Sopiva koirarotu lapsiperheeseen

Ameeba

Asumme omakotitalossa 3- ja 5-vuotiaiden poikien kanssa. Miehelläni on kissa-allergia, joten haluaisin koirarodun joka olisi mahd. vähän allergisoiva (jos sellaisia yleensä on). Osaisiko joku antaa vinkkiä mikä koira sopisi hyvin pienten lasten perheeseen. Itse pidän juoksemisesta ja kaipaisin että saisin koirasta seuraa eli en välitä perhoskoira tyyppisistä roduista.

35

10303

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • frage123

      kääpiönautseri,ihan hullu juoksija,tykkää lapsista,ainut haitta on kun täytyy karvat nyppiä aina silloin tällöin,oliko nyt kerran vuodessa

      • siitä snautserista

        omani on kasvanut lasten kanssa ja rakastaa ihmisiä mutta jos sitä lapsi ahdistelee, nyplää, repii ynm se puree! eli kärsivällisempi rotu?
        ja suosittelen keskikokoista tai isoa..

        esim sakemanni, labbis kultainen noutakja, collie, cockerspaniel, lagotto.

        mutta kannattaa pitää mielessä miten paljon jaksaa hoitaa turkkia, harjata kerran viikossa ja jos vähänkin pitkä niin se pitää pestä joka kerta jos on sateinen keli. talvella karvat ovat täynnä lumipaakkuja ja ne pitää huuhtoa lämpimällä vedellä .. eli hyvin rasittavaa kun tulee sisalle lasten kanssa ja koiraa pitäisdi pestä ja vahtia ettei lapset mee kurasten vaatteitten kanssa olkkariin=)


      • Mellu_

        Hei. Äitini ja isäni suostuivat koiran hankitaan, mutta meillä on lisäksi 2 kissaa, niin mietinkin että mikä koirarotu olisi perheeseemme sopiva?. Kun pikkusiskoni on 8v ja pikkuveli 3v. Sellainen joka ei haukkuisi paljon ja olisi hyvä rotu. Minä olen 10v ja koira tulisi eniten minun koirakseni. Joten mikä rotu sopisi parhaiten?. :)


      • just joo
        siitä snautserista kirjoitti:

        omani on kasvanut lasten kanssa ja rakastaa ihmisiä mutta jos sitä lapsi ahdistelee, nyplää, repii ynm se puree! eli kärsivällisempi rotu?
        ja suosittelen keskikokoista tai isoa..

        esim sakemanni, labbis kultainen noutakja, collie, cockerspaniel, lagotto.

        mutta kannattaa pitää mielessä miten paljon jaksaa hoitaa turkkia, harjata kerran viikossa ja jos vähänkin pitkä niin se pitää pestä joka kerta jos on sateinen keli. talvella karvat ovat täynnä lumipaakkuja ja ne pitää huuhtoa lämpimällä vedellä .. eli hyvin rasittavaa kun tulee sisalle lasten kanssa ja koiraa pitäisdi pestä ja vahtia ettei lapset mee kurasten vaatteitten kanssa olkkariin=)

        "jos sitä lapsi ahdistelee, nyplää, repii ynm se puree! eli kärsivällisempi rotu?"

        Eiköhän vika ole nyt jossakin muualla kuin koirassa/rodussa......


      • Veronika_M_
        Mellu_ kirjoitti:

        Hei. Äitini ja isäni suostuivat koiran hankitaan, mutta meillä on lisäksi 2 kissaa, niin mietinkin että mikä koirarotu olisi perheeseemme sopiva?. Kun pikkusiskoni on 8v ja pikkuveli 3v. Sellainen joka ei haukkuisi paljon ja olisi hyvä rotu. Minä olen 10v ja koira tulisi eniten minun koirakseni. Joten mikä rotu sopisi parhaiten?. :)

        Villakoira , se tykkää lapsista paljon , tykkää leikkiä ja on todella tottelevainen , paitsi miinuksena on se että sitä pitää trimmata, mutta se ei ole kauheen vaikeaa, paitsi alussa, sillä koira ei ole vielä tottunut siihen. Ittelläni on kaks toyterrietä ja yks kiinaharjakoira sekä villakoira, villakoira on parhain, se on kiltti , totteleva, ja ihana luonne .

        :)


    • allergisoivaa

      rotua, älä ota ainakaan mitään karkeakarvaista tai noutajaa. Siksi että ne ovat rasvaturkkisia ja sen vuoksi myös kehittävät paljon hilsettä. Ja koska rasvaa kertyy turkkiin todella paljon ja myös poistuu sieltä, mukana tulee paljon myös kuollutta ihosolukkoa. Karkeakarvaisiin kuuluvat mm. monet terrierit (nypittävät) sekä snautserit.

      Vähän allergisoiva rotu on yleensä tiheä ja kiharakarvainen, esim. villakoirat. Villakoirassa on myös sellainen jännä ominaisuus että se ei kastuessaankaan ala haista koiralle. Mutta miinusta on tietysti se valtava turkinhoito. Villakoirat ovat erittäin oppivaisia ja ihmisrakkaita. Myös lyhytkarvainen, siis erittäin lyhytkarvainen esim. italianvinttikoira, whippet, manchesterinterrieri ja englanninkääpiöterrieri saattaa olla hyvä vaihtoehto sillä niistä on helppo poistaa hilse kostealla pyyhkeellä tai pesemällä. Nämä koirat kuivuvat pesun jälkeen noin vartissa. Näissä koirissa on tietysti se huono puoli että ne eivät tarkene kovalla pakkasella olla pitkään ulkona. Varsinkin monet isommat terrierit ovat erittäin liikkuvaisia, ja vilkkautensa vuoksikin sopivia lapsiperheeseen.

      Mikäli jokin näistä roduista kiinnostaa, kannattaa googlettaa ja lukea netistä lisää. Ja ennen kuin teette minkäänlaista ostopäätöstä, kannattaa tehdä lista suosikkiroduista ja käydä koiranäyttelyssä tutustumassa rotuihin sekä kasvattajiin. Kuvat eivät koskaan anna todellista kuvaa koirasta. Saattavat livenä vaikuttaa hyvinkin erilaisilta kuin kirjojen kuvissa.

      Jos koiran sitten päätätte hankkia, neuvoisin ensin teitä ottamaan vaikka jonkun tutun koiran hoitoon joiksikin päiviksi. Jotta näkisitte tuleeko miehellesi oireita. Ei ole kiva ottaa pientä pentua ja sitten hetken päästä allergiaoireiden vuoksi luopua siitä.

      Ja vielä varoituksen sana, älkää ostako rekisteröimätöntä pentua! Valitkaa kasvattaja tarkkaan! Käykää kennelissä tutustumassa pentujen emään ja koirien olosuhteisiin ennen ostopäätöstä.

      • jeppe1983

        Mä oon tosi allerginen koirille ja käppänä on yks niistä harvoista roduista josta ei mulle tule mitään.. koirasta ei lähe karvaa muulllon kuin se nypitään parikertaa vuodessa.. ja mun käppänä ei ainakaa hilseile et jos jollai hilseilee ni taitaa olla koirassa jotain vikaa.

        porukoilla kääpiövillakoira ja siskolla bichon frisee nämä eivät myöskään tuota minulle mitään oireita..eli yleensä niistä joista lähtee karvaa niin samalla sitä ihoakin eli hilsettä irtoaa..


    • Marylees

      Olen kasvattanut villakoiria 30 vuotta ja myynyt niitä myös allergisiin perheisiin. Villakoirasta ei lähde karvaa, joten se on siisti rotu muutenkin. Keskikokoinen villakoira voisi olla hyvä ratkaisu lapsiperheeseen. Se on rauhallisempi luonteeltaan kuin kääpiöt ja toyt. Ja erittäin hyvä lenkkeilykaveri. Meillä on parhaillaan 4 viikkoinen valkoinen keskikok. pentue (urospentuja vielä varaamatta!)

      • Kääpiöt

        Olen aina ollut siinä luulossa että koiran hilse on se allergisoiva asia, siksi mikään koirarotu ei ole allergiavapaa.


      • ovat
        Kääpiöt kirjoitti:

        Olen aina ollut siinä luulossa että koiran hilse on se allergisoiva asia, siksi mikään koirarotu ei ole allergiavapaa.

        allergisia eri asioilla, toisille se on se koiran hilse ja toisille eritteet. Allergiavapaata rotua ei ole!


      • Fannukka

        Hei!

        Olen kiinnostunut villakoirasta, mutta kysyisin villakoiran turkista ... eli pitääkö todella paikkaansa, että villakoirasta ei lähde karvaa? Minulla on kokemusta vuosien takaa kultaisesta noutajasta ja muistakin koirista sekä kissoista mm. persialaiskissasta ja kaikkien näiden muuten niin ihanien lemmikkien huono puoli on karvanlähtö! Nyt kun itselläni on suuri perhe, viisi lasta, ei koiran karvojen imurointi päivittäin houkuttele lainkaan! Mutta siis villakoirasta olen lukenut,että karvaa ei lähde, eikö lainkaan, eikö vaatteissa ja huonekaluissa ole karvaa tai lattioilla karvapallot juokse? Minkälainen villakoiran turkki on hoitaaa? Haluaisin pitää koiran kotikoirana, ja turkinkin "kotitrimmissä" tasaisena ja kauniin kiharaisena - kuinka usein tällaista turkkia tulisi trimmata, pestä, harjata ym.? Sopiiko kääpiövillakoira mielestäsi lapsiperheeseen, haluaisimme pienen koiran? Lenkittäjiä ja seuraa riittää kyllä! ;))

        Kiitokset vastauksesta jo etukäteen! :))


    • havahava

      Heippa.!
      kaikkihan rodut allergisoivat jonkun verran, mutta tiedät sen luennon.

      Itselläni on astma ja mulla on 2 koiraa.
      Itse siis suosittelen Bichon havanais.
      Se jaksaa leikkiä lasten kanssa 24 h viikossa
      eli tosi meno kaveri.
      Mutta yksi pieni ongelma tässä on se että havannalla on pitkä turkki, mutta senkin saa leikata pois ja
      jos jotkut tulee sanomaan että "hava turkkia ei saa leikata" se on vale.

      Mulle ei ole tullut mitään ongelmia tämän rodun suhteen hava (myös se että meillä on just muutama viikko sit ollu pennut täällä....ja ei mitään ole tullut) on ollut mulla jo 5-6 vuotta.
      käy vaikka katsomassa;
      www.bichonhavanais.fi

      T. hava kasvattaja

    • lapsiperhe

      olen itse allerginen joillekin koiraroduille, lyhytkarvaiset ja kuolaavat ovat pahimpia. Colliet ja sheltit eivät aiheuta oireita joten meillä on sitten niitä!!

      Lapsiperheeseen sopii kärsivällinen koira, koska lapset kuitenkin nujuuttavat niitä jonkin verran. Meidän colliet eivät pidä karvoista repimisestä,painista,ylenmääräisestä metelistä..joten sopivat paremmin kouluikäisten lasten perheeseen..En tiedä mikä rotu sopisi pienten lasten kanssa parhaiten, 3v on vielä aika arvaamaton eläinten kanssa?

    • Piikle70

      Meille on lauantaina tulossa beagle.Meillä oli kotona sellainen,kun olin lapsi.Nyt perheeseemme tulee beagle yhden aikuisen ja kolmen lapsen lisäksi.On sopivan kokoinen,kiltti,oppivainen,
      hyvin vähän lähtee karvaa.Aikuinenhan koirasta ottaa vastuun,mutta toivon,että myös lapset hoitavat sitä.Onnea koiran etsintään !!!

    • -------

      Vehnäterrieri on vähän allergisoiva (siitä ei irtoa lainkaan karvaa) Se sopii lapsiperheeseen vallan hyvin vehnis on keskikokoinen koirarotu, en ymmärrä tuota "itse pidän juoksemisesta ja kaipaisin että saisin koirasta seuraa joten en välitä perhoskoiran tyyppisistä koirista" en ymmärrä sillä perhoskoirat kuuluvat seura ja kääpiökoiriin ja jaksavat liikkua todella pitkiä matkoja, eivätkä ole luonteeltaan mitään erakkoja jotka eivät viihtyisi seurassasi.

    • onn

      Vilkas ja Ihmisrakas rotu joka jaksaa lenkkeillä monia kilometrejä, mutta ei ole ns. "vähän allergisoiva" koirarotu miten olisi keskikokoinen villakoira, keskikokoinen on parempi lapsiperheeseen kuin kääpiö- ja toyvillakoira. Ei jää jalkoihin lasten leikeissä.

    • tiina..

      keskikokoinen villakoira.

      • kumpi on

        Kumpi on parempi,kääpiövillis vai keskikokoinen? :)


      • Ilpepa
        kumpi on kirjoitti:

        Kumpi on parempi,kääpiövillis vai keskikokoinen? :)

        Todella suosittelen tätä rotua. Meillä ei ole aiheuttanut kenellekkään allergisia oireita. Oppivainen, kiltti, mukava.. mitä kaikkea koiran täytyykin olla. :) Tosin muitakin " allergia vapaita " koiria on, esim villakoirat. Mutta itse olen ollut hyvin tyytyväinen bichon frisè :n. On kuitenkin niin vankka ruumiinrakenteeltaan, että ei vahingoitu helposti lasten kanssa leikkiessä. :)


      • Moimoimoimoimoimoi
        kumpi on kirjoitti:

        Kumpi on parempi,kääpiövillis vai keskikokoinen? :)

        Itse ottaisin keskikokoisen!! :)


    • .II:

      japaninpystykorva on ainakin sellainen lapsiperheeseen sopeutuva seurallinen kiintyy lujasti perheeseensä ja tykkää kaikista seikkailusta ja tykkää todella paljon lenkkeilystä se lähtee ilomielin aina lenkille satoi tai paistoi ja on todella söpö koirarotu! täältä netistä löytää siitä tietoa ja kuvia paljon .

    • gklyuiliuö

      terrierit jaksaa leikkiä lasten kanssa hyvin. Ainoastaan pienemmät sirommat ei käy ihan pienten lastena kanssa.

      sussexinspanieli clumbers myös hyviä. amerikancockerit, engl. cockerit.

    • suosittelen

      Kultaista noutajaa, tai muuta tuon tyyppistä rotua suosittelen, se pitää lapsista, ja on seurallinen. Sekä se pitää juoksemisesta, ja lukona olemisesta muutenkin. Ei yleensä pure, vaikka aika iso onkin. Allergiasta en tiedä, mutta silti sitä suosittelen.

    • hipships

      En suosittelisi snautseria tai terrieriä perheeseen jossa pieniä lapsia...voivat olla arvaamattomia.

    • pirjo1002

      Itsekkäni on lhasa apso. jaksaa tehdä pitkiä lenkkejä ja rakastaa lapsia. Pärjää tarvittaessa vähemmälläkin, mutta rakastaa liikkumista.Tottunut heti pienestä lapsiin. on ihan kivan kokoinen eikä ole ihan hentoisin . Painaa noin 6-8 kiloa. Suvussani on paljon allergiaa, kukaan ei ole allerkisoitunut koirallemme. Varmaa rotua ei voi sanoa,, on hyviin yksilökohtaista miten reagoi. Koirana rotu on mitä parhain jos pitää pitkäkarvaisista koirista.. Hyvin vähän perinnöllisiä sairauksksia. joskaa ie yhtähyvin koulutettva kuin bordellcolliet. Kannattaa ainakin tutustua rotuun.

    • welshcorgi

      Lapsiperheeseen suosittelisin myös welsh corgi pembrokea. Ovat seurallisia, rakastavat lapsia ja muutenkin aivan ihastuttava rotu! En voi sanoa mitään siitä ovatko corgit vähä allergisia, mutta se on kuin iso koira pienessä pakkauksessa. Meidän lapsiperheessä, jossa 5v. ja 10v. lapsia, on kyseinen rotu ja he tulevat mainiosti toimeen. Pemu jaksaisi leikkiä kko aika ja on myös mukavaa lenkkeily seuraa. Suosittelen siis lämpimästi!

    • Cottoni :)

      Meillä on yksi 4v poika, 5v poika, 7v poika ja sitten minä 13v ja isoveljeni 15v. Ja tietenkin äiti. Meillä on Coton de Tulear ja se on todella lapsiystävällinen ja se on niin sanottu "allergiakoira". Harkitkaapas asiaa ! :)

    • Koirarotuja..

      Mikä koirarotu olisi minulle hyvä?? Olen itse 12-vuotias ja haluaisin koiran.

      Voisiko joku laittaa jotain hyviä koirarotuja jotka olisi minulle hyviä??

    • Neuvonantaja

      No, kääpiövillakoirat ovat sellaisia etteivät ne hilseile paljoa.
      Mutta kyllä niistäkin lähtee sitä hilsettä jos turkki on pitkä.
      Mikäli pidät turkin lyhyenä niin allergia ei puhkea.
      Itselleni olen ajatellut tuota rotua...Mutta vanhemmat ovat allergisia koirille :((
      Mutta juurikin siksi pitäisin turkin lyhyenä ja siistinä.
      Olen itse hyvin koirarakas.
      Sitten kannattaa myös vilkaista biscon frisestä tietoa ja kuvia!
      Nekin ovat hilseilettömiä ja ei lähde karvaa! Sekin on lempeä ja kiltti sopii hyvin lapsiperheeseen...Mutta on siinäkin haittansa kun kaikilla roduilla on omat harminsa...Esim. biscon friseelle tulee allergioita eli pitää viedä vähän väliä lääkäriin. Kääpiövillakoirille taas tulee näitä silmäsairauksia. Eli jos koiran ottaa sen eteen on tehtävä sitten työtä! Ja jos me otetaan koira niin meidän pitää vain alistaa koira sillä lailla ettei sitä satu kun se pissaa lattialle tai puree. Kun niin tekee niin koira oppii hyyvät tavat! Toivottavasti ei ollut liian pitkä luento!

    • Heippa vain =)

      Moi, mie oon 12v, ja miun sisko on yläasteella. Meillä on muuten 3 kääpiöpinseriä, ja 2 kissaa, mutta olisiko mitään koirarotua mikä voisi sopia tämmöiseen perheeseen =)? Kokemusta on koirista, ja pitemmätkin lenkit onnistuvat kun asumme omakotitalossa maalla :) Mikä koirarotu siis sopisi miulle? :)

    • koirista tietoinen

      mulle on joskus kerrottu että kiinanharjakoira on allergia perheille hyvä koska sillä ei oo paljoo karvaa ja se on helppo hoitoinen

    • bhgfjyk

      hhm, ,mut ei se karva niin allergisois, vaan se HILSE,jota koirasta lähtee

    • _leenuska_

      mikä ois hyvä rotu , westie olis mielenen .
      Tarjolla iso talo takapiha/puutarha ja liikuntaa olisi runsaasti.
      Mutta koko saisi olla pieni/keskikokoinen ja turkki helppohoitoinen.

    • Havannaiset

      Ystävä perhellä on havannan koira ja perheen äiti on allerginen mutta havannan koirista ei tule mitään allergiaa joten suosittelen :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1445
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1281
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1235
    4. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      29
      1184
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1175
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1077
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1073
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1064
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1053
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1042
    Aihe