Rintasyöpä

annikkala

Minulla todettiin vasta rintasyöpä ja rinnan poisto olisi edessä. Pitkät sähoidot ja rankkaa tulee olemaan :(

14

2315

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • koko riannan

      poisto sehän selviää vasta leikkauksen yhteydesä kuinka paljon joudutaan poistamaan.

      Ja hoitosuunnitelmakin tehdään vasta leikkauksen jälkeen kun tiedetään,millaisesta syövästä on kysymys.

      Ota päivä kerrallaan kaikki menee omalla painollaan kunhan alkuun pääset!
      Voima halauksin:))

    • yksin ei ole

      raskaat älä huolehdi.
      Syto hoidot saattavat aiheuttaa erilaisia sivuoireita mutta sekin on yksilöllistä.

    • kaukainen muisto

      poistetaan,nykyään useimmiten laitetaan proteesi jo samassa leikkauksessa.Itselläni uusi ja tiedän monia tapauksia joissa leikkauksia on ollut useita.Siksi nykyisin tehdään niin radikaaleja toimenpiteitä.Rinnan osapoiston jälkeen eka kerralla sain sädehoitoa.Jos kasvain on sitä tyyppiä,joka leviää verenkierron välityksellä ne antavat sytostaatteja ja sädehoitoja.Toipumisestani on jo kauan.Sen jälkeen hoidot ovat muuttuneet ja yhä useampi paranee.Pärjäilehän!

      • noinkaan

        jos olet nuori esim.35 voi saada rankemman hoidon kuin jos olet vanhempi vaikka syöpä olisikin hyvänlaatuinen eikä levinnyt imusolmukkeisiin. Itse sain sytot varmuuden vuoksi nuoren ikäni takia saikka kyseesä olikin "esiaste" mitä termiä ei enää edes käytetä.

        Ajattele niin että hyvä kun hoidetaan varmuuden vuoksi..


      • LPolku
        noinkaan kirjoitti:

        jos olet nuori esim.35 voi saada rankemman hoidon kuin jos olet vanhempi vaikka syöpä olisikin hyvänlaatuinen eikä levinnyt imusolmukkeisiin. Itse sain sytot varmuuden vuoksi nuoren ikäni takia saikka kyseesä olikin "esiaste" mitä termiä ei enää edes käytetä.

        Ajattele niin että hyvä kun hoidetaan varmuuden vuoksi..

        Minä sairastuin 34-vuotiaana, hoitona oli osapoisto ja sädehoito.


    • pelokas yhä odotteleva

      Tsemppiä sulle kovasti leikkaukseen, toivotaan että kaikki menee hyvin. Ennusteethan rintasyövässä on kuulema nykyään hyvät, vaikka ainahan se on yksilöllistä. Itse olen odottanut kohta 3 viikkoa, että pääsisin mammografiaan ja pelko kasvaa tietty odotellessa, vaikka koetan itselleni hokea, että ei se varmaan ole mitään vakavaa. Saas nyt nähdä sitte. Mutta sinulle voimia!!

      • ooolento

        mäkin olen odottamassa mammografiavuoroani. jo 3 viikkoa oon odotellut, mutta onneksi kaksi päivää jäljellä vielä! olen vain 18 v, mutta lääkäri huomasi heti kyhmyn rinnassani ja määräsi suoraan mammografiaan. vaikka yleensä mun ikäisiäni katsotaan ekaksi ultraäänellä.. pelottaa kyllä:(


    • LPolku

      Saat uuden rinnan tilalle jos vain haluat. Eikä sädehoito rintasyöpään normaalisti kestä kuin kuusi viikkoa korkeintaan. Sädehoidolla ei ole sytoihin verrattuna juuri mitään sivuvaikutuksia, ihan turha etukäteen pelätä.

      Nyt vaan alussa tuntuu kaikki henkisesti niin rankalta ja pelottavalta, mutta kyllä se siitä selviää. Vuoden päästä katsot taaksepäin ja huomaat ettei se nyt niin kovin kamalaa ollutkaan.

    • emmanne

      Olen 40-vuotias ja maaliskuun viimeisenä sunnuntaina suihkussa käydessäni itseäni pestessä rinnan alta huomasin, miten nänni rinnan ylöspäin noustessa vetäytyi sisäänpäin voimakkaasti. Silloin hälytyskellot alkoivat soida, että kaikki ei ole kunnossa.

      Tunnustelin rinnan ja löysin kovettunutta aluetta erittäin laajalta alueelta. Nostin rintalihasta (rinnan yläpuolelta) kädelläni ylöspäin, ja rinnan yläosaan muodostui pieni kuoppa. Tunnustelin kainalon aluetta ja löysin yhden patin. Roikotin rintoja alaspäin ja toinen rinta oli kuin silikonilla täytetty verrattuna toiseen.


      Heti maanantaiaamuna tilasin lääkärin, sain ajan parin tunnun päähän. Lääkäri tunnusteli, ja kiireellinen lähete sairaalaan. Torstaina kirurgian polilla mammografiassa ja lääkärin vastaanotolla koepalan otossa. Kirurgi ei paljon antanut muuta olettaa, kuin että syövästä on kyse - leikkaus määrättiin seuraavan viikon perjantaille, olipa se sitten niin tai näin.

      Perjantaina aamulla sain tietää, että koepala osoitti syöpää - tehtiin leikkauksessa koko oikean rinnan poisto sekä kainalon imusolmukkeiden tyhjennys. Viime viikon perjantaina sitten oli vuorossa tikkien poisto ja tänään olen menossa kuulemaan patologien lopulliset tulokset ja jatkohoitosuunnitelman.

      Minun kasvain oli hiipinyt suureksi huomaamatta. Löydettäessä se oli jo noin 6 sentin mittainen ja täytti koko rinnan - kutsun sitä tennispalloksi.

      Ironista on, että viime marraskuussa olin joukkotarkastuksessa, ja hoitaja tutki rintani pitkään ja hartaasti, eikä havainnut mitään hälyyttävää. Viime kesänä gyne tutki rinnat, eikä mitään....
      Kun nyt muutama viikko sitten otettiin mammo siitä noin kuuden sentin pallosta, EI mammografiassa voitu todeta kasvainta. Kuulin jotain siihen suuntaan, että jos oma rintakudos on kovin kiinteä, tiivistynyt kasvainkudos ei välttämättä erotu omasta kudoksesta. Jatkossakin ainoastaan ultraaminen tulee minulle kysymykseen.

      Minä itse en voi käsittää, miten on mahdollista, että kasvain oli päässyt noin suureksi niin äkkiä(?) ja miksen ollut sitä aiemmin havainnut (no, eipä olut havainnut ammatti-ihminenkään). Mieheni ei myöskään voinut ymmärtää, ettei olisi sitä makuuhuonesessioissa tuntenut rinnassani, jos se siellä kerran oli ollut.

      Tosiaan - vain noin 1,5 viikkoa ennen tuon pallon löytymistä, kun saunassa pesin itseni samalla tavalla, en havainnut mitään.

      Halusin kirjoittaa tämän, jotta kaikki naiset kiinnittäisivät enemmän huomiota rintoihinsa. Minulla oli muuten (nyt kun tiedän tautini olevan olemassa) jo pitkään jatkunutta pistämisen tunnetta rinnoissa. Oletin sitä lihaspistoksi, joka johtuisi siitä, kun paljon olen näyttöpäätteellä töissä selkä kumarassa enkä niin siis ergonomisesti oikeassa asennossa. Mieleeni ei edes tullut rintasyövän mahdollisuus. Monesti, jos kävelee lujaa, alkaa pistää kylkiluun alta. Tämä pistävä tunne oli aivan samanlaista, mutta paikka vaan eri.

      Itseäni pelotti rintojen säännöllinen tutkiminen, koska pelkäsin, jos löydän jotain epänormaalia ja pelkäsin siitä aiheutuvaa ahdistumista...pelkäsin löytäväni syövän. Nyt se on sitten todellisuutta, ja näin jälkeenpäin sanon, että olinpas ollut idiootti. Olisi sittenkin ollut viisaampaa tutkia, kenties olisin aiemmin havainnut sen...tai sitten en.

      Tsemppiä kaikille rintasyöpää sairastaville, onneksi taistellaan sellaista syöpää vastaan, jossa ennusteet ovat melko hyvät. Pitäkää huoli itsestänne.

      • LPolku

        Kun minulta viimeksi löydettiin rintasyöpä, kasvain oli jo kahdeksansenttinen - siitä huolimatta että olin puolentoista vuoden välein käynyt mammografiassa ja ultraäänessä koko sen 11 vuoden ajan, joka oli kulunut edellisestä sairastumisestani.

        Kasvaimen havaitsi yksityinen työterveyslääkäri, jonka luona kävin ihan muista syistä. Kiitos hänelle.

        En enää ikinä tuudittaudu ns. kontrollikäyntien antamaan väärään turvallisuudentunteeseen. Nämä kunnan/valtion ylläpitämät laitokset eivät kerta kaikkiaan ehdi tai jaksa kiinnittää yksittäiseen potilaaseen tarpeeksi huomiota.


      • Nimetön
        LPolku kirjoitti:

        Kun minulta viimeksi löydettiin rintasyöpä, kasvain oli jo kahdeksansenttinen - siitä huolimatta että olin puolentoista vuoden välein käynyt mammografiassa ja ultraäänessä koko sen 11 vuoden ajan, joka oli kulunut edellisestä sairastumisestani.

        Kasvaimen havaitsi yksityinen työterveyslääkäri, jonka luona kävin ihan muista syistä. Kiitos hänelle.

        En enää ikinä tuudittaudu ns. kontrollikäyntien antamaan väärään turvallisuudentunteeseen. Nämä kunnan/valtion ylläpitämät laitokset eivät kerta kaikkiaan ehdi tai jaksa kiinnittää yksittäiseen potilaaseen tarpeeksi huomiota.

        Koska sinulla todettiin ko. tauti eka kerran ja minkä ikäisenä? Tuliko tämä viimeksi mainittu toiseen rintaan, vai samaan? Koska tämä 8 senttinen havaittiin? Mikä on tilanteesi nyt?

        Olen nyt parin viime viikon aikana huomannut, miten sitä kaipaa kohtalotovereiden kertomuksia...


      • LPolku
        Nimetön kirjoitti:

        Koska sinulla todettiin ko. tauti eka kerran ja minkä ikäisenä? Tuliko tämä viimeksi mainittu toiseen rintaan, vai samaan? Koska tämä 8 senttinen havaittiin? Mikä on tilanteesi nyt?

        Olen nyt parin viime viikon aikana huomannut, miten sitä kaipaa kohtalotovereiden kertomuksia...

        Eka kerran todettiin keväällä 1993. Olin silloin 34-vuotias. Sen jälkeen tauti on uusinut kaksi kertaa, viimeksi syksyllä 2006.

        Koko ajan on tullut samaan rintaan, uusi alkaa aina siitä edellisestä leikkausarvesta.

        Nyt odottelen taas magneettikuvauksen tuloksia ensi tiistaihin asti.... Sitä ennen en uskalla puhua tilanteestani mitään.

        >;) Vaan mikäs pahan tappaisi!


    • nuori tyttö

      Kuinka nuorena rintasyöpään voi sairastua?? Oon vasta 12v. ja mulla ei oo ollu murrosikää joten mulla ei oo isoja rintoja. Mulla on nännin kohtaa on ollut patti jo jonkin aikaa. En tiiä kuuluuko se patti murrosikään. Kaverini kerto et sillä oli ollut samanlainen patti mut se lähtee kuulemma pois ajan kanssa. Haluun saada vastauksia kysymyksiini!! Ps. Suvussani ei ole ollut rintasyöpää.

    • nuori tyttö

      Kuinka nuorena rintasyöpään voi sairastua?? Oon vasta 12v. ja mulla ei oo ollu murrosikää joten mulla ei oo isoja rintoja. Mulla on nännin kohtaa on ollut patti jo jonkin aikaa. En tiiä kuuluuko se patti murrosikään. Kaverini kerto et sillä oli ollut samanlainen patti mut se lähtee kuulemma pois ajan kanssa. Haluun saada vastauksia kysymyksiini!! Ps. Suvussani ei ole ollut rintasyöpää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4895
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3096
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1797
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1750
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1611
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1471
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1237
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1223
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1187
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1187
    Aihe