Virolainen ID-kortti

kuin sen saa

tietääkö joku miten saa virolaisen id-kortin ? Tarvitseeko ensin siirtää paperit Viroon vai mikä se käytäntä oikein on?

10

6234

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kortti..
      • punktus

        ei sitä nyt noin vaan netistä haeta...

        ensinnäkin pitää olla virossa kirjoilla ja toiseksi yli 3 kk maassa oleva tarvitsee oleskeluluvan


    • vaaditaan

      hanki ensin oleskelulupa

      • Juro - Ukko

        Oleskelulupa tulee ID-kortin kylkiäisenä, mikä oli itsellenikin yllätys.


      • ei kylkiäisiä
        Juro - Ukko kirjoitti:

        Oleskelulupa tulee ID-kortin kylkiäisenä, mikä oli itsellenikin yllätys.

        EU-kansalaisen oleskeluoikeus
        10.09.2007

        EU-kansalaisen on rekisteröidyttävä 3 kk Virossa oleskelun jälkeen paikallisessa väestörekisterissä (lisätietoja: www.tallinn.ee /elukoht ja eluase tai www.sisemin.gov.ee /rahvastiku toimingute osakond).

        Sen jälkeen on jätettävä Viron maahanmuutto- ja kansalaisuusvirastolle määräaikaisen oleskeluoikeuden ja Viron henkilö-kortin hakemus.

        Virastojen osoitteet löytyvät nettisivulta: www.mig.ee (Kontakt - viroksi).
        Englanniksi

        Viron maahanmuutto- ja kansalaisuusviraston Tallinnan toimisto:
        Sõle 61 a, Tallinn
        puh. (372) 666 2701
        sähköposti [email protected]

        Toimisto on avoinna arkisin 9.00-18.00
        (HUOM! joka kuukauden ensimäisenä torstaina suljettu)

        Mukana on oltava:

        1. hakemus
        Hakemuksen voi tulostaa sivulta www.mig.ee, mutta sen voi täyttää myös virastossa.

        2. EU-kansalaisen passi tai henkilökortti

        3. yksi värillinen passikuva (40 x 50 mm, ei automaattikuvia, vaalea tausta)

        4. leimavero 150 Viron kruunua

        Määräaikaisen oleskeluoikeuden voi alustavasti saada viideksi vuodeksi.

        Lisätietoja:
        Viron kansalaisuus- ja maahanmuuttovirasto
        Puh. (372) 612 6979
        sähköposti [email protected]
        faksi (372) 631 3744


      • Juro - Ukko
        ei kylkiäisiä kirjoitti:

        EU-kansalaisen oleskeluoikeus
        10.09.2007

        EU-kansalaisen on rekisteröidyttävä 3 kk Virossa oleskelun jälkeen paikallisessa väestörekisterissä (lisätietoja: www.tallinn.ee /elukoht ja eluase tai www.sisemin.gov.ee /rahvastiku toimingute osakond).

        Sen jälkeen on jätettävä Viron maahanmuutto- ja kansalaisuusvirastolle määräaikaisen oleskeluoikeuden ja Viron henkilö-kortin hakemus.

        Virastojen osoitteet löytyvät nettisivulta: www.mig.ee (Kontakt - viroksi).
        Englanniksi

        Viron maahanmuutto- ja kansalaisuusviraston Tallinnan toimisto:
        Sõle 61 a, Tallinn
        puh. (372) 666 2701
        sähköposti [email protected]

        Toimisto on avoinna arkisin 9.00-18.00
        (HUOM! joka kuukauden ensimäisenä torstaina suljettu)

        Mukana on oltava:

        1. hakemus
        Hakemuksen voi tulostaa sivulta www.mig.ee, mutta sen voi täyttää myös virastossa.

        2. EU-kansalaisen passi tai henkilökortti

        3. yksi värillinen passikuva (40 x 50 mm, ei automaattikuvia, vaalea tausta)

        4. leimavero 150 Viron kruunua

        Määräaikaisen oleskeluoikeuden voi alustavasti saada viideksi vuodeksi.

        Lisätietoja:
        Viron kansalaisuus- ja maahanmuuttovirasto
        Puh. (372) 612 6979
        sähköposti [email protected]
        faksi (372) 631 3744

        Kävin kesällä tekemässä täällä Saarenmaalla asuinkuntani kunnansihteerille muuttoilmoituksen ja asia oli ok. Sitten mieleeni tuli hankkia ID-kortti, koska se mahtuu mukavasti lompakkoon, passia kun ei saa lompakkoon mahtumaan. Menin Kuresaaren maahanmuutto- ja kansalaisuusvirastoon ja anoin ko. korttia, sain kortin viikossa. Yllätys oli se, että kortissa oli oleskelulupa viideksi vuodeksi ja sen lisäksi kortissa luki:" Ei vaja töötamiseks tööluba". Siis tavallaan työlupa tuli samassa kortissa kylkiäisenä.


      • Ex- Suomalainen
        Juro - Ukko kirjoitti:

        Kävin kesällä tekemässä täällä Saarenmaalla asuinkuntani kunnansihteerille muuttoilmoituksen ja asia oli ok. Sitten mieleeni tuli hankkia ID-kortti, koska se mahtuu mukavasti lompakkoon, passia kun ei saa lompakkoon mahtumaan. Menin Kuresaaren maahanmuutto- ja kansalaisuusvirastoon ja anoin ko. korttia, sain kortin viikossa. Yllätys oli se, että kortissa oli oleskelulupa viideksi vuodeksi ja sen lisäksi kortissa luki:" Ei vaja töötamiseks tööluba". Siis tavallaan työlupa tuli samassa kortissa kylkiäisenä.

        Virossa toimii moni asia paljon kevyemmin kuin Suomessa, mutta pitää osata kieli ja käytäytyä asiallisesti.


    • Eestimaa

      Itse kävin ensin ilmottautumassa asuinpaikkani väestörekisteriin, taisin tarvita passin ja vuokrasopimuksen mukaan. Pitää siis olla jokin osoite, jossa asuu. Väestörekisteristä sain sitten rekisteriotteen mukaani, että olen kirjoilla ao kaupungissa. Sieltä menin maahanmuuttovirastoon, imagratsioon ametko oli. Täytin planketin, piti olla sellainen uusien vaatimusten mukainen läheltä otettu passikuva lisäksi, ja muutama sata kruunua maksoi. Prosessi helpottui huomattavasti tällaiseksi äskettäin EU kansalaisille. Myöhemmin ostin asunnon ja vaihdoin samalla kirjani toiseen kaupunkiin, sujui helposti. Oleskelulupa voimassa tuon viisi vuotta. ID-kortti tosi kätevä, henkilöllisyyttään kun joutuu todistamaan Virossa paljon enemmän kuin Suomessa. Tuon kortin ja viron kielen taidon kanssa sujuu arki helpommin :) Tarton kaupungin sivuilla oli aiemmin ohjeet ihan suomeksikin, varmaan siellä vieläkin infoa. Tuosta kirjoilla olosta ei ainakaan aiemmin kulkenut tieto Suomeen. Pystyi olemaan kirjoilla Suomessa, mutta saamaan itsensä kirjoille myös Viroon ja oleskeluluvan.

      • oleskelu

        Niin kummassa lienee helpompaa Suomessa vai Virossa. Suomessa. Suomessa otetaan se henkkari tai passi mukaan poliisilaitokselle. Täytetään rekisteröimislomake ja liitetään työnantajan todistus, tai muu todistus, jolla voit osoittaa että pystyt elättämään itsesi. Jos olet naimisissa Suomalaisen kanssa, et tarvitse sitäkään. Hinta on 40 euroa, parin viikon päästä saat rekisteröitymistodistuksen jolla pääset tekemään muuttoilmoituksen ja saat henkilötunnuksen. Voit asua ja elää niin kauan kuin haluat. Ei ole mitään oleskelulupia eikä työlupia.


      • helpompaa
        oleskelu kirjoitti:

        Niin kummassa lienee helpompaa Suomessa vai Virossa. Suomessa. Suomessa otetaan se henkkari tai passi mukaan poliisilaitokselle. Täytetään rekisteröimislomake ja liitetään työnantajan todistus, tai muu todistus, jolla voit osoittaa että pystyt elättämään itsesi. Jos olet naimisissa Suomalaisen kanssa, et tarvitse sitäkään. Hinta on 40 euroa, parin viikon päästä saat rekisteröitymistodistuksen jolla pääset tekemään muuttoilmoituksen ja saat henkilötunnuksen. Voit asua ja elää niin kauan kuin haluat. Ei ole mitään oleskelulupia eikä työlupia.

        Riitti kun omisti talon virossa niin hakemaan oleskelulupaa (150 Eek = 10€) maahanmuuttovirastosta, kaupanpäällisenä tuli Viron ID-kortti. Sen jälkeen kirjoille siihen kuntaan missä talo/huoneisto. Koko hommaan tuhraantui puolisen tuntia aikaa. Ei siellä sen kummempia kyselty tuloista tai työpaikoista.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      125
      1268
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      924
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      95
      912
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      24
      869
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      286
      760
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      95
      738
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      646
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      34
      638
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      50
      581
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      131
      558
    Aihe