Lissabonin maaliskuu

täti

Haaveessa on matka Lissaboniin. Loma tällä kertaa maaliskuussa, joten minkälainen keli siellä on? Koleaa ja kosteaa ja hotelleissa ei lämmitstä? vai keväistä viileyttä, mutta hieman myös auringonpaistetta?
Huhtikuu olisi varmaan parempi ajankohta mutta...

7

9494

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lissabonin lämpötilat vaihtelevat maaliskuussa yön keskimääräisestä minimistä noin 10 C:sta päivän noin 18 C:een. Sadepäiviä (sademäärä < 0,1 mm) näyttäisi olevan 13.

      Maaliskuu on vielä pitkälti talvea näillä leveysasteilla. Varsin lämpimiäkin kausia voi kuitenkin jo sattua maaliskuulle ja auringossa lämpötilat joka tapauksessa nousevat pitkälle yli 20 C:n. Pohjoisen arktisia tuulia Lissabonissa ei ole eikä Lissabon ole myöskään tunnettu mitenkään sateisena kaupunkina.

      Maaliskuussa lehdet tekevät tuloaan lehtipuihin ja palmuthan ovat vihreitä ympäri vuoden. Pohjoisen kylmästä tulevaa Lissabonissa voi parhaassa tapauksessa maaliskuussa tervehtiä jopa "kesäinen" sää.

      Viime vuosina ilmaston muutoksesta johtuen Portugalin säät ovat vaihdelleet kuivuudesta tavallista viileämpään ja sateisempaan kesään. Vaikka turismi on erittäin tärkeä tulonlähde, veden saatavuus on meille kuitenkin A ja O ja sen turvaavat vain riittävät sateet.

      Alla olevasa kahdesa linkistä voi katsella tilasto- ja historiallisia tietoja säästä:

      http://worldweather.wmo.int/003/c00002.htm
      www.wunderground.com

      Hotelleissa on poikkeuksetta lämmitys ja tältä palstalta löytyy vinkkejä hotelleista ja myös portaaleista, joista voi tehdä varauksia ja lukea muiden kokemuksista hotelleista Lissabonissa.

      Me täällä etelässä asuvat panemme vähän enemmän vaatetta päälle sisällä kun tulee viileämpää ja pidämme kotimme sisälämpötilan alle 20 C:ssa.

      • anazinha

        Minulla ei myt ole mitään tarkkoja tilastoja sanoa, mutta vaikka Lissabonissa ei pohjoisen tuulet puhallakaan, niin Atlantin valtameri on lähellä, ja yllättää silloin tällöin. Toki maaliskuu on ihan eri luokkaa kun Suomessa, ja aurinkoa ja lämmintäkin saadaan. Mistään rantakeleistä (tai edes lähelläkään sellaisesta) ei voida puhua vielä maaliskuussa. Tai sitten voi olla, että kokemukseeni vaikuttaa se, että viime talvena, jonka vietin Lissabonissa, lokakuu oli sateisin kuukausi 42 vuoteen. Mikä tuuri! :D Jos hotellissa on lämmitys, ei pitäisi olla mitään hätää. Inhottavinta on herätä kosteaan ja kylmään huoneeseen, joita normaalit asunnot siellä usein ovat talviaikaan. Mutta kyllä se aurinko lämmittää, ja ihan eri tavalla kuin Suomen leveysasteilla!


      • anazinha kirjoitti:

        Minulla ei myt ole mitään tarkkoja tilastoja sanoa, mutta vaikka Lissabonissa ei pohjoisen tuulet puhallakaan, niin Atlantin valtameri on lähellä, ja yllättää silloin tällöin. Toki maaliskuu on ihan eri luokkaa kun Suomessa, ja aurinkoa ja lämmintäkin saadaan. Mistään rantakeleistä (tai edes lähelläkään sellaisesta) ei voida puhua vielä maaliskuussa. Tai sitten voi olla, että kokemukseeni vaikuttaa se, että viime talvena, jonka vietin Lissabonissa, lokakuu oli sateisin kuukausi 42 vuoteen. Mikä tuuri! :D Jos hotellissa on lämmitys, ei pitäisi olla mitään hätää. Inhottavinta on herätä kosteaan ja kylmään huoneeseen, joita normaalit asunnot siellä usein ovat talviaikaan. Mutta kyllä se aurinko lämmittää, ja ihan eri tavalla kuin Suomen leveysasteilla!

        Kotien sisälämpötilat Portugalissa ovat talvisaikaan yleisesti alle 20 C. Täällä Azoreilla meidän sisäilman kosteusprosentti on 65:n luokkaa, kun Suomessa talvisaikaan se pyörii 30 ja 40:n välillä, vaikka olisi ilmankostuttajakin. Suomalaisten huonelämpötilat ovat tunnetusti pitkälti yli 20 C, niin että varmasti tarkenee T-paidalla.

        Tänään aamulla lämpötila makuuhuoneessamme oli 17,5 C eikä paleltanut yhtään. Täällä asuvilla on aivan erinomaiset mahdollisuudet suojautua kylmyyttä vastaan, sillä kaupasta saa tosi lämpimiä peitteitä, vaatteita ja pyjamia.

        Etelässä ei ole aina lämmin eikä pohjoisessa aina kylmä. Kun matkailija tämän muistaa, niin kyllä pärjää. Käväisimme marraskuun puolivälissä Lissabonissa ja yövyimme kolmen tähden hotellissa eikä meitä palellut lainkaan. Vettäkin tuli oleskelumme aikana aika ajoin jopa kaatamalla.


    • BBC-stat

      Joulukuu, tammikuu ja maaliskuu ovat tilastollisesti sateisimmat kuukaudet kts http://www.bbc.co.uk/weather/world/city_guides/results.shtml?tt=TT004170

      Tänä vuonna tammikuu ei ole ollut tilastojen mukainen, nyt on 19 astetta ja aurinkoista, tällä viikolla on kyllä satanutkin.

      Kaikissa hotelleissa joissa minä olen Portugalissa oleskellut huoneet ovat olleet mukavan lämpimiä, keskuslämmitys pitää myös kosteuden poissa.

      • Barbeito

        No minä olen kyllä oleskellut Portugalissa aika monessa hotellissa, jossa ei ole ollut minkään valtakunnan lämmitystä. Itse asiassa useimmissa on asia ollut näin.

        Kerran toukokuun viimeisellä viikolla yövyimme pari yötä Bragancassa (joo, on toki aivan maan koilliskolkassa). Viikkoa aiemmin kotona oli ollut kesäisen lämmintä: aurinkoista ja reilusti yli 20 astetta. Bragancassa satoi, lämpötila ulkona 13 - 14 astetta ja sisällä 16 - 17. Hytisimme kaikki hyntteet päällä peittojen alla ja kummastelimme maailman menoa.


      • Barbeito kirjoitti:

        No minä olen kyllä oleskellut Portugalissa aika monessa hotellissa, jossa ei ole ollut minkään valtakunnan lämmitystä. Itse asiassa useimmissa on asia ollut näin.

        Kerran toukokuun viimeisellä viikolla yövyimme pari yötä Bragancassa (joo, on toki aivan maan koilliskolkassa). Viikkoa aiemmin kotona oli ollut kesäisen lämmintä: aurinkoista ja reilusti yli 20 astetta. Bragancassa satoi, lämpötila ulkona 13 - 14 astetta ja sisällä 16 - 17. Hytisimme kaikki hyntteet päällä peittojen alla ja kummastelimme maailman menoa.

        Lämmön tarve on suhteellista. Et kertonut, minkälaista vaatetta teillä oli matkassa mukana.

        Yllä viestissäni kerroin, että täällä Portugalissa kotiemme lämpötilat pysyttelevät näin talvisaikaan reilusti 20 C:n alapuolella. Omassa kodissamme Ponta Delgadassa ei ole minkäänlaista lämmitystä ja pärjäämme hyvin. Olemme huomanneet, että 17 C:kin riittää vallan mainiosti, kun panee vähän enemmän vaatetta päälle. Meidän päivälämpötilat ovat tähän aikaan vuodesta 16-17 C, yöllä saattaa mittari alhaisimmillaan laskea 11 C:een; kosteusprosenttimme ulkona on jatkuvasti 70-80:n kieppeissä. sisällä noin 65, kiitos kosteudenpoistajan.

        Olet varmasti huomannut, miten portugalilaiset itse pukeutuvat. Eivät he suinkaan kulje turistin tapaan "puoli alasti", useimmat eivät edes kesäkuumalla, vaan heillä on ihan reilusti päällä. T-paitaa kyllä näkyy, mutta shortsit ovat vähemään tavallisia, etenkin varttunnemmalla väen keskuudessa. Talvella pannaan päälle kunnon pusakat, joilla tarkenisi kylmemmässäkin

        Toukokuu on vielä varsin epävakaista aikaa. Pohjois-Portugalissa saattaa pahimmassa tapauksessa olla yöpakkasia vielä toukokuulla.

        Olen itse matkustanut kerran yli 20 C:n Tukholmasta 5 C:n Madridiin toukokuun alussa.

        Etelässä ei ole aina lämmin eikä kulttuurieroista johtuen lämmön tarve ole sama kuin pohjoisen asukkaalla.


      • Barbeito
        masseur kirjoitti:

        Lämmön tarve on suhteellista. Et kertonut, minkälaista vaatetta teillä oli matkassa mukana.

        Yllä viestissäni kerroin, että täällä Portugalissa kotiemme lämpötilat pysyttelevät näin talvisaikaan reilusti 20 C:n alapuolella. Omassa kodissamme Ponta Delgadassa ei ole minkäänlaista lämmitystä ja pärjäämme hyvin. Olemme huomanneet, että 17 C:kin riittää vallan mainiosti, kun panee vähän enemmän vaatetta päälle. Meidän päivälämpötilat ovat tähän aikaan vuodesta 16-17 C, yöllä saattaa mittari alhaisimmillaan laskea 11 C:een; kosteusprosenttimme ulkona on jatkuvasti 70-80:n kieppeissä. sisällä noin 65, kiitos kosteudenpoistajan.

        Olet varmasti huomannut, miten portugalilaiset itse pukeutuvat. Eivät he suinkaan kulje turistin tapaan "puoli alasti", useimmat eivät edes kesäkuumalla, vaan heillä on ihan reilusti päällä. T-paitaa kyllä näkyy, mutta shortsit ovat vähemään tavallisia, etenkin varttunnemmalla väen keskuudessa. Talvella pannaan päälle kunnon pusakat, joilla tarkenisi kylmemmässäkin

        Toukokuu on vielä varsin epävakaista aikaa. Pohjois-Portugalissa saattaa pahimmassa tapauksessa olla yöpakkasia vielä toukokuulla.

        Olen itse matkustanut kerran yli 20 C:n Tukholmasta 5 C:n Madridiin toukokuun alussa.

        Etelässä ei ole aina lämmin eikä kulttuurieroista johtuen lämmön tarve ole sama kuin pohjoisen asukkaalla.

        Kesäisissä kamppeissahan me tietysti olimme liikkeellä. Mainittakooon että tuon parin Bragancan päivän jälkeen ne olivatkin sopivat lopun 3½ viikkoa jota Portugalia kiertelimme. Halusin oikeastaan kokemuksellani viestittää samaa mitä kerrot, että säät voivat olla keväällä hyvin epävakaisia ja on tuurista kiinni, onko hellettä vai tosi kalseaa.

        Samahan se Suomessakin on tuo pukeutumisilmiö vanhempien ihmisten kohdalla: mitä enemmän ikää, sen enemmän tavaraa päällä myös kesäkuumalla. Kaikkiaankin portugeesit toki viilettävät enemmän vaatetettuina kuin turismot. Olenkin monasti ajatellut, miten elimistö tottuu siihen että kesällä on paljon kuumempi kuin meillä, talvella kylmempi (sisällä) kuin meillä ja silti vaatetus tuntuu vaihtelevan vuodenaikojen mukaan vähemmän kuin meillä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      106
      7598
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2832
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2422
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      116
      2139
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1809
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1563
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1426
    8. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1414
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1387
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      10
      1341
    Aihe