo Roth olla harvinainen, täällä pohjois-pohjanmaalla. Jäänkin odottelemaan.

      • Rothovius

        Sukuani on myös kanervissa,en itse ole sitä haaraa tutkinut.Tunnen Roth nimisiäkin,tätä nimeä on romaneillakin.Onko tehty Kanervan suvusta esim:sukukirjaa ?


      • Samaa sukua
        Rothovius kirjoitti:

        Sukuani on myös kanervissa,en itse ole sitä haaraa tutkinut.Tunnen Roth nimisiäkin,tätä nimeä on romaneillakin.Onko tehty Kanervan suvusta esim:sukukirjaa ?

        Tiettävästi sukumme on tullut ruotsinpuolelta joskus ennen sotia, tämä "kantaisä" on ollut jokin sota "herra". Osa näistä Roth nimisistä on muuttaneet Kanervaksi ja Heitä on ainakin turussa.Routaniemikin on alkujaan Roth ja Heitä taas löytyy ainakin raahesta. Tämänverran tiedän.


      • Tutkin oman sukuni taustat

        Tyttönimeni on Kanerva ja isosisäni veljineen ovat sen ottaneet juuri 1906, jolloin samaan aikaan useimmat suomalaiset vaihtoivat nimiään suomalaisimmiksi. Isoisäni vanhemmat ottivat samana päivänä eri nimen. Alkuperäinen nimi ei muistutat tippaakaan Kanervaa, mutta on ehkä ruotsalaista alkuperää


      • Hyvää Pääsiäistä

        http://www.genealogia.fi/nimet/index2s.htm

        Yllä olevasta osoitteesta saat tietää kaikki nimenmuutokset Suomessa Listassa ei ollut kuin kaksi Kanervaa, joiden nimi alkuaan olisi ollut Roth. Toinen Helsingistä ja toinen Piippolasta.
        Mutta tutki itse.

        Yksi Kanerva Pirkanmaalta


      • samaasukua
        Hyvää Pääsiäistä kirjoitti:

        http://www.genealogia.fi/nimet/index2s.htm

        Yllä olevasta osoitteesta saat tietää kaikki nimenmuutokset Suomessa Listassa ei ollut kuin kaksi Kanervaa, joiden nimi alkuaan olisi ollut Roth. Toinen Helsingistä ja toinen Piippolasta.
        Mutta tutki itse.

        Yksi Kanerva Pirkanmaalta

        Noita nimenmuutoksia ei ole kaikiltaosin kirjattu, koska tarkistin mieheni nimeä, sieltä ei löytynyt yhtään. Mieheni nimi on muutettu sodan aikana ja muutettuja on kymmeniä.


      • Meni ehkä väärin
        samaasukua kirjoitti:

        Noita nimenmuutoksia ei ole kaikiltaosin kirjattu, koska tarkistin mieheni nimeä, sieltä ei löytynyt yhtään. Mieheni nimi on muutettu sodan aikana ja muutettuja on kymmeniä.

        Laitoitko oikeisiin kohtiin uuden ja vanhan nimen. Yritä uudestaan ja toiseen suuntaan.
        Joskus itsekkin uskoin virheisiin, mutta toisella yrittämällä onnistuin löytämään kaikki.
        Älä täytä kaikkia kohtia laita jompi kumpi nimi vaan.


      • dfdfasfasd
        samaasukua kirjoitti:

        Noita nimenmuutoksia ei ole kaikiltaosin kirjattu, koska tarkistin mieheni nimeä, sieltä ei löytynyt yhtään. Mieheni nimi on muutettu sodan aikana ja muutettuja on kymmeniä.

        Toi nimenmuutoskanta ei sisällä ao. ajan muutoksia


    • nämä sukunimi ja siviilisäädyt ovat merkittävä sukua ajaa etsiä linjaa avuksi ja kirjat sinänsä minä sain vaalmiit tutkittavaksi ja missä niitä ei valmiina ollut, oli ainakin selvillä jäljillä ... suvun viimeiset Herra, kysymyksin arvo/taimi - suvun puolesta, muuten ollaan suku-sammumassa ja terveysasiaa ja perintöasiaa, ...

    • Sukunimestä

      Hei!

      Olen äitini isän puolelta Fromholdt-sukua. Minun pappani otti nimen Ahti ja tiedän että joku otti nimen Kanerva. Olen tutkinut hiukan sukua ja tiedän, että "kantaisä" oli sotamies Fromholdt Frisk (aikaisempi nimi Brunolph Fromholdt. Tietojeni mukaan hänen perheensä asui Pohjan pitäjässä. Vaimon nimi oli Christina Grelsdotter Fromholdt.

    • Kysyjä itse

      Minun äidin isän isä on syntyisin Elimäeltä ja siellä joskus käydessäni tutustuin Mustilan puutarhaan. Siellä metsässä kasvoi mm. Kanadasta tuotuja kanervia ja Arboretumissa oli jonkun naisen hauta, johon liittyi surullinen tarina ja joka liittyi ko. Kanerviin, joita kasvoi naisen haudalla. Olen mielikuvissani liittänyt sukuni miesten nimenmuutoksen ko. tarinaan ja kyseiseen arboretumiin. Roth -nimisiä ei suvustani löydy viimeisen 200 vuoden sisällä, joten joku muu syy nimen valinnalle on. Nimi on kuitenkin vaihdettu yleisen nimenmuutoksen yhteydessä 1906 ja löytyy listoista.

    • Sukuaan tutkinut

      Yritin aikaisemmin käymilleni linkeille, joista löytyi lähes kaikki suomalaiset nimenmuutokset kun sinne laittoi joko aikaisemman tai uuden sukunimen, eli hakupalvelu. Nyt sinne ei pääse kuin liittymällä sukututkimusseuran jäseneksi, vai tietääkö kukaan kiertotietä.
      Mielstäni ei sukututkimusseuralla ole ko.yksinoikeutta ko. tietoihin, vähän liian kallista maksua ja pakkojäsennyyttä.

    • Anonyymi

      Mustalaiset ? ?? Vai Ruotsin kansalainen, vai venäläinen syntyperä, revi siitä ????

      • Anonyymi

        Mustalaiset, (romaanit) ???? Vai Ruotsin kansalaiset, vai venäläinen syntyperä, revi siitä??? Onko sillä väliä, et mistä puvusta olemme kutoutuneet? Ensimmäinen ihmispari oli Aatami ja Eeva, josta olemme polveuneet. Punanahkoja!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mustalaiset, (romaanit) ???? Vai Ruotsin kansalaiset, vai venäläinen syntyperä, revi siitä??? Onko sillä väliä, et mistä puvusta olemme kutoutuneet? Ensimmäinen ihmispari oli Aatami ja Eeva, josta olemme polveuneet. Punanahkoja!

        Aatami ja Eeva Kanerva

        Pahin on horttonoomi Ilkka kanerva


    • Anonyymi

      Mitäs läksit kikkelis kokkelis

    • Anonyymi

      Kikkeli

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      271
      2636
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      73
      1431
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      41
      1421
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      23
      1179
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1154
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1153
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1146
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1131
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1083
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      9
      1063
    Aihe