AA
A A A
Opastus ja palaute
liity jäseneksi!

 /   /  /  / Keulapotkurit

Keulapotkurit

30 Vastausta 2 873 Lukukertaa
Olen katsellut erilaisia keulapotkurivaihtoehtoja veneeseeni. Monta asiaa on vielä selvitettävänä.
Yksi juttu kuitenkin on ihmetyttänyt. Lähes kaikissa näyttää olevan sellainen potkuri joka on suunniteltu lapojen muotoilun mukaan pyörimään vain yhteen suuntaan. Onko siis niin että siihen toiseen suuntaan potkuri ikäänkuin peruuttaa? Miten se suhtautuu työntövoimaan eli onko ko. systeemi tehokkaampi toiseen suuntaan siis siihen johon potkuri pyörii "oikein päin".
Onko keulapotkureitten ropelit siis vain jotain sähköperämoottoreitten tai muiden härveleiden vakiopotkureita.

Hanki sellainen

Vesisuihkulla toimiva keulapotkuri, vaikutti ihan kätevältä ja helpolta asentaa, en muista missä sellaisen näin..helposti samalla myös taakse lisä"potkurit"

no mutta

Minusta keulapotkurit ovat pellistä leikattuja suoralapaisia vatkaimia eikä potkureita ollenkaan ja tämä juurikin siksi, että niiden pitää toimia kahteen suuntaan.

Kyllä

voima on molempiin suuntiin yhtä hyvä.
Osta komposiittivalmisteinen keulapotkuri,niin
ei tarvitse värkkäillä sinkkianodien kanssa.
Huoltovapaa (ei öljysäiliötä).
Minulla on kokemus useammalta vuodelta ja olen
tyytyväinen.
En viitsi laittaa tähän merkkiä etteivät luule
myyjäksi.

Paras...

vesisuihku ja helpoin asentaa, halvempi, tehokas , jne...

Siis jotenkin

Kansimies bidee -suihku kädessään keula"potkurin" käyttöyksikkönä ja porakonepumppu tuottamassa painetta ja agregaatti tuottamassa sähköä? Ainaskin helppo asentaa. Ja hiano.

niitä saa ihan

Niitä jettiperiaatteella toimivia "keulapotkureita" on muuten jotenkin osuvampi ilmaus toi lontoon kielinen bowthruster ja kun googlettaa vielä sen lisäksi sanan jet samaan syssyyn, niin jotakin voipi löytyä.

Jaa niin, niitä tosiaan löytyy valmiina pakettina ihan kaupallisena laitteena.

Ellei ole itse törmännyt sellaiseen, niin ei kannattaisi mennä heti naureskelemaan suihkuletkujutuillaan ... voi osua omaan nilkkaan.
Anteeksi vanhan keskustelun nosto.
Olen suunnittelemassa veneeseeni 'kepoa' ja löysin tämän vanhan keskustelun.
Samaa potkurin yksisuuntaisuutta minäkin mietin. Ainakin Vetuksella on sellaiset ja se on ymmärtääkseni laatumerkki.
Tuo vesisuihkuhomma on kiinnostava. Onko kenelläkään vielä kokemusta?
Missä siinä on se keskusyksikön pumpun imureikä. Mikäli pohjassa niin saattaa olla vaarana että ryystää moskaa ja hiekkaa järjestelmään jos matalassa käyttää.
Samoin teho askaruttaa sillä ulostuloputkihan pitäisi olla ilmassa mikäli halutaan max. hyötysuhde. Vertaa jettivetoa veneessä; kun poistoputki on ilmassa alkaa vasta tapahtua. Tämähän on ihan paineastialogiikan mukainen ilmiö joka pätee suihkumoottoreissakin. Muuten tuollainen letkusysteemi olisi kai helppo asentaa joka kulmaan. Ihan ohkaisista letkuista ei liene kuitenkaan kysymys jotta työntövoima olisi edes jonkinlainen ja kurvitkin lienee olla jouhevat.
muuta en tiedä, mutta siihen tarvittava pumppu on kohtuu kokoinen jötkäle, joten vaikka muuten kätevä, niin ei sovi pikku bustereihin.
Onhan niitä, joissa on ns. duoprop, työntövoima sama molempiin suuntiin.
Nii mites olis tuollainen duo systeemi missä keulassa on kaksi potkuria?
Mitä ihmeen potaskaa täällä taas selitellään ???? Totta Mooses pyörii 1-potkurinen molempiin suuntiin samalla tavalla....

Ja vie virtaa ihan hitosti... meillä on starttiakku pikkusen huonossa hapessa, aina kun tökkää keulapotkurin nupista, moottori sammuu ;-(

...ja nimimerkkiin vähän tuotesijoittelua
Jep, samaa ihmettelen itsekin... Itsellä on 13 tonnin paatissa sekä keula- että peräpotkuri (1-potkurinen) enkä ainakaan itse ole huomannut mitään eroa voimassa eri suuntiin.

Tuplapotkurin ideana on vain antaa lisää "yhteisvoimaa", toimii kuten duoprop eli toinen työntää ja toinen vetää. Mutta ei se eri suuntiin paranna liikkuvuutta.

Ja kyllä, virtaa vie. Itsellä molemmille omat akut
Mielestäni keulapotkurista tulee toimivin silleen että sillä on oma akku keulassa.
Kun ei sillä keulapotkurilla varsinaisesti ajella, niin on aivan sama minkä se virtaa hotasee tai työntää (propeli)suuntaan tai toiseen.
Mulla on kyseinen värkki 6m vennesä. Ja se on vain fiilistelyä varten.
Koska olen tosi huono kuski niin aina vähän yleisillä paikoilla purskauttelen.
Monesti vain naapurin kylkeen.
Tyyliin "Hei, minä täällä!
Pahiin vitsaus älämölöporukoiden jälkeen nämä keulapotkuroijat. Klo 1 yöllä kun tullaan tai klo 5 aamulla lähdetään niin pitää porata akut tyhjiksi vaikka peilityynellä. Ette tee muita katteellisiksi, todistatte vain oman ja veneenkäsittelykyvyn puutetta ja huonoa makua. Ostakaa edes paremmat vehkeet ettei ääni ole kuin monitoimikoneessa. Onneksi on vielä rauhallliset luonnonsatamat, joissa kimeä rätinä on vähäisempää.

Muistakaa joskus kokeilla rattia ja dieseliä sen poran sijaan.
Niinpä niin - eihän ne tosikipparit mitään apuvälineitä, paatinkyljet ruvella - ja kyllähän ne muut rannassa olevat omia veneitään suojelevat ja tosikipparin auttavat pois. Kannattaisiko sun jäädä vain kotiin, ettet kaikesta häiriinny niin helvetisti.
Kyl huvittavaa kun ihmiset jaksaa meuhata tuosta keulapotkurin äänestä. Se tunneli nyt vaan kavitoi ja pitää sitä ääntä, niin se tekee isoissa laivoissakin ja niin se tekee huviveneissäkin. Muutenkin ei se ääni nyt niin kova ole vaikka vettä pitkin se ääni kulkeekin ja sitä käytetään satamassa maksimissaan muutama kymmenen sekunttia per lähtö/tulo. Vai onko sitten niin että just kun olette saaneet sen oman nalkuttavan muijan hiljaiseksi niin sen rauhan pilaa joku keulapotkurilla ? Itse ainakin olen ja tulen käyttämään keulapotkuria kun sellainen veneessä kerran on ja kun siitä kerran on todellista hyötyä.

Ymmärrän kyllä että bavarian omistajaa harmittaa kun tulen 30 vanhemmalla ja 60t euroa halvemmalla barlitilla ja käännän sitä (isolla) keulapotkurilla jota ei bavariasta löydy.
Keulapotkurista on tullut sellainen vakuumipakattujen tusinaveneiden vakiovaruste. Huvittaa kun tuolla vierasvenesatamissa kuulee keulapotkurin kohinaa, niin yleensä kyseessä on joku pieni Yamarin, Aquador tai muu ruutukaava-asukin "jahti". Keulapotkurin laulattamisen määrä tuntuukin nykyään olevan suhteessa kääntäen verrannollinen veneilytaitoihin ja muuhun yleiseen sivistykseen. Kun vielä joku kertoisi näille hyväosaisille että ko sekoitin auttaa vasta kun vene on paikallaan....ei kolmen solmun vauhdissa.

Itse käännän 5t painavaa venettä paikallaan ilman keulapotkuria. Ko vempaimen tarve ei ole vielä selvinnyt, vaikka veneitä on ollut jo tusinan verran sitten 80-luvun alun. Ei kiitos.
Oma uusi 8,3m 2800kg moottoriveneeni on näppärä peruuttaa ahtaaseenkin paikkaan ohjailemalla vauhdissa keulapotkurilla, että kyllä se keulapotkuri toimii hitaassa peruutusvauhdissa. Osaan kyllä pyörittää venettäni paikoillaan ilman keulapotkuria ja käytänkin tätä keinoa hyvin usein hyödyksi.
Edellisessä pitkäkölisessä purkkarissani ei kyllä koskaan tullut mieleen keulapotkurin tarve. Nykyisessä akselivetoisessa nopeus max 20 solmua moottoriveneessä peräsinlapa on niin pieni että peruuttaessa siitä ei ole paljon apua ja keulapotkuri kuului varustukseen.
Täällä on turhaa nipotusta keulapotkurin tuottamasta äänestä joka on kuitenkin lyhytaikainen. Jos veneessä on keulapotkuri niin tottakai sitä käytetään jos se helpottaa elämää ja pienentää vahinkojen syntymisen riskiä.
Niin varmaan käännätkin juu, ja muut potkivat tosimiehen paattia kauemmas omia suojellakseen. Noita kaltaisiasi tulee silloin tällöin satamaan, eivätkä osaa edes hävetä kun tuuppivat niillä kolhiintuneilla proomuillaan muiden veneenkyljet ruvelle.
Mut miksi ne keulapotkurit on niin äänekkäitä. Joskus on käyny mielessä, että se äänekkyys on ihan tarkotushakuista, että toiset kuulee, että onpa tyypillä varusteita kun on keulis ja kaikki.
Sen mitä on tullut seurattua, niin mulle on tullu sellanen käsitys, että ne, joilla sellanen on, käyttää sitä paljon ja usein vielä epäjohdonmukaisesti. Tuskin sitä keulista kukaan silti turhaan huudattaa, vaan sillon, kun ei taidot riitä selviämään ilman. Uudessakaupungissa joku asiakas kysyi paikalliselta taxiveneen kuskilta, onko siinä taxiveneessä keulapotkuri. Vastaus oli: Jos alkaa tuntua siltä, että alan tarvita sellasta, vaihdan ammattia.
Keulapotkuri kavitoi. Siitä se ääni johtuu.
Tämä "taidot ei riitä" argumentti ei oikein aukea. 30 vuotta olen veneillyt eri näköisillä kipoilla ja ikinä ei ole vielä mihinkään kolahtanut. Nykyään löytyy potkurit, edestä ja takaa. Saan veneen kyllä koloon ilmankin mutta miks hemmetissä veivaisin ees takas kun voin ajaa koloon kuin koloon 10 sekunnissa? Vähän sama kun nykyajan autossa ei käytettäisi mitään apuvälineitä kun sillä Ladallakin kaikki onnistui?
14000 kg teräsvene,potkuri löytyy mutten ole edes piuhoja kiinittänyt akkuun.Ajotaidot kunniian ja sään muutokset myös,mitä pitää osata käyttää hyödykseen.Perävetolaitteen omaaavat voi ola hiljaa koska ei puhuta edes samasta asiasta akselivetoisen kanssa.kiitos ja näkemiin.
Näitä tosimiehiä - voi luoja kuinka lapsellisia, en ole piuhoja . . . . . joopa!
Joo nää palstan tosimiehet voivat tulla kokeilemaan millaista on ajaa akselivetoinen moottorivene (4000kg) ilman keulapotkuria esim Nauvon satamaan kun se on tupaten täynnä. Ei se välttämätön ole mut jos ilman törmäilyä sinne haluaa niin melkein on. Se erakko orpo joka nyt sanoo et miks sinne pitää mennä saa mennä kattomaan peiliinsä ja kertoa miks nyt on koneella kun merellä ois tilaa ja sais olla ihan yksin missä ikinä haluaa olla.
Riippuu veneestä, mutta kyllä 30 tonniakin taipuu Nauvossa ilman keulista.

Tuntuu, että veneiden suunnittelussa ei huomioida nykyään tuulipintaa ollenkaan,
vaan mennään tilojen ehdoilla. Varsinkin liukuvissa vetolaitevehkeissä keula ei paina mitään, ja tuuli vie.

Hyvin suunniteltu akselivene on kyllä hallinnan kannalta melkein paras vaihtoehto. Kahdella koneella ja peräsimellä pääsee vaikka poikittain laituriin, ja jos keula on pysty ja paina ei tuuli vie. Kun Pohja on vielä leikkaava V, pysyy alus tuulessakin suunnassaan.

Itsellä veneenä 24 metrinen ex torpedovene, ja enemmän luotan sen MTU:den kääntövoimaan, kuin jonkun sähköhimmelin. Keulapotkurit kun on +35 jalkaisissakin sähköisiä 1-15 kw vehkeitä, joilla ei voi ajaa pitkään sulakkeiden palamatta.

Jos pääkoneiden voimasta saa edes 10% vääntämään keulaa/perää tuuleen, on käytössä jo 200 hv. Jos keulapotkureita haluaa, paras vaihtoehto on kyllä venemittakaavassa hydraulinen potkuri. Jo yhdellä dieselillä kokoluokassa 50-100hv ajaa keulapotkuria isossakin veneessä. Ja keuliksen voi jättää vaikka puhaltamaan kiinnityksen ajaksi, jos yksin liikkuu...
on se sitten sähköinen tai ei niin laittakaa reilunkokoinen kp veneeseen, mitä sä teet keuliksella jos se kääntää sitä vaan tyynessä kelissä, kun tuulessa tuiskussa sitä oikeasti tarvitaan. Itsellä niin reilunkokoinen kp et varmast kääntyy ja vesi ryöppyy kelis ku kelis, eikä kyl sulakkeet pala.
Ei keulapotkurilla ole tarkoitus kääntää venettä, vaan estää sitä kääntymästä sivutuulen ujeltaessa.
Tässä tarkoituksessa se on ihan lyömätön apuväline.
Jos halkaisija on riittävän iso, ei sitä tarvitse edes huudattaa, sillä pienetkin kierrokset riittävät.
Eipä muut satamassa olisjat edes tiedä milloin sitä oikein käytetään, jos eivät satu katsomaan juuri oikealla hetkellä oikeaan suuntaan.
ei sähköisessä keulapotkurissa voi pyörintä nopeutta säätää, vain pyörintä aikaa.
Joten se äänen voimakkuus on aina sama käy se 1sekunnin tai 10sekunttia ja Vai ei ole tarkoitettu kääntämiseen vaan kääntymästä estämiseen, selvä sie sen tunnut parhoite taas tietävä.
 /   /  /  / Keulapotkurit

Keskusteluhaku

Laaja haku



Facebookissa suositeltua

Tietoa mainosten kohdentamisesta