XP-tietoutta Linuxisteille

exergy

Mua on jo pitkään vaivannut tai ärsyttänyt se että eräät linuxistit puhuvat XP:stä kuten se olisi yhä Win98 vailla mitään suojausominaisuuksia vaikka asian tola ei näin ole, varsinkin XP Pro:ssa on ihan hyvät suojausominaisuudet, XP Homen tilaan en tässä ota kantaa. Tämä ei ole provo, en pyri hyökkäämään ketään vastaan enkä yritä väittää että XP:n suojaus olisi yhtä hienosti toteutettu kuin linuxissa mutta pyrin todistamaan vääräksi vanhentuneet oletukset joiden mukaan wintöötissä voi mellastaa kuin piru pellossa eli haluan oikaista joitakin vääriä käsityksiä.

Ensin on mainittava että XP:n suojaaminen on alkuun melkoisen sekava toimenpide ja vaatii paljon tietoa. Lisäksi huomautan että kuvissa esiintyvä esimerkkikone EI OLE konfiguroitu sillä päivitysten aiheuttama bugi pakotti minut tekemään uudelleenasennuksen (hehheh) ja kone on aika lailla asennuksen jäljiltä tässä vaiheessa eli mallia siitä ei saa ottaa. Niinpä vaikka tämä onkin tarkoitettu linuxisteille jotka eivät ole win98 uudempaa wintööttiä nähneet esiintyvän luonnossa niin onhan tässä ajattelemisen aihetta myös windows-käyttäjille.

Ensinnäkin XP:ssä todellakin ON tiedosto-oikeudet, esimerkissä käsitellään "Jaetut tiedostot" hakemistoa ja tutkitaan käyttäjän (user) oikeuksia sekä olen siihen avannut aiheeseen liityviä ikkunoita joista ilmenee ominaisuuksia:

http://www.mworks.info/kuvakaappaus/winxp/kayttajat.JPG

Seuraavasta kuvasta näette ettei userilla ole oikeuksia käyttää tärkeitä järjestelmätyökaluja, kuvassa yritän tutkia suojauskäytäntöjä userina:

http://www.mworks.info/kuvakaappaus/winxp/user1.JPG

Tässä olen adminina eli rootina tallentanut tekstitiedoston "käyttäjän" kotihakemistoon mutta merkannut sen siten ettei user "käyttäjä" pysty edes lukemaan sitä:

http://www.mworks.info/kuvakaappaus/winxp/user2.JPG

Tässä on XP:n suojauskäytäntöjä ja käyttöoikeus ryhmittäin:

http://www.mworks.info/kuvakaappaus/winxp/suojas.JPG
http://www.mworks.info/kuvakaappaus/winxp/suojas2.JPG

Windowsin pahimpia vikoja on se että lähes aina käyttäjät ovat oletusarvoisesti Admineja mikä johtaa siihen että kuka tahansa saa asentaa ja tehdä mitä tahansa ja juuri tästä on seurannut maine että windowsissa voi mellastaa kuin pellet villissä lännessä. Asia ei suinkaan ole näin vaan olisi suotavaa luoda itselleen admin-tili sekä user-tili ja suorittaa normaalit surffaukset userina aivan kuten linuxissakin. Mikään kaiken pelastava tämä käytäntö ei ole mutta suodattanee huomattavan ongelmakasan pois.
Harva taitaa tietää että userin tililtä käsin voi suorittaa myös adminin tehtäviä muutamilla toimenpiteillä, vielä harvempi taitaa tehdä niin.

Seuraavassa kuvassa olen kirjautuneena useriksi mutta käynnistänyt tiedostonhallinnan adminina, työpöydällä on kansio jossa on muokattuna pikakuvakkeita admin-oikeuksilla kunhan adminin salasana annetaan.

http://www.mworks.info/kuvakaappaus/winxp/admin2.JPG

Tässä puolestaan ajan (edelleen userin tililtä) komentorivä adminina josta käsin olen käynnistänyt secpolin eli suojausasetukset, sehän ei aiemman kuvan mukaan onnistunut käyttäjän tililtä (tässä huomatkaa konfiguroimaton kone, mitään vaatimuksia salasanoille ei ole):

http://www.mworks.info/kuvakaappaus/winxp/admin1.JPG

Ihan aina ei windowsiakaan tarvitse buutata kokonaan vaikka jokin palvelu tai prosessi pitäisi pysättää, jotkut sentään onnistuvat ihan näinkin, esimerkissä olen pysäyttänyt "Teemat" vaikka se onkin täysin naurettava esimerkki. "Teemat" on pysähtyneet minkä huomaa myös ikkunan reunoista ja alapalkista, näkymä on kuin suoraan w2k:sta:

http://www.mworks.info/kuvakaappaus/winxp/palvelu.JPG

Eräs olennainen asia mikä XP-käytäjien tulisi hallita on järjestelmän prosessit, useimmat joskaan ei kaikkia, näkee Ctrl Alt Del yhdistelmällä (avaa tehtävienhallinnan) "prosessit" välilehdeltä. Useat haitalliset prosessit näkyvät kuitenkin täälläkin ja myös turhat tauhkat. Tästä voi myös pysättää prosesseja, mulla tämä on toiminut hyvin ja pelastanut monta tilannetta suuremmalta katastrofilta. Adminin tulisi tunnistaa KAIKKI prosessit jotka tuossa pörisevät mutta ikävä kyllä tavallinen pulliainen ei tunnista yhtäkään.. Suuri hyöty on myös selvittää prosessin kuluttama cpu-aika tai muistimäärä, lisää näyttövalintoja voi ruksaamalla asetuksista. Komentoriville olen avannut palveluiden "tasklistin" josta voi utsia mitä ne kuuluisat svchostit oikein sisältävät. Esim. tuossa svchost PID 996 näyttää ajavan mm. äänipalvelua, selainta, salauspalveluita, dhcp:tä ymsyms.. tätä ominaisuutta ei tietääkseni ole Homessa ainakaan OOB.

http://www.mworks.info/kuvakaappaus/winxp/prosessit.JPG

Tässä siis joitakin esimerkkejä että XP:ssäkin voi hieman kohennella panssareita jos halua riittää mutta kieltämättä linuxissa ovat nuo käyttäjäoikeudet aivan kertakaikkiaan hienosti toteutettu, siitä winkku kyllä jää jälkeen sekavan toteutuksen ja hankalan liittymän ansiosta. Eikä tuo komentoeditorikaan kummoinen ole, jos pitää verrata ominaisuuksien puolesta windowsin ja linuxin komentorivejä niin windows on risukasa ja linux pilvenpiirtäjä. Näillä eväillä kuitenkin toivon että jotkut heräävät ymmärtämään ettei XP todellakaan ole fat32-pohjainen win98. Toisaalta olisi suotavaa että windows-käyttäjät heräisivät vastaavasti ymmärtämään että Red Hat 6.0 EI OLE nykyaikainen distro mutta kaikenlaista saa tietysti toivoa ihan vapaasti ;D ;D ;D

Mikäli huomaatte asia- tai ajatusvirheitä tässä (ne jotka jaksoi lukea tänne asti) niin korjaukset ja kommentit otetaan kiitollisena vastaan.

Loppukevennyksenä eräs kuva josta windows on myös kuuluisa joskin on vähenemään päin, kuvan nimi kertokoon mistä on kyse:

http://www.mworks.info/kuvakaappaus/winxp/dllhell.JPG

26

1815

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ja Homeinen taas

vastaa Windows ME:tä. Eli kyllähän noissa "ammattilaisversioissa" taitaa suojaukset olla parempia kuin kotiversioissa.

Itellä onneks valinnan varaa kun löytyy kotoa niin Homeet kuin Prot ja lisäks Win XP MCE tuli läppärin mukana :/, Win 2K, Win NT 4.0, ME, 98 ja 98SE sekä Ubuntua, Puppya, Vectoria ja Linux Minttia. Mutta Vistaa en osta!

• puusilima_

tottahan tuo oli. en ainakaan ite löytäny mitään isompia asiavirheitä.
      nuo user/admin tilit olisi kyllä hyvä olla erikseen mutta noin 100% tutuista/vähemmän tutuista olen vain kuullut kommentin sitä suositellessa että: "ei jaksa aina kirjautua eri käyttäjänä vaaan haluun tehdä kaiken suoraan...jne."
      ja kyllähän nuo "tiedostoluvat" on ihan hyvät XP:ssä eikä siitä oikein tarvii valittaa.
      eniten itteeni on mokomassa sillon joskus ärsyttänyt "kummalliset" palvelut ja hämärät ohjelmat mitä ei mistään saa selville että mitä ne on tai mitä ne tekee.
      ja sitten ne mainokset ja madot ja ylimääräiset palomuuriviritykse :D :@

• linux-käyttäjillä

Aika monessa (XP Pro, Home) myytävissä merkkikoneissa vielä viime vuonna oli c-asema alustettu FAT32:ksi. Siinä ei paljon tiedosto-oikeudet auta.

Ammattikäytössä tietysti vedetään puhdas asennus ja käyttöoikeudet jaetaan AD:lla. XP:n konffaaminen turvalliseksi ja luotettavaksi maksaa aikaa ja rahaa, mutta on periaatteessa mahdollista. Moni asia onnistuu linuxissa niin paljon helpommin.

Kotikäyttäjät admin-oikeuksilla ja Homeisilla versioilla ovat niitä bottiverkkojen kasvualustoja.

Ehkäpä Vistan seuraaja on sitten se SE-Windows.

• lahkolainenko

"Linuxisti"??? joku lahkohommeli otaksun?

-vihtori vintööt-

• ...

Kiitos, että osallistuit ja jaoit asiantuntemuksesi helmiä meille.

• kierrettävissä..

koulun xp-koneillakin oli tavis-käyttäjän oikeuksia rajoitettu liikaa. onneksi netistä löytyy korppuja ja romppuja joilla kätevästi järjestelmänvalvojan salasanan voi muuttaa mieleisekseen.
      tietysti sen olisi voinut ylläpito estää laittamalla biosin salasanan taakse ja bootin sallituksi vain kiintolevyltä.

• Otaksun että puhut softasta "Offline NT Password & Registry Editor" tai noin sadasta muusta vastaavasta ;) No, jos oletetaan ettei buuttia ole rajoitettu (minkä senkin voi poistaa resetoimalla biosin paristolla tai jumpperilla) eikä levyä kryptattu niin eiköhän tuo ole aika sama asia molemmissa käyttiksissä, ubuntu-livellähän on tunnetusti hyvä pelastaa tai muokata dataa "kylmältä" kiintolevyltä ja sillä saa jopa tuhotut levyosiot palautettua.. tai siis lähes millä tahansa linux-livellä, myös knoppix on erittäin suosittu tähän käyttöön.. eli siinä taitaa tilanne olla molemmissa varsin sama?

• Linuxisti myös

Itse en XP:hen koskisi pitkällä tikullakaan. 2000 Pro on toimivampi kaikin puolin, vaikka helvetin vanha jakelu jo.

• säädettävää

laitoin juuri muutama päivä sitten windowsin koneelle kun symbian-työkalut on parempia kuin linux-puolella. tämä 2k:n vanhuus tekee sen ettei tämä tunnista juuri mitään laitteita suoraan vaan kaikelle tarttee hakea ajurit. eli olisi vissiin xp ollut järkevämpi valinta, mutta sellaiselle nyt ei ollut lisenssiä.

todella vakaa ja toimivahan tämä 2k kyllä vaikuttaa olevan. ihan kuten aikoinaan oli nt4:kin.
        ehkä windowsin huono maine on peräisin näistä 95 98 me:istä, joita ei kyllä vakaaksi voi hyvällä tahdollakaan sanoa.

• Joo, mun viestihän se on, kokeilin siinä vistan beta-versiota mutta en kyllä käsitä miten tuo liittyy tähän?

Ilmeisesti olet riidanhakureissulla kun etsit pärsereiän ikivanhoja viestejä? Miten niitä muuten kukaan jaksaisi?

• selkään puukotus
        exergy kirjoitti:

Joo, mun viestihän se on, kokeilin siinä vistan beta-versiota mutta en kyllä käsitä miten tuo liittyy tähän?

Ilmeisesti olet riidanhakureissulla kun etsit pärsereiän ikivanhoja viestejä? Miten niitä muuten kukaan jaksaisi?

Kuvissasi näkyi viestin otsikko ja s24:n haku löysi sen.
        Yllättävän (vanha tuttu) nikin löytyminen inspiroi laittamaan esille. Riidan haastamista harvemmin tulee harrastettua; Pentti Nelonen on poikkeus. Sen päähän ei taas mikään haaste tehoa.

Ihan asiaa kerroit rajoitetun tilin käytöstä, laiskuus on varmaan yleisin syy sen käyttämättömyyteen.
        Linuxissa se tulee käyttöön luontevasti, "se kuuluu asiaan".

• Viruses,Intruders,Spy-Aware...

ne päästävät internet-yhteyden kautta tietokoneen kovalevylle kaikenlaisia "vakoilu-ohjelmia",viruksia,... ja sen kautta mm.internet-yhteys EI toimi jne...!!.
      Unix ennemmin käyttöön!.

• Näinhän se on, skanneri täytyy olla päällä koko ajan ja päivitettynä ajantasalle muuten mörkö syö koneen.

Mutta windowsin tapauksessa kysymys onkin siitä että niitä viruksia jaksetaan tehtailla uskomattomia määriä toisin kuin linuxiin. Syitä voi haeskella puhtaasta rikollisuudesta aina filosofisiin viruksiin enkä niitä syitä nyt aio pähkäillä.

Mutta kuten ennenkin on mainittu niin tuo virushysteria on ylimitoitettu, meidän koneista joissa 4:llä on XP (2xPro, 2XHome) ei viimeiseen kahteen vuoteen ole tarvinnnut tehdä uudelleenasennuksia viruksien tms. haittaohjelmien takia, toki niitä on välillä joutunut putsailemaan mutta sellaista vahinkoa ei ole käynyt että kone olisi mennyt tainnoksiin juuri haittaohjelman takia.

Jos windowsille siis on noin 100k virusta ja linuxille noin 10 niin on selvää missä laitteissa ne tulevat ilmi. Vaikka käyttisten ideologia on erilainen niin kyllä linuxissakin voi virus tai haittaohjelma toimia yhtälailla sillä jos käyttäjä sen asentaa rootina niin sittenhän tuo ohjelma saa tehdä monenlaisia kivoja koukkuja ihan luvan kanssa. Teoreettinen riski on olemassa jos asentaa paketinhallinnan ulkopuolisen ohjelman sillä nykyään eivät taida gurut ehtiä kaikkia lähdekoodeja lukemaan saati että käyttäjät tekisivät niin sillä harvapa sieltä koodista osaisi sitä haittaa tunnistaa.

Toki jos sellaisia softia tulisi niin tieto kyseenalaisesta ohjelmasta leviäisi nopeasti mutta niitä käyttäjiä jotka sen asensivat tiedosta ei ehkä olisi enää hyötyä.

Mutta tietysti yksi syy miksi itsekin käytän nykyään enemmän linuxia on juuri tuo ettei tarvitse murehtia mörköjä ;D

• puusilima_
        exergy kirjoitti:

Näinhän se on, skanneri täytyy olla päällä koko ajan ja päivitettynä ajantasalle muuten mörkö syö koneen.

Mutta windowsin tapauksessa kysymys onkin siitä että niitä viruksia jaksetaan tehtailla uskomattomia määriä toisin kuin linuxiin. Syitä voi haeskella puhtaasta rikollisuudesta aina filosofisiin viruksiin enkä niitä syitä nyt aio pähkäillä.

Mutta kuten ennenkin on mainittu niin tuo virushysteria on ylimitoitettu, meidän koneista joissa 4:llä on XP (2xPro, 2XHome) ei viimeiseen kahteen vuoteen ole tarvinnnut tehdä uudelleenasennuksia viruksien tms. haittaohjelmien takia, toki niitä on välillä joutunut putsailemaan mutta sellaista vahinkoa ei ole käynyt että kone olisi mennyt tainnoksiin juuri haittaohjelman takia.

Jos windowsille siis on noin 100k virusta ja linuxille noin 10 niin on selvää missä laitteissa ne tulevat ilmi. Vaikka käyttisten ideologia on erilainen niin kyllä linuxissakin voi virus tai haittaohjelma toimia yhtälailla sillä jos käyttäjä sen asentaa rootina niin sittenhän tuo ohjelma saa tehdä monenlaisia kivoja koukkuja ihan luvan kanssa. Teoreettinen riski on olemassa jos asentaa paketinhallinnan ulkopuolisen ohjelman sillä nykyään eivät taida gurut ehtiä kaikkia lähdekoodeja lukemaan saati että käyttäjät tekisivät niin sillä harvapa sieltä koodista osaisi sitä haittaa tunnistaa.

Toki jos sellaisia softia tulisi niin tieto kyseenalaisesta ohjelmasta leviäisi nopeasti mutta niitä käyttäjiä jotka sen asensivat tiedosta ei ehkä olisi enää hyötyä.

Mutta tietysti yksi syy miksi itsekin käytän nykyään enemmän linuxia on juuri tuo ettei tarvitse murehtia mörköjä ;D

kommentti ja olen aikalailla samoilla linjoilla.
        nähtäväksi jää millainen "hirvitys" vistasta tulee..
        katotaan nyt kunhan vuoden päästä tuikkaan vistan tulille että montako "mörköä" siihen ilmestyy. :D

perustelut tuohon:

pystyn asentamaan vaikkapa suse 8.0 linuxin tai ubuntun (jonkuntosivanhan) koneeseen ja siihen ei ihan satavarmasti tule mitäääääään "mörköjä" tai semmosia vaikka jättäisi päivittämättä! ja kaikki tämä PITÄÄ toimia ILMAN palomuureja ja virushärpäkkeitä ja malware skannereita :D

siinä onkin Mikrosoftille tekemistä. jos tuo onnistuu ni sit voin jo vähän kehua vistaa ihan "käyttöjärjestelmäksi". tällähetkellähän se on joku esim. "laitteisto-benchmark"-ohjelma!

• helppoa?

>..lähes aina käyttäjät ovat oletusarvoisesti Admineja...

Kirjanpito-ohjelman voi kyllä avata Adminina shift-rigth click "run as"-komennolla mutta avaapa Control Panel. :)

• ...

Ohjauspaneeli ei ehkä suoraan aukea "run as" -toiminnolla, mutta ohjauspaneelista saa kyllä kaiken adminina auki.

• Gatesille
        ... kirjoitti:

Ohjauspaneeli ei ehkä suoraan aukea "run as" -toiminnolla, mutta ohjauspaneelista saa kyllä kaiken adminina auki.

>...ohjauspaneelista saa kyllä kaiken adminina auki.

Gatesillä olisi varmaan sinun tietämyksellesi käyttöä niin voisi poistaa näin nolon ohjeistuksen:

"Microsoft has confirmed that this is a problem..."
        http://support.microsoft.com/kb/281560

• Gatesille kirjoitti:

>...ohjauspaneelista saa kyllä kaiken adminina auki.

Gatesillä olisi varmaan sinun tietämyksellesi käyttöä niin voisi poistaa näin nolon ohjeistuksen:

"Microsoft has confirmed that this is a problem..."
        http://support.microsoft.com/kb/281560

Kyllä se aukeaa tuolla mun systeemillä missä olen tehnyt Explorer-pikakuvakkeen adminille ja käynnistää tiedostonhallinnan pikakuvakkeesta ja menee sieltä ohjauspaneeliin. Lisäksi tuossa mun eka viestissä oli myös kuvakaappaus siitä tilanteesta missä olin avannut secpolin adminina komentorivin kautta:

http://www.mworks.info/kuvakaappaus/winxp/admin1.JPG

Eli noita tehtäviä voi suorittaa mutta tuo artikkeli tarkoitti ettei "Runas" -komentoa näy hiiren oikealla klikatessa eli tehtävien suorittaminen kyllä onnistuu noilla mun menetelmillä, joko ajamalla Exploreria adminina pikakuvakkeesta ja sieltä kautta valikoita pitkin hakee ohjelman tai antamalla sopivan runas-komennon komentorivillä mutta sitä omentoa tosiaan ei ole näkyvissä hiiren oikean valikossa.

• Eli tutkipa kuvaa

Olen avannut juuri siksi käynnistä-valikon että siitä näkyy että olen tavallisen userin tilillä mutta jos katsoo kuvaa tarkasti huomaa että komentorivin ylälaidassa lukee "AdminExplorer" ja komentorivi on jäänyt tilaan missä salasana on annettu avattuaan tiedostoselaimen (aivan kuten linuksissa komentorivi jää odotustilaan avattuaan komennolla ohjelman).

Omat tiedostot ikkunassa olen osoitteessa c:\documents and settings\järjestelmänvalvoja\omat tiedostot eli olen adminin kotihakemistossa. Mutta huomaa että vasemman laidan puunäkymässä on ihan normaalisti myös ohjauspaneeli mistä voin kliksauttaa sisään. Kuvassa näkyvään tekstitiedostooon kirjoitin tämän saman ja lisäksi pari kommenttia miten tuo mahdollistetaan XP Prossa mutta arvelinkin ettei moni jaksa kuvia tutkia niin tarkkaan että oivaltaisi mistä tuossa on kysymys.

Siis se onnistuu noista pikakuvakkeista joita tosiaan olen muokannut sinne omaan hakemistoon muutaman mutta jos yrität tavallisena userina klikata hiiren oikealla ohjauspaneelia niin siihen ei tule sitä "runas" vaihtoehtoa, muistaakseni pelkästään avaa & ominaisuudet (kirjoitan tätä ubuntussa joten en voi varmistaa ;)

• mielenkiintoista
        exergy kirjoitti:

Eli tutkipa kuvaa

Olen avannut juuri siksi käynnistä-valikon että siitä näkyy että olen tavallisen userin tilillä mutta jos katsoo kuvaa tarkasti huomaa että komentorivin ylälaidassa lukee "AdminExplorer" ja komentorivi on jäänyt tilaan missä salasana on annettu avattuaan tiedostoselaimen (aivan kuten linuksissa komentorivi jää odotustilaan avattuaan komennolla ohjelman).

Omat tiedostot ikkunassa olen osoitteessa c:\documents and settings\järjestelmänvalvoja\omat tiedostot eli olen adminin kotihakemistossa. Mutta huomaa että vasemman laidan puunäkymässä on ihan normaalisti myös ohjauspaneeli mistä voin kliksauttaa sisään. Kuvassa näkyvään tekstitiedostooon kirjoitin tämän saman ja lisäksi pari kommenttia miten tuo mahdollistetaan XP Prossa mutta arvelinkin ettei moni jaksa kuvia tutkia niin tarkkaan että oivaltaisi mistä tuossa on kysymys.

Siis se onnistuu noista pikakuvakkeista joita tosiaan olen muokannut sinne omaan hakemistoon muutaman mutta jos yrität tavallisena userina klikata hiiren oikealla ohjauspaneelia niin siihen ei tule sitä "runas" vaihtoehtoa, muistaakseni pelkästään avaa & ominaisuudet (kirjoitan tätä ubuntussa joten en voi varmistaa ;)

Sinulla on siis kaksi exploreria käytössä yhtäaikaa eri käyttäjätunnuksilla?

Windowsissahan työpöytä ja tiedostoselain on ympätty jostain käsittämättömästä syystä yhteen.

Jos tuo onnistuu Windowsin omilla softilla niin jotain edistystä on selvästi tapahtunut.

• mielenkiintoista kirjoitti:

Sinulla on siis kaksi exploreria käytössä yhtäaikaa eri käyttäjätunnuksilla?

Windowsissahan työpöytä ja tiedostoselain on ympätty jostain käsittämättömästä syystä yhteen.

Jos tuo onnistuu Windowsin omilla softilla niin jotain edistystä on selvästi tapahtunut.

"Sinulla on siis kaksi exploreria käytössä yhtäaikaa eri käyttäjätunnuksilla? "

Juuri näin on, oheisesta kuvasta tutkimalla nähdään että olen userin tililtä avannut ohjauspaneelin ja sieltä "adminstrative toolsit" eli mullahan on siinä oikeassa alareunassa hallinta-konsoli auki.

Vasemman reunan windows-tehtävänhallinnassa prosessit-välilehdeltä näkyy että explorereita on auki 3 kpl, käyttäjällä 2 ja exergyllä eli adminilla 1.

• haittaa?
        exergy kirjoitti:

Juuri näin on, oheisesta kuvasta tutkimalla nähdään että olen userin tililtä avannut ohjauspaneelin ja sieltä "adminstrative toolsit" eli mullahan on siinä oikeassa alareunassa hallinta-konsoli auki.

Vasemman reunan windows-tehtävänhallinnassa prosessit-välilehdeltä näkyy että explorereita on auki 3 kpl, käyttäjällä 2 ja exergyllä eli adminilla 1.

>Juuri näin on...

Oletko huomannut mitään haittavaikutuksia tai outoa käyttäytymistä.

Jos tuo on kerta Windowsin kannalta hyväksyttävä menettely niin minkä ihmeen takia se on oletuksena rekisterissä erikseen kielletty?

Luulis mikkiksen kilvan mainostavan tuota eikä suosiolla ottavan osaltaan tuon puutteesta johtuvaa juntti-käyttiksen mainetta. :)

• haittaa? kirjoitti:

>Juuri näin on...

Oletko huomannut mitään haittavaikutuksia tai outoa käyttäytymistä.

Jos tuo on kerta Windowsin kannalta hyväksyttävä menettely niin minkä ihmeen takia se on oletuksena rekisterissä erikseen kielletty?

Luulis mikkiksen kilvan mainostavan tuota eikä suosiolla ottavan osaltaan tuon puutteesta johtuvaa juntti-käyttiksen mainetta. :)

No jos vertaa linuxiin jossa rootina touhuaminen sujuu userin tililtä kuin tanssi ja alkuperäinen tarkoituskin edellyttää niin eihän tuota XP:n vastaavaa voi mitenkään kyllä siiehn verrata.

Joskus tapahtuu jotakin jumittamista ja ainakin se on selvästi hitaampaa kuin userin omien tiedostojen plärääminen. Olen kyllä sallinut aina adminin profiilin käytön ja voikin olla että se profiilin kaivaminen tekee siitä hitaampaa, sen voisi kyllä estää optiolla "/nonprofile" minkä pitäisi nopeuttaa toimintaa mutta toisaalta se johtaa joissakin tapauksissa virheeseen joten olen jättänyt käyttämättä.

Onhan tämä niin heikko toimintatapa ettei sitä kannata mitenkään erikseen markkinoida heh.

• exergy kirjoitti:

Jotenkin en muistanut liittää linkkiä selityksen mukaisen kuvakaappaukseen mutta se oli siis tässä:

http://www.mworks.info/kuvakaappaus/winxp/explorers.JPG

• Tässä on,

Että "tietoa" on liikaa ja se on kärsinyt inflaation.
      Internetin myötä todellinen tieto katosi ja tilalle tuli näennäistieto.
      Jo pelkkä tietotekniikka perustuu suureen valheeseen.
      Sähkökin kulkee väärään suuntaan!

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko varattu minulle?

Mieheltä kysyn.
      Ikävä
      259
      10962
    2. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
      Ikävä
      128
      6942
    3. Mitä Ajattelit Kun Näit Kaivattusi

Ensimmäistä Kertaa?
      Ikävä
      95
      5623
    4. Vanhempi mies

Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa
      Ikävä
      33
      4950
    5. Noloa että kaipasin sinua

Toivottavasti et tunnistanut itseäsi. Ikävissään sitä on aika typerä.
      Ikävä
      52
      4211
    6. Minne sä aina välillä joudut

Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta
      Ikävä
      30
      3769
    7. On niin paha olla

Tarviin jotain jolla turruttaa... Kuka voi auttaa.
      Ikävä
      61
      3474
    8. On niin vaikea olla lähelläsi

En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na
      Ikävä
      32
      3422
    9. Nyt peukut pystyyn

Nyt kaikki peukut pystyyn, siirtopersu on aikeissa muuttaa Kannuksesta pois. Facebookissa haukkui tänään Kannuksen peru
      Kannus
      22
      2908
    10. Pehmeää laskua

Sinulle. Muutaman kilsan päästä. Mieheltä, joka salaa välittää.
      Ikävä
      58
      2680
    Aihe