Kenen luvalla tehdään..

ER - PÄÄTÖS?

Yllättäen oli mummum potilaskansion kanteen teipattu tarra jossa luki ER - PÄÄTÖS. Aiemmin sitä ei ole ollut mutta nyt oli ilmestynyt ja sen tarkoitusta kyseltäessä lääkäri kertoi että kyseessä on elvyttämättäjättämispäätös.
Kuka päättää noinkin vaativasta päätöksestä? Omaisille asiasta ei ole millään tavalla informoitu. Ihan kauhea olo tuli kun se kerrottiin selkokielellä.
Jos esim. ambulanssi tulisi mummua vaikka sydänongelmien kohdatessa hakemaan niin henkilökuntako vaan odottaisi että kuolema tulee? Näinkö laskelmoivaa toiminta on nykyään?
Se on ihan varma että päätös kaadetaan omaisten toimesta tässä tapauksessa, se on jo päätetty.
Tuli vaan mieleen informoida että katsokaapa mitä omaistenne potilaskansiot sisältävät, järkyttävää..
Tuo ER - PÄÄTÖS - tarra on kansion päälle liimattu ilmeisesti nopeaa päätöstä tarvittaessa silmällä pitäen.

8

3469

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei voi päättää

      eikä omaisetkaan jos potilas on tolkiussaan, tässä tapauksesssa PÄÄTÖS ON SIIS POTILAAN. Vastustamalla päätöstä vastustatte mummoanne- mielestäni erittäin itsekästä ja epäkiitollista.

      • ...............

        Vasta oli lehdessä juttua, että lääkäri on se, jonka sana viime kädessä on painavin, vaikka omaisten kanssa olisi tietysti hyvä asiasta keskustella.


    • Lapsen kengissä

      Suomessa ollaan hieman lapsen kengissä näissä asioissa ja siihen on nyt tulossa valtakunnallinen ohjeistus.
      Jos vanhus ei itse toivo elvytystä, hän voi tehdä hoitotestamentin. Tällöin DNR (do not resuscitate) kulkee aina mukana ja omaiset eivät voi siihen vaikuttaa. On myös tapauksia, joissa olisi epäinhimillistä elvyttää. Esim. jos potilas kärsii tuntien ajan esim. voimakkaasta hapenpuutteesta (keuhkokuume, veritulppa tms.) ja elvyttämällä olisi tiedossa vain pitkä hoitojakso hengityskoneessa ilman edellytyksiä parempaan elämään eli aivosolut kärsineet jo hapenpuutteesta. Tällöin voi lääkäri tehdä DNR päätöksen. DNR päätös ei tarkoita hoitamatta jättämistä. Kaikki hoito annetaan kyllä eli annetaan antibioottia, nesteytystä, luotushoitoa ym. Ainoastaan sydämen pysähtyessä, ei yritetä sähköisesti käynnistää sydäntä uudestaan ja paineluelvytetä.
      Suomessa näkee hälyttävän paljon sitä, että omaisille ei kerrota päätöksen teosta, mikä on mielestäni väärin. Myöskin lääkäreillä on vaihteleva kanta asiaan. Toiset eivät tee päätöstä silloinkaan kun tarve on ilmeinen ja sysää vastuun muualle, jotkut tekevät helposti.
      DNR päätös pitäisi tehdä joka hoitojaksolla erikseen. Usein vanhainkodin asukkailla on DNR päätös asuinpaikassaan, mutta sairaalassa aloitetaan kuitenkin aluksi tehohoito. Sitten on kysymys myös elämänlaadusta. Saadaanko tehohoidolla 100-vuotiaalle aikaan lisää laadukkaita päiviä vai onko se vain kärsimyksen pitkittämistä? Kaikilla meillä on oma aikamme.



      http://en.wikipedia.org/wiki/Do_not_resuscitate

    • Saikku

      Rehellisesti, en tieda mita ER-paatos tarkoittaa. Keta tietaa, kuulisin mielellani mista tuo kirjainyhdistelma tulee.. sivistyisi taas lisaa ;)

      Elvytamisen kieltava paatos on DNR (do not resuscitate). Kasittaa myos vaativan hoidon kuten liuotukset. Joissakin tapauksissa kaikki elamaa yllapitavat hoitotoimenpiteet (esim. iv-nesteytys).

      Kannattaisi varata keskusteluaika hoitohenkilokunnan kanssa(omahoitajan ja laakarin), koska ko. paatosta ei voi tehda ilman omaisten suostumusta, jos kyseessa on potilas joka ei kykene omaa tahtoaan ilmaisemaan. Muuten potilas tietenkin itse paattaa asiasta.
      Olisiko mummusi tahtonut itse tuon paatoksen papereihinsa?
      Monet monisairaat ja/tai vanhemmat ihmiset tekevat ko. paatoksen.

      • Sairaanhoitava

        Varmaan toi ER on jonkin sortin suomenenglantia tyyliin "ei resuskitoida" tai muuta vastaavaa. Yhtäkaikki itse olen sitä mieltä, että potilaan sana on se, joka tässä asiassa merkitsee, jos vaan ihminen itse on siinä kunnossa, että kykenee päätöksiä tekemään tai on sen päätöksen jo etukäteen tehnyt.

        Omassa arkipäivässä ikävä kyllä joutuu helkatan usein niihin ikäviin saumoihoihin, joissa käytännössä jo täältä lähteneen ihmisen kohdalla omaiset painavat paniikkinappulaa ja vaativat tehohoitamaan esimerkiksi vuosikymmenet jo poissaollutta ihmistä elävien kirjoihin keinolla millä hyvänsä. Täysin ymmärrettävä reaktio, kyllä, mutta ainakin omasta mielestäni tällaisessa tapauksessa ihmisen elvyttäminen on lähinnä rienausta, eikä mitään muuta.

        Itse kyllä konsultoin DNR-päätöksen kahtasataa siinä vaiheessa, kun loppumetrit ovat näkösällä potilaalla, jonka rynkyttämisessä vaan ei ihmisarvoa enää ole.


      • jaa,jaa,

        tarkoittaneeko tuo että tehohoidosta pidättäydytään. Ilmeisesti potilasta tai potilaan omaisia on asiasta kuultava ja heidän kanssaan neuvoteltava. Eikä tuota päätöstä ihan heppoisin perustein tehdä ja perusteet ilmeisestikin olisi kirjattava sairauskertomukseen. Enpä usko että lääkäri tuota päätöstä tekee ellei ole perusteita, kun kerran nykyään omaiset ovat tietoisia (!) asioista ja aina on mahdollista tehdä valitus/kantelu TEOon tai lääninhallitukseen. Miksei omainen tässäkin tapauksessa kysy hoitavalta lääkäriltä, kyllä hän kertoo perusteensa ellei itse potilas sitä sitten ole kieltänyt...


    • ei ole omaisen

      Omainen ei voi määrätä miten potilasta tulisi hoitaa. Tämä koskee myös elvytystä. Viime kädessä ER-päätöksen (Ei Resuskitoida) tekee hoitava lääkäri, jos potilaan elvyttäminen vain pitkittäisi kärsimystä silloin kun toivoa paremmasta ei ole. Tällöin otetaan myös kantaa siihen, onko potilas tehohoidon piirissä (ts. respiraattoriin kytkeminen ym). Potilas voi itse sanella hoidostaan kaiken mitä hän EI halua itselleen tehtävän. Näin ollen järjissään olevan ihminen voi kieltäytyä kaikesta hoidosta (lukuunottamatta tiettyjä yleisvaarallisia sairauksia kuten tuberkuloosi tms. jolloin ihminen voidaan hoitaa vaikka hän ei sitä haluaisikaan) ja itse hoitotestamentilla päättää elvyttämättä jättämisestään.
      Mielestäni (ja tämä lienee yleinen kanta) asiasta on keskusteltava ensisijaisesti potilaan kanssa ja tämän jälkeen myös omaisten kanssa, varsinkin jos potilas itse ei kykene omaa mielipidettään ilmaisemaan. Kuitenkin melko usein on tapauksia, jolloin omaiset eivät realistisesti näe tilanteen vakavuutta, vaan esim. vaativat terminaalista syöpää sairastavan potilaan elvytystä. Tällaisissa tilanteissa päätöksen tekee lääkäri omaisten kantaa vastaan.

    • Terveisin Kela

      ER-päätös tehdään silloin, kun potilaan hoito katsotaan yhteiskunnan kannalta liian kalliiksi. Täysin riippumatta siitä, mikä on potilaan tahto.

      Menehän astumaan oman terveydenhuoltoalueesi ylilääkärin varpaille, niin voit olla varma siitä että ER-koodi löytyy potilastiedoistasi.

      Tosin se on koodattu siten atk-järjestelmään, että sen ymmärtää vain terveydenhuoltoalan henkilöstö ja sen toimeenpanee lääkäri, jonka käsiin joskus päädyt joko onnettomuuden, sairauden tai muun syyn vuoksi.

      Sinun "luonnollinen poistumisesi" kirjataan sitten joko sairaudesta/vammasta johtuvaksi tai hoitovirheeksi.
      http://www.hs.fi/kotimaa/a1305572411454

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      18
      1505
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1305
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1212
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1102
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      10
      1026
    7. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1025
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      999
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      991
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe