AA
A A A
Opastus ja palaute
liity jäseneksi!

/   /  / munuaiskivi

munuaiskivi

23 Vastausta 26 911 Lukukertaa
En löytänyt palstaa aiheelle,joten kysyn asiaa täällä.Siis munuaiskivestä.
Vaivanani oli toistuvat rakkotulehdukset ja lääkäri määräsi ultraan jossa näkyikin kirkastuma munuaisessa.Nyt odottelen aikaa TT-kuvaukseen kiven varmistamiseksi ja jännitän tässä onko se kivi vai jotain muuta.
Onko ketään munuaiskivistä kärsivää paikalla kun kiinnostaisi vähän miten tauti on teillä ilmennyt ja miten nopeasti kivi voi kasvaa...Odottaminen on vaan niin tuskallista ja pelottaa ...

Munuaiskivien oireet minulla

Minulla munuaiskivi oirehti seuraavasti: ensin tuntui kipua häpyluun yllä (olen nainen) pari viikkoa; seuraavaksi ilmestyi näkyvää verta virtsaan; muutaman päivän kuluttua tuli tosi voimakasta kipua munuaisen kohdalle ristiselkään toiselle puolelle ja kylkeen, lisäksi tuli pahoinvointia. Tämän voimakkaan kivun takia menin ensiapuun, jossa kuvattiin (TT) ja todettiin kivi.

Munuaiskiven oireet voivat vaihdella yksilöstä toiseen, kuten on laita muissakin sairauksissa. Kivethän eivät ole vaarallisia, ne eivät yleensä myöskään kasva kovin nopeasti. Kannattaa varmuuden vuoksi juoda paljon vettä (ainakin 2 l/vrk). Munuaisissa voi olla myös esim. kystia tms, jotka eivät myöskään ole vaarallisia. On siis monia suhteellisen viattomia vaihtoehtoja!

kiitti...

Kiitti kovasti kun vastasit.
Tosin jäi vähän vaivaamaan kun sanoit ettei ne kasva kovin nopeasti,mutta onko sentti puolessa vuodessa paljon vai vähän?
Miten sinä nyt jakselet?
oletko päässyt vaivastasi eroon ja oliko löydetty kivi suurikin?
No,itse joudun tässä jännittämään vielä viikon ennenkuin pääsen jatkotutkimuksiin...

Hyvää kesää!
Kiitos vastauksestasi.Minä olen ilmeiseti menossa 4 murskaukseen.Koska
olen marevan potilas ja menieeri myös on tilanteeni hankala.Täytyy muistaa,
lähtöpäivä on meille jo katsottu.

Sanon vielä:äläpelkää joku ajattelee Sinuakin aina.

munuaiskivet

Hei!
Minulla todettiin munuaiskivet vuosi sitten mahakivuista ja verivirtsaisuudesta.Kooltaan ne olivat 0.7-1,8 cm. Pääsin Hesaan eswl-hoitoon ,missä ne murskattiin ja helpotti!! Viime kuulla Tampereella poistettiin(eswl) 0,8 cm kivi.
Kivien kasvun ehkäisyyn tuli ruokavalio.Jokaisen kivet tutkitaan ja niistä tehdään diagnoosi..
Hyvää jatkoa mahakivut loppuu aikanaan ; )

Munuaiskivet

Minulle munuaiskivet ilmoittivat olemassaolostaan sanoin kuvaattomilla ja sietämättömillä kivuilla. Sain kaksi kipupiikkiä ja toinen vei tajuntani ja toi myös helpotuksen. Söin kipulääkkeitä ja yritin juoda mahdollisimman paljon, mutta kivi oli ja pysyi paikoillaan. Ultrassa todettiin kiven olemassaolo ja pääsin viimein viikon kuluttua murskaushoitoon, mutta urologi ei pystynyt kunnolla paikantamaan kiveä ja hän antoi vain 2500 iskua oletettuun kiven sijaintipaikkaan. Kipulääkitys oli hoidon aikana raju ja seuraava päivä sitten sen mukaisesti tuskainen. Nyt edelleen pompotellaan potilasta kuvauksiin ja kokeisiin. Itse alun alkaen olisin halunnut, että kivi olisi poistettu skoopilla ja näin selviydytty yhdellä kertaa, mutta kunnallinen terveydenhoito ruokkii jatkuvaa lääkärissä käyntiä ja juoksuttaa potilaita.

munuaiskivet

Tässä istun ja odottelen, että kipu hellitää. Olen ollut kauheassa influenssassa ja syönyt Panadolia muutaman tunnin välein. Tauti alkoi tiistaina ja kuume nousi neljäänkymmeneen. Eilen kuume laski ja illalla alkoi tuntua tuttua kipua selässä ja kyljessä. Isällä oli sama vaiva, mutta vessakäynnin jälkeen oikein tajusin, että sitähän tämä on. Särkylääkkeet oli saostaneet virtsan. Kirveli vietävästi pissaaminen. Eipä enää äsken, koska join pari litraa vettä. Eli särkylääkkeet on myrkkyä munuaisille. Magnesiumin säännöllinen käyttö pitää kivet loitolla. Olen unohtanut ottaa sitä ja nyt sattuu. Taitaa kivut jo hiipua, ei sen puoleen......

munuaiskivet ja kalkkipitoinen vesi

Aiheuttaako liian kalkkipitoinen vesi munuaiskiviä ?

Kalkkipitoinen vesi

Veden kalkkipitoiduusella ei ole mitään tekemistä munuaiskivien kanssa. Kannattaa hiukan vaikka Googlettaa asian tiimoiltaa.
Näköjään kivellä kestää tasan 1,5 vuotta kasvaa niin suureksi, että se tukkii käytävän. Nyt on minulla kolmas kerta menossa. Mikään ei niihin auta, ei sitten mikään. Olen muuttanut elintapoja terveellisiksi; juon älyttömästi vettä, mehuja, kahvia ja liikun päivittäin, nykyisin teen kävelylenkkejä, syön riittävästi kuituja ja vihanneksia ja ihan normaalia ruokaa. perkele ei tässä vaan mikään auta. Ainut mikä niitä voisi aiheuttaa ja missä myönnän olevan petrattavaa, on limut. Niitä on tullut juotua kesähelteillä paljon, mutta veden lisäksi. Kipu alkaa taas yltymään. Kuume on viimenen niitti, sitä odotellessa. Tosi kivaa...... Terveisiä vaan kaikille samasta kärsiville.
Komppaan edellistä kirjoittajaa. Helmikuussa oli viimeksi ja nyt jo uusi. Äsken heräsin selkäkipuun joka säteilee nivusiin asti, samat oireet kuin viimeksi. Ainakaan juominen ei ole vaikuttanut kiven syntyyn, koska tänä kesänä nesteitä on mennyt reilusti.

Kipu toimenpiteen jälkeen?

Olen menossa kivien murskaukseen. Hiukan pelottaa kipu. Mikä kipulääke auttoi toimenpiteen jälkeen? Veden juonnin lisäksi. Miten sairasloma? Odotan innolla, että pääsisin eroon näistä epämääräisistä kivuista.
Terve ,minulla on kova munuaiskipu.Olen kaksikertaa ollut "murskamossa"
ilman tulosta.Olin viimeiksi TT koneessa ja siellä se kivi vaan on.Ensimmäinen
kohtaus oli todella kova.Nyt kun odotan seuravaa toimen pidettä minulla ei ole
ollut kipuja.Pakaroissa ja ja sääriluissa kylläkin.Yritä löytää netistä ruokavalio
joka voi auttaa.Kiven kasvamisesta minulla oli ensin 10mm ja sitten nopeasti
13mm.Joidenkin tietojen mukaan kivi voi kasvaa ja olla oireeton vuosia.

Älä pelkää ja muista , että kovan kivun aikana on tärkeätä yrittää hengittää ,
jos mahdollista.
Löysin nämä munuaiskivijutut ja päätinpä kysyä täältä, koska en vastausta löytänyt netistä. Onko sappi- ja munuaiskivillä jokin yhteys? Eli onko sappikivipotilaalla suurempi todennäköisyys saada munuaikiviä? Itseltäni on sappikivet leikattu vanhalla tekniikalla vuovikymmeniä sitten. Nyt yläselässä, aavistuksen verran vasemmalla puolen, ehkä juuri munuaisten kohdalla arkuutta ja joskus lievää kipuilua. Olen kyllä hakeutumassa lääkäriin. Kiitos vastauksista jo etukäteen!
olen menossa munuaiskivenpoistoon ESWL-yksikköön ja minulle määrättiin ruokavalioksi liemiruokia munulle on epäselvää kuuluvatko hedelmät niihin ja mitkä? mitä muita liemiruokia voisi syödä? kiitos avusta
minkäläinen toimenpide oli? en halua kipua, olen lukenut että ennen toimenpidettä saa kipulääkettä. entä olo jälkeenpäin? oliko sinulla selkäkipua, minullä tätä ei ole, vaan vihloo ja kouristelee oikealta puolelta.
itsekin sain perjantaina diagnoosin munuaiskivistä, monen monen vuotta mahakivuista kärsineenä toivon todella saavan tähän nyt apua! töitä on tullut painettua kivuista huolimatta. nyt pelotaa tulevat toimenpiteet tämän mukana virtsaputkeen asennetava putki ja kivan murskaus. kivukynnyksellä kuinka kovasti murskaus sattuu?:(
Kaveri menetti munuaisensa 20 vuotta sitten kivien takia.

Siis lääkärit täälä suomessa eivät tiennee, mikä vaivaa ja kivet kasvoivat niin suuriksi, jotta munuainen piti poistaa.

Oli ulkomailla töissä ja siellä munuainen poistettiin, kun työkaverit veivät hänet tuskiensa kanssa sairaalaan.

Kipuja kesti pari vuotta ja lääkkeitä sai syödä vaikka mitä.
pistänpä oman lusikkani - kiven murikoineen - soppaan. Olen kärsinyt toistuvasti kivistä vuodesta 1994 lähtien. Konkari alallaan. Olen saanut ajan saatossa kaiken näköistä hoitoa noihin vaivoihin (ESWL, Tähystys, Stentit, kipulääkkeet, nesteenpoistajat, ruokavaliot ). Viimeeksi viime joulun aikaan todettiin munuaisten olevan tyhjät. Viime sunnuntaina hakeuduin taas päivystykseen yliopistolliseen sairaalaan: Vasemmassa munuaisaltaassa useita kiviä ja oikealla muutama sekä yksi matkalla. Jotta siitä sitten eteenpäin.

ESWL sattuu, mutta ei niin paljon kuin kivet voivat pahimmillaan sattua. ESWL kivun siis kestää - hyviä mömöjä (kipulääkkeitä) jos vain kroppa kestää ne. Stenttin lekurit laittavat mielellään ja väittävät että ei häiritse elämää. Häiritsee ainakin mulla tai siis on aina häirinnyt kun sellainen on sisällä ollut. Hankaa rakkoa ja rikkoo limakalvoja niin että verta on aina virtsassa. Se ei haittaisi ellei olisi kipua. Urheilijana en voi kestää paikallaan oloa, mutta eipä stentin ollessa sisällä voi muutakaan kuin olla mahdollisimman paikallaan.

Jos jollain vinkkejä taudin hoitamiseen niin otan mieluusti vastaan --- muuta kuin juo nesteitä, vältä oksalaatteja sisältävää, vältä proteiinia juo sitruuna mehua.
Vuosi tulee täyteen kun kivet havaittiin. Ekaksi laitettiin stentti, ei kuulemma vaikeuta elämää... kyllä se vaikeuttaa ja jopa lomamatka jäi kesken. Useita murskauksia, kaikkia kivia ei saatu pois,stentti poistettiin, muutama kuukausi meni ok ja sitten lähti taas jotain murusia liikkeelle, Litalginia määrättiin, kivut ovat nyt jatkuneet viikkoja enemmän tai vähemmän mutta kuulemma välitöntä "vaaraa" ei ole. Kyselin miten siitä kivestä mikä jäi pääsee eroon...ei mitenkään kuulemma jos murskaus siihen ei tehonnut eli loppuelämä kipulääkettä päivittäin ja jos jäävät jumiin niin sitten varmaan taas stentti ja murskaushoitoa, stentin poisto on pahin kipu mitä tähän asti olen kokenut, laitto meni nukutuksessa joten hyvä näin. Ei ole lääketiede vielä hirveästi kehittynyt jos kivestä eroon ei pääse, mietin että eikö niitä tosiaan avoleikkauksella saisi jotenkin sieltä poistettua... Nyt säästän rahaa että pääsen yksityisen lääkärin vastaanotolle ja katson mitä mieltä hän on asiasta mutta hoidot siellä varmaan niin kalliita että siihen ei ole mahdollisuuksia , saan ainakin varmistuksen siihen että tosiaan mitään ei ole tehtävissä kiven pois saamiseksi.
Löysin tämän sivun ja aattelin tulla kirjottaa.
oon 15v. tyttö, ja mulla on mumuaiskiviä... ei oo kuulemma kovin normaalia et näin nuorella on tälläsiä, lasten ja nuorten urologi jonka luona kävin sanoi että hän on 17 vuotta ollut siinä työssä, ja mä olen toinen munuaiskivipotilas...

Hiihtolomalla(jes kiva...) heräsin joskus 05.00 kovaan kipuun vasenmassa kylessä. kokeilin ottaa buranaa mutta ei auttanu. Herätin sitten äitin ja sanoin hänelle kivusta, hän soitti lähinpään sairaalaan ja sieltä käskettiin tulla sinne. Matkalla piti pysähtyä oksentamaan... kolmisen päivää olin sairaalassa, hoitajat otti verikokeita, ja ultraäänellä kuvatessa nähtiin 4mm kivi virtsaputkessa, mutta päättivät olla tekemättä mitään, lähettivät kotiin Litalginin ja Para-tabsin kanssa. Loppuviikosata kivi tuli virtsan mukana ulos.

Kahden viikon jälkeen oli sitten jokin tarkastus. Kivi otettiin mukaan, mutta jonkin takia sitä ei tutkittu. Ultraäänellä aikoivat tarkistaa ettei enää ole mitään jäljellä, mutta olikin yllätys. Uusi 4mm kivi vasemmassa munuaisessa.... kahden viikon aikana tullu, ei siinä kauaa mennyt. Ja nyt viime viikkojen aikana vasen kylki ollut taas kiepeänä, ei yhtä paljon kuin aikaisemmin, mutta rajoittaa liikkumista, ja nauraessakin sattuu. Nyt oli sitten maanantaina taas käynti sairaalassa. Kivi ei ollut kasvanut kovin paljoa, Urologi laittoi lähetteen aikuisten puolelle, koska lasten puolella kiviä ei voi murskata mitenkään. 10.6. aika ESWL-hoitoon. Jännittää vähän, mutta oon ilonen kun pääsen kivestä eroon. Vaikka kohta voi taas olla uusi.... mutta sitä en ala murehtii vielä.

Tuli melekonen romaani kirjotettua, toivottavasti joku jakso lukee. Haluasin kysyy onko muilla tullut kiviä yhtä nopeasti?Ja yhtä nuorena? Ja sattuuko se hoito? please vastatkaa, haluun tietoa.
kiven analysointi on tärkeää. jos kivet johtuvat liiasta kalkista(niin kuin minulla) vähennä maidon juontia (vaikka en paljoa maitoa ole koskaan juonut)
Tätini ystävällä kivet johtuvat lisäkilpirauhasesta. Kivet voivat olla myös perinnöllisiä.

tässä yksi luotettava osoite josta ollut hyötyä minulle :

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00345&p_haku=munuaiskivi
Muutama lohdutuksen sana kanssasisarille. Olen kärsinyt kivistä yli 20v, enemmän tai vähemmän. Hoitanut itse juomalla ja kipulääkkeellä pienemmät kotona. Alle 6mm, isommat ei mahdu tulemaan virsateistä itsekseen. On murskattu, tähystetty jne lukemattomat kerrat. Ukillani oli myös kiviä. Voi olla perinnöllistä.

Alkuun pelkäsin kamalasti, kipu oli kova. Luulin että kuolen. Nyt kun tietää että ne ovat vaarattomia ja hoidettavissa, kipukin on lievempää eikä pelota enää (psykofyysinen reaktio). Tietysti Litalgin kipulääke pitää olla, se rentouttaa virtsateitä ja helpottaa kummasti. Sitä on hyvä olla varalla kaapissa jos on taipumusta kiviin.

Eniten minua pelotti stentin poistot. Nyt kun olen käynyt niissäkin useamman kerran, voin vaan todeta että aivan turhaan pelkäsin! Se ei koske yhtään. Rakon suulle laitetaan ensin puudutusgeeliä joka puuduttaa välittömästi rakon suun ja toimenpide on helppo ja kivuton. Ainakin minulle oli. Voihan ollaettä miehille se on kivuliaampi kun virtsaputki pidempi? Naisena voin sanoa että ei kannata pelätä. Ei tunnu edes papakokeen vertaa. :)

Voimia kaikille kivien kanssa kamppaileville. Toivotaan että ratkaiseva hoitokeino kivien ehkäisemiseksi vielä löydetään. Siihen asti. tsemppiä!
Laitanpa minäkin lusikkani tähän soppaan. Pari vuotta sitten sain kovan kipukohtauksen, että soitin ambulanssin. Ensihoito tulikin kotiini, kipukohtaus laantui heidän tutkiessaan minua. Jätin asian silleen. Noin vuosi sitten aloin yllättäen erilaisissa tilanteissa oksentelemaan, mm. oltiin telttailemassa ja aamulla pahoinvointi yllätti, töissä oksentelin muutamia kertoja, sitten pitkien liikuntalenkkien jälkeen voin pahoin. Sitten huomasin yhteyden kivun ja pahoinvoinnin välillä. Lopulta helmikuussa tänä vuonna sain mentyä lääkäriin. Tutkittiin ensin suolisto. Ei löydöksiä. Ultrassa löydettiin kivi 18 mm. Hoito aloitettiin vasta 3 kk päästä, koska olin syönyt omega-3 tuotteita. ESWL-hoidon jälkeen kivimurska ei tullutkaan pois vaan jäi altaaseen ja osa johtimeen. Rtg-seurannan jälkeen kivet poistettiin 11 päivän päästä nukutuksessa. Olin yön yli sairaalassa. Samalla laitettiin stentti. Kiitos Kivinainen, kun kerroit stentin poistosta. Odottelen aikaa, sillä stentti poistetaan eri sairaalassa kun se laitettiin, ja edellisestä paikasta oli unohtunut välittää tieto minusta kotipaikkakuntani sairaalalle. Stentin aikana on antibioottikuuri, josta myös haluan eroon. Näin helteillä stentti alkaa vaivata niin, että tuntuu kuin olisi koko ajan tarve mennä pissalle. Mutta kun juo, tarve häviää. Toivon, että seuraava rtg-kuva olisi kivetön ja saisin stenton pois.
 /   /  / munuaiskivi

Asiantuntijat

• SincityNaisille ja pariskunnille sunnattu intiimituotteiden erik...

Keskusteluhaku

Laaja haku

Lisää keskusteluja aiheesta

Tietoa mainosten kohdentamisesta