Huomasin tossa viimeviikolla että läheisessäni eläinkaupassa oli kani ja marsu samassa häkissä.En muuten olisi niinkään paljon kiinnittäny asiaan huomiota mutta ne olivat vielä myynnissä. Onko tämä ihan ok? Olen kuullut että ne voivat tartuttaa eri tauteja toisiinsa.
Marsu ja kani samassa häkissä.
26
6597
Vastaukset
- muttahfg
EI OLE. jotkut eläinkaupat saattaa tilanpuutteessa tehdä sitä, tai ihan tietämättömyyttäänkin.
kania ja marsua EI SAA pitää yhdessä, kani voi vahingossakin tappaa marsun.. - Tukholmassa
todella paljon eläinkauppoja ja kaikissa on marsut ja kanit samoissa häkeissä. Ei se vissiin niin vaarallista oo.
Eikä tarttis taas vedota siihen että ne on ruotsalaisia. niillä on eri kulttuuri ja eri tavat mutta ei nekään kaikki tyhmiä oo ja samaa eläintietoa ne lukee ku meki. - tania78
Eipä noissa el.kaupoissa muutenkaan aina niin ihanteellisissa oloissa elellä...
Itse en moisesta ostaisi mitään jos tietämys on noin nollassa - Tai osoittaa välinpitämättömyyttä..
On totta, että esim: kanilla oireeton pasteurella voi tarttua marsuun, jolle se on hengenvaarallinen..(kaneista yli80% kantaa sitä)
Et huomannut katsoa millainen "mixailu" kalojen kesken oli ?- On myös valittamista!
Valitettavasti Tukholmasta löytyy säälittäviä ja sotkuisia eläinkauppoja jonkin verran. Ne ylensä on jossain lähiöissä. Niissä eläimet ei voi voida hyvin.
Tukholman keskustasta löytyy erittäin hyviä eläinkauppoja. Ne mitä minä suosin on suuria ja puhtaita ja niissä on eri eläimille omat huoneet. Linnuille omat, jyrsijöille omat, matelijoille omat ja kaloille omat. ylensä jyrsijöiden huoneisiin ei saa mennä ennen kello kuutta koska monet niistä heräävät vasta niihin aikoihin. Eläimillä on isot ja puhtaat häkit/terrariot. Akvaariot ei nyt niin isoja ole mutta niitä on parhaimmissa kaupoissa erittäin paljon(lähes kaikille lajeille omat). Akvaario kauppoja on myös erikseen muutama. kaikki tarvikkeet on omissa osastoissa.
En ole suomessa niin paljon eläinkauppoja kierrellyt koska asumme aika syrjäkylällä. Sanon kuitenkin että ei noissa Tukholman (tietyissä)eläinkaupoissa niin huonot oltavat niillä lemmikeillä oo. Minusta on kiva olla nähnyt myös sellaisia kauppoja.
Tukholmassa on yksi todella suuri Faunatar. Se on oikeastaan vain tarvikekauppa mutta on sielläkin joitakin eläimiä. Undulaatteja ja jyrsijöitä ja yksi suuri boa käärme. Se boa on kyllä varmaankin vaan joku niitten oma lemmikki kun se on ollu sielä niin kauan kuin muistan.
missä päin suomea on kuvaamiani eläinkauppoja. Olisi kiva käydä katsomassa vaikka vaan huvin vuoksi.
- Nimetön
meilläkin oli kani ja marsu samassa häkissä marsu eli kuusivuotta ja kuoli ihan vanhuuteen eikä ikinä mitään merkkejä että olisi ollut edes sairas saatikka että kani olisi sitä kiusannut, nehän olivat hyviä kaveruksia, Siitä on nyt kaksi vuotta aikaa. kani elää vieläkin ja täyttää seuraavaksi kymmenen. Että ei niin sanottuu etteikö niitä voisi pistää samaan häkkiin.
- inis9999
Ei herran jumala!!! kani voi tartuttaa marsuille tautia (en muista nimeä) tuosta pitäisi kertoa eläinsuojeluyhdistykselle!!
- ropsu
mä sinuna kysyisin eläinkaupasta. muuten mulla on marsu ja yksinäinen sellanen kysyisin että mitä mieltä ootte jos ostaisin kanin sen seuraks?
- sitä!
Marsulle marsu kaveriksi ja kanille kani.
Perusteluksi pitäisi riittää pasteurella riski ja se, että marsu vaarassa tallautua kanin jalkoihin. Kanit usein "nylkyttävätkin" kaveriaan, joten pienempi marsu varmasti kärsii tästä. Lisäksi kani ja marsu eivät puhu samaa kieltä, joten kaveriksi vain oman lajin yksilöt. - kanityttö99999
sitä! kirjoitti:
Marsulle marsu kaveriksi ja kanille kani.
Perusteluksi pitäisi riittää pasteurella riski ja se, että marsu vaarassa tallautua kanin jalkoihin. Kanit usein "nylkyttävätkin" kaveriaan, joten pienempi marsu varmasti kärsii tästä. Lisäksi kani ja marsu eivät puhu samaa kieltä, joten kaveriksi vain oman lajin yksilöt.Meillä kääpiökani ja marsu oliat n.7 vuotta samassa häkissä. Tykkäsivät älyttömästi toisistaan. Kaikkia ei tietenkään voi laittaa ja varsinkaan jos kani on isokokoinen. Ei kuitenkaan mahdotonta etteikö voisi olla samassa häkissä.
- jikas jehu
kanityttö99999 kirjoitti:
Meillä kääpiökani ja marsu oliat n.7 vuotta samassa häkissä. Tykkäsivät älyttömästi toisistaan. Kaikkia ei tietenkään voi laittaa ja varsinkaan jos kani on isokokoinen. Ei kuitenkaan mahdotonta etteikö voisi olla samassa häkissä.
Siis.. kyllä kania ja marsua voi pitää samassa häkissä, jos ne ei tappele jne.. Tosin, taudit saattaapi levitä, mutta eihän ne kaikki ole sairaita.. päläpäläpäläpäpläpälä
- keltainen kani
-ei taida kovin moni marsuista paljoakaan tietää ensinnäkin, marsu on lauma eläin ja sille kelpaa kaveriksi kani tai marsu, myös kani on lauma eläin ja sille kelpaa kaveriksi kani tai marsu.. ovathan ne eri lajia ja sillee, mutta kyllä ne hyvin viihtyvät yhdessä..
-Eli kai te tiedätte että jos kanilla on kaverina marsu ja pasteurella oireellisena niin yhtä hyvin se tauti voisi tarttua toiseen kani kaveriin!
Tällästä tekstiä luin täältä osoitteesta:, ja kyllä minusta teksteissä oli jotain järkeä...
http://puput.net/keskustelu/index.php?topic=44204.75- miksnäin?
Mua ihmetyttää, miks eläimiä ei voi pitää lajotoveriensa seurassa, eniten eläimet tykkäisivät olla samaan lajiin kuuluvan eläimen kanssa! Kertaakaan en ole eläinkaupassa nähnyt kania ja marsua samassa häkissä, mutta eräs virallinen kasvattaja pitää kania ja marsua samassa häkissä?
- viherkani
miksnäin? kirjoitti:
Mua ihmetyttää, miks eläimiä ei voi pitää lajotoveriensa seurassa, eniten eläimet tykkäisivät olla samaan lajiin kuuluvan eläimen kanssa! Kertaakaan en ole eläinkaupassa nähnyt kania ja marsua samassa häkissä, mutta eräs virallinen kasvattaja pitää kania ja marsua samassa häkissä?
Mulla on kaksi kania ja mun serkulla oli 2 marsua mut toinen niistä kuoli ;( jonka seurauksena toine marsu tuli meille kanien saeuraksi ja oli tooosi ilonen ku sai seuraa :) eli ei se haittaa vaikka on eri eläinlajeja !! Suunnilleen et suomalaisia ja kiinalaisia ei vois sekottaa keskenään ;) tää on mun mielipide asiasta :)))
- Silti yksinäinen
viherkani kirjoitti:
Mulla on kaksi kania ja mun serkulla oli 2 marsua mut toinen niistä kuoli ;( jonka seurauksena toine marsu tuli meille kanien saeuraksi ja oli tooosi ilonen ku sai seuraa :) eli ei se haittaa vaikka on eri eläinlajeja !! Suunnilleen et suomalaisia ja kiinalaisia ei vois sekottaa keskenään ;) tää on mun mielipide asiasta :)))
Eikö maalaisjärki sano mitään? Kani voi teloa marsun pahaan kuntoon tahallaan tai vahingossa, sillä koostaan huolimatta marsu on hentoluinen eläin.
Kiinalainen ja suomalainen kuuluvat samaan lajiin (Homo sapiens) mutta marsut ja kanit ovat täysin eri lajeja, Marsu on jyrsijä ja kani jäniseläin, toinen on äänekäs ja toinen hiljainen, joten yhteistäkieltä ei ole
Ja tämä antaa hieman osviittaa
"Läheisempää sukua jäniseläimet ovat märehtijöille ja kenties kavioeläimille, kuin jyrsijöille...." http://www.angelfire.com/folk/kanikani/artikkelit/janiselaimet.html
.
Marsu seuraa jopa narussa vedettävää lelua ja nukkuukin sen vieressä jos marsukaveria ei ole.
Kani ja marsu eivät edes sui toisiansa, mikä on laumaeläimille tärkeä keino vapauttaa jännitteitä sekä vahvistaa lauman yksilöiden välisiä suhteita ja lauman arvojärjestystä.
Ja sanot että kani ja marsu tulee toimeen vaikka sinulla on noin paljon kokemusta marsun ja kanin yhteiselosta....
- minä en tiiä
voikojoku teistäkertoo et onko se vaarallista jos ne on vielä eri suku puolii onko ihan hullu ajatus et ne tekis *poikasia*.
En kato tiiä ihan hyvin ne ainakin toimeen tulee - Superkani
Kaneja ja marsuja voi pitää samassa tilassa ainakin. Mutta yöllä olisi hyvä jos saisivat omaa rauhaa (kokemusta on)!! :)
- KaniTietävä
Marsuja ja kaneja voi todellakin pitää samassa häkissä!!! Siskoni on faunarissa töissä ja sain auttaa lemmikien hoidosta ja luin siskoni työ papereita ja löysin että pupu ja marsu saavat olla samassa häkissä mutta jos uros kani ja marsu ovat niin siitä voi tulla vähän tappelua ellei uros kani ole leikattu
- lkllpl
Joo, eläinkaupan porukkahan on aina kaikkitietävää...
- kaksi marsua omistava
Ei!! Missään nimessä saa. Marsun luut ja rakenne ovat herkkiä, joten vahingossa kani saattaa tappaa marsun!
- Kanikorva
Marsua ja kania EI SAA PITÄÄ samassa häkissä!! Niinkuin edellinen jo sanoikin, marsun luut ovat hyvin herkkiä ja kani saattaa vahingossa tappaa marsun!
- anteeksi MITÄ?!?
Siis herranjumala ihmiset! Kyllä kanin ja marsun voi pitää samassa häkissä. Minulla on kani ja marsu samassa häkissä ja marsu on saanut kanilta turpiin monia kertoja! Eikä ole mitkää ''herkät luut''. Nyt vähän järkeä päähän! Se on sama asia kuin että ihmiset ja hevoset ei voi olla samassa tilassa koska hevonen potkii ja puree. Joten jos kani tai mursu on yksinäinen niin käyhän sille vaikka degu kaveriksi.(olen kokeillut marsun kanssa ja toimii) Ja sitten noi sairaudet, siis ihan höpönlöpön juttuja tommosset että KAIKKI kanit tartuttaa sairautta joka tappaa. Järkeä päähän hyvät ihmiset!!!!
huoh- Sedä
Anteeksi, en ole nyt aivan varma olitko hyvä provo vai tosissasi. Marsu ja DEGU? Miten meinasit toteuttaa niiden ruokinnan (degu ei saa saada tuoreruokaa...)?? Degu kaivaa ja kiipeää (kaipaa häkkiterraariota) marsu ei jne... Mikä ongelma pitää eläimet lajitoverin kanssa?
- turvariepu
Ei ne kaikki kanit tartuta pasteurellaa jos se ei välttämättä ikinä puhkea mutta kaikki kanit kantaa sitä tautia. Kyse on siitä että puhkeaako tauti ikinä, se on vaarallista.
- Anteeksi MITÄ?!?
Kyllä marsu ja degu! Marsu syö itse omat ruokansa ja degu omansa! Olen itse rakentanut häkin marsulle ja degulle. Siinä on purut pohjalla, paljon kiipeilymahdollisuuksia ja piilopaikkoja. Kummallakin on oma ruokakippo eri paikassa. Olen vieressä katsomassa etteivät syö toistensa ruokiaan. Enää eivät samassa häkissä koska marsu kuoli vanhuuteen :,(
No hyvä jos olet onnistunut vahtimaan että saivat oikeaa ruokaa, tietty niillä ei ole mahdottoman erilainen ruokavalio siinä mielessä, että marsullekin voi tuoreruuan antaa toisinaan eriillään. Mut silti noin erilaiset eläimet ei tarjoa toisilleen läheskään samaa seuraa kuin lajitoveri. Ja kumpikin on hyvin sosiaalisia eläimiä => Kumpikin kärsii erossa lajitovereistaan.
- please
ei hyvää päivää...kattokaa ihmiset päivämäärää millon tää keskustelu on alotettu ja vielä jaksatte jauhaa tästä samasta asiasta?? aivan niinku elämässä ei ois isompia ja pahempia ongelmia ku kani ja marsu samassa häkissä OMG!!!!...järki käteen
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 971100
- 55742
Huonoja uutisia-nyt lähtee höyrylaivat
https://www.ita-savo.fi/ Konkurssiin meni tämäkin yritys. Raja kiinni ja venäläiset turistit puuttuvat. Täällä menee pe35624Ei näytä hyvältä
Kyllä nyt Ähtäriä viedään vesikelkalla. Neuvotteliat untuvikkoja kaikki. Mikko tietty tapansa mukaan loikki puheenjohtaj39556Älä itke rakas.
Tunnen sun kyyneleet silmissäni. Kaikki tulee menemään hyvin. Loppu häämöttää jo...49500Jos vielä toivot...mies...
Saisinpa jonkun merkin sinulta, jos vielä odotat 📝➡️📱 Rohkeus on mennyt jos seurustelet vaikka nykyisin. En halua häi48492- 32480
Olet hurmaava
Olet paras mies, joka on tullut vastaan. Sinussa on jotakin, mitä muissa ei ole. En vaan tiedä, mikä on oikein sinun su14451- 34447
Dina on valittu virkaan Rovaniemelle
Kemijärven kaupunginjohtaja on pyrkinyt pois Kemijärveltä ja näyttää että näin tulee käymään.25438