Keliakia = humpuukia?

Nimetön

Otsikon mukaisesti epäilen vahvasti koko keliakia-nimisen "sairauden" olemassaoloa. Itsellä todettu keliakia muutama vuosi sitten, ja ruokavaliolla olen ollut siitä asti. Oireita ei juuri ollut ennen diagnoosia, mutta kun lääkärille satuin mainitsemaan, että isällä on keliakia, niin johan se minultakin nopsaan löytyi.

Onhan tässä monenlaisia asioita, joita on päässään pyöritellyt. Esimerkiksi tuo suolinukan kato, joka minullakin todettiin: onko tosiaan gluteeni ainoa suolinukkaa tuhoava tekijä? Eikö syy voi olla jossain muualla? Eihän sitä perusteellisemmin selvitellä, gluteenittomalle ruokavaliolle vaan laitetaan loppuelämäksi ja toivotellaan hyvät jatkot.

Tuntuu vähän siltä, että koko keliakiakin on enemmän tai vähemmän kehittelemällä kehitelty sairaus. Tarpeeksi kun tähystellään suolistoa, niin johan sieltä jotain mieltä hämmentävää löytyy. Jokainen suomalainen kun tähystettäisiin, niin varmaan kolmasosalla olisi nukat vinksallaan. Ennen vanhaan ei niin turhan tarkkaan ohutsuolia tongittu, ja ihmiset elivät onnellisen tietämättöminä tai muuten vaan onnellisina ruisleipää mutustellen.

Mielestäni keliakia on olennaisesti elämänlaatua heikentävä "sairaus", jonka diagnosoinnin perusteet ovat ainakin itselleni jossain määrin hatusta heitetyn oloisia. Sitten vaan syödään loppuelämä niitä kalliita gluteenittomia pakasteleipiä, ja toivotaan, että tässä koko ajan tehdään omalle terveydelle palvelusta. Luotetaan siihen lääkärin sanaan, että kyllä sinulla nyt on tämmöinen keliakia, vaikka ei mitään oireita ennen diagnoosia olisi ilmennytkään. Keliakialiiton nettisivuilta voi välillä käydä tiirailemassa, että mitkä ruuat ovat siirtyneet kiellettyjen listalle, ja mitä taas saakin syödä aikaisemmista suosituksista poiketen.

Katkeraa tilitystä, tiedän, mutta ei tähän tämmöiseen oikeen totu. Odotan niitä aikoja, kun joskus tulevaisuudessa diagnoosimenetelmät jotenkin tarkentuvat tai keksitään se ihmepilleri, joka suo meikäläisillekin normaalin ruokavalion oikein luvan kanssa.

70

13725

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • keliaakikko 10v.

      Eli voiko nukka kadota muusta syystä?

      Ja entäs jos syökin gluteenittomia ruokia, ja joku on tehnyt väärän diagnoosin..?

      Siitähän on silloin haittaa, kun potilas ei saakaan tarvitsemiaan ravintoaineita kotimaisista viljoista.. ja ehkä elimistö kuitenkin vaatisi niitä..

      Ihan mietittävää asiaa..

      Humpuukia vai ei.. kukapa tietää..

      • vielä...

        Vehnä, ruis ja ohra ei sisällä mitään korvaamattomia ravintoaineita. Kyllä ihminen pärjää ilmankin, ei elimistö vehnää vaadi, ei edes ruista, kuitua kylläkin. Ainakin oma ruokavalioni keliakian myötä vain monipuolistui, kun mukaan tuli hirssi, tattari ym. gluteenittomat viljat, joita en ennen ollut edes maistanut. Ruis on kyllä tavattoman terveellistä, mutta valkoisen vehnän puuttuminen ruokavaliosta on varmasti vain hyvä asia. Luulen, että saan gluteenittomista viljatuotteista enemmän ja monipuolisemmin ravintoaineita, kun keskivertoihminen, joka syö suurimmaksi osaksi vaaleaa vehnäleipää ja pullaa. Kaikillehan ei ruisleipä tai ohrapuuro maistu, vaikka ne niin älyttömän hyviä ovatkin!

        Tietysti keliakiasta on paljon muuta haittaa ja se rajoittaa syömistä, mutta siihen en nyt ota kantaa ja onhan niitä erityisruokavalioita ja kaikenlaisia ruoka-allergioita ja syömisiä rajoittavia sairauksia muitakin.


    • "sairautesi"

      ja nauti kaikista ruuista, jos pidät sitä humpuukina. Päätös on yksin sinun ja itse kärsit myös seuraukset.
      Keliakia olisi paremmin ymmärretty juttu, jos siihen olisi pilleri, kuten kirjoituksessasi pohdit, jonka voisi aamulla tempaista ja unotaa kaikki rajoitukset.
      Ettei totuus unohtuisi on muitakin sairauksia, jotka rajoittavat ruokavalikoimaa kuten: kihti jne..

    • kenällä on kenellä ei

      Ihokeliakkikona pienikin määrä riittää saamaan aikaan kivuliaita rakkuiloita. Joten sen voin todeta ilman lääkärin siunaustakin. Mikään muu ei aiheuta vaivaa. Pienikin määrä ja ongelmat alkaa tunnin sisällä, joten se siitä humpuukista.

      • tattari,,

        Olen miettinyt samaa, kymmenen vuotta syötyäni enemmän ja vähemmän mauttomia leipiä.Minulla aikoinaan todettiin vain verikokeen perusteella siksi en saa sitä olematonta kela-korvaustakaan.Kymmenen vuotta olen pysynyt ruokavaliossani mutta on käynyt mielessä kokeilenko muutaman kuukauden normaali ruokaa,sitten saisin mennä letkun nielemään jos oireet palaavat ja näin napsahtaisi korvaus minullekin!!
        Kun sain keliakia tuomioni olin kovassa hiivakierteessä ja en tiedä oliko kumpi syy ja seuraus, siis hiivasta keliakiaan vai toisinpäin.Kuka viisas senkin osaisi kertoa.


      • diagnoosi
        tattari,, kirjoitti:

        Olen miettinyt samaa, kymmenen vuotta syötyäni enemmän ja vähemmän mauttomia leipiä.Minulla aikoinaan todettiin vain verikokeen perusteella siksi en saa sitä olematonta kela-korvaustakaan.Kymmenen vuotta olen pysynyt ruokavaliossani mutta on käynyt mielessä kokeilenko muutaman kuukauden normaali ruokaa,sitten saisin mennä letkun nielemään jos oireet palaavat ja näin napsahtaisi korvaus minullekin!!
        Kun sain keliakia tuomioni olin kovassa hiivakierteessä ja en tiedä oliko kumpi syy ja seuraus, siis hiivasta keliakiaan vai toisinpäin.Kuka viisas senkin osaisi kertoa.

        Keliakiadiagnoosia ei tehdä verikokeen perusteella koska eri syistä vasta-ainetulokset voivat olla virheellisiä. Toinen juttu on jos itse katsoo oman olonsa parantuvan ilman diagnoosia gluteenittomaan ruokavalioon siirtymisellä, mutta silloin todellakin pitää ihan itse maksaa kallimmat jauhot. Tosin keliakialiiton laskelmien mukaan 21 e on ehkä puolet siitä mitä ruokavalio tulee kalliimmaksi kun normaali.


      • verikokeesta
        tattari,, kirjoitti:

        Olen miettinyt samaa, kymmenen vuotta syötyäni enemmän ja vähemmän mauttomia leipiä.Minulla aikoinaan todettiin vain verikokeen perusteella siksi en saa sitä olematonta kela-korvaustakaan.Kymmenen vuotta olen pysynyt ruokavaliossani mutta on käynyt mielessä kokeilenko muutaman kuukauden normaali ruokaa,sitten saisin mennä letkun nielemään jos oireet palaavat ja näin napsahtaisi korvaus minullekin!!
        Kun sain keliakia tuomioni olin kovassa hiivakierteessä ja en tiedä oliko kumpi syy ja seuraus, siis hiivasta keliakiaan vai toisinpäin.Kuka viisas senkin osaisi kertoa.

        Minulle todettiin myös keliakia pelkän verikokeen perusteella. (Pienessä kunnassa kun ei ollut varaa tähystyksiin)Olin käyttänyt gluteenitonta ruokavaliota yli vuoden kun lääkäri passitti minut tähystykseen, jotta saisin kela-korvauksen. Ja mites kävikään, nukat oli kunnossa ja keliakiaa ei kuulema ole. Kuitenkin oli tiedossa, että oikealla ruokavaliolla nukka paranee ja että ruokavaliota on jatkettava. Silti jäi korvaus saamatta. Paska homma..Eihän se korvaus iso ole, mutta kyllä se vähän edes ois lohduttanut suuria ruokalaskuja!


      • ei ole luotettava
        verikokeesta kirjoitti:

        Minulle todettiin myös keliakia pelkän verikokeen perusteella. (Pienessä kunnassa kun ei ollut varaa tähystyksiin)Olin käyttänyt gluteenitonta ruokavaliota yli vuoden kun lääkäri passitti minut tähystykseen, jotta saisin kela-korvauksen. Ja mites kävikään, nukat oli kunnossa ja keliakiaa ei kuulema ole. Kuitenkin oli tiedossa, että oikealla ruokavaliolla nukka paranee ja että ruokavaliota on jatkettava. Silti jäi korvaus saamatta. Paska homma..Eihän se korvaus iso ole, mutta kyllä se vähän edes ois lohduttanut suuria ruokalaskuja!

        Minulla teveyskeskuksen verikoe osoitti, että keliakiaa ei ole.
        Halusin päästä tähystykseen ja sain tahtoni lopulta läpi, vaikka asumme pienessä kunnassa.
        Testi tulos: nukka hävinnyt täydellisesti, potilaalla kiistaton keliakia, gluteeniton ruokavalio välttämätön.


      • taigis
        verikokeesta kirjoitti:

        Minulle todettiin myös keliakia pelkän verikokeen perusteella. (Pienessä kunnassa kun ei ollut varaa tähystyksiin)Olin käyttänyt gluteenitonta ruokavaliota yli vuoden kun lääkäri passitti minut tähystykseen, jotta saisin kela-korvauksen. Ja mites kävikään, nukat oli kunnossa ja keliakiaa ei kuulema ole. Kuitenkin oli tiedossa, että oikealla ruokavaliolla nukka paranee ja että ruokavaliota on jatkettava. Silti jäi korvaus saamatta. Paska homma..Eihän se korvaus iso ole, mutta kyllä se vähän edes ois lohduttanut suuria ruokalaskuja!

        ...voiko olla totta, ettei tähystykseen laitettu. Minäkin asun pienessä kunnassa, mutta kyllä meidän perheen kaikki kolme tähystystä on saatu heti tarvittaessa. Ja kolmekertaa täysosuma =keliakia!
        Jopa niin, että tämä viimeisin (nuorempi tytär) ei ollut käynyt asian tiimoilta yhtään kertaa oikeasti lääkärissä ennenkuin oli jo tähystyspöydällä leikkaussalissa. Siellä sitten lääkäri etsi papereita, eikä löytynyt mitään. Pelästyin jo, että nyt jäi toimenpide tekemättä. Mutta Onneksi vanhemman tyttäreni lääkäri oli ne paperit valmiiksi laittanut ja homma saatiin hoidetuksi.
        Mitenniin ei ollut käynyt lääkärissä kö?
        No, kun kahdella oli jo todettu keliakia vaadin suoraan laboratoriossa toisillekin lapsilleni verikokeita. Sain ne suorilta (ilmeisesti hoitaja informoi lääkäriä, vai laittoiko lähetteen itse, en tiedä?)
        Kun sain jälleen positiivisen tuloksen keliakian vasta-aineista kysyessäni asiaa laboratoriosta puhelimitse sain tk-lääkärille puhelinajan.
        Hän sitten soitti ja kehoitti tulemaan terveyskeskukselle tarkempiin tutkimuksiin.
        Sen verran olen kuitenkin tässä matkan varrella topakoitunut, että ilmoitin lääkärille, ettei meillä ole mitään syytä tulla terveyskeskukselle, se on turhaa ja haluan lähetteen vatsatähystykseen, koska tiedän sen olevan seuraava toimenpide tässä asiassa.
        Eipä tuo siihen sitten vastaan sanonut, lääkärissä ei käyty ja lähete lähti keskussairaalalle.
        Vanhimman lapseni dietti on nyt kestänyt 10-vuotta, itselläni ja nuoremmalla reilun vuoden.

        Täytyy olla itse topakka ja vaatia, lääkärit on aika uunoja tässä asiassa!

        Kymmenen vuoden takaa on jäänyt mieleeni yksityisen lastenlääkärin lausuma :"Kuulkaa nyt hyvä rouva, ei näin hyvin ravitulla lapsella voi olla keliakiaa!" (vaatiessani verikokeita asiaan)
        Kun ne olivat positiiviset ja mentiin tähystykseen hoitaja sanoi :"Lääkäri ei ole vielä ollenkaan varma tehdäänkö tähystystystä!"
        Tehtiin,, parin viikon päästä anteeksi pyytelevä lääkäri ilmoitti kaiken suolinukan kadonneeksi......


    • Röyhtäisijä

      Mitä v....a siinä vollatat: syö, juo ja nauti. Ei kukaan sinua siitä sakota, jos et noudata lääkärin suosituksia. On tasan tarkkaan vain ja ainoastaan sinun oma asiasi, noudatatko gluteenitonta ruokavaliota vai et.

      Muuten miksi uskot johonkin "ihmepilleriin". Eihän pillerienkään syöminen ole mitään muuta kuin lääketehtaiden ahneutta. Miksi haluaisit kantaa rahasi lääketehtaille !?

    • ja juu

      Niinpä niin. Syö vaan mitä huvittaa. Niin minäkin tein: paistoin makkaraa, kun niin teki mieli. Ja oli vissiin väärää makkaraa, kun nyt istun ja kärvistelen kamalan vatsakivun kanssa. Voi p-kele!!!!

    • hyvin todistettu.

      Maalaisjärjellä keliakiadiagnoosi on hyvinkin selvä. Vasta-aineet koholla, tähystykseen. Tähystyksessä suolinukka on täysin poissa. Gluteeniton ruokavalio, vuoden kuluttua uusi tähystys. Siinä suoli on ihan terve, nukat on kasvaneet normaaliksi. Ainoa muutos on gluteenin poisjättö. Eikö diagnoosi olekin aika betonissa? Kai sinullakin on tulossa kontrollitähystys että nähdään, onko nukka korjaantunut.

    • "kuppaa Töölössä"

      Siis sun mielestäsi keliakia on humpuukia? Nii-in, mielipiteensä kullakin ja varsinkin sulla.

      Mun tarinani on sellainen, että sain tapella läpi harmaan kiven, ennen kuin keliakiavasta-aineet määriteltiin verestä ja lopuksi todettiin keliakia. Se oli taistojen diagnoosi ja onneksi jaksoin viedä mielipiteeni loppuun ja toteutukseen saakka. Pöllö maalikkopotilas vastaan viisas lääkäri = ihana taistelupari, jossa potilas yleensä häviää. Liian monilla tämä osio on vielä edessä, koska heidän edessään tuolilla istuu toinen toistaan tietämättömämpi lääkäri, joka puhelee tietämättömänä perustelemattomia kukkujuttuja työkseen. Perusasetelma tässä yhteiskunnassa on se, että olemme lääkärin armoilla. Sinulla oli fiksu lääkäri edessäsi. Keliakian hoitosuositus kehoittaa tutkimaan potilaan keliakiamahdollisuuden, jos isällä on keliakia.

      Minunkin isälläni oli keliakia, mutta vei lähes 10 vuotta käynnistää lääkärin kiinnostus tarkempiin tutkimuksiin. Minullakaan ei ollut mitään tyypillisiä keliakiaoireita ennen diagnoosia, mutta epätyypillisiä oli kovinkin paljon. Niitä oireita ei osattu silloin edes yhdistää keliakiaan kuuluviksi eikä oikein vieläkään osata, mutta tutkimustuloksia on jo käytettävissä ja asian tiimoilta on tehty väitöskirjoja. Tässä kohden tarkoitan neuropatiaan kuuluvia oireita, jotka voivat ilmetä 10-20 vuotta ENNEN kuin keliakia havaitaan. Sinä aikana neuropatia vahvistuu ja vaurioittaa kehoa niin, ettei mitään enää ole tehtävissä. Syön kaiken maailman lääkkeitä epilepsialääkkeet mukaan lukien loppuikäni tämän neuropatian kanssa. Jos diagnoosi olisi tehty aiemmin, olisin selvinnyt vähemmin vaurioin tai parhaassa tapauksessa mitään vaurioita ei olisi tullutkaan.

      Sanoit, että keliakia on kehittelemällä kehitelty sairaus, jossa suolia silmät sirrillään loputtomasti pällistellen aina jotakin löytyy. Ja PÖH! Mielestäni keliakia on sairaus, josta ei vielä valitettavasti tiedetä tarpeeksi, mutta sitä tutkitaan intensiivisesti ympäri Eurooppaa ja pyritään hakemaan lisää tietoja ja yhdistämään voimavaroja, jotta voitaisiin päästä parempiin loppupäätelmiin.

      Mitähän keliakiasta tiedetään? Esimerkiksi lapsettoman pariskunnan lapsettomuuden syy voi olla jommankumman puolison latentti (piilevä) keliakia. Miten monta kyyneltä tämänkin asian alttarilla on vuodatettu? Myös dementian ja keliakian korrelaatiota (syy-yhteyttä) tutkitaan pontevasti ja se tuntuu järkevältä siten, että jos ruoka ei imeydy kunnolla, niin jossain kohtaa ihmispolossa se tilanne tuntuu ja se vaikuttaa varmaankin kunkin yksilön heikoimmassa kohdassa. Meillä on tuhansia asioita, joita keliakiasta ei vielä tiedetä, mutta 50 vuotta tämä sairaus on tunnettu.

      Niin kauan kuin lääketiede ei osaa minulle kertoa parempaa, tutkittua tietoa keliakiasta, niin tulen noudattamaan keliakian ruokasuositusohjeita orjallisesti ja seuraan tiiviisti tutkimustuloksien satoa. Koska keliakia on Euroopassa yleinen tauti, niin sitä myös tutkitaan tehokkaasti tutkimusrahoituksen sallimissa raameissa. Keliakia on valkoisen ihmisen sairaus ja siksi myös tutkimus etenee. Ja onko keliakiaa tummaihoisessa väestössä? Sitähän ei ole edes tietääkseni tarkemmin tutkittu. Mitähän sieltäkin löytyisi, jos koko Arfikan kansat tähystettäisiin?

      Siis hello! Jos sapuska sun vatsassasi ei imeydy, niin jossain vaiheessa alkaa näkyä tahattomasti enkeleitä ja loppunäytös on veisuun säestyksellä kirkossa. Monet tietämättään keliakiaa sairastavat tulevat tosi huonoon kuntoon vasta myöhäisessä keski-iässä. Silloin potilaasta etsitään vauhdilla vain syöpää ym. sairauksia ja keliakia löytyy hakuammuntatesteissä loppuvaiheessa, jos löytyy.

      Totesit, "että ei ennen vanhaan niin turhan tarkkaan suolia tongittu"...ja minä jatkaisin siihen sukututkijana, että ihmiset kuolla kuukahtelivat nuorina alle viisikymppisinä iloisesti kuin kärpäset "paskatautiin, pöhöön, kuppaan tai rokkoon". Kuulostaisiko tämä valikko sinusta edelleen hyvältä ainoalta vaihtoehdolta vuonna 2007 jälkeen Kristuksen syntymän?

      • Nimetön

        Myönnetään, että hieman provosoiva oli tuo keskustelun avaus. Varmasti on niitä ihmisiä, joille gluteeniton ruokavalio tuo suurta apua, jos on hoitamattoman keliakian aiheuttamista vaivoista kärsinyt. Eli en nyt ehkä lähtisi kiistämään koko keliakian olemassaoloa. Omat ja lähipiirin kokemukset vaan ovat sen suuntaisia, että oireet ovat oikeastaan vain pahentuneet gluteenittomaan ruokavalioon siirtymisen jälkeen. Ainakin siis välittömät ja selkeästi havaittavat. Kun keliakian oireet ovat niin monimuotoisia, niin tavan tallaaja ehkä toivoo, että olisivatpa hoitotoimenpiteetkin. Mutta niitä on vain se yksi ja ehdoton.

        Itse kyllä aion pitää kiinni gluteenittomasta ruokavaliostani. En nyt näin maallikkona ihan täysin uskalla alkaa kyseenalaistamaan itseäni viisaampien lausuntoja. Kontrollitähystyksissäkin on käsittääkseni näkynyt jonkinlaista paranemista....mistä se nyt sitten johtuukaan. Mutta ihan hyviä näkökulmia tullut täälläkin esille, kiitän niistä. Ehkä tässä on itselläkin katsantokanta nyt vähän laajentunut.


      • taigis

        Hyvä kirjoitus!


      • : )

        Vedä jo henkeä! Kannattaisikohan varmuuden vuoksi kaikkien ihmisten lopettaa heti gluteenipitoisen ruoan syönti, onhan siinä jokaisella joku 0,5 promillen vaara sairastua vaikka mihin...

        Suurempi haitta kansanterveydellemme on sydän- ja verisuonisairaudet, jotka tulevat ylipainosta/rasvasta , ja alkoholi, ja muut!

        Ei terveiden ihmisten kannata alkaa varmuuden vuoksi välttämään normaalia ruokaa. Eri asia "oikeat" eli oireelliset keliaakikot.


    • micco

      Kyllä lääkärikunta rehellisesti kertoo sen mitä tällä hetkellä keliakiasta tiedetään/luullaan.
      On varmaa, että viimeistä kiveä ei ole tämänkään "taudin" tutkimisessa vielä käännetty.
      Meillä on nyt se etu, että vaivaan vaikuttavaa hoitoa voidaan ja osataan antaa. Muutamia vuosikymmeniä sitten se ei ollut tiedon puutteen takia mahdollista.

      Keljuttaa se meikäläistäkin joskus, kun katselee huoltoasemien tai baarien kahvileipätarjontaa. Entinen herkku on muuttunut myrkyksi minulle, MIKSI?
      Gluteenittomia leivonnisia ei juuri löydy. Kysymällä saattaa pakastimesta löytyä joku pulla, joka sulatettuna näyttää ankealta ja parhaat päivänsä nähneeltä. Nauti siitä sitten, kun muut vetävät tuoretta hillomunkkia tai kermaleivosta naamaansa.
      Ei tähän meinaa tottua, kuten aloittaja toteaa, vaikka sopeutua täytyy.

      Jos mitään oireita ja vaivaa ei nyt tunnu olevan, hoitomotivaation omaksuminen voi olla tietysti vaikeaa, kuten nuorella diabeetikolle jolle sanotaan: hoito on tänään välttämätöntä, muuten istut 50 vuoden kuluttua rullatuolissa ilman jalkoja.

      • imv

        Kiintoisa keskustelu, toivottavasti pysyy asiallisena.

        Omalta kohdaltani voin sanoa, että kumpa jollakulla suvussani olisi keliakia, ehkäpä sen turvin omanikin olisi löytynyt aiemmin. Olen kärsinyt alhaisesta hemoglobiinista (ja ties mistä muista vitamiinien ja hivenaineiden puutostiloista, esim. kalsiumin) lukioikäisestä saakka. Pahimmillaan pyörtyilin jatkuvasti ja hb oli 101. Nukkua olisi voinut aina. Kymmenen vuoden jälkeen meni vatsa niin sekaisin, ettei mikään pysynyt sisällä päivääkään ja menin tutkittavaksi. Selvä juttu, ei epäilystäkään keliakiasta. Neljän kuukauden jälkeen gluteenittoman ruokavalion aloittamisesta oli hb noussut 140:een. Puhumattakaan muista veriarvoista. Tuntuu ehkä vähäpätöiseltä asialta, mutta urheilevalle ja terveellisiä elämäntapoja noudattavalle nuorelle aikuiselle alhaisen hb:n kanssa taistelu oli todella raskasta. Asia korjaantui onneksi ilman lääkkeitä taikka syöpäseulontoja. Asiantuntevat lääkärit kunniaan!


      • keliaakikon elämääkö?
        imv kirjoitti:

        Kiintoisa keskustelu, toivottavasti pysyy asiallisena.

        Omalta kohdaltani voin sanoa, että kumpa jollakulla suvussani olisi keliakia, ehkäpä sen turvin omanikin olisi löytynyt aiemmin. Olen kärsinyt alhaisesta hemoglobiinista (ja ties mistä muista vitamiinien ja hivenaineiden puutostiloista, esim. kalsiumin) lukioikäisestä saakka. Pahimmillaan pyörtyilin jatkuvasti ja hb oli 101. Nukkua olisi voinut aina. Kymmenen vuoden jälkeen meni vatsa niin sekaisin, ettei mikään pysynyt sisällä päivääkään ja menin tutkittavaksi. Selvä juttu, ei epäilystäkään keliakiasta. Neljän kuukauden jälkeen gluteenittoman ruokavalion aloittamisesta oli hb noussut 140:een. Puhumattakaan muista veriarvoista. Tuntuu ehkä vähäpätöiseltä asialta, mutta urheilevalle ja terveellisiä elämäntapoja noudattavalle nuorelle aikuiselle alhaisen hb:n kanssa taistelu oli todella raskasta. Asia korjaantui onneksi ilman lääkkeitä taikka syöpäseulontoja. Asiantuntevat lääkärit kunniaan!

        lääkäreiden diagnosointia.. Mutta kun kärsin jo lisääntyvistä oireista.. ruokavalion noudattamisesta huolimatta.. leuk, lymf, ja tromboosytti arvot vaihtelevat verikokeissa ja hb aina 155.. ja olen 30n nainen..

        Mitään verikokeita ravintoaineiden imeytymisestä ei ole koskaan otettu.. tähystyksellä (koepalalla) todettu keliakia..

        Ja vatsa on aina ripulin ja ummetuksen vaihtelua..

        Ja olen jo ehtinyt sairastaa veritulpatkin kertaalleen, ja kilpirauhasen vajaatoimintakin hoitotasolla, laktoosi-intoleranssikin todettu..

        Eli mitä tämä voisi olla muuta.. suolistosyöpääkö?? Perusverikokeiden mukaan olen täysin terve.. mutta olo alkaa pikkuhiljaa olla melko huono, että saan kohta lähteä hautapaikkaa varaamaan..

        Kuka osaa kertoa, kun itse en ainakaan jaksa juosta valittamassa terkkarissa.. kun se on vähän sama kuin itsekseen höpöttelisin.. =(


      • hankala juttu
        keliaakikon elämääkö? kirjoitti:

        lääkäreiden diagnosointia.. Mutta kun kärsin jo lisääntyvistä oireista.. ruokavalion noudattamisesta huolimatta.. leuk, lymf, ja tromboosytti arvot vaihtelevat verikokeissa ja hb aina 155.. ja olen 30n nainen..

        Mitään verikokeita ravintoaineiden imeytymisestä ei ole koskaan otettu.. tähystyksellä (koepalalla) todettu keliakia..

        Ja vatsa on aina ripulin ja ummetuksen vaihtelua..

        Ja olen jo ehtinyt sairastaa veritulpatkin kertaalleen, ja kilpirauhasen vajaatoimintakin hoitotasolla, laktoosi-intoleranssikin todettu..

        Eli mitä tämä voisi olla muuta.. suolistosyöpääkö?? Perusverikokeiden mukaan olen täysin terve.. mutta olo alkaa pikkuhiljaa olla melko huono, että saan kohta lähteä hautapaikkaa varaamaan..

        Kuka osaa kertoa, kun itse en ainakaan jaksa juosta valittamassa terkkarissa.. kun se on vähän sama kuin itsekseen höpöttelisin.. =(

        On tosi vaikea sanoa mitään taivaita aukaisevaa kommenttia, mutta Sinuna menisin taas sinne terkkarille ja istuisin siinä tuolilla niin kauan aikaa, että jotakin alettaisiin tekemään. Kuulostaako mahdottomalta? Itse aikoinani vastaavanlaisessa tilanteessa päätin, että istun tässä vaikka aamuun saakka ja selitän. Kutsukoot lopulta vaikka poliisin poistamaan potilaan paikalta. Ja kas kummaa, johan alkoi tapahtumaan. Kunnian he ottivat diagnoosista tietenkin itselleen, mutta mitäpä siitä. Sen jälkeen myös kohtelu muuttui kuin taikaiskusta. Minut oli, suoraan sanottuna, naurettu aiemmin ulos liian monta kertaa ja sitten sappeni kuohahti.

        Sinun tapauksessasi marssisin terkkarille ja pyytäisin lääkärin kirjoittamaa lähetettä sairaalan sisätautipoliklinikalle kokeneen gastroenterologin vastaanotolle. Vaadi lähete! Ole vahva! Järjestä oikein suuren luokan kohtaus! Ala vaikka itkemään, se tehoaa ja hiljentää kummasti. (Olen kokeillut sitäkin tahattomasti joskus aikoja sitten. Seuraavalla kerralla porukka oli melkein kontallaan edessäni, ettei se nyt vaan taas rupea parkumaan...) Summa summarum: tämä maailma toimii kummallisten lakien mukaan. Ei voi muutakaan sanoa, koska pitää tällaisia neuvoja lähimmäisilleen antaa...

        Suolistosyöpää en epäilisi ensiksi, varsinkin jos olet jo pidempään sinnitellyt tämän asian kanssa. Kun pääset keskussairaalaan perustutkimuksiin, niin siellä otetaan yleensä hillitön määrä perusverikokeita, joiden avulla voidaan rajata tietyt sairaudet pois. Sehän on verikokeiden ehkä olennaisin tehtävä, siis tilanteen rajaus aina vaan kapeammalle sektorille.

        Ettet sitten olisi vilja-allergikko? Vai olisiko kyseessä Crohnin tauti (kirjoitinko oikein?)? Älä nyt pelästy, nämä ovat ihan ilmasta heitettyjä maallikon mietteitä. Sinun tapauksessasi on niin paljon eri mahdollisuuksia. Ja se voi olla loppujen lopuksi vain kenkkuileva suolisto, joka keljuilee loputtomasti, mutta tutkia se pitäisi. - Minulla on lähipiirissäni aivan liikaa juuri näitä ripulin ja ummetuksen mainingeissa taiteilevia ihmisiä. Pohjukaissuolen ongelmat ovat tällä hetkellä hyvinkin yleisiä ihan nuorilla ihmisilläkin ja he joutuvat syömään esim. älyttömät määrät kortisonia jne.

        Jos Sulla on mahdollisuus, niin mene kerran yksityisvastaanotolle ja pyydä päästä kokeneen gastroenterologin luo, jolta pyydät lähetteen. Kannattaa kysyä ajanvarauksesta, kuka olisi erikoistunut tällaisiin tapauksiin ja vielä sekin pitää selvittää, että kyseinen sisätautilääkäri on myös töissä keskussairaalassa. (Jotkut yksityisvastaanottoa pitävät eivät välttämättä päivitä tietojaan siten kuin keskussairaaloissa työskentelevät joutuvat tekemään. Tällä en mitenkään erityisesti moiti pelkkää yksityisvastaanottoa pitäviä, mutta porukka on siellä aika kirjavaa katsantokannaltaan. Senkin olen kantapään kautta kokenut eikä siitä sen enempää.)


      • gluteeni
        keliaakikon elämääkö? kirjoitti:

        lääkäreiden diagnosointia.. Mutta kun kärsin jo lisääntyvistä oireista.. ruokavalion noudattamisesta huolimatta.. leuk, lymf, ja tromboosytti arvot vaihtelevat verikokeissa ja hb aina 155.. ja olen 30n nainen..

        Mitään verikokeita ravintoaineiden imeytymisestä ei ole koskaan otettu.. tähystyksellä (koepalalla) todettu keliakia..

        Ja vatsa on aina ripulin ja ummetuksen vaihtelua..

        Ja olen jo ehtinyt sairastaa veritulpatkin kertaalleen, ja kilpirauhasen vajaatoimintakin hoitotasolla, laktoosi-intoleranssikin todettu..

        Eli mitä tämä voisi olla muuta.. suolistosyöpääkö?? Perusverikokeiden mukaan olen täysin terve.. mutta olo alkaa pikkuhiljaa olla melko huono, että saan kohta lähteä hautapaikkaa varaamaan..

        Kuka osaa kertoa, kun itse en ainakaan jaksa juosta valittamassa terkkarissa.. kun se on vähän sama kuin itsekseen höpöttelisin.. =(

        keliakia. riski ertyisesti niillä joilla diagnostinen viive ollut pitkä.. ohutsuolilymfooman riski kohonnut..


    • onnrai

      Voi sinua jos sinä noin epävarma olet noista tutkimuksista niin mikäs sinua estää olla syömättä sitä ruisleipää sittenpäs näet mitä tapahtuu syömisen jälkeen ei muuta kuin ruista poskeen niin kyllä se ilmoittaa onko se oikeaa vain ei

      • erilainen keliaakikko

        saarioisten valmispizzan ilman vatsakipuja ja ripulia, ja kun syön gluteenitonta ruokaa vatsani reagoi siihen??

        Eli kun syön gluteenitonta ruokaa vatsani on aina kuralla ja kipeä.. Kun taas syön ei sallittuja ruokia, saattaa olla jopa kiinteä uloste, eikä ole vatsakipuja!

        Kertokaapa vastaus siihen..??

        Keliakia todettu 7 vuotta sitten gastroskopialla.. ja verikokeilla!! Voiko samat tulokset viitata johonkin muuhun sairauteen??


      • jep.
        erilainen keliaakikko kirjoitti:

        saarioisten valmispizzan ilman vatsakipuja ja ripulia, ja kun syön gluteenitonta ruokaa vatsani reagoi siihen??

        Eli kun syön gluteenitonta ruokaa vatsani on aina kuralla ja kipeä.. Kun taas syön ei sallittuja ruokia, saattaa olla jopa kiinteä uloste, eikä ole vatsakipuja!

        Kertokaapa vastaus siihen..??

        Keliakia todettu 7 vuotta sitten gastroskopialla.. ja verikokeilla!! Voiko samat tulokset viitata johonkin muuhun sairauteen??

        Hei sinä erilainen keliaakikko. Tiedät varmaan myös sitten sen, että vaikka et oireita saisikaan saarioisten pizzoista yms. niin suolinukkasi tekee pientä hiljaista kuolemaansa ohutsuolessasi? Ja silloinhan ei hyvä heilu.

        Mutta omapahan on suolinukkasi.


      • Eräs virallisesti keliaakik...
        jep. kirjoitti:

        Hei sinä erilainen keliaakikko. Tiedät varmaan myös sitten sen, että vaikka et oireita saisikaan saarioisten pizzoista yms. niin suolinukkasi tekee pientä hiljaista kuolemaansa ohutsuolessasi? Ja silloinhan ei hyvä heilu.

        Mutta omapahan on suolinukkasi.

        Niin kauan kun keliakia on oireeton (joillainhaan se ei koskaan puhkea kukkaan vaikka ikää olisi 99v) - ei käytännössä nämä ns vakavat seuraamukset kyllä uhkaa. Perehtykää oireettoman keliakian "sielunelämään" ja todellisiin riskeihin.

        Tämä on syy, mm. miksi maassamme ei aleta koko väestön verikoetutkimuksia.

        En toki käske nyt jokaista oireetonta alkamaan syömään pullaa mutta asioissa on aina 2 puolta, ja jokainen normaalijärkinen tekee itse omat ratkaisunsa ottamiensa tietojen perusteella.

        Eihän alkoholiakaan saisi kai juoda oikein kukaan, mutta silti sitä kohtuukäyttämällä hyvin menee.


    • Ajattelija *

      Mitä enemmän ja pidemmälle lääketiede kehittyy, sitä sairaampia kaikki olemme.

      Näinhän se menee...

    • yhtä nimetön

      Todella samaa mieltä!!
      ei ole keliakia mikään saatanan kansantauti niin kuin jo aletaan uhoamaan. Itse syön koko ajan tavallista ruokaa ja vehnään eniten eikä mitään oireita ja suolesta on keliakia todettu ja kela korvaus tulee. kiitos. saan sillä tavalliset leipäni. kotitesti näyttää aina ettei ole keliakiaa 5 kertaa jo tenyt. vähän kyllä sopii ihmetellä. Älkää antako huiputtaa itseänne.
      Sairauksia on kun oikein pilkulleen ronkitaan.

      mm.lääkkeet, itse syön hieman alle 600 tablettia kuukaudessa lääkeitä jos tuo ei vaikuta nukkatuhoon suolessa niin voi v....u käyttäkää maalaisjärkeä muutkin. ja jotkin sairaudet esim rotavirus aiheuttavat villusten tuhoutumista.

      • sairastan myös

        Hyvä ja asianmukainen oli kirjoituksesi:))

        keliakiaa ja ennkuin kuin oivalsivat vaivani kun veivät piipaa autola sairaalaan kun en pystynyt enää kävelemään, olin niin heikossa kunnossa, veriarvot oli alle 100 ja tulehdusarvot samaa luokkaa, ruoka ei imeytynyt ja kura lensi ja vatsaan koski niin saatanasti, että teki mieli huutaa...
        ONEKSI sain oikean diagnoosin ja nyt olen onnellinen etä syön mitä on ja vain ainoastaan luontaisesti glutenittomia, eikä oireita ole enää, nyt testitulokset on hyvät ja elämä hymyilee,

        tänäpäivä on paljon glutenitonta kaupoissa ja itse teen leivät sun muut
        kahvileivät ja on niin mukkakka mutusteltavaa.
        Meillä on suvussa miun molemmilla siskoilla ja nuorimmalla siskolla on vain i tuhannesta sairastuu tähän Refraktari keliakia, ei ole helppoa, sisarusten lapsillakin on samasairaus.

        Että tämän kanssa vaan pitää tulla toimeen ja ei sitä enää ajattele kun tietää mitä syö ja osaa itse seurata ja kysyä kun on muualla...

        Elämä voittaa tässäkin sairaudessa.
        Hyvää kevättä ja positiivisuus asenteella mennään eteenpäin:))


      • Australiatar

        Itse en tiedä enää mihin uskoa. Itselläni todettiin keliakia sattumalta reilu kaksi vuotta sitten. Tulehdusarvot olivat koholla ja mistään ei löytynyt syytä miksi oli näin. Itse ehdotin lääkärille keliakia-testin ottamista.

        Löytyihän sieltä sitten keliakia. Lääkäri 1 sanoi että verikokeen mukaan kyseessä oli jo pahaksi edennyt keliakia. Gastroskopian 1 jälkeen minulle suositeltiin gluteenitonta ruokavaliota. Noudatin sitä vuoden kunnes minulle tuli aika ottaa tarkastukset kuinka gluteeniton ruokavalio oli tehonnut. Tässä vaiheessa olin muuttanut ja minua hoisi Lääkäri 2. Hän otatti uudet verikokeet. Hän sanoi että arvot eivät olleet palautuneet normaaliksi ja hän ehdotti uutta gastroskopiaa. Malmin sairaalan poliklinikalla Lääkäri 3 sama joka teki mulle gastoskopian 2 otatti jälleen uudet veriarvot. Tällä kertaa hän sanoi minulle että alunperin minulta oli otettu väärät verikokeet joista ei pysty keliakiaa diagnisoimaan, mutta myös uusista verikokeista arvot olivat sen verran matalalla että siitä ei voida sanoa että sairastaisin keliakiaa. Myöskään Gastroskopia 2 suolinukka oli suht normaali. Sain palata normaalin ruokavalioon. Sitten koitti vuoden jälkeen aika verikoe ja Gastroskopia 3. Nyt lääkäri sanoi että veriarvot olivat satasen lukemisessa ja suolinukka huomattavasti madaltunut.

        Alussa siis minulle todettiin pahaksi edennnyt keliakia verikokeesta ja suolinukasta.. sitten minulle ei ollutkaan keliakiaa ja sitten taas oli.

        Lääkäri 3 sanoi minulle että nyt ei tarvitse enää koskaan miettiä onko sitä keliakiaa vai ei ja lopuksi toivotti hyvät jatkot.


      • Sinulla kuitenkin koko ajan?
        Australiatar kirjoitti:

        Itse en tiedä enää mihin uskoa. Itselläni todettiin keliakia sattumalta reilu kaksi vuotta sitten. Tulehdusarvot olivat koholla ja mistään ei löytynyt syytä miksi oli näin. Itse ehdotin lääkärille keliakia-testin ottamista.

        Löytyihän sieltä sitten keliakia. Lääkäri 1 sanoi että verikokeen mukaan kyseessä oli jo pahaksi edennyt keliakia. Gastroskopian 1 jälkeen minulle suositeltiin gluteenitonta ruokavaliota. Noudatin sitä vuoden kunnes minulle tuli aika ottaa tarkastukset kuinka gluteeniton ruokavalio oli tehonnut. Tässä vaiheessa olin muuttanut ja minua hoisi Lääkäri 2. Hän otatti uudet verikokeet. Hän sanoi että arvot eivät olleet palautuneet normaaliksi ja hän ehdotti uutta gastroskopiaa. Malmin sairaalan poliklinikalla Lääkäri 3 sama joka teki mulle gastoskopian 2 otatti jälleen uudet veriarvot. Tällä kertaa hän sanoi minulle että alunperin minulta oli otettu väärät verikokeet joista ei pysty keliakiaa diagnisoimaan, mutta myös uusista verikokeista arvot olivat sen verran matalalla että siitä ei voida sanoa että sairastaisin keliakiaa. Myöskään Gastroskopia 2 suolinukka oli suht normaali. Sain palata normaalin ruokavalioon. Sitten koitti vuoden jälkeen aika verikoe ja Gastroskopia 3. Nyt lääkäri sanoi että veriarvot olivat satasen lukemisessa ja suolinukka huomattavasti madaltunut.

        Alussa siis minulle todettiin pahaksi edennnyt keliakia verikokeesta ja suolinukasta.. sitten minulle ei ollutkaan keliakiaa ja sitten taas oli.

        Lääkäri 3 sanoi minulle että nyt ei tarvitse enää koskaan miettiä onko sitä keliakiaa vai ei ja lopuksi toivotti hyvät jatkot.

        Olet nauttinut gluteenipitoista ravintoa ennen ensimmäistä testiä, jolloin suolistosi on vaurioitunut.

        Tämän jälkeen olet siirtynyt gluteenittomaan ravintoon ja suolistosi on parantunut toiseen testiin tultaessa.

        Olet sen jälkeen siirtynyt takaisin gluteenipitoiseen ravintoon, jolloin olet jälleen aiheuttanut itsellesi vauriota kolmanteen testiin tultaessa.

        Olisiko näin yksinkertaista?


      • Australiatar
        Sinulla kuitenkin koko ajan? kirjoitti:

        Olet nauttinut gluteenipitoista ravintoa ennen ensimmäistä testiä, jolloin suolistosi on vaurioitunut.

        Tämän jälkeen olet siirtynyt gluteenittomaan ravintoon ja suolistosi on parantunut toiseen testiin tultaessa.

        Olet sen jälkeen siirtynyt takaisin gluteenipitoiseen ravintoon, jolloin olet jälleen aiheuttanut itsellesi vauriota kolmanteen testiin tultaessa.

        Olisiko näin yksinkertaista?

        Kirjoitin hieman epäselvästi huomasin sen nyt itsekin. Ensin minulla todettiin keliakia (pahaksi jo edennyt) noudatin noin vuoden gluteenitonta ja sitten ajattelin että hiiteen koko keliakia ja söin normaalisti.. Tänä aikana tavallisella ruokavaliolla minulta otettiin uusi testi ja todettiin ei keliakiaa. Vuoden päästä otettiin taas uusi normaalilla ruokavaliolla ja sitten olikin keliakia.


    • saa kelatukea

      ja syö gluteenisia tuotteita jos siitä ei tule sinulle mitään.

      • mullakin

        http://www.keliakialiitto.fi/pdf/Collin.pdf

        tässäpäs linkki, jollekulle, joka epäröi, ollakko vai ei..

        Itselläni ja molemmilla siskoillani on keliakia ja nuorimmalla siskolla se vaikempi ja siskon lapsilla on 2, tiedetään, että mikä on olla keliatikko, mut kyllä tämän kanssa toimeen tulee, eikä ole ollut mitään, kun syön ja vain ainoastaan glutenittomia, leivon itse ja jos perhe tulee, meillä laitetaan vain glutenittomia ruokia, koska säästyy monenta ruuanlaitolta, eikä ole ollut ongelmia, kaikkeen tottuu ja mikä parasta elämänlaatu muuttui paljon helpommaksi ja paremmaksi,onhan tietysti ruoka kallista, mut mikä täällä on ilmaista ja pitää elää niin kuin on terveydelle hyväksi.. elämä hymyilee jälleen..
        Eikä kela korvaus lähelekkään kata ruokamenoja, mut lisänä rikka rokassa, kuin hämähäkki taikinassa;=)) Ihanaa kevättä kaikille..


      • Gluteeniton min tottakai
        mullakin kirjoitti:

        http://www.keliakialiitto.fi/pdf/Collin.pdf

        tässäpäs linkki, jollekulle, joka epäröi, ollakko vai ei..

        Itselläni ja molemmilla siskoillani on keliakia ja nuorimmalla siskolla se vaikempi ja siskon lapsilla on 2, tiedetään, että mikä on olla keliatikko, mut kyllä tämän kanssa toimeen tulee, eikä ole ollut mitään, kun syön ja vain ainoastaan glutenittomia, leivon itse ja jos perhe tulee, meillä laitetaan vain glutenittomia ruokia, koska säästyy monenta ruuanlaitolta, eikä ole ollut ongelmia, kaikkeen tottuu ja mikä parasta elämänlaatu muuttui paljon helpommaksi ja paremmaksi,onhan tietysti ruoka kallista, mut mikä täällä on ilmaista ja pitää elää niin kuin on terveydelle hyväksi.. elämä hymyilee jälleen..
        Eikä kela korvaus lähelekkään kata ruokamenoja, mut lisänä rikka rokassa, kuin hämähäkki taikinassa;=)) Ihanaa kevättä kaikille..

        15v sitten oli useinkin auto stopissa ja lähimpään puskaan. Usein kerkisinkin.
        Oli muutakin vetämättömyyttä.

        Tähystettiin sitten, kun epäiltiin palleatyrän aiheuttamaksi. Palleatyrä ei ollut syyllinen. Tähystyksessä otettiin automaattisesti näytepalat ohutsuolesta ja mahalaukusta ja keliakiahan se siellä.

        Nukka poissa ja suoli niin huonossa kunnossa, ettei sietänyt vuoteen maitoakaan. Painoni ei ollut pudonnut eikä Hb.

        Nukka kuitenkin tarkistustähystykseen mennessä oli palautunut.

        Olen nyt 15v noudattanut gluteenitonta ruokavaliota. Siinä ei ole ollut ongelmaa. No hernekeitto - pannaripäivänä maksaa saa koko aterian mutta gluteenitonta pannaria ei saa sijaan .

        Myöhemmin sain myös D2 ongelman. Siihen on nyt lääkkeitä liikaa. Jos ruokia valitsee verensokerin vähäisemmän nousun mukaan on ruokalistoissa niukkuuden ongelma.

        Alenevasta polvesta löytyy Keliakia myös. Vanhempieni aikana sellaista tuskin tutkittiinkaan.


    • testaa asia

      Syö gluteenipitoisia tuotteita pari kuukautta ja mene sitten tähystykseen, jos epäilet että sinulla on väärä diagnoosi. Itse kuulun onnekseni siihen kastiin jolla pieni määrä gluteenia ei aiheuta mitään (ei näy verikokeissa eikä tähystyksessä eikä tunnu missään), mutta monella pienikin määrä aiheuttaa valtavat kivut.
      Ei keliakia mun elämänlaatua heikennä pätkääkään, miten ihmeessä elämänlaatu on siitä kiinni onko leipäsi tehty vehnästä vai tattarista? Pienestä sunkin elämäsi menee pieleen. Ei sitten mieleesi ole juolahtanut että elämänlaatusi jollakin tavalla riippuisi omasta asenteestasi eikä keliakiasta?

    • menhir86

      vaan jättää kaikki kotimaiset viljat sun muut peruna-hirssi-maissimössöt ja siirtyä Atkinsille. Kelan antamalla 21€/kk voi ostaa vaikka laadukasta kalaa ja elää paljon terveemmin.

      Nimim. Jo 7kk:n aikana unohtanut koko keliakian.

      • keliukko..

        kannatan,ei ihminen tarvii mitään perunatattarimaissihirssimössöjä eikä vehnäruiskauraohravellejä,alkukantainen ihminen eli kalalla juurilla ja lihallakin madoilla ym.


    • humpuukkia

      Kyllä on humpuukkia, ei ole vaivauduttu sen verran, että tutkittaisi mikä mikrobi aiheuttaa tulehduksen, tulehdushan se on, jota nimitetään keliaksi.
      Toisaalta viljan runsas syönti on jäänne muinaisajoilta jolla oli helppo täyttää vatsat.

      • tietoa

      • onko järkee vai ei

        Ite olen myöskin miettiny etteikö mikää muu aiheuta nukana katoamista ja vasta-aineiden kohoamista kuin keliakia. Esim stressi. Minulla todettiin keliakia tämän vuodne keväällä. toinen vasta-aine oli koholla ja nukka osittain vaurioitunut, mutta verikokeissa kaikki muut oli iha ok paitsi kalsium, mutta se olisi varmasti muutenki pielessä koska en käytä maitotuotteita ollenkaa. Oireita ei ikinä mistään viljatuotteista ole tullut, mutta nyt olen koittanut olla g-valiolla. mitään muutosta olossani en ole huomannut. Vakavasti olen harkinnut alkavani syödä tavallisa ruokaa ja mennä ens keväänä uuten gastroon, koska sterissinikin on hellitänyt, joten se ainaski olis pois suljettuna. Toisaalta en uskaltais llääkäreiden ammattitaitoa alkaa kyseenalaistamaan. Mutta jatkoja kaikille keliaakikoille. Ei tämä maailmaa kaada


      • SoSuSa
        onko järkee vai ei kirjoitti:

        Ite olen myöskin miettiny etteikö mikää muu aiheuta nukana katoamista ja vasta-aineiden kohoamista kuin keliakia. Esim stressi. Minulla todettiin keliakia tämän vuodne keväällä. toinen vasta-aine oli koholla ja nukka osittain vaurioitunut, mutta verikokeissa kaikki muut oli iha ok paitsi kalsium, mutta se olisi varmasti muutenki pielessä koska en käytä maitotuotteita ollenkaa. Oireita ei ikinä mistään viljatuotteista ole tullut, mutta nyt olen koittanut olla g-valiolla. mitään muutosta olossani en ole huomannut. Vakavasti olen harkinnut alkavani syödä tavallisa ruokaa ja mennä ens keväänä uuten gastroon, koska sterissinikin on hellitänyt, joten se ainaski olis pois suljettuna. Toisaalta en uskaltais llääkäreiden ammattitaitoa alkaa kyseenalaistamaan. Mutta jatkoja kaikille keliaakikoille. Ei tämä maailmaa kaada

        Olen 15v. keliaakikko. Oireet alkoivat jo ekalla luokalla kauheina kipuina, mutta diagnoosi tuli vasta nelosella. IHAN LIIAN PITKÄ AIKA kiertää terveyskeskuksissa joissa syyksi ilmoitettiin vatsatauti. Lopulta kolmen valvotun yön jälkeen äiti jyräsi tyksiin ja sain diagnoosin. Olen noudattanut ruokavaliota jo vuosia ja suoraan sanoen on naurettavaa kitistä siitä onko keliakia olemassa vai ei.


      • Tavallistaruokaa
        onko järkee vai ei kirjoitti:

        Ite olen myöskin miettiny etteikö mikää muu aiheuta nukana katoamista ja vasta-aineiden kohoamista kuin keliakia. Esim stressi. Minulla todettiin keliakia tämän vuodne keväällä. toinen vasta-aine oli koholla ja nukka osittain vaurioitunut, mutta verikokeissa kaikki muut oli iha ok paitsi kalsium, mutta se olisi varmasti muutenki pielessä koska en käytä maitotuotteita ollenkaa. Oireita ei ikinä mistään viljatuotteista ole tullut, mutta nyt olen koittanut olla g-valiolla. mitään muutosta olossani en ole huomannut. Vakavasti olen harkinnut alkavani syödä tavallisa ruokaa ja mennä ens keväänä uuten gastroon, koska sterissinikin on hellitänyt, joten se ainaski olis pois suljettuna. Toisaalta en uskaltais llääkäreiden ammattitaitoa alkaa kyseenalaistamaan. Mutta jatkoja kaikille keliaakikoille. Ei tämä maailmaa kaada

        Mielestäni keliaakikko voi aika vapaasti syödä moniakin tavallisia ruokia. Tosin jos haluaa keksejä, leivonnaisia ja leipiä, ne pitää tehdä vähän epätavallisimmista jauhoista. No kumminkin, on muutakin tarjolla kuin leipiä. Esim. monenlaista kalaa, lihaa, kanaa, kananmunia, rasvoja, kasviksia, maitotuotteita, marjoja, hedelmiä, pähkinöitä, siemeniä jne. joten vaihtelua kyllä löytyy tavallisistakin ruuista. :)


    • täsmentäjä

      Tähän ketjuun on kommentoitava, sillä täällä on ihmisiä, ketkä eivät ymmärää keliakian todellista luonnetta.

      Keliakia on autoimmuunisairaus. Autoimmuunisairaus tarkoittaa sitä, että kehon omat solut eivät tunnista vieraita soluja vieraiksi, vaan käynnistyy reaktio, jossa keho hyökkää oman kehon kimppuun.

      Autoimmuunireaktion käynnistäjä on autoimmuunisairauden ymmärtämisen kannalta kaiken a ja o. Esim. ms-taudin aiheuttajaa ei tiedetä, crohnin taudin aiheuttajaa ei tiedetä, atooppisen ihottuman aiheuttajaa ei tiedetä. Kaikkien näiden tautien ja muidenkin autoimmuunitautien aiheuttajaa ei tiedetä, mutta nykytiedon valossa epäillään mm. bakteereita, viruksia, ravintoaineita ja geenejä. Lista autoimmuunisairauksista: http://en.wikipedia.org/wiki/Autoimmune_disease

      Poikkeuksen tekee keliakia, minkä aiheuttaja tiedetään, se on gluteeni. Vehnän, ohran ja rukiin sisältämä monimutkainen yhdiste nimeltä gluteeni laukaisee solutasolla reaktion, jossa keho hyökkää omia soluja vastaan, keliakiassa tämä hyökkäys tapahtuu ohutsuolen suolinukkaa vastaan, usein myös muualla kehossa olevia soluja vastaan, mikä taas selittää keliakian moninaiset oireet.

      Kun suolinukka tuhoutuu riittävästi, ravintoaineiden imeytyminen kehoon heikkenee. Tästä seuraa luonnollisesti vielä moninaisempia oireita.

      Aiheuttaako suolinukkatuhoa mikään muu kuin gluteeni? Ehkä, mutta asia ei ole tiedossa. Se mikä on varmaa, suolinukka tuhoutuu varmuudella gluteenista, sitä ei siis kannata syödä.

      Olkaa onnellisia, että sairastatte "vain" keliakiaa, sillä mikä tahansa muu autoimmuunisairaus on hankalampi hoitaa. Ehkä jonain päivänä joku keksii, mikä aiheuttaa ms-taudin, ehkä vastaus on yhtä yksinkertainen kuin keliakian kohdalla; gluteenin haitallisuus keksittiin toisen maailmansodan jälkeen aikana, jolloin viljaa ei ollut juurikaan saatavilla, silloin tämänkaltainen tauti, eli keliakia väheni ja taudinkuva osattiin yhdistää viljaan.


      "Tuntuu vähän siltä, että koko keliakiakin on enemmän tai vähemmän kehittelemällä kehitelty sairaus."

      Niin kuin ovat monet muutkin sairaudet: mtä ovat vajaatoiminnat ja liikatoiminnat? Ne ovat usein seurauksia jostain, mutta silti monilla on diagnoosina "maksan vajaatoiminta" tai "kilpirauhasen liikatoiminta".

    • viestittäjä

      kyllä se vmma 0n olemassa 50v tein töitä.juoksin vessan väliä.nyt loppu elämäni on hyvin ..kun noudatan kluteenitonta ruokavaliota..kiloja vain 39kg.heta

    • yks keliaakikko

      Ei käy kieltäminen ettenkö itsekin toivoisi keliakian olevan pelkkää humpuukia, mutta sitä se ei ikävä kyllä ole ainakaan minulle.

      Itse olen moiseen sairastunut aikuisiällä, eikä muutos siirtyä normaalista ruokavaliosta gluteenittomaan ruokavalioon ole todellakaan ollut helppoa. Nyt olen muutokseen totutellut reilut viisi vuotta. Välilä olen yrittänyt jopa unohtaakin sairauttani, mutta olen vaan saanut todeta, että itseni huijaaminen kyllä onnistuu mutta ei elimistöni. Päivä noudattamatta ja seuraavana päivänä käsien iho halkeilee ja kyyneleet valuvat silmäkulmista kun maha menee niin kipeäksi ettei tiedä miten päin olisi.

      Sinulle voisin antaa kuitenkin pienen ajattelunaiheen.... jos pysyt oireettomana ole kiitollinen.

    • valinta....

      Sinähän olet itse se suurin typerys!

      Siis ensin olet syönyt ongelmitta erilaisia ruokia vuosia ja sitten ihmettelet kun sinulla todetaan keliakia ja sinun pitäisi muuttaa tapojasi.... Valintahan on täysin omissa käsissäsi!

      "Ennen vanhaan ei niin turhan tarkkaan ohutsuolia tongittu, ja ihmiset elivät onnellisen tietämättöminä tai muuten vaan onnellisina ruisleipää mutustellen."

      Ennen vanhaan kun ei tiedetty asioista niin ihmisten oli pakko elää ongelmineen tai sitten kuolla. Ei ollut oikeastaan vaihtoehtoja. Sama juttu se on ollut oikeastaan kaikissa muissakin asioissa ja sairauksissa... Kyllähän se tietämättömyys monesti toki tekee onnellisemmaksi kun sanontakin kuuluu että "tieto lisää tuskaa".

      Keliakia kuten muutkin tuon tyyppiset sairaudet ovat usein myös varsin yksilöllisiä. Sen takia kaikilla samat jutut eivät saata olla yhtä pahasti vaikuttavia kuin toisilla. Sen takia pystyy joku kestämään paremmin muitakin tuotteita ja toiset taas ei niinkään.

      • uskoo ken haluaa

        KAIKKI JOTKA OVAT MAISTANEET RUISLEIPÄÄÄ NIIN OVAT KUOLLEET ENNEMMIN TAHI MYÖHEMMIN !!!! jokainen nauttikoon omasta ajasta telluksen päällä kuin haluaa ;))


      • Kynittävä
        uskoo ken haluaa kirjoitti:

        KAIKKI JOTKA OVAT MAISTANEET RUISLEIPÄÄÄ NIIN OVAT KUOLLEET ENNEMMIN TAHI MYÖHEMMIN !!!! jokainen nauttikoon omasta ajasta telluksen päällä kuin haluaa ;))

        Nyt epäillään kroonisten sairauksien johtuvan solun sisään jääneestä bakteerista. Nythän näitä sairauksia hoidetaan vaan oireita poistamalla, ketään ei tunnu kiinnostavan parantaminen.


      • viestittäjä
        uskoo ken haluaa kirjoitti:

        KAIKKI JOTKA OVAT MAISTANEET RUISLEIPÄÄÄ NIIN OVAT KUOLLEET ENNEMMIN TAHI MYÖHEMMIN !!!! jokainen nauttikoon omasta ajasta telluksen päällä kuin haluaa ;))

        totta se on.ruoka ei imeydy .jos ihminen syö viljaa ,joka ei sovi.sitä lääkäri totesi.niin ennen ollut on tosi asia. kuihtuu ,kun ruoka ei imeydy ravinnoksi tulee ripulina suoraan ulos


    • Äippä 65v.

      Mulla on ihokeliakia, myös ruokavalio on samoin gluteeniton.Käsivaressa ja kämmenet oireilevat jos syö
      normaalia viljaa.Mulla ensin luultiin hiivasyngroomaksi , sitten kokeissa löytyi keliakia.Loppu elämä
      mennään gluteenittomalla ruualla.

      • vaari50...

        minulla on keliakia parikyt vuotta ollu joten en kai eläiskään jos en olis noudattanu gluteenitonta ruokavaliota,se siitä humpuukistä..toi ihokeliakia voi olla jopa hankalampi tauti kun tää tavallinen keliakia jossa sentää voi noita vehnätärkkelyspohjaisia jauhoja käyttää..mikäli olen ymmärtänyt oikein,???????


      • keliakka
        vaari50... kirjoitti:

        minulla on keliakia parikyt vuotta ollu joten en kai eläiskään jos en olis noudattanu gluteenitonta ruokavaliota,se siitä humpuukistä..toi ihokeliakia voi olla jopa hankalampi tauti kun tää tavallinen keliakia jossa sentää voi noita vehnätärkkelyspohjaisia jauhoja käyttää..mikäli olen ymmärtänyt oikein,???????

        Tavallisessakin keliakiassa voi ruokavalio olla luontaisesti gluteeniton, ei aina tarvitse olla ihokeliakia. Tai uusien nimikkeiden mukaan gluteeniton ja useimmilla se on vähägluteeninen. Useimmille keliaakikoille käy vehnätärkkelys.


    • Onnellinen sairas

      Ole huoleti, tuos suru ja luopumisesta (tavallinen arkiruokailu) johtuva päähän ottaminen (kauniimmin ilmaistuna) kuuluvat sairauden käsittelyn alkuvaiheeseen. Stressi ja muu huoli menevät ohi, kun totut ajatukseen, että tällä hetkellä oikea ruokavalio on ainoa lääkkeesi. Kehitteillä on 'pilleri', joten voit mennä tutkimukseen koekaniiniksi mukaan, mikäli haluat 'vauhtia' lääkkeen kehittelyyn :). Tietoa löytyy oikein valtvasti ja hyvin juuri sivuilta
      www.keliakialiitto.fi
      Se pillerin kehittäminen minun mielestäni on vasta rahastusta. Olen tyytyväinen nykyiseen olotilaani. Entisiin moninaisiin vaivoihin en haluaisi takaisin.
      Keliakia voi olla oireeton, mutta aiheuttaa hoitamattomana (väärällä ruokavaliolla) monia liitännäissairauksia. Kehon jatkuvasti rasittuessa gluteeinilla lopuksi voi kupsahtaa esim. imusolmukesyöpään...

      • surullista

        "Kehon jatkuvasti rasittuessa gluteeinilla lopuksi voi kupsahtaa esim. imusolmukesyöpään..."

        Toi on totta. Yksi iäkäs sukulainen kuoli muutama vuosi sitten hoitamattoman ja oireettoman keliakian aiheuttamaan syöpään. Hyväkuntoinen mies meni parissa kuukaudessa.


      • ani2002
        surullista kirjoitti:

        "Kehon jatkuvasti rasittuessa gluteeinilla lopuksi voi kupsahtaa esim. imusolmukesyöpään..."

        Toi on totta. Yksi iäkäs sukulainen kuoli muutama vuosi sitten hoitamattoman ja oireettoman keliakian aiheuttamaan syöpään. Hyväkuntoinen mies meni parissa kuukaudessa.

        Voi kunpa keliakia olisi humpuukia! Saisi syödä ruisleipää ja pääsiäisenä mämmiä. En tohdi edes leipoa vehnästä muulle perheelle kun jo kädet alkavat kutista ja näppyä pukkaa. Syö siinä nyt sitten joku tuote vielä. Diagnosoinnista on 3 vuotta enkä ole vieläkään vatsan oireisiin tyytyväinen. Keliakiaensitietopäivillä sanottiin, että jos on pitkään hoitamaton keliakia niin voi olla että suolen tilanne kroonistuu.


      • 49
        ani2002 kirjoitti:

        Voi kunpa keliakia olisi humpuukia! Saisi syödä ruisleipää ja pääsiäisenä mämmiä. En tohdi edes leipoa vehnästä muulle perheelle kun jo kädet alkavat kutista ja näppyä pukkaa. Syö siinä nyt sitten joku tuote vielä. Diagnosoinnista on 3 vuotta enkä ole vieläkään vatsan oireisiin tyytyväinen. Keliakiaensitietopäivillä sanottiin, että jos on pitkään hoitamaton keliakia niin voi olla että suolen tilanne kroonistuu.

        leikattiin muutama vuosi sappikivet .alkoi ripuli taas jyllätä. kauheaa oli,kauppa reissullakin . lääkäri reseptin kirjoitti cuestan pulveria 1-3 päivässä ,kiduin ja söin juoksin lääkärissä ,nielin letkua molemmista päistä ei apua .syö vaan pulveria.menin yksityiselle,Hän sanoi onko otettu isotooppi kokeet.Siitä vasta näkee onko sappi neste ripuli ,johon tuo pulveri on tarkoitettu.Niinpä hän kirjoitti lähetteen sairaalaan ,kokeet tehtiin ei sappi neste valu.Pois pulverit särkyihin sain tradolan retard särky lääkettä.parani maha sekä selkä.HYVÄÄ KEVÄTTÄ.


    • oireeton

      keliakiahan voi esiintyä oireettomana

      • syysleimu

        Minä sain keliakia-diagnoosin v. 2006, ja oli helpotus tietää syy moniin vaivoihin ja väsymykseen ja laihtumiseen. Toki alussa tuntui aika karulta tottua gluteenittomaan leipään ja leivonnaisiin, mutta niistäkin alkoi nauttia. Ja ihanaa, kun pienestäkin syömisestä tunsi saavansa ravintoa ja energiaa. Eikä niin pahaa, ettei olisi jotain hyvääkin. Keliakian vuoksi olen löytänyt muita harvinaisempia viljoja kuten tattarin. Karkeasta riisijauhosta saa melkein oikeaa manna- ja vispipuuroa.


    • keliakia tai ei

      Ei sitä diagnoosia aina saa, meidän perheessä ja suvussa molempien vanhempien puolella on keliakiaa. Meikäläistä on tähystetty ja tutkittu eikä suolinukan katoa löytynyt, oireet olivat ilmeisesti näitä epätyypillisiä. Todettiin että on ruusufinni ja ärtynyt paksusuoli sekä fibromyalgia jne. Kolme kuukautta gluteenittomana ja kaikki oireet hävisivät. Kymmenen vuoden piina ohi ja pysyy poissa kun en gluteeniin koske. Siskoni sai diagnoosin pari kuukautta sitten vaikka mitään oireita ei ole ollut, meni kokeisiin kun hänen kahdella lapsellaan löytyi keliakia. Vähät niistä korvauksista kun ei tartte enää kärsiä olkoon tauti nimeltään mikä hyvänsä.

    • HE

      yKSITYISLÄÄKÄRI SANOI MINULLE, ENNEN ihmiset ovat kuolleet näivetys tautiin.
      MINÄKIN PAINOIN ENÄÄ 39KG ENNENKUIN LÖYDETTIIN. .NYT PAINAN 43KG kLUTEENITTOMALLA RUOKAVALIOLLA.

    • keliakiaasairastava"

      olen 13-vuotias tyttö ja minulla on ollut keliakia 8 vuotta ja pärjään oikein hienosti! jotku luokkalaiseni kiusaavat minua sillä että en aina saa syödä mitä lystää, mutta se näkyy myös kehossani! olen täysin terve vaikka en saakkaan tarpeeksi kuituja!! (:

      • keliakiaasairastava

        ps. ja jos gluteeniton ihminen syö vehnää,ohraa tai ruista, se on suoraan sairaalaan! jos ei tule mitään oireita, niin et ole gluteeniton.. ! t: keliakiaasairastava


      • keliakka
        keliakiaasairastava kirjoitti:

        ps. ja jos gluteeniton ihminen syö vehnää,ohraa tai ruista, se on suoraan sairaalaan! jos ei tule mitään oireita, niin et ole gluteeniton.. ! t: keliakiaasairastava

        HÖPÖHÖPÖ!!! Keliakia on monesti oireeton ja on äärimmäisen harvinaista saada niin rajut oireet että joutuisi sairaalaan!


      • toinenkeliaakikko

        Kuidut on yliarvostettuja!


    • kelia

      Hei kaikki! Muistakaa: pitkälle jalostetut modernit viljat sisältävät myös muita kin kehon normaalin toiminnan kannalta ikäviä asioita kuin yksinomaan gluteeni (vehnässä gluteniini gliadiini) mm. Amylopektiini A:n sekä antiravinteiksi luettavia lektiinejä.

      Nykykyisenkaltaisett gluteenittomat tuotteet ovat harha.

      Youtubessa valaiseva luento hakusanalla "Unhealthy whole grain"

    • jänis-1

      Onko teillä testattu myös muita autoimmuunisairauksia? Monilla keliakiaa sairastavilla/ gluteiiniyliherkillä henkilöillä on suuremmalla todennäköisyydellä myös muita autoimmuunisairauksia mm. kilpirauhasen sairauksia, crohnin tautia, niveltulehdusta tai diabetesta.

    • toinenkeliaakikko

      Onpa epäileväinen tämä potilas - ei sua kukaan pakota syömään gluteenittomia tuotteita - senkun popsit vaikka Reissumiestä koko loppuikäsi - voit rauhassa seurata mitä tapahtuu. Lycka till!

      • aiaiaiaiaiAA

        Keliakia on tappava tauti. Ei se suolen nukka ole mikään koriste, vaan nukkaa tarvitaan, jotta ravintoaineet imeytyisivät.


    • Anonyymi

      Jäätävä tauti! Sairastanut varmasti koko ikäni ja käynyt ainakin kymmenellä lääkärillä. Vasta-aineet ei koholla ja siksi en ole päässyt tähystykseen ennenkuin nyt kun oli aivan seinä vastassa. Koko alakerta aivan sairaana...virtsajuttuja myöden. Nyt 2kk dieetillä ja olo helpottuu selvästi

    • Anonyymi

      Suomessa panostetaan keliakialiiton toimipisteiden laajentamisiin ja virkailijoiden lisäämisiin. Potilaiden tukeminen on unohdettu jo Sipilän hallituksen uskonnollisen etiikan mukaisesti. Ainoa keino olisi potilaiden rahallinen tukeminen, koska lääkettä sairauteen ei ole keksitty. Virkailijat keliakialiiton toimistoissa kerryttävät vain eläkettään turhan sisällön tuottamisella.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      374
      4764
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      86
      1914
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      67
      1641
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1566
    5. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      241
      1486
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1420
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      60
      1396
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1377
    9. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      11
      1254
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1245
    Aihe