Alkoholin käyttö raskauden aikana

Hannah

Mitäs mieltä olette alkoholin käytöstä raskauden aikana? Oletko itse nauttinut alkoholia odotusaikana ja jos olet niin kuinka paljon? Missä Sinun mielestäsi menee raja? Minkälaisia ohjeita olette saaneet neuvolasta? Miten suhtauduit alkoholiin ENNEN raskauttasi? Miten lapsuuden kodissasi on suhtauduttu alkoholin käyttöön?

Itse suhtaudun alkoholin kohtuulliseen käyttöön normaalin raskauden yhteydessä hyväksyvästi. Olen antanut itselleni luvan nauttia elämästä ja odotusajasta. En ole ennen raskauden toteamistakaan juonut alkoholia humaltumistarkoituksessa. En usko että lasillinen viiniä ruuan kanssa tai pari kylmää olutta saunan jälkeen pystyisi vahingoittamaan vauvaani. Neuvolastani saamani ohjeet olivat täysin samankaltaiset oman näkemykseni kanssa: "Se mikä tuntuu hyvältä äidistä ei ole pahaksi sikiölle." Verenpaineeni ollessa alhainen neuvolassa jopa suositeltiin lasillista punaviiniä. Tätä ei tule käsittää väärin. Tarkoitan ettei KENELLEKKÄÄN suositella PÄIVITTÄISTÄ tai KRAPULAAN johtavaa juopottelua.Humalatilaan johtava juopottelu vahingoittaa aina elimistöä sukupuolesta riippumatta. 84-vuotias,5 lasta maailmaan saattanut isoäitinikin suositteli lasillista konjakkia pahimpaan jomotukseen (särkylääkkeiden sijasta.) Lapsuuden kodissani alkoholin käyttöön suhtauduttiin kohtuudella. En ole koskaan nähnyt vanhempiani humalassa ja heidän lailla pidän viinan ostamista alaikäiselle tuomittavana ja edesvastuuttomana.

Omalla kohdallani kyse on nautiskelusta. Itseäni ärsyttää äidit jotka ravintolassa käydessään vouhottavat alkoholittomista juomista (tarkoitan sitä et juoman tilaamisesta pitää tehdä hirveä numero sen sijaan et yksinkertaisesti tilais vettä) samoin mammat jotka saavat hysteerisen kohtauksen kun ilmenee et kastikkeen valmistuksessa on käytetty alkoholia.

Olen kiinnostunut kuulemaan palautetta myös tulevilta isukeilta. Mitä mieltä olette lapsenne äidin alkoholin käytöstä? Oletko itse muuttanut juomatapojasi/määrääsi raskauden ilmettyä?

Kiivasta keskustelua odotellen,
Hannah

15

3012

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Marielle

      Alkoholinkäyttö raskauden aikana on varmasti yksi kaikista "kuumimpia perunoita", mitä raskauteen ylipäätään liittyy.
      Itse olen alkoholin käyttäjänä samanlainen kuin sinäkin: lasi tai kaksi punaviiniä aterialla tai jääkylmä siideri saunan jälkeen on nautiskelua - en juo koskaan itseäni humalaan asti. Raskauden aikana en ole kuitenkaan ottanut pisaraakaan alkoholia. Ei niinkään siksi, että haluaisin tehdä siitä numeroa tai että uskoisin yhden punkkulasin silloin tällöin vahingoittavan välittömästi lastani, vaan siksi että yksinkertaisesti uskon pärjääväni vuoden päivät ilmankin.
      Alkoholin vaikutukset terveyteen muutenkin tuntuvat olevan kovin monisyiset ja olennaisin asia kai on se, mihin vetää raja "terveellisen" käytön ja liiallisen käytön välille. Toisaalta alkoholin vaikutuksista sikiöön alkoholimäärien suhteen ei ole olemassa varmaa tietoa, joten tätä rajaa ei voida vetää senkään vertaa. Jonkin asteista varman päälle pelaamista oma alkoholittomuuteni ehkä sitten on.
      Ja syrjäseudulla asuvana ja oman auton käyttöön tottuneena tilaan jo muutenkin monesti työpaikan illanistujaisissa alkoholittoman oluen tai drinkin - eikä siitä todellakaan tarvitse numeroa tehdä... ;)

      • Iines

        Olen aivan samaa mieltä Mariellen kanssa. Odotus- tai imetysaikana en juo, sillä voin olla juomattakin. Itse asiassa olen löytänyt ihan uusia elämyksiä alkoholittomista juomista. Siidereitäkin saa vaikka minkälaisia alkoholittomina. Niitä ei vain koskaan ennen ole tullut ostettua, koska tavan vuoksi on aina tullut käveltyä sinne alkoholia sisältävien juomien osastolle. Parin viikon päästä oleviin kaverin polttareihin aion hankki joko alkoholitonta viiniä tai samppanjaa. Eikä se ole numeron tekemistä asiasta. Ei raskaana olevan tarvitse tyytyä pelkän veden lipittämiseen, mutta ei ole myöskään mikään pakko juoda alkoholia edes ns. kohtuullisissa rajoissa.


      • Hannah
        Iines kirjoitti:

        Olen aivan samaa mieltä Mariellen kanssa. Odotus- tai imetysaikana en juo, sillä voin olla juomattakin. Itse asiassa olen löytänyt ihan uusia elämyksiä alkoholittomista juomista. Siidereitäkin saa vaikka minkälaisia alkoholittomina. Niitä ei vain koskaan ennen ole tullut ostettua, koska tavan vuoksi on aina tullut käveltyä sinne alkoholia sisältävien juomien osastolle. Parin viikon päästä oleviin kaverin polttareihin aion hankki joko alkoholitonta viiniä tai samppanjaa. Eikä se ole numeron tekemistä asiasta. Ei raskaana olevan tarvitse tyytyä pelkän veden lipittämiseen, mutta ei ole myöskään mikään pakko juoda alkoholia edes ns. kohtuullisissa rajoissa.

        Hassua, nimittäin se miten sosiaaliset paineet vaikuttavat odottavan äidin alkoholin käyttöön. Totaalinen kieltäytyminen alkoholista tai maininta "alkoholiton juoma" johtaa lähes poikkeuksetta keskusteluun raskaudesta.

        ESIMERKKI: Monet raskaana olevat äidit eivät muusta haluaisi puhuakkaan kuin aamupahoinvoinnista, sydänäänistä tai trendikkäimmistä vauvanrattaista. Vaikka tuleva perheenlisäys onkin iloinen asia joskus on ihan kiva jutella muustakin kuin viimeisimmistä ultra-kuvista. Tiineen naisen tulee muistaa että seurueessa saattaa istua ihmisiä (naisia JA miehiä)joille lapsenhankinta ei ole itsestään selvää tai hauskaa. Jotkut eivät yksinkertaisesti voi sietää lapsia tai raskaaksi tuleminen on mahdotonta.

        Toivottavasti mainitsemillani sosiaalisilla paineilla olisi myös se vaikutus että alkoholismista kärsivät äidit tajuaisivat hakeutua hoitoon.

        Mariellelle ja Iinekselle kiitokset osallistumisesta keskusteluun! Shamppanjan ystävänä olisin kiinnostunut kuulemaan onnistuiko Iines löytämään itselleen tunnelmaa kohottavaa skumppaa, kas kun omalle kohdalleni on sattunut vain totaalisia floppeja.

        Ystävällisin terveisin, Hannah


    • isä

      Lasillinen viiniä - olutta - siideriä on ihan ok, mutta jos se alkaa siitä nousemaan niin ei hyvä!

      Vituttaa suorastaa nuoret (ja vähän vanhemmatkin) äitikanditaatit rööki suussa ja lasi kourassa. Ette anna mitään mahdollisuutta lapselle kieltäytyä teidän myrkyistänne. Jos ette mukamas voi olla ilman röökiä 9 kuukautta niin olkaa sitten ilman munaa se 5 minuuttia!!!

      • ...

        Tupakka on pari kertaa päivässä suussa. Hirveän huono omatunto. Mutta enpä rupea sitä nyt puimaan enkä tekojani puolustelemaan.
        Mutta mietipä sitä, että joskus lääkäri nimenomaan kehottaa olemaan lopettamatta tupakanpolttoa, koska sen lopettaminen on suurempi riski sikiölle, kuin jatkaminen. Vähentämään toki aina kehoitetaan.
        Elämäntilanteet on ihmisillä niin erilaiset.


      • Tiinu
        ... kirjoitti:

        Tupakka on pari kertaa päivässä suussa. Hirveän huono omatunto. Mutta enpä rupea sitä nyt puimaan enkä tekojani puolustelemaan.
        Mutta mietipä sitä, että joskus lääkäri nimenomaan kehottaa olemaan lopettamatta tupakanpolttoa, koska sen lopettaminen on suurempi riski sikiölle, kuin jatkaminen. Vähentämään toki aina kehoitetaan.
        Elämäntilanteet on ihmisillä niin erilaiset.

        Tupakanpolton voisi toki lopettaa jo siinä vaiheessa, kun alkaa suunnitella vauvaa. Silloin sen kaikki "mahdolliset riskit" loppuvat jo ennen raskauden alkamista:)


      • ...
        Tiinu kirjoitti:

        Tupakanpolton voisi toki lopettaa jo siinä vaiheessa, kun alkaa suunnitella vauvaa. Silloin sen kaikki "mahdolliset riskit" loppuvat jo ennen raskauden alkamista:)

        Ja shokki. Mitenkäs sitten?


      • Hannah
        Tiinu kirjoitti:

        Tupakanpolton voisi toki lopettaa jo siinä vaiheessa, kun alkaa suunnitella vauvaa. Silloin sen kaikki "mahdolliset riskit" loppuvat jo ennen raskauden alkamista:)

        Terppa ja kiitti palautteesta!

        Odotinkin että joku yhdistäisi tähän alkoholi keskusteluun mukaan tupakoinnin.

        Itse lopetin sauhuttelun samalla sekunnilla kun raskaustesti näytti plussaa. Vaikkakin päätös lopettamisesta oli helppo oli tupakatta oleminen huomattavasti rankempaa. Nyt olen ollut polttamatta 25 viikoa ja vaikka ajoittain nikotiinin himo iskeekin hevisti olen onnistunut pitämään kiinni päätöksestäni. Suuret kiitokset osoitan savuttomalle miehelleni joka on jaksanut joka päivä muistuttaa kuinka ihanaa on pussailla naistaan joka ei enää "maistu tuhkakupilta" (yök!).

        Mielestäni on karmean näköistä kun raskaana oleva nainen vetää kessua posket lommolla tai äippä työntää lastenrattaita rööki suussu (jälkimmäinen pätee KAIKKIIN lasten kanssa tekemisissä oleviin).


    • Minttu

      Raskaudenaikainen alkoholialtistus voi aiheuttaa keskushermoston toimintahäiriön. Alkoholin haittavaikutuksia sikiölle kutsutaan FAS –oireyhtymäksi (Fetaal Alcohol Syndrome). Sen merkittävin oire on tarkkaavaisuushäiriö, joka ilmenee ylivilkkautena ja impulsiivisuutena. Lasten oireet vaihtelevat keskivaikeasta kehitysvammasta lieviin oppimisvaikeuksiin, jotka voivat ilmetä hitaampana lukemaan ja kirjoittamaan oppimisena. FASiin liittyvät myös tyypilliset ulkonäköpiirteet.

      • Hannah

        ...ja mitä ulkonäköpiirteisiin tulee niin lapset muistuttavat kovasti Downin Syndroomasta kärsiviä.
        FAS tapauksia todetaan suomessa vuosittain joitakin kymmeniä ja tapaukset liityvät aina alkoholin suurkulutukseen (=alkoholismi).

        Mikäli viinan kanssa läträämiseen liittyy humalanhakuisuus on kyseessä alkoholi ongelma.Apua juopottelun lopettamiseen voi tiedustella neuvolasta tai paikalliselta AA-klinikalta.


    • Poppy

      Minulle itse raskausajat ovat olleet niin suurta nautintoa, etten siihen ole alkoholia lisäksi kaivannut - en yhtään. Myös imetysajat (joka lapsesta yli vuoden) ovat sujuneet ihan hyvin "kuivin suin". Minä en tästä alkoholittomuudesta ole numeroa tehnyt. Yleensäkin on typerää, että pitää selittää, jos ei halua juoda esim. juhlissa.

      • Odottaja

        Ihan totta (vrt. Poppy), aina saa olla selittämässä miksi ei juo, ikäänkuin se olisi niin paha asia vaikka päinvastoin taitaa olla! Itse en ole juonut ennen raskautta enkä siten todellakaan juo nytkään. En haluaisi ottaa riskiä että vauvalle kävisi jotain, koska alkoholin vaikutuksia sikiöön ei todella vielä tiedetä tarkasti. Tupakasta ihan samat puheet. Yritän ainakin elää itse mahd. terveesti: syödä puhdasta, vaihtelevaa ruokaa, ulkoilla jne. Mielestäni olen sen vauvalleni "velkaa" kun olen hänet tähän maailmaan halunnut. Miten voisit elää syyllisyydentunteen kanssa jos vauvalle jotain vammaa tulee juomisesta/tupakoinnista?!


      • elli
        Odottaja kirjoitti:

        Ihan totta (vrt. Poppy), aina saa olla selittämässä miksi ei juo, ikäänkuin se olisi niin paha asia vaikka päinvastoin taitaa olla! Itse en ole juonut ennen raskautta enkä siten todellakaan juo nytkään. En haluaisi ottaa riskiä että vauvalle kävisi jotain, koska alkoholin vaikutuksia sikiöön ei todella vielä tiedetä tarkasti. Tupakasta ihan samat puheet. Yritän ainakin elää itse mahd. terveesti: syödä puhdasta, vaihtelevaa ruokaa, ulkoilla jne. Mielestäni olen sen vauvalleni "velkaa" kun olen hänet tähän maailmaan halunnut. Miten voisit elää syyllisyydentunteen kanssa jos vauvalle jotain vammaa tulee juomisesta/tupakoinnista?!

        niin. Syyllisyys onkin pahin juttu noissa pikku alkoholimäärissä. JOS ja jos lapsella oliskin sitten jotain häikkää, varmasti äiti ajattelis,että johtuuko tää siitä viinilasillisesta. Vaikka kaikki maailman ihmiset vakuuttaisi, että lapsen vamma ei johdu alkoholista. Sen puoleen olis hyvä olla ihan ilman.
        En usko alkuperäisen kirjoittajan kertomien alkoholimäärien olevan millään lailla haitallisia tai ulkopuolisten tuomittavia, jos itse pystyy sen asian kanssa elämään.


    • nina

      Se, mitä pidetään riskittömänä alkoholin kulutuksena raskauden aikana, vaihtelee hieman. Rajat, jotka olen kuullut, ovat 1-2 alkoholiannosta 1-2 kertaa viikossa.

      Itse lopetin juomisen jo silloin, kun päätimme jättää ehkäisyn, siksi, että olen juonut humalahakuisesti eikä minun aina ole helppo pysytellä siinä yhdessä lasillisessa. Alkoholi ei ole lajini ja minulle on parempi pysytellä täysin raittiina jo itsenikin takia.

      Ja kun nyt muutaman kuukauden 'yrittämisen' jälkeen ei ole tärpännyt, kaikenlainen terveellinen elämä, kuten raittius, liikunta, ruokavalio ja henkinen hyvinvointi, on tullut yhä tärkeämmäksi, jotta ruumiini tarjoaisi paremmin mahdollisuuden uudelle elämälle.

      Siis, jos lasi viiniä tai pari olutta on hyvin otteessa, niin miksi ei. Mutta jos on taipumuksia lipsua kohtuudesta, on parempi (ja helpompi) jättää koko homma väliin.

      • Hannah

        Samainen riskitön kulutus koskee kaikkia ihmisiä sukupuolesta riippumatta.

        Olen kanssasi täysin samaa mieltä siitä et jos ei pysty pitämään naukkailuaan kohtuuden rajoissa on parempi luopua koko hommasta.

        Kiitän palautteesta ja toivotan teille antoisia hetkiä (kirjaimellisesti) vällyjen väliin.
        -Hannah-


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3879
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2759
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2144
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2091
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe