Bambulanka.
Ja soijalanka.
-Mitä ne on? -Onko ne ympäristöystävällisiä? -Onko ne kalliita? -Onko ne mukavia neuloa? -Onko ne pehmeitä iholla? -Muistuttaako ne enemmän villa- vai puuvillalankaa?
Kiinnostaisi kuulla myös muista kummallisista langoista. Erityisen kiinnostunut olisin YMPÄRISTÖYSTÄVÄLLISISTÄ langoista.
(boikotoin keinokuituja sekä langoissa että vaatteissa!)
Mitä merkillisiä lankoja?
4
1685
Vastaukset
- artikkeli
Kannattaa varmaan tutustua tähän Ullaneuleen artikkeliin, se vastaa moneen noista kysymyksistä *eikä* ole lankatehtaan tuote: http://www.ullaneule.net/0207/artikkelit_bambulangat.html
- Asiat asioina
Bambu, josta sukat, t-paidat yms mainostetaan tehdyiksi, ei ole luonnonkuitua, vaan selluloosamuuntokuitua, eli viskoosia, joka on tehty bambusta. Oikeaa bambukuituakin on, se on runkokuitu kuten esim. pellava, mutta nykyisessa vaatetustekstiilien bambubuumissa ei ole siitä kyse.
Viskoosia tehdään puuselluloosasta, koivun, kuusen, eukalyptuksen. Niitä ei kutsuta kuusikuiduksi, eukalyptuskuiduksi, koska ne on ensin keitetty selluksi, josta on tekokuitujen valmistusprosessilla kehrätty kuituja, joista on tehty lankoja.
Bambuviskoosin perusominaisuudet ovat samat kuin muidenkin viskoosien.
Asiat asioina, mainokset puhuvat omaa kieltään
- ympäristöystävällisiä
sekä bambu, että soija. Bambulangan ostajan vaan kannattaa varmistua siitä, onko kysymyksessä aito bambukuitu vaiko bambuviskoosi - joista jäkimmäinen ei siis ole enää ympäristöystävällinen tuote.
Langanvalmistukseen käytetty soija on sitä mitä jää jäljelle, kun soijasta käytetään ensin ihmis- ja eläinravinnoksi sopivat osat.
Mielestäni kummatkaan langat eivät ole kalliita, jos vertaa hintaa esim. puuvillalankaa. Ovat pehmeitä, silkkimäisiä suorastaan. Sitä paitsi molemmat tuntuvat ihanan viileiltä iholla. Helppoja pestä ja kuivuvat nopeasti. Esim. kun illalla pesen bambupuseroni, on se jo aamulla kuiva. Lisäksi etenkin bambulanka on tosi riittoisaa verrattuna saman vahvuiseen puuvillalankaan.- geenimuunneltua
Soija tosin on todennäköisesti geenimuunneltua, eli ei kovin ympäristöystävällistä sekään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2582810Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse992257Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä121960Onko telepatia totta
Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki841403- 681384
Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku
Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.181300TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."
Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi161138Nainen, olen niin pettynyt
Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään901120Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos43974- 71973