Milloin asianajaja?

Heti vai myöhemmin?

Olen tehnyt aikoinaan ilmoituksen minua epäasiallisesti kosketelleesta henkilöstä. Tänään soittivat poliisista, että esitutkinta on nyt päättynyt ja juttu menee syyteharkintaan. Oli kuulemma jo keskustellut jutustani syyttäjän kanssa ja syyttäjä oli sitä mieltä alustavasti, että oikeuteen mennään. Tutkintanimikkeenä on ollut mm. seksuaalinen hyväksikäyttö.

Eli, vähän nyt yritän selventää ajatuksiani.

Minulla on siis oikeus oikeusavustajaan (joka olisi minulle, vähätuloiselle, ilmainen?) tai jopa oikeaan asianajajaan? Saisin asianajajan ilmaiseksi koska olen seksuaalirikoksen uhri, näinkö? Jos vastapuoli häviää ja minä voitan, asianajajakustannukset menevät rikoksentekijän maksettavaksi. Jos minä taas häviän (mikä on erittäin epätodennäköistä), maksaa joku muu (valtio kenties?) kustanbnukset, mutta minun ei tarvitse maksaa. En myöskään joudu maksamaan vastapuolen oikeuskuluja jos häviäisin?

Olenko käsittänyt nuo nyt oikein?

Entä mitä eroa on oikeusavustajalla ja asianajajalla? Oikeusavustaja on tukena ja antaa neuvoa, mutta itse tilanteessa edustan itseäni? Asianajaja taas hoitaa käytännössä kaiken? Missä vaiheessa minun tulee hankkia asianajaja/oikeusavustaja ja kumpi on parempi? En nimittäin itse haluaisi nähdäkään tätä erästä ihmistä ja vielä vähemmän puhua kokemuksestani hänen kuullen. Joudunko minä kertomaan kaiken uudestaan oikeudessa vaikka yhden lausunnon esitutkinnan aikana olen antanut? Joutuuko vastapuoli myös kuulusteltavaksi?

Tämä on ensimmäinen kerta ikinä kun joudun tällaiseen tilanteeseen. Sen takia olen vielä aika hämmentynyt ja kädetkin tutisee, koska ajattelin että henkilö on saanut itsensä jotenkin kuin koira veräjästä.

Jos juttu on nyt mennyt syyteharkintaan, milloin tulee mahdolliset haasteet postiluukusta sisään?

Kiitos kaikille jotka vaivauduitte vastaamaan minulle epätietoiselle. :)

13

5593

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • melkein sama asia

      Asianajaja on henkilö, joka kuuluu asianajajaliittoon. Oikeusavustaja-titteliä käyttävät mm. kunnalliset oikeusavustajat. Molemmilla on oikeustieteellinen koulutus. Eroa on lähinnä kustannuksissa. Kunnalliset oikeusavustajat ovat halvempia. Jos sinulla on oikeusturvavakuutus, erolla ei ole merkitystä. Jos voitat oikeusjutun, sillä ei ole myöskään merkitystä.

      Katso netistä paikkakuntasi kunnallisen oikeusavustajan ja sopivan asianajajan yhteystiedot. Vertaa ja ota yhteyttä. Molemmat toimivat samalla tavalla oikeudessa. Parasta on antaa heidän hoitaa juttu. Itse olet vain kuultavana.

      • pilkunviilaaja__

        Oikeusavustajat, siis julkiset oikeusavustajat eivät ole kunnan, vaan valtion palkkalistoilla ja työskentelevät valtion oikeusaputoimistoissa. Useat heistä ovat myös asianajajaia, eli kuuluvat Suomen Asianajajaliittoon.


      • Aiemmin
        pilkunviilaaja__ kirjoitti:

        Oikeusavustajat, siis julkiset oikeusavustajat eivät ole kunnan, vaan valtion palkkalistoilla ja työskentelevät valtion oikeusaputoimistoissa. Useat heistä ovat myös asianajajaia, eli kuuluvat Suomen Asianajajaliittoon.

        oikeusavustaja oli nimeltäänkin "kunnallinen oikeusavustaja". He eivät voineet myöskään kuulua Asianajajaliittoon. Ehkä tilanne on muuttunut. Asianajajaliittokin on voinut lieventää sääntöjään. En viitsi tarkistaa. Ei ole ollut tarvetta. Tarkistakoon joku muu.


    • paikkakuntasi

      rikosuhripäivystykseen. Me saimme sieltä kullanarvoisia neuvoja, kun lapsemme joutui seksuaalisen hyväksikäytön uhriksi. Seksuaalisen hyväksikäytön uhri on oikeutettu ilmaiseen asianajajaan (ainakin alaikäiset), mutta käsittääkseni koskee myös täysi-ikäisiä. Kysy rikosuhripäivystyksestä neuvoa, vaikka tapahtuneesta olisi jo kulunut aikaakin, seksuaalirikos ei vanhene vuosiin... Rikosuhripäivystyksestä osaavat neuvoa sinulle kriisiavun (jos tarvetta) sekä he osaavat suositella sinulle asianajajan joka on hoitanut vastaavanlaisia tapauksia. Jaksamista Sinulle, ja rauhaisaa Joulunaikaa.

    • tuloista riippumatta

      Vastapuoli tai valtio korvaa kaikki kulut, jos voitat jutun. Hävitessäsi joudut maksamaan oikeusavun tai oikeusturvavakuutuksen omavastuuosuuden omista kuluistasi, mutta et vastapuolen kuluista mitään silloin kun syyttäjä ajaa asiaa yksin.

      Tuomioistuin voi myöntää mm. seksuaalirikoksen uhrille oikeusavustajan uhrin tuloista riippumatta. Muussa tapauksessa pitää hakea oikeusapua, mutta sitä ei voi saada, jos on kattava oikeusturvavakuutus.

      Oikeusapua myönnetään käyttövarojen ja varallisuuden mukaan porrastetusti. Se on kokonaan ilmaista vain silloin, kun on käytännöllisesti katsoen täysin varaton. Puolison tulot vaikuttavat, samoin kuin omaisuuden määrä, mutta ei kuitenkaan omistusasunto. Tuen määrää pienentää talletukset ja muu helposti rahaksi muutettava omaisuus siltä osin kuin sen määrä ylittää 5000 euroa.

      Vakuutuksista korvataan kuluja yleensä vain tietyn kiinteän omavastuuosuuden ylittävältä määrältä johonkin kattosummaan saakka ja lisäksi korvattaviksi tulevista kuluista joutuu itse maksamaan tietyn prosenttiosuuden, esimerkiksi 15%. Oikeusapua voidaan myöntää oikeusturvavakuutuksen omavastuuosuuden kattamiseen, jos sitä myönnettäisiin kokonaan ilmaisena, mikäli oikeusturvavakuutusta ei olisi.

    • sanoisin, että..

      Ota vaan se asianajaja. En tiedä, mistä tälläinen käsitys ihmisille tullut, et vähä varaisille avustaja "jostain helvetin kunnantoimistosta", koska monet pätevät asianajajat ajavat myös ns. lmaisia. Saavat valtiolta tai mistä lie korvauksen samalla tavalla, ku nämä avustajat. Itse aina käyttänyt. tuloraja aika korkea. Mulla ja miehelläni oma talo ja neljättä tonnia kuussa tulot. 25% kuluista nykyisin on itse maksettu. Ilmainen neuvo, käytä aina samaa henkilöä, näin lopulta säästät sen 25%. Ei ne sitä enää lopulta tartte, ku oot tuttu.

    • Kaisu-Leena

      Ihmettelen kyllä melko paljon,kuinka sanot että vastapuoli on päässyt kuin koira veräjästä??..jos on kerran syytteet niskassa! luulisi olevan ihmisellä sen verran selkärankaa ja vastuunottoa,että jos syytteen nostaa niin ymmärtää että asiat joutuu kertomaan moneen eri kertaan ja vastapuoleen tulee törmäämään jatkossa!Myöskään ei ole päivänselvää,että syytteet kaatuu.Täytyy olla päivänselvää näyttöä että sinua on käytetty seksuaalisesti hyväksi-mm.todiste siitä,ettet ole ollut kykenevä puolustamaan itseäsi. Ei ketään tuomita,ellei ole asiasta saatu varmuutta! Ja luulen kirjoituksesi perusteella,että olet tainnut itse olla myös jollainlailla asiassa mukana mikäli et halua vastapuolen kuullen asioita kertoa..Tämäkin vain oma ajatukseni,tietämättäni tilannettasi.

      • mietityttää..

        Mulla kans yx kaveri jota syytettii raiskauksesta.Muijaa alko vähä kaduttaa ja teki ilmotuksen frendistä.Onnex kaveri sai hyvä asia-ajajan,joka kyseli sen verran ovelat kysymykset et kaverin puolelle meni oikeus ja syytteet kaatu!sai vaa ämmä ite sit kunnianloukkauksesta kova mällin.Kyllä kytät tutkii jos rikos ilmotetaa,toine juttu et mikä on lopputulos!


      • alkuperäinen....

        Asioilla on monta puolta.. Haluttomuuteni kertoa tämän syytetyn kuullen asioita on se, että tiedän romahtavani hänet nähdessään. En haluaisi puhua koko asiasta, mutta pakko on koska tämän henkilön tulee saada rangaistus. Kyse ei todellakaan ole mikään oma keksimäni tai että olisin siinä itse ollut mukana touhussa. Kyse on vaan siitä, että kyseinen tapahtuma jätti minulle niin pahat traumat että pelkään sitä päivää kun häneen törmään.


      • samaa_kokenut
        alkuperäinen.... kirjoitti:

        Asioilla on monta puolta.. Haluttomuuteni kertoa tämän syytetyn kuullen asioita on se, että tiedän romahtavani hänet nähdessään. En haluaisi puhua koko asiasta, mutta pakko on koska tämän henkilön tulee saada rangaistus. Kyse ei todellakaan ole mikään oma keksimäni tai että olisin siinä itse ollut mukana touhussa. Kyse on vaan siitä, että kyseinen tapahtuma jätti minulle niin pahat traumat että pelkään sitä päivää kun häneen törmään.

        Pakko oli vastata vaikka onkin tosi vanha ketju. Jäi niin paljon häiritsemään noiden kahden häirikön mielestäni epäasialliset kommentit. Siis ymmärrän alkuperäistä kirjoittajaa täysin. Siinä todellakin pelko on niin kova tekijää kohtaan ettei sitä vain voi ymmärtää ellei ole itse mitään vastaavanlaista kokenut. Eihän niistä asioista ole kivaa puhua uudestaan ja uudestaan mutta oikeutta saadakseen on vain pakko. Toivottavasti homma on ratkennut niin että syyllinen saadaan vastuuseen.


    • chillaaja83

      Jos sinulla ei ole tuloja saat aina ilmaisen oikeuden käynnin ja avustajan, voitit tai hävisit!! Ja kannattaa selvittää kenet otat as aj, mieluiten joku kokenut as aj joka on hoitanut tämän tyyppisiä juttuja. Onnea käräjille!! T. Seksuualirikollisten ikuinen vihaaja

    • Huu haa

      Minäkin pesin tyttäreni pyllyn noin 33 vuotta sitten vaippoja vaihtaessani.
      Estääkö itsekriminalisointisuoja tämän tunnustamisen ?:)

    • Anonyymi

      Pahin asianajaja rosvo on Joensuulainen Ismo Nurmela. Hän vei koko 278000euron perinnön ja sanoi, että kuluihin meni..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      66
      1582
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      162
      1349
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1192
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      118
      1169
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      38
      1020
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      67
      818
    7. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      805
    8. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      89
      686
    9. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      182
      676
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      634
    Aihe