Traakkipuu kärsii

viherfriikki

..mutta mistä? kasvi tiputtaa ja kellastaa alimpia lehtiään, mikä on kai normaalia? Tosin välillä niitä kellastuu todella nopeaan tahtiin päivittäin. Nypin irti lehdet jotka ovat alkaneet kellastua. Nyt vielä vihreisiin lehtiin on alkanut tulla ruskeita laikkuja. Kastelen parisen kertaa viikossa tarpeen mukaan.

18

22429

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kunnossa?

      Annathan mullan kuivahtaa kasteluiden välillä?

    • Kaa-rina

      Minulla oli traakkipuu paikassa, jossa siihen paistoi aurinko, luin jostain, että se tarvitsee paljon valoa, mutta suora auringon paiste tekee laikkuja lehtiin.
      Kun siirsi traakkipuun vähän varjoisampaan kohtaan, uusiin lehtiin ei enää tullut laikkuja, ovat kauniin vihreät.

      Minä kastelen kerran viikossa ja annan mullan kuivahtaa välillä.
      Talvella olen huomannut, että kasvi kukoistaa kun ilmankostutin on päällä.

      • viherfriikki

        Pinta kyllä on kuiva kastelujen välillä, en ole kokeillut syvemmältä mutta pitääkin testata vähempää kastelua. Suorassa auringonpaisteessa kasvi ei ole mutta valoisassa kyllä. Tänä kesänä ei ole hirveästi tuo aurinkokaan paistanut joten uskoisin että vika on muualla koska samassa paikkaa kasvi on ollut pitkään ja nyt vasta lähiaikoina alkanut oireilla.


      • nuukahtaa
        viherfriikki kirjoitti:

        Pinta kyllä on kuiva kastelujen välillä, en ole kokeillut syvemmältä mutta pitääkin testata vähempää kastelua. Suorassa auringonpaisteessa kasvi ei ole mutta valoisassa kyllä. Tänä kesänä ei ole hirveästi tuo aurinkokaan paistanut joten uskoisin että vika on muualla koska samassa paikkaa kasvi on ollut pitkään ja nyt vasta lähiaikoina alkanut oireilla.

        Minulla toimii sellainen systeemi, että en anna vettä ennen kuin lehdet nuukahtavat sen verran että sen näkee. Silloin multa on kuivaa.


    • Kasvi asiantuntia

      Noniin. Traakkipuuta kastellaan vain silloin kun multa on kuivaa eikä kosteutta tunne sormilla. Traakkipuu mätänee jos sitä kastellaan liikaa, kuten sutipuukin. traakki kasvaa hitaasti, jotkut lajit nopeammin. Multa voi olla myös kaktusmultaa. Kaktus multa on soveliasta näille kasveille: anopinkieli, vuoristopalmu, traakkipuu ja jukkapalmullekin. jos läikät ei häviä niin laita traakkisi pilkkopimeään. Ps. olen ollut puutarha-alalla!! ;)

    • traakkipuu fani

      EI aivan. Traakkipuun saa kyllä laittaa pimeään, mutta ei läikät mihinkään häviä sillä menetelmällä... ruskeat läikät ovat merkki siitä, että hoito on väärä. Joko kastelu tai joku muu kummallisuus. minun Traakkini voi mainiosti. Uusia lehtiäkin pukkaa innolla. Kokeile ihmeessä Traakkisi vartta, niin huomaat onko se mätä. Sijoita Traakkipuusi valoon tai puolivarjoon. Traakki voi pitää myös varjoisastakin. Onnea kasvattajille!! =))

      • viherfriikki

        Olen tainnut kastella liikaa kasvia, en ole kastellut sitä nyt yli viikkoon ja lehdet ovat vieläkin pystyssä. Ennen mullanvaihtoa ne nuukahtivat melko nopeaan ja siitä tiesin aina kastella sitä. Mutta ennen oli pienempi ruukku joten kasvi sai vähemmän vettä, olen varmaan suhteuttanut veden määrän uuden ruukun kokoon. Nyt odottelen vastedes että lehdet alkavat roikkua ja sitten vettä ja vähemmän, eiköhän se siitä tokene :)


    • kukkienystävä

      traakipuu
      taisin tehdä virheen kun laitoin altakasteluruukkuun,alkoi tiputtaa lehtiä,on kärsineen näköinen.siirsin pois toisten kukkien läheltä.ihan yksikseen.täytynee katsella mitä tapahtuu.

      • traakki1

        Traakkisi on varmaan saanut liikaa vettä kerralla. Traakkipuu tulee ihan hyvin toimeen altakastelu ruukussa. Kastele suoraan multaan sen verran, että mittatikussa tulee minimiraja täyteen. Näin saat koko mullan kasteltua, eikä säiliöön jää liikaa vettä. Kastele uudestaan vasta sitten, kun kasvin lehdet roikkuvat alhaalla ja tarkista vielä, että mittatikku on kuiva.


    • aloo aloo

      Alkuperäinen viesti on vuodelta 2007 !!!
      Haloo höperöt ja kysyjä !

      • tietoa tankataan

        Ei haittaa täydestä menee ! :D


      • Vanhusilmanmerta

        Ei kasvien kanssa eläminen ole kvartaalitaloutta! Se on elämää pitempi harrastus. Isältä pojalle ja äidiltä tyttärelle.


      • Anonyymi

        Niin, täällä katsomassa hoito-ohjeita vuonna 2020 eli ihan turhaan kitiset..


    • Lätkä_60

      So what. Voihan sitä kysyä vaikka olis vuodelta 1956. Ei asia mihinkään
      Meiltä nimittäin yksi uusi traakki mätäni. Toin sen Ikeasta. Olisiko vähän herkempi lajike. Mun vanha traakki oli vuodelta 1997, ja tuntuu että se tykkäsi poikamieselämästä. Sai harvoin vettä.

    • Ei niin viherpeukalo

      Edellinen traakkipuuni oli Ikeasta ja se kesti monta vuotta hyväkuntoisena, kunnes muutti toiseen asuntoon. Noin vuosi sitten hankin Ikeasta uuden traakin, mutta siihen ilmestyi pikkuisia ötököitä ja heitin kasvin pois neljä kuukautta sitten.

      Eilen ostin City-Marketista uuden traakkipuun tarjouksesta. Uskallanko laittaa sen samalle paikalle, missä ötöttätraakki oli, eli kuinka kauan ötökät ovat mahdollisesti säilyneet kukkapöydän rakosissa valmiina hyökkäämään uuteen isäntäkasviin? Miten desinfioisin alueen? Millä parhaiten estän uusien ötököitten ilmaantumisen?

      • bugit

        Eiköhän ne ötökät ole lähtenyt vehreemmille laitumille...


    • kukkien ystävä

      Minulla on kraakkipuu ja se on pitkä ja mielestäni kukka voi hyvin.Kastelen harvoin ja se on varjoisassa paikassa.Voisikokkohan sitä leikata lyhemmäksi?.

    • stapelia grandiflora

      Traakkipuitakin on monenlaisia, joten vaikea sanoa.
      Itselläni pitkälehtinen traakkipuu, joka kasvaa pitkää parin sormen paksuista vartta (en tiedä latinankielistä nimeä.) Laitoin sen säiliörukkuun, hyvin on kestänyt kun antaa mullan kuivahtaa kunnolla kastelukertojen välissä.
      Olen leikannut kerran yhtenä keväänä, ja se kyllä piti siitä.
      Leikatun varren voi laittaa tahtoessaan vesilasiin juurtumaan, ja myöhemmin mullanvaihdon yhteydessä vaikka samaan ruukkuun.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      1
      13442
    2. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      184
      1784
    3. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      77
      1124
    4. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1123
    5. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      64
      1046
    6. Persut petti duunarit

      Kyllä persujen kuuluu nyt mennä häpeämään kun äänestivät lakkolakien puolesta. Vielä muka kehutaan olevan työväenpuolue,
      Perussuomalaiset
      194
      956
    7. Persuille kovaa kyytiä YLEn kannatusmittaus

      https://yle.fi/a/74-20085866 Näin se menee persueliitti. Pettäjän tie on karu, persujen äänestäjät ovat nyt reagoineet
      Maailman menoa
      182
      920
    8. Lindtman runnonut demarit huimaan nousukiitoon!

      Palkansaajat – siis Suomen käynnissä pitävä kansanosa – ei näemmä arvosta EK/SY-sätkyakka Purran saksipelleilyä. Niin
      Maailman menoa
      271
      886
    9. Mitä ajattelen sinusta

      Että olit erilainen kuin muut ja jollakin kummalla tavalla samanlainen kanssani, vaikka ei tunnetukaan. Sinun kanssa tu
      Ikävä
      35
      833
    10. Itkisikö onnesta

      Jos panisin sua kunnolla?
      Ikävä
      86
      707
    Aihe