Terassia tekemmän

TerassiMies

Pitäisi saada terassi tehtyä koulujen päättymiseen mennessä (yo-juhlat). Koskas sitä pystyisi aloittamaan? Eli maa on vielä hieman roudassa, mutta haittaako? Vai pitääkö odottaa? Teen siis maan tasalla (harkot, kehikko, pintalaudoitus) olevan terassin.

Onko muuten vihjeitä, mistä Pirkanmaalla saisi edullista puutavaraa terassia varten?

18

14587

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pakkasista kyllä

      Ei siellä Pirkalla sitä routaa ole enää olemassakaan paitsi ehkä aurattujen polkujen kohdalla. Lumen alla maa on jäässä normaalitalvenakin vain 20 cm.

      Tässä neuvot:
      Määritä terassin koko ja muoto.
      Jaa se 50 cm kaistoihin.
      Kaiva joka kaistasta nurmikkoa pois 30x30cm pala 20cm syvyydeltä ja täytä hiekalla.
      Hae rautakaupan pihalta harkonpalasia niihin kuoppiin ja tasaa vaateriin.
      Osta painekylläsetettyä 35x100 soiroa niin paljon kuin kaistojen mitta on.
      Osta 22x100 kvinttalautaa (kuusi) hio tikut pois 40 paperilla, kyllästä se molemmin puolin ja naulaa kiinni kampanauloilla.
      Siinä on terassi.
      Olikos ylläri että puutavaraa saa kaupoista joissa sitä myydään.

      Kyllä avuttomuus suorastaan huutaa näillä palstoilla.

      • mitenkäs

        sitten talvella?
        Eikö se maa muka jäädy ja sitten routa nosta sitä terassia?
        Sehän on seuraavana keväänä ihan mutkalla miten sattuu?
        Eikö sitä pitäisi routaeristää tai sitten kaivaa perustus routarajan alapuolelle?


    • ?????

      Ihmeellistä nälvimistä näillä sivuilla!!!
      eikö tämä ole juuri sellainen paikka jossa voi
      kysyä neuvoa/apua???

    • inssi'

      Minä tein viime kesänä takapihalle takaoven eteen terassin n. 2 x 4m. Tekotapa oli seuraava:

      - valoin ylimääräisestä kuivabetonista n. puolen metrin korkuisia tolppia (Biltemasta saa pahvista valumuottiputkea)
      - laitoin sokkeliin 5x2 tuuman 5 metrin pituisen kyllästetyn lankun lyöntiankkureilla
      - koska terassi tuli seinän viereen, siinä oli jo valmiiksi routaeristys ja hiekkaa melkein 2 metrin päähän seinästä
      - kaivoin betonitolpat hiekkaan n. 30 cm:n syvyyteen (20 cm jäi näkyviin) ja pakkasin hiekan takaisin veden kanssa. Tolppia oli 120 cm:n jaolla siis 4 kpl
      - tein 2x5 tuuman kyllästetystä juoksut seinässä olevan lankun ja tolppien päältä (120 cm:n jaolla). Juoksun ja betonitolpan väliin huopakatesuikale
      - jokaiseen väliin laitoin sitten lisälankut, eli koolauksen jaoksi tuli 60 cm
      - tein laudoituksen ruskeasta painekyllästetystä 28x95 laudasta urapuoli ALASpäin. Jos urat laittaa ylöspäin, ne ovat ensi viikolla täynnä töhkää ja rumannäköiset. Ruuvit Biltemasta ruostumattomia 55 millin ruuveja
      - käsittelin koko hoidon puuöljyllä viime syksynä

      Jos sinulla ei ole tuo maa yhtä hyvää, niin ei auta muu kuin kaivaa jokaisen tolpan alta styroxlevyn kokoiselta alalta n. ½ metriä maata pois, laittaa pohjalle kaksi routastyroxia ja peittää kuoppa hiekalla ja tiivistää. Siihen sitten tolppa pystyyn ja terassi noilla minun ohjeillani päälle.

      • Jee

        Täällä myös aletaan rakentamaan terassia. Talomme on savimaalla, mitäs inssi sanot siihen rakennettavan terassin perustuksista?

        Miksi laitoit painekyllästettyyn puuhun puuöljyä, ulkonäönkö takia?


      • Jee
        Jee kirjoitti:

        Täällä myös aletaan rakentamaan terassia. Talomme on savimaalla, mitäs inssi sanot siihen rakennettavan terassin perustuksista?

        Miksi laitoit painekyllästettyyn puuhun puuöljyä, ulkonäönkö takia?

        Äh, olin ihan ajatuksissani kirjoittaessani edellistä. Asuntomme on siis entisellä suon pohjalla. Eli enpä mene sanomaan mitä nurmikon alta löytyy. Luulisi siis, että turvetta on kaivettu ja päälle on laitettu jotain täytettä, joten mitenhän maa käyttäytyy..?


      • inssi'
        Jee kirjoitti:

        Äh, olin ihan ajatuksissani kirjoittaessani edellistä. Asuntomme on siis entisellä suon pohjalla. Eli enpä mene sanomaan mitä nurmikon alta löytyy. Luulisi siis, että turvetta on kaivettu ja päälle on laitettu jotain täytettä, joten mitenhän maa käyttäytyy..?

        Enpä osaa sanoa, miten suon päälle rakentaminen tehdään. Kannattaa kaivaa se puoli metriä ja katsoa, mitä näkyy. Jos on vielä kovaa, niin sitten tuon minun ohjeeni mukaan. Routa ei enää sen alle mene.

        Puuöljy on lähinnä ulkonäkökysymys. Mutta kyllä se parantaa painekyllästetyn kestoakin. Nykyiset painekyllästetyt ovat lähinnä ruskistettua lautaa. Eli kyllä ne jotain lisäsuojaa tarvitsevat, kun ovat vuoden ympäri säiden armoilla.


    • inssi'

      Minä tein viime kesänä takapihalle takaoven eteen terassin n. 2 x 4m. Tekotapa oli seuraava:

      - valoin ylimääräisestä kuivabetonista n. puolen metrin korkuisia tolppia (Biltemasta saa pahvista valumuottiputkea)
      - laitoin sokkeliin 5x2 tuuman 5 metrin pituisen kyllästetyn lankun lyöntiankkureilla
      - koska terassi tuli seinän viereen, siinä oli jo valmiiksi routaeristys ja hiekkaa melkein 2 metrin päähän seinästä
      - kaivoin betonitolpat hiekkaan n. 30 cm:n syvyyteen (20 cm jäi näkyviin) ja pakkasin hiekan takaisin veden kanssa. Tolppia oli 120 cm:n jaolla siis 4 kpl
      - tein 2x5 tuuman kyllästetystä juoksut seinässä olevan lankun ja tolppien päältä (120 cm:n jaolla). Juoksun ja betonitolpan väliin huopakatesuikale
      - jokaiseen väliin laitoin sitten lisälankut, eli koolauksen jaoksi tuli 60 cm
      - tein laudoituksen ruskeasta painekyllästetystä 28x95 laudasta urapuoli ALASpäin. Jos urat laittaa ylöspäin, ne ovat ensi viikolla täynnä töhkää ja rumannäköiset. Ruuvit Biltemasta ruostumattomia 55 millin ruuveja
      - käsittelin koko hoidon puuöljyllä viime syksynä

      Jos sinulla ei ole tuo maa yhtä hyvää, niin ei auta muu kuin kaivaa jokaisen tolpan alta styroxlevyn kokoiselta alalta n. ½ metriä maata pois, laittaa pohjalle kaksi routastyroxia ja peittää kuoppa hiekalla ja tiivistää. Siihen sitten tolppa pystyyn ja terassi noilla minun ohjeillani päälle.

      • inssi'

        Mistä nämä kannan viimeaikaiset sekoilut johtuvat.


      • sinikas

        Mulla puutalo . Mihin se kyllästetty puurunko tulee taloon kinnitaa? Sokkelin tai taloon. Terassi tulee päätyyn 2,5*4,5


    • Ulpukkainen

      Hei terassintekijä!

      Olethan ottanut selvää asuinpaikkakuntasi rakennusvirastosta, minkälaisen luvan terassin rakentaminen paikkakunnalla vaatii. Riittääkö toimenpideilmoitus, jossa tarkka kuvaus rakennettavasta kohteesta ja kaavake ´naapureiden kuuleminen´ asianmukaisesti täytettynä vai onko kyse niin isosta hankkeesta, että tarvitaan toimenpide- tai jopa rakennuslupa ja arkkitehdin piirustukset?
      "2 terassia jo teettänyt"

      • inssi'

        Terassi ei ole rakennus lupamielessä.

        Ei muuta kuin värkkäämään.


      • voipi tarvita luvan
        inssi' kirjoitti:

        Terassi ei ole rakennus lupamielessä.

        Ei muuta kuin värkkäämään.

        Terassi voi vaatia rakennusluvan esimerkiksi silloin, jos sen asema tulee lähemmäksi rajaa kuin esim. seinälinja. Edelleen jos terassia ryhtyy lasittamaan ja peräti talvihuoneeksi muuttamaan. Mahdollisuuksia on muitakin.
        Terassin rakentaminen ei välttämättä vaadi mitään routa-asioiden huomioimista tai jytäköitä perustuksia, mikäli toteuttaa sen maavaraisena ratkaisuna. Sellainenkin terassi on aivan kelpoinen ja kestävä ratkaisu mikäli se muuten on mahdollinen. Oletkohan inssi ??


      • inssi'
        voipi tarvita luvan kirjoitti:

        Terassi voi vaatia rakennusluvan esimerkiksi silloin, jos sen asema tulee lähemmäksi rajaa kuin esim. seinälinja. Edelleen jos terassia ryhtyy lasittamaan ja peräti talvihuoneeksi muuttamaan. Mahdollisuuksia on muitakin.
        Terassin rakentaminen ei välttämättä vaadi mitään routa-asioiden huomioimista tai jytäköitä perustuksia, mikäli toteuttaa sen maavaraisena ratkaisuna. Sellainenkin terassi on aivan kelpoinen ja kestävä ratkaisu mikäli se muuten on mahdollinen. Oletkohan inssi ??

        Lue nyt kuitenkin, mitä kaveri aikoo rakentaa. Meinaa tehdä lautaritilän nurmikolleen. Ei taatusti tarvii mitään lupia missään päin. Jos rakentaa kuistin talon yhteyteen, jota sinä siis pidät terassina, niin tottakai lupa vaaditaan. Miten muuten luulet lasitetun terassisi pysyvän pystyssä, jos rakennat sen suoraan maan päälle.

        Mitä tulee perustuksen tekoon, niin suomalaiset tontit ovat pääsääntöisesti savipellolla. Jos haluaa kätöstellä, niin silloin vai laudat laittaa suoraan nurmikon päälle. Jos haluaa terassin, joka on suorassa ensi keväänäkin, kannattaa lukea minun ohjeeni ja rakentaa niiden mukaan. Tuo perustuksen teko minun ohjeillani ja lapiolla ynnä kottikärryillä ottaa kaksi päivää.

        Olen ollut inssinä yli neljännesvuosisadan ja tehnyt koko ajan koulutusta vastaavaa työtä. Että silleen.


      • on......
        inssi' kirjoitti:

        Lue nyt kuitenkin, mitä kaveri aikoo rakentaa. Meinaa tehdä lautaritilän nurmikolleen. Ei taatusti tarvii mitään lupia missään päin. Jos rakentaa kuistin talon yhteyteen, jota sinä siis pidät terassina, niin tottakai lupa vaaditaan. Miten muuten luulet lasitetun terassisi pysyvän pystyssä, jos rakennat sen suoraan maan päälle.

        Mitä tulee perustuksen tekoon, niin suomalaiset tontit ovat pääsääntöisesti savipellolla. Jos haluaa kätöstellä, niin silloin vai laudat laittaa suoraan nurmikon päälle. Jos haluaa terassin, joka on suorassa ensi keväänäkin, kannattaa lukea minun ohjeeni ja rakentaa niiden mukaan. Tuo perustuksen teko minun ohjeillani ja lapiolla ynnä kottikärryillä ottaa kaksi päivää.

        Olen ollut inssinä yli neljännesvuosisadan ja tehnyt koko ajan koulutusta vastaavaa työtä. Että silleen.

        satuolento.


    • tarviiko,minkälaiset,perusteet

      luin mielenkiinnolla noita aikasempia viestejä, koska itse ajattelin kun tekee maan tasalle, niin ei tarvitsisi 1/2 metriä maata kaivaa. Ajatellin ottaa hiekan esille ja laittaa sen päälle "sitä mitä se nyt on" kangasta, jotta ei kasva kasveja läpi. Siihen sitten kehikko.

      Entäs ku nyt terassin paikalla on betonilaattoja, voisiko/kannattaako niitä jätää alle ja sen päälle rakentaa kehikko? Noi laatat ei ainakaan ole roudan takia suuresti liikkuneet.

      Ja teen L muotoisen, molemmat palat suunnilleen 2 x 4m...

      Kehikkoon kuin myös perustukseen olisi kiva kuulla hyviä vinkkejä lisää.

      • Terassimies

        Tässä minun ratkaisuni:

        Terassin koko tulee olemaan 3,1m x 2,8m.

        - Minä aion kaivaa vain nurmikon ja mullan pois eli n. 15-25cm. Sitten "kuoppaan" hiekkaa ja tiivistäminen.

        - Betonilaattoja (490x490x50) minulla on jo valmiina 6 kpl ja ne laitetaan kulmiin ja pitempien sivustojen keskelle.

        - Laattojen päälle 3 kpl tukipuuta (90x90x3000). Tukipuiden päälle ruuvaan 6 kpl niskapuuta (45x95) ja viimeisenä sitten lankuista (28x95) kansi.

        - Vielä kun terassi viimeistellään reunalankuilla (28x95) niin se on siinä!


    • tuli tehtyä terassi

      Kesällä tein perustuksen sillä tavalla, että kaivelin talon routaeristyksen esille, jatkoin sitä 10 cm vahvuisena koko tulevan terassin alueelle 1 m vielä ympärille ja perustusten anturan kohdalle 300 kPa "FinnFoam" eli XPS eriste . Ei pitäisi routia, vaikka sattuisi olemaan multaa / saveakin alla olevan soran / hiekan seassa. Talosta tyroksin alle tuleva lämpö pitää kuitenkin koko terassin alueen aika lailla sulana koko talven.

      Tuo XPS kyllä kestää perustuksen alla, pitkäaikaista kuormitusta se kesti muistaakseni n. 12 tonnia per neliömetri. Eli neljällä 50 x 50 cm anturalla sais olla yhteensä 12 tn lunta katolla, ja perustuksen ei pitäis vielä merkittävästi painua, kunhan alla oleva maa ei anna myöten.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      317
      3616
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1669
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1500
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      56
      1425
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1290
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1260
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      55
      1232
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      189
      1187
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1180
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1157
    Aihe