Jomottaa

jomottaa

Tietääkö kukaan mikä voisi aiheuttaa takana ylhäällä olevan hampaan jatkuvan jomotuksen?

Siinä on aikoinaan ollut amalgaamipaikka, joka jossain vaiheessa on vaihdettu muoviseen.
Mutta tuo jatkuva helvetillinen jomotus!
Tietääkö kukaan vinkkejä?

9

997

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • helvetillistä,

pitäisi varmaan mennä hammaslääkäriin...

• havainto,

että pitäisi mennä hammaslääkäriin...

Mutta jos tämä havainto onkin tehty jo aikoja sitten, ja on käyty myös hammaslääkärillä?
        On otettu myös röntgenkuvia, joista ei ole mitään vikaa löytynyt eikä siten ongelmakaan selvinnyt.

Mielenkiintoista havaita, että näinkin fiksuja neuvoja täällä jaellaan, ja että se hammaslääkärillä käynti olisi aina se autuaaksi tekevä, ja ongelmat pois pyyhkivä ihmejuttu.
        Jos se olisi näin yksinkertaista, tämähän olisikin kovin helppoa, eikä täällä tarvitsisi tietoa kysellä eikä neuvoja udella!

• mut
        havainto, kirjoitti:

että pitäisi mennä hammaslääkäriin...

Mutta jos tämä havainto onkin tehty jo aikoja sitten, ja on käyty myös hammaslääkärillä?
        On otettu myös röntgenkuvia, joista ei ole mitään vikaa löytynyt eikä siten ongelmakaan selvinnyt.

Mielenkiintoista havaita, että näinkin fiksuja neuvoja täällä jaellaan, ja että se hammaslääkärillä käynti olisi aina se autuaaksi tekevä, ja ongelmat pois pyyhkivä ihmejuttu.
        Jos se olisi näin yksinkertaista, tämähän olisikin kovin helppoa, eikä täällä tarvitsisi tietoa kysellä eikä neuvoja udella!

Onhan tuo "Mene hampilääkääriin"-neuvo aika auttamaton mutta hehän siellä ovat lääkäreitä toisin kuin suurin osa tämän palstan lukijoista :)

Oletko varma että se on juuri se hammas jota jomottaa? Se saattaa olla jokin muu paikka josta kipu tulee?

Ainakin näin kävi minulla kun luulin että takahampaassa on reikä ja luulin että kipu tuli sieltä vaikka se tulikin edempää.

• neuvot
        mut kirjoitti:

Onhan tuo "Mene hampilääkääriin"-neuvo aika auttamaton mutta hehän siellä ovat lääkäreitä toisin kuin suurin osa tämän palstan lukijoista :)

Oletko varma että se on juuri se hammas jota jomottaa? Se saattaa olla jokin muu paikka josta kipu tulee?

Ainakin näin kävi minulla kun luulin että takahampaassa on reikä ja luulin että kipu tuli sieltä vaikka se tulikin edempää.

Siellä "hampilääkärillähän" ne tiedot ja taidot pitäisi olla tallessa, josta ne tarpeen tullen voidaan ottaa käyttöön, ikäänkuin "apteekin hyllyltä", jolloin potilaan esittämät ongelmat voidaan hoitaa ja poistaa.
        Siitä potilas maksaa, ei niistä turhista juoksuista.

Valitettavasti tämä vain tuntuisi olevan suurelta osin utopiaa, ja tietoa täytyy etsiä kissojen ja koirien kanssa, tuttavien, kaverien, puskaradion ym. kautta, kuten täälläkin hyvän hammaslääkärin etsimisessä ehdotellaan.

Varma olen koska sen edestä puuttuu hammas.

• jomotusta

ei lääkärit osaa aina poistaa, ellei ole oikein kekseliäs lääkäri

• rahikaisella

Minulla myös jomottelee muovilla paikattuja hampaita. Lohduteltiin, että se muovin kutistumisesta johtuen pintä jomottelua voi esiintyä parin kuukauden ajan paikkaamisesta, mutta tätä on jatkunut jo yli vuoden!!
      Hammaslääkärillä en viitsisi juosta joka käänteessä, kun viimeksikin tutkivat hampaani ja sanoivat ettei näy mitään, mutta jos kipu käy sietämättömäksi niin kokeillaan paikan vaihtamista tai sitten juurihoitoa. No, kyllä tämän kanssa nyt elelee, mutta en todellakaan jaksaisi kiikuttaa vähiä rahojani tuollaisiin kokeiluihin! Jos olisin rikas, ottaisin tällä sekunnilla tekarit!

• vain

Ja kuinka voivatkin olla niin tietämättömiä ja osaamattomia, että ei tiedetä aiheesta paremmin, jos jomotukset kestää jopa vuosia, muutaman kerrotun viikon sijaan?

• ajatuksen virtaaa

Löysin tänne hakukoneen kautta ja kirjoitan oman tarinani tähän jonkun vanhan ketjun perään, koska aiheeni on todellakin sama.

-puudutus-

Syyskuussa 2009 yläetuhampaastani paikattiin todella pieni reikä (yhdistelmämuovitäyte). Puudutuksena oli infiltraatiopuudutus, ja huuleni/ikeni/ym turposi jostain syystä toimenpiteen aikana (ja jälkeen?), vaikka läääkäri lupasi ettei. Kysyin nimittäin, koska toimenpiteen aikana minusta alkoi tuntua pahalta, enkä olisi halunnut näyttää hölmöltä, kun poistun hammaslääkäristä.
      Kerroin tämän puudutusasiankin, jos sillä on jotain vaikutusta asiaan.

-paikkauksen jälkeen-

Tämä paikattu reikä vaivasi jo aiemmin eikä hampaan paikkaaminen muuttanut asiaa MITENKÄÄN. Olo oli kuin hampaalle ei olisi tehty mitään. Ei mitään hirveää kipua, mutta silloin tällöin sellaista pidemmänpäälle raivostuttavaa jomotusta. Ehkä asiaan vaikuttaa se, että se reikä on/oli siinä ihan etuhampaan tyvessä eli ienrajassa ja jos ne etuhampaat on jotenkin KAMALAN herkkiä.

Olen käynyt 3-5 kertaa sen jälkeen hammashoitolassa ja valittanut tästä samasta hampaasta. Mulla kanssa lohduteltiin että on normaalia ja menee ohi. Samaa hoettiin vielä myöhemminkin, että "hammas voi alkaa kasvaa vasta vuoden päästä paikkauksesta" vain mitä ihmettä se hoitaja selitti jotain muuta tuon tyylistä.

-hammasröntgen-

Onneksi viime vuodenvaihteessa otettiin minultakin hammasröntgen, mutta mitään ei silti löytynyt. Suostuivat sentään vähän perehtymään paremmin ongelmaani, jos jotain hyvää pitää keksiä. Ongelma on kai silti jäädäkseen :( Jomotus on niin pientä, että sen pystyy toisinaan unohtamaan. Joskus se vie kuitenkin kaiken huomioni, kuten tänään iltapäivästä lähtien.

- kaikkea taivaan ja maan väliltä -

Syyllisiä jomotukseen olen hakenut kaikkialta taivaan ja maan väliltä. On pakko tunnustaa että on minulla valmiiksi niitä mielenterveysongelmiakin, koska jossain vaiheessa sitä ruvetaan aina ehdottamaan että minulla olisi vain päässä vikaa. Oli päässä vikaa tai ei, mulla on myös jotenkin "allergiset" nämä kaikki: sieraimet, poskiontelot, suun limakalvot, ikenet, huulet, nielu, silmät ja korvat. Ihonkin on usein ärtyneen näköinen. Tätä on kuitenkin ollut jo ennen hampaan paikkausta.

Eri paikassa suuta yhtä samaa ientä aina silloin tällöin kutittaa niin maan vietävästi, vaikkei siinä pitäisi olla mitään vikaa. Ientaskut ovat varmasti puhtaan ja yritän vielä varmuuden vuoksi langalla helpottaa sitä, mutta mikään ei auta. Sitten se syyhy vain häviää itsestään pois jossain vaiheessa. Tähän ongelmaan joku ehdotti, että se on jonkinlaista allerginen reaktio. Mitään allergioita minulta ei ole terveyskeskuksen verikokeissa löytynyt. Hammaslääkäristä en heidän allergiatestejään ole kysynyt. Hammashoitajan kanssa olemme kuitenkin käyneet läpi mitä suunhoitotuotteita minun pitäisi käyttää, koska olen herkkä mm. hammastahnan vaahtoaineelle ja hajusteille. Neuvoi myös etten käyttäisi suuvesiä, joissa on alkoholia.

Tämänpäiväinen yläetuhampaani kova jomotus alkoi samoihin aikoihin kuin huuliani alkoi syyhytä ja syyhyää vieläkin, vaikka olen koittanut laittaa voidetta. Hampaan jomotus on jo vihdoinkin rauhoittumassa, mutta sitä samaa vanhaa ientä kutittaa taas kamalasti. Sain siis ajatuksen että ehkä se todellakin on jokinlaisen ärsytyksen aiheuttamaa. En siis tiedä missä vika, mutta jos tästä PITKÄSTÄ selostuksestani joku saisi vaikka ahaa-elämyksen omiin ongelmiinsa. Sainpahan myös itse kunnolla purettua ajatuksiani tästä aiheesta. -huokaisu-

• the_road

" Samaa hoettiin vielä myöhemminkin, että "hammas voi alkaa kasvaa vasta vuoden päästä paikkauksesta" vain mitä ihmettä se hoitaja selitti jotain muuta tuon tyylistä. "

Niin, mitähän ihmettä se hoitaja on selittänyt??? Tuossa ei ainakaan ole järjen hiventä. Ehkä hoitaja on selittänyt niin sekavasti, että olet ymmärtänyt väärin?

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pride-liputus närästää monissa Suomen kunnissa

Suomen lipun nostamisesta on laki. Pride‑liputuksesta ei. Kieltäytyviin kuntiin kohdistuu poliittista painostusta kuin k
      Maailman menoa
      154
      4015
    2. On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää

jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole
      Maailman menoa
      41
      2450
    3. Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä

ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi
      Maailman menoa
      74
      2417
    4. Belfastissa käynnissä kunnon persuilu

Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä
      Maailman menoa
      73
      2322
    5. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      51
      2092
    6. Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään

Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl
      Maailman menoa
      22
      1816
    7. Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen

Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma
      Maailman menoa
      80
      1643
    8. Mitä kirjainta haluaisit

Ra kastella mahdottomasti?
      Ikävä
      79
      1576
    9. Kaunein nimi

Mikä on mielestäsi kaunein miehen ja naisen nimi? Haluaisitko itse olla joku toisen niminen?
      Ikävä
      72
      1142
    10. Onko kaivattusi rohkeampi kuin sinä?

Vai oletko sinä rohkeampia? Mikä on rohkea teko, minkä sinä tai kaivattusi on tehnyt? Mitä siitä seurasi?
      Ikävä
      58
      1101
    Aihe