Tinnitus tuli "kaveriksi"

Heinäsirkka korvassa

Mulla oli äkillinen kuulonmenetys n.2 kk.sitten.Korva tuntui tukkoiselta ja alkoi tinnittää sekä kuulo meni oikasta korvasta.lääkekuurin jälkeen kuulo onneksi palautui mutta siihen jäi se kohina joka tosin vaimeni siitä alusta.Uutena olen nyt todennut kimeän sirityksen joka ei ole koko ajan jatkuvaa kuten kohina,siritys voimistuu yleensä illasta tai jännityksestä,rasituksesta tai jostain.onko kellään muulla kokemusta tällaisesta?Kuulin että sisäkovan tinnitusta (mulla se kohina)voi helposti pahentaa esim lihas,niska jäykkyys tai hammasperäiset vaivat.Tuohon kohinaan vois varmaan aikaa myöten tottua,mutta tuo välillä ilmaantuva siritys tuntuu hankalalta!Vertaistuki tai kommentit ois tervetulleita!

169

42093

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Korvissa kuuluu

      kimeä sirinä, varsinkin vasemmassa korvassa. Melualtistus tapahtui n. 3 viikkoa sitten. Tältä palstalta sain vinkkiä, että "ensiapuna" liikunta vois auttaa (happea korville, en tiedä todenperäisyydestä), mikä ehkä hieman auttoikin. Alle viikon päästä tuosta kävin terkkarilla, joka huuhteli korvat ja rauhoitteli, että useimmissa tapauksista korvien soiminen on kuulemma tilapäistä. Varmaan auttoi ainakin psyykkisesti.

      No, pari viikkoa kului ja tilanne vähitellen parani. Viikko sitten olin jopa yökerhossa keikalla, korvatulppien kanssa toki, ja senkin jälkeen olo oli ihan hyvä. Tämän viikon maanantaina tuntui jopa siltä, että korvat eivät soi enää yhtään.

      Erehdyinpä sitten tiistaina kuuntelemaan musiikkia kuulokkeilla (alkuperäinen altistus tapahtui samanlailla), vaikka en edes kovin kauan ja isolla volyymilla. Korvat eivät näköjään olleet valmiit, sillä soiminen palasi, tällä kertaa se tuntuu jopa pahemmalta kuin viimeksi. Ja mukana on kipu, korvia on nyt muutaman päivän särkenyt. En tiedä, pahentaako unenpuute tilannetta, pää on vähän "sumea" välillä kyllä. Noille "happihyppelyille" en ole tällä kertaa ehtinyt, enkä kehtaa mennä uudestaan korvia huuhtelemaan (en edes tiedä, onko siitä apua).

      Nyt pelottaa, että tinnitus on tullut jäädäkseen. Nimenomaan tuo korkea sirinä on TODELLA ärsyttävä ja varsinkin nukkumaan mennessä häiritsee paljon. Nyt tuntuu jopa, että sen kuulee päivälläkin hyvin muista äänistä huolimatta. Ajattelin odotella tässä vielä viikon, pari, ennen kuin menen lääkäriin (terkkari suositteli odottamaan ainakin kuukauden, lasken sitten tuosta alkuperäisestä tapauksesta).

      En todellakaan arvannut, että korvat eivät olleet vielä valmiit kuulokkeille. Ovatkohan koskaan? :/ Harmittaa tietenkin, että kummassakin tapauksessa tämä on ihan oma vika, onhan tuo kuulovaurio tietty ollut "tilauksessa" jo vuosia... Surullista, jos en voi enää kuunnella paljon musiikkia, nimittäin aika suurta roolia esittää elämässäni. :/ Mutta tinnitus on vakava asia, menee kyllä häiritsevyydessään monen muun edelle.

      Tässä vähän vertaitukea, kiitos, että sain itse purkaa huolia. :D

      • hieman ongelmia

        korvien kanssa, mutta ei sen takia tarvitse kokonaan musiikin kuuntelua jättää, kuuntelee musiikkia vain kotona stereoilla etc. keskinkertaisella voluumilla... Kaikista pahinta on se, että ottaa nappikuulokkeet mukaa äänekkääseen tilanteeseen ja nostaa voluumia huomaamattaan ettei taustamelu pääse puskemaan läpi.

        Toivottavasti tinnitus vähenee, kuulostaa kauhealta pitkäaikaisena, itselläni ei ole sitä ollut kauan.


      • on jo ihan
        hieman ongelmia kirjoitti:

        korvien kanssa, mutta ei sen takia tarvitse kokonaan musiikin kuuntelua jättää, kuuntelee musiikkia vain kotona stereoilla etc. keskinkertaisella voluumilla... Kaikista pahinta on se, että ottaa nappikuulokkeet mukaa äänekkääseen tilanteeseen ja nostaa voluumia huomaamattaan ettei taustamelu pääse puskemaan läpi.

        Toivottavasti tinnitus vähenee, kuulostaa kauhealta pitkäaikaisena, itselläni ei ole sitä ollut kauan.

        yhtä huono kohtalo, vain kotona ja keskinkertaisella volyymilla. :( Uskaltaako tässä enää kuunnella ollenkaan livemusiikkia tai käyttää kuulokkeita, ei varmaan. Ihan turha ostos sitten tuo kesällä hankittu mp3-soitinkin. Nyt kyllä masentaa... :(

        Mutta tottahan tuo neuvosi varmaan on. Olen nyt välttänyt kuulokkeita ja kun vielä saisi stereoista/tietokoneesta säädettyä sitä volyymia pienemmälle. Olen niin tottunut siihen, että varsinkin hyviä biisejä haluaa kuunnella vähän isommalla. :D Ja tosijuttu juuri tuo volyymin nostaminen taustamelussa, itselläni on ollut tapana kuunnella musiikkia kuulokkeilla junassa, autossa, pyöräillessä. Varmasti ihan liian isolla. Monta vuotta (varmaan ainakin 10) olen sitä jo harrastanut, mutta nyt vasta tuli tuo tinnitus yhden päivän "session" jälkeen. Omaa tyhmyyttähän se on, mutta kaduttaa ihan valtavasti. :(

        Loppuisi edes tämä särkeminen. Ja tuo kimeä sirinä ajaa mut varmaan kohta hulluksi. Pakko mennä sinne lääkäriin pian, en saa tältä mielenrauhaa.

        No tulipa taas vuodatus, mutta täällä niin kai saa tehdä. :D


      • Heinäsirkka korvassa
        on jo ihan kirjoitti:

        yhtä huono kohtalo, vain kotona ja keskinkertaisella volyymilla. :( Uskaltaako tässä enää kuunnella ollenkaan livemusiikkia tai käyttää kuulokkeita, ei varmaan. Ihan turha ostos sitten tuo kesällä hankittu mp3-soitinkin. Nyt kyllä masentaa... :(

        Mutta tottahan tuo neuvosi varmaan on. Olen nyt välttänyt kuulokkeita ja kun vielä saisi stereoista/tietokoneesta säädettyä sitä volyymia pienemmälle. Olen niin tottunut siihen, että varsinkin hyviä biisejä haluaa kuunnella vähän isommalla. :D Ja tosijuttu juuri tuo volyymin nostaminen taustamelussa, itselläni on ollut tapana kuunnella musiikkia kuulokkeilla junassa, autossa, pyöräillessä. Varmasti ihan liian isolla. Monta vuotta (varmaan ainakin 10) olen sitä jo harrastanut, mutta nyt vasta tuli tuo tinnitus yhden päivän "session" jälkeen. Omaa tyhmyyttähän se on, mutta kaduttaa ihan valtavasti. :(

        Loppuisi edes tämä särkeminen. Ja tuo kimeä sirinä ajaa mut varmaan kohta hulluksi. Pakko mennä sinne lääkäriin pian, en saa tältä mielenrauhaa.

        No tulipa taas vuodatus, mutta täällä niin kai saa tehdä. :D

        Voisit pyytää(tai VAATIA)aikaa ihan korvalääkärille,siellä varmaan selviäis jotain,tinnitushan on sikäli hankala vaiva että joskus siihen johtaneet syyt jäävät selvittämättä.Mutta esim kuulokäyrän mittaaminen voisi jo paljastaa jotakin esim lievästäkin kuulonalenemasta voi seurata tinnitus.Itselläni on tosiaan tuo kohina ja siritys vain oikeassa korvassa. Kohina on yötä päivää ja siritys tulee ja menee milloin sitä huvittaa...Tahdon voimaa tässä tarvittaisiin ettei tämä vaiva pääse niskan päälle hallitsemaan elämää!
        Tsemppiä,ja toivotaan että kohdallasi tapahtuis jokin positiivinen käänne tämän vaivan hoitamisessa!


      • En tiedä syytä
        Heinäsirkka korvassa kirjoitti:

        Voisit pyytää(tai VAATIA)aikaa ihan korvalääkärille,siellä varmaan selviäis jotain,tinnitushan on sikäli hankala vaiva että joskus siihen johtaneet syyt jäävät selvittämättä.Mutta esim kuulokäyrän mittaaminen voisi jo paljastaa jotakin esim lievästäkin kuulonalenemasta voi seurata tinnitus.Itselläni on tosiaan tuo kohina ja siritys vain oikeassa korvassa. Kohina on yötä päivää ja siritys tulee ja menee milloin sitä huvittaa...Tahdon voimaa tässä tarvittaisiin ettei tämä vaiva pääse niskan päälle hallitsemaan elämää!
        Tsemppiä,ja toivotaan että kohdallasi tapahtuis jokin positiivinen käänne tämän vaivan hoitamisessa!

        Minun korvani on sirittänyt nyt lähes kaksi kuukautta. Syytä sen alkamiseen en osaa sanoa. En ole kuunnellut edes musiikkia korvakuulokkeila. Ehkä tietynlainen stressi ja ponnistelu on lisännyt pään paineita. Kävin sekä korvalääkärillä että neurologilla. Otettiin magneettikuva. Ei löytynyt mitään tähän liittyvää. Lääkärit sanoivat, ettei sille voi mitään. Sirinä on tasaista öin ja päivin. Yöllä sen vain kuulee selvemmin, joten häiritsee unta.


      • Justus_

        Tinnitus ei aina välttämättä ole omaa syytä. Itsensä syyllistäminen on vain hyvin normaali reaktio vaivaan.. Toiset ei suojaa kuuloaan laisinkaan eikä niillä koskaan ala tinnitus (tosin riski on suurempi ja kuulon aleneminen on lähes varmaa), toiset kaikista varotoimista huolimatta saa tinnituksen ystäväkseen.

        Itselläni vasen korva on soinu jo vuodesta 2002. Otin korvatulpan pois kesken keikan ja illalla alko vinkumaan (en tosin ole varma aiheuttiko tämä tinnituksen yksistään). Onneksi siihen on kerennyt tottumaan ja asia ei ole vaivannut vuosiin. Viime vkolla korvat tuppas oleen lukossa koko ajan (oli flunssa päällä..) ja pari päivää on soinut korva voimakkaammin kuin ennen. Pitänee käydä lekurissa tutkituttamassa asia, ettei ole mitään tulehdusta tai muuta vauriota.
        Kohtalotovereita löytyy!


      • minä_453
        En tiedä syytä kirjoitti:

        Minun korvani on sirittänyt nyt lähes kaksi kuukautta. Syytä sen alkamiseen en osaa sanoa. En ole kuunnellut edes musiikkia korvakuulokkeila. Ehkä tietynlainen stressi ja ponnistelu on lisännyt pään paineita. Kävin sekä korvalääkärillä että neurologilla. Otettiin magneettikuva. Ei löytynyt mitään tähän liittyvää. Lääkärit sanoivat, ettei sille voi mitään. Sirinä on tasaista öin ja päivin. Yöllä sen vain kuulee selvemmin, joten häiritsee unta.

        mulla on ihan sama paitsi että on kestänyt jo 3 kuukautta...
        onneksi olen jo melkein kokonaan tottunut siihen...:)


      • täälläkin
        minä_453 kirjoitti:

        mulla on ihan sama paitsi että on kestänyt jo 3 kuukautta...
        onneksi olen jo melkein kokonaan tottunut siihen...:)

        ja kestänyt jo yli 3 vuotta. Olen jo alkanut sopeutumaan tai ainakin olen yrittänyt, kun ei ole vaihtoehtojakaan poistaa moista vaivaa.
        Olen odottanut aamua, jolloin herään ja tinnitys olisikin häippässyt, vaan kun ei, mutta varmaan olisi jo outoa, jos joku aamu heräisin, jottei toinen korvani pitäisi sirinäänsä.


      • janesoijasoi

        Itse olen kärsinyt tinnituksesta yli 10 vuotta, vuosi vuodelta pahenee vaikka mitä yrittäisi. Stressi on todellakin tinnituksen koventaja, miula meni tilanne niin pahaks ettei saanut enää nukuttua ja se toi taas kasan uusia ongelmia. Kukaan ei tiedä mistä alunperin lähtenyt, mutta jäädäkseen se on kai tullut.
        Itellä ei mitään ongelmia ole, kunhan vaan on jotain tausta ääniä, hiljaisuus on yhtä helvettiä...tai sen puute enemmän. ''Asian tuntijoilta'' saanut vaan neuvon, mitään ei voida tehä, opi elämään sen kanssa. Sitä tässä yritetty vuosien mittaan, vaan aina kun luulet saanesi niskaotteen, niin se perkele hyökkää takasin kahta kovemmin.
        Lääkäreistäkään koskaan tiedä, kun tuota tinnitusta ei voida mitenkään ''tieteellisesti'' todeta vielä tänäpäivänä. Ite olen nuorena miehenä käyny läpi kaikki maholliset tutkimukset, vaan mitään elimellistä vikaa ei ole, joten ainoo lääke on vaan opetella elämään sen kanssa, niin vaikeeta kun se voi ollakin.


      • Sitä samaa
        täälläkin kirjoitti:

        ja kestänyt jo yli 3 vuotta. Olen jo alkanut sopeutumaan tai ainakin olen yrittänyt, kun ei ole vaihtoehtojakaan poistaa moista vaivaa.
        Olen odottanut aamua, jolloin herään ja tinnitys olisikin häippässyt, vaan kun ei, mutta varmaan olisi jo outoa, jos joku aamu heräisin, jottei toinen korvani pitäisi sirinäänsä.

        Mulla on ihan sama! Tauti alkoi 2008. Tämä on hirveä tragedia kun en kuule enää koskaan oikeaa hiljaisuutta. Antaisin tinnituksen pois menosta pikkurillini!


    • you hear it, but dont fear it

      Moi, mä oon 17 vuotias poika ja mulla myös ollu nyt tinnitus noin puoli vuotta kummassakin korvassa, ilmeisesti musiikin kuuntelusta jne... Vaikeeta on ollut, oon yrittäny hakee apua hampaiden oikomisella ja niskahieronnalla, toistaiseksi melkein tuloksetta. Välillä on toki parempia päiviä mutta sitten taas huonompia... Mutta mun asenne on vaan että se on nyt hankittu ja on turha miettiä miten ja miten sen olisi voinut välttää... eteenpäin mennään... tsemppiä kaikille tästä kärsiville, ei oo kiva "vaiva" todellakaan...

      • Korvamääään92

        Mulla kans tinnitus, tuli tossa kuukausi sitten. Oon tottunu jo, eikä haittaa kun illalla. Nyt kuitenkin oon alkanu suojaamaan korvia ettei pahene. Ja musiikkia en pidä enää täysillä, puolivälissä saa olla vaikka kuinka olis taustahälyä. :) Koittakaa hei jaksaa, itekkin kun ajattelin asiaa positiiviselta kannalta (esim. onneks ei kuulo oo yhtään heikentyny, vaan vähän vinkuu, eikä oo vakavaa) mulla ainakin autto, enkä ees huomaa enää muullon ku illalla :)


      • täälläkin myös
        Korvamääään92 kirjoitti:

        Mulla kans tinnitus, tuli tossa kuukausi sitten. Oon tottunu jo, eikä haittaa kun illalla. Nyt kuitenkin oon alkanu suojaamaan korvia ettei pahene. Ja musiikkia en pidä enää täysillä, puolivälissä saa olla vaikka kuinka olis taustahälyä. :) Koittakaa hei jaksaa, itekkin kun ajattelin asiaa positiiviselta kannalta (esim. onneks ei kuulo oo yhtään heikentyny, vaan vähän vinkuu, eikä oo vakavaa) mulla ainakin autto, enkä ees huomaa enää muullon ku illalla :)

        itsellänikin rupes korvassa soimaan, nimenomaan vasemmassa ihan yhtäkkiä. sinällään ihmettelen jos johtuu kuulon huonomisesta koska vaikka oon aktiivisesti harrastanu musiikkia ni oon myös suojautunu aika hyvin korvatulpilla. aina esim festareilla ollu hyvät korvatulpat (ei mitkää 50snt keltaset vaan kunnon musakaupasta...)

        onko tosiaan siis mahollista et se vaimenee muutaman pv sisällä, vai onko tullu pysyäkseen? itsellä vaan toisessa korvassa ja en kuule sitä kuin hiljaisuudessa. Itellä ollu viime aikoina hartiakipuja ja viisaudenhammaskipuja mutta toisaalta en usko vasemassa korvassa soimiseen sen takia koska sointiääni on mulla jatkuva tasainen.

        no hope vaimenee entisestää ja häviääkin. onko siis monia joilla se on hävinnyt ittestään, et tinnitys on ollut väliaikasta?

        toivottavasti lääketiede tutkii tätäkin alaa paljon ja jo muutaman vuoden sisällä keksittäis keino poistaa tinnitys. alkaa olee meinaa aika yleinen vaiva pohjoismaissa.


    • jepulis

      Oletko ajatellut kysyä apua tinnitusklinikalta? Siis paiskasta jokan on erikoistunut kyseiseen ongelmaan? Onko kenelläkään kokemusta?

      • ja masentunut...

        Mulla on myös tuo tinnitus alkanut vaivaa ja en ole viikkoon kunnolla pystynyt tekemään mitään normaalia ja varsinkin nyt kun olen lukion viimeisellä, niin pitäis siihen panostaa. Ajatukset pyörii vain tinnituksen ympärillä.

        Mulla siis alkoi neljä vuotta sitten oikeassa korvassa tinnitus.. sellanen korkea kiminä ja asiaa pahensi vielä se, että korvatulehdus iski samaan aikaan:( Tuo kuitenki loppui ja nyt se on lähes kokonaan poissa. Kuulen sen vain harvoin illalla ennen nukahtamista, aamulla joskus herättyäni ja jos painan korvat käsillä kiinni. Luulen että sen aiheutti se kun mulla oli tapana kuunnella korvanapeilla musiikkia liian kovaa, mutta se oli kuitenkin lyhytaikaista.

        Tämä uusi tinnitus, mikä alkoi noin viikko sitten on molemmissa korvissa ja sellasta suminaa ja välillä (varsinkin, kun hermostuu jostain) saattaa nousta vähän korkeammaksi ja tuntuu melkein, että korvissa olisi kipua. Kävin tässä lääkärissä, joka laittoi mut korvien huuhteluun ja niissä oli ollut aika paljonkin vaikkua:( Tuntui että se hetkeksi auttoi. Lääkäri sanoi, että se saattaa johtua myös stressistä ja mulla on ollutkin tässä syksyn aikana paljon elämänmuutoksia ja kaikki on kaatunut päälle samaan aikaan. Voisiko tämä sumina johtua siitä?

        Olen myös viimeaikaoina alkanut käydä yökerhoissa, joissa en ole ennen ollut. Nyt kahden kuukauden ajan vain kolme iltaa on tullut vietettyä yökerhossa, enkä ennen sitä ole koskaan ollut. Voiko tämä tinnitus olla siitä peräisin? Tinnitus kuitenkin alkoi siis vasta viikko sitten, enkä ollut pariin viikkoon käynyt missään kovaäänisissä diskoissa... voisiko joku hieman neuvoa mua mitä pitäis tehdä, koska tämä todellakin häiritsee mua. Voiko se esim. häipyä kokonaan muutaman viikon kuluessa?


      • Tinnittäjä
        ja masentunut... kirjoitti:

        Mulla on myös tuo tinnitus alkanut vaivaa ja en ole viikkoon kunnolla pystynyt tekemään mitään normaalia ja varsinkin nyt kun olen lukion viimeisellä, niin pitäis siihen panostaa. Ajatukset pyörii vain tinnituksen ympärillä.

        Mulla siis alkoi neljä vuotta sitten oikeassa korvassa tinnitus.. sellanen korkea kiminä ja asiaa pahensi vielä se, että korvatulehdus iski samaan aikaan:( Tuo kuitenki loppui ja nyt se on lähes kokonaan poissa. Kuulen sen vain harvoin illalla ennen nukahtamista, aamulla joskus herättyäni ja jos painan korvat käsillä kiinni. Luulen että sen aiheutti se kun mulla oli tapana kuunnella korvanapeilla musiikkia liian kovaa, mutta se oli kuitenkin lyhytaikaista.

        Tämä uusi tinnitus, mikä alkoi noin viikko sitten on molemmissa korvissa ja sellasta suminaa ja välillä (varsinkin, kun hermostuu jostain) saattaa nousta vähän korkeammaksi ja tuntuu melkein, että korvissa olisi kipua. Kävin tässä lääkärissä, joka laittoi mut korvien huuhteluun ja niissä oli ollut aika paljonkin vaikkua:( Tuntui että se hetkeksi auttoi. Lääkäri sanoi, että se saattaa johtua myös stressistä ja mulla on ollutkin tässä syksyn aikana paljon elämänmuutoksia ja kaikki on kaatunut päälle samaan aikaan. Voisiko tämä sumina johtua siitä?

        Olen myös viimeaikaoina alkanut käydä yökerhoissa, joissa en ole ennen ollut. Nyt kahden kuukauden ajan vain kolme iltaa on tullut vietettyä yökerhossa, enkä ennen sitä ole koskaan ollut. Voiko tämä tinnitus olla siitä peräisin? Tinnitus kuitenkin alkoi siis vasta viikko sitten, enkä ollut pariin viikkoon käynyt missään kovaäänisissä diskoissa... voisiko joku hieman neuvoa mua mitä pitäis tehdä, koska tämä todellakin häiritsee mua. Voiko se esim. häipyä kokonaan muutaman viikon kuluessa?

        Ei kannata stressata tästä uudesta tinnittämisestä jos sitä sinulla edes on enää (viestistäsi on aikaa...). Itselläni soi korvat kovemmin kun on stressiä, aina on nämä "huiput" menneet ohi. Ehkä jännität esim. yo-kirjoituksia tms. Ajan myötä helpottuu, voi lähes taata, muistuttaa niin paljon omia oireitani.

        Jos käyt paljon yökerhoissa niin suosittelen käyttämään korvatulppia, vaikka sitä joku kommentoisikin :) Saatavilla on pieniä, huomaamattomia läpinäkyviä tulppia. Itselläni kulkee nykyään aina tulpat mukana autossa tai takintaskussa. Pieni hinta siitä että tulisi oikeasti paha tinnitus, sirkkeli soimaan jatkuvasti päähän kuten monella metsurilla.


    • jp92

      Apua tuun hulluksi tästä äänestä, mulla oli korva tulehdus ja sitte korva alko tinittää en meinannu saada unta sinä yönä. Johtuu varmaa musiikin kuuntelusta. Ja oon vasta 16 en mikään vanha pappa, mikä taas pahentaa asiaa kun en enää pysty keskittyy elämiseen. Tiedättekö mikä autaisi nukumisen suhteen. Tsemppiä kaikille.

      • joku

        Mulla on soinu korvat kohta jo neljä kuukautta eikä enää haittaa juuri yhtään. Tinnitus alkoi kun olin pesäpallotuomarina. Silloin soi vain vasemmas korvassa, ajattelin että se menee varmaan ohi ja menin parin viikon päästä uudestaan tuomariksi. Se oli virhe sillä nyt soi molemmissa korvissa. Sen jälkeen en ole tuomaroinut. Aluks olin masentunu mutta aloin vaan totutteleen sitä ajatusta että pahempikin vois olla. Sen jälkeen oon kuunnellu korvanapeista vaan kerran koska tuntu että vaan pahenee tinnitys. Nukun silti ihan hyvin.
        Oon 14 ite eli en kans kovin vanha.
        Tsemppiä.


    • Vinkuu

      Itselläni on ollut tinnitusta aina (pienenä valitin vanhemmille, että korvat soi, mutta he vain sanoivat sen olevan veren kohinaa.) Omalla kohdallani tinnitus ilmenee todella korkeana ininänä oikeassa korvassa. Missään lääkärillä en ole käynyt tutkituttamassa vaivaani. läheskään aina en edes huomaa ininää. Huomaan sen lähinnä, kun ajattelen, sillä se on varsin hiljaista.

      • Täällä kans

        ja se todella ärsyttää. Ja sen sanon että elkää ostako suljettuja tai korvatulppamaisia kuulokkeita, kuten KOSSin Sparkplugit, ne pahentaa todella.

        Itselläni tinnitys on ollut niin kauan kuin muistan, mutta kun se vaan lisääntyy ja lisääntyy ja olen kuitenkin musiikkiläheinen ihminen. Tällä hetkellä etsin hyviä kuulokkeita, joista ei paljon haittaa olisi.

        Sehän tässä on rasittavaa kun ei tiedä mistä se tulee ja pahenee kun kaikki keinot olen tehnyt kuuloni suojelemiseksi ja musiikkia kuunnellut napeista vain hiljaisella.

        Ja kun se kuuluu läpi JOKA tilanteessa, se todella ... sanotaan nyt suoraan VITUTTAA. Ja heti kun sen kuulee kuinka voimakkaasti se tulee läpi niin sitä jää osaltaan huomaamattaan kuuntelemaan.

        Kerran keskussairaalassa käyty, mutta eivät tehneet siellä yhtään mitään. Pitäisi päästä kuulospesialistille.

        Voimia kaikille muillekin, joiden elämää tämä paska näin paljon ohjailee.


      • Nimetön
        Täällä kans kirjoitti:

        ja se todella ärsyttää. Ja sen sanon että elkää ostako suljettuja tai korvatulppamaisia kuulokkeita, kuten KOSSin Sparkplugit, ne pahentaa todella.

        Itselläni tinnitys on ollut niin kauan kuin muistan, mutta kun se vaan lisääntyy ja lisääntyy ja olen kuitenkin musiikkiläheinen ihminen. Tällä hetkellä etsin hyviä kuulokkeita, joista ei paljon haittaa olisi.

        Sehän tässä on rasittavaa kun ei tiedä mistä se tulee ja pahenee kun kaikki keinot olen tehnyt kuuloni suojelemiseksi ja musiikkia kuunnellut napeista vain hiljaisella.

        Ja kun se kuuluu läpi JOKA tilanteessa, se todella ... sanotaan nyt suoraan VITUTTAA. Ja heti kun sen kuulee kuinka voimakkaasti se tulee läpi niin sitä jää osaltaan huomaamattaan kuuntelemaan.

        Kerran keskussairaalassa käyty, mutta eivät tehneet siellä yhtään mitään. Pitäisi päästä kuulospesialistille.

        Voimia kaikille muillekin, joiden elämää tämä paska näin paljon ohjailee.

        Minulla on ollut tinnitus jo n. 25 vuotta. Olen ex- ammattimuusikko ja silloin kun aloitin soittamisen 60- luvulla, niin tietoa kuulon suojaamisen tärkeydestä ei ollut tarjolla, tiedä sitten olisinko silloin pystynyt suhtautumaan siihen oikein. Nykyään on tietoa onneksi tarjolla, mutta valitettavasti kaikki eivät ota sitä vakavasti ja jättävät kuulonsa suojaamatta. Minun tapauksessani tinnitusta ei voi parantaa. Se on loppuelämän vaiva. Päässäni soi aina.
        Siihen on auttanut vain asian hyväksyminen. Sen hyväksyminen, että tästä se on se huumori revittävä päivittäin. Mutta se on kyllä auttanut. Tänä päivänä suojaan kuuloni, että tinnitus ei enää lisääntyisi.


      • äwäw
        Nimetön kirjoitti:

        Minulla on ollut tinnitus jo n. 25 vuotta. Olen ex- ammattimuusikko ja silloin kun aloitin soittamisen 60- luvulla, niin tietoa kuulon suojaamisen tärkeydestä ei ollut tarjolla, tiedä sitten olisinko silloin pystynyt suhtautumaan siihen oikein. Nykyään on tietoa onneksi tarjolla, mutta valitettavasti kaikki eivät ota sitä vakavasti ja jättävät kuulonsa suojaamatta. Minun tapauksessani tinnitusta ei voi parantaa. Se on loppuelämän vaiva. Päässäni soi aina.
        Siihen on auttanut vain asian hyväksyminen. Sen hyväksyminen, että tästä se on se huumori revittävä päivittäin. Mutta se on kyllä auttanut. Tänä päivänä suojaan kuuloni, että tinnitus ei enää lisääntyisi.

        huomasin omani jossain n. kuukaus sitte, sen jälkeen son ollu ajatuksissa aikalailla jatkuvasti. ei kyllä onneks oo kovin häiritsevä, suurimmaksi osaksi sitä ei arkipäivän askareissa edes kuule. tuntuuki lähinnä että ongelma on psyykkinen, just se ajatus siitä että se on jatkuvaa ja ettei sitä voida hoitaa. oon miettiny että oisko jostain psykologista tms. apua, ehkä sais ittensä psyykattua siihen ajatukseen että vaikka korvat soi ni elämä jatkuu :) ja aina on helpottavaa aatella ettei oo yksin! tsemppiä kaikille, yritetään selvitä ;)


      • Primarch

        Siis, minulla on AIVAN TÄYSIN sama tarina, ei sitten hiukkasen vituta ku vanhemmat eivät halunneet kiinnostua?!


    • voittaja!

      Sain tinnituksen kauan sitten, mutta kiitos vanhan korvaspesialistin, sain sen lääkkeellä pois, eikä ole sen jälkeen vaivannut. Tinnitus oli hyvin tuskallista mutta ajattelin sen menevän pois, kestin sitä 2 viikkoa kunnes menin terveyskeskukseen. Siellä he katsoivat korviin ja sanoivat että kunnossa on, eikä tinnitukseen ole mitään tehtävissä!
      No, menin yksityiselle korvaspesialistille, ja hän vilkuili korviani (oli hyvin vanha mies ja hiljainen, lasku n. 10 minuutin ajalta 80 euroa) ja määräsi lääkettä, joka yllättäen auttoi n. viikon kuurin jälkeen. Tätä kyseistä lääkettä piti ottaa 1 tabletti 2 - 3 kertaa päivässä, ja otin sen 3, aamulla, päivällä ja illalla.
      Minulla on vielä jäljellä kyseisiä lääkkeitä kun meni tosiaan vain viikko, vaikka paketin tuoteselosteessa lukee:"Oletetaan että vaikuttaa korvien sisäisten karvojen herättämiseen".. Tinnitushan tulee, kun värekarvat korvien sisällä lakkaa toimimasta, ns laskeutuu, ja kun värekarvat kerran ovat laskeneet, niin niitä on miltei mahdoton saada takaisin "eloon", mutta minun kohdallani nämä kyseiset tuotteet auttoivat. Värekarvani nousivat takaisin suoriksi! Lääkkeeni menee vanhaksi 09/2009 ja ostin nämä lääkkeet 1.5.2005.
      Olin enemmän kuin onnellinen, kun en saanut nukuttua tinnituksen takia, ja se hajotti pääni!!
      TK:n lääkärit eivät koskaan olleet kuulleetkaan kyseisestä lääkkeestä
      (olin TK:n keittiössä töissä, ja söin samaan aikaan lääkäreiden kanssa (jotka muuten puhuvat hyvin avoimesti potilaistaan ruokasalissa jossa on siivoojia, keittiöhenkilökuntaa, kelantätejä, sossuntätejä yms. korvia...))
      Korvaspesialistille olen enemmän kuin kiitollisuudenvelassa mielestäni, ja kuulo on ollut hyvä.

      Mietittekin varmaan jo nyt, että minkälainen lääke saattaa olla kyseessä, voitte laittaa tililleni 1000 euroa (osamaksukin sopii hyvin) ja viestiksi oma nimenne ja puhelin-numeronne, niin lähetän teille kyseisen lääkkeen nimen, ja tämän jälkeen teidän ei tarvitse kärsiä enään tinnutuksesta ollenkaan! ... Ei nyt sentään! Betaserc 16 mg. Myydään 100 kpl paketeissa ainoastaan. Sanoisin että 99,8% TK lääkäreistä ei ole koskaan kuullutkaan kyseisestä lääkkeestä, mutta jos teillä on tinnitus, niin ottakaa lääkkeen nimi ylös, marssikaa lääkärillenne, ja pyytäkää resepti! En tietenkään voi taata, että juuri sinulla toimii (jos olet kuuro tms.) mutta minulla auttoi ja se oli kuin lottovoitto! Jos teidän kohdalla toimii, niin almuja saa antaa, sovitaan vaikka sähköpostin kautta voittaja [at] windowslive.com (olen köyhä yksineläjä, näkkileipää ja vettä toista viikkoa, en edes juo alkoholia, tupakkaa kyllä poltan :().

      • tottumaton

        Oho oho. Menossa huomenna korvalääkärille. Tinnitusta pari viikkoa, sain töistä(!!!). Olen aina ollut varovainen kuulohommien kanssa, käyttänyt korvatulppia keikoilla, en kuuntele paljon kuulokkeilla ymsyms. töissä on kuitenkin pakko käyttää kuulokkeita ja pari viikkoa sitten, kun olin vain vähän aikaa sitten aloittanut, joku oli sekoittanut kuulokkeet ja laittanut ne tosi kovalle... (prkl!!) jouduin pitämään niitä hetken päässä ja illalla huomasin et vasen korva soi, on arka ja tukkoinen. Eli selvä homma. :/

        Olen ollut ihan paskana tämän takia, viikko sitten kävin työpaikkalääkärillä, joka katsoi korviin ja sanoi, et terveet tärykalvot on (sanoi kuitenkin myös, ettei meluvaurio näy silmällä... eli, mitä hyötyä tuostakin sitten oli...???)

        Mulle tehtiin kuulotutkimus, joka näytti myös suht normaalia. Eli mitä tästä nyt sitten voisi päätellä? Mahtaakohan tää olla pysyvää... Kuulovauriot kai kuitenkin voi myös kehittyä pidemmän ajan kuluttua altistuksesta? Vai onko niin, että tärykalvon pitää hajota tms./hajoaa aina, kun paha vaurio?

        Olen ihan pihalla, ja vikumiseeen ei oikein tahdo tottua. Jännä homma on myös, et kun ns. tasaan paineet (samalla tavalla kuin jos sukeltais syvälle) niin tinnitus vaimenee... En tosin tiedä, onko ihan tervettä tehdä näinkään.. :S

        Mut ihana kuulla, et meitä on muitakin. Tsemppiä kaikille tinnitus-ihmisille ihan hirveästi!!


      • keikkuilee.-.-.-
        tottumaton kirjoitti:

        Oho oho. Menossa huomenna korvalääkärille. Tinnitusta pari viikkoa, sain töistä(!!!). Olen aina ollut varovainen kuulohommien kanssa, käyttänyt korvatulppia keikoilla, en kuuntele paljon kuulokkeilla ymsyms. töissä on kuitenkin pakko käyttää kuulokkeita ja pari viikkoa sitten, kun olin vain vähän aikaa sitten aloittanut, joku oli sekoittanut kuulokkeet ja laittanut ne tosi kovalle... (prkl!!) jouduin pitämään niitä hetken päässä ja illalla huomasin et vasen korva soi, on arka ja tukkoinen. Eli selvä homma. :/

        Olen ollut ihan paskana tämän takia, viikko sitten kävin työpaikkalääkärillä, joka katsoi korviin ja sanoi, et terveet tärykalvot on (sanoi kuitenkin myös, ettei meluvaurio näy silmällä... eli, mitä hyötyä tuostakin sitten oli...???)

        Mulle tehtiin kuulotutkimus, joka näytti myös suht normaalia. Eli mitä tästä nyt sitten voisi päätellä? Mahtaakohan tää olla pysyvää... Kuulovauriot kai kuitenkin voi myös kehittyä pidemmän ajan kuluttua altistuksesta? Vai onko niin, että tärykalvon pitää hajota tms./hajoaa aina, kun paha vaurio?

        Olen ihan pihalla, ja vikumiseeen ei oikein tahdo tottua. Jännä homma on myös, et kun ns. tasaan paineet (samalla tavalla kuin jos sukeltais syvälle) niin tinnitus vaimenee... En tosin tiedä, onko ihan tervettä tehdä näinkään.. :S

        Mut ihana kuulla, et meitä on muitakin. Tsemppiä kaikille tinnitus-ihmisille ihan hirveästi!!

        Kuulovaurio on vakava, jos tärykalvossa todetaan reikä. Sen kumminkin _pystyy_ paikkaamaan, vaikkei moni lääkäri lähtisi tälläistä tekeään, ettekä ikinä arvaa millä erään ystäväni "reikä" tärykalvossa paikattiin... Rizlan palasella. Se oli siinä, toimii ja homma jatkuu (dj) mutta erikois-suunnitelluilla korvakuulokkeilla. Koita pyytää lääkäriltäsi Betaserc 16mg reseptiä, hassua on, että ko. lääkettä myydään vain 100 kpl paketeissa, ja minä söin n. reilu viikon ja tinnitus lähti! voe että oli elämääkin iloisempaa kun sai nukkua ilman sitä HE**ETINmoista iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii


      • betasercci
        keikkuilee.-.-.- kirjoitti:

        Kuulovaurio on vakava, jos tärykalvossa todetaan reikä. Sen kumminkin _pystyy_ paikkaamaan, vaikkei moni lääkäri lähtisi tälläistä tekeään, ettekä ikinä arvaa millä erään ystäväni "reikä" tärykalvossa paikattiin... Rizlan palasella. Se oli siinä, toimii ja homma jatkuu (dj) mutta erikois-suunnitelluilla korvakuulokkeilla. Koita pyytää lääkäriltäsi Betaserc 16mg reseptiä, hassua on, että ko. lääkettä myydään vain 100 kpl paketeissa, ja minä söin n. reilu viikon ja tinnitus lähti! voe että oli elämääkin iloisempaa kun sai nukkua ilman sitä HE**ETINmoista iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii

        sain lääkäriltä betaserc 24mg, ilmeisesti hiukan tujumpaa tavaraaa. Tänään otettu ensimmäinen tabletti. Katsellaan siis miten käy. Lääkäri oli aika negatiivinen lääkkeen suhteen, eikä se varmaan kaikille tehoakaan.
        Pidetään peukkuja kuitenkin! Jos meitsillekin tehoais, vois alkaa itsekin suositella sitä eteenpäin. :)


      • éi voi olla totta
        keikkuilee.-.-.- kirjoitti:

        Kuulovaurio on vakava, jos tärykalvossa todetaan reikä. Sen kumminkin _pystyy_ paikkaamaan, vaikkei moni lääkäri lähtisi tälläistä tekeään, ettekä ikinä arvaa millä erään ystäväni "reikä" tärykalvossa paikattiin... Rizlan palasella. Se oli siinä, toimii ja homma jatkuu (dj) mutta erikois-suunnitelluilla korvakuulokkeilla. Koita pyytää lääkäriltäsi Betaserc 16mg reseptiä, hassua on, että ko. lääkettä myydään vain 100 kpl paketeissa, ja minä söin n. reilu viikon ja tinnitus lähti! voe että oli elämääkin iloisempaa kun sai nukkua ilman sitä HE**ETINmoista iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii

        Lähtikö siis ihan kokonaan tinnitus?
        Eikä ole sen jälkeen ollut MITÄÄN?
        USKOMATONTA!! ja tietysti aivan mahtavaa! Iloinen sun puolesta. :)
        ja kade tietty myös suomalaiseen tapaan. ;)


      • Tinnitushelpotus
        tottumaton kirjoitti:

        Oho oho. Menossa huomenna korvalääkärille. Tinnitusta pari viikkoa, sain töistä(!!!). Olen aina ollut varovainen kuulohommien kanssa, käyttänyt korvatulppia keikoilla, en kuuntele paljon kuulokkeilla ymsyms. töissä on kuitenkin pakko käyttää kuulokkeita ja pari viikkoa sitten, kun olin vain vähän aikaa sitten aloittanut, joku oli sekoittanut kuulokkeet ja laittanut ne tosi kovalle... (prkl!!) jouduin pitämään niitä hetken päässä ja illalla huomasin et vasen korva soi, on arka ja tukkoinen. Eli selvä homma. :/

        Olen ollut ihan paskana tämän takia, viikko sitten kävin työpaikkalääkärillä, joka katsoi korviin ja sanoi, et terveet tärykalvot on (sanoi kuitenkin myös, ettei meluvaurio näy silmällä... eli, mitä hyötyä tuostakin sitten oli...???)

        Mulle tehtiin kuulotutkimus, joka näytti myös suht normaalia. Eli mitä tästä nyt sitten voisi päätellä? Mahtaakohan tää olla pysyvää... Kuulovauriot kai kuitenkin voi myös kehittyä pidemmän ajan kuluttua altistuksesta? Vai onko niin, että tärykalvon pitää hajota tms./hajoaa aina, kun paha vaurio?

        Olen ihan pihalla, ja vikumiseeen ei oikein tahdo tottua. Jännä homma on myös, et kun ns. tasaan paineet (samalla tavalla kuin jos sukeltais syvälle) niin tinnitus vaimenee... En tosin tiedä, onko ihan tervettä tehdä näinkään.. :S

        Mut ihana kuulla, et meitä on muitakin. Tsemppiä kaikille tinnitus-ihmisille ihan hirveästi!!

        Toivottavsti näistä olisi apua:

        Olen käynyt yleis- ja korvalääkärillä toisen korvan soimisen takia. Mitään vikaa korvissa ei ole. Kuulotestin tulos oli, että kaikkein korkeimpia ääniä en kuule, mutta se on normaalia minun iässäni. Aluksi tinnitus oli osa-aikaista, mutta muuttui jatkuvaksi. Soiminen oli välillä sirinää, mutta välillä niin korkeaa, että hermoja raastoi. Kuulin kyllä muuten normaalisti. Lääkärien neuvosta kävin hieronnoissa, hieroin itsekin ja venyttelin kaulalihaksia ja vinosti korvantauslihaksia niin, että korvassa tuntui. Aloin ottaa joka päivä B-vitamiinia, lihastulehduskipulääkettä (Voltaren/Diclomex), Omega3:a, Voltaren-geeliä ja Nasonex- ja Nasolin-nenäsumutetta. Joskus otin Duact-nuhalääkettä ja Zyrteciä. Yhtenä päivänä voimakkaan niska-, kaulavenyttelyn jälkeen tinnitus loppui. Olin ikionnellinen. Valitettavasti tinnitus alkoi muutaman päivän kuluttua uudelleen. Nyt kuitenkin olin jo toiveikas, että saan sen loppumaan. Jatkoin venytyksiä ja Zyrteciä otin pari päivässä; ei auttanut. Sitten välähti, että kokeilen Ladyshave-hierontalaitettani (merkillä ei liene väliä...). Hieroin sillä päänahkaa, niskaa ja tinnituskorvan ympäristöä kauan ja sain tinnituksen loppumaan. Korva on hellänä ja ääniarka ja vähäistä soimistakin on vielä, mutta ei häiritsevää. Joltakin nettipalstalta luin, että Neurobion forte olisi myös auttanut.


      • jee,.,.,
        éi voi olla totta kirjoitti:

        Lähtikö siis ihan kokonaan tinnitus?
        Eikä ole sen jälkeen ollut MITÄÄN?
        USKOMATONTA!! ja tietysti aivan mahtavaa! Iloinen sun puolesta. :)
        ja kade tietty myös suomalaiseen tapaan. ;)

        Lähti täysin kokonaan, olikohan se n. viikon jälkeen kun söin kyseistä (betaserc 16mg) lääkettä... Sillointällöin tietenkin tulee kovista äänistä, mutta kuten lääkäri sanoi: Jos olet vielä kovassa metelissä, käytä kuulosuojaimia.

        ps. Kyseisessä lääkkeessä lukee että tämän oletetaan auttavan tinnitukseen, mistä ei ole kumminkaan todisteita (ainakin minun versiossani luki näin), uskoin kumminkin 100% että kyseinen lääke auttaa minulla ja vie tinnituksen mennessään niinkuin veikin... Ei varmasti kyllä kaikkia voi auttaa, mutta toivotaan että suurinta osaa edes!


      • ainiin,,.,.
        jee,.,., kirjoitti:

        Lähti täysin kokonaan, olikohan se n. viikon jälkeen kun söin kyseistä (betaserc 16mg) lääkettä... Sillointällöin tietenkin tulee kovista äänistä, mutta kuten lääkäri sanoi: Jos olet vielä kovassa metelissä, käytä kuulosuojaimia.

        ps. Kyseisessä lääkkeessä lukee että tämän oletetaan auttavan tinnitukseen, mistä ei ole kumminkaan todisteita (ainakin minun versiossani luki näin), uskoin kumminkin 100% että kyseinen lääke auttaa minulla ja vie tinnituksen mennessään niinkuin veikin... Ei varmasti kyllä kaikkia voi auttaa, mutta toivotaan että suurinta osaa edes!

        Ja tämä kyseinen lääkäri myös sanoi minulle, että jos tinnitus tulee tämän jälkeen takaisin kun se on lähtenyt (esim. kovan musiikin takia) niin sitä ei saa pois enään, että muistakaa varjella kuuloanne!


      • tinnittää yhä
        ainiin,,.,. kirjoitti:

        Ja tämä kyseinen lääkäri myös sanoi minulle, että jos tinnitus tulee tämän jälkeen takaisin kun se on lähtenyt (esim. kovan musiikin takia) niin sitä ei saa pois enään, että muistakaa varjella kuuloanne!

        Ei auttanut betaserc. :( Söin kuukauden ja tinnitus vaivaa edelleen. Höh. Mut hyvä, että joillain tehoaa. Ilmeisesti jos tinnitus on lähteäkseen niin betaserc vaan nopeuttaa sitä. Mutta ole onnellinen tästä. :)


      • iiiiiiiiiiiiiii-i

        Hyvä jos Betaserc auttoi sinua ja muita, minun korviini se ei auttanut. Lääkäri oli määräsi kuurin koska arveli ensin, että humina ja vinkuna johtuu Ménièren taudista.


      • kokkeilen kaikki

        hommaan reseptin heti , kiitos oooooiiiiiikeeeiiin paljon ! tinnitusta 20v , koko ajan pahenee . nytki sen takia valvon . vaivan sain hirttämättömän lurjuksen pomon takia joka ei hommannu mulle suojaimia vaikka pyysin eikä etes neuvonu mistä niitä saa p............! ennen ko vahinko oli jo tapahtunu


      • Taistelu toveri

        Upea juttu jos ole todella löytänyt lääkkeen joka auttoi sinun kohdallasi. Kävikö koskaan mielessäsi että kyseessä on saattanut olla lumelääke?

        Kaikille muille, minullakin on nyt tinnittänyt puoli vuotta korvissa, vituttaa kieltämättä tosi paljon, mutta oma asenne on ollut että en anna sen vaikuttaa liikaa. Kuulen sen kun olen omassa kodissani (vaikka televisio olisi päällä) mutta en koulussa, töissä tai ulkona ollessa. Olen päättänyt lopettaa kaiken laisten kuulokkeiden käytön jotta en altistaisi itseäni pahemmille haitoille.

        Lopuksi toivon kipinä kaikille. Ihmisen keho on kummallinen, tarpeeksi aikaa antaessa se pystyy korjaamaan moni vuotisen alkoholistin maksan tai tupakoitsijan keuhkot, joten miksi ei myös korvien tinnitystä! Uskon tosin että kyseinen "ihme" vaatii sen ettei altista korvia melulle. Eli välttelen konsertteja ja SK klubeja.

        Tsemppiä kaikille ja muistakaa että ongelmasta puhuminen helpottaa vaikka se ei häviäisi mihinkään!

        Ps. suosittelen saunassa käymistä, avaa hyvin niskoja ja muita lihaksia joka voi vähentää tinnitystä. Pitäkää huoli myös että teillä on hyvä tyyny!


      • kiitosbetasercvinkistä

        Törmäsin tähän seitsemän vuotta vanhaan viestiin, jossa kerrotaan Betasercin auttaneen tinnitukseen. Kaksi ja puoli kuukautta kärsin kovasta korvien soimisesta, se oli piinallista eikä sitä saanut hetkeksikään mielestä pois. Kova pelko valtasi mielen, että tämä ei lähde koskaan pois. Menin yksityiselle lääkärille ja pyysin reseptin lääkkeeseen kuten tuo edellinen nimimerkki ohjeisti.

        Lääkkeen ohjeessa lukee että se on pitkävaikutteinen ja alkaa auttamaan vasta kuuden viikon kuluttua. Aika ajoin tinnitus poistui aluksi päiväksi pariksi ja jatkoin sinnikkäästi lääkkeen syömistä. Puoli tablettia aamulla ja puoli illalla 16 mg:n tablettia eli 8 mg. Kolme kuukautta meni ja hiljaisuus saapui niin, että tinnitus vaimeni pikkuhiljaa. Nyt nautin hiljaisuudesta. Vielä jatkan lääkkeen syömistä ja lopetan ennen kesää. Kiitos paljon tästä vinkistä kirjoittajalle. Antaisin jopa sen tuhat euroa, jos saisin valita sen ja tinnituksen väliltä.


      • Sandman87
        kiitosbetasercvinkistä kirjoitti:

        Törmäsin tähän seitsemän vuotta vanhaan viestiin, jossa kerrotaan Betasercin auttaneen tinnitukseen. Kaksi ja puoli kuukautta kärsin kovasta korvien soimisesta, se oli piinallista eikä sitä saanut hetkeksikään mielestä pois. Kova pelko valtasi mielen, että tämä ei lähde koskaan pois. Menin yksityiselle lääkärille ja pyysin reseptin lääkkeeseen kuten tuo edellinen nimimerkki ohjeisti.

        Lääkkeen ohjeessa lukee että se on pitkävaikutteinen ja alkaa auttamaan vasta kuuden viikon kuluttua. Aika ajoin tinnitus poistui aluksi päiväksi pariksi ja jatkoin sinnikkäästi lääkkeen syömistä. Puoli tablettia aamulla ja puoli illalla 16 mg:n tablettia eli 8 mg. Kolme kuukautta meni ja hiljaisuus saapui niin, että tinnitus vaimeni pikkuhiljaa. Nyt nautin hiljaisuudesta. Vielä jatkan lääkkeen syömistä ja lopetan ennen kesää. Kiitos paljon tästä vinkistä kirjoittajalle. Antaisin jopa sen tuhat euroa, jos saisin valita sen ja tinnituksen väliltä.

        Hei, mikä sulle aiheutti tinnituksen?


    • tämmöstä täällä

      Mulla on ollut tinnitusta jo viisivuotta. Sinä aikana se on muuttanut muotoaan. Positiivinen asia on se että voimakkuus vaihtelee.
      Tinnitus alkoi oikeasta korvasta ja oli aluksi korkeataajuista vinkumista.

      Viime vuosien aikana tinnitus on muuttanut muotoaan. Mukaan tuli kohinaa ja sirinää. Samaan aikaan voi kuulua kahta erilaista ääntä, esim sirinä oikeassa korvassa ja sitten vinkumista, joka voi kuulua toisen korvan puolella.
      Eräs mielenkiintoinen juttu tässä vaivassani on ollut se, että jos olen vuoteessa hetken aikaa esim päivätorkkujen aikana kylelläni, niin vinkuminen tai sirinä muuttuu siihen korvaan, joka on tyynystä ylös päin.
      Enimmän osan aikaa päivällä jalkeilla ollessani sirinä on kuitenkin yleensä aina oikeassa korvassa. Joskus se on samankaltaista suhinaa kuin jos laskettaisiin ilmaa polkupyörän venttiilistä.

      Mulla ei ole, tai ei pitäisi olla, mitään kuulovauriota. Kävin aivan vaivan alkuaikana omin kustannuksin magneettikuvauksessa, mutta mitään ei näkynyt. Tosin nyt tuo pelkästään toisesta korvasta kuulunut vinkuminen on muuttanut kovastikin siitä aluan ajasta muotoaan, kuten tuossa äsken kerroin.
      Kävin noin vuosi sitten korvalääkärillä. Eivät ruvenneet kuvaamaan. Mittasivat vain kuulon; Kuulon alenemaan korkeammilla taajuuksilla, mutta ei mitään sellaista joka olisi aiheuttaunut joitakin muita toimenpiteitä.
      Annettiin vain ohjeita, joiden avulla tämän vaivan kanssa voi elää...
      Olen kyllä tottunut tähän jossakin määrin, eikä vaiva haittaa esim unen saantia. Ainut haitta voi tulla yöllä, jos sattuu heräämään. Silloin voi olla vaikeuksia saada uni uudestaan.

      Seuraavat seikat lisäävää sirinän, vinkumisen tai kohinan volymia; väsymys, tressi, huonot yöunet...
      Alkoholilla näyttää olevan joskus tinnitusta alentava vaikutus.
      Voisi luulla, että jos olet käyttänyt alkoholia vaikka edellisenä päivänä, niin seuraavana päivä tinnitus olisi voimakkaampi? Tässä ei näytä olevan mitään syy-yhteyttä; tinnitus voi olla yhtähyvin hiljaisella...
      Tosin, jos olisi alkoholiongelma ja alkoholin käyttö runsasta, luulen että tämä voisi olla yksi tinnitusta lisäävä ja aiheuttava tekijä.

      • Tinnitushelpotus

        Olen käynyt yleis- ja korvalääkärillä toisen korvan soimisen takia. Mitään vikaa korvissa ei ole. Kuulotestin tulos oli, että kaikkein korkeimpia ääniä en kuule, mutta se on normaalia minun iässäni. Aluksi tinnitus oli osa-aikaista, mutta muuttui jatkuvaksi. Soiminen oli välillä sirinää, mutta välillä niin korkeaa, että hermoja raastoi. Kuulin kyllä muuten normaalisti. Lääkärien neuvosta kävin hieronnoissa, hieroin itsekin ja venyttelin kaulalihaksia ja vinosti korvantauslihaksia niin, että korvassa tuntui. Aloin ottaa joka päivä B-vitamiinia, lihastulehduskipulääkettä (Voltaren/Diclomex), Omega3:a, Voltaren-geeliä ja Nasonex- ja Nasolin-nenäsumutetta. Joskus otin Duact-nuhalääkettä ja Zyrteciä. Yhtenä päivänä voimakkaan niska-, kaulavenyttelyn jälkeen tinnitus loppui. Olin ikionnellinen. Valitettavasti tinnitus alkoi muutaman päivän kuluttua uudelleen. Nyt kuitenkin olin jo toiveikas, että saan sen loppumaan. Jatkoin venytyksiä ja Zyrteciä otin pari päivässä; ei auttanut. Sitten välähti, että kokeilen Ladyshave-hierontalaitettani (merkillä ei liene väliä...). Hieroin sillä päänahkaa, niskaa ja tinnituskorvan ympäristöä kauan ja sain tinnituksen loppumaan. Korva on hellänä ja ääniarka ja vähäistä soimistakin on vielä, mutta ei häiritsevää. Joltakin nettipalstalta luin, että Neurobion forte olisi myös auttanut.


      • marku
        Tinnitushelpotus kirjoitti:

        Olen käynyt yleis- ja korvalääkärillä toisen korvan soimisen takia. Mitään vikaa korvissa ei ole. Kuulotestin tulos oli, että kaikkein korkeimpia ääniä en kuule, mutta se on normaalia minun iässäni. Aluksi tinnitus oli osa-aikaista, mutta muuttui jatkuvaksi. Soiminen oli välillä sirinää, mutta välillä niin korkeaa, että hermoja raastoi. Kuulin kyllä muuten normaalisti. Lääkärien neuvosta kävin hieronnoissa, hieroin itsekin ja venyttelin kaulalihaksia ja vinosti korvantauslihaksia niin, että korvassa tuntui. Aloin ottaa joka päivä B-vitamiinia, lihastulehduskipulääkettä (Voltaren/Diclomex), Omega3:a, Voltaren-geeliä ja Nasonex- ja Nasolin-nenäsumutetta. Joskus otin Duact-nuhalääkettä ja Zyrteciä. Yhtenä päivänä voimakkaan niska-, kaulavenyttelyn jälkeen tinnitus loppui. Olin ikionnellinen. Valitettavasti tinnitus alkoi muutaman päivän kuluttua uudelleen. Nyt kuitenkin olin jo toiveikas, että saan sen loppumaan. Jatkoin venytyksiä ja Zyrteciä otin pari päivässä; ei auttanut. Sitten välähti, että kokeilen Ladyshave-hierontalaitettani (merkillä ei liene väliä...). Hieroin sillä päänahkaa, niskaa ja tinnituskorvan ympäristöä kauan ja sain tinnituksen loppumaan. Korva on hellänä ja ääniarka ja vähäistä soimistakin on vielä, mutta ei häiritsevää. Joltakin nettipalstalta luin, että Neurobion forte olisi myös auttanut.

        Mulla on alkanut soimaan molemmat korvat sillai että kun kuulee jotain ääniä niin korvat sirisee/hurisee sen mukaan :S Ja oikeassa korvassa on pätkittäistä vinkumistä sitä mukaa kun kuulee ääniä..

        Kannattaisiko mun käydä korvalääkärissa tai kokeilla tuota lääkettä mitä tässä on mainostettu..

        Olen kuunnellut paljon musiikkia mutta en tietääkseni kovin kovalla. Olen 17 ja tuntuu että päässää viiraa ja pahasti.. Näiden korvien kaa sekoo..

        Apu olisi todella suotavaa


      • soikorvat
        marku kirjoitti:

        Mulla on alkanut soimaan molemmat korvat sillai että kun kuulee jotain ääniä niin korvat sirisee/hurisee sen mukaan :S Ja oikeassa korvassa on pätkittäistä vinkumistä sitä mukaa kun kuulee ääniä..

        Kannattaisiko mun käydä korvalääkärissa tai kokeilla tuota lääkettä mitä tässä on mainostettu..

        Olen kuunnellut paljon musiikkia mutta en tietääkseni kovin kovalla. Olen 17 ja tuntuu että päässää viiraa ja pahasti.. Näiden korvien kaa sekoo..

        Apu olisi todella suotavaa

        ikävästi.. tulee kovien äänien mukana "surinaa" korviin, tuntuu että korvan sisällä joku liikkuisi ja aiheuttaisi jonkunlaista pientä "tärinää" ... tinnitukseen betasercciä mutta sinuna menisin kyllä korvaspesialistille kun tuo ei ihan normaalilta tinnitukselta kuulosta, betaserc on nimenomaan tinnitukseen oletettavasti auttava lääke


    • Rautakanki kaikkonen

      Orkesterit soittaa ihan liian kovaa. Itsellä alkoi tinnitus puoli vuotta sitten Lappeenrantalaisessa tanssiravintolassa ja nyt lauantaina Kouvolassa vastaavassa paikassa oli mieletön volyymi. Oletteko miettineet miksi ravintolan työntekijät ei suuresti tiskin takana hymyile?. Usein toistuvan metelin ja nyt loppuneen tupakoinnin osittaista vaikutusta. Jouduin laittamaan lauantaina tulpat korviin, kun muuten ei paikassa olisi voinut olla. Tanssiravintoloihin on ihmisten tarkoitus kait mennä viihtymään ja seurustelemaan, mutta nyt kovaa soittavat ammattitaidottomat orkesterit pilaavat koko nautinnon, aiheuttaen stressin elimistöön. Ihminen käy kierroksilla monta tuntia ravintolassa käynnin jälkeen, kun korvissa tinnittää. Tietääkseni kuulovaurion ja kuulon aleneman estämiseksi hoito (happi) pitäisi aloittaa 12 kuluessa tapahtumasta. Yleinen luulo orkestereilla ja huonoa ammattitaitoa osoittavilla miksaajilla on, että yleisöön ei saada muuten mitään "meininkiä". Työsuojelu henkilöstö voisi tutkia asiaa, koska tuntuu että viimeisimpien vuosien aikana volyymi on noussut joka paikassa. Vaikutus henkilökunnan kuuloon voi olla järkyttävä. Se että toteutuisi sanonta, ETTÄ ORKETERI MAKSAA, lopettaisi liian kovaa soiton, kun he joutuisivat korvausvelvollisiksi, useiden kymmenien ja satojen ihmisten kuulo vaurioista ja kuulon alenemisista. VALITETTAVASTI, ITSELLÄKÄÄN EI KUULO TULE ENTISELLEEN. TOINEN VAIHTOEHTO OLISI JAKAA ASIAKKAILLE KUULOTULPAT TAI KUULOSUOJAIMET JA ORKESTERIT OLISI ILMAN. Suodattaisi musiikkia hyvin. Soitinten erottelukyky paranisi. Kannattaa kokeilla puolikkailla korvatulpilla. Nyt miksaajat yrittää saada kaikki soittimet kuuluviin ja soitto on pelkkää puuroa, josta ei erotu mikään. Tanssipaikoilla ongelma ei ole niin suuri, koska siellä pääsee ongelmaa karkuun, mutta suljetussa ravintolassa ainoastaan poistumalla koko kuppilasta. En ihmettele yhtään henkilökunnan väsymistä, mainituilla kahdella paikkakunnalla olevissa tanssiravintoloissa. Pitäisi alkaa kaiketi juomaan alkoholia.

      • kovalla

        Itse sain tinnituksen vuosi sitten aerobic-tunnilta ja elämäni muuttui aikalailla. Musiikki oli paikassa todella kovalla. Siitä on kuulemma useatkin huomauttaneet, mutta ilman vaikutusta. Minuakin vain vähäteltiin kerrottuani meluvauriosta ja sanottiin, että paikalta voi poistua, jos ei kestä.

        En ymmärrä miksi nykyään pitää niin monessa paikassa käyttää niin ylikovaa äänenpainetta?? Pidän nykyään pakosta korvatulppia käydessäni tanssimassa, koska tanssipaikoissa on usein turhan kovalla musiikki. Tulppienkin kanssa ihan riittävä musiikin volyymi.

        Tinnitus tulee kyllä lisääntymään nykyajan melualtistusten vuoksi. Surku vain monia nuoria, jotka melun takia joutuvat loppuelämänsä kuuntelemaan tinniä. Meluvammojen riskiin ei suhtauduta vakavasti ennenkuin vamma sattuu omalle kohdalle.


      • Rautakanki kaikkonen
        kovalla kirjoitti:

        Itse sain tinnituksen vuosi sitten aerobic-tunnilta ja elämäni muuttui aikalailla. Musiikki oli paikassa todella kovalla. Siitä on kuulemma useatkin huomauttaneet, mutta ilman vaikutusta. Minuakin vain vähäteltiin kerrottuani meluvauriosta ja sanottiin, että paikalta voi poistua, jos ei kestä.

        En ymmärrä miksi nykyään pitää niin monessa paikassa käyttää niin ylikovaa äänenpainetta?? Pidän nykyään pakosta korvatulppia käydessäni tanssimassa, koska tanssipaikoissa on usein turhan kovalla musiikki. Tulppienkin kanssa ihan riittävä musiikin volyymi.

        Tinnitus tulee kyllä lisääntymään nykyajan melualtistusten vuoksi. Surku vain monia nuoria, jotka melun takia joutuvat loppuelämänsä kuuntelemaan tinniä. Meluvammojen riskiin ei suhtauduta vakavasti ennenkuin vamma sattuu omalle kohdalle.

        Samaa mieltä musiikki usein liian kovalla henkilön kanssa. Yksinkertaisesti, orkesterit, soittajat, miksaajat ovat niin ammattitaidottomia. Heillä ei ole mitään vastuuta, eikä korvausvelvollisuutta, ennenkuin joku vetää asian oikeuteen, josta saadaan ennakkopäätös, maksajasta. Orkesteri säätää laitteensa maksimi yleisön mukaan. Monitorit saa musiikin kuulostamaan soittajille ihan erilaiselta kuin yleisö kuulee. Loputulos tasapaksua puuroa. Vinkuminen eli kierto tulee, kun monitori on liian suurella, kun soittaja haluaa kuulla oman soittonsa.


      • uimaope
        kovalla kirjoitti:

        Itse sain tinnituksen vuosi sitten aerobic-tunnilta ja elämäni muuttui aikalailla. Musiikki oli paikassa todella kovalla. Siitä on kuulemma useatkin huomauttaneet, mutta ilman vaikutusta. Minuakin vain vähäteltiin kerrottuani meluvauriosta ja sanottiin, että paikalta voi poistua, jos ei kestä.

        En ymmärrä miksi nykyään pitää niin monessa paikassa käyttää niin ylikovaa äänenpainetta?? Pidän nykyään pakosta korvatulppia käydessäni tanssimassa, koska tanssipaikoissa on usein turhan kovalla musiikki. Tulppienkin kanssa ihan riittävä musiikin volyymi.

        Tinnitus tulee kyllä lisääntymään nykyajan melualtistusten vuoksi. Surku vain monia nuoria, jotka melun takia joutuvat loppuelämänsä kuuntelemaan tinniä. Meluvammojen riskiin ei suhtauduta vakavasti ennenkuin vamma sattuu omalle kohdalle.

        Kävin korvahoitsulla ja hän oli saanut leffasta itse tinnituksen. Itse olen myös huomannut tuon aerobikasian. Ennen lievästi ärsytti kovat musat, mutta kuulovaurion saamisen jälkeen olin muutaman kerran tunnilla ilman tulppia ja tuntui ihan hirveältä ja tinnitus paheni siitä, joten otin tulpat kehiin. Plus meidän lähiuimahallissa on mitattu normaalikuulollekin haitalliset desibelitasot hierovista suihkusita. Mulla nykyään tulpat aina mukana joka paikassa. Ja toive siitä, että niiden kanssa tinnitus ei pahenisi. Naurettavaa ehkä, mut tinnitusta en enää tämän pahemmaksi halua.


      • siasl
        uimaope kirjoitti:

        Kävin korvahoitsulla ja hän oli saanut leffasta itse tinnituksen. Itse olen myös huomannut tuon aerobikasian. Ennen lievästi ärsytti kovat musat, mutta kuulovaurion saamisen jälkeen olin muutaman kerran tunnilla ilman tulppia ja tuntui ihan hirveältä ja tinnitus paheni siitä, joten otin tulpat kehiin. Plus meidän lähiuimahallissa on mitattu normaalikuulollekin haitalliset desibelitasot hierovista suihkusita. Mulla nykyään tulpat aina mukana joka paikassa. Ja toive siitä, että niiden kanssa tinnitus ei pahenisi. Naurettavaa ehkä, mut tinnitusta en enää tämän pahemmaksi halua.

        Miten voi olla että hierovasta suihkusta lähtee meteliä?


    • ....

      Itelläkin ollut nyt n. 2kk (tuli 1 keikan jälkeen (olin ilman tulppia), en ole ennen oikeastaan kuunnellut lähes yhtään musiikkia napeilla tms, ainoastaan kajareista, mutta ei niistäkään kovaa) enkä tiedä, että onko enään mahdollisuutta että tuo tinnitus katoaisi? Lääkärissä sanoivat että todennäköisesti menee pois, mutta ei ole vielä ja korvalääkärillä ei olla vielä käyty... Kyllä siihen on jo tottunut, mutta välillä harmittaa kun miettii, että minkälaista oikeen olis jos vielä olis sellaisia oikeen hiljaisia hetkiä, ettei kuulisi mitään... Mutta täytyy vaan oppia elämään tämän kanssa, ja varmaankin ajan kanssa sopeutuu sitten paremmin (olen 17v)

    • (26)Dreemzzzzzzz.......

      Ite sain tinnituksen tos 10 vuotiaana aluks en kuullu sitä kuin nukkumaan menies vuosien aikana se on voimistunu niin että kuulen se ain jos ajattelen sitä oon kyl jo niin tottunu siihen ettei se enää häiritse siit on vaan tullu osa mua ettei sitä enää sen suuremmin ajattele.
      Ensimmäiset pari vuotta oli kyl ehkä V-mäisimät kuulen jokseenki sammanlaist pininää mitä telkkarit ym jotku sähkölaitteet pitää onneks en saanu sitä heinäsirkkaa tai laivan sumupillii pääni sisään.
      Toisinaan tulee ihan yht äkkii sellasii tinnitus piikei et alkaa korva soimaan kovempaa mut se laskee sit ain siihen normi ujellukseen ja välil kans joitain kipu piikei jotka kans laskee nopee. flunsas kans tuntuu soivan kovempaa mut se kaiketi johtuu siit et on paikat niin tukos.
      Mut kyl viel joku päivä tähänki vaivaan joku hoidon keksii rauhallinen musa auttaa nukkuu paitsi toisinaan tuleeki kuunneltuu koko levy läpi.
      Jos täs ny jotain kaipaa ni on se se korvii huumaava hiljaisuus kun ei kuulu mitään ääntä.

      • JB

        Itse sain kyseisen vaivan ihan omaa tyhmyyttäni, kun löysin pöydältä kiinalaisen (uudenvuoden räjähde) ja menin sen sitten poksauttamaan ulos, lanka paloi hetkessä ja räjähti ihan edessäni ja oikea korva varsinkin alkoi soimaan ja soinut tämän viikon ajan (en tosin osaa sanoa soiko vain oikea vai molemmat) ja nyt sitten yöt ovat vaikeita kun herään tämän takia öisin ja en meinaa sen jälkeen enää saada unta. Radio auttaa kyllä. Olen käynyt viime kesänä rock festarillakin ja poikien kanssa meillä on bändi jossa on soiteltu, itse rummuissa ja no toisella harjoittelu kerralla aloimme käyttää korvatulppia kun saimme semmoiset. Nyt sitten kun ei meinaa lähteä tämä (ei ole vaimentunutkaan) niin menen käymään tutkituttamassa nämä korvat ja sitten hommaat tuota Betaserc:iä ja kokeilen jos se auttaisi minua ja jos ei niin pitää kokeilla muita kikkoja mitä olen täältä lukenut. Eihän tälle mitään voi mutta kyllä tuo masentaa kun näin nuorena tämän hankin ja jos loppuiän tämä vaivaa (14v). Ei tämä tosin vaivaa minua päivisin pahemmin, mutta jos pysähtyy kuuntelemaan vieläkö se soi vai onko hävinnyt niin siellähän se soi... :/


      • Marinella_
        JB kirjoitti:

        Itse sain kyseisen vaivan ihan omaa tyhmyyttäni, kun löysin pöydältä kiinalaisen (uudenvuoden räjähde) ja menin sen sitten poksauttamaan ulos, lanka paloi hetkessä ja räjähti ihan edessäni ja oikea korva varsinkin alkoi soimaan ja soinut tämän viikon ajan (en tosin osaa sanoa soiko vain oikea vai molemmat) ja nyt sitten yöt ovat vaikeita kun herään tämän takia öisin ja en meinaa sen jälkeen enää saada unta. Radio auttaa kyllä. Olen käynyt viime kesänä rock festarillakin ja poikien kanssa meillä on bändi jossa on soiteltu, itse rummuissa ja no toisella harjoittelu kerralla aloimme käyttää korvatulppia kun saimme semmoiset. Nyt sitten kun ei meinaa lähteä tämä (ei ole vaimentunutkaan) niin menen käymään tutkituttamassa nämä korvat ja sitten hommaat tuota Betaserc:iä ja kokeilen jos se auttaisi minua ja jos ei niin pitää kokeilla muita kikkoja mitä olen täältä lukenut. Eihän tälle mitään voi mutta kyllä tuo masentaa kun näin nuorena tämän hankin ja jos loppuiän tämä vaivaa (14v). Ei tämä tosin vaivaa minua päivisin pahemmin, mutta jos pysähtyy kuuntelemaan vieläkö se soi vai onko hävinnyt niin siellähän se soi... :/

        Itse sain tinnin noin kolme viikkoa sitten eräältä keikalta. Olin tyhmä ja en käyttänyt korvatulppia. Aluksi tinni oli todella kova ja häiritsevä. Nyt onneksi vaimentunut aika paljon. Nyt kuulen tinnin enää vain hiljaisuudessa, lähinnä nukkumaan mennessä. Mutta nukkumista tuo tinnitus haittaa todella paljon. Välillä en mainaa saada unta ollenkaan ja on öitä joina en voi sanoa nukkuneeni, heräilen myös yöllä ja sen jälkeen on lähes mahdonta saada uudelleen unen päästä kiinni. Onko kenelläkään kokemuksia tinnin häviämisestä useamman viikon jälkeen. Korvalääkäri sanoi, että hän uskoo että tuo tinni häipyy kokonaan tai ainakin madaltuu. Mutta en sitten tiedä uskoisiko tuota.

        Kyllä tämän kanssa varmasti oppii elämään, mutta ainakin omalla kohdallani tuntuu jotenkin mahdottomalta hyväksyä, että tämä tinni jäisi elinikäiseksi vaivaksi. Te jotka kärsitte jatkuvasta tinnistä miten olette sopeutuneet tähän? Pelottaa, että tämä heikentää pysyvästi elämänlaatua. Nytkin olen päivisin aivan väsynyt ja ahdistunut huonosti nukkuttujen öitten jälkeen, ei huvita lähteä mihinkään ja nähdä tuttuja. Mistä tähän vaivaan voi hakea apua kun korvalääkärillä ei kerta ole keinoja vaivaa parantaa. On kaiketi olemassa erilaisia terapioita tms. Tinnitusyhdistyksestäkin on kai mahdollisuus saada vertaistukea. Onko kokemuksia näistä.


      • yksi muista
        Marinella_ kirjoitti:

        Itse sain tinnin noin kolme viikkoa sitten eräältä keikalta. Olin tyhmä ja en käyttänyt korvatulppia. Aluksi tinni oli todella kova ja häiritsevä. Nyt onneksi vaimentunut aika paljon. Nyt kuulen tinnin enää vain hiljaisuudessa, lähinnä nukkumaan mennessä. Mutta nukkumista tuo tinnitus haittaa todella paljon. Välillä en mainaa saada unta ollenkaan ja on öitä joina en voi sanoa nukkuneeni, heräilen myös yöllä ja sen jälkeen on lähes mahdonta saada uudelleen unen päästä kiinni. Onko kenelläkään kokemuksia tinnin häviämisestä useamman viikon jälkeen. Korvalääkäri sanoi, että hän uskoo että tuo tinni häipyy kokonaan tai ainakin madaltuu. Mutta en sitten tiedä uskoisiko tuota.

        Kyllä tämän kanssa varmasti oppii elämään, mutta ainakin omalla kohdallani tuntuu jotenkin mahdottomalta hyväksyä, että tämä tinni jäisi elinikäiseksi vaivaksi. Te jotka kärsitte jatkuvasta tinnistä miten olette sopeutuneet tähän? Pelottaa, että tämä heikentää pysyvästi elämänlaatua. Nytkin olen päivisin aivan väsynyt ja ahdistunut huonosti nukkuttujen öitten jälkeen, ei huvita lähteä mihinkään ja nähdä tuttuja. Mistä tähän vaivaan voi hakea apua kun korvalääkärillä ei kerta ole keinoja vaivaa parantaa. On kaiketi olemassa erilaisia terapioita tms. Tinnitusyhdistyksestäkin on kai mahdollisuus saada vertaistukea. Onko kokemuksia näistä.

        Itselläni oli ihan hirvee järkytys, kun kerran kävin nukkumaan ja alkoi vinkumaan korvissa. Poikaystäväni sai minut rauhoittumaan kun sanoi että ei sun päässä tinnitä, se ääni kuuluu jostain muusta. Uskoin niin. No, sitten myöhemmin sama jatkui ja varmistuin siitä että vinkuminen kuuluu pääni sisällä. :( Nyt tämä on vaivannut jo noin vuoden. Kävin kerran terveydenhoitajalla ja hän vain sanoi että mitään ei ole tehtävissä ja lääkkeetkään eivät ole VIELÄ ajankohtaisia. Ajattelin että eipä sitten voi mitään, pakko elää tämän kanssa.

        Nyt kuitenkin asia on alkanut vaivaamaan minua enemmän. Turhauttavaa on kun haluaisin niin kovasti illalla ennen nukahtamista kuunnella hiljaisuutta. Mutta ei! "iiiiiiiiiii" Ääniä on monia ja välillä tuntuu että kuuluvat aina vaan kovemmilta. Päivällä en huomaa tinnitusta, muulloin kuin on hiljaista tai kun alan ajatella sitä. Välillä tuntuu mahdottomalta esimerkiksi keskittyä lukemiseen jne. Asia todellakin vaivaa minua. :( Olen 18v ja pelkään että tämä tästä vielä pahenee. Kuuloani olen yrittänyt varjella: en kuuntele musiikkia korvanapeista jne, keikoillakin on korvatulpat. Harmittaa se kun esim. baareissa oikeasti soitetaan musiikkia tarpeettoman kovalla, eikä korvatulppien kanssa siinä melussa ole kovin helppo jutella, niin ei sitten vastaavista reissuista tule oikein mitään. :P Mutta eipäs sillekään voi oikein mitään. Tämä todella rajoittaa elämää kaikilla alueilla.

        Onko teille esim. lääkäri sanonut jotain vinkkejä miten parhaiten saisi ehkäistyä tinnituksen lisääntymistä? Onhan niitä tässä keskustelussakin ollut, mutta jos vielä jotain olisi. Kitos ja tsempit kaikille.


      • Marinella_
        yksi muista kirjoitti:

        Itselläni oli ihan hirvee järkytys, kun kerran kävin nukkumaan ja alkoi vinkumaan korvissa. Poikaystäväni sai minut rauhoittumaan kun sanoi että ei sun päässä tinnitä, se ääni kuuluu jostain muusta. Uskoin niin. No, sitten myöhemmin sama jatkui ja varmistuin siitä että vinkuminen kuuluu pääni sisällä. :( Nyt tämä on vaivannut jo noin vuoden. Kävin kerran terveydenhoitajalla ja hän vain sanoi että mitään ei ole tehtävissä ja lääkkeetkään eivät ole VIELÄ ajankohtaisia. Ajattelin että eipä sitten voi mitään, pakko elää tämän kanssa.

        Nyt kuitenkin asia on alkanut vaivaamaan minua enemmän. Turhauttavaa on kun haluaisin niin kovasti illalla ennen nukahtamista kuunnella hiljaisuutta. Mutta ei! "iiiiiiiiiii" Ääniä on monia ja välillä tuntuu että kuuluvat aina vaan kovemmilta. Päivällä en huomaa tinnitusta, muulloin kuin on hiljaista tai kun alan ajatella sitä. Välillä tuntuu mahdottomalta esimerkiksi keskittyä lukemiseen jne. Asia todellakin vaivaa minua. :( Olen 18v ja pelkään että tämä tästä vielä pahenee. Kuuloani olen yrittänyt varjella: en kuuntele musiikkia korvanapeista jne, keikoillakin on korvatulpat. Harmittaa se kun esim. baareissa oikeasti soitetaan musiikkia tarpeettoman kovalla, eikä korvatulppien kanssa siinä melussa ole kovin helppo jutella, niin ei sitten vastaavista reissuista tule oikein mitään. :P Mutta eipäs sillekään voi oikein mitään. Tämä todella rajoittaa elämää kaikilla alueilla.

        Onko teille esim. lääkäri sanonut jotain vinkkejä miten parhaiten saisi ehkäistyä tinnituksen lisääntymistä? Onhan niitä tässä keskustelussakin ollut, mutta jos vielä jotain olisi. Kitos ja tsempit kaikille.

        Onko tuota tinnituksen syytä koskaan yrittetty selvittää? Esimeksiksi onko sinulla kuulonalenemaa, johon tuo tinnitus voisi liittyä? Mielestäni kannattaa tutkituttaa mistä tuo tinni voi johtua, jos sille vaikka olisi jotain tehtävissä, tosin harvemmin niin taitaa olla :(. Minulle lääkäri sanoi jotenkin siihen suuntaan, ettei tuon tinnituksen ja kuulon pitäisi huonontua, jos ei ole uusia melualtistuksia, eli korvien suojaaminen on siis äärimmäisen tärkeää paikoissa, joissa on liian kovat äänet.

        Itse sain meluvaurion tosiaan nelisen viikkoa sitten ja sen seurauksena tinnituksen. Hakeuduin nopeasti hoitoon ja sainkin neljänä päivänä HBO hoitoa, jonka koin auttavan tinnitukseen ja ainakin kuuloni parani. Tinnitus loppui täysin hoitojen jälkeen ja olin todella onnellinen ja iloinen. No iloa ei kuitenkaan kestänyt kovinkaan kauaa. Sain kovan nuhan ja ilmeisesti sen seurauksena alkoi paineen tunne korvissa ja myöhemmin korvien soiminen. En sitten tiedä mikä on tuosta mealtistuksesta, mikä tuon flunssan aiheuttamaa ja ehkä tämä epätietoisuus ärsyttää kaikkeista eniten. Lääkäri sanoi, että molemmissa korvissa on alipainetta (toinen sanoi, että on limakalvoturvotusta), jonka seurauksena tärykalvo ei liiku normaaliin tapaan. Nyt minulla on influenssa päällä, että en tiedä koska tuo paine korvissa tasaantuu. Lääkäri sanoi että pitäisi parissa viikossa mennä, mutta nähtäväksi jää. Mutta todella inhottava olo, kun korvat tuntuvat kokoajan olevan lukossa. Lisäksi vaivaa tuo tinnni edelleen, varsinkin nukkumaan mennessä. Askarruttaa myös voiko tuo lukkoisuuden tunne korvissa johtua melualtistuksesta? Ja onko tuo tinni peräisin melualtistuksesta vai sen vuoksi, että minulla on tuota limakalvoturvotusta, vai kenties molemista?


      • löytyy
        yksi muista kirjoitti:

        Itselläni oli ihan hirvee järkytys, kun kerran kävin nukkumaan ja alkoi vinkumaan korvissa. Poikaystäväni sai minut rauhoittumaan kun sanoi että ei sun päässä tinnitä, se ääni kuuluu jostain muusta. Uskoin niin. No, sitten myöhemmin sama jatkui ja varmistuin siitä että vinkuminen kuuluu pääni sisällä. :( Nyt tämä on vaivannut jo noin vuoden. Kävin kerran terveydenhoitajalla ja hän vain sanoi että mitään ei ole tehtävissä ja lääkkeetkään eivät ole VIELÄ ajankohtaisia. Ajattelin että eipä sitten voi mitään, pakko elää tämän kanssa.

        Nyt kuitenkin asia on alkanut vaivaamaan minua enemmän. Turhauttavaa on kun haluaisin niin kovasti illalla ennen nukahtamista kuunnella hiljaisuutta. Mutta ei! "iiiiiiiiiii" Ääniä on monia ja välillä tuntuu että kuuluvat aina vaan kovemmilta. Päivällä en huomaa tinnitusta, muulloin kuin on hiljaista tai kun alan ajatella sitä. Välillä tuntuu mahdottomalta esimerkiksi keskittyä lukemiseen jne. Asia todellakin vaivaa minua. :( Olen 18v ja pelkään että tämä tästä vielä pahenee. Kuuloani olen yrittänyt varjella: en kuuntele musiikkia korvanapeista jne, keikoillakin on korvatulpat. Harmittaa se kun esim. baareissa oikeasti soitetaan musiikkia tarpeettoman kovalla, eikä korvatulppien kanssa siinä melussa ole kovin helppo jutella, niin ei sitten vastaavista reissuista tule oikein mitään. :P Mutta eipäs sillekään voi oikein mitään. Tämä todella rajoittaa elämää kaikilla alueilla.

        Onko teille esim. lääkäri sanonut jotain vinkkejä miten parhaiten saisi ehkäistyä tinnituksen lisääntymistä? Onhan niitä tässä keskustelussakin ollut, mutta jos vielä jotain olisi. Kitos ja tsempit kaikille.

        googleen hakusanaksi tinnitus ja sitte valitset lääketieteellisiä sivuja nii saat oikeeta tietoo mut näistä ihmisten kertomista kokemuksista on kyl kans tosi paljo hyötyy . eiks tää oo just sitä vertaistukee . duodecim sitra terveyskirjasto :ssa oli tosi monipuoliset ja perusteelliset tiedot mut sielläkää ei mainittu lääkkeitten nimiä niinkö täällä . enkä oo vielä löytäny tietoo miten tutkitaan onko vaiva välikorvaperäistä tai verisuonien poikkeavuutta,jotka hoituu leikkaamalla


      • Humiseeeee
        löytyy kirjoitti:

        googleen hakusanaksi tinnitus ja sitte valitset lääketieteellisiä sivuja nii saat oikeeta tietoo mut näistä ihmisten kertomista kokemuksista on kyl kans tosi paljo hyötyy . eiks tää oo just sitä vertaistukee . duodecim sitra terveyskirjasto :ssa oli tosi monipuoliset ja perusteelliset tiedot mut sielläkää ei mainittu lääkkeitten nimiä niinkö täällä . enkä oo vielä löytäny tietoo miten tutkitaan onko vaiva välikorvaperäistä tai verisuonien poikkeavuutta,jotka hoituu leikkaamalla

        14 vuotias nuori kyselee, että voiko musiikkia kuunnella, vaikka tinnitusta olisi?
        (En edes usko, että olisi musiikin kuuntelusta tai mistään muusta melusta johtuva tinnitus, varma en tietenkään ole)


      • Nimimerkkki
        Humiseeeee kirjoitti:

        14 vuotias nuori kyselee, että voiko musiikkia kuunnella, vaikka tinnitusta olisi?
        (En edes usko, että olisi musiikin kuuntelusta tai mistään muusta melusta johtuva tinnitus, varma en tietenkään ole)

        Tottakai voi päinvastoin sinun tulisi välttää täyttä hiljaisuutta silloin se kuuluu pahiten ja eikä pitäisi kuunnella tinnitusta tyyliin vieläkö "soi" tuo tosin erään korvalääkärin neuvo mutta silti. ja eräs toinen sanoo sopivaksi äänenvoimakkuudeksi astetta (paljonkohan?) hiljempaa kuin itsestä on sopiva... itse jopa harrastan musiikintekemistä (erityisesti säveltämistä) vaikka tinnustakin on ja sekään ei johtunut missään määrin korvista nyky tiedon mukaan. Mahdollisesti niska ja selkä ääntä kuvailtuani samainen tinnituksen tuntija lääkäri sanoi noita syyksi. ja monella ammattimuusikollakin on tinnitus (meluvammasta vieläpä) eivätkä hekään lopeta musiikin tekemistä.


      • 13 vuotias
        Nimimerkkki kirjoitti:

        Tottakai voi päinvastoin sinun tulisi välttää täyttä hiljaisuutta silloin se kuuluu pahiten ja eikä pitäisi kuunnella tinnitusta tyyliin vieläkö "soi" tuo tosin erään korvalääkärin neuvo mutta silti. ja eräs toinen sanoo sopivaksi äänenvoimakkuudeksi astetta (paljonkohan?) hiljempaa kuin itsestä on sopiva... itse jopa harrastan musiikintekemistä (erityisesti säveltämistä) vaikka tinnustakin on ja sekään ei johtunut missään määrin korvista nyky tiedon mukaan. Mahdollisesti niska ja selkä ääntä kuvailtuani samainen tinnituksen tuntija lääkäri sanoi noita syyksi. ja monella ammattimuusikollakin on tinnitus (meluvammasta vieläpä) eivätkä hekään lopeta musiikin tekemistä.

        Itselläni alkoi eilen ja olen 13 vuotias en saanut nukutuksi olllenkaan en tiiä johtuko stressistä vai mistä, ei ainakaan kovasta melusta puhuttiin veljen kaa ja yhtäkkii alko tää on aika kauheeta.


      • Toinen 13 vee
        13 vuotias kirjoitti:

        Itselläni alkoi eilen ja olen 13 vuotias en saanut nukutuksi olllenkaan en tiiä johtuko stressistä vai mistä, ei ainakaan kovasta melusta puhuttiin veljen kaa ja yhtäkkii alko tää on aika kauheeta.

        Olin tossa puoltoista viikkoo sitten koulussa musiikintunnilla, kun kuunneltiin ääninäytteitä. No, sitten jotku alko valittamaan, että ei kuulu kunnolla, kun kuunneltiin 19000 hertzin näytettä. Opettaja laittoi isomalle, ja aluksi en inininää kuullut, mutta välitunnilla ihmettelin korkeaa ääntä, joka kuului vasemmasta korvasta.Vanhemmat ei tunnu välittävän asiasta, mutta eipä äänikään niin hirveen kovaa ole.Nukkumaan mennessä kuuluu kaikkein selvimmin, mutta ei sen enempää häiritse. Kaduttaa kyllä, kun ei pitänyt käsiä korvilla näytettä kuunneltaessa. Onko toi Betaserc joku reseptilääke?? En ole terkkarille vielä mennyt, mutta eipähän siitä paljoa hyötyä näiden kommenttien perusteella ole ollut.


      • Nimimerkkkki
        Toinen 13 vee kirjoitti:

        Olin tossa puoltoista viikkoo sitten koulussa musiikintunnilla, kun kuunneltiin ääninäytteitä. No, sitten jotku alko valittamaan, että ei kuulu kunnolla, kun kuunneltiin 19000 hertzin näytettä. Opettaja laittoi isomalle, ja aluksi en inininää kuullut, mutta välitunnilla ihmettelin korkeaa ääntä, joka kuului vasemmasta korvasta.Vanhemmat ei tunnu välittävän asiasta, mutta eipä äänikään niin hirveen kovaa ole.Nukkumaan mennessä kuuluu kaikkein selvimmin, mutta ei sen enempää häiritse. Kaduttaa kyllä, kun ei pitänyt käsiä korvilla näytettä kuunneltaessa. Onko toi Betaserc joku reseptilääke?? En ole terkkarille vielä mennyt, mutta eipähän siitä paljoa hyötyä näiden kommenttien perusteella ole ollut.

        Betaserc on resepti lääke Meniere potilaille näin olen ymmärtänyt ja luin just tekstiä kerran jossa kritisoitiin tuota suoraan antamasta muuten eli pitäs tutkia ensiksi ja se ei ole ymmärtääkseni tinnitus lääke vaan huimaus lääke. ps. että pitää olla tyhmiä sanoisin saisivat mieluiten olla mielissään että kuulevat senkin ja jo normaali kuuloisen ymmärtääkseni (no joidenkin keskiarvon pohjalta) vaikeahko kuulla 19000hz yhtä kovaa kuin 15000hz saatikka vaikkapa 3000-4000hz jne... vaikka täysin suoralla asteikolla olisikin yhtä kovaa mutta koska korvan normaali herkkyys ei ole suora... ps. sitä patis CD kyvytkin tulee ongelmalliseksi totta puhuen yli 15000hzin äänissä. Sanoi kuka mitä tahansa... ja oletan että cdeeltä kuuntelitte...


      • nn-
        Nimimerkkkki kirjoitti:

        Betaserc on resepti lääke Meniere potilaille näin olen ymmärtänyt ja luin just tekstiä kerran jossa kritisoitiin tuota suoraan antamasta muuten eli pitäs tutkia ensiksi ja se ei ole ymmärtääkseni tinnitus lääke vaan huimaus lääke. ps. että pitää olla tyhmiä sanoisin saisivat mieluiten olla mielissään että kuulevat senkin ja jo normaali kuuloisen ymmärtääkseni (no joidenkin keskiarvon pohjalta) vaikeahko kuulla 19000hz yhtä kovaa kuin 15000hz saatikka vaikkapa 3000-4000hz jne... vaikka täysin suoralla asteikolla olisikin yhtä kovaa mutta koska korvan normaali herkkyys ei ole suora... ps. sitä patis CD kyvytkin tulee ongelmalliseksi totta puhuen yli 15000hzin äänissä. Sanoi kuka mitä tahansa... ja oletan että cdeeltä kuuntelitte...

        sain vihdoinkin tällä viikolla ajan koululääkärille juuri tinnituksen takia, josta olen kärsinyt lähemmäs 2 vuotta. aika on ensi torstaina. nyt haluaisin tietää mitä lääkäri tekee, siis miten tutkii jne. olisi kiva kuulla teidän muiden kokemuksia tästä. niin ja tsemppiä kaikille ! :)


      • nn nn
        nn- kirjoitti:

        sain vihdoinkin tällä viikolla ajan koululääkärille juuri tinnituksen takia, josta olen kärsinyt lähemmäs 2 vuotta. aika on ensi torstaina. nyt haluaisin tietää mitä lääkäri tekee, siis miten tutkii jne. olisi kiva kuulla teidän muiden kokemuksia tästä. niin ja tsemppiä kaikille ! :)

        Hän katsoo onko korvakäytävä kunnossa, onko tärykalvo hyvän näköinen ja liikkuva, kysyy onko allegioita ja onko sinulla jokin lääkitys. Sitten kokeilee ääniraudalla ja kysyy kunnalla puolella kuuluu paremmin. Hän saattaa tehdä kuiskauskysymyksiä, että kuuletko ne. Saattaa mitata verenpaineen.
        Luulisin ettei hänellä ole mahdollisuuksia tehdä muita tutkimuksia. Ellei hän kirjoita lähetettä korvapoliklinikalle niin kysy, olisiko sellainen mahdollista saada.


      • Se toinen 13 vee
        nn nn kirjoitti:

        Hän katsoo onko korvakäytävä kunnossa, onko tärykalvo hyvän näköinen ja liikkuva, kysyy onko allegioita ja onko sinulla jokin lääkitys. Sitten kokeilee ääniraudalla ja kysyy kunnalla puolella kuuluu paremmin. Hän saattaa tehdä kuiskauskysymyksiä, että kuuletko ne. Saattaa mitata verenpaineen.
        Luulisin ettei hänellä ole mahdollisuuksia tehdä muita tutkimuksia. Ellei hän kirjoita lähetettä korvapoliklinikalle niin kysy, olisiko sellainen mahdollista saada.

        Torstaina kävin kuulolääkärillä, määräsi sen nimistä tököttiä kun Professorin puuduttava korvatippa.... Pienensi äänen voimakkuutta hieman, mutta ei kuitenkaan kokonaan häivyttänyt sitä. Auttaa parhaiten juuri ennen nukkumaanmenoa (ääni ei pysy pienenä kauaa). Perjantaina olin kuulonmittauksessa, mitään epätavallista ei tullut ilmi, ei edes pientä kuulon alenemaa (ihmettelen, kun se on aika yleinen meluvaurion jälkeen).
        Itselläni radion kohina auttaa nukahtamisessa.


      • nn-
        Se toinen 13 vee kirjoitti:

        Torstaina kävin kuulolääkärillä, määräsi sen nimistä tököttiä kun Professorin puuduttava korvatippa.... Pienensi äänen voimakkuutta hieman, mutta ei kuitenkaan kokonaan häivyttänyt sitä. Auttaa parhaiten juuri ennen nukkumaanmenoa (ääni ei pysy pienenä kauaa). Perjantaina olin kuulonmittauksessa, mitään epätavallista ei tullut ilmi, ei edes pientä kuulon alenemaa (ihmettelen, kun se on aika yleinen meluvaurion jälkeen).
        Itselläni radion kohina auttaa nukahtamisessa.

        kiitos jo näistä! nyt tiedän jo jotain mihin voin varautua. :)


      • ongelmainen :)
        nn- kirjoitti:

        kiitos jo näistä! nyt tiedän jo jotain mihin voin varautua. :)

        Meikäläisellä on tinnittänyt vajaat kolme vuotta. On ollut suuri haaste selvitä tänne saakka, totta puhuen. Kun tinnitus alkoi, olin seota. Piti samaan aikaan yrittää lukea pääsykokeisiin, ja yritys menikin sitten aivan mönkään kun masennuin pahasti ja tinnitus tuntui hirveältä. Hakeuduin ensin kuulopsykologille, jonka vastaanotoilla kävin ensin, ja hän lähetti minut psykiatrille. Nyt on hoidossa katkos, koska hoitopaikkani on vaihdossa. Jos tuntuu, että vaiva vaikuttaa raskaalta ja vaikeuttaa elämää, hakeutukaa lääkärille! Pyytäkää vaikka lähete terveyskeskuksen lääkäriltä, ja vaatikaa! Lääkärit ei aina osaa reagoida tarvitsemallamme tavalla, valitettavasti (ihmisiähän hekin ovat).

        Tinnituspotilaille masennus on erittäin yleinen, hakekaa apua jos koette sitä tarvitsevanne. Asiantuntijan kanssa puhuminen auttaa ja rauhoittaa varmasti. Tinnitus on sitä paitsi usein sellainen ongelma, mitä kanssaeläjät eivät ymmärrä, jos heillä ei ole itsellään kokemusta. Tsemppiä kaikille tinnittäjille :)


      • Herkkäkorvainen
        yksi muista kirjoitti:

        Itselläni oli ihan hirvee järkytys, kun kerran kävin nukkumaan ja alkoi vinkumaan korvissa. Poikaystäväni sai minut rauhoittumaan kun sanoi että ei sun päässä tinnitä, se ääni kuuluu jostain muusta. Uskoin niin. No, sitten myöhemmin sama jatkui ja varmistuin siitä että vinkuminen kuuluu pääni sisällä. :( Nyt tämä on vaivannut jo noin vuoden. Kävin kerran terveydenhoitajalla ja hän vain sanoi että mitään ei ole tehtävissä ja lääkkeetkään eivät ole VIELÄ ajankohtaisia. Ajattelin että eipä sitten voi mitään, pakko elää tämän kanssa.

        Nyt kuitenkin asia on alkanut vaivaamaan minua enemmän. Turhauttavaa on kun haluaisin niin kovasti illalla ennen nukahtamista kuunnella hiljaisuutta. Mutta ei! "iiiiiiiiiii" Ääniä on monia ja välillä tuntuu että kuuluvat aina vaan kovemmilta. Päivällä en huomaa tinnitusta, muulloin kuin on hiljaista tai kun alan ajatella sitä. Välillä tuntuu mahdottomalta esimerkiksi keskittyä lukemiseen jne. Asia todellakin vaivaa minua. :( Olen 18v ja pelkään että tämä tästä vielä pahenee. Kuuloani olen yrittänyt varjella: en kuuntele musiikkia korvanapeista jne, keikoillakin on korvatulpat. Harmittaa se kun esim. baareissa oikeasti soitetaan musiikkia tarpeettoman kovalla, eikä korvatulppien kanssa siinä melussa ole kovin helppo jutella, niin ei sitten vastaavista reissuista tule oikein mitään. :P Mutta eipäs sillekään voi oikein mitään. Tämä todella rajoittaa elämää kaikilla alueilla.

        Onko teille esim. lääkäri sanonut jotain vinkkejä miten parhaiten saisi ehkäistyä tinnituksen lisääntymistä? Onhan niitä tässä keskustelussakin ollut, mutta jos vielä jotain olisi. Kitos ja tsempit kaikille.

        Mulla on ihan sama tilanne! Tää on aika vanha postaus, että oletkohan saanut jo jotain apua asiaan? Tai vaan tottunut? Mulla on ollut tinnitus nyt n. vuoden ja oon pärjännyt sen kanssa hyvin, kunnes nyt viimeisen kuukauden sisällä tuli yhtäkkiä uusia tinnitusääniä ja vaiva paheni. Nyt se myös vaivaa enemmän kuin ennen.

        Oon 18 ja eniten pelottaa just se, että ajan myötä tää vaan jatkuvasti pahenee! Elämä on aika raskasta, jos pitää koko ajan yrittää totutella uusiin ääniin päässä. Täytyy toivoa, ettei vaiva pahene tai että siihen keksittäisiin oikeasti joku parannuskeino. Harrastan musiikkia monella tapaa ja sen takia vaiva on todella harmillinen. Oon nykyään myös tosi varovainan kovien äänien suhteen ja aina pelästyn jos altistun jollekin voimakkaalle äänelle. :/

        Onko muita soittajia? Miten ootte pärjänneet vaivan kanssa? Ootteko löytänyt mistään vaihtoehtoishoidoista apua? Ylipainehappihoito tai akupunktio? Vastailkaa!


    • leopardiih

      Mulla alko varmaan buranan takia pari kk sitten kun otin muutaman kerran päänsärkyyn burana 600mg. Armeijaan mennessä varmaan jo niin seonnu että ammun kaikki saatana. Ei voisi olla vittumaisempaa vaivaa kuin ;TINNITUS.

      • Minnnnni

        Minulla alkoi aspiriinista (Primaspanista).
        Kamalaa se on, mutta koeta ajatella positiivisesti. Tinnitus ei satu, ellei ole jotain tulehdusta tai muuta taustalla. Jokaisella on omat ongelmansa. Monella on asiat huonommin kuin sinulla, olet siis onnekas. Kun tätä jankutat itsellesi, lopulta sen uskotkin ja osaat olla kiitollinen kaikesta hyvästä, jota sinulla on.


      • leopardiih
        Minnnnni kirjoitti:

        Minulla alkoi aspiriinista (Primaspanista).
        Kamalaa se on, mutta koeta ajatella positiivisesti. Tinnitus ei satu, ellei ole jotain tulehdusta tai muuta taustalla. Jokaisella on omat ongelmansa. Monella on asiat huonommin kuin sinulla, olet siis onnekas. Kun tätä jankutat itsellesi, lopulta sen uskotkin ja osaat olla kiitollinen kaikesta hyvästä, jota sinulla on.

        No en minä pysty huijaamaan itseäni noin, puskee väkisinkin vitutuksen päälle kun kuulee ton suhinan kokoajan. Ei mikään fyysinen kipu kykene tekemään näin isoa vitutusta. Ehkä tän voisi sulatella jos ois joku 80v pappa mutta kun 18v vasta niin ei vittu oikeasti. Työtäkään tule saamaan kun ei kiinnosta pätkääkään jatkaa opiskeluja kun vikisee korvat.


      • IT-kokki
        leopardiih kirjoitti:

        No en minä pysty huijaamaan itseäni noin, puskee väkisinkin vitutuksen päälle kun kuulee ton suhinan kokoajan. Ei mikään fyysinen kipu kykene tekemään näin isoa vitutusta. Ehkä tän voisi sulatella jos ois joku 80v pappa mutta kun 18v vasta niin ei vittu oikeasti. Työtäkään tule saamaan kun ei kiinnosta pätkääkään jatkaa opiskeluja kun vikisee korvat.

        Itse ostin Ipodin vain sitä varten että saan kuunnella musiikkia tarvittaessa ympäri vuorokauden (Ipodissa on hyvä akunkesto).

        Eli soittimeen rauhoittavaa musiikkia, ja äänenvoimakkuus sen verran hiljaiselle että vinkunan/kohinan juuri ja juuri kuulee. Aivot saavat miellyttävää musiikkia kuunneltavaksi ja alkavat lieventää tinnitusäänen häiritsevyyttä.

        Uusimmat tutkimukset osoittavat tinnitusäänen myös todella vaimenevan, kunhan musiikkia kuuntelee ahkerasti, eli yli 3 tuntia päivä. Parhaimman tuloksen saavuttaa, kun kuunnellusta musiikista on poistettu tinnitusäänen taajuudet.

        Äänihoidon kylkeen suosittelen mielialalääkettä. Varmasti helpottaa oloa, ja opiskelukin tulee mahdolliseksi!


      • lasku ?27
        IT-kokki kirjoitti:

        Itse ostin Ipodin vain sitä varten että saan kuunnella musiikkia tarvittaessa ympäri vuorokauden (Ipodissa on hyvä akunkesto).

        Eli soittimeen rauhoittavaa musiikkia, ja äänenvoimakkuus sen verran hiljaiselle että vinkunan/kohinan juuri ja juuri kuulee. Aivot saavat miellyttävää musiikkia kuunneltavaksi ja alkavat lieventää tinnitusäänen häiritsevyyttä.

        Uusimmat tutkimukset osoittavat tinnitusäänen myös todella vaimenevan, kunhan musiikkia kuuntelee ahkerasti, eli yli 3 tuntia päivä. Parhaimman tuloksen saavuttaa, kun kuunnellusta musiikista on poistettu tinnitusäänen taajuudet.

        Äänihoidon kylkeen suosittelen mielialalääkettä. Varmasti helpottaa oloa, ja opiskelukin tulee mahdolliseksi!

        Jos ei tykkää musiikista niin kyllä jokin muukin auttaa, siis melkeen vaan mikä auttaa kun rupeaa tekemään jotain, keskittyy vaikka imuroimaan taikka rupeaa jumppaamaan. Jonkin ajan päästä huomaa, että tinni on saattanut kokonaan hävitä.
        Kyllä minä olen onnistunut huijaamaan itseäni. Kun t voimistuu niin keskityn ajattelemaan vaikka jalkojani, nousen seisomaan, liikuttelen, ajattelen että hienoa että minä voin millon vaan lähteä kävelemään tästä, terveet jalat on, hyvän näköiset varpaat, hoidan ne ja panen lakkaa...
        Ammatinvalinta on kyllä ongelma. Sopisiko joku vaikka puutarhatyö? Sitää pystyy tekemään vaikka korvat ei ole kunnossa, ja kaupanpäälle muu elimistö pysyy kunnossa.


      • Teks
        lasku ?27 kirjoitti:

        Jos ei tykkää musiikista niin kyllä jokin muukin auttaa, siis melkeen vaan mikä auttaa kun rupeaa tekemään jotain, keskittyy vaikka imuroimaan taikka rupeaa jumppaamaan. Jonkin ajan päästä huomaa, että tinni on saattanut kokonaan hävitä.
        Kyllä minä olen onnistunut huijaamaan itseäni. Kun t voimistuu niin keskityn ajattelemaan vaikka jalkojani, nousen seisomaan, liikuttelen, ajattelen että hienoa että minä voin millon vaan lähteä kävelemään tästä, terveet jalat on, hyvän näköiset varpaat, hoidan ne ja panen lakkaa...
        Ammatinvalinta on kyllä ongelma. Sopisiko joku vaikka puutarhatyö? Sitää pystyy tekemään vaikka korvat ei ole kunnossa, ja kaupanpäälle muu elimistö pysyy kunnossa.

        Itsellä tinnitus alkoi noin kolme kuukatta takaperin. Illalla huomasin oikean korvani soivan ja huolestuin kun kuulin saman äänen myös seuraavana iltana. Tästä se sitten alkoi. Kun asiaa pohti, alkoi vinkuna kuulua pikku hiljaa myös päivällä. Välillä ääni on unohtanut muutamaksi päiväksi kun on ollut jotain todella speciaalia tekemistä. Olen huomannut, että omassa opiskelukämpässä, missä vanha tietokone hyrrää ja jääkaappi pauhaa, en kuule ääntä juuri ollenkaan, paitsi tietenkin nukkumaan mennessä jolloin vinku vituttaa eniten. Sitten kun käyn kotona vierailemassa vinku palaa myös päiväsaikaan. Homma alkoi oikeasta korvasta, mutta siitä se on sitten muuttanut muotoaan siten että perus vinkuna kuuluu pään sisästä. Ääni muuttelee muotoaan aika paljonkin. Olen käynyt lääkärissä, mutta mitään suurempaa apua en ole saanut. Kävin kuulotarkastuksessa, mutta kuulo oli suorastaan loistava. Tosin tämä audiogrammi oli se "perus" eikä ulottunut kovin korkealle. Niskat ja hartiat ovat olleet ongelma-alueitani aina ja olenkin käynyt tästä syystä fysiolla. Niska oli kai hyvin jäykkä ja on siitä parantunut, mutta vinku ei ole muuttunut. Hankin myös purentakiskot, koska narskutan hampaitani. Siitäkään ei ole ollut apua tinnutukseen. Kuten monilla muillakin, huomaan leukoja liikutellessani äänen muuttuvan. Kun käännän luekoja vasemmalle alkaa oikea korva vinkua ja päinvastoin. Kun vedän leuan eteen alkaa todella kova vinkuna pään sisässä. Kummallista kerta kaikkiaan! Kyllä tämä vituttaa ankarasti, mutta ääni on sikäli siedettävä, että edes unirytmi ei ole häiriintynyt. Hiljaisuutta pitäisi kuulemma välttää, mutta on se katkeraa lientä ihmiselle, joka on ennen nauttinut hiljaisuudesta ja luonnossa samoilusta....Jaksamisia kaikille aiheen kanssa painiville!


      • kp
        Teks kirjoitti:

        Itsellä tinnitus alkoi noin kolme kuukatta takaperin. Illalla huomasin oikean korvani soivan ja huolestuin kun kuulin saman äänen myös seuraavana iltana. Tästä se sitten alkoi. Kun asiaa pohti, alkoi vinkuna kuulua pikku hiljaa myös päivällä. Välillä ääni on unohtanut muutamaksi päiväksi kun on ollut jotain todella speciaalia tekemistä. Olen huomannut, että omassa opiskelukämpässä, missä vanha tietokone hyrrää ja jääkaappi pauhaa, en kuule ääntä juuri ollenkaan, paitsi tietenkin nukkumaan mennessä jolloin vinku vituttaa eniten. Sitten kun käyn kotona vierailemassa vinku palaa myös päiväsaikaan. Homma alkoi oikeasta korvasta, mutta siitä se on sitten muuttanut muotoaan siten että perus vinkuna kuuluu pään sisästä. Ääni muuttelee muotoaan aika paljonkin. Olen käynyt lääkärissä, mutta mitään suurempaa apua en ole saanut. Kävin kuulotarkastuksessa, mutta kuulo oli suorastaan loistava. Tosin tämä audiogrammi oli se "perus" eikä ulottunut kovin korkealle. Niskat ja hartiat ovat olleet ongelma-alueitani aina ja olenkin käynyt tästä syystä fysiolla. Niska oli kai hyvin jäykkä ja on siitä parantunut, mutta vinku ei ole muuttunut. Hankin myös purentakiskot, koska narskutan hampaitani. Siitäkään ei ole ollut apua tinnutukseen. Kuten monilla muillakin, huomaan leukoja liikutellessani äänen muuttuvan. Kun käännän luekoja vasemmalle alkaa oikea korva vinkua ja päinvastoin. Kun vedän leuan eteen alkaa todella kova vinkuna pään sisässä. Kummallista kerta kaikkiaan! Kyllä tämä vituttaa ankarasti, mutta ääni on sikäli siedettävä, että edes unirytmi ei ole häiriintynyt. Hiljaisuutta pitäisi kuulemma välttää, mutta on se katkeraa lientä ihmiselle, joka on ennen nauttinut hiljaisuudesta ja luonnossa samoilusta....Jaksamisia kaikille aiheen kanssa painiville!

        on mullakin tinnitus nyt jatkunut ja koko ajan lisääntynyt vaan. Kaikkea on kokeiltu; happihoidot, Kingo Vital, akupunktio, hieronta. Mikään ei auta.
        Ei auta myöskään masennuslääkkeet. Unilääkkeillä tulee nukuttua muutama tunti. Krooninen väsymys tietysti pahentaa asiaa.

        Ole tyytyväinen, jos saat nukuttua!
        Koita suunnata ajatukset jonnekin muualle. Minä en enää sitä pysty tekemään ja vituttaa, kun olin ennen ihan loistava nukkuja, mutta tämä tinnitus on vienyt kyllä unet loistavaltakin nukkujalta. Toivotan sinulle myös jaksamista! Lujaa tahtoa tämän vaivan kanssa sinnittely kyllä vaatii, mutta korvalääkärin sanoin"kyllä siihen kahdessa vuodessa tottuu..." Ja 2 vuotta on helvetin pitkä aika mun mielestä.


      • parempi päivä
        kp kirjoitti:

        on mullakin tinnitus nyt jatkunut ja koko ajan lisääntynyt vaan. Kaikkea on kokeiltu; happihoidot, Kingo Vital, akupunktio, hieronta. Mikään ei auta.
        Ei auta myöskään masennuslääkkeet. Unilääkkeillä tulee nukuttua muutama tunti. Krooninen väsymys tietysti pahentaa asiaa.

        Ole tyytyväinen, jos saat nukuttua!
        Koita suunnata ajatukset jonnekin muualle. Minä en enää sitä pysty tekemään ja vituttaa, kun olin ennen ihan loistava nukkuja, mutta tämä tinnitus on vienyt kyllä unet loistavaltakin nukkujalta. Toivotan sinulle myös jaksamista! Lujaa tahtoa tämän vaivan kanssa sinnittely kyllä vaatii, mutta korvalääkärin sanoin"kyllä siihen kahdessa vuodessa tottuu..." Ja 2 vuotta on helvetin pitkä aika mun mielestä.

        Eipä ole tottumista tullut, vaikka on mennyt jo 2x2 vuotta. Minulle lääkäri sanoi, että jokainen uusi päivä on parempi, mutta ei taida sekään minun kohdalla pitää paikkaansa.


    • huoooooh

      Voi eih... olin niin toivonut ettei itseni tarvitsisi ikinä kuulua tähän 1-2 prosenttiin väestöstä jolla tinnitus on niin häiritsevää, että järki tuntuu karkaavan. Joku sanoi tuossa aiemmin jotenkin niin, että kuuloa vähätellään kunnes osuu vaurio omalle kohdalle, mikä on kyllä ihan totta.

      Eipä kuulon asianmukaisesta suojaamisesta tai sen tärkeydestä ole juuri informoitu. On ollu ihan oletus, että esim. festareilla ollaan ilman tulppia, musiikkia kuunnellaan isolla ja tulppakuulokkeita totta kai käytetään jos ne mp3-soittimen mukana myydään jne. Leffateatterissakin ollessa on äänenvoimakkuus suorastaan vihlonut korvia, mutta on vain jotenkin ajatellut, että kaipa ne täällä tietävät mikä on vielä turvallinen voimakkuus, ja jättänyt asian sikseen.

      Nyt kun vahinko on jo tapahtunut ja on alkanut enemmän hakeutua aihetta käsitteleville sivustoille, niin ei voi muuta kuin ihmetellä, että miten ei tällaista asiaa tarpeeksi voida painottaa ihmisille ja varsinkin nuorille jotka juuri tuon musiikin kuuntelun myötä lienevät suurinta riskiryhmää... Että jos tämän kaiken olisi saanut tietää vaikka peruskoulussa terveystiedon tunneilla ellei muualla sitten niin kyllä olisi ollut korvatulpat mukana aina takin taskussa.

      Ja yleensäkin julkisilla paikoilla esim. juuri musiikkitapahtumissa tai elokuvissa voisivat kyllä vähän valvoa millaisella volyymilla musiikkia huudattavat. On kyllä harvinaisen typerä olo kun ei itse sitä tullut koskaan ajatelleeksi.

      Itsekin olen hiljaisuutta rakastavaa tyyppiä, vaikka musiikista paljon pidänkin. Kaikkein ahdistavinta on, ettei saa todennäköisesti enää koskaan kuulla hiljaisuutta. Ei kyllä voi ainakaan vielä millään tasolla käsittää miten tähän muka voisi tottua, mutta toivon mukaan tulevaisuudessa joko sitten tottuu niin että saisi edes nukutuksi tai vaiva häviäisi, tai ainakin laantuisi edes sen verran, ettei olisi näin voimakasta.

      • 12321

        Mulla on puoli vuotta suunnilleen oikeee tai vasen entiiä :D oikee enemmän (ehkä) =) enää ei haittaa paljoa mutta aluksi oli kyllä vähän ärsyttävää betaserciä en ole kokeillut ainakaan vielä. tsemppiä ajatelkaa vaikka asiaa positiivisesti eli että ei ole kokonaan kuuro tai sokea ja että on muuten terve (ehkä) ja että ei ole syöpää tms tautia.ja eihän tämä paivällä haittaa hirveesti illalla vain vähän mutta kuunnelkaa päivän uutiset silloin kun meette nukkumaaan!entiiä mistä ittelläni alkoi mutta jos on alkano jollai teillä kovasta äänestä niin sille ei voi enää mitään älkää syyttäkö itteänne siiitä että ette esim pitäny korvasta kiinni mä ite usein ajattelen niin että ei ole kuuro tai sokea tai jtn sinnepäin. ei muutaku tavallista elämää eteenpäin. 14v poika.


      • Unhappylife:(
        12321 kirjoitti:

        Mulla on puoli vuotta suunnilleen oikeee tai vasen entiiä :D oikee enemmän (ehkä) =) enää ei haittaa paljoa mutta aluksi oli kyllä vähän ärsyttävää betaserciä en ole kokeillut ainakaan vielä. tsemppiä ajatelkaa vaikka asiaa positiivisesti eli että ei ole kokonaan kuuro tai sokea ja että on muuten terve (ehkä) ja että ei ole syöpää tms tautia.ja eihän tämä paivällä haittaa hirveesti illalla vain vähän mutta kuunnelkaa päivän uutiset silloin kun meette nukkumaaan!entiiä mistä ittelläni alkoi mutta jos on alkano jollai teillä kovasta äänestä niin sille ei voi enää mitään älkää syyttäkö itteänne siiitä että ette esim pitäny korvasta kiinni mä ite usein ajattelen niin että ei ole kuuro tai sokea tai jtn sinnepäin. ei muutaku tavallista elämää eteenpäin. 14v poika.

        Olen 18v & 6kk iältäni. Kun sain meluvammasta tinnituksen(24/7) vasempaan korvaan, menin ihan lukkoon ja tuntuu, että olen vieläkin, vaikka olen kärsinyt siitä 2,5 vuotta. Ja se soiminen on aina vain pahentunut(mm. mopojen tehoputket) ja muut äänet, joita ikävä kyllä olen joutunut kohtaamaan omasta halusta riippumatta.
        Ennen tätä korvan soimista olin suht sosiaalinen, liikuin kavereiden kanssa ja tälleen, sitten se STOPpasi kuin seinään tuon tapahtuman myötä. Puhunut en ole kenellekkään, koska en halua, että minua aletaan perheessä ''säälimään'' ja äidilläkin on muuta paljon murehdittavaa, niin en halua lisätä hänen ahdinkoa.
        Aloin pelkäämään ulkona liikkumista, että siellä kuuluisi taas jotain kovia ääniä:(.

        Psykologielle ja Psykiatreille on niin hirveät jonot, ettei sinne pääse. Olen tosin yhdelle kaverille maininnut asiasta en sen kummemmin. Sitten kumminkin tutustuin yhteen tyttöön, joka kuin omaksi pelastukseni sanoi minulle, että voin puhua hänelle mistä vain jos on tarve ja hän sanoi olevansa valmis auttamaan. Se on sinällänsä hyvä, mutta kun olen kertonut tämän tytölle mesessä, niin tuntuu, ettei kirjottaminen riitä ja tämä ''lukkiintunut'' tila on edelleen päälllä. Tietenkin puhuminen kasvokkain ei tuplasti vaikeampaa ja helposti alkaisin itkemään jos asian kertoisin hänelle siis ihan livenä, eikä mesessä.
        Sitä tietenkin pelkään, että alkaisin itkemään, en haluaisi vaikuttaa näin onnettomalta, siksi puhuminen asiasta pelottaa.

        Minulla on muutaman kerran ollut itsemurha aikeita, mutta kun viimeksi oli semmoinen tunne, että nyt lähtee henki, niin kuin salamaniskusta tapasin tämän tytön, jolle voin kertoa asioita luottamuksellisesti.
        Henkinen ikäni koki aika pahan takapakin ja kolauksen tuosta, kun korva alkoi soimaan.. Tuntuu, että olen edelleen henkisesti aivan alhaalla. Haluaisin voida nauttia elämästä, mutta tämmösen ''lukkotilan'' ansiosta se ei ole mahdollista, lisäksi tämä korva soi sen verran kovaa jo, että nukkuminen on vaikeaa välillä:(. Tuntuu, etten olisi valmis tästä ihan oikeasti puhumaan, koska todella pelkään, että sitten minulta tulee itku ja se olisi kamalaa varsinkin tytön silmien edessä itkeä:S
        Hän kyllä sanoi minulle, että hän on valmis tekemään mitä vain, jotta minulla olisi parempi olo.

        En ole vieläkään kunnolla hyväksynyt tätä tinnitusta, koska välillä tulee sellainen olo: ''Miksi juuri minä, ei voi olla totta''! Siksi luulisin, että puhuminen voisi auttaa minua tässä henkisen puolen ''paranemisessa'', mutta sitten mesessä kirjottaminen on paljon helpompaa kuin asiasta puhuminen kasvokkain. Mutta tuntuu, että asiasta kirjoittaminen ei riitä, vaan pitää puhua puhua ja puhua. Helpommin sanottu kuin tehty.


      • teks
        Unhappylife:( kirjoitti:

        Olen 18v & 6kk iältäni. Kun sain meluvammasta tinnituksen(24/7) vasempaan korvaan, menin ihan lukkoon ja tuntuu, että olen vieläkin, vaikka olen kärsinyt siitä 2,5 vuotta. Ja se soiminen on aina vain pahentunut(mm. mopojen tehoputket) ja muut äänet, joita ikävä kyllä olen joutunut kohtaamaan omasta halusta riippumatta.
        Ennen tätä korvan soimista olin suht sosiaalinen, liikuin kavereiden kanssa ja tälleen, sitten se STOPpasi kuin seinään tuon tapahtuman myötä. Puhunut en ole kenellekkään, koska en halua, että minua aletaan perheessä ''säälimään'' ja äidilläkin on muuta paljon murehdittavaa, niin en halua lisätä hänen ahdinkoa.
        Aloin pelkäämään ulkona liikkumista, että siellä kuuluisi taas jotain kovia ääniä:(.

        Psykologielle ja Psykiatreille on niin hirveät jonot, ettei sinne pääse. Olen tosin yhdelle kaverille maininnut asiasta en sen kummemmin. Sitten kumminkin tutustuin yhteen tyttöön, joka kuin omaksi pelastukseni sanoi minulle, että voin puhua hänelle mistä vain jos on tarve ja hän sanoi olevansa valmis auttamaan. Se on sinällänsä hyvä, mutta kun olen kertonut tämän tytölle mesessä, niin tuntuu, ettei kirjottaminen riitä ja tämä ''lukkiintunut'' tila on edelleen päälllä. Tietenkin puhuminen kasvokkain ei tuplasti vaikeampaa ja helposti alkaisin itkemään jos asian kertoisin hänelle siis ihan livenä, eikä mesessä.
        Sitä tietenkin pelkään, että alkaisin itkemään, en haluaisi vaikuttaa näin onnettomalta, siksi puhuminen asiasta pelottaa.

        Minulla on muutaman kerran ollut itsemurha aikeita, mutta kun viimeksi oli semmoinen tunne, että nyt lähtee henki, niin kuin salamaniskusta tapasin tämän tytön, jolle voin kertoa asioita luottamuksellisesti.
        Henkinen ikäni koki aika pahan takapakin ja kolauksen tuosta, kun korva alkoi soimaan.. Tuntuu, että olen edelleen henkisesti aivan alhaalla. Haluaisin voida nauttia elämästä, mutta tämmösen ''lukkotilan'' ansiosta se ei ole mahdollista, lisäksi tämä korva soi sen verran kovaa jo, että nukkuminen on vaikeaa välillä:(. Tuntuu, etten olisi valmis tästä ihan oikeasti puhumaan, koska todella pelkään, että sitten minulta tulee itku ja se olisi kamalaa varsinkin tytön silmien edessä itkeä:S
        Hän kyllä sanoi minulle, että hän on valmis tekemään mitä vain, jotta minulla olisi parempi olo.

        En ole vieläkään kunnolla hyväksynyt tätä tinnitusta, koska välillä tulee sellainen olo: ''Miksi juuri minä, ei voi olla totta''! Siksi luulisin, että puhuminen voisi auttaa minua tässä henkisen puolen ''paranemisessa'', mutta sitten mesessä kirjottaminen on paljon helpompaa kuin asiasta puhuminen kasvokkain. Mutta tuntuu, että asiasta kirjoittaminen ei riitä, vaan pitää puhua puhua ja puhua. Helpommin sanottu kuin tehty.

        Kerroppa asiasta äidillesi, vaikka hän tuskin täysin tajuaa tilannettasi(ne jolla ei ole tinniä eivät tajua) , luulen sen silti auttavan ja kyllähän jokainen äiti haluaa kuulla lapsensa ongelmasta..luulisin. Sitten vaan lääkärin pakeille vaikka huomenna, lääkettähän tähän vaivaan ei ole mutta sitä kautta pääset myös kehittämään tuota henkistä puolta. Kyllä se siitä lähtee, tsemppiä!


      • ELÄMÄEIOLELAIFFII
        teks kirjoitti:

        Kerroppa asiasta äidillesi, vaikka hän tuskin täysin tajuaa tilannettasi(ne jolla ei ole tinniä eivät tajua) , luulen sen silti auttavan ja kyllähän jokainen äiti haluaa kuulla lapsensa ongelmasta..luulisin. Sitten vaan lääkärin pakeille vaikka huomenna, lääkettähän tähän vaivaan ei ole mutta sitä kautta pääset myös kehittämään tuota henkistä puolta. Kyllä se siitä lähtee, tsemppiä!

        mutta äidillä on jo niin paljon murheita, että tätä asiaa hän ei luultavasti kestäisi jos kertoisin, koska hänellä on tuttu(mies), joka työskenteli 20 vuotta tehtaalla, silloin ei ollut kuulosuojaimia. Hän joutui 40 vuotiaana jäämään sairaseläkkeelle aivan järkyttävän kovan tinnituksen takia. Hän joutuu joka päivä kuuntelemaan musiikkia, ettei hänellä menisi järki.

        En tiedä, mikä tässä asiassa on niin helkatin vaikeaa puhua, en vaan kertakaikkiaan tunnu pystyväni siihen vieläkään:( Varsinkaan jos esimerkiksi se tyttö ei kysy, että miten jakselen näiden ongelmien kanssa. Kyllä sitä ehkä hiukan onnistuisin jotenkin tytölle asiasta puhumaan, vaikka vaikeaa on ilman itkemistä. Kun tämä tyttö tosiaan sanojensa mukaan haluaa auttaa minua pääsemään takaisin ''oikeille raiteille''. Hän sanoi siis ihan suoraan, että on valmis tekemään mitä vain että tuntisin oloni paremmaksi. Mutta olemme tunteneet vasta reilun viikon ja olemme nähneet 3 kertaa.Olen siis hänelle mesessä kirjoittanut koko tuon litannian, minkä viime viestissä kirjoitin, mutta... Sitten puhuminen:S. EI tästä pysty puhumaan, toivon, että tyttö saisi minua jotenkin rohkaistua, jotta puhuisin tästä, koska itsensä rohkaiseminen on vaikeaa tällaisessa tilanteessa.

        Olen joskus mennyt nukkumaan itkien kun tämä on niin rasittava sairaus. Olen jopa pari kertaa yrittänyt ''hukuttaa tämän ongelman'' viinalla, sillä hetkellä kun viina nousee päähän, tuntuu ihan OKlta, mutta sitten alan itsekseni itkemään. Muistan kun 4.päivä kesäkuuta 2010 mun lähettyvillä oli viskipullo, jonka olin saanut veljeltä synttärilahjaksi(tosin vain 50cl). Synttäreinä join siitä n. 10cl ja sitten 4. päivä loput kurkusta alas. Sitten tosiaan kun viina nousi päähän, itkin niin paljon, että huhhuh. Olin silloin yksin kotona, itkiessä meni kokonainen tunti kun aloin funtsimaan, miten paskasti mulla menee. Ihan suoraa huutoa itkin, mutta sitten ryhdistäydyin ja lopetin ja ajattelin, että ei tällä paskaelämällä ole enään mitään merkitystä, kun se on tähänkin mennessä mennyt päin vittua. En ole koskaan selvinpäin nuoruusiässä itkenyt äidille mistään, paitsi silloin kun sain tämän tinnituksen. Tosin valehtelin syyn, että miksi itken.
        Kännissä aloin itkemään äidille miten tämä elämä on kamalaa, en sen kummemmiin alkanut hänelle avautumaan asiasta.


      • ASDDDDDDD=(
        ELÄMÄEIOLELAIFFII kirjoitti:

        mutta äidillä on jo niin paljon murheita, että tätä asiaa hän ei luultavasti kestäisi jos kertoisin, koska hänellä on tuttu(mies), joka työskenteli 20 vuotta tehtaalla, silloin ei ollut kuulosuojaimia. Hän joutui 40 vuotiaana jäämään sairaseläkkeelle aivan järkyttävän kovan tinnituksen takia. Hän joutuu joka päivä kuuntelemaan musiikkia, ettei hänellä menisi järki.

        En tiedä, mikä tässä asiassa on niin helkatin vaikeaa puhua, en vaan kertakaikkiaan tunnu pystyväni siihen vieläkään:( Varsinkaan jos esimerkiksi se tyttö ei kysy, että miten jakselen näiden ongelmien kanssa. Kyllä sitä ehkä hiukan onnistuisin jotenkin tytölle asiasta puhumaan, vaikka vaikeaa on ilman itkemistä. Kun tämä tyttö tosiaan sanojensa mukaan haluaa auttaa minua pääsemään takaisin ''oikeille raiteille''. Hän sanoi siis ihan suoraan, että on valmis tekemään mitä vain että tuntisin oloni paremmaksi. Mutta olemme tunteneet vasta reilun viikon ja olemme nähneet 3 kertaa.Olen siis hänelle mesessä kirjoittanut koko tuon litannian, minkä viime viestissä kirjoitin, mutta... Sitten puhuminen:S. EI tästä pysty puhumaan, toivon, että tyttö saisi minua jotenkin rohkaistua, jotta puhuisin tästä, koska itsensä rohkaiseminen on vaikeaa tällaisessa tilanteessa.

        Olen joskus mennyt nukkumaan itkien kun tämä on niin rasittava sairaus. Olen jopa pari kertaa yrittänyt ''hukuttaa tämän ongelman'' viinalla, sillä hetkellä kun viina nousee päähän, tuntuu ihan OKlta, mutta sitten alan itsekseni itkemään. Muistan kun 4.päivä kesäkuuta 2010 mun lähettyvillä oli viskipullo, jonka olin saanut veljeltä synttärilahjaksi(tosin vain 50cl). Synttäreinä join siitä n. 10cl ja sitten 4. päivä loput kurkusta alas. Sitten tosiaan kun viina nousi päähän, itkin niin paljon, että huhhuh. Olin silloin yksin kotona, itkiessä meni kokonainen tunti kun aloin funtsimaan, miten paskasti mulla menee. Ihan suoraa huutoa itkin, mutta sitten ryhdistäydyin ja lopetin ja ajattelin, että ei tällä paskaelämällä ole enään mitään merkitystä, kun se on tähänkin mennessä mennyt päin vittua. En ole koskaan selvinpäin nuoruusiässä itkenyt äidille mistään, paitsi silloin kun sain tämän tinnituksen. Tosin valehtelin syyn, että miksi itken.
        Kännissä aloin itkemään äidille miten tämä elämä on kamalaa, en sen kummemmiin alkanut hänelle avautumaan asiasta.

        Että olen jo montakertaa meinannut alkaa parantumaan kunnolla,'' kunnes minua lyödään taas kirveellä naamaan'', tinnitus on pahentunut ja sitten taas olen henkisesti romahtanut. Nyt on ollut kuukausi pari sellainen kierre päällä tämän asian kanssa, että en voi enään omin avuin selviytyä. Olen pitänyt tämän asian sisälläni, joka tuntuu nyt olevan liikaa.


      • dfg hjk löä
        ASDDDDDDD=( kirjoitti:

        Että olen jo montakertaa meinannut alkaa parantumaan kunnolla,'' kunnes minua lyödään taas kirveellä naamaan'', tinnitus on pahentunut ja sitten taas olen henkisesti romahtanut. Nyt on ollut kuukausi pari sellainen kierre päällä tämän asian kanssa, että en voi enään omin avuin selviytyä. Olen pitänyt tämän asian sisälläni, joka tuntuu nyt olevan liikaa.

        Suhtautumisesi asiaan on normaalia. Kai vähättely ja nauraminenkin olisi jonkinlainen selviytymiskeino, mutta ei tuntuisi kovin normaalilta.
        En minäkään kaikkia ongelmiani tuonut äidin kuultavaksi, koska äiti oli niin ongelmiin mukaantuleva. Hän oli siis hyvä äiti, sairasti migreeniä ym, halusin säästää. Se on normaalia.
        On minullakin ollut hetkiä jolloin ajattelen että nyt en enää jaksa yhtään. Mutta tässä taas ollaan ja menee ihan siedettävästi.
        Terveyskeskuksen terveydenhoitaja "kuuntelee" maksutta.
        Oletko ajatellut liittyä vertaisryhmään? Ellei lähellä ole heillä kokoontumisia niin onhan lehti ja netti.
        Jos rupeaa hoitamaan asiaa alkoholilla niin siitä vasta ongelma tulee, käsität sen.
        Kyllä mielenterveystoimistoon (siis avohoitoon) pitäisi päästä nopeasti ja se on maksutonta. Saattaa olla että joku toimisto vaatii terveyskeskuksesta lähetteen. Näitä asioita voisi kysellä terveydenhoitajalta.
        Mitä minuun tulee, niin vaiva on pienentynyt aikojen kuluessa ja ääni on muuttunut matalaksi eikä niin kovasti enää haittaa kuin joskus.
        Kun olet löytänyt hyvän tytön niin kohtele häntä hyvin ja koeta huomioida häntäkin! Että suhde olisi jotenkin tasapuolinen.


      • Tarvitsenapua!
        dfg hjk löä kirjoitti:

        Suhtautumisesi asiaan on normaalia. Kai vähättely ja nauraminenkin olisi jonkinlainen selviytymiskeino, mutta ei tuntuisi kovin normaalilta.
        En minäkään kaikkia ongelmiani tuonut äidin kuultavaksi, koska äiti oli niin ongelmiin mukaantuleva. Hän oli siis hyvä äiti, sairasti migreeniä ym, halusin säästää. Se on normaalia.
        On minullakin ollut hetkiä jolloin ajattelen että nyt en enää jaksa yhtään. Mutta tässä taas ollaan ja menee ihan siedettävästi.
        Terveyskeskuksen terveydenhoitaja "kuuntelee" maksutta.
        Oletko ajatellut liittyä vertaisryhmään? Ellei lähellä ole heillä kokoontumisia niin onhan lehti ja netti.
        Jos rupeaa hoitamaan asiaa alkoholilla niin siitä vasta ongelma tulee, käsität sen.
        Kyllä mielenterveystoimistoon (siis avohoitoon) pitäisi päästä nopeasti ja se on maksutonta. Saattaa olla että joku toimisto vaatii terveyskeskuksesta lähetteen. Näitä asioita voisi kysellä terveydenhoitajalta.
        Mitä minuun tulee, niin vaiva on pienentynyt aikojen kuluessa ja ääni on muuttunut matalaksi eikä niin kovasti enää haittaa kuin joskus.
        Kun olet löytänyt hyvän tytön niin kohtele häntä hyvin ja koeta huomioida häntäkin! Että suhde olisi jotenkin tasapuolinen.

        EI viimeyönä tullut oikein taas nukuttua ja nyt on melko sietämätön olo:SSSSSS Nytkun tyttö ei ole maisemissa, niin oloni on tuplasti kurjempi, koska ei ole ihmistä jonka kanssa jutella kaikista asioista. Jo ihan normaalista arki-asioista(kuten koulu yms.) juttelu hänen kanssa saa minut hetkeksi unohatamaan nämä kurjuudet. Kyllä minä häneltäkin kysyn, että miten hänellä menee tms, hänellä menee aina melko hyvin, mikä on melko hyvä asia, mutta sitten taas tunnen itseni suoraansanoen sairaaksi.
        Kyllä mieleni aina iloisemmaksi muuttuu kun hänen kanssa juttelenkin esim. mesessä, mutta nyt se on impossible. Kyselin häneltä tekstarilla eilen miten hänellä menee ja kysyin onko hauskaa. Kivaa hänellä oli ja myös hauskaa.


      • 7 + 1 = 8
        Tarvitsenapua! kirjoitti:

        EI viimeyönä tullut oikein taas nukuttua ja nyt on melko sietämätön olo:SSSSSS Nytkun tyttö ei ole maisemissa, niin oloni on tuplasti kurjempi, koska ei ole ihmistä jonka kanssa jutella kaikista asioista. Jo ihan normaalista arki-asioista(kuten koulu yms.) juttelu hänen kanssa saa minut hetkeksi unohatamaan nämä kurjuudet. Kyllä minä häneltäkin kysyn, että miten hänellä menee tms, hänellä menee aina melko hyvin, mikä on melko hyvä asia, mutta sitten taas tunnen itseni suoraansanoen sairaaksi.
        Kyllä mieleni aina iloisemmaksi muuttuu kun hänen kanssa juttelenkin esim. mesessä, mutta nyt se on impossible. Kyselin häneltä tekstarilla eilen miten hänellä menee ja kysyin onko hauskaa. Kivaa hänellä oli ja myös hauskaa.

        Tarvitsisit nukahtamislääkettä.
        Se tuntuu nöyryyttävältä ja vähän pelottavaltakin, mutta minkäs voit asialle. Monet henkilöt ovat riippuvaisia kuka mistäkin lääkkeestä. Nukahtamislääkkeitä on monenlaisia ja lääkäri etsisi parhaiten sopivan. Itselleni juuri unenpuute oli aluksi pahin asia.
        Muitakin oloa helpottavia lääkkeitä me tinnistä kärsivät käytämme. Eikun vaan terveyskeskuksen terveydenhoitajalta neuvoja kysymään.
        Ei se ota jos ei annakaan. Neuvot ovat maksuttomia.
        Itse tuon kokeneena tiedän että asiasta pääsee ylitse, mutta vaikea sinun on sitä tietenkin uskoa nyt.
        Laita tytölle pikku viestejä ettei yhteys katkea. Vaikka semmoisia joissa ei ole muuta kuin että mukavaa päivänjatkoa sinulle.


      • Tuskaist4!
        7 + 1 = 8 kirjoitti:

        Tarvitsisit nukahtamislääkettä.
        Se tuntuu nöyryyttävältä ja vähän pelottavaltakin, mutta minkäs voit asialle. Monet henkilöt ovat riippuvaisia kuka mistäkin lääkkeestä. Nukahtamislääkkeitä on monenlaisia ja lääkäri etsisi parhaiten sopivan. Itselleni juuri unenpuute oli aluksi pahin asia.
        Muitakin oloa helpottavia lääkkeitä me tinnistä kärsivät käytämme. Eikun vaan terveyskeskuksen terveydenhoitajalta neuvoja kysymään.
        Ei se ota jos ei annakaan. Neuvot ovat maksuttomia.
        Itse tuon kokeneena tiedän että asiasta pääsee ylitse, mutta vaikea sinun on sitä tietenkin uskoa nyt.
        Laita tytölle pikku viestejä ettei yhteys katkea. Vaikka semmoisia joissa ei ole muuta kuin että mukavaa päivänjatkoa sinulle.

        Mutta sen ''ensi askeleen'' ottaminen on erittäin hankalaa ja vaikeaa. En jaksa tytöllekkään tästä aina puhua, ettei hän lähde karkuun. Olen muutenkin ujo/arka, joka myöskin johtuu huonoista koti-oloista, joka sekin lisää tuskaani. Täällä kaupungin terveyskeskuksessa on lääkäreinä ihmisiä, jotka vain arvailevat ja sanovat ''nuku yön yli, niin sitten se ei häiritse sinua'' yms. Kerran kun veljeni joutui menemään terveyskeskukseen aivan kamalan migreenin takia(uudelle nimellä ''arvauskeskus''), lääkärit vain sanoivat, että ota buranaa naamariin!!!!!! Sitten kumminkin vastaanotosta annettiin omalle lääkärille aika. Veljen piti päästä lääkärille 15 minuutin kuluttua, siellä vierähti tunti pari, veli lähti vittuuntuna pois, kun ei lääkäriä kuulunut.


      • Stressaantunut!
        Tuskaist4! kirjoitti:

        Mutta sen ''ensi askeleen'' ottaminen on erittäin hankalaa ja vaikeaa. En jaksa tytöllekkään tästä aina puhua, ettei hän lähde karkuun. Olen muutenkin ujo/arka, joka myöskin johtuu huonoista koti-oloista, joka sekin lisää tuskaani. Täällä kaupungin terveyskeskuksessa on lääkäreinä ihmisiä, jotka vain arvailevat ja sanovat ''nuku yön yli, niin sitten se ei häiritse sinua'' yms. Kerran kun veljeni joutui menemään terveyskeskukseen aivan kamalan migreenin takia(uudelle nimellä ''arvauskeskus''), lääkärit vain sanoivat, että ota buranaa naamariin!!!!!! Sitten kumminkin vastaanotosta annettiin omalle lääkärille aika. Veljen piti päästä lääkärille 15 minuutin kuluttua, siellä vierähti tunti pari, veli lähti vittuuntuna pois, kun ei lääkäriä kuulunut.

        Rasittavaa kun yön aikana korvat ovat tottuneet hiljaisuuteen, aamulle ensimmäisenä kun herään, korva soi ihan kauheaa meteliä, joten asian unohtaminen on enään myöskin mahdotonta. Ja lisäksi sama ongelma illalla kun käy nukkumaan. Alussa se ei kuulosta niin kovalta, vaikka olen ajattelematta sitä, sitten korvat tottuvat hiljaisuuteen, sitten se soiminen nousee yli ajatusten, eli minun vain pitäisi nukahtaa todella nopeasti iltaisin, joskus niin tapahtuukin, mutta näillä helteillä mahdotonta, kun on niin kuuma talo:(
        Alussa tuntui, että kun minulla on tehokas tietokone(tykkään pelata paljon), että se tuki minua ja auttoi minua kestämään, mutta ei enään juuri auta!!!!!
        Helsingissä olisi vaikka mitä tinnitusklinikoita, mutta en jaksaisi täältä yli 900 kilometrin päästä siellä käydä.


    • Actinidia deliciosa

      Ai eikö kaikki kuulekkaan tätä tinnitystä koko aikaa ??? O.o
      Ite oon elänyt tän kanssa koko ikäni ja sain tietää tossa noin kuukausi sitten ettei suurimmalla osalla kuulu tätä koko aikaa.
      Oon 17v mies enkä ole tietääkseni altistunut hirmu koville äänille (en kuuntele musiikkia kovalla enkä käy konserteissa yms). Tuo tinnitys kuuluu varsin hyvin kun on hiljaista ja varsinkin jos sitä ajattelee. Onhan se nyt aika ärsyttävää kun ei voi nauttia täydestä hiljaisuudesta ikinä. Mutta kyllä siihen tottuu.
      Mulla ei myöskään ole IKINÄ ollut korvatulehdusta, no välillä on ne on kipeenä, mutta ei tulehdusta ole ikinä löydetty (tai se on parantunut itsestään). Että voiskohan tolla olla jotain tekemistä tän kanssa ?

      Sain muutes tietää tästä asiasta meidän musiikin opelta. Se varotteli meitä kovista äänistä, että niistä voisi jäädä pysyvä tinnitys ja miten hirvee kohtalo se olisi. Olin vähän niinkuin yllättynyt tuosta kommentista. Ja kiva kun se nyt oikein kertoi mun "hirveestä" kohtalosta. No sillä musiikin tunnilla ei ois pitänyt käydä, nyt mä ajattelen tätä enemmän ja tinnitys alkaa olla aika ärsyttävää. Mut kyllä mä selviin =)

      Niin vielä niille joilla tämä tinitys on vasta alkanut tai niille jotka tarvitsevat apua sen kanssa.
      1. ostakaa hyvät kuulokkeet ja ruetkaa kuuntelemaan musiikkia enemmän. Älkää pitäkö musiikkia kovalla, vaan säätäkää se suunnilleen siihen tinityksen tasoon. Niin ja älkää ostako nappikuulokkeita, ne saavat korvat kipeiksi, jos niitä pitää kauan ja se ei ainankaan auta asiaa.
      2. Tehkää jotain mielekästä joka saa ajatuksenne pois siitä ja hyvällä mäihällä voitte unohtaa koko asian. (suosittelisin uintia)
      3. välttäkää täyttä hiljaisuutta ja kovia ääniä
      4. ÄLÄ STRESSAA tinitys todella pahenee samalla kun stessiä tulee lisää.
      Tämä onnistuu mullakin, vaikka olen lukiossa ja saan samalla hyviä arvosanoja. Tärkeintä on se rento asenne =)
      5. Niin ja välttäkää liioittelevia musiikin opettajia.

      Onnea ja koettakaahan pärjätä !

    • hinku ja vinku

      Mun oikeassa korvassa on "vinkunut television testikuva" jo 6 vuotta. Vinkuna alkoi voimakkaan päänsäryn aikana. Minulla tinnutus ei siis johdu kuulovauriosta. Kävin vähän aikaa sitten juttelemassa asiasta korvalääkärin kanssa ja hän selvitti, että vinkuminen johtuu väärästä muistijäljestä siellä aivojen osissa, joissa ääni muodostuu. Koska vinkuminen alkoi päänsäryn aikana ja päänsärky on minulla migreenityyppistä, kokeillaan migreenilääkitystä muistijäljen lieventämiseen. Voihan se olla, että taustalla on jotain muutakin, mutta näillä nyt mennään.

      Muuten olen pärjännyt vinkumisen kanssa, mutta Lapin luonnon haluaisin kokea vielä joskus täydessä hiljaisuudessaan, enkä tuon vinkunan kaverina.

      Tsemppiä kaikille, joiden korvissa vinkuu, suhisee tms ylimääräistä!

      • ehkä joskus...

        Kyllä tinnituksen aina on OIKEA syy, vaikka lääräreitten on sitä nykytietämyksellä usein vaikea löytää.


    • pian hullu

      Mä oon 13v ja tinnittäny noin 3viikkoa johtuu kahdesta kovasta kuuntelusta eka 3viikkoa sitten ja toinen pari päivää sitten villegalle keikka.onko happi hoidosta apua? TUUN HULLUKSI!!

    • kaaatt

      Tekipä mieleni kirjoittaa omasta kokemuksestani.

      Minulla alkoi tinnitus reilu vuosi sitten, kun typeränä menin keikalle ilman korvatulppia. Päälle jäi tinnitus, ja tästä seurasi jäätävä ahdistus. Suosittelen jokaista menemään tinnituksen alettua korvalääkäriin!

      Joka tapauksessa tinnitus tuli keikan jälkeen (joskus ennenkin tullut), mutta aamulla se ei ollutkaan poissa, kuten yleensä. Vei paljon aikaa ja voimia hyväksyä se, että tässä sitä sitten elellään ilmeisesti loppuelämä korvat vinkuen.

      Ajan kanssa totuin tinnitukseen, eikä se oikeastaan häirinnyt enää lainkaan. Nyt kuitenkin viimeisen viikon on tuntunut voimakasta tinnitystä ja pelkään vähän, että se oli tuo ulkoilmakeikka, jolla hetken olin ILMAN TULPPIA. En ole varma, sillä pahinta tämä on ollut viimeiset kolme päivää, ja viimeiset kolme päivää taas olen kärsinyt kovista niskasäryistä.

      Nimittäin, tinnitus tosiaan pahenee jos on niska- ja hartiavaivoja, stressiä, ahdistusta ja kerran minulta löydettiin korvatulehdus, kun kävin lääkärillä ja sanoin, että toinen korva tinnittää selkeästi kovemmin kuin toinen. Särkyä ei ollut!

      Minä annan neuvoksi mennä lääkäriin ensin tarkistuttamaan korvat. Jos tuomio on elinkautinen, niin sitten vaan täytyy alkaa jälleen elää. Yleensä tinnitusta ei huomaa päivän aikana juuri lainkaan ja minua se häiritsee hyvin harvoin iltaisinkaan (paitsi nyt viimesten kolmen päivän aikana). Jopa lukeminen onnistuu vaikka korvat soi.

      Suunnitelkaa ja toteuttakaa. Menkää, olkaa ja tehkää mitä ikinä huvittaa. Ei tinnnitus estä elämästä, jos ei anna sille liiaksi valtaa ja ajatuksiaan.

    • huolestunut44

      Hei,

      kävinpä Provinssissa ja ilman korvatulppia olin siellä joten nyt puolentoista viikon päästä on alkanut vaivaamaan tinnitus. Olen ollut kipeänä festareista lähtien, joten onko mahdollista että olis vaan tilapäistä? Nyt eka yö kun en saa unta tämän takia ja vasta eilen huomasin tämän? yllätti todella ja olen huolissani että mitä pitäisi tehdä?

      onko mahdollista että vaikka festareista on jo puolitoista viikkoa ja nyt tinnittää että olisi vain tilapäistä?

      • kaffekuppi23

        Kipeänä korvat voivat olla tukossa, jolloin korvien luontainen suhina kuuluu voimakkaampana. Jos on samaan aikaan huolissaan korvien vahingoittumisesta festareilla niin sitä alkaa helposti automaattisesti ja toistuvasti kuuntelemaan korviaan, että vieläkö se ääni on siellä? Samalla herkistää itsensä tahattomasti juuri sille ärsykkeelle josta haluaisi pois ja tinnitus alkaa kuulumaan aina vaan voimakkaampana. Vielä jos alkaa suojaamaan kuuloaan tavallisissakin arkipäivän tilanteissa ja kehittää sillä tavalla itselleen pienoisen äänipelon niin soppa on valmis.

        Noin oli ainakin itseni tapauksessa. Tuosta noidankehästä ja tinnituksesta pääsin eroon puolen vuoden harjoittelulla.

        http://www.tinnitus.org/home/frame/translations/Fin08/tin2aFin.htm


    • SMQS

      Itse kävin usein tanssiravintoloissa 70-luvulla ja jo silloin musiikki soi aivan liian lujaa. Tinnitus alkoi noin 40-kymppisenä ja on voimistunut siitä lähtien. Olen oppinut elämään sen kanssa. Kuulo on tietenkin heikentynyt. En kuule niitä ääniä, jotka ovat samalla taajuudella kuin tinnitus. Samoin naapurihuoneesta tulevasta puheesta en saa selvää. Kyllä sen kanssa pärjää, kun keksii muuta ajateltavaa. Vältän hiljaisuuttaa ja meteliä. Käy sääliksi nuoria, jotka soittavat autoissaan musiikkia nupit kaakossa. Aikuisena joutuvat sitten kuuntelemaan tätä tinnitusta. Korva muistaa nuoruuden metelit ja jossakin vaiheessa se väsyy ja tinnitus tulee.

    • Itselläni alkoi tinnitus about 5 kuukautta sitten, menin myöhään yöllä nukkumaan ja yhtäkki huomasin että korvissa soi, sitten ajattelin no se menee kohta ohi, koska usein mulla lähti tinnitus että vedin korvan lukkoon. mutta ei, ei lähtenyt sitten aloin jo ihmetellä kun 2 tuntii korva oli soinu ikää 14 v.


      PS: Todella harvoin kuuntelen kovaa musiikkia.

    • cvbnmbhjj

      Pakko tulla itekkin kertoo kokemuksesta.
      Mulla on tinnitus ollu 7 vuotta. Olin 10 vuotias kun sen sain.Mulla oli ihan tavallinen korvatulehdus enkä niin pienenä sitten miettiny että ei kannata kuunnella musiikkia silloin.kukaan ei sanonut.
      Kun pääsin lääkäristä kotiin laitoin musiikkia stereoista soimaan (suht hiljaisella kuitenkin) koska kipu korvassani oli aivan sietämätön!ja yht äkkiä kuului vain naps ja korvani alkoi tinnittämään. Ensimmäiset viikot olivat aivan sietämättömiä.Itkin vain sängyssäni ja toivoin että se lähtisi pois.Mutta ei lähtenyt.ja tajusin silloin että tän kanssa on opittava elämään vaikka se tuntui aivan mahdottomalta.Noin vuosi sitten tinnitus paheni niin paljon etten edes kuullut ihmisten puheita.Menin lääkäriin ja minulle todettiin taas korvatulehdus. ja söin jtn lääkettä ja yht äkkiä tinnitus oli poissa! sen jälkeen kaksi viikkoa vain nautin siitä hiljaisuudesta!makoilin sängylläni monta tuntia vain kuunnellen sitä hiljaisuutta.Sitä hiljaisuutta mitä en ollut kuullut kuuteen pitkään vuoteen.Mutta sen kahden viikon jälkeen tinnitus tuli takaisin.yhtä nopeasti kuin se oli lähtenytkin.
      nyt sain ensimmäisen kerran kuulla että siihen on lääke joka saattaa auttaa ja aion sitä kokeilla

    • huolestunut44

      heeei,

      eli tää tinnitus on nyt sitten jatkunut, joka yö kuuntelen musiikkia tietokoneelta jotta saan unta. huomasin kyllä että kun poikaystävän kanssa nukkuu niin vie sen tinnituksen aiheuttaman "pelko-tilan" pois ja nukahdan todella nopeasti ILMAN MUSIIKKIA. oletteko itse huomannut sen että jos nukkuu toisen vieressä tulee uni nopeammin?

      niin ja tosiaan kävin kesällä HBO- hoidoissakin viiten otteeseen, pitkä penni sinne meni, mutta pakko oli tehdä asialle jotain. Ei ollut hyötyä, en sitten tiedä olisiko enemmän pitänyt ravata, hieman skeptinen olin kyllä alun alkaenkin. Onko HBO- hoidosta mielipiteitä? jollakin toiminut?

      kolmas kysymys teille tinnituksesta kärsiville, oletteko käynyt ns. vertaistukiryhmissä etc. puhumassa asiasta? ja minkälaista ollut?

      • IT-kokki

        Olen käynyt hbo-hoidoissa yhteensä 8 kertaa, ja niistä oli ehkä enemmänkin mielenterveydellistä apua. Jos haluamalla haluaa kuvitella, niin ehkä vinkunan terävin kärki taittui hoitojen myötä pois.

        Mutta olen edelleen tyytyväinen siitä että kävin, sillä nyt on sekin sitten kokeiltu. Vielä voisin jossitella, että jospa olisin mennyt hoitoihin heti, eikä vasta niin myöhään kun menin...

        Olen käynyt tinnitysryhmässä, mutta koin että saan itse etsittyä netistä asiantuntevampaa tietoa kuin ryhmästä.


    • AJATTELEMATON IDIOT

      MORO!

      Ajattelemattoman idiootin tinnituksen pahenemisen vaiheet.

      1. [24 v] Kuuntelin Sepulturaa :) valmistautuessani teatteriesitykseen (olin tuolloin näyttelijä). Tahdoin ravistella päivän ajatukset pois riehumalla hiukan, ja innoissani väänsin musiikkia vielä vähän kovemmalle. Yhtäkkiä tunsin oikeassa korvassani lievää kipua. Laitoin musiikin pois, enkä ajatellut asiaa sen enempää, kun kipukaan ei jatkunut.

      2. [26 v] Sain paikan erään bändin solistina. Harjoitukset menivät usein vahvaksi päihteilyksi, eikä sitä sitten päihtymystilaltaan aina tajunnut - ja mikä pahinta, välittänyt siitä, että soittajat väänsivät laitteidensa volumenappuloita illan mittaan aina vain kaakommas. Nukkumaan mennessä korvissa soi, mutta seuraavana päivänä sointi oli aina kuitenkin poissa. Siksipä en asiaa jälleenkään sen enempää ajatellut.

      3. [28 v] Yhtenä päivänä luonnon hiljaisuutta kuunnellessani...tai yrittäessäni sitä kuunnella, tajusin, että korvassani vislaa vaimeasti sellainen huilumainen ääni. Yhdistin asian heti hetkeeni Sepulturan kanssa, ja ennen kaikkea huuruisiin bänditreeneihin. Ajattelin, että pikku-vislaus on vielä helposti sulatettavissa, mutta että tästä lähin on oltava varovainen, ettei vaurio pahene.

      4. [30 v] Aloin tehdä musiikkia soolona, ja vietin nauhoittaessa pitkiäkin aikoja luurit päässä. Halusin kuulla kaikki pienimmätkin nyanssit ja yksityiskohdat, joten ne vietävän sormet hakeutuivat tuon tuosta sinne volumenapille. Palkaksi toistuvista nahoitussessioista sain oikeaan korvaani lopulta TV:n virityskuvan. Otti päähän, mutta olin niin tyytyväinen biiseihin, jotka sessioiden aikana olin tehnyt, että ajattelin, että jos tinnitus on hinta, joka niistä piti maksaa, niin olkoon sitten niin.

      5. [32 v] Kuuntelin parin kuukauden verran töissä musiikkia korvanapeilla. Taustamelu oli usein kova, joten volumea piti säätää aina vaan kovemmalle, että musiikista saisi kaiken irti. Nyt tuo pari kuukautta päättyi eilisiltaan, kun vaimoni pamautti auton peräkontin vahingossa erittäin voimakkaasti kiinni. Olin oikeine korvineni tietysti ihan vieressä. Korvaani ei sattunut, mutta jonkin lievän tunteen korvassani koin. Tänä aamuna heräsin sitten neljältä siihen, että tinnitukseni oli muuttunut tuplasti voimakkaammaksi ja kaupanpäälle sain korvaan vielä tukkoisuuden tunteen.

      Hetken ahdisti aika paljonkin, mutta nyt tässä viidessä tunnissa olen ensinnäkin lukenut tämän palstan läpi (kiitos vaan kaikille kirjoittajille!), toiseksi - yllättävää kyllä - tottunut vanhaan, mutta voimakkaampaan "elämänkumppaniini" sanomalla: "Pa*kanmarjat, siinähän soi, minä en sille ajatustani anna".

      Sama idioottimainen välinpitämättömyyteni, jolla tinnituksen itselleni vuosien saatossa oikein hankkimalla hankin, näköjään auttaa minua myös elämään sen kanssa.

      OLI MITEN OLI, LOPPUTULEMA ON KUITENKIN TÄMÄ:
      OLEN AJATTELEMATON IDIOOTTI, JA KALTAISIANI LÖYTYY VARMASTI ENEMMÄNKIN.

      Voi, kunpa kaikkien kuulovaurion hankkimista suunnittelevien eritoten nuorten ajattelemattomien idioottien korviin kantautuisi tieto siitä, että häiritsevän tinnituksen voi hankkia myös ajan saatossa niin, että ensin ajat korvasi loppuun - ja loppusilaukseksi ei tarvita enää kuin kovaa kiinni rämähtävä auton takaluukku, niin siinä se sitten on: Veemäinen tuplasti aiempaa kovemmin vinkuva tinnitus.

      Kylläpä tätä kirjoittaessani tajusin, että miten idiootti sitä ihminen välinpitämättömyydessään voikaan olla. Nyt ottaa päähän enemmän oma idioottimaisuus, kuin itse tinnitus.

      Way to go, minä!

    • huolestunut44

      heeeeeeeeeei,


      tulipa mieleen kun luin edellistä, juttua että alussa se itsensä syyllistäminen oli ehkä pahimpia henkisiä esteitä mikä piti vaan päästä pikkuhiljaa yli. sitä rupeaa tosi helposti jossittelemaan että entäs jos en oliskaan menny sille keikalle jneeeee. tottahan se että niitä korvatulppia tulisi käyttää, tuntuu vain hieman epäreilulle että se on niin yksilöllistä kenelle tulee ja kelle ei.

      Myönnän että on tullu kulutettua korvaparkoja kun kuunteli ylä-asteella liian kovalla nappiksilla musiikkia, ja nyt sitten tuli viimeinen pamaus kun tinnitus alko. mutta luulenpa että olis mulla tinnittämään alkanu jossain elämänvaiheessa samalla tavalla kuitenkin, harmi tosiaan että jo 19-vuotiaana.

      Toisilla itsesyyllistämisen ja jossittelujen ylivuotoa?? olis kiva kuulla muidenkin kertomuksia tästä asiasta, sillä juuri se henkinen osio painaa.

      • lapin poika 49

        Onko kukaan tutustunut netistä saatavaan kirjaan: Tinnirus Miracle System?
        Maksaa noin 40 egee.
        Mulla ollut paha tinnitus vasemmassa korvassa jo 8 vuotta, ja se on järkyttävää...
        Kestämätöntä...


      • fhfghfg
        lapin poika 49 kirjoitti:

        Onko kukaan tutustunut netistä saatavaan kirjaan: Tinnirus Miracle System?
        Maksaa noin 40 egee.
        Mulla ollut paha tinnitus vasemmassa korvassa jo 8 vuotta, ja se on järkyttävää...
        Kestämätöntä...

        Nuo on vaan huijauksia, ennemmin pistät rahat lahjoituksena noille oikeille tinnitusta tutkiville keskuksille, jotka muutenkin elää lahjoituksilla.


    • niiiiiiin katkera!

      Mulle tuli äkillinen kuulonmenetys ja suuren suuri tinnitus tuli tilalle. Miten ihmeessä kukaan voi kestää hengissä tätä? Nyt puoli vuotta metelissä. Oikeasti jos en tule hulluksi, niin ihme! Raivostuttavaa "kuulla" tinnitus ja muuten olla 100% kuuro.

      Ikinä en ole musiikkia lujaa kuunnellut ja muutenkin olen kuuloa suojannut, joten olen todella katkera. Lisäksi kuulo meni tunnissa ja siihen asti erotin mm. tutut autot äänestä ym. melko tarkkaa.

      Ei ole ihmisen arvoista elämää ei. Ei voi nukkua, ei voi keskittyä mihinkään, ei voi tehdä mitään...

      • +08878e43

        Mulle tuli myös äkillinen kuulonmentys muutama viikko sitten. Tinnittaa välillä pahasti , mutta enemmänkin suhisee ja lujaa. Katkera olen minäkin. Mitään ei huvita tehdä, kun päässä käy kova kohina koko ajan.


    • Tinnittää

      Mulla on nyt tinnittänyt korvissa hieman yli viikon verran. Ininän kuulee hyvin koko päivän ajan, eikä pelkästään yöllä hiljaisuudessa. Kuuntelen musiikkia aika lujaa ja tinnitys alkoikin kovaäänisistä bändireeneistä. Osaako kukaan sanoa että voiko tämä ininä olla vielä ohimenevää vai pitäisikö mennä lääkärille vai mitä tehdä!??

    • Jjaiks

      Mua on tinnittänyt nyt kohta vuoden. :/ Se alkoi kun olin 14.
      Se on juurikin sitä "television testikuva"-tyyppiä. Välillä kuuluu kovempaa välillä hiljempaa. Olen oppinut jo joten kuten elämään asian kanssa, mutta välillä ihan normaaleissa tilanteissa, yhtäkkisesti tulee ihan järkyttävä "tinnitusaalto" ja en kuule mitään muuta kuin ihan kauhean ininän. Onneksi se menee aina hetken päästä pois, mutta silti herää pelko, että jos se jääkin vielä joku kerta pysyvästi. :S
      Onko muilla ollut mitään tälläistä?

    • 1+20

      Kyllä, tuommoinen äkisti alkava piippaus on yleistä ja luonnollista. Sitä lienee kaikilla, mutta muut kuin tinnittäjät ei hätkähdä sitä...

      Eli myös minulla alkaa silloin tällöin yhtäkkiä piipata todella kovaa, ja se laantuu sekunneissa tai minuuteissa. Minullakin on huoli tuollaisen piippaamisen jäämisestä pysyväksi, mutta se on turhaa.

    • Tiuku 60 v

      Moi, sain tinnituksen vuoden 2005 syksyllä. Käytin töissä toispuolista puhelinluuria. Iltaisin alkoi korva humista. Sitten jäi tämä jatkuva humina, jonka voimakkuus vaihtelee. Yöllä käytän korvatulppia, jotka aiheuttaa sellaisen tasasen huminan kumpaankin korvaan, että voin nukkua. Olen tosi vihainen sille puhelinluurin valmistajalle, mutta ei auta mitään. Ei ole kuulemma työperäinenkään, koska ei pystytä todistamaan. Jos alkaisin hakea oikeutta itselleni, saisin maksaa kulut, joten näillä mennään. Eniten harmittaa, kun en kuule enää hiljaisuuttaa. Voimia kaikille kanssakärsijöille.

    • k71376

      Hei kaikille tinnituksesta kärsiville! Olen itsekin kohtalontoveri ja olen kirjoittamassa aiheesta artikkelia Iltalehdelle. Etsin henkilöä joka olisi valmis antamaan lyhyen ja yleisluontoisen haastattelun omasta tinnituksesta (miten alkoi, miten hoitanut). Kiitokseksi avusta olisi tarjolla parinkymmenen euroni lahjakortti.

      Jos olet kiinnostunut niin laittaisitko sähköpostia osoitteeseen [email protected]. Tarvitsisin vastaukset ensi keskiviikkoon (13.12) mennessä joten tällä on pieni kiire.

      Terveisin
      Daniel

    • 68900

      Koetahan saada siihen myös tieto, ´kuinka monella on niska- tai selkäongelmia tinnituksen ohella.

      • tsippa

        Toivottavasti se haastateltava kertoo, mitä helvettiä tinnituksen kanssa eläminen on. Se on sitä, että joka päivä miettii, kuinka voisi päättää päivänsä.


    • Tinnitus POIS!

      Mua alkaa vituttaa tää tinnitus joka päivä kun meen nukkuu inisee paljon joka päivä kun on hiljaista inisee taas onko se sitä ? Onko apua tai jotain en muista miten sen sain ja painetta alkaa korvissa olla plajon tuntuu et on lukos koko ajan

    • No Vittu Mieti!

      No Vittu Mieti!

    • Toivoa?

      Tuttu juttu
      Minulla kanssa alkoi yks kaks (muistan päivän) siritys vasenmassa korvassa. Ennen sirityksen alkua (n.3 viikkoa) kaaduin nurin taittaen niskani. Kävin Nabrabaatilla kolme kertaa hierottamassa niskojani joka viimeisen käynnin jälkeen alkoikin jo kääntyä. Siitä viikko alkoi tinnitys ja on jatkunut nyt kaksi kuukautta ja kahden korvalääkäri käynnin jälkeen. Nyt käyn fysikaalisessa ja toinenkin korva on alkanut soida (jumalan kiitos ei toistaseks yhtä pahana kun vasen) alkaa epäilyttää voiko se jopa pahentaa juttua.
      Nää rauhalliset illathan on sitä mitä kaipais mutta ei toivo:).

      • hpop

        Mulla alkoi nabrabaatin
        jälkeen kanssa tinnitus, joka on kestänyt jo kohta vuoden. Ja häiritsee vielläkin, mutta ei enään päätä onneks saa sekaisin...


    • salatzopyrin
      • Valaistuminen

        Ei helvata sitäkö se on?! Luoja kun on tuttu ääni! Vähän omaani korkeampi, mutta silti. Ikää on 18 ja en ees muista millon tinnitti ensimmäisen kerran. Löytyy reuma, löytyy ikijumi niskat, pienestä pitäen ahtaat ja tukkoiset korvat, nuhasta saan aina nenä/poskiontelotulehduksen, harrastan musiikkia, kuuntelen liian raskasta rokkia liian kovalla (napeista ennen nukkumaanmenoa, bussissa mölyn vuoksi, autossa koska hyvät kajarit ja huippu fiilis).... Hups, näillä mennään.

        Mutta oon tosi iloinen, ettei häiritse elämää. Joka ilta kuulen, mutta oon vaan ajatellu, että no, hyvä kun aivoissa kiertää veri :D Taidan silti ruveta suojelemaan kuuloani (joka on vielä tosi tarkka) paremmin :/

        Jaksamisia kaikille! :)


    • V I T T U !

      V I T T U !

    • Hyvin sirisee!!! Eilen illalla ryhtyi oikea korva menemään tukkoon lukkoon.
      Illalla tehostin kenties vaikutusta kuuntelemalla korvakuulokkeilla musiikkia?
      Yön aikana sitten olikin kuulo kadoksissa oikeasta korvasta ja tilalla kumma turtuneisuus pään oikeistosiivessä;-))
      Nyt kuulo on ainakin osittain palautunut mutta sirisee sirisee sirisee.
      Siinäpä sitten sirisee ja katsotaan mitä sanoo lääkäri vai sanooko mitään jos nämä vaivat on yhtä vaikeita paikallistaa kuin selkäsäryt ja muut vastaavat joiden vuoksi ei ansiotyökykyä enää ole jäljellä ...

    • Ite kärsinyt yli 10vuotta, pakko vaan oppia elämään sen kanssa. Tai seota ja ampua ittensä, eikä kukaan halua sitä.

    • tinnitu

      Osaako joku kertoa, jos aivoihin vaikuttava lääkeaine on laukaissut tinnituksen pahenemisen, voiko olla toivoa, että se menee ohi, kun lääkkeen lopettaa? Pitkään ollut tinnitus huomattavasti voimistunut, uniongelmat vaivaa ja epäilen syyksi aivoihin vaikuttanutta lääkettä, joka on uutena käytössä. Koko pää kimeästi surisee. Onko kellään kokemusta lääkkeen aiheuttamasta tinnituksesta?

      • 6+10

        Jotkut lääkkeet aiheuttavat tinnitusta, joka loppuu kun lääkkeen syönnin lopettaa. Katso lääkkeesi tuoteselosteesta onko tinnitus mainittu haittavaikutuksena.

        Et mainitse lääkettä, mutta voit helposti etsiä netistä onko muilla kokemuksia juuri sinun käyttämästäsi lääkkeestä esim googleen hakusanoiksi "lääkkeesi nimi "ja "tinnitus".


    • KihinäJaSihinä

      Itselläni tuli äskettäin bänditreenien seurauksena jonkinlainen tinnitus päälle. Aivan mielettömän häiritsevä vaiva ei ole vielä (lähinnä iltaisin), mutta hieman huolettaa kun molempia korvia särkee edelleen useita päiviä melualtistuksen jälkeen. Oudointa on se, että käytin harkoissa korvatulppia. Ilmeisesti kertakäyttöiset vaahtomuovitulpat eivät sitten tarjoa riittävää suojaa. Huono kokeilu, kun yleensä olen pitänyt kupusuojaimia. :(

      Kävin lääkärilläkin, kun epäilin kivun vuoksi ensin jotain korvatulehdusta. Laittoi betaserc-kuurin, mutta näinköhän tuo auttaa. Seuraavaksi pitäisi käväistä sitten kuulotestissä katsomassa, löytyykö kuulonalenemaa. Täytyy vain ristiä kädet ja toivoa, että mitään pysyvää vauriota ei olisi tullut. Mutta vaikka tämän vaivan kanssa joutuisi loppuelämän olemaan, niin eipä se kuolemaksi ole. Miljoonat ihmiset kärsivät kuitenkin paljon hankalimmistakin vaivoista. Tsemppiä silti kaikille joilla vaiva on, toivottavasti pystytte ajan myötä tulemaan sinuiksi sen kanssa.

    • hulluksi tulee

      Ei näköjään kannattaisi suostua kuulo-/tinnitustesteihin kun on ääniherkkyys ja tinnitus. Siinä testissä korviin soitetaan pahankuuloisia ääniä, hoitaja vielä sanoo että kestä äläkä heti paina sitä nappia, voi..... Testin jälkeen tinnitus paheni, enkä ole saanut sitä enää hiljaisuudessa pienenemään hiljaiseksi kohinaksi, kuten aikaisemmin. Tätä ininää ei jaksa kuunnella. Pitää ostaa lisää unilääkkeitä. Vapaa-aika menee ihan pilalle.

      • meitä on monta

        Ei siinä testissä soiteta niin kovia ääniä että ne oikeasti vaurioittaisivat korvaa ja kuuloa. Minäkin painoin nappia heti kun ääni vain kuului, koska en halua kuulla yhtään kovaa ääntä ilman omaa hallintaani, ja ensimmäinen ääni oli jo "riittävän" kova. Hoitaja sanoi että "ei kai nyt vielä tullut raja vastaan". Sanoin kyynel silmässä että "kyllä tuli".

        Tinnitus tuntuu pahenevan koska siihen keskittyy. Kun keskittyy johonkin muuhun, tinnitus tuntuu helpottavan. Helpommin sanottu kuin tehty, mutta niin se toimii.

        Itse syön lääkettä joka nukuttaa ja rentouttaa. Kun pystyy rentoutumaan ja keskittymään muuhunkin kuin vinkunaan, tuntuu elämä hiukan paremmalta.


    • Soi Soi ja SOIII.. ympäri kännissä kun on illan baarissa ilman kuulosuojia niin siitä se sitten alkoi.. voin sanoa, että kyllä vituttaa! voisin melkeen käydä ampumas kyseisen Dj:n..

      Ja jos joku jolla ei ole vielä yhtä maailman vittumaisimmista vaivoista lukee tätä palstaa niin sanon, että käytä ihmeessä kuulosuojia aina pienessäkin melussa, ET TODELLAKAAN HALUA KYSEISTÄ VAIVAA ITSELLESI.. toivottavasti tällä paskalla saarnalla sain edes yhden terveen kuulon pysymään edes yhdellä ihmisellä päivän pidempään!

      Lopuksi olisi vielä kysymyt. onko kenelläkään kokemusta niistä laitteista jotka tuottavat jonkin taajuista ääntä joka peittää tinnituksen joka yleensä laitetaan yöksi surisemaan niin saisi edes nukutuksi joskus?

      • 14+13

        Käytä kännykkääsi tai mp3-soitinta!

        Itselläni on ipod, johon olen ladannut musiikin lisäksi luonnonääniä, tuulikelloja, huminaa, lorinaa ja kellon tikitystä jne.

        Riippuu tietysti kännystäsi kuinka hienosti ja hyvin se toistaa äänet, mutta joku linnunlaulu soi varmasti ihan kivasti, ja hiljaa se pitää kuitenkin soida.

        Eli lataa kännyysi linnunlaulua tai puron lorinaa, pistä kännykkä laturiin ja sopiva ääni soimaan loopilla. Toimii.

        Pistä tosiaan voluumit hiljaiselle ja vaihtele ääntä. Toiset äänet toimivat toisia paremmin, ja kokeilemalla löytyy parhaiten itselle sopiva.


      • KaMaJu2012

        Minulla on sellainen kohinakone yöpöydälläni. Siitä saa varmaankin kymmentä erilaista ääntä ja voimakkuuden voi valita. Olen käyttänyt sitä muutaman vuoden. En tosin joka yö, koska olemme mökillä aika paljon, enkä ole kuljettanut sitä sinne. En osaa sanoa onko siitä ollut hyötyä. Eniten olen hyötynyt siitä, että olen suggeroinut itseni siten, että en kuuntele tinnitusta. Kyllä minä sen kuulen, jos kuuntelen.


    • piiiiiii

      Hei, miten porukka käy baareissa ja yökerhoissa tämän vaivan kanssa? tulpat korvilla vai? en oo kehdannu lyödä tulppia päähän ja tinnitus vain pahentunut.. että kai se on pakko tai jättää baari reissut vaan väliin...?

    • Auttaja
    • tinnitus tuli 21v.

      Vähän yli kaksi viikkoa sitten, kun tein tietokoneella hiljaisessa huoneessa opiskelu-juttuja, niin vinkuminen alkoi ärsyttää. Ensin oletin, että se kuuluu koneesta tai digiboxista, mutta myöhemmin huomasin sen kuuluvan päästäni! Koen, että tinni on pahentunut ja olen ollut tämän takia ahdistunut. Myös nukkuminen on ollut vaikeaa. Tinnitus tuntui tulleen siis aivan tyhjästä?

      Olen nyt ollut kahdella lääkärillä, eikä korvista ole löytynyt mitään vikaa. Tuo toinen lääkäri kyllä tuntui ihan pöljältä... Sitä ei tuntunut kiinnostavan mun tinnituksen laatu yms. ja se heti ehdotti syyksi sähkömagneettista säteilyä mun tietokoneesta!?!? Se laittoi mut kahden viikon tietokone banniin ja oli valmis kirjottaa sairaslomaakin... Olen nyt kuitenkin ollut parin päivän jälkeen taas tietokoneella, kun tuo tuntuu niin typerältä... Tulen vaan hullummaks, jos muutan normielämääni tän takia liikaa ja kehitän itelleni vielä jonkin luulotaudin...

      Olen nyt varannut ajan Hesan tinnitusklinikalle, jos jotain apua sais. Mun kuuloa ei kertaakaan testattu btw....

    • psykologi(kin)

      Hei,
      Mua on vaivannut tinnitus jo kohta 15 vuotta. Ensin meni kauan tottuessa, mutta totta ne puhuu, kun sanovat, että ensimmäiset 2 vuotta on vaikeita, mutta sitten on jo aika lailla tottunut.

      Eräänä päivänä (n. 2 viikkoa sitten) huomasin, että nyt sirisee kovaa ja korkealta ja katkonaisesti. Kuulin äänen ihan 24/7. Korvakäytävien kohdalla oli myös kipua. Huomasin aatella, että mulla oli ollut selkä tosi huonossa kunnossa ja kaverin kanssa saatiin idea, että mitä jos testaisin vaivaan lihasrelaksanttia. Ja pikku hiljaa (3 yön käytön jälkeen) huomasin kovimman äänen kadonneen! Jihuu! Nyt on jäljellä toki vanha, hiljainen tinnitus, johon oon tottunut.

      Siispä miettikää, voisiko syy olla niska-/selkävaivoissa eli lihasjumissa. Jos kyllä, pyytäkää lääkäriltä siihen lihasrelaksanttireseptiä (esim. sirdalud) . Kannattaa ainakin kokeilla. Itse olen ikionnellinen tällä hetkellä siitä, ettei tinnitus pahentunutkaan.

      Voimia kaikille!

      • killekalle

        Tinnitus ja tinnitus.
        En tiedä onko se minulla ollut jo kymmeniä vuosia.
        Eli joskus 55v sitten alkanut. Nyt 65. Kuulin jo lapsena et voimajohdot 'laulaa'.
        Onko vika synnyinäinen?
        Luulin enste että kuulen mökillä llalla ulkona hyttysten mahtavan ininän.
        No ei. Se on sitä itseään. Nyt kuulen sen hiljaisena kun olen keskittynyt muuhun.
        Vaan kun menen nukkumaan niin aina soi ja melko lujaa.
        Ärsyttäähän se. Siskoni toimitti minulle CD:n jossa on valaiden ääniä.Pitäis kuulemma helpottaa. Laiska kun olen en en niin tehnyt kuin pari kertaaa. Myös levyjä on jossa linnut laulaa. Ehkä auttaa. Ne niska ja muut häiriöt voi olla syinä, kun mullakin oli aikoinaan usein ja kovia.Ehkä on kuitenkin fyysinen rasitus ja sit se menttaali. Eli jostain henkisestä syystä vaan alkaa soida. MIten pois siitä. En tiedä.


    • 8+14

      Itellä alkoi tinnittii viime uutena vuotena kohtuullisen kovaa baari illan jälkeen. Ensimmäiset 2 kk oli vaikee nukkua mutta nytten jos ei ajattale sitä ennen nukkumaan menoa niin ei se yön unia enää häiritse. Olen nytten 19 vuotta. Ahdistavaahan nuo 2 ekaa kuukautta olivat mutta nytte elämä taas mallillaan. Kaikkein vähiten tinnitusta huomaa jos jatkaa aivan samalla tavalla kuin ennenkin mutta yli 95db ääniä tulisi välttää tai yli 90db. Baareissa kun olen ollut olen tulppia käyttäny iha varmuuden vuoksi.

      Eli mulle ainaki toiminut että olen kuunnellu musiikki ihan normaalisti koneella kuin autossakin noin 70-80db voimakkuudella.

      Yhden neuvon teille annan että älkää vain masentukko tinnituksestä voisihan ne asiat olla huonomminki esim todettu syöpä elinikäää muutama viikko jnejne. Itse ainaki ajattelin että eihä tää elämää haittaa kun ei varsinaisesti mikään sairaus ole.. Pääasia on että olet terve mitä nyt pienestä korvien soimisesta ne on niitä elämisen ääniä.. ..

      Tsemppiä vaan kaikille joille tinnitus on ongelma kyllä se elämä vielä kukoistaa...

    • Tinnitusinmyass

      Moi,

      Mulla tuli tinnitus ylioppilaskirjoitusten aikaan, kun kuuntelin aivan liian kovaa musiikkia iPodilla KOSS-merkkisillä kuulokkeilla. Hyvät kuulokkeet, mut pirulliset. Ininän huomasin katellessani televisiota olohuoneessa ja kysyin muilta, kuulevatko saman kuin mä. Silloin iski paniikki ja meni pari viikkoa stressissä korvien takia. Terveyskeskuksen virolainen lääkäri katsoi Wikipediasta, mikä on tinnitus. Mulle tehtiin pari tutkimusta muualla ja kuulo todettiin hyväksi.

      En ole vielä hakeutunut uusiin tutkimuksiin, koska oon tottunut ininään. Aion kyllä mennä, koska vasemmassa korvassani tuntuu heiluvan joku. Ihan kuin siellä olisi koko ajan vettä, jota ei saa pois. Tinnitus ollut mulla nyt vuoden. Sen kuulee nukkumaan mennessä, wc:ssä ja hiljaisuudessa. Luin vuosi sitten näitä juttuja ja ne aiheutti vaan lisää paniikkia. Tosiasia on se, että tinnitus v*tuttaa, kun esimerkiksi katselee mökillä järvimaisemaa hiljaisuudessa. Mulla stressi tekee tinnituksesta voimakkaamman. Tinnitukseen tottuu ja sitä ei kannata ajatella. Korvatulpat suositeltavia etenkin konserteissa, jos on lavan läheisyydessä.

      Muistan aina, kun iskä sanoi, et musaa ei saa kuunnella liian kovaa. Kantapään kautta oppii. Kuuntelen vielä iPodia KOSS:eilla, mut max-asentoa en enää käytä. Toivottavasti tää jelppas niitä, jotka kärsii tinnituksesta.

      PS. Kappale, jota kuuntelin eräänä elämää muuttavana iltana ERITTÄIN KOVAA, oli Keshan Your Love Is My Drug.

    • JP

      Itsellä tinnitus ollut 1,5 vuotta. Alussa aivan hirveää ja kesä meni todella masentuneena ja ihme että jaksoin töissä. Luulin että elämä on ohitse, kun tuomio oli niin lopullinen ja kaupan päälle hyperakusia, joka johtui stressistä ja kuulon jatkuvasta tarkkailusta..

      Nyt olen kuitenkin päässyt pahimman ylitse ja elämäni on melkeinpä yhtä hyvin kuin ennen tätä tinnitusta. Prätkänkin hommasin vaikka melu tuntui aluksi pelottavalta, mutta hyvät korvatulpat niin ei ole ongelmia. Ei kannata jättää tekemättä mitään tinnituksen takia. Suojaat vain kuulosi tarvittaessa ja lopetat tinnituksen tarkkailun niin se häipyy taka-alalle. Ja ajan kuluessa tämä jää entistä enemmän taka-alalle ja tähän tottuu niin tulevaisuus näyttää ihan aurinkoiselta :)

    • aina soi

      Minulla tuli tinnitus aprill jazz konsertista huhtikuussa. Istuin toisella rivillä. Konsertin jälkeen äänet kuuluivat metallisesti. Kävin viikko tapahtuman jälkeen yksityisellä kuulokäyrässä jossa todettiin kuulonalenema 6000hz kohdalla. Sellainen tulee tyypillisesti konserttien jälkeen. Sain kolme kertaa ylipainehappihoitoa josta kuulo hieman parani mutta tinnitus jäi. Minulla on hiljainen työ ympäristö joten kuulen ininän lähes ympärivuorokauden. Ajattelin kokeilla mustaherukka siemenjauhetta ja kalaöljyä jos niiden rasvahapot helpottaisivat hermosolujen olotilaa.

    • mimimi9876

      Tinnituksen hoito
      Tinnitusklinikka
      http://www.tinnitus.fi/tinnitus/hoito.htm
      Maskeri
      Poisoppimishoito
      Magneettistimulaatiohoito
      Xylocain tai kortikosteroidit paikallishoitona välikorvaan
      Ylipainehappihoito
      Fysikaalinen hoito, kiropraktiikka, akupunktuuri
      Sähköinen hoito (kuulokoje, tinnitusmaskeeraaja, kokleaimplantti)

      Tinnitukseen löydetty uusi mahdollinen hoitomuoto:
      http://www.tohtori.fi/?page=6771267&id=0897131


      - Onko kenelläkään kokemusta yllämainituista hoitomuodoista? -


      Mitä tehdä kun korvat soivat
      Jos korvat soivat häiritsevästi ja etenkin jos kokee myös kuulon alentuneen, on hyvä hakeutua yleis- tai korvalääkärin tutkimuksiin. Korvien ja kuulon tutkimusten yhteydessä voidaan tarvittaessa todeta ja hoitaa korvakäytävän tukkiva vahatulppa tai välikorvan tulehdus, jotka laskevat kuuloa ja altistavat tinnituksen kuulumiselle. Kuulontutkimuksessa puolestaan voidaan todeta kuulonkuntoutusta vaativa ikään tai meluvammaan liittyvä kuulonalenema tai toispuoleinen epäsymmetrisesti laskenut kuulo. Jatkotutkimuksia ja -hoitoa varten lääkäri voi tehdä lähetteen sairaalaan. Meiltä ja Kuuloliitosta kannattaa myös kysellä neuvoja.
      http://www.tinnitusyhdistys.fi/tinnitus2.php

    • RF-radiation dangers

      Mulla alkoi tinnitus korvissa niihin aikoihin kun wlanmokku tuli taloon.

      Kun otin akun ja virrat pois yöksi alkoi mennä pikkuhiljaa pois eikä enää vaivannut.

      Sattumaa tahi ei: kun sähköfirma asensi taloon etäluentamittarin alkoi tinnitus taas...

      • Mistä sen...

        ...tietää, vaikka tuossa olisikin jotain itua.
        Mielenkiintoinen päätelmä-


    • jj

      Linnut cd olen puhelimeen ladannut kuuntelen aina pahemman tinnituksen aikaan ja muutenkin päivittäin parituntia hyvin peittää vinkumisen.
      Akua ja hierontaa katotaan ny pariviikkoo, lenkkeily ensin suurentaa vinkumisen parintunnin jälkeen helpottaa.Sauna ei oo hyväksi saa korvat soimaan seuraavana päivänä.
      Alkoholi vaikuttaa keskushermostoon ja vinkuminen helpottaa mut seuraavana päivänä sama laulu vähän kovempana.
      Ääniärsykkeet linnut,metsänhumina,aaltojen loiske rauhoittaa mieltä ja jännitys laukeaa kun tinni ei kuulu.
      Ääniterapia näyttäs olevan paras lääke toki akupunktuurin ja niskahierronnan kera.Lueskelin että neljätuntia ääiterapiaa päivässä vuoden ajan saadaan parhaat tulokset
      itse sanoisin cd kuuntelun jo parin viikon aikana tinni on puolittunut,tsemppiä kirjoitellaan kuulumisia.

    • Tinnitukseen tottuu

      Kohta ollu tinnitusta 12vuotta. Ei ole miksikään muuttunut, ei sitä aina huomaa, sen kanssa oppinu elämään.
      Mulla puhkesi tärykalvo tuolloin 12vuotta sitten, makasin 3viikkoa kuumeisena sängyssä, kuulo tuli muutamassa kuukadessa pikkuhiljaa takaisin, lähes normaaliin, mutta tämän tinnituksen kanssa.

    • kalle

      MULLA TINNITUS ON SUUREMMIN ALKANUT VAIVAAMAAN VIIDEN VUODEN AIKANA.
      Täytyy myöntaa et jo lapsena yli 50v sitten kuvittelin et kuulen sähkölinjojen sirinän
      Taivallalahdesta ( Hesassa) Eirassa asuin.. Se on sukuvika, äidilläni, toisella siskollani ja mulla on se.
      Tietenkin aina silloin tällöin esim kun katsoo jotain mielenkiintoista ohjelmaa, sitä ei huomaa, vaan heti kun herpaantuu. Vielä pärjään kun tottunut olen. Mut aina soi se sirinä. Luin jostain et uutta parannuskeinoa olis vaan en muista mitä ja missä.
      Ja ehtineekö mulle. Raivostuttavaa.

    • kalle

      Niin siskoni lähetti mulle CD:n jossa on valaiden 'laulua' ja sit jotain llntujen laulua..
      Auttaisko, tuskin, mut täytyy kokeilla sitä ihan oikeesti .
      Kestää tietenkin aikansa et jaksaa kokeillea.
      Meen kohta OIKEELLE KUUULOLÄÄKÄRILLE kysymään et kuin on.
      Onko apua vai ei.

    • Ionisaation vaarat!

      Lukuisat artikkelit käsittelevät etäluentamittareiden aiheuttamia vakavia terveyshaittoja kuten tinnitusta... ja leukemiaa!

      Voitte itse googlata hakusanoilla: smart meter tinnitus

      ...mutta tässä muutama poiminta. Mainittakoon vielä että Suomessa joka torppaan asennetaan lain voimalla "smart meter" eli etäluentamittari.

      "In researching smart meters, I was shocked to see tinnitus listed near the top of symptoms of the effects of the micropulsed radiation from smart meters. Tinnitus is ringing (or buzzing or humming, etc.) in the ears — something I rather suddenly developed around the end of February. "
      http://marcyaxness.com/parenting-for-peace/7-ways-to-protect-your-family-from-eft-effects/

      "Millions of customers were unhappy with their Smart Meters. They are surveillance devices in homes, without a search warrant, which is a violation of privacy. Fires, explosions, and health issues ranging from nausea, dizziness, heart palpitations, headaches, tinnitus, insomnia, and radiation exposure associated with powerful wireless devices that transmit information 6-8 per minute constantly, have plagued the stealthy and deceptive installation."
      http://www.canadafreepress.com/index.php/article/41988

    • Suhinakorva

      Muutaman vuoden vasen korva suhissut . ssSSSsssSSS...sydämenlyöntien tahtiin. Vuosi sitten kesällä huomasin yhtäkkiä pahentuneen. Se kuuluu aina. Tosin, jos keskityn johonkin ja on tarpeeksi muuta melua, ei sitä huomaa. Aika rasittavaa, varsinkin iltaisin, kun yrittää nukkua. Jännä juttu tuo, kun vedän leuan niin pitkälle vasemmalle kuin saan, suhina hiljenee, ei toki kokonaan. Vastaavasti suhina pahenee, kun leuka menee oikeelle. Niska- ja selkävaivoja on.
      Kipukepillä painelin selkärangan ympäristöä...yks kaks suhina loppui, kun painoin yhdestä tietystä kohtaa ja kovaa. Olipa upeaa, kun oli hetki hiljaista. Mutta siitäkin nyt jo 1,5v.
      IPadiin ostin appsin 'Tinnitus Tamer'. Vielä en ole jaksanut kokeilla sitä tarpeeksi - viikosta puoleen vuoteen kolme krt päivässä10 min kerrallaan kuunnellaan erilaisia suhinoita. Pitäis helpottaa, perustuu kai siihen, että ääneen tottuu, eikä sitä enää kuule/ huomaa.
      Lääkärit hymähtelee koko vaivalle. Varmaan vasta lääkäri, jolla on tää itsellä, ottaisi vakavasti. Vaikka, mitäpä sekään auttaa, kun parannuskeinoa ei ole.
      Kiinnostaisi tietää, onko joltakin vuosia kestänyt tinnitus oikeasti loppunut???

    • loppakorva1

      Suosittelen tinnius- ja/tai ääniherkkyydestä kärsiville Kuuloliiton kuntoutuskursseja.

      Minulla ääniherkkyys parani tai on ainakin nyt poissa. Korvat soi edelleen. Olen huomannut, että rentoutuminen ainakin auttaa, eli sairausloma on paikallaan silloin kun oireet alkaa olla liian rasittavat, koska muuten seuraa nukahtamislääkkeiden jatkuvaa käyttöä, josta tulee taas jonkinlaista masista ym. ongelmia. Kun pahin vaihe on ohi, korvia pitää alkaa taas siedättämään normaalille äänille, kuuntelemalla vaikka mielimusiikkia, sillätavalla mikä itsestä tuntuu hyvälle ja siedettävälle.

      Minulla tuo ääniherkkyys teki sen, että normaalitkin äänet tuntuivat liian voimakkailta, ne aiheuttivat korvakipua joka ei heti loppunut, korviin tuli jatkuva jännitys, kuin sähköjännite korvien alueen lihaksissa. Ja ihan kuin olisin yritänyt sulkea korvat, niinkuin minulla olisi jotkut nahkaläpät joita lihakset yritti laittaa korvien eteen. Ja jos joku vaikka puhui isommasti, minulla tuli tunne että voimat loppuu, että pitäisi päästä makuulle, eli jotenkin melu uuvutti.

      Korvat soi edelleen, ja todella hissukseen pitää elellä, tai tinnitus kokemukseni mukaan pahenee isoääniseksi ja sietämättömäksi.

      • Suhinakorva

        Tosi monella julkkiksellakin tämä vaiva. Kuulin, että Michael Jackson kärsi tinnituksesta ja siksi käytti niitä unilääkkeitä niin paljon! Jos kuulkaa " famous people with tinnitus"' löytyy lista nimiä.
        Välillä parempia päiviä, välillä huonompia. Joskus ottaa todella päästä koko asia, toisinaan sitä ei huomaa. Ajattelin käydä putsauttamassa korvat, sitä kun ei ole koskaan tehty. Onpahan tämäkin riesa! Tossa mietin, että miten vanhana mummona, kun ei enää kuule muuta kun jatkuvan soimisen...sekoaakohan...


    • zzz6

      Itsellä todettiin alentunut kuulo jo parikymppisenä. Kuulolääkärille mainitsin myös tinnituksen, mutta ei suositeltua seurantaa/jatkohoitoa. Kolmekymppisenä huomasin että etenkin epäselvästä/hiljaisesta puheesta hiljaisessa tilassa ja normaalistakin puheesta melussa oli välillä vaikea saada selvää ja tinnitus oli häiritsevän voimakas.

      Epätoivoisena menin Helsingin H.E.I tinnitusklinikalle, koska asia alkoi hankaloittaa elämää ja en tiennyt mitä tehdä. HEI totesi molempien korvien kuulonaleneman, 60% awareness tinnituksen ja selvän ääniyliherkkyyden. He antoivat white noise terapia ääninauhan kuunneltavaksi 20 min/päivä ja laittoivat kuulolaitejonoon.

      Pääsin noin 6 kk:n jälkeen kuuloliitolle jossa lääkäri totesi, että tarvitsen kuulolaitteet molempiin korviin. Alkujärkytyksen jälkeen nielin asian ja sain erittäin ystävällisen henkilökunnan kanssa sovitettua ja säädettyäni itselle phonak-kuulolaitteet.

      Käytän laitteita joka päivä töissä, noin 50 tuntia viikossa. Töissä on helpompaa kun kuulee paremmin esim. supinat ja huudot käytävältä. Korvien terveys on paljon parempi. Tinnitus on tasaisempaa ja korvat eivät vihellä välillä korkeita/matalia ääniä väliin.

      Elämän laatu on parantunut korvien osalta ennen stressasin niistä nyt en. Suosittelen kaikille tinnituksesta kärsiville kunnon kuulon tutkimista. En itse osannut jotenkin yhdistää että korvani soivat osaksi huonon kuulon takia.

      Myös niskajäykkyys ja narskutus on ongelmalistalla joten niiden taltuttamiseen otetaan vinkkejä vastaan, jotta saadaan tilanne vieläkin paremmaksi ;)

    • Minsqu91

      Hei!
      Olen pahasti tinnitusta säikähtänyt kun sellaisen huomasin itselläni olevan. Voik tinnitus pahentua tuolla normaalissa arkipäivän melussa (kauppakeskukset, bussit, metrotunnelit?) Vai onko pahimpana uhkana lähinnä nämä konserit ym. Täytyykö kohta kaikkialla käyttää tulppia.

    • Niska
    • Minsqu91

      Kävin tinnitusklinikalla, ja kuulokokeiden perusteella minulla ei ole meluvammaa tai kuulovauriota, vaikka hyvin kovassa metelissä olen ajoittain ollutkin. En oikein ymmärtänyt mitä minulle selitettiin mahdollisesta tinnitukseni syystä, joku ääni aktivoinut sen? Oli niin paljon kysyttävää sielä etten jäänyt tätä asiaa pahemmin vatvomaan.
      Saako mistään selvitettyä voiko minulla olla lihasperäinen tinnitus, en tunne kyllä että minulla olisi mikään paikka jumissakaan.
      Huomasin tinnituksen ensimmäisen kerran kun aloin keväällä 2011 syömään citalopram-psyykenlääkettä. Silloin ääni tuli yht`äkkiä kovana, ja laimeni päivien kuluessa normaaliksi kohinaksi, johon en enää kiinnittänyt huomiota. Lopetin citalopramin syksyllä 2012. Tinnitus ei lakannut, mutta vasta nyt tämän vuoden alkupuolella aloin kiinnittämään siihen kunnolla huomiota ja häiriinnyin siitä.
      Lääkkeen pakkausselosteessa lukee melko harvinaisissa haittavaikutuksissa tinnitus, mutta selosteessa sanotaan myös että haittavaikutukset lähtevät/laimenevat viikkojen kuluessa. Olen nyt aloittanut jälleen citalopramin käytön, koska olen ollut kovin ahdistunut, mutta olikohan siinäkään järkeä jos tinnituksen syy onkin alunperin ollut tämä lääke? :/

    • Kaiken kokenut

      Tinnitus on yleensä merkki alkavasta kuulon hekkenemisestä,menee muutama vuosi sen jälkeen ja huomaat ettet kuule enää kovin hyvin....

    • Niska
    • Sirinäeliö

      Täällä tinnittää kans, semmoinen sirinä oikeessa korvassa ja tuuttaus vasemmassa. Tää ääni tekee mut varmaa hulluksi ja tuntuu et mun elämä on tästä edespäin täyttä paskaa. JA OON 13v. Ei oikeesti kiinostais kuunnella jotai vitun ääniä koko loppuelämää. Enkä muuten kuuntele musiikkia ikinä kuulokkeilla enkä kuunele musiikkia paljon ollenkaa. Eka vaan tuli semmonen piippaus. Sitten tuuttaus, sitten sirinä. Ja tää vaan pahenee ja ahdistunki paljon pahemmin. Oon ollu korvalääkärillä jtn kolme kertaa, tänään kai neljännen kerran kun tutkittiin kuulo. Normaali oli, vaikka vasen korva olikin hiukan huonompi. Itken tän asian takii noin joka toinen ilta, ja ne loput illatkin on tosi pelottavia kun se ääni vaan tulee. Fuck this shit.

    • minä vain

      Mulla alkoi tinnitus yhtäkkiä kun eräänä iltana laitoin korvatulpan korvaa ja nappasin sen samantien pois. Kuului imukuppimainen ääni, korva meni lukkoon. Lopulta kun korva aukesi parin päivän päästä, niin tinnitus alkoi. Tinnitusta kesti kaksi viikkoa, kunnes menin lääkärille, joka putsasi korvani vaikusta. Ja tinnitus oli poissa!
      Minun kohdallani siis selvisin säikähdyksellä. Vaikku oli korvatulpan takia painunut tärykalvoa vasten ja näin aiheutti tinnitusääntä.
      Otin tämän kuin varoituksena, en halua kokea tinnitusta enää koskaan! Korvatulppia tulen käyttämään aina kun korvat voivat altistua kovalle musiikille ja korvia käyn putsaamassa vuoden välein lääkärissä.

    • GamerGirl91

      Hei! Löysin ite ainakin ihan toimivan keinon epätasaiselle tinnitukselle. Mulla vasen sirisee eri taajuudella ja voimakkuudella "niin vaimea, että voisi luulla kuvitelluksi
      ääneksi" ja oikea sirisee vain hieman lujempaa eri taajuudella.

      Keskityin tähän heikompaan korvaan niin vasemman voimakkuus ikäänkuin katoaa.

      Edit. No ei auttanu kauaa.. Näemmä kun innostun/kiihdyn niin tinnitus nousee taas kimeämmäksi...

    • 58v

      Hei
      Mulla tinnitys alkoi n.6 vuotta sitten .aluksi lievempänä ja eri äänisenä. Nyt jatkuvana ja äänekkäämpänä "sähkösirinänä" .Niskani on kulunut ja kipeä varsinkin kun on päätteellä monta tuntia kerralla..Hampaissa on purenta muuttunut (kulunut sisäpuolelta ja on reikiä..Ensiviikolla menen korvalääkärille.pirullista elää jatkuvan sirinän kanssa

    • täyttähelvettiätämäon

      Kova tinnitus ollut jo päälle kaksi vuotta. Oli yön aikana alkanut nukkuessa ja kuulo heikentyi myös. Aika pazkaa kun 19 vuotiaana alkoi, joka päivä siitä lähtien saanut kuunnella tätä helvetin vinkunaa ja on todella kova. Eipysty olemaan enään omaitsensä kun kokoajan kuulee sen, unta ei saa kunnolla ja pistää masentamaan aivan prkeleesti. Ainut mikä helppaa oloa ja tinnitus jää pois on rauhottavien avulla. Nyt kun miettii että joutuu loppu ikänsä kuuntelemaan tätä ja kukaan ei pysty ymmärtämään kuinka paljon tinnitus vaivaa elämää niin pistää oikren vihaksi. Tämä on pahempi kuin mikään mitä keksii maailmassa itsellä. Vittu mitä paskaa pakko koittaa jaksaa. Voispa palata siihen aikaan kun ei ollut vielä tätä niin voisi olla taas elämän iloa täynnä nyt vaa ei odota miltään mitään.

      • 15v-tinni

        näin on!... minutkin eläkkeelle "veti" kaikkine muina "riesoineen"!!!??


      • Anonyymi
        15v-tinni kirjoitti:

        näin on!... minutkin eläkkeelle "veti" kaikkine muina "riesoineen"!!!??

        Joo ennen elämäniloa oli enemmän. Mulla on vetänyt elämänilot täysin pois. Ensin saa elää elämäänsä rauhallisesti tietämättä tällaisesta helvetistä ja yksi ilta vaan korva alkaa siristä kovan melun seurauksena. Tunnen itseni niin tyhmäksi, kun en tiennyt että melu voi laukaista tinnin kertaheitolla. Kaipaan niin edellistä elämääni.


    • Sorino

      Liityn myös tähän hyvin pitkään keskusteluun. Tuli äsken tinnityksestä puhetta ja päädyin sitten netistä selata taas asiasta.
      Itsellä tinnitus ollu nyt kymmenen vuotta. Olin 12 ku alko. Kuuntelin telkkarin kautta musiikkia (en kovalla) ja yht äkkiä kuulu plops ja ininä alkoi. Kun se ei parin päivän aikana kadonnut ja isoveli pelotteli kroonisella tinnityksellä niin säikähdin että nytkö se on mullakin. Ja kyllähän se oli tullut mullekkin.
      Olin aluksi aivan maassa. Tuntui ettei kukaan ymmärtänyt miten hirveältä tuntui ku ei saanut hetken rauhaa. Olin katkera, koska en kuunnellut musiikkia koskaan kovalla ja mietin vain että miksi just MULLE piti tulla tää vaiva. Itkin monet illat sängyssä, kun tajusin että tätä tämä sitten on koko loppuelämän, aina joutuu kuuntelemaan tuota helvetin sirinää. Oisin voinut luopua vaikka kuulostani kunhan tinnitus vain loppuisi.
      Terveydenhoitaja sanoi vaan että opit elämään sen kanssa, muuta apua ei ole. Ei lohduttanut yhtään. Ajattelin että pakko olla apu josta se ei vaan tiennyt. Mutta ei ollut.

      Vaikka seuraavat lohduttavat sanat eivät varmasti lohduta niin haluan sanoa, että siihen tinnitukseen oikeasti tottuu. Se ei ole maailmanloppu ja nykyään sitä ei enää edes huomaa. Nykyään se vain kuuluu siihen omaan äänimaailmaan minkä kuulee. Välillä on iltoja kun on stressaantunut ja miettii vain että eikö tuo saatanan ääni vois hiljetä, mutta ne illat ovat hyvin harvassa. Kymmenessä vuodessa tinnitukseen suhtautuu ihan erilailla ja koitan ajatella sen mahdollisimman usein positiivisesti, koska ei se turhautuminen ja vihaaminenkaan auta. En osaa selittää edes tuota positiivista suhtautumista, mutta se on semmoinen oma juttu.
      Hiljaisuudestakin olen oppinut nauttimaan, vaikka iltaisinkin on aina jotain taustameteliä.

      Toivon kaikille hyvää ja jaksamista asian kanssa. Kyllä ihminen on vaan niin perkeleen vahva, että kestää vaikka minkälaista!

    • Psykiatri

      Tinnitus aiheuttaa monilla masennusta ja unettomuutta. Jotkut voimakkaasta tinnituksesta kärsivät ihmiset tekevät itsemurhan, koska vaivaan ei ole hoitokeinoja, ja tinnituksesta joutuu usein kärsimään koko loppuelämän.

      Voimakkaita bentsodiatsepiineja, kuten alpratsolaamia, voidaan käyttää tinnituksen aiheuttamaa ahdistusta lievittämään. Alpratsolaamin käyttöä tulisi kuitenkin välttää, koska se aiheuttaa voimakasta riippuvuutta. Alpratsolaamin käytön lopettaminen voi aiheuttaa masentuneisuutta, hermostuneisuutta, aggressiivisuutta ja paniikkikohtauksia.

      • Anonyymi

        Joo itsemurha on käynyt mielessä monta monituista kertaa. Ajatus tällaisen äänen kanssa elämisestä loppuelämänsä on saanut aikaan sekä paniikkikohtausta että itsemurha-ajatuksia. Hyvä kun aina yhden päivän selviää välillä kun tinnitus vie mielenrauhan. Toisinaan itken vain lohduttomana että eikö tämä lopu. Eikä tähän ole juuri tottunut puolessa vuodessa.


    • Anonyymi

      Onko täällä ketjussa ketään, ketkä ovat kirjoittaneet aikaisempia viestejä? Onko tinnituksenne helpottanut vai pahentunut aikojen saatossa?

      Voimia kaikille tinnituksen kanssa kamppaileville!

      t. Kohtalotoveri

    • Anonyymi

      Itsellä äkillinen kuulon menetys 2 vuotta sitten yön aikana. Siitä lähden tinnittänyt joskus enemmän joskus vähemmän ja ei kuule korvalla.
      Halusin kysyä, että minkä lääkekuutin oikein söit?

    • Anonyymi

      Mulla tinnitus alkoi keikan seurauksena. Eipä ollut korvatulppia ei, ja siitä saa nyt pahimmillaan loppuelämänsä maksaa. Voi että kuinka kaduttaakin kun menin pahaiselle keikalle ja unohdin korvatulppani! Ja ärsyttää kun ei tästä asiasta tiennyt, että voi tällainen hirveä piina iskeä näin.
      Yleensä olen kuuloni suojannut!
      Ennen keikkaa ei ongelmia kuulon kanssa ja sen jälkeen ei ole muuta ollutkaan. Tinnitus on kestänyt jo puoli vuotta eikä ole helpottanut, pahentunut vaan. Ja tutulta kuulostaa tuo kipu. Ei korva vain kestä enää isompaa ääntä, ei kuulokkeita, ei mitään. Yhtään kovemman äänen seurauksena korva oikein villiintyy soimaan ja saattaa käydä kipeää.
      Sirisirisiri vain korvassa 24/7. 2 kk myöhemmin melualtistuksesta alkoi semmoinen matalampi möyryävä ja kohiseva tinnitusääni vielä sirinän lisäksi. Toisessa korvassa on hiljaisempaa, mutta kuulostaa kuin joku avaisi hiilihapollisen pullon puolittain semmoinen katkonainen sihinä.

      Tiesin heti keikan jälkeen ,että joku oli pielessä kun kaikki kuulosti jotenkin oudon vaimealle ja korvaan lievästi sattui. Aamulla viimeistään tiesin että olin mokannut kun sirisiri alkoi.

      • Anonyymi

        Mietin vain miksi sitä musiikkia pitää soittaa keikoilla sellaisilla volyymeilla että siitä voi saada helposti kuulovaurion. :( Nykyään on tajunnut kuinka moni asia on äänekäs. Joudun käyttämään smoothieta tehdessä kuulosuojainta, koska blenderi on todella äänekäs.


    • Anonyymi

      Heinäsirkka korvassa
      27.10.2007 19:42

      Olen itse tehnyt töitä melu saasteessa
      yli 40v ja itselläni on tinnitus.
      Tosin se on ns lievä.
      Kuulotestissä molemmista korvista on
      50% ylä-äänet poissa.
      Ehkä se lieventää tinnitustani?

      Eräällä kaverillani on myös tinnitus
      hän kuuli jostain että: Laita itsellesi
      pöytätuuletin sen hurina kuulemma
      laskee tinnitusta?

    • Anonyymi

      Hei. Minulla kuuluu toisessa korvassa koko ajan sellainen "viallisen sähkölaitteen" sirinä.
      Noin 2v mennyt ja välillä se vaimenee ja välillä aika kova ääninenkin. Sain sen kaatumisesta johtuneen pään iskun jälkeen..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      14
      1362
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1265
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1160
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1042
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1006
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1005
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      983
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      979
    9. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      970
    10. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      961
    Aihe