Alla on vanha ketju, jossa käsitellään silmien leikkausta. Sen lukeminen tuonee vastauksen useimpiin leikkausta koskeviin kysymyksiin. Ketju on tosin pitkä, mutta toisaalta siitä riittää lukemista useammaksi kerraksi. Silikonitiedon linkki näyttää olevan vanhentunut.
Aloitus: silmien laser leikkaus
Lähettäjä: muija | 01.02.2003 - 17:24 | |
Haluaisin kuulla muiden kokemuksia leikkaukseta. Itsellä näkö -9 mutten ole vielä uskaltautunut.Saitteko jättää lasit kokonaan pois? ja menikö kaikki hyvin?
RE: silmien laser leikkaus
Lähettäjä: kirkassilmä | 01.02.2003 - 17:46 | 1 | |
Mulle tehtiin excimer laserleikkaus noin 3 vuotta sitten. Ennen leikkausta näköni oli toisessa silmässä -2.75 ja toisessa -1.75. Leikkauksen jälkeen en ole laseja tarvinnut.
Kaikki meni tosi hyvin. Toipuessa meni muistaakseni viikko tai pari. Aluksi silmät olivat tietysti kipeät ja valonarat. Erilaisia tippoja laitettiin silmiin tunnin välein ja aika meni sohvalla silmät kiinni maatessa. Normaaliin elämään pystyin palaamaan noin viikossa. Huom! Leikkauksia on erilaisia, toisista toipuu nopeammin...
Suosittelen todella lämpimästi leikkausta, mulla ainakin elämä helpottui sen jälkeen.
Lähettäjä: Vielä asiaa miettivä | 01.02.2003 - 23:51 | 2 | |
Tuossa linkissä on paljon tietoa erilaisista laserleikkauksista ja niiden riskeistä. Siellä on myös ihmisten kokemuksia niistä. Ota linkistä välilyönti pois!
http://www.silikonitieto.net/artikkeli.phtml?I D=26
Lähettäjä: Älä usko kaikkea mitä sulle sanotaan | 02.02.2003 - 08:44 | 3 | |
Silikonitiedon ylläpitäjä on näköjään taas ryöminyt esiin limaisesta kolostaan ja keksinyt uuden tavan mainostaa sivujaan eli houkutella ihmisiä niille. Lopettaisi jo...
Lähettäjä: Eximer | 02.02.2003 - 09:35 | 4 | |
Minulta laseroitiin silmät kohta neljä vuotta sitten. Näkökyky ennen leikkausta oli luokkaa -5 molemmissa silmissä, nyt en tarvitse laseja ollenkaan, näkökyky on loistava.
Ensin operoitiin vasen silmä, sairaslomaa viikko ja sitten töihin. Parina ensimmäisenä päivänä silmä oli kipee mutta sitten helpotti. Valonarkakin se oli muutaman päivän. Hoitosalvaa olikohan parin-kolmen viikon ajan ja jotain tippoja.
Toinen silmä käsiteltiin kolmen kuukauden kuluttua, silloinkin viikon jälkeen töihin. Nyt toisella kerralla sain jotain puuduttavia tippoja kun mainitsin särystä ekan operaation jälkeen. Eipä tuntunut kipua. Salvaa ja tippoja jonkun aikaa.
Mulla on vaan hyvää kerrottavaa operaatiosta. Tutkimukset tehtiin huolella, lekuri selitti mahdolliset riskit ja komplikaatiot. Palvelu oli joustavaa ja ystävällistä, sain hyvät hoito-ohjeet. Vaikeinta olikin oppia elämään ilman silmälaseja kahdenkymmenen vuoden jälkeen. Vielä puolen vuoden päästä leikkauksesta tuli joskus aamulla paniikki että missä mun rillit on. :)
Anoppi on silmäpolilla sairaalassa duunissa. Kyllähän se pelotteli ennen operaatioita, mutta kertoi toki että tosi harvassa ne epäonnistumiset ovat. Kiinnostuneena se on seuraillu mun silmiä silloin tällöin niillä sairaalan koneilla eikä ole mitään moitittavaa keksinyt.
Jotain negatiivistakin on ilmennyt. Operoinnin jälkeen silmäni kuivuvat herkemmin, joskus joutuu käyttämään tekokyyneliä. Pimeällä ajaessa autojen valot, miten sen nyt kuvailisi, "hajoavat" enemmän, en osaa oikein kuvailla.
Olen siis erittäin tyytyväinen lopputulokseen.
Lähettäjä: Kiitos! | 02.02.2003 - 11:07 | 5 | |
En ymmärrä kenellä on syytä haukkua silikonitieto.netiä. Sivulla kerrotaan perusteellisesti ja asiallisesti silmäleikkauksista ja kaikesta mitä niihin liittyy. On myös monta lehtijuttua aiheesta ja Suomen kuuluisimpien silmälääkäreiden lausuntoja niitä leikattujen kokemuksia. Eihän siellä edes mainosteta mitään.
Lähettäjä: amer | 02.02.2003 - 13:06 | 6 | |
se on varmaan joku katkera silikonibimbo joka aina morkkaa silikonitietoa. sitä harmittaa kun siellä kerrotaan miten vaarallisia myrkylliset silikonit on.
Lähettäjä: Jennifer ® | 02.02.2003 - 15:00 | 7 | |
Kiitos! ja amer.. oletteko tekin silikonitieto.netin palkkalistoilla? :) Joopajoo.. jos on ollenkaan seuraillut silikonitietolaisten toimintatapoja, niin ei kyllä yhtään ihmettele miksi heitä haukutaan..
Lähettäjä: Lumikko | 02.02.2003 - 15:44 | 8 | |
Mulla leikattiin silmät vajaa kaks vuotta sitten. Näkö ennen leikkausta oli molemmissa silmissä -4 luokkaa. Ensin leikattiin toinen silmä, sain viikon sairaslomaa. Viikon päästä toinen silmä, viikko sairaslomaa. Mulla silmät oli kipeät vain kolmisen päivää. Ne vuosivat öisin ja aamuisin paljon. Särky tuntui roskan tunteena silmässä. Tipat ja särkylääkkeet auttoivat. Enää en tarvitse laseja lainkaan. Näkö tuli jopa tavoitetta paremmaksi. Hämäränäön olen huomannut tulleen hieman heikommaksi, mutta ei mitenkään häiritsevän huonoksi. Suosittelen todella lämpimästi. Operaatiokin on kivuton ja nopea.
Lähettäjä: Elina | 02.02.2003 - 17:36 | 9 | |
Onko jollekin jotakin haittaa siitä että kerrotaan riskeistä joista leikkausten myyjät ei aina "muista" mainita? Joillekin käy hyvin mutta ei tosiaan kaikille. Todella monilla silmälääkäreilläkin on silmälasit. Sekin kertoo jotain. Silmien leikkely ei ole mikään pikkujuttu.
Lähettäjä: O | 02.02.2003 - 20:42 | 10 | |
Leikkaukseen mennessä kannattaa ottaa hinnan lisäksi huomioon myös leikkaavan lääkärin pätevyys ja laitteiston hyvä kunto. Yleensä nämä asiat tahtovat kulkea käsi kädessä. Itse valitsin lääkärin paikkakunnasta riippumatta pelkästään sillä perusteella, että hän on tehnyt eniten silmäleikkauksia Suomessa. Sain kesken leikkauksen verenvuodon oikeaan silmääni, mutta pätevän lääkärin ansiosta homma saatiin jo leikkauksen aikana korjattua, eikä vaurioita tullut suuresta riskistä huolimatta.
Lähettäjä: jaa | 02.02.2003 - 23:58 | 11 | |
"Leikkaukseni tehtiin 1 ½ kk sitten ja nyt näkö on sellainen, että näen tarkasti oikeastaan vain metrin päähän. Kyllä on silmälaseja ikävä! Mulle tuli PRK-leikkauksen jälkeen samentumaa, jota on nyt hoidettu ''tehokkaalla'' kortisonikuurilla kolmisen viikkoa. Ja edelleenkään en näe mitään. Veikkaan että kortisoni on kuivannut silmäni niin pahoin, että se vaikuttaa näkemiseeni. Kostutustipat ei tunnu auttavan yhtään. Arvatkaa ottaako päähän!
Nimimerkki "R" Sonera Plazassa"
Kortisonihan aiheuttaa myös näön samentumaa hetkeksi tai pidemmäksikin kortisonin tiputtamisen jälkeen. Jos henkilö joutuu useamman kerran päivässä ottamaan kortisonitipat, niin näön huonous voi johtua niistäkin (toki myös muustakin)? Hieman kummallinen kirjoitus.
Lähettäjä: Anuka ® | 03.02.2003 - 10:48 | 12 | |
Mulle tehtiin silmäleikkaus viitisen vuotta sitten. Ensin leikattiin toinen silmä, ja puolen vuoden päästä toinen (aiemmin haluttiin leikata silmät erikseen, mutta nykyään ne kai leikataan samalla kerralla). Kivut yms. hoidot oli samankaltaisia kuin muillakin kirjoittajilla.
... MUTTA ... viimeisen vuoden aikana mun näkö on huonontunut todella paljon, ja nyt sitten jouduinkin hommaamaan uudestaan lasit. Näkö oli loistava leikkauksen jälkeen, ja oli aivan hyvä ne neljä ekaa vuotta. Nykyään en näe luennolla edes ekasta penkkirivistä, ja autolla ajaminen valoisaankin aikaaan vaikuttaa epävarmalta. Nyt näköni on -0.75 molemmissa silmissä, eli näen suht hyvin, mutta laseja tarvitsen ajaessa ja luennoilla.
Hämäränäkö on todella huono, eikä autolla ajaminen nämärän aikaan houkuttele todellakaan. Mitään valon "hajoamista" en ole huomannut, mutta en vain näe hämärässä mitään. Saa nähdä, että vaikuttavatko lasit tähän korjaavasti.
Siis, suosittelen silmäleikkausta kaikesta huolimatta. Ihanaa, ettei tarvitse enää vekslata lasien (no, taas pitää) ja piilareiden kanssa. Olin 18 v. leikkaukseen mennessä, joten nyt ajatellen olin aika nuori, mutta mun olisi pitänyt odottaa vaikka miten monta vuotta kun se näkö on kerran nyt vasta alkanut huonontua uudestaan. Raskaudet yms. hormonimuutokset vaikuttaa näköön, ja siksi varmasti oma näkönikin huonontui. Tällä logiikalla nainen voisi mennä silmäleikkaukseeen vasta nelikymppisenä.
Lähettäjä: Kaprun | 04.02.2003 - 17:05 | 13 | |
Mun silmät (silloin näkö oli molemmissa silmissä -9) leikattiin PRK:lla viitisen vuotta sitten. Nykyään tuollainen miinusmäärä leikataan mun käsityksen mukaan aina LASIK:lla. Silmät leikattiin kuuden viikon välein ja leikkaukset onnistuivat hyvin. Tällä hetkellä näkö on erinomainen ja viime kesänä silmälääkäri totesi, että silmäni ovat kaikin puolin kiitettävässä kunnossa. Kirkas auringonvalo häikäisee ja pimeässä autoa ajaessa vastaantulevien autojen valot "häikäisee" hyvin. Omalla kohdallani kokemukset silmäleikkauksesta ovat vain positiivisia, mutta tiedän myös tapauksia, joissa näkö on alkanut heiketä leikkauksen jälkeen.
Lähettäjä: Apu-lehdessä | 04.02.2003 - 19:16 | 14 | |
Elämä ilman silmälaseja ja piilolinssejä siinsi helsinkiläisen kuvatoimittaja Heli Viikin mielessä, kun hän lähti parantamaan likinäköisyyttään laserleikkauksella. Onni ei kuitenkaan suosinut häntä. Helin on nyt totuteltava elämään yhden silmän varassa, sillä epäonnistuneen leikkauksen seurauksia ei pystytä enää täysin korjaamaan.
Heli Viikille ilmoitettiin, että hän oli voittanut pääkaupunkiseudulla sijainneen silmäklinikan arpajaisissa ilmaisen leikkauksen toiseen silmäänsä. Tilaisuus vaikutti ainutlaatuiselta: pätevä suomalainen terveydenhoitohenkilökunta ottaisi hänet huomaansa ja pistäisi näön kuntoon turvallisesti ja halpaan hintaan. Helin vasemman silmän likinäköisyysarvoksi oli kolmekymppisenä vakiintunut -5.75 ja oikean 7,25. Tästä syystä hänelle ei soveltunut lievemmissä tapauksissa käytettävä pintalaser eli PRK-toimenpide. Oli valittava läppätekniikkaa vaativa Lasik-leikkaus.
- Leikkauksia mainostettiin sanoilla hoitotakuu, leikkausturva ja lahjakortti. Kaikki nuo sanat saavat minut nykyisin näkemään punaista. Joulun alla mainostetaan lahjakortteja laserleikkauksiin. Minusta olisi aika irvokasta antaa tai saada sellainen joululahja.
12.04.2000 Heli hankkiutui silmäklinikalle tutkimuksiin.
- Vastaanottohuoneessa meno oli kuin markkinoilla. Lääkäri tarkisti silmäni vauhdikkaasti ja olisi halunnut leikata molemmat silmät heti samalta istumalta. Vasta myöhemmin tulin ajatelleeksi, että hän ei tutkimuksen aikana edes laajentanut pupilleja eikä tutkinut silmänpohjia. Hän ei myöskään kysellyt sairauksistani eikä katsonut aikaisempia silmälasireseptejäni. Riskejäkään hän ei ottanut puheeksi. Ne löytyivät ainoastaan präntättyinä leikkaussopimuksen kääntöpuolelle. Minua ennen vastaanottojonossa oli mies joka yritti tiedustella riskeistä. Hoitaja vain kehotti miestä siirtymään jonosta sivuun ja miettimään asiaa itsekseen.
Heli halusi kuitenkin leikkauttaa ensin vain toisen silmänsä ja mietti, mikä olisi oikea järjestys. Lääkäri ei osallistunut päätöksen tekemiseen. Heli oli leikkaussalissa puolisen tuntia, josta itse operaatioon meni pari minuuttia. Hän pääsi kotiin samana päivänä.
- Lääkärin mielestä leikkaus sujui hyvin. Kipuja ei ilmaantunut, mutta minä en nähnyt silmälläni kunnolla vielä kuukaudenkaan kuluttua. Silti jälkitarkastuksessa tilanne oli lääkärin mielestä sellainen kuin pitikin. Hän hälvensi huoltani sanomalla, että silmään voitaisiin tehdä tarkentava toimenpide, kunhan toinenkin silmä olisi leikattu. Neljä viikkoa ensimmäisen silmän jälkeen leikatun toisen silmän läpästä tuli liian ohut. Siksi laserointiin ei edes ryhdytty, vaan läppä ainoastaan painettiin paikoilleen odottamaan kiinnittymistä. Olin pettynyt ja ymmärsin, että leikkaus ei ollut onnistunut. Kotona puudutuksen vaikutuksen lakattua kipu iski niin rajusti, että pystyin vain makaamaan pimeässä huoneessa molemmat silmät kiinni. Silmällä ei nähnyt kuukauteen mitään.
Viisi viikkoa leikkausyrityksen jälkeen silmään ilmaantui roskantunne. Läppä oli alkanut poimuilla. Heli joutui lääkärin määräyksestä käyttämään silmässä piilolinssiä yötä päivää. Kun hän meni otattamaan linssiä pois, klinikka olikin menettänyt toimilupansa. Puhelimella tavoitettu lääkäri pyysi vain Heliä olemaan rauhallinen. Silloin hän ymmärsi hakea apua muualta.
- Heinäkuussa toisen silmäkeskuksen lääkäri totesi, että leikkauksessa oli mennyt kaikki pieleen. Hän antoi minulle lähetteen Helsingin yliopistolliseen keskussairaalaan. Aikaisempi lääkäri ei siis ollut kertonut minulle ensimmäisen leikkauksen epäonnistuneen, kun ryhtyi käsittelemään toista silmää. Yritin kysyä häneltä asiasta puhelimitse, mutta hän ei enää halunnut puhua kanssani.
Kesästä 2000 kevättalveen 2001 tilanne oli tuskallisin. Heli ei nähnyt kunnolla kummallakaan silmällä. Lisäksi silmät olivat kokemuksistaan kipeät ja tuntuivat olevan eriparia, koska toisen taittovirhettä oli korjailtu ja toisen ei.
- Päänsärky, huimaus ja vaikeudet etäisyyksien arvioinnissa tekivät olostani hankalan. Olo oli kuin karsellissa.
Nyt takana on kolme korjausleikkausta.
- Keväällä 2001 vasen silmäni operoitiin onnistuneesti HYKS:issä. Oikean silmän kanssa päätettiin odottaa sen kuntoutumista ja kehittyneempiä leikkausmenetelmiä. Viime syksynä tehdyissä kahdessa toimenpiteessä näkö parani hieman, mutta epäkeskisyyttä ei onnistuttu poistamaan. Lisäksi silmään iski virustulehdus, jonka takia operaatioilla saavutettu näkökyky jälleen heikkeni.
Kun Heli kirjoitti tapauksestaan sanomalehden yleisönosastolle, palautetta tuli runsaasti.
- Määrä sai ajattelemaan, että meitä saman kohtalon kokeneita on aika paljon. Koska taittovirheen korjaaminen rinnastetaan kosmeettiseen kirurgiaan, kynnys hakea apua tai valittaa on korkea. Valitustie on raskas, mutta jos epäilee potilasvahinkoa, niin valitus kannattaa tehdä.
Helin valitusprosessi on vielä kesken. Tilanteeseen on monia syitä. Alkuperäisellä klinikalla ei ollut potilasasiamiestä, joka olisi neuvonut hankalassa tilanteessa. Ensimmäisen leikkauksen tehnyt lääkäri oli lisäksi antanut viranomaisille jälkeenpäin lausuntoja, joita Heli pitää virheellisinä. Kaikesta huolimatta Heli pitää itseään melko onnekkaana.
- Tiedän monia, joille on käynyt pahemmin kuin minulle. Minähän sentään näen toisella silmällä. Saan kiittää siitä julkista terveydenhuoltoa ja HYKS:in huipputiimiä. Onneksi myös työpaikallani on oltu ymmärtäväisiä. Olen joutunut olemaan pahimmillaan neljä kuukautta sairaslomalla. Menetettyä näköä ei saa takaisin, ja toivonkin, että leikkaukseen menoa suunnittelevat käyttäisivät enemmän harkintaa kuin minä.
HYKS:in silmätautien klinikan ylilääkäri, professori Timo Tervo:
- Varoituskellojen pitäisi soida, jos yksityinen lääkäriasema mainostaa ottaneensa ensimmäisenä Suomessa käyttöönsä uudet menetelmät, kertoo ratsastavansa tiedon harjalla ja lupaa tulokseksi "supernäön". Nämä itseään alan pioneereiksi kutsuvat ovat saattaneet hankkia sellaiset uudet laitteet, joita ei esimerkiksi USA:ssa saa käyttää heidän mainostamissaan leikkauksissa ja niillä taittovirhealueilla, joita niillä Suomessa leikataan.
Lähettäjä: kokemusta on | 05.02.2003 - 09:46 | 15 | |
Ikävää, että sinänsä hyvä asia saa negatiivista julkisuutta. Varmasti asiassa on riskinsä, mutta varmasti on myös tuhansia tyytyväisiä ihmisiä, joiden elämää leikkaus on helpottanut. Tuon toimittajan olisi pitänyt tajuta, ettei halvalla tai ilmaiseksi saa hyvää.
Omat silmäni operoitiin onnistuneesti Tampereen Kirurgipalvelussa ja mulla on toimenpiteestä vain hyvää sanottavaa. Esitarkastus oli perusteellinen, samoin informointi, opastus, jälkitarkastukset jne. Koko toimenpiteen ajan tunsin olevani hyvissä käsissä ja tulos oli hyvä, eli silmälaseja en ole tarvinnut toimenpiteen jälkeen. Ehkä maksoin toimenpiteestä vähän enemmän kuin näissä halpa-paikoissa pyydetään. Omat silmät ovat kuitenkin niin tärkeä asia, että ei kannata säästellä näissä asioissa.
RE: silmien laserleikkaus
Lähettäjä: Tintti | 07.02.2003 - 14:42 | 16 | |
Itse kävin myös Kirurgipalvelussa, noin 2.5 vuotta sitten. Leikkaus onnistui hyvin enkä tarvitse laseja (ennen leikkausta näkö oli lähemmäs -5). Olen todella tyytyväinen leikkaukseen, esitutkimukseen jne. Olen samaa mieltä kuin "kokemusta on", ei todellakaan kannata säästellä tälläisissä asioissa.
Suosittelen Kirurgipalvelua vaikka se onkin hieman kalliimpi paikka kuin muut. Juhani Pietilä, joka tekee ainakin Tampereella leikkauksia, on yksi kokeneemmista laserleikkausten tekijöistä.
Lähettäjä: tr | 07.02.2003 - 15:41 | 17 | |
Kannattaa todellakin valita paikka ja leikkaava lääkäri huolella! Silmien leikkaukset eivät ole mitään arpavoitto-tuotteita, ja voisi sanoa, että oma moka, jos sellaiseen lähtee ja jotain ikävää sattuu.
Jossain muussa kannattaa säästää, mutta ei tässä asiassa.
nimim. vuosi sitten leikattu ja näkö täydellinen ilman laseja (ennen -8 ja -8.75)
Lähettäjä: maritza | 14.02.2003 - 09:49 | 18 | |
Taitaa olla nuo leikkausta vastustavat niitä kateellisia, rahattomia, mitäänsaamattomia nyhveröitä, joilla ei itsellään ole siis varaa tai uskallusta mennä leikkaukseen niin ei sitten muutkaan saisi mennä....
Kärsikää sitten niistä pullonpohjistanne, mutta turha tulla vinkumaan niille, jotka haluavat elämänlaatuansa parantaa.
Riskejä on kaikessa, vaikkapa synnytyksessäkin (eikä kukaan täälläkään mäkätä että "älkää tehkö lapsia kun synnytyksessä voi mennä jokin pieleen"), mutta kyllä suurin osa silmäleikkauksista on ihan onnistuneita. Jännä homma, että epäonnistumisia on oikein kaivamalla etsittävä ja tuotava ne esille...
Niinkuin tässäkin aiheessa on jo sanottu, että kannattaa tarkasti katsoa minne menee, tarjousfirmat voi unohtaa jo kättelyssä. Tuo Apu-lehden juttukin on oikein kornia nostaa esimerkiksi, kun ko. leikkaus on tehty juuri näissä huuhaapaikoissa!
Itse kävin leikkauksessa reilu vuosi sitten ja en voi olla kuin tyytyväinen. Viime kesä oli jo mahtava, kun ei tarvinnut ährätä lasien tai piilareiden kanssa ja ensi kesän aurinkoa odotan jo :D
Lähettäjä: EM | 14.02.2003 - 11:54 | 19 | |
Riskeistä kertominen ei ole vastustamista. Leikkauksia myydään myös osamaksulla, joten kyse ei varmasti ole myöskään kateudesta. Suuri osa silmälääkäreistäkin käyttää mieluummin silmälaseja kuin ottaa noin suurta riskiä. Epäonnistuneet leikkaukset ja niin sanottuja onnistuneita leikkauksia kuukausien ja vuosien kuluttuttua seuraavat ikävät jälkikomplikaatiot ja näön huononemiset ovat erittäin yleisiä. Harva vain uskaltaa/kehtaa kertoa niistä julkisesti.
Lotossakin joku aina silloin tällöin voittaa. Samoin laserleikkauksista osa onnistuu ja osa ei. Voittosuhteet vain vaihtelevat. Todennäköisesti yli puolet on suhteellisen tyytyväisiä leikkauksen lopputulokseen. Niille lopuille epäonnistuminen on omalla kohdalla tosiasia, ja silmiä ei enää koskaan saa leikkaamattomaan kuntoon.
Lähettäjä: maritza | 14.02.2003 - 13:13 | 20 | |
No haloo, ei kai kukaan nyt niin tampio ole, että luulee leikkauksen olevan täysin riskitön!!! Kaikki leikkaukset sisältävät riskin, niin silmä-, sydän- kuin vaikka keinonivelsellaiset. Silti niitäkin tehdään.
Monet paikat (varsinkaan nämä ei-pilipalit) eivät anna leikkauksia osamaksuilla, joten kyllä se aika monella vaan on rahasta kiinni.
Kaikissa asioissa on omat riskinsä ja kotiinkin on moni kuollut.
Lähettäjä: Puhut kokonaan eri asioista | 14.02.2003 - 13:25 | 21 | |
Ei ole rahasta kiinni. Myös pankista saa lainaa yhdellä puhelinsoitolla. Sydänleikkaus on yleensä välttämätön hengissäpysymisen kannalta. Keinonivelleikkaus on välttämätön liikkumisen takia. Silmäleikkaus ei ole välttämätön näkemisen suhteen. Se on täysin vapaaehtoinen riski, jossa terveet silmät leikataan sellaiseen tilaan, josta ei enää ikinä ole paluuta.
Lähettäjä: ihmettelevä | 14.02.2003 - 13:25 | 22 | |
Kuka tämä valistaja oikein on, joka kiihkoilee joka aiheen kohdalla leikkausten vaarallisuudesta ja vastustaa ihan kaikkea??? Onko hän joku luulosairas ja pelokas ihminen, vai mistä tuo asenne johtuu?
Lähettäjä: oletko hölmö? | 14.02.2003 - 13:26 | 23 | |
olemassaolevista riskeistä kertominen ei ole kiihkoilemista.
Lähettäjä: - | 14.02.2003 - 13:28 | 24 | |
"Täysin terveet silmät", jos näkö on -10?
Et ole tainnut käyttää vaivalloisia silmälaseja tai piilolinssejä itse, kun on noin jyrkät mielipiteet?
Lähettäjä: oletko itse hölmö? | 14.02.2003 - 13:30 | 25 | |
Miksi kerrot vain riskeistä, etkä ota huomioon hyötyjä?
Lähettäjä: Kriittinen | 14.02.2003 - 13:47 | 26 | |
Likinäköisyys ei ole varsinainen silmäsairaus. Se on vain valontaittovirhe. Silmäsairauksia ovat esimerkiksi kaihi, glaukooma eli silmänpainetauti, värikalvontulehdus jne. Ne vaativat leikkausta - toisin kuin esimerkiksi likinäköisyys. Siinä leikkaus on täysin vapaaehtoinen valinta ja riski. Silmäleikkausten mahdollisista hyödyistä on mainoksia joka puolella, mutta riskeistä yksityiset firmat kertovat yleensä puutteellisesti sekä vastuuttomasti vähätellen.
Lähettäjä: Omaa kokemusta on | 14.02.2003 - 14:11 | 27 | |
Jos ihminen on puolisokea ilman silmälaseja tai piilolinssejä, niin silloin on kyseessä suuri elämänlaatua heikentävä asia, oli se sitten sairaus tai ei jonkin luokituksen mukaan.
Mua ärsyttää tuollaisten ihmisten kritiikki, jolla ei ole näköjään mitään omaa kokemusta asioista. Koitapa itse räpeltää piilolinssien kanssa joka päivä vaikka viiden vuoden ajan, kestää silmien kirvelyä ja kuivumista tai vaihtoehtoisesti kulkea lasit nenällä. Arvioi sen jälkeen uudelleen, kannattaako ottaa pieni riski ja mennä silmäleikkaukseen, jos mahdollisuus on. Ja kirjoittele noita tyhmiä kommenttejasi vasta sitten.
Lähettäjä: ennen -8, nyt -3,5 | 14.02.2003 - 14:22 | 28 | |
Mutta kun se riski ei todellakaan ole pieni. Olen käyttänyt piilolinssejä yli kymmenen vuotta, ja nyt laserleikkauksen jälkeen joudun edelleen käyttämään. Leikkauksen takia menetin hämäränäköni ja tulin myös lumisokeaksi. Näen usein kaksoiskuvia ja heijastuksia. En uskalla enää edes ajaa autoa.
Lähettäjä: mallu | 14.02.2003 - 20:23 | 29 | |
Jaa vai että ihan kymmenen vuotta piilolinssejä? Sehän se riskitöntä vasta onkin, hoh hoijaa. Tiedätkö mitä ne voivat todellakin aiheuttaa silmille? Ei muuten ole mitään kaunista katseltavaa piilolinssien pilaamat silmät!
Jos silmät ovat valmiiksi jo huonossa kunnossa leikkaukseen mentäessä, niin turha laittaa sitä leikkauksen piikkiin!!! Kävitkö kenties niissä 2 yhden hinnalla -paikoissa, joissa lääkärikin on joku kirjekurssin käynyt poppamies?!
Todellakin, miksi täällä jotkut inttävät vain noita riskejä, kun tutkittu juttu on, että hyödyt ovat PALJON suuremmat...
Lähettäjä: ennen -8, nyt -3,5 | 14.02.2003 - 20:49 | 30 | |
Minun ja monien muiden kohdalla laserleikkauksen negatiiviset seuraukset olivat paljon suuremmat. Piilolinssien kanssa minulla ei ole koskaan ollut mitään ongelmia. Kävin yhdessä Suomen kuuluisimmista silmäklinikoista. Silmäni olivat täysin terveet ennen leikkausta. Ne tutkittiin tarkasti. Niissä oli vain likitaitteisuutta. Sitä on edelleen niin paljon, että joudun käyttämään silmälaseja tai piilolaseja jatkuvasti. Leikkaus aiheutti minulle hämäränäön menetyksen, lumisokeuden, häikäistymisen ja varjokuvien näkemisen. Autolla ajaminen tuntuisi nyt vaaralliselta.
Lähettäjä: huhtikuussa 02 laseroitu | 14.02.2003 - 20:58 | 31 | |
Vaikkei piilolinssien kanssa tuntuisikaan olevan mitään ongelmaa, ne voivat silti aiheuttaa silmille suurtakin haittaa. Siksi pitkäaikainen jatkuva käyttö on kaikkea muuta kuin suositeltavaa.
Minullekin silmälääkärini sanoi, että piilolinssien käyttö näkyy silmistäni ja suositteli niiden käytön lopettamista. Minähän en moiseen suostunut, varsinkin kun harrastan liikuntaa ja miinuksia on -9 ja -8.25. Tai siis oli :) "Piilolinssikiellon" saatuani en epäröinyt hetkeäkään. Silmäni leikattiin viime keväänä. Kaikki sujui hyvin ja nytkään ei ole mitään ongelmia.
Kyllähän leikkauksen epäonnistumiselle on aina oltava joku syy. Eikö sinulle sitä ole kerrottu? Ihmettelen...
Lähettäjä: ? | 14.02.2003 - 21:48 | 32 | |
Viestin 30 kirjoittaja, miten sait lumisokeuden leikkauksesta? Tiedätköhän edes oikeasti, mitä on lumisokeus? Ettei olisi ihan keksitty juttu koko kirjoitus...
Lähettäjä: Syitä laserleikkauksen epäonnistumiseen | 14.02.2003 - 22:03 | 33 | |
-bakteeritulehdus
-arpisamentuman muodostuminen
-sarveiskalvoa on höylätty liikaa
-lasersäde ei ole osunut oikeaan kohtaan
-lasik-leikkauksen jälkeinen läpän poimuttuminen
-sarveiskalvon pintakudoksen kasvaminen läpän alle
-laitteissa on ollut jotakin vikaa tai niitä ei ole huollettu asianmukaisesti
jne. jne.
Lumisokeus on ultraviolettisäteilystä johtuva sarveis- ja sidekalvotulehdus, joka tilapäisesti estää silmien auki pitämisen. Lasersäteily on ultraviolettisäteilyä.
Lähettäjä: bosse | 14.02.2003 - 23:41 | 34 | |
Noistakin syistä suuri osa johtuu taitamattomasta leikkauksen tekijästä tai huolimattomasta jälkihoidosta. Jos säde ei osu oikeaan kohtaan, ei leikkauksen tekijä hallitse hommaansa tai jos tulee bakteeritulehdus, on ehkä jälkihoidossa lintsattu. Ei hyvien paikkojen laitteita jätetä huoltamatta eikä kokenut lääkäri sohaise lasersädettä minne sattuu :P
Edelleen... kunhan valitsee kunnon paikan ja lääkärin sekä hoitaa jälkihoidon määrätyllä tavalla, riskit ovat hyvinkin pieniä.
Tuo lumisokeusjuttu minuakin vähän huvitti...
Lähettäjä: carita ® | 14.02.2003 - 23:49 | 35 | |
Mäkin olen harkinnut leikkausta jo kauan, piilareita olen käyttänyt 8 vuotta. Vähän arveluttaa kuitenkin se hämäränäön menetys,onkohan se yleistä? Olen kuullut niin jollekin muullekin käyneen.Ettei autoa voisi enää ajaa pimeällä? Lumísokeus ei kyllä tähän leikkaukseen voi liittyä,sehän on tilapäinen tulehdus,jonka aurinko aiheuttaa.
Lähettäjä: huh huh | 15.02.2003 - 08:08 | 36 | |
Laser on voimakasta INFRAPUNASÄTEILYÄ eikä todellakaan uv-säteilyä. Onko viestin 33 kirjoittajalla jäänyt peruskoulukin kesken vai tuliko lintsattua kaikki fysiikan tunnit?
Lähettäjä: niinpäniin | 15.02.2003 - 12:14 | 37 | |
Tuntuu, että täällä on muutamalla muullakin himovastustajalla jäänyt koulut puolitiehen, kun tuottaa asioiden ymmärtäminenkin vaikeuksia. Jos esimerkiksi sarveiskalvoa höylätään liikaa, niin leikkasmeneltemän syyhän se silloin on, heheh, eiköhän syy ole taitamattomassa leikkauksen tekijässä. Tuskin se silmä ittekseen höyläytyy!!
Yrittäkäähän nyt saada ne puurot ja vellit kohilleen...
Lähettäjä: edellinen | 15.02.2003 - 12:17 | 38 | |
Sori kirjoitusvirheet yllä, tässä niin huvittaa nämä jutut että meinaa sanatkin mennä sekasin. Virheellisen sanan kuuluu siis olla LEIKKAUSMENETELMÄN mikä rautalangasta väännettäköön ;)
Lähettäjä: Excimer-laser on ultraviolettisäteilyä | 15.02.2003 - 14:19 | 39 | |
Lasersäteily poikkeaa muusta optisesta säteilystä siinä, että sen aallonpituuskaista on hyvin kapea. Laserlaitteet jaetaan viiteen turvallisuusluokkaan siten, että luokan 1 ja 2 laitteet ovat käytännössä vaarattomia ja luokan 4 laitteet voivat aiheuttaa pahoja silmä- ja ihovammoja. Laserilla on mahdollista kohdistaa suuria säteilytehoja lähes pistemäisesti. Lasereita käytetään muun muassa silmäleikkauksissa. Lasereiden haittavaikutukset rajoittuvat silmiin ja ihoon, koska lasersäteen tunkeutumissyvyys on pieni. Näkyvän valon ja infrapunasäteilyn aallonpituusalueella toimivat laserit voivat aiheuttaa pysyviä verkkokalvovaurioita. Esimerkiksi excimer-laser (kylmävalolaser) on ultraviolettisäteilyä, jonka aallonpituus on 193 nanometriä. Ultraviolettisäteilyn haitat ovat samanlaisia riippumatta siitä, missä sille altistutaan.
Lähde: Säteilyturvakeskus
Lähettäjä: Eläkeläisnainen sokaistiin laserkynällä | 15.02.2003 - 14:23 | 40 | |
Iltasanomat 2.12.1998:
"Kaikessa rauhassa televisiota katsellut nainen sokaistiin ilmeisesti laserkynällä lauantaina Pohjassa Länsi-Uudellamaalla. Törkeä "pilailija" iski iltapäivällä.-Nainen katsoi Komisario Palmu -elokuvaa televiosta. Yhtäkkiä hän tunsi kipua silmissään ja ehti huomata pienen punaisen pisteen liikkuvan. Sitten hän sokeutui kokonaan hetkeksi, kertoo ylikonstaapeli Henrik Westerlund Tammisaaren poliisista.Naisen näkö palasi heikentyneenä. Kun hänen silmänsä olivat edelleen hyvin valonarat, nainen meni sunnuntaina lääkäriin."
Lähettäjä: argh | 15.02.2003 - 15:32 | 41 | |
Just joo. Taitaa joku saada suuriakin kiksejä kopioidessaan noita idioottijuttuja tänne. Hoh hoijaa, kasvakaa hieman.
Ja kärsikää pullonpohjistanne prkl !!! Omapahan on asianne.
Lähettäjä: juups | 15.02.2003 - 17:23 | 42 | |
Munkin puolesta toi hullu "kaikkitietävä" voi jauhaa täällä ihan rauhassa, mutta säälittää, jos joku uskoo niitä valheita ja ei sen takia uskalla mennä silmäleikkaukseen.
Olisi kyllä kiinnostavaa tietää tämän yksilön motiivit. Mikä saa ihmisen roikkumaan päivästä toiseen internetin keskustelupalstoilla käymässä yhden miehen sotaa laserleikkauksia, silikoneja ym. vastaan (tyylistä päätellen sama silikonihullu, mikä täällä riehuu)...
Mitä hän kuvittelee saavuttavansa?
Lähettäjä: Vertailua | 15.02.2003 - 17:59 | 43 | |
Valehteleeko Iltasanomat ja Säteilyturvakeskus? Jostain syystä luotan enemmän niihin kuin anonyymeihin nettikirjoittelijoihin.
Lähettäjä: MiaM | 15.02.2003 - 18:21 | 44 | |
Onko Säteilyturvakeskukselle ja Iltasanomille tehty laserleikkaus ;D ??? Yleensäkin nuo iltisten jutut on semmoisia, että ne kannattaa varauksetta uskoa...heh.
Nimimerkit argh ja juups ja muutkin, joku todellakin saa nautintoa (ehkä jopa orgasmin ;))) kopioidessaan hulluja juttujaan tänne ties mistä. Meitä kun riittää moneen junaan... valitettavasti.
Lähettäjä: naurussa pitelemistä | 15.02.2003 - 21:03 | 45 | |
Hih, luultavasti se hullu saa todella tyydytystä noista jutuistaan! Varmaan onanoi samalla kun painelee enteriä...
Lähettäjä: Mdic | 16.02.2003 - 09:27 | 46 | |
Täällä jotkut tuntuvat saavan hirveän hepulin siitä että kaikki eivät ole samaa mieltä kuin he, tai että jotkut tuovat negatiivisia puolia esiin asioista jotka ovat heidän mielestään vain ja ainoastaan positiivisia.
Koittakaa nyt älytä että kaikkiin leikkauksiin liittyy riskejä. On ihan hyvä että ihmiset tietävät näistä riskeistä harkitessaan leikkaukseen menoa, oli leikkaus sitten vapaaehtoinen tai pakon sanelema. (Siis kosmeettinen tai vaikka esim. sydämensiirto).
Leikkaavat lääkärit ovat ihmisiä. Heille sattuu erehdyksiä. Jotkut leikkaukset epäonnistuvat. Sitä tosiasiaa ei poista puhumattomuus.
Lähettäjä: kokemusta omaava | 16.02.2003 - 11:20 | 47 | |
Ei kai kukaan ole kieltänytkään, ettei leikkauksiin liittyisi riskejä? Riskit ovat kuitenkin melko harvinaisia siihen nähden, kuinka paljon leikkauksia tehdään. Tottakai se on ikävää sille, jolle tulee joku komplikaatio, mutta useimpien kohdalla kaikki sujuu onneksi hyvin.
Minä uskon siihen, että jos menee asiantuntevan silmälääkärin luokse, niin voi olla turvallisin mielin. En oikein jaksa ymmärtää motiivia tuohon riskeillä pelotteluun. Kun minun silmäni leikattiin (Kirurgipalvelussa), sain ennen leikkausta kotiin esitteitä, joissa oli kerrottu myös mahdollisista komplikaatioista. Esitarkastuksessa silmäni tutkittiin perinpohjin, otettiin kuvia, mitattiin silmäpaine, tutkittiin näkö ja silmänpohjat (en edes muista kaikkea mitä tehtiin, mutta useita tunteja siihen meni). Ennen leikkausta keskustelin vielä lääkärin kanssa ja hän tutki silmäni vielä kertaalleen. Olen ihan varma, että jos jotain poikkeavaa olisi ilmennyt, niin leikkausta ei olisi tehty ollenkaan. Missään vaiheessa ei ollut todellakaan mitään "tänne vaan ja rahat pois" -asennetta. Sain todella hyvin tietoa kaikista leikkaukseen liittyvistä asioista ja homma hoidettiin ammattitaidolla.
Leikkauksen jälkeen omahoito kotona on myös tärkeää. Silmiin laitettiin mm. neljää erilaista tippaa (antibiootti, kortisoni, kiputippa ja kosteustippa). Itse noudatin ohjeita "kellon tarkkuudella" ja mitään tulehduksia ei tullut. Jos joku saa tulehduksen leikkauksen jälkeen, niin tuleepa vaan mieleen, että onko ohjeita noudatettu kunnolla?
Toinen juttu on samentuman muodostuminen, ja siihenkin voi vaikuttaa itse. UV-säteily lisää samentuman riskiä (ekana vuonna leikkauksen jälkeen) ja silloin on todella tärkeää käyttää hyviä aurinkolaseja. Jos ottaa leikkauksen jälkeen aurinkoa rannalla ilman laseja tai jotkut huoltoasemalta ostetut aurinkolasit päässä, niin voi kyllä syyttää itseään, jos ongelmia tulee.
Tiivistettynä: Käyttäkää omaa järkeänne näissä asioissa. Kuten jo aikaisemmin on sanottu, menkää hyvälle klinikalle ja hyvälle lääkärille, vaikka se ei olisikaan se halvin vaihtoehto. Silloin on pienemmät riskit "lääkärin tekemiin virheisiin". Noudattakaa annettuja ohjeita leikkauksen jälkeen, niin suuremmalla todennäköisyydellä myöskin tulehdus- ym. riskit pienenevät. Itse olen todella tyytyväinen leikkaukseeni ja kaikki on mennyt hyvin. Leikkaus on helpottanut elämääni paljon. Jos joku lähtee halpis-leikkaukseen ottamatta etukäteen selvää asioista ja laiminlyö kaikki annetut ohjeet, niin syyttäkööt sitten itseään.
Lähettäjä: pari vuotta sitten leikattu | 16.02.2003 - 11:43 | 48 | |
Kokemusta omaava,
just noin :)
Kirjoituksesi oli kuin minun näppikseltäni.
Mutta todellakin, ajatelkaa, joidenkin tyydytyksen saaminen riippuu tästä palstasta, heh ;D Tai oikeastaan aika säälittävää...
Lähettäjä: Riskeistä on syytä kertoa etukäteen | 16.02.2003 - 12:54 | 49 | |
Kun vaikkapa autokoulussa kerrotaan liikenteen riskeistä ja vaaroista, niin ei se tarkoita sitä, että siellä vastutettaisiin liikennettä. Kun silmäleikkauksien kohdalla kerrotaan vastaavista asioista, niin se ei myöskään ole vastustamista. Aina jollekin käy hyvin ja toiselle huonosti. Kukaan ikävään lopputulokseen päätynyt ei yleensä olisi itse uskonut, että juuri hän kokee huonon kohtalon. Siksi on hyvä jo etukäteen kertoa, että tällainenkin mahdollisuus on olemassa.
Ilmeisesti yli puolet leikatuista on enemmän tyytyväisiä kuin katuvaisia leikkausten suhteen, koska niitä vielä tehdään. Silti suuri osa silmälääkäreistäkin odottelee vielä turvallisempia ja varmempia menetelmiä, ja käyttää siihen asti mieluummin piilolinssejä ja silmälaseja. Epäonnistuneita leikkauksia tapahtuu jatkuvasti, ja myös niin sanottuja onnistuneita leikkauksia seuraa usein myöhemmässä vaiheessa ikäviä jälkikomplikaatioita ja voimakasta näön huononemista.
Suomen Potilasliitto ry:n alaisuuteen on tulossa potilasyhdistys silmäleikkauskomplikaatioista kärsiville. Mukaan voi ilmoittautua lähettämällä yhteystietonsa liittoon joko sähköpostilla tai postin välityksellä.
Suomen Potilasliitto
Lapinlahdenkatu 21 C
00180 Helsinki
(09) 562 2080
[email protected]
Lähettäjä: faktojen kopioijalle | 16.02.2003 - 14:23 | 50 | |
tuliks tostaki orkut?
Lähettäjä: Tahtoo tietaa | 16.02.2003 - 15:34 | 51 | |
Missa hintahaarukassa noiden leikkauksien hinnat on?
Lähettäjä: silikonitieto.netistä | 16.02.2003 - 16:18 | 52 | |
Seuraavassa yleisimpien silmien laserleikkausten keskihintoja Suomessa. Lasek on syrjäyttämässä PRK:n, ja se onkin jo poistunut muutamien yrittäjien tuotevalikoimasta. Summat on laskettu kahdelle silmälle:
PRK 1000 - 1500 euroa
Lasek 1500 - 2000 euroa
Lasik 2000 - 3000 euroa
Lisäksi tulevat vielä seuraavat kustannukset:
Pakollinen
esitutkimus, 150 - 200 euroa
Pakolliset
jälkitarkastukset
3 - 5 kertaa, 50 - 100 euroa/kpl
Poliklinikka-/
toimistomaksu
joka käynniltä, 7 - 9 euroa/kpl
Markkinoilta saattaa löytyä halvempiakin tarjouksia. Niiden takana voi kuitenkin odottaa ikävä yllätys. Mahdollinen henkilökunnan ammattitaidottomuus, instrumenttien huono kunto, leikkauspaikan alhainen hygieniataso sekä täydellinen vastuuttomuus potilaan hyvinvoinnista ja turvallisuudesta voivat tulla terveydelle erittäin kalliiksi. Suomessakin on laserlaitteita, joilla ei ole FDA:n hyväksyntää. Tämän hyväksynnän puuttuminen saattaa kertoa laitteen heikosta tasosta tai siitä, että se on jo hyvin vanha. Kaluston alkuperästäkään ei välttämättä ole aina varmuutta. On myös mahdollista, että konetta ei ole huollettu ja säädetty turvanormien vaatimalla tavalla.
Halpa lähtöhinta voi olla vaarallinen loukku, joka johtaa kalliisiin jatkotoimenpiteisiin. Epäonnistunut silmäleikkaus aiheuttaa suurella todennäköisyydellä peruuttamatonta vahinkoa potilaan terveydelle. Jos siis päädyt tähän monia riskitekijöitä sisältävään operaatioon, niin silloin sinun kannattaa ottaa ensin tarkasti selvää leikkaavan yrityksen ja kirurgin taustoista. Kaikki eivät ole sitä, mitä he väittävät olevansa.
Nykyiset hintaerot johtuvat osittain epäterveestä kilpailusta. Alalla on epämääräistä ja erilaisten tutkintatoimien kohteena olevaa toimintaa ja epäiltyä toiminnan rahoitusta. Suureen varovaisuuteen on siis todellakin syytä. On myös hyvä muistaa, että ulkomailla tehdyt leikkaukset sisältävät jo sinällään paljon epävarmuustekijöitä. Edes Suomen kuluttajansuojalaki ja potilasvakuutuslaki eivät suojaa siellä. Vakavien komplikaatioiden tapahtuessa potilas on usein sananmukaisesti suuressa hädässä.
Lähettäjä: Tahtoo tietaa | 16.02.2003 - 17:50 | 53 | |
Mita paikkoja voi rehellisesti suositella? Mika leikkaus tulisi kysymykseen kun nakoni on -7,5 ja -6,5? Kiitos jo edelllisestakin vastauksesta.
Lähettäjä: HP | 16.02.2003 - 19:16 | 54 | |
Samalta sivustolta luin, että Tiina Tuunanen ja Timo Tervo kuuluvat alansa ehdottomiin huippuihin Suomessa. Muistaakseni molemmat tekevät leikkauksia Silmäkeskus Laserissa, joka taitaa olla Helsingin keskustassa. Lasik olisi sinulle sopivin. Mieti kuitenkin tarkkaan ennen kuin päätät.
Lähettäjä: viivi | 16.02.2003 - 21:19 | 55 | |
Tahtoo tietaa
Missäpäin Suomea asut? Nuo edellisen viestin lääkärit ovat huippuja, mutta muualtakin päin Suomea löytyy kyllä huippulekureita :)
Lähettäjä: Tiina Antila | 18.02.2003 - 16:56 | 56 | |
Kävin itse laser leikkauksessa kolme viikkoa sitten (LASIKplus) ja täytyy sanoa, että kaikki meni todella kivuttomasti, helposti ja nopeasti. Epämiellyttävin kohta oli kun lääkäri imaisi silmämunan hieman ylöspäin leikkausta varten. Leikkauksen jälkeen silmissä tuntui että, niissä olisi hieman roskia ja vettä vuosi armottomasti kunnes pääsin kotiin nukkumaan. Loppupäivä meni nukkuessa, jota edesauttoi ennen leikkausta annettu rauhoittava pilleri. Illalla herätessäni näkö tuntui olevan jo todella hyvä ja seuraavan päivän tarkastuksessa pystyin luettelemaan silmälääkäreiden käyttämästä kirjaintaulusta viimeisemmänkin rivin. Ensimmäisen kolmen viikon aikana saattaa näkö vaihdella, mutta luottavaisin mielin saan mennä perjantaina kuukausitarkastukseen. Suosittelen siis lämpimästi, vaikka muistaa täytyy, että jokaisessa leikkauksessa on riskinsä. Tässä ne ovat vain hyvin pienet. Tapasin odotushuoneessa pojan, jolla oli ollut -9 näkö, joka oli korjattu normaaliksi.
Lähettäjä: Leikattu | 18.02.2003 - 19:54 | 57 | |
Epäonnistuneiden leikkausten uhrit ja pahoista jälkikomplikaatioista kärsivät eivät yleensä juuri kehtaa pitää meteliä itsestään. Heitä on kuitenkin paljon, ja onneksi nyt on perustettu tuo oma potilasyhdistys. Kolmen viikon kuluttua leikkauksesta ei voi vielä sanoa lopullisesta tuloksesta juuri mitään. Puolen vuoden päästä saattaa jo jotain päätellä. Voi vain toivoa, että kaikki menee hyvin. Riskit ovat aina olemassa myös myöhemmässä vaiheessa komplikaatioiden suhteen. Lasikissa leikatun silmän läpän paraneminen kestää useita kuukausia.
Lähettäjä: Kari! | 19.02.2003 - 07:41 | 58 | |
Eiköhän leikkausten "uhrit" pidä juuri eniten mekkalaa itsestään. Tuskin normaalisti onnistuneen leikkauksen jälkeen kauheasti mekkaloidaan.
Lähettäjä: Yksi pettynyt laserleikkauksen uhri | 19.02.2003 - 13:07 | 59 | |
Jos uhreja olisi vain vähän, niin heitä varten ei tarvitsisi perustaa omaa potilasyhdistystä. Häpeä on tarpeeksi suuri jo ilman asian julkista esittämistä. Tuntuu siltä, että osa leikkausten kehujista olisi yksityisten firmojen puhemiehiä. Kaikkea lukemaansa ei siis kannata aina uskoa.
Lähettäjä: viestille 59 | 19.02.2003 - 13:18 | 60 | |
"Tuntuu siltä, että osa leikkausten kehujista olisi yksityisten firmojen puhemiehiä."
Minkäs firman puhemies sinä itse olet, kun tulee tuollaista edes mieleen? Ettet vain olisi optikko, jonka bisnekset menevät huonosti, kun ihmiset käyvät silmäleikkauksissa.
"Kaikkea lukemaansa ei siis kannata aina uskoa."
Pätee myös sinun kirjoitukseesi.
Lähettäjä: Realisti | 19.02.2003 - 15:26 | 61 | |
Suurin osa ihmisistä arvostaa terveyttään niin paljon, ettei lähde riskeeraamaan ainoita silmiään nykyisellä epävarmalla tekniikalla. Silmälaseja ja piilolinssejä myydään tulevaisuudessakin kymmeniä kertoja enemmän kuin vaarallisia laserleikkauksia. Ehkä 5-10 vuoden kuluttua tilanne saattaa muuttua, jos leikkausmenetelmät kehittyvät.
Lähettäjä: tjaha | 19.02.2003 - 19:04 | 62 | |
"vaarallisia laserleikkauksia"
Kummallista käyttää tuollaisia termejä. Kaikkeen sisältyy riskinsä, myös esimerkiksi piilolinssien käyttöön.
Lähettäjä: gee ® | 19.02.2003 - 19:32 | 63 | |
Realisti,
Käypä katsomassa kuvia silmistä, joissa on käytetty paljon piilolinssejä. Ei todellakaan mitään kovin kaunista katseltavaa.. piilareihin jos mihin sisältyy suuri riski!
Lähettäjä: 15 vuotta piilolinssejä käyttänyt | 19.02.2003 - 20:34 | 64 | |
Piilolinsseistä aiheutuneet harmit johtuvat huolimattomasta käytöstä ja puhdistuksesta. Laserleikkauksiin liittyvät vaaratilanteet eivät johdu potilaasta itsestään. Jokainen kirurginen leikkaus on aina vaarallinen, ja siitä voi seurata vakavia ongelmia kuukausienkin kuluttua.
Lähettäjä: tjaha | 19.02.2003 - 21:20 | 65 | |
"Piilolinsseistä aiheutuneet harmit johtuvat huolimattomasta käytöstä ja puhdistuksesta."
Paitsi, ettei näin aina ole. Tietenkin tarkistuskäynnit optikolla ja silmälääkärillä minimoivat vaaroja, mutta se ei tarkoita sitä, etteikö niitä olisi. On esimerkiksi monia yksilöitä, joille piilolinssit eivät parin vuoden(maltillisen ja oikean) käytön jälkeen enää ollenkaan sovi.
Lähettäjä: Tyytyväinen piilolinssien käyttäjä | 19.02.2003 - 21:35 | 66 | |
Mihin tuo tjahan "tieto" perustuu? Kuulostaa todella oudolle. Miten piilarit eivät muka yhtäkkiä vuosien oikeanlaisen käytön jälkeen sopisikaan? Anna joku asiasta kertova linkki, jos sellaista on olemassakaan.
Lähettäjä: tjaha | 19.02.2003 - 22:11 | 67 | |
Piilolinssien käyttöönhän liittyy monenlaisia riskejä. Kun optikolta käyt hakemassa linssit, saat mukaasi (tai ainakin sinun pitäisi saada) lappusen, jossa selostetaan riskit ja kaikki mahdolliset liittyvät sairaudet.
Tuossa tapauksessa oli kyse siitä, että silmän pintarakenne muuttui. Kokemus on ihan omakohtainen ja liittyi puhjenneeseen allergiaan.
Lähettäjä: Olipa "hyvä" vastaus... | 19.02.2003 - 22:38 | 68 | |
Yhtä hyvin joku voi olla allerginen lasersäteelle. Netistä ei siis löydy mitään tietoa koko asiasta. Sehän kertoo jo paljon ongelman todellisuudesta...
Lähettäjä: tjaha | 19.02.2003 - 23:30 | 69 | |
Eh. Mahdatko olla tyhmä?
Allergia ja piilolasien käyttö yhdessä muuttivat silmäni pintarakennetta. Piilolinssien käyttö saattaa myös yksinään muuttaa pintarakenteen sellaiseksi, ettei linssien käyttö enää ole mahdollista. Tosin en ole varma, että onko näissä tapauksissa aina kyse siitä, että atopia on ollut olemassa, mutta sitä ei ole vain vielä todettu ihmisellä vai siitä että pelkkä käyttö muuttaisi rakenteen. Sinun ei kannata asiaan joka tapauksessa mitään sanoa, jos ymmärryksesi on tuolla tasolla. Kannattaa ottaa asioista hieman laajemmallakin tasolla selvää kuin pelkästään netistä. Siis, kuten jo ilmaisin, informaatioita saa optikoilta, silmälääkäreiltä ja asiantuntijoilta - se, ettei tietystä ongelmasta löydy netistä tietoa, ei tarkoita sitä, etteikö ongelmaa olisi olemassa.
Lähettäjä: piilarit lensi kaaressa roskiin !!! | 19.02.2003 - 23:53 | 70 | |
Minä käytin piilareita noin 15 vuotta, suhteellisen aktiivisesti, koska miinusta oli reilut kahdeksan ja sankalasit tuntuivat epämiellyttäviltä ja hankalilta. Lisäksi sankalasit päässä näytin lähinnä juopuneelta sillanaluspummilta, sillä ne muuttivat silmäni pieniksi tihrustaviksi viiruiksi, ole siinä sitten asiakaspalvelutyössä semmoisen näköisenä ;) .
Pari vuotta sitten silmiäni alkoi särkeä jumalattomasti. Menin heti silmälääkärin vastaanotolle. Tämä totesi jo ensimmäisen "pikatarkistuksen" tehtyään yksintein, että "jaa sitä on varmaan tullut käytettyä ahkerasti piilolinssejä". Minä nolona myöntelin, että juu-u. Lääkäri kertoi, että silmistäni näki tuon käytön, olivat aika huonossa kunnossa ja sarveiskalvo oli siis hieman vaurioitunut, siitä tuo kipu. Lääkäri sanoi myös, että vaurio oli ollut silmissäni jo jonkin aikaa...
Ihmettelin moista, sillä olinhan käynyt säännöllisesti puolivuosittain optikolla tarkastuksissa ja mitään huomautettavaa ei (MUKA) ollut näkynyt. Edellisestä optikolla käynnistäni oli vain pari kuukautta, kun tuonne lääkärille menin. Lääkärissä en käynyt joka vuosi, vaan noin kahden-kolmen vuoden välein, ajattelin että optikkokin säännöllisissä tarkastuksissaan tarkistaa ja huomaa mahdolliset epäkohdat. Pitikin luottaa!
Lääkäri teki tarkat ja monipuoliset tarkastukset silmilleni ja sain tippoja silmien hoitoon. Ja jyrkän piilarien käyttökiellon!!! Pyysi tulemaan tarkastukseen noin puolentoista kuukauden kuluttua. Ja ottamaan HETI yhteyttä JOS jotain ongelmaa ilmenee.. Se aika sitten olikin oikein "riemukasta" elämää piilarikiellon kera :O
Ongelmia ei onneksi tullut ja menin sitten tarkastukseen niinkuin oli sovittu. Ilokseni lääkäri totesi sarveiskalvovaurion parantuneen. Samalla käynnillä kysyin häneltä laserleikkauksesta. Hän sanoi, että se on erittäin hyvä vaihtoehto, sillä piilareiden käyttö ei minulle olisi enää kannattavaa eikä terveellistäkään.
Sovimme ajan esitutkimukseen. Siinä silmäni tarkistettiin taas erittäin tarkasti ja KAIKKI leikkaukseen liittyvät asiat käytiin läpi. Kerrottiin myös mahdollisista riskeistä, joista minun mielestäni suurimmalta tuntui juuri se, että ITSE laiminlyö jälkihoidon eli ei ole tarpeeksi hygieeninen tai käytä aurinkolaseja. Leikkaava lääkäri ja muukin henkilökunta tuntui niin asiansa osaavilta, että ns. teknistä epäonnistumista en edes osannut pelätä.
No, siitä sitten parin viikon päästä silmäni leikattiin ja kaikki sujui loistavasti. Nyt leikkauksesta tulee kohta kaksi vuotta ja mitään ongelmia ei ole ollut. Näköni on erittäin hyvä!
Kauhulla vaan kuvittelenkin, missä jamassa voisin silmieni kanssa olla nyt, jos olisin vaan jatkanut piilareiden käyttämistä...
Valintahan on jokaisen oma, mutta minä en voi kuin suositella laserleikkausta ja piilareiden käytön lopettamista. Valitkaa kuitenkin leikkauspaikka huolella.
Huh, tulipas pitkä stoori, toivottavasti joku jaksoi lukea :)
Ihanaa kesää kaikille !!!
Lähettäjä: Kaupallinen kirurgi on puolueellinen | 20.02.2003 - 08:16 | 71 | |
"Kerrottiin myös mahdollisista riskeistä, joista minun mielestäni suurimmalta tuntui juuri se, että ITSE laiminlyö jälkihoidon eli ei ole tarpeeksi hygieeninen tai käytä aurinkolaseja."
Tottakai laserleikkausten myyjät haukkuvat piilolinssejä ja yrittävät antaa kuvan, että suurin osa leikkausten riskitilanteista ja jälkikomplikaatioista olisi asiakkaan itsensä aiheuttamia. Näin ei tietenkään oikeasti ole. Muita syitä ovat esim:
-bakteeritulehdus
-arpisamentuman muodostuminen
-sarveiskalvoa on höylätty liikaa
-lasersäde ei ole osunut oikeaan kohtaan
-lasik-leikkauksen jälkeinen läpän poimuttuminen
-sarveiskalvon pintakudoksen kasvaminen läpän alle
-laitteissa on ollut jotakin vikaa tai niitä ei ole huollettu asianmukaisesti
jne. jne.
Piilolinssien käytössä pitäisi aina olla yksi välipäivä viikossa ja päivittäinen käyttöaikasuositus on korkeintaan 12 tuntia.
Suomessa on yli 3 miljoonaa silmälasien/piilolinssien käyttäjää. Laserleikkauksessa käyneiden määrä lasketaan vasta tuhansissa. yli 95% ihmisistä luottaa siis edelleen enemmän silmälaseihin ja piilolinsseihin kuin paljon epävarmuustekijöitä sisältäviin laserleikkauksiin.
On olemassa henkilöitä, joille ei ole vielä tullut pahoja komplikaatioita tai muita isoja ongelmia laserleikkauksista, mutta on myös suuri joukko ihmisiä, jotka katuvat katkerasti laserleikkaukseen menoaan.
Piilolinsseilläni katsoin ulos, ja minusta nyt eletään vasta talvea. Onnistuikohan se sinun laserleikkauksesi sittenkään niin hyvin...
PS. Jos netistä ei löydy jotakin oleellista tietoa, niin se on yleensä paljon kertovaa. Lähes kaikki tällainen informaatio on nykyään saatavilla myös netin kautta.
Lähettäjä: ihmettelevä | 20.02.2003 - 09:12 | 72 | |
Piilolinssien pitkäaikainen käyttö aiheuttaa sen, että silmään alkaa syntyä uutta verisuonitusta, sillä muovinen piilolinssi "hautoo" silmää. Mulle kävi juuri näin, käytin piilolinssejä noin 7 vuotta ennen kuin menin leikkaukseen. Loppuaikoina silmät olivat jo tosi ärtyneet. Piilolinssien kanssa käytettävät nesteet ja desinfiointitabletit ovat vahvoja kemikaaleja, jotka voivat myös ärsyttää silmiä ja aiheuttaa allergiaa.
Tällä leikkausten vastustajalla ei näköjään ole itsellään mitään kokemusta koko asiasta. Tyyppi etsimällä etsii netistä kaikenlaisia negaatiivisia kirjoituksia ja sitten mainostaa niitä jonain "totuutena". Juttusi kuulostavat tosi tyhmiltä sellaisesta ihmisestä, joka on vuosia tuhertanut piilolinssien kanssa. Joka aamu ja ilta pessyt ne desinfektionesteellä, kerran viikossa desinfiointitebleteilla, kestänyt silmien kirvelyä, punoitusta ja kuivuutta niiden takia, etsinyt pudonneita piilolinssejään lattialta, maksanut puolivuosittain uusista linsseista, ostanut kalliita nesteitä jne. jne. jne. Ja leikkauksen jälkeen ei ole tarvinnut tuhlata aikaa ja rahaa mihinkään tällaiseen!
Hei kertoisit nyt meille, että mikä sun elämässä on oikeasti noin huonosti? Miksi haluat jatkuvasti mustamaalata kaikkia leikkauksia, joilla ihmiset voivat helpottaa elämäänsä? Olet takuulla se sama hullu, joka vastustaa kaikkea mahdollista silikoneista lähtien täällä ja muilla keskustelupalstoilla. Eikö sulla ole oikeasti muuta elämää? Mitä kuvittelet saavuttavasi tuolla toiminnalla? Ihan ystävällisesti sanottuna, menisit juttelemaan jonkun ammattiauttajan kanssa. Se ehkä helpottaisi sun oloa ja auttaisi pääsemään tuosta pakkomielteestäsi eroon.
Ja muuten syy sille, miksi suurin silmälasit omaavista ei ole leikkauttanut silmiään on raha. Turha sanoa, että pankista saa lainaa. Ei monella ole kuitenkaan varaa ottaa sitä, sillä jokainen euro on maksettava korkoineen takaisin.
Lähettäjä: piilarit lensi kaaressa roskiin !!! | 20.02.2003 - 10:12 | 73 | |
Juupa juu, sama hörhö jaksaa päivästä toiseen vastustaa kaikkea. Noita samoja syitäkin jaksaa oikein moneen kertaan kopioida ja vielä samoilta nettisivuilta! Huh minkälaista elämää joku viitsiikin viettää.. Täytyy todellakin olla jokin pahasti vialla.
Ja mitä tulee kirjoitukseeni tuossa edellä vielä sen verran, niin kukahan sinun skeptikon mielestä kaupallisuutta siinä osoitti jos ei OPTIKKO eli piilarikauppias?!!! Vähät välitti vaikka silmieni kunto oli päin helvettiä, ei muuta kuin uutta linssiä tilaukseen...
Ja kuten sanoin, leikkaukseni onnistui erinomaisesti, miksi sitä epäilet?? Tai no niin, tyhmä kysymys sinunlaisellesi, sinullahan on periaatteena epäillä ja vastustaa kaikkea.
Tuo ihmettelevän kirjoitus tuossa yllä (nro 72) on täyttä totta! Ja tuo rahapuolikin on juuri noin...
Että suosittelenpa minäkin sinua arvon vastustaja kääntymään jonnekin, mistä saat apua raastavan pakkomielteesi kanssa. Tuo on ihan oikeasti jo vaarallistakin, vaikka sitten käyttäisitkin sitä tyydytyksen saamiseen. Silti - hae apua!
Lähettäjä: edellinen vääntää kahjolle vielä | 20.02.2003 - 10:16 | 74 | |
Ja täytyy nyt vielä tämäkin sanoa rautalangasta vääntäen, että halusin toivottaa ihanaa KESÄÄ siksi, että kesä on tulossa ja sitä on ihana odottaa. Melkoinen pikkusielu todellakin olet!!!
Lähettäjä: 15 vuoden kokemuksella | 20.02.2003 - 10:29 | 75 | |
Nyt on talvi, seuraavaksi tulee kevät, ja sitten vasta kesä...
Kun täällä selvästi näyttää olevan yksi tai kaksi henkilöä, jotka eivät ymmärrä lukemaansa, niin täytyy lainata aikaisempia viestejä. Tavatkaa kunnolla läpi, ennen kuin kommentoitte jotakin yhtä tyhmää kuin viimeksi:
"Kun vaikkapa autokoulussa kerrotaan liikenteen riskeistä ja vaaroista, niin ei se tarkoita sitä, että siellä vastutettaisiin liikennettä. Kun silmäleikkauksien kohdalla kerrotaan vastaavista asioista, niin se ei myöskään ole vastustamista. Aina jollekin käy hyvin ja toiselle huonosti. Kukaan ikävään lopputulokseen päätynyt ei yleensä olisi itse uskonut, että juuri hän kokee huonon kohtalon. Siksi on hyvä jo etukäteen kertoa, että tällainenkin mahdollisuus on olemassa.
Ilmeisesti yli puolet leikatuista on enemmän tyytyväisiä kuin katuvaisia leikkausten suhteen, koska niitä vielä tehdään. Silti suuri osa silmälääkäreistäkin odottelee vielä turvallisempia ja varmempia menetelmiä, ja käyttää siihen asti mieluummin piilolinssejä ja silmälaseja. Epäonnistuneita leikkauksia tapahtuu jatkuvasti, ja myös niin sanottuja onnistuneita leikkauksia seuraa usein myöhemmässä vaiheessa ikäviä jälkikomplikaatioita ja voimakasta näön huononemista."
"Piilolinssien käytössä pitäisi aina olla yksi välipäivä viikossa ja päivittäinen käyttöaikasuositus on korkeintaan 12 tuntia."
Piilolinssien puhdistamiseen käytetään neutraalia keittosuolaliuosta. Se ei ärsytä silmiä, vaan se, että puhdistusta ei suoriteta kunnolla tai tarpeeksi usein, tai että silmien ei anneta levätä ilman piilolinssejä suositeltavaa aikaa.
Itse en tunne yhtään niin köyhää ihmistä, jolla ei olisi varaa muutaman tuhannen euron operaatioon. Kysymys on enemmänkin itsesuojeluvaistosta kuin taloudellisesta rasitteesta. Jos on rahaa silmälaseihin ja piilolinsseihin, niin on varmasti varaa myös leikkauksiin. Järkisyyt saavat kuitenkin odottamaan leikkausmenetelmien kehittymistä ja tuloksien luotettavuuden paranemista.
Lue tämä ääneen itsellesi:
"Riskeistä kertominen ei ole vastustamista."
Lähettäjä: MEE HOITOON | 20.02.2003 - 10:37 | 76 | |
VOI VITUN PAHVI, MEE HOITOON NOITTEN JUTTUJES KANSSA!!!! KUKAHAN SE EI YMMÄRRÄ LUKEMAANSA?!!! JOS IHMISIÄ KIINNOSTAA LASERLEIKKAUS, MIKS HELVETISSÄ SIITÄ EI SAISI KESKUSTELLA JA SIINÄ KÄYNEET KERTOA KOKEMUKSIAAN??? SULLA EI OO ASIASTA HENK.KOHT. KOKEMUSTA JOTEN PIDÄ TURPAS KIINNI IDIOOTTI, JOS ET MUUTA TIIÄ KUIN COPY-PASTE NÄPPÄIMEN KÄYTÖN. TAIDAT ITTE OLLA NIIN KATKERA RAHATON PASKA, ETTÄ MUUTKAAN EI SAISI LEIKKAUKSEEN MENNÄ!!!
SORRY ISOT KIRJAIMET, MUTTA MULLA KIHAHTI NYT JA KOVAA!!!
T: LEIKKAUKSEEN ENSI VIIKOLLA MENEVÄ
Lähettäjä: huh huh | 20.02.2003 - 11:27 | 77 | |
"Itse en tunne yhtään niin köyhää ihmistä, jolla ei olisi varaa muutaman tuhannen euron operaatioon."
Voi hyvänen aika, mitä kommentteja! Juu, tokihan kaikillla nuorilla, työttömillä, opiskelijoilla, lapsiperheillä, asuntovelkaisilla jne. on aina muutama tonni heittää silmäleikkaukseen...
Lähettäjä: 15 vuoden kokemuksella | 20.02.2003 - 11:28 | 78 | |
Kiitos "asiallisesta" vastauksestasi!
Minusta vastustaminen on sitä, että joku esimerkiksi haluaisi kieltää laserleikkaukset kokonaan. En ole huomannut, että kukaan olisi edes vihjannut sellaista. Kukaan ei myöskään ole yrittänyt estää ihmisiä keskustelemasta asiasta.
Verrattaessa esimerkiksi abortin vastustajiin, he haluaisivat kriminalisoida koko asian. Siitähän ei nyt ole kysymys.
Kyllä minuakin kiinnostaa laserleikkaus, mutta nykyisten riskien valossa en katso sitä riittävän turvalliseksi vaihtoehdoksi itselleni. Suuri osa muista ihmisistä on tehnyt saman johtopäätöksen. Annetaan siis ajan kulua.
Rahaa on ollut tähän mennessä jo omaan asuntoon, kesämökkiin, autoon ja muuhunkin. Tilillä on vielä sen verran, että sillä kustantaisi laserleikkaukset vaikka kaikille tämän viestiketjun kirjoittajille. Joten rahapula ei vaivaa.
Minua ei haittaa yhtään se, että sinä menet leikkaukseen. Saattaa kuitenkin olla joku muu, joka on saanut vain yksipuolista leikkauksia ylistävää informaatiota. Siksi on hyvä, että myös hän kuulee etukäteen leikkauksen mahdollisista negatiivisista vaikutuksista ja seurauksista.
Hyvää talven jatkoa sinulle, ja muista ottaa lääkkeesi!
Lähettäjä: emppu | 20.02.2003 - 12:10 | 79 | |
mistä sulla on 15 vuoden kokemus??? nettipalstoilla provosoinnista luultavasti. tosin ei taida keskustelupalstojen historia olla ihan niin pitkä vielä ;O
ja lääkkeiden ottamisen muistutusta tarvitset luultavimmin SINÄ ;)
ja kuulehan, ei todellakaan kaikilla se raha puissa kasva. minäkin menisin leikkaukseen oitis, jos rahaa olisi tarpeeksi. vielä ei ole, mutta säästän ja tavoite on saada leikkausrahat kasaan vielä tämän vuoden aikana.
lähipiirissäni on myös monta aivan samassa tilanteessa olevaa. hekin kaikki suunnittelevat leikkaukseen menoa.
sinulla ei luultavasti ole ketään tuttavia, ystävistä puhumattakaan, joilta elämän realiteetteja
Laserleikkaus - vanha ketju
4
6334
Vastaukset
- Lasit silmillä aina
Huutoa täällä. Joku kertoo puolueettomasti riskeistä, niin siitä nousee hirveä polemiikki! Taita silmäleikkauksessa käyneitä kasuttaa, kun ovat noin moraalittomaan operaatioon ryhtyneet.
- lasit aina
Sori, kirjoitin äskisen liian nopeasti:_)! Joku se valittaa tästäkin, mutta otetaan turpaan ja kunnolla!
- Jees and peace
lasit aina kirjoitti:
Sori, kirjoitin äskisen liian nopeasti:_)! Joku se valittaa tästäkin, mutta otetaan turpaan ja kunnolla!
miksei silmälaserleikkauksien kannattajat ja vastustajat voisi pitää eri viestiketjuja?
Eli säästyttäisiin tappeluilta ja väittelyilta ja epäonnistuneet leikkauspotilaat voisivat valittaa rauhassa omille kohtalotoverilleen ja onnistuneet leikkauspotilaat taas hehkutella kokemuksiaan toisilleen.
Maassa rauha ja ihmisillä hyvä tahto.
- jegijeig
Olisiko kuitenkin niin että jokainen säästetty laserin aiheuttama tuho olisi voitto ihmiskunnalle?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ja taas ammuttu kokkolassa
Kokkolaisilta pitäisi kerätä pois kaikki ampumaset, keittiöveitset ja kaikki mikä vähänkään paukku ja on terävä.726348- 1385772
Helena Koivu on äiti
Mitä hyötyä on Mikko Koivulla kohdella LASTENSA äitiä huonosti . Vie lapset tutuista ympyröistä pois . Lasten kodista.4863654Ovatko naiset lopettaneet sen vähäisenkin vaivannäön Tinderissa?
Meinaan vaan profiileja selatessa nykyään valtaosalla ei ole minkäänlaista kirjoitettua tekstiä siellä. Juuri ja juuri s1202059- 391361
Suomi vietiin Natoon väärin perustein. Viides artikla on hölynpölyä. Yksin jäämme.
Kuka vielä uskoo, että viides artikla takaa Suomelle avun, jos Suomeen hyökätään. Liikuttavasti täällä on uskottu ja ved4021345- 731173
Sydämeni on sinun luona
Koko ajan. Oli ympärilläni ketä oli niin sinä olet vain ajatuksissa ja tunteissa. En halua muiden kosketusta kuin sinun471034Trump ja Venäjä
Huomasitteko muuten... Käytännössä ainoat valtiot, joille Trump EI eilen asettanut typeriä tariffejaan, olivat Venäjä ja110952Jatkuva stressitila
On sinun vuoksesi kun en tiedä missä mennään mutta tunteeni tiedän ainoastaan56950