tietääkö joku miten saa virolaisen id-kortin ? Tarvitseeko ensin siirtää paperit Viroon vai mikä se käytäntä oikein on?
Virolainen ID-kortti
10
6234
Vastaukset
- Kortti..
Ei tarvi papereita siirtää, tääta saa pitäis nykyään tosihelposti, en ehdi nyt lukee.
http://www.pass.ee/index.php/pass/est/mis_on_id_kaart- punktus
ei sitä nyt noin vaan netistä haeta...
ensinnäkin pitää olla virossa kirjoilla ja toiseksi yli 3 kk maassa oleva tarvitsee oleskeluluvan
- vaaditaan
hanki ensin oleskelulupa
- Juro - Ukko
Oleskelulupa tulee ID-kortin kylkiäisenä, mikä oli itsellenikin yllätys.
- ei kylkiäisiä
Juro - Ukko kirjoitti:
Oleskelulupa tulee ID-kortin kylkiäisenä, mikä oli itsellenikin yllätys.
EU-kansalaisen oleskeluoikeus
10.09.2007
EU-kansalaisen on rekisteröidyttävä 3 kk Virossa oleskelun jälkeen paikallisessa väestörekisterissä (lisätietoja: www.tallinn.ee /elukoht ja eluase tai www.sisemin.gov.ee /rahvastiku toimingute osakond).
Sen jälkeen on jätettävä Viron maahanmuutto- ja kansalaisuusvirastolle määräaikaisen oleskeluoikeuden ja Viron henkilö-kortin hakemus.
Virastojen osoitteet löytyvät nettisivulta: www.mig.ee (Kontakt - viroksi).
Englanniksi
Viron maahanmuutto- ja kansalaisuusviraston Tallinnan toimisto:
Sõle 61 a, Tallinn
puh. (372) 666 2701
sähköposti [email protected]
Toimisto on avoinna arkisin 9.00-18.00
(HUOM! joka kuukauden ensimäisenä torstaina suljettu)
Mukana on oltava:
1. hakemus
Hakemuksen voi tulostaa sivulta www.mig.ee, mutta sen voi täyttää myös virastossa.
2. EU-kansalaisen passi tai henkilökortti
3. yksi värillinen passikuva (40 x 50 mm, ei automaattikuvia, vaalea tausta)
4. leimavero 150 Viron kruunua
Määräaikaisen oleskeluoikeuden voi alustavasti saada viideksi vuodeksi.
Lisätietoja:
Viron kansalaisuus- ja maahanmuuttovirasto
Puh. (372) 612 6979
sähköposti [email protected]
faksi (372) 631 3744 - Juro - Ukko
ei kylkiäisiä kirjoitti:
EU-kansalaisen oleskeluoikeus
10.09.2007
EU-kansalaisen on rekisteröidyttävä 3 kk Virossa oleskelun jälkeen paikallisessa väestörekisterissä (lisätietoja: www.tallinn.ee /elukoht ja eluase tai www.sisemin.gov.ee /rahvastiku toimingute osakond).
Sen jälkeen on jätettävä Viron maahanmuutto- ja kansalaisuusvirastolle määräaikaisen oleskeluoikeuden ja Viron henkilö-kortin hakemus.
Virastojen osoitteet löytyvät nettisivulta: www.mig.ee (Kontakt - viroksi).
Englanniksi
Viron maahanmuutto- ja kansalaisuusviraston Tallinnan toimisto:
Sõle 61 a, Tallinn
puh. (372) 666 2701
sähköposti [email protected]
Toimisto on avoinna arkisin 9.00-18.00
(HUOM! joka kuukauden ensimäisenä torstaina suljettu)
Mukana on oltava:
1. hakemus
Hakemuksen voi tulostaa sivulta www.mig.ee, mutta sen voi täyttää myös virastossa.
2. EU-kansalaisen passi tai henkilökortti
3. yksi värillinen passikuva (40 x 50 mm, ei automaattikuvia, vaalea tausta)
4. leimavero 150 Viron kruunua
Määräaikaisen oleskeluoikeuden voi alustavasti saada viideksi vuodeksi.
Lisätietoja:
Viron kansalaisuus- ja maahanmuuttovirasto
Puh. (372) 612 6979
sähköposti [email protected]
faksi (372) 631 3744Kävin kesällä tekemässä täällä Saarenmaalla asuinkuntani kunnansihteerille muuttoilmoituksen ja asia oli ok. Sitten mieleeni tuli hankkia ID-kortti, koska se mahtuu mukavasti lompakkoon, passia kun ei saa lompakkoon mahtumaan. Menin Kuresaaren maahanmuutto- ja kansalaisuusvirastoon ja anoin ko. korttia, sain kortin viikossa. Yllätys oli se, että kortissa oli oleskelulupa viideksi vuodeksi ja sen lisäksi kortissa luki:" Ei vaja töötamiseks tööluba". Siis tavallaan työlupa tuli samassa kortissa kylkiäisenä.
- Ex- Suomalainen
Juro - Ukko kirjoitti:
Kävin kesällä tekemässä täällä Saarenmaalla asuinkuntani kunnansihteerille muuttoilmoituksen ja asia oli ok. Sitten mieleeni tuli hankkia ID-kortti, koska se mahtuu mukavasti lompakkoon, passia kun ei saa lompakkoon mahtumaan. Menin Kuresaaren maahanmuutto- ja kansalaisuusvirastoon ja anoin ko. korttia, sain kortin viikossa. Yllätys oli se, että kortissa oli oleskelulupa viideksi vuodeksi ja sen lisäksi kortissa luki:" Ei vaja töötamiseks tööluba". Siis tavallaan työlupa tuli samassa kortissa kylkiäisenä.
Virossa toimii moni asia paljon kevyemmin kuin Suomessa, mutta pitää osata kieli ja käytäytyä asiallisesti.
- Eestimaa
Itse kävin ensin ilmottautumassa asuinpaikkani väestörekisteriin, taisin tarvita passin ja vuokrasopimuksen mukaan. Pitää siis olla jokin osoite, jossa asuu. Väestörekisteristä sain sitten rekisteriotteen mukaani, että olen kirjoilla ao kaupungissa. Sieltä menin maahanmuuttovirastoon, imagratsioon ametko oli. Täytin planketin, piti olla sellainen uusien vaatimusten mukainen läheltä otettu passikuva lisäksi, ja muutama sata kruunua maksoi. Prosessi helpottui huomattavasti tällaiseksi äskettäin EU kansalaisille. Myöhemmin ostin asunnon ja vaihdoin samalla kirjani toiseen kaupunkiin, sujui helposti. Oleskelulupa voimassa tuon viisi vuotta. ID-kortti tosi kätevä, henkilöllisyyttään kun joutuu todistamaan Virossa paljon enemmän kuin Suomessa. Tuon kortin ja viron kielen taidon kanssa sujuu arki helpommin :) Tarton kaupungin sivuilla oli aiemmin ohjeet ihan suomeksikin, varmaan siellä vieläkin infoa. Tuosta kirjoilla olosta ei ainakaan aiemmin kulkenut tieto Suomeen. Pystyi olemaan kirjoilla Suomessa, mutta saamaan itsensä kirjoille myös Viroon ja oleskeluluvan.
- oleskelu
Niin kummassa lienee helpompaa Suomessa vai Virossa. Suomessa. Suomessa otetaan se henkkari tai passi mukaan poliisilaitokselle. Täytetään rekisteröimislomake ja liitetään työnantajan todistus, tai muu todistus, jolla voit osoittaa että pystyt elättämään itsesi. Jos olet naimisissa Suomalaisen kanssa, et tarvitse sitäkään. Hinta on 40 euroa, parin viikon päästä saat rekisteröitymistodistuksen jolla pääset tekemään muuttoilmoituksen ja saat henkilötunnuksen. Voit asua ja elää niin kauan kuin haluat. Ei ole mitään oleskelulupia eikä työlupia.
- helpompaa
oleskelu kirjoitti:
Niin kummassa lienee helpompaa Suomessa vai Virossa. Suomessa. Suomessa otetaan se henkkari tai passi mukaan poliisilaitokselle. Täytetään rekisteröimislomake ja liitetään työnantajan todistus, tai muu todistus, jolla voit osoittaa että pystyt elättämään itsesi. Jos olet naimisissa Suomalaisen kanssa, et tarvitse sitäkään. Hinta on 40 euroa, parin viikon päästä saat rekisteröitymistodistuksen jolla pääset tekemään muuttoilmoituksen ja saat henkilötunnuksen. Voit asua ja elää niin kauan kuin haluat. Ei ole mitään oleskelulupia eikä työlupia.
Riitti kun omisti talon virossa niin hakemaan oleskelulupaa (150 Eek = 10€) maahanmuuttovirastosta, kaupanpäällisenä tuli Viron ID-kortti. Sen jälkeen kirjoille siihen kuntaan missä talo/huoneisto. Koko hommaan tuhraantui puolisen tuntia aikaa. Ei siellä sen kummempia kyselty tuloista tai työpaikoista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1251268
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait89924- 95912
Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede24869Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat286760- 95738
- 109646
- 34638
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.50581Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.
Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet131558