Eloonjäämisoppia sivuteille

LäheltäPitää

Pidän pyöräilystä hiljaisemmilla kestopäällysteteillä, joissa auto suhahtaa ohi kerran viidessä minuutissa ja niissä ei useinkaan ole edes erillistä valkoisella maalilla erotettua piennarta. Turvallisuus askarruttaa. Pari kertaa on auto mennyt niin läheltä, että tuntuu hipaisseen sarveen. Olen huomannut, että kunnon peili on ehdoton apuväline, koska sillä näkee takaa lähestyvän auton. Mutta jos lähestyvän auton takana tulee vielä toinen auto lähellä piennarta, niin sitä on vaikea havaita. Lisäksi huolettaa kun näillä teillä kaksi autoa tulee vastakkain pyöräilijän kohdalla, niin silloin ei aina tahdo mahtua kolmea kulkuneuvoa rinnakkain. Ja tietysti rekka-autojen voimakas ilmavirta. Kertokaa turvallisuusvinkkejä te, jotka olette enemmän liikkuneet näillä sivuteillä ja olette vielä hengissä.

8

981

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pena

...ainakin vielä. Lähellä on monta kertaa hengenlähtö ollut. Jokohan lienee markkinoilla uusia, taustapeilillä varustettuja kypäriä? Onkohan kenelläkään kokemuksia niistä?

Semmoisen olen harkinnut hankkia koska se ainakin tuntuisi lisäävän turvallisuutta. Joku peilikanava-systeemihän se kai on siellä kypärän sisällä...

Jos kapealla tiellä kohtaavat kaksi rekkaa kohdallani, ajan vapaaehtoisesti ojan puolelle tai linja-autopysäkille, sivutielle tms. Helppoa siinä tapauksessa kun kengät eivät ole kiinni polkimissa ja voi jalkautua.

• Make

kun kuulen takaa tulevan auton äänen niin ohjaan pyörän keskemmälle tietä(noin metri reunasta) ja kun auto on juuri takanani niin ohjaan aivan asfaltin reunaan jolloin pyörän ja auton väliin jää väkisin parin metrin väli. Olen huomannut, jos ajan aivan tienreunassa niin autot ohittaessa yrittävät olla ylittämättä keskiviivaa vaikka kohtaavaa liikennettä ei olisikaan. Jos ajan noin metrin päässä reunasta niin autot kiertävät reilusti vastaantulevan kaistan puolelta. Kun ostin kirkkaan punaisen pyöräily paidan niin vaaratilanteet vähenivät muihin väreihin verrattuna puoleen.

• LäheltäPitää

Tuo yhden metrin siirtymä vaikuttaa hyvältä. Samoin kirkkailla asusteilla on taitaa tosiaan olla karkoitta vaikutus.
        Liikenneturva vastasi näin:
        "Kysymysosassa esitetyt tilanteet ovat arkipäivän todellisuutta. Tieliikenne on inhimillistä toimintaa, osallisina on monenlaisia ihmisiä. Jotkut liikkuvat turvallisemmin kuin toiset. Siinä, missä toinen näkee onnettomuusriskin, toinen saattaa pitää sitä riskittömänä. Jos joutuu säännöllisesti pyöräilemään tuollaisessa liikenteessä, saattaisi olla viisasta pyytää poliisivalvontaa silloin tällöin paikalle puhuttelemaan ja jopa rankaisemaan liian läheltä ja vastaantulijan kohdatessa ohittajia. Pyöräilijä voi lisätä yleensä turvaansa parantamalla näkymistään, esimerkiksi kannattaisi kokeilla heijastinliivin käyttämistä sekä turvaviiriä. Heijastinliivi toimii sekä päivällä että pimeällä. Jos riski tuntuu edelleen liian suurelta, kannattaa välttää liian vaaralliselta tuntuvaa liikennettä."

• Luigi Verona

Olisin todella kiinnostunut, missä päin suomea on tällaisia autoilijoita? Olen harrastanut aktiivipyöräilyä yli 24 vuotta ja polkenut siitä suurimman osan ajotiellä tai kadulla kaupungissa niin Helsingissä kuin Tampereellakin, enkä muista milloinkaan kohdanneeni mainitsemiasi ongelmia.

Käytän liikkumiseeni tavallista varusteltua maantiekilpapyörää ilman turvaviirejä, enkä ole tuntenut milloinkaan henkeäni uhatuksi ajaessani kadulla tai ajoradalla. Mielestäni autoilijat ovat huomioineet minut erittäin hyvin, kunhan vain noudatan samoja liikennesääntöjä.

Sen sijaan olen useasti pelännyt ruumiillisen terveyteni puolesta nk."pyöräteillä" yrittäessäni pujotella jalankulkijoiden, koiranulkoiluttajien, pikkulasten, sauvakävelijöiden, potkulautailijoiden, rullaluistelijoiden jne. joukossa samalla väistellen kaljapullonsirpaleita..........

Suomessa ollaan näköjään unohdettu, että tieliikenne on yhteispeliä ja kuvitellaane, että turvallisuus saavutetaan eristämällä eri liikkumatavat toisistaan. En nyt tarkoita tällä, että moottoritiellä tulisi sallia jalankulku, mutta kun nykyään pyöräilijä ja autoilija kohtaa, ei kumpikaan oikein tiedä, miten tulisi menetellä.

• LäheltäPitää

Olen itsekin ajellut kaupungeissa ja varsinkin Tampereella. Kaupunkialueella autoilijat tosiaan osaavat ottaa huomioon kevyen liikenteen kulkijat paremmin, mikä johtuu varmaan vilkkaan liikenteen tuomasta tarkkuudesta. Vilkkaassa liikenteessä on pakko osata ajaa tuntosarvet ulkona koko ajan, ettei vähän väliä aiheuta tuhoa toisille.
        Kyseistä meininkiä ilmenee kun lähdet pois Helsingistä ja pitää mennä varmaan 30 km ennenkuin liikenne alkaa olemaan hiljaisempaa eli kyseessä on silloin "maalaismaisema". Varmaan jossain Porvoo-Mäntsälä-Loppi-Nummi/Pusula-Lohja kohdilla. Samoin Tampereella ehkä Orivesi-Hämeenkyrö-Vesilahti-Pälkäne ympyrällä ja siitä tietysti pidemmälle. Näissä maaseutukunnissa juuri noilla hiljaisimmilla kestopäällysteisillä teillä. Itse teen juuri mielelläni näillä teillä pidempiä pyöräreissuja kun tuo liikenteen melu ei juurikaan häiritse.
        Luulen, että kyseessä ovat autoilijat, jotka liikkuvat enemmän maaseudulla ja liikkuvat hyvin vähän vilkkaammassa kaupunkiliikenteessä.
        Lisähuomiona, että noilla sorarekoilla tuntuu olevan keskinäinen kilpailu siitä, kuka uskaltaa ajaa lähempää pyöräilijää ja ne ajelevat aina vähintään tuon 80 km/h tiellä kuin tiellä. Jarrua ei paineta kovin herkästi kun raskaan auton kiihdyttämiseen täyteen vauhtiin menee taas paljon aikaa.

• SheDevil
        LäheltäPitää kirjoitti:

Olen itsekin ajellut kaupungeissa ja varsinkin Tampereella. Kaupunkialueella autoilijat tosiaan osaavat ottaa huomioon kevyen liikenteen kulkijat paremmin, mikä johtuu varmaan vilkkaan liikenteen tuomasta tarkkuudesta. Vilkkaassa liikenteessä on pakko osata ajaa tuntosarvet ulkona koko ajan, ettei vähän väliä aiheuta tuhoa toisille.
        Kyseistä meininkiä ilmenee kun lähdet pois Helsingistä ja pitää mennä varmaan 30 km ennenkuin liikenne alkaa olemaan hiljaisempaa eli kyseessä on silloin "maalaismaisema". Varmaan jossain Porvoo-Mäntsälä-Loppi-Nummi/Pusula-Lohja kohdilla. Samoin Tampereella ehkä Orivesi-Hämeenkyrö-Vesilahti-Pälkäne ympyrällä ja siitä tietysti pidemmälle. Näissä maaseutukunnissa juuri noilla hiljaisimmilla kestopäällysteisillä teillä. Itse teen juuri mielelläni näillä teillä pidempiä pyöräreissuja kun tuo liikenteen melu ei juurikaan häiritse.
        Luulen, että kyseessä ovat autoilijat, jotka liikkuvat enemmän maaseudulla ja liikkuvat hyvin vähän vilkkaammassa kaupunkiliikenteessä.
        Lisähuomiona, että noilla sorarekoilla tuntuu olevan keskinäinen kilpailu siitä, kuka uskaltaa ajaa lähempää pyöräilijää ja ne ajelevat aina vähintään tuon 80 km/h tiellä kuin tiellä. Jarrua ei paineta kovin herkästi kun raskaan auton kiihdyttämiseen täyteen vauhtiin menee taas paljon aikaa.

Olen pyöräillyt paljon eri puolilla Suomea mm. käynyt fillarilla yli 30 kaupungissa. Kapeimmillakin maanteillä pärjää ihan hyvin, mutta se vaatii ennakoimista myös fillaristilta. Hiljennän vauhtia tarvittaessa, että pystyn väistämään pienin riskein vaikka pientareen ulkopuolelle, kun kuulen kahden auton lähestyvän eri suunnista samaan aikaan. Yleensähän retkipyöräilijällä on pyörälaukutkin mukana ja painoa enemmän kuin tyhjällä fillarilla, joka myös täytyy huomioida ennen äkkinäisiä liikkeitä.

Kirkkaat vaatteet ja turvaliivi ovat maantieajossa paikallaan. Itselläni on myös lasten oranssi turvaviiri pitkän varren päässä keikkumassa maantiellä ajellessani. Autot kiertävät kaukaa, koska näkevät minut jo hyvissä ajoin. Keltainen on hyvä vaatteiden ja kypärän väri ihan näkyvyyden vuoksi. Olen ammattikuljettaja ja siksikin tiedän, kuinka käyttäydyn ja pukeudun tien päällä pyöräillessäni, jotta minut nähdään ja huomioidaan.

Minulla ei oli ikinä ollut ongelmia autojen kanssa maantiellä tai täällä pääkaupunkisedulla pyöräillessäni. Ehkäpä läheltä kurvaavilla autoilijoilla on asennevamma.

• kokeiltu on

Vasemmalla puolella, huomaat valtavan eron. Suomalainen ei uskalla tehdä samaa kasvokkain. Samalla pystyt itse katsomaan jääkö sitä tilaa ja voit vetäistä luiskaan jos se tilastollinen näkövammainen tai känniläinen tulee vastaan. Monet pysyy tiellä ainostaan tiukasti seuraamalla reunaviivaa, koska juuri muuta he eivät erotakaan taustasta. Autoilijan kannalta on ihan sama tuutko etupyörä, vai takapyörä edellä vastaan, kunhan vaan varot risteyksissä.

• TSe

Alempiarvoisilla kantateillä on mukavampi ajella jo tien vaihtelevamman profiilin takia. Tämä vaihtelevampi profiili kyllä tarkoittaa autoilijalle lyhyempää näkemäaluetta. Jos auto ajaa vielä ylinopeutta on vaara olemassa. Rekka-autot yms ammattiautoilijat väistävät kyllä mielestäni hyvin. Ne jopa jarruttavat ja odottavat jos on samanaikaan vastaantulijoita. Risteyksissä olen aina valmis väistämään oli kolmiot tai ei. Pyrin katsomaan autoilijaa suoraan silmiin jos se suinkin on mahdollista ja yritän - kädet koko ajan jarrukahvoilla - seurata hänen aikeitaan. Turha on jälkeenpäin olla oikeassa ja auton alla...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pride-liputus närästää monissa Suomen kunnissa

Suomen lipun nostamisesta on laki. Pride‑liputuksesta ei. Kieltäytyviin kuntiin kohdistuu poliittista painostusta kuin k
      Maailman menoa
      126
      3943
    2. On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää

jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole
      Maailman menoa
      40
      2436
    3. Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä

ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi
      Maailman menoa
      73
      2396
    4. Belfastissa käynnissä kunnon persuilu

Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä
      Maailman menoa
      73
      2302
    5. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      43
      2059
    6. Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen

Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma
      Maailman menoa
      78
      1630
    7. Mitä kirjainta haluaisit

Ra kastella mahdottomasti?
      Ikävä
      79
      1566
    8. Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään

Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl
      Maailman menoa
      12
      1274
    9. Kaunein nimi

Mikä on mielestäsi kaunein miehen ja naisen nimi? Haluaisitko itse olla joku toisen niminen?
      Ikävä
      71
      1097
    10. Onko kaivattusi rohkeampi kuin sinä?

Vai oletko sinä rohkeampia? Mikä on rohkea teko, minkä sinä tai kaivattusi on tehnyt? Mitä siitä seurasi?
      Ikävä
      58
      1091
    Aihe