ensimmäinen ultraääni

jenna

Mitä ekassa ultraäänessä tapahtuu? Otetaanko verikoe tai virtsanäyte? Kauanko kestää?

12

7517

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mami

      Nää jutut on hyvin paikkakunta kohtasia. Itelläni katsottiin vaan että sikiö voi hyvin ja arvioitiin sikiön ikää. Riippuen koska on viimeksi käynyt papassa, otetaan papa tai sit se otetaan vasta synnytyksen jälki tarkastuksessa. Sielä sit näet ekan kerran pienokaisesi.

    • Marielle

      Isommissa kaupungeissa (ainakin omassa asuinkaupungissani)on useimmiten 2 ultraääntä; ensimmäinen viikoilla 12-13 (ns. niskapoimu-ultra) ja toinen viikoilla 19-20 (rakenneultra). Pienemmillä paikoilla saatetaan tehdä vain yksi ultra, joka on silloin yleensä viikoilla 15-16.

      Ensimmäisessä ultrassa katsotaan, että sikiö on "oikeassa paikassa" (=kohdussa), ja samalla nähdään myös sydämen syke. Tutkimuksen aikana mitataan niskaturvotusta, jolla pyritään havaitsemaan mahdolliset kehityshäiriöt kuten downin syndrooma. Jos turvotusta on yli 3 mm, se voi olla viite kehityshäiriöstä ja silloin pääsee halutessaan jatkotutkimuksiin. Yli 3 mm:n turvotus ei kuitenkaan automaattisesti tarkoita kehityshäiriötä, vaan suurin osa lapsista syntyy kuitenkin terveinä.

      Viikoilla 12-13 tehtävä ultra tehdään emättimen kautta, koska sikiö on niin pieni, että vatsanpeitteiden päältä ei saada luotettavaa kuvaa. Tämän vuoksi virtsarakon on hyvä olla tyhjä. Meillä tosin katsottiin vielä sitten toisellakin anturilla vatsan päältä - näin saatiin eri kuvakulmaa sikiöön. Kaikkinensa homma kesti noin 20 min. Isoissa kaupungeissa on usein keskusäitiysneuvolat tms., joihin ultrat on keskitetty - tällöin harvoin samalla käynnillä otetaan mitään virtsa- tai verikokeita. Pienemmissä kunnissa voi olla eri käytäntö, ohjeita saat joka tapauksessa omasta neuvolastasi.

      Toisesta ultrasta en sen tarkemmin vielä itsekään tiedä - aika olisi ensi viikolla... =)

      Aurinkoista kesää ja nautinnollista mahan kasvatusta! ;))

      • Sari

        Minulle ainakin tehtiin vatsanpeitteiden kautta ultra vaikka olen vasta 12. viikolla. Ja sanottiin että virtsaamatta pitää olla pari tuntia että rakko on täysi!! Ylipainoisille tehdään kyllä alakautta, läski estää näkyvyyden.
        Eroja on ilmeisesti...


      • Tuleva äiti-84
        Sari kirjoitti:

        Minulle ainakin tehtiin vatsanpeitteiden kautta ultra vaikka olen vasta 12. viikolla. Ja sanottiin että virtsaamatta pitää olla pari tuntia että rakko on täysi!! Ylipainoisille tehdään kyllä alakautta, läski estää näkyvyyden.
        Eroja on ilmeisesti...

        Olin ultrassa rv.13 ja alakautta tehtiin,ja ei sanottu että pitää olla pissaamatta.Itse olen normaalipainoinen


      • SuviMaarit
        Sari kirjoitti:

        Minulle ainakin tehtiin vatsanpeitteiden kautta ultra vaikka olen vasta 12. viikolla. Ja sanottiin että virtsaamatta pitää olla pari tuntia että rakko on täysi!! Ylipainoisille tehdään kyllä alakautta, läski estää näkyvyyden.
        Eroja on ilmeisesti...

        Ei sillä ole väliä onko lihava vai laiha kun ultraa tehdään. Itse olen ylipainoinen ja ultra tehtiin vatsapeitteiden kautta ja hyvin näky. Ennen ultraa terveydenhoitaja antoi ohjeet kuinka toimia enne ultraa ja rakon kyllä piti olla tyhjä koska jos se on täysi niin se haittaa sikiön näkyvyyttä.


      • Mari
        SuviMaarit kirjoitti:

        Ei sillä ole väliä onko lihava vai laiha kun ultraa tehdään. Itse olen ylipainoinen ja ultra tehtiin vatsapeitteiden kautta ja hyvin näky. Ennen ultraa terveydenhoitaja antoi ohjeet kuinka toimia enne ultraa ja rakon kyllä piti olla tyhjä koska jos se on täysi niin se haittaa sikiön näkyvyyttä.

        Lääkäri minulle ainakin sanoi että liikapaino haittaa sikiön näkymistä ultrassa ja että alakautta tehtävään ultraan mennessä pitää rakko olla tyhjä, vatsanpeitteiden kautta tehtävään mennessä taas täysi.


      • Miia
        SuviMaarit kirjoitti:

        Ei sillä ole väliä onko lihava vai laiha kun ultraa tehdään. Itse olen ylipainoinen ja ultra tehtiin vatsapeitteiden kautta ja hyvin näky. Ennen ultraa terveydenhoitaja antoi ohjeet kuinka toimia enne ultraa ja rakon kyllä piti olla tyhjä koska jos se on täysi niin se haittaa sikiön näkyvyyttä.

        Virtsa toimii välitysaineena, että saadaan parempi kuva.

        Ihmettelen miksi niskapoimu ultria tehdään vatsanpäältä, koska tällöin saadaan huomattavasti epätarkempi kuva. Siitä on huono mittailla tarkasti niskapoimua.


      • rv 15
        Sari kirjoitti:

        Minulle ainakin tehtiin vatsanpeitteiden kautta ultra vaikka olen vasta 12. viikolla. Ja sanottiin että virtsaamatta pitää olla pari tuntia että rakko on täysi!! Ylipainoisille tehdään kyllä alakautta, läski estää näkyvyyden.
        Eroja on ilmeisesti...

        Mulla ainakin otettiin iham mahanpäältä vaikka olen sinun "kielelläsi" läski! Ei kannata puhua asioista jos ei mitään tiedä!!


    • Cola

      Olin juuri tänään Kättärillä np-ultrassa. Tutkimus tehtiin sisäkautta ja pyydettiin käymään vessassa ennen tutkimusta.

      Siinä se sitten vain käänteli ja otti vaavelista kuvia joka kulmasta. Ei siis mitään muuta kuin se ultra.

      • sara

        Alakautta tehdyssä ultrassa pitää olla rakko tyhjä, päältäpäin (mahalta) tehdessä sen pitää olla täysi!!


    • fefi

      Useimmiten se ultra tehdään alakautta, olit sitten laiha tai läski.
      Parempi ja tarkempi kuva jokatapauksessa.

      Itselläni käytettiin vähän molempia tapoja, pääasiassa alakautta.
      Lopussa kun piti vielä pari asiaa nähdä eikä vauva enää liikkunut niin jouduin itse nousemaan ylös ja kävelemään hetken jos sitten vauvakin alkaisi liikkumaan.
      Ei alkanut, jouduttiin mahan päältä vielä tarkastamaan napanuoran kohta.

      Melkoinen ero kuvassa kuitenkin. Itse olen normaalipainoinen.

    • pimpuliini

      Mulle sanottiin ilmoittautumisen yhteydessä, että käy vessassa juuri ennen tutkimusta. Tehtiin kuitenkin vatsanpäältä :O Miksei ultraaja kysynyt olenko käynyt vessassa vai en?

      Teki vatsanpäältä koska olin jo käynyt varhaisultrassa ja viikot oli selvillä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 173
      5109
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      126
      4613
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      2946
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1947
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1794
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1737
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1720
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      108
      1716
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1623
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1561
    Aihe